https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben
Hier nog zo'n parel: 'Huawei heeft inzicht in klantenbestand KPN door levering.."
En dan dat krampachtige verwijzen naar de moderatiefaq. Grow up, laat die moderatie gewoon staan.
Maar we snappen het wel, het is natuurlijk nogal pijnlijk als dit soort terechte feedback regelmatig duidelijk in beeld gaat verschijnen als lezers op +2/3 selecteren.
Dan is met moderatiefaq in de hand zo’n stil hoekje in het forum natuurlijk ideaal
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Je bent nu enorm aan het zeuren om een klein foutje. Zullen we alle posts in dit topic met een typ, taal of grammatica foutje maar meteen uit het raam gooien? Of misschien moeten we elke keer tig posts maken waarin we excuses vragen voor irrelevante foutjes?corset schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:35:
[...]
Laatste poging;
1.) Jij maakt een fout in je post
2.) Ik geef aan dat je fout zit
3.) Ipv aan te geven "hey ik zit fout" schiet je de verdediging in. "Nee zo bedoelde ik het niet! Daar gaat het niet om"
Heel simpel, het zou mensen wat meer sieren als ze zouden zeggen "Fuck, ik zat fout, dit had anders gemoeten". Maar blijkbaar is dat te hoog gegrepen.
Ben ik het eens met het idee dat de staat van berichten steeds slechter wordt? Zeker, dat is voor mij (persoonlijk) niet te ontkennen.Help!!!! schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:36:
Het is weer bijna vermakelijk om te zien hoe tweakers op de voor hen gebruikelijke wijze reageert als het regelmatig bedroefende niveau vd frontpage weer eens blootgelegd wordt.
Hier nog zo'n parel: 'Huawei heeft inzicht in klantenbestand KPN door levering.."
En dan dat krampachtige verwijzen naar de moderatiefaq. Grow up, laat die moderatie gewoon staan.
Maar we snappen het wel, het is natuurlijk nogal pijnlijk als dit soort terechte feedback regelmatig duidelijk in beeld gaat verschijnen als lezers op +2/3 selecteren.
Dan is met moderatiefaq in de hand zo’n stil hoekje in het forum natuurlijk ideaal
Echter moet er wel een kanttekening gemaakt worden, dat er niet met emoties moet worden gegooid door allebei de kanten (wat wel in dit topic speelt, en in het Huawei topic waar zowel mods, als members meer met emotie schreeuwen dan feitelijk).
Moet zo'n discussie op de frontpage plaats vinden? Ik vind zelf van niet, liever gewoon op het forum. Zet desnoods in het nieuwsbericht een link naar dat topic. En ga op die manier de discussie aan.
Echter is die discussie bij voorbaat al nutteloos aangezien niemand met feiten wil werken, maar liever schreeuwt en roept "Nee zo bedoel ik het niet" of "Jij ziet het verkeerd" en "Ja maar Tweakers zijn de tegenwoordige .... etc etc"
Uiteindelijk werkt een discussie erover als iedereen netjes en normaal reageerd, aangezien dat meerdere malen onmogelijk is gebleken, zie ik de toekomst somber in.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
het is hier zo'n stil hoekje dat we al aan 3 pagina's zitten en 779 views.Help!!!! schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:36:
Het is weer bijna vermakelijk om te zien hoe tweakers op de voor hen gebruikelijke wijze reageert als het regelmatig bedroefende niveau vd frontpage weer eens blootgelegd wordt.

corset schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:35:
[...]
Laatste poging;
1.) Jij maakt een fout in je post
2.) Ik geef aan dat je fout zit
3.) Ipv aan te geven "hey ik zit fout" schiet je de verdediging in. "Nee zo bedoelde ik het niet! Daar gaat het niet om"
Heel simpel, het zou mensen wat meer sieren als ze zouden zeggen "Fuck, ik zat fout, dit had anders gemoeten". Maar blijkbaar is dat te hoog gegrepen.
- ik reageer op balance, de post die ik quote (lijkt me duidelijk en niet fout)
- balance vind het een belangrijke discussie, ik geef aan dat dat prima is, maar niet op de FP
- omdat de FP dus niet de juiste plek is, is de 0 ook terrecht (dat die post van een ander is maakt niet uit)
- balance vindt het een belangrijke discussie, hij mag ten alle tijden een topic aanmaken om die discussie te voeren
- de moderator hoeft dat niet voor FP poster (of voor balance) te doen
Anoniem: 120539
Omdat ik elke keer zit te refreshen met de popcorn op schoot...Kheos schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:41:
[...]
het is hier zo'n stil hoekje dat we al aan 3 pagina's zitten en 779 views.
Mag ik ook een beetje?Anoniem: 120539 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:42:
[...]
Omdat ik elke keer zit te refreshen met de popcorn op schoot...
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Wat men wil is dat je in "Geachte Redactie" een topic opent, je beklag doet en dan kijkt wat er mee gebeurt. Terwijl de praktijk vaak anders laat zien; zoals de TS aanhaalt met de betreffende reactie.
Ik vind de reactie zelf geen 0 waard, er word inhoudelijk een discussie gevoerd over de inhoud van het artikel, namelijk dat er wat ontbreekt. Dit is prima een +1 in mijn optiek. Er wordt vervolgens op gereageerd met informatie die voor de betreffende lezer ontbreekt aan het artikel. Discussie volgt.
Waar de frontpage moderators snel een handje van hebben is: Dit zijn de regels, jij zit fout dus ik fixeer de reactie op de goede score.
Daar word, al weer, een fout signaal mee afgegeven terwijl dat totaal niet de bedoeling (kan zijn) is. Deze discussie word met enige regelmaat gevoerd en de rode draad in die discussies is voornamelijk: wij hebben regels, wij hebben gelijk en jij/jullie niet.
Jammer

Ik geloof dat ik niet de enige ben die het irritant vind om steeds dit soort reacties bovenaan een artikel te zien. In de reacties zie ik graag relevante informatieve posts en discussies. Daar is het moderatiesysteem ook voor bedoeld!Help!!!! schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:36:
Er zijn gewoon plekken waar je dit soort feedback kan aankaarten, waar het veel efficiënter is en je niet direct de reacties onder een artikel vervuilt.
Ik word altijd vreselijk moe van al dat censuurgelul.Kheos schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:38:
Ben ik de enige die de ironie ziet van een topic over censuur op de voorpagina in een zogezegd obscuur hoekje in het forum die zo populair wordt dat die op de voorpagina verschijnt?
Op Tweakers hoor je ook niemand over """"""""censuur"""""""" als het over inhoud gaat waar ze het niet mee eens zijn.
De toon had ook anders kunnen zijn: 'Ik vraag me nog af hoe het zus en zo zit, weet iemand hier meer over?' Dan zou je een +1 gekregen hebben en kreeg je een paar inhoudelijke reacties ervoor terug, die wel terecht een +2 of +3 zouden krijgen.
Niet elk redactielid is op elk gebied van tech een expert. In de bron wordt de informatie niet gedeeld en het uitzoeken hiervan zou veel (waardevolle) tijd gekost hebben. Het nieuwtje is op zich nog wel interessant genoeg om te plaatsen.
Er is hier geen sprake van censuur, het bericht staat gewoon tussen de reacties. Hij is nu alleen gemodereerd naar de waarde die het aan het artikel toevoegt. En een sneer naar de redactie voegt niets inhoudelijks toe.
De reactie wordt op +3 gezet vanwege het simpele feit dat men het met de reactie eens is. Er staan simpelweg niets in de reactie wat een +3 "must read" is overeenkomstig de moderatie richtlijnen. Om de "mee eens" aan te duiden misbruikt men het moderatiesysteem of kiest men de +3 als "mee eens" omdat men niet op de hoogte is van de richtlijnen (ondanks dat de moderatie pop-up hier duidelijk is).FirePuma142 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:24:
[...]
Dit vind ik nogal apart. Blijkbaar is de aangedragen reactie voor vele modererende lezers waardevol, ongeacht of je het er mee eens bent of niet. Om die waarde uit te drukken gebruiken ze hun moderatierechten. En vervolgens wordt die hoge waardering weggevaagd onder de aanname meningmodden en worden en passant de modrechten van deze groep ter discussie gesteld.
In veel gevallen zijn het overigens mensen die vaker hun mening willen laten gelden via het moderatiesysteem door +3 te gebruiken als "mee eens" en de -1 als "mee oneens". Dergelijke moderaties zijn onjuist en onwenselijk.
Je bent welkom om inhoudelijk te discussiëren waarbij we graag onderbouwde reacties zien. Dit soort kinderachtige reacties mag je echter achterwege laten.Help!!!! schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:36:
[ Voor 40% gewijzigd door Bor op 21-06-2019 15:59 ]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Het valt ook op dat 99% van de censuurroepers niet eens weet wat het woord censuur betekent.CurtPoindexter schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:44:
[...]
Ik word altijd vreselijk moe van al dat censuurgelul.
Op Tweakers hoor je ook niemand over """"""""censuur"""""""" als het over inhoud gaat waar ze het niet mee eens zijn.
Cunning linguist.
Puur vanuit de regels van het modereren gesproken heb je wellicht gelijk, ik vind de reactie ook geen +3 waard maar ik kan slechts gissen naar de beweegredenen van anderen.Bor schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:56:
[...]
De reactie wordt op +3 gezet vanwege het simpele feit dat men het met de reactie eens is. Er staan simpelweg niets in de reactie wat een +3 "must read" is overeenkomstig de moderatie richtlijnen. Om de "mee eens" aan te duiden misbruikt men het moderatiesysteem of kiest men de +3 als "mee eens" omdat men niet op de hoogte is van de richtlijnen (ondanks dat de moderatie pop-up hier duidelijk is).
In veel gevallen zijn het overigens mensen die vaker hun mening willen laten gelden via het moderatiesysteem door +3 te gebruiken als "mee eens" en de -1 als "mee oneens". Dergelijke moderaties zijn onjuist en onwenselijk.
Wat ik probeerde aan te geven is dat er blijkbaar een zorg is die door velen gedeeld wordt, ook al uiten ze die dan wellicht op de verkeerde manier. Door die uiting teniet te doen doe je naar mijn mening die zorg tekort
Voelt een beetje alsof je van de juf niet naar de WC mag omdat je niet eerst je vinger hebt opgestoken voordat je het vroeg.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Ik ben het helemaal eens met de conclusie dat het bericht in kwestie een 0 waard is, maar niet met de fixatie - althans niet op dit moment.Dirk schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:58:
Verder, de reactie zelf:
- Eerst een vraag aan de redactie, dit is puur een meta-discussie en hoort dus in GR thuis. Of de redactie het artikel nu wel of niet aanpast, het staat de inhoudelijke discussie in weg.
