Ja,pinda powerrr schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:20:
Nou, zal ik er dan maar een video in gooien?
[YouTube: 4 Klon Style Pedals (Arc Effects Klone, EHX Soul Food, Mosky Golden Horse, Wampler Tumnus Deluxe)]
maar die heb je niet zelf gemaakt
Ja,pinda powerrr schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:20:
Nou, zal ik er dan maar een video in gooien?
[YouTube: 4 Klon Style Pedals (Arc Effects Klone, EHX Soul Food, Mosky Golden Horse, Wampler Tumnus Deluxe)]
Zeikerd....Ramzzz schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:44:
[...]
Hier zitten alleen niet de Klon zelf en de Archer (bijv.) bij.
Die looper ken ik ergens van.
Waiting on the world to change
Nou, voor de volledigheid dan:pinda powerrr schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:01:
[...]
Zeikerd....
[YouTube: Klon Centaur KTR vs Mosky Golden Horse]
[...]
![]()
Gelukkig hebben we YouTube, dan hoeven we dat allemaal zelf niet meer te doen
[ Voor 11% gewijzigd door Ramzzz op 07-04-2020 16:13 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Wat, je koopt een originele Klon©®™ Centaur©®™?
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Clowns to the left of me, Jokers to the right
Ik koop helemaal niks meer, ik overweeg zelfs te verkopen.Ramzzz schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:10:
[...]
Wat, je koopt een originele Klon©®™ Centaur©®™?![]()
[ Voor 57% gewijzigd door KnoxNL op 08-04-2020 11:51 ]
Dat zal ik straks na het werk eens proberenKnoxNL schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:46:
[...]
Ik koop helemaal niks meer, ik overweeg zelfs te verkopen.
@Kapoen Hoe wil je precies gaan werken? Met plugins in bv Cubase etc, of wil je je sound op de interface kunnen bepalen inc cabinet simulation etc.
Want dat bepaalt wezenlijk je keuze, alsmede budget.
Misschien heel dom: Wat gebeurd er als je de master dicht draait? Ik kan me voorstellen dat er dan nog wel output over USB is.
Ik kan de Focusrite Scarlett solo v3 erg aanraden in deze categorie.Kapoen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:29:
Hebben jullie per toeval een goede suggestie voor een USB interface om gitaar op te nemen? Mijn budget zit ruim genomen tussen €0 en €150.
Ik heb op dit moment een Tascam US-122mkII aan mijn PC hangen, maar aangezien Tascam geen drivers heeft ontwikkeld voor Windows 10geeft dit problemen wanneer ik een opname wil doen in bv. Audacity.
Via kunst en vliegwerk kon ik de oude drivers voor windows 8 wel installeren, maar dit geeft toch echt problemen nu.
Het is hierboven ook al genoemd, maar is de output van het signaal over USB afhankelijk van de volumeknop van de amp? Ik zou verwachten dat dat losstaat van elkaar, of dat het op z'n minst instelbaar is. Wellicht heeft Roland in de drivers ook een settings programmaatje ofzo?Wanneer ik mijn Roland Blues Cube rechtstreeks aan mijn PC hang met USB kabel werkt alles prima, alleen wordt de speaker niet gedempt wanneer ik mijn koptelefoon inplug, dus het is lastig concentreren op een backing track/drum groove.
Voordeel van de Scarlett Solo is dat je er ook Ableton Live en ProTools First bij krijgt, met ook een aantal redelijke amp simulators.Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe interface om mijn 'muziekschool huiswerk' een beetje fatsoenlijk af te werken, smartphone opnames met een lading reverb zijn mijn ding niet. Ik wil dus eventueel een ritme kunnen opnemen of een backing track opzetten en daarover kunnen spelen.
Dit is inderdaad ook zo bij de Focusrite die ik hierboven noem, wordt veel software meegeleverd.Gitarist schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:00:
[...]
Ik kan de Focusrite Scarlett solo v3 erg aanraden in deze categorie.
[ Voor 24% gewijzigd door KnoxNL op 08-04-2020 14:26 ]
Ja, die v2's zijn ook nog leverbaar en vaak gunstig geprijsdKnoxNL schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:19:
[...]
Dit is inderdaad ook zo bij de Focusrite die ik hierboven noem, wordt veel software meegeleverd.
Het is maar net hoe uitgebreid je de interface zelf wilt hebben
Overigens is er van die ik noemde ook een 3rd gen, dus zou dan altijd daarvoor gaan ipv de 2nd gen:
https://www.thomann.de/nl/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm
Ik blijf echter ook Roland fan:
https://www.thomann.de/nl/roland_rubix22.htm
Komt met Ableton lite en Hz input speciaal voor instrumenten. En werkt nog met Ipad voor als je op reis bent.
Zoveel moois te krijgenGitarist schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:45:
[...]
Ja, die v2's zijn ook nog leverbaar en vaak gunstig geprijsd![]()
Maar ook die Focusrites hebben een "instr" standje wat overeenkomt met die Hz input op de Roland.
