[macOS Catalina] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb sinds kort een bluetooth-hoofdtelefoon (ondersteunt AptX en AAC), en mij is opgevallen dat de bluetoothverbinding van mijn MacOS 10.15.3 Macbook Pro soms aangeeft dat de actieve codec AptX is, en meestal aangeeft dat die AAC is (bekeken door option te klikken voor het selecteren van het bluetoothsymbool). Ik heb nog niet goed kunnen achterhalen waarom de computer soms het een soms het ander kiest, vind het wel een interessant verschijnsel, bij andere apparaten is de gebruikte codec veel consistenter.

Weet iemand hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:53
Nee helaas niet. Je kunt ook nergens instellen welke codec er gebruikt wordt.

Ik heb ook een bluetooth hoofdtelefoon en voorheen was het zelfs zo dat er voor SBC werd gekozen, ondanks dat mijn hoofdtelefoon ook AptX en AAC ondersteunt.

Sinds macOS Catalina gaat het gelukkig wel goed (nu standaard AAC) maar nog steeds kun je er geen invloed op uitoefenen over welke codec er wordt gebruikt.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Er is een tooltje van Apple waarmee je het kan forceren:
https://www.iculture.nl/tips/aptx-bluetooth-audio-mac/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:16
Sinds update naar Catalina echt wel pak meer crashes op mijn MBPro 13" 2016 model. Lijkt probleem te zijn met Sleep : Sleep transition timed out after 180 seconds while calling power state change callbacks". Zijn er nog mensen met dit probleem. Begint echt wel irritant te worden! Ik lees online veel over een SMC reset, heb dit reeds geprobeerd, zonder succes. Ik vroeg me af of ik gewoon mijn MBPro eens niet from scratch moet installeren met een verse install van Catalina. Echter wil ik al mijn data behouden, ik zou dus willen installen maar met een backup van timemachine...Maar is de kans dan groot dat ook het problee meegekopieerd wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
Bij Catalina komt het voor, als je op laten we zeggen SharePoint bent en dan een Word file wilt openen met lokaal geinstalleerde MS Word dat er altijd een pop up komt van: "Do you want to allow this page to open Microsoft Word"

Dit gebeurt in elke browser op de Mac sinds Catalina update, is er een manier om dit uit te zetten?
Probeer het te googlen, maar kom helaas niet op een aanwijzing hoe dit mogelijk is,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 13:43
Heb vandaag bij de Apple Store m'n MacBook Pro 13" uit 2012 laten downgraden naar macOS Mojave en het werkt weer geweldig allemaal. Het bleek dus echt niet tussen mijn oren te zitten dat macOS Catalina alles enorm vertraagde. Werkelijk waar álles gaat sneller, dit komt mijn productiviteit ten goede.

Iedereen die ook niet tevreden is met Catalina en het idee heeft dat dingen trager gaan, ik raad dit echt aan. Duurt trouwens ook niet zo lang, ze stoppen een ethernetkabel in je Mac en starten hem op met de ALT-knop ingedrukt en ineens kun je kiezen uit alle versies die ze lokaal op een server hebben staan :o

edit: Iets wat me trouwens echt enorm opvalt, het lettertype is overal anders. Ik was al haast vergeten dat alle letters onder macOS Catalina lelijker en waziger waren geworden op mijn non-retinascherm. Nu dat weer terug naar 'normaal' is leest alles toch wel een stuk prettiger. Apps starten sneller, Mac start snel, alles is soepel. Ik ben weer blij.

[ Voor 24% gewijzigd door Brad op 06-02-2020 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Weet iemand wanneer, in Mail.app, "aan" verschijnt voor het onderwerp en wanneer niet?
Stoor me er een beetje aan en vraag me ook af wat het daar doet/wat de functie ervan is. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-08 20:57
Help, help

Ik heb een MacBook Pro 2012, vanmiddag upgrade gedaan van 4GB naar 8GB nieuwe SSD van WD geïnstalleerd, origineel harde schijf ipv van optical drive geïnstalleerd.

Macbook opgestart via internet proberen te recovery te doen, beide disks gewist en de installatie gestart op de SSD na ongeveer 30 min restart de Macbook opnieuw op maar de Macbook start niet door krijg alleen een mapje in beeld meer niet. Recovery gedaan met originele hardeschijf, Macbook start op en werkt zoals het hoort. Heb nu meerdere malen geprobeerd om de installatie te doen op de nieuwe SSD naar geen succes.

Wie kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Wat is dit voor rare bug dat wanneer ik gewoon met de mac aan het werken ben en opeens weer naar het user login scherm gegooid word? Gevoel dat het in Adobe CC ergens zit.

Power savings etc, allemaal uitgeschakeld.

[ Voor 9% gewijzigd door MoldyInko op 07-02-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
WhatsappHack schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:13:
Weet iemand wanneer, in Mail.app, "aan" verschijnt voor het onderwerp en wanneer niet?
Stoor me er een beetje aan en vraag me ook af wat het daar doet/wat de functie ervan is. :P
^ Ah. Gevonden, stond niet in instellingen maar in een sub-menu. Weergave -> Toon aan/cc labels.
Het leek heel erg random te zijn, maar uiteindelijk was het dat niet. Het "aan" label verschijnt enkel als het aan adres matched met je e-mailadres in je identiteit. Als je verschillende namen voor de @ gooit, wat ik heel veelvuldig doe, dan snapt Mail.app niet dat je de geadresseerde bent. En dat snap ik wel. Gelukkig is het uit te zetten. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Is er een manier om de voortgangsbalk van reservekopiën terug te krijgen in de iPhone integratie in Finder? Zoals die in iTunes er in zat t/m Mojave? Nu zie je enkel die 2 spinnende pijltjes, daar word je geen steek wijzer van natuurlijk - behalve dat je weet dat ie nog bezig is. :P Google stelt tot dusver teleur, dus ik vrees het ergste.

-edit- Oh, na een half uur verschijnt er eindelijk een cirkeldiagram dat de voortgang toont. :+
Leip dat er zoveel topics over zijn zonder oplossing/iemand die meldt dat het heel lang kan duren voordat die verschijnt. :P

[ Voor 33% gewijzigd door WhatsappHack op 12-02-2020 21:12 ]

• AvG_1961
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-08 10:04
moca007 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:18:
Help, help

Ik heb een MacBook Pro 2012, vanmiddag upgrade gedaan van 4GB naar 8GB nieuwe SSD van WD geïnstalleerd, origineel harde schijf ipv van optical drive geïnstalleerd.

Macbook opgestart via internet proberen te recovery te doen, beide disks gewist en de installatie gestart op de SSD na ongeveer 30 min restart de Macbook opnieuw op maar de Macbook start niet door krijg alleen een mapje in beeld meer niet. Recovery gedaan met originele hardeschijf, Macbook start op en werkt zoals het hoort. Heb nu meerdere malen geprobeerd om de installatie te doen op de nieuwe SSD naar geen succes.

Wie kan helpen?
Gisteren ook een SSD geïnstalleerd in een MacBook Pro mid 2012. Soortgelijke problemen gehad. Na het maken van een (1) partitie op de SSD ging het OK. Ik heb installatie gedaan met CMD R, waarna Mountain Leopard geïnstalleerd werd, vervolgens geupgrade naar El Capitan en toen naar de Catalina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-08 20:57
AvG_1961 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 07:51:
[...]

