[macOS Catalina] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:39
Vraagje over de batterij en het (continu) gebruik van een oplader;

Ik gebruik mijn Macbook Pro 2015 13" de laatste tijd (vanwege thuiswerk) intensief met een extern display. Hierbij moet ik hem een paar keer per dag aan de oplader koppelen en wanneer hij 100% is weer loskoppelen. Dit doe ik omdat ik niet continu de oplader aangesloten wil hebben vanwege de negatieve invloed die dat op de batterij kan hebben. Ik heb namelijk in 2018 al eens mijn batterij laten vervangen (origineel), omdat de vorige eigenaar hier slecht mee om was gegaan. Echter vind ik het niet prettig werken dat ik steeds rekening moet houden met het batterijpercentage. Daarbij krijgt deze (redelijk recente) batterij een (onnodige?) flinke boost in het aantal laadcycli, wat eventuele verkoop in de toekomst weer niet ten goede komt.

Ik las laatst iets van een nieuwe update in MacOS Catalina dat dit probleem zou moeten kunnen oplossen, alleen lijkt mijn Macbook uit 2015 niet onder de geschikte devices te zitten, want ik zie die functie niet staan bij energiebesparing.
Wat zouden jullie aanraden? Niet druk maken en de oplader gewoon aangesloten houden? Of toch beter rekening houden met de batterij en steeds aansluiten/loskoppelen?

edit; hier nog even mijn Coconutbattery report:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAaygPnWqQgpQkCfNd-h1N-0hu4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rn3F5STdQZXy7OUETHlJN6C1.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Alexknl op 05-06-2020 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Laatst online: 21:13
@Alexknl, niet druk over maken. Ik gebruik ook een MacBook Pro uit 2015 erg intensief. Hangt bij mij 24/7 aan de lader. Alleen wanneer ik de laptop meeneem of als mijn vriendin hem wil gebruiken op de bank gaat de lader eraf. Heb nog steeds de originele batterij erin. Zie onderstaand rapport.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0s9Z4K6yj6lM3Npy3PFyTO6CWpc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lp1pQ9OKGR99g1vG4qetvE6y.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door OosterF op 06-06-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:50
Net mn nieuwe IMac opgehaald , nu alles er weer aan het opzetten ,nog niet met Catalina gewerkt .

Ik zie nergens de map "Programma's " waar ik mn programmas naar toe kan slepen voor installatie , is dit veranderd met Catalina , zo ja hoe nu dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@ramrodwillem Tegenwoordig heet die map Apps.

[ Voor 6% gewijzigd door syltheboy op 06-06-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Laatst online: 23:50
Ah zo ... thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexknl
  • Laatst online: 22:39
Dan houd die hem constant op 80%, lijkt me ook niet optimaal of? Wellicht wel beter dan steeds tegen de 100 aan hikken maar toch.
OosterF schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:48:
@Alexknl, niet druk over maken. Ik gebruik ook een MacBook Pro uit 2015 erg intensief. Hangt bij mij 24/7 aan de lader. Alleen wanneer ik de laptop meeneem of als mijn vriendin hem wil gebruiken op de bank gaat de lader eraf. Heb nog steeds de originele batterij erin. Zie onderstaand rapport.

[Afbeelding]
Kijk dat is goed om te zien. Als ik dit zo zie lijkt het alsof jouw design capacity dan juist beter is dan de mijne, terwijl mijn batterij pas 2 jaar oud is. Ik ga het denk ik toch maar eens proberen met constante lader.

Wellicht is de vorige eigenaar er dan op een andere manier slecht mee omgegaan, bijvoorbeeld veel gebruikt op schoot waardoor de ventilatie geblokkeerd werd. Maar goed dat is nu achteraf lastig te zeggen natuurlijk. Wil gewoon voorkomen dat ik over een tijdje weer de batterij moet vervangen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 12:58
Een resterende designcapacity van meer dan 90% voor een meer dan 5 jaar oud apparaat is toch gewoon goed?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T75bY5fnnYHRDC40R6EpVXt_4h4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vQXz5xd6VeOywLXnEbo4J6H2.png?f=user_large

Ik maak me ook wel zorgen om die batterij, maar gebruik ook wel erg veel de lader. Op zich kan m'n MacBook nog prima 2 dagen mee met normaal gebruik overdag en 's avonds zonder lader.

Bovendien is 'ie 4 jaartjes oud, dus wat wil je dan. :)
Krijg afbeelding niet kleiner.

[ Voor 6% gewijzigd door THE_BASE op 06-06-2020 20:53 ]

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Heeft iemand hier wel eens last (gehad) dat opeens Safari geen enkele pagina meer kan openen (blijft gewoon oneindig wachten) en dat je vervolgens dan ook de Mac niet meer kan rebooten omdat er blijkbaar iets blijft hangen? Ik word er helemaal gek van. Internet doet het op dat moment wel (kan bijvoorbeeld op m'n terminal gewoon lynx gebruiken). Als dit gebeurt dan loopt Finder vaak ook uiteindelijk vast trouwens.

Zo ja, ooit gevonden welk proces er verantwoordelijk voor was en wat de fix was? :P
Het probleem is ontstaan na de upgrade naar Catalina.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@WhatsappHack Heb je wel eens Console opengetrokken om te kijken of daar iets verscheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
TucanoItaly schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 06:40:
@WhatsappHack Heb je wel eens Console opengetrokken om te kijken of daar iets verscheen?
Jazeker, doch komt daar zoveel spul in voorbij dat het altijd wat lastig filteren is. :P Alleen op Safari weinig boeiends voor zover ik kan zien, maar er zijn natuurlijk meerdere (sub-)processen die zich daarmee bemoeien. Het vervelendste is dat zodra je wil rebooten de Console zichzelf natuurlijk afsluit. Vervolgens blijft ie hangen en kan je dus niet zien WAT er nou blijft hangen. :+ Misschien moet ik eens een klein scriptje schrijven dat het gewoon monitort en append naar een bestandje (kan je hem ook rustig geforceerd afsluiten, append schrijft toch meteen naar disk), misschien dat ik er dan uit kan halen wat er nou precies zit te f-en.

Nog irritanter zijn de <private> zaken, volgens mij moet je dan eerst SIP uitschakelen om dat te kunnen zien; en om het proces te inspecteren heb je dtruss toegang nodig. *grom*

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-09 14:28
OosterF schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:48:

[Afbeelding]
Wat is nu de beste wijze van omgang met een accu? Ik dacht jaren geleden begrepen te hebben dat je een Macbook het beste aan de lader kon laten hangen wanneer die mogelijkheid er was. Hier hangt mijn "nieuwe" macbook pro 2018 ook altijd aan de lader wanneer ik niet uit huis ben.

Heeft deze laatste update van MacOS Catalina een tooltje inzich die voor een "nog" betere batterij management zorgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Laatst online: 21:13
@UninPro, ik heb geen onderzoek gedaan naar wat de beste manier van omgang met een batterij is, dus ik kan je geen perfect onderbouwd antwoord hierop geven. Op basis van common sense: een batterij degradeert door middel van laadcycli. Wanneer je je laptop altijd aan de lader hebt maak je natuurlijk veel minder laadcycli, wat in theorie dus positief zou moeten zijn. Aan de andere kant, Tesla adviseert om zoveel mogelijk tussen de 20% en 80% lading te blijven voor optimale levensduur van een batterij. Dat zou juist impliceren dat je je batterij niet continu aan de lader zou moeten hebben.

Echter, een laptop is voor mij een gebruiksproduct. Continu de batterij in de gaten houden om tussen de 20% en de 80% lading te blijven ga ik echt niet doen. Ik heb hem dan ook niet altijd aan de lader omdat ik denk dat dat per se goed is voor de batterij, maar puur uit gemak. Zoals je kunt zien heeft de batterij in mijn Macbook nog bijna 94% van zijn design capaciteit na 3,5 jaar. Voor mij is dat een prima waarde. Het is dus in ieder geval niet erg schadelijk om je Macbook continu aan de lader te hebben.
UninPro schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 08:39:
[...]
Heeft deze laatste update van MacOS Catalina een tooltje inzich die voor een "nog" betere batterij management zorgt?
Niet zeker of deze vraag ook aan mij gericht was, maar ik draai (nog) geen Catalina. Ik zit nog op Mojave (10.14.6), dus ik zou het niet weten.

[ Voor 14% gewijzigd door OosterF op 13-06-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

OosterF schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:07:
@UninPro, ik heb geen onderzoek gedaan naar wat de beste manier van omgang met een batterij is, dus ik kan je geen perfect onderbouwd antwoord hierop geven. Op basis van common sense: een batterij degradeert door middel van laadcycli. Wanneer je je laptop altijd aan de lader hebt maak je natuurlijk veel minder laadcycli, wat in theorie dus positief zou moeten zijn. Aan de andere kant, Tesla adviseert om zoveel mogelijk tussen de 20% en 80% lading te blijven voor optimale levensduur van een batterij. Dat zou juist impliceren dat je je batterij niet continu aan de lader zou moeten hebben.

Echter, een laptop is voor mij een gebruiksproduct. Continu de batterij in de gaten houden om tussen de 20% en de 80% lading te blijven ga ik echt niet doen. Ik heb hem dan ook niet altijd aan de lader omdat ik denk dat dat per se goed is voor de batterij, maar puur uit gemak. Zoals je kunt zien heeft de batterij in mijn Macbook nog bijna 94% van zijn design capaciteit na 3,5 jaar. Voor mij is dat een prima waarde. Het is dus in ieder geval niet erg schadelijk om je Macbook continu aan de lader te hebben.

[...]

Niet zeker of deze vraag ook aan mij gericht was, maar ik draai (nog) geen Catalina. Ik zit nog op Mojave (10.14.6), dus ik zou het niet weten.
Ik heb begrepen dat Tesla batterijen zolang meegaan omdat ze stoppen met laden op 80 procent. De laatste 20 (80naar100) procent is een zware chemische belasting die de batterij echt schaadt. (Maar ook omdat Tesla batterijen gemiddeld drie procent per dag gebruikt worden).

