[macOS Catalina] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 12:58
Jeroen O schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:41:
Ook kopieën naar een NAS of server is mogelijk.
Hé, hier werden even mijn oren gespitst. Heb jij hier zelf ook ervaring mee? En hoe is deze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:08
RicoK schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:38:
[...]

Hé, hier werden even mijn oren gespitst. Heb jij hier zelf ook ervaring mee? En hoe is deze?
Hier een uitleg hoe je het werkend krijgt: https://support.apple.com...-servers-iph8d8f0f1a0/ios

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
Thanks @oohh !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:53
RicoK schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:38:
[...]

Ik heb er niet veel ervaring mee, want ik heb het bijna nooit nodig.

Ik heb het een keer gebruikt om wat filmpjes van mijn dashcam te kopiëren naar mijn NAS. Ik wilde eens testen of dat met een iPad ook goed te doen is.

Het maken van een verbinding naar mijn NAS ging zonder problemen. De koppeling wordt onthouden in de bestanden app, dus de volgende keer dat je het nodig hebt, hoef je de NAS alleen maar aan te tikken en je hebt verbinding.

Het kopiëren zelf ging niet helemaal vlekkeloos. In eerste instantie lukte het niet en liep de bestanden app steeds vast. Volgens mij was een herstart van mijn iPad nodig om het op te lossen.

Qua bediening is het ook even pielen. De beste manier is om twee bestanden apps in split-view naast elkaar te draaien en zo de bestanden van de ene map naar de andere te slepen.
Wanneer je gaat kopiëren, naar de andere map bladert en daar plakt gaat het naar mijn ervaring ook niet altijd goed.

Maar uiteindelijk is het gelukt en is het goed te weten dat het ook met een iPad kan. Weer een beetje minder afhankelijk van een laptop :*)

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Thanks @Jeroen O !
Ik heb een Syno NAS, maar ik heb eigenlijk nog niet kunnen ontdekken hoe ik nu mijn foto’s kan backuppen. Nu lijk ik ergens te gaan komen.
Kan ik dan mijn NAS ook benaderen via 4G? Of alleen als ik op een zelfde netwerk zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:03
RicoK schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:22:
Thanks @Jeroen O !
Ik heb een Syno NAS, maar ik heb eigenlijk nog niet kunnen ontdekken hoe ik nu mijn foto’s kan backuppen. Nu lijk ik ergens te gaan komen.
Kan ik dan mijn NAS ook benaderen via 4G? Of alleen als ik op een zelfde netwerk zit?
Je kunt ook eens kijken naar: https://www.synology.com/...e/help/DSphoto/iOS_iPhone
Binnen deze app heb je o.a. de Photo Backup mogelijkheid. Ik heb gekeken op mijn NAS en kennelijk heb ik er al eens mee gespeeld. Live foto’s worden overigens als foto en als kort filmpje opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@meesje En kan ik dan ook overal, dus ook als ik niet mijn eigen netwerk zit, mijn foto’s benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Laatst online: 13:03
RicoK schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:48:
@meesje En kan ik dan ook overal, dus ook als ik niet mijn eigen netwerk zit, mijn foto’s benaderen?
Dat moet zeker kunnen: Port forwarding en/of quickconnect. Verder even testen, b.v. eerst via iPad (met beperkt aantal foto’s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:00
@RicoK Voor Synology vragen: Het grote Synology topic - deel 4

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-09 10:29
Het is ondertussen al even geleden dat ik nog eens een clean install heb gedaan op mijn Apple-apparaten.

Wat is tegenwoordig de aan te raden methode om een clean install van Catalina te doen? Laatste up-to-date installer op een USB-stick zetten of vanuit de recovery partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Ik begrijp wat je bedoelt, ik heb er spijt van dat ik Syno heb genoemd en niet gewoon mijn server ;)
Ik wilde het niet benaderen vanaf mijn nas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• parm
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 21:30
TheMaxMan schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:01:
Het is ondertussen al even geleden dat ik nog eens een clean install heb gedaan op mijn Apple-apparaten.

Wat is tegenwoordig de aan te raden methode om een clean install van Catalina te doen? Laatste up-to-date installer op een USB-stick zetten of vanuit de recovery partitie?
Een clean install kun je makkelijk als volgt doen (uiteraard nadat je de nodige backups hebt gemaakt :) )

- Herstart je mac
- CMD + R ingedrukt houden
- Onder "disk utility", kan je je harde schijf formatteren & herpartitioneren.
- Daarna kan je verder onder "Reinstall OSX"

Tijdens de reinstall zal de laatste OSX versie gedownload worden via je WiFi.

---

Zo is het mij recent zonder problemen gelukt.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Enkele dagen geleden stond mijn systeem (10.15.4) ineens in het Engels, dus ik heb dat weer ongedaan gemaakt. Bepaalde dingen blijven alsnog op Engels staan. Het is gekomen nadat ik de iPad van mijn vader ging Jailbreaken. In Finder heet Apps bijvoorbeeld Applications en Bureaublad heet Desktop. Hulprogramma's heet Utilities. Ik heb het commando "sudo languagesetup" al uitgevoerd in Terminal. Zou een herinstallatie (geen clean-install) helpen?

[ Voor 7% gewijzigd door syltheboy op 15-04-2020 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:14

4POX

Everybody is wired

syltheboy schreef op woensdag 15 april 2020 @ 01:13:
Enkele dagen geleden stond mijn systeem (10.15.4) ineens in het Engels, dus ik heb dat weer ongedaan gemaakt. Bepaalde dingen blijven alsnog op Engels staan. Het is gekomen nadat ik de iPad van mijn vader ging Jailbreaken. In Finder heet Apps bijvoorbeeld Applications en Bureaublad heet Desktop. Hulprogramma's heet Utilities. Ik heb het commando "sudo languagesetup" al uitgevoerd in Terminal. Zou een herinstallatie (geen clean-install) helpen?
Is het jailbreaken trouwens nog gelukt? Zo niet. Het enige wat ik nu kan bedenken is een malware/virusscanner draaien om zeker te weten dat die tool echt was.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
4POX schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:55:
[...]

Is het jailbreaken trouwens nog gelukt? Zo niet. Het enige wat ik nu kan bedenken is een malware/virusscanner draaien om zeker te weten dat die tool echt was.
Nee, dat is niet gelukt met de laatste versie. Ik probeerde dat met een iPad Air 2 die de laatste versie van iPadOS draait.

Update: Zojuist macOS Catalina opnieuw geïnstalleerd en nu staat alles weer netjes in het Nederlands. Bureaublad is echter nog steeds Desktop in Finder.

