Philip Ross schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:46:
[...]
Misschien dat jij het je niet kan voorstellen om iets over te hebben voor een andere maar sommige mensen zijn wel zo sociaal en gaan niet altijd alleen voor eigen belang. Zie bijvoorbeeld ook alle hoogopgeleiden die links stemmen ook al verdienen ze zelf zo veel dat het ze geld gaat kosten.
En toch geen antwoord op de vraag. Een lastige kwestie vraagt om lastige vragen.
In dit geval zal het dus geen gevolgen hebben voor diegene die al een dergelijke positie hebben, laat dat juist ook de mensen zijn dit dit het meest steunen. Als je enkel bereid ben om dit te steunen als andere mensen de kosten dragen, en niet bereid ben om zelf in te leveren, ben je in mijn ogen hypocriet bezig.
Laat ook staan dat dit geheel totaal een andere minderheid in de kou zet: mannen met beperking of kansarme achtergrond.
Dit is dus ook totaal niet te vergelijken met bijv. het stemmen voor het verlagen van eigen salaris, daar zijn consequenties aan verbonden en daar heb ik respect voor. Ik kan moeilijk bewondering opbrengen voor mensen die de totale uitsluiting van bepaalde bevolkingsgroepen aanmoedigen zo lang ze daar zelf niets voor hoeven te doen en als ze zelf al goed zitten. Dat is spreken vanuit positie een positie van privilege, de spreekwoordelijke ivoren toren. Datzelfde gevoel heb ik voor mensen die het leenstelsel te werk hebben gesteld terwijl zij zelf gretig gebruik hebben gemaakt van de studiefinanciering, alhoewel is dat natuurlijk een totaal andere en minder kwalijke zaak is dan de randjes van de grondwet opzoeken.
Laat ik het argument naar een derde persoon vertalen. Ik introduceer u de rector magnificus van TU Eindhoven, Prof.dr.ir. F.P.T. (Frank) Baaijens.
Frank Baaijens is sinds 2015 rector magnificus, maar hem is het niet gelukt om in vier jaar tijd te zorgen dat meer vacatures kunnen worden vervuld door vrouwen. Dat is geen goede zaak, immers zijn er genoeg vrouwen met talent beschikbaar en kan het bij andere universiteiten wel op een eerlijke manier. Blijkbaar gaat er dus wat mis, en daar is Frank Baaijens eindverantwoordelijke voor.
Na vier jaar tijd blijkt dat TU Eindhoven nog steeds heel slecht scoort op basis van diversiteit, laatste van Nederland vanuit de data gepubliceerd in NRC! Misschien heeft Frank Baaijens het inzicht of het perspectief niet om in te zien hoe hij meer vrouwen aan het werk kan zetten bij TU Eindhoven. Een persoon met integriteit zou na falen aan een grote dosis zelfperspectief doen of opstappen en zijn vacature opstellen voor iemand die misschien wel het inzicht heeft hoe en of wat er nodig is om meer vrouwen aan het werk te krijgen bij TU Eindhoven. Misschien zou die persoon een vrouw kunnen zijn, aan de top van TU Eindhoven!
Frank Baaijens heeft dat lef niet, om vrouwelijk inzicht aan de top te stellen. Hij is duidelijk een persoon die het probleem inziet, maar bij gebrek aan relevante kennis en inzicht, een draconische maatregel neemt om zijn eigen problemen op te schorten. Om onder de verantwoording uit te komen van publieke organen die deze dramatische cijfers zien. Verantwoording voor problemen die door zijn bestuur, zijn collega's, zijn aanstellingen en zijn aanbestedingen zijn doorgezet en niet zijn opgelost.
Om als iemand met zo veel macht en zo veel privileges je problemen op te schuiven en voor de schoenen te zetten voor één van de kwetsbaarste groepen op de universiteit, kersverse promovendi, is een teken van onmacht, onbegrip en lafheid. Datzelfde idee heb ik over alle aangestelde mannelijke professoren die totale uitsluiting ondersteunen, maar niet bereid zijn om zelf op te staan ten gunste voor een vrouwelijke onderzoeker voor de situatie waar zij zelf mede verantwoordelijk voor zijn. Een kwetsbare groep als zondebok aanwijzen, dat komt mij maar als te bekend voor.