Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasGit
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-03 08:09
Beste tweakers,

Ik kamp al een maand of 4 met een probleem, en omdat dit de slimste community en mijn laatste hoop is, hoop ik echt dat er iemand is die mij met deze probleem zou kunnen helpen.

Zal het zo kort mogelijk proberen uit te leggen.

Ongeveer 4 maanden geleden, begonnen we een vreemd geur in huis waar te nemen. Omdat we ook een hond in huis hebben dachten we dat het eventueel door hem kwam.
Toen echter de geur toenam binnen enkele dagen, constateerden we dat de geur bij de meterkast het sterkst ruikt.
Het is een misselijkmakende "muffe" geur dat een beetje als dood water ruikt en daarbij houdt de vergelijking ook meteen op.
Dit was eerst niet bepaald zorgwekkend totdat hetzelfde geur ook uit de douchekop begon te komen.
Nu is een paar dagen ervoor de douchekop vervangen voor eentje die water besparend en luid is, wellicht blaast het lucht, geen idee.
Ook schuimt de water de eerste tellen, maar denk dat dat normaal is?
Enfin, de geur (meterkast) neemt bepaalde momenten toe, zoals bij storm, heel harde wind en soms na douchen.
De geur uit de douchekop is ong de eerste minuut het sterkst, daarna niet bepaald waar te nemen.
Doucheput heeft een waterslot en een DWTW.
De stank is alleen uit de douchekop waar te nemen, en geen ander kraan in huis.
Doucheput ruikt niet fris, maar niet zelfde geur.

Huis heeft geen cv ketel maar stadsverwarming.

Wat er gedaan is, 2 bezoeken van de warmwatermaatschapij, eerste bezoek niets geconstateerd, 2e bezoek ander onderhoudsmonteur die de geur rook maar het niet kon plaatsen en al helemaal niet verwacht dat het aan de warmwaterinstallatie ligt, alhoewel hij wel aangaf, er een overloopstukje of iets dergelijks niet is aangesloten op het riool, wat wel idealiter zou zijn.
Na nader onderzoek van hem, kwamen we aan bij de kruipruimte, waar de geur het sterkts ruikt.
Ook constateerde hij tot zijn verbazing dat hetzelfde geur ook uit de douchekop komt.
Zijn enig mogelijk verklaring was iets met diffusie, maar wist vooralsnog de oorzaak niet aan te wijzen, en verwacht dat het aan de binnenhuisinstallatie ligt.

Vervolgens bezoek van een loodgieter, kon niks constateren behalve vies doucheput en weigert te geloven dat er stank kan komen uit de douchekop en kan de geur niet constateren uit douchekop, wel uit kruipruimte, wat hij "normaal" noemt.
Opzichter(woningbouw), gaat mee in zijn conclusie.

Bezoek van een rioleringsbedrijf, een een slang in de wc pot, boven in de badkamer, verbonden aan een rookmachine, gaf ook geen concrete aanleiding.

Vervolgbezoek van de loodgieter ging exact hetzelfde met als extratje een mug die hij besloot plat te drukken op de muur :F .

Inmiddels 4 maanden voorbij, laatste telefoontje aan de woningbouw kreeg ik te horen, dat ze al 3 maal langs zijn gekomen, en niks kunnen vinden, en na enig aandringen kreeg ik te horen dat ze weer eens zouden overleggen.
Verhaal van de onderhoudsmonteur(warmaterleverancier) wordt als niet plausibel afgeschildert en de opzichter die duidelijk zijn neus optrok en een "phoeew" geluid maakte bij de controle van kruipruimte, weigert te melden dat er een sterk penetrerende geur aanwezig is.

Inmiddels kampen 2 van de 3 bewoners met steeds terugkomende misselijkheid, benauwdheid, duizeligheid, maar dit kan uiteraard ook een ander oorzaak hebben.

Heeft er iemand enig idee, wat het kan zijn, of wat ik eventueel nog kan doen, ik ben nogal radeloos aan het worden, en omdat mijn gezondheid erg tegenzit, ook moedeloos.

Sorry dat ik eventueel zoveel tijd van jullie in beslag neem, hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk was.

Alvast bedankt voor de tijd en moeite die genomen wordt om te lezen en of te reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:17

orf

Voor de douchekop kan ik geen enkele verklaring bedenken. Als er waterdruk op staat, kan er geen lucht uit ontsnappen en zeker geen lucht uit de kruipruimte of riool o.i.d.

Goed dat er al met rook is getest. Ik zou kijken of je de kruipruimte kunt luchten om daar van de muffe lucht af te komen. Daarnaast kan de meterkast geïsoleerd kan worden met Pur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@BasGit Kruipruimte heeft lekkage van riolering of er staat water etc. vaak is het onder het huis, en je zegt uit ruimte meterkast. als het geen gaslek is, dan komt het uit afvoer. of koolmonoxide van keuken/badgeiser of als CV deel in meterkast(vlakbij is) te weinig water in afvoer(sifons) zgn waterslot

[ Voor 25% gewijzigd door Hackus op 01-07-2019 14:46 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasGit
orf schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:40:
Voor de douchekop kan ik geen enkele verklaring bedenken. Als er waterdruk op staat, kan er geen lucht uit ontsnappen en zeker geen lucht uit de kruipruimte of riool o.i.d.

Goed dat er al met rook is getest. Ik zou kijken of je de kruipruimte kunt luchten om daar van de muffe lucht af te komen. Daarnaast kan de meterkast geïsoleerd kan worden met Pur.
Bedankt voor de snelle reactie.
Hoe lang zou ik het moeten luchten?
De kruipruimte heeft ventilatiegaten is wat de loodgieter aangaf..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 23:17
Heb je toevallig ook een 'gat' onder je meterkast welke in verbinding staat met je kruipruimte?

Dat van je douchekop is wel heul vaag ja, komt er gelijk water uit je kraan? Of heb je eerst een paar seconden lucht?
Wat gebeurd er eigenlijk als je de hoofdkraan dicht draait voor een dag? Heb je dan nog steeds die vreemde geur uit je douchekop? Daarmee kan je volgens mij het snelst aantonen dat het (niet) aan je water toevoer ligt.

Smaakt je water ook raar? Komt er ook een geurtje uit andere kranen (zoja, zelfde verdieping of een andere?)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Komt de lucht echt uit je douchekop en niet uit het doucheputje? Wellicht ergens een sifon die droog staat?

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasGit
Hackus schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:42:
@BasGit Kruipruimte heeft lekkage van riolering of er staat water etc. vaak is het onder het huis, en je zegt uit ruimte meterkast. als het geen gaslek is, dan komt het uit afvoer. of koolmonoxide van keuken/badgeiser of als CV deel in meterkast(vlakbij is) te weinig water in afvoer(sifons) zgn waterslot
Bedankt voor je snelle reactie.
Huis heeft geen gas, en ook geen cv ketel, wel een verwarmingselement in de meterkast, wellicht bedoel je dat?
Dat met het water zou best kunnen kloppen, de allereerste monteur die langskwam vond het nogal vochtig onder t huis, en het lijkt dat er bij veel regen, een toename van stank in huis is, maar dit kan ook komen doordat het toen ook sterker waaide..
Geur is het sterkst waar te nemen in de kruipruimte, vervolgens meterkast.
Lekkage is waar ik ook de hele tijd aan zit te denken.. Maar dit "sloten" zij af, alhoewel ik niet weet, tot hoe ver die test nauwkeurig is, en of het de DWTW buis meetest door een slang in de wc te stoppen..

[ Voor 10% gewijzigd door BasGit op 01-07-2019 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasGit
Edit: Sorry ging iets mis..

[ Voor 95% gewijzigd door BasGit op 01-07-2019 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:12
Wellicht zit je drainage aangesloten op het riool in plaats van de HWA.

Enne @BasGit pas je laatste bericht aan in plaats van te dubbelposten. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Señor Sjon op 01-07-2019 14:54 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasGit
Señor Sjon schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:54:
Wellicht zit je drainage aangesloten op het riool in plaats van de HWA.

[mbr]Enne @BasGit pas je laatste bericht aan in plaats van te dubbelposten. :)[/]
Ja haha, sorry, ben even naar de pc gelopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf

orf

Met een ventilator in de kruipruimte voor een dag of 2 moet je al verschil kunnen ruiken qua mufheid. Tenzij zoals @Hackus schrijft je last hebt van een lekkend riool. Dan moet natuurlijk eerst dat opgelost worden.
Imnoa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:52:
Komt de lucht echt uit je douchekop en niet uit het doucheputje? Wellicht ergens een sifon die droog staat?
Met slechte rioolbeluchting kan het ook zijn dat er steeds een sifon wordt leeggetrokken. Als die sifon daarna weer wordt gevuld, komt er niets uit de rooktest, maar ik zou verwachten dat een loodgieter daar wel achter komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasGit
Dr Pro schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:48:
Heb je toevallig ook een 'gat' onder je meterkast welke in verbinding staat met je kruipruimte?

Dat van je douchekop is wel heul vaag ja, komt er gelijk water uit je kraan? Of heb je eerst een paar seconden lucht?
Wat gebeurd er eigenlijk als je de hoofdkraan dicht draait voor een dag? Heb je dan nog steeds die vreemde geur uit je douchekop? Daarmee kan je volgens mij het snelst aantonen dat het (niet) aan je water toevoer ligt.

Smaakt je water ook raar? Komt er ook een geurtje uit andere kranen (zoja, zelfde verdieping of een andere?)
Er was inderdaad een gat, in verbinding met de kruipruimte, naar mijn weten hebben ze die opgevuld met pur.
Water komt direct uit de douchekop, en ook uit de kraan, de kraanwater stinkt niet, in ieder geval, niet opgevallen.
Hoofdkraan heb ik nog niet dichtgedraaid.
Imnoa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:52:
Ja, komt daadwerkelijk uit de douchekop.. Ook als je de douchekop op een emmer houdt, is de geur waar te nemen.
orf schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:56:
Met een ventilator in de kruipruimte voor een dag of 2 moet je al verschil kunnen ruiken qua mufheid. Tenzij zoals @Hackus schrijft je last hebt van een lekkend riool. Dan moet natuurlijk eerst dat opgelost worden.

[...]

Met slechte rioolbeluchting kan het ook zijn dat er steeds een sifon wordt leeggetrokken. Als die sifon daarna weer wordt gevuld, komt er niets uit de rooktest, maar ik zou verwachten dat een loodgieter daar wel achter komt.
Dit zou eventueel ook kunnen...
Moet even offline helaas (afspraak bij de arts), lees zo dadelijk weer alles.

[ Voor 31% gewijzigd door BasGit op 01-07-2019 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:34
Just my 2 cents:

Om verder in het 'sifon komt droog te staan' verhaal mee te gaan: is je woning zéér goed winddicht (luchtlekkage)? Heb ooit een verhaal gehoord dat bij (heel sterke) dampkappen, en luchtdichte woningen, je lucht door je sifon kan trekken... Ik heb dit nooit zelf ervaren of tegen gekomen, dus weet niet of dat één of ander fabeltje is of niet.

Edit: wat niet verklaard waarom je water uit de douchekraan zo'n geur heeft. Maar misschien dat je lucht van de kruipruimte in huis trekt? Er gaat tijdens het douchen geen extra ventilator aan in de badkamer om de vochtigheid laag te houden?

[ Voor 25% gewijzigd door D!zzy op 01-07-2019 15:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:46
D!zzy schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:01:
Just my 2 cents:

Om verder in het 'sifon komt droog te staan' verhaal mee te gaan: is je woning zéér goed winddicht (luchtlekkage)? Heb ooit een verhaal gehoord dat bij (heel sterke) dampkappen, en luchtdichte woningen, je lucht door je sifon kan trekken... Ik heb dit nooit zelf ervaren of tegen gekomen, dus weet niet of dat één of ander fabeltje is of niet.
Dat is zeker geen fabeltje. Heb dit al bij verschillende woningen (appartementen) meegemaakt. Als je op stormachtige dagen de deuren, ramen en de ventilatieroosters dicht deed, werd er (niet heel frisse) lucht aangezogen uit de stopcontacten en/of gootsteen.