- Dan een sneer richting de redactie, dat is gewoon ongewenst
- Als laatste nog een inhoudelijke vraag
Al met al dus een grotendeels offtopic reactie met ongewenste elementen die niet meer dan een 0 waard is. Dat vervolgens een forse groep gebruikers er een +2 aan geeft, schijnbaar omdat ze het ermee eens zijn, betekend slechts dat ik deze groep kritisch moet bekijken, om te zien of ze wel modereren zoals dat bedoeld is.
Een stelregel waarop we diverse melders van mismoderaties wijzen luidt:
De reactie is binnen ongeveer 2 uur na plaatsing gefixeerd. terwijl hij ook al genoemd werd in het mismoderatietopic. Ik had de report nog niet eens gelezen -het hele artikel nog niet eens- en nu is de boel alweer gefixeerd. Nofi, maar dat riekt wel naar censuur c.q. voorkeur, natuurlijk mede doordat het een kritiek op Tweakers content is. Dat moderatie en redactie geen invloed op elkaar hebben zoals @WoutF terecht opmerkt staat daar los van; voor het gros van de buitenwacht is dat 1 pot nat.Topicwarning
Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie.
Waarom heb je zo snel gefixeerd? Zo enorm stond het nou ook weer niet uit het lood en het was IMO nog prima recht te trekken met gewone moderaties van mensen die het mismoderatietopic volgen.
Sterker nog: wat heeft het nog voor nut dat Jan, Piet, Joris en Corneel moderatierechten hebben als er zo snel naar een paardenmiddel als dit wordt gegrepen?
Powermods en jijzelf hebben meermaals aangegeven dat dit zo'n beetje jullie uiterste redmiddel is wat jullie liever niet inzetten.
Mijn advies is dan ook om in het vervolg het systeem wat meer tijd te geven.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Het enige voorbeeld van censuur op T.net is volgens mij nog steeds dit:Bart ® schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:11:
[...]
Het valt ook op dat 99% van de censuurroepers niet eens weet wat het woord censuur betekent.
Room42 in "Het grote grappige plaatjes topic Editie 2019"
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Echter hoop ik dat de reactie van Tweakers ook inziet dat er tegenwoordig steeds meer van dit soort topics worden geopend, steeds meer word ge-meningmod. Dat (mis)gedrag van het systeem komt niet zomaar naar boven. Misschien is het handig om eens naar de achterliggende oorzaken te kijken waarom de bezoekers zo aan het mening-modden zijn, dan kan je het probleem bij de wortel aanpakken in plaats van de boel fixeren (een paar takken van de boom af knippen.)
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
laten we ook niet uit het oog verliezen dat het hier gaat over een 'handvol' nieuwsartikels met reacties van een 'handvol' users waar nog niet eens een handvol topics uit voort vloeien.Yariva schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:17:
Ik ben het eens dat deze reactie volgens de huidige regels een 0 hoort te zijn, daar kan ik ook wel mee leven.
Echter hoop ik dat de reactie van Tweakers ook inziet dat er tegenwoordig steeds meer van dit soort topics worden geopend, steeds meer word ge-meningmod. Dat (mis)gedrag van het systeem komt niet zomaar naar boven. Misschien is het handig om eens naar de achterliggende oorzaken te kijken waarom de bezoekers zo aan het mening-modden zijn, dan kan je het probleem bij de wortel aanpakken in plaats van de boel fixeren (een paar takken van de boom af knippen.)
Om het dan te hebben over 'de community' en 'trend' en 'het probleem'...
Waarmee je in de hand werkt dat trolls en fanboys vrij spel hebben. Het moderatiesysteem is bedoelt om het filteren op kwaliteit / toegevoegde waarde mogelijk te maken en goede reacties te belonen. Over het algemeen werkt het best goed maar er zijn zeker situaties waar dat minder geldt. In die gevallen wordt er ingegrepen. Modders die de plan meer dan eens misslaan krijgen een waarschuwing en zien bij herhaling de moderatierechten ingetrokken. Wanneer een reactie erg scheef staat kan deze worden gefixeerd. Er is niet genoeg modforce (of de wens) om alle reacties met de hand langs te gaan.
Anoniem: 310408
Ik weet het, dat is hoe Tweakers het graag ziet maar het blijft vreemd dat je een commentaar wat direct over het berecht gaat niet bij het bericht mag plaatsen. Om eerlijk te zijn heb ik het altijd een tikje gezien als een manier om commentaar op een onjuist of foutief bericht niet te linken met het bericht.[
Feedback hoort in Geachte Reactie.
De moderatie van tweakers in dit geval behoeft uitleg. Stevige uitleg. Want anders is zoals zo veel mensen het al gezegd hebben het hele moderatie systeem gewoon niet betrouwbaar.
Om dit censuur te noemen is een verarming van de discussie. Grote woorden moet je gebruiken voor grote dingen, niet voor mismoderatie.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 310408 op 21-06-2019 21:40 ]
Dat is het niet. Tweakers ken ik juist als een club die open staat voor commentaar. De talloze feedback topics zijn daar voorbeelden van. De reden van een verwijzing naar Geachte Redactie is omdat de discussie op de FP afleidt van discussie over het nieuwsitem inhoudelijk maar ook omdat de redactie niet in staat is continu alle reacties te lezen. De frontpage is gewoon geen geschikte plek voor commentaar over de vorm van een nieuwsitem, de nieuwswaarde of een andere meta discussie.Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:38:
[...]
Om eerlijk te zijn heb ik het altijd een tikje gezien als een manier om commentaar op een onjuist of foutief bericht niet te linken met het bericht.
Welke uitleg mis je nog? De score is gefixeerd omdat deze te ver afwijkt van de voor moderatie opgestelde richtlijnen en via mis- / mee-eens moderaties tot stand is gekomen. Censuur heeft hier totaal niets mee te maken. Sterker nog, het vastzetten van een bepaalde score voldoet niet eens aan de definitie van censuur.De moderatie van tweakers in dit geval behoeft uitleg. Stevige uitleg. Want anders is zoals zo veel mensen het al gezegd hebben het hele moderatie systeem gewoon niet betrouwbaar.
Maar genoeg over die moderatie, volgens mij wordt aan die moderatie veel te veel opgehangen, en houdt dat nu de discussie wat in gijzeling (sorry Balance). Wat mij wat verbaast is dat ondanks de hele discussie die hier plaatsvindt er nog geen topic in geachte redactie terecht is gekomen. Als ik tussen de regels mag doorlezen dan hebben de poster in het nieuwstopic en enkelen in dit forumtopic mede gereageerd omdat ze ook wat meer informatie in het artikel zouden willen zien. Deze discussie wordt nu niet volledig gevoerd, omdat de moderatie correct is uitgevoerd en daarmee het issue vanuit moderatieoptiek, met de geachte redactie opmerking erbij, is afgedaan.
Instrumenteel doet tweakers, en doen haar moderatoren dus precies wat moet worden gedaan. Zeker aan de moderatoren dus geen verwijt. Omdat er echter geen geachte redactie topic ontstaat blijft de inhoudelijke discussie uit. Zo mist tweakers een kans om feedback te ontvangen.
Nu is eerder in de discussie gesteld dat steeds meer mensen hierover klagen, tegelijkertijd wordt dit ook (weg)gerelativeerd. Ik moet tot de conclusie komen dat we niet goed weten hoeveel gebruikers dit vinden, en of het toeneemt. Door de discussie over de moderaties sneeuwt onder dat een tweaker een post plaatst die veel tweakers met een bovengemiddeld getal waarderen. Vergeet even de moderaties, maar dit is toch wel een signaal dat wat er in die post wordt geschreven herkend wordt. Waar ik mij zorgen over maak is dat achter een bezoeker die de moeite neemt een feedback reactie op te stellen er een x aantal zullen staan die niet reageren maar hetzelfde vinden, of die het topic na de tweede alinea simpelweg diskwalificeren en verder gaan met leven.
Nu weet ik zeker dat tweakers heel serieus aan het kijken is of aan de Frontpage en haar artikelen iets moet wijzigen, mogelijk heeft dit dus al haar aandacht. Om het voor dit nieuwsitem een beetje concreter te maken is gewoon dat topic in geachte redactie nodig. Inmiddels is er een topic aangemaakt: Downmodden van relevante vragen door admins. Wel even doorvragen naar de frustratie, door de vraagstelling gaat het weer richting modereren.
Edit 23:58: genoemd topic is gesloten met een verwijzing naar dit topic, begrijpelijk, maar zo is er nog steeds geen geachte redactie topic ontstaan. @Anoniem: 120539 Laat jij je handen nog eens op het toetsenbord neerdalen om zo een topic te creëren? Jij hebt de post geplaatst, om het zuiver te houden zou het mooi zijn als je zelf ook aftrapt. Dit nieuwstopic als voorbeeld dienen om te kijken waar diepgang zou moeten beginnen en eindigen, zoveel hoofden, zoveel meningen, maar daarom is er ook een discussie over nodig.
Edits: taal, typo
[ Voor 14% gewijzigd door teacup op 22-06-2019 08:06 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Dat topic gaat helaas helemaal niet over de originele vraag maar ook weer enkel over de fixatie. Mag ik voorzichtig opmerken dat ik het opmerkelijk vind dat er nog geen topic in GR staat ondanks dat men wel de moeite doet om hier te "klagen"?teacup schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:25:
inmiddels is er een topic aangemaakt: Downmodden van relevante vragen door admins. Wel even doorvragen naar de frustratie, door de vraagstelling gaat het weer richting modereren.
Grijp die kans nu gewoon om met de redactie in discussie te gaan!
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Je bedoelt het sluiten van Downmodden van relevante vragen door admins door mijn collega? Hoe zinvol is het om de discussie nog eens over te doen in een ander topic terwijl hier min of meer alles al is gezegd?dmantione schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 00:02:
In plaats van het onmiddelijk te sluiten had je er ook even een berichtje onder kunnen in plaats van weer naar de moderatorknoppen te grijpen. Zijn die knoppen nu echt zo onweerstaanbaar dat ze te pas en te onpas gebruikt moeten worden?? Nu moet er weer een onderwerp daar geopend gaan worden,
Dat er een topic in GR geopend dient te worden is vanaf de fixatie en mod-break al duidelijk toch?
Kijk, dat is precies de bedoeling. Ik hoop dat het in GR dan ook echt over het nieuwsitem kan gaan ipv dat men de fixatie en moderatie er weer bijsleept. Zoals ik al zei; ik ken Tweakers als een platform waar men open staat voor opbouwende kritiekteacup schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 00:03:
@Bor Dat topic gaat er komen. Wel wil ik eerst Davey400 de kans geven een aftrap te doen. Als hij het niet doet, ga ik het morgen doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Bor op 22-06-2019 00:06 ]
PS. ik ga maffen

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 22-06-2019 00:08 ]
Anoniem: 120539
Eerst slapen nu.
Overigens werd mijn aandacht afgeleid door dit topic waar we nu inzitten door de titel en klikte er op, niet wetende dat het over mijn eigen post ging.
Bij mijn eigenlijke doel kwam ik nooit meer aan.
@teacup ik vind het uiteraard geen enkel probleem als jij het topic start hoor; leef je uit.