Na het onderstaande commando in Terminal uit te voeren en een herstart staat dat ook weer goed:
touch ~/Desktop/.localized

[ Voor 27% gewijzigd door syltheboy op 15-04-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:50
RicoK schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:22:
Thanks @Jeroen O !
Al voor de bestandsapp waren er al apps zoals Filebrowser waarmee dit kon. Voor foto's is er ook al sinds jaar en dag PhotoSync, een geweldige app

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Wat is jullie go-to app als het gaat om streamen/transcoden van MKV bestanden. Ik heb net via Plex een 1080p bestandje aangezet, maar mijn Air 2020 stijgt bijna op. Ik durf 4K niet aan nu. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:56
bram1984 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:18:
Wat is jullie go-to app als het gaat om streamen/transcoden van MKV bestanden. Ik heb net via Plex een 1080p bestandje aangezet, maar mijn Air 2020 stijgt bijna op. Ik durf 4K niet aan nu. :P
Ik gebruik al jaren Infuse, dat werkt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Pierre_nr1 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:51:
[...]

Ik gebruik al jaren Infuse, dat werkt erg goed.
Dank voor de tip. Heb nu VLC player gedownload. Die lijkt een stuk lichter te zijn dan Plex. Eerst deze even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-09 10:29
macsfancontrol (of iets gelijkaardigs) kan ook helpen om je fancurve wat geleidelijker aan te doen gaan. Dan kan je vb. de fan op 60° aan 40% laten draaien zodat je tijdens een filmpje kijken zelden of nooit aan 95° / 100% geraakt.

(Ik gebruik de CPU PECI sensor met start 45° / maximum 95° op iMac & MacBook Pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-09 22:15
bram1984 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:18:
Ik vrees dat dat aan de MBA 2020 ligt. Cpu stijgt al snel naar de 100gr zelfs bij vrij lichte tasks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Pufster schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:08:
[...]

Ik vrees dat dat aan de MBA 2020 ligt. Cpu stijgt al snel naar de 100gr zelfs bij vrij lichte tasks.
Nee hoor. VLC werkt perfect. Lijkt veel minder zwaar te zijn dan Plex. Even door een filmpje heen skippen met Plex: continue bufferen en blazende fan. VLC: geen enkele buffer en een muisstille laptop. Gisteren een film van 2,5 uur gekeken. Wat een verademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00

JB

Cédric roelt!

Zijn er meer mensen die vaker gezeur hebben met FaceTime en/of het opnemen van een telefoongesprek van je iPhone via MacOS dat je geen geluid hebt en de ander je ook niet kan verstaan? Video werkt dan wel gewoon en dit lijkt hier met name op te treden als de MacBook enige tijd "live is" dus al meerdere dagen in hybernate etc ivm niet rebooten. Enige remedy is dan herstarten van de MacBook om het weer (tijdelijk) te laten werken maar dit is zeer vervelend :(

Draai de laatste versie van Catalina 10.15.4

[ Voor 8% gewijzigd door JB op 18-04-2020 12:47 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:08
JB schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:40:
Zijn er meer mensen die vaker gezeur hebben met FaceTime en/of het opnemen van een telefoongesprek van je iPhone via MacOS dat je geen geluid hebt en de ander je ook niet kan verstaan? Video werkt dan wel gewoon en dit lijkt hier met name op te treden als de MacBook enige tijd "live is" dus al meerdere dagen in hybernate etc ivm niet rebooten. Enige remedy is dan herstarten van de MacBook om het weer (tijdelijk) te laten werken maar dit is zeer vervelend :(

Draai de laatste versie van Catalina 10.15.4
Ik draai zelfs Catalina 10.15.4 op mijn hackintosh zonder problemen. Afgelopen week hele week met headset op zitten bellen via FaceTime zodat ik de boel hands-free heb. Of als ik een telefoontje aanneem via mn iPhone, en ik deze naar mijn 'mac' stuur om 'm daarop te hervatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Ik heb een 2018 Mini (i7) met 256GB interne SSD. Door gebruik van xcode loopt de schijf snel vol (simulators en software versies) en zit ik met gemiddeld maar zo'n 50GB vrij. Dat is wachten op een melding dat ik niet genoeg ruimte heb om een upgrade of iets dergelijks te doen.

Nu zit ik te denken aan het aanschaffen van een externe 500 TB3 SSD. Is er een mogelijkheid dat je je user folder met alles wat daaronder hangt (library, etc) verplaatst naar de externe SSD en dat alles ook daar gebruik van maakt als standaard locatie ? Anders heeft die externe disk nog niet veel zin ...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

-SaveMe- schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:55:
Door gebruik van xcode loopt de schijf snel vol (simulators en software versies)
Heb je er al aan gedacht om hem simpelweg te verkopen, en een nieuwe met voldoende disk space te kopen? Mac Minis zijn lekker courant, dus je bent hem waarschijnlijk zo kwijt.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

TucanoItaly schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:27:
[...]

Heb je er al aan gedacht om hem simpelweg te verkopen, en een nieuwe met voldoende disk space te kopen? Mac Minis zijn lekker courant, dus je bent hem waarschijnlijk zo kwijt.
Denk er niet aan. Lijd ik dik verlies, zit 32GB ram in (Niet zelf gedaan). En verder draait hij als een zonnetje ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:43
Is er een mogelijkheid dat je je user folder met alles wat daaronder hangt (library, etc) verplaatst naar de externe SSD en dat alles ook daar gebruik van maakt als standaard locatie?
How to move your Mac user folder to a separate drive from the boot drive

Dit zijn al wat oudere berichten, maar ik ga ervan uit dat dit in Catalina nog net zo werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door sonderpa op 27-04-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ga ik eens naar kijken! Thanks! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik heb een 2018 Mini (i7) met 256GB interne SSD. Door gebruik van xcode loopt de schijf snel vol (simulators en software versies) en zit ik met gemiddeld maar zo'n 50GB vrij. Dat is wachten op een melding dat ik niet genoeg ruimte heb om een upgrade of iets dergelijks te doen.

Nu zit ik te denken aan het aanschaffen van een externe 500 TB3 SSD. Is er een mogelijkheid dat je je user folder met alles wat daaronder hangt (library, etc) verplaatst naar de externe SSD en dat alles ook daar gebruik van maakt als standaard locatie ? Anders heeft die externe disk nog niet veel zin ...
Misschien kan TucanoItaly eentje sponseren? Grote Tucano sticker op die nieuwe Mini.

