Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[macOS Catalina] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• kevinkrs
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 24-01 10:23
Hulliee schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 00:06:
[...]

Als de kaarten app actief is, lijkt me dat logisch. Als ik de kaarten app sluit, dan verdwijnt het pijltje ook. Blijft ie bij jou actief bij sluiten kaarten app?
Ja, dus kaarten is volledig gesloten en nog steeds komt dat pijltje daar. Gaat na een een halve minuut ongeveer weer weg. En rond 1 minuut later komt hij weer terug...

• TuffScout
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-01 10:59
Mijn documenten zijn als lijst gesorteerd. Ga ik naar afbeeldingen die, die als symbolen zijn gesorteerd en dan terug naar documenten, dan zijn mijn documenten ook als symbolen gesorteerd.

Waarom kan je niet een map, afbeeldingen, muziek, docs. etc. vast zetten in die weergave zoals je dat zelf wilt en vastgehouden wordt?

• DeNachtwacht
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:06
Hi, ik heb een vreemd probleem met mijn Apple id/ icloud account. Ik krijg steeds een rood bolletje te zien bij instellingen dat ik mijn wachtwoord opnieuw moet instellen. Als ik dat doe, moet ik vaak ook het wachtwoord van de Mac én het wachtwoord van mijn iPhone invoeren en vervolgens verdwijnt dan het rode bolletje en is alles weer normaal. Probleem is echter dat ik na twee of drie dagen weer dezelfde melding ontvang en alles van voren af aan opnieuw kan doen.

Het probleem speelt bij alle twee de accounts die ik op mijn MacBook Pro aan dit Apple id gekoppeld heb (persoonlijk en werk zijn twee verschillende gebruikers op mijn laptop. In de persoonlijke account worden ook Safari bookmarks, wachtwoorden en een aantal agenda’s geladen die op de werk account uit staan).

Het vreemde is ook dat als ik helemaal uitlog uit Apple ID en iCloud, dit het probleem ook niet oplost.

Iemand een idee wat hier fout gaat.

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@DeNachtwacht lijkt op een probleem dat mijn stagiair had. Die moest binnen 2 dagen bijna 6-7x inloggen. Daarna was het probleem opgelost.

@MoldyInko Let op dat High Sierra minder/geen security updates krijgt. Ik zeg het maar.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 17-11-2019 11:19 (24%)

Renault Zoe Q90

• Japsuh
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:34
mrzwiers schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:33:
Catalina draait bij mij mooi stabiel op één irritant punt na (grrrrr). Ik krijg Catalina maar niet goed werkend met mijn Synology NAS (ds216play). Voor Catalina werkte het allemaal prima.

Waar loop ik tegenaan:

- Time Machine heeft soms moeite met het vinden van de juiste map. Heb alles ingesteld op SMB binnen mijn NAS (AFP uitgeschakeld)
- Finder: via de finder kan ik via netwerk wel doorklikken naar mijn NAS. Daar zie ik alle mappen staan maar zodra ik doorklik krijg ik de melding "De bewerking kan niet worden voltooid, omdat het originele onderdeel van 'music' onvindbaar is.". Alleen na het opnieuw opstarten (of geforceerd opnieuw starten van finder) werkt het weer naar behoren. Op andere sites (Synology forum etc) is de melding al wel gedaan maar is er nog geen oplossing gevonden (voor zover ik heb kunnen vinden),

Iemand hier herkenning met deze problemen en een oplossing gevonden?
Heb jij hier inmiddels een oplossing voor gevonden? Niet elke MacBook hier heeft er last van, maar die van mij wel helaas.

• OneMoreThing
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Japsuh schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:06:
[...]

Heb jij hier inmiddels een oplossing voor gevonden? Niet elke MacBook hier heeft er last van, maar die van mij wel helaas.
Gebruik je toevallig SMB 1.0? Toen ik mijn NAS van SMB 1.0 omzette naar SMB 2.0 verdwenen de problemen als sneeuw voor de zon.

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:17
Hier ook zelden een probleem, mijn instellingen zijn:

SMB

Bing

• Japsuh
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:34
OneMoreThing schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:25:
[...]

Gebruik je toevallig SMB 1.0? Toen ik mijn NAS van SMB 1.0 omzette naar SMB 2.0 verdwenen de problemen als sneeuw voor de zon.
Ik heb het minimum SMB-protocol op SMB2 gezet, het lijkt nu te werken. Dank je!

• Maart1992
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:44
Goedenavond mede-tweakers!

sinds deze week, als ik mijn MacBook Pro afsluit en NIET aanvink dat ik alle vensters weer wil openen bij het opstarten, bij het opstarten besluit mijn MacBook toch weer alle vensters te openen.

Ik weet natuurlijk niet of dit direct te maken heeft met MacOS Catalina, maar ik heb dit nooit eerder gehad,

Hebben jullie tips waar dit aan kan liggen? Een of andere instelling?

Extra info:

MacBook Pro 13 mid 2015

• Pierre_nr1
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:32
Maart1992 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:16:
Goedenavond mede-tweakers!

sinds deze week, als ik mijn MacBook Pro afsluit en NIET aanvink dat ik alle vensters weer wil openen bij het opstarten, bij het opstarten besluit mijn MacBook toch weer alle vensters te openen.

Ik weet natuurlijk niet of dit direct te maken heeft met MacOS Catalina, maar ik heb dit nooit eerder gehad,

Hebben jullie tips waar dit aan kan liggen? Een of andere instelling?

Extra info:

MacBook Pro 13 mid 2015
Heb je nog vensters openstaan als je gaat afsluiten? Zoja, dan worden deze weer geopend na het opstarten, ondanks dat je het vinkje uit hebt staan. Dat is tenminste mijn ervaring met Catalina.

• Maart1992
Pierre_nr1 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:47:
[...]

Heb je nog vensters openstaan als je gaat afsluiten? Zoja, dan worden deze weer geopend na het opstarten, ondanks dat je het vinkje uit hebt staan. Dat is tenminste mijn ervaring met Catalina.
Ja ik heb nog wel wat vensters open staan, maar dit was in vorige versies helemaal niet toch?

• Pierre_nr1
Maart1992 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:55:
[...]

Ja ik heb nog wel wat vensters open staan, maar dit was in vorige versies helemaal niet toch?
Dat weet ik, eerlijk gezegd, niet meer. Wellicht dat anderen hier iets over kunnen roepen?

• mrzwiers
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 24-01 18:27
Japsuh schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:06:
[...]

Nog steeds geen oplossing. Alle instellingen inmiddels wel gehad (alleen AFP / alleen SMB / SMB 3 / etc). Blijf telkens de verbinding vanuit de finder kwijt raken. Als ik de finder opnieuw start dan heb ik weer normaal verbinding. Merk ook dat eens in de zoveel tijd de verbinding met mijn Time Machine kopie op NAS kwijt is. Maar finder probleem blijft het meest irritant.

Vreemd ook dat de één hier wel problemen mee heeft en de ander niet. Ben zelfs overgestapt van Synology naar Qnap in de hoop dat dit opgelost zou zijn. helaas niet...

Dus tips zijn zeker welkom!

