Private lease of occasion? Welk merk/model?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:49
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 07:58:
Een hoop handige tips, bedankt mensen :) verschillende tips verschillende voor en tegens:

- Een tweedehands auto kopen, (klein) midrange van zo'n € 15.000 tot € 20.000, niet te oud en liefst met automaat. Als ik een snelle blik werp op marktplaats dan zie ik wel wat voorbij komen. Met 35k kilometers per jaar zal de afschrijving flink zijn, maar qua kosten iets lager dan PL (mits geen pech in onderhoud)

- Een auto private leasen. Een Qashqai (of vergelijkbaar) kost mij zo'n € 650 per maand. De duurste optie, wel het comfort van een nieuwe auto en geen uitschieters in onderhoud. Wel een flink nadeel dat ik er aan vast zit mocht mijn situatie toch veranderen.

- Een oudere auto kopen van onder de € 10.000 met 2 ton op de teller en die oprijden. Een gok qua onderhoudskosten gezien de kilometers die ik rij. Wel de goedkoopste optie, maar je levert het comfort van een nieuwe auto in.
Mooie samenvatting. Nu kun je opties naast elkaar zetten en beoordelen op:
- prijs (€ per maand, uitgaande van de periode dat je de auto wil rijden. Maak daarbij onderscheid tussen planbaar (onderhoud zoals een distributieriem) en reparaties (kapotte sensoren, electronica, whatever wat langer mee had moeten gaan maar het niet doet. Elke auto heeft wel wat, maar zolang je geen notoir onbetrouwbaar model koopt zijn uitschieters precies dat: uitschieters)
- kwaliteit (alles wat voor jou belangrijk is: betrouwbaarheid, comfort, speeltjes, imago, ..... )
- risico (wat als het anders loopt dan je hebt aangenomen: je hebt plots geld nodig, de uitschieter doet zich voor, je krijgt ongeluk, je krijgt drieling, ... Wat gebeurt er dan en wat is dan het verschil tussen je opties?)

Zo kun je afwegen wat voor jou belangrijk is, tegen welke prijs en of je bereid bent het risico te nemen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:37:
Het is een kwestie van opletten en de deals uitzoeken (let op modelwisselingen/facelifts). Ik heb tot nu toe (2x) wel relatief goedkoop via PL een leuke auto kunnen scoren die goedkoper uitkwamen dan zelf kopen.
De vraag is: moet je iedere 3 (of 4 of 5) jaar een nieuwe auto rijden?
Was je niet goedkoper uit geweest als je één nieuwe had gekocht i.p.v. 2x PL?

Tuurlijk is "het voordeel" van PL dat je de auto niet op hoeft te rijden en dat je redelijk vlot een nieuwe auto kan rijden. Maar het wordt nooit je eigendom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Nee, maar ik heb met de vorige verkoop van een auto wel moeten leuren en ik zie familie ook weer slepen met een auto die ze al 2 maanden niet kwijt kunnen.

En ja, ik vind nieuw rijden wel zo prettig. Geen geneuzel met navi-updates die er niet meer zijn, in principe nieuwste/veiligste stand van techniek, etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:54
BastaRhymez schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:49:
[...]

De vraag is: moet je iedere 3 (of 4 of 5) jaar een nieuwe auto rijden?
Was je niet goedkoper uit geweest als je één nieuwe had gekocht i.p.v. 2x PL?

Tuurlijk is "het voordeel" van PL dat je de auto niet op hoeft te rijden en dat je redelijk vlot een nieuwe auto kan rijden. Maar het wordt nooit je eigendom.
Niks moet, het is persoonlijke voorkeur wat je wil. Het heeft zeker allebei zijn eigen voor- en nadelen. Juist die afweging is interessant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:34
xtrme schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:52:
ik heb onlangs voor ongeveer dezelfde keuze gestaan
zelf ben ik voor een 6bak diesel skoda octavia combi occasion gegaan

rijd als een vw (is natuurlijk ook een VAG) maar is prijstechnisch interessanter, helemaal met de markt die ooooeeeeh elektrisch doet en de lease markt daar naartoe neigt
(en pretendeert dat de diesel over een aantal jaren niet meer te verkopen is. dit fabeltje geloof ik niet en als het gebeurt tja dan is de afschrijving een paar honderd euro hoger)

maar concreet heb ik een auto gekocht die relatief laag in de kilometers (ex-lease 80k+ op de teller, 5jaar oud) voor een markt conforme prijs (12k)
zelf heb ik ten opzichte van oudere auto's (zelfde klasse) en/of meer kilometers
berekend dat ik zo'n 1000e per jaar moet afschrijven bij 20k aan kilometers en bij (beduidend) meer kilometers iets meer (~1500 ). ik ben er vanuit gegaan dat ik deze auto 4-5 jaar max ga rijden

samengevat
100e per maand afschrijving
50e verzekering
100e wegenbelasting
50e voor een tank (~800-900km) 3 keer tanken 150e

dus rij voor ongeveer 250e vast + 150e variabel voor ruime station
(een dsg is 3-4k duurder in aanschaf)
Geen onderhoud en risico op reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-09 09:46
GH45T schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:22:
[...]

De afgelopen jaren heb ik meerdere auto's gehad en ik heb nog nooit de onderhoudskosten aangetikt welke zulke statistieken altijd uitwijzen. Ik ken alleen gevallen van andere mensen waar auto's grote reparaties nodig hebben en dan halen 1 jaar het "gemiddelde" van ANWB of NIBUD.

Maar goed, bij private lease zit er gewoon een extra bedrijf tussen jouw en de dealer en dat extra bedrijf wil ook geld verdienen. Zo simpel is het. Ja, de leasemaatschappij zal wellicht iets goedkoper de auto in kunnen kopen, maar aan de andere kant maken ze ook eigen kosten.

Als je graag nieuw wilt rijden en het geld voor aanschaf niet hebt liggen kan private lease best interessant zijn. Wil je goedkoop rijden dan kun je naar mijn idee beter een occasion kopen en af en toe een duurdere reparatie voor lief nemen.
Je blijft maar hangen in anecdotisch bewijs, ik denk dat iedereen wel accepteert dat er legio voorbeelden zijn van dat werkelijke onderhoudskosten lager zijn dan de berekeningen. Maar andersom geldt dat ook, voldoende voorbeelden van rekeningen die in de duizenden euro's lopen, of auto's die total loss bleken.
Daarom rekenen we met gemiddeldes.

Wat betreft het bedrijf wat er tussen zit; zo simpel is het dus niet. Dat bedrijf kan goedkoper dan dan jij en ik de auto kopen (zoals jij noemt), het onderhoud & de verzekering inkopen, en ze kunnen de auto voor meer verkopen. Dit kan aardig oplopen.

Verder kan ik prima een nieuwe auto betalen en kies ik toch voor PL. Waarom? Omdat het bij mij goedkoper uitviel dan de auto zelf kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMean
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-07 12:31
Ik heb zelf onlangs dezelfde overweging moeten maken. Verschillende scenario's uitgerekend. Mijn conclusie was dat de kosten voor b en c segmenters elkaar niet zoveel schelen (dwz PL tov occasion).
Met occasion kun je pech (zoals ik met mijn v50 uit 2007, 530 e pm excl brandstof), of geluk hebben. Aangezien ik afhankelijk ben van de auto voor woon-werk is de zekerheid van een dergelijk pl contract me wat waard. Voor mij was het dus niet zo'n economische afweging, maar meer een zekerheids kwestie.

Nb ik heb gebruik gemaakt van de collectiviteitsaanbieding van de consumentenbond. De moeite waard om eens te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:05
EWK schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:21:
Even een vraag vooraf : je gaat binnen nu en de mogelijke looptijd van een PL contract geen huis kopen of je hypotheek verlengen? Anders valt er wat voor te zeggen dat PL überhaupt geen optie is.
Hoezo zou je met een PL geen hypotheek af kunnen sluiten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Amens schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:07:
[...]