Daarom hoop ik op een geforceerde kiosk mode optie. Laad de batterij nooit voorbij de 80 procent. (https://support.apple.com/en-us/HT208710). Nu heeft Apple een halve oplossing geinstroduceerd dat het systeem gaat bepalen wat goed is voor de accu. Als jouw laptop toch al de hele dag aan de stroom hangt dan wil ik zelf besluiten in welke mode de batterij is. Heeft jouw laptop na 3 maanden geleerd dat je nooit voorbij 80 procent wil laden. Ga je 1 middag in een cafe werken en jouw laptop heeft weer drie maanden nodig om te leren. Op de iPhone zie ik dat de optimised battterij charging voor geen meter werkt omdat ik parttime uren werk. Op mijn iphone zou ik helemaal geen moeite hebben om de telefoon tot 80 procent te laden. Geef maar een geforceerde mode knop. Apple kan veel. Maar op gebied van AI geloof ik niet dat ze daarin ver zijn.

Geef mij maar een geforceerde knop in de settings. Je kan dus altijd jouw laptop aan de lader houden. De laptop zal niet voorbij de 80 procent gaan laden. En dus niet in de destructieve mode komen.

Het liefst koppel ik de batterij los. Maar helaas gaat mijn laptop CPU niet sneller dan 800 Mhz en blijft de GPU op 200Mhz hangen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ik zou ook graag zien om zelf te kunnen kiezen wanneer het ding tot 100% gaat. Voor mij zou altijd 80% prima zijn en alleen bij uitzondering naar 100% als ik verwacht er echt een hele dag mee te moeten doen. Gezien dit softwarematig wordt afgevangen is er vast wel een tooltje of flag voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

WhatsappHack schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 03:42:
Alleen op Safari weinig boeiends voor zover ik kan zien, maar er zijn natuurlijk meerdere (sub-)processen die zich daarmee bemoeien
Als alles blijft hangen, dan zou het zomaar je schijf kunnen zijn. Begint het altijd met Safari? Of kan het zijn dat je toevallig Safari het meest gebruikt? Ik ben benieuwd of het gebeurt als je (tijdelijk) op Firefox overstapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
TucanoItaly schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:02:
[...]

Als alles blijft hangen, dan zou het zomaar je schijf kunnen zijn. Begint het altijd met Safari? Of kan het zijn dat je toevallig Safari het meest gebruikt? Ik ben benieuwd of het gebeurt als je (tijdelijk) op Firefox overstapt.
Het hangen gebeurt pas als je een reboot geeft, hij wil alles netjes afsluiten maar komt dan een proces tegen dat ie, net als ikzelf, blijkbaar niet kan sluiten. In principe werkt verder vrijwel alles mee tenzij het ook maar iets aan webkit nodig heeft.

Ja, altijd Safari bij het openen van een nieuwe tab is ‘t dan opeens klaar. Kwam er vanmiddag achter dat er dan een webkit proces blijft hangen (PID became unresponsive). Dit proces kan ik vervolgens zelfs niet als root afknallen, geen foutmelding: maar sluiten ho maar. Het proces doet ook werkelijk niets, een strace blijft blanco. :/

Ik heb vanmiddag toevallig Firefox erop geknald en wat plugins ingezet. Vind het geen fijne browser, maar ga inderdaad ff kijken of dat het probleem uitsluit. Thnx :)

[ Voor 5% gewijzigd door WhatsappHack op 13-06-2020 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:35
Ik heb het volgende probleem met mijn Air 2020/ Safari.
Heb regelmatig dat safari pagina's niet laadt, zo blijven pagina's wit, blijven afbeeldingen achterwege en ook met verversen blijft het probleem zich voordoen. (zie afbeelding)

Ik heb 1blocker op safari draaien als extensie, maar met het pauzeren hiervan blijft het probleem hetzelfde.
Ook de cache legen helpt niet, iemand tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeZFz0TvJwHtfZwhxVUnTV8YBFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A9jJQdSmCSH2gmKaIj1rjvmh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Hey :w gebruikt er hier ook iemand scripts met LaunchAgents of LaunchDeamons in Catalina? en werkt het ook? Ik krijg het momenteel niet voor elkaar :X (voorheen met Mojave geen probleem...)

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:16
Zonet eventjes 4 documenten ingescanned. Wil ik die via Preview in 1 document gieten en vervolgens exporteren naar een PDF. Allemaal vrij basic stuff.... open in die PDF is die maar 1 pagina groot? Is dit een grap ofzo...Kan toch niet dat zulke simpele functionaliteit niet werkt ?!

EDIT: het is nog beter geworden, als ik de 4 documenten welke allemaal JPG formaat zijn in 1 preview document giet en dit wil opslaan, slaat hij zelf in dat formaat enkel het eerste document maar op.Wat is dit voor shit ?

[ Voor 28% gewijzigd door Rebbelx op 01-07-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:31
Rebbelx schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:38:
Zonet eventjes 4 documenten ingescanned. Wil ik die via Preview in 1 document gieten en vervolgens exporteren naar een PDF. Allemaal vrij basic stuff.... open in die PDF is die maar 1 pagina groot? Is dit een grap ofzo...Kan toch niet dat zulke simpele functionaliteit niet werkt ?!

EDIT: het is nog beter geworden, als ik de 4 documenten welke allemaal JPG formaat zijn in 1 preview document giet en dit wil opslaan, slaat hij zelf in dat formaat enkel het eerste document maar op.Wat is dit voor shit ?
Ik scan altijd direct naar PDF en voeg ze dan samen. Dat werkt in ieder geval probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Rebbelx Als je navigatiekolom links open hebt staan, kan je daar de andere inslepen en dan exporteren als pdf.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Greatsword schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:42:
@Rebbelx Als je navigatiekolom links open hebt staan, kan je daar de andere inslepen en dan exporteren als pdf.
Exact datgene gedaan.... ik open scan1.jpg, ik voeg er op die manier nog 3 jpg aan toe en doet vervolgens export as pdf....1 documentje te zien... van de andere paginas geen spoor te bekennen. Shame on you apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Rebbelx Doe eens 1 jPEG openen in voorvertoning en exporteer als PDF.

Navigatiekolom openen, "miniaturen" aanvinken en de andere JPEGs daarnaartoe slepen.

Daarna gewoon opslaan.

[ Voor 64% gewijzigd door Greatsword op 01-07-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Ik heb het opgelost door de bestanden opnieuw te scannen maar deze keer meteen als PDF. In elk geval bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
WhatsappHack schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 04:05:
Heeft iemand hier wel eens last (gehad) dat opeens Safari geen enkele pagina meer kan openen (blijft gewoon oneindig wachten) en dat je vervolgens dan ook de Mac niet meer kan rebooten omdat er blijkbaar iets blijft hangen? Ik word er helemaal gek van. Internet doet het op dat moment wel (kan bijvoorbeeld op m'n terminal gewoon lynx gebruiken). Als dit gebeurt dan loopt Finder vaak ook uiteindelijk vast trouwens.

Zo ja, ooit gevonden welk proces er verantwoordelijk voor was en wat de fix was? :P
Het probleem is ontstaan na de upgrade naar Catalina.
Hier nog ff op terugkomend. Ik heb de boel uitgeplozen en het probleem lijkt geïntroduceerd te zijn na installatie van securityupdate: "2020-06-08 Aanvullende macOS Catalina 10.15.5-update".

Verder zoeken lijkt er op dat meer mensen gezeik ervaren na deze update, dus het is nu maar ff wachten op Apple tot ze de boel fixen dan. :P Lijkt dus een softwarefout te zijn. Als ik het Apple forum mag geloven heeft een herinstallatie geen enkele zin, dus ik denk dat ik daar dan ook maar even mee wacht tot er een patch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Vraagje, misschien dat iemand hier het weet voordat ik een topic erover open... is er een manier om te checken of een wachtwoord is ingesteld voor een gebruikersaccount in macOS? Vriend is overleden en ik probeer de familie te helpen met de tech nasleep, maar weet niet alle fijne kneepjes van macOS. Zijn MacBook Air kan gewoon worden dichtgeklapt en uren later open gedaan zonder wachtwoord in te voeren, maar ik moet nu bijvoorbeeld even de taal veranderen en dat vereist een reboot/logout.

Maar als er een wachtwoord op zit is die niet bekend bij de familie :(. En wil ze niet met een MacBook achterlaten waar niet op in te loggen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Propane Instellingen > Gebruikers en Groepen.

Daar zie je de WW opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
WhatsappHack schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:41:
[...]

Hier nog ff op terugkomend. Ik heb de boel uitgeplozen en het probleem lijkt geïntroduceerd te zijn na installatie van securityupdate: "2020-06-08 Aanvullende macOS Catalina 10.15.5-update".

Verder zoeken lijkt er op dat meer mensen gezeik ervaren na deze update, dus het is nu maar ff wachten op Apple tot ze de boel fixen dan. :P Lijkt dus een softwarefout te zijn. Als ik het Apple forum mag geloven heeft een herinstallatie geen enkele zin, dus ik denk dat ik daar dan ook maar even mee wacht tot er een patch is.
Kan het zijn dat ze recent nog meer hebben gesloopt in (o.a.) Safari? Ik heb namelijk sinds de update naar 10.15.4 last van willekeurige haperingen/dropouts in zowel beeld als geluid bij het afspelen van veel (Netflix)-video's. Op internet kom ik her en der meer meldingen hierover tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Propane voordat je ook maar iets doet, zou ik een niet-encrypted backup maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Greatsword schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 17:22:
@Propane Instellingen > Gebruikers en Groepen.

Daar zie je de WW opties.
Thanks, maar kreeg daar dus niet echt duidelijk te zien of er een wachtwoord op het gebruikersaccount zat of niet. Wel achter gekomen door even het slotje proberen te openen en wachtwoord blanco te laten.

