Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[macOS Catalina] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 11-11 19:50

macOS Catalina, de nieuwste versie van ’s werelds meest geavanceerde besturingssysteem voor desktopcomputers, is nu beschikbaar als gratis software-update. Met macOS Catalina kunnen gebruikers genieten van Apple Arcade, een grensverleggende unieke gamingservice met nieuwe, exclusieve games van de meest creatieve ontwikkelaars ter wereld. En naast het geweldige entertainment dat al op de Mac beschikbaar was, biedt Catalina nu ook gloednieuwe Mac-versies van Apple Music, Apple Podcasts en Apple TV. Met de nieuwe feature Sidecar wordt het bureaublad van Mac uitgebreid met iPad als tweede display. Of het wordt een inputdevice voor je tablet, met Apple Pencil en Mac-apps. Met Stembediening, een baanbrekende toegankelijkheidsfeature, kun je Mac helemaal met je stem bedienen. Dankzij Mac Catalyst, een nieuwe technologie in Catalina waarmee ook niet-Apple ontwikkelaars iPad-apps voor Mac kunnen maken, kunnen gebruikers steeds meer van hun favoriete iPad-apps in een Mac-versie verwachten, bijvoorbeeld Twitter, TripIt, Post-It, GoodNotes en Jira. En voor het eerst is Schermtijd beschikbaar op Mac. Zo zien gebruikers hoeveel tijd ze kwijt zijn aan apps en op websites, en kunnen ze kiezen wat er prioriteit moet krijgen.

Apple Arcade: Nu in de Mac App Store
Met een abonnement op Apple Arcade voor € 4,99 per maand krijgen gebruikers onbeperkt toegang tot een unieke verzameling games op Mac, die ook allemaal op iPhone, iPad, iPod touch en Apple TV kunnen worden gespeeld. Games kunnen zelfs op verschillende devices worden gespeeld. Spelers kunnen dus gewoon op een ander device verdergaan met hun laatst opgeslagen game, of ze nu thuis zijn of onderweg. Op Mac kunnen games worden gespeeld met toetsenbord en trackpad of muis. Veel games ondersteunen ook controllers, bijvoorbeeld Xbox Wireless Controllers met Bluetooth en PlayStation DualShock 4.

Apple Arcade-abonnees krijgen de volledige versie van elke game, inclusief alle updates en uitbreidingen, zonder reclame of extra aankopen. In plaats van vooraf voor games te betalen kunnen abonnees elke Apple Arcade-game rechtstreeks vanuit het gloednieuwe tabblad ‘Arcade’ in de Mac App Store downloaden. Of het nu gaat om actie- en avonturengames, partygames of puzzlegames, Apple Arcade heeft games voor spelers van iedere leeftijd. Er zit dus voor iedereen wel iets geschikts bij. Bij introductie van de service is er een gratis proefperiode van een maand. Met één abonnement en Delen met gezin hebben maximaal zes gezinsleden toegang tot de service. De volledige catalogus met honderd games zal in de komende weken beschikbaar zijn, en daarna komen er maandelijks allerlei games bij, waaronder geweldige nieuwe games in de categorieën actie, avontuur, rollenspellen, racen en strategie.

Nieuwe entertainment-apps: Apple Music, Apple Podcasts en Apple TV
iTunes wordt vervangen door drie gloednieuwe apps: Apple Music, Apple Podcasts en Apple TV. Hiermee ontdek je op een makkelijke en leuke manier muziek, tv-programma’s, films en podcasts op Mac. De nieuwe Apple Music-app is snel en biedt meer dan 50 miljoen nummers, afspeellijsten en muziekvideo’s. Gebruikers hebben toegang tot hun complete muziekbibliotheek en ze kunnen nog steeds nieuwe muziek kopen in de iTunes Store.

De catalogus van Apple Podcasts biedt meer dan 700.000 programma’s. Je wordt desgewenst op de hoogte gehouden van nieuwe afleveringen. De app biedt ook nieuwe programmacategorieën, zorgvuldig geselecteerde verzamelingen en een geavanceerde zoekfunctie, zodat je afleveringen kunt zoeken op onderwerp, persoon en zelfs zinnen.

De veelzijdige Apple TV-app biedt tal van manieren om films en tv-programma’s te zoeken en bekijken. Je vindt hier Apple TV-kanalen, gepersonaliseerde aanbevelingen en meer dan 100.000 iTunes-films en tv-programma’s die je kunt doorbladeren, kopen of huren. En vanaf 1 november is Apple TV+, de betaalde videostreamingdienst van Apple, beschikbaar in de Apple TV-app voor Mac.

Sidecar: Vergroot je Mac-werkruimte en creativiteit met iPad
Met de nieuwe feature Sidecar kun je je Mac-werkruimte uitbreiden door iPad als tweede display te gebruiken, zodat de scherminhoud over beide displays verdeeld kan worden. Met Sidecar kun je een iPad-display gebruiken om te tekenen, schetsen of schrijven met Apple Pencil. Dit kan in elke Mac-app van Apple of van derden met stylus-ondersteuning. Sidecar draait via een bekabelde verbinding, zodat gebruikers hun iPad kunnen opladen terwijl ze ermee werken, maar mobiele gebruikers kunnen er ook draadloos mee aan de slag. Ideaal voor apps voor illustraties en videobewerking, of 3D-apps zoals Photoshop, Illustrator en ZBrush.

Toegankelijkheid: Zo haalt iedereen meer uit zijn Mac
macOS Catalina bevat nieuwe toegankelijkheidsfeatures zodat gebruikers met een beperking hun devices optimaal kunnen benutten. Stembediening is een compleet nieuwe manier om Mac en iOS-devices volledig met je stem te bedienen. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de nieuwste versie van de Siri-spraakherkenningstechnologie voor het transcriberen van gesproken tekst en stemgestuurde tekstbewerking. Met handige cijfers en rasters kun je nagenoeg elke app bedienen. De audioverwerking vindt geheel op het device zelf plaats. Voor gebruikers met een visuele beperking geeft de feature ‘Wijs tekst aan’ tekst in hoge resolutie weer in een apart venster wanneer de cursor boven tekst en interface-elementen wordt gehouden. Er verschijnt dan een venster met ingezoomde tekst naast de standaard­interface.

Mac Catalyst: Nog meer prachtige apps op Mac
In macOS Catalina is Mac Catalyst beschikbaar, een nieuwe technologie waarmee app-ontwikkelaars makkelijk een Mac-versie kunnen bouwen van populaire iPad-apps. Het iPad-ecosysteem omvat ruim een miljoen iPad-apps, en vanaf nu kunnen gebruikers meer van hun favoriete titels op Mac terugzien dan ooit, bijvoorbeeld apps als Twitter, GoodNotes, TripIt van SAP, Post-it, Morpholio Board, Rosetta Stone, Jira, Proloquo2Go en ga zo maar door. Deze titels en meer zijn vandaag al beschikbaar in de Mac App Store en kunnen door gebruikers worden gedownload. Andere met Mac Catalyst ontwikkelde apps worden in de komende weken uitgebracht.

Schermtijd: Mac-activiteit monitoren voor het hele gezin
Met macOS Catalina is Schermtijd voor het eerst beschikbaar op Mac. Zo zien gebruikers hoeveel tijd ze besteden aan apps en websites. Door middel van apparaatvrije tijd kunnen gebruikers tijd vrijmaken voor iets anders, en met applimieten bepaal je hoeveel tijd gebruikers aan bepaalde apps, websites en appcategorieën besteden. Met iCloud combineert Schermtijd alle gebruiksgegevens en worden instellingen voor apparaatvrije tijd en applimieten op alle devices gesynchroniseerd. En met Delen met gezin kunnen ouders via Schermtijd de activiteiten van hun kinderen op al hun Apple devices zien.