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Speelt iemand hier toevallig games als Red Alert 1 en Unreal Tournament via PortingKit?
Zo ja, is dat werkend te krijgen onder Catalina? Volgens mij gebruiken die allemaal 32-Bit containers namelijk.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:21
Weet er iemand toevallig hoe je het icoontje van je login scherm terug naar de foto op je iCloud krijgt?

Ik heb er nu 2 aparte, eentje die van de Macbook zelf komt en dan wanneer ik naar de iCloud settings zie ik de foto van iCloud.

Waar ik bij mijn vorige Macbook gewoon bij het inlogscherm dezelfde foto had.

Lyca wijzigde deze reactie 28-11-2019 14:04 (14%)

• JustSys
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 22:10
Dus... een vriend van me heeft secend hand MacBook gekocht en had me gevraagd om deze te configureren. Wat ik altijd doe met nieuwe devices is de OS opnieuw installeren...etc...

Wat ik wil zeggen is het volgende: bij het zoeken van een WiFi verbinding merkte ik op dat er al reeds een SSID name en wachtwoord van een WiFi verbinding al opgegeven is, dat is al vreemd want nog merkwaardiger is dat ik deze delete en een nieuwe account aanmaak en hup daar is ie weer? Iemand hiervoor een verklaring

• JSchut
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:07

JSchut

.....

JustSys schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:34:
Dus... een vriend van me heeft secend hand MacBook gekocht en had me gevraagd om deze te configureren. Wat ik altijd doe met nieuwe devices is de OS opnieuw installeren...etc...

Wat ik wil zeggen is het volgende: bij het zoeken van een WiFi verbinding merkte ik op dat er al reeds een SSID name en wachtwoord van een WiFi verbinding al opgegeven is, dat is al vreemd want nog merkwaardiger is dat ik deze delete en een nieuwe account aanmaak en hup daar is ie weer? Iemand hiervoor een verklaring
Wordt volgens mij in je NVRAM/PRAM opgeslagen. Even een pram reset doen.

Zo kun je dat doen: https://support.apple.com/en-us/HT204063

Xbox: JSchut82 |  MBP 15" 2018 i7-2.6GHz/16GB/512GB Space Gray |  iPhone X 64GB Space Gray

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Sluw schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:45:
[...]

Ik gebruik Photoshop en Illustrator veel en heb (nog) nergens last van.
Nog steeds geen issues?

Las net onderstaand overzicht van bekende problemen:
https://helpx.adobe.com/s...p-and-macos-catalina.html

Werk je toevallig ook met plugins zoals: NIK Collection, Portraiture van Imagenomic, Infinite Color Panel?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 28-01 09:34
Greatsword schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:47:
[...]

Nog steeds geen issues?

Las net onderstaand overzicht van bekende problemen:
https://helpx.adobe.com/s...p-and-macos-catalina.html

Werk je toevallig ook met plugins zoals: NIK Collection, Portraiture van Imagenomic, Infinite Color Panel?
Nee nog steeds alles prima, ik zie dat dat wel om 20.0.6 gaat en ik zit hier op 21.0.1. Ik heb NIK wel geïnstalleerd maar gebruik t nooit, de rest heb ik niet. Veel plugin problemen dus i.v.m. de 32/64 bit switch. Gebruik de Adobe apps bijna dagelijks en het lijkt dat hun eigen functionaliteiten het goed doen, die naming bug heb ik in 21.0.1 in ieder geval niet.

Edit: ik gebruik natuurlijk niet altijd die functionaliteiten die problemen leveren. Wellicht zijn er ondertussen ook al bugs opgelost in de huidige versie.

Sluw wijzigde deze reactie 29-11-2019 22:56 (22%)

• THE_BASE
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ik zit op Catalina 10.15.1 en merk sinds de laatste dagen dat m’n batterij echt binnen no-time leegraakt.

Van alles geprobeerd natuurlijk, waaronder de update opnieuw en SMC-reset. Helaas. Ik lees op internet vrij veel klachten.

Een voorbeeld: vanmorgen om 10 uur was het 100%, en binnen een half uur 75%. Dat kan nooit goed zijn. Coconut Battery heeft ook ineens een status van slechts 75% van de batterij.

Meer mensen last van of belangrijker: een oplossing?

MacBook  iPhone 11 Pro  Apple Watch  Apple TV  AirPods  AirPort Express

• DeNachtwacht
Tsja hoe oud is je laptop en wat was de batterij conditie vóór je naar catalina ging? Dat soort info is wel nodig voor iemand je kan helpen hier...

• THE_BASE
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:27:
Tsja hoe oud is je laptop en wat was de batterij conditie vóór je naar catalina ging? Dat soort info is wel nodig voor iemand je kan helpen hier...
MacBook 12" van eind 2016, dus nu zo'n 3 jaar oud. De conditie is volgens macOS normaal. Zelfs met de eerste release van Catalina was het nog beter.

Heb nu SMC en VRAM gereset en daarbij ook de schijf EHBO gedaan. Kijken of dat helpt.

• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
THE_BASE schreef op zondag 1 december 2019 @ 11:52:
Ik zit op Catalina 10.15.1 en merk sinds de laatste dagen dat m’n batterij echt binnen no-time leegraakt.

Van alles geprobeerd natuurlijk, waaronder de update opnieuw en SMC-reset. Helaas. Ik lees op internet vrij veel klachten.

Een voorbeeld: vanmorgen om 10 uur was het 100%, en binnen een half uur 75%. Dat kan nooit goed zijn. Coconut Battery heeft ook ineens een status van slechts 75% van de batterij.

Meer mensen last van of belangrijker: een oplossing?
Welk proces draait er bij jou dat de accu opvreet? Slechte wifi verbinding? Ik heb met 10.15.1 nergens last van.

• THE_BASE
  • Niet online
Hulliee schreef op zondag 1 december 2019 @ 18:21:
[...]

Welk proces draait er bij jou dat de accu opvreet? Slechte wifi verbinding? Ik heb met 10.15.1 nergens last van.
Op dit moment is het Time Machine en Spotlight. Die laatste snap ik echter niet want ik gebruik mijn Mac al even en er hoeft niets geïndexeerd het worden.

• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
THE_BASE schreef op zondag 1 december 2019 @ 18:48:
[...]

Op dit moment is het Time Machine en Spotlight. Die laatste snap ik echter niet want ik gebruik mijn Mac al even en er hoeft niets geïndexeerd het worden.
Laat MacOS even z'n ding doen en je batterij zal weer als voorheen zijn, denk ik? :)

• THE_BASE
  • Niet online
Hulliee schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:23:
[...]

Laat MacOS even z'n ding doen en je batterij zal weer als voorheen zijn, denk ik? :)
Laten we dat hopen. Anders zit er niets anders op dan een Clean Install.

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 26-01 11:14
DeNachtwacht schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:14:
Hi, ik heb een vreemd probleem met mijn Apple id/ icloud account. Ik krijg steeds een rood bolletje te zien bij instellingen dat ik mijn wachtwoord opnieuw moet instellen. Als ik dat doe, moet ik vaak ook het wachtwoord van de Mac én het wachtwoord van mijn iPhone invoeren en vervolgens verdwijnt dan het rode bolletje en is alles weer normaal. Probleem is echter dat ik na twee of drie dagen weer dezelfde melding ontvang en alles van voren af aan opnieuw kan doen.