Hoezo zou je met een PL geen hypotheek af kunnen sluiten? :?
Het totaalbedrag van maandtermijn X looptijd in maanden X 65% wordt als krediet gezien, en volledig totdat de looptijd voorbij is

Voorbeeldje, maandbedrag 250 EUR. looptijd 48 maanden = dus 48*250*,065= EUR 7.800 krediet bij BKR

[ Voor 13% gewijzigd door smurfinmark op 04-07-2019 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
HansMean schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:05:
Nb ik heb gebruik gemaakt van de collectiviteitsaanbieding van de consumentenbond. De moeite waard om eens te bekijken.
Goeie tip, zeer betaalbare opties daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:05
smurfinmark schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:09:
[...]

Het totaalbedrag van maandtermijn X looptijd in maanden X 65% wordt als krediet gezien, en volledig totdat de looptijd voorbij is
Ja dat snap ik, het maximale hypotheekbedrag wordt wellicht iets lager, maar dit is geen showstopper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Amens schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:10:
[...]

Ja dat snap ik, het maximale hypotheekbedrag wordt wellicht iets lager, maar dit is geen showstopper.
Voor sommigen wel dus, het gaat er meer om dat men begrijpt wat het effect op het te lenen bedrag is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Amens schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:10:
[...]

*iets*? Vul die formule in, 2% daarvan is je maandlast en vul die maandlast in bij de hypotheek. Bij een 3 jarig contract praat je zomaar over meer dan de cataloguswaarde van de auto. En 30-40k minder hypotheek is significant.

Maar goed, TS heeft al aangegeven dat hier geen sprake van is, dus we hoeven niet het PL topic te herhalen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:08
smurfinmark schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:09:
[...]

Voorbeeldje, maandbedrag 250 EUR. looptijd 48 maanden = dus 48*250*,065= EUR 7.800 krediet bij BKR
Om het voorbeeld af te maken:

EUR 7.800 krediet bij BKR betekend ongeveer 7,8 x 5.000 = 39.000 minder hypotheek.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las nogal wat antwoorden van mensen die vreselijk boffen met redelijk oude auto's met kilometerstanden van een maanraket, vermoedelijk omdat de anderen die zo'n auto hebben dankzij de onderhoudskosten een 2,3 en een 4e baan nodig hebben en dus geen tijd om te reageren.
Ik ben zelf wat ouder, heb heel wat auto's gehad. Helaas komt altijd het moment dat je je arm betaald aan een auto: distributie riem, waterpomp, flexibele uitlaat delen, remschijven .. ga zo maar door: geen enkel vorm van pech, regulier onderhoud, maar wel peperduur. Binnenkort krijg ik mijn 2e private lease auto .. wat een weelde: spiksplinternieuw, geen verborgen kosten bij aankoop, geen verzekering/belasting kosten. Okay .. in de 1e 3 jaar heb je vaak weinig onderhoud, maar bij een 5 jaar contract liggen de remmen, banden en distributie riemen wel op de loer. Daarnaast is zo'n nieuw auto uitgerust met alle moderne features: traction control/abs, DAB radio, sensoren rondom voor parkeren, vaak autom. licht/ruitenwissers en ga maar door.
We kunnen uiteraard een 10 jaar oude auto wel gaan vergelijken qua prijs met een 2019 modelletje, maar het is niet alleen de prijs, ook .. sorry .. de 'geur van een nieuwe auto', alles is gaaf en strak, alles werkt, de remmen zijn nog perfect enz.
Of je (of in dit geval ik) 100% uitkomt met de vergelijking nieuw kopen/private lease .. in elk geval: volgens mijn beleving wint de private lease.

Dan het type: ik ben vader van 3 kinderen, en sinds een week de grootvader van een ukje. Als je kinderen planned: lach dan alleen om een kleine auto: ik zou altijd gaan voor ong.. de maat Golf/skoda Fabia etc. Een kinderwagen .. ik heb er net eentje kado gedaan, is tegenwoordig HEEL groot: ik krijg 'm zeker niet in mijn Peugeot 208. En zo'n kleintje heeft heel wat extra nodig. Ik twijfel geen seconde dat de Suzuki Celerio heel zuinig is, dat is een Aygo ook, meer in beide kun je (IMH) nauwelijks een luiertas kwijt, laat staan de rest. Vergeet neit dat de achterbank behoorlijk bezet wordt door een kinderzitje.
,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:27
TheBrut3 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:15:
[...]

1 op 10 met een T-Roc? Rij je dan steeds maximaal gas en schakel je niet verder op dan z'n 3?
Het is ook echt volslagen onzin. Ik krijg van de dealer vaak een Karoq mee. Beetje hetzelfde idee. Ik rij daar uiteraard onzuiniger mee dan met m'n Octavia, maar met de 1.0 motor (die gewoon prima is voor deze auto) haal ik gewoon 5,8 liter op de 100km over lange afstanden = 1:17.

Maar.. inderdaad.. als je als een volslagen losgeslagen idioot rijdt kan je hem vast wel op de 1:10 krijgen :+

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:28: Ik twijfel geen seconde dat de Suzuki Celerio heel zuinig is, dat is een Aygo ook, meer in beide kun je (IMH) nauwelijks een luiertas kwijt, laat staan de rest. Vergeet neit dat de achterbank behoorlijk bezet wordt door een kinderzitje.
,
Past allemaal hoor in een Suzuki Celerio _/-\o_ Misschien een beetje krap, maar ik weet 100% zeker dat het allemaal in de auto zou passen. En in een compacte wandelwagen investeren, is goedkoper dan je blauw betalen aan wegenbelasting of een duur private lease contract.

Op Tweakers heerst nogal de gedachte, dat je bij een kindje direct een C segmenter voor de deur moet hebben. Maar niet iedereen heeft een goed betaalde baan, dus die A-segmenter is alles wat ze kunnen veroorloven. En in Aygo heb je inderdaad te weinig ruimte, maar een Celerio is vele malen ruimer en niet vergelijkbaar met een Aygo kwa ruimte 8)

Je hoeft ja ook niet je hele inboedel mee te nemen, als op pad gaat met vrouwlief en het wondertje. Wij zijn zelfs met vier man en een baby op pad geweest met de Celerio, waarbij er een compacte kinderwagen in de achterbak ligt. En een tas met allerlei babyspul, zoals luiers. Nooit echt een probleem geweest met mijn Celerio en als ik eind deze maand getrouwd ben en daarna een baby krijgen, dan ga ik echt niet plotseling een andere auto kopen. Kan ik namelijk niet veroorloven en ik weet al, dat ik prima uit de voeten kan met mijn auto.

Sowieso: waarom zou je blauw betalen aan belasting, terwijl je 90% van de tijd alleen in de auto zit :X Maar ik begrijp wel waarom TS geen A-segmenter wilt, want als ik geld had reed ik wel een elektrische auto en ging ik die gratis opladen bij de Lidl ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:01:
[...]
Maar ik begrijp wel waarom TS geen A-segmenter wilt, want als ik geld had reed ik wel een elektrische auto en ging ik die gratis opladen bij de Lidl ofzo :+
Die snap ik niet helemaal :) ik heb jaren terug als eerste auto een Picanto gehad. Het was niet mijn ding, zacht uitgedrukt. Daarbij zit ik geregeld 3 uur per dag in de auto. Ik kan dan wel de goedkoopste/kleinste auto kiezen maar dat wil niet zeggen dat het voor mij de beste prijs-kwaliteit verhouding is. Je wil ook wat comfort in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 22:28
Uitlopende model Clio estate private lease 👍🏻 Ruimer dan een B segmenter maar biet de kosten van een c .