Beveiliging en privacy: Meer gebruikerscontrole dan ooit
Dankzij de verbeteringen in Catalina is macOS beter beschermd tegen onrechtmatige wijzigingen, zijn apps veilig en hebben gebruikers meer controle over toegang tot hun gegevens. macOS Catalina werkt in een volledig op zichzelf staand, alleen-lezen systeemvolume. Het is compleet afgescheiden van alle andere gegevens, en essentiële bestanden van het besturingssysteem kunnen niet per ongeluk worden overschreven. Gatekeeper, de technologie van Apple die waarborgt dat alleen betrouwbare software op Mac draait, controleert nu alle apps op bekende beveiligingsproblemen. Apps moeten nu bovendien eerst toestemming vragen voordat ze toegang krijgen tot documenten van gebruikers. Alle Mac-modellen met de Apple T2-beveiligingschip hebben nu een activeringsslot, net als iPhone of iPad. Dus als een Mac ooit wegraakt, is de eigenaar de enige die gegevens kan wissen en de Mac opnieuw kan activeren. Met Goedkeuren met Apple Watch kunnen gebruikers ook specifieke beveiligingsberichten goedkeuren door op de knop aan de zijkant van hun Apple Watch te drukken.

robcoenen wijzigde deze reactie 08-10-2019 18:33 (135%)
Reden: Topicstart bijgewerkt n.a.v. de final release

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Digilike
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 29-10 13:50
Hmmm ik hoop dat Catalina draait op mijn Macbook 12 inch (2015).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uffje
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 04:13

Uffje

THT: Zie signature

Digilike schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:52:
Mag toch aannemen van wel...

Weet iemand of handoff voor muziek zoals bij de homepod ook naar de mac komt?

... na de zomer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Digilike
Yep, Catalina is idd beschikbaar voor de 12 inch Macbook!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 11-11 19:50
Digilike schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:52:
• MacBook 2015 en later
• MacBook Air 2012 en later
• MacBook Pro 2012 en later
• Mac Mini 2012 en later
• iMac 2012 en later
• iMac Pro 2017 en later
• Mac Pro 2013 en later

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Digilike
Dat rijtje zag ik idd en toen begon ik te twijfelen 😉

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11-11 19:18
Ben blij dat ze een nette oplossing hebben bedacht voor het beheren van je iDevice na het lostrekken van iTunes. Dus gewoon je iPhone tonen in Finder (net als een USB stick etc) en als je erop klikt zie je ongeveer hetzelfde als wat je in iTunes zag bij het koppelen van je iDevice.

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:13
Zo. Ik draai Catalina op mijn MacBook. En iTunes is weg, zoals het hoort. Maar ik kan nergens in de Finder een manier vinden om mijn iPhone te syncen.

Edit: Sluit je iPhone aan op de MacBook en hij verschijnt onder locaties.

Dennisweb wijzigde deze reactie 03-06-2019 22:54 (22%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoniq
Dennisweb schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:52:
Zo. Ik draai Catalina op mijn MacBook. En iTunes is weg, zoals het hoort. Maar ik kan nergens in de Finder een manier vinden om mijn iPhone te syncen.

Zie mijn vorige reactie :+
Dus gewoon je iPhone tonen in Finder (net als een USB stick etc)
Mijn USB stick verschijnt daar ook niet zonder dat ie aangesloten is :+

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

Acties:
  • 0Henk 'm!

• knarfyboy
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:15
Is dat sidecar ook via USB c aan te sluiten? Ik wil namelijk een monitor kopen, maar als het zonder delay werkt koop ik een iPad pro als 2e scherm ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 23:07
knarfyboy schreef op maandag 3 juni 2019 @ 23:45:
Is dat sidecar ook via USB c aan te sluiten? Ik wil namelijk een monitor kopen, maar als het zonder delay werkt koop ik een iPad pro als 2e scherm ;)
Yes, heb het hier nu zo werkend met mijn iPad pro 11"

SR+ midnight grey, black / 18"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• knarfyboy
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:15
carpebios schreef op maandag 3 juni 2019 @ 23:48:
[...]

Yes, heb het hier nu zo werkend met mijn iPad pro 11"
Cool. Is het echt hardwarematig een extern scherm, en geen AirPlay achtig iets? Dus 60 fps en 0 delay?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

Doe je iets met de Music-app? Heb je Apple Music?

Het is jammer dat je niet zoals bij iOS apps kunt verwijderen. Ik hoef die hele Music app niet, aangezien ik liever Spotify gebruik.

MacBook  iPhone 11 Pro  Apple Watch  Apple TV  AirPods  AirPort Express

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 11-11 15:07

4POX

Everybody is wired

Kan ik video's roteren in Apple Photos?

Vaak laat Apple een dia zien met alle wijzigingen in een nieuw OS. Maar schijnbaar ik ik die dia gewist. Heeft iemand een overzicht van alle wijzigingen. Is het bevestigd dat de oude frameworks en de oude quicktime verdwijnt. Krijgt apfs updates? Ik vond het erg mager wat ze over OSX te vertellen hadden. Oke. Het is aardig af. Maar ik heb kleine irritaties die maar niet worden opgelost.

4POX wijzigde deze reactie 04-06-2019 08:47 (33%)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-10 05:05

Xmoo

Ever seen a beast like me?!?!

Ik ben mijn muziek libraries/playlists kwijt binnen Music. Heb ze opnieuw handmatig moeten aanmaken :(

http://www.Twitter.com/Xmoo

Acties:
  • +3Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Xmoo schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:47:
Ik ben mijn muziek libraries/playlists kwijt binnen Music. Heb ze opnieuw handmatig moeten aanmaken :(
Waarom een boze smily? Je draait de beta toch niet op jouw main computer?.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-10 05:05

Xmoo

Ever seen a beast like me?!?!

4POX schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:48:
[...]

Waarom een boze smily? Je draait de beta toch niet op jouw main computer?.
Werk iMac maar ik weet niet of het een bug is of dat Apple een nieuwe richting op gaat met hun Music app.

http://www.Twitter.com/Xmoo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maart1992
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online
Ik mag hier vast wel wat vragen, Ik gebruik mijn macbook hoofdzakelijk voor het adobe pakket, denk aan photoshop, Xd, Illustrator, indesign, Premiere Pro en after effects. Nu heb ik gister de key note zitten kijken en ben ik enthousiast. Maar ik zit niet te wachten op al die apps die ik niet ga gebruiken zoals, podcast, tv enzovoort. Kan ik deze apps gewoon verwijderen? Of zijn deze apps verplicht?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 10-11 00:53
Maart1992 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:05:
Ik mag hier vast wel wat vragen, Ik gebruik mijn macbook hoofdzakelijk voor het adobe pakket, denk aan photoshop, Xd, Illustrator, indesign, Premiere Pro en after effects. Nu heb ik gister de key note zitten kijken en ben ik enthousiast. Maar ik zit niet te wachten op al die apps die ik niet ga gebruiken zoals, podcast, tv enzovoort. Kan ik deze apps gewoon verwijderen? Of zijn deze apps verplicht?
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar....als je je Mac vooral voor CC gebruikt (en daar ook je geld mee verdient) zou ik lekker een tijdje wachten totdat Adobe haar software heeft geoptimaliseerd voor het nieuwe OS. Ik heb eind vorig jaar behoorlijk wat gezeik gehad met Mojave en Photoshop (en een Wacom) en door aanschaf van een Mac Mini 2018 was terug naar een eerder OS ook geen optie. Zowel Adobe als Wacom zijn gewoon heel traag met het oplossen van best wel cruciale bugs.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:36
Ik zie nog weinig info over de features van de Music app, kan je die ook scripten via Applescripts, en werkt de sortering en smart playlists net zoals iTunes?

Is WiFi sync voor iPhones trouwens verdwenen? Ik lees vooralsnog alleen maar dat je ze pas kan beheren als het aangesloten is via het USB kabeltje.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 04-06-2019 11:09 (32%)

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ryan800
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 08-11 16:12
WiFi sync is nog steeds aanwezig, het is alleen hernoemt.

Dreamvoid schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:07:
Ik zie nog weinig info over de features van de Music app, kan je die ook scripten via Applescripts, en werkt de sortering en smart playlists net zoals iTunes?

Is WiFi sync voor iPhones trouwens verdwenen? Ik lees vooralsnog alleen maar dat je ze pas kan beheren als het aangesloten is via het USB kabeltje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uffje
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 04:13

Uffje

THT: Zie signature

Heeft MacOS nu ook shortcuts?

