muhda schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:16:
[...]
Wellicht dat de meeste CPU'S momenteel worden gespaard voor de 3900 non X variant?
Maar wat vreemd is, en dat heb jij en anderen in een ander topic ook al aangekaart. Dat de stepping van de CPU'S nog de B0 stepping is. Theoretisch had AMD sinds eind vorig jaar een voorraad kunnen opbouwen...
Ik begin dan ook te vermoeden dat 4,6GHz simpelweg te hoog gegrepen is. Het zou zomaar een beslissing kunnen zijn geweest die gecommuniceerd is, waarna ze bij engineering binnen AMD dachten van hoe gaan we dat halen? Er zijn 3900X CPU's die het halen op een core, maar ook CPU's die het nooit lijken te halen. De 3800X met 4,5GHz is tot op zekere hoogte ook erg problematisch. Die CPU is op zich interessant omdat je met die 4,4GHz all core kan doen met een handmatige overclock. Gaat je in principe nooit lukken met een 3700X met redelijke voltages. De 3700X zal eerder blijven steken op 4,2GHz.
Als de bios situatie van mijn C6H echt opgelost is, dan ga ik denk ik eens kijken wat mijn 3700X echt kan. Het lijkt namelijk zeker geen slechte chip te zijn, voor een 3700X dan. Zelfs de slechte cores tikken nog 4,35GHz aan bij mij. Ik vraag me dus af of ze dat makkelijker kunnen met lagere voltages.
Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe je dit het beste kan stresstesten. De boost frequencties hangen namelijk heel erg af van het type berekening dat je CPU doet. Eigenlijk zou je ook een AVX offset moeten hebben voor Ryzen 3000 omdat AVX hier ook zwaarder is. Dat is ook het probleem nu. Offset vcore lijkt helemaal niks te doen met PBO en fixed voltage en clockspeed is waarschijnlijk minder dan optimaal en moeilijk te stresstesten als je bijvoorbeeld nauwelijks gebruik zal maken van AVX.
Zie:
Maar dit lijkt me offtopic genoeg.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.