Maar dat die ook op iPad werkt is ook wel nice, daar zou ik graag eens mee willen testen
Als het goed is noemen ze dat: Hybrid picking. (k ben gewend om ‘gewoon’ te alternate picken, maar ik zie sommige country gasten ook vaak een combi doen van plectrum en vingers.)Gitarist schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:44:
[Afbeelding]
In other news: heb weer eens een boekje gekocht. Staan wat geinige licks in! Wel jammer dat er niet bij staat hoe je het precies moet doen met je plectrumhand. Ik ben gewend om ‘gewoon’ te alternate picken, maar ik zie sommige country gasten ook vaak een combi doen van plectrum en vingers.
Maar hier staan dus puur de melodieën in en een beetje theorie.
Maar goed, wel een paar geinige ideeën van licks waar ik zelf nooit op zou zijn gekomen
[ Voor 4% gewijzigd door apollo13 op 08-04-2020 17:59 ]
apollo13
Rammelen en extra trillingen bij lage tonen kan komen door de halskromming, maar ook door de topkam. Opening te klein/te groot voor de lage E-snaar, bijvoorbeeld.Meulugar schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:02:
Op aanraden van Pinda ben ik dit topic gaan volgen. Ik speel net een weekje en volg eerst via Fender.com wat lessen. Later dit jaar (september) zal ik mij inschrijven bij een muziekschool. Ik heb een Fender FA115 acoustisch en ik erger me mateloos aan de Lage E eerste fret. Deze klinkt ontzettend blikkerig. Trilt te veel Kan het niet echt uitleggen, maar bij het spelen van Come as you are irriteer ik mij er zo aan dat ik iedere keer de weg kwijt raak. Ik druk hem voor het metalen randje flink stevig aan, maar hoe hard ik ook lijk te drukken bij blijft ontzettend resoneren. Moet ik gewoon nog harde drukken of is er een andere truc die ik kan toepassen?
[ Voor 23% gewijzigd door Ramzzz op 09-04-2020 14:43 ]
Ja, die term heb ik idd wel eens gehoord maar eigenlijk nooit serieus geprobeerd. Zou ik eens moeten doen...apollo13 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:56:
[...]
Als het goed is noemen ze dat: Hybrid picking. (k ben gewend om ‘gewoon’ te alternate picken, maar ik zie sommige country gasten ook vaak een combi doen van plectrum en vingers.)
Dat moest ik een tijdje geleden ook doen in het nummer van de Cranberries, Zombie.
Hmm zal eens een tutorial opzoeken van dat nummer (heb nooit echt serieus geluisterd naar Bon Jovi), maar het klinkt alsof het te doen moet zijn, al hybrid pickend als beginner op dat gebiedKnoxNL schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:06:
Als je eenmaal gewend raakt aan Hybrid Picking (en je niet zo handig bent met alleen een plectrum omdat je niet zo'n goede gitarist bent) vind ik het echt wel zijn voordelen hebben. Het is er een beetje ingeslopen maar veel dingen doe ik nu automatisch zo.
Het is eigenlijk begonnen toen ik Wanted - van Bon Jovi ging oefenen. Als je de intro lick niet hybrid picked krijg je nooit die sound.
[ Voor 4% gewijzigd door Gitarist op 09-04-2020 13:30 ]
Welkom!Meulugar schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:02:
Op aanraden van Pinda ben ik dit topic gaan volgen. Ik speel net een weekje en volg eerst via Fender.com wat lessen. Later dit jaar (september) zal ik mij inschrijven bij een muziekschool. Ik heb een Fender FA115 acoustisch en ik erger me mateloos aan de Lage E eerste fret. Deze klinkt ontzettend blikkerig. Trilt te veel Kan het niet echt uitleggen, maar bij het spelen van Come as you are irriteer ik mij er zo aan dat ik iedere keer de weg kwijt raak. Ik druk hem voor het metalen randje flink stevig aan, maar hoe hard ik ook lijk te drukken bij blijft ontzettend resoneren. Moet ik gewoon nog harde drukken of is er een andere truc die ik kan toepassen?
Volgens mij doen de "beteren onder ons, aka de professionals" het op de manier die jij beschrijft.Gitarist schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:26:
[...]
Maar... hoe doen júllie dat dan? Plectrum tussen duim en wijsvinger en met de overige vingers plukken? Of met een duimplectrum oid?
[ Voor 11% gewijzigd door pinda powerrr op 09-04-2020 14:15 ]
Ik heb net een prijsopgave gevraagd voor de Focusrite Scarlett 2i2 en de Roland Rubix 22 bij een lokale winkel hier in België (we gaan een beetje chauvinistisch doen).KnoxNL schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:19:
[...]
Dit is inderdaad ook zo bij de Focusrite die ik hierboven noem, wordt veel software meegeleverd.
Het is maar net hoe uitgebreid je de interface zelf wilt hebben
Overigens is er van die ik noemde ook een 3rd gen, dus zou dan altijd daarvoor gaan ipv de 2nd gen:
https://www.thomann.de/nl/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm
Ik blijf echter ook Roland fan:
https://www.thomann.de/nl/roland_rubix22.htm
Komt met Ableton lite en Hz input speciaal voor instrumenten. En werkt nog met Ipad voor als je op reis bent.