... na de zomer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vraagje over de TV App, kan je ook je eigen films/series toevoegen?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henry_01
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 11-11 18:53
Benieuwd wat ze met iTunes remote gaan doen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11-11 02:50
Ik kan niet wachten op de publieke bèta! Helaas heb ik geen Dev account

Vooral dingen als sidecard en de podcast app lijken mij interessant :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:06

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Henry_01 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:17:
Benieuwd wat ze met iTunes remote gaan doen...
Ow ja goeie. Ik ben nog wel verstokte iTunes gebruiker en gebruik remote app thuis wel vaak.

-

Dit belooft ook weinig goeds. Ik heb iTunes library ook op aparte schijf:
https://forums.macrumors....ng-the-music-app.2184101/

kaassouffle wijzigde deze reactie 04-06-2019 19:53 (26%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
Dat zal vast nog wel komen als het door de tests komt, er zijn zoveel Macs met een kleine SSD dat het niet erg logisch is om support voor secundaire data drives af te breken, dat hebben ze bv ook niet bij de stap iPhoto -> Photos gedaan.

specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joon
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09-11 10:28
Draai het ook sinds gisteren op mijn MBP 15" 2014, enige showstopper die ik tegenkom is dat het apparaat kernel panics heeft als deze voor langere tijd in sleep state zit (USB power management) maar verder werkt het prima.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

joon schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:11:
Draai het ook sinds gisteren op mijn MBP 15" 2014, enige showstopper die ik tegenkom is dat het apparaat kernel panics heeft als deze voor langere tijd in sleep state zit (USB power management) maar verder werkt het prima.
Dit soort antwoorden maakt mij nieuwsgierig. Wat heeft Apple veranderd aan de motor dat jij die panics krijgt. Alle veranderingen die ze presenteerde is allemaal voorgrond. Waarom flipt de kernel?

AKA Rinkel weblog

• joon
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09-11 10:28
4POX schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:19:
[...]

Dit soort antwoorden maakt mij nieuwsgierig. Wat heeft Apple veranderd aan de motor dat jij die panics krijgt. Alle veranderingen die ze presenteerde is allemaal voorgrond. Waarom flipt de kernel?
Dat is een goeie vraag, zou het op zich ook wel willen weten.
Nou heb ik genoeg development projecten meegemaakt waar er kleine dingen worden aangepast en er vervolgens op hele onverwachte plekken dingen niet meer werken of compleet systemen platleggen.. daarom is het natuurlijk een beta :)

Je mag de kernel panic best zien als je wilt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

joon schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:01:
[...]

Dat is een goeie vraag, zou het op zich ook wel willen weten.
Nou heb ik genoeg development projecten meegemaakt waar er kleine dingen worden aangepast en er vervolgens op hele onverwachte plekken dingen niet meer werken of compleet systemen platleggen.. daarom is het natuurlijk een beta :)

Je mag de kernel panic best zien als je wilt?
Lijk me leuk om te zien.

Apple deelt niet alles met ons. Dus ik ben erg benieuwd. APFS is bijvoorbeeld nog lang niet af. Wij zouden instant folder sizes zien. Maar dat gaat mij nog steeds te traag. Vrije disk ruimte is ook net een jojo. AFPS is nog niet het wonderkind zoals het werd getoond in een wwdc presentatie.

Om mijn Engels te trainen schrijf ik iedere week een blogpost. Vorige week heb ik een stuk geschreven wat ik graag wil zien in 10.15. https://rienkjanschurer.nl/my-wishes-for-apple-osx-10-15/

Mijn top 3

- Ik hoop met Catalina te kunnen backuppen naar een AFPS drives.
- videos roteren in Apple Photos
- stabielere disk utility

AKA Rinkel weblog

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 05:11
robcoenen schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:00:
[...]

• MacBook 2015 en later
• MacBook Air 2012 en later
• MacBook Pro 2012 en later
• Mac Mini 2012 en later
• iMac 2012 en later
• iMac Pro 2017 en later
• Mac Pro 2013 en later
Zou Catalina de laatste OS update voor de mini 2012 zijn? Ik hoop er 10 jaar mee te gaan doen dus tot 2022 O-)

Heb nu de beta draaien, alles prima alleen het opstartmuziekje is wat aan de lange kant.

Khil wijzigde deze reactie 06-06-2019 14:36 (14%)

is er leven op Pluto

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 05:10

alienfruit

the alien you never expected

Ja, waarschijnlijk wel @Khil maar ja, als Catalina de laatste is hebben we een mooi eind macOS ;)

• 4POX

4POX

Everybody is wired

alienfruit schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:13:
Ja, waarschijnlijk wel @Khil maar ja, als Catalina de laatste is hebben we een mooi eind macOS ;)
Iets in mijn onderbuik zegt dat de oudere machines wat langer ondersteuning gaan krijgen. Ik weet niet of het draaien van ipad applicaties op osx een echt zelfstandig ding is of dat ze net als op de IOS devices gebruik maken van een API. Maar helemaal goed in 1 jaar krijgen ze het niet. Zal een zware domper in 2020 zijn als Apple heel veel machines uitfasseert die opeens daarna geen ipad applicaties meer kunnen draaien omdat deze 10.16 vereisen vanwege het hoge beta gehalte in 10.15

AKA Rinkel weblog

• RaydeJee
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 11-11 19:42
Ik heb de hele Keynote gemist, had Apple geen mail gestuurd? Ik heb in elk geval niets gehad.
Wel benieuwd naar deze versie!

 MacBook Pro Retina 13" 2015 / MacBook Pro 13" 2012 / iPhone XR Red 

• Xantios
Blijkt dat ik toch nog wel een dev account had. ik had mij vergist.

Inmiddels ook hier aan de Catalina op een Macbook Pro 2016.
Wat mij toevallig opviel was dit:

Is dit nieuw ?
Lijkt er op dat Apple wellicht toch wat meer toegang gaat geven tot de TouchBar.
Wellicht dat er dan ineens nut voor komt?

Eerste indrukken zijn wel positief (al is mijn productie install ook wel echt goed naar de balsaque geholpen, dus het is al snel beter)

Update: Oeh! Knopjes!

Dit wordt interessant ! _/-\o_

Xantios wijzigde deze reactie 06-06-2019 22:55 (11%)
Reden: Meer knopjes gevonden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 10-10 18:28
Khil schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:29:
[...]

Zou Catalina de laatste OS update voor de mini 2012 zijn? Ik hoop er 10 jaar mee te gaan doen dus tot 2022 O-)
Sowieso blijven ze nog een paar jaar security-updates maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
Krulliebol schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:44:
[...]
Sowieso blijven ze nog een paar jaar security-updates maken.
Doorgaans stoppen ze drie jaar na de release, El Capitan bv van Sep 2015 heeft zijn laatste update in Juli 2018 gehad. Je kan er min of meer wel van uit gaan dat je Catalina dus tot circa Mid-2022 nog wel veilig kan gebruiken.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Persoonlijk vind ik, dat de Mac Mini, erg kort updates krijgt.

Mijn Mini die ik in 2006 kocht kreeg SL als laatste OS. Mijn Vader kocht een 2011 Mac Mini die drie jaar geleden zijn laatste update kreeg. Misschien dat de voor na laatste mini lager updates krijgt omdat die tot oktober 2018 nog werd verkocht. Maar in het algemeen is de mac mini niet een machine die lang support krijgt.

Wel denk ik er serieus over na om een Mac Mini te nemen als mijn MacBook er mee stopt. Ik vind de nieuwe Macbooks iets te duur. En zo vaak reis ik niet meer met een portable machine.

AKA Rinkel weblog

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10-11 16:57
Werkt bij iedereen de foto app gewoon?

Bing

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Apple is steeds meer functies van derden aan het implementeren. Wat je hier laat zien kon al veel langer met bijvoorbeeld SizeUp.

Apple doet dit nu ook met SideCar, wat al lang kon met bijvoorbeeld de Air Display app.

Zo maakt Apple langzaamaan de goede apps overbodig en implementeert het in een OS. Mooi voor Apple maar als app developer (wat ik gelukkig niet ben) zou ik me aardig genaaid voelen door een fabrikant waar ik m'n brood mee zou verdienen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xantios
sypie schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 11:28:
[...]

