4k monitor op macbook pro geeft scaling issues

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb een MacBook Pro (13-inch, 2017, Four Thunderbolt 3 Ports) waar ik deze monitor als 2e scherm op heb aangesloten : Philips 276E8VJSB - 4K IPS Monitor

Dit heb ik aangesloten middels de Hyper USB C hub en dan middels een HDM kabel van scherm naar de hub.

Als ik de 4k resolutie aanhou krijg ik op dit 2e scherm alleen mini pictogrammen en mini lettertypes te zien helaas. Als ik terugschakel naar een lagere resolutie gaat dit wel beter, maar dan heeft een 4k monitor natuurlijk weinig zin.

Als ik de resolutie voor dit scherm aanpas naar 1920x1080 werkt hij wel overigens.

Hebben mensen hier meer ervaring mee hoe ik dit oplos?

Alvast bedankt,
Rik

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 20:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
Die mini lettertjes en pictogrammen is nou eenmaal wat 4K is, zeker op 27 inch. Maar krijg je bij resolutie niet dit venster te zien om de scaling in the stellen? Dan krijg je in bijvoorbeeld video of foto's wel de scherpte van 4K maar wordt de UI geschaald.

Afbeeldingslocatie: https://www.eizoglobal.com/support/compatibility/dpi_scaling_settings_mac_os_x/image01.jpg

offtopic: Meest ideaal is om de optie te selecteren die er uit ziet als de helft van de resolutie van je scherm. Dan worden alle pixels dubbel gerenderd en krijg je 't scherpste beeld, wat er bij 4K op neerkomt dat je dan 1920x1080 selecteert, naar mijn mening is alles dan te groot op een 27". Vandaar dat Apple inzet op 5K en 6K schermen, bij 5K kun je dan 2560 x 1440 dubbel renderen wat er perfect uitziet op 27".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietepiete
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-05-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:58:
Hi,

Ik heb een MacBook Pro (13-inch, 2017, Four Thunderbolt 3 Ports) waar ik deze monitor als 2e scherm op heb aangesloten : Philips 276E8VJSB - 4K IPS Monitor

Dit heb ik aangesloten middels de Hyper USB C hub en dan middels een HDM kabel van scherm naar de hub.

Als ik de 4k resolutie aanhou krijg ik op dit 2e scherm alleen mini pictogrammen en mini lettertypes te zien helaas. Als ik terugschakel naar een lagere resolutie gaat dit wel beter, maar dan heeft een 4k monitor natuurlijk weinig zin.

Als ik de resolutie voor dit scherm aanpas naar 1920x1080 werkt hij wel overigens.

Hebben mensen hier meer ervaring mee hoe ik dit oplos?

Alvast bedankt,
Rik
Heb je het opgelost?
Ik zit met een zelfde monitor en zoek al enige tijd naar een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptRondo
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03-06-2024
Vandaag mijn LG UL500 neergezet en exact hetzelfde. Als ik de scaling toepas zoals beschreven dan is het opzich goed, maarja dan heeft 4K minder zin.

Maar als ik op optimale resolutie netflix afspeel (wat naar zeggen 4K content is) voelt dit niet zo scherp als op mijn 4K tv. 4K is toch 4K, ongeacht welk scherm? Ik ben n00b :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Een korte uitleg van de display scaling in het dialoogvenster van een eerdere poster.

macOS maakt onderscheid tussen pixels en points op het scherm. Dit is vergelijkbaar met 'retina' op iOS-devices zoals iPhones. Als een point uit meer dan 1 pixel bestaat is er sprake van HiDPI-mode.

De manier waarop macOS dit implementeert is dat er een virtueel scherm gedefinieerd wordt van 2x de "Looks like"-waarde. Dus als ik een 4K-scherm heb en de een-na-linkse optie kies, dan leidt dat tot een virtueel scherm van 5120x2880. Hierin wordt wat op het scherm moet komen te staan getekend, en daarna wordt dit geschaald naar de 3840x2160 pixels van het 4K-scherm.

Mac apps gebruiken automatisch al points in plaats van pixels en schalen vrijwel allemaal dus zonder probleem.

Zoals je je kan indenken kost dit redelijk wat geheugen en rekencapaciteit van de grafische processor. Daarom laat macOS ook een waarschuwing zien over verminderde performance als je een andere resolutie kiest dan native of de helft daarvan in HiDPI-mode. Maar zoals eerder gesteld werd, 1080p leidt tot nogal grote letters voor een 27".

macOS verwacht eigenlijk een ppi-waarde (points per inch) van rond de 100. Daarom is 1440p de sweet spot voor een 27" monitor, en daarom heeft de iMac 27" een 5K-scherm, zodat er geen extra scaling in een virtueel scherm hoeft uit te worden gevoerd.

Als je meer over de historie van HiDPI wil lezen kan ik je vroege Mac OS X reviews in Ars Technica aanraden.

