Rechtszaak tegen roodlicht boete

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericmuijs
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-04 22:24
Beste Tweakers,

In Oktober 2018 ben ik door rood licht geflitst in Den Haag. Op dat moment was ik voor me gevoel door geel licht gereden. Na het ontvangen van de flitsfoto's met de tijden besloot ik bezwaar te maken op basis van de korte geel en rood tijden van het stoplicht/flitspaal en daarom probeer ik op basis van een simpele berekening aan te tonen dat stoppen niet mogelijk was dat het stoplicht te strak staat ingesteld ten opzichte van de norm.

Waarom start ik dit topic? Negatieve reacties "betaal gewoon"
Ik vind dat we in Nederland veel variatie aan geeltijden hebben waardoor ik meestal vrij hard rem als het stoplicht op geel is gegaan: dit kan gevaarlijke situaties opleveren. Dit stoplicht heeft wel, zeker met de roodtijd, één van de kortste tijden die ik heb gezien op internet.
Uit onderzoek van TNO is daarnaast gebleken dat als geeltijden een seconde langer zijn de roodlicht boetes halveren. In deze situatie reed ik niet bewust door rood, het was echt een twijfel geval.
In mijn beroep wil ik aantonen dat iemand met een auto die net voldoet aan de norm, niet op tijd kan remmen bij dit stoplicht gegeven de reactie tijd van 1 seconde. Auto's voor 2011 hebben zelfs een zwakkere norm qua minimale remvertraging van 5,2 meter per seconde kwadraat. Er zijn mogelijk auto's op de openbare weg die het dus simpelweg niet kunnen aanremmen.

Ik start dit topic om te valideren of mijn beredenering klopt ten opzichte van die van de rechtbank. De boete is reeds betaald (zekerheid gesteld).

Feiten
  • Geeltijd: 2,9 seconden
  • Roodtijd: 0,4 seconden
  • Minimale remvertaging van een personen auto: 5,8 meter/seconde2
  • 50 km/h bebouwde kom
Artikel 5.2.38 van het Voertuigreglement bepaalt dat personenauto’s voorzien moeten zijn van een bedrijfsrem waarvan de remvertraging op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg ten minste 5,8 m/s² bedraagt (auto's na 31 december 2011).

Mijn beredenering
Uitgaande van een toegestane maximumsnelheid van 50 kilometer per uur (13,88 m/s), een remvertraging van 5,8 m/s² en een reactietijd van 1 seconden geeft dit een minimale remtijd van 3,39 seconden : meer dan de beschikbare tijd van 3,3 seconden.

tremtijd =(vbeginsnelheid ⁄ aremvertraging ) + treactietijd = 13,89 m/s / 5,8 m/s2 + 1 seconde = 3,39 seconden.

De officier van justitie heeft de remafstand juist berekend:
Met die gegevens was de afstand die uw voertuig nodig had om te stoppen maximaal:
S= ( (13,89)^2 / 2 x 5,8 ) + 13,89 : ( 192,93/ 11,6 ) + 13,89 = 31 meter.
Redenering rechtbank (samengevat)
Als ervan wordt uitgegaan dat de betrokkene, op het moment van het verkeerslicht geel licht begon uit te stralen, reed met de maximale toegestane snelheid van 50 km/h, was de betrokkene op dat moment ongeveer 45,837 meter (13,89 x 3,3 seconden, bestaande uit 2,9 seconden geel licht en 0,4 seconden roodlicht) van de stopstreep verwijderd. De stopafstand van 30,52 meter, die gerelateerd is aan de wettelijk vereiste remvertraging, was voor de bestuurder derhalve voldoende om het voertuig tijdig voor de stopstreep tot stilstand te brengen.

Mijn reactie op redenering rechtbank
Wat mij betreft klopt hun redenering niet met de afstanden. Natuurkundig kan je toch die twee scenario's niet met elkaar vergelijken? Je kan niet de afstand vergelijken dat ik doorrij met 50 km/h ten opzichte van de afstand dat ik rem.

Die 45 meter klopt naar mijn mening dus niet. Als je namelijk precies op tijd zou remmen voor de stopstreep in 3,3 seconden (2,3 seconde remtijd + 1 seconden reactie tijd). Dan was je minder dan 45 meter verwijderd van het stoplicht: 2.3 seconde * 0.5 * 13.89 m/s + 13,89 m/s = 29.86 meter van het stoplicht!

Scenario doorrijden = constante snelheid 50 km/h = 45 meter
Scenario remmen = gemiddelde snelheid 25 km/h = 30 meter

Het klinkt logisch maar tijden vergelijken is natuurkundig het juiste om te doen. Toen het stoplicht geel begon te branden reed ik dus 30 meter tot 45 meter van het stoplicht, afhankelijk van hoe snel ik over de streep ging.

Leeftijd autoWettelijke remvertragingRemtijd bij 50 km/hMarge t.o.v. 3,3 secondenRem afstand (m)Stil na stopstreep (m)Afstand tot stoplicht bij geel uitstralen (m)
< 31 december 20115,23,7 s-0,37 s32,44 meter0,36 meter32,08 meter
> 31 december 20115,83,395 s-0,095 s30,52 meter0,03 meter30,49 meter

Conclusie
Ik stop met de rechtzaak. Na 300+ reacties bleken mijn berekeningen correct maar de eis niet. Geeltijd (+ roodtijd ) > remtijd leek voor mij een voorwaarde maar blijkt niet relevant.

[ Voor 109% gewijzigd door ericmuijs op 24-07-2019 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
En wat was de toegestane snelheid op de weg in kwestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16

Onbekend

...

https://www.advocaat-verk...eid-meter-per-seconde-ms/

Men gaat uit van een reactietijd van 1 seconde.
Dus jouw remvertraging duurde 2,9 + 0,4 - 1 = 2,3 seconde.

A = V / t -> 5,8 m/s2 = V / 2,3s -> 5,8 x 2,3 = V = 13,34 m/s -> 13,34 x 3,6 = 48 km/u.
Dus als de weg voor 50 km/u is bedoelt, is het verkeerslicht prima afgesteld.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ericmuijs Maak ff je OP af.
Je weet dat wanneer je oranje/geel zit dat je moet 'proberen' te stoppen ?

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 20-07-2019 11:26 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In 3 sec bij 50km/h heb je 40 meter de tijd om te stoppen. 1e google hit geeft aan dat je 12,5 (droog) tot 19 (nat) meter remafstand hebt bij 50km/h.