De overledene had een mooi Excel bestandje met een lijst wachtwoorden en eentje er van zal wel werken, maar aangezien ik niet vloeiend ben in macOS wil ik nog niet het risico nemen om tegen een limiet van verkeerde wachtwoorden aan te lopen. Apple support zei dat er "waarschijnlijk" geen limiet is tenzij het als zakelijk device was ingesteld, maar klonk niet echt zeker, iemand hier die het wel zeker weet?

Voorlopig even alle belangrijke bestanden proberen op te zoeken, het gaat voornamelijk om foto's, video's etc. Nog tips voor een stukje software die dat soort dingen automatisch bij elkaar kan zoeken? Heb al heel wat gevonden maar wil zeker zijn dat ik nagenoeg alles heb :). Niet opzoek naar een disk image tool als Acronis ofzo, gewoon iets wat relatief eenvoudig fotos/videos bij elkaar zoekt.

Leer hier uit voornamelijk om je zaakjes goed op orde te hebben met je betere helft of dichte familie qua wachtwoorden etc. Al is het maar voor hen en niet voor jezelf. Z'n Apple ID wachtwoord stond bijvoorbeeld ook in dat Excel bestand maar is een paar weken terug gewijzigd en hij had hem niet geupdate in de spreadsheet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Propane Het kan eigenlijk niet fout gaan, als je klikt "Wijzig Wachtwoord" kan je gewoon een nieuw wachtwoord invullen.

Als blijkt dat het oude "blanco" wachtwoord niet correct is, krijg je alleen de melding dat het oude WW onjuist is, waardoor je het niet kan wijzigen. Verder gebeurt er niks.

Verder zijn documenten en foto's meestal de belangrijkste bestanden.

In de foto's app, kan je een foto selecteren en dan boven in de balk Archief > Exporteer

Ik zou dus alle (belangrijke) foto's/videos selecteren, exporteren naar een mapje en die ergens opslaan, eventueel naar een andere cloud dienst of met iets als WeTransfer.

iCloud WW gaat wel een dingetje zijn, meestal is 2FA ingeschakeld, dus als je het WW niet kan achterhalen of resetten, betekend dat dus uiteindelijk dat je de Macbook/iPhone niet kan wissen en verkopen.

Verder is het misschien handig om een tool als Daisydisk te downloaden, hiermee kan je makkelijk door de SSD bladeren en achterhalen waar alle mapjes met (belangrijke) bestanden staan. Ze hebben gewoon een trial, dus dat is ideaal.

https://daisydiskapp.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtC61-4S5pU_4z4EhDqUp0rdX68=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hQXbNdrOVO82dhFG9DPszzRm.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Top, ik ga Daisydisk even proberen. Ik denk dat als eenmaal de belangrijke data eraf is, we het lijstje wachtwoorden gewoon gaan proberen. Zowel voor de gebruikersaccount als iCloud/Apple ID. Wie weet hebben we nog mazzel. In het ergste geval moeten we nog een procedure in om het Apple ID te resetten via hun juridische afdeling volgens de telefoon support. Raak je wel alle data gelinkt aan het account kwijt maar dan zouden we in ieder geval de Macbook nog kunnen wipen en dan kan z'n vrouw er mee doen wat ze wil.

Ik zal dit topic niet verder ontsporen, ben dankbaar voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
De kogel is door de kerk. Ik heb een keuze gemaakt hoe ik om wil gaan met de wildgroei aan foto's. Voorheen gebruikte ik Photo station op mijn Synology NAS, maar het werken in mapjes vind ik voor privé foto's niet fijn (voor zakelijk kan ik me er wel iets bij voorstellen). Een alternatief is Moments, maar daar lees ik meer negatieve dan positieve verhalen.

Op dit moment heb ik op mijn MBA (2015) een kleine fotobibliotheek staan. Deze wil ik verplaatsen naar een externe harde schijf. Ik heb een SSD overwogen, maar een 2tb exemplaar vind ik erg aan de prijs. Via diverse forums heb ik gelezen dat voor een fotobibliotheek een HDD ook wel volstaat.

In mijn huidige fotobibliotheek, zie ik een categorie Geïmporteerd. Daar zie ik foto's staan, maar in de categorie Foto's ook dezelfde foto's. Wat doet de categorie Geïmporteerd? Ik weet niet meer hoe ik daar precies aangekomen ben? Een import vanaf een iPhone? Heb ik nu twee keer dezelfde foto's in mijn bibliotheek? Kan ik Geïmporteerd verwijderen? Of verdwijnen dan ook de foto's onder Foto's?

Ik weet het, het zijn ongetwijfeld hele basic vragen, maar aangezien ik echt geen foto's kwijt wil raken, wil ik het zeker weten.

O ja, als de fotobibliotheek volledig gevuld is (dit gaat overigens een gigantische klus worden, overal hebben we nu foto's opgeslagen: diverse usb stickies, oude/nieuwe iPhones, NAS, externe schijf, SD-kaartjes) wil ik de bibliotheek aanvinken als syncen met iCloud. En natuurlijk een extra externe HDD als backup (1 keer per kwartaal oid). Een backup naar de NAS wordt niet aangeraden, iets met ander file system.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

meesje schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:55:
Ik heb een SSD overwogen, maar een 2tb exemplaar vind ik erg aan de prijs. Via diverse forums heb ik gelezen dat voor een fotobibliotheek een HDD ook wel volstaat.
Ik zou het eerst eens proberen. Een HDD is voor de huidige begrippen baggertraag. Als jij met je vriendin lekker de vakantiefoto's zit te bekijken van drie jaar terug, en je ziet Preview langzaam de foto's binnentrekken, dan wil je wellicht toch naar een SSD.

Ik zeg niet: neem een SSD. Ik zeg alleen, kijk even wat je er van vindt voordat je technisch gezien een weg in slaat die je achteraf te traag vindt.

[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 09-07-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
TucanoItaly schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:34:
[...]

Ik zou het eerst eens proberen. Een HDD is voor de huidige begrippen baggertraag. Als jij met je vriendin lekker de vakantiefoto's zit te bekijken van drie jaar terug, en je ziet Preview langzaam de foto's binnentrekken, dan wil je wellicht toch naar een SSD.

Ik zeg niet: neem een SSD. Ik zeg alleen, kijk even wat je er van vindt voordat je technisch gezien een weg in slaat die je achteraf te traag vindt.
Goed punt! Ik heb helaas niet zomaar een externe harde schijf liggen om uit te proberen.
Aangezien de bibliotheek ook naar de iCloud gaat, zullen we denk ik wel veel foto's vanaf de iPad bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

meesje schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:40:
[...]

Goed punt! Ik heb helaas niet zomaar een externe harde schijf liggen om uit te proberen.
Aangezien de bibliotheek ook naar de iCloud gaat, zullen we denk ik wel veel foto's vanaf de iPad bekijken.
Ik heb het vorige week getest. Mijn volledige library van 300 Gb op een externe 2,5 inch schijf gezet die was geformatteerd als apfs (en later ook een keer met het oude file system)

Man Man Man wat een trage toestand. Het ging zo traag dat ik mijn hele plan om een externe schijf te gebruiken maar in de koelkast heb gezet.

Misschien een externe schijf met SSD cache of een nas met een SSD cache heb ik nog niet geprobeerd.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
4POX schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:40:
[...]

Ik heb het vorige week getest. Mijn volledige library van 300 Gb op een externe 2,5 inch schijf gezet die was geformatteerd als apfs (en later ook een keer met het oude file system)

Man Man Man wat een trage toestand. Het ging zo traag dat ik mijn hele plan om een externe schijf te gebruiken maar in de koelkast heb gezet.

Misschien een externe schijf met SSD cache of een nas met een SSD cache heb ik nog niet geprobeerd.
Dat is goed om te horen! Ga ik wel voor een externe SSD kijken. Dan maar eentje van 1TB. Hopelijk is dat wel voldoende en kan ik daar even mee vooruit.
Het artikel kan ik niet zo snel terug vinden, maar je foto bibliotheek op een NAS zetten wordt niet aangeraden. Niet vanwege het netwerkdeel, maar meer dat een NAS niet in het juiste formaat is geformatteerd.

Ik heb ook Moments van Synology overwogen, maar dat ziet er toch allemaal wat minder fraai uit dan de Foto app van Apple. Bij 'Moments' denk ik juist aan wat de Foto app kan: je foto's als een film met geluid afspelen. Dat kan Synology niet. Ook heeft mijn NAS gewoon HDD, dus dan hou je het probleem dat het traag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 22:23
Ik heb een zeer vervelende bug op Catalina 10.15.5.

Als ik mijn BT headphones aansluit of zelfs de Airpods pro, veranderd de input ook naar dit device. Dit is normaal en standaard. Maar wat niet normaal is, is dat de codec veranderd naar "SCO", dit is een zeer losless codec met een lagere bitrate.

Dit heeft een serieuze impact op de audio kwaliteit, het is gewoon slecht. Een ander neveneffect is dat andere BT apparaten dit kanaal ook gebruiken denk ik, want als je te lang met BT Headphones daar in zit, valt mijn keyboard uit of mijn MX Master.

Als je je input op de built-int microphone zet, krijg je de codec AAC. De standaard high quality van Apple en is alles in orde, maar dit is een process dat je bijna elke keer moet herhalen als je headphones erbij neemt.
Met de Airpods pro is het zelfs zo erg dat je elke als je ze uit doet, dit weer moet herhalen.

Iemand anders met dit issue? Apple support legde de vorige keer gewoon de telefoon toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Waar kun je de gebruikte codecs zien?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:57:
Waar kun je de gebruikte codecs zien?
option indrukken terwijl je op het bluetoothicoontje klikt is een simpele manier.
Lyca schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:40:
...

Iemand anders met dit issue? Apple support legde de vorige keer gewoon de telefoon toe
Hier geen probleem, stabiele bluetooth-verbindingen (met toetsenbord, muis, hoofdtelefoon), de gebruikte codec is AAC (en heel soms AptX, wat dat bepaalt weet ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Geen idee wat dat bepaalt, maar er is via bluetooth options (xcode) wel een optie om APTX te forcen.