In de periode dat ik nog werkte met een kleine SSD gebruikte ik Symbolic Links. Ik hield de user map op de primaire schijf. Maar de movies en music map gingen naar de tweede schijf. Door een symbolic link leek het net of die mappen op de primaire schijf stonden.

Ik weet niet of het ook gaat werken voor een library map.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

4POX schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:45:
[...]
Ik weet niet of het ook gaat werken voor een library map.
Dat is voor mij wel essentieel, want daar gaat de grootste hoeveelheid schijfruimte heen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 17:54

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Je kan met een goed rappe TB3 SSD schijf ook gewoon alles booten van die externe schijf. Zal wel wat kosten qua snelheid. Als dat niet goed performt kan je altijd nog proberen de user directories op een andere locatie te zetten.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

-SaveMe- schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:29:
Denk er niet aan. Lijd ik dik verlies, zit 32GB ram in (Niet zelf gedaan). En verder draait hij als een zonnetje ...
RAM overzetten, dan is het budgetneutraal. Plus, een externe SSD kost ook geld, en alhoewel hij nu als een zonnetje draait, vraag ik me af of hij met een externe SSD ook als een zonnetje blijft draaien. Je gaat volledig van het "happy path" af. En een interne SSD is dan ook bloedsnel t.o.v. een externe SSD over USB 3.

Maar toegegeven, zelfs als je van een verkoopprijs van 900 euro uit gaat, en zelfs als je slechts upgrade naar een 512 GB SSD, dan nog kost het je minstens een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Verkopen en nieuwe halen is geen optie. Kost me minstens de helft. En ik kan/wil niet zelf mijn ram upgraden/overzetten.

Een externe TB3 SSD is even snel als de interne SSD (± 2500MB/s) ...

ik ga eerst kijken of een verplaatsing van de user folder werkt, anders ga ik denk ik maar voor herinstallatie, waarbij de de externe SSD de boot disk wordt.

Kan alleen nu ff niet zonder, dus het moet ff wachten ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

-SaveMe- schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:31:
Verkopen en nieuwe halen is geen optie. Kost me minstens de helft. En ik kan/wil niet zelf mijn ram upgraden/overzetten.

Een externe TB3 SSD is even snel als de interne SSD (± 2500MB/s) ...

ik ga eerst kijken of een verplaatsing van de user folder werkt, anders ga ik denk ik maar voor herinstallatie, waarbij de de externe SSD de boot disk wordt.

Kan alleen nu ff niet zonder, dus het moet ff wachten ...
Herinstallatie? Tools als Superduper zetten heel je omgeving in 1 keer om naar een andere schijf waar je dan ook van kan booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Superduper? Ken ik niet, eens naar kijken, Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:43
Of Carbon Copy Cloner

Het verplaatsen van je user map naar de externe schijf is echt niet moeilijk.
(Zie de links in mijn vorige reactie)
Je Mac mini blijft lekker snel en je hebt ruimte genoeg voor je data.

[ Voor 8% gewijzigd door sonderpa op 27-04-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

sonderpa schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:01:
Of Carbon Copy Cloner

Het verplaatsen van je user map naar de externe schijf is echt niet moeilijk.
(Zie de links in mijn vorige reactie)
Je Mac mini blijft lekker snel en je hebt ruimte genoeg voor je data.
Top! Ga ik deze SSD bestellen en dan de user folder overzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 14-09 22:27
Ik overweeg een mini i5 met 512GB opslag, maar verwacht daar niet genoeg aan te hebben. Echter 250 euro meerprijs voor 1TB is ook weer zo wat.

Wat maakt die externe TB3 ssd's toch zo kostbaar? Zijn alternatieven via bijvoorbeeld USB3 af te raden?

misschien meer een vraag voor Opslagtechnologie...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@-SaveMe- en @Gluten Parody Zelf ook een Mac Mini van 2018.

Ik heb al jaren mijn hele OS extern staan, eerst was dat op een Samsung T3 en nu een T5.

Bijgaand een screenshot van de snelheden. In de praktijk merk ik echter geen verschil, dus het ligt er een beetje aan wat je precies met je opslagruimte doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/475VAnnTSkIrW_gfQec9vz9pB84=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PXkh590qpjp95dDzrzFfBKkn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ue3xjTJU79UspKswqAUOnVNKRY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qYHtOTLqruHhTaAxf23n14bP.png?f=user_large

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

@Greatsword Zoals ik zei heeft die X5 dezelfde snelheid als de interne SSD, zo'n 2500MB/s.
Ik heb ook een gewone usb3 sandisk 1TB, maar die haalt maar 500MB/s (en hangt nu aan mijn playstation pro). Ik wil gewoon dezelfde snelheid als de interne.

Overzetten van de user folder lijkt simpel, heb die page van @sonderpa bekeken en dat zou prima moeten werken. Dan heb ik na de move zo'n 180GB vrij op de interne en 370GB op de externe. kan ik weer ff verder ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Het is erg jammer dat het niet mogelijk is om een fusion drive te maken tussen de interne en een externe drive. Ik vind dat persoonlijk een mooiere oplossing. Maar ik heb eigenlijk geen idee waarom dat fundamenteel niet mogelijk zou zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door TucanoItaly op 27-04-2020 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Gluten Parody schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:03:

Wat maakt die externe TB3 ssd's toch zo kostbaar? Zijn alternatieven via bijvoorbeeld USB3 af te raden?

misschien meer een vraag voor Opslagtechnologie...
USB3 is aardig uitontwikkeld. Die chips kosten misschien 50 dollar cent per stuk. Verder zijn de kabels ook vrij goedkoop te produceren.

TB3 is eigenlijks PCI-e over een kabel. Die chips zijn geavanceerder en worden maar door enkele fabrikanten gemaakt. (Is het nog steeds alleen Intel die de controller maakt?) Je hebt daarnaast ook TB3 kabels nodig. Daar zit in elke plug een chipje.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
TucanoItaly schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:11:
Het is erg jammer dat het niet mogelijk is om een fusion drive te maken tussen de interne en een externe drive.
Dat moet wel kunnen tot op zekere hoogte, ik heb eens nav een tutorial met ranzige terminal commands een fusion drive gemaakt met een externe harddisk en interne ssd. Het gaf wel vage conflicten wanneer de externe drive niet beschikbaar was.

[ Voor 7% gewijzigd door Gluten Parody op 28-04-2020 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Gluten Parody schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 07:05:
[...]