Apple is steeds meer functies van derden aan het implementeren. Wat je hier laat zien kon al veel langer met bijvoorbeeld SizeUp.

Apple doet dit nu ook met SideCar, wat al lang kon met bijvoorbeeld de Air Display app.

Zo maakt Apple langzaamaan de goede apps overbodig en implementeert het in een OS. Mooi voor Apple maar als app developer (wat ik gelukkig niet ben) zou ik me aardig genaaid voelen door een fabrikant waar ik m'n brood mee zou verdienen.
Ja ik ben bekend met dit soort apps. Maar het grote probleem met dit soort apps (in het bijzonder duet display) is dat ze allemaal geld vragen, voor een hack.

De iPad en de Mac hadden beide geen native versies dus is het altijd maar weer rommelen met hoe je dat aan de gang krijgt.

Zelf ben ik wel programmeur, maar ik ben van mening dat er wel genoeg geld verdient is aan dit soort twijfelachtige apps.

Daarbij, als je daadwerkelijk een goede app klopper bent, hoef je je om de financiën waarschijnlijk niet eens zo heel druk te maken.

En het is het risico van 't vak.
Als er volgende week ineens een forum opduikt dat beter/leuker is dan GoT en iedereen verhuist daarheen, dan heeft de persgroep dikke pech. Dan is het maar aan tweakers om zichzelf te verbeteren en vernieuwen om bezoekers te houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 08:13

Rivanov

Apple freak

Zojuist m'n MacBook 12" Early 2016 ge-update naar macOS Catalina. Echter, Sidecar werkt enkel via USB-C met m'n iPad Pro 11". Via WiFi heb ik geen Sidecar preferences bij de Systeemvoorkeuren en komt m'n iPad ook niet tevoorschijn bij de AirPlay opties. Enig idee waarom het niet via WiFi werkt en enkel via USB-C?

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL :: LG OLED55B6v :: PS4 Pro :: Xbox One X

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Rivanov schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:27:
Zojuist m'n MacBook 12" Early 2016 ge-update naar macOS Catalina. Echter, Sidecar werkt enkel via USB-C met m'n iPad Pro 11". Via WiFi heb ik geen Sidecar preferences bij de Systeemvoorkeuren en komt m'n iPad ook niet tevoorschijn bij de AirPlay opties. Enig idee waarom het niet via WiFi werkt en enkel via USB-C?
Spotlight -> feedback app.

De hele reden waarom jij de beta hebt geinstalleerd.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Poops_McGhee
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 07-11 21:21
Rivanov schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:27:
Sidecar werkt alleen op iPad's die op iOS 13 draaien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khil
Wat is dat toch met niet-developers die een beta installeren en een perfect werkend systeem verwachten? Ja, een beta kan je foto- en muziekbibliotheek slopen of kernel panics geven. Daar is die beta voor, om te kijken of de apps die je zelf ontwikkelt zich netjes gedragen. :)

is er leven op Pluto

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Poops_McGhee schreef op maandag 10 juni 2019 @ 04:02:
[...]

Sidecar werkt alleen op iPad's die op iOS 13 draaien.
Als je mijn post goed leest kun je zien dat ik het via USB-C wel werkende heb, ik heb iPadOS draaien anders werkte dat ook niet he. ;)

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL :: LG OLED55B6v :: PS4 Pro :: Xbox One X

• Gargantua
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 02-09 16:53
Is er al iemand die de bèta versie van Catalina op een Mac Pro 2009-2012 met een Metal-supported videokaart heeft draaien?
Volgens 'het rijtje' macOS Catalina compatible Mac's zijn de Cheese-grater 1.0 machines uitgerangeerd.

Gargantua wijzigde deze reactie 10-06-2019 11:29 (52%)

• sonderpa
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 06:44
Xantios schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 22:50:
Update: Oeh! Knopjes!

[Afbeelding]

Dit wordt interessant ! _/-\o_
Kijk dan eens naar Moom van Many Tricks.
(Zo rond de € 11,-)
Hier heeft Apple het idee 'gejat'.
Moom biedt echter veel meer dan dat Apple doet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 07-11 16:23

BikkelZ

CMD+Z

Gargantua schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:28:
Is er al iemand die de bèta versie van Catalina op een Mac Pro 2009-2012 met een Metal-supported videokaart heeft draaien?
Volgens 'het rijtje' macOS Catalina compatible Mac's zijn de Cheese-grater 1.0 machines uitgerangeerd.
Kom op, je hebt zeven jaar kunnen sparen! Maar zonder gekkigheid het zijn nog steeds bruikbare machines. Wachten op DOSDude.

Remote iOS / Microsoft freelancer

• Gargantua
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 02-09 16:53
BikkelZ schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:29:
[...]

Kom op, je hebt zeven jaar kunnen sparen! Maar zonder gekkigheid het zijn nog steeds bruikbare machines. Wachten op DOSDude.
Negen jaar BikkelZ! ....En naar nu blijkt nog niet genoeg gespaard :F

Gargantua wijzigde deze reactie 11-06-2019 07:48 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Gargantua schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 07:47:
[...]

Negen jaar BikkelZ! ....En naar nu blijkt nog niet genoeg gespaard :F
Volgende factuur heeft een nieuw tarief ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Khil schreef op maandag 10 juni 2019 @ 06:24:
Wat is dat toch met niet-developers die een beta installeren en een perfect werkend systeem verwachten? Ja, een beta kan je foto- en muziekbibliotheek slopen of kernel panics geven. Daar is die beta voor, om te kijken of de apps die je zelf ontwikkelt zich netjes gedragen. :)
Wat een onzin. Ik verwacht helemaal geen perfect werkend systeem. Dit topic is er toch voor om te praten over de macOS Catalina Beta? Nou, ik geef enkel mijn bevindingen aan. Heb allang via Feedback een request ingestuurd.. was gewoon benieuwd of het bij andere mensen wél via WiFi werkt.

• Sluuz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 11-11 15:31
Xantios schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 22:50:

Lijkt er op dat Apple wellicht toch wat meer toegang gaat geven tot de TouchBar.
Wellicht dat er dan ineens nut voor komt?
Wel eens gekeken naar BetterTouchTool icm de preset GoldenChaos?
https://community.folivor...i-replacement-preset/1281

PSN: Sluuz

• Khil
Rivanov schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:35:
[...]
Ik verwacht helemaal geen perfect werkend systeem.
Als dat zo is begrijp ik niet waarom je je aangesproken voelt :) ik heb het over kernel panics en gesloopte libraries...

Khil wijzigde deze reactie 11-06-2019 21:20 (10%)

is er leven op Pluto

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Khil schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:28:
[...]

Als dat zo is begrijp ik niet waarom je je aangesproken voelt :)
Omdat jij mij erop aanspreekt?

/edit: Overigens werkt het nu wel ineens via WiFi. :)

Rivanov wijzigde deze reactie 11-06-2019 20:07 (11%)

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Voordat ik het vergeet te vragen.

Werkt pinch-to-zoom nu wel in Apple Mail?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xantios
Kleine update van mijn kant: De beta draait hier op een productie machine (say whaat?!)
en eigenlijk doet het beestje het best prima. (ik heb mijn "oude" Install op een andere partitie klaar staan. en heb natuurlijk voldoende backups)

Prima vlot systeem, het doet wat het moet doen... en tuurlijk er zitten een paar bugjes in, het is immers een beta.
Zelf heb ik jaren lang linux op mijn desktop/laptops gedraaid dus beetje bugs hier en daar kan ik wel hebben, en eigenlijk vind ik het voor een beta 1 nog bijzonder meevallen.

Enige wat mij echt "opviel" is dat de SideCar schermpjes nog niet vertaald zijn naar het Nederlands en dat de berichten app (iMessage) nog niet helemaal goed schakelt tussen darkmode en niet darkmode.

benieuwd wat beta 2 gaat doen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noisia
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 05:28
Uffje schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:54:
Heeft MacOS nu ook shortcuts?
Refereer je aan de app die sinds een paar jaar in iOS zit? Dit zit namelijk al vrij lang in MacOS in de vorm van de Automator applicatie die standaard meegeleverd wordt.