Lijkt me dus een kansloze zaak.

Heb je eigenlijk ook daadwerkelijk het idee dat je niet op tijd kon stoppen of wil je de boete simpelweg niet betalen?

[ Voor 25% gewijzigd door Aikon op 20-07-2019 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ericmuijs schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:06:
  • Geeltijd: 2,9 seconden
  • Roodtijd: 0,4 seconden
Wat is een roodtijd van 0.4 seconden? Hij sprong op rood en daarna direct weer op groen, en in die 0.4s heb jij een boete gekregen?

[ Voor 42% gewijzigd door naitsoezn op 20-07-2019 11:30 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:17
naitsoezn schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:29:
[...]

Wat is een roodtijd van 0.4 seconden? Hij sprong op rood en daarna direct weer op groen, en in die 0.4s heb jij een boete gekregen?
Waarschijnlijk stond het verkeerslicht 0.4 seconden op rood toen TS geflitst werd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

OosterF schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:31:
[...]

Waarschijnlijk stond het verkeerslicht 0.4 seconden op rood toen TS geflitst werd.
Ah, makes sense :)

In dat geval: Kansloos, zoals de eerdere rechtszaken ook al uitgewezen hebben. Ook je beroep zal kansloos zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door naitsoezn op 20-07-2019 11:33 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:18
Ik vind 2.9 seconden oranje voor een 50 km/h weg niet riant, maar ook niet extreem kort.

Meestal is “oranje te kort” synoniem voor “snelheid te hoog”. Als je harder nadert, heb je fors meer tijd nodig om te stoppen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Wat is je geleerd bij theorie en met name stoplichten die op geel staan?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Klinkt inderdaad kansloos, en verspilling van rechterlijke capaciteit die nuttiger besteed zou kunnen worden.

Die tijden zijn gewoon lang genoeg om te stoppen. Vooral als je bedenkt dat je als het goed is al flink aan het remmen ging toen hij naarj geel/oranje sprong. Want daar moet je immers ook al voor stoppen, behalve als dat écht niet meer kan (wat zelden het geval is).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Zonde van je tijd :-) rechter zal de expert moeten raadplegen etc. Nu ben je ook griffiegeld kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
OosterF schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:31:
[...]

dus 50 km/uur --) 13.9 m/s

in 0.4 seconde leg je af: 13.9 x 0.4 = 5.5 meter.

aangezien de meeste autos nog geen 5 meter lengte zijn moet je er vol doorheen gereden zijn, of een slakkengangetje gehad hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door aljooge op 20-07-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:56
Maar de natuur van de mens is, als je groen ziet dan schiet je op, en dan kan ik mij voorstellen dat een geel wel wat langer mag, want als je hem dan ziet verspringen, en dan na 0.5 sec pas rem je, en niet bruusk maar juist zoals altijd en normaal is in je gevoel, dan is zo.n kort afgestelde gele lamp wel een punt om eens te kijken of daar niet meer dan normaal aan boetes vallen, vraag dat eens op als dat kan?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Eigenlijk wel leuk al die rekensommetjes, inclusief de mijne. Maar volgens https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=40842 (iets naar onder scrollen) moet een stoplicht 3,5 sec. op oranje/geel staan.

Maar ook wordt daar over 2,9 sec. gesproken, en de volgende uitspraak gaat daarover. TS mag hem echter zelf doorlezen ;)

https://uitspraken.rechts...=NL%3AGHARL%3A2016%3A3482

De laatste zin is echter: Nu de betrokkene niet in het gelijk wordt gesteld, zal het hof het verzoek tot vergoeding van kosten afwijzen. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Aikon op 20-07-2019 11:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:18

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Geldverspilling; geld van de samenleving wel te verstaan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:26
Tens schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:43:
Geldverspilling; geld van de samenleving wel te verstaan.
Alles als zoete koek slikken en gewoon betalen is de oplossing. Ze bieden niet voor niks de mogelijkheid om in beroep te gaan, dus waarom dan niet doen?

edit: Ik had dus niet gelezen, waarvoor excuses, dat het in beroep al 2x was afgewezen.

Als we het over geldverspilling gaan hebben kan ik nog wel wat andere projecten van de overheid opnoemen die de samenleving een stuk meer geld hebben gekost dan het in beroep gaan tegen een boete.

[ Voor 9% gewijzigd door SgtElPotato op 20-07-2019 11:54 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:22
Je vergeet dat een roodlichtcamera ook nog een "pardon" tijd heeft van 1a 2 seconden ze zetten je niet meteen op de foto bij rood, kortom ik verwacht de kans zeer klein van slagen zal zijn om dit aan te vechten.

Bovendien je weet dat die kast er staat en gaat toch het risico nemen om nog even door oranje te gaan.

Bovendien heeft de installatie 2 detectielussen, als het licht op rood staat en je bent de stopstreep al gepasseerd (waardoor de 1e detectielus niet meer geactiveerd) dan wordt je ook niet meer op de foto gezet.

Maar je kan toch gewoon de foto opvragen daaruit blijkt wanneer je erop bent gezet is dat nog voor de stopstreep ben je gewoon fout en genoeg tijd gehad om te stoppen.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 20-07-2019 11:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

SgtElPotato schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:46:
[...]

Alles als zoete koek slikken en gewoon betalen is de oplossing. Ze bieden niet voor niks de mogelijkheid om in beroep te gaan, dus waarom dan niet doen?

Als we het over geldverspilling gaan hebben kan ik nog wel wat andere projecten van de overheid opnoemen die de samenleving een stuk meer geld hebben gekost dan het in beroep gaan tegen een boete.
simpel, je weet dat je fout zit en probeert er toch onderuit te komen. |:(

en dat is een excuus om maar extra kosten te maken?

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 20-07-2019 11:48 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
[...]

Los van de tijd van de rechter kost zaak verliezen ook geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Tens schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:47:
[...]

simpel, je weet dat je fout zit en probeert er toch onderuit te komen. |:(
Als ik geflitst wordt waar dan ook wil ik graag alles weten en mag justitie zijn best doen om de bewijzen en onderbouwing bij mij neer te leggen.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
[...]

Nuance aub. Alles slikken vs. weten dat je gewoon door rood hebt gereden en het toch maar probeert is nogal een verschil (hiermee niet zeggende dat TS dat doet!).
Maar al die andere projecten hebben echter geen ene zak te maken of je wel of niet in beroep moet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
De volgende keer gewoon vol de rem indrukken!