Truste!
Ik denk dat onder de streep het systeem (zoals dacht ik wel veel vaker gezegd) gewoon niet goed ontworpen is. Daar werkt geen beleid tegen.Bor schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:57:
[...]
Dat topic gaat helaas helemaal niet over de originele vraag maar ook weer enkel over de fixatie. Mag ik voorzichtig opmerken dat ik het opmerkelijk vind dat er nog geen topic in GR staat ondanks dat men wel de moeite doet om hier te "klagen"?
Grijp die kans nu gewoon om met de redactie in discussie te gaan!
Er zijn twee dimensies, de ene is "Jeuh ik ben het hier zoo enorm mee on/eens" en de andere is "dit is een waardevolle toevoeging".
De eerste dimensie is emotie, dus die overheerst - dus systeem gaat nooit werken. Op het forum heb je de +1 en dat werkt wel, want emotie kan daar alleen positief en voor de rest overlapt het elkaar.
Ik zou het liefst het mod systeem op de FP uitzetten, een kijken hoe ik dat oplos want het voegt voor mij zo weinig toe dat is steeds minder op de FP kom, al kan dat ook door de niet echt super kwaliteit van de meeste artikelen komen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
@Anoniem: 120539: Snap ik, maar het meest zuiver is als je zelf even aftrapt. Zo'n topicaanhef hoeft niet lang te zijn, een droge herhaling van wat je in de reactie op het nieuwsitem zegt en dat je dit toch nog even aan de redactie wil voorleggen.Anoniem: 120539 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 00:14:
@teacup ik vind het uiteraard geen enkel probleem als jij het topic start hoor; leef je uit.
Vandaag overdag zijn mijn handen wat gebonden maar de discussie die dan in je nieuwe GR topic ontstaat hoef je niet alleen te voeren. Dat is van mijn kant even de toezegging.
Ik zie de duimpjes op het forum juist als een voorbeeld hoe een dergelijk systeem niet werkt. Niet alleen doet het vrijwel niets behalve dat je sinds enige tijd een knop hebt om posts met thumbs up te laten zien maar anderzijds zie je juist daar in veel gevallen enkel en alleen de populaire meningen thumbs up krijgen. Dat zijn echter niet altijd de meer interessante reacties. Juist door een thumbs up als "mee eens" of "haha" (etc) te gebruiken zie je soms een verschraling van de discussie en reacties als je gaat filteren. In sommige gevallen polariseert de discussie doordat mensen reacties met thumbs up als meer "waarheid" gaan zien.franssie schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 00:15:
[...]
Op het forum heb je de +1 en dat werkt wel, want emotie kan daar alleen positief en voor de rest overlapt het elkaar.
De emotie die met thumbs up uitgedrukt kan worden is echt niet alleen positief trouwens. Je ziet bijvoorbeeld ook flames die met thumbs up worden beloond.
internet via straalverbinding nieuwsitem weinig informatief
Met een telefoontje met het betreffende bedrijf zou de redactie all die informatie na uitwisselen van email adressen kun verkrijgen, want ik geloof nooit dat communicatie bedrijf de telefoon ophangt voor de redactie tweakers, ze zouden wel gek zijn als ze dat deden, gratis reclame op de FP van de grootste tech site van NL, en dat kost echt niet de hele dag.Dirk schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:58:
Tja, als je verwacht dat elk nieuwsartikel een achtergrondartikel wordt waarin elk detail uitgelegd wordt, dan moet je er ook vanuit gaan dat het volume aan artikelen flink omlaag gaat, want dan is een redacteur makkelijk een dag bezig per artikel. Dat is niet haalbaar en dus kun je daarvoor beter de reacties lezen.
Daarnaast zou ik persoonlijk een groot voorstander zijn van meer kwaliteit dan de huidige kwantiteit aan berichten van tweakers, ik mag dan misschien een van de oude garde zijn, maar vroeger kon tweakers het wel, en ik denk dat dat betekend dat:
- Of de redactie krijgt de tijd niet meer, en moet werken als bv NU.NL, om zoveel mogelijk klicks binnen te halen.
- Of de kwaliteit van het personeel is omlaag gegaan.
- Of de redactie is gewoon lui geworden.
Gedeeltelijk mee eens, maar aan de andere daar wordt ook niet geluisterd, want het is niet de eerste keer dat ik zie dat vooral de oudere garde moord over de dalende kwaliteit van de berichten.Verder, de reactie zelf:
- Eerst een vraag aan de redactie, dit is puur een meta-discussie en hoort dus in GR thuis. Of de redactie het artikel nu wel of niet aanpast, het staat de inhoudelijke discussie in weg.
Ook als die gewoon terecht is, iig ben ik het ook wel ronduit mee eens.- Dan een sneer richting de redactie, dat is gewoon ongewenst
Ik krijg ook een sneer van mijn baas/leidinggevende/collega's als ik op mijn werk er met de pet naar gooi!
Natuurlijk neem de moderatie rechten maar weg van mensen die gefrustreerd zijn met de huidige kwaliteit van hun favoriete tech site, want al een paar jaar is het duidelijk dat de mondsnoeren makkelijker is dan te luisteren!Al met al dus een grotendeels offtopic reactie met ongewenste elementen die niet meer dan een 0 waard is. Dat vervolgens een forse groep gebruikers er een +2 aan geeft, schijnbaar omdat ze het ermee eens zijn, betekend slechts dat ik deze groep kritisch moet bekijken, om te zien of ze wel modereren zoals dat bedoeld is.

Je zit zelf ook al iig 15j op tweakers, en je gaat me toch niet vertellen dat het je zelf ook niet is opgevallen dat de kwaliteit van nieuwsberichten behoorlijk is gekelderd.
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Voor je kunt gaat modden ga je akkoord met de spelregels. Als men die spelregels niet wil volgen volgt er een sanctie... dat is nou niet echt iets wat alleen hier gebeurd.player-x schreef op zondag 23 juni 2019 @ 07:47:
[...]
Natuurlijk neem de moderatie rechten maar weg van mensen die gefrustreerd zijn met de huidige kwaliteit van hun favoriete tech site, want al een paar jaar is het duidelijk dat de mondsnoeren makkelijker is dan te luisteren!.
Het moderatiemodel is zeer duidelijk. Meningmodden is uit den boze. Doe je dat dus stelselmatig wel dan ben je dus eigenlijk bezig het systeem te ondermijnen. Vind je een bepaalde tendens niet goed dan kun je dat op het forum kwijt, en gezien dit topic is het echt niet zo dat niemand van degenen wie het aangaat dat leest.
Dus ja, gewoon simpel, modden op de manier zoals het hoort, en kritiek plaatsen op de plek waar het hoort.... en niemand verliest ook maar een recht.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Hele leuke argumentatie, maar die gaat in zijn geheel niet op in dit geval, er is wat voor zeggen dat de post ongepast is volgens de regels, maar dat is totale bij zaak in jouw argumentatie over meningsmodden.Het moderatiemodel is zeer duidelijk. Meningmodden is uit den boze.
De gene die met +2 en +3 reageerde vonden dat de reactie een bepaalde inhoudelijke waarde had, en gaven die aan de hand daar een waardering.
Meningsmoderatie is als iemand bv zegt 'Apple is een *** bedrijf' en je geeft die reactie daarop een +3, ik zie daar toch echt een verschil in.
dat het niet positief is voor Tweakers is jammer voor ze, maar het is nog steeds binnen hun eigen regels, de post lokken en verdere reacties blokkeren zou imho nog net binnen de grenzen vallen, maar de score veranderen en op 0 lokken niet, daar alleen mensen met mod rechten kunnen zien wat er echt is gebeurd.
Edit:
Heb in het verleden verschillende keren nieuwsberichten voorbij zien komen, waar Tweakers op kritische manier schreef over bedrijven die ingrepen in forums waar kritiek werd gespuid op die bedrijven, en nu doet Tweakers het zelfde, zij het in mindere mate nu op de FP.
[ Voor 13% gewijzigd door player-x op 23-06-2019 12:05 ]
Vroeger stond Tweakers.net vol met berichten zoals deze: nieuws: Come on K7 !player-x schreef op zondag 23 juni 2019 @ 07:47:
ik mag dan misschien een van de oude garde zijn, maar vroeger kon tweakers het wel, en ik denk dat dat betekend dat:
- Of de redactie krijgt de tijd niet meer, en moet werken als bv NU.NL, om zoveel mogelijk klicks binnen te halen.
- Of de kwaliteit van het personeel is omlaag gegaan.
- Of de redactie is gewoon lui geworden.
In feite is er in dit geval heel weinig tot geen verschil. Een +3 op deze reactie is een meningmoderatie als je kijkt naar de inhoud.player-x schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:00:
[...]
De gene die met +2 en +3 reageerde vonden dat de reactie een bepaalde inhoudelijke waarde had, en gaven die aan de hand daar een waardering.
Meningsmoderatie is als iemand bv zegt 'Apple is een *** bedrijf' en je geeft die reactie daarop een +3, ik zie daar toch echt een verschil in.
Dat de post niet positief is is jammer maar natuurlijk niet erg. De score fixeren is een gevolg van het te grote aantal foute moderaties en heeft niets met de inhoud te maken. Je haalt hier zaken echt door elkaar.dat het niet positief is voor Tweakers is jammer voor ze, maar het is nog steeds binnen hun eigen regels, de post lokken en verdere reacties blokkeren zou imho nog net binnen de grenzen vallen, maar de score veranderen en op 0 lokken niet, daar alleen mensen met mod rechten kunnen zien wat er echt is gebeurd.
Ik zie dit toch anders. Sterker nog, ik heb hier zelfs mensen moeten aanmoedigen voordat er een inhoudelijk topic in GR werd geopend. Tweakers staat absoluut open voor (opbouwende) kritiek. Een fixatie heeft enkel als doel om een goed passende score overeenkomstig de moderatie FAQ te bewerkstelligen wanneer dat op een andere manier niet lijkt te lukken. De admin edit wijst je bovendien nog in de juiste weg om dergelijke feedback achter te laten.Heb in het verleden verschillende keren nieuwsberichten voorbij zien komen, waar Tweakers op kritische manier schreef over bedrijven die ingrepen in forums waar kritiek werd gespuid op die bedrijven, en nu doet Tweakers het zelfde, zij het in mindere mate nu op de FP.
Onder een artikel in een reactie is het offtopic, dat is al jaren zo en ik zie niet waarom dat zou moeten veranderen; Men wijst naar de plek waar men wel de feedback accepteert en ook daadwerkelijk ziet, maar die wordt te weinig gebruikt door de gebruikers, men voelt zich liever direct aangevallen of de mond gesnoerd onder het mom van censuur, wat de reinste onzin is in deze. Er wordt al jaren aangegeven waar de Tweakers Redactie de feedback hebben wilt, maar het merendeel lijkt dat niet te hebben gelezen en dumpt het nog altijd steevast in een reactie in de hoop dat er iets ermee gebeurd. Bovenaan bij elk artikel, bij de gegevens van de auteur, zit een knop 'Feedback'. Ik stel voor om die eens te gaan gebruiken.dmantione schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:47:
De admin-edit zal op de gebruiker overkomen als een terechtwijzing en is een signaal naar de plaatser, maar ook de rest van de lezers dat een kritische opmerking over het artikel niet geduld wordt. Vandaar het onderwerp van dit draadje.