Al werkte dat niet bij mij, ik heb zelfs een clean install MacOS gedaan en nog steeds dit issue, ofwel is dit een hardware issue of wel een specifieke bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:41
Dat forcen van APTX kan ook via het programma Bluetooth Explorer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

meesje schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:05:
[...]

Dat is goed om te horen! Ga ik wel voor een externe SSD kijken. Dan maar eentje van 1TB. Hopelijk is dat wel voldoende en kan ik daar even mee vooruit.
Het artikel kan ik niet zo snel terug vinden, maar je foto bibliotheek op een NAS zetten wordt niet aangeraden. Niet vanwege het netwerkdeel, maar meer dat een NAS niet in het juiste formaat is geformatteerd.

Ik heb ook Moments van Synology overwogen, maar dat ziet er toch allemaal wat minder fraai uit dan de Foto app van Apple. Bij 'Moments' denk ik juist aan wat de Foto app kan: je foto's als een film met geluid afspelen. Dat kan Synology niet. Ook heeft mijn NAS gewoon HDD, dus dan hou je het probleem dat het traag is.
Als ik mijn nas ga gebruiken wil ik iscsi gebruiken. Onder Windows had ik daarmee goede ervaringen. Ik kan dan een schijf als apfs formatteren en als ik het correct heb kan een Synology SSD cache gebruiken met iscsi. Maar helaas heeft mijn synology niet voldoende poorten voor ssd's.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
4POX schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:22:
[...]

Als ik mijn nas ga gebruiken wil ik iscsi gebruiken. Onder Windows had ik daarmee goede ervaringen. Ik kan dan een schijf als apfs formatteren en als ik het correct heb kan een Synology SSD cache gebruiken met iscsi. Maar helaas heeft mijn synology niet voldoende poorten voor ssd's.
iscsi heb ik me nooit in verdiept. Wat te doen dit weekend! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

meesje schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:27:
[...]

iscsi heb ik me nooit in verdiept. Wat te doen dit weekend! ;)
Wat zijn jouw ervaringen met ISCSI onder OSX ?

Kan jij je ervaringen delen? Mijn NAS ligt 9500 KM verderop :(

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22
Sinds een aantal dagen blijven Youtube videos zwart. Waarschijnlijk door adBlock en een poging van YouTube om dat te omzeilen.

Ik hoor dat uBlock Origin een goed alternatief is, maar die ondersteunt volgens mij Safari 13 niet.

Zijn hier meer mensen die hetzelfde probleem ervaren of een alternatieve ad blocker hebben die wel goed werkt op Catalina?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@MailMan Wipr is een goed alternatief, bij YouTube krijg je dan een blanco scherm dat je gelijk kan skippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:36
MailMan schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:52:
Sinds een aantal dagen blijven Youtube videos zwart. Waarschijnlijk door adBlock en een poging van YouTube om dat te omzeilen.

Ik hoor dat uBlock Origin een goed alternatief is, maar die ondersteunt volgens mij Safari 13 niet.

Zijn hier meer mensen die hetzelfde probleem ervaren of een alternatieve ad blocker hebben die wel goed werkt op Catalina?
Kappen met adblockers en gewoon youtube abo nemen via proxy india. Kost je 1.70 e p mnd heb je op al je apparaten premium youtube inc tv enzo

Proxy eenmalig uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 16:52
Sinds zaterdag heb ik een Mac Mini. Dit is mijn eerste Mac.
Deze Mac Mini heb ik met een USB-C naar DisplayPort-kabel aangesloten op mijn Dell U2417H.
Een aantal ergernissen heb ik al opgelost (datum in menubalk, witbalans verkeerd, geen window manager en geen geluidscontrole van speakers aangesloten op monitor).

De grootste ergernis is dat de fonts niet scherp zijn. Op mijn Intel NUC met Windows is de tekst scherp terwijl op de Mac Mini dezelfde tekst onscherp is. Mijn PS4 is ook op de monitor aangesloten via HDMI en deze heeft nooit last gehad van onscherpe tekst.
Ik heb anti-aliasing al geprobeerd, maar dat lost het probleem niet op. Ik heb ook al de terminal code geprobeerd maar dat lost het probleem ook niet op.
code:
1
2
defaults write -g CGFontRenderingFontSmoothingDisabled -bool FALSE
defaults -currentHost write -globalDomain AppleFontSmoothing -int 2

Ook heb ik deze truc geprobeerd maar de tekst ziet er nog steeds hetzelfde uit.

Zijn er nog andere oplossingen voor zover jullie weten?
Hoewel ik de Mac fijn in gebruik vindt, is de tekst ver van ideaal waardoor ik neig deze terug te sturen.

Ter illustratie, dit is de Mac:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6gMgGhY2ag1wBpSbnEDK1KxqZA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vc3ZxyEMCbjHN5ny6pMvnnlt.png?f=user_large

En dit is Windows op mijn Intel NUC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRBSyO2Wh7p7DtnXrkt1ekPZDf4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cHFM896HMCsiazafCjoGRk57.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door VirinR op 13-07-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@VirinR Hoe is het beeld als je rechtstreeks de HDMI kabel koppelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
Greatsword schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:56:
@VirinR Hoe is het beeld als je rechtstreeks de HDMI kabel koppelt?
Via HDMI is de tekst nog waziger.
Wel was het zo dat de kleuren nog vager waren dan met DisplayPort. Ik heb de monitor namelijk gekalibreerd in de macOS-instellingen omdat het witpunt niet goed was.

Als ik het beeldscherm opnieuw kalibreer, komen de kleuren wel weer terecht maar de tekst blijft nog steeds waziger dan met DisplayPort.
Ik heb ook gekeken of er een macOS-driver voor mijn monitor is, maar helaas zijn alle drivers alleen voor Windows.

[ Voor 10% gewijzigd door VirinR op 13-07-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@VirinR Raar, hier geen problemen mee.

Dit al geprobeerd?
https://support.apple.com/nl-nl/HT204063

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
Net geprobeerd, maar de tekst ziet nog steeds hetzelfde uit.
Gebruik je ook een Full HD monitor met een Mac Mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@VirinR 4K OLED, maar als ik het op 1080p zet is het nog steeds scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
Greatsword schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:59:
@VirinR 4K OLED, maar als ik het op 1080p zet is het nog steeds scherp.
Misschien verklaart dat het probleem.
In macOS Mojave heeft Apple 'subpixel antialiasing' uitgeschakeld voor non-Retina displays.

Edit: Via een ander trucje heb ik de HiDPI resolutie kunnen krijgen in de systeemvoorkeuren.
Hoewel de resolutie erg laag is (960*540), is alles inclusief tekst wel scherp :D .
De tekst is wel te veel ingezoomd, menubalken in Office zijn te groot en de macOS menubalk is ook veel te groot.

[ Voor 24% gewijzigd door VirinR op 13-07-2020 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Lyca schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:44:
Geen idee wat dat bepaalt, maar er is via bluetooth options (xcode) wel een optie om APTX te forcen.

Al werkte dat niet bij mij, ik heb zelfs een clean install MacOS gedaan en nog steeds dit issue, ofwel is dit een hardware issue of wel een specifieke bug.
Dit blijft dus gewoon een issue he.

Ik heb nu via dat programma en ook via Terminal die APTX proberen te forcen, maar Airpods Pro gaan nog steeds naar SCO.
Ik heb dit zelfs disabled in terminal, maar niets werkt.

Zenuwachtig wordt ik hier van, ik heb zin om gewoon hem terug te sturen via Apple support als dat gaat en een nieuwe te vragen, ik heb Apple Care, maar dat is weer zo een gedoe. Er is maar 1 fysieke Apple winkel in België en ik ga nooit nog via Switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 08:12
Lyca schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:12:
[...]

Dit blijft dus gewoon een issue he.

Ik heb nu via dat programma en ook via Terminal die APTX proberen te forcen, maar Airpods Pro gaan nog steeds naar SCO.
Ik heb dit zelfs disabled in terminal, maar niets werkt.
Wat is SCO als ik vragen mag?

SCO schijnt gebruikt te worden wanneer je de microfoon van de airpods gebruikt, dus ik denk dat je het in die hoek moet zoeken.

Heb je wellicht een app open staan die de microfoon gebruikt?

Kun je eventueel in de instellingen instellen dat de interne microfoon wordt gebruikt van de mac in plaats van de microfoon van de Airpods?

Naast Aptx ken ik alleen SBC en AAC.
Voor zover ik weet ondersteunen Airpods geen Atpx. Dat kun je wel forceren, maar dat gaat dan niet werken.

De codec die je het beste kunt gebruiken is AAC. Dit is ook de codec die standaard gebruikt wordt voor Airpods, ook in combinatie met een iPhone. Eventueel kun je dit ook forceren met bluetooth explorer. Maar op mijn mac is dit nog nooit fout gegaan en wordt altijd AAC gekozen.

[ Voor 19% gewijzigd door Jeroen O op 14-07-2020 06:41 ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

De net geïntroduceerde battery health functie in Catalina. Stop jullie laptops ook met laden als die te warm is. Ik kreeg in mijn taakbalk dat mijn Macbook niet aan het laden is. Maar dat die op de batterij draait. Een andere kabel of lader gaf dezelfde melding.

Laptop voelt warm aan. Het is vandaag hier 35 graden.

Zodra ik het vinkje in de nieuwe batterij batterij health uitzet ging de laptop weer laden.

Dus ik vrees nu dat op warme dagen ik thuis kan komen en een lege laptop kan aantreffen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@4POX Meten is weten, welke temp is de laptop dan? Bij welke temp stopt het laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Greatsword schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:23:
@4POX Meten is weten, welke temp is de laptop dan? Bij welke temp stopt het laden?
Ik wil graag meten. Helaas geeft istat aan dat ze de laatste MacBooks nog niet ondersteunen. Weet jij een andere app waarmee ik temperaturen kan monitoren en archiveren?