Het probleem speelt bij alle twee de accounts die ik op mijn MacBook Pro aan dit Apple id gekoppeld heb (persoonlijk en werk zijn twee verschillende gebruikers op mijn laptop. In de persoonlijke account worden ook Safari bookmarks, wachtwoorden en een aantal agenda’s geladen die op de werk account uit staan).

Het vreemde is ook dat als ik helemaal uitlog uit Apple ID en iCloud, dit het probleem ook niet oplost.

Iemand een idee wat hier fout gaat.
Is het voor jou inmiddels opgelost? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem en ben benieuwd of dit een bekende bug is of dat een herinstallatie het op zou lossen.

Ik gebruik ook 2 accounts (werk en privé) waar ik wel op beiden ingelogd ben met hetzelfde iCloud account voor bijv. iCloud Drive, de App Store (zelfde apps gebruiken) en dergelijke. Ik heb op mijn werkaccount Find My Mac al uitgeschakeld en Keychain gebruikte ik op het werkaccount al niet.

Aansluitend heb ik het probleem dat de App Store updates op beide accounts weergeeft, op zich niet gek zolang de update niet geïnstalleerd is, maar als ik op één van beide accounts de update installeer, blijft hij doodleuk op de andere staan. Die gaat pas weg als ik hem op dat account ook installeer. En het is niet simpelweg op de update klikken en klaar, bijv. Xcode doet er ook echt serieus lang over. Met name vanwege dat soort grote updates is het vervelend. Ik blijf nu mijn privé account gebruiken om te updaten, dan weet ik dat ik dat op mijn werkaccount niet hoef te doen, maar vervelend is het wel want ik ben zo geconditioneerd dat ik automatisch de updates wil doen zodra ik ze zie staan. :P

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:16
Zit ik gisteren nog te twijfelen of ik toch maar van 10.14 naar 10.15.1 zou gaan. Meestal wacht ik op .2 maar het duurde wel lang... komt ie net binnenrollen! Dank u Sinterklaasje.

anders ga je even je netsnoer demagnetiseren

• oltk
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 23:37
En viola. .2
https://arstechnica.com/g...e=owned&utm_medium=social

Ik wacht nog even totdat ik hier lees dat de problemen voorbij zijn. O-)

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 03:41
Is er hier iemand die ook zijn 13inch Macbook uit 2011 met patcher naar Catalina heeft geüpdate?

Alles werkt snel en vlot, maar ik zie airdrop nergens in finder :)

Mocht ik dat echt niet werken krijgen, zou ik een nieuwe moeten kopen... Maar de 2011 versie is vlot, schadevrij en nog erg fijn met 16gb ram en 500gb SSD én originele behuizing, accu: alles terwijl ik hem bijna dagelijks gebruik (sinds 2011)

Stef87 wijzigde deze reactie 10-12-2019 23:51 (15%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• oltk
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 23:37
Stef87 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:45:
Is er hier iemand die ook zijn 13inch Macbook uit 2011 met patcher naar Catalina heeft geüpdate?

Mocht ik dat echt niet werken krijgen, zou ik een nieuwe moeten kopen... Maar de 2011 versie is vlot, schadevrij en nog erg fijn met 16gb ram en 500gb SSD én originele behuizing, accu: alles terwijl ik hem bijna dagelijks gebruik (sinds 2011)
Finder / voorkeuren / tabblad navigatiekolom
aanvinken: AirDrop
:)

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:48
Ik draai Catalina en Bootcamp windows 10. Nu is mijn windows 10 partitie te groot en kom ik continu ruimte tekort op macos... Ik heb overal gezocht maar eigenlijk komt het erop neer dat ik windows compleet opnieuw moet installeren :(. Is er echt geen hack fix oid? Alles is nu goed geinstalleerd en gaat mij zeker veel tijd kosten :(

• Pierre_nr1
TweakerVincent schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:18:
Ik draai Catalina en Bootcamp windows 10. Nu is mijn windows 10 partitie te groot en kom ik continu ruimte tekort op macos... Ik heb overal gezocht maar eigenlijk komt het erop neer dat ik windows compleet opnieuw moet installeren :(. Is er echt geen hack fix oid? Alles is nu goed geinstalleerd en gaat mij zeker veel tijd kosten :(
Voor het maken van een image, heb je meteen een goede backup :

http://twocanoes.com/products/mac/winclone/

• TweakerVincent
Pierre_nr1 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:57:
[...]

Voor het maken van een image, heb je meteen een goede backup :

http://twocanoes.com/products/mac/winclone/
Ah top! dat is een goed idee, net als carbon copy vroeger... dan scheelt het een hoop tijd :D

• Stef87
oltk schreef op woensdag 11 december 2019 @ 07:25:
[...]

Finder / voorkeuren / tabblad navigatiekolom
aanvinken: AirDrop
:)
Daar is dus Airdrop onvindbaar. :X Ik had daar na zoeken inderdaad ook gekeken.

Zie screenshot:
Schijfje extern klonen en naar grotere SSD kopiëren?

Stef87 wijzigde deze reactie 11-12-2019 16:59 (36%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• wardjj
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:39
Stef87 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:45:

Ik geloof dat die MacBook geen Bluetooth 4.0 heeft. Sinds Catalina zit daar een soort van check op en alleen met 4.0 heb je AirDrop.

Uiteraard zijn mensen er al mee aan de slag gegaan om het weer enabled te krijgen op unsupported Macs. Helpt dit ook bij jou?

• Stef87
wardjj schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:03:
[...]

Ik geloof dat die MacBook geen Bluetooth 4.0 heeft. Sinds Catalina zit daar een soort van check op en alleen met 4.0 heb je AirDrop.

Uiteraard zijn mensen er al mee aan de slag gegaan om het weer enabled te krijgen op unsupported Macs. Helpt dit ook bij jou?
Dat weet ik nog niet, maar ik ga het zeker proberen. Toen ik nog High Sierra had stond Airdrop er standaard wel, maar dit werkte toen (geloof ik) niet.

Ik moet Soms dagelijks 30-60 foto’s overzetten Van telefoon naar de mac, als dit via Airdrop kan is dit 10x beter dan handmatig alles per 4-6 foto’s sturen...

Ik kom er op terug als het lukt! Dankjewel!

**edit**
Eventueel kan een Bluetooth dongle ook optie zijn, dan kan het zonder code begrijp ik? Gezien ik genoeg usb poorten heb... Ook een optie als dat werkt.

Deze categorie: Bluetooth en IR dongels

Ik denk dat zoveel handmatige code mij iets te lastig is.

Stef87 wijzigde deze reactie 11-12-2019 22:33 (15%)

• DeNachtwacht
MooDyBLueS schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:46:
[...]

Is het voor jou inmiddels opgelost? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem en ben benieuwd of dit een bekende bug is of dat een herinstallatie het op zou lossen.

Ik gebruik ook 2 accounts (werk en privé) waar ik wel op beiden ingelogd ben met hetzelfde iCloud account voor bijv. iCloud Drive, de App Store (zelfde apps gebruiken) en dergelijke. Ik heb op mijn werkaccount Find My Mac al uitgeschakeld en Keychain gebruikte ik op het werkaccount al niet.