Tel daarbij op dat de bedoeling is om in de reacties inhoudelijk te reageren, in lijn met de inhoud van het artikel.
Het gebeurd tegenwoordig steeds meer dat men +2 of +3 uitdeelt om simpelweg aan te geven dat men het eens is met de poster en (inhoudelijk) verder niets toe te voegen hebben. Ook dat is (een vorm van) meningmodden. Met een dergelijke redenatie ben je meer recht aan het praten wat krom is.player-x schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:00:
[...]
Hele leuke argumentatie, maar die gaat in zijn geheel niet op in dit geval, er is wat voor zeggen dat de post ongepast is volgens de regels, maar dat is totale bij zaak in jouw argumentatie over meningsmodden.
dat het niet positief is voor Tweakers is jammer voor ze, maar het is nog steeds binnen hun eigen regels, de post lokken en verdere reacties blokkeren zou imho nog net binnen de grenzen vallen, maar de score veranderen en op 0 lokken niet, daar alleen mensen met mod rechten kunnen zien wat er echt is gebeurd.
Edit:
Heb in het verleden verschillende keren nieuwsberichten voorbij zien komen, waar Tweakers op kritische manier schreef over bedrijven die ingrepen in forums waar kritiek werd gespuid op die bedrijven, en nu doet Tweakers het zelfde, zij het in mindere mate nu op de FP.
[ Voor 66% gewijzigd door CH4OS op 23-06-2019 13:56 ]
[ Voor 9% gewijzigd door dmantione op 23-06-2019 13:58 ]
Als je naar de moderatie voorwaarden kijkt heb stikt technisch gezien gelijk, maar als je die lijn door trekt zouden alle +2/+3 reacties die offtopic zijn ook meteen een 0 moeten geven, maar dat gebeurt niet, omdat het normaal is dat discussies licht ontsporen, dat gebeurt dagelijks, alleen omdat het nu over kritiek op Tweaker gebeurt wordt er veel harder ingegrepen als normaal.Bor schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:11:
In feite is er in dit geval heel weinig tot geen verschil. Een +3 op deze reactie is een meningmoderatie als je kijkt naar de inhoud.
Dit is niet op de man bedoelt, maar je klinkt nu wel heel erg als een ambtenaar die zegt, ''sorry meneer, maar dat zijn de regels nu eenmaal'', en je kan het vast wel met me eens zijn dat deze nieuwspost niet echt van bijzondere hoge waarde is, en daarnaast stelt hij imho bijzonder goede vragen.Dat de post niet positief is is jammer maar natuurlijk niet erg. De score fixeren is een gevolg van het te grote aantal foute moderaties en heeft niets met de inhoud te maken. Je haalt hier zaken echt door elkaar.
Als je veder deze discussies wilt voorkomen, maak dan ook een moderatie systeem voor nieuwsberichten zelf, dat voorkomt dat mensen op de verkeerde plaatsen hun frustraties uiten.
Want dit bericht had van mij een -1 gekregen voor het gebrek aan nuttige informatie.
Heb ik gewoon opgegeven, hoop als andere het doen het wel over komt.Ik zie dit toch anders. Sterker nog, ik heb hier zelfs mensen moeten aanmoedigen voordat er een inhoudelijk topic in GR werd geopend. Tweakers staat absoluut open voor (opbouwende) kritiek. Een fixatie heeft enkel als doel om een goed passende score overeenkomstig de moderatie FAQ te bewerkstelligen wanneer dat op een andere manier niet lijkt te lukken. De admin edit wijst je bovendien nog in de juiste weg om dergelijke feedback achter te laten.
Bedenk wel feedback knop een stuk minder toegankelijk is dan gewoon een reactie, en als je ziet in sommige reacties hier, een hoop van ons vinden het jammer dat we minder diepgaande tech hebben en meer gadget, en dit was best een interessant artikel geweest als een beetje meer tech in had gezeten en minder NU.nl.
Wat is er mis mee om feedback / kritiek op 1 plek te verzamelen in plaats van de accepteren onder artikelen in reacties? Dat maakt het voor de redactie er ook niet overzichtelijker op.dmantione schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:57:
Als de rest van het publiek kritische opmerkingen niet mag zien en die buiten het zicht gehouden dienen te worden, dan is dat zo'n beetje de definitie van censuur. Uiteindelijk is Tweakers een commercieel bedrijf een geen democratie, dus als dat de handelsbelangen dient, prima, maar dan stel ik voor dat we er niet omheen draaien, maar het beestje bij de naam durven noemen.
Ook kun je als gebruiker van Tweakers ook niet verwachten dat redactieleden alle artikelen afstruinen op zoek naar feedback, daar zijn ze bovendien ook niet voor aangenomen.
Deze dan! nieuws: Abit BH 6 BIOS Upgrades.Hielko schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:09:
Vroeger stond Tweakers.net vol met berichten zoals deze: nieuws: Come on K7 !
[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 23-06-2019 14:17 ]
Nee dat is pertinent niet waar. De reactie is gefixeerd en van een edit voorzien omdat het GR materiaal is. Dit gebeurt vaker. De reactie zelf staat er nog steeds en voor zover ik kan zien ook nog compleet. Je legt verbanden die er niet zijn. Lees mijn andere reactie in dit topic over hoe ik Tweakers ken als het over opbouwende kritiek gaat nog eens zou ik zeggen.player-x schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:03:
[...]
Als je naar de moderatie voorwaarden kijkt heb stikt technisch gezien gelijk, maar als je die lijn door trekt zouden alle +2/+3 reacties die offtopic zijn ook meteen een 0 moeten geven, maar dat gebeurt niet, omdat het normaal is dat discussies licht ontsporen, dat gebeurt dagelijks, alleen omdat het nu over kritiek op Tweaker gebeurt wordt er veel harder ingegrepen als normaal.
Ik begrijp je frustratie en niet om flauw te zijn maar juist Geachte Redactie is de plek om dit aan te kaarten.Bedenk wel feedback knop een stuk minder toegankelijk is dan gewoon een reactie, en als je ziet in sommige reacties hier, een hoop van ons vinden het jammer dat we minder diepgaande tech hebben en meer gadget, en dit was best een interessant artikel geweest als een beetje meer tech in had gezeten en minder NU.nl.
[ Voor 20% gewijzigd door Bor op 23-06-2019 14:19 ]
In plaats van de regels aan te scherpen, daar heel hard aan vast te houden, en constant het te moeten uitleggen en/of mensen de les te lezen over die (niet altijd heel erg vanzelfsprekende) regels, zou ik zelf bijvoorbeeld overwegen om in de buurt van het reactie-veld een beter zichtbare optie voor feedback toe te voegen.
Eén knop/optie om een reactie te geven op de inhoud (bijvoorbeeld over wat je vindt van de nieuwe Ryzen 3-processors), en een andere knop/optie om feedback te geven op het artikel (bijvoorbeeld iets wat niet klopt of niet volledig is) zou voor heel veel van dit soort situaties best wel een oplossing kunnen zijn.
The devil is in the details.
idd. Tweakers wil zo hard dat het publiek dit mag niet zien, dat ze een aparte sectie van het forum eraan gewijd hebben die zo populair is dat het op de voorpagina staat.dmantione schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:57:
Als de rest van het publiek kritische opmerkingen niet mag zien en die buiten het zicht gehouden dienen te worden, dan is dat zo'n beetje de definitie van censuur. Uiteindelijk is Tweakers een commercieel bedrijf een geen democratie, dus als dat de handelsbelangen dient, prima, maar dan stel ik voor dat we er niet omheen draaien, maar het beestje bij de naam durven noemen.

Onder de auteur van een nieuwsitem staat al een feedback knop welke je direct naar Geachte Redactie wijst.Hahn schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:19:
In hoeverre heeft Tweakers al gedacht over hoe feedback geven op artikelen wat meer gestroomlijnd kan worden? Want dit is een heel vaak terugkerend probleem, waarbij mensen vinden dat ze iets toevoegen, maar omdat het 'in de regels' staat dat feedback niet in de reacties mag het naar beneden gemod wordt.
In plaats van de regels aan te scherpen, daar heel hard aan vast te houden, en constant het te moeten uitleggen en/of mensen de les te lezen over die (niet altijd heel erg vanzelfsprekende) regels, zou ik zelf bijvoorbeeld overwegen om in de buurt van het reactie-veld een beter zichtbare optie voor feedback toe te voegen.
Eén knop/optie om een reactie te geven op de inhoud (bijvoorbeeld over wat je vindt van de nieuwe Ryzen 3-processors), en een andere knop/optie om feedback te geven op het artikel (bijvoorbeeld iets wat niet klopt of niet volledig is) zou voor heel veel van dit soort situaties best wel een oplossing kunnen zijn.
Heb je de reacties hier uberhaubt wel gelezendmantione schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:57:
Dus elk artikel moet maar verkapte reclame worden? Waarom moet alles uitgekauwd worden in een artikel? Kan je niet gewoon een nieuwsartikel lezen en als je het interessant vind er zelf dieper induiken? Maar goed, de hoeveelheid informatie die je in een artikel gooit kan natuurlijk over getwist worden. Ik heb alleen het idee dat het vooral een kleine groep is dat problemen heeft met de hoeveelheid informatie in artikels.player-x schreef op zondag 23 juni 2019 @ 07:47:
[...]
Met een telefoontje met het betreffende bedrijf zou de redactie all die informatie na uitwisselen van email adressen kun verkrijgen, want ik geloof nooit dat communicatie bedrijf de telefoon ophangt voor de redactie tweakers, ze zouden wel gek zijn als ze dat deden, gratis reclame op de FP van de grootste tech site van NL,
Ben ik het niet mee eens. In dit geval zit er een groot stuk off-topic in de post en een paar on-topic vragen. On-topic vragen zijn over het algemeen +1 en off-topic is 0. Omdat het stuk dat off-topic was de overhand had is de post terecht op 0 gezet. Als we heel gul zijn +1. Maar het is zeker geen +2 of +3 waard. De vragen hadden kunnen leiden tot posts die de vragen beantwoord. Die post zou dan (afhankelijk van de inhoud) +2 of zelfs +3 kunnen krijgen. Dat zijn de richtlijnen. De vraag is waarom dat niet duidelijk genoeg is en waarom er zo vaak verkeerd gemod wordt.player-x schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:00:
[...]
Hele leuke argumentatie, maar die gaat in zijn geheel niet op in dit geval, er is wat voor zeggen dat de post ongepast is volgens de regels, maar dat is totale bij zaak in jouw argumentatie over meningsmodden.