Evt fabia combi ?
(Tipje kijk ook eens op Mp, worden ook private lease contract ter overname aangeboden)

Wil je kopen kijk dan naar de Ibiza st / fabia combi met het trage 1,2 tdi blok(diesel) iedereen zal klagen dat die langzaam is (en ze hebben dus allemaal 200pk + nodig 😂) maar het voldoet echt prima, dus testrijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:05:
[...]

Die snap ik niet helemaal :) ik heb jaren terug als eerste auto een Picanto gehad. Het was niet mijn ding, zacht uitgedrukt. Daarbij zit ik geregeld 3 uur per dag in de auto. Ik kan dan wel de goedkoopste/kleinste auto kiezen maar dat wil niet zeggen dat het voor mij de beste prijs-kwaliteit verhouding is. Je wil ook wat comfort in het leven.
Ik heb de Comfort uitvoering van de Celerio :+ Maar dat is precies wat ik zeg, mocht ik het geld hebben dan kocht ik direct een elektrische auto. Dus ik begrijp de keuze wel hoor: enige wat ik aan wilde geven, is dat het onzin is dat je met een kind niet genoeg ruimte in een Celerio hebt.

De Aygo is een vreselijk wagentje voor een klein gezinnetje, de Picanto zuipt benzine. Dus dat is ook een auto die ik niet zou uitkiezen. Hoe ruim of krap die dan is, in vergelijking met de Celerio dat weet ik niet. Wat ik wel weet is de Celerio de ruimste in zijn klasse is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:01
Dieken Taffert schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:40:
Private leasen is geld lenen; voor alles behalve een huis een slecht idee als particulier. Laat je niet hebberig maken.
Wat een onzin, je betaalt toch geen rente bij private lease.... 🤪

Ik zie PL als een abonnement op mobiliteit, niks meer en niks minder. Stop je het abonnement, dan stop de service (mobiliteit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
davidov2008 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:15:
[...]

Op zich mee eens, maar het gaat wel om de uitvoering. Private Lease zou ik in meeste situaties op tegen zijn, naast de inflexibiliteit (bij baanverlies, promotie, uitgekeken op auto, grotere auto nodig etc.), is het inleverbeleid een grote vergeten kostenpost. De lease auto gaat onder de TL-balken en letterlijk elk krasje, deukje, vlekje in de stof (die er niet met water/zeep uitgaat), scheurtje ed. wordt het eigen risico voor aangeslagen, doorgaans 300-500 per schade. Ik heb meerdere kennissen die tussen 800 en 2000 euro moeten aftikken voor dit soort nonsens (zeg maar mini-schades die je zelf nooit had later repareren). Slechts een enkele aanbieder geeft mogelijkheid het ER af te kopen en tegen flinke meerprijs. Er is een lijst met 'acceptabele' schades, maar dat is erg beperkt.
PL is niet zo inflexibel als je voorstelt. Looptijd kun je zelf bepalen, zelfs inleveren na een jaar zonder meer prijs (looptijd 4 jaar).

Bij ontslag/overlijden kan contract kosteloos beëindigd worden.
ER afkopen kan tegenwoordig overal voor een paar euro per maand

Kortom je post bevat een aantal onwaarheden, ook de ervaringen van je kennissen betwijfel ik sterk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
newtastyland schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 23:51:
[...]

Wat een onzin, je betaalt toch geen rente bij private lease.... 🤪

Ik zie PL als een abonnement op mobiliteit, niks meer en niks minder. Stop je het abonnement, dan stop de service (mobiliteit).
Onzin? Dat zit gewoon in de leaseprijs verdisconteerd. En niet voor niets wordt het gewoon als een lening gezien, geregistreerd bij het BKR, als je een hypotheek wil nemen op een huis. Dan kun je dus minder hypotheek krijgen.

Ik denk dat je je eens moet verdiepen in PL voor je er een sterke mening over vormt, zo simpel is stoppen (of wijzigen leasecontract) vaak niet, dan kun je stevig de portemonnee trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
Dieken Taffert schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:04:
[...]

Onzin? Dat zit gewoon in de leaseprijs verdisconteerd. En niet voor niets wordt het gewoon als een lening gezien, geregistreerd bij het BKR, als je een hypotheek wil neme op een huis. Dan kun je dus minder hypotheek krijgen.

Ik denk dat je je eens moet verdiepen in PL voor je er een sterke mening over vormt, zo simpel is stoppen (of wijzigen leasecontract) vaak niet, dan kun je stevig de portemonnee trekken.
Grappige reactie. Ik heb aangegeven dat je post een aantal onwaarheden c.q. onvolkomenheden bevatten (o.a. flexibiliteit, looptijd) en dan adviseer je mij dat ik me moet verdiepen voor ik me een sterke mening vorm.......

Ik heb 1,5 jaar geleden me in de materie verdiept, toen ik een huis had gekocht en een nieuwe baan (zonder lease auto) aangeboden kreeg. Het aanschaffen van een nieuwe auto had ik niet in de planning opgenomen en dus gekozen voor PL. Tijdens de aanvraag procedure kon ik de adviseurs bij 2 PL verstrekkers informeren over de voorwaarden tav flexibiliteit en wat wel/niet inbegrepen was in het contract, die de persoon zelf niet wist.... Ik weet er dus inderdaad het eea van af (dat is overigens niet hetzelfde als een sterke mening, maar dat terzijde).

PL kun je vaak in richten zoals je wilt, maar dat kost inderdaad geld. Dat is toch logisch?
Over het algemeen is PL een contract voor langere termijn, zie ook BKR : "U gaat een maandelijkse betalingsverplichting aan met uw leasebedrijf. Hier zit u een aantal jaar aan vast. ". Wil je dat korter dan kom je bv op huur, maar dat zal wrs meer kosten dan PL.

Dat rente een onderdeel van de opbouw van de kosten is, maakt het nog geen lening. De lease verstrekker moet de kosten voor aanschaf van de auto betalen en doet dat uit eigen middelen of via een lening. Over deze lening zal rente betaald moeten worden, die aan de lease nemer in rekening worden gebracht. Dat betekent niet dat deze persoon een lening is aangegaan. Overigens wordt maar 65% van de totale lease kosten meegenomen, voor het bepalen wat iemand kan lenen. Ook kun je voor PL kiezen zonder BKR registratie of zelfs een tweede hanse auto (flexibel he?)!

Kosteloos stoppen kan bv bij overlijden, ontslag, inkomensverlies door echtscheiding....
Wil je een andere kleur of een grotere auto, dan zal dat ongetwijfeld geld kosten. Maar dat is ook het geval wanneer je een auto prive hebt aangeschaft of bij een zakelijke lease.

Als laatste de kosten van schades aan het eind van de looptijd. Je kunt voor een paar euro per maand het eigen risico (vaak standaard al minder dan de 300-500 die je noemt) afkopen. Als je dat niet te veel vindt, moet je je mss afvragen of je wel een PL moet beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
newtastyland schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:54:
[...]

Grappige reactie. Ik heb aangegeven dat je post een aantal onwaarheden c.q. onvolkomenheden bevatten (o.a. flexibiliteit, looptijd) en dan adviseer je mij dat ik me moet verdiepen voor ik me een sterke mening vorm.......
Een aantal onvolkomenheden? Je zei:
"Wat een onzin, je betaalt toch geen rente bij private lease...."