Overigens denk ik dat er hier gezocht wordt naar een relatie die misschien helemaal niet bestaat of iig niet causaal is:

- De douchekop stinkt
- De kruipruimte stinkt

Beide kunnen prima losstaande feiten zijn die min of meer toevallig ongeveer tegelijk zijn gaan spelen. Wat de douchekop betreft, zou ik die eens goed ontkalken of zelfs vervangen. Kijken of dat het oplost. Wat de kruipruimte betreft: Er is héél veel informatie te vinden over wat te doen tegen vochtige kruipruimtes. Daar zou ik eens mee aan de slag gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasGit
Jemig, ik quote en weizig steeds fout. Zal pas weer reageren als ik thuis op de pc ben. Excuses.

[ Voor 85% gewijzigd door BasGit op 01-07-2019 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Douchekop afkoppelen en reinigen met antikal. dopje van besparing er uit halen en alles goed doorspoelen.
als het water uit de slang van douche ook stinkt vanaf daar verder zoeken. zo niet de kop vervangen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Lijkt me een rioolontluchtingsleiding die niet doet wat deze moet doen, bij een overdruk op het riool wordt de lucht (ruikt niet naar rotte eieren of ontlasting/urine maar eerder naar natte hond of sporttas met natte spullen of natte handdoeken waar het “weer” inzit) naar binnen geblazen, wellicht bij een aansluiting, koppeling, leeg staand sifon of gaatje. Kan zijn dat de rooktest niet voldoende druk kan opbouwen om dit zichtbaar te krijgen. Vergis je niet dat de luchtdruk op het riool af en toe best groot kan zijn (ventilator op laagste stand idee)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je zou haast gaan denken dat er een lek zit in de leiding naar de douche. Dat rond dat lek wat is gaan rotten/schimmelen, wat ook de leiding naar de douche vervuilt (als die een poosje stil staat) en het lekkende vocht, incl. vervuiling de kruipruimte inloopt of zo.

Maar dat is wel een heel hoog hardop denken gehalte, geen idee hoe realistisch dat is. Maar een lekkage zou je gewoon moeten zien door alle kranen dicht te houden en dan de meter in de gaten te houden lijkt me?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:51
Even een onwaarschijnlijke optie: douche zit aan het warmwater van de stadsverwarming aangesloten ipv aan de warmtewisselaar. Puur omdat het zo'n rare klacht is zou ik het even checken voor de zekerheid, al is het maar om het uit te sluiten.
Of is het ook mogelijk dat zo'n warmtewisselaar een intern lek heeft waardoor stadsverwarmingswater zich met leidingwater kan mengen? Dat zou je kunnen checken door de hoofdkraan dicht te zetten en dan kijken of er nog warm water uit de kraan komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-04 23:45
Is je buurman/buurvrouw niet gewoon dood? Wel vervelend hoor. Heb zoiets, stank dus 8), in een auto gehad. Nooit met veel plezier in dat ding gereden... Succes!!!

[ Voor 4% gewijzigd door BvZwolle op 01-07-2019 15:54 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

BvZwolle schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:39:
Is je buurman/buurvrouw niet gewoon dood? Wel vervelend hoor. Heb zoiets in een auto gehad.
Wat, een dooie buurman/buurvrouw?
Nooit met veel plezier in dat ding gereden...
Kan ik me iets bij voorstellen dan ja :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:44:
[...]
Wat, een dooie buurman/buurvrouw?

[...]
Kan ik me iets bij voorstellen dan ja :+
En dan te bedenken dat ik die grap ging maken maar het niet deed omdat er een modje actief in het topic is :+

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad, echter bij mij kwam het wel door lekkage van een van mijn afvoerbuizen. Deze heb ik opnieuw gelijmd en het probleem loste zich, na flink luchten, daarmee wel op. Mijn meterkast stonk ook hierdoor, (buizen en leidingen lopen bij mij direct door....praktisch alle afvoer van de bovenverdiepingen loopt door mijn meterkast de kruipruimte in).

Stank word eigenlijk altijd door vocht veroorzaakt, ik denk daarom ook dat je het daar zal moeten zoeken. Stank door je douchekop is bijna onmogelijk, tenzij je een lek in je warmwatersysteem hebt. Dit is echter al uitgesloten. Daarnaast zou je dit dan bij alle warmwatervoorzieningen moeten hebben.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Heb zo een idee... Als ik het verhaal aanhoor..

De stank uit de douchekop lijkt mij onmogelijk. ( wel ter hoogte van de douchekop.. door geur ophoping.. )
Dit verdwijnt door de stijgende warmte dampen tijdens het douchen..
De lucht in de kruipruimte is muf maar niet smerig te noemen.
Dit kan komen door lekkage in de riolering.
Heeft iemand al eens naar jou "ont/beluchtings"leiding / leidingen gekeken van het systeem?
Wellicht een vogel die ligt te rotten in je riolering en niet weggespoeld wordt doordat deze op een plek ligt waar niet of nauwelijks water stroomt?
check even je beluchtingskap op het dak ( of bij de buren ) dat deze eraf is.. en het leuke beestje erin is gevallen.

Succes .
ik volg

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• analogworm
  • Laatst online: 14:48
Even los van de oplossing. Misschien wel een pressie middel. Ooit voor een vriendin een beetje uitgezocht. Volgens mij is het mogelijk een deel van de huur in te houden onder het mom van woonbederf oid. Wellicht dat ze bij gemiste inkomsten ineens wél wat kunnen uitvoeren.
https://www.huurcommissie...en/onderhoud-en-gebreken/
https://www.huurcommissie.nl/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Is de Douche WTW niet lek?
Intern tussen afvoer en water aanvoer.
Als deze alleen op de wateraanvoer zit van je douche kan het misschien zijn dat dit de eerste stank kan veroorzaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Crxtreem schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:15:
Als deze alleen op de wateraanvoer zit van je douche kan het misschien zijn dat dit de eerste stank kan veroorzaken?
Dan moet je toch een mega waterverbruik hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Even out of the box. Heb je IKEA meubels? Deze kunnen nogal eens een muffe geur verspreiden. Zo heb ik een Pax kast die een zweetachtig aroma verspreid. (Al 10 jaar lang, heeft jaren geduurd voor we bij de kast uitkwamen)

[ Voor 19% gewijzigd door eL_Jay op 01-07-2019 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

eL_Jay schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:21:
Even out of the box. Heb je IKEA meubels? Deze kunnen nogal eens een muffe geur verspreiden. Zo heb ik een Pax kast die een zweetachtig aroma verspreid. (Al 10 jaar lang, heeft jaren geduurd voor we bij de kast uitkwamen)
Dat is volgens mij de lijm die ze gebruiken...zeer ranzig te noemen

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasGit
mcDavid schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:10:
[...]

Dat is zeker geen fabeltje. Heb dit al bij verschillende woningen (appartementen) meegemaakt. Als je op stormachtige dagen de deuren, ramen en de ventilatieroosters dicht deed, werd er (niet heel frisse) lucht aangezogen uit de stopcontacten en/of gootsteen.

Overigens denk ik dat er hier gezocht wordt naar een relatie die misschien helemaal niet bestaat of iig niet causaal is:

- De douchekop stinkt
- De kruipruimte stinkt

Beide kunnen prima losstaande feiten zijn die min of meer toevallig ongeveer tegelijk zijn gaan spelen. Wat de douchekop betreft, zou ik die eens goed ontkalken of zelfs vervangen. Kijken of dat het oplost. Wat de kruipruimte betreft: Er is héél veel informatie te vinden over wat te doen tegen vochtige kruipruimtes. Daar zou ik eens mee aan de slag gaan.
De douchekop is enkele dagen voordat de stank problemen opspeelden inclusief slang vervangen.
Waarschijnlijk zal de woningbouw hem niet weer willen vervangen..

@Señor Sjon Hoe kom ik erachter of de drainage op het riool is aangesloten?
D!zzy schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:01:
Just my 2 cents:

Edit: wat niet verklaard waarom je water uit de douchekraan zo'n geur heeft. Maar misschien dat je lucht van de kruipruimte in huis trekt? Er gaat tijdens het douchen geen extra ventilator aan in de badkamer om de vochtigheid laag te houden?
De huis is redelijk winddicht neem ik aan? Maar de ventilatieroosters in de woonkamer staan open..
Ook is de raam van de zolder 24/7 open, vanwege de warmte, en de raam van de keuken open, omdat we naar worden van de geur die opbouwt.
We doen inderdaad de mechanische ventilator op de max stand tijdens het douchen, alhoewel die soms vergeten wordt. Geursterkte fluctueert niet met kracht van de ventilator.

Mijn enige redenering was dan ook net zoals de jouwe, dat de douchekop wellicht lucht trekt, maar @orf zegt dat dat niet mogelijk zou moeten zijn..

-----------

@Breezers Zou inderdaad kunnen, zal het opnemen in mijn "lijst van mogelijke oorzaken".

-----------

@Orion84 De loodgieter zei inderdaad hetzelfde, dat de meter niet liep, dus er zou geen lek "moeten kunnen zitten". Maar goed, volgens hem kan de water uit de douchekop ook onmogelijk stinken, en ben ik, de huisgenoten, en de medewerker van de stadsverwarming de enigen die het waarnemen.
ASW1 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:29:
Even een onwaarschijnlijke optie: douche zit aan het warmwater van de stadsverwarming aangesloten ipv aan de warmtewisselaar. Puur omdat het zo'n rare klacht is zou ik het even checken voor de zekerheid, al is het maar om het uit te sluiten.
Of is het ook mogelijk dat zo'n warmtewisselaar een intern lek heeft waardoor stadsverwarmingswater zich met leidingwater kan mengen? Dat zou je kunnen checken door de hoofdkraan dicht te zetten en dan kijken of er nog warm water uit de kraan komt.
De exacte test had de monteur van de stadsverwarming inderdaad uitgevoerd. Bleek normaal. Ook watertemperatuur was naar behoren. Heb zojuist voor de zekerheid ook even gekeken, hoofdkraan dicht = geen water.
BvZwolle schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:39:
Is je buurman/buurvrouw niet gewoon dood? Wel vervelend hoor. Heb zoiets, stank dus 8), in een auto gehad. Nooit met veel plezier in dat ding gereden... Succes!!!
Whaha, die leven naar mijn weten gewoon nog allemaal :*)
Consigliere schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:55:
Heb zo een idee... Als ik het verhaal aanhoor..

De stank uit de douchekop lijkt mij onmogelijk. ( wel ter hoogte van de douchekop.. door geur ophoping.. )
Dit verdwijnt door de stijgende warmte dampen tijdens het douchen..
De lucht in de kruipruimte is muf maar niet smerig te noemen.
Dit kan komen door lekkage in de riolering.
Heeft iemand al eens naar jou "ont/beluchtings"leiding / leidingen gekeken van het systeem?
Wellicht een vogel die ligt te rotten in je riolering en niet weggespoeld wordt doordat deze op een plek ligt waar niet of nauwelijks water stroomt?
check even je beluchtingskap op het dak ( of bij de buren ) dat deze eraf is.. en het leuke beestje erin is gevallen.
Sorry voor mijn vage verklaring van de geur, het is niet persee muf, eerder ranzig, maar ruikt ook niet echt naar een rioolgeur..

Succes .
ik volg
De geur ruik je door de hele badkamer, ongeveer 30 tellen nadat je de water laat lopen begin je hem het sterkst te ruiken op bepaalde dagen, en bepaalde dagen duurt het maar een 2 tal tellen voordat je het ruikt.
Je ruikt het niet als je de douchekop zelf ruikt, maar letterlijk pas wanneer de water loopt.
In de ochtend is de geur uit de douchekop geloof ik het het sterkst, en eenmaal douchen, ruik je het uit de douchekop niet meer, maar uit de meterkast weer wel.
analogworm schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:02:
Even los van de oplossing. Misschien wel een pressie middel. Ooit voor een vriendin een beetje uitgezocht. Volgens mij is het mogelijk een deel van de huur in te houden onder het mom van woonbederf oid. Wellicht dat ze bij gemiste inkomsten ineens wél wat kunnen uitvoeren.
https://www.huurcommissie...en/onderhoud-en-gebreken/
https://www.huurcommissie.nl/
Bedankt, ga mij even inlezen..
Crxtreem schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:15:
Hah, was ook een van mijn weinige verklaringen, maar de loodgieter weigerde erin te geloven, of het na te kijken, omdat de houten "muurtje" geen tekenen van rot laat zien, wat de vorige keer wel het geval was.. De vorige keer dat die lek was stonk die weer niet, maar goed, maybe dat het een schimmelfest is op het moment.