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

• iAR
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11-11 14:57
xoniq schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:43:
Ben blij dat ze een nette oplossing hebben bedacht voor het beheren van je iDevice na het lostrekken van iTunes. Dus gewoon je iPhone tonen in Finder (net als een USB stick etc) en als je erop klikt zie je ongeveer hetzelfde als wat je in iTunes zag bij het koppelen van je iDevice.
Ben wel benieuwd of ze de schermen van iTunes rechtstreeks hebben overgezet naar Finder. Die schermen waren hopeloos ontworpen met veel te veel (en dubbele) scroll-elementen (voor file transfer).
Sowieso had ik gewild dat die filetransfer verbeterd was.

Ik ben wel benieuwd of de download map van macOS nu ook via iCloud kan syncen. Immers i(Pad)OS heeft nu een download optie. Zou superfijn zijn als je die files kunt syncen met je downloads van je Mac. De combinatie met Hazel zou echt weer allerlei handige opties bieden!

Ik kan niet wachten op de PB. Ik hoop dat Apple wat long time annoyances heeft gefixed!

iAR wijzigde deze reactie 20-06-2019 10:37 (15%)

• xoniq
iAmRenzo schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:35:
[...]

Ben wel benieuwd of ze de schermen van iTunes rechtstreeks hebben overgezet naar Finder. Die schermen waren hopeloos ontworpen met veel te veel (en dubbele) scroll-elementen (voor file transfer).
Sowieso had ik gewild dat die filetransfer verbeterd was.

Ik ben wel benieuwd of de download map van macOS nu ook via iCloud kan syncen. Immers i(Pad)OS heeft nu een download optie. Zou superfijn zijn als je die files kunt syncen met je downloads van je Mac. De combinatie met Hazel zou echt weer allerlei handige opties bieden!

Ik kan niet wachten op de PB. Ik hoop dat Apple wat long time annoyances heeft gefixed!
Je zou gewoon je download map kunnen verwijderen, en deze in macOS symlinken naar de iCloud Drive variant. Dan zijn ze altijd in sync. In iOS kan je bepalen of je wilt downloaden naar de download map op iCloud Drive, of naar de download map op je iPhone zelf. Dat is wel fijn die keuze.

In jou geval zou ik dan de download map default laten (in iCloud Drive), en dan met onderstaand commando de iCloud Drive download map symlinken naar je lokale download map:

code:
1
ln -s ~/Library/Mobile\ Documents/com~apple~CloudDocs/Downloads ~/Downloads

(Wel eerst je Download map dan verwijderen, anders kan je die link niet leggen)

Bovenstaand commando gebruik ik momenteel om de iCloud downloads naar 'iCloudDownloads' te symlinken, en die staat weer in m'n dock. Zodra ik wat op mijn iPhone download, kan ik deze op de Mac openen via het dock.

Het exacte commando die ik dan gebruik voor die secundaire download map (ik wil niet dat alle downloads in iCloud komen, dus ik vervang mijn Downloads map niet)

code:
1
ln -s ~/Library/Mobile\ Documents/com~apple~CloudDocs/Downloads ~/iCloudDownloads

xoniq wijzigde deze reactie 20-06-2019 10:47 (14%)

• 4POX

4POX

Everybody is wired

xoniq schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:43:
[...]

Je zou gewoon je download map kunnen verwijderen, en deze in macOS symlinken naar de iCloud Drive variant. Dan zijn ze altijd in sync. In iOS kan je bepalen of je wilt downloaden naar de download map op iCloud Drive, of naar de download map op je iPhone zelf. Dat is wel fijn die keuze.

In jou geval zou ik dan de download map default laten (in iCloud Drive), en dan met onderstaand commando de iCloud Drive download map symlinken naar je lokale download map:

code:
1
ln -s ~/Library/Mobile\ Documents/com~apple~CloudDocs/Downloads ~/Downloads

(Wel eerst je Download map dan verwijderen, anders kan je die link niet leggen)

Bovenstaand commando gebruik ik momenteel om de iCloud downloads naar 'iCloudDownloads' te symlinken, en die staat weer in m'n dock. Zodra ik wat op mijn iPhone download, kan ik deze op de Mac openen via het dock.

Het exacte commando die ik dan gebruik voor die secundaire download map (ik wil niet dat alle downloads in iCloud komen, dus ik vervang mijn Downloads map niet)

code:
1
ln -s ~/Library/Mobile\ Documents/com~apple~CloudDocs/Downloads ~/iCloudDownloads

Dit vind ik een leuke post.

Kan ik alle mappen syncen met de iCloud? Ook mappen in de library folder en de movie folder. Mijn vriendin had geen idee waarvoor ze heeft getekend. Dus nu hebben wij 80/80 Mbit glasvezel voor een half jaar. Ik heb absolute geen moeite om mijn 200GB grote movie map te syncen met de iCloud.

AKA Rinkel weblog

• xoniq
4POX schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:42:
[...]

Dit vind ik een leuke post.

Kan ik alle mappen syncen met de iCloud? Ook mappen in de library folder en de movie folder. Mijn vriendin had geen idee waarvoor ze heeft getekend. Dus nu hebben wij 80/80 Mbit glasvezel voor een half jaar. Ik heb absolute geen moeite om mijn 200GB grote movie map te syncen met de iCloud.
In feite kan je alles syncen met iCloud, en op je telefoon benaderen. Heb alleen geen idee wat de bandbreedte is van iCloud. En zorg dat je iCloud bundel groot genoeg is. Zo betaal ik 99ct per maand voor 50GB wat voor mij zat is.

Heb m’n ouders dit ook aangeraden, gewoon elk jaar in december even een 15 euro kaartje opwaarderen en geen omkijken meer naar dat je iCloud weer vol zit.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

xoniq schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:47:
[...]

In feite kan je alles syncen met iCloud, en op je telefoon benaderen. Heb alleen geen idee wat de bandbreedte is van iCloud. En zorg dat je iCloud bundel groot genoeg is. Zo betaal ik 99ct per maand voor 50GB wat voor mij zat is.

Heb m’n ouders dit ook aangeraden, gewoon elk jaar in december even een 15 euro kaartje opwaarderen en geen omkijken meer naar dat je iCloud weer vol zit.
Ik begon met 50GB. Tot ik besloot om alle foto's van de afgelopen jaren te importeren. Ik zit nu op 300GB aan foto's. Ik heb altijd stille hoop gehad dat Apple een 1TB zou introduceren voor 5 euro per maand. Maar ze bieden 2TB aan voor 10 euro per maand. Ik heb weinig keus.

AKA Rinkel weblog

• xoniq
4POX schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:17:
[...]

Ik begon met 50GB. Tot ik besloot om alle foto's van de afgelopen jaren te importeren. Ik zit nu op 300GB aan foto's. Ik heb altijd stille hoop gehad dat Apple een 1TB zou introduceren voor 5 euro per maand. Maar ze bieden 2TB aan voor 10 euro per maand. Ik heb weinig keus.
Ben benieuwd hoe dat straks gaat met ATV+, of het 1 account wordt. Dat je een combi-deal krijgt, als je ATV+ afneemt, i.c.m. iCloud, dat je dan leuke deals hebt voor bijv. 15 euro per maand oid.

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Kan er iemand vertellen hoe de nieuwe music app zig gedraagt tov de oude iTunes? Ik heb hopen playlists die ik niet kwijt wil, en de meeste van de muziek is niet in bij iTunes zelf gekocht (wie het wil weten, van mijn eigen CD collectie geript). De iTunes librairy XML word ingelezen via Rekordbox (Pioneer) en zo dan uiteindelijk op stik gesynced.

Hopelijk blijft dit werken...

You don't need eyes to see, you need vision

• Dreamvoid
Hier wat info: https://dougscripts.com/i...thoughts-about-music-app/

- playlists etc allemaal ongewijzigd
- scripting lijkt nog steeds te werken
- geen XML meer (maar dat was al 'legacy')
- waarschijnlijk wel nog een API waar 3rd party apps tegenaan kunnen praten, voor playlist sync etc. Of dat nog steeds iTunesLibrary/ITLibrary heet of dat ze de API hernoemd hebben, dat weet ik niet - ik installeer de beta wel als VM ergens volgende week dan kan ik het checken.