Als de browser of videoplayer HiDPI aware is kan deze een 4K-stream in pixels in plaats van points aan het operating system doorgeven. Maar als je niet in 1080p of in native 4K mode werkt zal het scherm eerst nog virtueel geschaald moeten worden en dat kost erg veel GPU-kracht, soms meer dan een Mac mini in zich heeft, in mijn beperkte ervaring.

De tl;dr voor Netflix is, nee, Netflix ondersteunt voor PC's alleen twee Windows-browsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sorry voor het omhoog schoppen van dit oude topic, maar ik sta op het punt een nieuwe monitor te kopen als vervanging van mijn 27" 2560x1440.

Mijn voorkeur ging uit naar een ultrawide (3440x1440 of hoger), echter zijn die waar ik woon niet te leveren. Nu is hier wel een breed scala aan 4k monitoren te koop.

Nu was ik altijd in de veronderstelling dat je dan scaled 2560x1440 of hoger kon draaien zodat je dus dezelfde werkruimte hebt, maar dan "scherper" zoals op mijn macbook pro. Maar na wat meer onderzoek kom ik er dus achter dat ik het eigenlijk alleen in de oorspronkelijke resolutie of de helft daarvan (1920x1080) kan draaien.

Nu snap ik niet wat iedereen met een 4k scherm doet dan, wellicht dat de resolutie van 3840x2160 nog net te doen is maar de text/iconen lijken mij dan aan de kleine kant (1920x1080 is voor mij de max op een 15" laptop scherm). In scaled 1920x1080 zullen de iconen en text mij echter veel te groot zijn, ik wil evenveel of meer werkruimte dan mijn huidige 27" mij biedt, niet minder.

Wat voor instellingen gebruiken tweakers hier voor hun 4k scherm en welke formaat scherm hebben jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:16
@StephaN900 heb zelf een LG 27UL850 4K-scherm (ideaal met USB-C i.v.m opladen). Heb 'm zelf op "looks like 1920x1080" staan en vind dat prima werken eigenlijk. Nadeel van een andere resolutie die niet 1:2 geschaald is vind ik met name de performance, die gaat dan merkbaar achteruit vind ik.

Als je echt 2560x1440 werkoppervlak wil kan je misschien het beste kijken naar een 5K-scherm, die heb ik op m'n iMac en dat is helemaal ideaal :P

[ Voor 20% gewijzigd door Ascension op 15-07-2020 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
StephaN900 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 06:19:
Wat voor instellingen gebruiken tweakers hier voor hun 4k scherm en welke formaat scherm hebben jullie?
Ik heb sinds kort een 31,5" 4k monitor aangesloten op m'n mac. En dat draai ik op 100% scaling wat naar mijn gevoel net te doen is met 140dpi. Zeeën van ruimte, maar alle interface elementen zijn best klein.

Gelukkig is bijna alle content tegenwoordig te zoomen. Zo browse ik standaard op 125% zoom. Dat leest gewoon prettig.

De perfecte retina resolutie (1920x1080) is op 31,5" onzinnig groot. Wel scherp.

Ik kan tussenliggende scaled resoluties draaien, 3008x1692 bijvoorbeeld. Die is perfect qua grootte van de interface, alleen krijg je een lagere performance en een minder optimale pixelmapping door de scaling. Denk overigens dat deze resolutie (of 2560x1440 op 27" 4k) een prima oplossing is voor velen, maar ik ben een pietlut.

Als je die 3008 resolutie zou willen, maar dan in perfecte retina resolutie moet je de 6k Pro display XDR. Die zit namelijk op precies het dubbele van 3008*1692. Maarja, veel te duur voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Cubix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:30:
[...]

Ik kan een tussenliggende scaled resoluties draaien, 3008x1692 bijvoorbeeld. Die is perfect qua grootte van de interface, alleen krijg je een lagere performance en een minder optimale pixelmapping door de scaling. Denk overigens dat deze resolutie (of 2560x1440 op 27" 4k) een prima oplossing is voor velen, maar ik ben een pietlut

Als je die 3008 resolutie zou willen, maar dan in perfecte retina resolutie moet je de 6k Pro display XDR. Die zit namelijk op precies het dubbele van 3008*1692. Maarja, veel te duur voor mij.
Ja ik ben bang dat ik ook in de categorie pietlut val, 3008x1692 zou kwa formaat perfect zijn voor mij, net wat meer ruimte dan op mijn 27".

Bedankt voor de informatie iig, ik denk dat de native resolutie te hoog is voor mij (tekst/iconen te klein), dus wacht wel totdat ze hier met ultrawides komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
StephaN900 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:41:
[...]Ja ik ben bang dat ik ook in de categorie pietlut val, 3008x1692 zou kwa formaat perfect zijn voor mij, net wat meer ruimte dan op mijn 27".
Blijkbaar zijn we in de minderheid, want er zijn bijna geen externe 5k en 6k schermen te koop. Vreemd, want bij smartphones hebben ze wel veel variatie. (en grotere volumes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Cubix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:48:
[...]

