_Dune_ schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 15:58:
[...]
Ben ik niet geheel met je eens, het zijn reacties die weldegelijk over het artikel gaan en ook over de inhoud, alleen niet op de manier die Tweakers tegenwoordig onder de artikelen op de frontpage wil zien. Helaas een gevolg van het commercieel zijn.
Maar dat is dan ook niet wat bedoel en volgens mij geef ik ook nergens aan dat de reacties niet over het artikel zouden gaan of niet over de inhoud zouden gaat, de reacties gaan inderdaad over het artikel en de inhoud, dat betekent echter niet dat er behoorlijk scheef op mening (+3 voor Eens! -1 voor Oneens!) gemodereerd wordt. Reacties die enkel " inhoudelijk on-topic" zijn zouden een +1 moderatie moeten krijgen geen +2 of +3 omdat het een populaire mening is of -1 omdat de mening je juist niet aanstaat.
Ik pak deze reactie even als voorbeeld:
m4ikel in 'nieuws: Huawei kan mogelijk bij klantenbestand KPN door levering s...
De reactie is on-topic, maar als ik kijk naar de moderatie FAQ:
https://tweakers.net/info/faq/karma/ (kopje moderatie), zie ik deze post niet de kenmerken hebben van een +3 en zelfs een +2 vind ik erg twijfelachtig gezien het gebrek aan verdieping, ik vind het vooral een opsomming van de ge-eikte argumenten en geen nieuwe inzichten of (belangrijke) informatie toevoegen
Kijk je echter naar de scores (op moment van schrijven):
120x +3
41x +2
33x +1
10x 0
22x -1
Zeker die +3 en de 0 en -1 moderaties kloppen gewoon simpelweg niet, de 2+ kan je over discussiëren, maar ik vind het vrij dun zoals ik al meldde. En dit zie je bij veel meer posts onder dit bericht, maar ook
Bij +3 staat zelfs nog expliciet dit in de FAQ:
Het is niet de bedoeling dat reacties waarin een mening wordt verkondigd die gelijk is aan jouw persoonlijke mening, worden beloond met een +3, alleen vanwege de overeenkomst in mening. De kwaliteit van de argumentatie is bepalend voor de waardering van een reactie.
Ik weet trouwens niet waar je met:Geeft iemand aan die sinds 1999 een trouwe bezoeker is en inmiddels als moderator (in het forum) ook al wat jaartjes meeloopt. Nee, mijn huidige account geeft iets anders aan, mijn originele account is helaas verloren gegaan)
heen wil, maar daar doe ik niet voor je onder (behalve dat ik geen mod ben
) En dan komt mijn account officeel volgens mij zelfs uit 1998 echter is het ooit verloren gedaan in een van de crashes en heb ik me opnieuw moeten registreren
Kevinp schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 16:21:
[...]
Prima, maar het is wel heel zielig dat zoveel reacties naar 0 zijn gegaan.
voorbeeld:
+3 Spotlight 84
+2 Informatief 7
+1 On-topic 26
0 Off-topic / Irrelevant 11
-1 Ongewenst 4
dee staat op 0. waarom omdat tweakers al jaren geen kritiek meer kan hebben. Vaak vinden de tweakers dat zelf ook. Maar in dit geval gaven de moderatoren deze score. En ik denk dat de redactie zich diep moet schamen als je dan dit zo afstraft zonder ook maar een reactie hier.
Zo zielig is dat niet, mening modden is niet de bedoeling. Reacties behoren op Tweakers beoordeeld te worden op inhoud, helaas misbruiken bezoekers dit nogal eens om via dit systeem reacties te gaan "Plussen" wanneer ze het er mee eens zijn en te gaan "minnen" wanneer ze het oneens zijn. als dit uit de hand loopt is het vrij logisch, dat een reactie vastgezet wordt op de score die deze reactie had moeten hebben. Het is inderdaad jammer dat dit soms nodig is, echter ligt dit imho aan de bezoekers die scheef modden. Niet aan de personen die deze zaken weer recht zetten.
Ik denk dat jij het over deze reactie hebt:
Kevinp in 'nieuws: Huawei kan mogelijk bij klantenbestand KPN door levering s...
En die is naar mijn mening ook niet meer dan een +1, of een zelfs 0 waard
[
Voor 35% gewijzigd door
Dennism op 25-05-2019 17:44
]