Misschien was het niet de temperatuur. Ik dacht eerst ook dat het systeem mijn laptop naar 80 procent wilde brengen omdat de laptop bijna altijd aan de lader hangt.. Ik heb de lader losgehaald en de cpu/gpu belast zodat de batterij sneller naar 70 procent ging. Daarna wilde die ook niet laden nadat ik de kabel erin plugde.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@4POX Stuur ze even een bericht op Twitter, dan krijg je een link die wel werkt (Ik heb hem voor een MBP 2020, maar mocht het niet delen).

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 14-07-2020 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
4POX schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:19:
[...]
Ik wil graag meten. Helaas geeft istat aan dat ze de laatste MacBooks nog niet ondersteunen. Weet jij een andere app waarmee ik temperaturen kan monitoren en archiveren?
Voor $4,99 heb je Temp Monitor: https://www.vimistudios.com/temp-monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@sypie Hoe bevalt die t.o.v. istat menus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:20:
@sypie Hoe bevalt die t.o.v. istat menus?
Geen idee. Ik heb alleen wat rondgezocht en kwam ergens een site tegen waar 10 van deze apps met elkaar werden vergeleken. Van deze zag ik op de schermafbeelding dat die een log bijhoudt van een dag of een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
VirinR schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:51:
Sinds zaterdag heb ik een Mac Mini. Dit is mijn eerste Mac.
Deze Mac Mini heb ik met een USB-C naar DisplayPort-kabel aangesloten op mijn Dell U2417H.
Een aantal ergernissen heb ik al opgelost (datum in menubalk, witbalans verkeerd, geen window manager en geen geluidscontrole van speakers aangesloten op monitor).

De grootste ergernis is dat de fonts niet scherp zijn. Op mijn Intel NUC met Windows is de tekst scherp terwijl op de Mac Mini dezelfde tekst onscherp is. Mijn PS4 is ook op de monitor aangesloten via HDMI en deze heeft nooit last gehad van onscherpe tekst.
Ik heb anti-aliasing al geprobeerd, maar dat lost het probleem niet op. Ik heb ook al de terminal code geprobeerd maar dat lost het probleem ook niet op.
code:
1
2
defaults write -g CGFontRenderingFontSmoothingDisabled -bool FALSE
defaults -currentHost write -globalDomain AppleFontSmoothing -int 2

Ook heb ik deze truc geprobeerd maar de tekst ziet er nog steeds hetzelfde uit.

Zijn er nog andere oplossingen voor zover jullie weten?
Hoewel ik de Mac fijn in gebruik vindt, is de tekst ver van ideaal waardoor ik neig deze terug te sturen.

Ter illustratie, dit is de Mac:
[Afbeelding]

En dit is Windows op mijn Intel NUC:
[Afbeelding]
Ik zit dit op een MacBookPro te bekijken maar ik vind ze beide niet scherp, de NUC het onscherpst.

Kun je nog wat instellen op de DELL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:48
Hulliee schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:00:
[...]

Ik zit dit op een MacBookPro te bekijken maar ik vind ze beide niet scherp, de NUC het onscherpst.

Hier al tijden hetzelfde probleem met een macbook pro retina op een wqhd beeldscherm. Tekst is niet scherp te krijgen is MacOS, windows desktop met dezelfde kabel geeft geen problemen. Ik heb het persoonlijk maar opgegeven om het werkend te krijgen en sluit de macbook maar niet meer aan op dit scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

sypie schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:31:
[...]

Geen idee. Ik heb alleen wat rondgezocht en kwam ergens een site tegen waar 10 van deze apps met elkaar werden vergeleken. Van deze zag ik op de schermafbeelding dat die een log bijhoudt van een dag of een week.
Dank je wel Sybrand,

Deze app laat ik nu draaien om te monitoren. Als ik de "not charging" melding weer krijg ga ik geschiedenis van de temperatuur sensoren bekijken. Zal er een patroon te ontdekken zijn?

Misschien de Macbook maar wat minder belasten als de aircon niet aanstaat. Is ook beter voor de hardware.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
hellboy123 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:49:
[...]

Hier al tijden hetzelfde probleem met een macbook pro retina op een wqhd beeldscherm. Tekst is niet scherp te krijgen is MacOS, windows desktop met dezelfde kabel geeft geen problemen. Ik heb het persoonlijk maar opgegeven om het werkend te krijgen en sluit de macbook maar niet meer aan op dit scherm.
Da's balen. Neem aan je gekeken hebt naar de verschillende schaal opties in macOS voor je scherm?

macOS 10.15.6 is uitgekomen zie ik. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hulliee op 15-07-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
Hulliee schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:00:
[...]

Het enige wat ik kan instellen op mijn monitor is de scherpte maar dat lost het probleem niet op.
Als ik de scherpte hoger zet, worden andere onderdelen (app-iconen, foto's) juist erg onnatuurlijk weergegeven.
hellboy123 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:49:
[...]

Oké, dit is wel jammer om te horen, zeker gezien je een hogere resolutie scherm gebruikt.
Ik heb via SwitchRes X een ander trucje geprobeerd. Hierdoor kwam de optie om Full HD te gebruiken in HiDPI maar ook dit hielp niet. Zoals het er nu naar uitziet, ga ik de Mac Mini terugbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In de nieuwe MacOS 10.15.6 is een nieuwe shell aanwezig.

Deze post heb ik weggehaald, hij ging over Powershell in macOS. Ik denk dat ik ontzettend zat te slapen eerder ;)

[ Voor 90% gewijzigd door purge op 16-07-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmarvin
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-07 17:56
@VirinR Heb je al eens op Reddit gezocht naar dit probleem? Er is ook een speciale subreddit voor Mac mini's. Ik heb vorig jaar naar aanleiding van deze berichten toch maar een iMac gekocht, terwijl ik liever een mini met 4k scherm had gehad (kosten). Ik kwam op Reddit namelijk vaker berichten tegen over onscherp beeld bij Mac mini's wanneer er niet wordt gewerkt met een Retina scherm.

Aanvulling:
Er loopt nog een topic over dit probleem, maar dan met een MacBook. Volgens mij komt het op hetzelfde neer.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1969184
Hier staan al wat nuttige opmerkingen in zoals die van Sluw.

[ Voor 24% gewijzigd door nlmarvin op 16-07-2020 15:42 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruikte jaren iPhoto op de Mac en de laatste 3 jaar Photos voor enkel de iPhone foto's. En daar heb je ook de functie voor gezichtherkenning en zo. Ik heb begin deze week iCloud gekocht voor 200GB zodat nu alles netjes in sync staat. Maar nu vroeg ik mij af, hoe worden de foto's geanalyseerd? Op de Mac, op de iPhone, op de iPad op de Apple TV of in iCloud? Of alles tegelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:47:
Ik gebruikte jaren iPhoto op de Mac en de laatste 3 jaar Photos voor enkel de iPhone foto's. En daar heb je ook de functie voor gezichtherkenning en zo. Ik heb begin deze week iCloud gekocht voor 200GB zodat nu alles netjes in sync staat. Maar nu vroeg ik mij af, hoe worden de foto's geanalyseerd? Op de Mac, op de iPhone, op de iPad op de Apple TV of in iCloud? Of alles tegelijk?
Op iedere machine apart. De getagde gezichten worden wel via icloud gesyncroniseerd. Maar als een nieuwe machine hebt of een herinstallatie doet begint het helemaal opniuew. Ik geloof dat de gezichten database niet eens naar de timemachine backup gaat.

Een dikke Macbook is langer bezig dan een oude iPhone. Zal wel iets in de A cpu's zitten wat een handje meehelp.t

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah oke, best onhandig eigenlijk. Ik dacht dat alles mooi in sync was. Maar het zal wellicht ook iets met privacy te maken hebben. Bedankt voor je toelichting!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 09:48
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:53:
Ah oke, best onhandig eigenlijk. Ik dacht dat alles mooi in sync was. Maar het zal wellicht ook iets met privacy te maken hebben. Bedankt voor je toelichting!
Dat klopt, dit heeft met privacy te maken. Elk apparaat doet zijn eigen machine learning om de foto's te bekijken en analyseren.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Nou, ook onder 10.15.6 heb ik in Safari nog steeds last van haperingen bij het afspelen van Netflix-video's. Dat probleem hebben ze dus nog steeds niet opgelost. (Op een Macbook Air 2017.)

[ Voor 7% gewijzigd door Commendatore op 17-07-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Op mijn MBA 2015 heb ik vandaag macOS bijgewerkt naar 10.15.6 en opeens doet het Apple USB keyboard (met num. gedeelte) het niet meer.... Vreemd. Al een paar keer opnieuw opgestart en andere usb poort geprobeerd, maar dat heeft niks geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

meesje schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:41:
Op mijn MBA 2015 heb ik vandaag macOS bijgewerkt naar 10.15.6 en opeens doet het Apple USB keyboard (met num. gedeelte) het niet meer.... Vreemd. Al een paar keer opnieuw opgestart en andere usb poort geprobeerd, maar dat heeft niks geholpen.
Heeft U de keyboard ook in een andere computer geprobeerd? (en als U die niet heeft kan U de keyboard ook in een recente smart TV proberen.)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@meesje da's wel heel apart... ik loop zojuist naar m'n Mac Mini, die draait de laatste 11.0 beta en daar hangt datzelfde keyboard aan (USB met num. gedeelte). Werkt niet meer. Niet op de Mini, niet op m'n MacBook Pro (via Thunderbolt dock).

Edit: dus na die test laat ik het keyboard een kwartiertje losgekoppeld. En hang 'm opnieuw aan m'n Mac Mini, en nu werkt het ineens weer. WTF?

[ Voor 23% gewijzigd door TucanoItaly op 17-07-2020 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
TucanoItaly schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 07:47:
@meesje da's wel heel apart... ik loop zojuist naar m'n Mac Mini, die draait de laatste 11.0 beta en daar hangt datzelfde keyboard aan (USB met num. gedeelte). Werkt niet meer. Niet op de Mini, niet op m'n MacBook Pro (via Thunderbolt dock).