Dat moet wel kunnen tot op zekere hoogte, ik heb eens nav een tutorial met ranzige terminal commands een fusion drive gemaakt met een externe harddisk en interne ssd. Het gaf wel vage conflicten wanneer de externe drive niet beschikbaar was.
Ik heb het onlangs geprobeerd met Catalina. Uiteindelijk leek het te lukken, maar als je dan naar de fusion drive ging schrijven, en de inhoud van de bestanden md5'sumde, dan las je uiteindelijk toch corrupte data terug.

Maar goed, dit is een APFS Fusion Drive, en jij hebt wellicht geprobeerd met een "oude" Core Storage drive geformatteerd met HFS+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Ja is jaaaren geleden, volgens mij ook nog via FireWire...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Ik ben er wel echt behoorlijk klaar mee, mijn 16" is niet vooruit te branden terwijl de CPU nauwelijks belast wordt. Nieuwe tab in Safari? 10 seconden wachten en Safari reageert niet meer. Dingen switchen traag, alles voelt zompig. Het lijkt een software probleem te zijn aangezien mijn 2015 op de zelfde manier traag begon te worden terwijl dit een clean install is zonder het profiel over te zetten. Ik zou heel graag willen dat ik naar een ander OS zou kunnen overstappen maar als iOS developer kan dat gewoon niet.

Het is echt het OS wat brakker is dan vijf jaar geleden, terwijl ik weinig problemen had met de versie van vijf jaar geleden. Als ik kon kiezen tussen met het macOS van vijf jaar geleden werken op mijn 2015 MacBook of met het huidige macOS op mijn nieuwe MacBook 16" dan kies ik voor de vijf jaar oude hardware, terwijl ik echt tevreden ben over de laptop zelf.

[ Voor 26% gewijzigd door BikkelZ op 28-04-2020 14:47 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ik heb de laatste tijd weer vaak dat ik in de activity monitor wel 5 versies zie van OneDrive Finder Integration, allemaal met hoge CPU load en daarbovenop een process distnoted dat 100+% draait. Enige manier om mijn mini weer rustig te krijgen is die laatste handmatig te killen. Iemand een idee wat dat kan veroorzaken ?

Side note:
Bezig mijn user folder te verplaatsen naar de externe drive :) Done! :*)

EDIT
Die externe X5 is gewoon 2x zo snel met schrijven als de interne SSD! 2000MB/s Write en 2600MB/s read _/-\o_

Wordt wel warm. Weet iemand een goed programmaatje voor het meten van de HDD/SSD temps (external ook) ? Nevermind, af te lezen in MacsFanControl :9

[ Voor 24% gewijzigd door -SaveMe- op 28-04-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

BikkelZ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:44:
Ik ben er wel echt behoorlijk klaar mee, mijn 16" is niet vooruit te branden terwijl de CPU nauwelijks belast wordt. Nieuwe tab in Safari? 10 seconden wachten en Safari reageert niet meer. Dingen switchen traag, alles voelt zompig. Het lijkt een software probleem te zijn aangezien mijn 2015 op de zelfde manier traag begon te worden terwijl dit een clean install is zonder het profiel over te zetten. Ik zou heel graag willen dat ik naar een ander OS zou kunnen overstappen maar als iOS developer kan dat gewoon niet.

Het is echt het OS wat brakker is dan vijf jaar geleden, terwijl ik weinig problemen had met de versie van vijf jaar geleden. Als ik kon kiezen tussen met het macOS van vijf jaar geleden werken op mijn 2015 MacBook of met het huidige macOS op mijn nieuwe MacBook 16" dan kies ik voor de vijf jaar oude hardware, terwijl ik echt tevreden ben over de laptop zelf.
Hoe gaat het switchen in Youtube van venster naar fullscreen video en terug? Gaat dat ook traag?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Netflix gaat alleen full screen en terug is inderdaad traag

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

BikkelZ schreef op woensdag 29 april 2020 @ 00:17:
Netflix gaat alleen full screen en terug is inderdaad traag
Ik heb een MacBook Pro 2013. Deze is soms niet vooruit te branden met Safari en Youtube. Het wisselen tussen een venster en fullscreen kan soms seconden duren. In Brave gaat dit wel meteen en vloeiend.

Dus ik googleen op dit probleem. Het heeft te maken dat Youtube een soort capture protection heeft die wel in de Chrome/Brave code aanwezig is, maar Apple hier omheen moet werken.

Maar voor een bedrijf wat zegt dat Safari de snelste browser is, daar ben ik het niet mee eens. Meerdere keren staat die de CPU te belasten terwijl ik niet eens vensters open heb staan. nu.nl is in safari onwerkbaar. In Brave kan ik wel nu.nl gebruiken.Dit kan komen dat nu.nl misschien volledig is doorgeschoten met advertenties. Maar het is wel het vermelden waard.

Ik heb al alle extensies uitgeschakeld. Development mode uitgeschakeld. Safari blijft trage momenten houden. Misschien ga ik switchen. Maar ik loop er tegenaan dat ik niet alle login informatie in 1password heb staan. Te veel dingen staan in de keychain. En handoff en gedeelde history is ook iets wat ik fijn vind werken met Safari.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Ik heb ook geen zin om van Safari af te gaan. Maar Firefox is echt zo snel vergeleken met Safari.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

syltheboy schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:14:
[...]

@bing69 Dat is niet dezelfde en veel langzamer.
Inderdaad! Die heb ik al een tijdje en die haalt maar 500MB/s (USB3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

-SaveMe- schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:49:
Die externe X5 is gewoon 2x zo snel met schrijven als de interne SSD! 2000MB/s Write en 2600MB/s read _/-\o_

Wordt wel warm. Weet iemand een goed programmaatje voor het meten van de HDD/SSD temps (external ook) ? Nevermind, af te lezen in MacsFanControl :9
Gebruik zelf al jaren iStat Menus, visueel ook erg aantrekkelijk.

Uit nieuwschierigheid, wat doe je eigenlijk precies waardoor je dit soort snelheden "nodig" hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Greatsword schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:14:
[...]

Gebruik zelf al jaren iStat Menus, visueel ook erg aantrekkelijk.

Uit nieuwschierigheid, wat doe je eigenlijk precies waardoor je dit soort snelheden "nodig" hebt?
Gewoon, me dood ergeren als ik moet wachten op mijn computer :o
Wat uitgebreider, future proof, aantal jaren meegaan en veel Xcode en een snelle HD is fijn voor builden en de simulators, net als veel RAM :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
-SaveMe- schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:59:
[...]