@eL_Jay Nee, geen IKEA meubelen in huis, en ook geen meubels vervangen de afgelopen decennium :9
Deleon78 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:35:
Die stanklucht herken ik wel. Ik omschreef het als "weke lucht", misselijkmakend. Bij ons was het de sifon die leeggetrokken wordt wanneer het toilet doorgetrokken werd. Tijdelijk even water gebruiken na toilet doortrekken werkt goed bij ons en we plaatsen nog een sifon met ontluchter om het definitief op te lossen.

Voegt misschien weinig toe tov andere replies, maar meer een extra bevestiging om in die richting te zoeken. Bij ons was overigens ook direct de vraag gesteld of dit ook bij de douchekop het geval was, blijkbaar wordt deze dan soms ook leeggetrokken. Er zijn in ieder geval oplossingen aldus mijn adviseur.
Vele handen maken licht werk, dus alle commentaar is welkom..
Weke geur, muffe geur, ik zou ook niet weten hoe ik het moet beschrijven.. Het is in ieder geval een penetrante geur, die misselijkmakend is... Bij de douche ruik je het zwakker, kruipruimte het sterkst, en bij wind door het hele huis ( benedenverdieping ) dermate aanwezig dat je je naar begint te voelen.
Wat wordt bij de douche leeggetrokken bedoel je? De sifon?

-----------

@Hackus en @mcDavid raden aan de douchekop te ontkalken, zal ik dat dan maar echt gaan doen ja? Hij is net 2 maandjes oud maar you never know?
Voor hetzelfde geld, heb ik een oud douchekop gekregen? Zat niet in de verpakking..

@Dr Pro Vind de water bij de buren lekkerder smaken, maar het gras aan de overkant is altijd groener, is wat ik persoonlijk dacht.. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:46
Als de douchekop vervangen is vlak voordat het probleem daarmee begon, zou ik dat direct als verdacht beschouwen.

Voor een tientje of zo haal je bij de action een nieuwe douchekop+slang en kun je dit gewoon uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Laatst online: 26-04 14:42
Doe's niet.

[ Voor 94% gewijzigd door McGryphon op 01-07-2019 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
mcDavid schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:59:
Als de douchekop vervangen is vlak voordat het probleem daarmee begon, zou ik dat direct als verdacht beschouwen.

Voor een tientje of zo haal je bij de action een nieuwe douchekop+slang en kun je dit gewoon uitsluiten.
Daarmee heb ik nog steeds geen verklaring voor de geur in de kruipruimte, en hoe die daar terechtkomt, maar je hebt gelijk..
Dat is de eerste wat ik ga doen..

@iRobert Haha, nee, die heb ik niet :*) ..

Ik moet zeggen, toffe reactie's allemaal... Moet wel meerdere malen lezen, voordat het doordringt..
In ieder geval, ga ik de slang dan maar zelf vervangen, en de douchekop.
De verhaal met de sifon, is mij nog niet exact duidelijk, maar zodra de woningbouw langskomt, mochten ze wel langskomen, ga ik het ze vragen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-04 16:18

basvn

Breezand - NHN

BasGit schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:46:
[...]

Daarmee heb ik nog steeds geen verklaring voor de geur in de kruipruimte, en hoe die daar terechtkomt, maar je hebt gelijk..
Dat is de eerste wat ik ga doen..

@iRobert Haha, nee, die heb ik niet :*) ..

Ik moet zeggen, toffe reactie's allemaal... Moet wel meerdere malen lezen, voordat het doordringt..
In ieder geval, ga ik de slang dan maar zelf vervangen, en de douchekop.
De verhaal met de sifon, is mij nog niet exact duidelijk, maar zodra de woningbouw langskomt, mochten ze wel langskomen, ga ik het ze vragen..
Zou bij de action, of andere goedkope winkel tijdelijk wat halen. daarmee kun je het in ieder geval proberen, en kost het geen klein vermogen.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je de hoofdkraan dicht zet en dan geen water uit de warmwaterkraan krijgt wil nog niet zeggen dat die warmtewisselaar niet lek is. Met het wegvallen van de druk kan ook het lek verdwijnen. Als dat ding daadwerkelijk heet water van de SV lekt in je warm tapwater kan het wel kloppen dat je vreselijk vies water hebt. Dat hoeft maar een paar druppels te zijn. De comfortstand zorgt er vervolgens voor dat er telkens temperatuurverschillen optreden en er wellicht telkens weer een miniscule hoeveelheid doorlekt.

Als die afleverste vervolgens ook nog staat te druppelen in je meterkast krijg je daar inderdaad ook een putlucht. Dat is niet anders dan wanneer je een radiator leegkiept; dat ruikt ook niet al te best zeg maar...

Als dit zo is moet je diezelfde stank trouwens ook bij andere kranen hebben.

Neemt de hoeveelheid "stink" uit de kraan toe naarmate er langer zit tussen de vorige warmwater tapping?

Doorvoeren in de vloer van de meterkast inderdaad compleet afdichten, inclusief kieren, loze gaten; alles. Neem ook je kruipluik mee; bij veel huizen deugd dat ook niet en komt er daar veel kou en vocht de woning binnen.

Kijk ook die douche WTW na; daar zit als het goed is een of andere indicatie op waar je kunt zien of er water in de dubbele scheiding zit.

Kruipruimtes ruiken verder wel vaker muf. Bij veel huizen is de ventilatie totaal niet op orde. Bijvoorbeeld geblokkeerde ventilatiesleuven voor of achter het huis, een aanbouw zonder kruipruimte waarbij de sleuven achter compleet zijn vervallen en er geen stroming meer is of beunhaas spouwisolatie waarbij ze geen ventilatiekanalen naar de kruipruimte hebben ingebouwd.

Verder; ga absoluut niet zelf, zeker niet alleen, de kruipruimte in. Als zo'n stadsverwarmingsleiding lek gaat als je daar bent kom je er niet meer levend uit.
Deleon78 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:35:
Die stanklucht herken ik wel. Ik omschreef het als "weke lucht", misselijkmakend. Bij ons was het de sifon die leeggetrokken wordt wanneer het toilet doorgetrokken werd. Tijdelijk even water gebruiken na toilet doortrekken werkt goed bij ons en we plaatsen nog een sifon met ontluchter om het definitief op te lossen.

Voegt misschien weinig toe tov andere replies, maar meer een extra bevestiging om in die richting te zoeken. Bij ons was overigens ook direct de vraag gesteld of dit ook bij de douchekop het geval was, blijkbaar wordt deze dan soms ook leeggetrokken. Er zijn in ieder geval oplossingen aldus mijn adviseur.
Een sifon met ontluchter? Haha, dat is een mooie.

Een douchekop die leeggetrokken wordt als je de WC doortrekt... HOE dan? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
@basvn Ja dat ga ik doen, slim idee eigenlijk.

@kabeltjekabel Ik ruik t om eerlijk te zijn niet bij andere kranen, maar ik sta er eigenlijk ook niet altijd met mijn neus bovenop, alhoewel je in de badkamer het ook gewoon van een afstandje ruikt..
Naar mijn inziens neemt de stank wel toe, of tjah, laat ik het zo zeggen, de eerste keer dat de douche aangaat op een dag, ruik je de geur het sterkst, vervolgens duurt het wel een lange tijd, voordat je het uit de douchekop weer kunt ruiken.. Ook de initiële schuim die uit de douchekop komt, is eerst meer.. Als je een half uur later weer zou gaan douchen, is er amper schuim of stank waar te nemen.
Overal goed dichten is eigenlijk sowieso een goed idee, misschien moet ik dat ook eens gaan doen..
Scheelt hoop ik gelijk weer wat radon en thoron, wat als ik Google mag geloven, kankerverwekkend is.

Waarom kom je er niet levend uit als de stadsverwarmingsleiding lek gaat? Vanwege de hete water of?
Misschien zijn inderdaad de ventilatiessleuven geblokkeert, of zoals @Consigliere zegt, een dode vogel.. Maar heb hoogtevrees en durf de dak vanzelfsprekend niet te beklimmen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Breezers schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:17:
Lijkt me een rioolontluchtingsleiding die niet doet wat deze moet doen, bij een overdruk op het riool wordt de lucht (ruikt niet naar rotte eieren of ontlasting/urine maar eerder naar natte hond of sporttas met natte spullen of natte handdoeken waar het “weer” inzit) naar binnen geblazen, wellicht bij een aansluiting, koppeling, leeg staand sifon of gaatje. Kan zijn dat de rooktest niet voldoende druk kan opbouwen om dit zichtbaar te krijgen. Vergis je niet dat de luchtdruk op het riool af en toe best groot kan zijn (ventilator op laagste stand idee)
Dit. Ooit eens meegemaakt in een vorig huis van ons. In ons geval stonk het wel naar rotte eieren en bleek inderdaad een defecte rioolontluchter die pas na flink breekwerk bereikbaar was.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BasGit schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:08:

Waarom kom je er niet levend uit als de stadsverwarmingsleiding lek gaat? Vanwege de hete water of?
Omdat het een nauwe ruimte is... als die leiding lek gaat komt er een (praktisch) oneindige hoeveelheid water uit op soms 90 graden waardoor je dus in notime in gloeiend heet water aan het kruipen bent. Dat wordt errug snel fataal.

Maar ook zonder dat te weten hebben de vrouwen in mijn familie al een verbod uitgeroepen op alleen klussen in de kruipruimte. :+
evilution schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:18:
[...]

Dit. Ooit eens meegemaakt in een vorig huis van ons. In ons geval stonk het wel naar rotte eieren en bleek inderdaad een defecte rioolontluchter die pas na flink breekwerk bereikbaar was.
Lol, alweer een inpandige ontluchter? Die stinken altijd, hehe

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-07-2019 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

sluit je stadsverwariming af. mischien komt er wel lekkage door de warmtewisselaar.Onwaarschijnlijk maar de moeite om te proberen

's avonds afsluiten als je naar bed gaat oid. (alle vier alsuiters, naar en van radiatoren en in ui uitgaande stadsverwarmings leiding)
doorspoelen. spoel je warm water door todat je niets meer ruikt.

lekker slapen. 's ochtend de douch open draaien en ruik aan de douche (en niet de stadverwarming openzetten)

Als er een breuk in een deksel van een putje zit kan daar lucht langs lekken. idem als er een hapje uit de put is.

Als mensen het hebben over een ontluchter in huis zullen ze waarschijnlijk referen naar een beluchter. die zorgt dat ale je een toilet doortrekt er lucht in kan komen ipv dat de chifons leeggezogen worden door de vallende massa in de rioolbuis

slag kun je voor het vervangen eerst loskoppelen en ergens anders leggen. als die daar ook gaat stinken weet je genoeg
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:50:

Een sifon met ontluchter? Haha, dat is een mooie.
het zal een beluchter zijn
https://www.badkamerwinke...0-CQUDEAQYBSABEgIISfD_BwE

[ Voor 50% gewijzigd door Fish op 01-07-2019 20:00 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
I know. Maar beluchten en ontluchten zijn twee dingen. Het tweede krijg je niet als je het inpandig houdt. Daarom ook gewoon door het dak ermee en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-04 20:08
Geen huur inhouden zonder dat je een rapport hebt waarin staat wat er aan de hand is en waarop ze niet willen acteren!
Verder kan er wel ontluchting zitten in de kruipruimte maar zijn deze ook allemaal (4 stuks) open, het kan best dat deze dicht zit(ten). Je meldt dat er meer stank is na regen, kijk na een regenbui eens in de kruipruimte of er water zichtbaar is of dat de grond goed vochtig is. Dit wordt dan dood water en kan gaan stinken. Eventueel een oude rioolbreuk kan ook zorgen voor stank bij vochtig worden.
Douchekop; vang het water (wat zou stinken) eens op in een afsluitbare bak en laat iemand anders er eens aan ruiken buiten je woning. Lijkt me meer dat dit komt door de afvoer die toch niet zo goed werkt als je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
Ik heb dit bij mijn dochter ook gehad. In de douche dan. Als de wasmachine op de zolder aan had gestaan, trok deze de sifon van het douche putje leeg. Dan begon het te ruiken. De beluchting was dus niet goed. Vooral als er warm douchewater opkomt begon het even harder te ruiken en als de sifon van het putje weer gevuld is verdwijnt de stank. Je zou daarom voor het douche het putje moeten ruiken en dan na het douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll
  • Registratie: Juni 2001

sll

BasGit schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:54:
[...]