Aansluitend heb ik het probleem dat de App Store updates op beide accounts weergeeft, op zich niet gek zolang de update niet geïnstalleerd is, maar als ik op één van beide accounts de update installeer, blijft hij doodleuk op de andere staan. Die gaat pas weg als ik hem op dat account ook installeer. En het is niet simpelweg op de update klikken en klaar, bijv. Xcode doet er ook echt serieus lang over. Met name vanwege dat soort grote updates is het vervelend. Ik blijf nu mijn privé account gebruiken om te updaten, dan weet ik dat ik dat op mijn werkaccount niet hoef te doen, maar vervelend is het wel want ik ben zo geconditioneerd dat ik automatisch de updates wil doen zodra ik ze zie staan. :P
Het probleem speelt bij mij helaas ook nog. Zelfs met de nieuwe update van vandaag lijkt het niet opgelost te zijn. Ik heb een bug report gedaan en ik denk dat het slim is dat iedereen die je tegen aan loopt dat ook doet zodat het bij Apple gaat opvallen. Ik weet in ieder geval tot een maand geleden dat een reinstall Het probleem niet oplost...

• Marco
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 18:19
Ik heb het vreemde probleem dat op 2 verschillende machines de dynamische achtergrond verschilt qua zonnestand.
Op de ene machine begint de zon dus al op te komen terwijl op de andere het nog steeds donker is.
Voor zover ik kan zien zijn de instellingen identiek.
Iemand enig idee?

• sjakie02
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 24-01 13:22
Zijn er meer mensen waarbij 10.15.2 niet wil installeren? Ik heb nu 2x de upgrade aangeslingerd. Hij herstart, geeft een progress indicator en na 30 seconden staat het loginscherm er weer en klaagt hij dat ik mijn mac nog moet updaten naar 10.15.2

• KrisDC
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 20:47
Ik had graag de Remote app op iPhone willen gebruiken om muziek op mijn mac te bedienen. Ik krijg het echter niet aan de praat. Ik heb op mac media sharing aangezet maar vroeg me af of je toestellen op hetzelfde WiFi netwerk moeten zitten ? In de remote kan ik manueel verbinden maar ook Home Sharing gebruiken. Home sharing staat eveneens enable op Mac maar toch kan ik op iPhone geen library terugvinden. Selecteer ik manueel... krijg ik een code welke ik blijkbaar moet ingeven maar nergens melding waar precies op m'n mac...

• henri8096
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 27-01 16:44
Paragon Camptune
Werkt prima, is helaas niet gratis.

• TweakerVincent
Interessant! Binnenkort eens testen

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21:53

Grin

Ride si sapis.

10.15.2 lost een aantal problemen op, de boottime is nu weer acceptabel: rond de 15 seconden (ipv 30-32). Activity Monitor is helaas nog brak waardoor hij bij elke cold boot als app window in beeld komt terwijl ik 10.000 keer het 'Hide' vinkje heb aangezet... }:| Maar dat lijkt voor nu het enige probleem! d:)b

Al mijn software/plugins zijn nu 64-bit (sinds 3 maanden), wellicht dit/volgend weekend de desktop maar eens upgraden naar 10.15.2. Of toch wachten op 10.15.3... :X :/ :O :Z

Is er iemand die wacht met updaten totdat 10.15.3 beschikbaar is? Zo ja, waarom?

NewsBlur || My Fujifilm gear

• KrisDC
Hoe gaan jullie infeite te werk op het einde vd dag? Ik sloot tot vandaag telkens mn mac af maar iemand vertelde me dat je hel best het os hem in sleep laat zetten. Blijkbaar optimaliseert hij dan alles?!

• TweakerVincent
KrisDC schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 23:14:
Hoe gaan jullie infeite te werk op het einde vd dag? Ik sloot tot vandaag telkens mn mac af maar iemand vertelde me dat je hel best het os hem in sleep laat zetten. Blijkbaar optimaliseert hij dan alles?!
Gewoon sleep? Never nooit dat ik hem ga afsluiten elke keer.

• ppl
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Grin schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:29:
10.15.2 lost een aantal problemen op, de boottime is nu weer acceptabel: rond de 15 seconden (ipv 30-32).
Met Filevault is het nog steeds zo traag als dat het nu al een jaar of 2 is. Positieve daaraan is dat het al die tijd niet veranderd is (en dat is ook meteen het negatieve want het is er niet beter op geworden).
Activity Monitor is helaas nog brak waardoor hij bij elke cold boot als app window in beeld komt terwijl ik 10.000 keer het 'Hide' vinkje heb aangezet... }:| Maar dat lijkt voor nu het enige probleem! d:)b
Waarom zou je Activity Monitor starten als je inlogt? Als je zware taken gaat doen en je wil de system resources in de gaten houden dan kan ik me dat voorstellen maar direct bij het inloggen al...nah. Je kunt hier ook iets als iStat Menus voor gebruiken trouwens.
Is er iemand die wacht met updaten totdat 10.15.3 beschikbaar is? Zo ja, waarom?
Werklaptop gaat nog niet naar 10.15 vanwege issues met o.a. de Yubikey. Moet nog even verder uitzoeken hoe of wat.
iMac zet ik uit omdat dan de rest van de apparaten die eraan hangen ook uit gaan, werklaptop moet uit ivm security (hoewel dat met een T2 Mac redelijk outdated is) en eigen laptop is de enige die in de slaapstand gaat. Het enige moment wanneer ik me aan het uit zetten stoor is wanneer ik de boel weer opgestart moet hebben ivm een storing en wanneer ik 's ochtends op het werk alles aan zet. Overal weer opnieuw inloggen is weliswaar veiliger maar ook irritanter. Sommige beroepen hebben gewoon niet de luxe van de slaapstand zullen we maar zeggen. Verder merk ik geen verschil tussen uit zetten en slaapstand.

Dus ja, doe wat je zelf het fijnste vindt.

• TweakerVincent
ppl schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 00:58:
[...]

Met Filevault is het nog steeds zo traag als dat het nu al een jaar of 2 is. Positieve daaraan is dat het al die tijd niet veranderd is (en dat is ook meteen het negatieve want het is er niet beter op geworden).

[...]

Waarom zou je Activity Monitor starten als je inlogt? Als je zware taken gaat doen en je wil de system resources in de gaten houden dan kan ik me dat voorstellen maar direct bij het inloggen al...nah. Je kunt hier ook iets als iStat Menus voor gebruiken trouwens.

[...]

Werklaptop gaat nog niet naar 10.15 vanwege issues met o.a. de Yubikey. Moet nog even verder uitzoeken hoe of wat.

[...]

iMac zet ik uit omdat dan de rest van de apparaten die eraan hangen ook uit gaan, werklaptop moet uit ivm security (hoewel dat met een T2 Mac redelijk outdated is) en eigen laptop is de enige die in de slaapstand gaat. Het enige moment wanneer ik me aan het uit zetten stoor is wanneer ik de boel weer opgestart moet hebben ivm een storing en wanneer ik 's ochtends op het werk alles aan zet. Overal weer opnieuw inloggen is weliswaar veiliger maar ook irritanter. Sommige beroepen hebben gewoon niet de luxe van de slaapstand zullen we maar zeggen. Verder merk ik geen verschil tussen uit zetten en slaapstand.