Inderdaad! Die heb ik al een tijdje en die haalt maar 500MB/s (USB3)
En ik vond hem al zo snel :)

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
  • Laatst online: 19-12-2024
Sinds ik over ben van windows naar macOS worstel ik nog met een aantal zaken. Ik maakte altijd gebruik van WinRar, in/uitpakken van files.. Met MacOs heb ik nogal wat problemen datzelfde te doen. Unarchiver is mooi, maar kan niet inpakken, iPackr is mooi, maar kan geen wachtwoord toevoegen. Iemand een applicatie waarmee je Winrar zoals hoe het op Windows werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

knakker2 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:14:
Sinds ik over ben van windows naar macOS worstel ik nog met een aantal zaken. Ik maakte altijd gebruik van WinRar, in/uitpakken van files.. Met MacOs heb ik nogal wat problemen datzelfde te doen. Unarchiver is mooi, maar kan niet inpakken, iPackr is mooi, maar kan geen wachtwoord toevoegen. Iemand een applicatie waarmee je Winrar zoals hoe het op Windows werkt?
Geen winrar.

Ik krijg wel dat speciale warme gevoel van binnen als ik KEKA gebruik. De eerste weken ben je boos omdat je het niet snapt. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het de beste compressor die ik ken.

[edit]

Net een groot nadeel ontdekt met KEKA. Het kan geen ARJ bestanden uitpakken :(. (/me is zijn hardeschijf aan het opruimen. Heb ik eindelijk de tijd voor)

[ Voor 10% gewijzigd door 4POX op 01-05-2020 07:50 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

4POX schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 07:39:
[...]

Net een groot nadeel ontdekt met KEKA. Het kan geen ARJ bestanden uitpakken :(. (/me is zijn hardeschijf aan het opruimen. Heb ik eindelijk de tijd voor)
ARJ... Zozo, dat is een blast-from-the-past. Is dat nog steeds een courant compressie-middel? Ik ken dat nog uit de MS-DOS tijd.
edit:

ik zie op de website dat het niet echt courant meer is:
The major features of ARJ 2.86 include:
* Windows 95, 98, Millenium long filename support in ARJ

[ Voor 17% gewijzigd door BlaTieBla op 01-05-2020 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Ik heb Unarchiver voor de dingen die niet in Finder kunnen. Voor in/uitpakken gebruik ik dus Finder, Comprimeer. Geen opties, maar da's ook wel weer een voordeel: inpakken en wegwezen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funske
  • Laatst online: 31-01-2023
Hulliee schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:23:
k heb Unarchiver voor de dingen die niet in Finder kunnen. Voor in/uitpakken gebruik ik dus Finder, Comprimeer. Geen opties, maar da's ook wel weer een voordeel: inpakken en wegwezen. :)
Hier idem dito; in principe Finder en anders Unarchiver.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ik gebruik de finder-functies, keka of de commandline (voor bijvoorbeeld lrzip (ik heb wat zaken ingepakt met lrzip-zpaq)), maar lrzip wordt als het goed is op korte termijn aan keka toegevoegd.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 01-05-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Finder werkt prima, mis alleen de mogelijkheid om de zips te beveiligen met ww..

Ik ben mn windows PC aan het leeggooien/backuppen, heb 200GB ruimte voor die 3 euro aangezet en heb een zooitje (zip)files in /documents gezet
Is het normaal dat wanneer je files naar iCloud upload via een (windows) PC (via browser) dat je dit op de Macbook een tijd niet ziet?
12 uur later en ik zie dat het iCloud ruimte in beslag heeft genomen, maar in Finder/iCloud drive is het dus niet aanwezig. Wel als ik de iCloud in de iPhone bekijk, daar staan de bestanden wel. (bijzonder dat je er helemaal niets met de bestanden kan doen, niet editen of extracten of versturen of wat dan ook)
Heb al iCloud uit/aangezet. Apple ID op mac uitgelogd/ingelogd. Kan die files nog steeds niet zien! :(

Zelfs gevonden :). ( https://discussions.apple.com/thread/250718438 was de oplossing )

[ Voor 16% gewijzigd door knakker2 op 01-05-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:46

amphora

Websites & Fotografie

Ik heb iets raars. M'n MacBook Pro met 500GB SSD is bijna vol. 14 GB beschikbaar en heb ik volgens 'Over deze Mac' 112GB in 'Overige'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_paQv6szTSpcLQfwlza6yj0cg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/82Jaj4pGqoizcwb5I3j2FrpO.png?f=fotoalbum_large

Maar als ik met OmniDiskSweeper.app kijk naar wat er nu echt in gebruik is:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFnneVn6EP7UPnJFfmMMzEYUv2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KQakjy1gQRMg3fDjLdnLKo69.png?f=user_large
Ik ben dus gewoon ruim 100GB kwijt? Maar waar aan dan?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@amphora Check even met DaisyDisk of Disk Inventory X is iets makkelijker en weet je precies waar het in zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 01-05-2020 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Greatsword schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:02:
@amphora Check even met DaisyDisk of Disk Inventory X is iets makkelijker en weet je precies waar het in zit.
OmniDiskSweeper is vergelijkbaar met de door jou genoemde apps alleen ziet er wat minder sexy uit. Deze apps zullen me niet meer info geven dan ik nu al heb lijkt me?

Edit: Blijkt dat OmniDiskSweeper de Photo Library (van 120GB) niet mee telt 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door amphora op 01-05-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-07 23:11
Gewoon uit nieuwsgierigheid:
Is het de moeite om van Mojave naar Catalina te gaan als we het over stabiliteit hebben?
Ik gebruik vooral Fotosoftware(Capture one en Photoshop), Parallels en Bootcamp op iMac.
Macbook pro 2015 voor overal beetje werken. Word, Wordpress, Pages: niet de heftige dingen.

Tevens heb ik iPhone 8, iPad 2018 met allebei de laatste versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:08
Furbz schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:00:
Gewoon uit nieuwsgierigheid:
Is het de moeite om van Mojave naar Catalina te gaan als we het over stabiliteit hebben?
Ik gebruik vooral Fotosoftware(Capture one en Photoshop), Parallels en Bootcamp op iMac.
Macbook pro 2015 voor overal beetje werken. Word, Wordpress, Pages: niet de heftige dingen.

Tevens heb ik iPhone 8, iPad 2018 met allebei de laatste versies.
Voor mij werkt Catalina perfect op zowel mijn iHack (Hackintosh setup) en op mijn Mac mini.

Als je geen 32-bit software gebruikt is het prima, gezien de software die je nu opnoemt, dat werkt allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:05
Mijn mac mini gaat veel te makkelijk uit sleep. Ik hoef maar per ongeluk de muis heel zacht aan te klikken en bam daar gaat hij weer.

