Private lease of occasion? Welk merk/model?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:33
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar de beste prijs - kwaliteit verhouding voor een auto naar werk. Of ik dit beter private lease kan doen of een tweedehands auto, daar kom ik niet uit. Ook het model of merk, zuinigheid, betrouwbaarheid, het zijn een hoop factoren die de keuze niet makkelijker maken. Mijn wensen:

- Ik rij 30.000 tot 35.000 kilometer per jaar
- Ruimte achterin voor een kinderzitje / kinderwagen
- Een beetje comfort
- Als het kan een automaat

Aangezien ik zelf nooit een auto heb gehad (alleen via werk) ben ik wat gaan zoeken online en kwam ik op de site van het Nibud onderstaande tabel tegen:

Nibud

Ik ben nogal verbaasd dat een middenklasse auto exclusief benzine al op zo'n € 500 per maand zit voor maar 11.000 kilometers. Als ik een Volkswagen T-Roc private lease dan zit ik namelijk niet ver boven die prijs (€ 600 per maand exclusief benzine voor 30.000 per jaar ongeveer).

Aangezien andere mensen mij weer aanrader voor een tweedehandsje te gaan voor deze afstanden (want: auto in eigendom en nergens aan vast) en weer anderen aanraden private lease te doen (want: geen uitschieters in onderhoud en comfort van nieuwe auto) weet ik het even niet meer. Private lease? Een tweedehands Qashqai? Tweedehands BMW?

Hopelijk heeft iemands tips.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 03-07-2019 08:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-06 14:26
Wat is je budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Even een vraag vooraf : je gaat binnen nu en de mogelijke looptijd van een PL contract geen huis kopen of je hypotheek verlengen? Anders valt er wat voor te zeggen dat PL überhaupt geen optie is.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik weet niet hoe oud je kleine is, maar een kinderwagen gebruik je niet zo lang.

al aan Volvo V40 gedacht ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@B-lex @EWK

Ik heb onlangs een huis gekocht en het budget is 600 - 900 netto per maand afhandelijk van wat ik er voor terug krijg uiteraard. Voor een occasion.. geen idee. 15k? 20k?

@Hackus Er is nog geen kleine :) wel over een jaar ergens, vandaar dat ik al een auto uit wil zoeken met het oog daar op.

[ Voor 36% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 03-07-2019 08:25 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:49
Toyota hybrid? Relatief lage kosten qua brandstof en onderhoud in combinatie met een standaard automaat.

Troc valt overigens onder de kleine middenklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Die tabellen van de ANWB / Nibud vind ik altijd erg ruim inschatten qua kosten. Als het je alleen om kosten gaat dan is een occasion rijden vrijwel altijd voordeliger dan private lease. PL boort vooral een andere markt aan (comfort, nieuwe auto, zekerheid, geen zorgen, etc). Voor zaken als trekhaak, winterbanden, zwaardere motor etc betaal je bij PL ook al snel heel wat extra.

Bij mijn vorige auto (Astra J) heb ik achteraf uitgerekend wat de maandelijkse kosten waren, en of daar private lease tegenop kon. Ik kwam toen ruim onder de 300 euro uit (volgens mij 250 per maand), en dat was toch een auto waar ik best wat onderhoud aan had, zoals een versnellingsbakrevisie. (Dit waren alle kosten, behalve brandstof zodat dit goed te vergelijken was met PL. De tabel in de OP is anders opgebouwd.).

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 03-07-2019 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:01

Croga

The Unreasonable Man

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:10:
Ik ben nogal verbaasd dat een middenklasse auto exclusief benzine al op zo'n € 500 per maand zit voor maar 11.000 kilometers. Als ik een Volkswagen T-Roc private lease dan zit ik namelijk niet ver boven die prijs (€ 600 per maand exclusief benzine voor 30.000 per jaar ongeveer).
Even het belangrijkste deel hier vet gedrukt..... De T-roc is niet zuinig. Laat ik aardig zijn en aannemen dat hij 1 op 10 haalt. Dan praten we, met de huidige benzine prijzen, over nog eens €150 extra per maand. Dan is hij dus al anderhalf keer zo duur als een middenklasser (en de T-roc is een vrij kleine auto; het is een polo on steroids).

Wat voor jou beter is kan niemand voor je bepalen. Maar lease, op welke manier dan ook, is nooit de economisch meest gunstige keuze. Het is een comfort keuze (als in; geen zorgen over onderhoud, altijd een jonge auto) maar daar betaal je voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Croga schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:30:
[...]
Wat voor jou beter is kan niemand voor je bepalen. Maar lease, op welke manier dan ook, is nooit de economisch meest gunstige keuze. Het is een comfort keuze (als in; geen zorgen over onderhoud, altijd een jonge auto) maar daar betaal je voor.
Ja dat is waar :) gezien de woon-werk afstand zoek ik ook wel een stukje comfort maar het moet niet te gek worden qua prijs. Overigens rijdt de T-Roc 1 op 16 (ik rij hem nu).

[ Voor 3% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 03-07-2019 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:41
Een oude diesel is ook vaak comfortabel. Ik rij al jaren 40-50k per jaar in oudere auto’s, probleemloos - op dit moment met een C200 CDI met 355k op de teller. Goedkoop kopen en oprijden maar. Als je 35k met een jongere auto rijdt dan is de afschrijving ook niet mals. Private lease dates voor 35k km per jaar zijn ook niet te zuinig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 15:18
Even het belangrijkste deel hier vet gedrukt..... De T-roc is niet zuinig. Laat ik aardig zijn en aannemen dat hij 1 op 10 haalt.
1 op 10 met een T-Roc? Rij je dan steeds maximaal gas en schakel je niet verder op dan z'n 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:58
Ik rij meestal occasions van 4 jaar oud met een een KM stand van rond 100.000.
Meestal zitten ze qua gebruik vaak op 1 op 15 ( t/m 17), maar dat ligt meer aan mijn rechtervoet.

Wat ik heb gehad zijn

- passat (automaat)
- BMW 520d (automaat)
- mercedes C klasse 250d (automaat)

Je moet hier dan wel rekening houden met alleen al een afschrijving per jaar van 5000 euro bij de door jou verwachte KM.
Denk dat ik er gemiddeld ook wel op de 35000 a 40000Km per jaar uit kom.

Als je oudere auto's gaat rijden met hogere KM standen heb je natuurlijk minder afschrijving.
Denk alleen dat je onderhoudskosten dan wel weer iets hoger zijn.

Maar ik rij vaak occasions aangezien je dan geen 'vaste' hoge maand lasten hebt (ben ZZP'er) die dus altijd door gaan.
(eigenlijk heb je ze wel natuurlijk, maar je hoeft ze niet verplicht maandelijks te betalen (de afschijving bijvoorbeeld) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
stimpyrulez schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:24:
Je moet hier dan wel rekening houden met alleen al een afschrijving per jaar van 5000 euro bij de door jou verwachte KM.
Denk dat ik er gemiddeld ook wel op de 35000 a 40000Km per jaar uit kom.
Met mijn budget zal ik wat goedkopere auto's rijden, maar ik sta wel te kijken van een afschrijving per jaar van 5000. Dan liggen je maandlasten zelfs met een occasion aardig hoog denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Hackus schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:21:
Ik weet niet hoe oud je kleine is, maar een kinderwagen gebruik je niet zo lang.

al aan Volvo V40 gedacht ?
Er zijn zelfs compacte kinderwagens, die zelfs in de kleinste auto zonder enige moeite passen. Zelf raad ik altijd de Suzuki Celerio aan, want veel ruimte en de zuinigste benzine auto. Het is een A-segmenter, maar kwa ruimte is het meer een B-segmenter en hij heeft zelfs meer laadruimte dan de Suzuki Swift.

In de private lease ook niet erg duur natuurlijk, maar tweedehands koop je eentje van een paar jaar oud voor zo'n € 8000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Met het oog op aankomende kinderen: hele kleine auto's kan een maxicosi niet op de achterbank. Ik vind het zelf heel jammer als 1 van de ouders daarom op de achterbank moet zitten als je met zijn 3-en op pad gaat.

Maxicosi kan ook een reden zijn om te kiezen voor een 5-deurs ipv een 3-deurs. Soms is de opening tussen de naar voren geklapte voorstoel en de deurstijl (B-stijl) niet groot genoeg om een maxicosi met kind op de achterbank te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
Veel ruimte? Ik heb 1.5 week geleden nog in zo'n Celerio meegereden, maar de "veel ruimte" heb ik dan waarschijnlijk over het hoofd gezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:50
ik rij 25.000 per jaar. Na jarenlang lease-auto's gereden te hebben moest ik na een werkgeverwissel een eigen auto aanschaffen (Met een netto salarisgroei van 1200 euro was dat geen probleem).

ik heb een volvo V70 D5 uit 2007 gekocht met 299k km op de teller.
prijs was 4500 euro, 2,5 jaar geleden. Gangbare prijs is nu 2500 euro. Afschrijving bedraagt 70 euro per maand.
Ik betaal 130 euro wegenbelasting, en 50 euro verzekering per maand.
Verbruik is 6,7 liter per 100 km. bij 25k km per jaar is dat 180 euro diesel per maand.
onderhoud bedraagt ongeveer 2000 euro in 2,5 jaar (banden, remblokken, draagarmen, APK e.d.). per maand dus 70 euro.

Al met al ben ik dus 500 euro in de maand kwijt.Dat valt mij erg mee voor een grote, sterke, betrouwbare veilige stationcar voorzien van vele luxe opties. Private lease komt hier nooit bij in de buurt, en ik zou ook niet aan een (soms wurg-) contract willen vastzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 1068241 Je liefde is al bekend :D
@loeberce In het begin wil moeders het liefst bij de kleine achter in is mijn ervaring.maar zelfs een Toyota Aygo heb je met 5drs.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
30 tot 35k km/jaar in een aygo.... :|

[ Voor 12% gewijzigd door 107mb op 03-07-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheBrut3 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:43:
Veel ruimte? Ik heb 1.5 week geleden nog in zo'n Celerio meegereden, maar de "veel ruimte" heb ik dan waarschijnlijk over het hoofd gezien.
Het is allemaal relatief: maar als je maar een kind hebt, dan heb je geen grote stationwagen nodig. Op de achterbank past makkelijk een Maxi-Cosi, want dat heb ik al vaker gedaan met de kleine van mijn beste maat.