Kom op... Tweakers heeft niet ingegrepen omdat het een kritische post was, maar omdat er verkeerd gemod is door de community. Oftewel: toepassing van beleid. Dit beleid wordt overigens vaker toegepast dan je denkt, en lang niet altijd (bijna nooit) op kritische posts naar Tweakers toe. Er is een plek waar kritiek geuit kan worden en dat is niet onder een artikel, maar op het forum.player-x schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:00:
[...]
Edit:
Zijn ook diverse topics over geweest, maar ook niet echt iets vruchtbaars uit gekomen. Los van dat, als er wel iets uit komt, wordt het waarschijnlijk alsnog afgeschoten omdat er geen dev-tijd is.Hahn schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:19:
In hoeverre heeft Tweakers al gedacht over hoe feedback geven op artikelen wat meer gestroomlijnd kan worden? Want dit is een heel veel terugkerend issue, waarbij mensen vinden dat ze iets toevoegen, maar omdat het 'in de regels' staat dat feedback niet in de reacties mag het naar beneden gemod wordt.
Zijn goede ideeën, maar ze moeten nog wel geïmplementeerd worden en dev-tijd is bij Tweakers erg schaars. Plus dat de priotisering zoiets ook nog eens een lage prio geeft (er wordt immers ook een financiële overweging gemaakt, het moet dus ook wel iets opleveren...).In plaats van de regels aan te scherpen, daar heel hard aan vast te houden, en constant het te moeten uitleggen en/of mensen de les te lezen over die (niet altijd heel erg vanzelfsprekende) regels, zou ik zelf bijvoorbeeld overwegen om in de buurt van het reactie-veld een beter zichtbare optie voor feedback toe te voegen.
Ik weet van die optie, en dat vind ik dus absoluut niet duidelijk of behulpzaam. Het is een link dat naar een forumdeel verwijst, en that's it. Voelt voor mij best wel aan als 'Feedback? Hier een forumdeel, zoek het maar uit wat verder de bedoeling is'.Bor schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:20:
[...]
Onder de auteur van een nieuwsitem staat al een feedback knop welke je direct naar Geachte Redactie wijst.
En gezien de hoeveelheid feedback op artikelen in de reacties eindigt is het volgens mij ook wel duidelijk dat dat linkje niet heel veel doet.
Er kan op z'n minst over nagedacht worden. En verder is het aan Tweakers zelf om te bepalen of het een groot genoeg issue is om gelijk wat mee te doen, of later. Of niet, wat ook een conclusie kan zijn. Maar wij als users hoeven gelukkig niet te bepalen of het wel of niet kanCH4OS schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:22:
[...]
Zijn goede ideeën, maar ze moeten nog wel geïmplementeerd worden en dev-tijd is bij Tweakers erg schaars. Plus dat de priotisering zoiets ook nog eens een lage prio geeft (er wordt immers ook een financiële overweging gemaakt, het moet dus ook wel iets opleveren...).
[ Voor 35% gewijzigd door Hahn op 23-06-2019 14:25 ]
Ik heb het al meerdere malen betoogd en nu het onderwerp daadwerkelijk in GR geopend is zien we ook dat dat wat ik schrijf klopt:CH4OS schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:13:
Wat is er mis mee om feedback / kritiek op 1 plek te verzamelen in plaats van de accepteren onder artikelen in reacties? Dat maakt het voor de redactie er ook niet overzichtelijker op.
De oorspronkelijke reactie constateerde een gebrek aan een hoop interessante informatie. Andere gebruikers hebben daar in een mum van tijd op gereageerde met een hoop van de informatie wat de betreffende gebruiker mistte. De betreffende discussie is voor lezers van het artikel dan ook waardevolle aanvullende informatie geworden die de moeite waard is om te lezen.
Op het gestartte onderwerp in GR is tot nog toe niet gereageerd. Misschien dat de redactie nog zal reageren, prima, maar zeker is dat dat nooit tot het waardevolle draadje zal leiden dat onder het artikel is ontstaan. En dat heeft alles te maken met publiek: Die ene plek is buiten het zicht van het publiek dat het artikel leest. Dat is er mis mee.
Het wordt een andere situatie als het een 1-op-1 kwestie tussen auteur en gebruiker is/wordt wat andere gebruikers maar afleidt. Dan zou ik het met je eens zijn.
@Bor dit dus; jij doet nu exact wat @Hahn eerder al aangaf "vasthouden aan regels en hier steeds op hammeren" terwijl als ik Hahn goed begrijp hij juist in zijn eerste reactie al aangaf dat de feedback knop onduidelijk/onlogisch is.Hahn schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:22:
[...]
Ik weet van die optie, en dat vind ik dus absoluut niet duidelijk of behulpzaam. Het is een link dat naar een forumdeel verwijst, en that's it. Voelt voor mij best wel aan als 'Feedback? Hier een forumdeel, zoek het maar uit wat verder de bedoeling is'.
En gezien de hoeveelheid feedback op artikelen in de reacties eindigt is het volgens mij ook wel duidelijk dat dat linkje niet heel veel doet.
[...]
Er kan op z'n minst over nagedacht worden. En verder is het aan Tweakers zelf om te bepalen of het een groot genoeg issue is om gelijk wat mee te doen, of later. Of niet, wat ook een conclusie kan zijn. Maar wij als users hoeven gelukkig niet te bepalen of het wel of niet kan
Ben het verder met Hahn eens dat Tweakers ook eens kan kijken naar het stroomlijnen van feedback ipv hameren dat het op de juiste plek moet staan.
Dit is een account.
Iets met weekend, denk ik zo? Niet iedereen zit 24/7 achter zijn of haar PC of te werken... Weet niet wat jij verwacht van Tweakers Crew- en Redactieleden?dmantione schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:26:
Op het gestartte onderwerp in GR is tot nog toe niet gereageerd. Misschien dat de redactie nog zal reageren, prima, maar zeker is dat dat nooit tot het waardevolle draadje zal leiden dat onder het artikel is ontstaan. En dat heeft alles te maken met publiek: Die ene plek is buiten het zicht van het publiek dat het artikel leest. Dat is er mis mee.
Been there, done that, eigenlijk. Maar los van de feedback en een discussie daarop, moet Tweakers ook afwegen; dat devtijd schaars is en dat het - financieel gezien - het ook niet veel oplevert. Dus ja, zoiets is 'nice to have', maar doordat het qua prio nooit hoger zal worden dan dat, wordt het niet op korte termijn gerealiseerd. Hoeft ook niet, maar bedenk wel dat andere zaken dan wel voor kunnen gaan, omdat die nu eenmaal meer prioriteit hebben.Grvy schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:30:
Ben het verder met Hahn eens dat Tweakers ook eens kan kijken naar het stroomlijnen van feedback ipv hameren dat het op de juiste plek moet staan.
[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 23-06-2019 14:35 ]
Precies! En daar heb je nou je gemeenschap voor. Die is al lang en breed in het gat gesprongen en doet dat onder het artikel. Niet in GR.CH4OS schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:33:
[...]
Iets met weekend, denk ik zo? Niet iedereen zit 24/7 achter zijn of haar PC of te werken... Weet niet wat jij verwacht van Tweakers Crew- en Redactieleden?
[ Voor 49% gewijzigd door dmantione op 23-06-2019 14:38 ]
Point being?
Nogmaals, je kunt niet verwachten dat degenen die daadwerkelijk iets met de feedback kunnen doen de reacties gaan lezen van alle artikelen die zij schrijven, op zoek naar feedback. Daar zijn ze ten eerste niet voor aangenomen en zit men ook niet op te wachten om al die reacties te gaan lezen.
[ Voor 64% gewijzigd door CH4OS op 23-06-2019 14:40 ]
Mee eens, vind de 'Feedback' knop als oudgediende al behoorlijk ontoegankelijk, hoe moet die niet al zijn voor de nieuwere bezoekers.Grvy schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:30:
Dit zou een oplossing kunnen zijn die dichter bij de lezers staat.

Een feedback tab, en is simpel te implementeren.
Dat is wél de bedoeling, want met name de vraag die over spoorwegen ontstond is goed en inhoudelijk door gebruikers beantwoord. Eén zorg voor de redactie minder.CH4OS schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:38:
En dat is dus precies niet de bedoeling en is de cirkel weer rond...
Point being?
Nogmaals, je kunt niet verwachten dat degenen die daadwerkelijk iets met de feedback kunnen doen de reacties gaan lezen van alle artikelen die zij schrijven. Daar zijn ze ten eerste niet voor aangenomen en zit men ook niet op te wachten om al die reacties te gaan lezen.
Maar dat een reactie qua moderatie gefixeerd is weerhoud je toch niet om in die thread te discussieren?dmantione schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:39:
Dat is wél de bedoeling, want met name de vraag die over spoorwegen ontstond is goed en inhoudelijk door gebruikers beantwoord. Eén zorg voor de redactie minder.
CH4OS schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:38:
Point being?
Nogmaals, je kunt niet verwachten dat degenen die daadwerkelijk iets met de feedback kunnen doen de reacties gaan lezen van alle artikelen die zij schrijven, op zoek naar feedback. Daar zijn ze ten eerste niet voor aangenomen en zit men ook niet op te wachten om al die reacties te gaan lezen.
[ Voor 74% gewijzigd door Grvy op 23-06-2019 14:44 ]
Dit is een account.
Volgens mij is zijn punt dat als er iets niet klopt of ontbreekt in een artikel, dat mensen in de reacties dit aanstippen, zodat de schade van foute informatie (#fakenews?CH4OS schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:38:
Point being?
Tweakers wil dat niet, maar dat is een regel die ze zelf bedacht hebben, terwijl het voor veel lezers juist wel toegevoegde waarde heeft. En al helemaal wanneer, zoals jij zelf ook zegt, het bijvoorbeeld weekend is en de redacteuren er langer over doen om correcties toe te passen.
Wat is nu het daadwerkelijke probleem, want ik heb nu het idee dat er meerdere zaken door elkaar heen gaan en dat laten @Grvy en @Hahn nu wel goed zien in elk geval.
Je begrijpt niet dat een redacteur niet is aangenomen om naar feedback in de reacties op frontpage artikelen te struinen?
[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 23-06-2019 14:47 ]
Als je gebruikers gaat manen om, bot gezegd, hun waffel te houden na kritiek, ontmoedig je wel degelijk de discussie.CH4OS schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:40:
[...]
Maar dat een reactie qua moderatie gefixeerd is weerhoud je toch niet om in die thread te discussieren?Dus wat is het probleem nou?
Maar dat is niet wat er gebeurd?dmantione schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:46:
Als je gebruikers gaat manen om, bot gezegd, hun waffel te houden na kritiek, ontmoedig je wel degelijk de discussie.
nee, sorry helaas begrijp ik dat niet. Maar ik ben dan ook zo een sukkel die graag hoort wat beter kan ipv denken dat ik alles goed doe.CH4OS schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:45:
Waar gaat het nu precies om dan? De gefixeerde moderatie omdat er GR-materiaal in het artikel zit, of een discussie die is ontstaan op een reactie, die uiteingelijk gefixeerd is?