De geur ruik je door de hele badkamer, ongeveer 30 tellen nadat je de water laat lopen begin je hem het sterkst te ruiken op bepaalde dagen, en bepaalde dagen duurt het maar een 2 tal tellen voordat je het ruikt.
Je ruikt het niet als je de douchekop zelf ruikt, maar letterlijk pas wanneer de water loopt.
In de ochtend is de geur uit de douchekop geloof ik het het sterkst, en eenmaal douchen, ruik je het uit de douchekop niet meer, maar uit de meterkast weer wel.
Weet je zeker dat het de douchekop is en niet het riool (doucheputje)? Als je het water uit de douchekop in een emmer laat lopen, ruik je het dan ook? Misschien maak je onbewust een associatie met de douchekop terwijl de geur uit de doucheput komt als er nieuw water instroomt?

Kun je anders andere warmwaterkranen proberen, en ook variëren in hoe warm het getapte water is? Als de bron een lek is in de warmtewisselaar ruik je het natuurlijk alleen als er warm water gebruikt wordt.

Misschien houdt de (kunststof?) doucheslang de geur beter 'vast' dan een normale kraan/leiding waardoor je het bij ander kranen niet ruikt? Dan zou je juist blij moeten zijn met de doucheslang als 'verklikker'. Als de warmwaterbron vuil is zou je dat toch willen weten ;)

Zomaar wat suggesties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Deleon78 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:07:
[...]

Waarom reageer je zo denigrerend op mensen die een ander proberen te helpen?

Het zal ongetwijfeld een beluchter zijn ipv een ontluchter, volgens mij iets met een klep er in.

Houd het gewoon bij inhoudelijke nuttige reacties. Je weet genoeg en dan word je gewaardeerd en kom je niet als een drol over :)
Beluchten en ontluchten zijn twee verschillende dingen die in verschillende situaties gewenst zijn in je riolering. Als je die twee niet kunt onderscheiden krijg je alleen maar onzin in de communicatie.

En dan niet gaan klagen dat ik er iets van zeg maar gewoon je post aanpassen.

Ik vond een binnenshuis ontluchter wel grappig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-04 18:34
Ik zie hier heel veel dezelfde reacties die allemaal naar liks lijken te gaan. Wat ik mij afvraag, op het moment dat je de douche test. Zet je dan toevallig ook het licht en daarmee een ventilator / afzuiging aan?
Mede omdat je zegt dat het met slecht weer en regen erger lijkt zou ik eerder aan iets anders denken. Bij mij zijn de muren in de jaren 80 geisoleerd met de voorloper van pur schuim, hierdoor is schimmel in mijn spouwmuur ontstaan. Dit ruik ik met name met slecht vochtig weer waarbij de regen op de muur waait. Als ik dan boven ga douchen gaat de afzuiging aan en krijg ik ook in de badkamer deze rare geur (beetje te omschrijven als koriander geur).
Iig succes met je zoektocht naar de oorzaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:53

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Heb je wel een werkend waterslot in douche afvoerputje? Dus een deksel waaronder een rand zit die in de goot van het putje valt.

En staat er wel water in de goot, voordat je begint te douchen?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:03
Wat ik hier mis... is er überhaupt al iemand met een lamp door de hele kruipruimte gegaan? Afvoer van de vaatwasser kapot? Andere afvoer gescheurd?

Op het moment dat er nieuw water op het bevuilde / stilstaande gebied stroomt word de geur weer versterkt.

Heb je misschien ook last van vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-04 17:21
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:56:
[...]

Beluchten en ontluchten zijn twee verschillende dingen die in verschillende situaties gewenst zijn in je riolering. Als je die twee niet kunt onderscheiden krijg je alleen maar onzin in de communicatie.

En dan niet gaan klagen dat ik er iets van zeg maar gewoon je post aanpassen.

Ik vond een binnenshuis ontluchter wel grappig :P
binnenhuis riool ontluchters bestaan ook , mocht je ze een keertje nodig hebben zie:
https://www.akatherm.nl/n...e-en-ontluchter/s+t+g+c+a
maar je hebt wel gelijk, de termen door elkaar gooien is niet echt handig.

een muis/rat welke ergens licht te rotten ? eventueel een rioolinspectie overwegen ?
om uit te sluiten dat deze niet in het riool licht.

de ontluchtingsleiding (welke dus naar het dak loopt) is al gepost en als die niet in orde is kan dat zeker overdruk/stank generen. dan krijg je een bubbelende/spuwende sifon.
bij een rooktest komt meestal ook een leeggezogen sifon boven tafel, mits deze leeg is gezogen. en niet weer recentelijk is gevuld.

uiteindelijk hier ook vage klachten niet goed weglopen, bubbelen 1 keertje doorgeveerd en nergens meer last van gehad sinds dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
Fish schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:40:
sluit je stadsverwariming af. mischien komt er wel lekkage door de warmtewisselaar.Onwaarschijnlijk maar de moeite om te proberen

's avonds afsluiten als je naar bed gaat oid. (alle vier alsuiters, naar en van radiatoren en in ui uitgaande stadsverwarmings leiding)
doorspoelen. spoel je warm water door todat je niets meer ruikt.

lekker slapen. 's ochtend de douch open draaien en ruik aan de douche (en niet de stadverwarming openzetten)

Als er een breuk in een deksel van een putje zit kan daar lucht langs lekken. idem als er een hapje uit de put is.

Als mensen het hebben over een ontluchter in huis zullen ze waarschijnlijk referen naar een beluchter. die zorgt dat ale je een toilet doortrekt er lucht in kan komen ipv dat de chifons leeggezogen worden door de vallende massa in de rioolbuis

slag kun je voor het vervangen eerst loskoppelen en ergens anders leggen. als die daar ook gaat stinken weet je genoeg

[...]

het zal een beluchter zijn
https://www.badkamerwinke...0-CQUDEAQYBSABEgIISfD_BwE
Even kijken hoe ik de stadsverwarming moet afsluiten... Ik ben van buiten niet blond, maar de laatste tijden, wordt ik van binnen blonder dan dat me goed is.. Even nog een paar keer lezen, misschien dat dan de kwartje bij mij wel wil vallen.

-------

@kabeltjekabel Thanks for the tip, zal er niet zelf in gaan kruipen...

-------
A4-tje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:24:
Geen huur inhouden zonder dat je een rapport hebt waarin staat wat er aan de hand is en waarop ze niet willen acteren!
Verder kan er wel ontluchting zitten in de kruipruimte maar zijn deze ook allemaal (4 stuks) open, het kan best dat deze dicht zit(ten). Je meldt dat er meer stank is na regen, kijk na een regenbui eens in de kruipruimte of er water zichtbaar is of dat de grond goed vochtig is. Dit wordt dan dood water en kan gaan stinken. Eventueel een oude rioolbreuk kan ook zorgen voor stank bij vochtig worden.
Douchekop; vang het water (wat zou stinken) eens op in een afsluitbare bak en laat iemand anders er eens aan ruiken buiten je woning. Lijkt me meer dat dit komt door de afvoer die toch niet zo goed werkt als je denkt.
Goede tips, thanks... De grond was initieel best vochtig, momenteel regent het niet bepaald, dus dat wordt dan wachten.
Edit: Ik las even opnieuw, je gaf aan dat ik het in een afsluitbare bak moet opvangen... Dat is een hele slimme idee ja, beter dan een open emmer... Zal ik morgen ochtend doen, wanneer het waarschijnlijk op zijn sterkst weer gaat stinken.
turtles3 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:33:
Ik heb dit bij mijn dochter ook gehad. In de douche dan. Als de wasmachine op de zolder aan had gestaan, trok deze de sifon van het douche putje leeg. Dan begon het te ruiken. De beluchting was dus niet goed. Vooral als er warm douchewater opkomt begon het even harder te ruiken en als de sifon van het putje weer gevuld is verdwijnt de stank. Je zou daarom voor het douche het putje moeten ruiken en dan na het douche.
De putje ruik je pas als je de "deksel met waterslot" eraf haalt en je dichtbij komt staan. En dan nog zou ik niet weten, hoezo ik dat in de meterkast en kruipruimte kan ruiken..
De geur in de putje is anders. Geur in de kruipruimte en douchekop, komen wel overeen.
sll schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:51:
[...]

Weet je zeker dat het de douchekop is en niet het riool (doucheputje)? Als je het water uit de douchekop in een emmer laat lopen, ruik je het dan ook? Misschien maak je onbewust een associatie met de douchekop terwijl de geur uit de doucheput komt als er nieuw water instroomt?

Kun je anders andere warmwaterkranen proberen, en ook variëren in hoe warm het getapte water is? Als de bron een lek is in de warmtewisselaar ruik je het natuurlijk alleen als er warm water gebruikt wordt.

Misschien houdt de (kunststof?) doucheslang de geur beter 'vast' dan een normale kraan/leiding waardoor je het bij ander kranen niet ruikt? Dan zou je juist blij moeten zijn met de doucheslang als 'verklikker'. Als de warmwaterbron vuil is zou je dat toch willen weten ;)

Zomaar wat suggesties :)
Ik heb voor de zekerheid net het in een emmertje laten lopen, en geur komt nog steeds uit de douchekop..
Wat mij opviel ditmaal, was dat het erop leek, alsof ik ditmaal stank maar ook mint rook.. Heb van de tandarts een nieuwe mondspoeling gekregen die wel erg sterk naar mint smaakt... Weet nou niet of ik mijn "gezond" verstand aan het kwijt raken ben, of de emmer iets erin had....
Wat bedoel je met varieren van van warmte?
HanM schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:06:
Ik zie hier heel veel dezelfde reacties die allemaal naar liks lijken te gaan. Wat ik mij afvraag, op het moment dat je de douche test. Zet je dan toevallig ook het licht en daarmee een ventilator / afzuiging aan?
Mede omdat je zegt dat het met slecht weer en regen erger lijkt zou ik eerder aan iets anders denken. Bij mij zijn de muren in de jaren 80 geisoleerd met de voorloper van pur schuim, hierdoor is schimmel in mijn spouwmuur ontstaan. Dit ruik ik met name met slecht vochtig weer waarbij de regen op de muur waait. Als ik dan boven ga douchen gaat de afzuiging aan en krijg ik ook in de badkamer deze rare geur (beetje te omschrijven als koriander geur).
Iig succes met je zoektocht naar de oorzaak
Als ik de licht aanzet, gaat er geen ventilator aan.. De ventilator heeft een aparte bedieningsknop, die ik tijdens het testen onveranderd laat..
Lolhozer schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:11:
Heb je wel een werkend waterslot in douche afvoerputje? Dus een deksel waaronder een rand zit die in de goot van het putje valt.

En staat er wel water in de goot, voordat je begint te douchen?
Waterslot werkte als het goed is wel. De man van de riolering toonde aan wat er gebeurde als er een lekkage zou zitten of de slotje niet zou werken, tilde dat dekseltje of hoe je het noemt op, en er kwam volop rook uit, die erin werd geblazen vanuit de wc in de badkamer.
Deef_K schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:25:
Wat ik hier mis... is er überhaupt al iemand met een lamp door de hele kruipruimte gegaan? Afvoer van de vaatwasser kapot? Andere afvoer gescheurd?

Op het moment dat er nieuw water op het bevuilde / stilstaande gebied stroomt word de geur weer versterkt.