Dus ja, doe wat je zelf het fijnste vindt.
Is activity monitor zo zwaar dan? Ik zet hem ook altijd aan,

• Brad
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 02:52
Sinds de update crasht mijn Mac(Book Pro 13" 2012 non-retina) om de haverklap. Mijn scherm wordt helemaal 'blokkerig' en daarna herstart hij. Geen foutmeldingen. Is er meer aan de hand, of is dit echt door de update?

• Grin

Grin

Ride si sapis.

[...]
In mijn geval zeker niet! Ik ging van 15 seconden (met 10.14.x) naar meer dan 30 met 10.15.0 en 10.15.1. Sinds 10.15.2 zit ik weer op de gebruikelijke 15.
[...]
Omdat ik in het Dock de systeemload wil zien, dat grafiekje geeft doorgaans de verklaring waarom mijn machine geluid begint te maken. Ik ga geen 3rd party tools installeren wanneer er native apps zijn die precies doen wat ik wil (behalve niet 'Hide' willen doen...). @TweakerVincent Dat grafiekje in het Dock geeft geen noemenswaardige systeemload.

• begintmeta
  • Niet online
Ik heb mijn MacBook Pro 2017 net geüpdate van 10.14 naar 10.15.2 (met een schone installatie) vooralsnog lijkt alles prima te werken.

• wardjj
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:39
KrisDC schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:11:
Ik had graag de Remote app op iPhone willen gebruiken om muziek op mijn mac te bedienen. Ik krijg het echter niet aan de praat. Ik heb op mac media sharing aangezet maar vroeg me af of je toestellen op hetzelfde WiFi netwerk moeten zitten ? In de remote kan ik manueel verbinden maar ook Home Sharing gebruiken. Home sharing staat eveneens enable op Mac maar toch kan ik op iPhone geen library terugvinden. Selecteer ik manueel... krijg ik een code welke ik blijkbaar moet ingeven maar nergens melding waar precies op m'n mac...
Er is nu een update van de Remote app. In combinatie met macOS 10.15.2 zou het weer moeten werken. ;)

• KrisDC
wardjj schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 15:37:
[...]

Er is nu een update van de Remote app. In combinatie met macOS 10.15.2 zou het weer moeten werken. ;)
Maar je moet er waarschijnlijk idd voor op hetzelfde WiFi netwerk zitten met alle toestellen om er gebruik van te kunnen maken ?

• begintmeta
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:18:
[...]

Ik heb dit probleem ook.. heb je een oplossing gevonden?

ik heb inmiddels dit gevonden:

[...]

Dat lijkt te werken :)

https://support.google.com/chrome/thread/14551925?hl=en
Ik geloof dat ik hier met mijn VPN tegenaan ben gelopen...

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Scherm dichtklappen, tas in...al sinds panther..

You don't need eyes to see, you need vision

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 28-01 16:18
Afsluiten? Kan dat dan? Ah gevonden, weer wat geleerd! :)

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• Grin

Grin

Ride si sapis.

[...]
Blijkbaar optimaliseert hij dan alles?!
Nee. Meer woorden moeten we niet vuilmaken aan die theorie. ;)
Gewoon doen wat je zelf goeddunkt. Ik zet altijd mijn computers uit, al sinds System 6 @ Macintosh SE/30. Als we toch aan 'wie is de oudste' doen... Shufflepuck Cafe, iemand? O+ Weer anderen hebben een uptime van 1+ jaar, ook die hebben een prima leven.

• funske
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 28-01 13:30
Grin schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:31:
[...]
Als we toch aan 'wie is de oudste' doen... Shufflepuck Cafe, iemand? O+
Ik doe mee…….. :+ Ik heb al een apple-computer sinds halverwege jaren 80 en zet hem vooral de laatste tientallen jaren niet meer uit. Gebruik altijd sluimerstand.
En inderdaad, Shufflepuck Cafe was een leuk programmaatje.

Have Fun Funske

• ppl
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 01:18:
Is activity monitor zo zwaar dan? Ik zet hem ook altijd aan,
Waarom heb je Activity Monitor meteen bij het opstarten nodig? Ik slinger hem alleen aan in geval van troubleshooting of omdat ik iets wil afschieten en ik kan me voorstellen dat als je een taak start die nogal systeemintensief is dat je die wil monitoren. Kan me alleen niet voorstellen dat dit bij iedere start van de machine zo is.
Grin schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:43:
Omdat ik in het Dock de systeemload wil zien, dat grafiekje geeft doorgaans de verklaring waarom mijn machine geluid begint te maken. Ik ga geen 3rd party tools installeren wanneer er native apps zijn die precies doen wat ik wil (behalve niet 'Hide' willen doen...).
Dat grafiekje geeft alleen maar CPU load weer (of iets van network of schijf maar die laten je machine niet blazen) en geen GPU load terwijl die laatste ook een verklaring kan bieden voor het blaaswerk. Die 3rd party tools kunnen itt Activity Monitor wel CPU, mem, disk, network en GPU doen. Voor troubleshooting zijn die dan een stukje handiger dan Activity Monitor want je hebt net even wat meer info. Ik zou die tools in ieder geval niet afschrijven.

• 4POX
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 25-01 08:46

4POX

Everybody is wired

In Apple Photos staat onderaan de photos dat de favorietes, duplicates, layout en compositie bepaald wordt wanneer de Mac aan de electriciteit hangt. Maar heeft dit echt een maand nodig? Ik heb nog nooit gezien dat dit werk is afgerond.

Is Apple Photos echt bezig met deze activiteiten of is dit gewoon een animatie die altijd aanwezig is?

AKA Rinkel weblog

• begintmeta
  • Niet online
begintmeta schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 17:17:
[...]

Ik geloof dat ik hier met mijn VPN tegenaan ben gelopen...
Dit was het inderdaad, ik moest toch nieuwe server en client-certificaten maken, nadat ik die conform de nieuwe eisen had aangemaakt, werkt alles weer prima.

• JB
  • Laatst online: 22:15

JB

Cédric roelt!

Is er een tooltje dat heel snel laat zien welke software niet meer werkt in Catalina? Nog steeds niet durven upgraden... System Report is manueel door de lijst gaan wat wel/niet 64 bit is of dekt "Verouderde software" overzicht de lading? :/

JB wijzigde deze reactie 18-12-2019 10:19 (17%)

Mijn boefje is liev!

• JSchut
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:07

JSchut

.....

JB schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:14:
Is er een tooltje dat heel snel laat zien welke software niet meer werkt in Catalina? Nog steeds niet durven upgraden... System Report is manueel door de lijst gaan wat wel/niet 64 bit is of dekt "Verouderde software" overzicht de lading? :/
Volgens mij toont de Catalina’s installer een melding welke apps het niet meer gaan doen na de update.

Verder kan je idd in system profiler onder applications de 64 but tab checken.

Xbox: JSchut82 |  MBP 15" 2018 i7-2.6GHz/16GB/512GB Space Gray |  iPhone X 64GB Space Gray

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:24
JB schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:14:
Ja Go64 https://www.stclairsoft.com/Go64/index.html

BCC wijzigde deze reactie 18-12-2019 11:17 (5%)

• JB

JB

Cédric roelt!