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 320788

...

[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 21-07-2019 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

SgtElPotato schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:48:
[...]

Als ik geflitst wordt waar dan ook wil ik graag alles weten
Dat mag, maar daar hoef je het toch al overbelaste rechtssysteem niet mee te belasten, en de belastingbetaler er niet voor te laten betalen.

Als je zo graag alles zelf wil weten, betaal er dan ook lekker zelf voor.

Zeker als je, zoals de TS, zelf ronduit toegeeft dat je fout zat en door rood ging. Als je nou écht door groen reed, en je kreeg een bekeuring, dáár zijn die beroepsprocedures voor bedoeld. Niet voor mensen die weten dat ze fout zaten en er toch onderuit willen komen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
wildhagen schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:51:
[...]

Dat mag, maar daar hoef je het toch al overbelaste rechtssysteem niet mee te belasten, en de belastingbetaler er niet voor te laten betalen.

Zeker als je, zoals de TS, zelf ronduit toegeeft dat je fout zat en door rood ging. Als je nou écht door groen reed, en je kreeg een bekeuring, dáár zijn die beroepsprocedures voor bedoeld. Niet voor mensen die weten dat ze fout zaten en er toch onderuit willen komen.
Ik vind wel dat je recht hebt om te betwisten. Ik vrees alleen dat in 99% van de gevallen het vonnis al geechreven is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Als ik geflitst wordt waar dan ook wil ik graag alles weten en mag justitie zijn best doen om de bewijzen en onderbouwing bij mij neer te leggen.
2x afgewezen en nog doorgaan ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...]

Als je mans genoeg bent om je niet aan de snelheid te houden moet je ook mans genoeg zijn om niet te miepen over de boete.

Nb. Bij echte twijfelgevallen of foutjes is het een ander verhaal, maar bij 99% is dat niet aan de orde.

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 20-07-2019 11:54 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
wildhagen schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:51:
[...]

Ze bieden me zelf de mogelijkheid, waarom zou ik zonder pardon een boete van €100+ moeten betalen?
anandus schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:53:
[...]

Als je mans genoeg bent om je niet aan de snelheid te houden moet je ook mans genoeg zijn om niet te miepen over de boete.

Nb. Bij echte twijfelgevallen of foutjes is het een ander verhaal, maar bij 99% is dat niet aan de orde.
Ik rij zelf te hard, ik betaal mijn boetes ook gewoon. Maar ik wil wel graag meer informatie dan alleen de simpele brief op de mat. Maar goed, zal het niet meer opvragen ;)

[ Voor 37% gewijzigd door SgtElPotato op 20-07-2019 11:56 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Je kunt natuurlijk ook nog een paar lesjes nemen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LucyLG schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:52:
[...]

Ik vind wel dat je recht hebt om te betwisten. Ik vrees alleen dat in 99% van de gevallen het vonnis al geechreven is...
Lijkt me logisch, als in 99 procent van de geallen het om onterechte bezwaren gaat, zal ook 99 procent terecht worden verworpen.

Beroepsprocedure zijn voor zaken die écht niet kloppen, zoals bekeuringen terwijl je toch echt groen had.

Het wordt alleen vaak misbruikt door mensen die weten dat ze fout zaten, maar er toch onderuit willen komen.

Toen de stoere bink, dan ook de bink zijn als de boete komt. If you can't do the time, don't do the crime.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
SgtElPotato schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:53:
[...]

Ze bieden me zelf de mogelijkheid, waarom zou ik zonder pardon een boete van €100+ moeten betalen?
Omdat je zelf wel weet dat die boete terecht is?
Het systeem gebruiken om te zieken is dan nergens voor nodig.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:40

thijsco19

KTM 990 SMT

[...]

Omdat je fout zat?!!
Sorry hoor maar dit is toch echt wel belachelijk.
Tenzij je echt niet fout zit geef ik je gelijk maar anders moet je gewoon de boete betalen met hetzelfde gemak dat je de overtreding gemaakt hebt.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Vind die roodlicht boete eigenlijk veel te mild. Ben zelf een "sportieve" rijder, maar wel op zo'n manier dat ik mijn medeweggebruikers niet in gevaar breng. Vind roodlicht boete eigenlijk moet verdubbelen per keer dat je 'm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
wildhagen schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:55:
[...]

Lijkt me logisch, als in 99 procent van de geallen het om onterechte bezwaren gaat, zal ook 99 procent terecht worden verworpen.

Beroepsprocedure zijn voor zaken die écht niet kloppen, zoals bekeuringen terwijl je toch echt groen had.

Het wordt alleen vaak misbruikt door mensen die weten dat ze fout zaten, maar er toch onderuit willen komen.

Toen de stoere bink, dan ook de bink zijn als de boete komt. If you can't do the time, don't do the crime.
De rechter is halverwege de berekening gaan instagrammen. Hij heeft die normen niet geschreven. Hij kan in uitzonderlijke gevallen van wetten en besluiten afwijkeb indien het zwaar onbillijk uitpakt, dit is meer iets om bij de wetgever aan te roeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericmuijs
mr_evil08 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:47:
Je vergeet dat een roodlichtcamera ook nog een "pardon" tijd heeft van 1a 2 seconden ze zetten je niet meteen op de foto bij rood, kortom ik verwacht de kans zeer klein van slagen zal zijn om dit aan te vechten.

Bovendien je weet dat die kast er staat en gaat toch het risico nemen om nog even door oranje te gaan.

Bovendien heeft de installatie 2 detectielussen, als het licht op rood staat en je bent de stopstreep al gepasseerd (waardoor de 1e detectielus niet meer geactiveerd) dan wordt je ook niet meer op de foto gezet.

Maar je kan toch gewoon de foto opvragen daaruit blijkt wanneer je erop bent gezet is dat nog voor de stopstreep ben je gewoon fout en genoeg tijd gehad om te stoppen.
Pardontijd is hier dus 0,4 seconden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Als je al 2x een beroep hebt verloren, wat geeftr je het idee dat een 3e of 10e keer het wel gaat lukken?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
ericmuijs schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:57:
[...]

plus de 2,9 seconden orangje. Die is er niet voor niks !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 13:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Maar TS heeft zijn fout en oplossing toch al gegeven? 0,4 seconden rood is gewoon rood, en niet een beetje rood.