Ik wil een 1 awake key maken op je keyboard bv F19 oid. De rest moet genegeerd worden (dus andere toetsen of trackpad en muis).

Ik kan vreemd genoeg niks niks hierover. Wel omgekeerd hoe je sleep key maakt enzo maar niet dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Zijn er MacBook gebruikers die Catalina hebben geïnstalleerd, waarvan de accu véél sneller leeg gaat?
Enige tijd geleden heb ik een Clean Install gedaan, waarna de accuduur weer iets toenam, maar zowel in standby als aan loopt de accu aanzienlijker sneller leeg.
Ik heb een MBP 13” uit 2014. Nu heeft mijn vader met een MBP 13” uit 2015 recent geupdate naar de nieuwste macOS en hij klaagt ook over een sterk verkorte accuduur. Mijn moeder zegt ook dat de MBP vaker aan de oplader hangt....;)
Wie herkent dit? Ik denk dat het een bug betreft, maar ik heb hier niets van kunnen lezen/vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:26:
Mijn mac mini gaat veel te makkelijk uit sleep. Ik hoef maar per ongeluk de muis heel zacht aan te klikken en bam daar gaat hij weer.

Ik wil een 1 awake key maken op je keyboard bv F19 oid. De rest moet genegeerd worden (dus andere toetsen of trackpad en muis).

Ik kan vreemd genoeg niks niks hierover. Wel omgekeerd hoe je sleep key maakt enzo maar niet dit?
Zacht of hard je muis aanraken maakt niet uit, je raakt je muis aan en dus wordt ie wakker. Volgens is daar niets aan te doen.
Zijn er MacBook gebruikers die Catalina hebben geïnstalleerd, waarvan de accu véél sneller leeg gaat?
Enige tijd geleden heb ik een Clean Install gedaan, waarna de accuduur weer iets toenam, maar zowel in standby als aan loopt de accu aanzienlijker sneller leeg.
Ik heb een MBP 13” uit 2014. Nu heeft mijn vader met een MBP 13” uit 2015 recent geupdate naar de nieuwste macOS en hij klaagt ook over een sterk verkorte accuduur. Mijn moeder zegt ook dat de MBP vaker aan de oplader hangt....;)
Wie herkent dit? Ik denk dat het een bug betreft, maar ik heb hier niets van kunnen lezen/vinden.
Nope geen problemen mee. Check je processen eens welke veel power gebruiken. Misschien een nieuwe app update die niet lekker loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:26:

Ik vond dat zelf ook ongewenst. Via de instellingen 'Energiebeheer', heb ik ontwaken via de muis uitgezet, nu is het enkel ontwaken via een toets of het scherm en dat is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
RoRoNL schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:23:
[...]

Ik vond dat zelf ook ongewenst. Via de instellingen 'Energiebeheer', heb ik ontwaken via de muis uitgezet, nu is het enkel ontwaken via een toets of het scherm en dat is prima.
Waar staat die optie? Bij energy saver zie ik niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:44:
[...]

Waar staat die optie? Bij energy saver zie ik niks?
Het staat inderdaad ergens anders, je vindt het als volgt: (Ik gebruik een apple Magic Mouse)
Ga naar instellingen Bluetooth > selecteer je Apparaat, in mijn geval mijn muis.
Kies geavanceerd> kies dan voor: staat toe dat Bluetooth apparaten deze computer uit de sluimerstand halen. Uitvinken maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
RoRoNL schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:48:
[...]

Het staat inderdaad ergens anders, je vindt het als volgt: (Ik gebruik een apple Magic Mouse)
Ga naar instellingen Bluetooth > selecteer je Apparaat, in mijn geval mijn muis.
Kies geavanceerd> kies dan voor: staat toe dat Bluetooth apparaten deze computer uit de sluimerstand halen. Uitvinken maar.
Ik heb helaas een normale muis met draad (en 17 knoppen. :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
Hulliee schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:51:
Nope geen problemen mee. Check je processen eens welke veel power gebruiken. Misschien een nieuwe app update die niet lekker loopt?
In de Activiteitenweergave heb ik niets kunnen vinden. Althans niets wat mijn aandacht trok.

Wel heb ik gisteren de Avast Virusbescherming ge-update naar de laatste versie 14.4, die klaar stond, omdat de laatste versies toch wel moeite hadden op Catalina.

Ook heb de SMC gereset op mijn MBP 2014.

Ik ben voorzichtig positief geraakt. Toen ik vanmiddag mijn MBP opende zag ik dat er 4% accu verloren was gegaan in de stand-by. En nu ik al weer eventjes op mijn MBP bezig ben, lijkt het accu percentage wat normaler te zakken.

Ik ga het in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik gebruik daar Better Zip voor, deze app kun je zo configureren dat hij je bestaande RAR licentie gebruikt voor inpakken met RAR, ook met password.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Lounge Deluxe schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:10:
[...]

Ik gebruik daar Better Zip voor, deze app kun je zo configureren dat hij je bestaande RAR licentie gebruikt voor inpakken met RAR, ook met password.
Niet helemaal duidelijk hoe dat werkt met RAR licentie (heb deze ook niet eens) maar heb wel een aantal andere opties gezien. Zippen met een (non-rar) wachtwoord is ook al gelukt, weet alleen nog niet hoe dat gaat werken met spul wat van/naar een Windows computer gaat. Vooralsnog blij met deze app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 17:48
RicoK schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:13:
[...]

In de Activiteitenweergave heb ik niets kunnen vinden. Althans niets wat mijn aandacht trok.

Wel heb ik gisteren de Avast Virusbescherming ge-update naar de laatste versie 14.4, die klaar stond, omdat de laatste versies toch wel moeite hadden op Catalina.

Ook heb de SMC gereset op mijn MBP 2014.

Ik ben voorzichtig positief geraakt. Toen ik vanmiddag mijn MBP opende zag ik dat er 4% accu verloren was gegaan in de stand-by. En nu ik al weer eventjes op mijn MBP bezig ben, lijkt het accu percentage wat normaler te zakken.

Ik ga het in de gaten houden.
Nou, hier helaas dezelfde ervaringen op een 2015 retina. Als ik de laptop savonds dicht doe met 80% batterij, dan is de accu de volgende middag helemaal leeggelopen. SMC reset helpt niets, complete herinstallatie (inclusief nieuwe ssd) heeft niets geholpen. Ik heb het gevoel dat de macbook ook veel warmer wordt tijdens normaal gebruik, en veel meer dan safari gebruik ik niet als ik niet op het lichtnet aangesloten ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@hellboy123 Hmm, heel herkenbaar hoor, maar ik ben nog steeds voorzichtig positief. Volgens mij deed ik mijn MBP Retina 2014 zondag dicht met ergens in de 60%, of dat nu 62 of 67% was weet ik niet meer, maar nu, toen ik hem zojuist weer open deed, stond het percentage op 57. Als de MBP dit vol blijft houden heb ik denk ik het gat/lek gedicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
knakker2 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:51:
[...]