Wat is nu het daadwerkelijke probleem, want ik heb nu het idee dat er meerdere zaken door elkaar heen gaan en dat laten @Grvy en @Hahn nu wel goed zien in elk geval.
[...]
Je begrijpt niet dat een redacteur niet is aangenomen om naar feedback in de reacties op frontpage artikelen te struinen?
Daarom ga ik dus ook op mijn werk actief op zoek naar feedback want dan is het volgende keer beter.
Dit is een account.
Kan dat niet allebei besproken worden? Volgens mij zijn het geen drastisch verschillende zaken.CH4OS schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:45:
Waar gaat het nu precies om dan? De gefixeerde moderatie omdat er GR-materiaal in het artikel zit, of een discussie die is ontstaan op een reactie, die uiteingelijk gefixeerd is?
Wat mij betreft gaat dit topic over waarom feedback op artikelen weggemod worden. Het antwoord is duidelijk: feedback op artikelen hoort in GR, niet in de reacties. Maar de vraag voor mij is nog wel een beetje: waarom eigenlijk? Want mensen worden er wel wijzer van als de reacties belangrijke toevoegingen doen.
Ik zou dat niet in 1 topic bespreken nee, dan gaan mensen dingen door elkaar halen. Lijkt me niets mis mee om twee discussies in twee topics te voeren.Hahn schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:48:
Kan dat niet allebei besproken worden? Volgens mij zijn het geen drastisch verschillende zaken.
Zou feedback in de reacties komen te staan, dan sneeuwt dat mettertijd onder bij de inhoudelijke reacties en je kunt van redactieleden niet verwachten dat zij alle nieuwsartikelen afstruinen op zoek naar feedback. Jij als gebruikt hebt feedback, dan kun je die melden in GR, daar hoef je een redactielid niet naar te laten zoeken, lijkt me.Wat mij betreft gaat dit topic over waarom feedback op artikelen weggemod worden. Het antwoord is duidelijk: feedback op artikelen hoort in GR, niet in de reacties. Maar de vraag voor mij is nog wel een beetje: waarom eigenlijk? Want mensen worden er wel wijzer van als de reacties belangrijke toevoegingen doen.
Maar dat is niet wat er gebeurd? De post is minder (inhoudelijk) relevant voor de reacties onder het artikel, dus wordt naar beneden gezet zodat inhoudelijke reacties naar boven gaan. En discussie die op op de verkeerde plaats plaatsvindt ontmoedigen lijkt mij nou niet bepaald een slechte actie.dmantione schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:46:
[...]
Als je gebruikers gaat manen om, bot gezegd, hun waffel te houden na kritiek, ontmoedig je wel degelijk de discussie.
Kijk, ik zou het met je eens zijn als de reactie totaal verwijderd zou zijn, maar dat is hier gewoon niet het geval.
[ Voor 10% gewijzigd door Ionicawa op 23-06-2019 14:54 ]
Nee dat is niet wat ik doe. Ik wijs er alleen op dat er een feedback knop is die gebruikt kan worden. Dat die niet super handig is geeft Hahn daarna aan en dat ben ik met hem eens.Grvy schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:30:
[...]
@Bor dit dus; jij doet nu exact wat @Hahn eerder al aangaf "vasthouden aan regels en hier steeds op hammeren" terwijl als ik Hahn goed begrijp hij juist in zijn eerste reactie al aangaf dat de feedback knop onduidelijk/onlogisch is.
Gelukkig hebben we een forum als: Mooie Features waar dit soort ideeën en verzoeken achtergelaten kunnen worden. Ja dat is een verwijzing naar een ander forum maar dat is wel de plek waar feature requests per topic gebundeld worden om ze te bekijken / beoordelen. Ideeën zijn altijd welkom
Puur algemeen; Ik het idee dat het topic een beetje verzand in negatieve reacties vanuit enkelen en het herhalen van uitleg.
Er zijn meerdere redenen;Hahn schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:48:
[...]
Het antwoord is duidelijk: feedback op artikelen hoort in GR, niet in de reacties. Maar de vraag voor mij is nog wel een beetje: waarom eigenlijk? Want mensen worden er wel wijzer van als de reacties belangrijke toevoegingen doen.
- De redactie is niet in staat om alle reacties te blijven volgen onder elk item. Kortom; je bereikt degene die het verschil kan maken of extra uitleg kan geven vaak niet
- Feedback in een reactie is soms direct outdated of zelfs waardeloos na bijvoorbeeld een edit van het artikel
- Veelal leiden discussies over de vorm van een artikel behoorlijk af van de discussie over het onderwerp inhoudelijk
- In sommige gevallen leiden dergelijke discussies helaas op de FP tot moddergooien tot zelfs naming and shaming
[ Voor 31% gewijzigd door Bor op 23-06-2019 14:54 ]
Ik ben het met @Grvy eens dat je je nogal blind lijkt te staren op wat niet kan. Je doet alsof dit nou eenmaal is hoe het is, en basta.CH4OS schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:50:
[...]
Zou feedback in de reacties komen te staan, dan sneeuwt dat mettertijd onder bij de inhoudelijke reacties en je kunt van redactieleden niet verwachten dat zij alle nieuwsartikelen afstruinen op zoek naar feedback. Jij als gebruikt hebt feedback, dan kun je die melden in GR, daar hoef je een redactielid niet naar te laten zoeken, lijkt me.
Maar waarom zouden redacteuren niet het eerste uur even de reacties in de gaten kunnen houden? Of vraag bijvoorbeeld een stagiair om dat te doen. Of biedt een duidelijkere optie om feedback te geven.
Alles kan altijd beter, denk in mogelijkheden en oplossingen
Dat is toch niet wat hier is gebeurt? Feitelijk is de reactie gefixeerd op de juiste score volgens onze richtlijnen. That's all. Daarbij is aangegeven waar dergelijke feedback beter op zijn plaats is.dmantione schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:46:
[...]
Waarom zo negatief. Ik houdt de discussie graag opbouwend en daarmee interessant.
Sorry als ik zo overkom, maar dat krijg je als er twee discussies door elkaar heen lopen.Hahn schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:53:
Ik ben het met @Grvy eens dat je je nogal blind lijkt te staren op wat niet kan. Je doet alsof dit nou eenmaal is hoe het is, en basta.
Wie zegt dat feedback binnen het eerste uur komt? Een stagiair komt ook niet om de reacties te bekijken natuurlijk... Zie je bij andere sites waar je onder nieuwsartikelen kunt reageren toch ook niet?Maar waarom zouden redacteuren niet het eerste uur even de reacties in de gaten kunnen houden? Of vraag bijvoorbeeld een stagiair om dat te doen. Of biedt een duidelijkere optie om feedback te geven.
Dat snap ik. Ik heb in het verleden vaak zat in GR feedback aangeleverd en meegesproken in discussies waar eigenlijk nooit iets vruchtbaars uit gekomen is.Alles kan altijd beter, denk in mogelijkheden en oplossingen
De score is volgens de richtlijnen juist. Maar ik zou het bijzonder kut vinden als mijn reactie die ik met goede bedoelingen heb geschreven, en voorzien heb van goede informatie, van een +2 of +3 naar een 0 gemod wordt.Bor schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:56:
[...]
Dat is toch niet wat hier is gebeurt? Feitelijk is de reactie gefixeerd op de juiste score volgens onze richtlijnen. That's all.
Dus ja, de score 'klopt' technisch. Maar 0 is gewoon geen positieve score. En daar zullen mensen dus soms over vallen.
Dat is op zich prima, maar ik denk dat de toon daarin wel iets vriendelijker zou kunnen. Een admin-edit met "Commentaar hoort in GR" voelt als een tik op de pols, omdat je wat fout doet (en dat is het eigenlijk ook).Daarbij is aangegeven waar dergelijke feedback beter op zijn plaats is.
Maak je daar "Bedankt voor je feedback! Zou je dit willen plaatsen in Geachte Redactie? Dan kan er naar gekeken worden door de redacteur." van, dan is het al een heel ander verhaal, gok ik zo.
Kudo's voor de inhoudelijke argumenten, dat is vaak lastig in verhitte discussiesWaarom zo negatief. Ik houdt de discussie graag opbouwend en daarmee interessant.
Dat klinkt heel inefficiënt. Ik vind wel dat je mag verwachten dat je de redactie zoveel mogelijk helpt om overzicht te bewaren en feedback plaats op een centrale plek waar discussie (ook met de rest van de community) mogelijk is. Dus niet onder een artikel tussen alle andere reacties.Hahn schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:53:
[...]
Maar waarom zouden redacteuren niet het eerste uur even de reacties in de gaten kunnen houden? Of vraag bijvoorbeeld een stagiair om dat te doen.
Ik zou zeggen dat als je nog een goed idee hebt om de feedback knop duidelijker te maken dat je dat vooral moet voorstellen. Anders moet je accepteren dat users er af en toe op gewezen moeten worden dat de feedback mogelijkheid bestaat en dat ze feedback dus maar daar moeten neerzetten. Volgens mij zou dat per user die het doet ook maar 1x nodig moeten zijn en zou het daarna goed moeten gaan. En het gros van de users vangt het zijdelings wel op (of zien de feedback knop wel gewoon) en doet het dus direct goed.
Er zijn twee ingrepen gedaan: Fixeren en vermanen.Bor schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:56:
[...]
Dat is toch niet wat hier is gebeurt? Feitelijk is de reactie gefixeerd op de juiste score volgens onze richtlijnen. That's all. Daarbij is aangegeven waar dergelijke feedback beter op zijn plaats is.
Waarom zo negatief. Ik houdt de discussie graag opbouwend en daarmee interessant.
Wat betreft dat fixeren: Het is duidelijk dat de reactie te hoog gewaardeerd werd. Dat had evenwel een duidelijke reden: Kijk naar de oorzaak voordat je alleen de gevolgen gaat bestrijden. Als je mijn reacties leest ben ik evenwel het meest kritisch op het vermanen. Dat was mijn inziens in deze situatie een ongewenste vorm van modereren.
Ik doe mijn best om inhoudelijk en opbouwend te reageren.
Dat is een punt waar we intern over spreken op dit momentHahn schreef op zondag 23 juni 2019 @ 15:02:
[...]
Dat is op zich prima, maar ik denk dat de toon daarin wel iets vriendelijker zou kunnen. Een admin-edit met "Commentaar hoort in GR" voelt als een tik op de pols, omdat je wat fout doet (en dat is het eigenlijk ook).
Ik heb zelf wel een idee over waar het in zou kunnen zitten Balance. Het gebrek aan redactieleden met een technische achtergrond. Nu is dat niet erg aangezien tweakers de website toch toegankelijker wilt maken, maar we krijgen inderdaad wel steeds meer een nu.nl gevoel.Balance schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:41:
Ik heb wel vaker het gevoel dat ik informatie aan een artikel toe moet voegen.