Ga nu niet doen alsof je een gedegen beargumenteerd verhaal plaatste, want dat leek er in de verste verte niet op. In deze posting staan wat punten die richting argumentatie gaan, alleen zijn het geen valide argumenten. Zie onder.
Ik heb 1,5 jaar geleden me in de materie verdiept, toen ik een huis had gekocht en een nieuwe baan (zonder lease auto) aangeboden kreeg. Het aanschaffen van een nieuwe auto had ik niet in de planning opgenomen en dus gekozen voor PL. Tijdens de aanvraag procedure kon ik de adviseurs bij 2 PL verstrekkers informeren over de voorwaarden tav flexibiliteit en wat wel/niet inbegrepen was in het contract, die de persoon zelf niet wist.... Ik weet er dus inderdaad het eea van af (dat is overigens niet hetzelfde als een sterke mening, maar dat terzijde).
Als je "wat een onzin" roept, noemen we dat een sterke mening. Verder is dit vooral een "argument from authority"; ik heb me erin verdiept dus ik weet er veel van. Nog één? Ikzelf ben officieel geleerd. Tis wat, dat zegt niets over hoe valide mijn standpunt is wat mij betreft.
PL kun je vaak in richten zoals je wilt, maar dat kost inderdaad geld. Dat is toch logisch?
Het gaat er hier primair over of het geld kost en hoe veel. Dat het meer geld kost is dus een nogal cruciaal argument voor mijn standpunt.
Over het algemeen is PL een contract voor langere termijn, zie ook BKR : "U gaat een maandelijkse betalingsverplichting aan met uw leasebedrijf. Hier zit u een aantal jaar aan vast. ". Wil je dat korter dan kom je bv op huur, maar dat zal wrs meer kosten dan PL.

Dat rente een onderdeel van de opbouw van de kosten is, maakt het nog geen lening.
Nee, maar je zei dat je geen rente betaald en die zit er gewoon in verdisconteerd.

De BKR ziet het als een lening, dus moet je het zien als een lening lijkt me.
Zie b.v. hier:
https://www.priveleaseaut...-check.html?cn-reloaded=1
"Een leasecontract wordt namelijk gezien als een lening. En wie lening zegt, zegt BKR. Het Bureau Krediet Registratie wordt op de hoogte gesteld als je geld leent."'

Voor flexibiliteit zoals jij dat schetst betaal je extra (net als bij een hotel: zonder annuleringsmogelijkheid kun je goedkoper ene kamer reserveren, zo werkt de economie), of moet je andere nadelen accepteren.
De lease verstrekker moet de kosten voor aanschaf van de auto betalen en doet dat uit eigen middelen of via een lening. Over deze lening zal rente betaald moeten worden, die aan de lease nemer in rekening worden gebracht. Dat betekent niet dat deze persoon een lening is aangegaan. Overigens wordt maar 65% van de totale lease kosten meegenomen, voor het bepalen wat iemand kan lenen.
Tsja, een bank leent voor hypotheken ook geld en berekent de kosten door aan degene die de hypotheek aan gaat. Toch is dat een hypotheek ook gewoon een lening. Ook al krijg je een deel van je hypotheekrente terug; dat er verschillen zijn met andere leningen betekent niet dat je het niet als lening moet zien (de denklijn waar jij heen wil).
Ook kun je voor PL kiezen zonder BKR registratie of zelfs een tweede hanse auto (flexibel he?)!
Dat eerste is dan een lease-bedrijf zonder keurmerk Private Lease. Lijkt me niet verstandig.

Je kunt ook gewoon een 2e hands auto kopen, dan spaar je er voor en is de auto je bezit. Bij grote tegenvallers zit je dan niet vast aan hoge maandelijkse lasten. Vandaar dat het ook wordt gezien als lening, je gaat een financiële verplichting aan voor langere tijd.

Een lease-auto is gewoon een huurauto met andere fiscale regels (voor zakelijk leasen). En een lease-contract wordt gezien als lening. Feit.
Kosteloos stoppen kan bv bij overlijden, ontslag, inkomensverlies door echtscheiding....
Wil je een andere kleur of een grotere auto, dan zal dat ongetwijfeld geld kosten. Maar dat is ook het geval wanneer je een auto prive hebt aangeschaft of bij een zakelijke lease.
Slechte vergelijking natuurlijk, in het eerste geval betaal je geen boete en bij een private lease contract wel. Je betaalt dus bij privé aanschaf alleen de grotere/duurdere auto, bij een PL contract heb je daar een extra duur contract voor nodig PLUS je betaalt een boete.
Als laatste de kosten van schades aan het eind van de looptijd. Je kunt voor een paar euro per maand het eigen risico (vaak standaard al minder dan de 300-500 die je noemt) afkopen. Als je dat niet te veel vindt, moet je je mss afvragen of je wel een PL moet beginnen.
Dat moet je je dus sowieso afvragen. Kopen is altijd beter, maar dan moet je wel de middelen hebben. Als je de middelen niet hebt, word je gedwongen om te kijken naar alternatieven als PL.

En als je die middelen niet hebt, moet je je afvragen hoe dat komt dat die ontbreken, en of het dan wel verstandig is om langdurig een financiële verplichting met hoge lasten aan te gaan.

Private leasen is dus vrijwel nooit slim (er zijn incidentele situaties waarin het wel handig kan zijn, b.v. als je 4 jaar op een project werkt als buitenlander oid), eerder uit nood en hebberigheid (ik wil nieuwe auto rijden maar heb er het geld niet voor) geboren. Geef mensen het eerlijke verhaal, en geen goedpraterij van het onvermogen om te sparen voor een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dieken Taffert schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:34:
[...]
De BKR ziet het als een lening, dus moet je het zien als een lening lijkt me.
Feitelijk incorrect, BKR zit het als een financiële verplichting, wat het natuurlijk ook is. De waarde van de verplichting wordt vastgelegd. Dat een lening ook een financiele verplichting is klopt maar dat maakt het nog niet hetzelfde:
Met het aangaan van uw private lease contract gaat u een financiële verplichting aan, deze wordt geregistreerd bij Stichting BKR.

[...]

Uw private lease contract (Operational Autolease (OA) codering) hoort daarbij
bron: BKR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Napo schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:43:
[...]

Feitelijk incorrect, BKR zit het als een financiële verplichting, wat het natuurlijk ook is. De waarde van de verplichting wordt vastgelegd. Dat een lening ook een financiele verplichting is klopt maar dat maakt het nog niet hetzelfde:

[...]

bron: BKR
Ok, fair enough. Al wordt de auto je uitgeleend/verhuurd voor een vaste vergoeding gedurende een langere periode, dat kun je dus ook als een lening zien. Niet van een krediet maar in dit geval van goederen. Tomato, tomato; het hoort iig in dezelfde categorie thuis.

Private leasen is volgens de Autoriteit Financiële Markten een huurconstructie. Je rijdt dus in een huurauto, waar je langere tijd aan vast zit. Je zou het dus ook beter "long rent" dan "private lease" kunnen noemen, want het is feitelijk gezien geen lease (leasen is fiscaal gunstig huren, waarbij je al dan niet deels eigenaar wordt van het geleasete). Iemand die private leased zou feitelijk gezien dus moeten communiceren dat hij of zij een auto huurt.

Private lease is dus een feitelijk onjuiste benaming die marketingtechnisch vast erg handig is, omdat de meeste mensen liever niet zeggen dat ze iets huren, dan is het niet van hen. Dat wordt vaak uitgelegd als een zwaktebod. Leasen wordt geassocieerd met dikke baan, het goed voor elkaar hebben etc.