Gisteren ook een SSD geïnstalleerd in een MacBook Pro mid 2012. Soortgelijke problemen gehad. Na het maken van een (1) partitie op de SSD ging het OK. Ik heb installatie gedaan met CMD R, waarna Mountain Leopard geïnstalleerd werd, vervolgens geupgrade naar El Capitan en toen naar de Catalina.
Is mij inmiddels ook gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Brad schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:54:
[...]

Máár, begin 2019 heb ik hem geupgraded met een Samsung EVO 860 én het RAM-geheugen verdubbeld naar 8GB, daarna gelijk een verse installatie uitgevoerd en wauw. Tot Mojave werkte mijn machine zo perfect als je maar kunt wensen en des te groter was de deceptie na deze upgrade. Heb net 10.15.3 geïnstalleerd en het lijkt wederom een stuk stabieler, maar of het ooit zo wordt als Mojave betwijfel ik. Heb wel al minder strandballen gezien dan normaal, dat scheelt. Ook gebeurt inloggen nu zonder strandbal en zie ik weer mijn eigen achtergrond als ik de computer afsluit. Het zijn allemaal kleine dingetjes, maar vele kleine foutjes bij elkaar icm een verslechterde stabiliteit maakten de algehele ervaring fors minder. Ik hoop echt dat ze hiervan geleerd hebben.
Tja ik heb al jaren een 2015 i7 en die werd gewoon wat trager de laatste tijd, nieuwe tabs openen kon ineens even duren, soms blokkeerde de hele UI. Die zit nog steeds op Mojave. Ik weet het aan software rot, wat opgelost zou zijn na een fresh install. i9 gekocht met Catalina standaard geïnstalleerd en ik zie nog steeds de zelfde momenten even de UI hangen. Gewoon alsof iemand een network request die even wat langer duurt soms uitvoert op de main thread van het OS 8)7

iOS developer

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:45
Is er een manier om te vermijden dat iCloud synchronisatie in gang schiet wanneer je tijdelijk een vrij grote folder parkeert op het bureaublad?

Ik was daarstraks wat foto's aan het verzamelen van verschillende USB sticks, om het vervolgens om één HDD te plaatsen maar intussen begon iCloud al ontelbare GB's op te nemen. Niet echt nuttig en niet echt de bedoeling op dat moment.

Ik weet dat je specifiek bureaublad en documenten kan uitschakelen in de iCloud instellingen, maar daar ben ik niets mee gezien mijn documenten natuurlijk wel altijd beschikbaar moeten zijn.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:22
@Darks hoe moet macOS ruiken dat je het slechts tijdelijk wil plaatsen. Gewoon die bestanden niet op je bureaublad plempen maar in een directory die niet gesynced wordt met iCloud.

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Darks schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:44:
Is er een manier om te vermijden dat iCloud synchronisatie in gang schiet wanneer je tijdelijk een vrij grote folder parkeert op het bureaublad?

Ik was daarstraks wat foto's aan het verzamelen van verschillende USB sticks, om het vervolgens om één HDD te plaatsen maar intussen begon iCloud al ontelbare GB's op te nemen. Niet echt nuttig en niet echt de bedoeling op dat moment.

Ik weet dat je specifiek bureaublad en documenten kan uitschakelen in de iCloud instellingen, maar daar ben ik niets mee gezien mijn documenten natuurlijk wel altijd beschikbaar moeten zijn.
Zet het (desktop en docu sync) toch uit, en verplaats je documenten die je overal wil hebben naar de iCloud drive map.

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Darks schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:44:

Ik liep tegen soortgelijke problemen aan doordat ik React Native projecten probeerde te draaien vanaf mijn met iCloud gesynchroniseerde Projecten map. React Native - voor de mensen die het niet kennen - is de puinhoop van native iOS en Android development als onderlaag voor de puinhoop van een cross platform product samengebald met de puinhoop genaamd modern Javascript. Dat houdt in dat je een keer of vijf achter elkaar alle dependencies (gemiddeld zo'n 60.000 files voor alleen Hello World) opnieuw moet syncen voordat het ineens magisch gezien na al vier keer precies het zelfde gedaan te hebben wél werkt.

En iCloud probeert dat dus allemaal bij te houden door middel van version control, wat natuurlijk nooit lukt omdat je een half uur lang iedere keer die dependencies synct in de hoop dat een of andere vage config wijziging die je van GitHub of stackoverflow geplukt hebt ineens wel soelaas biedt.

Mijn computer was niet meer vooruit te branden, was constant heet, fans en de batterij die zichtbaar leeg liep zo gauw hij even vijf minuten van de prik af was. Ik bleek een queue van meer dan een miljoen files te hebben, en alleen al er over nadenken wat er met die miljoen achterstallige handelingen moest gebeuren was eigenlijk al te veel.

Moraal van het verhaal: iCloud sync doet alles wat je van iCloud sync vraagt.

[ Voor 4% gewijzigd door BikkelZ op 20-02-2020 16:54 ]

iOS developer

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:45

4POX

Everybody is wired

Cubix schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:00:
[...]

Zet het (desktop en docu sync) toch uit, en verplaats je documenten die je overal wil hebben naar de iCloud drive map.
Dacht ik ook een keer. Zet de sync uit. Na het aanzetten de volgende dag was het BIRD process twee dagen bezig om de synchronisatie weer op te starten. Zeflde met even mijn Photos synchronisatie uitzetten. Ben dagen aan het wachten tot die 42.000 foto's zijn "geüpload".

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Zoals ik voorstel zet je de synchronisatie niet stil, je zet alleen uit dat de desktop en documenten map worden meegenomen in die sync. Heeft bij mij destijds niet voor de genoemde ellende gezorgd.

@Darks Het enige waar je dan aan zal moeten wennen is dat je documenten bewaard in de iCloud drive map, en niet de documenten map. Hierdoor doet je desktop niet meer mee met de sync, maar de rest van je documenten blijven overal beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Ik heb hier een funky probleem dat ik niet opgelost krijg. Ik heb een contact op mijn macbook staan met naam Joël. Om de ene of de andere reden wordt deze steeds getoond als volgt Joä<l. Vreselijk irritant want als ik wil zoeken op deze persoon in mijn mails krijg ik dus geen resultaten als ik zoek op Joël, maar dus wel op Joä<l. Kan iemand me herbij helpen aub ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Cubix schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:18:

@Darks Het enige waar je dan aan zal moeten wennen is dat je documenten bewaard in de iCloud drive map, en niet de documenten map. Hierdoor doet je desktop niet meer mee met de sync, maar de rest van je documenten blijven overal beschikbaar.
Op deze manier doe ik het altijd al en dat bevalt prima. Als ik naar mijn 'iCloud Drive' ga zitten daar ± 40 folders in waarin ik alles bewaar en alles wat ouder is dan 5 jaar wordt opgeslagen op mijn iMac èn op een externe Harddisk.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik moet overigens zeggen dat Catalina op mijn MacBook Pro 14.1 nog steeds prettig werkt, ik merk (in iedergeval sinds de update) niet echt iets van traagheid, problemen met de slaapstand of dergelijke zaken die wel eens worden gemeld.
Rebbelx schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:33:
Ik heb hier een funky probleem dat ik niet opgelost krijg. Ik heb een contact op mijn macbook staan met naam Joël. Om de ene of de andere reden wordt deze steeds getoond als volgt Joä<l. Vreselijk irritant want als ik wil zoeken op deze persoon in mijn mails krijg ik dus geen resultaten als ik zoek op Joël, maar dus wel op Joä<l. Kan iemand me herbij helpen aub ?
Je kan eens kijken hoe het zit met de vcard-versie en de encoding.