Waar het op lijkt is dat iTunes niet echt verdwenen is, maar dat de nieuwe Music.app gewoon de oude iTunes codebase is, met de Video en iPhone device management eruit gestript.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 25-06-2019 09:50 (100%)

specs

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Vandaag Public Beta?
First Look: macOS Catalina Public Beta

There’s a lot going on in macOS Catalina, version 10.15 of the software that runs the Mac, which arrives today with its first Public Beta release. This begins the era of third-party developers bringing their iPad apps to the Mac for the first time—and Apple’s bringing a few iOS apps of its own to the Mac as well. iTunes is being broken into individual applications, including Music, Podcasts, and TV, with a small piece being spun into the Finder.
https://sixcolors.com/post/2019/06/macos-catalina-pb/

• iAR

• Inhumanous
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 11-11 10:53
xoniq schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:19:
[...]

Ben benieuwd hoe dat straks gaat met ATV+, of het 1 account wordt. Dat je een combi-deal krijgt, als je ATV+ afneemt, i.c.m. iCloud, dat je dan leuke deals hebt voor bijv. 15 euro per maand oid.
Dat hoop ik ook! Ik gebruik nu al 200GB icloud storage en apple music, maar als er intressante series/films ATV+ komen hoop ik ook op een combi deal

• raginus3
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 11-11 17:45

raginus3

iPad Air 2 iPadOS 13

Gedeeltelijk of topic? Voorafgaande aan de installatie van Catalina public beta kreeg ik de melding dat Steam niet geschikt is voor Catalina. Kan ik er vanuit gaan dat komende herfst Steam up tot date zal zijn?

• Xenophoben
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 10-11 21:03

Xenophoben

Sjefkebakfiets jonguh!!

Public beta zojuist geïnstalleerd! lijkt op het eerste gezicht prima te werken. Sidecar werkt prima met mijn iPad

Xbox Tag: Sjefkebakfiets

• wimhutten
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 18-07 22:13
Dag,

Ik heb de beta geïnstalleerd op mijn Mac en heb nu een kernel Panic. Kan iemand hier het foutenrapport lezen en aangeven welke software hier de boosdoener is?
Alvast dank:
panic(cpu 2 caller 0xffffff8012a6ad45): "Releasing non-exclusive RW lock without a reader refcount!"@/BuildRoot/Library/Caches/com.apple.xbs/Sources/xnu/xnu-6110.0.0.121.5/osfmk/i386/locks_i386.c:1239
Backtrace (CPU 2), Frame : Return Address
0xffffff80f35a3000 : 0xffffff801294d46b
0xffffff80f35a3050 : 0xffffff8012a83225
0xffffff80f35a3090 : 0xffffff8012a74eab
0xffffff80f35a30e0 : 0xffffff80128f3bb0
0xffffff80f35a3100 : 0xffffff801294cb57
0xffffff80f35a3200 : 0xffffff801294cf36
0xffffff80f35a3250 : 0xffffff80130d21d9
0xffffff80f35a32c0 : 0xffffff8012a6ad45
0xffffff80f35a3300 : 0xffffff8012a6adce
0xffffff80f35a3320 : 0xffffff7f940d56e0
0xffffff80f35a34c0 : 0xffffff7f940d5593
0xffffff80f35a3520 : 0xffffff7f940d4e98
0xffffff80f35a3560 : 0xffffff7f940dc44e
0xffffff80f35a3610 : 0xffffff7f940c97e9
0xffffff80f35a3a20 : 0xffffff8012bd94e0
0xffffff80f35a3aa0 : 0xffffff8012bc3b89
0xffffff80f35a3d60 : 0xffffff8012bc3380
0xffffff80f35a3f40 : 0xffffff8012f9ed09
0xffffff80f35a3fa0 : 0xffffff80128f4376
Kernel Extensions in backtrace:
com.apple.filesystems.apfs(1389.0)[44585441-6165-30AB-A21A-AF0B47D52FD4]@0xffffff7f9405c000->0xffffff7f9417afff
dependency: com.apple.kec.corecrypto(1.0)[988EE0BD-4327-3CBD-A730-E6EA53E93079]@0xffffff7f93b43000
dependency: com.apple.driver.AppleEffaceableStorage(1.0)[03A6AD27-48E3-31AD-9718-CA67C1FFC4CB]@0xffffff7f93fcd000
dependency: com.apple.iokit.IOStorageFamily(2.1)[40EAD563-6BDF-3A66-B9F7-D888DFE5BD0A]@0xffffff7f938ef000

BSD process name corresponding to current thread: apfsd

Mac OS version:
19A487m

Kernel version:
Darwin Kernel Version 19.0.0: Thu Jun 13 21:52:56 PDT 2019; root:xnu-6110.0.0.121.5~2/RELEASE_X86_64
Kernel UUID: 4E0A8447-5DCC-39AA-B56A-B6290BC6D232
Kernel slide: 0x0000000012600000
Kernel text base: 0xffffff8012800000
__HIB text base: 0xffffff8012700000
System model name: Macmini7,1 (Mac-35C5E08120C7EEAF)