Mwah ik denk dat je hals een beetje krom is en dat je snaar tegen andere frets aan resoneert. Denk niet dat je hier iets aan kan doen...Meulugar schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:02:
Kan niet stoppen met ontploffen!
[ Voor 16% gewijzigd door apollo13 op 09-04-2020 14:54 ]
apollo13
Goed nieuws:
Thanks allen, bovenstaande is inderdaad juist. Als ik hem fret krijg ik de plectrum niet tussen de 2e fret. bij de andere snaren is dat niet het geval.Bob Popcorn schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:39:
[...]
Mwah ik denk dat je hals een beetje krom is en dat je snaar tegen andere frets aan resoneert. Denk niet dat je hier iets aan kan doen...
Vingertoppen branden inderdaad al een weekjeRamzzz schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:18:
[...]
Rammelen en extra trillingen bij lage tonen kan komen door de halskromming, maar ook door de topkam. Opening te klein/te groot voor de lage E-snaar, bijvoorbeeld.
Ook snaarspanning speelt een rol, ‘leeftijd’ van je snaren, aanslag, je vingerzetting - als je net begint, zijn je vingers nog niets gewend, ‘indrukken’ van de snaar op die positie vergt meer kracht en kan dus lastig zijn.
@Meulugar aanvullend is het ook nog eens zo dat het op een 'western' het zwaarst is om te leren gitaarspelen.
Een 'Spaanse' gitaar is wat vriendelijker voor je vingertoppen, en een 'elektrische' speelt over het algemeen ook minder zwaar.
Op een 'Western' beginnen is dan wel weer stoer, je eelt zal sneller opkomen - en ook blaren.
[ Voor 60% gewijzigd door Meulugar op 09-04-2020 15:38 ]
Meulugar schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:28:
[...]
Thanks allen, bovenstaande is inderdaad juist. Als ik hem fret krijg ik de plectrum niet tussen de 2e fret. bij de andere snaren is dat niet het geval.
[...]
Vingertoppen branden inderdaad al een weekjewe gaan stug door. Wilde iig acoustish beginnen. investering is ook wat lager. Als straks de Corona voorbij is maar eens een electrische lenen van een maatje van me. Ik heb ooit wel eens wat getokkeld in de punk tijd en ik herinner mij dat het veel soepelder speelde dan wat ik nu ervaar. Maar het is leuk tijdverdrijf nu ik opgesloten zit
Die ga ik vanavond of dit weekend eens even checken, thanks!pinda powerrr schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:12:
[...]
Volgens mij doen de "beteren onder ons, aka de professionals" het op de manier die jij beschrijft.
Overigens heb ik hier ook een paar halfslachtige pogingen op ondernomen, ik vind het nog maar lastig.
Onderstaand een gitarist die ik via Facebook tegenkwam. Niet bekend, maar fantastisch hoe hij kan spelenIn dit filmpje genoeg hybrid picking! Let op zijn hand, soms is het bijna niet te zien en wisselt snel van plectrum naar hand en alles er tussenin.
[YouTube: Matthew Lee Solo guitar on Waylon Jennings “ Good Ol’ Boys”]
Ik speelde het nummer altijd als arpeggio van het akkoord (weliswaar in gehusselde volgorde) en dan op tel vier die nulletjes (de e en b snaar open). Ten minste, dat is wat ik erin hoor.apollo13 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:44:
@Gitarist In bv. bar 17 tm 25 op mijn muziekblad komen ze voor, voorbeeldje:
- - - - - - - - - - - - - - - 0 - -
- - - - - - - - - - - - - - - 0 - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
- 3 - 3 - 3 - 3 - 3 - 3 - - 3
Ik pick noten 7 dus met mijn ringvinger, de rest met plectrum. Mijn plectrum blijft de hele tijd tussen duim en wijsvinger.
P.s. bladmuziek is door mijn leraar gemaakt, dit is dus zijn interpretatie van het nummer.
De Orange Micro terror is (naar mijn mening) een heel leuke amp, alleen, omdat het een buienversterker is, gaat 'ie op z'n mooist klinken op hogere volumes.Grifoendor schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:17:
Hi Tweakers, ik speel al enkele jaren gitaar op een Fender Squier Stratocaster en ik heb daarnaast een Line 6 Spider IV 15. Destijds de versterker in een opwelling gekocht, maar ben er toch niet helemaal tevreden mee.. de sound over de speakers vind ik niet fijn klinken, maar met een koptelefoon op (DT 770) wel. Daarnaast word ik af en toe een beetje overweldigd door de vele opties/functies die erop zitten, waardoor ik toch minder vaak speel, oftewel ik ben op zoek naar een andere versterker voor thuisgebruik!
Ik zat eerst te kijken naar een 1x12 cabinet met een Celestion Vintage speaker, met daarbij een Orange Micro Terror. Vooral vanwege de simpliciteit van die combinatie, alleen zie ik nu toch dat deze erg hard moet staan voordat deze goed geluid geeft en de koptelefoon aansluiting niet van hele goede kwaliteit is. Daarnaast is er gewoon zoveel keuze dat ik door de bomen het bos niet echt meer zie, wil ik weer een solid-state combo, hybrid of buizen en past het daarnaast in het budget 400-500 euro?