En een wandelwagen past ook nog wel achter in de kofferbak en zelfs volledig reserve wiel past nog onder de vloer. Je kunt het natuurlijk niet gaan vergelijken met een C-Segmenter of een D-Segmenter ofzo. Natuurlijk is het geen auto die geschikt is voor mensen met obesitas, want die krijgen hun dikke benen nooit kwijt :+

Maar als je van een normaal formaat bent, dan heb je voldoende ruimte als bestuurder en ook voor je passagiers.

Dus wanneer de ANWB iemand met overduidelijk veel overgewicht als testpersoon in de auto zet, dan zegt dat eigenlijk niets als mensen met een normaal BMi in de auto zitten. Want ik zit er meer dan prima in met mijn 1.85cm en normaal postuur :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-07 20:29
107mb schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:54:
30 tot 35k km/jaar in een a klasse.... :|
nog erger, 30 tot 35k in een A-segmenter _O-

Wat is je budget eigenlijk TS?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w3news
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 21:42
Zelf heb ik een auto (golf Diesel) gekocht van 6 jaar oud, had toen 150.000km, gekocht voor 6000 euro.
Nu 8 jaar later en bijna 200.000km later rij ik er nog steeds in.
Afschrijving is dus veel lager dan aangegeven.
Hij rijdt bijna 1 op 20, en de brandstof is dan veel goedkoper dan aangegeven.
En qua onderhoud zit ik ook onder de Nibud norm.
En ik rij dubbele van de Nibud norm.
Ik kan mij niet vinden in de bedragen zoals de Nibud aangeeft.

Een beter internet begint bij jezelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hackus schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:50:
@Anoniem: 1068241 Je liefde is al bekend :D
@loeberce In het begin wil moeders het liefst bij de kleine achter in is mijn ervaring.maar zelfs een Toyota Aygo heb je met 5drs.
In een Aygo heb je echter totaal geen ruimte in achterin: de Aygo/C1/108 is meer als hip stadsautootje bedoeld, mijn vader rijdt in zo'n C1 van de vorige generatie. En als je er maar met zijn tweeën in zit is het prima.

Het is ook een auto die best lekker rijdt, maar hij is alleen niet erg praktisch. Wel natuurlijk zuinig in verbruik en betrouwbaar :) Ze krijgen het overigens wel voor elkaar om er een Maxi-Cosi in te zetten, want ja opa en oma maken weleens uitstapjes met de kleinkinderen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 03-07-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 1068241 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:01:
[...]

In een Aygo heb je echter totaal geen ruimte in achterin: de Aygo/C1/108 is meer als hip stadsautootje bedoeld, mijn vader rijdt in zo'n C1 van de vorige generatie. En als je er maar met zijn tweeën in zit is het prima.

Het is ook een auto die best lekker rijdt, maar hij is alleen niet erg praktisch. Wel natuurlijk zuinig in verbruik en betrouwbaar :) Ze krijgen het overigens wel voor elkaar om er een Maxi-Cosi in te zetten, want ja opa en oma maken weleens uitstapjes met de kleinkinderen.
was quote aan iemand anders. ik heb het over Volvo V40 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
ik heb net bij ford private lease een 150 pk focus stationcar samengesteld, obv 25k km jaar/ 48 maand looptijd.

Dit komt op 532 euro per maand, excl. brandstof. Incl. brandstof komt het op 760 euro per maand.
Dus voor 260 euro per maand meer dan mijn dikke diesel een nieuwe auto rijden zonder verassingen. Tja, daar valt wat voor te zeggen. Drukt wel op een eventuele hypotheek, en veranderingen in het leven kan ook lastig zijn icm een vierjarig contract. (langdurige ziekte, ontslag, minder willen werken, enz.)

over een looptijd van 4 jaar is dit een verschil van 12.500 euro. een aanzienlijk bedrag.
Daarnaast kost elke km boven de 25.000 km, 10 cent per km. Een extra vakantie kan dus een stuk duurder worden dan gepland.

[ Voor 19% gewijzigd door 107mb op 03-07-2019 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gormenghast
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 06:41
Vergis je niet in hoeveel ruimte je nodig hebt zodra je een kleine hebt. In een bmw 1 serie kon de maxicosi bijvoorbeeld niet achter me staan en ik ben beslist niet een hele grote man.
Daarnaast wil je ook best wat kofferbak ruimte hebben. Ik heb twee kinderen maar de Megane station zat tot de nok toe vol met twee camping bedjes, kinderwagens en andere zaken. Uiteraard met maar één kind heb je een stuk minder nodig en kun je ook één en ander op de achterbank kwijt maar ik ga er ook maar even vna uit dat je na nummer één stiekem ook nummer twee al inpland.

Hoe ze het doen doen ze het maar ik heb private lease vergeleken met een vergelijkbare tweedehands van vier jaar oud en dan maakte qua maandelijkse lasten niet heel veel uit.

EDIT: nog iets om rekening mee te houden. Dieselen gaat/is in de ban. Er zijn al verschillende steden waar je niet meer mag komen met je wat oudere diesel. Dat gaat in de toekomst alleen maar lastiger worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Gormenghast op 03-07-2019 11:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Piet_Piraat7 Let wel op: In de berekening van het Nibud zit ook al brandstof inbegrepen voor het genoemde kilometrage!
Dus ja, voor de kleine middenklasse betaal je zo'n 500 euro per maand, maar dat is inclusief de brandstof (a 109 euro per maand) voor 11.000 km / jaar.
Als je gaat Private Leasen, dan zit je (volgens jezelf) al op 600 euro per maand.
Neem je dan ook nog eens jouw kilometrage (30.000 tot 35.000 km) dan zit je op 3x die 109 euro. Met andere woorden:
600 euro private lease
327 euro brandstof (3x 109 euro uit het voorbeeld van het Nibud)
927 euro totaal per maand!

De meeste PL contracten zijn zo'n vier jaar. 927 euro x 48 maanden = 44.496 euro 8)7
En na die vier jaar, dan heb je lege handen want het is niet jouw auto...

Vraag jezelf dus af, of jij het waard vind om bijna 45.000 euro te betalen om vier jaar auto te kunnen rijden en daarna met lege handen te staan!

Zelf zou ik nooit een PL aangaan met die kilometrage. Met minder kilometers kan het interessant zijn, maar ook dat zou ik niet zo snel doen. Zeker als je het geld hebt, om een "eigen 2e hands" te kopen.
Ja ook die kost geld en ja je haalt wellicht een stukje risico naar je toe, maar je zit niet vast aan een wurgcontract.

Je geeft namelijk al aan, dat je wellicht kind(eren) krijgt in de nabije toekomst (in ieder geval binnen die 4 jaar van een PL contract). Misschien ga je dan ook wel wat minder werken (of een dag thuis werken). Vallen er een hoop kilometers af, maar die betaal je wel maandelijks via het PL contract.
Of je vindt wellicht over een jaar een baan dichterbij huis en hebt de auto ook niet meer zo hard nodig. Of je krijgt promotie / functiewijziging en krijgt een leaseauto via de werkgever aangereikt... Zit je dan met je PL contract...

Tuurlijk zijn er ook voordelen van een PL, maar de vraag is of je de voordelen het waard vind om daar (dik) voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Gormenghast schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:21:
Vergis je niet in hoeveel ruimte je nodig hebt zodra je een kleine hebt. In een bmw 1 serie kon de maxicosi bijvoorbeeld niet achter me staan en ik ben beslist niet een hele grote man.
Dat klopt, en verschilt heel erg per model. Soms vraag je af waarom past het niet, en bij een kleinere auto past het opeens weer wel heel makkelijk. Dit is dus echt testen en uitproberen. Ik weet bijvoorbeeld dat de bijrijder opgefrommeld zit, als achterin de Mazda 3 een Maxicosi staat. In onze Astra K (toch zo'n beetje zelfde segment) hebben we wel weer heel veel ruimte over.
Daarnaast wil je ook best wat kofferbak ruimte hebben. Ik heb twee kinderen maar de Megane station zat tot de nok toe vol met twee camping bedjes, kinderwagens en andere zaken. Uiteraard met maar één kind heb je een stuk minder nodig en kun je ook één en ander op de achterbank kwijt maar ik ga er ook maar even vna uit dat je na nummer één stiekem ook nummer twee al inpland.
Soms scheelt het heel wat liter als je geen reserveband mee hoeft te nemen. Toevallig heb ik een aantal weken geleden een extra mat gekocht om ook rond te kunnen rijden zonder reservesetje en alle piepschuim wat daar omheen zit. Scheelt echter liters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:47
Dit is voor mij ook een actuele vraag. Wij rijden erg weinig, hebben twee (kleine) kinderen en hebben wel een auto nodig. Toch vind ik om meerdere redenen (die volgens mij al genoemd zijn) private lease een beetje eng (in onze situatie). We huren nu nog en willen (als de huizenprijzen weer dalen) gaan kopen. En wat als ik een leaseauto van mijn (toekomstige) werkgever krijg?

Om die redenen gaat het hem gewoon niet worden voor ons, maar anders zou ik best een Skoda Fabia Combi willen private leasen. Kost je ongeveer 300-350 euro per maand. Een 2e hands kost je al gauw bijna hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
BastaRhymez schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:27:
@Piet_Piraat7 Let wel op: In de berekening van het Nibud zit ook al brandstof inbegrepen voor het genoemde kilometrage!
Dus ja, voor de kleine middenklasse betaal je zo'n 500 euro per maand, maar dat is inclusief de brandstof (a 109 euro per maand) voor 11.000 km / jaar.
Als je gaat Private Leasen, dan zit je (volgens jezelf) al op 600 euro per maand.
Neem je dan ook nog eens jouw kilometrage (30.000 tot 35.000 km) dan zit je op 3x die 109 euro. Met andere woorden:
600 euro private lease
327 euro brandstof (3x 109 euro uit het voorbeeld van het Nibud)
927 euro totaal per maand!

De meeste PL contracten zijn zo'n vier jaar. 927 euro x 48 maanden = 44.496 euro 8)7
En na die vier jaar, dan heb je lege handen want het is niet jouw auto...