Edit: dus na die test laat ik het keyboard een kwartiertje losgekoppeld. En hang 'm opnieuw aan m'n Mac Mini, en nu werkt het ineens weer. WTF?
Het inderdaad heel apart. Na mijn update van macOS gisteravond en wat uitproberen, heb ik het keyboard ontkoppeld. Vanochtend mijn MBA opnieuw opgestart en keyboard weer aangesloten met als resultaat dat ie het weer doet. Schiet mij maar lek. In ieder geval super blij, keyboard wordt met thuiswerken elke dag gebruikt.

@4POX Bedankt voor het meedenken. Die stappen zijn nu gelukkig niet meer nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door meesje op 17-07-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
nlmarvin schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:36:
@VirinR Heb je al eens op Reddit gezocht naar dit probleem? Er is ook een speciale subreddit voor Mac mini's. Ik heb vorig jaar naar aanleiding van deze berichten toch maar een iMac gekocht, terwijl ik liever een mini met 4k scherm had gehad (kosten). Ik kwam op Reddit namelijk vaker berichten tegen over onscherp beeld bij Mac mini's wanneer er niet wordt gewerkt met een Retina scherm.

Aanvulling:
Er loopt nog een topic over dit probleem, maar dan met een MacBook. Volgens mij komt het op hetzelfde neer.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1969184
Hier staan al wat nuttige opmerkingen in zoals die van Sluw.
Ik heb nu twee posts op reddit (r/macmini en r/macos). Ik heb ook zelf even gespeurd maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Een iMac is voor mij geen optie gezien ik ook een PS4 en Nintendo Switch op dezelfde monitor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17

KRAI.7

Bwoah...

Hi Tweakers,

Sinds een tijdje crasht mijn MacBook Pro (13" Retina Late 2013) als ik hem achterlaat (en hij zichzelf na een tijdje vergrendelt).

Als ik dan weer achter de MacBook ga zitten krijg ik de melding dat de Mac zichzelf opnieuw heeft gestart en of ik het probleem wil melden bij Apple...

Ik krijg dan de volgende foutmelding te zien (die verstuurd wordt naar Apple):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
panic(cpu 2 caller 0xffffff7f8c859a8d): watchdog timeout: no checkins from watchdogd in 98 seconds (537 total checkins since monitoring last enabled)
Backtrace (CPU 2), Frame : Return Address
0xffffff810e28bc40 : 0xffffff800bb1f5cd 
0xffffff810e28bc90 : 0xffffff800bc58b05 
0xffffff810e28bcd0 : 0xffffff800bc4a68e 
0xffffff810e28bd20 : 0xffffff800bac5a40 
0xffffff810e28bd40 : 0xffffff800bb1ec97 
0xffffff810e28be40 : 0xffffff800bb1f087 
0xffffff810e28be90 : 0xffffff800c2c2838 
0xffffff810e28bf00 : 0xffffff7f8c859a8d 
0xffffff810e28bf10 : 0xffffff7f8c85947b 
0xffffff810e28bf50 : 0xffffff7f8c86ed9c 
0xffffff810e28bfa0 : 0xffffff800bac513e 
      Kernel Extensions in backtrace:
         com.apple.driver.watchdog(1.0)[B435C72B-B311-3C67-8AA1-1D5CE0FAD429]@0xffffff7f8c858000->0xffffff7f8c860fff
         com.apple.driver.AppleSMC(3.1.9)[4589419D-7CCC-39A9-9E2F-F73FE42DD902]@0xffffff7f8c861000->0xffffff7f8c87ffff
            dependency: com.apple.iokit.IOACPIFamily(1.4)[0A7D7382-66FE-391B-9F93-97A996256C25]@0xffffff7f8c84f000
            dependency: com.apple.driver.watchdog(1)[B435C72B-B311-3C67-8AA1-1D5CE0FAD429]@0xffffff7f8c858000
            dependency: com.apple.iokit.IOPCIFamily(2.9)[BE052F4D-9B80-3FCD-B36D-BACB7DEE0DF2]@0xffffff7f8c531000

BSD process name corresponding to current thread: kernel_task

Mac OS version:
19F101

Kernel version:
Darwin Kernel Version 19.5.0: Tue May 26 20:41:44 PDT 2020; root:xnu-6153.121.2~2/RELEASE_X86_64
Kernel UUID: 54F1A78D-6F41-32BD-BFED-4381F9F6E2EF
Kernel slide:     0x000000000b800000
Kernel text base: 0xffffff800ba00000
__HIB  text base: 0xffffff800b900000
System model name: MacBookPro11,1 (Mac-189A3D4F975D5FFC)
System shutdown begun: NO
Panic diags file available: YES (0x0)

System uptime in nanoseconds: 66142084076057
last loaded kext at 64858347285408: >!AXsanScheme   3 (addr 0xffffff7f8f60d000, size 32768)
last unloaded kext at 64986337875584: >!AXsanScheme 3 (addr 0xffffff7f8f60d000, size 32768)
loaded kexts:
com.parallels.kext.netbridge    15.1.3 47255
com.parallels.kext.hypervisor   15.1.3 47255
com.parallels.kext.vnic 15.1.3 47255
com.asix.driver.ax88179-178a    2.0.0
com.kairos.driver.DuetDisplay   1
>!ATopCaseHIDEventDriver    3430.1
@filesystems.smbfs  3.4.3
@fileutil   20.036.15
>AGPM   111.4.4
>!APlatformEnabler  2.7.0d0
>X86PlatformShim    1.0.0
@filesystems.autofs 3.0
>!AHDA  283.15
>!AUpstreamUserClient   3.6.8
>!AGraphicsDevicePolicy 5.2.4
@AGDCPluginDisplayMetrics   5.2.4
>!AHV   1
|IOUserEthernet 1.0.1
|IO!BSerialManager  7.0.5f6
>!A!IHD5000Graphics 14.0.6
>eficheck   1
>!ACameraInterface  7.6.0
>pmtelemetry    1
>!ABacklight    180.3
>!A!IFramebufferAzul    14.0.6
@Dont_Steal_Mac_OS_X    7.0.0
>!AMCCSControl  1.14
>!AThunderboltIP    3.1.4
>!ASMCLMU   212
>!ALPC  3.1
>!A!ISlowAdaptiveClocking   4.0.0
>AudioAUUC  1.70
>!UCardReader   489.120.1
>!UTCButtons    255
>!UTCKeyboard   255
>!AVirtIO   1.0
@filesystems.hfs.kext   522.100.5
@!AFSCompression.!AFSCompressionTypeDataless    1.0.0d1
@BootCache  40
@!AFSCompression.!AFSCompressionTypeZlib    1.0.0
@filesystems.apfs   1412.120.2
>!AAHCIPort 341.0.2
@private.KextAudit  1.0
>AirPort.BrcmNIC    1400.1.1
>!ARTC  2.0
>!ASmartBatteryManager  161.0.0
>!AACPIButtons  6.1
>!AHPET 1.8
>!ASMBIOS   2.1
>!AACPIEC   6.1
>!AAPIC 1.7
$!AImage4   1
@nke.applicationfirewall    303
$TMSafetyNet    8
@!ASystemPolicy 2.0.0
|EndpointSecurity   1
>!AMultitouchDriver 3440.1
>!AInputDeviceSupport   3440.8
>!UAudio    323.1
>!AHIDKeyboard  209
>!AHS!BDriver   3430.1
>IO!BHIDDriver  7.0.5f6
@kext.triggers  1.0
>DspFuncLib 283.15
@kext.OSvKernDSPLib 529
>!AGraphicsControl  5.2.4
|IOAVB!F    850.1
>!ASSE  1.0
>X86PlatformPlugin  1.0.0
>!ABacklightExpert  1.1.0
|IONDRVSupport  576.1
|IOAccelerator!F2   438.5.4
>!ASMBus!C  1.0.18d1
>IOPlatformPlugin!F 6.0.0d8
@!AGPUWrangler  5.2.4
@!AGraphicsDeviceControl    5.2.4
|IOSlowAdaptiveClocking!F   1.0.0
>!AHDA!C    283.15
|IOGraphics!F   576.1
|IOHDA!F    283.15
@plugin.IOgPTPPlugin    840.3
|IOEthernetAVB!C    1.1.0
|Broadcom!BHost!CUSBTransport   7.0.5f6
|IO!BHost!CUSBTransport 7.0.5f6
|IO!BHost!CTransport    7.0.5f6
|IO!B!F 7.0.5f6
|IO!BPacketLogger   7.0.5f6
>!UMultitouch   264
>usb.IOUSBHostHIDDevice 1.2
>usb.networking 5.0.0
>usb.!UHostCompositeDevice  1.2
>usb.!UHub  1.2
|IOAudio!F  300.2
@vecLib.kext    1.2.0
|IOSerial!F 11
|IOSurface  269.11
@filesystems.hfs.encodings.kext 1
|IOAHCIBlock!S  316.100.5
|IOAHCI!F   290.0.1
>!AThunderboltDPInAdapter   6.2.6
>!AThunderboltDPAdapter!F   6.2.6
>!AThunderboltPCIDownAdapter    2.5.4
>!AThunderboltNHI   5.8.6
|IOThunderbolt!F    7.6.1
|IO80211!F  1200.12.2b1
>mDNSOffloadUserClient  1.0.1b8
>corecapture    1.0.4
|IOSkywalk!F    1
|IOUSB!F    900.4.2
>usb.!UXHCIPCI  1.2
>usb.!UXHCI 1.2
>!AEFINVRAM 2.1
>!AEFIRuntime   2.1
|IOSMBus!F  1.1
|IOHID!F    2.0.0
$quarantine 4
$sandbox    300.0
@kext.!AMatch   1.0.0d1
>DiskImages 493.0.0
>!AFDEKeyStore  28.30
>!AEffaceable!S 1.0
>!AKeyStore 2
>!UTDM  489.120.1
|IOSCSIBlockCommandsDevice  422.120.3
>!ACredentialManager    1.0
>KernelRelayHost    1
>!ASEPManager   1.0.1
>IOSlaveProcessor   1
|IOUSBMass!SDriver  157.121.1
|IOSCSIArchitectureModel!F  422.120.3
|IO!S!F 2.1
|IOUSBHost!F    1.2
>!UHostMergeProperties  1.2
>usb.!UCommon   1.0
>!ABusPower!C   1.0
|CoreAnalytics!F    1
>!AMobileFileIntegrity  1.0.5
@kext.CoreTrust 1
|IOTimeSync!F   840.3
|IONetworking!F 3.4
|IOReport!F 47
>!AACPIPlatform 6.1
>!ASMC  3.1.9
>watchdog   1
|IOPCI!F    2.9
|IOACPI!F   1.4
@kec.pthread    1
@kec.corecrypto 1.0
@kec.Libm   1

Normaal lukt het me redelijk om de foutmeldingen te ontcijferen maar ik heb nu geen idee waar dit over gaat. Kan iemand me vertellen waar dit over gaat?