Daarom denk ik dat dit een relevante discussie is om te voeren, en als het zo tot opspraak komt binnen de community lijkt het me een verkeerde manier om er zo mee om te gaan. Als je het niet op de FP wil hebben, maak dan een concreet topic aan met de uitnodiging om daar met een aantal redacteurs verder te discussiëren. Maar om zo'n stem van de community niet serieus te nemen is gewoon jammer.
Over een paar dagen is er een bepaalde sessie op tweakers HQ waarbij een onafhankelijk onderzoeksbureau onderzoek gaat doen naar hoe de toekomst van tweakers er volgens een aantal uit moet zien. Naar mijn mening zou er een technische hoofdredacteur moeten komen, die alle nieuwsberichten checkt op technische onwaarheden en zou moeten helpen bij de technische correctheid van de artikelen. Tweakers laat deze controlerende functie naar mijn mening té veel vanuit de community komen, maar als we vervolgens hen terechtwijzen moeten we dat in een achterkamertje doen om zo de commentsectie niet te vervuilen. Is dat nou juist niet waar de comments voor zijn? Ik ben geen journalist, ik ben zelf een engineer. Maar dat is toch juist wat journalistiek is, dat iedereen openbaar zijn zegje kan doen waardoor kan worden gedaan aan waarheidsvinding en de lezers een zo goed mogelijk beeld kunnen krijgen van (de informatie in) het artikel?
+1 van mij, kan het hier ronduit mee eens zijn!, met de hele post verwoord goed wat ik (en ik denk vele) denk(en)Frozen schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:12:
Het gebrek aan redactieleden met een technische achtergrond.
[ Voor 12% gewijzigd door player-x op 23-06-2019 16:20 ]
Niet om flauw te zijn maar dit is juist een discussie voor GR. Met dit soort feedback of onderbuik gevoelens kan ik als frontpage admin weinig.player-x schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:19:
[...]
+1 van mij, kan het hier ronduit mee eens zijn!, met de hele post verwoord goed wat ik (en ik denk vele) denk(en)
Deze elke keer ellen lange discussies, die keer op keer terug komen, zijn niet een gevolg van een gebrek van het moderatie systeem, maar licht veel dieper, het gebrek aan goede volledige nieuws post, met beter diep gang bij de echt technische artikelen.
Zo mogen van mij best oppervlakkige berichten blijven posten van Samsung of wie dan ook komt weer eens met een nieuwe mobiel, daar is blijkbaar ook vraag naar, en kosten weinig inspanning, maar kom ook met meer diepgang waar het nodig is.
"Je lijkt in je bericht de redactie aan te spreken. De redactie leest evenwel niet alle reacties onder een artikel. Als je een antwoord van de redactie wilt, overweeg dan om een bericht in Geachte Redactie te plaatsen."
wacht... Tweakers wil niet dat users over artikels discussieren en ontbrekende info aanvullen?Hahn schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:43:
[...]
Volgens mij is zijn punt dat als er iets niet klopt of ontbreekt in een artikel, dat mensen in de reacties dit aanstippen, zodat de schade van foute informatie (#fakenews?) beperkt blijft. En dat dat geen slecht iets is.
Tweakers wil dat niet, maar dat is een regel die ze zelf bedacht hebben, terwijl het voor veel lezers juist wel toegevoegde waarde heeft.
Ooit al eens op de frontpage geweest?

Kheos schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:50:
[...]
wacht... Tweakers wil niet dat users over artikels discussieren en ontbrekende info aanvullen?
Ooit al eens op de frontpage geweest?
Dit topic gaat over dat reacties die feedback geven over nieuwsposts (bijvoorbeeld "wat er in deze nieuwspost staat klopt niet"), en dat Tweakers dat niet wenselijk vind in de reacties, omdat het in GR gemeld moet worden in plaats van in de reacties.
Wat bedoel jij precies met of ik al eens op de frontpage ben geweest?
een achterkamertje dat zo populair is dat het op de frontpage staat.Frozen schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:12:
[...]
Tweakers laat deze controlerende functie naar mijn mening té veel vanuit de community komen, maar als we vervolgens hen terechtwijzen moeten we dat in een achterkamertje doen om zo de commentsectie niet te vervuilen.

Misschien had ik je misbegrepen maar ik dacht dat je bedoelde Tweakers niet wil dat mensen in de reactiesHahn schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:57:
[...]
Ik gok dat we niet helemaal over hetzelfde hebben.
Dit topic gaat over dat reacties die feedback geven over nieuwsposts (bijvoorbeeld "wat er in deze nieuwspost staat klopt niet"), en dat Tweakers dat niet wenselijk vind in de reacties, omdat het in GR gemeld moet worden in plaats van in de reacties.
Wat bedoel jij precies met of ik al eens op de frontpage ben geweest?
foute info corrigeren en aanvullen. En dat klopt natuurlijk niet; filter om het even welk artikel op +3 posts: die vullen per definitie info aan of corrigeren foute info, verduidelijken zaken...
Hier gaat het erover dat de conversatie met de redactie daar niet moet gevoerd worden.
Ik heb de indruk dat je er nog steeds niets van begrijpt terwijl het hier al tot in den treure is uitgelegd.player-x schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:36:
Ja hoor je kan er imho wel wat mee, je zou het door kunnen geven aan de redactie, en vragen of zij er wat mee/aam kunnen doen, vooral het voorstel voor een technische eindredacteur spreekt mij iig behoorlijk aan.
Deze elke keer ellen lange discussies, die keer op keer terug komen, zijn niet een gevolg van een gebrek van het moderatie systeem, maar licht veel dieper, het gebrek aan goede volledige nieuws post, met beter diep gang bij de echt technische artikelen.
Zo mogen van mij best oppervlakkige berichten blijven posten van Samsung of wie dan ook komt weer eens met een nieuwe mobiel, daar is blijkbaar ook vraag naar, en kosten weinig inspanning, maar kom ook met meer diepgang waar het nodig is.
Verzoeken, voorstellen voor meer diepgang in de redactieartikelen op de frontpage kun je doen in het forum Geachte Redactie, niet onder het artikel zelf.
Waardevolle informatie als toevoeging of zelfs verbetering van de informatie in het artikel, mag juist onder de artikelen op de frontpage > dat is waar de +2 en +3 beoordelingen voor zijn bedoeld.
Kritiek op moderatie op de frontpage, of voorstellen dat de toon vriendelijke mag, kun je in dit forum, Frontpagemoderatie, doen.
Oftewel, je kunt op Tweakers overal feedback over leveren. Echter hebben wij wel huisregels dat je dat op de juiste plek moet doen. Doe je dat op de verkeerde plek, dan wordt je gemodereerd. Misschien moeten we dat wat vriendelijker doen, met meer uitleg. Dat kan best hier besproken worden.
Wat je verder hierboven typt, hoort hier niet, maar in GR
De hele reden dat we zulke zaken splitsen is juist om draadjes / topics als deze te voorkomen, waarin drie discussies langs elkaar lopen. Wat dat betreft een perfecte metafoor...
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
Hoezeer ik dit ook met je eens ben is die afweging niet aan ons, maar aan de tweakers crew zelf. Wij hebben geen (duidelijk) beeld van het publiek dat tweakers nu precies beoogt te bereiken. Om eerlijk te zijn wordt mij dat ook steeds minder duidelijk, want met hun banenmarkt trachten ze wel professionals te bereiken. Op grond van wat ik ervan meen te begrijpen durf ik eigenlijk niet eens suggesties te geven welke kant tweakers moet opzwaaien.player-x schreef op zondag 23 juni 2019 @ 07:47:
[...]
Daarnaast zou ik persoonlijk een groot voorstander zijn van meer kwaliteit dan de huidige kwantiteit aan berichten van tweakers, ik mag dan misschien een van de oude garde zijn, maar vroeger kon tweakers het wel,
Zou ik er een keuze in mogen doen, meer kwaliteit en desnoods minder kwantiteit, als dit nodig is om die kwaliteit te bereiken. In ieder tweakers onderzoek waarin mij dit werd gevraagd heb ik dit ook altijd aangegeven. Maar blijkbaar heeft de meerderheid van de respondenten iets anders uitgesproken, want het gaat die kant nog niet op.
Helemaal met je eens dat het vaak voorkomt dat reacties uit de community leiden tot een inhoudelijke wijziging van het oorspronkelijke nieuwsitem. Wie weet hoeveel er nog blijft liggen omdat niet altijd wordt gereageerd op fouten. Bezoekers van tweakers hebben ook niet altijd tijd. Een betere controle voor publicatie lijkt mij inderdaad noodzakelijk. Hoe dat in te richten lijkt mij nog wel een ding. Is zo'n rol af te vangen door een technisch/wetenschappelijke (super)generalist, of moeten specialisaties over het team worden verdeeld zodat de persoon met een specialisatie op onderwerp X alle artikelen met dat onderwerp checkt.Frozen schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:12:
[...]
Naar mijn mening zou er een technische hoofdredacteur moeten komen, die alle nieuwsberichten checkt op technische onwaarheden en zou moeten helpen bij de technische correctheid van de artikelen. Tweakers laat deze controlerende functie naar mijn mening té veel vanuit de community komen, maar als we vervolgens hen terechtwijzen moeten we dat in een achterkamertje doen om zo de commentsectie niet te vervuilen.
Linksom of rechtsom komt het wel neer op extra capaciteit. tweakers moet die kunnen aantrekken. Zou ze dit niet kunnen, dan is denk in de suggestie die player-x doet nog een alternatief, doe minder artikelen zodat er meer tijd is voor bronverificatie en onderzoek, zo kan onkunde worden gecompenseerd. Een bonus is dat de redactieleden dan in staat zijn een ervaringsbasis op te bouwen. Een andere benadering die ik nog kan bedenken, maar die is meer draconisch, is dat tweakers zich versmalt en een aantal onderwerpen, waarin ze zich het minst thuis weet, niet meer publiceert. Een mogelijkheid die ikzelf niet graag zie trouwens.
Wat voor meerwaarde heeft deze reactie nou? Dit had prima aangegeven kunnen worden in het GR forum gedeelte?In een artikel op Tweakers verwacht ik dan details over bandbreedte, max. aantal connecties, latency, wat de gebruikers als device installeren (iedereen een eigen zender ontvanger of via een centraal punt?) en nog meer van dat soort technische vragen.
De informatie hierboven had ik ook best op nu.nl kunnen lezen.
Ik denk dat dat de vraag gemeend gesteld is, maar er nu weer een paar haviken (wederom weer veel bekende gezichten uit vergelijkbare topics) hier misbruik van maken om hun zegje te doen over hun ongenoegen over hoe de site gerund wordt.
De vraag is valide, maar zeker geen +2, of +3 waard zoals sommigen hem gaven. Niets raars aan dat hij gefixeerd wordt op de score waarop hij hoort.