System uptime in nanoseconds: 315967942633
last loaded kext at 62104585365: >!AHIDKeyboard 208 (addr 0xffffff7f94983000, size 45056)
loaded kexts:
com.logitech.driver.LogiWheelDriver 1
com.logitech.driver.LogiGamingMouseFilter 1
com.driver.LogJoystick 2.0
com.Logitech.Control Center.HID Driver 3.9.5
>!ATopCaseHIDEventDriver 3000.150
>!AGraphicsDevicePolicy 4.1.30
@AGDCPluginDisplayMetrics 4.1.30
>!AHV 1
|IOUserEthernet 1.0.1
@fileutil 20.036.15
|IO!BSerialManager 7.0.0d93
>!AUpstreamUserClient 3.6.8
>pmtelemetry 1
>!AMCCSControl 1.10
>AGPM 111.1.15
>X86PlatformShim 1.0.0
>!APlatformEnabler 2.7.0d0
@Dont_Steal_Mac_OS_X 7.0.0
>!AHDAHardwareConfigDriver 283.13
>!A!IHD5000Graphics 14.0.0
>!AHDA 283.13
>AudioAUUC 1.70
>eficheck 1
>ACPI_SMC_PlatformPlugin 1.0.0
>!AThunderboltIP 3.1.2
|!ABCM5701Ethernet 10.3.5
>!ALPC 3.1
>AirPort.BrcmNIC 1400.1.1
>!A!IFramebufferAzul 14.0.0
>!AFIVRDriver 4.1.0
>!A!ISlowAdaptiveClocking 4.0.0
@filesystems.autofs 3.0
|IO!BUSBDFU 7.0.0d93
>!AIR!C 359
>!AFileSystemDriver 3.0.1
>!AVirtIO 1.0
@filesystems.hfs.kext 511
@!AFSCompression.!AFSCompressionTypeDataless 1.0.0d1
@BootCache 40
@!AFSCompression.!AFSCompressionTypeZlib 1.0.0
@filesystems.apfs 1389.0.0
>!ASDXC 1.7.7
@private.KextAudit 1.0
>!AAHCIPort 341.0.1
>!AACPIButtons 6.1
>!ARTC 2.0
>!AHPET 1.8
>!ASMBIOS 2.1
>!AACPIEC 6.1
>!AAPIC 1.7
$!AImage4 1
@nke.applicationfirewall 201
$TMSafetyNet 8
@!ASystemPolicy 2.0.0
|EndpointSecurity 1
>!AHIDKeyboard 208
>!AMultitouchDriver 3000.24
>!AInputDeviceSupport 3000.17
>!AHS!BDriver 3000.150
>!AGraphicsControl 4.1.30
|IOAVB!F 800.12
>!ASSE 1.0
>!ASMBus!C 1.0.18d1
@plugin.IOgPTPPlugin 800.9
@!AGPUWrangler 4.1.30
>DspFuncLib 283.13
@kext.OSvKernDSPLib 529
|IONDRVSupport 557
>IOPlatformPluginLegacy 1.0.0
>!AHDA!C 283.13
|IOHDA!F 283.13
|IOEthernetAVB!C 1.1.0
>!UAudio 320.44
|IOAudio!F 300.2
@vecLib.kext 1.2.0
>!ASMBusPCI 1.0.14d1
|IO80211!F 1200.12.2b1
>mDNSOffloadUserClient 1.0.1b8
>corecapture 1.0.4
|IOSkywalk!F 1
@!AGraphicsDeviceControl 4.1.30
|IOAccelerator!F2 438.1.9
|IOGraphics!F 557
>X86PlatformPlugin 1.0.0
>IOPlatformPlugin!F 6.0.0d8
|IOSlowAdaptiveClocking!F 1.0.0
>!AThunderboltEDMSink 4.2.0
>!AThunderboltDPOutAdapter 6.1.4
@kext.triggers 1.0
|Broadcom!BHost!CUSBTransport 7.0.0d93
|IO!BHost!CUSBTransport 7.0.0d93
|IO!BHost!CTransport 7.0.0d93
>usb.IOUSBHostHIDDevice 1.2
>IO!BHIDDriver 7.0.0d93
|IO!B!F 7.0.0d93
|IO!BPacketLogger 7.0.0d93
|IOUSBHIDDriver 900.4.2
>usb.cdc 5.0.0
>usb.networking 5.0.0
>usb.!UHostCompositeDevice 1.2
>usb.!UHub 1.2
|IOSerial!F 11
|IOSurface 269.2
@filesystems.hfs.encodings.kext 1
>!AThunderboltDPInAdapter 6.1.4
>!AThunderboltDPAdapter!F 6.1.4
>!AThunderboltPCIDownAdapter 2.5.1
>!AXsanScheme 3
|IOAHCIBlock!S 316.0.2
>!AThunderboltNHI 5.5.8
|IOThunderbolt!F 7.4.3
|IOAHCI!F 290.0.1
>!A!ILpssGspi 3.0.60
>usb.!UXHCIPCI 1.2
>usb.!UXHCI 1.2
>usb.!UHostPacketFilter 1.0
|IOUSB!F 900.4.2
>!AEFINVRAM 2.1
>!AEFIRuntime 2.1
|IOSMBus!F 1.1
|IOHID!F 2.0.0
$quarantine 4
$sandbox 300.0
@kext.!AMatch 1.0.0d1
>DiskImages 493.0.0
>!AFDEKeyStore 28.30
>!AEffaceable!S 1.0
>!AKeyStore 2
>!UTDM 484.0.0
|IOSCSIBlockCommandsDevice 420
>!ACredentialManager 1.0
>KernelRelayHost 1
>!ASEPManager 1.0.1
>IOSlaveProcessor 1
|IOTimeSync!F 800.9
|IONetworking!F 3.4
|IOUSBMass!SDriver 155
|IOSCSIArchitectureModel!F 420
|IO!S!F 2.1
|IOUSBHost!F 1.2
>!UHostMergeProperties 1.2
>usb.!UCommon 1.0
>!ABusPower!C 1.0
|CoreAnalytics!F 1
>!AMobileFileIntegrity 1.0.5
@kext.CoreTrust 1
|IOReport!F 47
>!AACPIPlatform 6.1
>!ASMC 3.1.9
>watchdog 1
|IOPCI!F 2.9
|IOACPI!F 1.4
@kec.pthread 1
@kec.Libm 1
@kec.corecrypto 1.0

• 4POX

4POX

Everybody is wired

wimhutten schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:19:
Dag,

Ik heb de beta geïnstalleerd op mijn Mac en heb nu een kernel Panic. Kan iemand hier het foutenrapport lezen en aangeven welke software hier de boosdoener is?

* KNIP stuk poezie *
Heb je deze ook naar Apple gestuurd?

Mijn vermoeden is dat het de file systeem driver is. Apple heeft een grote aanpassing gedaan in het file system. De OS en de DATA delen niet meer dezelfde partitie. Maar ieder heeft nu een eigen partitie. Waarschijnlijk zijn ze dit nog aan het fijntunen.

Of je schijf is gewoon gaar :D

AKA Rinkel weblog

• wimhutten
4POX schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:02:
[...]

Heb je deze ook naar Apple gestuurd?

Mijn vermoeden is dat het de file systeem driver is. Apple heeft een grote aanpassing gedaan in het file system. De OS en de DATA delen niet meer dezelfde partitie. Maar ieder heeft nu een eigen partitie. Waarschijnlijk zijn ze dit nog aan het fijntunen.

Of je schijf is gewoon gaar :D
Dank voor je reactie.

Ik heb het foutenrapport ook naar Apple gestuurd.

Denk je niet dat het probleem kan zitten bij de kexts die in het rapport worden gemeld, met nam die van Logitech?
Ik moet een keer software voor de webcam hebben geïnstalleerd maar kan die nergens vinden, behalve dan de verwijzing in dit rapport.

Nog een tip wat te doen?

• 4POX

4POX

Everybody is wired

wimhutten schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:13:
[...]

Dank voor je reactie.

Ik heb het foutenrapport ook naar Apple gestuurd.

Denk je niet dat het probleem kan zitten bij de kexts die in het rapport worden gemeld, met nam die van Logitech?
Ik moet een keer software voor de webcam hebben geïnstalleerd maar kan die nergens vinden, behalve dan de verwijzing in dit rapport.

Nog een tip wat te doen?
Welke Apps had je draaien? Misschine een backup app die iets wilde doen op het file systeem? Je kan zien dat de apfsd verantwoordelijk was. Dit is voor het file systeem. Twee jaar geleden is Apple overgestapt naar een nieuw file systeem. Twee jaar geleden werden mijn schijven met versie 7 geformateerd. Vorig jaar was het versie 9. Ik denk dat ze nog erg sleutelen. Op een IOS device maakt dit niet zoveel uit omdat de apps alleen via api's kunnen communiseren. Op een Mac kan dit direct. Het kan een app zijn die wil backuppen, of een smart wil uitlezen, of een flag van een bestand wil uitlezen. Het kan zelf een FTP client zijn. Wat had je draaien op het moment van de crash?

AKA Rinkel weblog

• iAR
Ik ben ook even lekker aan het prutsen. Het valt me al op dat de font grootte van de sidebar in de appstore nog steeds op 'ik ben blind' staat. Apple Books doet dit nu ook. Waarom respecteert Music, Podcasts en Finder wel de system wide font size poor de sidebars maar Books en Appstore niet?
Ik vind dit echt een mega misser.

• Philip
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 19-10 04:18
Mijn bevindingen na 1 dag:
Oude contactgegevens, in het verleden op onverklaarbare redenen verdwenen, terug.
Cookies zijn niet handmatig te verwijderen in library, de mappen die ik daar voor gebruikte zijn niet terug te vinden (/Users/<your username>/Library/Cookies/, /Users/<your username>/Library/Safari/Databases/
/Users/<your username>/Library/Safari/LocalStorage/) of kijk er overheen.
MS Word geeft problemen op een extern scherm (maakt de letters erg klein en copy past werkt niet goed), interne scherm geen problemen. de andere office applicaties geven vooralsnog geen problemen op het externe scherm.
Eigen video materiaal *.mp4 is te importeren in de tv app. andere formaten niet uitgeprobeerd.
Mijn eerste indruk music app een stuk overzichtelijker dan iTunes
Dashboard en grapher zijn verdwenen, in het verleden nooit gebruikt.
App Store is geheel vernieuwd, beter overzicht.
Speedtest met black magic app, geen vertraging.
Trash heet nu Bin, of was dit al eerder zo, nooit opgevallen.

Problemen zijn via feedback assistant doorgestuurd.
Eerste indruk tot nu toe positief.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Philip schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 00:46:
Mijn bevindingen na 1 dag:

Eigen video materiaal *.mp4 is te importeren in de tv app. andere formaten niet uitgeprobeerd.
Oei, Dat doet mijn denken.

Ik las dat door het verwijderen van de oude quicktime code oude video formaten ook niet meer gaan werken. Ik heb in mijn Apple Photos nog oude videos die gemaakt zijn met mijn oude Nokia. Erg legacy. Moet ik die omzetten of zal dat in Cataline nog steeds werken?