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 21-02-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:08
begintmeta schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:41:
Ik moet overigens zeggen dat Catalina op mijn MacBook Pro 14.1 nog steeds prettig werkt, ik merk (in iedergeval sinds de update) niet echt iets van traagheid, problemen met de slaapstand of dergelijke zaken die wel eens worden gemeld.

[...]

Je kan eens kijken hoe het zit met de vcard-versie en de encoding.
Hier ook. Zowel op mijn Mac Mini 2014 als mijn Hackintosh (qua specs gebaseerd op Mac Mini 2018). Veel problemen die men noemt kom ik gewoon niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Op mijn iMac wil ik via Safari naar mijn printer, maar als ik het IP-adres van mijn printer invoer en enter krijg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y6LXULjqK7083y4CcyX4lLMZ/thumb.jpg

Ik kan verder overal naar toe, alleen dit adres van mijn eigen router wordt geblokkeerd?!? :?
Iemand een idee hoe ik mijn probleempje kan oplossen???

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
funske schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:46:
Op mijn iMac wil ik via Safari naar mijn printer, maar als ik het IP-adres van mijn printer invoer en enter krijg ik deze melding:
[Afbeelding]

Ik kan verder overal naar toe, alleen dit adres van mijn eigen router wordt geblokkeerd?!? :?
Iemand een idee hoe ik mijn probleempje kan oplossen???
Je kan op 'Toon details' drukken en daar alsnog zeggen dat je het apparaat vertrouwt om door te gaan. Het is puur dat browsers tegenwoordig een melding geven als je een URL/IP invoert die geen HTTPS/SSL heeft.

Als je het apparaat of website niet kent, of niet van jouw zijn, gewoon wegdrukken. Maar dit is je eigen printer op je eigen netwerk dus die kan je overrulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
xoniq schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:56:
[...]

Je kan op 'Toon details' drukken en daar alsnog zeggen dat je het apparaat vertrouwt om door te gaan. Het is puur dat browsers tegenwoordig een melding geven als je een URL/IP invoert die geen HTTPS/SSL heeft.

Als je het apparaat of website niet kent, of niet van jouw zijn, gewoon wegdrukken. Maar dit is je eigen printer op je eigen netwerk dus die kan je overrulen.
Dat is nou juist het probleem; ik kan niets overrulen!! Ik kan het certificaat bekijken en goedkeuren, maar ik kom gewoon niet verder. Hij komt elke keer met deze melding.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
funske schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:05:
[...]

Dat is nou juist het probleem; ik kan niets overrulen!! Ik kan het certificaat bekijken en goedkeuren, maar ik kom gewoon niet verder. Hij komt elke keer met deze melding.
Rustig maar, ik probeer mee te denken, zo los ik namelijk die dingen op met eigen hardware, waar ik mee wil verbinden.

Maar het lijkt er dus op dat je browser de certificaat niet wil opslaan. Gebruik je Safari? Probeer dan eens met Chrome. En als je Chrome gebruikt, probeer dan eens met Safari. (Browsers gaan allemaal anders met certificaten om)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
xoniq schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 23:02:
[...]

Rustig maar, ik probeer mee te denken, zo los ik namelijk die dingen op met eigen hardware, waar ik mee wil verbinden.
Sorry, was niet zo bedoeld. Ik dacht dat ik dat duidelijk had beschreven.
Ik heb dit inderdaad wel eens eerder gehad en kon dat toen makkelijk oplossen; inderdaad precies door te doen wat jij aangaf.
Maar het lijkt er dus op dat je browser de certificaat niet wil opslaan. Gebruik je Safari? Probeer dan eens met Chrome. En als je Chrome gebruikt, probeer dan eens met Safari. (Browsers gaan allemaal anders met certificaten om)
Het rare is dat ik dit alleen maar heb bij mijn printer en voor de rest nergens. Ook bij andere browsers, zoals bijv. Chrome, heb ik dit probleem. Het lijkt dus eerder iets te maken te hebben met mijn printer.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 17:31
BikkelZ schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:53:
[...]

Ik liep tegen soortgelijke problemen aan doordat ik React Native projecten probeerde te draaien vanaf mijn met iCloud gesynchroniseerde Projecten map. React Native - voor de mensen die het niet kennen - is de puinhoop van native iOS en Android development als onderlaag voor de puinhoop van een cross platform product samengebald met de puinhoop genaamd modern Javascript. Dat houdt in dat je een keer of vijf achter elkaar alle dependencies (gemiddeld zo'n 60.000 files voor alleen Hello World) opnieuw moet syncen voordat het ineens magisch gezien na al vier keer precies het zelfde gedaan te hebben wél werkt.

En iCloud probeert dat dus allemaal bij te houden door middel van version control, wat natuurlijk nooit lukt omdat je een half uur lang iedere keer die dependencies synct in de hoop dat een of andere vage config wijziging die je van GitHub of stackoverflow geplukt hebt ineens wel soelaas biedt.

Mijn computer was niet meer vooruit te branden, was constant heet, fans en de batterij die zichtbaar leeg liep zo gauw hij even vijf minuten van de prik af was. Ik bleek een queue van meer dan een miljoen files te hebben, en alleen al er over nadenken wat er met die miljoen achterstallige handelingen moest gebeuren was eigenlijk al te veel.

Moraal van het verhaal: iCloud sync doet alles wat je van iCloud sync vraagt.
Off-topic: probeer voor je code iets van daadwerkelijke version control bedoeld voor code zoals Github of DevOps. Hierbij dan een gitignore file gebruiken zodat al die dependencies niet onnodig gesynchroniseerd worden. Hierdoor heb je in plaats van miljoenen bestanden slechts een tiental bestanden om te synchroniseren.
Wel ergens doen waar icloud inderdaad niet bijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 22:23
Het gaat misschien wel heel onpopulair zijn, maar Catalina is een lachertje eigenlijk:

Random cpu spikes naar 100% op 1 core
Battery drain van 100 naar 34% in sleep mode
Duurt eeuwen voordat hij in sleep valt
Duurt eeuwen voor dat die een shutdown accepteert, vaak komt hij daarna terug met "Shutdown because of a problem"
Scherm helderheid en scherm kleuren zijn compleet wacko na sleep of als je hem van een monitor afhaalt, ineens al je 3rd party apps niet meer scherp

Het era na Mavericks is toch echt een serieuze daling in software kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Lyca schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:33:
Het gaat misschien wel heel onpopulair zijn, maar Catalina is een lachertje eigenlijk:

Random cpu spikes naar 100% op 1 core
Battery drain van 100 naar 34% in sleep mode
Duurt eeuwen voordat hij in sleep valt
Duurt eeuwen voor dat die een shutdown accepteert, vaak komt hij daarna terug met "Shutdown because of a problem"
Scherm helderheid en scherm kleuren zijn compleet wacko na sleep of als je hem van een monitor afhaalt, ineens al je 3rd party apps niet meer scherp

Het era na Mavericks is toch echt een serieuze daling in software kwaliteit.
Sad but true. Nieuwe tab openen in Safari duurt een aantal seconden vaak. Ik heb het idee dat er gewoon jongens en meisjes net van de universiteit aan het systeem werken die nog allerlei main thread blocking beginnersfouten maken. En het gekke is dat de problemen optreden binnen bestaande voorheen goed werkende software, de nieuwe features lijken wel redelijk goed te werken al ben ik redelijk laat ingestapt met Catalina.