Heb je misschien ook last van vliegen?
Er is niemand door de hele kruipruimte gegaan, alleen de voorkant, waar de entree is, en onder de meterkast en meteen ernaast de wtw buis, om vervolgens die "gaten" te dichten. De eerste onderhoudsmonteur(van de woningbouw en niet de stadsverwarming) zei nog dat het er best vochtig was beneden, de opzichter vond het juist meevallen.)
De vaatwasmachine wordt al een tijd niet gebruikt, geen idee of die kapot is..
Geen last van vliegen, wel zilvervisjes, maar schijnt dat zo een beetje alle buren daar last van hebben.

---
miciel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:33:
[...]

binnenhuis riool ontluchters bestaan ook , mocht je ze een keertje nodig hebben zie:
https://www.akatherm.nl/n...e-en-ontluchter/s+t+g+c+a
maar je hebt wel gelijk, de termen door elkaar gooien is niet echt handig.

een muis/rat welke ergens licht te rotten ? eventueel een rioolinspectie overwegen ?
om uit te sluiten dat deze niet in het riool licht.

de ontluchtingsleiding (welke dus naar het dak loopt) is al gepost en als die niet in orde is kan dat zeker overdruk/stank generen. dan krijg je een bubbelende/spuwende sifon.
bij een rooktest komt meestal ook een leeggezogen sifon boven tafel, mits deze leeg is gezogen. en niet weer recentelijk is gevuld.

uiteindelijk hier ook vage klachten niet goed weglopen, bubbelen 1 keertje doorgeveerd en nergens meer last van gehad sinds dien.
Hoe zou ik de ontluchtingsleiding kunnen controleren, zonder op de dak te moeten? Schuin dak, hoogtevrees, en te weinig testosteron..
Rioolinspectie overwegen, en die ontluchtingsleiding controleren lijken me allemaal slimme opties..
Zou het eventueel op de woningbouw te verhalen kunnen zijn, mocht ik besluiten een extern partij in te schakelen?
Zo wil ik er namelijk echt niet meer in wonen, maar verhuizen is helaas ook weer "uitgesloten".

Trouwens ik zie sinds een enkele dagen, een bij steeds in een klein kiertje in de voorgevel vliegen, zou dit er eventueel mee te maken kunnen hebben? |:(
Tis ook echt een kiertje, en niet de rooster die er ook staat..

[ Voor 10% gewijzigd door BasGit op 01-07-2019 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

BasGit schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:38:
[...]

Even kijken hoe ik de stadsverwarming moet afsluiten... Ik ben van buiten niet blond, maar de laatste tijden, wordt ik van binnen blonder dan dat me goed is.. Even nog een paar keer lezen, misschien dat dan de kwartje bij mij wel wil vallen.
random voorbeeld volgorde kan anders zijn (maak een foto als je twijfelt)
Afbeeldingslocatie: https://stadswarmte.files.wordpress.com/2014/07/plaatje-kranen-stadsverwarming.jpg

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
Fish schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:46:
[...]

random voorbeeld volgorde kan anders zijn (maak een foto als je twijfelt)
[Afbeelding]
Thanks... Een foto zegt meer dan duizend woorden, was hier best sprake van..

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/16kcj2u_th.jpg

Wat is een thumbnail maken lastig als je het voor t eerste keer moet doen zeg...
Anyways, deze 4 kranen moet ik dus dichtdraaien? Door naar rechts te draaien neem ik aan?
En vervolgens warm water laten lopen? Is er dan nog wel warm water als ik dit dichtdraai? Niet dat ik in de nacht warm water nodig heb, maar vraag me af of er dan nog water uit de douche gaat komen, vanuit de warmwaterbuis.. Sorry ben blond..

Overigens, weet ik niet meer hoe dat ding heet, met de groene dopje, die ik "aangevinkt heb", maar moet die nou echt aangesloten zijn op het riool, zoals de monteur van de stadsverwarming aangaf?
De woningbouw wou er niet aan beginnen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee je hebt geen warm water meer dan. maat dat is meer een poging om het "vieze" water (als het er uberhaupts is ) te spoelen uit de schone kant van de waterwisselaar.

de groene knop moet je van afblijven! niet aan draaien iig. dit is het overdrukventiel van je inlaatcombinatie. Als ze nieuw zijn kun je er aan draaien maar er kan nu vuil tussen komen en hij kan dan open blijven staan

Deze moet absoluut op het riool aangesloten worden, dit zou kunnen verklern dat de kruipruimte hetzelfde ruikt want dan lekt dat domweg naar beneden. de ene combinatie lekt harder dan de andere. dit is normaal.

Nog steeds niet zeker dat dit het is. maar de moeite waard om te proberen

Je 2 linker en 2 rechter moet je iig even dichtdraaien voor de test

de woningbouw moet een afvoer faciliteren in de kast waar je warmtewisselaar (nou je de inlaatcombinatie dan) hoort te hangen. de gene die de wtw aansluit moet hem daar op aansluiten.
regelmatig word de kast vol rommel geflikkert en komt er een slang los waar mensen niet weten waar hij voor is en flikkeren hem weg

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
Fish schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:23:
nee je hebt geen warm water mee dan. maat dat is meer een poging om het "vieze" water (als het er uberhaupts is ) te spoelen uit de schone kant van de waterwisselaar.

de groene knop moet je van afblijven! niet aan draaien iig. dit is het overdrukventiel van je inlaatcombinatie. Als ze nieuw zijn kun je er aan draaien maar er kan nu vuil tussen komen en hij kan dan open blijven staan

Deze moet absoluut op het riool aangesloten worden, dit zou kunnen verklern dat de kruipruimte hetzelfde ruikt want dan lekt dat domweg naar beneden. de ene combinatie lekt harder dan de andere. dit is normaal.

Nog steeds niet zeker dat dit het is. maar de moeite waard om te proberen

Je 2 linker en 2 rechter moet je iig even dichtdraaien voor de test

de woningbouw moet een afvoer faciliteren in de kast waar je warmtewisselaar hoort te hangen. de gene die de wtw aansluit moet hem daar op aansluiten.
regelmatig word de kast vol rommel geflikkert en komt er een slang los waar mensen niet weten waar hij voor is en flikkeren hem weg
Ok, de bedoeling is dus om het te spoelen, nu vat ik het..
Uhmmmm, omdat ik meerdere malen had gezien dat er aan de groene knopje wel gedraaid werd, heb ik zojuist zelf nog aan gedraaid, zou niet eens weten waarom ik eraan zat...
De monteur van de stadsverwarming zei ook al dat die aangesloten moest worden, vooral omdat die al eens had gelekt, wat hij kon zien aan de verkleuring, bij de beginstukje bovenaan.
Bedoel je overigens dat er ook iets aan de wtw gedaan moet worden?

Voordat ik het vergeet, iedereen nogmaals bedankt voor alle suggesties en tips... Mijn excuses, mocht ik iets over de hoofd hebben gezien, en of ik soms onduidelijk overkom, of iets niet goed begrijp..
Kamp met enkele gezondheidsklachten, en ben er niet zo goed bij met mijn hoofd.. Hoop dat dat binnenkort ook opklaart.

[ Voor 9% gewijzigd door BasGit op 01-07-2019 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee je mag niet aan het blok komen daarboven.

de uitlaat van de inlaatcombinatie zit ook hangt ook achterlijk btw . daar kan water in vallen om in een buis/slang te vallen, zo flikkert het water er altijd uit. als je hem naar benden (kan) richten is het logischer ;)

lijkt wel draaibaar iig. kan nog steed een andere zijn natuurlijk

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/product_images_zoom/1_M_Diversen_18451205_jpg_zoom.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218MTQ0ODZ8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oZTUvaDZmLzg4NjA5OTE5NDY3ODIuanBnfDkyMTI1ODU1MTcyNzE3ZGY2NzM5NjQ2MGJkOTM4ZWY1ZGUwZGQ4YWE4MzAxMTNjMGU2NTg0MTdkYTJjNjQxZWY

[ Voor 41% gewijzigd door Fish op 01-07-2019 23:38 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
Inlaatcombinatie is het woord wat ik zocht ja.. De monteur gebruikte exact t zelfde woord..
Enige waar ik aan draaide is de groene dopje, die zit best los.. Gewoon naar beneden mikken dus.
Of is de uitlaat wat anders, en geldt nog steeds dat ik de groene dop niet mag aanraken 8)7

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2h7gkd3.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door BasGit op 02-07-2019 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

BasGit schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:53:
Inlaatcombinatie is het woord wat ik zocht ja.. De monteur gebruikte exact t zelfde woord..
Enige waar ik aan draaide is de groene dopje, die zit best los.. Gewoon naar beneden mikken dus.
Of is de uitlaat wat anders, en geldt nog steeds dat ik de groene dop niet mag aanraken 8)7
afhankelijk van de vervuiling is het niet verstandig. die vakman mag het zelf oplossen als het misgaat

naar beneden miken en de uitgang op een afvoer aansluiten.

een tweede maniier om lekkate van de warmtewisselaat te kunnen zien zou zijn. om de hoofdwaterkraan dicht te draaien en een warmwaterkraan open te zetten.

Het eerste water wat er dan uitkomt is van "daarboven" en moet stoppen als de leidingen leeg zijn. maar als de warmtewisselaat daadwerkelijk zou doorlekken dan bijft er water uit de kraan komen (wel vies radiator water, dus als dat gebeurt je leidingen ff goed doorspoelen)

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-04 14:12
BasGit schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:53:

[Afbeelding]
Als ik het goed heb is dat een overdruk ventiel (vandaar de 8bar op de knop). die groene knop klapt eruit als er teveel druk op komt te staan zodat het water eruit kan lopen.. Niet aan gaan draaien dus ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verderf op 02-07-2019 00:07 ]

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
Ok dus als ik het niet verkeerd begrijp, is de uitlaat dat stukje aan de rechterkant? Die zou dus naar beneden moeten mikken, en aangesloten moeten worden op de riool? ( Verder niks met de wtw toch? ) Die muurtje wouden ze niet meer openmaken, of jah, tis eigenlijk geen muurtje maar een houten plankje, met spijkers..

Ik had net nog de hoofdwaterkraan dichtgedraaid. Water bleef wel bijna een minuut stromen, maar stopte wel uiteindelijk... Wel stroomde het gewoon zachtjes uiteraard.

Haha goed dat dat ding niet in mijn gezicht schoot... Het zit trouwens wel errug los, je zou hem nog bijna, blazend kunnen draaien, als je de longinhoudt van Popeye bezit.

[ Voor 15% gewijzigd door BasGit op 02-07-2019 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verderf schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 00:05:
[...]

Als ik het goed heb is dat een overdruk ventiel (vandaar de 8bar op de knop). die groene knop klapt eruit als er teveel druk op komt te staan zodat het water eruit kan lopen.. Niet aan gaan draaien dus ;)
Nope dit is de inlaatcombinatie.. en naar beneden gericht te zijn op een afvoer. Hier komt altijd water door en dat is normaal. Deze inlaatcombinatie zit vaak voor een cv ketel of keukenboiler

[ Voor 12% gewijzigd door Aapie op 02-07-2019 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Aapie schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 00:10:
[...]

Nope dit is de inlaatcombinatie.. en naar beneden gericht te zijn op een afvoer.
Die groene knop is wel degelijk een overdruk ventiel. De hele combinatie is inderdaad een inlaatcombinatie.

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het uitlaatje moet naar onder gedraaid worden ... maar zolang het niet aangesloten is het nutteloos en boiet het niet

moet wel aangesloten worden natuurlijk

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
Verderf schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 00:11:
[...]

Die groene knop is wel degelijk een overdruk ventiel. De hele combinatie is inderdaad een inlaatcombinatie.
Lekker simpel denken.. Het gaat om de hele combinatie. niet om een knop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
Aapie schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 00:12:
[...]

Lekker simpel denken.. Het gaat om de hele combinatie. niet om een knop
TS had het over draaien aan de groene knop. vandaar mijn reactie dat het een overdruk ventiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
Ok, nogmaals bedankt... Dat rechterstukje is dus de uitlaat, die naar beneden gemikt zou moeten zijn, en aangesloten op de riool.
Groene dopje is dus de overdruk ventiel, waar ik met mijn handen van af moet blijven..
En de hele gebeuren waar ik als laatst een foto van uploadde heet de inlaatcombinatie.
Zo leer ik nog eens wat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
BasGit schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 00:16:
Ok, nogmaals bedankt... Dat rechterstukje is dus de uitlaat, die naar beneden gemikt zou moeten zijn, en aangesloten op de riool.
Groene dopje is dus de overdruk ventiel, waar ik met mijn handen van af moet blijven..
En de hele gebeuren waar ik als laatst een foto van uploadde heet de inlaatcombinatie.
Nee daar hoef je niet vanaf te blijven... je kan de pijlen volgen om te testen of deze zijn werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verderf schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 00:13:
[...]