Ik heb aangesloten:

- 2 monitoren via Mini DisplayPort
- 1 USB hub (van de monitorstand, Arctic Z2 Pro)
- Aan die USB hub zitten een USB 3.0 naar Gigabit Ethernet adapter
- 1 Bose speaker

Ik draai macOS Catalina 10.15.5!

P.S. Googlen zou ik graag doen, maar ik heb geen idee waar ik op moet Googlen in dit geval... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
De reden voor de kernel panic staat in de eerste regel zo te zien. Watchdog timeout. Daar kun je op Googlen en dan kom je op zoiets uit:

https://apple.stackexchan...dog-timeout-kernel-panics

Mogelijk gebruik je ook Google File Sync? Je zou ook, zoals die gebruiker, eens kunnen proberen te booten in safe mode en kijken of de crash dan ook voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
  • Laatst online: 08-09 13:43
Heeft iemand toevallig ervaring met Catalina op een Mac Mini uit 2011? Ik vroeg me af hoe de prestaties zijn ten opzichte van macOS High Sierra, welke officieel de laatst ondersteunde versie op deze Mac is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Brad schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:42:
Heeft iemand toevallig ervaring met Catalina op een Mac Mini uit 2011? Ik vroeg me af hoe de prestaties zijn ten opzichte van macOS High Sierra, welke officieel de laatst ondersteunde versie op deze Mac is.
Ik draai zelf Catalina op een 13 en 15 inch MBP (resp. mid-2009 en 2010) en de performance is wat mij betreft zeer acceptabel. Voorwaarde is wel dat je er een SSD in hebt zitten denk ik, want de 15 inch MBP had eerst een HDD en dat was geen pretje. En je geheugen max-outen. Ik gebruik beide machines afwisselend voor dagelijkse taken, geen heavy use natuurlijk.

--edit, aanvulling: ze lijken beide iets warmer te worden maar binnen het acceptabele wat mij betreft. Gek genoeg lijkt de accuduur (bij een Mac mini niet echt relevant natuurlijk) er iets op vooruit gegaan te zijn, maar dat kan ook aan de clean install liggen natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Servor op 20-07-2020 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:18

FZ6

Ik ben van plan een Mac Mini 2014 aan te schaffen als extra device thuis voor thuiswerken en wat " office en browsewerk".

Uiteraard gaat er dan een SSD in maar het geheugen moet noodgedwongen op 4gb blijven steken.

Wat zijn jullie ervaringen met catalina op de mini 2014 qua performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22
Greatsword schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:47:
@MailMan Wipr is een goed alternatief, bij YouTube krijg je dan een blanco scherm dat je gelijk kan skippen.
Ik heb WIPR aangeschaft maar de YouTube ads laat hij gewoon zien aan het begin en ook kleine ads tijdens het kijken :?

Ja alle 3 de extensies van WIPR zijn enabled en ge-update.

Ben blijkbaar niet de enige: https://www.reddit.com/r/...not_blocking_youtube_ads/

omg, ik had content blocking for Youtube disabled...? Dit stond uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wzx1DlyF0SUx8PEYbgSL0edKn0g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dJmIqudf8YnQ92nIJP6xKgcP.png?f=user_large

"Enable content blocking" stond uit :o

[ Voor 33% gewijzigd door MailMan op 26-07-2020 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 14-09 15:33

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

FZ6 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:43:
Ik ben van plan een Mac Mini 2014 aan te schaffen als extra device thuis voor thuiswerken en wat " office en browsewerk".

Uiteraard gaat er dan een SSD in maar het geheugen moet noodgedwongen op 4gb blijven steken.

Wat zijn jullie ervaringen met catalina op de mini 2014 qua performance?
2014 Mini hier met 8 gb RAM. Op de interne 1 tb harde schijf niet vooruit te branden. En hoe vaak ik het ook probeer. Installeren op externe SSD werkt blijkbaar niet meer, want elke keer na installatie bij het opstarten krijg ik het mapje met ? te zien. En de 1 tb Samsung SSD werkt nog prima. Hangt nu aan mijn game PC als extra opslag om games van te starten.

Mijn 2017 Air met 8 gb RAM en 256 gb SSD werkt lekker vlot met Catalina.

Dat zijn mijn ervaringen.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 14:06
SandsOfArrakis schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:05:
[...]

2014 Mini hier met 8 gb RAM. Op de interne 1 tb harde schijf niet vooruit te branden. En hoe vaak ik het ook probeer. Installeren op externe SSD werkt blijkbaar niet meer, want elke keer na installatie bij het opstarten krijg ik het mapje met ? te zien. En de 1 tb Samsung SSD werkt nog prima. Hangt nu aan mijn game PC als extra opslag om games van te starten.

Mijn 2017 Air met 8 gb RAM en 256 gb SSD werkt lekker vlot met Catalina.

Dat zijn mijn ervaringen.
Na installatie op externe SSD --> Houd Option toets ingedrukt. Krijg je dan welk de installatie op de SSD te zien als bootschijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 14-09 15:33

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

BluRay schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:19:
[...]

Na installatie op externe SSD --> Houd Option toets ingedrukt. Krijg je dan welk de installatie op de SSD te zien als bootschijf?
Kan het nu niet meer testen daar ik de SSD geformatteerd heb als NTFS en nu op mijn Windows PC gebruik. Voorheen werkte het wel. SSD via USB 3.0 enclosure en gaan met die banaan. Dat was met High Sierra en Mojave. Dat was een 250 gb Samsung EVO 750 SSD. De SSD waarmee het niet ging is een 1 tb Samsung EVO 860.

Wat ik me wel herinner is dat een externe SSD tig keer sneller is dan de interne 1 tb harde schijf.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tempen
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-04-2024
KRAI.7 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:56:
Hi Tweakers,

Sinds een tijdje crasht mijn MacBook Pro (13" Retina Late 2013) als ik hem achterlaat (en hij zichzelf na een tijdje vergrendelt).

Als ik dan weer achter de MacBook ga zitten krijg ik de melding dat de Mac zichzelf opnieuw heeft gestart en of ik het probleem wil melden bij Apple...

Ik krijg dan de volgende foutmelding te zien (die verstuurd wordt naar Apple):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
panic(cpu 2 caller 0xffffff7f8c859a8d): watchdog timeout: no checkins from watchdogd in 98 seconds (537 total checkins since monitoring last enabled)
Backtrace (CPU 2), Frame : Return Address
0xffffff810e28bc40 : 0xffffff800bb1f5cd 
0xffffff810e28bc90 : 0xffffff800bc58b05 
0xffffff810e28bcd0 : 0xffffff800bc4a68e 
0xffffff810e28bd20 : 0xffffff800bac5a40 
0xffffff810e28bd40 : 0xffffff800bb1ec97 
0xffffff810e28be40 : 0xffffff800bb1f087 
0xffffff810e28be90 : 0xffffff800c2c2838 
0xffffff810e28bf00 : 0xffffff7f8c859a8d 
0xffffff810e28bf10 : 0xffffff7f8c85947b 
0xffffff810e28bf50 : 0xffffff7f8c86ed9c 
0xffffff810e28bfa0 : 0xffffff800bac513e 
      Kernel Extensions in backtrace:
         com.apple.driver.watchdog(1.0)[B435C72B-B311-3C67-8AA1-1D5CE0FAD429]@0xffffff7f8c858000->0xffffff7f8c860fff
         com.apple.driver.AppleSMC(3.1.9)[4589419D-7CCC-39A9-9E2F-F73FE42DD902]@0xffffff7f8c861000->0xffffff7f8c87ffff
            dependency: com.apple.iokit.IOACPIFamily(1.4)[0A7D7382-66FE-391B-9F93-97A996256C25]@0xffffff7f8c84f000
            dependency: com.apple.driver.watchdog(1)[B435C72B-B311-3C67-8AA1-1D5CE0FAD429]@0xffffff7f8c858000
            dependency: com.apple.iokit.IOPCIFamily(2.9)[BE052F4D-9B80-3FCD-B36D-BACB7DEE0DF2]@0xffffff7f8c531000

BSD process name corresponding to current thread: kernel_task

Mac OS version:
19F101

Kernel version:
Darwin Kernel Version 19.5.0: Tue May 26 20:41:44 PDT 2020; root:xnu-6153.121.2~2/RELEASE_X86_64
Kernel UUID: 54F1A78D-6F41-32BD-BFED-4381F9F6E2EF
Kernel slide:     0x000000000b800000
Kernel text base: 0xffffff800ba00000
__HIB  text base: 0xffffff800b900000
System model name: MacBookPro11,1 (Mac-189A3D4F975D5FFC)
System shutdown begun: NO
Panic diags file available: YES (0x0)