Vraag jezelf dus af, of jij het waard vind om bijna 45.000 euro te betalen om vier jaar auto te kunnen rijden en daarna met lege handen te staan!

Zelf zou ik nooit een PL aangaan met die kilometrage. Met minder kilometers kan het interessant zijn, maar ook dat zou ik niet zo snel doen. Zeker als je het geld hebt, om een "eigen 2e hands" te kopen.
Ja ook die kost geld en ja je haalt wellicht een stukje risico naar je toe, maar je zit niet vast aan een wurgcontract.

Je geeft namelijk al aan, dat je wellicht kind(eren) krijgt in de nabije toekomst (in ieder geval binnen die 4 jaar van een PL contract). Misschien ga je dan ook wel wat minder werken (of een dag thuis werken). Vallen er een hoop kilometers af, maar die betaal je wel maandelijks via het PL contract.
Of je vindt wellicht over een jaar een baan dichterbij huis en hebt de auto ook niet meer zo hard nodig. Of je krijgt promotie / functiewijziging en krijgt een leaseauto via de werkgever aangereikt... Zit je dan met je PL contract...

Tuurlijk zijn er ook voordelen van een PL, maar de vraag is of je de voordelen het waard vind om daar (dik) voor te betalen.
Erm, je vergelijkt nu 11k met 35k voor PL. Nogal wiedes dat PL duurder is.

Maar goed, hier zit natuurlijk al een enorm PL topic topic.https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1520076 met legio ervaringen.

Overigens is het Nibud conservatief met afschrijvingen. Ik zat zomaar op ~100-150/maand met een auto van 8 jaar oud die we weer verkochten bij 12 jaar oud (36k nieuwprijs, RAV4),

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-07 22:30
Je kan bij een aantal private lease ook de optie nemen dat je maandelijks kan opzeggen. Dit kost natuurlijk iets meer (10 a 30 euro per maand).

Wij zijn trouwens voor een occasion gegaan uiteindelijk. Ik had berekend dat na 4 jaar de kosten precies gelijk waren (met een budget van 12000), echter zou je na 4 jaar je auto nog voor 6000-8000 euro kunnen verkopen. In mijn ogen is een occasion daarom een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
barrymossel schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:34:
Dit is voor mij ook een actuele vraag.
Dan kan je natuurlijk zelf even een topic aanmaken met je eigen persoonlijke situatie daarin, zodat er niet 2 verhalen door elkaar gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
TheBrut3 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:49:
[...]

Dan kan je natuurlijk zelf even een topic aanmaken met je eigen persoonlijke situatie daarin, zodat er niet 2 verhalen door elkaar gaan lopen.
Ok, dat had ik beter kunnen verwoorden: dat WAS een actuele vraag. Wij gaan dus niet private leasen om de genoemde redenen. Maar als ik niet binnen enkele jaren een huis zou willen kopen en ik geen kans had op een leaseauto van de werkgever binnen afzienbare tijd, dan zou ik het zeker overwegen. Maar dan wel een relatief goedkope auto.

Was dus meer mijn ervaring en gedachtegang. Wat TS daarmee doet, moet ie zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
107mb schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:49:
ik rij 25.000 per jaar. Na jarenlang lease-auto's gereden te hebben moest ik na een werkgeverwissel een eigen auto aanschaffen (Met een netto salarisgroei van 1200 euro was dat geen probleem).

ik heb een volvo V70 D5 uit 2007 gekocht met 299k km op de teller.
prijs was 4500 euro, 2,5 jaar geleden. Gangbare prijs is nu 2500 euro. Afschrijving bedraagt 70 euro per maand.
Ik betaal 130 euro wegenbelasting, en 50 euro verzekering per maand.
Verbruik is 6,7 liter per 100 km. bij 25k km per jaar is dat 180 euro diesel per maand.
onderhoud bedraagt ongeveer 2000 euro in 2,5 jaar (banden, remblokken, draagarmen, APK e.d.). per maand dus 70 euro.
w3news schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:59:
Zelf heb ik een auto (golf Diesel) gekocht van 6 jaar oud, had toen 150.000km, gekocht voor 6000 euro.
Thanks voor de info, jullie hebben zo te zien in vergelijkbare situaties gezeten. Het Nibud rekent dus met behoorlijke hoge bedragen. Als ik de reacties zo lees zit er een aanzienlijk verschil tussen een occasion en PL, zeker voor die afstand. Net even langs de VW dealer gegaan om te vragen hoe duur mijn huidige T-Roc is in de private lease en dat kwam uit op € 800 per maand exclusief benzine. Mijn oren klapperden echt even.

[ Voor 10% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 03-07-2019 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
De T-Roc is dan ook geen goedkoop model en zeker de dealers hebben niet echt aanbiedingen op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Laatst online: 29-06 10:19

GerritGekke

Gamechanger

Een auto rijden kost links- of rechtsom gewoon geld. Naast de zakelijke lease rij ik altijd occasions. PL herhaaldeijk doorgerekend, maar totaal niet interessant. Enige voordeel bij PL is m.i. dat je niet in een keer een groot bedrag hoeft op te hoesten voor aanschaf en meteen een nieuwe auto kunt rijden. Maar dat zijn mij de kosten niet waard.

Rij nu een Octavia, nette ruimte auto met prima prijs/kwaliteit verhouding.

 Karma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:23

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Anoniem: 1068241 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:35:
[...]

Er zijn zelfs compacte kinderwagens, die zelfs in de kleinste auto zonder enige moeite passen. Zelf raad ik altijd de Suzuki Celerio aan, want veel ruimte en de zuinigste benzine auto. Het is een A-segmenter, maar kwa ruimte is het meer een B-segmenter en hij heeft zelfs meer laadruimte dan de Suzuki Swift.

In de private lease ook niet erg duur natuurlijk, maar tweedehands koop je eentje van een paar jaar oud voor zo'n € 8000.
En daarbij: hoe lang zijn de ouders? Ik ben 1m90, mijn vrouw is 1m68 en we hebben een kleintje. We kunnen beide prima bijrijden in onze i10 (2013) met achter de bijrijdersstoel de MaxiCosi. Als ik moet rijden heb ik graag meer ruimte, dat kan zo dus prima. Uiteindelijk is het afhankelijk van hoe gemakkelijk je (allebei) comfortabel zit. :*)

Plus: het kinderwagenonderstel past precies achterin, wat nog 2 zitplaatsen achter overlaat voor bagage (zoals bv. de kinderwagenbak). Tuurlijk, kamperen met alle toeters en bellen zit er niet in zonder aanhanger (wat kan, want dit model mag nog gewoon 450kg ongeremd trekken).

[ Voor 13% gewijzigd door Goudvis op 03-07-2019 13:00 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

EWK schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:21:
Even een vraag vooraf : je gaat binnen nu en de mogelijke looptijd van een PL contract geen huis kopen of je hypotheek verlengen? Anders valt er wat voor te zeggen dat PL überhaupt geen optie is.
Hoezo geen optie? Het enige is dat je minder kunt lenen. Zit je in de 180.000 tot 250.000 zou dat nog wel is een hobbel in de weg zijn mocht je ze niet op de bank hebben. Kun je tot 400.000 dan zou ik me daar niet zo druk over maken.

Daarbij niet weggelaten dat het wel effect heeft op het te lenen bedrag.

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Nila schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:29:
[...]
Kun je tot 400.000 dan zou ik me daar niet zo druk over maken.
:?

Is toch volledig afhankelijk van zaken zoals je wensen en je woonplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Een hypotheek speelt niet in de komende jaren. Nog geen jaar geleden een huis gekocht :)

Overigens valt een Qashqai private lease voor 30.000 km per jaar en 36 maanden mij nog enigszins mee. Vrij ruime en complete auto geloof ik.

Nissan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:38
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:05:
[...]

[...]

Thanks voor de info, jullie hebben zo te zien in vergelijkbare situaties gezeten. Het Nibud rekent dus met behoorlijke hoge bedragen. Als ik de reacties zo lees zit er een aanzienlijk verschil tussen een occasion en PL, zeker voor die afstand. Net even langs de VW dealer gegaan om te vragen hoe duur mijn huidige T-Roc is in de private lease en dat kwam uit op € 800 per maand exclusief benzine. Mijn oren klapperden echt even.
Ik zou een beetje oppassen met de berekeningen van het Nibud in twijfel te trekken nav wat anecdotisch bewijs.

Mensen preken vaak voor eigen parochie, de voorbeelden hier zitten allemaal aan de goedkopere kant, de andere (duurdere) kant hoor je hier dus niet of in ieder geval minder.

Beter hou je calculatie van het Nibud aan, die hebben iig een statistiche basis voor hun berekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:58
11 eur per maand voor 0 eigen bijdrage....
Totaal dus 11 x 36 = 396 eur. Dan is het toch zeker aanvinken?
Want een krasje laten herstellen is vaak al paar honderd eur?
Of zie ik iets verkeerd?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@gergs goeie tip

@smurfinmark ja daar heb je ook een punt

[ Voor 56% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 03-07-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50

gwystyl

Beugeltje dan maar?

w3news schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:59:
Waarschijnlijk zou je met dat aantal km per jaar nog goedkoper uitzijn met een benzine auto.... zo te zien rij je maar 5500 km per jaar, dan hakt de wegenbelasting er nog aardig in.
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:47:
Een hypotheek speelt niet in de komende jaren. Nog geen jaar geleden een huis gekocht :)

Overigens valt een Qashqai private lease voor 30.000 km per jaar en 36 maanden mij nog enigszins mee. Vrij ruime en complete auto geloof ik.