Ik wil een nieuwe Mountain Lion.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
BikkelZ schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:03:
[...]

Sad but true. Nieuwe tab openen in Safari duurt een aantal seconden vaak. Ik heb het idee dat er gewoon jongens en meisjes net van de universiteit aan het systeem werken die nog allerlei main thread blocking beginnersfouten maken. En het gekke is dat de problemen optreden binnen bestaande voorheen goed werkende software, de nieuwe features lijken wel redelijk goed te werken al ben ik redelijk laat ingestapt met Catalina.

Ik wil een nieuwe Mountain Lion.
Ze sluipen er gewoon super hard in, heb er weer maar eens een PRAM reset tegenaan gegooid.

Ik zag toevallig in je sig dat je een Microsoft freelance was. Lukt dat Mac leven jou met die omgevingen? Ik ga zelf in een paar Azure projecten stappen als Freelance, ik deed louter AWS en netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:41

BCC

xoniq schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 23:02:
[...]

Niet meer in OS X. Chrome en Safari gebruiken de all mighty keychain beide. Ik heb sinds deze week random lockups van een paar seconden in xterm.. ook lekker 😬

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Lyca schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:05:
[...]

Ze sluipen er gewoon super hard in, heb er weer maar eens een PRAM reset tegenaan gegooid.

Ik zag toevallig in je sig dat je een Microsoft freelance was. Lukt dat Mac leven jou met die omgevingen? Ik ga zelf in een paar Azure projecten stappen als Freelance, ik deed louter AWS en netwerk.
Destijds met Parallels gewerkt aan ASP.net en Windows projecten, ging prima. Maar ik doe weinig meer met C#, alles iOS. Ik had wel het idee dat Parallels in het begin fantastisch werkte en dat na verloop van tijd macOS en Windows elkaar steeds meer gingen bijten qua CPU gebruik. En Parallels werkte ook niet zo goed meer als in het begin met bijvoorbeeld integratie naar het dock en zo.

[ Voor 19% gewijzigd door BikkelZ op 22-02-2020 17:38 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:41
Wilde laatst iets inscannen en de scanner-app deed t niet goed dus heb ik de printer verwijderd en weer opnieuw toegevoegd.

Nu kan ik helemaal niet meer scannen. :'( Tips?

Afbeeldingslocatie: https://d1sz9tkli0lfjq.cloudfront.net/items/16160R0M3o2A1w371b00/Schermafbeelding%202020-02-22%20om%2017.36.11.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:57
BCC schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:21:
[...]

Niet meer in OS X. Chrome en Safari gebruiken de all mighty keychain beide. Ik heb sinds deze week random lockups van een paar seconden in xterm.. ook lekker 😬
Geeft dit info??
https://support.apple.com/nl-nl/guide/safari/ibrw1074/mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 13:09
Hi allemaal,

Ik ben opzoek naar een alternatieve muis van de Apple Magic Mouse 2, voor een langere tijd is deze niet altijd even comfortabel te gebruiken. Ik ben eigenlijk opzoek naar een muis die support heeft voor geatures zoals het wisselen tussen bureaubladen, App Expose etc. Tot mijn verbazing zie ik dat er niet veel alternatieven zijn, ik zag wel een muis van Logitech dat me best interessant lijkt.

https://www.logitech.com/nl-nl/product/mx-master-3

Vroeger was het echter zo dat draadloze niet-apple muizen een hele vreemde muis acceleratie hadden, wat niet fijn aanvoelde. Weten jullie of dit nu nog steeds zo is? En hebben jullie ervaring met deze muis specifiek op MacOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 12:05

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

kevinkrs schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:50:
Hi allemaal,

Ik ben opzoek naar een alternatieve muis van de Apple Magic Mouse 2, voor een langere tijd is deze niet altijd even comfortabel te gebruiken. Ik ben eigenlijk opzoek naar een muis die support heeft voor geatures zoals het wisselen tussen bureaubladen, App Expose etc. Tot mijn verbazing zie ik dat er niet veel alternatieven zijn, ik zag wel een muis van Logitech dat me best interessant lijkt.

Vroeger was het echter zo dat draadloze niet-apple muizen een hele vreemde muis acceleratie hadden, wat niet fijn aanvoelde. Weten jullie of dit nu nog steeds zo is? En hebben jullie ervaring met deze muis specifiek op MacOS?
Ik heb zijn voorganger (MX Master 2) en deze werkt zonder problemen op mijn 2017 MacBook Air (met Catalina). Geen vreemde acceleratie of iets dergelijks :) Qua gestures gebruik ik eigenlijk de toetsencombinaties die ik gewend ben. Alhoewel pagina terug etc. in Safari gewoon werken met de extra muisknoppen. Net zoals ze in Windows ook werken.

Werkt wel fijn moet ik zeggen. MX Master 2 en MX Keys toetsenbord. Gewoon een set om gelijktijdig op mijn MacBook Air en mijn Windows 10 laptop te gebruiken :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:54
Hi allemaal,

Ik gebruik tot volle tevredenheid een Surface muis. Heb ook de Apple muis maar gebruik deze eigenlijk nooit.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
bing69 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:32:
[...]

Ik gebruik tot volle tevredenheid een Surface muis. Heb ook de Apple muis maar gebruik deze eigenlijk nooit.
https://www.coolblue.nl/p...bluetooth-muis-blauw.html

Deze bedoel je dan? Ik heb hier ook naar bekeken en ik vond deze ook best interessant. Werkt alles out of the box? En heeft hij volle support voor gestures zoals de Apple Magic Mouse? En is hij niet te laag voor je gevoel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
Ik gebruik juist de Magic Trackpad 2, dat is een enorm fijn apparaat. Sindsdien (een jaar of wat) geen muis meer aangeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
xoniq schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:42:
Ik gebruik juist de Magic Trackpad 2, dat is een enorm fijn apparaat. Sindsdien (een jaar of wat) geen muis meer aangeraakt.
Ik had de trackpad (eerste versie) vroeger gebruikt. Opzich werkt het prima, maar als ik hem lang gebruik krijg ik toch een beetje last van mijn polsen :p

Een fysieke muiswiel is trouwens ook wel handig soms (voor de button op de scrollwheel zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:54
kevinkrs schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:35:
[...]

https://www.coolblue.nl/p...bluetooth-muis-blauw.html

Deze bedoel je dan? Ik heb hier ook naar bekeken en ik vond deze ook best interessant. Werkt alles out of the box? En heeft hij volle support voor gestures zoals de Apple Magic Mouse? En is hij niet te laag voor je gevoel?
Het is een "gewone" maar zeer prettige muis. Zeker niet te laag voor mij althans. Gestures zitten er niet in maar daarom gebruik ik eigenlijk deze muis en niet de apple muis. Vond dat nl niet zo (meestal) fijn werken met die gestures

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:12

Grin

Ride si sapis.