Ik zie graag jullie tips/aanbevelingen tegemoet!
Ik ben dus inderdaad wel heel erg benieuwd naar de Micro Terror in combinatie met bijvoorbeeld de Harley Benton G112 Vintage, alleen speel ik dus wel gewoon op een kamer (gelukkig geen buren). De muziek genres die ik speel zijn: rock, punk, lichte metal maar hou daarnaast ook van John Mayer. Ben dus eigenlijk opzoek naar een oplossing die all-round gebruikt kan worden.Gitarist schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:35:
[...]
De Orange Micro terror is (naar mijn mening) een heel leuke amp, alleen, omdat het een buienversterker is, gaat 'ie op z'n mooist klinken op hogere volumes.
Ik zou je adviseren om eerst goed na te denken wat je precies wilt.
Wat voor soort muziek speel je of wil je gaan spelen. Aan de hand daarvan kan je (eventueel met behulp van ons in dit topic) bepalen wat voor een soort versterker het beste bij jou past.
Daarnaast is het ook van belang om te weten waar je gaat spelen. Gaat de versterker bij wijze van spreken de slaapkamer niet uitkomen, dan is een dikke (buizen)amp met hoog wattage misschien overkill. Maar als je er ook (kleine) optredens mee gaat doen, dan wordt het weer een ander verhaal. Nadeel van grotere versterkers is dat ze meestal weer geen hoofdtelefoon-aansluiting hebben.
Ook als je vooral met hoofdtelefoon speelt, dan zou je ook kunnen overwegen om helemaal geen versterker te gebruiken, maar dat geld te investeren in een goede interface voor je laptop/computer en software om de versterker te kunnen simuleren in een audioprogramma.
Even afgaande van een brede smaak, thuis en koptelefoon:Grifoendor schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:39:
[...]
Ik ben dus inderdaad wel heel erg benieuwd naar de Micro Terror in combinatie met bijvoorbeeld de Harley Benton G112 Vintage, alleen speel ik dus wel gewoon op een kamer (gelukkig geen buren). De muziek genres die ik speel zijn: rock, punk, lichte metal maar hou daarnaast ook van John Mayer. Ben dus eigenlijk opzoek naar een oplossing die all-round gebruikt kan worden.
Zo'n interface klinkt ook wel interessant! Daar zal ik mij eens in gaan verdiepen, bedankt voor je input!
Dat klopt als een bus, ik heb op aanraden van jullie hier een FocusRite 2i2 interface besteldpinda powerrr schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:08:
[...]
Er is van alles mogelijk! Wij helpen je wel van je geld af!
Klopt.KnoxNL schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:31:
@Grifoendor Klinkt alsof je nog dermate "niet weet wat je wilt"dat ik mijn oude advies verval:
Jij moet dingen gaan proberen en beluisteren.
In jouw geval met een brede muzieksmaak zou ik in ieder geval 1 van de 2 volgende smaken bewandelen:
- Digitaal
- Buizen met meerdere kanalen
Digitaal mag voor zich spreken waarom.
Buizen met meerdere kanalen maakt je flexibeler qua klank, headroom, volume tussen de sounds etc.
Een micro terror is uit mijn hoofd slechts 1 kanaal en zal je niet helpen een grote stijlflexibiliteit te verkrijgen op een acceptabel volume.
[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 14-04-2020 19:50 ]
Ik ben heel benieuwd, misschien zit er een unboxing in, en een simpele demo?Kapoen schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:47:
[...]
Dat klopt als een bus, ik heb op aanraden van jullie hier een FocusRite 2i2 interface besteld
Ik zal proberen, maar beloof niets. Dan moet ik voorbij de onzekerheden over mijn vaardigheden gerakenKnoxNL schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:52:
[...]
Ik ben heel benieuwd, misschien zit er een unboxing in, en een simpele demo?
Gewoon een paar fotos en een klein stukje geluidsopname bedoel ik he, geen profi video ofzoKapoen schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:26:
[...]
Ik zal proberen, maar beloof niets. Dan moet ik voorbij de onzekerheden over mijn vaardigheden geraken
In zijn algemeenheid is er voor bijna ieder beetje bekend nummer wel een backing track te vinden. Kan zijn dat er dan iets meer ontbreekt vanwege copyright (bv stemmen enzo) maar het is veelal te vindenRebbelx schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:41:
Ook bij mij begint het te kriebelen om een elektrische gitaar aan te schaffen en te beginnen met spelen. Ik heb echter 0,0 ervaring, dus zou er zeker niet veel geld tegenaan willen gooien en zeker ook lessen willen nemen + uiteraard thuis veel oefenen. Ik vroeg me echter wel af of er programma's bestaan waar je bv nummers kan selecteren, afspelen maar de gitaar sound dan ontbreekt, zodat jij deze dan kan spelen ?
[ Voor 7% gewijzigd door KnoxNL op 15-04-2020 08:48 ]
Fret Wrap?seadogg schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:31:
Hoe staat het leven bij jullie allen? Ik heb nog nooit zoveel gespeeld als de afgelopen weken geloof ik
klein vraagje; hoe noemen ze die zwarte band op de topkam van de gitaar zoals in onderstaand YT filmpje?