[Afbeelding: Nissan]
Volgens mij ben je al een beetje naar je gewenste antwoord aan het toewerken ;).
Ik rij nu zakelijke lease, maar heb hiervoor steeds oude diesels gereden omdat ik zo'n 45k per jaar rijd. Dan is private lease al gelijk heel duur (als ze het al doen, meestal max 30k).
Uiteindelijk blijft het een persoonlijke afweging zoals hierboven ook al genoemd is: wil je een nieuwe auto rijden en weten waar je aan toe bent, kijk dan naar Private Lease. Wil je goedkoper rijden en niet vast zitten aan een lang contract, maar neem je de onzekerheid qua onderhoud- en afschrijvingskosten voor lief, ga dan voor tweedehands.
Tegenwoordig kan je bijna blind een auto van 4 jaar oud met 100.000km op de teller kopen. De meeste zijn wel goed en kunnen nog een paar jaar mee zonder al te gekke problemen; je hebt dan al wel de meeste afschrijving gehad.
Qua tip ga ik met @nooberke mee: een Toyota Auris Hybrid van 2015 (na facelift)? Zuinig, ruim en betrouwbaar. Hij ziet er alleen niet zo spannend uit (en rijdt ook niet zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
gwystyl schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:00:
[...]

Volgens mij ben je al een beetje naar je gewenste antwoord aan het toewerken ;).
Haha als dat zo overkomt dat moet ik even duidelijk stellen dat dat niet het geval is. Ik zit zeker nog in twijfel. Voor werk rijd ik zo'n 180 km per dag. Dan is de goedkoopste optie niet altijd de beste, je wil ook een beetje comfortabel naar werk. Het moet alleen niet te gek worden qua maandbedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@gergs Dit is per bedrijf verschillend. Het loont niet altijd om dit af te kopen.
@smurfinmark de NIBUD getallen zijn bijna niet om te slaan naar werkelijke auto's gezien de grote variatie daarin.

@Piet_Piraat7 https://www.aldautomotive...nissan-tekna-configureren
Tekna+ (meest luxe uitvoering) met 160pk voor 559 op 25-30k km/jaar op 60 maanden. Per 12 maanden minder een tientje/maand duurder. Dit tegen het actiemodel van Nissan die gebaseerd is op de N-Connecta met 115 pk (2 motorisaties èn uitrustingniveau's lager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Señor Sjon schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:04:

@smurfinmark de NIBUD getallen zijn bijna niet om te slaan naar werkelijke auto's gezien de grote variatie daarin.
Waarom niet? Het is (wellicht) de best mogelijke indicatie die we hebben, en we accepteren dat er variatie in de uitkomst van 1 praktijk voorbeeld zit.

Verder zou je het als voordeel van PL kunnen bestempelen, omdat daar de variatie lager is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1228376

Beste piet piraat,
Ik heb sinds vorig een c3 private lease. Kost mij 322 per maand voor 4 jaar en 30.000 km per jaar. Minimale addertjes onder het gras en een prima auto ook qua ruimte. Lease is via Psa private contract. Ik zou zeggen, kijk er eens naar. Bevalt mij tot nu toe erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@smurfinmark Omdat zaken als 10 jaar afschrijving bijna niet voorkomen. De meesten rijden zo lang niet in een auto. In dit geval heb je het over een 3-voudige afstand, dat betekent ook meer onderhoud. Iets wat niet in die modellen staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 03-07-2019 14:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:45
Mijn ervaring met occassion: enkele jaren een Grand Scenic diesel gekocht van 4 jaar oud en bijna 100.000km. 6 jaar in gereden (ca 22.000km/jr). Inclusief de uiteindelijke inruil (was niet zoveel voor een diesel van 10 jr oud) waren de totale kosten circa € 550 per maand. Dus inclusief brandstof, onderhoud, reparaties, verzekeringen.

Bij zo'n occasion heb je onderhoud (voorspelbaar) en je kan tegen onverwachte reparaties aanlopen. Bij een vergelijkbaar model is het prijsverschil met PL minstens € 100 per maand. Wanneer je 4 jaar in je auto rijdt, heb je het dus over 4jr x 12m x € 100 = € 4800, voor zo'n bedrag kun je een nieuwe motor er in laten zetten, of een nieuwe versnellingsbak én alle aandrijfassen. De kans dat je met een normaal onderhouden jonge occasion zoveel pech hebt is heel klein.

Ieder zijn eigen afweging uiteraard. Maar met het prijsverschil in mijn situatie was ik niet bang voor verrassingen. Die heb ik uiteindelijk ook niet gehad, waardoor ik meerdere jaren in een grote en goed uitgeruste auto heb gereden en na 6 jaar rijden dus zeker € 7.200 heb uitgespaard. Daar kan ik vervolgens bijvoorbeeld zonnepanelen en een hoop isolatie van betalen, wat me ook weer € 60/maand bespaart. Ik vind dat veel geld, een ander geeft gewoon elke euro uit.

Terug naar je vraag: voor B-klasse auto's met ca. 15.000km/jaar is PL concurrerend met een occasion. Wil je groter rijden of meer kilometers, dan bespaar je met een occasion. Of dat belangrijk is voor jou hangt af van hoe je met je geld omgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Waarschijnlijk zou je met dat aantal km per jaar nog goedkoper uitzijn met een benzine auto.... zo te zien rij je maar 5500 km per jaar, dan hakt de wegenbelasting er nog aardig in.
Ik kom op 25k km per jaar; 200.000/8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Señor Sjon schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:08:
@smurfinmark Omdat zaken als 10 jaar afschrijving bijna niet voorkomen. De meesten rijden zo lang niet in een auto. In dit geval heb je het over een 3-voudige afstand, dat betekent ook meer onderhoud. Iets wat niet in die modellen staat.
Sorry, maar hoezo niet? Je kan toch zien wat de waardevermindering van een auto is over X periode?

Die modellen zijn er ook voor hogere km standen. Het blijft een voorspelling natuurlijk, maar het alternatief is dat we het lekker op de onderbuik gaan doen, of met, zoals vaak hier op Tweakers, het anecdotisch bewijs.

Wanneer we een betere statistische voorspeller hebben, graag & prima natuurlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, maar een auto schrijft niet lineair af. :) Over 10 jaar gerekend is dat veel zachter dan nieuw kopen en na 4 jaar verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Señor Sjon schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:19:
Ja, maar een auto schrijft niet lineair af. :) Over 10 jaar gerekend is dat veel zachter dan nieuw kopen en na 4 jaar verkopen.
Ja maar dat weten we toch? Alsof dat niet door te rekenen is.

Je koopt een auto per een datum, neemt een verwachte verkoopdatum, en berekent de verwachte afschrijving/maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50

gwystyl

Beugeltje dan maar?

TheBrut3 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:16:
[...]

Ik kom op 25k km per jaar; 200.000/8.
Owh wacht... 200.000 later :X .... ik dacht nu 200.000km op de teller --> 50.000 / 8 = 6250 km/jaar.

@smurfinmark @Señor Sjon Zijn daar juist niet die kostenvoorspellers van bijvoorbeeld ANWB of Bovag koerslijsten voor? Ik neem aan dat die gebaseerd zijn op gegevens van aankoop en verkoop van die types auto's?

[ Voor 29% gewijzigd door gwystyl op 03-07-2019 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Ik heb de afschrijving elk jaar bijgehouden (cijfer-nerd). Voor de bulk van de auto's geldt: de waarde verminderd jaarlijks met 22%-25% van de marktwaarde (dus niet nieuwwaarde). Gaat op voor de eerste 10 jaar, daarna is het onvoorspelbaar (of wat lager zolang hij rijdt, of ineens veel omdat hij economisch total loss is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
smurfinmark schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:20:
[...]

Ja maar dat weten we toch? Alsof dat niet door te rekenen is.

Je koopt een auto per een datum, neemt een verwachte verkoopdatum, en berekent de verwachte afschrijving/maand.
Klopt, maar dat maakt die cijfers van Nibud lastig te gebruiken, dat wil ik ermee zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Highland schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:23:
Ik heb de afschrijving elk jaar bijgehouden (cijfer-nerd). Voor de bulk van de auto's geldt: de waarde verminderd jaarlijks met 22%-25% van de marktwaarde (dus niet nieuwwaarde). Gaat op voor de eerste 10 jaar, daarna is het onvoorspelbaar (of wat lager zolang hij rijdt, of ineens veel omdat hij economisch total loss is).
Prima voor de 1e 10 jaar gaat dit dan op, daarna is het lastig te voorspellen, daarna wordt de variatie te groot voor betrouwbare voorspellingen.

Wanneer we zeg 23,5%/jaar afschrijven van de marktwaarde, is de auto na 10 jaar nog nog zo'n 7% van de nieuwprijs waard, of zie ik dat verkeerd? Dan is afschrijving ook een minder belangrijke component geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Klopt. In mijn situatie schreef ik in het eerste jaar in mijn bezit ca 2700 af, het laatste jaar 700. In % bleef het vrijwel gelijk. In elk extra jaar rijden neemt de kans op reparaties natuurlijk toe.

Wanneer je na die 10 jaar het goedkoopst van A naar B wil rijden, dan onderhoud je de auto bij een algemene garage waarbij je accepteert dat er iets stuk kan gaan, je laat dus niet alles preventief vervangen bij de merkdealer. Wanneer een reparatie duurder wordt dan de waarde schop je de auto de deur uit. Maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:59
smurfinmark schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:29:
[...]

Prima voor de 1e 10 jaar gaat dit dan op, daarna is het lastig te voorspellen, daarna wordt de variatie te groot voor betrouwbare voorspellingen.

Wanneer we zeg 23,5%/jaar afschrijven van de marktwaarde, is de auto na 10 jaar nog nog zo'n 7% van de nieuwprijs waard, of zie ik dat verkeerd? Dan is afschrijving ook een minder belangrijke component geworden.
Een auto welke voor 10 jaar lang 23,5% per jaar is afgeschreven en daarbij is onderhouden, schadeloos is en zonder exorbitant hoge kilometerstand mag je mij aanbieden. De praktijk wijst uit dat die auto's een stuk minder hebben afgeschreven. Ja, als je hem total-loss rijdt dan schrijf je meer af, maar dat is met een all-risk verzekering weer op te lossen.

In de praktijk gaan auto's blijkbaar gemiddeld 18,4 jaar mee. Niet elk jaar zal evenveel afgeschreven worden, maar dan heb je het over gemiddeld ~5,4% afschrijving per jaar. Dan kom je op hele andere bedragen dan waar het Nibud mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
@GH45T Toen ik mijn auto te koop aanbood heb je anders niet meer geboden dan de 5 handelaren waarmee ik heb gesproken :-). Particulieren hadden al helemaal geen interesse in zo'n diesel van een particulier te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w3news
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 21:42
[...]