Niet helemaal duidelijk hoe dat werkt met RAR licentie (heb deze ook niet eens) maar heb wel een aantal andere opties gezien. Zippen met een (non-rar) wachtwoord is ook al gelukt, weet alleen nog niet hoe dat gaat werken met spul wat van/naar een Windows computer gaat. Vooralsnog blij met deze app :)
Ah ok, zie hier voor instructies. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Lounge Deluxe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:02:
[...]

Ah ok, zie hier voor instructies. :)
Dank! werkt super.. kan o.a. .rar files gebruiken zoals op Windows!

Na zóveel jaar Windows is het toch keihard wennen dat niet alles zo makkelijk werkt op een Mac. Vooral het algemeen gebruik verfijnen is ergens toch iets lastiger.

Met deze (de)compresser weer een stapje verder om Mac eigen te maken

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

knakker2 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 00:49:
[...]

Dank! werkt super.. kan o.a. .rar files gebruiken zoals op Windows!

Na zóveel jaar Windows is het toch keihard wennen dat niet alles zo makkelijk werkt op een Mac. Vooral het algemeen gebruik verfijnen is ergens toch iets lastiger.

Met deze (de)compresser weer een stapje verder om Mac eigen te maken

:)
Off topic maar ben verbaasd dat rar nog zo populair is. Ken het vooral van vroeger toen rar je nog een extra floppydisk kon besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:05

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

amphora schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:23:
[...]

Off topic maar ben verbaasd dat rar nog zo populair is. Ken het vooral van vroeger toen rar je nog een extra floppydisk kon besparen.
Usenet staat vol met rar. Andere formaten worden eigenlijk niet gebruikt.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Kan ik ergens in Macos zien hoeveel data ik vandaag verzonden heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Dancing_Animal schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:47:
Kan ik ergens in Macos zien hoeveel data ik vandaag verzonden heb?
Ja in activiteitenweergave tab 'netwerk'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Hulliee schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:41:
[...]

Ja in activiteitenweergave tab 'netwerk'
Dat is volgens mij alleen de data sinds de laatste reboot en ik heb de Mac sindsdien gereboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skull_One
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:59
Gisteravond een complete Catalina installatie gedaan op een MacBook Pro (15-inch, 2018) via de USB-stick methode. Was nog een gedoe omdat de T2 chip het booten van zo'n stick (blijkbaar) blokkeert. Enfin, uiteindelijk gelukt en draaide ik 10.15.4 (die ik eerder via een ander macbook van de appstore had geladen om de USB-stick te maken. Toen wilde hij 10.15.5 updaten (via de gebruikelijke systeemvoorkeuren-entry), maar dat gaat fout. Hij download wel 'alles' en gaat wel voorbereiden, maar bij het uitrollen krijg ik na een paar minuten de melding dat er zich een fout heeft voorgedaan bij het installeren van de update en dat ik opnieuw kan proberen de installatie te voltooien. Dat heb ik diverse malen geprobeerd, ook in safe mode, maar het blijft dus mislukken.

De update files in de library kun je niet zomaar wissen. Via recovery mode en commando csrutil disable kun je dat dan weer wel (nadat je weer normaal bent ingelogd kun je de update files wel weggooien). Dan gaat ie ook netjes alles opnieuw downloaden, maar ook dan loop ik weer tegen dezelfde fout aan.

Via de console kan ik zien dat het process SoftwareUpdateNotificationManager blijft hangen op Download progress: 99.80.

Helaas kun je de update nog niet los bij Apple downloaden. Ik kwam er dus gaandeweg achter dat deze update toevallig gisteren uitgerold is door Apple. Wellicht is er een en ander niet zo jofel daar. Op hun fora lijkt het dat er mensen zijn die de update wel aan de praat hebben, maar er zijn er ook met hetzelfde issue lijkt het.

Update:

Inmiddels is er een officiële link met een los downloadbare combo update voor 10.15.5:
https://support.apple.com/kb/DL2040?viewlocale=en_CA&locale=en_CA

Nog niet gebruikt omdat ik eerst wil proberen de recovery install met option-command-r te doen zodat hij de laatste versie van MacOS die op je machine kan draaien pakt, ipv de 'default' bij levering. Dat ging helaas al een maal fout. Nu nogmaals aan het proberen. Geen idee waarom het allemaal zo brak gaat, de MBP is twee jaar oud en heeft geen echte problemen gehad in het verleden. Leek me alleen weer eens goed om 'vers' te beginnen ipv update over update te draaien. Tja...

Update 2:
Er is nu ook een delta updater (dus alleen voor een OS 10.15.4:
https://support.apple.com/kb/DL2039?viewlocale=en_US&locale=en_US

De recovery install via internet via option-command-r werkte helaas ook niet. met de USB-stick krijg ik 10.15.4 prima draaiend. Maar met internet recovery niet. Een usb-stick install van 10.15.4 met dan een auto update via MacOs zelf gaat ook de fout in. Ben nu weer een USB-stick install aan het doen en zal dan meteen de delta-update proberen. Stay tuned...

[ Voor 30% gewijzigd door Skull_One op 27-05-2020 16:02 . Reden: Toevoeging en weer een toevoeging ]

Look at it this way... in a million years, who's gonna care?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:09
Hopelijk is de mail bug opgelost met macOS Catalina 10.15.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 12:08

Quakie

quakelen

Ik ben benieuwd naar of de battery health aanpassingen beetje goed werkt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Quakie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:11:
Ik ben benieuwd naar of de battery health aanpassingen beetje goed werkt.
Ik denk dat hierover pas over maanden antwoorden op komen.

Ik heb wel een vraag over dit systeem. Als je altijd de Laptop aan de stroom houdt. Gaat het systeem er dan voor zorgen dat je batterij op 80 procent lading blijft. Net als de kiosk mode die de iPad heeft.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skull_One
Pfffttt... Nou, het blijkt dat ik alleen nog maar USB-stick installs kan doen en High Sierra via de online-methode. Al het andere faalt. Daarnaast kan ik de USB-stick installaties niet updaten, want die falen.