TS had het over draaien aan de groene knop. vandaar mijn reactie dat het een overdruk ventiel is.
DOnt touch the green button mmmkeeee.
BasGit schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 00:16:
yup
Aapie schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 00:18:
[...]

Nee daar hoef je niet vanaf te blijven... je kan de pijlen volgen om te testen of deze zijn werk doet.
KAn je doen .... maar beter van niet. naar mate ze verkalken/vuiler worden kunnen ze blijven hangen omdat ze dan verder open gaan dan normaal. vuil komt ertussen en je krijgt ze dan soms heel moeilijk weer dicht

Afbeeldingslocatie: https://rukminim1.flixcart.com/image/832/832/poster/w/f/f/posterguy-what-does-this-button-do-dexter-and-didi-laminated-a4-original-imae7v4hmptrfppk.jpeg?q=70

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 02-07-2019 00:24 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
Inlaatcombinatie wordt op de koudeleiding gezet en een overdrukventiel wordt op de aanvoer cv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
[...]

KAn je doen .... maar beter van niet. naar mate ze verkalken/vuiler worden kunnen ze blijven hangen omdat ze dan verder open gaan dan normaal. vuil komt ertussen en je krijgt ze dan soms heel moeilijk weer dicht
Beter vervang je ze dan meteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
De pijlen volgen, dus naar links draaien?
Ik zal tot ik bericht krijg van de woningbouw, even niet meer eraan draaien..
Hoop wel dat ze opschieten, ieder keer krijg je te horen dat ze contact zullen opnemen maar duurt het enkele weken..

@Fish Haha, prachtig die voorbeeld van Dexter.... Fun fact, vroeger werd ik Dexter genoemd, maar nu ben ik nog stommer dan DeeDee |:(

Zoals met het vervangen met het WTW buisje, en vervolgens de houten plaat die ging rotten, kosstte volgens mij toen bijna 2 a 3 jaar, 1 bezoek van de opzichter, 3 maal van een partij die de buis ging vervangen. Nog 1 keer een ander partij, die een "echte" wtw buis terug zette ipv plastic. 5 tot 10 bezoeken van de "huismeester" of monteur die telkens een foto maakte en een melding, maar steeds niemand kwam om het te repareren..

[ Voor 9% gewijzigd door BasGit op 02-07-2019 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Aapie schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 00:26:
[...]

Beter vervang je ze dan meteen
lekkere adviezen waar de ts geen reet aan heeft.

hij werkt .. niet aankomen als je de eventuele gevolgen niet zelf kunt afhandelen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
Dat is met alles al je er geen verstand van hebt. Moet je er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Aapie schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 00:34:
Dat is met alles al je er geen verstand van hebt. Moet je er niet aan beginnen.
Blij dat je het met me eens bent

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
So hey, moet naar de sportschool puur om die krengen te kunnen draaien...
@Fish Ik kreeg de 2 linker knopjes wel dichtgedraaid, ze zijn trouwens echt super warm, en super moeilijk om initieel te draaien.. De 3 van links, krijg ik niet helemaal dichtgedraaid, op de ene of andere manier wilt die niet verder naar boven.. De rechter zat muurvast, en had 2 handen, en een blikje spinazie nodig om het dicht te kunnen draaien..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ha ja die kranen draai je weining aan, die gaan wel een beetje vastzitten

omelette du fromage !

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
Meer als dit kreeg ik er niet uit..Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/29xxlkm.jpg

Ik lust nu ook wel een kaasomelet ja :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wat is die rode slang? Is dat niet gewoon een loshangende afvoerslang die op die inlaatcombinatie moet?

Wel erg weinig afschot, dus die loopt vol en schiet dan los natuurlijk..

Hoe dan ook hoort dat ding op een afvoer te zitten. Al is dat ding er in het jaar kruik opgehangen; laat verhuurder maar een afvoer regelen.

[ Voor 28% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-07-2019 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
Hey uhhhh, het zal toch niet waar zijn, dat die rode slang daar in die uitlaat moet? Hij loopt richting de ruimte waar de wtw buis zit...
Ongeveer lang genoeg om op de uitlaat te kunnen belanden, en even hoog als de intlaatcombinatie..
Zou dat eventueel ook verklaren, waardoor dat zwarte dopje op de grond ligt?
Niet zo heel lang voordat de stank begon op te spelen, was trouwens de radiotoren ontlucht, en na aandringen, "afgesteld" omdat ze altijd alleen boven warm werden.... Wellicht dat dat misschien ook mee heeft gespeeld? Ik weet het niet meer.....

@kabeltjekabel Heb echt een sterk gevoel dat dit klopt..... Alhoewel ik nog steeds dan de geur die door de douchekop niet kan verklaren, en dat de kruipruimte sterker stinkt dan de meterkast, althans, voorlopig..

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/iy342c.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door BasGit op 02-07-2019 01:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nja, dan zullen ze toen wel ergens tegenstaan gestoten hebben en het niet hersteld hebben.

Als die slang in z'n eentje uitkomt op een sifon die ondertussen droog gelopen is omdat er nooit iets in komt... ja, dan heb je een open verbinding naar je riool, en dat gaat stinken. Niet gebruikte afvoeren moet je afdoppen of anders af en toe een beetje water in kieperen.

Loop ook al je radiatoren langs; die kunnen ook lekken natuurlijk. O.a. te herkennen aan groene doppen, kranen, etc.

Dat dopje bied de mogelijkheid die slang een beetje op z'n plaats te houden onderop die inlaatcombinatie?

Als e.e.a. inderdaad zo is; kieper een liter water in die slang en sluit hem weer aan.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-07-2019 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
BasGit schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:38:

Trouwens ik zie sinds een enkele dagen, een bij steeds in een klein kiertje in de voorgevel vliegen, zou dit er eventueel mee te maken kunnen hebben? |:(
Tis ook echt een kiertje, en niet de rooster die er ook staat..

of er een manier is om je ontspanings/ontluchtingsleiding te controleren ?

Ik heb voor de zekerheid net het water in een emmertje laten lopen, en geur komt nog steeds uit de douchekop. Wat mij opviel ditmaal, was dat het erop leek, alsof ik ditmaal stank maar ook mint rook.
wat zie je vliegen ? een muis kan zeker overlast geven de urine althans als je een aardig nest hebt.
of als er ergens een dooie ligt. (het vreemde is dan wel dat de monteurs het niet hebben herkent, en dan een rooktest gaan doen, maar goed niet iedereen is even scherp of heeft ervaring met muizengeur)
rioolgeur en muizengeur lijken namelijk niet op elkaar.

(kan je ergens een foto,s maken van je dakdoorvoer van je ontspaningsleiding ? van buitenaf ?
als het een recente is die zijn niet zo gouw kapot maar zo,n bolletje wil nog wellens dicht groeien met mos of gaten in de dakpan vreten. is het al een pijpje of een vergroote uitvoer niks aan de handt.
maar kan je op zolder zien hoe het is aangesloten ?)
eigenlijk niet nodig, we weten wel waar het vandaan komt.

ik lees nu pas in je topic start over difussie ja dat kan als je hoofd waterleiding van tyleen is en ergens vervuiling oppikt. vervolgens wordt het opgewarmt waardoor het gaat stinken. de douchekop belucht het water meer dan bijv een kraan dus het ruikt daar extra.en ja als er ergens water lekt en dat wordt niet goed afgevoerdt ja dat kan lekker gaan meuren, het kan wel maar maar ik vindt het wel een beetje vergezocht.
(plus je zou het dan bij meer kranen moeten hebben.)

een lekke warmtewisselaar zou me ook niet verbazen gezien de mint/stank, of je hebt een te goedkope emmer die kan ook stinken.

eigenlijk moet de afvoer van je inlaatcombinatie recht naar beneden hangen kan de slang er dan nog steeds aan ? en komt deze dan nog uit ? maar verder heeft kabeltjekabeltje wel een punt, het is niet zoals dat het hoort. ik zou eerst voor de afvoer van de inlaat combinatie gaan, maar als de klachten daarna blijven moet je wel verder gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[b]kabeltjekabel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:24:[/b

[...]

Lol, alweer een inpandige ontluchter? Die stinken altijd, hehe
Hoe denk je dat die buis van kruipruimte naar dak komt, bjdehandje?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

kabeltjekabel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:06:
[...]

I know. Maar beluchten en ontluchten zijn twee dingen. Het tweede krijg je niet als je het inpandig houdt. Daarom ook gewoon door het dak ermee en klaar.
dit word na een tijdje vanzelf een ontluchter als het klepje na verloop van tijd vast komt te zitten.. Maar dit buiten de TS zijn vraag om dan.

Wat betreft de TS zijn probleem.

Stadsverwarming is mij even ontschoten en douche WTW ook.

Hierboven al een keer genoemd:

Stadsverwarming afsluiten en testen.
DoucheWTW eens nakijken op lekkage .

Gebruikt water met zeep ruikt muf en stadverwarmings water heeft een sterke scherpe "zure" lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
orf schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:56:
Met een ventilator in de kruipruimte voor een dag of 2 moet je al verschil kunnen ruiken qua mufheid. Tenzij zoals @Hackus schrijft je last hebt van een lekkend riool.
Bij een lekkend riool krijg je meestal vrij snel rioolvliegjes. Heb je die zien vliegen?
Kan het niet gewoon een dode muis ergens in huis zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door CyberMania op 02-07-2019 06:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
BasGit schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 01:12:
Hey uhhhh, het zal toch niet waar zijn, dat die rode slang daar in die uitlaat moet? Hij loopt richting de ruimte waar de wtw buis zit...
Ongeveer lang genoeg om op de uitlaat te kunnen belanden, en even hoog als de intlaatcombinatie..
Niet zo heel lang voordat de stank begon op te spelen, was trouwens de radiotoren ontlucht, en na aandringen, "afgesteld" omdat ze altijd alleen boven warm werden.... Wellicht dat dat misschien ook mee heeft gespeeld? Ik weet het niet meer.....

@kabeltjekabel Heb echt een sterk gevoel dat dit klopt..... Alhoewel ik nog steeds dan de geur die door de douchekop niet kan verklaren, en dat de kruipruimte sterker stinkt dan de meterkast, althans, voorlopig..

[Afbeelding]
Misschien even bij de buren een blik werpen hoe deze slang zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

BasGit schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 01:12:

[Afbeelding]
lijkt er wel op maar die slang kan niet werken met her ding naar rechts gedraaid, het water valt dan uit de inlaatcombinatie voordat het de slang inloopt

ff mezelf quoten :P
Fish schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:23:
[...]

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 02-07-2019 09:12 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:56
BasGit schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:33:
Beste tweakers,

Ik kamp al een maand of 4 met een probleem, en omdat dit de slimste community en mijn laatste hoop is, hoop ik echt dat er iemand is die mij met deze probleem zou kunnen helpen.

Zal het zo kort mogelijk proberen uit te leggen.

Ongeveer 4 maanden geleden, begonnen we een vreemd geur in huis waar te nemen. Omdat we ook een hond in huis hebben dachten we dat het eventueel door hem kwam.
Toen echter de geur toenam binnen enkele dagen, constateerden we dat de geur bij de meterkast het sterkst ruikt.
Het is een misselijkmakende "muffe" geur dat een beetje als dood water ruikt en daarbij houdt de vergelijking ook meteen op.
Dit was eerst niet bepaald zorgwekkend totdat hetzelfde geur ook uit de douchekop begon te komen.
Nu is een paar dagen ervoor de douchekop vervangen voor eentje die water besparend en luid is, wellicht blaast het lucht, geen idee.
Ook schuimt de water de eerste tellen, maar denk dat dat normaal is?
Enfin, de geur (meterkast) neemt bepaalde momenten toe, zoals bij storm, heel harde wind en soms na douchen.
De geur uit de douchekop is ong de eerste minuut het sterkst, daarna niet bepaald waar te nemen.
Doucheput heeft een waterslot en een DWTW.
De stank is alleen uit de douchekop waar te nemen, en geen ander kraan in huis.
Doucheput ruikt niet fris, maar niet zelfde geur.