AKA Rinkel weblog

• Philip
QuickTime is tot nu toe nog niet verdwenen.

• Philip
De cookies die ik niet kon verwijderen hebben allemaal te maken met websites waar username en password voor zijn opgeslagen, na verwijderen username en password zijn deze ook te wissen.
Andere cookies, net als bovenstaande, worden netjes gewist via safari preferences privacy.

• bing69
Meer mensen waar de Photo's niet goed doorkomen?? Zie alleen een paar oude foto's..

Bing

• Fietsbel
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Public Beta 2 is beschikbaar voor download

39

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Philip schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:50:
QuickTime is tot nu toe nog niet verdwenen.
Het gaat om quicktime 7.

Ik ga vanavond of morgen de tweede beta installeren. Ik hoop dat deze wel mijn photos library wil syncen zodat ik kan testen of mijn oude videos werken. Anders ga ik de komende maanden deze oude videos omzetten naar h264.

omzetten naar h265 van oude bestanden is niet echt een succes. De bestanden werden dubbel zo groot :(

AKA Rinkel weblog

• bing69
4POX schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:48:
[...]

Het gaat om quicktime 7.

Ik ga vanavond of morgen de tweede beta installeren. Ik hoop dat deze wel mijn photos library wil syncen zodat ik kan testen of mijn oude videos werken. Anders ga ik de komende maanden deze oude videos omzetten naar h264.

omzetten naar h265 van oude bestanden is niet echt een succes. De bestanden werden dubbel zo groot :(
Public beta 2 synct wel de develloppers 3 helaas nog niet....

Bing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

bing69 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:04:
[...]

Public beta 2 synct wel de develloppers 3 helaas nog niet....
Beta 2 gaf geen kick met het syncen. Dus heb ik de volledige photos library uit Mojave gecopyeerd. Hierna 1,5 uur boek gelezen omdat de database moest upgraden. Ik zie nu al mijn foto's. Maar ik kreeg het syncen niet geactiveerd. Bug rapport geschreven en opgestuurd.

Daarna nog even het nieuws lezen voordat ik ga slapen. Blijkt. iCloud heeft een wereldwijde storing. 8)7

Vanochtend ging het syncen zonder problemen aan. Maar of het werkt. Ik weet het niet. Ik had geen zin meer om in een kale Catalina te blijven. Met beta 3 ga ik weer verder.

Drie bug rapports opgestuurd. Waarvan 1 onzin was omdat iCloud storing had.

AKA Rinkel weblog

• Philip
Word werkt weer goed op mijn externe scherm, copy/past werkt weer en letters verschijnen normaal op het scherm.
Quicktime helderheid wordt soms enkele seconden op bijna zwart gezet.
Mail, trackpad reageert niet altijd bij het scrollen in een mailbericht, de pijltoetsen werken wel.

Philip wijzigde deze reactie 06-07-2019 13:13 (45%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bing69
heerlijk die wijsneuzen :(

Developers

Bing

• Philip
Batterij percentage blijft hangen (uit- aan zetten percentage laat laatste juiste percentage zien en hangt dan weer)

• carpebios
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 23:07
Meer mensen die hun iCloud drive niet zien in Finder? Hij zegt dat ik het in moet schakelen, echter staat deze ingeschakeld.

SR+ midnight grey, black / 18"

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Developer Beta 4 is uit.

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Iemand al met de spraakbesturing aan de slag gegaan?, dit zag er toch wel uit als een next level feature (ook als je niet lichamelijk beperkt bent).

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• wimhutten
4POX schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 08:08:
[...]

Welke Apps had je draaien? Misschine een backup app die iets wilde doen op het file systeem? Je kan zien dat de apfsd verantwoordelijk was. Dit is voor het file systeem. Twee jaar geleden is Apple overgestapt naar een nieuw file systeem. Twee jaar geleden werden mijn schijven met versie 7 geformateerd. Vorig jaar was het versie 9. Ik denk dat ze nog erg sleutelen. Op een IOS device maakt dit niet zoveel uit omdat de apps alleen via api's kunnen communiseren. Op een Mac kan dit direct. Het kan een app zijn die wil backuppen, of een smart wil uitlezen, of een flag van een bestand wil uitlezen. Het kan zelf een FTP client zijn. Wat had je draaien op het moment van de crash?
Excuses voor mijn trage reactie, zag je bijdrage over het hoofd.

Inmiddels heb ik Mojave opnieuw geïnstalleerd en alles werkt weer goed.

Dat met die APFS snap ik ook niet zo goed. Wilde vanavond voor de grap een update naar Catalina doen en kreeg de melding dat dit iet ko omdat mijn schijf (fusiondrive) niet geformatteerd was naar ATFS.
Die beta laat ik wel zitten maar vraag me af hoe dat straks moet als het geen beta meer is.

Groet,

Wim

• Eyyka
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 22-10 09:47
Hebben meer mensen last van vastlopers? Mijn Macbook Pro uit 2015 blijft hangen als ik een paar minuten niets doe terwijl ik hem aan de stroom heb hangen met een extern display. Heb dit sinds de laatste PB.

|  Macbook Pro Retina Early 2015 |  iPhone Xs Max 64GB |  iPad Pro 10,5 WiFi + Cellular 256GB | PS4 |

• bing69
Eyyka schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:08:
Hebben meer mensen last van vastlopers? Mijn Macbook Pro uit 2015 blijft hangen als ik een paar minuten niets doe terwijl ik hem aan de stroom heb hangen met een extern display. Heb dit sinds de laatste PB.
op mijn macbook met public beta gaat hij helemaal uit als hij aan de stroom hangt. Met de andere beta op de mac mini geen problemen!

Bing

• JKflooding
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 11-08 09:56
ik heb Catalina op iMac Pro geplaatst.
backup gemaakt maar externe schijf kapot.
bijna alles werkt maar kan mijn AutoCAD for Mac niet meer draaien.
iemand oplossing

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
@JKflooding Oeiii dat is balen. Het is een nogal smerig lapmiddel, maar is er niet toevallig een betaversie van AutoCAD die (semi-)compatible is met Catalina?

Het is een enorme longshot trouwens en heb het zelf nooit geprobeerd met lokale snapshots, maar het zou kunnen dat als je backup met TimeMachine was gemaakt dat die nog de lokale snapshot heeft van voor de upgrade... (Afhankelijk van meerdere factoren)

Zie voor meer informatie: https://derflounder.wordp...or-startup-drive-backups/ en dan onder het kopje “Performing Full System Restores From Snapshots”. Gebruik op eigen risico en ik zou altijd eerst een backupje maken van je bestanden. (Alleen wellicht niet met TM in dit geval.) Je kan met tmutil eerst kijken of er nog een snapshot is van voor de upgrade. Staat in dat artikel ook hoe je de datum/tijd kan zien van de snapshots.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• j.f.otten
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 11-11 17:11
Ik heb mijn laptop een paar weken geleden aangemeld voor het beta programma van apple. Nu die ik al sinds die tijd regelmatig klikken op software update, maar dan blijft de laptop aangeven dat de software up to date is. Ik krijg de nieuwe beta (inmiddels is beta 6 uit) maar niet binnen. Weet iemand wat ik fout doe? O Ja het is een macbook pro uit 2018, dus hij is niet te oud.

• ma9ma
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 07:10

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

j.f.otten schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:17:
Ik heb mijn laptop een paar weken geleden aangemeld voor het beta programma van apple. Nu die ik al sinds die tijd regelmatig klikken op software update, maar dan blijft de laptop aangeven dat de software up to date is. Ik krijg de nieuwe beta (inmiddels is beta 6 uit) maar niet binnen. Weet iemand wat ik fout doe? O Ja het is een macbook pro uit 2018, dus hij is niet te oud.
Dat had ik ook. Oplossing is hier te vinden

code:
1
2
sudo defaults read /Library/Preferences/com.apple.SoftwareUpdate CatalogURL
sudo /usr/sbin/softwareupdate --set-catalog https://swscan.apple.com/content/catalogs/others/index-10.15seed-10.15-10.14-10.13-10.12-10.11-10.10-10.9-mountainlion-lion-snowleopard-leopard.merged-1.sucatalog.gz

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True