Downloading 8 GB... Hopelijk gaat alles goed, vertrouwen (ook door de laatste iOS updates) is beetje weg. Allemaal niet des Apple's die laatste updates. Enige die ik nu nog moet vervangen is Adobe Photoshop

@BCC tooltje werkte erg prettig!

Mijn boefje is liev!

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 22:01

amphora

Online creatie

Software die nog steeds niet geschikt is gemaakt voor 64 bit moet je denk ik ook niet meer willen. Dan is hun security update beleid waarschijnlijk net zo slecht.

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• ppl
  • Niet online
@JB dan heb je overduidelijk niet de PPC -> Intel switch meegemaakt en de 10.5 release. Daar was ook enorm veel gedoe mee in den beginne. Niet ieder stuk software of ontwikkelaar leent zich goed voor dit soort wijzigingen. Beetje hetzelfde liedje met Python momenteel. Python 2 is per 2020 end of life, men heeft meer dan 10 jaar gehad om te switchen naar Python 3 en er zijn zat ontwikkelaars die dat nu nog moeten doen.

• JB

JB

Cédric roelt!

:X Catalina herkent het toetsenbord van de MacBook niet :z Een of andere wizard dat je op de toets rechts van shift moet drukken. Verder lijkt alles "goed" te zijn gegaan.

JB wijzigde deze reactie 18-12-2019 18:05 (14%)

Mijn boefje is liev!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Had lange tijd enorme accudrain, en net toen ik even goed alles wilde doornemen...was het ineens weer prima? Update..programma dat vrat weggehaald: who knows. macoS is daar wel erg weird mee, die ging vrolijk een app aanwijzen als battery draining terwijl ie niet draaide. Begint zo af en toe Windows-trekjes te krijgen ;) Iets te gehaast allemaal lijkt het. Ik installeer en update steeds meer via homebrew overigens: veel sneller en prettiger (onder Windows vooral handig vlak na herinstall: via chocolatey in 1 commando de hele meuk aan software erop). Oldskool vibez ;)

/oma vertelt :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:21
Om eerlijk te zijn, Catalina is voor mij een bende geweest. Ik vind het allesbehalve een stabiel OS, Mojave was eigenlijk niet veel beter.
Sinds High Sierra is het vaker fout gelopen.

Nu dus ook met mijn Macbook die soms weigert een shutdown te doen, hij blijft gewoon draaien. En soms na 5 minuten gaat hij af en komt hij terug met errors.

Gisteren wou ik de snapshot feature ook eens testen, om terug te rollen naar een snapshot. Ik geraakte niet aan mijn timecapsule, het was geen PW probleem. Hij accepteerde het PW en deed gewoon niets meer, daarna restoren van een lokale snapshot, gaf hij ook een foutmelding dat het niet ging. Ik heb hem dan een hardshutdown moeten geven, en toch is hij restored terug gekomen.

jezus...

• KrisDC
Ik zit met volgend probleem...Al dagen zie ik op mijn mac dat deze bezig is om files de upload naar mij iCloud Drive. Ik heb echter het gevoel dat er niks meer gebeurd. Staat al dagen op 12,1MB of 12,1MB) Heeft er iemand hiervoor een oplossing om te forceren dat dit proces stopt of om conflicten op te lossen ? Hoe kan ik zien welke bestanden precies het probleem geven ?

EDIT: Blijkbaar probleem van de baan door even iCloud uit en terug aan te zetten op Mac. Echter heb ik nu bij bepaalde files en folders een Up of Down pijltje staan. Deze staan echter niet met een Wolkje ernaast. Ingeval er een wolkje bijstaat wil dit blijkbaar zeggen dat dit ofwel kan geupload of download worden naar de Cloud maar heeft iemand een idee wat een gewone up of down arrow wil zeggen ?

KrisDC wijzigde deze reactie 20-12-2019 16:05 (35%)

• joint_me
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:43
Elke keer als ik mijn bluetooth headset koppel met mijn mac en opzet (er wordt dan waarschijnlijk iets van een play commando verstuurd), opent apple music.

Hoe kan ik voorkomen dat die applicatie geopend wordt? Of is verwijderen een optie?

Steun ook Klimmen tegen MS

• EternalSunshine
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 06-01 00:57
Hello All,

Ik heb een MacBook Pro uit '17 en draaide altijd met een tweede scherm ernaast. Nadat ik Catalina heb geinstalleerd herkend mijn macbook het scherm niet meer... Voor de update deed hij het als een zonnetje maar nu noppes..

Ik gebruik een Apple USB-C naar HDMI converter dus daar zou het niet aan moeten liggen (krijgt ook stroom door die converter). Iemand een idee?

• Maart1992
Ik krijg update 10.15.2 niet geïnstalleerd op mijn MacBook Pro. Zodra ik klik op bijwerken herstart de computer maar installeert de update niet. Hebben meerdere mensen hier problemen mee? of weet iemand een oplossing?

• 4POX
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 25-01 08:46

4POX

Everybody is wired

Maart1992 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:36:
Ik krijg update 10.15.2 niet geïnstalleerd op mijn MacBook Pro. Zodra ik klik op bijwerken herstart de computer maar installeert de update niet. Hebben meerdere mensen hier problemen mee? of weet iemand een oplossing?
Heb je de Combo update geprobeerd? Dat is een standalone download van de update.

AKA Rinkel weblog

• boe.i
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20:26
Is de touchbar escape-knop ook verwijderd bij de modellen die nog geen fysieke versie hebben? De mijne is weg en ik kan hem niet meer vinden.

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:10
Maart1992 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:36:
Probeer anders ook even via de terminal te updaten:

code:
1
softwareupdate -ia

Daarna natuurlijk ook even rebooten ;)

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 28-01 09:34
boe.i schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:18:
Is de touchbar escape-knop ook verwijderd bij de modellen die nog geen fysieke versie hebben? De mijne is weg en ik kan hem niet meer vinden.
Vreemd, bij mij staat ie er gewoon. Dacht eerst dat je hem er per ongeluk weggehaald kon hebben (je kunt je touchbar customisen) maar de esc knop kun je niet verwijderen.

• Maart1992
oohh schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:42:
[...]

Probeer anders ook even via de terminal te updaten:

code:
1
softwareupdate -ia

Daarna natuurlijk ook even rebooten ;)
4POX schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 04:57:
[...]

Heb je de Combo update geprobeerd? Dat is een standalone download van de update.
Bedankt voor jullie reactie, beide oplossingen werken helaas niet. De Mac herstart maar voert de update niet uit. Bij het opstarten staat er nog steeds een rood 1tje onder instellingen en de update staat nog steeds open voor installatie.

Update: Ik had niet voldoende vrije diskruimte, dit veroorzaakt het probleem.

Maart1992 wijzigde deze reactie 03-01-2020 09:13 (6%)

• KrisDC
Wat is dat toch met icloud bij mij. Duurt gewoon gigantisch lang om al mijn data van mijn mac te sync naar de cloud. Ben eens uitgelogged en vervolgens log ik terug in.. Staan mijn documenten allemaal op iCloud maar komen ze gewoon niet meer op mijn macbook ?! Is gewoon lege folder... Ook mij desktop blijft gewoon leeg...Terwijl op macbook Document & Desktop gewoon staan aangevinkt in iCloud. Staan ook op icloud.com maar komt gewoon niet binnen...

