Waarom is de remtijd belangrijk? De remafstand is belangrijk. Je hoeft niet stil te staan als het verkeerlicht rood wordt. Je moet stoppen voor die stopstreep. Of het licht oranje of rood is als je voor die stopstreep stopt maakt niet uit.
Zoals je zelf al zegt:
Met 13,88 m/s en een acceleratie van 5,8 m/s
2 doe je 2,392 seconde over het de-accelereren.
Tijdens het de-accelereren leg je 16,608 meter af. Die 16,6 meter remafstand is belangrijk.
Bij 13,88 m/s * 2,9 s = 40,2 meter is de afstand die in het meest gunstige geval voor geel kunt afleggen. (meer als je de roodtijd meeneemt)
40,2 m - 16,608m = 23,592 meter heb je om te reageren.
23,592 meter / 13,88 m/s = ~1,7 seconde om te reageren om toch voor die stopstreep stil te staan.
Dus
Afstand > 40,2 m = stoppen.
Afstand = 40,2 m = beiden kan, wil je stoppen heb je ~1,7 seconde om dat rempedaal in te drukken en de de-accelereratie van 5,8 m/s te laten beginnen.
Afstand > 30.48 m en < 40,2 m = beiden kan met een reactietijd van 1 sec.
Afstand > 16,61 m en < 30.48 m = rem zou je redden, maar je hebt geen reactietijd, dus doorrijden maar!
Afstand < 16,61 m = je kan niet stoppen voor de streep met de-acceleratie van 5,8 m/s, dus doorrijden maar!
psy schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:02:
Na laatst geflitst te zijn bij een verkeerslicht neem ik geen enkel risico meer....bij geel trap ik op de rem. Hoe dan ook, of er moet een vrachtwagen achter me zitten op enkele meters....
Laatst blijkbaar zo hard (80 km weg) dat mijn knipperlampen aanfloepten? Wist niet eens dat dat automatisch ging.
Ja, sommige auto's hebben noodremmingsremlichten. Dat zijn je normale remlichten, maar dan snelknipperend. Daarna bij het stilstaan gaan dan ook de alarmlichten aan om te waarschuwen dat je opeens stil staat.
[
Voor 4% gewijzigd door
Groentjuh op 20-07-2019 20:14
]