Zebby schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:29:
Wat een inlevingsvermogen weer allemaal. Ik ga zelf nooit beginnen aan PL, maar een zwager (die meer dan prima verdient) heeft het wel. Die heeft niks met auto's, maar wilde nu een nieuwe ivm veiligheid en kind. Nieuw kopen is helemaal achterlijk met afschrijving, zeker omdat ze weinig rijden. Hij heeft het geld, dus PL. Prima toch?
Eh, nou, alleen 1) zit afschrijving ook gewoon in je lease bedrag verdisconteerd, 2) is long rent/private lease nog duurder bij weinig kms en 3) als hij het geld heeft, waarom dan niet kopen?
En een nieuwe auto is even veilig als een nieuwe auto... dus het klinkt redelijk, maar al je argumenten zijn niet valide. Sorry.
Dat is ook mijn zorg, private lease/long rent is in de wereld gekomen omdat er te weinig nieuwe auto's werden verkocht, te weinig mensen konden dat betalen. PL lijkt, LIJKT goedkoper maar over de hele looptijd is het meestal duurder.
Waarom zou je het dan doen? Minder uitschieters qua onderhoud? Als je een nieuwe auto koopt heb je fabrieksgarantie en nieuwe auto's hebben de eerste jaren gemiddeld heel weinig uitschieters.
Geen gedoe? Ga je auto maar es inleveren met krassen en butsen, de eerste slechte verhalen komen inmiddels al binnen. Zorgeloos is dat niet, net als met andere vormen van autohuur.
gergs schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:10:
[...]
1. Niet iedereen kan willekeurig kiezen waar hij gaat werken. Als het voor jou zo is, dan gefeliciteerd!
En wie zegt middle of nowhere? Je hoeft echt niet ver te zoeken maar in NL is industrieterrein gewoon moeilijk bereikbaar met OV.
Tsja, voor de meeste mensen gaat dit hoe dan ook niet op. OV is goed geregeld in NL, vrijwel iedereen komt er mee op zijn werk of zet bij een station of halte een fiets neer. Heb ik ook jaren gedaan.
2. Wat fijn! Dan hoeft Jantje niet 3 jaar te voet gaan, maar 1,5 jaar!
Waanzinnige vergelijking. Slaat he-le-maal nergens op, de keuze is nooit private lease of te voet. Over andere planeten gesproken...
3. Elektrische scooter, elektrische fiets, jammer dan voor Jantje. Hij was net blij dat ie maar 1.5 jaar te voet moet, nu moet ie 1 jaar te voet en 1 jaar te fiets.
Nonsens.
4. Ja dit gebeurt vrijwel nooit idd waar je leeft. Jantje en mijzelf woont op aarde en hier gebeurt het veel hoor.
Nee, OV + fiets is vrijwel altijd te doen in dit land. Over de wereld buiten dit land heb ik het verder niet.
Was meer gericht op Kia van 4 jaar oud (door betrouwbaarheid bla bla, 3 jaar garantie bla bla, financieel gebrekkig dus kan geen grote onvoorziene kost bla bla) vs Private lease, met daaruit dus 300 eur als post "sparen of uitgeven". En ja ik ken mensen met starter salaris en die kan gewoon PL aansluiten hoor.
Mijn punt is meer dat het totaal onzin is om over zelfde kam te scheren dat PL is slecht en dus financieel onverantwoord.
Voorbeeld (obv betrouwbare auto zonder gekke onvoorziene kosten)
Kia Picanto bj 2015 - ca 6000 eur
Verzekering WA 40pm
Belasting 21pm
na 3 jaar kan je het verkopen voor ca 3500 eur, afschrijving 70pm
Dus vaste kosten is al 131pm
Onderhoud: in 3 jaar minimaal 2x kleine beurt, 1x grote beurt
En alles volgens deze schema en intervallen (filters, remmen, enz)
https://www.autohaagzeeuw...derhoudstarieven-2017.pdf en ook nog de banden wellicht. Dan is het nog een post van ca 40-50pm
Kom je al op 180pm. Gaan we vanuit dat pechhulp al inbegrepen is.
Scheelt dus per saldo 50 euro pm vs Private Lease van 230 eur. Oftewel 1800 eur voor de totale duur van 3 jaar.
Nou de keuze is dus of je de risico van schade, aanrijding, total loss, etc zelf wil voorzien.
Of je kiest voor geen omkijken en dan private lease aansluiten.