Nou... Gisteren uiteindelijk met de desktop de overstap gemaakt naar 10.15.4. Een verse install voelt weer goed na 18 maanden. Meteen een goed moment om alle back-ups te testen en alle instelling weer na te lopen.
Dit is met afstand het langste wachten ooit, het vorige record stond op de .3 release. Zelfs nu zijn nog niet alle basale fouten opgelost: veel files kopiëren (Firefox profile, in dit geval) kan nog steeds errors/freez geven. Werkelijk nog nooit eerder gehad... Nu maar hopen dat het hier bij blijft, zal wel niet... -O-
Mail lijkt op mijn MBP wel netjes te werken, deze staat al sinds dag één op 10.15.0, nu maar hopen dat het op de desktop ook goed blijft... Wat een shitshow was deze release cycle van iOS en macOS... :N

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:10
Ik heb sinds een tijdje dat mijn externe hdd’s niet uitschakelen bij verwijderen via de finder. Als ik ze via schijfhulpprogramma verwijder gaan ze wel netjes uit. De laatste Catalina update heeft het niet opgelost. Iemand een idee waar het aan kan liggen en hoe het op te lossen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Hi allemaal,

Je zou de Magic Grips eens kunnen proberen. Te koop bij o.a. Amazon.de.
Want voor gestures is de echte Magic Mouse 2 toch wel de betere.

https://www.iculture.nl/nieuws/magicgrips-magic-mouse-mac/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@kevinkrs Ik gebruik de MX Master 3 nu enkele weken uitsluitend met macOS. Er is veel mis met 10.15 maar over de muis heb ik tot zover geen klagen. Prima knaagdier onder 10.15, en 10.14.

Je kan heel veel instellen met de software van Logitech, tot zover prima ervaringen mee. Ik werk veel met meerdere desktops, full screen apps, etc. Daarom kan ik niet zonder Mission Control (duimknop) en de mouse gestures met de duimknop (snel wisselen tussen alle apps/desktops): een verademing. Net als het horizontale scrollwiel tijdens een browsersessie; lekker snel door openstaande tabbladen navigeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Grin op 30-03-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Het gaat niet helemaal lekker met de finder met de laatste update. Waar loop ik tegenaan.

1. Mappen die er zeer lang overdoen om te laden. Ik klik op de applicatie map. De map lijkt leeg. Het duurt lang voordat ik de apps zie.
2. Ik klik op mijn desktop map. Ik zag maar één map. Alle andere bestanden en mappen waren verdwenen. Paar minuten later waren ze terug. Paar minuten of zweet of ik de bestanden perongeluk had gewist. Maar er was niets in de prullenbak.

Wat ik ook raar vind. Time machine is soms 40GB - 80GB aan het backuppen terwijl ik niet eens zoveel heb gedaan op de computer.

[ Voor 9% gewijzigd door 4POX op 30-03-2020 09:09 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 17:54

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

4POX schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:07:
Het gaat niet helemaal lekker met de finder met de laatste update. Waar loop ik tegenaan.

1. Mappen die er zeer lang overdoen om te laden. Ik klik op de applicatie map. De map lijkt leeg. Het duurt lang voordat ik de apps zie.
2. Ik klik op mijn desktop map. Ik zag maar één map. Alle andere bestanden en mappen waren verdwenen. Paar minuten later waren ze terug. Paar minuten of zweet of ik de bestanden perongeluk had gewist. Maar er was niets in de prullenbak.

Wat ik ook raar vind. Time machine is soms 40GB - 80GB aan het backuppen terwijl ik niet eens zoveel heb gedaan op de computer.
Zijn er taken/applicaties (activity monitor) die veel CPU resources gebruiken op de achtergrond?

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook68
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 19:54
Update 10.15.4 installeert niet op mijn MBP mid 2012. Meerdere keren geprobeerd en aan Apple gemeld.
Weet iemand hoe het wel lukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spook68
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 19:54
Mr_Viking schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:39:
Wilde laatst iets inscannen en de scanner-app deed t niet goed dus heb ik de printer verwijderd en weer opnieuw toegevoegd.

Nu kan ik helemaal niet meer scannen. :'( Tips?
Ik had een vergelijkbaar probleem met mijnCanon scanner: Software die niet werkt oder Catalina.
Een oplossing zit in MacOS ingebouwd, met dank aan Epson.
Het is wat omslachtiger maar werkt wel ;)
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
spook68 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:44:

Het is wat omslachtiger maar werkt wel ;)
Succes
Thanks; dit werkt inderdaad prima!!
Tot nu toe deed ik m.b.v. de Canon app op mijn iPhone. Maar nu kan het dus gewoon met mijn iMac!!

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:35
Ik zit op 10.15 beta (19xxxxa) en als ik in Mail een zoekopdracht uitvoer, wordt er niets. gefilterd. Was voorheen instantenous maar nu wordt er een lange search gedaan zonder resultaat. Klinkt dit bekend (bij de beta gebruikers?)

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ander topic :)

[ Voor 97% gewijzigd door Grin op 30-03-2020 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

nwnc schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:01:
Ik zit op 10.15 beta (19xxxxa) en als ik in Mail een zoekopdracht uitvoer, wordt er niets. gefilterd. Was voorheen instantenous maar nu wordt er een lange search gedaan zonder resultaat. Klinkt dit bekend (bij de beta gebruikers?)
Heb hier al twee jaar lang last van. Mail gebruikt de spotlight daarvoor. Ik moet herstarten of een spotlight rebuild doen. Heb het probleem de laatste maanden niet meer gezien.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-08 15:20
Hebben mensen nog steeds veel problemen met Catalina? Ik ben een aantal maanden geleden terug gegaan naar Mojave omdat ik me irriteerde aan al de dingen die niet werkten (vooral mail search idd). Nu zit ik weer na te denken om te upgraden, doen of niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Misschien een domme vraag maar deze morgen moet ik heel snel aan een collega een diagram tonen welke ik heel snel voor hem ruw moest tekenen. Ik dacht ik doe dit snel op mn mac maar ik wist helemaal niet welke app ik hiervoor kon gebruiken. Enige wat ik online tegenkom is dat je Preview hiervoor kan gebruiken maar uiteraard moet je dan vertrekken van een bestaande image waar je dan kan op tekenen. Wat ik infeite zoek is een app zoals Paint op Windows, waarin je heel snel iets kan uittekenen. Hoeft niet veel toeters en bellen te hebben. Is er zo een programma voorgeinstalled op macos ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
spook68 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:37:
Update 10.15.4 installeert niet op mijn MBP mid 2012. Meerdere keren geprobeerd en aan Apple gemeld.
Weet iemand hoe het wel lukt?
Probeer de combo update eens: https://support.apple.com/kb/DL2037?locale=nl_NL

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
BTBoy schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:39:
Hebben mensen nog steeds veel problemen met Catalina? Ik ben een aantal maanden geleden terug gegaan naar Mojave omdat ik me irriteerde aan al de dingen die niet werkten (vooral mail search idd). Nu zit ik weer na te denken om te upgraden, doen of niet doen?
Bij mij werkt het allemaal prima. Op mijn Mac Mini (2014) op het werk, en op mijn Hackintosh thuis (vergelijkbaar iMac Pro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Rebbelx Wat ik doe, is een screenshot nemen (Cmd-Shift-4), ter grootte van de schets die ik moet maken. Die share ik met Preview, en dan doe ik Cmd-A, Delete (leeg image). Dan maak ik in Preview het plaatje :)

Voor goede schetsjes gebruik ik de iPad + pencil, bijv. Notability.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Rebbelx schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:58:
Misschien een domme vraag maar deze morgen moet ik heel snel aan een collega een diagram tonen welke ik heel snel voor hem ruw moest tekenen. Ik dacht ik doe dit snel op mn mac maar ik wist helemaal niet welke app ik hiervoor kon gebruiken. Enige wat ik online tegenkom is dat je Preview hiervoor kan gebruiken maar uiteraard moet je dan vertrekken van een bestaande image waar je dan kan op tekenen. Wat ik infeite zoek is een app zoals Paint op Windows, waarin je heel snel iets kan uittekenen. Hoeft niet veel toeters en bellen te hebben. Is er zo een programma voorgeinstalled op macos ?
Je kan dit ook heel makkelijk op bijvoorbeeld Draw.io of Lucidchart doen. Gebruik ik altijd voor schema’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:37
Mochten er nog mensen zijn die problemen hebben met de kleurweergave op hun externe display na de upgrade naar 10.15.4, waarbij wit ongeveer blauw is geworden, dan kun je als workaround 'High Dynamic Range' uitschakelen voor je externe display. Zie ook https://discussions.apple.com/thread/251213356