Huis heeft geen cv ketel maar stadsverwarming.

Wat er gedaan is, 2 bezoeken van de warmwatermaatschapij, eerste bezoek niets geconstateerd, 2e bezoek ander onderhoudsmonteur die de geur rook maar het niet kon plaatsen en al helemaal niet verwacht dat het aan de warmwaterinstallatie ligt, alhoewel hij wel aangaf, er een overloopstukje of iets dergelijks niet is aangesloten op het riool, wat wel idealiter zou zijn.
Na nader onderzoek van hem, kwamen we aan bij de kruipruimte, waar de geur het sterkts ruikt.
Ook constateerde hij tot zijn verbazing dat hetzelfde geur ook uit de douchekop komt.
Zijn enig mogelijk verklaring was iets met diffusie, maar wist vooralsnog de oorzaak niet aan te wijzen, en verwacht dat het aan de binnenhuisinstallatie ligt.

Vervolgens bezoek van een loodgieter, kon niks constateren behalve vies doucheput en weigert te geloven dat er stank kan komen uit de douchekop en kan de geur niet constateren uit douchekop, wel uit kruipruimte, wat hij "normaal" noemt.
Opzichter(woningbouw), gaat mee in zijn conclusie.

Bezoek van een rioleringsbedrijf, een een slang in de wc pot, boven in de badkamer, verbonden aan een rookmachine, gaf ook geen concrete aanleiding.

Vervolgbezoek van de loodgieter ging exact hetzelfde met als extratje een mug die hij besloot plat te drukken op de muur :F .

Inmiddels 4 maanden voorbij, laatste telefoontje aan de woningbouw kreeg ik te horen, dat ze al 3 maal langs zijn gekomen, en niks kunnen vinden, en na enig aandringen kreeg ik te horen dat ze weer eens zouden overleggen.
Verhaal van de onderhoudsmonteur(warmaterleverancier) wordt als niet plausibel afgeschildert en de opzichter die duidelijk zijn neus optrok en een "phoeew" geluid maakte bij de controle van kruipruimte, weigert te melden dat er een sterk penetrerende geur aanwezig is.

Inmiddels kampen 2 van de 3 bewoners met steeds terugkomende misselijkheid, benauwdheid, duizeligheid, maar dit kan uiteraard ook een ander oorzaak hebben.

Heeft er iemand enig idee, wat het kan zijn, of wat ik eventueel nog kan doen, ik ben nogal radeloos aan het worden, en omdat mijn gezondheid erg tegenzit, ook moedeloos.

Sorry dat ik eventueel zoveel tijd van jullie in beslag neem, hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk was.

Alvast bedankt voor de tijd en moeite die genomen wordt om te lezen en of te reageren.
Weet je zeker dat het niet bij de WC zit? Wij hebben een vergelijkbaar probleem gehad. De stank was niet in het toilet, maar eigenlijk voornamelijk in de woonkamer. Bleek dat er achter het inbouw toilet een PVC buis niet was verlijmd die wel verlijmd had moeten worden. Daar kwam de stank vandaan en die trok via de kruipruimte de rest van het huis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 01:30:
Nja, dan zullen ze toen wel ergens tegenstaan gestoten hebben en het niet hersteld hebben.

Als die slang in z'n eentje uitkomt op een sifon die ondertussen droog gelopen is omdat er nooit iets in komt... ja, dan heb je een open verbinding naar je riool, en dat gaat stinken. Niet gebruikte afvoeren moet je afdoppen of anders af en toe een beetje water in kieperen.

Loop ook al je radiatoren langs; die kunnen ook lekken natuurlijk. O.a. te herkennen aan groene doppen, kranen, etc.

Dat dopje bied de mogelijkheid die slang een beetje op z'n plaats te houden onderop die inlaatcombinatie?

Als e.e.a. inderdaad zo is; kieper een liter water in die slang en sluit hem weer aan.
Geen spoor van lekkage te zien, bij de radiatoren.. Maar je zou maar zo gelijk hebben over de rode slang.. Scherp van je..
miciel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 02:08:
[...]

wat zie je vliegen ? een muis kan zeker overlast geven de urine althans als je een aardig nest hebt.
of als er ergens een dooie ligt. (het vreemde is dan wel dat de monteurs het niet hebben herkent, en dan een rooktest gaan doen, maar goed niet iedereen is even scherp of heeft ervaring met muizengeur)

(kan je ergens een foto,s maken van je dakdoorvoer van je ontspaningsleiding ? van buitenaf ?
als het een recente is die zijn niet zo gouw kapot maar zo,n bolletje wil nog wellens dicht groeien met mos of gaten in de dakpan vreten. is het al een pijpje of een vergroote uitvoer niks aan de handt.

ik lees nu pas in je topic start over difussie ja dat kan als je hoofd waterleiding van tyleen is en ergens vervuiling oppikt. vervolgens wordt het opgewarmt waardoor het gaat stinken. de douchekop belucht het water meer dan bijv een kraan dus het ruikt daar extra.en ja als er ergens water lekt en dat wordt niet goed afgevoerdt ja dat kan lekker gaan meuren, het kan wel maar maar ik vindt het wel een beetje vergezocht.

een lekke warmtewisselaar zou me ook niet verbazen gezien de mint/stank, of je hebt een te goedkope emmer die kan ook stinken.

eigenlijk moet de afvoer van je inlaatcombinatie recht naar beneden hangen kan de slang er dan nog steeds aan ? en komt deze dan nog uit ? maar verder heeft kabeltjekabeltje wel een punt, het is niet zoals dat het hoort. ik zou eerst voor de afvoer van de inlaat combinatie gaan, maar als de klachten daarna blijven moet je wel verder gaan kijken.
Ik zie een bijachtige insect in een kiertje aan de voorgevel vliegen, al 2 a 3 keer gezien de afgelopen week.. Ik loop veel in en uit, wegens een hond die wel met regelmaat eruit moet :9 .
De mintgeur rook ik alleen gister, vandaag zat het er al niet meer..
Geen idee of de slang er nog aan kan gaan, mij werd afgeraden om zelf de inlaatcombinatie te gaan draaien...

Weet niet of je van deze foto's veel wijzer wordt?
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/28kk9wz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2vmgigx.jpg

-------

@Consigliere Ik kan de geur niet bepaald sterk noemen.. Ook niet exact, als dood water... Misschien een combi van beiden.... I wish i knew..

-------

@CyberMania Ik heb geen rioolvliegjes zien vliegen nee.. Dood muis zou in theorie kunnen, maar niet gezien. Eerlijk gezegd wist ik niet eens wat een rioolvliegje was.. Als ik ze zie, zal ik het nu wel onthouden.
Crxtreem schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:48:
[...]

Misschien even bij de buren een blik werpen hoe deze slang zit?
Super slim idee van je, ga ik doen zodra het een beetje normale tijdstip is om ze ermee lastig te vallen..
Fish schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:08:
[...]

lijkt er wel op maar die slang kan niet werken met her ding naar rechts gedraaid, het water valt dan uit de inlaatcombinatie voordat het de slang inloopt

ff mezelf quoten :P

[...]
Goed opgemerkt, en nogmaals bedankt voor alle uitleg... Zodra ze langs komen, zal ik het melden, inclusief de andere opmerkingen.
Wel stom eigenlijk dat het altijd al niet zat, zoals het hoort.
Apiekool schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:05:
[...]

Weet je zeker dat het niet bij de WC zit? Wij hebben een vergelijkbaar probleem gehad. De stank was niet in het toilet, maar eigenlijk voornamelijk in de woonkamer. Bleek dat er achter het inbouw toilet een PVC buis niet was verlijmd die wel verlijmd had moeten worden. Daar kwam de stank vandaan en die trok via de kruipruimte de rest van het huis in.
In principe zou de oorzaak best het toilet kunnen zijn, de pijp die aangesloten zit aan de toilet, heeft eerder wel gelekt....Maar dat is jaren geleden, en het ziet er rondom altijd een beetje vies uit, 2 maal melding van gemaakt, maar nooit iets aan gedaan.. Verwacht het echter niet.. Maar goed, alles kan, totdat het tegendeel bewezen wordt. :9

-------

Enfin,

Ik heb zoals gevraagd de stadsverwarming vannacht uit gelaten, de hoofdkranen ernaartoe dichtgedraaid, even de water laten lopen.
Water uit de douchekop stonk nog steeds, maar leek minder.
De meterkast stonk niet, maar die stinkt volgens mij al een paar dagen minder, met de hitte die er momenteel is.
Kruipruimte ben ik vergeten te controleren.

Maar nu, zodra ik de kranen weer opendraaide, zag ik iets "opmerkelijks".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
vreemd er is nog niemand die TS de volgende tests heeft laten uitvoeren.

aan de TS de volgende vragen:

Welke kraan zet je smorgens vroeg als eerst open? die van de douche toevallig? al is een andere kraan geprobeerd?
Kan de TS smorgens voor het douchen de eerste liters wanneer het begint te stinken is opvangen in een emmer, naar een andere ruimte nemen ( of buiten ) en is ruiken of het in het water zelf zit, of dat het dus een lucht is die vrij komt bij t open draaien van de douche?

Als het pas begint te stinken na de eerste 2 minuten lijkt het mij in iedergeval uit het afgesloten systeem te komen. En dus bepalend afhankelijk van de druk op de leiding pas te stinken naar dat het initiele water ( druk ) in de leidingen leeg is.
Begrijp ik het dan goed dat de stank na een aantal minuten na dat het begonnen is ook weer weg is? Of blijft het dan?

Als het van korte duur is dan zou mij het lek tussen de wisselaar wat eerder is aangegeven ook niets verbazen! Dat verklaard uiteraard niet hoe de stank in de kruipruimte komt! Of misschien toch ook wel.

een aantal opvallende dingen die de TS gemeld heeft welke invloed kunnen hebben:

- douchekop is vervangen! ( staat volgens mij toevallig wel in initiele post )
- eerder iets lek geweest en achterbord vervange? als ik TS goed begrijp?
- de TS heeft onlangs zijn radiatoren af laten stellen.

een paar vragen met name over het laatste in dat lijstje. ze hebben de radiatoren afgesteld? Ik neem aan dat ze dan ook de druk in het circuit weer hebben bijgevuld ( bij normaal cv systeem 1.5 tot 2 bar ) ze hebben er niet toevallig te veel ingedrukt? zijn alle radiatoren juist ontlucht? is er daarna misschien een radiator gaan lekken? na dat het is beginnen te stinken zijn alle CV leidingen gecontrolleerd? ( kan best zijn dat door het afstellen van t systeem er een ander probleem aan t licht is gekomen.In het kader van die zelfde afstelling, daarvoor werkte de radiatoren beneden niet goed maar boven wel? Ik denk maar is zo dat de TS het daar in kan zoeken.

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
BJBoes schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:18:
vreemd er is nog niemand die TS de volgende tests heeft laten uitvoeren.

aan de TS de volgende vragen:

Welke kraan zet je smorgens vroeg als eerst open? die van de douche toevallig? al is een andere kraan geprobeerd?
Kan de TS smorgens voor het douchen de eerste liters wanneer het begint te stinken is opvangen in een emmer, naar een andere ruimte nemen ( of buiten ) en is ruiken of het in het water zelf zit, of dat het dus een lucht is die vrij komt bij t open draaien van de douche?

Als het pas begint te stinken na de eerste 2 minuten lijkt het mij in iedergeval uit het afgesloten systeem te komen. En dus bepalend afhankelijk van de druk op de leiding pas te stinken naar dat het initiele water ( druk ) in de leidingen leeg is.
Begrijp ik het dan goed dat de stank na een aantal minuten na dat het begonnen is ook weer weg is? Of blijft het dan?

