Ik ga even leuk terugrekenen op de case van de TS.
De TS gaf aan 50km/u te hebben gereden en 27km/u hebben gereden rijden tijdens dat de flitser afging op t
licht rood=0,4 sec. De afstand tot de stopstreep was op dat moment: 2,337 of 5,316 m na de stopstreep.
(TS reed in een
Renaul Twizy en/of een
Bentley Flying Spur 
, want dat zijn voor nu even de kleinste/grootste gevallen, die ik kon vinden.)
De TS gaf aan dat zijn auto de wettelijk de-acceleratie van 5,8ms/s
2 doet.
De TS heeft van 50km/u naar 27km/u afgeremd.
a = 5,8ms/s
2
v
delta = 13,88 m/s - 7,5 m/s = 6,38 m/s
t
remmen = 6,38 m/s / 5,8 ms/s
2 = 1,1 s
s
remmen = (1/2)*(5,8 ms/s
2)*(1,1 s)
2 + (7,5 m/s * 1,1 s) = 11,76 meter
Op dat punt zitten we dus 0,7 seconde voordat het licht op rood gaat en tussen 6,4 en 9,4 meter voor de stopstreep met een v
voor remmen=13,88 m/s (50km/u)
De TS moet nog reageren (1 seconde):
Op dat punt zitten we dus 1,7 seconde voordat het licht op rood gaat en tussen 20,28 en 23,28 meter voor de stopstreep met een v
voor remmen=13,88 m/s (50km/u).
Maar waar was de TS op het moment dat het licht op oranje ging (1,2 seconde daarvoor!)?
Op dat punt zitten we dus 2,9 seconde voordat het licht op rood gaat en tussen 36,9 en 39,736 meter voor de stopstreep met een v
voor remmen=13,88 m/s (50km/u).
Ik denk dat in eerste instantie de TS wou doorrijden, maar ging twijfelen of hij het wel ging redden. Als je 2,2 seconde nadat het licht oranje werd pas gaat remmen, dan ben je gewoon te laat. Met 36,9 en 39,73 meter had je beiden kunnen doen, maar je moet kiezen. Of 50km/u door (kan net!) of zonder te veel twijfelen remmen! TS ging na te veel twijfelen pas remmen?
nino_070 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:17:
[...]
Dit is het enige juiste antwoord. Maar TS reageert alleen selectief op (onjuiste) antwoorden die aan de haal gaan met verkeerde aspecten vh vraagstuk, bijv door niet te kijken naar de afstand tot de stopstreep (x=0).
Ja, de TS is heel selectief met reageren. Is inderdaad vrij storend. De theorie/berekeningen van Frozen plaatsen de TS dan ook helemaal aan de andere kant van grensgevallen. Volgens die berekeningen zou de TS in de buurt van het "niet meer kunnen stoppen"-gedeelte zitten, maar in mijn berekeningen hierboven blijkt dat de TS in de buurt van "het moeten stoppen"-gedeelte moet zijn geweest op basis van zijn benoemde punten. Daar zal de rechter dus echt wel doorheen prikken!
En TS, voel je vrij om mijn berekeningen over jouw situatie onderuit te halen.
Anyway ik mijn rekenmachine wil weer nieuwe batterijen, dus ik ga weer eens lekker lezen hoe andere naar een hypothetisch geval gaan zoeken om de TS meer tijd te laten voldoen om maar niet toe te hoeven geven dat hij/zij een verkeerde inschatting heeft gemaakt en daar flink wat leergeld voor moet uitgeven!
[
Voor 23% gewijzigd door
Groentjuh op 21-07-2019 20:01
]