Voordeel eigen auto: zit niet vast. Nadeel eigen auto: onvoorziene kosten gemaximeerd (bij aanrijding bijv)
Voordeel PL: geen omkijken, geen zorgen. Zekerheid. Nadeel PL: je zit vast voor minimaal 1 jaar en je betaalt iets meer vs eigen auto als niets geks gebeurd. (bij directlease heb je de flexibele looptijd trouwens)
Heeft dus niets te maken of iemand financieel gebrekkig is! Het gaat over keuze en voor iedereen is het anders. Maar goed, die geldt niet voor Dieken, want die leeft niet op aarde.
Klaar met je ad hominems?
Private lease is duurder, minder flexibel, als je situatie wijzigt (want dat is WEL een veel voorkomend iets, met alle flex contracten van nu) moet je boete betalen, je bouwt vaak geen schadevrije jaren op qua verzekering, je kunt minder lenen als je een hypotheek wil aangaan, als je meer kms rijdt moet je boete betalen, als je je auto inlevert heb je kans op gedoe bij krasjes en deukjes...
Zorgeloos? I don't think so. Niet op deze planeet iig.
CodeIT schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:56:
[...]
Als je genoeg kunt sparen heb je dus ook geen verzekering nodig? Iedereen met een brand- of woonhuisverzekering moet 'uitschieters' eigenlijk zelf kunnen dragen?
Zo zie ik PL namelijk. Als een mobiliteitsverzekering. Ik geef geld aan een bedrijf en daarvoor krijg ik gedurende de looptijd een vervoersmiddel om me te verplaatsen. Geen gezeik met onverwacht onderhoud, keuzes bij reparaties etc. Gewoon een abonnement voor vervoer.
Tsja, je kunt ook een 2e hands Lexus kopen, dan krijg je red carpet service, wordt je auto ook opgehaald en weer op je oprit gezet. In de tussentijd zetten ze er een leenauto neer.
Zo zorgeloos als je het beeld hier schetst, is het niet. Zie eerder voor een aantal nadelen en risico's van PL.
Kijk voor de gein even op het forum van Autoweek wat de garantie van Kia inhoudt.
Ik ken mensen met een Kia, die zijn er zeer tevreden over. Kijk op een forum, daar kan ik niets mee.
En dan even over de cijfers.
Ik rij nu bijna een jaar een PL Ford Focus Wagon. Hier betaal ik €297 per maand. Na een jaar maandelijks opzegbaar. Ik heb het afgelopen jaar 9000km gereden.
Aan brandstof ben ik €90 per maand kwijt. In totaal dus €390. (bedankt @
TheBrut3 )
Wat heb je dan, een 2e hands Focus? Hoe oud? Welke extra's? Een occasion is meestal niet kaal, PL is dat vaak wel.
Maandelijks opzegbaar, zonder onkosten/boete?
Als je nieuw PL vergelijkt met nieuw kopen (spaargeld), dan wijzen alle onderzoeken uit dat PL vrijwel altijd duurder is over de gehele looptijd.
Als ik een jaar geleden een 3 jaar oude Focus had gekocht voor €12000, (nieuwwaarde €20775), dan kost deze auto me ongeveer €411 per maand (volgens de ANWB). De ANWB schat standaard wat te hoog in, dus laten we er voor het gemak van uit gaan dat het maandbedrag vergelijkbaar is.
[
Afbeelding]
ANWB schat eerder veel te hoog in. Ik geloof niet dat jij een nieuwe auto rijdt voor dezelfde kosten als een 3 jaar oude occasion, er is geen enkel onderzoek dat dat onderschrijft.
Mocht het tegen alle logica in toch het geval zijn, dan heb je een uitstekende deal en feliciteer ik je daar hartelijk mee (serieus).
Nu heb ik er geen omkijken naar. Vorige week werd de auto op mijn werk opgehaald en weer teruggebracht voor een beurt. Normaal is het dan de vraag wat de schade gaat zijn, nu was het sleutel geven en weer terug krijgen. Heerlijk zonder zorgen.
Sommige automerken bieden die service ook (qua ophalen en brengen). Maar idd, je gemoedsrust lijdt geen schade bij een grote of kleine beurt. Al kan je met een nieuwe Jap of Koreaan ook erg weinig gebeuren in de eerste jaren (realistisch gezien, extreme pech bestaat), de angst voor duren beurten lijkt me daar niet zo rationeel.
En geen omkijken hebben naar is relatief; bij inleveren wordt de auto goed bekeken op schade etc. en je moet zorgen dat je binnen je km's blijft, als je de je schadevrije jaren wil behouden heeft dat haken en ogen, verandering van werksituatie kan problematisch zijn.
Je verhaal klinkt behoorlijk goed. Als je getallen kloppen snap ik je keuze, maar zo gunstig heb ik het nog nooit gehoord.
[
Voor 25% gewijzigd door
Dieken Taffert op 06-08-2019 21:52
]