YouTube: John Mayer Slow Dancing In A Burning Room Guitar Lesson Chords & Rif...
en; waar dient het voor? ongewenst snaardemping?
Dank alvast.
Ik heb wel veel gespeeld, maar niet extreem veel meer dan normaal, omdat ik gewoon nog werk.seadogg schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:31:
Hoe staat het leven bij jullie allen? Ik heb nog nooit zoveel gespeeld als de afgelopen weken geloof ik
klein vraagje; hoe noemen ze die zwarte band op de topkam van de gitaar zoals in onderstaand YT filmpje?
YouTube: John Mayer Slow Dancing In A Burning Room Guitar Lesson Chords & Rif...
en; waar dient het voor? ongewenst snaardemping?
Dank alvast.
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Ik speel een stuk minder dan normaal. Ik werk gewoon vanuit huis, maar merk op de een of andere manier dat het feit dat de hele muzieksector (en daarmee m'n band) stilligt de lol van het maken van muziek voor mij ook weghaalt. Buiten m'n vrouw en het bezoekje aan de supermarkt zie ik niemand (los van videobellen met enkele familieleden) en in de band-groepsapp is het ook aardig stil.seadogg schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:31:
Herkenbaar. Niet aanwijsbaar waar het door komt, gewoon een algehele enigszins negatieve teneur.ElectricHead schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:54:
[...]
En een paar dagen minder lekker in mijn vel heb gezeten. [...]
[ Voor 8% gewijzigd door Gitarist op 15-04-2020 11:19 ]
Dit was gratis voor tweakers toch?Ramzzz schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:45:
gitaarles via Skype
[ Voor 9% gewijzigd door seadogg op 15-04-2020 12:13 ]
Hier had ik het laatst ook over met een paar vrienden. Volgens mij bestaat er nog niet iets wat goed werkt.Ramzzz schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:45:
...
Zomaar een idee... weet iemand hier een geschikte app of een geschikte tool waarmee we 'hier' gezamenlijk muziek zouden kunnen maken?
En dan allemaal dezelfde backing track om eens lekker op te jammen, of zo?
...
[ Voor 5% gewijzigd door KnoxNL op 15-04-2020 12:26 ]
Even een "ervaringsdeskundige" hier. Je onderschat wellicht hoeveel gitaarspelen je kan brengen als ontspanning, juist om je beter te laten presteren op werk. Iets met balans in werk en ontspanningKnoxNL schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:25:
Het LIJKT erop dat sinds ik een stevige promotie heb gemaakt op het werk dat ik niet meer de behoefte heb mijn voldoening uit muziek te halen. Die haal ik nu uit mijn werk. Keerzijde is wel dat mijn werk me soms zwaar valt, maar ik daar ook enorm veel voldoening voor terug krijg. Ben alleen ontzettend vaak heel erg moe.
Daar heb je zeker gelijk in, altijd lastig ook om keuzes te makenKnoxNL schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:31:
@Grifoendor Klinkt alsof je nog dermate "niet weet wat je wilt"dat ik mijn oude advies verval:
Jij moet dingen gaan proberen en beluisteren.
In jouw geval met een brede muzieksmaak zou ik in ieder geval 1 van de 2 volgende smaken bewandelen:
- Digitaal
- Buizen met meerdere kanalen
Digitaal mag voor zich spreken waarom.
Buizen met meerdere kanalen maakt je flexibeler qua klank, headroom, volume tussen de sounds etc.
Een micro terror is uit mijn hoofd slechts 1 kanaal en zal je niet helpen een grote stijlflexibiliteit te verkrijgen op een acceptabel volume.
Ik ben voor de solo gegaan, komt morgen binnen! Benieuwd naar je ervaringen!Kapoen schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:47:
[...]
Dat klopt als een bus, ik heb op aanraden van jullie hier een FocusRite 2i2 interface besteld
Bedankt voor je input! Ben toch voor een Focusrite Scarlett Solo gegaan, goed te betalen en ben benieuwd wat ik er allemaal mee kan doen in combinatie met een amp simulator.Ramzzz schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:48:
[...]
Klopt.
En de Micro Terror is een topje met een buizen voorversterker en een solid state eindversterker, van 20W.
https://orangeamps.com/pr...rror-series/micro-terror/
Verwacht er geen hemelse ‘clean headroom’ van inderdaad.
@Grifoendor
Digitaal biedt veel mogelijkheden ‘voor weinig’ en Katana’s (bijv.) zijn volop gevraagd en te koop als tweedehands, dus je raakt ‘m in andere tijden ook wel weer kwijt.
Verder, wat @Gitarist, @pinda powerrr en @KnoxNL ook zo’n beetje zeggen.
Kijk vooral nog eens naar wat reviews (bijv. van Thomann, Andertons, of gewoon van gitaristen - slechts weinigen zijn echt onafhankelijk op YouTube), bepaal welke klank je het beste aanstaat.
Denk dat dat, zeker gezien de geringe investering en herbruikbaarheid een goede optie is.Grifoendor schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:48:
[...]