Je zat dus fout en krijgt hiervoor terecht een boete, zelfs als het maar 0,1 seconden was.

Er zijn al tig rechtzaken geweest waarbij de stopafstand ter sprake kwam, tot op heden nooit een zaak tegen gekomen waarbij diegene gewonnen had.

Verspil je tijd niet en betaal gewoon. En voortaan bij Oranje gewoon stoppen ipv gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
anandus schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:55:
[...]
Omdat je zelf wel weet dat die boete terecht is?
Het systeem gebruiken om te zieken is dan nergens voor nodig.
Ik ziek het systeem nergens, maar tegenwoordig kun je de flitsfoto's mooi via het CJIB opvragen. Maar goed. Als een flitspaal niet geijkt is is de boete onterecht en hoef ik hem niet te betalen, maar als dat volgens jou het systeem zieken is? Ik mag verwachten dat de flitsers geijkt worden zodat ze correcte metingen doen...

[ Voor 24% gewijzigd door SgtElPotato op 20-07-2019 12:01 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
wildhagen schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:58:
[...]

Als je al 2x een beroep hebt verloren, wat geeftr je het idee dat een 3e of 10e keer het wel gaat lukken?
Ik heb daarom mijn originele reactie aangepast.

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ericmuijs schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:57:
[...]

Nee, 3.3 seconden. Je had immers voor geel/oranje ook al moeten stoppen.

Als het goed is heb je dat ook aangeleerd op je rijlessen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
wildhagen schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:59:
[...]

Nee, 3.3 seconden. Je had immers voor geel/oranje ook al moeten stoppen.

Als het goed is heb je dat ook aangeleerd op je rijlessen?
Bij rijles wordt je aangeleerd de kruising lekker langzaam te benaderen. Hij kan op oranje springen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:14
[...]
Denk even een stap verder man, i.p.v. alleen aan jezelf. Ze kunnen weleens mis zitten met die boete (foutje in systeem, je moest uitwijken voor ambulance, je reed onder politiebegeleiding naar ziekenhuis, whatever), en daarom is er de mogelijkheid om in beroep te gaan.
In dit geval is het overduidelijk dat TS fout zat volgens de regels. Dan alsnog in beroep gaan vind ik (en met mij dus velen hierboven) gewoon zonde van onze belastingcenten: er gaat veel tijd en dus geld in zo'n beroep zitten, wat ik ze liever zie besteden aan nuttige dingen. Wat mij betreft, en hier is weleens over gesproken in regering, betaalt iemand zelf de kosten van het in beroep gaan als deze ongegrond wordt beoordeeld.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Oranje negeren, door rood rijden en dan twee keer in beroep? Als er een mogelijkheid is om een wet te maken die mensen als TS hun rijbewijs inneemt ben ik voor. Deze mentaliteit is een gevaar op de weg en kost de belastingbetaler bakken vol met geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LucyLG schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:01:
[...]

Bij rijles wordt je aangeleerd de kruising lekker langzaam te benaderen. Hij kan op oranje springen :-)
Precies. En als je dat doet (langzaam naderen bedoel ik), zou die 3.3 seconden echt geen probleem moeten zijn.

Als je gewoon full speed komt aanscheuren en nog ff een dot extra gas geeft als hij op geel springt (wat je enrom vaak ziet), dán zul je idd in de problemen komen. Maar ja, dan ben je sowieso ook bet wel fout bezig natuurlijk als je dat doet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
JDillinger schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:01:
[...]

Denk even een stap verder man, i.p.v. alleen aan jezelf. Ze kunnen weleens mis zitten met die boete (foutje in systeem, je moest uitwijken voor ambulance, je reed onder politiebegeleiding naar ziekenhuis, whatever), en daarom is er de mogelijkheid om in beroep te gaan.
In dit geval is het overduidelijk dat TS fout zat volgens de regels. Dan alsnog in beroep gaan vind ik (en met mij dus velen hierboven) gewoon zonde van onze belastingcenten: er gaat veel tijd en dus geld in zo'n beroep zitten, wat ik ze liever zie besteden aan nuttige dingen. Wat mij betreft, en hier is weleens over gesproken in regering, betaalt iemand zelf de kosten van het in beroep gaan als deze ongegrond wordt beoordeeld.
Ja dat is wat rechter doet. Afwijken van de regel indien het zeer onredelijk is. Eens...:-)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Anoniem: 320788

*knip* nergens voor nodig

[ Voor 91% gewijzigd door Mx. Alba op 21-07-2019 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
JDillinger schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:01:
[...]

Het 2x in beroep gaan, beide keren verliezen en vervolgens nog een keer in beroep willen gaan is inderdaad zonde. Maar de standaardbrief waarin ik vraag om de ijk gegevens van een flitser vind ik niet overdreven. Is een flitser netjes geijkt, prima, betaal ik mijn boete. Is de flitser niet geijkt dan heeft justitie of CJIB haar werk niet goed gedaan en hebben ze niet echt reden om mij een bekeuring te kunnen gevne.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Ik geef je geen ongelijk hoor, maar die ijkpunten staan vast in een besluitje. Dat ijkpunt is maar een lastige vraag, voor juristen.

Je mag komen ‘uithuilen’ bij de rechter je krijgt wat tijd om je hart te luchten, hoe meer tijd hoe duidelijker dat het wordt afgewezen.

[ Voor 18% gewijzigd door LucyLG op 20-07-2019 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericmuijs
D-e-n schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:02:
Oranje negeren, door rood rijden en dan twee keer in beroep? Als er een mogelijkheid is om een wet te maken die mensen als TS hun rijbewijs inneemt ben ik voor. Deze mentaliteit is een gevaar op de weg en kost de belastingbetaler bakken vol met geld.
Haha dit is wel de reactie dit ik het minst had verwacht. Even in perspectief: dit is mijn eerste verkeersovertreding na 10 jaar rijden waarvan 7 jaar dagelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
ericmuijs schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:10:
[...]

Haha dit is wel de reactie dit ik het minst had verwacht. Even in perspectief: dit is mijn eerste verkeersovertreding na 10 jaar rijden waarvan 7 jaar dagelijks.
Dus je geeft hiermee toe dat je fout zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Dat is natuurlijk een non-rargument, Als je dát gaat gebruiken voor een rechter is het enige dat je bereikt dat hij eens een goede lach-stuip krijgt....