KrisDC wijzigde deze reactie 03-01-2020 10:17 (26%)

• KrisDC
Iemand hier ervaring mee ? Op het werk gebruik ik macos Calendar om mijn meetings te beheren. Ik heb een exchange account toegevoegd en dit lijkt allemaal goed te werken. Echter wat ik blijkbaar niet in orde krijg is het volgende:

- Ik kan een nieuwe meeting inboeken, mensen uitnodigen hiervoor, een meetingzaal boeken. Maar eens de meeting is aangemaakt kan ik ze niet meer wijzigen. Mensen die ik heb uitgenodigd kan ik bv niet meer verwijderen, ik kan het tijdstip niet meer aanpassen, etc...Ik heb die wel aanmaak rechten wijzigen lukt precies niet meer terwijl ik wel als Organiser sta aangeduid...

• BlaTieBla
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18:05

BlaTieBla

Blake Returns

Ik zit tegen een Automator probleem aan te hikken. Ik heb een MacBook Pro met Catalina (upgrade vanuit vorige MacOS) en een Mac Mini (clean install). Op de MacBook werkt de Automator folder action wel goed en op de Mini niet.
De folder action doet het volgende:
Monitor Download folder en verplaats NZB bestanden (file extension is nzb) naar een andere folder.

Alles wat vanaf dat moment wordt toegevoegd aan de download wordt verplaatst naar de andere folder. Dus niet alleen de nzb's
Als ik vervolgens de extensie van NZB naar JPG verander werkt het wel goed (dus alleen de JPG's worden verplaatst. Dus er lijkt iets te zijn met de extensie/document kind, maar geen idee wat en/of hoe ik dat kan beinvloeden.

Ik heb al zitten experimenteren met verschillende andere selectie kriteria (zoals document kind: NZB Document), maar ook dat werkt niet.

Iemand enig idee?

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 17:23
Iemand nog een probleem on zijn NAS (synology) via finder te bereiken? Ik geraak er op en 2 minuten erna moet ik finder terug opnieuw opstarten want dan vindt hij de folders in finder niet

• Pierre_nr1
iLLuSion_xGen schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:33:
Iemand nog een probleem on zijn NAS (synology) via finder te bereiken? Ik geraak er op en 2 minuten erna moet ik finder terug opnieuw opstarten want dan vindt hij de folders in finder niet
Ik heb een Synology DS1817+ en ondervindt geen problemen met het verbinden via Finder. De verbinding blijft keurig netjes in stand.

• RoyK
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22:18

RoyK

Tekenaar!

heeft iemand een idee hoe ik van deze melding afkom? Ik heb de melding al een jaar. Het verwijst naar een vorige NAS die op dat adres aanwezig was. De popup komt een paar keer achter elkaar naar voren als de computer opstart. En soms komt de popup willekeurig ineens voorbij, waarschijnlijk omdat ergens een programma of het OS de NAS lijkt te zoeken.

Ik heb echt geen idee meer waar ik de instellingen hiervoor kan vinden. Ik zit in de Finder te zoeken, in instellingen van het OS, maar het adres heb ik nog niet gevonden. Iemand een gouden tip??

De liefste decoraties met illustraties van Roy Korpel voor baby en kinderkamers > Lievespulletjes

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Al eens bij je opstartinstellingen gekeken? Systeemvoorkeuren -> Gebruikers en groepen -> Inloggen
Of staat die schijf misschien nog als Time Machine schijf ingesteld?

• RoyK

RoyK

Tekenaar!

sypie schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 23:24:
[...]

Al eens bij je opstartinstellingen gekeken? Systeemvoorkeuren -> Gebruikers en groepen -> Inloggen
Of staat die schijf misschien nog als Time Machine schijf ingesteld?
Bedankt voor het meedenken. Er stonden inderdaad een hele waslijst aan items die opgestart worden onder de tab "inloggen". Misschien dat 1 item daar naar de oude nas op zoek is.

Er is geen timemachine ingesteld in de configuratie tab. Maar misschien zijn er in de finder ergens nog wat diepere instellingen. Tenminste, daar ben ik al een poosje aan het rond snuffelen.

De liefste decoraties met illustraties van Roy Korpel voor baby en kinderkamers > Lievespulletjes

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
@RoyK MIsschien een Alias gemaakt die ergens geladen wordt?
Verder: Al in Console gekeken op het moment dat je de meldingen krijgt? Waarschijnlijk kun je daar achterhalen welk proces die locatie oproept.

• RoyK

RoyK

Tekenaar!

sypie schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 23:33:
@RoyK MIsschien een Alias gemaakt die ergens geladen wordt?
Verder: Al in Console gekeken op het moment dat je de meldingen krijgt? Waarschijnlijk kun je daar achterhalen welk proces die locatie oproept.
Ik heb de laptop nu een paar keer opnieuw opgestart en nog geen popup ontvangen. Het lijkt er nu op dat je met jouw reactie 1 jaar ergenis heb opgelost haha!!

Fingers crossed

• Geert1976
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
heb afgelopen week mijn Mac naar Catalina upgraded.

Vooralsnog werkt vrijwel alles naar behoren, echter mijn volume HUD en brightness slider werken niet.
Dat wil zeggen, ik kan wel het volume en brightness aanpassen, maar ik zie dus niet in de HUD mijn volume/brightness aanpassingen.

Iemand soortgelijks meegemaakt en een oplossing hiervoor gevonden?

• RoyK

RoyK

Tekenaar!

Ik ben lekker aan het opruimen geslagen op mijn macbook en dat voelt wel goed haha. Catalina doet het tot nu toe prima. (Macbook pro late 2013)

Enige wat ik ervaar zijn een tal van "loze" iconen op de launchpad (in ieder geval de toets dat je al je programma's te zien krijg).

De programma's heb ik verwijderd door op het kruisje te klikken. Alleen nu laat hij nog steeds het icoontje zien maar dan met een cirkel met een streepje er doorheen. Het OS kan het programma niet vinden (Duh) maar wil wel nog het icoon weergeven.

Kan ik tegen MacOS zeggen dat hij even een soort van sweep moet doen om dit allemaal te verversen?

• Geronimous
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 02:30

Geronimous

Moderator Spielerij
RoyK schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:06:
Ik ben lekker aan het opruimen geslagen op mijn macbook en dat voelt wel goed haha. Catalina doet het tot nu toe prima. (Macbook pro late 2013)

Enige wat ik ervaar zijn een tal van "loze" iconen op de launchpad (in ieder geval de toets dat je al je programma's te zien krijg).

De programma's heb ik verwijderd door op het kruisje te klikken. Alleen nu laat hij nog steeds het icoontje zien maar dan met een cirkel met een streepje er doorheen. Het OS kan het programma niet vinden (Duh) maar wil wel nog het icoon weergeven.

Kan ik tegen MacOS zeggen dat hij even een soort van sweep moet doen om dit allemaal te verversen?
Zijn die apps ook weg in de Programmas map? Want ik begrijp dat je de snelkoppelingen hebt verwijderd in de Launchpad?

FT-17 FTW!

• RoyK

RoyK

Tekenaar!

Geronimous schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:58:
[...]