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Hebben jullie ook weleens dat voordat je de Mac afsloot alle apps gesloten waren, maar zodra je hem weer aanzet er opeens allerlei dingen "hersteld" worden? (Terwijl ik ook dat uit had staan :+) Rete irritant en ik kan niet uitvogelen waar het door komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
WhatsappHack schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:15:
Hebben jullie ook weleens dat voordat je de Mac afsloot alle apps gesloten waren, maar zodra je hem weer aanzet er opeens allerlei dingen "hersteld" worden? (Terwijl ik ook dat uit had staan :+) Rete irritant en ik kan niet uitvogelen waar het door komt.
Echt gesloten? Dus bolletje weg onder de app?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Vorkie schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:16:
[...]

Echt gesloten? Dus bolletje weg onder de app?

:)
Yup, echt weg. Sterker nog, ik wacht vaak even omdat ik voordat ik de Mac uitzet altijd 1.) nog ff check of er geen TimeMachine-backup loopt (en zo ja, dan zet ik hem niet uit), 2.) even de clean-up draai voor Safari waarbij alle tracking cookies weggelazerd worden.

Het gebeurt niet altijd, maar als het gebeurt zijn het meestal ook meteen meerdere apps. Vandaag Terminal, Safari en Sublime Text. (Terwijl ik Sublime echt ruim voor het afsluiten had gekilled. :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Yep daar komt mijn MacBook Air nu soms ook mee aanzetten. Ene boot wel, de andere niet. Heb alle apps afgesloten (met CMND+Q). En alles is ook keurig afgesloten, maar na een herstart. Boing, hallo hier zijn we weer...

Sinds 10.15.4...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:34

amphora

Websites & Fotografie

Ja, maar dat had ik al best lang, is in ieder geval niet pas sinds 10.15.4

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@SandsOfArrakis @amphora Fijn dat ik iig niet de enige ben, hehe. Ik weet niet precies sinds wanneer, maar denk meteen sinds de upgrade naar Catalina. Die heb ik echter pas een week of 6 geleden uitgevoerd, eerder kon niet hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Grin schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:48:
[...]
Zelfs nu zijn nog niet alle basale fouten opgelost: veel files kopiëren (Firefox profile, in dit geval) kan nog steeds errors/freez geven. Werkelijk nog nooit eerder gehad... Nu maar hopen dat het hier bij blijft, zal wel niet...
[...]
En als ik het niet dacht... Some Users Experiencing System Crashes on macOS 10.15.4, Especially During Large File Transfers
"
There is a serious issue with 10.15.4.

It shows up in different scenarios, even on Apple disks but is more likely when there are lots of IO threads. We think it is a threading issue. So while SoftRAID volumes are hit the hardest (its now hard to copy more than 30GB of data at a time), all systems are impacted by this.

In our bug report to Apple, we used a method to reproduce the problem with ONLY Apple formatted disks. Takes longer to reproduce, but that is more likely to get a faster fix to the user base.

"
}:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 12:08

Quakie

quakelen

Dit is de eerste versie sinds 2008 die ik links laat liggen... Ik vind het bizar dat versie .4 nog steeds van die grote serieuze bugs bevat.

Ik weet niet zo uit mijn hoofd welke versie, maar volgens mij zijn er een paar MacOS waar versie .5 final was.

Misschien moeten ze afstappen van jaarlijks een nieuwe versie lanceren?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

En gelijk heb je! Je mist niks essentieels met Mohave, prima OS. 10.15 gewoon overslaan, dit is de slechtste versie van macOS na 10.3 (10.0 t/m 10.3 waren echt niet best...).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Geldt niet voor iedereen dat Catalina slecht is. Ik heb nergens last van.

Prima dat er ieder jaar een nieuwe versie komt met feature updates!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb iets vreemds.
Als ik mijn Mac mini wis en de hdd formatteer en daarna mijn mini van af USB installeer zonder iCloud koppeling.

Tijdens de installatie skip ik WiFi (ik heb een kabel liggen) ook kies er voor geen instellingen terug en over zetten. En ik skip verbinding maken met iCloud en Apple ID verbinden aan de login.

Tot mijn verbazing maakt catalina uit zich zelf verbinding met mijn WiFi inclusief wpa key.

Ik heb nu 2 keer mijn Mac mini gewist en geïnstalleerd om zeker te weten dat toch niet ergens mijn WiFi gegeven heb op gegeven.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

xbeam schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:58:
Ik heb iets vreemds.
Als ik mijn Mac mini wis en de hdd formatteer en daarna mijn mini van af USB installeer zonder iCloud koppeling.

Tijdens de installatie skip ik WiFi (ik heb een kabel liggen) ook kies er voor geen instellingen terug en over zetten. En ik skip verbinding maken met iCloud en Apple ID verbinden aan de login.

Tot mijn verbazing maakt catalina uit zich zelf verbinding met mijn WiFi inclusief wpa key.

Ik heb nu 2 keer mijn Mac mini gewist en geïnstalleerd om zeker te weten dat toch niet ergens mijn WiFi gegeven heb op gegeven.
Ik heb zo'n vermoeden dat de wifi instellingen in de cloud bewaard worden. Met mijn oude iPhone was ik bij mijn ouders langs geweest. Ingelogd op hun wifi verbinding. Later kocht ik een MacBook Air. Ga met mijn Air langs mijn ouders. En instant netwerk verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:48
Ik heb iets vreemds.

Dat is iCloud keychain: https://support.apple.com/en-us/HT204085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hulliee schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:02:
Geldt niet voor iedereen dat Catalina slecht is. Ik heb nergens last van.

Prima dat er ieder jaar een nieuwe versie komt met feature updates!
Er zijn zeker use cases waarbij je er geen/weinig last van hebt, maar deze zijn m.i. een uitzondering. Wanneer zelfs John Gruber, doorgaans fair tot positief over Apple, dit zegt:
"MAC: D
This was a hard score for me to assign.
"
"But no one can convince me that Catalina is not abnormally buggy, even now, months after release."
"If I could give Mac hardware and software separate scores, I’d give hardware a B and software an F — not one thing about Mac software got better in 2019 and everything that did change made it worse. Where’s the Tylenol?"

De bugs in de eerste versies, tot ongeveer de .3 release, waren echt te heftig en te veel. Dit zou na een .1 release gewoon opgelost moeten zijn. In mijn ogen duurde dit te lang; het waren te veel en te grote bugs.

Maar ik ben blij dat er ook positieve geluiden zijn over Catalina! Het gaat dus ook nog geregeld goed. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Ik heb iets vreemds.

Als je naar Systeeminstellingen => Netwerk => WiFi => Geavanceerd gaat dan zie je daar allerlei Netwerknamen staan en daar zal zeker die van jou bij staan.
Mocht je ook nog een iPhone of iPad hebben, dan zie je daar ook de Netwerknamen van Locaties waar je met je iPhone / iPad geweest bent en hebt ingelogd op hun WiFi netwerk.