Als ik de diverse logs nakijk lijkt er iets grandioos mis te zijn met hoe mijn MacBook Pro (15" 2018) de updates/OS installaties afhandelt. Hij lijkt een en ander niet te kunnen authenticeren. Ook niet als de SMC en NVRAM gereset worden en de SSD helemaal leeg is gemaakt.

Het lijkt er dus op dat de T2 over de zeik is. Aangezien er in de logs ook een en ander over het BridgeOS van de T2 gemopperd wordt. Op het werk heb ik een identieke MBP en die heeft een hogere firmware dan mijn machine. Dus veel anders kan het niet wezen. Helaas is dit een heel lastige om op te lossen.

De volgende stap is dus de MBP in DFU mode zien te krijgen en de T2 recoveren en het BridgeOS weer gezond te krijgen. Daar is een methode voor waarbij je twee Macs met gelijke software-versie aan elkaar hangt via de USB-aansluiting en dan de zieke target Mac zou moeten kunnen benaderen en dan zou moeten kunnen voorzien van een nieuw BridgeOS...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skull_One
En hopelijk de laatste follow up, het lag dus inderdaad aan een brakke T2 firmware. Apple's normale manier van firmware verspreiden via de OS-updates kan niet goed met een mislukte firmware installaties omgaan. Het gaat normaliter ook goed, maar bij mij bleef de firmware blijkbaar hangen en werd problematisch.

De informatie om dat te herstellen is schaars en bovendien heb je een tweede mac nodig die met een gelijk OS-nummer draait. De methode die ik kon vinden en gevolgd heb is hier te vinden:

https://mrmacintosh.com/how-to-restore-bridgeos-on-a-t2-mac-how-to-put-a-mac-into-dfu-mode/

Het ging uiteraard ook niet meteen goed en de eerste poging leverde een helemaal niet meer werkende T2 (BridgeOS) op die zelf in recovery mode ging staan. Uiteindelijk met een andere kabel ging het wel, maar dat was niet heel duidelijk. De SSD wordt trouwens compleet gewist door deze procedure.

Maar het werkte wel, want ik kon daarna succesvol een Internet Recovery doen van Catalina en die draaide toen meteen al op 10.15.5. Ook de firmware bleek correct te zijn. Dus eindelijk, na twee dagen klooien, kan ik in ieder geval die machine weer in gebruik gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

M.J.Tsai is een goeie blogger, maar is echt negatief de laatste paar jaar. En uiteraard haalt hij Marco Arment aan, die echt een focus heeft op wat er fout gaat. Vorige aflevering van z'n podcast zat hij weer te mekkeren over de permission dialogues van Catalina. Die 1 of 2 keer worden getoond, wanneer je voor het eerst een app runt. Net als bij iOS, waar hij nooit over heeft geklaagd.

Dat "slow by design" gaat erover dat als je een app of shell script voor de eerste keer runt, er een vertraging is. Nou nou, sjonge jonge wat een gruwelijk gigantisch probleem. Behalve dan dat het voor alleen de meest hardcore scripters een probleem zou kunnen zijn. En nota bene, er is een oplossing: vanuit Xcode developen.

[ Voor 48% gewijzigd door TucanoItaly op 29-05-2020 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

TucanoItaly schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 07:43:
[...]

M.J.Tsai is een goeie blogger, maar is echt negatief de laatste paar jaar. En uiteraard haalt hij Marco Arment aan, die echt een focus heeft op wat er fout gaat. Vorige aflevering van z'n podcast zat hij weer te mekkeren over de permission dialogues van Catalina. Die 1 of 2 keer worden getoond, wanneer je voor het eerst een app runt. Net als bij iOS, waar hij nooit over heeft geklaagd.

Dat "slow by design" gaat erover dat als je een app of shell script voor de eerste keer runt, er een vertraging is. Nou nou, sjonge jonge wat een gruwelijk gigantisch probleem. Behalve dan dat het voor alleen de meest hardcore scripters een probleem zou kunnen zijn. En nota bene, er is een oplossing: vanuit Xcode developen.
Ik ben hier niet mee eens.

Als mijn Router uitstaat. Maar mijn MacBook is verbonden met het netwerk. Dan is mijn Catalina niet vooruit te branden. Elke app heeft 50 secondes nodig om te starten. Ook oude apps die al meerdere keren zijn opgestart. Pas als ik alle netwerk verbindingen uitzet, willen pas alle applicaties snel opstarten. Het is net of elke app wordt gecontroleerd voordat die mag starten.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

4POX schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:46:
Als mijn Router uitstaat. Maar mijn MacBook is verbonden met het netwerk. Dan is mijn Catalina niet vooruit te branden. Elke app heeft 50 secondes nodig om te starten. Ook oude apps die al meerdere keren zijn opgestart. Pas als ik alle netwerk verbindingen uitzet, willen pas alle applicaties snel opstarten. Het is net of elke app wordt gecontroleerd voordat die mag starten.
Dit is een ander probleem. In die blog post gaat het over de volgende situatie:
- je maakt een nieuwe app (gloednieuw, dus je schrijft 'm zelf)
- je start de eerste keer op, er is vertraging

Apps worden inderdaad gecontroleerd voordat ze mogen starten, maar slechts 1x, niet elke keer.

[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 29-05-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

TucanoItaly schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:20:
[...]

Dit is een ander probleem. In die blog post gaat het over de volgende situatie:
- je maakt een nieuwe app (gloednieuw, dus je schrijft 'm zelf)
- je start de eerste keer op, er is vertraging

Apps worden inderdaad gecontroleerd voordat ze mogen starten, maar slechts 1x, niet elke keer.
Dan gaat het bij mij niet goed.

Ik heb de netwerk kabel tussen de switch en de router eruit getrokken. Mijn macbook denkt nog steeds dat die verbonden is met een netwerk. Maar er is geen internet verbinding meer.

Alle apps die niet uit de appstore komen die ik opstart zijn secondes tot minuten aan het stuiteren. Ook apps die al maanden geen update hebben gekregen. Het lijkt wel dat na iedere restart van mijn machine, OSX vergeet welke apps veilig zijn.

Dat is mijn grote probleem met Catalina. Iedere keer als 1 van de kabels die Vietnam verbind met de rest van de wereld, problemen heeft, dan is mijn Macbook niet vooruit te branden als ik een app opstart.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste

Let op:
macOS bèta's zijn beschikbaar voor mensen met een Apple Developers account, of voor deelnemers aan het beta software program. Hoe je aan de bèta's komt buiten deze officiële kanalen moet je zelf weten, maar het vragen hier om, of het bieden van hulp hiermee is niet toegestaan. Zie ook Het algemeen beleid #verbodencopyright.