Blijkbaar zijn we in de minderheid, want er zijn bijna geen externe 5k en 6k schermen te koop. Vreemd, want bij smartphones hebben ze wel veel variatie. (en grotere volumes)
Zullen wel duur zijn om te produceren het apple pro display is er, maar ja met 5000 euro iets buiten mijn budget. Wacht wel totdat het mainstream wordt, want met het equivalent van 1920x1080 werken klinkt mij niet echt lekker in de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb mijn 32" LG 4K-scherm (32ULW950) gewoon op 100% staan en dat werkt prima. Mijn redenering was dat dit qua leesbaarheid hetzelfde zou zijn als een 15" laptopscherm op 1920x1080. Lekker veel ruimte en geen verminderde performance.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacob1961
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-08 08:16
Goedemorgen allemaal,

Nu met het thuiswerken kom ik tot de conclusie dat een tweede scherm een uitkomst zal zijn. Ik heb nu een iMac 5k en werd naar de monitor van Philips “getrokken” in mijn zoektocht. Ik heb echter onvoldoende kennis om al jullie informatie juist te kunnen filteren om een keuze te maken. Na het woord upscaling ben ik de klos kwijt. Afgezien van de goede kwaliteiten van deze monitor is voor mij de vraag belangrijk of ik met deze monitor een nagenoeg zelfde beeld heb als met de iMac. Dus niet twee keer zo kleine pictogrammen of een deels gevuld scherm, of na het upscalen een lagere resolutie dan 4k. Of is het beter om even door te sparen en voor een tweedehands apple display te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
jacob1961 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:17:
Goedemorgen allemaal,

Nu met het thuiswerken kom ik tot de conclusie dat een tweede scherm een uitkomst zal zijn. Ik heb nu een iMac 5k en werd naar de monitor van Philips “getrokken” in mijn zoektocht. Ik heb echter onvoldoende kennis om al jullie informatie juist te kunnen filteren om een keuze te maken. Na het woord upscaling ben ik de klos kwijt. Afgezien van de goede kwaliteiten van deze monitor is voor mij de vraag belangrijk of ik met deze monitor een nagenoeg zelfde beeld heb als met de iMac. Dus niet twee keer zo kleine pictogrammen of een deels gevuld scherm, of na het upscalen een lagere resolutie dan 4k. Of is het beter om even door te sparen en voor een tweedehands apple display te gaan?
Ligt er aan hoe belangrijk je het vindt, als je echt hetzelfde wilt heb je een 27" 5K scherm nodig en dan kom je uit bij de LG Ultrafine 5K, die is aardig aan de prijs. Maar wel een van de weinige schermen die de zelfde helderheid en kleurenspectrum (dci-P3) heeft. Als je iMac helderheid vaak wat hoger staat (hoeft niet eens voluit) zie je dat de Philips minder helder is. Daarnaast ondersteunt de Philips dci-P3 (kleurprofiel) geloof ik niet, de kleuren zullen op je iMac veel mooier zijn.

Als 't niet exact hetzelfde hoeft kun je dus gewoon scaling gebruiken op een 27" 4K monitor en de setting "Looks like 2560 x 1440" gebruiken, ziet het er net een beetje anders, wat minder verfijnd.

[ Voor 14% gewijzigd door Sluw op 09-10-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacob1961
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-08 08:16
Bedankt voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel08
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-02-2023
Is er al een oplossing voor het daadwerkelijk probleem in deze thread: 4K op de Philips 276E8VJSB met een MacBook Pro 13 inch?

Ik lees dat deze Philips in zijn segment nog steeds de beste keuze is. Ik heb een MacBook Pro 13 inch 2017 (4x usb-c).

Heeft deze monitor zin?

Werkt een kabel als deze?:
https://www.bol.com/nl/p/...QIVCbQ.1.5.ProductPageUrl

[ Voor 28% gewijzigd door Appel08 op 17-10-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

Appel08 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:38:
Heeft deze monitor zin?
Werkt een kabel als deze?
Ja hoor, die monitor werkt prima met jouw MacBook Pro.

Wat de kabel betreft:
Je kunt beter een USB-C naar DisplayPort kabel nemen.
https://www.allekabels.nl...ar-displayport-kabel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb recent een DELL P3421W Ultra wide met een resolutie van 3440X1440. Het werkt perfect op de macbook pro 2017 13 inch met MacOS Mojave.

Maar op de Macbook pro 2016 13 inch met MacOS Big Sur, heeft het slechts 1 keer goed gewerkt. Daarna blijft het schalen naar 2560x1440 of lager. Rebooten, SMC reset en PRAM reset geprobeerd.

Ik sluit beide aan met USB-C met power delivery. Iemand een idee waarom het niet werkt? ligt het aan big sur?

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Pagina: 1