Dat je al lang rond rijdt wil niet zeggen dat je opeens geen boetes meer hoeft te betalen of overtrredingen mag begaan :X

Ik rijd ook al 20 jaar rond, heb inmiddels dik 850.000 km gereden, en ook ik krijg wel eens bekeuring (max 1x per jaar ofzo gelukkig ;)). Doe ik ook niet moeilijk over. Soms zit je nu eenmaal wel eens fout, accepteer dan ook de consequenties als een man, en probeer er niet onderuit te komen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Ben geen voorstander dat bij afwijzing iemand de volle mep moet betalen. Dan durven mensen niet meer naar rechter. Nu 90 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Waarom doe je dan in vredesnaam zo moeilijk? Je zit fout. Betaal die boete en verspil niet onnodig veel tijd en geld van de overheid (wat uit onze zakken komt) om nogmaals in beroep te gaan.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericmuijs
Het was een twijfelgeval zoals aangegeven. Ik twijfel wel vaker bij geel of ik hard moet remmen of doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Wie niet :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ericmuijs schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:14:
Het was een twijfelgeval zoals aangegeven. Ik twijfel wel vaker bij geel of ik hard moet remmen of doorrijden.
Dan zou je kunnen overwegen om nog eens wat opfris-rijlessen te nemen. Daar wordt je aangeleerd wanneer je moet remmen voor geel (namelijk altijd, tenzij het écht niet anders kan, wat maar zelden zo is).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Ja rijlessen zouden goed zijn. Maar daar leer je wel rijden als een trage robot en je traint je nekspieren vooral. Beetje doorkarren mag ook wel. Wel oppassen, paraplu in je grill is niet netjes :-)

[ Voor 10% gewijzigd door LucyLG op 20-07-2019 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericmuijs
Het is per definitie een overtreding omdat ik een boete heb ontvangen natuurlijk. Ik heb al betaald dus voor het geld doe ik het niet. Ik wil wel dat de geeltijden van elk stoplicht voldoen aan de eisen in de wet en meer consistentie in geeltijden zodat je comfortabel kan afremmen met bumperklevers in je nek.

[ Voor 31% gewijzigd door ericmuijs op 20-07-2019 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Balen dat het nog te vroeg is voor popcorn maar ach... Wonderlijk dat zoveel mensen simpelweg niet snappen dat bezwaarzaken etc. uiteindelijk door hun zelf worden betaald. Prima, behalve als ze vantevoren al kansloos zijn.

Serieus: ik zie de aangepaste OP, en het is wel apart dat de rechtbank geen rekening houdt met een reactietijd. Aan de andere kant houden ze ook geen rekening met het feit dat je steeds minder m/s aflegt gedurende de remactie. Het streept elkaar een beetje weg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
ericmuijs schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:18:
Het is per definitie een overtreding omdat ik een boete heb ontvangen natuurlijk. Ik heb al betaald dus voor het geld doe ik het niet. Ik wil wel dat de geeltijden in overeenstemming zijn met de wet.
Ingezonden brief in krant. Er zijn altijd kamerleden die meer stemmers zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door LucyLG op 20-07-2019 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ericmuijs schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:14:
Je kijkt vaak in je binnenspiegel, zo zie je of je achterligger strak achter je zit. Dan is het een inschatting
om te remmen,en niet ineens Vol in de Hengsels !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

Stel dat we de situatie is uitbreiden:

https://www.google.nl/map...nt2vMA!2e0!7i13312!8i6656

80 per uur, 10-ish meters tussen half verscholen binnen-bebouwde-kom-bord en stopstreep maar wel 3.5 seconden geeltijd. Lijkt mij toch een onmogelijke situatie toch?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Hackus schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:21:
[...]

Je kijkt vaak in je binnenspiegel, zo zie je of je achterligger strak achter je zit. Dan is het een inschatting
om te remmen,en niet ineens Vol in de Hengsels !
Tsja of andersom en je wil een nieuwe bumper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
mvrhrln schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:57:
Vind die roodlicht boete eigenlijk veel te mild. Ben zelf een "sportieve" rijder, maar wel op zo'n manier dat ik mijn medeweggebruikers niet in gevaar breng. Vind roodlicht boete eigenlijk moet verdubbelen per keer dat je 'm krijgt.
Sowieso boetes naar draagkracht en dan inderdaad exponentieel per keer vermenigvuldigen. Notoire doodrijders in dure Duitse wagens raak je niet met boetes van een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
M2M schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:22:

80 per uur, 10-ish meters tussen half verscholen binnen-bebouwde-kom-bord en stopstreep maar wel 3.5 seconden geeltijd. Lijkt mij toch een onmogelijke situatie toch?
80 km is buiten bebouwde kom, moet je dan niet bij stoplicht 50 gaan rijden?

@eL_Jay naar draagkracht is wat lullig. Ook de minder rijken scheuren door.

[ Voor 7% gewijzigd door LucyLG op 20-07-2019 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

M2M schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:22:

Appels en peren. Je hebt het over een 80 km/h weg, in de TS ging het om 50 km/h. En dan zijn die stoplichten ook nog eens van grote afstand zichtbaar ook, op een rechte weg.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Rechter maakt gelijk met ieder argument dat je denkt binnen te brengen. Ik stond ook voor het hekje toen ik met 220 kmph op een 130 weg Mn rijbewijs kwijtgeraakt was en aanvocht deze vervroegd terug te krijgen. Ondanks dat ik m terughad in amper 4 weken tijd ging dat niet ongemoeid met een boete van € 1507.

Moraal van het verhaal. In je theorie staat stoppen als je stoppen kunt. Als je toch het rood licht passeert en daardoor beboet wordt dan heb je gewoon pech. Betaal de boete en stop eens met aanvechten van iets wat overduidelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
LucyLG schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:25:
[...]

80 km is buiten bebouwde kom, moet je dan niet bij stoplicht 50 gaan rijden?

@eL_Jay naar draagkracht is wat lullig. Ook de minder rijken scheuren door.
Op een miljonair maakt een boete van 200.000 voor rijden door rood licht meer indrukbdan 239. Terwijl iemand met een bijstandsuitkering harder wordt geraakt door die 239 dan die miljonair door 2 ton. Die miljonair eet geen boterham minder/haalt zijn kinderen niet van de sportclub/of laat zijn zieke hond niet opereren. Het doel van een boete is straffen. Daarom lijken percentages van je bruto jaarinkomen oid me veel beter om te handhaven Dan fixed price. Maja in Nederland moeten vooral de mensen met lage inkomens bloeden. Kijk maar naar de BTW of de vermogensbelasting. Minima worden uitgeknepen terwijl de mensen bij wie het geld tegen de plinten klotst vrijstelling, belastingverlaging of anderszins worden ontzien (zoals bijv boetes).

