Private lease of occasion? Welk merk/model?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:41
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar de beste prijs - kwaliteit verhouding voor een auto naar werk. Of ik dit beter private lease kan doen of een tweedehands auto, daar kom ik niet uit. Ook het model of merk, zuinigheid, betrouwbaarheid, het zijn een hoop factoren die de keuze niet makkelijker maken. Mijn wensen:

- Ik rij 30.000 tot 35.000 kilometer per jaar
- Ruimte achterin voor een kinderzitje / kinderwagen
- Een beetje comfort
- Als het kan een automaat

Aangezien ik zelf nooit een auto heb gehad (alleen via werk) ben ik wat gaan zoeken online en kwam ik op de site van het Nibud onderstaande tabel tegen:

Nibud

Ik ben nogal verbaasd dat een middenklasse auto exclusief benzine al op zo'n € 500 per maand zit voor maar 11.000 kilometers. Als ik een Volkswagen T-Roc private lease dan zit ik namelijk niet ver boven die prijs (€ 600 per maand exclusief benzine voor 30.000 per jaar ongeveer).

Aangezien andere mensen mij weer aanrader voor een tweedehandsje te gaan voor deze afstanden (want: auto in eigendom en nergens aan vast) en weer anderen aanraden private lease te doen (want: geen uitschieters in onderhoud en comfort van nieuwe auto) weet ik het even niet meer. Private lease? Een tweedehands Qashqai? Tweedehands BMW?

Hopelijk heeft iemands tips.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 03-07-2019 08:13 ]

Alle reacties

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:41
Een hypotheek speelt niet in de komende jaren. Nog geen jaar geleden een huis gekocht :)

Overigens valt een Qashqai private lease voor 30.000 km per jaar en 36 maanden mij nog enigszins mee. Vrij ruime en complete auto geloof ik.

Nissan

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:00

CodeIT

Code IT

Dieken Taffert schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:03:
[...]

Klinkt best redelijk, maar je redenering klopt niet. Als je genoeg kunt sparen om een nieuwe(re) auto te kopen, kun je ook genoeg sparen om uitschieters in onderhoud te betalen. Dan speelt dat dus niet. Je wil die uitschieters niet als je ze niet goed kunt betalen.
Als je genoeg kunt sparen heb je dus ook geen verzekering nodig? Iedereen met een brand- of woonhuisverzekering moet 'uitschieters' eigenlijk zelf kunnen dragen?

Zo zie ik PL namelijk. Als een mobiliteitsverzekering. Ik geef geld aan een bedrijf en daarvoor krijg ik gedurende de looptijd een vervoersmiddel om me te verplaatsen. Geen gezeik met onverwacht onderhoud, keuzes bij reparaties etc. Gewoon een abonnement voor vervoer.
En voor de wat kleinere inkomens: een Kia heeft 7 jaar fabrieksgarantie: een 4 jaar oude Kia heeft dus nog 3 jaar garantie. Een 2er hands Toyota Prius is bulletproof. Verstandige keuzes genoeg.
Kijk voor de gein even op het forum van Autoweek wat de garantie van Kia inhoudt.

En dan even over de cijfers.
Ik rij nu bijna een jaar een PL Ford Focus Wagon. Hier betaal ik €297 per maand. Na een jaar maandelijks opzegbaar. Ik heb het afgelopen jaar 9000km gereden.
Aan brandstof ben ik €90 per maand kwijt. In totaal dus €390. (bedankt @TheBrut3 )

Als ik een jaar geleden een 3 jaar oude Focus had gekocht voor €12000, (nieuwwaarde €20775), dan kost deze auto me ongeveer €411 per maand (volgens de ANWB). De ANWB schat standaard wat te hoog in, dus laten we er voor het gemak van uit gaan dat het maandbedrag vergelijkbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2X1nQmCh.png

Nu heb ik er geen omkijken naar. Vorige week werd de auto op mijn werk opgehaald en weer teruggebracht voor een beurt. Normaal is het dan de vraag wat de schade gaat zijn, nu was het sleutel geven en weer terug krijgen. Heerlijk zonder zorgen.

[ Voor 2% gewijzigd door CodeIT op 06-08-2019 16:30 . Reden: Brandstofkosten vergeten ]

Pagina: 1