Dus als je echt helemaal opnieuw wil beginnen kun je ze daar allemaal weghalen.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
funske schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:42:
[...]

Als je naar Systeeminstellingen => Netwerk => WiFi => Geavanceerd gaat dan zie je daar allerlei Netwerknamen staan en daar zal zeker die van jou bij staan.
Mocht je ook nog een iPhone of iPad hebben, dan zie je daar ook de Netwerknamen van Locaties waar je met je iPhone / iPad geweest bent en hebt ingelogd op hun WiFi netwerk.

Dus als je echt helemaal opnieuw wil beginnen kun je ze daar allemaal weghalen.
hahah ja was dat het maar of de keychain, Dan was het niet zo vreemd.
ik zal de situatie schets nog een keer maken\
stap 1 maak een boot Install usb
stap 2 start de mac van usb
stap 3 formatteer de HDD waar MacOS op staat
stap 4 installeer MacOS van af de usb op de HDD
stap 5 loop de first Install instellingen door selecteer geen backup of bestanden overzetten
stap 6 zeg bij het scherm verbinding maken met wifi nee niet niet nu ( skip)
stap 7 maak een admin aan lokale gebruiker pietje wachtwoord 123456787
stap 8 verbindingen maken met iCloud zeg je ook nee ( skip)
stap 9 login als pietje
stap 10 sluit de utp kabel aan.
8)7 _/-\o_ Gevolg stap 10 ik heb spontaan wifi verbinding met mijn WPA beveiligt netwerk. _/-\o_ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Grin schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:53:
[...]

Er zijn zeker use cases waarbij je er geen/weinig last van hebt, maar deze zijn m.i. een uitzondering. Wanneer zelfs John Gruber, doorgaans fair tot positief over Apple, dit zegt:
"MAC: D
This was a hard score for me to assign.
"
"But no one can convince me that Catalina is not abnormally buggy, even now, months after release."
"If I could give Mac hardware and software separate scores, I’d give hardware a B and software an F — not one thing about Mac software got better in 2019 and everything that did change made it worse. Where’s the Tylenol?"

De bugs in de eerste versies, tot ongeveer de .3 release, waren echt te heftig en te veel. Dit zou na een .1 release gewoon opgelost moeten zijn. In mijn ogen duurde dit te lang; het waren te veel en te grote bugs.

Maar ik ben blij dat er ook positieve geluiden zijn over Catalina! Het gaat dus ook nog geregeld goed. d:)b
Er zullen ongetwijfeld bugs zijn. Elk OS, stuk software heeft dat. Maar er wordt geroepen dat Catalina de slechtste zou zijn tot nu. Grote bugs. Daar ben ik het niet mee eens. En gezien de reacties op dit forum, minimaal qua problemen, denk ik dat ik daar niet alleen in sta.

Catalina is nog niet bij mij onderuit gegaan. 10.13 en 10.14 wel een keer. Lag dat aan macOS of de software die ik had draaien? Geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Mijn primaire LG Monitor is weggeweest voor reparatie. Dus een tijdje alleen met mijn oude 24" gewerkt. Nu de LG weer terug is en beide schermen weer zitten aangesloten, heb ik enorm veel last dat het tweede (de 24") scherm niet geactiveerd wordt als de mac uit slaapstand komt. Alleen een shutdown en dan weer opstarten verhelpt het tijdelijk. Een a twee sleep momenten later en de monitor komt weer niet erbij uit slaapstand.
Zou een SMC reset hierbij helpen ?

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb dat heel soms met mijn externe monitor. Ik trek dan even het kabeltje uit de mac en er weer terug in, meestal komt hij dan wel weer in beeld.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Voor de mensen met problemen met externe schermen:

Er is een update voor macOS die het een en ander op moet lossen.

https://www.iculture.nl/n...-15-4-aanvullende-update/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:58:
Ik heb dat heel soms met mijn externe monitor. Ik trek dan even het kabeltje uit de mac en er weer terug in, meestal komt hij dan wel weer in beeld.
Hier normaal ook, maar nu dus niet meer. En laten we eerlijk wezen, dat is natuurlijk ook niet echt een oplossing ...

@Jeroen O Gelijk even proberen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Wat mij na een nieuwe installatie ook op valt is valt dat nieuw geïnstalleerde programma’s de eerste run niet starten en dat er een crashen melding op scherm staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Grin schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:53:
Er zijn zeker use cases waarbij je er geen/weinig last van hebt, maar deze zijn m.i. een uitzondering. Wanneer zelfs John Gruber, doorgaans fair tot positief over Apple,
Die gast waait net zo hard met alle winden mee als al die andere bloggers en vloggers. Wat hij zegt is dan ook nietszeggend.
Mja, dit is een standaard verhaaltje dat zich de afgelopen 20 jaar bij iedere release zich weer herhaalt. Het is nog nooit anders geweest als je naar de data kijkt. Het is in ieder geval nog nooit gebleken dat het gevoel die men had overeenkwam met de werkelijkheid.

Kortom, het is gewoon het standaard plaatje van "waar gewerkt wordt, vallen spaanders". Er gaan dus altijd wel wat dingen mis net als dat er altijd wel iemand ineens zijn workflow moet omgooien. Mensen maken het alleen (onnodig) spannender dan het in werkelijkheid is. Qua bugs steekt Apple nergens boven uit. Zowel negatief als positief niet. Ze hebben bugs en die fixen ze (binnen een redelijke termijn).

Probeer anders eens een rolling release Linux distro voor een tijdje. Dan stromen de bugfixes je iedere dag tegemoet. Eens kijken hoe snel je dan weer terug bent bij iets wat niet zo vaak geupdate wordt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Update doen naar 10.15.4 is mij heel slecht bekomen, alles qua Terraform dat ik gebruikte werkte niet meer.

Ineens begon macOS moeilijk te doen over de certificate stores, ik heb een internet recovery moeten doen naar 10.15.3.

Catalina is voor mij de meest vreselijke release dat ik me nog levendig voor de geest kan halen. Ik vertrouw op niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:58:
Dat moet ik meerdere keren per dag doen. Een enkele keer wordt ook mijn toetsenbord niet herkend, of de speakers van de monitor. Of de 4k-monitor doet geen hdpi meer en wordt op 30Hz of 1920x1080 ingesteld. Na een herstart werkt alles weer goed.
Het went ...

Zolang hij het verder goed doet heb ik er geen probleem mee.

Wat ik al een tijdje niet meer heb gezien is de melding 's ochtends dat mijn MacBook zichzelf vanwege een probleem had herstart. Ik weet niet of dat te maken heeft met het uitschakelen van Power Nap, zou kunnen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Jeroen O schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:39:
Voor de mensen met problemen met externe schermen:

Er is een update voor macOS die het een en ander op moet lossen.

https://www.iculture.nl/n...-15-4-aanvullende-update/
Ik ga 'm checken. Na de update van 10.15.4 (eerste update) werkt mijn tweede scherm niet meer lekker op mijn Hackintosh + Mac mini. Zal eens kijken of deze iets fixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Bij lijkt het na die supplemental update eist beter te zijn met het tweede scherm. Fingers crossed ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Sinds de re-install van 10.15.4, elke keer ik hem aan een scherm hang via USB-C, crasht die.