Nee, ik heb in 8 jaar tijd bijna 200.000km gereden in de auto, dus ik heb de kilometerstand zien gaan van 150.000km tot bijna 350.000km.
Dat is bijna 25.000 km per jaar.

Een beter internet begint bij jezelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Highland schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:46:
@GH45T Toen ik mijn auto te koop aanbood heb je anders niet meer geboden dan de 5 handelaren waarmee ik heb gesproken :-). Particulieren hadden al helemaal geen interesse in zo'n diesel van een particulier te kopen.
En toen ik vorig jaar mijn 11 jaar oude auto kocht mocht ik zo'n 23,5% van de nieuwprijs betalen. Misschien was hetzelfde model ergens te vinden voor rond de 20% maar dan was de rek er wel uit. Hoezo elk jaar ruim 20% afgeschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:58
@Piet_Piraat7 En belangrijkste: ben je een lucky luuk of pechvogel?
Maat van mij heeft een Espace diesel van 5 jaar oud gekocht (prive) en op vakantie naar italie, motor kaduk.
Ding heeft alle onderhoud en alles..........

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Een deel wordt verklaard door het verschil dat ik verkoop als particulier zonder garantie voor € 2.300 (verschil tussen dit bedrag en mijn aanschafprijs is mijn afschrijving).
Een particulier die mijn auto vervolgens bij een dealer koopt krijgt er garantie en een poetsbeurt (verkocht als onderhoud) bij, inclusief zijn winstmarge betaal je dan € 1500-€ 2000 meer. Dat waren de prijzen waarvoor je op autosites meerdere modellen kon kopen. En er waren ook enkele uitschieters naar boven, waarover ik me toen afvroeg wie dat zou betalen. Wellicht heeft jouw auto wat extra's wat de prijs rechtvaardigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
gergs schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:59:
@Piet_Piraat7 En belangrijkste: ben je een lucky luuk of pechvogel?
Maat van mij heeft een Espace diesel van 5 jaar oud gekocht (prive) en op vakantie naar italie, motor kaduk.
Ding heeft alle onderhoud en alles..........
Geluk en jezelf inlezen zal al veel schelen (sommige merken/modellen rijden is de goden verzoeken)
Een ander groot deel valt en staat hoe je er zelf mee omgaat (vergeet het nieuwe rijden (zeker in het bergen buiten NL!) en laat alles goed warm worden en afkoelen voordat je vermogen gaat vragen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PPie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-06-2022
GH45T schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:44:
[...]

In de praktijk gaan auto's blijkbaar gemiddeld 18,4 jaar mee. Niet elk jaar zal evenveel afgeschreven worden, maar dan heb je het over gemiddeld ~5,4% afschrijving per jaar. Dan kom je op hele andere bedragen dan waar het Nibud mee komt.
Het is wellicht 5,4% over 18,4 jaar, maar dat is niet de periode die het Nibud rekent.
Die hebben het over een nieuwe auto en de eerste jaren.
Meestal is afschrijving veel meer in het begin, meer zoiets van 'iedere 3 jaar door de helft'.
De auto die ik zelf heb was 90K nieuw en heb ik voor 19,5K gekocht toen deze 7 jaar oud was.
(Iemand heeft dus (gemiddeld!) 10K per jaar afgeschreven, gewoon ieder jaar een Aygo kopen en aan het einde van het jaar tegen de muur zettten omdat je de kleur niet mooi vindt 8)7 )
Kleine auto's schrijven procentueel minder af dan grote, dure auto's.
Ik zou de cijfers van de Nibud zeker geloven en gebruiken.
Als het uiteindelijk minder is, valt het alleen maar mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:10
GH45T schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:44:
[...]

Een auto welke voor 10 jaar lang 23,5% per jaar is afgeschreven en daarbij is onderhouden, schadeloos is en zonder exorbitant hoge kilometerstand mag je mij aanbieden. De praktijk wijst uit dat die auto's een stuk minder hebben afgeschreven. Ja, als je hem total-loss rijdt dan schrijf je meer af, maar dat is met een all-risk verzekering weer op te lossen.

Het gaat in de eerste jaren natuurlijk een pak sneller.
Trouwens, auto's die 45k per jaar doen, gaan gaan 18 jaar mee (of doen de laatste 12 jaar ergens in Afrika).

En aan het wagenpark op de straat te zien zijn er niet zo veel mensen die met een auto van 10j plus willen rijden, toch niet als je daar elke dag mee naar het werk moet, want de betrouwbaarheid neemt ook af.

Ergens rond de 13-15 jaar zit het moment dat je herstellingen duurder worden dan de waarde van de auto.

Wij hadden een Mitusbishi die we van nieuw tot 14 jaar gereden hebben, toen was de koppeling op, moest er een distributieriem in, de airco moest hervuld en de vergrendeling hersteld. Alles samen met een groot onderhoud ging me meer dan 2000€ kosten. We hebben die auto verkocht voor 1000€.

TS moet wat rondkijken op de 2dehandsmarkt naar een ruime zuinige break binnen zijn budget.
En dan toeslaan als er wat goeds voorbij komt, liefst met een garantie van 1-2 jaar, dan is er in principe geen groot gevaar op totaal onverwachte kosten.
Met die afstand per jaar zou ik ook zoeken naar een auto onder de 100k op de teller, en niet ouder dan 4-5 jaar. Anders koop je elk jaar wat anders.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-07 22:52
[...]

De T-roc is niet zuinig. Laat ik aardig zijn en aannemen dat hij 1 op 10 haalt.
Inderdaad een aanname. Ik rij in een T-roc 1.5 automaat en rij een stuk zuiniger. De 1.0 zal dus nog eens zuiniger zijn, kijk voor gemeten verbruik eens hier en hier.

[ Voor 23% gewijzigd door newtastyland op 03-07-2019 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-07 22:52
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:05:
[...]

[...]

Net even langs de VW dealer gegaan om te vragen hoe duur mijn huidige T-Roc is in de private lease en dat kwam uit op € 800 per maand exclusief benzine. Mijn oren klapperden echt even.
Via volkswagen site kost een 1.0 TSI 115pk T-Roc Style Business bij 30k km en 4 jaar net iets meer dan 600 euro.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
newtastyland schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:50:
[...]

Via volkswagen site kost een 1.0 TSI 115pk T-Roc Style Business bij 30k km en 4 jaar net iets meer dan 600 euro.....
Ik rij een T-Roc Sport met automaat en 150 pk voor 3 jaar, daar zit die 200 euro verschil in.

Binnenkort eens informeren bij wat betaalbaardere ruime modellen PL en ondertussen tweedehands auto's in de gaten houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
Private leasen is geld lenen; voor alles behalve een huis een slecht idee als particulier. Laat je niet hebberig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-06 12:32
smurfinmark schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:52:
[...]
Ik zou een beetje oppassen met de berekeningen van het Nibud in twijfel te trekken nav wat anecdotisch bewijs.

Mensen preken vaak voor eigen parochie, de voorbeelden hier zitten allemaal aan de goedkopere kant, de andere (duurdere) kant hoor je hier dus niet of in ieder geval minder.

Beter hou je calculatie van het Nibud aan, die hebben iig een statistische basis voor hun berekening
Nibud is inderdaad conservatief, maar ik ben het met je eens: je kan berekeningen altijd wel zo draaien dat het plaatje er gunstig uit ziet.

Ik raad aan de ANWB Autokostencalculator te gebruiken, daar kan je op basis van éxact merk/model of kenteken een betere voorspelling maken voor nieuw of privé. Hier zit een grote statistische database achter waarbij verschillen in (uiteraard gemiddelde) afschrijving en onderhoudskosten tussen verschillende modellen/leeftijd is meegenomen, maar ook persoonlijke factoren zoals de aanschafprijs v/d auto (en of dat gunstig is of niet).

Kán je goedkoper rijden dan dit getal? Ja; heb je goedkopere verzekering met 15+ schadevrije jaren, maak je nooit schade, tank je altijd bij de goedkoopste pomp aan de andere kant v/h dorp etc., heb je geluk nooit zware onderhoudsposten te hebben tot een dag nadat je 'm verkocht heb etc., dan kom je lager uit. Laten we zeggen dat 1 op de 4 mensen minder uitgeeft dan de calculator, 1 op de 4 meer door tegenvallers, en de rest (1/2) ongeveer het bedrag benaderd. De 1/4 groep met lage kosten deelt graag zijn mening over de goedkoopste manier om een auto te bezitten.

Om dan toch mijn advies aan het rijtje toe te voegen: Een nieuwe auto schrijft meeste af in eerste 2-3 jaar, en kent flink stijgende kans op pech en onderhoudskosten na een jaar of 7 (en ~100-120.000km tegen die tijd bij een gem auto van die leeftijd). Daarnaast hebben nieuwe auto's betere veiligheidsvoorzieningen en crashbestendigheid, en vaak fijnere rij-eigenschappen (alles is nog 'strak'), wat naar mijn ervaring de veiligheid ook ten goede komt - het gaat tenslotte om een toekomstige gezinsauto -.

Ik zou een B/C-klasser aanschaffen van 1 tot 3 jaar oud (afhankelijk van de deal tov de nieuwprijs, hier zit grote verschillen in), bij voorkeur een model met (verlengde) garantie (vaak tot 4 of 5 jaar oud, en max 100.000km), en daar 3-5 jaar mee rijden (eerder 3 jaar bij 35.000 per jaar). Dan heb je een zeer voorspelbaar kostenprofiel (zie ANWB).
Vanwege je hoge kilometrage is de brandstof een belangrijke kostenpost. Vanwege de hoge mrb, bijkomende onderhoudskosten en div (toekomstige) gebiedsrestricties op diesel, zou ik kiezen voor een benzinemodel met bewezen laag verbruik (Spritmonitor of Autoweek verbruiksmonitor). Dat kan een hybride zijn, of een 1.0 (Ford ecoboost of VAG TSI, rijden beiden prima).
Afschrijving voel je pas aan het eind als je de auto inruilt en wordt vaak 'vergeten' in berekeningen; een merk met een solide restwaarde is vaak uiteindelijk voordeliger, zoals VW, Toyota en Ford. Dit wordt in de ANWB calculator wel meegenomen gelukkig. Daarop aanvullend, zullen diesels van nu 2-3 jaar oud over 5 jaar waarschijnlijk een behoorlijk slechte restwaarde hebben (mag dan wrs geen stad meer in).