Zijn die apps ook weg in de Programmas map? Want ik begrijp dat je de snelkoppelingen hebt verwijderd in de Launchpad?
Bedankt, dit was inderdaad het geval! opgelost ;)

• -SaveMe-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 00:39

-SaveMe-

-klik-

Ik zie geen recent Mac antivirus topic, dus maar even hier ...

Ik draai dus Avast op mijn mini, die gaat er dus af. Suggesties voor alternatieven ? Of toch maar 'zonder' ?

-SaveMe- wijzigde deze reactie 28-01-2020 12:57 (20%)

Fools! said I, You do not know, Silence like a cancer grows!

• funske
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 28-01 13:30
Geen idee of AVG dezelfde dubieuze werkwijze hanteert als Avast, maar ik gebruik deze

Have Fun Funske

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

-SaveMe- schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:53:
Ik zie geen recent Mac antivirus topic, dus maar even hier ...

Ik draai dus Avast op mijn mini, die gaat er dus af. Suggesties voor alternatieven ? Of toch maar 'zonder' ?
Je kunt hiervoor beter een eigen topic openen :) Dit topic is meer bedoeld voor ervaringen met en discussie over macOS Catalina. Voor de discussie over de nut en de noodzaak, en welke antivirus aan te raden is kun je ook in Privacy & Beveiliging kijken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• RicoK
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:19
De laatste (korte) tijd heb ik na een clean-install van macOS Catalina op mijn MBP Early/Mid 2014 een erg vervelende issue! Ik ervaar een Battery drain wanneer de MacBook in 'sleep' is.

Als ik na een paar dagen de MBP ontwaak, is de accu leeg en moet deze aan de lader om hem in gebruik te nemen. De battery usage tijdens gebruik is normaal/laag.

Nu heb ik tijdens mijn zoektocht naar een oplossing heel veel hits gevonden, zoals:
- https://discussions.apple.com/thread/8508168
- https://www.andreszsogon....rain-while-in-sleep-mode/
- https://forums.macrumors....y-while-sleeping.2111961/

Omdat ik nu op mijn werk zit, heb ik nog geen van deze 'oplossingen' geprobeerd.

Is dit euvel bekend hier? Zijn er verder nog how-to's, etc.?

• ppl
  • Niet online
@RoyK dat je de icoontjes nog in Launchpad ziet geeft al wel aan dat ze niet op de juiste wijze zijn verwijderd. Dan heb je ongetwijfeld ook elders op het systeem nog allerlei restjes rondslingeren. Dan zul je dus handmatig op zoek moeten gaan naar die componenten van zo'n applicatie en die ook handmatig moeten verwijderen. Als je mazzel hebt staat die info wel op het internet.

@funske AVG is van Avast dus die hanteren dezelfde dubieuze werkwijze. Daarom zijn van beide merken de browser extensions in diverse browsers geblokkeerd.

Als je op de Mac alternatieven wilt dan moet je het zoeken bij ClamAV, Bitdefender, Kaspersky, F-Secure, Intego, etc. Houdt er echter wel rekening mee dat ze meestal niet veel meer bieden dan wat de ingebouwde tools van macOS doen. Virusscanning op niet-Windows systemen is een hele andere wereld.

• RoyK

RoyK

Tekenaar!

ppl schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:09:
@RoyK dat je de icoontjes nog in Launchpad ziet geeft al wel aan dat ze niet op de juiste wijze zijn verwijderd. Dan heb je ongetwijfeld ook elders op het systeem nog allerlei restjes rondslingeren. Dan zul je dus handmatig op zoek moeten gaan naar die componenten van zo'n applicatie en die ook handmatig moeten verwijderen. Als je mazzel hebt staat die info wel op het internet.

@funske AVG is van Avast dus die hanteren dezelfde dubieuze werkwijze. Daarom zijn van beide merken de browser extensions in diverse browsers geblokkeerd.

Als je op de Mac alternatieven wilt dan moet je het zoeken bij ClamAV, Bitdefender, Kaspersky, F-Secure, Intego, etc. Houdt er echter wel rekening mee dat ze meestal niet veel meer bieden dan wat de ingebouwde tools van macOS doen. Virusscanning op niet-Windows systemen is een hele andere wereld.
Ik heb de programma's verwijderd door op het kruisje te klikken van de iconen.. je weet wel, als ze een beetje heen en weer waggelen. Ik heb nu geen loze iconen meer. Er zal vast her en der nog zooi staan. Kan ik OSX daar niet een opdracht voor geven om dat eens op te ruimen? Of moet dat met een 3rd party programma?

• Brad
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 02:52
RicoK schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:07:
De laatste (korte) tijd heb ik na een clean-install van macOS Catalina op mijn MBP Early/Mid 2014 een erg vervelende issue! Ik ervaar een Battery drain wanneer de MacBook in 'sleep' is.

Als ik na een paar dagen de MBP ontwaak, is de accu leeg en moet deze aan de lader om hem in gebruik te nemen. De battery usage tijdens gebruik is normaal/laag.

Nu heb ik tijdens mijn zoektocht naar een oplossing heel veel hits gevonden, zoals:
- https://discussions.apple.com/thread/8508168
- https://www.andreszsogon....rain-while-in-sleep-mode/
- https://forums.macrumors....y-while-sleeping.2111961/

Omdat ik nu op mijn werk zit, heb ik nog geen van deze 'oplossingen' geprobeerd.

Is dit euvel bekend hier? Zijn er verder nog how-to's, etc.?
Er is een euvel met Find my Mac waar je een nieuwe optie genaamd 'Offline finding' hebt, deze schijnt batterij te kunnen drainen en kan je ook uitzetten. Daarnaast ervaar ikzelf (sinds de upgrade) dat mijn Mac niet meer in hibernation/deep sleep gaat, hoe het ook heten mag. In elk geval dat mijn Mac een image op de schijf opslaat en zichzelf volledig uitschakelt na een uurtje standby. Heb al diverse keren contact gehad met de klantenservice, maar die snappen meestal niet waarover ik het überhaupt heb, verwarren het met power nap etc. en ben daar dus helemaal klaar mee. Heb het ook al doorgegeven bij suggesties op de website zelf. Daarnaast nóg een vervelend standbygerelateerd probleem is mijn LED-indicator die feller brandt bij het knipperen en daardoor nu slijtage begint te vertonen, waarmee ik bedoel dat sommige LED's niet meer even fel branden als de rest. Dit tezamen zou ook bij jou een impact kunnen hebben.

Al met al ervaar ik sowieso erg veel frustratie sinds macOS Catalina en dan heb ik het nog niet eens gehad over de vele vastlopers, trager opstarten (van zowel de Mac zelf als apps) en vele esthethische tekortkomingen. Heb de laatste non-retina variant en je ziet gewoon dat ze die een beetje vergeten zijn op veel vlakken, af en toe lijkt het zelfs alsof ik 16 bits kleuren heb omdat het niet mooi afgewerkt is.

Ik heb mezelf overigens voorgenomen dit allemaal uit te zitten tot de 10.15.3-update en als ik daarna nog niet tevreden ben weer te downgraden, nooit verwacht dat ik Mojave zó zou gaan missen.

Brad wijzigde deze reactie 29-01-2020 02:52 (8%)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True