Al die andere klagers hadden ook gewoon een post kunnen doen over de ontbrekende informatie, en hadden dan een +2 of +3 gekregen
Denk je nu echt dat dit alles gaat om die ene reactie, ik neem aan dat alle die hier klagen over wat er is gebeurd, doen dat omdat ze fan van en passie hebben voor Tweakers, hun favoriete tech site die ze langzaam over de jaren aan het veranderen zien in een dertien in een dozijn oppervlakkige gadget site.fm77 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 22:23:
Wat een gezeur om een reactie...
Jaren wonnen ze prijzen als de beste website en beste tech site, ze vallen niet eens meer in die prijzen, alleen de pricewatch en het forum viel nog in de prijzen, en het forum hosten ze eigenlijk alleen maar en reguleert zich voornamelijk zelf, en de trend blijft maar naar beneden gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door player-x op 24-06-2019 07:01 ]
Nou ja, precies dat is eigenlijk mijn (enige) kritiek op dit verhaal, maar daar is vooralsnog geen antwoord op gekomen:Bor schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:11:
Een fixatie heeft enkel als doel om een goed passende score overeenkomstig de moderatie FAQ te bewerkstelligen wanneer dat op een andere manier niet lijkt te lukken.
Bovenstaande was aan Dirk gericht, maar jij vertegenwoordigt dezelfde club in dezen.Tjolk schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:37:
[...]
De reactie is binnen ongeveer 2 uur na plaatsing gefixeerd. terwijl hij ook al genoemd werd in het mismoderatietopic. Ik had de report nog niet eens gelezen -het hele artikel nog niet eens- en nu is de boel alweer gefixeerd. Nofi, maar dat riekt wel naar censuur c.q. voorkeur, natuurlijk mede doordat het een kritiek op Tweakers content is. Dat moderatie en redactie geen invloed op elkaar hebben zoals @WoutF terecht opmerkt staat daar los van; voor het gros van de buitenwacht is dat 1 pot nat.
Waarom heb je zo snel gefixeerd? Zo enorm stond het nou ook weer niet uit het lood en het was IMO nog prima recht te trekken met gewone moderaties van mensen die het mismoderatietopic volgen.
Sterker nog: wat heeft het nog voor nut dat Jan, Piet, Joris en Corneel moderatierechten hebben als er zo snel naar een paardenmiddel als dit wordt gegrepen?
Powermods en jijzelf hebben meermaals aangegeven dat dit zo'n beetje jullie uiterste redmiddel is wat jullie liever niet inzetten.
Jij onderschrijft hier eigenlijk het punt dat ik maak; als het op een andere manier niet lijkt te lukken wordt een fixatie toegepast. Maar er lijkt hier niet eens een poging gedaan te zijn om de normale routes te bewandelen. Dat vind ik toch raar.
Als je een paar pagina's in het midmoderatietopic doorscrollt kom je zo een handvol berichten tegen die nog steeds uit het lood staan, door normale moderators niet meer beoordeeld kunnen worden en niet gefixeerd zijn. Ik heb diverse keren berichten aangekaart in het mismoderatietopic en een dag later nog eens opnieuw onder de aandacht gebracht waar uiteindelijk niets mee gedaan is. Dat hier dan binnen 2 uur naar een fixatie wordt gegrepen staat daar compleet haaks op.
En eerlijk gezegd denk ik dat dit 6 pagina's tellende topic nooit had bestaan als er niet zo snel gefixeerd was.
Ik heb de fixatie in dit specifieke geval niet gezet. Wellicht wil @Dirk hier iets over uitweiden?Tjolk schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:43:
[...]
Bovenstaande was aan Dirk gericht, maar jij vertegenwoordigt dezelfde club in dezen.
Waar het om gaat is het volgende:fm77 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 22:23:
Wat een gezeur om een reactie...
[...]
Wat voor meerwaarde heeft deze reactie nou? Dit had prima aangegeven kunnen worden in het GR forum gedeelte?
Ik denk dat dat de vraag gemeend gesteld is, maar er nu weer een paar haviken (wederom weer veel bekende gezichten uit vergelijkbare topics) hier misbruik van maken om hun zegje te doen over hun ongenoegen over hoe de site gerund wordt.
De vraag is valide, maar zeker geen +2, of +3 waard zoals sommigen hem gaven. Niets raars aan dat hij gefixeerd wordt op de score waarop hij hoort.
Al die andere klagers hadden ook gewoon een post kunnen doen over de ontbrekende informatie, en hadden dan een +2 of +3 gekregen
- De toon van de muziek die wordt gemaakt (Door de staff)
- Het snelle fixeren terwijl normaliter altijd wordt gesteld dat dit een laatste reddingmiddel is
- De spagaat-reactie die telkens volgt, ongeacht welk topic. Te denken valt aan verwijzen naar de FAQ, suggereren dat je echt goede feedback suggesties bij de devs moet droppen (Terwijl algemeen bekend is dat die om tijd verlegen zitten en sommige features zelfs na jaren van discussie nog niet aan bod zijn gekomen)
- Van tijd tot tijd de reactie van de staff zelf
- De telkens terugkerende discussie waar nu iets hoort
- En daarnaast de discussie wat te doen met propere feedback onder de reacties.
In wezen is dit domweg een variant op de vraag wat je nu met het modsysteem aan moet. Duidelijk is dat het niet perfect werkt, hoewel dit nochtans wordt gebagatelliseerd. Edge cases blijven namelijk een terugkerend probleem waar de reactie van HQ niet altijd evenredig is met de eigen regels. Dat bevestigt voor mij alleen maar meer het idee dat er voor edge cases niet echt een policy bestaat, want de mod FAQ covert deze immers niet, juist omdat het uitzonderingen zijn.
Dat gezegd hebbende ben ik het wel eens met het sentiment dat men een beetje ''moe'' raakt van het huidige systeem en dat er ook geen bruikbaar alternatief is. Die discussie loopt al jaren, maar in al die jaren is er niet iets fatsoenlijks naar boven gekomen, anderzijds is het ook waar dat bruikbare alternatieven vaak niet kunnen. Als redenen worden dan ''prioriteit/te weinig dev tijd/ik wil ook nog ergens gamen'' (Oke die laatste is verzonnen
Wat de oplossing dan wel is? Nu dan, er is geen universele alles-in-1 oplossing en dat beweer ik ook niet. Ik denk dat in de basis het gedrag en hoe dingen worden benaderd anders dient te worden gedaan. Nu is het toch teveel confrontatie en weinig participatie en vooral in de verdediging schieten.
Het enige wat wel zeker lijkt te zijn, afgaande op de Tweakers Awards, de grotere nadruk op vacatures, de nieuwe layout enzovoort, is dat Tweakers een lijn heeft omarmd die vooralsnog niet de vruchten heeft afgeworpen die het wellicht zelf zou hebben gewild. Zij was altijd al commercieel, maar tot hoever kan je gaan voordat de achterban het idee heeft dat het teveel naar 1 richting afwijkt? Ik ben van mening dat T.net nu op dat kantelpunt zit. Het is dan ook aan beide partijen dit te beseffen en daar iets op te ondernemen.
My 2 cents.
EDIT: Typo, kleine aanvulling
[ Voor 1% gewijzigd door Redneckerz op 24-06-2019 14:42 . Reden: Typo, kleine aanvulling ]
Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.
Als outsider/lezer van een random artikel:
Onder een artikel aanvullende informatie plaatsen, daar heb ik wat aan, dus +2
Onder een artikel klagen dat het een kutartikel is, daar heb ik niks aan, dus 0
Wil je klagen: doe dat ergens waar ik er geen last van heb: in GR bijvoorbeeld.
Vind je dat je onterecht op 0 staat: lees de faq, nog steeds oneens? Ga ergens klagen waar ik er geen last van heb: in het moderatietopic ofzo.
Resultaat:
Artikel, en énkel de nuttige toevoegingen zijn voor mij zichtbaar. Precies hoe ik het als gebruiker graag zie.
Ál het andere is slechts ruis, die afleidt van het doel van de FP: nieuws brengen & door de community laten aanvullen.
[ Voor 9% gewijzigd door Illusion op 24-06-2019 11:43 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Of er gefixeerd wordt en het moment van fixeren is altijd subjectief en afhankelijk van een aantal factoren:Tjolk schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:43:
[...]
Nou ja, precies dat is eigenlijk mijn (enige) kritiek op dit verhaal, maar daar is vooralsnog geen antwoord op gekomen:
[...]
Bovenstaande was aan Dirk gericht, maar jij vertegenwoordigt dezelfde club in dezen.
Jij onderschrijft hier eigenlijk het punt dat ik maak; als het op een andere manier niet lijkt te lukken wordt een fixatie toegepast. Maar er lijkt hier niet eens een poging gedaan te zijn om de normale routes te bewandelen. Dat vind ik toch raar.
Als je een paar pagina's in het midmoderatietopic doorscrollt kom je zo een handvol berichten tegen die nog steeds uit het lood staan, door normale moderators niet meer beoordeeld kunnen worden en niet gefixeerd zijn. Ik heb diverse keren berichten aangekaart in het mismoderatietopic en een dag later nog eens opnieuw onder de aandacht gebracht waar uiteindelijk niets mee gedaan is. Dat hier dan binnen 2 uur naar een fixatie wordt gegrepen staat daar compleet haaks op.
En eerlijk gezegd denk ik dat dit 6 pagina's tellende topic nooit had bestaan als er niet zo snel gefixeerd was.
- In hoeverre wijkt de huidige score af van de gewenste score?
- In hoeverre is er discussie mogelijk over de gewenste score?
- Hoe groot is de kans dat de community de score zonder fixatie nog goed krijgt?
In dit geval vond ik het een overduidelijke 0, zonder enig goed argument voor de +2. Ook een +1 was te veel. Tegelijkertijd waren er al zoveel +2's gegeven, dat de kans dat de score op een normale manier op de 0 zou komen nihil was, dus is er gekozen voor een fixatie.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Nogmaals; met de beoordeling voor 0 ben ik het eens. Maar ik krijg toch het gevoel dat er een sterke mate van subjectiviteit (geef je zelf al aan) in zit. Binnen 2 uur fixeren terwijl er soms een afwijking van 100 moderatiepunten vrolijk genegeerd wordt (zelfs na bumpen in het mismoderatietopic).Dirk schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:52:
[...]
Of er gefixeerd wordt en het moment van fixeren is altijd subjectief en afhankelijk van een aantal factoren:
- In hoeverre wijkt de huidige score af van de gewenste score?
- In hoeverre is er discussie mogelijk over de gewenste score?
- Hoe groot is de kans dat de community de score zonder fixatie nog goed krijgt?
In dit geval vond ik het een overduidelijke 0, zonder enig goed argument voor de +2. Ook een +1 was te veel. Tegelijkertijd waren er al zoveel +2's gegeven, dat de kans dat de score op een normale manier op de 0 zou komen nihil was, dus is er gekozen voor een fixatie.
Soit, ik heb mijn mening gegeven, uitleg gekregen en laten we het verder maar rusten. Ik hoop dat er in het mismoderatietopic dan ook beter opgelet wordt.