System uptime in nanoseconds: 66142084076057
last loaded kext at 64858347285408: >!AXsanScheme   3 (addr 0xffffff7f8f60d000, size 32768)
last unloaded kext at 64986337875584: >!AXsanScheme 3 (addr 0xffffff7f8f60d000, size 32768)
loaded kexts:
com.parallels.kext.netbridge    15.1.3 47255
com.parallels.kext.hypervisor   15.1.3 47255
com.parallels.kext.vnic 15.1.3 47255
com.asix.driver.ax88179-178a    2.0.0
com.kairos.driver.DuetDisplay   1
>!ATopCaseHIDEventDriver    3430.1
@filesystems.smbfs  3.4.3
@fileutil   20.036.15
>AGPM   111.4.4
>!APlatformEnabler  2.7.0d0
>X86PlatformShim    1.0.0
@filesystems.autofs 3.0
>!AHDA  283.15
>!AUpstreamUserClient   3.6.8
>!AGraphicsDevicePolicy 5.2.4
@AGDCPluginDisplayMetrics   5.2.4
>!AHV   1
|IOUserEthernet 1.0.1
|IO!BSerialManager  7.0.5f6
>!A!IHD5000Graphics 14.0.6
>eficheck   1
>!ACameraInterface  7.6.0
>pmtelemetry    1
>!ABacklight    180.3
>!A!IFramebufferAzul    14.0.6
@Dont_Steal_Mac_OS_X    7.0.0
>!AMCCSControl  1.14
>!AThunderboltIP    3.1.4
>!ASMCLMU   212
>!ALPC  3.1
>!A!ISlowAdaptiveClocking   4.0.0
>AudioAUUC  1.70
>!UCardReader   489.120.1
>!UTCButtons    255
>!UTCKeyboard   255
>!AVirtIO   1.0
@filesystems.hfs.kext   522.100.5
@!AFSCompression.!AFSCompressionTypeDataless    1.0.0d1
@BootCache  40
@!AFSCompression.!AFSCompressionTypeZlib    1.0.0
@filesystems.apfs   1412.120.2
>!AAHCIPort 341.0.2
@private.KextAudit  1.0
>AirPort.BrcmNIC    1400.1.1
>!ARTC  2.0
>!ASmartBatteryManager  161.0.0
>!AACPIButtons  6.1
>!AHPET 1.8
>!ASMBIOS   2.1
>!AACPIEC   6.1
>!AAPIC 1.7
$!AImage4   1
@nke.applicationfirewall    303
$TMSafetyNet    8
@!ASystemPolicy 2.0.0
|EndpointSecurity   1
>!AMultitouchDriver 3440.1
>!AInputDeviceSupport   3440.8
>!UAudio    323.1
>!AHIDKeyboard  209
>!AHS!BDriver   3430.1
>IO!BHIDDriver  7.0.5f6
@kext.triggers  1.0
>DspFuncLib 283.15
@kext.OSvKernDSPLib 529
>!AGraphicsControl  5.2.4
|IOAVB!F    850.1
>!ASSE  1.0
>X86PlatformPlugin  1.0.0
>!ABacklightExpert  1.1.0
|IONDRVSupport  576.1
|IOAccelerator!F2   438.5.4
>!ASMBus!C  1.0.18d1
>IOPlatformPlugin!F 6.0.0d8
@!AGPUWrangler  5.2.4
@!AGraphicsDeviceControl    5.2.4
|IOSlowAdaptiveClocking!F   1.0.0
>!AHDA!C    283.15
|IOGraphics!F   576.1
|IOHDA!F    283.15
@plugin.IOgPTPPlugin    840.3
|IOEthernetAVB!C    1.1.0
|Broadcom!BHost!CUSBTransport   7.0.5f6
|IO!BHost!CUSBTransport 7.0.5f6
|IO!BHost!CTransport    7.0.5f6
|IO!B!F 7.0.5f6
|IO!BPacketLogger   7.0.5f6
>!UMultitouch   264
>usb.IOUSBHostHIDDevice 1.2
>usb.networking 5.0.0
>usb.!UHostCompositeDevice  1.2
>usb.!UHub  1.2
|IOAudio!F  300.2
@vecLib.kext    1.2.0
|IOSerial!F 11
|IOSurface  269.11
@filesystems.hfs.encodings.kext 1
|IOAHCIBlock!S  316.100.5
|IOAHCI!F   290.0.1
>!AThunderboltDPInAdapter   6.2.6
>!AThunderboltDPAdapter!F   6.2.6
>!AThunderboltPCIDownAdapter    2.5.4
>!AThunderboltNHI   5.8.6
|IOThunderbolt!F    7.6.1
|IO80211!F  1200.12.2b1
>mDNSOffloadUserClient  1.0.1b8
>corecapture    1.0.4
|IOSkywalk!F    1
|IOUSB!F    900.4.2
>usb.!UXHCIPCI  1.2
>usb.!UXHCI 1.2
>!AEFINVRAM 2.1
>!AEFIRuntime   2.1
|IOSMBus!F  1.1
|IOHID!F    2.0.0
$quarantine 4
$sandbox    300.0
@kext.!AMatch   1.0.0d1
>DiskImages 493.0.0
>!AFDEKeyStore  28.30
>!AEffaceable!S 1.0
>!AKeyStore 2
>!UTDM  489.120.1
|IOSCSIBlockCommandsDevice  422.120.3
>!ACredentialManager    1.0
>KernelRelayHost    1
>!ASEPManager   1.0.1
>IOSlaveProcessor   1
|IOUSBMass!SDriver  157.121.1
|IOSCSIArchitectureModel!F  422.120.3
|IO!S!F 2.1
|IOUSBHost!F    1.2
>!UHostMergeProperties  1.2
>usb.!UCommon   1.0
>!ABusPower!C   1.0
|CoreAnalytics!F    1
>!AMobileFileIntegrity  1.0.5
@kext.CoreTrust 1
|IOTimeSync!F   840.3
|IONetworking!F 3.4
|IOReport!F 47
>!AACPIPlatform 6.1
>!ASMC  3.1.9
>watchdog   1
|IOPCI!F    2.9
|IOACPI!F   1.4
@kec.pthread    1
@kec.corecrypto 1.0
@kec.Libm   1

Normaal lukt het me redelijk om de foutmeldingen te ontcijferen maar ik heb nu geen idee waar dit over gaat. Kan iemand me vertellen waar dit over gaat?

Ik heb aangesloten:

- 2 monitoren via Mini DisplayPort
- 1 USB hub (van de monitorstand, Arctic Z2 Pro)
- Aan die USB hub zitten een USB 3.0 naar Gigabit Ethernet adapter
- 1 Bose speaker

Ik draai macOS Catalina 10.15.5!

P.S. Googlen zou ik graag doen, maar ik heb geen idee waar ik op moet Googlen in dit geval... :+
Je hebt last van een bekende bug. Heb je al geupdate naar 10.15.6? Sommigen mensen melden dat hun kernel panics zijn verholpen na update.

https://forums.macrumors....st=28713535#post-28713535

https://mrmacintosh.com/1...l-panic-in-16-mbpro-2019/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Laatst online: 23:17

KRAI.7

Bwoah...

Tempen schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:08:
[...]

Je hebt last van een bekende bug. Heb je al geupdate naar 10.15.6? Sommigen mensen melden dat hun kernel panics zijn verholpen na update.

https://forums.macrumors....st=28713535#post-28713535

https://mrmacintosh.com/1...l-panic-in-16-mbpro-2019/
Idd nog vergeten te melden maar ik kwam er inderdaad achter dat er een update was. Na die geïnstalleerd te hebben even een paar dagen aangekeken en heb tot zover nog geen kernel panics gekregen! _/-\o_

Wisselt nog wel erg per gebruiker als je dat topic op MacRumors leest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Welke anti-virusoplossingen hebben jullie draaien op jullie Mac?

Zelf had ik Symantec maar was die helemaal zat. Toen heb ik Kaspersky gekocht maar daarmee heb ik 'gekke' problemen. Zo had ik dat wanneer mijn Mac uit de slaapstand kwam geen internetverbinding meer op veel poorten. Alleen Safari/Firefox deden het nog maar MacOS kwam met de melding dat het account moest worden bijgewerkt. Steam kreeg geen verbinding meer, en zo nog meer software. Alleen een herstart van de Mac loste de problemen op.

Nu neig ik naar Bitdefender. Maar voordat ik mij weer in een desinvestering stort ben ik benieuwd jaar jullie oplossingen en ervaringen.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Laatst online: 31-01-2023
Ik maak gebruik van AVG AntiVirus; de gratis versie. En verder ben ik gewoon voorzichtig met wat ik download en laat dat door AVG nog even controleren.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 12:58
AVG Antivirus Free. Waarom AVG? Omdat deze destijds, enkele jaren geleden, uit de tests, die altijd een momentopname zijn natuurlijk, als goed kwam. AVG bevalt mij nog steeds goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ferruginous Hwk schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:08:
In 10 jaar tijd nog nooit een anti virus programma gebruikt en nog nooit een virus, malware, ransomeware o.i.d. gehad.

Ben daarom eerder benieuwd waarom jullie het gebruiken @funske @RicoK

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 30-07-2020 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ferruginous Hwk schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:08:
Vanuit welke hoek verwacht je de bedreiging? Malware via torrents? Phishing via email? Twitter DMS? Drive by downloads omdat je op vage porno sites zit?

Ik zou eens nadenken wat voor gevaarlijke dingen je doet, en kijken hoe dat te voorkomen is, of anders specifieke bescherming per kanaal.

Antivirus software is populair omdat je niet hoeft na te denken, een soort one size fits all. Dat heeft natuurlijk nadelen zoals je merkt, dat spul moet overal zijn tentakels in verspreiden. Voor de meeste tweakers lijkt het me prettig om op het Apple spul te vertrouwen (Gatekeeper, XProtect, Safari download quarantine) en voor de specifieke risico's een aanpak te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Hier ook geen extra anti-virus software, behalve de ingebouwde software van MacOS zelf dan.
Wel wat tools van https://objective-see.com/
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Let op:
macOS bèta's zijn beschikbaar voor mensen met een Apple Developers account, of voor deelnemers aan het beta software program. Hoe je aan de bèta's komt buiten deze officiële kanalen moet je zelf weten, maar het vragen hier om, of het bieden van hulp hiermee is niet toegestaan. Zie ook Het algemeen beleid #verbodencopyright.