Als ik een specifiek model zou moeten noemen; kijk naar de nieuwe VW Polo en Ibiza, beide enorm ruim voor hun klasse (zo groot als de voorlaatste Golf), laag verbruik, lage verzekering en mrb, en -iig bij modellen uit verleden- sterke restwaarde. Seat's komen met standaard 4 jaar garantie (ik rij er toevallig een en zelfs over liflafjes deed de dealer niet moeilijk om te fixen), VW's worden regelmatig aangeboden met verlengde garantie (ook [geimporteerde modellen] uit Duitsland, waar bijna iedereen het 5jaar garantiepakket heeft). Heb je nog meer ruimte nodig, kijk dan naar de Skoda Octavia (zeker bij 2 kinderen).

En tot slot, maak eens een proefrit in een shortlist van auto's, ervaar de ruimte en hoe (on)praktisch en (on)comfortabel een bepaald model is, en hoe de rij-eigenschappen zijn. Zo had ik laatst op vakantie een Hyundai Kona als huurauto. Ik vond het altijd best een grappige cross-over, vrij luxe uitgerust voor scherpe prijs, 5 jaar garantie standaard etc. Ik had er nooit een gekocht, maar ik had er niet echt wat op tegen. Maar mensen kinders wat is dat een Fisher Price auto, niet te harden. Naast de gebruikte materialen (zweterig goedkoop aanvoelend kunstleer ed) hadden de schakelbak en de pedalen geen enkel gevoel, sturen geheel communicatieloos en slapjes (alsof je een Logitech auto-racestuurtje hebt), de achteruitrijcamera had een resolutie van 4x3 pixels en de turbomotor had 2x het vermogen op papier van mn Seat Mii maar was niet vooruit te branden, mn. vanaf stilstand soms zelfs gevaarlijk. Nouja anyway, over die auto denk ik dus nu heel anders. En wellicht dat jij hetzelfde ervaart bij andere modellen. Niet ieders smaak is hetzelfde, maar het is van buitenaf (zelfs met reviews ed) moeilijk te bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-07 19:32
Kijk eens bij Mazda, binnenkort is daar de nieuwe Skyactive-X motor voor leverbaar met 180PK en lekker zuinig. Ook zijn Mazda's standaard lekker vol en zijn de optie prijzen een lachertje in vergelijking met jou T-Roc. Bovendien zijn Mazda's echte rijders auto's met een goed onderstel. Ik zou zelf dan alleen wel voor de handbak gaan want deze zijn erg fijn en de automaat valt vaak tegen.

De Mazda 3 en de CX3 zijn ook net nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-06 12:32
Dieken Taffert schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:40:
Private leasen is geld lenen; voor alles behalve een huis een slecht idee als particulier. Laat je niet hebberig maken.
Op zich mee eens, maar het gaat wel om de uitvoering. Private Lease zou ik in meeste situaties op tegen zijn, naast de inflexibiliteit (bij baanverlies, promotie, uitgekeken op auto, grotere auto nodig etc.), is het inleverbeleid een grote vergeten kostenpost. De lease auto gaat onder de TL-balken en letterlijk elk krasje, deukje, vlekje in de stof (die er niet met water/zeep uitgaat), scheurtje ed. wordt het eigen risico voor aangeslagen, doorgaans 300-500 per schade. Ik heb meerdere kennissen die tussen 800 en 2000 euro moeten aftikken voor dit soort nonsens (zeg maar mini-schades die je zelf nooit had later repareren). Slechts een enkele aanbieder geeft mogelijkheid het ER af te kopen en tegen flinke meerprijs. Er is een lijst met 'acceptabele' schades, maar dat is erg beperkt.

Over het lenen: het kan best verantwoord zijn bijv. 15.000 te lenen voor een auto van 20.000. Bij de meeste moderne aanbieders van persoonlijk krediet kan je altijd boetevrij aflossen. Dat betekent dat mocht je de auto moeten/willen verkopen, kan je de leenrestant altijd (vrijwel) helemaal in 1x afbetalen zonder extra kosten (itt PL). Ook switchen van auto is veel makkelijker dan bij PL. Ondertussen hou je wel 15.000 spaargeld in je zak om financiële tegenvallers mee op te vangen (waar niemand voor kan lenen, iig niet bij een bank). Mensen komen in problemen door onverantwoord, niet gecalculeerd lenen, niet door lenen op zich. Een lening van 15.000 in 5 jaar kost aan minder dan 1.700 in rente (Freo). Door 15.000 euro accumulerend extreem conservatief te investeren (zeg 4% rendement), verdien je in 5 jaar ruim 3.200. Hoe dan ook, als je voor kiest voor een maandelijks bedrag voor auto-bezit ipv een eenmalige grote uitgave en deuk in spaarreserve, zou ik lenen altijd prefereren boven PL.

[ Voor 4% gewijzigd door davidov2008 op 03-07-2019 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

davidov2008 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:15:
[...]

Op zich mee eens, maar het gaat wel om de uitvoering. Private Lease zou ik in meeste situaties op tegen zijn, naast de inflexibiliteit (bij baanverlies, promotie, uitgekeken op auto, grotere auto nodig etc.), is het inleverbeleid een grote vergeten kostenpost. De lease auto gaat onder de TL-balken en letterlijk elk krasje, deukje, vlekje in de stof (die er niet met water/zeep uitgaat), scheurtje ed. wordt het eigen risico voor aangeslagen, doorgaans 300-500 per schade. Ik heb meerdere kennissen die tussen 800 en 2000 euro moeten aftikken voor dit soort nonsens (zeg maar mini-schades die je zelf nooit had later repareren). Slechts een enkele aanbieder geeft mogelijkheid het ER af te kopen en tegen flinke meerprijs. Er is een lijst met 'acceptabele' schades, maar dat is erg beperkt.

Over het lenen: het kan best verantwoord zijn bijv. 15.000 te lenen voor een auto van 20.000. Bij de meeste moderne aanbieders van persoonlijk krediet kan je altijd boetevrij aflossen. Dat betekent dat mocht je de auto moeten/willen verkopen, kan je de leenrestant altijd (vrijwel) helemaal in 1x afbetalen zonder extra kosten (itt PL). Ook switchen van auto is veel makkelijker dan bij PL. Ondertussen hou je wel 15.000 spaargeld in je zak om financiële tegenvallers mee op te vangen (waar niemand voor kan lenen, iig niet bij een bank). Mensen komen in problemen door onverantwoord, niet gecalculeerd lenen, niet door lenen op zich. Een lening van 15.000 in 5 jaar kost aan minder dan 1.700 in rente (Freo). Door 15.000 euro accumulerend extreem conservatief te investeren (zeg 4% rendement), verdien je in 5 jaar ruim 3.200. Hoe dan ook, als je voor kiest voor een maandelijks bedrag voor auto-bezit ipv een eenmalige grote uitgave en deuk in spaarreserve, zou ik lenen altijd prefereren boven PL.
Hoe wil je zo'n leaseauto in godsnaam na zeg maar 4 jaar zonder krasjes inleveren: mede weggebruikers, zorgen namelijk er wel voor dat je krassen in de lak krijgt. Ik heb mijn auto pas 1 jaar en 3 maanden, maar er zijn al aardig wat krassen bijgekomen. Waarvan ik zeker weet dat ik ze niet zelf veroorzaakt hebt, maar derde door bijvoorbeeld hun deuren tegen mijn auto open te gooien.

Ik ben allang gestopt om erom te geven, want dat heeft toch geen enkele zin. Maar als ik dan hoor, dat je bij leaseauto's voor dat soort schades moet dokken, dan vind ik het wel echt belazerde boel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 20:46
davidov2008 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:54:
[...]

Nibud is inderdaad conservatief, maar ik ben het met je eens: je kan berekeningen altijd wel zo draaien dat het plaatje er gunstig uit ziet.

Ik raad aan de ANWB Autokostencalculator te gebruiken, daar kan je op basis van éxact merk/model of kenteken een betere voorspelling maken voor nieuw of privé. Hier zit een grote statistische database achter waarbij verschillen in (uiteraard gemiddelde) afschrijving en onderhoudskosten tussen verschillende modellen/leeftijd is meegenomen, maar ook persoonlijke factoren zoals de aanschafprijs v/d auto (en of dat gunstig is of niet).

Kán je goedkoper rijden dan dit getal? Ja; heb je goedkopere verzekering met 15+ schadevrije jaren, maak je nooit schade, tank je altijd bij de goedkoopste pomp aan de andere kant v/h dorp etc., heb je geluk nooit zware onderhoudsposten te hebben tot een dag nadat je 'm verkocht heb etc., dan kom je lager uit. Laten we zeggen dat 1 op de 4 mensen minder uitgeeft dan de calculator, 1 op de 4 meer door tegenvallers, en de rest (1/2) ongeveer het bedrag benaderd. De 1/4 groep met lage kosten deelt graag zijn mening over de goedkoopste manier om een auto te bezitten.

Om dan toch mijn advies aan het rijtje toe te voegen: Een nieuwe auto schrijft meeste af in eerste 2-3 jaar, en kent flink stijgende kans op pech en onderhoudskosten na een jaar of 7 (en ~100-120.000km tegen die tijd bij een gem auto van die leeftijd). Daarnaast hebben nieuwe auto's betere veiligheidsvoorzieningen en crashbestendigheid, en vaak fijnere rij-eigenschappen (alles is nog 'strak'), wat naar mijn ervaring de veiligheid ook ten goede komt - het gaat tenslotte om een toekomstige gezinsauto -.