[ Voor 18% gewijzigd door eL_Jay op 20-07-2019 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericmuijs
Aikon schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:42:
Eigenlijk wel leuk al die rekensommetjes, inclusief de mijne. Maar volgens https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=40842 (iets naar onder scrollen) moet een stoplicht 3,5 sec. op oranje/geel staan.

Maar ook wordt daar over 2,9 sec. gesproken, en de volgende uitspraak gaat daarover. TS mag hem echter zelf doorlezen ;)

https://uitspraken.rechts...=NL%3AGHARL%3A2016%3A3482

De laatste zin is echter: Nu de betrokkene niet in het gelijk wordt gesteld, zal het hof het verzoek tot vergoeding van kosten afwijzen. ;)
Dank voor deze reactie. In deze uitspraak doet de rechter dezelfde, wat mij betreft onjuiste, redenering:
Als ervan wordt uitgegaan dat de gemachtigde, op het moment dat het verkeerslicht geel licht begon uit te stralen, reed met de ter plaatse toegestane maximum snelheid van 50 km/h (13,88 m/s), was de betrokkene op dat moment ongeveer 47,19 meter (13,88 meter x 3,4 seconden, bestaande uit 2,9 seconden geel licht en 0,5 seconden rood licht) van de stopstreep verwijderd. Derhalve is de stopafstand van 32,40 meter ruim voldoende geweest om tijdig voor de stopstreep te kunnen stoppen.
Afstanden kan je alleen vergelijken als het om dezelfde situatie gaat ofwel dezelfde snelheidscurve.

[ Voor 3% gewijzigd door ericmuijs op 20-07-2019 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

wildhagen schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:26:
[...]

Appels en peren. Je hebt het over een 80 km/h weg, in de TS ging het om 50 km/h. En dan zijn die stoplichten ook nog eens van grote afstand zichtbaar ook, op een rechte weg.
Snap ik, maar het verhaal van de TS is redelijk klaar. Berekeningen zijn correct, gewoon 0.4 door rood. Dat de geeltijd misschien niet ruim genoeg stond volgens een richtlijn houdt geen stand in de rechtbank.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
eL_Jay schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:32:
[...]

Op een miljonair maakt een boete van 200.000 voor rijden door rood licht dan 239. Terwijl iemand met een bijstandsuitkering harder wordt geraakt door die 239 dan die miljonair door 2 ton. Die eet geen boterham minder/haalt zijn niet kinderen van de sportclub/of laat zijn zieke hond niet opereren. Het doel van een boete is straffen. Daarom lijken percentages van je bruto jaarinkomen oid veel beter om te handhaven Dan fixed price.
De middenklasse betaalt de rekening. Daar doelde ik meer op. Grootste groep is de beroepsbevolking Jan Modaal en die krijgt geen korting. Die miljonair tsja daar hebben we er zo weinig van. Die bijstandsgroep heeft vaak ook geen auto. Uiteraard wil ik de bijstandsmoeder die zich naar de kinderoovang niet benadelen. Die let wellicht ook beter op :-)

[ Voor 9% gewijzigd door LucyLG op 20-07-2019 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
Ik hoop dat je hiervan hebt geleerd, volgende keer gewoon vol in de rem en als iemand vervolgens tegen jouw achter bumper rijd mag die ook nog eens alle schade betalen en ben jij home free ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ericmuijs Had je de beschikking al voldaan, of zijn er nu extra kosten bijgekomen ?

@LucyLG Dat weet ik ;) gaat me om de beschikking, die kun je beter gelijk voldoen ook al maak je bezwaar.

[ Voor 39% gewijzigd door Hackus op 20-07-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online

Mijn reactie op redenering rechtbank
Wat mij betreft klopt hun redenering niet met de afstanden. Natuurkundig kan je toch die twee scenario's niet met elkaar vergelijken? Je kan niet de afstand vergelijken dat ik doorrij met 50 km/h ten opzichte van de afstand dat ik rem.
Het gaat er niet om dat je doorrijd, maar dat (indien 50kmh) je je op het moment dat het licht geel werd nog op 45 meter van de stopstreep bevond , en aangezien je bij die snelheid inclusief reactietijd 31 meter nodig hebt om tot stilstand te komen er dus marge was om tot stilstand te komen voor de stopstreep.

Wel wat vreemd om die marge dan uitgedrukt te zien in een verschil in meters en niet in tijd, maar dat is niet zo relevant zolang het maar binnen de marge is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
@Hackus je betaalt griffierechten bij verlies. Dus rekening loopt op..

[ Voor 91% gewijzigd door LucyLG op 20-07-2019 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:47
ericmuijs schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:18:
Het is per definitie een overtreding omdat ik een boete heb ontvangen natuurlijk. Ik heb al betaald dus voor het geld doe ik het niet. Ik wil wel dat de geeltijden van elk stoplicht voldoen aan de eisen in de wet en meer consistentie in geeltijden zodat je comfortabel kan afremmen met bumperklevers in je nek.
Niet remmen vanwege bumperklevers is een zwaktebod, ten eerste in je binnenspiegel lijkt alles veel dichterbij dan het in werkelijkheid is, ten tweede jij moet zorgen dat je op tijd stil staat, als je achterligger dat niet redt is dat niet jouw probleem, behalve dat je een schadeformulier moet invullen als diegene het niet redt.

Overigens in je hele verhaal ga je er vanuit dat je 50km/u reed? Dat weet jij ook heel zeker? Misschien reed je ook wat harder waardoor je het niet kon halen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericmuijs
ASW1 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:42:
[...]

Het gaat er niet om dat je doorrijd, maar dat (indien 50kmh) je je op het moment dat het licht geel werd nog op 45 meter van de stopstreep bevond , en aangezien je bij die snelheid inclusief reactietijd 31 meter nodig hebt om tot stilstand te komen er dus marge was om tot stilstand te komen voor de stopstreep.