Daar heb je zeker gelijk in, altijd lastig ook om keuzes te maken![]()
Heb voor nu een interface besteld, altijd leuk om een beetje te spelen met nieuwe elektronica en aangezien ik al studio headphones en speakers heb liggen/staan volgens mij een prima combinatie!
[...]
Ik ben voor de solo gegaan, komt morgen binnen! Benieuwd naar je ervaringen!
[...]
Bedankt voor je input! Ben toch voor een Focusrite Scarlett Solo gegaan, goed te betalen en ben benieuwd wat ik er allemaal mee kan doen in combinatie met een amp simulator.
Yep, voluitKnoxNL schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:10:
@pinda powerrr Voluit ja?![]()
Dat vinden de buren dan nog steeds niet leuk denk ik
De latency door encoding/compressing/decoding is aanzienlijk.ElectricHead schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:21:
@Gitarist hier ook een band die stil ligt. Niet leuk inderdaad. Zeker niet voor het geld actief maar wel voor de lol en het feit dat het een kick geeft eigen muziek te schrijven. 😊 Het ziek zijn geweest heeft deels te maken gehad met stress over de huidige situatie en het eigen bedrijf. Mogelijk ook een griepje en nu: hooikoorts! 😕
@KnoxNL bij mij is het juist na 10 jaar bijna niets met muziek willen doen juist weer de andere kant op gegaan. Kon er lang geen lol aan beleven of mijn ei in kwijt. Nu weer wel.
@degenedieovereenvervolgopdemeetbegon. Volgens mij is het wel het idee dat nog een keer te doen, maar lijkt me nu niet heel handig. 😉
@Ramzzz waarom zou dat samen spelen niet via Skype kunnen? Mogelijk geluidskwaliteit wat een issue zou kunnen zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 15-04-2020 23:32 ]
Ik heb ooit iets gelezen over Ninjam, maar had geen tijd en contacten om het uit te proberen. Is een coole theorie: de vertraging wordt opgerekt en gemeten in maten in plaats van ms, zodat iedereen met een 'oud' interval van de rest mee speelt. Moet je aan wennen maar kan leuk zijn?Ramzzz schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:45:
[...]
Zomaar een idee... weet iemand hier een geschikte app of een geschikte tool waarmee we 'hier' gezamenlijk muziek zouden kunnen maken?
En dan allemaal dezelfde backing track om eens lekker op te jammen, of zo?
Ik doe naast gitaarles via Skype nog niets met online samenspelen,, dus vandaag mijn vraag.
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Echt waar?Ramzzz schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:30:
Een ‘meet’ zou nou in een sporthal moeten... Ahoy is niet vrij geloof ik.
<grinnik> Nee, dat is geen latency, dat heet echo + delayTarin schreef op donderdag 16 april 2020 @ 07:41:
^^ Met een meet in een sporthal heb je ook latency.
[...]
Ik heb ooit iets gelezen over Ninjam, maar had geen tijd en contacten om het uit te proberen. Is een coole theorie: de vertraging wordt opgerekt en gemeten in maten in plaats van ms, zodat iedereen met een 'oud' interval van de rest mee speelt. Moet je aan wennen maar kan leuk zijn?
Een andere 'real-time' oplossing is allemaal tegelijk met dezelfde backing track te spelen (a la samen tegelijk een film starten), maar da's weer niet echt collaboratief.
Niet-real-time-oplossing, maar wel samen, vergelijkbaar met photoshop-jams: een audacity-projectje in een dropbox?
Dit word inderdaad een hele uitdagingElectricHead schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:21:
@seadogg . Volgens mij is het wel het idee dat nog een keer te doen, maar lijkt me nu niet heel handig. 😉
Welkom bij mijn 20+ jaar ervaring als gitarist. Joint the clubseadogg schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:33:
[...]
Hoe "oefenen" jullie eigenlijk? ik merk dat ik honderd-en-een liedjes kan, maar dan enkel een intro stukje of een paar riffjes. Er is letterlijk geen 1 nummer die ik van het begin tot eind kan spelen.
Ligt dit aan mij of is dat 'normaal'?
Ja ik merk dit bij meer vrienden / bekende... Riffjes en korte intro's aan overvloed, maar een heel liedje spelen blijft toch lastig.KnoxNL schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:52:
[...]
Welkom bij mijn 20+ jaar ervaring als gitarist. Joint the club![]()
1 keer heb ik een paar maanden met een gelegenheidsband toegewerkt naar een optreden, waarvoor ik uiteindelijk een liedje of 12 kende. Verder ben ik nooit gekomen
Nee, als ik maar bezig ben.. dat vind ik tot nu toe het belangrijkst. Maar soms zou ik wel willen dat ik wat meer kon spelen dan alleen dat ene stukje..KnoxNL schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:24:
De vraag is: Vind je het zelf erg? Ik haalde altijd veel meer voldoening uit lekker improviseren en soms wat riffjes leren dan hele nummer erin te stampen. Niets moet he
Dit wat ik nu ga zeggen klinkt misschien een beetje tegenstrijdig met m'n vorige post, maar in "normale" tijden heb(/had?) ik dat ook altijd. Ik vind het heerlijk om juist na een drukke dag even de gitaar erbij te pakken en wat te spelen. Hoeft niet altijd iets hoogstaands te zijn, een beetje gedachteloos pielen hielp al om de drukte van de dag van me af te spelen en weer tot rust te komen.pinda powerrr schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:59:
[...]