Ik zou een B/C-klasser aanschaffen van 1 tot 3 jaar oud (afhankelijk van de deal tov de nieuwprijs, hier zit grote verschillen in), bij voorkeur een model met (verlengde) garantie (vaak tot 4 of 5 jaar oud, en max 100.000km), en daar 3-5 jaar mee rijden (eerder 3 jaar bij 35.000 per jaar). Dan heb je een zeer voorspelbaar kostenprofiel (zie ANWB).
Vanwege je hoge kilometrage is de brandstof een belangrijke kostenpost. Vanwege de hoge mrb, bijkomende onderhoudskosten en div (toekomstige) gebiedsrestricties op diesel, zou ik kiezen voor een benzinemodel met bewezen laag verbruik (Spritmonitor of Autoweek verbruiksmonitor). Dat kan een hybride zijn, of een 1.0 (Ford ecoboost of VAG TSI, rijden beiden prima).
Afschrijving voel je pas aan het eind als je de auto inruilt en wordt vaak 'vergeten' in berekeningen; een merk met een solide restwaarde is vaak uiteindelijk voordeliger, zoals VW, Toyota en Ford. Dit wordt in de ANWB calculator wel meegenomen gelukkig. Daarop aanvullend, zullen diesels van nu 2-3 jaar oud over 5 jaar waarschijnlijk een behoorlijk slechte restwaarde hebben (mag dan wrs geen stad meer in).

Als ik een specifiek model zou moeten noemen; kijk naar de nieuwe VW Polo en Ibiza, beide enorm ruim voor hun klasse (zo groot als de voorlaatste Golf), laag verbruik, lage verzekering en mrb, en -iig bij modellen uit verleden- sterke restwaarde. Seat's komen met standaard 4 jaar garantie (ik rij er toevallig een en zelfs over liflafjes deed de dealer niet moeilijk om te fixen), VW's worden regelmatig aangeboden met verlengde garantie (ook [geimporteerde modellen] uit Duitsland, waar bijna iedereen het 5jaar garantiepakket heeft). Heb je nog meer ruimte nodig, kijk dan naar de Skoda Octavia (zeker bij 2 kinderen).

En tot slot, maak eens een proefrit in een shortlist van auto's, ervaar de ruimte en hoe (on)praktisch en (on)comfortabel een bepaald model is, en hoe de rij-eigenschappen zijn. Zo had ik laatst op vakantie een Hyundai Kona als huurauto. Ik vond het altijd best een grappige cross-over, vrij luxe uitgerust voor scherpe prijs, 5 jaar garantie standaard etc. Ik had er nooit een gekocht, maar ik had er niet echt wat op tegen. Maar mensen kinders wat is dat een Fisher Price auto, niet te harden. Naast de gebruikte materialen (zweterig goedkoop aanvoelend kunstleer ed) hadden de schakelbak en de pedalen geen enkel gevoel, sturen geheel communicatieloos en slapjes (alsof je een Logitech auto-racestuurtje hebt), de achteruitrijcamera had een resolutie van 4x3 pixels en de turbomotor had 2x het vermogen op papier van mn Seat Mii maar was niet vooruit te branden, mn. vanaf stilstand soms zelfs gevaarlijk. Nouja anyway, over die auto denk ik dus nu heel anders. En wellicht dat jij hetzelfde ervaart bij andere modellen. Niet ieders smaak is hetzelfde, maar het is van buitenaf (zelfs met reviews ed) moeilijk te bepalen.
Nooit voor een klein moortje met turbo gaan als je veel km's rijdt. Blokjes houden het nooit vol. Leuk voor in de stad, en verkopen met 60d km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ah, de inleverpaniek wordt weer gezaaid. Dat is echt niet anders dan zakelijke lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-07 19:32
Nooit voor een klein moortje met turbo gaan als je veel km's rijdt. Blokjes houden het nooit vol. Leuk voor in de stad, en verkopen met 60d km.
Waar is dit op gebaseerd?

Is echt enorme onzin. Duidelijk roepen zonder kennis. Deze opmerking kan de TS op het verkeerde been zetten.

Wij hebben zelf een aantal Seat Ibiza's met 1.2L blokjes met bijna 2ton en zelfs er al overheen zonder gekke problemen. Ze zijn alleen niet vooruit te branden maar wel betrouwbaar. En in de kennissen / familie kring zie ik een Ford met 90k in elkaar lopen en een Volvo met 140k.

Tuurlijk is het ene blokje beter dan het andere maar dat heb je ook met grotere blokken. VAG heeft in het begin van Bluemotion wat slechte motoren gehad maar dat is allang geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Een hoop handige tips, bedankt mensen :) verschillende tips verschillende voor en tegens:

- Een tweedehands auto kopen, (klein) midrange van zo'n € 15.000 tot € 20.000, niet te oud en liefst met automaat. Als ik een snelle blik werp op marktplaats dan zie ik wel wat voorbij komen. Met 35k kilometers per jaar zal de afschrijving flink zijn, maar qua kosten iets lager dan PL (mits geen pech in onderhoud)

- Een auto private leasen. Een Qashqai (of vergelijkbaar) kost mij zo'n € 650 per maand. De duurste optie, wel het comfort van een nieuwe auto en geen uitschieters in onderhoud. Wel een flink nadeel dat ik er aan vast zit mocht mijn situatie toch veranderen.

- Een oudere auto kopen van onder de € 10.000 met 2 ton op de teller en die oprijden. Een gok qua onderhoudskosten gezien de kilometers die ik rij. Wel de goedkoopste optie, maar je levert het comfort van een nieuwe auto in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
davidov2008 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:15:
[...]

Deze zaken zijn hier allemaal al de revue gepasseerd, dus nogmaals;

Er zijn regels rondom schade bij inleveren. In het contract wat ik heb bij voorbeeld staat exact omschreven welke kraskjes en deukjes betaald moeten worden, het beeld wat jij schetst klopt niet.

Jij zou wel 15.000 lenen, maar een PL is dan weer niet verstandig, Om vervolgens het advies te geven om te beleggen tegen die lening, omdat je daar meer rendement van zou krijgen. Dat lijkt mij bepaald geen goed advies, tenzij je graag belegingen met kredieten financiert.

Verder het verhaal over onverwachts van je auto afmoeten. Stel je wilt na 2 jaar van je auto af. Wat is dan hoger, de boete van PL, of het de afschrijving van een auto na 2 jaar, en dus niet uitgesmeerd over meerdere jaren ? Dat is minimaal onduidelijk.

Uiteindelijk gaat het om de vergelijking van en het kostenplaatje, en de manier van autobezit.
PL is niet altijd duurder, soms wel. PL is meer een abonnement, ik vind dat prettig, de ander wil graag de auto in bezit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
[...]

ANWB een betere voorspelling? Als ik mijn auto invul kom ik op € 400 per maand uit. De praktijk is ongeveer de helft daarvan. Voor een auto van 12 jaar oud gaan ze rekenen met allrisk verzekering. Bij veel verzekeringsmaatschappijen is dat niet eens meer af te sluiten 8)7. Onderhoud wordt bij mijn auto een kleine 100 Euro per maand geteld. Ik zit eerder rond de 300 Euro per jaar, dat is 1/4e. Nu kan een grote reparatie roet in het eten gooien, maar elk jaar bijna 1000 Euro aan reparaties aan mijn simpele burgerbak is écht overdreven.

Kijk, die Nibud en ANWB bedragen zijn leuk om naar te kijken als je een bepaald bedrag niet graag overschrijdt, maar er zit naar mijn idee een behoorlijke marge in. Dat is prima, maar de berekeningen van private lease zijn vaak wel erg rooskleurig. Elke beschadiging wordt na einde contract (terecht) in rekening gebracht. Iets meer rijden wordt in rekening gebracht. Elke maand extra betalen voor gebruikelijke accesoires is ook al zoiets.

Nu begrijp ik wel dat je een nieuwe private lease auto moet vergelijken met een nieuwe auto kopen. Dan kan ik mij voorstellen dat het uit kan. Maar je moet wel heel erg in het nadeel van een occasion tellen om met een nieuwe private lease auto goedkoper uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En die schades gaan niet van de restwaarde van je auto af? Daar reken je ze ook af, alleen niet rechtstreeks. ;)

@Piet_Piraat7 Die van ALD is 560, niet 650. ;) Met de kilometers die je rijdt eigenlijk een redelijke no-brainer imo. Met die kilometrages rijdt je de waarde hard van een occasion af. En het is natuurlijk ook niet heel fair om tweedehands met nieuw te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Señor Sjon schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:50:
@Piet_Piraat7 Die van ALD is 560, niet 650. ;) Met de kilometers die je rijdt eigenlijk een redelijke no-brainer imo. Met die kilometrages rijdt je de waarde hard van een occasion af. En het is natuurlijk ook niet heel fair om tweedehands met nieuw te vergelijken.
Die van ALD is een goede deal inderdaad :) ze zitten alleen ver weg, eerst eens een proefrit maken om te kijken hoe de auto is voor ik concrete offertes opvraag. En de hele vergelijking tweedehands vs nieuw private lease is juist waar dit topic om gaat :) allebei de opties hun eigen voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:39

servies

Veni Vidi Servici

[...]

Mwoah... Daar klopt ook geen donder van...
Ik zit met mijn All Riskverzekering met 5 jaar nieuwwaarde op de helft van hun verzekering (WA + casco) en ik heb slechts 11 schadevrije jaren...
Mijn verbruik is aanzienlijk lager dan wat zij aangeven... (Ik zit eerder op de 5.5l/100km dan op de 6.5l/100km
De brandstofprijs is 20 tot 30 cent lager..
Mijn bandenprijs is gemiddeld lager...(en ik heb niet de goedkoopste banden)
De levensduur van mijn banden is langer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Señor Sjon schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:50:
En het is natuurlijk ook niet heel fair om tweedehands met nieuw te vergelijken.
Jawel, je vergelijkt de opties die je hebt. Oud vs nieuw is één (of meerdere) variable in die berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:57:
[...]