Wel wat vreemd om die marge dan uitgedrukt te zien in een verschil in meters en niet in tijd, maar dat is niet zo relevant zolang het maar binnen de marge is.
Die 45 meter klopt naar mijn mening dus niet. Als je namelijk precies op tijd zou remmen voor de stopstreep in 3,3 seconden (2,3 seconde remtijd + 1 seconden reactie tijd). Dan was je minder dan 45 meter verwijderd van het stoplicht: 2.3 seconde * 0.5 * 13.89 m/s + 13,89 m/s = 29.86 meter van het stoplicht!

[ Voor 49% gewijzigd door ericmuijs op 20-07-2019 12:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
ericmuijs schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:45:
[...]

Maar je snapt toch zelf ook wel dat als je je aan de maximaal toegestane snelheid houd en gelijk begint te remmen zodra een stoplicht op oranje gaat je prima tijd had om volledig te remmen? Of je nou vol in de rem moet of niet, je had er wel degelijk tijd voor....

offtopic: het is middag maar ik heb geen popcorn, wie heeft popcorn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericmuijs
Het antwoord is dus nee, dat haal je niet met oldtimer die net voldoet aan de norm. Het is dus een algemeen punt en niet voor mij als individu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
ericmuijs schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:49:
Het antwoord is dus nee, dat haal je niet met oldtimer die net voldoet aan de norm. Het is dus een algemeen punt en niet voor mij als individu.
Doe er iets mee dan. Je zal het ergens anders moeten zoeken voor kamervragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
ericmuijs schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:45:
[...]

Ja maar jij bevond je dus geen 29 maar 45 meter van de streep volgens de OvJ, wat betekent dat je wel had kunnen stoppen. Of begrijp ik het nu niet?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:47
ericmuijs schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:49:
Als je dan al een dergelijke oude auto rijdt waarvan je weet dat de remweg langer is, dan moet je defensiever rijden naar een stoplicht ;)

Of stond je daadwerkelijk 2 meter voorbij de stopstreep stil? Of nee wacht je dacht dat je het niet ging halen en dus probeerde je door oranje te rijden. Helaas deze keer niet snel genoeg geweest ;) (nog een nadeel van een oldtimer)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-12-2024

Edgarz

Tweako-active since1986

wildhagen schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:36:
Klinkt inderdaad kansloos, en verspilling van rechterlijke capaciteit die nuttiger besteed zou kunnen worden.

Die tijden zijn gewoon lang genoeg om te stoppen. Vooral als je bedenkt dat je als het goed is al flink aan het remmen ging toen hij naar geel/oranje sprong. Want daar moet je immers ook al voor stoppen, behalve als dat écht niet meer kan (wat zelden het geval is).
Volledig mee eens dat hiermee een onnodige verspilling van rechterlijke capaciteit wordt veroorzaakt.

Gezien alle berekeningen hiervoor is dit m.i. de belangrijkste: De geeltijd geeft 40 meter de tijd om te stoppen. Dat is gezien de benodigde remweg van een goed functionerende auto riant.

Dat een stoplicht al langer op geel staat dien je simpelweg te moeten zien. Zo niet dan is art. 5 van de WVW al snel van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ericmuijs schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:33:
[...]

Dank voor deze reactie. In deze uitspraak doet de rechter dezelfde, wat mij betreft onjuiste, redenering:

[...]

Afstanden kan je alleen vergelijken als het om dezelfde situatie gaat ofwel dezelfde snelheidscurve.
Wat is er anders aan de 'snelheidscurve' dan? Gaat toch bij beide om een 50-weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Aikon schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:58:
[...]

Wat is er anders aan de 'snelheidscurve' dan? Gaat toch bij beide om een 50-weg?
Verwijderd. Snelheidscurve, is aardig rookgordijn.

[ Voor 19% gewijzigd door LucyLG op 20-07-2019 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericmuijs
Het klinkt logisch maar tijden vergelijken is natuurkundig het juiste om te doen. Toen het stoplicht geel begon te branden reed is dus 30 meter tot 45 meter van het stoplicht, afhankelijk van hoe snel ik over de streep ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-05 16:52
eL_Jay schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:32:
[...]

Op een miljonair maakt een boete van 200.000 voor rijden door rood licht meer indrukbdan 239. Terwijl iemand met een bijstandsuitkering harder wordt geraakt door die 239 dan die miljonair door 2 ton. Die miljonair eet geen boterham minder/haalt zijn kinderen niet van de sportclub/of laat zijn zieke hond niet opereren. Het doel van een boete is straffen. Daarom lijken percentages van je bruto jaarinkomen oid me veel beter om te handhaven Dan fixed price. Maja in Nederland moeten vooral de mensen met lage inkomens bloeden. Kijk maar naar de BTW of de vermogensbelasting. Minima worden uitgeknepen terwijl de mensen bij wie het geld tegen de plinten klotst vrijstelling, belastingverlaging of anderszins worden ontzien (zoals bijv boetes).
Volledig mee eens, ik ben ook een groot voorstander om boetes te koppelen aan het inkomen (zoals in sommige Scandinavische landen). Spijtig genoeg is dit systeem ook niet waterdicht: de échte rijken gaan niet de hoogste inkomens hebben, die zijn creatief genoeg om (bijvoorbeeld via buitenlandse vennootschappen) hun inkomen laag te houden...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
ericmuijs schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:01:
Het klinkt logisch maar tijden vergelijken is natuurkundig het juiste om te doen. Toen het stoplicht geel begon te branden reed is dus 30 meter tot 45 meter van het stoplicht, afhankelijk van hoe snel ik over de streep ging.
Maar je benadert een stoplicht. Dan rij je toch niet vol gas door? Sorry maar ik rij altijd defensief bij stoplichten, altijd even gas los just in case. En bij geel heb je geleerd te remmen, tenzij dat ECHT niet meer kan. cq, als het geel wordt terwijl je een paar meter voor het licht bent. Dus je redenaties kloppen gewoon niet. Je had gewoon moeten remmen toen het geel werd.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Zoals ik al schreef, het gaat er alleen om of je binnen of buiten de stopmarge valt, ongeacht of je die uitdrukt in meters of in tijd.
Met nog 45 meter om te stoppen waar je er slechts 30 nodig had gehad was er dus voldoende afstand/tijd om te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Martinusz schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:55:
[...]

Of stond je daadwerkelijk 2 meter voorbij de stopstreep stil?
Als dat idd het geval is heeft hij mogelijk een punt (en wel het punt dat oldtimers strenger getest moeten worden). Ik neem aan de TS de foto;s heeft, dus hij kan ze hier delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Martinusz schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:44:
[...]