Even een "ervaringsdeskundige" hier. Je onderschat wellicht hoeveel gitaarspelen je kan brengen als ontspanning, juist om je beter te laten presteren op werk. Iets met balans in werk en ontspanningOverigens hoeft die ontspanning uiteraard niet alleen in gitaarspelen te liggen, kan net zo goed een boek lezen zijn oid.
Voor het (bijna) geluidloos spelen zijn natuurlijk heel goede oplossingen beschikbaar in Jouw Lokale Muziekzaak©Ik speel zelf ook niet meer dagelijks, maar dat ligt ook gewoon in het praktische feit dat we niet heel groot wonen en de kids overdag in allerlei videogesprekken zijn. Hun school was erg snel met online les optuigen en het werkt perfect (op een enkele verstrooide leraar na, die niets snapt van computers)
Dus overdag zit spelen er niet vaak in, 's avonds is het niet gewenst ivm tv kijkende vrouw en overlast voor buren.
Probeer nu wel iets meer momenten in te plannen, heb nu ook beter door hoe de roosters lopen, dus zodra die klaar zijn, gaat de versterker wel eens even voluit
Ja stress en ziekte zijn inderdaad ook geen goede motivators om te gaan spelen. Heb je nu wel weer zicht op verbetering/hulp, qua je bedrijf?ElectricHead schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:21:
@Gitarist hier ook een band die stil ligt. Niet leuk inderdaad. Zeker niet voor het geld actief maar wel voor de lol en het feit dat het een kick geeft eigen muziek te schrijven. 😊 Het ziek zijn geweest heeft deels te maken gehad met stress over de huidige situatie en het eigen bedrijf. Mogelijk ook een griepje en nu: hooikoorts! 😕
Met alles via internet lijkt de latency mij inderdaad het grootste probleem. Live samen spelen lukt niet echt. Wel kan je natuurlijk een iemand iets laten opnemen waarna jij daar weer mee aan de slag gaat.@Ramzzz waarom zou dat samen spelen niet via Skype kunnen? Mogelijk geluidskwaliteit wat een issue zou kunnen zijn.
Dit is ook bij mij helaas zeer herkenbaar. Ik ken aardig wat introotjes/riffjes uit m'n hoofd maar zeer weinig hele nummers. Gelukkig kan ik wel aardig van blad spelen, dus bij jamsessies kom ik wel mee zodra er bladmuziek/akkoorden liggen.seadogg schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:33:
[...]
Hoe "oefenen" jullie eigenlijk? ik merk dat ik honderd-en-een liedjes kan, maar dan enkel een intro stukje of een paar riffjes. Er is letterlijk geen 1 nummer die ik van het begin tot eind kan spelen.
Dit is wel een heel goed idee voor mij om social distancing wat extra kracht bij te zetten. Dan blijven mensen wat verder uit m'n buurtBen tegenwoordig aan het oefenen om te zingen![]()
slechtste idee ooit....maar wil het heel graag kunnen.
Gelukkig kunnen wij nog steeds door gaan en zijn we dus ook nog open. Er is wel een moment geweest in de eerste weken van "Doe ik hier wel goed aan?" Maar zolang het kan doen we het gewoon. We houden ons aan de regels en dan moet het goed komen denk ik zo.Gitarist schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:36:
Ja stress en ziekte zijn inderdaad ook geen goede motivators om te gaan spelen. Heb je nu wel weer zicht op verbetering/hulp, qua je bedrijf?
Maar in het algemeen hoop ik dat er snel weer een beetje zicht komt op een periode waarin het weer een beetje normaal zal worden. Of althans een soort van tijdlijn dat je weet dat deze situatie nog (bv.) een half jaar doorgaat, maar dat het daarna naar verwachting weer beter zal zijn. Dan heb je zeg maar een horizon waar je naar kan uitkijken. Nu hebben we dat met z'n allen niet en dat vind ik toch wel moeilijk.
[ Voor 45% gewijzigd door ElectricHead op 16-04-2020 10:44 ]
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Akkoorden gaan oefenen met leuke songs. Zelf vindt ik solo ook veel leuker, mijn lessen zijn daar ook op afgestemd. Maar ik oefen dus zelfstandig akkoorden. Leuk en niet al te moeilijk nummer is: House of the Rising Sun. 5 akkoorden maar en ook een goede oefening voor je ritme.Bananenplant schreef op donderdag 16 april 2020 @ 21:16:
Ugh, ik vind sologitaar oefenen veel leuker dan slaggitaar. Terwijl ik op het vlak van akkoorden juist een stuk oefening kan gebruiken.
Wat doe ik hieraan?