Nu de supp update aan het downloaden, hopelijk werkt het. Ik ben het wel stilletjes aan beu. Ik heb heel veel zin om eventjes te wachten op de nieuwe Dell XPS en weg te migraten van MacOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Gebruiken jullie time machine ? Indien ja, is het normaal als je bv 2 weken geen backup meer genomen hebt dat dit lang kan duren ? Bij mij was het nu 2 weken geleden, ik start time machine nu voor een back up te nemen, dit ging +-25gb zijn. Heeft ongeveer een 2 en een half uur in beslag genomen. Ik neem de backup op een externe ssd die verbonden is via usb-c. Lijkt me toch tergend traag, niet ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Rebbelx schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 15:09:
Gebruiken jullie time machine ? Indien ja, is het normaal als je bv 2 weken geen backup meer genomen hebt dat dit lang kan duren ? Bij mij was het nu 2 weken geleden, ik start time machine nu voor een back up te nemen, dit ging +-25gb zijn. Heeft ongeveer een 2 en een half uur in beslag genomen. Ik neem de backup op een externe ssd die verbonden is via usb-c. Lijkt me toch tergend traag, niet ?!
Ja dat kan erg lang duren soms. En een andere keer gaat het super snel. Natuurlijk ligt het aantal de hoeveelheid veranderde data, maar het wisselt erg. Ik heb wel eens 4 weken geen backup kunnen maken, en toen duurde het meer dan een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

ppl schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:50:
[...]
Die gast waait net zo hard met alle winden mee als al die andere bloggers en vloggers. Wat hij zegt is dan ook nietszeggend.
[...]
Jij hecht blijkbaar geen waarde aan zijn woorden, dat is uiteraard prima. Maar om hier in zijn algemeenheid te zeggen dat het nietszeggend is, wat jij hier doet, is m.i. echt te kort door de bocht. Binnen de 'Apple community' is hij echt een naam. Reken maar dat ze dit in Cupertino, bij het hogere management, onder ogen krijgen.

"Mja, dit is een standaard verhaaltje dat zich de afgelopen 20 jaar bij iedere release zich weer herhaalt."
Met deze argumentatie kan er nooit een slechte release zijn...

"Het is in ieder geval nog nooit gebleken dat het gevoel die men had overeenkwam met de werkelijkheid."
Ohja?
10.1 hebben ze gratis weggegeven, zo goed waren de releases toentertijd. Zet het even voor jezelf op een rijtje voordat je dit soort dingen roept. En daarbij zijn er wel degelijk releases van macOS die zich sinds het begin, of vlak daarna, goed gedragen. Voor de rest: Zeg eens wat jij vindt in plaats van in algemeenheden te vervallen. Ben wel eens nieuwsgierig naar jouw mening en ervaringen. Ik hoef het niet met je eens te zijn maar dit soort argumenten/discussies doen het niet voor mij.

[ Voor 21% gewijzigd door Grin op 11-04-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Rebbelx schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 15:09:
Ik heb gewoon een externe schijf aan m’n Mac hangen die continu backups maakt. Dan heb je er geen erg in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

xoniq schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:59:
[...]

Ik heb gewoon een externe schijf aan m’n Mac hangen die continu backups maakt. Dan heb je er geen erg in.
Is normaal. Hoe langer je wacht. Hoe langer het duurt.

Ik heb een schijf waar ik door de Corona niet bijkan. Die backup is nu 90 dagen oud. Zodra ik die schijf terug heb weet ik nu al dat OSX daar de hele nacht mee bezig is.

Apple is niet meer zo bezig met het verbeteren van Time Machine. Ik wacht nog steeds op APFS ondersteuning op externe schijven. Maar ik denk dat het er niet meer komt.

OSX zal in de toekomst opgaan in iPad OS en dan kunnen wij alleen nog backuppen naar de iCloud.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Helaas, tweede scherm komt meeste tijd niet uit sleep.... ERG irritant. SMC reset heeft ook niet geholpen ... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
4POX schreef op zondag 12 april 2020 @ 08:30:
[...]

Is normaal. Hoe langer je wacht. Hoe langer het duurt.

Ik heb een schijf waar ik door de Corona niet bijkan. Die backup is nu 90 dagen oud. Zodra ik die schijf terug heb weet ik nu al dat OSX daar de hele nacht mee bezig is.

Apple is niet meer zo bezig met het verbeteren van Time Machine. Ik wacht nog steeds op APFS ondersteuning op externe schijven. Maar ik denk dat het er niet meer komt.

OSX zal in de toekomst opgaan in iPad OS en dan kunnen wij alleen nog backuppen naar de iCloud.
Dat laatste zal nooit gebeuren, ivm bedrijven die time machine gebruiken. macOS zal ook nooit opgaan in iPadOS omdat de iPad altijd inferieur zal blijven aan macOS op een dedicated Mac voor power users. Ze gooien hooguit de kloof dicht tussen een Mac en een iPad, maar dat is dan ook alles.

Tenzij je goede bronnen hebt, blijft het een (onrealistische) speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
En zelfs al worden beide besturingssystemen samengevoegd:

Het is sinds iOS 13 mogelijk om op een iPhone of iPad een externe harde schijf of USB stick aan te sluiten. Dus je kunt altijd een backup maken van bestanden. Ook kopiëren naar een NAS of server is mogelijk.

Dat je in de toekomst alleen naar iCloud kunt backuppen, lijkt me niet realistisch, aangezien het nu juist de andere kant op gaat. Hooguit dat iCloud backup ook onder macOS beschikbaar komt (als dat het al niet is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

xoniq schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:53:
[...]

Tenzij je goede bronnen hebt, blijft het een (onrealistische) speculatie.
Ik mag speculeren. Het is een onderbuik gevoel. Misschien is dit niet het goede topic. OSX zal in de toekomst verschuiven naar de PRO apparaten. Dus alleen de dure machines. Het zal weinig nieuwe functies krijgen want power users hebben alleen een schil nodig voor de krachtige programma's die ze draaien. Hoe vaak zie je wel niet PRO mensen die nooit hun machine upgraden naar een nieuw OS. Als de upgrade fout gaat en je kan dagen niet editen.

De MacBook Air en mini gaan volledig ARM en richting iPad OS. Apple zei dat ze IOS en OSX nooit samen gaan voegen. Om daarna iPad OS te introduceren die langzaam meer functies krijgt die in de richting van OSX komt. Zal mij Niet verbazen als Apple binnen twee jaar de Xcode suite introduceert voor iPad OS.

Apple Time Machine heeft een opfris buurt nodig. De dag dat ik de eerste WWDC presentatie zag van AFPS werd ik helemaal blij van de harde links met bestanden. Lijkt me een kleine moeite om in time machine te bouwen. Hoeveel betrouwbaarder gaan backups worden naar een APFS volume/image? Ook iets wat bedrijven zouden zien.

Waarom ik denk dat OSX voor consumenten verdwijnt? In het begin krijg IOS alle nieuwe functies. Maar nu is het omgekeerd. OSX krijgt nu een jaar later wat IOS eerst kreeg.

Dat Catalina volledig 64bit werd en een gescheiden system partitie. Dat zat al in IOS.

Misschien kunnen wij samen topic opnemen waar wij kunnen discussiëren over de richting van OSX

[ Voor 4% gewijzigd door 4POX op 13-04-2020 08:14 ]

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste

Let op:
macOS bèta's zijn beschikbaar voor mensen met een Apple Developers account, of voor deelnemers aan het beta software program. Hoe je aan de bèta's komt buiten deze officiële kanalen moet je zelf weten, maar het vragen hier om, of het bieden van hulp hiermee is niet toegestaan. Zie ook Het algemeen beleid #verbodencopyright.