Niet remmen vanwege bumperklevers is een zwaktebod, ten eerste in je binnenspiegel lijkt alles veel dichterbij dan het in werkelijkheid is, ten tweede jij moet zorgen dat je op tijd stil staat, als je achterligger dat niet redt is dat niet jouw probleem, behalve dat je een schadeformulier moet invullen als diegene het niet redt.

Overigens in je hele verhaal ga je er vanuit dat je 50km/u reed? Dat weet jij ook heel zeker? Misschien reed je ook wat harder waardoor je het niet kon halen?
Dat is helaas niet helemaal waar, je kan niet meteen voluit in de ankers als het licht naar oranje springt Bron: https://letsel.info/kop-staartbotsing/

Als een automobilist plots zonder reden remt en daardoor een botsing ontstaat, is er ook geen sprake van schuld door de achterop inrijdende bestuurder. Deze situaties van onverwacht en onterecht stoppen doen zich ook voor bij plotseling stoppen voor een oranje of groen stoplicht en als er op een autoweg plotseling zonder reden wordt geremd. In deze situaties heeft de achterop rijdende bestuurder geen schuld aan de kop-staartbotsing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

aljooge schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:10:
[...]

Dat is helaas niet helemaal waar, je kan niet meteen voluit in de ankers als het licht naar oranje springt Bron: https://letsel.info/kop-staartbotsing/

Als een automobilist plots zonder reden remt en daardoor een botsing ontstaat, is er ook geen sprake van schuld door de achterop inrijdende bestuurder. Deze situaties van onverwacht en onterecht stoppen doen zich ook voor bij plotseling stoppen voor een oranje of groen stoplicht en als er op een autoweg plotseling zonder reden wordt geremd. In deze situaties heeft de achterop rijdende bestuurder geen schuld aan de kop-staartbotsing.
Heb even het cruciale stuk uit de tekst gemarkeerd.

Plotseling stoppen voor oranje is toch niet plotseling stoppen? Tenzij je twee meter voor de stopstreep staat?

[ Voor 6% gewijzigd door M2M op 20-07-2019 13:15 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Hier wordt ik btje confuus van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wesz2OFOergg1OJ7zZOlWmlH/thumb.png

Dan was het wellicht geen rechte weg. Kon je stoplicht zien? Kruising die om de hoek is kun je moeilijk met 50 op afrijden.

[ Voor 25% gewijzigd door LucyLG op 20-07-2019 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:40

thijsco19

KTM 990 SMT

Er was een ander draadje op het forum waar het over die tijden ging.
Als ik het goed herinner kijken ze naar de gemiddelde snelheid op dat stuk en bepalen ze zo de geellichttijd.

Wel interessant om dat topic op te zoeken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:17

Tomatoman

Fulltime prutser

Waarom start ik dit topic? Negatieve reacties "betaal gewoon"
Ik vind dat we in Nederland veel variatie aan geeltijden hebben waardoor ik meestal vrij hard rem als het stoplicht op geel is gegaan: dit kan gevaarlijke situaties opleveren.
Het gele licht is juist ingevoerd om weggebruikers in de gelegenheid te stellen tijdig en veilig tot stilstand te komen voordat het licht op rood springt. Het verhaal over gevaarlijke situaties als jij vrij hard remt gaat niet op. Zelfs als jij totaal onverwacht een noodstop maakt, dient de auto achter jou voldoende afstand te hebben om niet bovenop jou te knallen. Als ‘vrij hard’ remmen tot gevaarlijke situaties zou leiden, heeft dat niets met jouw remactie te maken maar alles met achteropkomend verkeer dat te weinig afstand houdt of niet goed oplet. Dat staat echter los van dat verkeerslicht, hetzelfde geldt immers in iedere willekeurige verkeerssituatie.

Ik zal mijn glazen bol even inschakelen :+, dan geef ik je de beoordeling van de rechtbank van jouw verweerschrift.
Uit onderzoek van TNO is daarnaast gebleken dat als geeltijden een seconde langer zijn de roodlicht boetes halveren.
Niet relevant voor jouw verweer.
In deze situatie reed ik niet bewust door rood, het was echt een twijfel geval.
Ongetwijfeld deed je het niet bewust, maar 3,4 seconden nadat het licht op geel sprong is natuurlijk absoluut geen twijfelgeval. Jij rekent vanaf het moment dat het licht op rood ging (en zelfs dan is 0,4 seconden best fors), maar al vanaf het moment dat het licht op geel ging had jij kunnen - en moeten - stoppen.
In mijn beroep wil ik aantonen dat iemand met een auto die net voldoet aan de norm, niet op tijd kan remmen bij dit stoplicht gegeven de reactie tijd van 1 seconde. Auto's voor 2011 hebben zelfs een zwakkere norm qua minimale remvertraging van 5,2 meter per seconde kwadraat. Er zijn mogelijk auto's op de openbare weg die het dus simpelweg niet kunnen
Deze redenatie treft geen doel. Jij reed immers niet in een zware, 50 jaar oude vrachtwagen die maar net aan de eis voor de minimale remvertraging voldoet, maar in een auto die gemakkelijk tweemaal zo hard kan vertragen. Je was dus prima in staat geweest tijdig tot stilstand te komen.
Ik start dit topic om te valideren of mijn beredenering klopt ten opzichte van die van de rechtbank. De boete is reeds betaald (zekerheid gesteld).
Zie hierboven :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 23:11

Illusion

(the art of)

Remtijden alleen vergelijken is juist níet correct.
Je wordt namelijk niet geflitst omdat je niet stilstaat op een bepaalde tijd. Je wordt geflitst omdat je je op een bepaalde plek bevind. Het is helemaal niet erg als jij nog niet stilstaat als het licht op rood staat. Wat van belang is dat je je vóór of ná de kruising bevind, en niet erop.

Het licht gaat op oranje, je begint te remmen, het ligt spring op rood, je staat nog steeds niet stil (remtijd langer dan geeltijd), maar doordat je langzamer rijdt ben je ook nog lang niet bij het stoplicht. Dus niks aan de hand.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:48
thijsco19 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:20:
Er was een ander draadje op het forum waar het over die tijden ging.
Als ik het goed herinner kijken ze naar de gemiddelde snelheid op dat stuk en bepalen ze zo de geellichttijd.

Wel interessant om dat topic op te zoeken.
Deze?
0.3 Seconde door rood stoplicht 239 Euro verder
Pagina: 1 2 3 4 Laatste