[ Voor 12% gewijzigd door apollo13 op 16-04-2020 22:59 ]
apollo13
Maak het jezelf ook niet te lastig. Zoek de akkoorden op en speel die naar eigen inzicht mee met een nummer. Om een nummer echt van a tot z te coveren is gewoon heel lastig. Als je tussen door een riff of een stukje solo kan spelen is het al heel tof.seadogg schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:33:
[...]
apollo13
Ja je moet natuurlijk ook niet op een Strat spelen hè... beter koop je een TeleKnoxNL schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:43:
Net toch even de strat vast gehad. Meh.
I corrected that for you...Gitarist schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:12:
[...]
Ja je moet natuurlijk ook niet op een Strat spelen hè... beter koop je ook een Tele![]()
Pics or it didn’t happen!
Tx! Ik wissel ook veel door hoor, ik vind het leuk om verschillende gitaren te proberen en als je tweedehands van de grote merken koopt hoef je er niks op te verliezen is mijn ervaring.seadogg schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:45:
@anie Mooi rijtje heb je daar! Welke is de 2e gitaar? En gebruik je ook nog effecten en dergelijke?
Ik zal straks ook even een foto schieten.
Heb een piano gekocht en ga deze vanavond ophalen! Kan ik mijn muziek kennis wat verder uitbreiden. Ben heel erg benieuwd.
[ Voor 4% gewijzigd door anie op 21-04-2020 09:01 ]
Nice, foto's zijn altijd welkom hè 👌ElectricHead schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:32:
@anie Puike verzameling!En mooi om te zien.
Zelf ook een hele sloot aan instrumenten. Ongeveer 50/50 basgitaar en gitaar.
Om te kwijlen zo'n collectie!anie schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 06:50:
Hierbij een fotootje van mijn huidige gitaren. Als er over een specifieke meer vragen zijn dan hoor ik het graag.
Ik speel voornamelijk thuis en ben al tijden verknocht aan mijn bassbreaker 15 als amp. Paar maanden geleden een waza air headphones amp gekocht die echt geweldig is (zeker met een baby in huis). Afgelopen weekend ook de boss katana air gekocht voor hetzelfde gebruikersgemak (Bluetooth voor gitaar en Bluetooth voor backing tracks).
[Afbeelding]
[ Voor 19% gewijzigd door ElectricHead op 21-04-2020 12:06 ]
Famous last words...
You missed the clown face smiley, yes?
Nice, mooie verzameling!ElectricHead schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:02:
[...]
[Afbeelding]
En dit is dan nog maar een deel.Overigens het deel dat mee ging naar de Meet die we hebben gehad. Hier missen nog: Mijn Peavey Zodiac EX P-Style bas, Squier CV 60s Custom Telecaster, een Harley Benton BZ-5000, 2 akoestische gitaren (1x Western, 1x Spaans) en een min of meer in bruikleen Cort 5-snarige bas.
Op de GAS lijst staan nog: een 5-snarige akoestische bas en een Jazz bas. En dan ben ik voorlopig wel klaar.
Overigens kan ik beamen dat die strat een heerlijk exemplaar is, ik was daar echt van onder de indruk tijdens de meet.ElectricHead schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:02:
[...]
[Afbeelding]
En dit is dan nog maar een deel.Overigens het deel dat mee ging naar de Meet die we hebben gehad. Hier missen nog: Mijn Peavey Zodiac EX P-Style bas, Squier CV 60s Custom Telecaster, een Harley Benton BZ-5000, 2 akoestische gitaren (1x Western, 1x Spaans) en een min of meer in bruikleen Cort 5-snarige bas.
Op de GAS lijst staan nog: een 5-snarige akoestische bas en een Jazz bas. En dan ben ik voorlopig wel klaar.
Motörhead fan, toevallig?Bananenplant schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:54:
@ElectricHead ik zie mezelf ook nog wel bas spelen op een dag. Man-sized hardware, daarnaast vind ik een bulderende bas met distortion best vet.
Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen
Eh, nee
De "An Evening With Mark Knopfler, 2009", moet echt het beste concert ooit zijn geweest imo.Kapoen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:57:
Over strats gesproken, hier wat gitaarles en zelfrelativering door Mark Knopfler:
[YouTube: Mark Knopfler - Sultans Of Swing (An Evening With Mark Knopfler, 2009)]
Van hetzelfde concert vind ik Brothers in Arms een van zijn beste versies:seadogg schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:28:
[...]
De "An Evening With Mark Knopfler, 2009", moet echt het beste concert ooit zijn geweest imo.
Ben een groot Dire Straits / MK fan.
Wat een prachtig mooi mens is die man toch... en zijn spel is echt onbetaalbaar.
Da's raar... Wel bulderende bas met distortion maar geen motörhead.
Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen
JAMF schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:48:
[...]
Had bijna het idee dat Lemmy de eerste was die gitaarefecten op de bas aansloot..
Wie hebben we nog meer op de distorted bass?
[ Voor 23% gewijzigd door Ramzzz op 25-04-2020 00:30 ]
De cosmic psychos natuurlijk! Dikke vette fuzz op de bas en gaan!JAMF schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:48:
[...]
Had bijna het idee dat Lemmy de eerste was die gitaarefecten op de bas aansloot..
Wie hebben we nog meer op de distorted bass?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq