Oorspronkelijk stond 'mogelijk' niet in de titel, dat is toegevoegd nadat er over werd geklaagd.
De inhoud van het artikel heb ik verder grotendeels ongemoeid gelaten want zoals gezegd blijkt daar volgens mij op zich voldoende nuance uit. Wel heb ik een extra alinea toegevoegd om te benadrukken dat levering van software niet automatisch toegang tot data betekent en dat KPN in zekere zin weerwoord geeft door op toegangsafspraken te wijzen.
Ik weet eerlijk gezegd niet of het daar veel beter van wordt. In theorie klopt het namelijk dat Huawei misschien wel bij de klantdata kan, niet als iedere (closed source) software leverancier ooit. Dat het nodig is om toegangsafspraken te maken impliceert dat ze er technisch gezien wel bij kunnen.
Nu staat er "Met een auto van Mazda kun je iemand dood rijden (maar het hoeft niet)". Dat wekt nog steeds de suggestie dat er iets aan de hand is met Mazda.
Moet je dergelijke berichten als publicatie helemaal niet brengen omdat je dan hoe dan ook bijdraagt aan die toonzetting zoals sommigen stellen of moet je juist een kritische kanttekening plaatsen en zo je publiek er ook kritisch naar laten kijken (met als gevaar opmerkingen als 'als jullie er vraagtekens bij zetten, waarom brengen jullie het dan'?
Is dat echt een vraag? Dat tweede natuurlijk. Het hele bestaansrecht van een journalistieke techsite als Tweakers is juist het geven van context en eigen inzicht bij technisch nieuws. Er zijn meer dan genoeg sites die niks anders doen dan linken naar artikelen die elders zijn gepubliceerd.
Ik ben dan voorstander van wel brengen, al dan niet als 'nuance-artikel' als daar voldoende onderbouwing voor is. Ons publiek is ook intelligent genoeg om zelf een mening te vormen en er in ieder geval inhoudelijk discussies over te voeren. We proberen als redactie onderwerpen zo objectief en kritisch mogelijk te benaderen en gelukkig is er de community om ons hier scherp op te houden.
Volgens mij zijn we het daar allemaal over eens. Het probleem is dat dat hier niet is gebeurd én vooral dat commentaar hier op in eerste instantie werd afgedaan met "0 - offtopic, meld je maar bij de redactie". Dat is prima voor spelfoutjes en onjuiste feitjes, maar in dit geval is de discussie over "propaganda" en dergelijke deel van het grotere verhaal.
Moderatie-richtlijnen zijn richtlijnen, geen natuurwetten. Een richtlijn impliceert dat je er soms van af kan wijken. De starre "regels zijn regels en dus moet dit een 0 worden" insteek schiet nogal eens door, zeker bij dit soort genuanceerde onderwerpen. Ik weet dat er een paar posts bij zaten die vrij heftige woorden gebruikte, bv "clickbait" en "propaganda" maar dat is deel van de "fakenews"-discussie die (terecht) gevoerd wordt bij een dergelijk artikel.
Ook op deze redactiepagina lijken een aantal reacties er van uit te gaan dat het alleen maar een discussie is over de moderatie-richtlijnen en dat schiet een beetje in het verkeerde keelgat.
Ik kijk uit naar het nuance-artikel dat binnenkort ongetwijfeld geschreven gaat worden.

Ik denk dat er genoeg aanleiding en materiaal is voor een mooi artikel over softwarebeveiliging, de relatie leverancier-klant-gebruiker, toegang tot data vanuit de leverancier, toegang tot source vanuit de klant, welke maatregelen mogelijk zijn en hoe het in praktijk gaat.
Ondanks alles bedankt voor de reacties en jullie moeite.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.