Die van ALD is een goede deal inderdaad :) ze zitten alleen ver weg, eerst eens een proefrit maken om te kijken hoe de auto is voor ik concrete offertes opvraag. En de hele vergelijking tweedehands vs nieuw private lease is juist waar dit topic om gaat :) allebei de opties hun eigen voor- en nadelen.
Die vergelijking is eerder gemaakt in het PL topic. Dat is daar gewoon terug te lezen. Maar het is in principe geen faire vergelijking. Als je een oud genoege auto kiest zal de afschrijving het altijd winnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap1953
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 06-05 22:39
Ik heb 30 jaar de mooiste lease auto' s gereden. Nu met de VUT, je gelooft het niet, een nieuwe Dacia Duster Techroad gekocht. Dit is de duurste uitvoering met voor mij ruim voldoende uitrusting en voorzieningen en meer ruimte krijg je niet voor dat geld. De prijzen beginnen al onder de 20 mille, de duurste is 24. Verbruik met de allernieuwste Nissan/Renault/Mercedes 1.3 benzine 130 pk motor 1:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Jaap1953 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:31:
Ik heb 30 jaar de mooiste lease auto' s gereden. Nu met de VUT, je gelooft het niet, een nieuwe Dacia Duster Techroad gekocht. Dit is de duurste uitvoering met voor mij ruim voldoende uitrusting en voorzieningen en meer ruimte krijg je niet voor dat geld. De prijzen beginnen al onder de 20 mille, de duurste is 24. Verbruik met de allernieuwste Nissan/Renault/Mercedes 1.3 benzine 130 pk motor 1:15
Hé welkom op Tweakers. :)

En goed punt inderdaad: ook de wat meer budget-merken hebben echt prima auto's.

Onze i10 die ik eerder in dit topic benoemde heeft after-market cruise-control en een after-market trekhaak.

Sindsdien weet ik:
- Cruisen met een a-klasse kan prima en is nog rustgevend ook,
- Een trekhaak bespaart je in sommige scenario's flink geld: Ik heb het hout en gras voor onze voor- en achtertuin gehaald met onze enkelasser en klep-loze Saris aanhanger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PPie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-06-2022
GH45T schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:52:
[...]

ANWB een betere voorspelling? Als ik mijn auto invul kom ik op € 400 per maand uit. De praktijk is ongeveer de helft daarvan. Voor een auto van 12 jaar oud gaan ze rekenen met allrisk verzekering. Bij veel verzekeringsmaatschappijen is dat niet eens meer af te sluiten 8)7. Onderhoud wordt bij mijn auto een kleine 100 Euro per maand geteld. Ik zit eerder rond de 300 Euro per jaar, dat is 1/4e. Nu kan een grote reparatie roet in het eten gooien, maar elk jaar bijna 1000 Euro aan reparaties aan mijn simpele burgerbak is écht overdreven.

Kijk, die Nibud en ANWB bedragen zijn leuk om naar te kijken als je een bepaald bedrag niet graag overschrijdt, maar er zit naar mijn idee een behoorlijke marge in. [...]
Leuk dat jij denkt lager uit te komen, maar dan ben je statistiek aan het bedrijven op een sample van 1.
Je moet bijvoorbeeld wel geld reserveren voor de grote onderhoudsposten zoals een distributieriem vervangen.
De meeste mensen willen niet weten wat een auto kost en 'vergeten' gewoon de helft te tellen.
Denk aan 'even de lampen vervangen' of 'even door de wasstraat'.
Of denk bijvoorbeeld aan de afleverkosten. Mensen noemen de aankoopprijs en vergeten die afleverkosten dan in de afschrijving mee te rekenen. Toch een paar honderd euro...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
Goudvis schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:37:
- Cruisen met een a-klasse kan prima en is nog rustgevend ook,
Volgens mij haal je wat termen door elkaar. De A klasse is een lijn in het aanbod van Mercedes.
De i10 is of de miniklasse of A-segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Overigens valt voor mij A-segment wel af. Het is absoluut goedkoper, maar ik wil zelf niet 180 km per dag voor werk rijden in een i10 / picanto / up. Niet om de auto (of chauffeur) af te kraken hoor, ik wil het zelf gewoon niet (meer) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:19
Ik vraag mij af of de ANWB calculator niet bewust "duur" wordt gehouden, dus dure verzekering, adviesprijs voor brandstof, ongunstig verbruik, korte levensduur banden, vrij riant onderhoud tegen dealertarief etc.Hiermee kan hun private lease goedkoop ogen, terwijl dat in de praktijk (met uiteraard wat geluk) je veel lager kunt uitkomen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
PPie schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:28:
[...]

Leuk dat jij denkt lager uit te komen, maar dan ben je statistiek aan het bedrijven op een sample van 1.
Je moet bijvoorbeeld wel geld reserveren voor de grote onderhoudsposten zoals een distributieriem vervangen.
De meeste mensen willen niet weten wat een auto kost en 'vergeten' gewoon de helft te tellen.
Denk aan 'even de lampen vervangen' of 'even door de wasstraat'.
Of denk bijvoorbeeld aan de afleverkosten. Mensen noemen de aankoopprijs en vergeten die afleverkosten dan in de afschrijving mee te rekenen. Toch een paar honderd euro...
De afgelopen jaren heb ik meerdere auto's gehad en ik heb nog nooit de onderhoudskosten aangetikt welke zulke statistieken altijd uitwijzen. Ik ken alleen gevallen van andere mensen waar auto's grote reparaties nodig hebben en dan halen 1 jaar het "gemiddelde" van ANWB of NIBUD.

Maar goed, bij private lease zit er gewoon een extra bedrijf tussen jouw en de dealer en dat extra bedrijf wil ook geld verdienen. Zo simpel is het. Ja, de leasemaatschappij zal wellicht iets goedkoper de auto in kunnen kopen, maar aan de andere kant maken ze ook eigen kosten.

Als je graag nieuw wilt rijden en het geld voor aanschaf niet hebt liggen kan private lease best interessant zijn. Wil je goedkoop rijden dan kun je naar mijn idee beter een occasion kopen en af en toe een duurdere reparatie voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is een kwestie van opletten en de deals uitzoeken (let op modelwisselingen/facelifts). Ik heb tot nu toe (2x) wel relatief goedkoop via PL een leuke auto kunnen scoren die goedkoper uitkwamen dan zelf kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Señor Sjon schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:37:
Het is een kwestie van opletten en de deals uitzoeken.
Gebruik je daar speciale vergelijkingssites voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:31
Señor Sjon schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:37:
Het is een kwestie van opletten en de deals uitzoeken (let op modelwisselingen/facelifts). Ik heb tot nu toe (2x) wel relatief goedkoop via PL een leuke auto kunnen scoren die goedkoper uitkwamen dan zelf kopen.
Jep inderdaad, als er nieuwe modellen komen, of de regels wijzigen per x datum dat auto's weer duurder worden, gaat men vaak voorraadauto's goedkoper aanbieden.
Op dit moment loont het om bij VAG (VW, Audi, Seat, Skoda) te kijken voor oktober.

Wij hebben een Seat Ateca kunnen scoren (voorraadauto) die echt heel veel goedkoper is dan als je een offerte laat maken voor nieuwe model dat eind dit jaar komt. Daarnaast sommige grotere dealers hebben vaak een speciaal event, sommige minimaal 1x per jaar, hou dat ook in de gaten :)
Wij hebben eigenlijk geluk gehad dat we wat vertraging hadden en zo precies uitkwamen op een uitverkoopspektakel met allerlei acties (meer inruil, acties op PL tarieven etc) en ze een auto op voorraad hadden die precies onze wensen was :)

Overigens zou ik ook kijken naar Skoda Octavia, zoveel ruimte is heerlijk en relatief goedkoop voor toch behoorlijk wat luxe.

Edit:
Nog een tip, kijk niet alleen wat beschikbaar is op de sites zelf, Arval bijvoorbeeld kan elke auto leveren, maar ze staan niet allemaal op de website.
Zij waren bijvoorbeeld veel goedkoper dan de dealer offerte ;) (toen er nog geen actie was)

[ Voor 9% gewijzigd door Martinusz op 04-07-2019 13:43 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ook. PL topic hier komt ook geregeld wat langs. Dealers van merken zijn bij uitzondering goedkoop.

Maar nu komt bv de nieuwe Captur uit. Dat betekent 1) voorraadmodellen moeten eruit en 2) het nieuwe model moet snel in het straatbeeld komen. Beide varianten worden dan in de PL en Zakelijke Lease goedkoper weggezet d.m.v. het marketingbudget om de maandlasten te drukken.
Aan het eind van het jaar moeten er targets gehaald worden of heeft de importeur een 'productierun' ingekocht en moet het die plaatsen ook zien te slijten of anders veel voorraadmodellen inkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:08
ik heb onlangs voor ongeveer dezelfde keuze gestaan
zelf ben ik voor een 6bak diesel skoda octavia combi occasion gegaan

rijd als een vw (is natuurlijk ook een VAG) maar is prijstechnisch interessanter, helemaal met de markt die ooooeeeeh elektrisch doet en de lease markt daar naartoe neigt
(en pretendeert dat de diesel over een aantal jaren niet meer te verkopen is. dit fabeltje geloof ik niet en als het gebeurt tja dan is de afschrijving een paar honderd euro hoger)

maar concreet heb ik een auto gekocht die relatief laag in de kilometers (ex-lease 80k+ op de teller, 5jaar oud) voor een markt conforme prijs (12k)
zelf heb ik ten opzichte van oudere auto's (zelfde klasse) en/of meer kilometers
berekend dat ik zo'n 1000e per jaar moet afschrijven bij 20k aan kilometers en bij (beduidend) meer kilometers iets meer (~1500 ). ik ben er vanuit gegaan dat ik deze auto 4-5 jaar max ga rijden

samengevat
100e per maand afschrijving
50e verzekering
100e wegenbelasting
50e voor een tank (~800-900km) 3 keer tanken 150e

dus rij voor ongeveer 250e vast + 150e variabel voor ruime station
(een dsg is 3-4k duurder in aanschaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

TheBrut3 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:07:
[...]

Volgens mij haal je wat termen door elkaar. De A klasse is een lijn in het aanbod van Mercedes.
De i10 is of de miniklasse of A-segment.
Je hebt helemaal gelijk. :)
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:10:
Overigens valt voor mij A-segment wel af. Het is absoluut goedkoper, maar ik wil zelf niet 180 km per dag voor werk rijden in een i10 / picanto / up. Niet om de auto (of chauffeur) af te kraken hoor, ik wil het zelf gewoon niet (meer) :)
Snap ik, zou ik ook niet willen (doen). Mijn punt is dat je met een 'mindere auto' dan de V70's en andere slagschepen van deze wereld ook best prima uit de voeten kan, zeker zolang je een CC (en in jouw geval automaat) scoort. :)

Pagina: 1 2 Laatste