Als het van korte duur is dan zou mij het lek tussen de wisselaar wat eerder is aangegeven ook niets verbazen! Dat verklaard uiteraard niet hoe de stank in de kruipruimte komt! Of misschien toch ook wel.

een aantal opvallende dingen die de TS heeft gemeld heeft welke invloed kunnen hebben:

- douchekop is vervangen! ( staat volgens mij toevallig wel in initiele post )
- eerder iets lek geweest en achterbord vervange? als ik TS goed begrijp?
- de TS heeft onlangs zijn radiatoren af laten stellen.

een paar vragen met name over het laatste in dat lijstje. ze hebben de radiatoren afgesteld? Ik neem aan dat ze dan ook de druk in het circuit weer hebben bijgevuld ( bij normaal cv systeem 1.5 tot 2 bar ) ze hebben er niet toevallig te veel ingedrukt? zijn alle radiatoren juist ontlucht? is er daarna misschien een radiator gaan lekken? na dat het is beginnen te stinken zijn alle CV leidingen gecontrolleerd? ( kan best zijn dat door het afstellen van t systeem er een ander probleem aan t licht is gekomen.In het kader van die zelfde afstelling, daarvoor werkte de radiatoren beneden niet goed maar boven wel? Ik denk maar is zo dat de TS het daar in kan zoeken.
Het verschilt echt welk kraan het eerst open gedraaid wordt. Vandaag was het in ieder geval wel de douchekraan.
Ik zal morgen de eerste liters water opvangen, in een af te sluiten emmer, of potje..
Meestal stinkt het na een 30 tal het sterkst, en is de geur, na 1 minuut hoogstens 2 wel weg, maar goed, de raam staat tegenwoordig ook open, omdat de geur anders niet te harden is..
Uit de douchekop ruik je het inderdaad ook ongeveer na een minuut niet meer..
Afgelopen dagen, ruik je de water al na een paar tellen, wel vele malen zwakker als een week terug, en is het binnen een minuut niet meer waar te nemen.

Douchekop en slang is inderdaad vervangen.
De DWTW buis is vervangen, en de houten plank die het afschermde.
De radiatoren zijn inderdaad kort voor de stankoverlast afgesteld. Geloof ongeveer een maand voordat het opspeelde, maar kan het mis hebben.
Enige wat gedaan is, was bij de radiatoren aan een "knopje draaien", waardoor de invoersnelheid zou gaan veranderen, en dus de water, of wat sneller, of wat langzamer erdoorheen zou lopen.
Eerst werd dit verzoek geweigerd, maar op "aandringen", en nadat ik de verwarming op max zette, en ze nog niet warm werden, werd dit gedaan.
Ze worden, trouwens tegenwoordig wel lekker goed warm, en is de vloer van de badkamers zelfs aangenaam.
De radiatoren, waren ervoor ontlucht, in dit geval, door mij.
Er zijn geen leidingen gecontroleerd of iets met bars gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
bar is de druk in een normale gesloten cv systeem dat is normaal tussen de 1.5 tot 2! t lijkt mij dat je bij het ontluchten toch ook de leidingen weer tot minimale druk opvoerd! dat zullen ze bij het afstellen in iedergeval gedaan hebben! als ze daar hebben zitten hannesen kunnen ze zo een wisselaar behoorlijk om zeephelpen vermoed ik ( nu ben ik geen loodgieter dus zeker weten doe ik dat uiteraard niet )

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
@BJBoes
Ik herinner dat ik dat nog vroeg, omdat ik me er toen over had ingelezen, maar de monteur zij dat dat bij ons niet kon.
Volgens mij hield zijn uitleg in, dat het komt omdat we stadsverwarming hebben, en een pompje oid ontbrak om het af te stellen.
Er werd dus letterlijk alleen aan de cv, ketels met een inbus gedraaid, met de opmerking dat als ik later vind dat die niet goed genoeg opwarmt, ik ook met een imbusje aan de slag mocht, hetgeen ik niet deed, omdat ze naar mijn inziens nu warm genoeg werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1216024

miciel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 02:08:
[...]

Een enkele roborovski hamster kan ook aardig stinken.
Afbeeldingslocatie: http://nasuta.nl/159-large_default/roborovski-dwerghamster.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 14:06
Het is normaal dat het overdrukventiel van een inlaatcombinatie bij het opwarmen van het apparaat drupt. Dit is om te voorkomen dat er water teruggevoerd wordt vanaf het apparaat naar je drinkwaterleiding. Dit komt doordat warm water ietswat uitzet. (=verplicht voor apparaten die verwarmen zoals boilers). De trechter die erbij zit hoort naar beneden gericht te zijn, en daaraan een afvoerslang in een bocht naar beneden. Deze bocht drupt vol water, en zorgt voor de stankafsluiting. In sommige gevallen wordt een normale sifon geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door Meester_J op 02-07-2019 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
tja ik weet niet of dat bij stadsverwarming zelf regulerend is.... dus ja zou goed kunnen. dan als nog lijkt het mij dat je daar wel zaken mee kan om zeep helpen als je het verkeerd doet. ik vraag me af of zo een wisselaar t zelfde werkt als een 3 wegklep op je warmtepomp systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
BasGit schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:06:
[...]

Geen spoor van lekkage te zien, bij de radiatoren.. Maar je zou maar zo gelijk hebben over de rode slang.. Scherp van je..

[...]

Ik zie een bijachtige insect in een kiertje aan de voorgevel vliegen, al 2 a 3 keer gezien de afgelopen week.. Ik loop veel in en uit, wegens een hond die wel met regelmaat eruit moet :9 .
De mintgeur rook ik alleen gister, vandaag zat het er al niet meer..
Geen idee of de slang er nog aan kan gaan, mij werd afgeraden om zelf de inlaatcombinatie te gaan draaien...

Weet niet of je van deze foto's veel wijzer wordt?

@Consigliere Ik kan de geur niet bepaald sterk noemen.. Ook niet exact, als dood water... Misschien een combi van beiden.... I wish i knew..
dat die die insecten de oorzaak zijn lijkt me niet.
de reden hiervoor is dat het zijn geen rioolvliegen of normale vliegen(welke op een kadaver afkomen)

de groene knop van de inlaatcombinatie kan je beter vanaf blijven, ik bedoelde de afvoer(trechter) van de inlaatcombinatie deze kan je als het allemaal niet al te verkalkt is gewoon naar beneden draaien.
en dan kan je de rode slang erop aansluiten. echter je moet wel een beetje weten wat wat is en wat je doet, anders kan je beter een monteur laten komen.

de foto,s tonen een (nieuwe) onstpaningsleiding be/ontluchtings leiding zoals dat het hoort.
de kans dat daarmee iets mis is eigenlijk vrijwel nihil, dus daar ligt het niet aan.
mag wel hopen dat ze hem dicht hebben gemaakt tijdens de rooktest anders dan heeft zo,n rooktest ook geen zin, dan vliegt alles er daar uit ipv waar de lekagge is. maar gezien het ontbreken van (riool)fruitvliegjes en de meest loodgieter de rioollucht herkenen verwacht ik niet dat het je riool is, als het wel je riool was geweest dan had hetzelfde geroken als je douchputje.

het filmpje van die lekkage kan wel de oorzaak zijn van de (stank) in je woning/meterkast, vocht wat ergens intrekt wordt geeft snel een muffe /nare lucht. even buiten het nu ontbreken van de (sifon) waterslot in de slang om. (zie de post van meester j over het allemaal hoort te zitten)
misschien dat het wel een combinatie is van beiden is wat je ruikt.

maar dat het stinkt in je meterkast en dat dit zich ophoopt in je kruipruimte, nee eerder dat de fundering/vloer nat wordt en dat deze een muffe lucht afgeven in de kruipruimte en dat daar dan blijft hangen omdat de kruipruimte minder geventileert wordt.

maar dat het dan dmv diffusie in je drinkwatereliding terecht komt ? lijkt me stug.
dan moet de lucht wel heel behoorlijk sterk ruiken.

vraagje is het wat je in de meterkast ruikt ongeveer dezelfde lucht als kleding die te lang in de wasmachnine heeft gezeten ? of die men is vergeten op te hangen ? want dat is ongeveer wat je krijgt als een lekkage te lang duurt (en op den duur krijg je schimmelvorming.)

nou hoop ik wel dat die rode slang ook echt de afvoer is, en niet wat anders.
BasGit schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:48:
@BJBoes
Ik herinner dat ik dat nog vroeg, omdat ik me er toen over had ingelezen, maar de monteur zij dat dat bij ons niet kon.
Volgens mij hield zijn uitleg in, dat het komt omdat we stadsverwarming hebben, en een pompje oid ontbrak om het af te stellen.
Er werd dus letterlijk alleen aan de cv, ketels met een inbus gedraaid, met de opmerking dat als ik later vind dat die niet goed genoeg opwarmt, ik ook met een imbusje aan de slag mocht, hetgeen ik niet deed, omdat ze naar mijn inziens nu warm genoeg werden.
een wartewisselaar gaat huis niet zomaar lek als deze een keertje 1 zijdig leeg is.
als er een pomp ontbreekt dan worden je radiatoren helemaal niet warm, ik denk dat de monteur bedoelde dat er niet voldoende standen op de pomp zitten, en daarom heeft de inregelventielen iets verder open heeft gedraaid waardoor er meer water doorheen loopt. ik gok dat je bedoelde dat hij de inregel ventielen van de radiatoren iets verder heeft open gedraait. (en niet cv ketels.)

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 02-07-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Enfin,

Ik heb zoals gevraagd de stadsverwarming vannacht uit gelaten, de hoofdkranen ernaartoe dichtgedraaid, even de water laten lopen.
Water uit de douchekop stonk nog steeds, maar leek minder.
De meterkast stonk niet, maar die stinkt volgens mij al een paar dagen minder, met de hitte die er momenteel is.
Kruipruimte ben ik vergeten te controleren.

[YouTube: Stank in huis.]
Die overdruk ventielen worden oud en vies van binnen over verloop van tijd en sluiten zich daarom niet goed meer af. Die kan je het beste even laten vervangen. zijn niet heel duur :) Zeker als het blijft lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

[...]

[YouTube: Stank in huis.]
Welleuk dat de "afvoer van die klep"Naar rechts staat ipv naar beneden waar die druppels vallen.. zo ook geen afvoer eraan.. Dit buiten het stank verhaal gelaten.. ziet de ontluchting er prima uit.
Wel valt op dat de "aanzuig??"van je ventilatiebox naast de ont/beluchting zit.. Weet niet of dit klopt.. maar is wel gek als dat zo is.. dan zit je te kakken.. en blaas je overdreven gezegd poeplucht je slaapkamer in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Consigliere schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:02:
[...]

Welleuk dat de "afvoer van die klep"Naar rechts staat ipv naar beneden waar die druppels vallen.. zo ook geen afvoer eraan..
Dat stuk is van plastic en kan je als het goed is verdraaien. Afvoer is voor zover ik weet niet verplicht aangezien dit ventiel alleen water door zou moeten laten als er teveel druk op komt te staan of omdat hij kapot is.

Dat laatste is mij overkomen toen de bar meter van mijn cv stuk was en ik dacht dat hij leeg was. Bij het bijvullen knapte het overdruk ventiel en ging door zijn ouderdom ook niet meer dicht. sta je dan om 2 uur snachts :'D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Consigliere schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:02:
[...]

Welleuk dat de "afvoer van die klep"Naar rechts staat ipv naar beneden waar die druppels vallen.. zo ook geen afvoer eraan.. Dit buiten het stank verhaal gelaten.. ziet de ontluchting er prima uit.
Wel valt op dat de "aanzuig??"van je ventilatiebox naast de ont/beluchting zit.. Weet niet of dit klopt.. maar is wel gek als dat zo is.. dan zit je te kakken.. en blaas je overdreven gezegd poeplucht je slaapkamer in
deze afzuigbox zit goed aangesloten. de afvoer zit aan de bovenzijde rechts volgens de handleiding.
(normaal kan dit zien omdat de afvoer ook verder naar voren steekt dan de andere aanslutingen.)
behalve dat de dop aan de onderzijde mist, eventueel kan hier ook een ventieltje in zodat ook je zolder een beetje ventileerdt maar verder is er niks op aan te merken.
Pagina: 1 2 3 Laatste