Dat maakt voor de vraag of het verstandig is of niet uiteraard niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Dieken Taffert schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:34:
Private leasen is dus vrijwel nooit slim (er zijn incidentele situaties waarin het wel handig kan zijn, b.v. als je 4 jaar op een project werkt als buitenlander oid), eerder uit nood en hebberigheid (ik wil nieuwe auto rijden maar heb er het geld niet voor) geboren. Geef mensen het eerlijke verhaal, en geen goedpraterij van het onvermogen om te sparen voor een auto.
Ik vind dit wel heel erg kort door de bocht. Er zijn genoeg mensen die juist kiezen voor PL om geen uitschieters in onderhoud te hebben en het comfort te rijden van een nieuwere auto. Waarom zouden deze mensen per definitie een onvermogen hebben om te sparen :?. Je betaalt wat meer per maand maar krijgt er ook een stuk zekerheid voor terug die je bij een eigen auto niet hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:20:
[...]

Ik vind dit wel heel erg kort door de bocht. Er zijn genoeg mensen die juist kiezen voor PL om geen uitschieters in onderhoud te hebben en het comfort te rijden van een nieuwere auto. Waarom zouden deze mensen per definitie een onvermogen hebben om te sparen :?. Je betaalt wat meer per maand maar krijgt er ook een stuk zekerheid voor terug die je bij een eigen auto niet hebt.
Klinkt best redelijk, maar je redenering klopt niet. Als je genoeg kunt sparen om een nieuwe(re) auto te kopen, kun je ook genoeg sparen om uitschieters in onderhoud te betalen. Dan speelt dat dus niet. Je wil die uitschieters niet als je ze niet goed kunt betalen.

En voor de wat kleinere inkomens: een Kia heeft 7 jaar fabrieksgarantie: een 4 jaar oude Kia heeft dus nog 3 jaar garantie. Een 2er hands Toyota Prius is bulletproof. Verstandige keuzes genoeg.

Private lease? Dan moet je denk ik eerst eens kritisch in de spiegel kijken naar de OORZAAK van de gebrekkige financiële ruimte. Als je dat gat op gaat vullen met iets dat op korte termijn minder geld kost maar op langere termijn meer (nml. nieuwe auto rijden via private lease), dan lijkt me dat niet slim.

En het comfort van een nieuwere auto? Welk comfort bedoel je dan precies? Oudere auto's hoeven helemaal niet minder comfortabel te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Dieken Taffert Kun je ook ergens begrijpen dat mensen bewust kiezen voor een vast bedrag per maand, ondanks dat ze financieel onderhouds uitschieters best kunnen opvangen? Dat private lease een stuk rust en zekerheid geeft in toekomstige uitgaven?

Je trekt het direct weer naar gebrekkige financiering, wat ik echt een rare manier van discussiëren vind om zulke conclusies te trekken uit de keuzes van anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 22:05
Dit is een verhaal van Jantje. Hij is een starter met 1800 netto salaris pm. Woon in een studiotje die kost 600 eur pm incl gwe etc. Eten e.d. zeg maar 10 per dag, 300 eur pm. Verzekering, mobiel, netflix, etc. zeg maar nog 200 eur pm. Sparen voor evt vakantie, hypotheek, onvoorziene kosten etc 400 eur pm. Dus 300 eur over voor mobiliteit.

Hij werkt bij een kantoor op industrieterrein waar je geen makkelijk OV verbinding heeft
De opties:
1. Sparen 3 jaar lang en dan koopt ie zoals je zegt een Kia van 4 jaar oud.
In de tussentijd, gedurende de 3 jaar moet ie maar te voet he? No pain no gain.
2. Private lease aansluiten voor 230 euro en 70 euro aan benzine.
https://www.directleaseprivate.nl/flexibele-looptijd/
Hij kiest voor private lease.
Private lease? Dan moet je denk ik eerst eens kritisch in de spiegel kijken naar de OORZAAK van de gebrekkige financiële ruimte. Als je dat gat op gaat vullen met iets dat op korte termijn minder geld kost maar op langere termijn meer (nml. nieuwe auto rijden via private lease), dan lijkt me dat niet slim.
JANTJE! JE MOET JEZELF SCHAMEN ZEG! KIJK KRITISCH IN DE SPIEGEL!!
JE BENT EEN STARTER! GA GEWOON LOPEN EN DROOM NIET OVER EEN AUTO!

:*) :*)

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Dieken Taffert schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:03:
Dan moet je denk ik eerst eens kritisch in de spiegel kijken naar de OORZAAK van de gebrekkige financiële ruimte. Als je dat gat op gaat vullen met iets dat op korte termijn minder geld kost maar op langere termijn meer (nml. nieuwe auto rijden via private lease), dan lijkt me dat niet slim.
Dus in die hoedanigheid ben je ook tegen een mobiel abonnement en kan iedereen die het wel heeft niet met geld omgaan? Want er is ook een prepaid optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
gergs schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:43:
Dit is een verhaal van Jantje. Hij is een starter met 1800 netto salaris pm. Woon in een studiotje die kost 600 eur pm incl gwe etc. Eten e.d. zeg maar 10 per dag, 300 eur pm. Verzekering, mobiel, netflix, etc. zeg maar nog 200 eur pm. Sparen voor evt vakantie, hypotheek, onvoorziene kosten etc 400 eur pm. Dus 300 eur over voor mobiliteit.

Hij werkt bij een kantoor op industrieterrein waar je geen makkelijk OV verbinding heeft
De opties:

[...]

JANTJE! JE MOET JEZELF SCHAMEN ZEG! KIJK KRITISCH IN DE SPIEGEL!!
JE BENT EEN STARTER! GA GEWOON LOPEN EN DROOM NIET OVER EEN AUTO!

:*) :*)
1. Jantje hoeft niet op een industrieterrein in the middle of nowhere te gaan werken, je houdt rekening met je eigen vervoer als je een werkgever/baan kiest;
2. Jantje hoeft geen 3 jaar te sparen voor een Kia van 4 jaar oud, je rijdt voor 5700 euro een Kia Picanto uit 2015, dat is anderhalf jaar sparen uit het mobiliteitsbudget en een groot deel van die onvoorziene kosten kan ie ook sparen, dan heeft hij in een jaar een eigen auto i.p.v. 4 jaar vast te zitten aan "long rent"
3. Jantje kan ook een elektische scooter kopen oid voor een fractie van de maandelijkse lasten en zolang hij die spotgoedkope scooter rijdt sparen voor een eigen auto;
4. Dit is een situatie die vrijwel nooit voor zal komen en is toe geredeneerd naar je eigen standpunt, met een situatie die ontstaat door keuzes die zijn gemaakt waarbij normaliter ook mobiliteit wordt betrokken;

Ik vind het geen sterk voorbeeld dus.

[ Voor 21% gewijzigd door Dieken Taffert op 06-08-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
TheBrut3 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:42:
[...]

Dus in die hoedanigheid ben je ook tegen een mobiel abonnement en kan iedereen die het wel heeft niet met geld omgaan? Want er is ook een prepaid optie.
Nee, de meeste mensen die een huurauto "private leasen" doen dit omdat ze een soortgelijke auto niet kunnen betalen, maar wel willen rijden. Als je een paar 100 euro voor een telefoon niet kunt betalen, moet je in de meeste gevallen eens met je luie kont van de bank af komen en gaan werken, lijkt me. Een mobiel abonnement levert een veel minder zwaar juk op je huishouden.

Maar dan nog: als je de nieuwste iPhone niet kunt kopen en je neemt een abonnement waar je die iPhone bij krijgt tegen hoge maandelijkse kosten (maar lagere initiële kosten), dan vind ik dat ook dom. En als er iemand een topic opent waarbij dat besproken wordt en ik zie dat, dan zal ik dat daar ook posten ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Gelukkig kan iedereen een baan 'kiezen' op de voor hem gewenste locatie volgens je redenering. Je zou maar toevallig een aanbod krijg / uitdagende vacature voorbij zien komen waar je naartoe moet rijden (afstand, lastig OV) en je geen auto direct wil kopen. Dan zit je toch met een aardige uitdaging als je zo financieel onbekwaam bent :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
gergs schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:43:

De opties:
Hier vind ik PL voor Jantje ook een slechte keus. Koop een auto van €500-1000 en rij daar de eerste 2 jaar meer op en neer, niks mis mee hoor. Ik ken ook de PL eisen/berekeningen niet, maar ben benieuwd of hij PL zou krijgen met die uitgaven en dat inkomen.
Dieken Taffert schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:23:
Een mobiel abonnement levert een veel minder zwaar juk op je huishouden.
Ik doelde meer op het bellen/sms'en/internet deel van het abo; Waarom moeilijk doen met prepaid als je makkelijk kan doen met een abo?
Een abo (telefoon en PL) zal waarschijnlijk wat duurder zijn, ook afhankelijk van de deal die je hebt, maar het is een stuk gemak en zekerheid. Zo kan je PL ook zien; Een abo om auto te rijden, ook als je de auto wel nieuw kan kopen.

En ja; PL is in de basis duurder dan kopen, tenzij je een super aanbieding hebt zoals sommigen hier dat hebben. Omdat het product nu ingeburgerd is gaan de prijzen omhoog. Helaas zie je de deals nu dus een stuk minder dan voorheen, maar PL hoeft geen slechte keus te zijn.

Zelfde met hypotheekrente vastzetten. 20 jaar is in veel gevallen niet de slimste keus, maar het is wel een stukje zekerheid voor die mensen en dat is ook wat waard.

Edit; Volgens mij hoort deze discussie hier niet echt thuis, hier bestaat al een topic voor; Private Lease - Deel 1

[ Voor 3% gewijzigd door TheBrut3 op 06-08-2019 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 22:04

CodeIT

Code IT

Dieken Taffert schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:03:
[...]

Klinkt best redelijk, maar je redenering klopt niet. Als je genoeg kunt sparen om een nieuwe(re) auto te kopen, kun je ook genoeg sparen om uitschieters in onderhoud te betalen. Dan speelt dat dus niet. Je wil die uitschieters niet als je ze niet goed kunt betalen.
Als je genoeg kunt sparen heb je dus ook geen verzekering nodig? Iedereen met een brand- of woonhuisverzekering moet 'uitschieters' eigenlijk zelf kunnen dragen?

Zo zie ik PL namelijk. Als een mobiliteitsverzekering. Ik geef geld aan een bedrijf en daarvoor krijg ik gedurende de looptijd een vervoersmiddel om me te verplaatsen. Geen gezeik met onverwacht onderhoud, keuzes bij reparaties etc. Gewoon een abonnement voor vervoer.
En voor de wat kleinere inkomens: een Kia heeft 7 jaar fabrieksgarantie: een 4 jaar oude Kia heeft dus nog 3 jaar garantie. Een 2er hands Toyota Prius is bulletproof. Verstandige keuzes genoeg.
Kijk voor de gein even op het forum van Autoweek wat de garantie van Kia inhoudt.

En dan even over de cijfers.
Ik rij nu bijna een jaar een PL Ford Focus Wagon. Hier betaal ik €297 per maand. Na een jaar maandelijks opzegbaar. Ik heb het afgelopen jaar 9000km gereden.
Aan brandstof ben ik €90 per maand kwijt. In totaal dus €390. (bedankt @TheBrut3 )

Als ik een jaar geleden een 3 jaar oude Focus had gekocht voor €12000, (nieuwwaarde €20775), dan kost deze auto me ongeveer €411 per maand (volgens de ANWB). De ANWB schat standaard wat te hoog in, dus laten we er voor het gemak van uit gaan dat het maandbedrag vergelijkbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2X1nQmCh.png

Nu heb ik er geen omkijken naar. Vorige week werd de auto op mijn werk opgehaald en weer teruggebracht voor een beurt. Normaal is het dan de vraag wat de schade gaat zijn, nu was het sleutel geven en weer terug krijgen. Heerlijk zonder zorgen.

[ Voor 2% gewijzigd door CodeIT op 06-08-2019 16:30 . Reden: Brandstofkosten vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Dieken Taffert schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:16:
[...]

1. Jantje hoeft niet op een industrieterrein in the middle of nowhere te gaan werken, je houdt rekening met je eigen vervoer als je een werkgever/baan kiest;
2. Jantje hoeft geen 3 jaar te sparen voor een Kia van 4 jaar oud, je rijdt voor 5700 euro een Kia Picanto uit 2015, dat is anderhalf jaar sparen uit het mobiliteitsbudget en een groot deel van die onvoorziene kosten kan ie ook sparen, dan heeft hij in een jaar een eigen auto i.p.v. 4 jaar vast te zitten aan "long rent"
3. Jantje kan ook een elektische scooter kopen oid voor een fractie van de maandelijkse lasten en zolang hij die spotgoedkope scooter rijdt sparen voor een eigen auto;
4. Dit is een situatie die vrijwel nooit voor zal komen en is toe geredeneerd naar je eigen standpunt, met een situatie die ontstaat door keuzes die zijn gemaakt waarbij normaliter ook mobiliteit wordt betrokken;

Ik vind het geen sterk voorbeeld dus.
1. Niet iedereen kan willekeurig kiezen waar hij gaat werken. Als het voor jou zo is, dan gefeliciteerd!
En wie zegt middle of nowhere? Je hoeft echt niet ver te zoeken maar in NL is industrieterrein gewoon moeilijk bereikbaar met OV.
2. Wat fijn! Dan hoeft Jantje niet 3 jaar te voet gaan, maar 1,5 jaar!
3. Elektrische scooter, elektrische fiets, jammer dan voor Jantje. Hij was net blij dat ie maar 1.5 jaar te voet moet, nu moet ie 1 jaar te voet en 1 jaar te fiets.
4. Ja dit gebeurt vrijwel nooit idd waar je leeft. Jantje en mijzelf woont op aarde en hier gebeurt het veel hoor.
TheBrut3 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:44:
Hier vind ik PL voor Jantje ook een slechte keus. Koop een auto van €500-1000 en rij daar de eerste 2 jaar meer op en neer, niks mis mee hoor. Ik ken ook de PL eisen/berekeningen niet, maar ben benieuwd of hij PL zou krijgen met die uitgaven en dat inkomen.
Was meer gericht op Kia van 4 jaar oud (door betrouwbaarheid bla bla, 3 jaar garantie bla bla, financieel gebrekkig dus kan geen grote onvoorziene kost bla bla) vs Private lease, met daaruit dus 300 eur als post "sparen of uitgeven". En ja ik ken mensen met starter salaris en die kan gewoon PL aansluiten hoor.

Mijn punt is meer dat het totaal onzin is om over zelfde kam te scheren dat PL is slecht en dus financieel onverantwoord.

Voorbeeld (obv betrouwbare auto zonder gekke onvoorziene kosten)
Kia Picanto bj 2015 - ca 6000 eur
Verzekering WA 40pm
Belasting 21pm
na 3 jaar kan je het verkopen voor ca 3500 eur, afschrijving 70pm
Dus vaste kosten is al 131pm
Onderhoud: in 3 jaar minimaal 2x kleine beurt, 1x grote beurt
En alles volgens deze schema en intervallen (filters, remmen, enz) https://www.autohaagzeeuw...derhoudstarieven-2017.pdf en ook nog de banden wellicht. Dan is het nog een post van ca 40-50pm
Kom je al op 180pm. Gaan we vanuit dat pechhulp al inbegrepen is.
Scheelt dus per saldo 50 euro pm vs Private Lease van 230 eur. Oftewel 1800 eur voor de totale duur van 3 jaar.

Nou de keuze is dus of je de risico van schade, aanrijding, total loss, etc zelf wil voorzien.
Of je kiest voor geen omkijken en dan private lease aansluiten.
Voordeel eigen auto: zit niet vast. Nadeel eigen auto: onvoorziene kosten gemaximeerd (bij aanrijding bijv)
Voordeel PL: geen omkijken, geen zorgen. Zekerheid. Nadeel PL: je zit vast voor minimaal 1 jaar en je betaalt iets meer vs eigen auto als niets geks gebeurd. (bij directlease heb je de flexibele looptijd trouwens)

Heeft dus niets te maken of iemand financieel gebrekkig is! Het gaat over keuze en voor iedereen is het anders. Maar goed, die geldt niet voor Dieken, want die leeft niet op aarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
CodeIT schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:56:
Ik rij nu bijna een jaar een PL Ford Focus Wagon. Hier betaal ik €297 per maand. Na een jaar maandelijks opzegbaar. Ik heb het afgelopen jaar 9000km gereden.

Als ik een jaar geleden een 3 jaar oude Focus had gekocht voor €12000, (nieuwwaarde €20775), dan kost deze auto me ongeveer €411 per maand (volgens de ANWB). De ANWB schat standaard wat te hoog in, dus laten we er voor het gemak van uit gaan dat het maandbedrag vergelijkbaar is.
Pssst... Bij de ANWB berekening zit brandstof, bij de PL moet waarschijnlijk nog worden getankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 22:04

CodeIT

Code IT

TheBrut3 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:22:
[...]

Pssst... Bij de ANWB berekening zit brandstof, bij de PL moet waarschijnlijk nog worden getankt.
Haha. Dat is inderdaad niet helemaal eerlijk zo. Bij mijn verbruik (1:15) is dat 90 euro per maand extra voor 10000km. Dus mijn totaal wordt €390 tov €411 van de ANWB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:23
Wat een inlevingsvermogen weer allemaal. Ik ga zelf nooit beginnen aan PL, maar een zwager (die meer dan prima verdient) heeft het wel. Die heeft niks met auto's, maar wilde nu een nieuwe ivm veiligheid en kind. Nieuw kopen is helemaal achterlijk met afschrijving, zeker omdat ze weinig rijden. Hij heeft het geld, dus PL. Prima toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Zebby schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:29:
Wat een inlevingsvermogen weer allemaal. Ik ga zelf nooit beginnen aan PL, maar een zwager (die meer dan prima verdient) heeft het wel. Die heeft niks met auto's, maar wilde nu een nieuwe ivm veiligheid en kind. Nieuw kopen is helemaal achterlijk met afschrijving, zeker omdat ze weinig rijden. Hij heeft het geld, dus PL. Prima toch?
Precies, voor ieder zijn ding. Niets te maken of iemand financieel gebrekkig zit maar wel nieuwe auto wil rijden.
Lijk alsof ik PL zit te verdedigen, maar nee ik ga het ook niet aan beginnen.
Meer omdat ik sleutelen juist leuk vind en ik kan niets met mn (zakelijk) lease auto.
Dus als er een tweede auto komt, wordt het tweede hands en niet PL.

[ Voor 17% gewijzigd door SirLct op 06-08-2019 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Zebby schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:29:
Eh, nou, alleen 1) zit afschrijving ook gewoon in je lease bedrag verdisconteerd, 2) is long rent/private lease nog duurder bij weinig kms en 3) als hij het geld heeft, waarom dan niet kopen?

En een nieuwe auto is even veilig als een nieuwe auto... dus het klinkt redelijk, maar al je argumenten zijn niet valide. Sorry.

Dat is ook mijn zorg, private lease/long rent is in de wereld gekomen omdat er te weinig nieuwe auto's werden verkocht, te weinig mensen konden dat betalen. PL lijkt, LIJKT goedkoper maar over de hele looptijd is het meestal duurder.

Waarom zou je het dan doen? Minder uitschieters qua onderhoud? Als je een nieuwe auto koopt heb je fabrieksgarantie en nieuwe auto's hebben de eerste jaren gemiddeld heel weinig uitschieters.

Geen gedoe? Ga je auto maar es inleveren met krassen en butsen, de eerste slechte verhalen komen inmiddels al binnen. Zorgeloos is dat niet, net als met andere vormen van autohuur.
gergs schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:10:
[...]

1. Niet iedereen kan willekeurig kiezen waar hij gaat werken. Als het voor jou zo is, dan gefeliciteerd!
En wie zegt middle of nowhere? Je hoeft echt niet ver te zoeken maar in NL is industrieterrein gewoon moeilijk bereikbaar met OV.
Tsja, voor de meeste mensen gaat dit hoe dan ook niet op. OV is goed geregeld in NL, vrijwel iedereen komt er mee op zijn werk of zet bij een station of halte een fiets neer. Heb ik ook jaren gedaan.
2. Wat fijn! Dan hoeft Jantje niet 3 jaar te voet gaan, maar 1,5 jaar!
Waanzinnige vergelijking. Slaat he-le-maal nergens op, de keuze is nooit private lease of te voet. Over andere planeten gesproken...
3. Elektrische scooter, elektrische fiets, jammer dan voor Jantje. Hij was net blij dat ie maar 1.5 jaar te voet moet, nu moet ie 1 jaar te voet en 1 jaar te fiets.
Nonsens.
4. Ja dit gebeurt vrijwel nooit idd waar je leeft. Jantje en mijzelf woont op aarde en hier gebeurt het veel hoor.
Nee, OV + fiets is vrijwel altijd te doen in dit land. Over de wereld buiten dit land heb ik het verder niet.
Was meer gericht op Kia van 4 jaar oud (door betrouwbaarheid bla bla, 3 jaar garantie bla bla, financieel gebrekkig dus kan geen grote onvoorziene kost bla bla) vs Private lease, met daaruit dus 300 eur als post "sparen of uitgeven". En ja ik ken mensen met starter salaris en die kan gewoon PL aansluiten hoor.

Mijn punt is meer dat het totaal onzin is om over zelfde kam te scheren dat PL is slecht en dus financieel onverantwoord.

Voorbeeld (obv betrouwbare auto zonder gekke onvoorziene kosten)
Kia Picanto bj 2015 - ca 6000 eur
Verzekering WA 40pm
Belasting 21pm
na 3 jaar kan je het verkopen voor ca 3500 eur, afschrijving 70pm
Dus vaste kosten is al 131pm
Onderhoud: in 3 jaar minimaal 2x kleine beurt, 1x grote beurt
En alles volgens deze schema en intervallen (filters, remmen, enz) https://www.autohaagzeeuw...derhoudstarieven-2017.pdf en ook nog de banden wellicht. Dan is het nog een post van ca 40-50pm
Kom je al op 180pm. Gaan we vanuit dat pechhulp al inbegrepen is.
Scheelt dus per saldo 50 euro pm vs Private Lease van 230 eur. Oftewel 1800 eur voor de totale duur van 3 jaar.

Nou de keuze is dus of je de risico van schade, aanrijding, total loss, etc zelf wil voorzien.
Of je kiest voor geen omkijken en dan private lease aansluiten.
Voordeel eigen auto: zit niet vast. Nadeel eigen auto: onvoorziene kosten gemaximeerd (bij aanrijding bijv)
Voordeel PL: geen omkijken, geen zorgen. Zekerheid. Nadeel PL: je zit vast voor minimaal 1 jaar en je betaalt iets meer vs eigen auto als niets geks gebeurd. (bij directlease heb je de flexibele looptijd trouwens)

Heeft dus niets te maken of iemand financieel gebrekkig is! Het gaat over keuze en voor iedereen is het anders. Maar goed, die geldt niet voor Dieken, want die leeft niet op aarde.
Klaar met je ad hominems?

Private lease is duurder, minder flexibel, als je situatie wijzigt (want dat is WEL een veel voorkomend iets, met alle flex contracten van nu) moet je boete betalen, je bouwt vaak geen schadevrije jaren op qua verzekering, je kunt minder lenen als je een hypotheek wil aangaan, als je meer kms rijdt moet je boete betalen, als je je auto inlevert heb je kans op gedoe bij krasjes en deukjes...

Zorgeloos? I don't think so. Niet op deze planeet iig.
CodeIT schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:56:
[...]

Als je genoeg kunt sparen heb je dus ook geen verzekering nodig? Iedereen met een brand- of woonhuisverzekering moet 'uitschieters' eigenlijk zelf kunnen dragen?

Zo zie ik PL namelijk. Als een mobiliteitsverzekering. Ik geef geld aan een bedrijf en daarvoor krijg ik gedurende de looptijd een vervoersmiddel om me te verplaatsen. Geen gezeik met onverwacht onderhoud, keuzes bij reparaties etc. Gewoon een abonnement voor vervoer.
Tsja, je kunt ook een 2e hands Lexus kopen, dan krijg je red carpet service, wordt je auto ook opgehaald en weer op je oprit gezet. In de tussentijd zetten ze er een leenauto neer.

Zo zorgeloos als je het beeld hier schetst, is het niet. Zie eerder voor een aantal nadelen en risico's van PL.
Kijk voor de gein even op het forum van Autoweek wat de garantie van Kia inhoudt.
Ik ken mensen met een Kia, die zijn er zeer tevreden over. Kijk op een forum, daar kan ik niets mee.
Aan brandstof ben ik €90 per maand kwijt. In totaal dus €390. (bedankt @TheBrut3 )
Wat heb je dan, een 2e hands Focus? Hoe oud? Welke extra's? Een occasion is meestal niet kaal, PL is dat vaak wel.

Maandelijks opzegbaar, zonder onkosten/boete?

Als je nieuw PL vergelijkt met nieuw kopen (spaargeld), dan wijzen alle onderzoeken uit dat PL vrijwel altijd duurder is over de gehele looptijd.
[Afbeelding]
ANWB schat eerder veel te hoog in. Ik geloof niet dat jij een nieuwe auto rijdt voor dezelfde kosten als een 3 jaar oude occasion, er is geen enkel onderzoek dat dat onderschrijft.

Mocht het tegen alle logica in toch het geval zijn, dan heb je een uitstekende deal en feliciteer ik je daar hartelijk mee (serieus).
Nu heb ik er geen omkijken naar. Vorige week werd de auto op mijn werk opgehaald en weer teruggebracht voor een beurt. Normaal is het dan de vraag wat de schade gaat zijn, nu was het sleutel geven en weer terug krijgen. Heerlijk zonder zorgen.
Sommige automerken bieden die service ook (qua ophalen en brengen). Maar idd, je gemoedsrust lijdt geen schade bij een grote of kleine beurt. Al kan je met een nieuwe Jap of Koreaan ook erg weinig gebeuren in de eerste jaren (realistisch gezien, extreme pech bestaat), de angst voor duren beurten lijkt me daar niet zo rationeel.

En geen omkijken hebben naar is relatief; bij inleveren wordt de auto goed bekeken op schade etc. en je moet zorgen dat je binnen je km's blijft, als je de je schadevrije jaren wil behouden heeft dat haken en ogen, verandering van werksituatie kan problematisch zijn.

Je verhaal klinkt behoorlijk goed. Als je getallen kloppen snap ik je keuze, maar zo gunstig heb ik het nog nooit gehoord.

[ Voor 25% gewijzigd door Dieken Taffert op 06-08-2019 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Dat bedoel ik dus. Je denkt echt dat OV zo goed geregeld is in NL. Dan houd het op he.
En denk je echt dat de OV zo goedkoop is? Blijkbaar heeft Mars ook een land die heet Nederland.
Private lease is duurder, minder flexibel, als je situatie wijzigt (want dat is WEL een veel voorkomend iets, met alle flex contracten van nu) moet je boete betalen, je bouwt vaak geen schadevrije jaren op qua verzekering, je kunt minder lenen als je een hypotheek wil aangaan, als je meer kms rijdt moet je boete betalen, als je je auto inlevert heb je kans op gedoe bij krasjes en deukjes...
Ja, ja, niet altijd, vaak wel, ja maar of het relevant is voor starter, nee, nee.

Check even de flexibele looptijd van directlease. Die is na 1 jaar op te zeggen zonder boete.
Heel veel aanbieders hebben dit ook. (Maar goed, is al eerder zovaak genoemd dus je wilt gewoon niet lezen)
Geen schadevrije jaar, klopt vaak, maar als starter heb je ook 0. En na 5 jaar opbouw 1x schade ben je terug bij 0 (ja heb ik ook meegemaakt :()
Minder lenen bij hypotheek, klopt, maar is voor ieder anders. Als we de verhaal van de starter bekijk, dan is de kans voor een hypotheek sowieso al niet zo veel binnen 3 jaar.
En nogmaals, ieder zijn eigen situatie is anders man. Iemand met 2 ton salaris zou ook nog steeds een PL willen kiezen - en heeft gewoon genoeg voor hypotheek.
Meer km prijs staat op contract. Oh je noemt het boete? Als je buiten je bundel belt, noem je dat ook boete?
Krasjes deukjes, sorry stopt met dat hele bangmakerij. Tegenwoordig staat het gewoon duidelijk wat valt onder kras en deuk. Gebruikssporen is daar dus niet een deel van. En joh, vink de 5 eur afkoop eigen risico dan ben je er vanaf. Doe niet zo moeilijk. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JL85
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-09 20:26
Pfff wat een emotie en discussie steeds over PL. Last iedereen toch zelf die keuze maken en steeds het gezeur over dat PL een lening is en BKR registratie wordt ook vervelend.

Gewoon je goed laten informeren en de meeste mensen weten nu inmiddels wel dat ze minder hypotheek kunnen krijgen met een PL, en als je geen verhuisplannen hebt, een hypotheek al hebt of dat je blijft huren dan zie ik totaal geen problemen om gewoon voor een PL deal te kiezen het heeft ook veel voordelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Als zeer tevreden gebruiker van Private Lease heb ik gisteren mijn 3 jaar oude Peugeot 208 ingeleverd. Na staan hier wisselende opmerkingen over dit inleveren, van 'heel normaal' tot horror. Nu .. ik kon 'm gewoon inleveren: hij wordt gecontroleerd maar op een normale manier. Absoluut geen wit betegelde ruimte met 50 halogeenlampen: gewoon kijken naar krassen en deuken. Nu had ik het geluk dat de auto na 3 jaar volledig gaaf was. Gedeeltelijk is dat de blijkbaar goede lak, gedeeltelijk stom geluk: een keer een verkeerde manoeuvre( van je zelf of een ander) of een opengesmeten deur en je hebt schade. Maar gelukkig niets van dit alles. Het interieur was nog de grootste zorg . .we hebben een witte hond. Maar zo’n beschermdeken voor de achterbank vangt bijna alles op, en voor de rest grondig stofzuigen.
Aangezien ik aanmerkelijk minder reed dan verwacht, krijg ik het nodige terug: dat moet ik uiteraard nog even afwachten. Straks de nieuwe auto, weer Private Lease, ophalen !

En ik zag staan 'PL is meestal kaal': mijn nieuwe auto is ongeveer 'Select * from opties' .. alles er op en eraan. Er wordt ERG veel onzin verteld.

En .. niet onbelangrijk: Schadevrij sinds ong. 1971 .. en dat is gewoon zo gebleven, het is absoluut niet zo dat PL je opeens terugzet op '0' jaren. Kies zelf, laat niet niet bangmaken door onzinverhalen van PL haters, die er duidelijk niets van weten.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2019 07:10 ]

Pagina: 1 2 Laatste