Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:58
Bananenplant schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:03:
@Ramzzz dank :) . Ik woon in een rijtjeshuis uit 2008, maar wil het ook richting mijn vrouw wel beschaafd kunnen houden. Het is met het oog op de toekomst ook wel handig als oefenen kan zonder kleine kinderen wakker te maken. En met transistorversterkers heb je ook al ingebouwde effecten ofzo...?

Tweedehands heb ik niet direct trek in, dat klinkt als tijdrovend en als gedoe, bij allemaal particulieren langs enzo ;) .
Er zijn redelijk wat digitale versterkers te krijgen met een bibliotheek aan effecten er in. Het voordeel is dat je deze in allerlei omstandigheden en volumes kan gebruiken:
- met een koptelefoon
- verbonden met je PC en softwarepakket om een leuke effecten-ketting op te zetten
- tegen hoog of laag volume in je woonkamer
...

Met name de Boss Katana (50) schijnt nogal de 'bees knees' te zijn op dat vlak. Ik heb er al veel goede reviews van gelezen en gezien. Het is een heel veelzijdig ding dankzij al de ingebouwde effecten.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost79
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Qua versterker, zeker voor een beginner, zou ik eens kijken naar een transistor ding (niet negatief bedoeld). Zeker omdat de instappers van de grote merken (Roland, boss, vox, marshall etc.) tegenwoordig ook beschikken over fatsoenlijke ingebouwde effecten en voor thuisgebruik de handige hoofdtelefoonaansluiting.

Waar ik op zou letten qua specs zou voor het thuisgebruik vooral de hoofdtelefoon aansluiting en de aux-in zijn (al dan niet bluetooth). Dit is reuze handig om met je favoriete nummers mee te kunnen spelen, maakt het leren een stuk leuker.

Neem bijvoorbeeld een simpele klassieker als de Roland Cube 10, ding kost dacht ik nog geen 130€ en doet alles wat je als beginner wil. 2e hands zijn ze nog voordeliger te vinden, even lokaal op marktplaats kijken kan best een paar euro's schelen.
Hou je van de 200€ nog wat geld over om bijvoorbeeld een looper-pedaal erbij te nemen, wat ook een erg leuke tool is, waar je al lerende veel profijt van kunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Bananenplant schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 12:05:

De reden dat ik elektrische gitaar overweeg als instrument is dat ik daarmee iets muzikaals kan doen zonder daarbij een orkest nodig te hebben: echt met akkoorden werken is nieuw voor mij en lijkt me erg interessant. Ik ken ook iemand die zelf goed gitaar kan spelen en best bereid is om me te helpen dingen goed aan te leren. Toen ik het er met hem over had gaf hij aan dat ik het beste naar een Stratocaster kan kijken, "een allemansvriend".

Intussen weet ik dat je ST-types van verschillende merken hebt die blijkbaar ergonomisch en eenvoudig te bespelen zijn. Ik weet nu ook dat je single coil en humbuckers hebt en dat wat je daarbij wilt hebben afhangt van het soort geluid dat je wilt. Ik heb daar een beetje op YouTube naar zitten kijken en ik vind voor bepaalde stijlen single coils echt mooi helder klinken. Ik heb alleen wat gitaristen opgezocht van muziek die ik mooi vind en ze spelen allemaal op humbuckers. Ik vind het mooi als het wat meer richting metal gaat, voor classic rock oid voel ik me wat te jong ;) . Bovendien lijken single coils me moeilijker spelen en het vooruitzicht op brom vind ik ook niet zo geweldig. Tegelijk heb ik wel filmpjes gezien waarbij mensen uit single coils wel een lekker rauw geluid kunnen krijgen.

Twee gitaren die ik nu overweeg aan te schaffen zijn de Yamaha Pacifica 112j of 120H. Naar wat ik kon vinden krijg je daarmee relatief veel gitaar voor je geld en bij de 120H kun je de coils splitten als je wilt. Ik heb alleen nog geen idee hoe ik moet bedenken wat voor amp daarbij moet. Ik denk dat het vooral handig is als het spelen thuis een beetje discreet kan, ik verwacht niet dat ik ooit in een band ga spelen oid.

Nog een paar dingen die ik me afvraag:

- Ik heb voor een man behoorlijk kleine/fijne handen (mijn trouwring is nog net geen damesmaat :+ ). Zijn er bepaalde gitaren dan misschien geschikter voor mij dan de Yamaha?
- Ik werk als developer en heb af en toe last van RSI-klachten in mijn rechterhand/-pols (eigenlijk vooral in stressperiodes). Dit maakt me wel wat huiverig om iets op te pakken waarbij ik dezelfde plek belast. Is dat terecht?

Ik hoop dat jullie me nuttige input/vragen kunnen geven zodat ik beter kan kiezen, alvast bedankt :) .
Goed onderzoek gedaan vooraf! Netjes. :) Ik speel zelf sinds mijn 14e alweer gitaar (nu 42). Heb diverse gitaren in huis. Begonnen met een Fender American Standard Strat. Heerlijke gitaar die het won over de Epiphone Les Paul (qua gewicht toendertijd). Met single coil pickups kun je best heavy metal maken hoor. Kijk maar naar Iron Maiden! Maar inderdaad, er zit veel hum in.

Ik heb tegenwoordig 3 gitaren in huis en 2 basgitaren. De Fender Strat is er nog steeds, ik heb een Ibanez RG Prestige 1570 en een Tokai Love Rock (Les Paul look-a-like). En ze hebben alle drie een verschillende nek. Mijn handen zijn ook niet super groot en kan op alle drie de gitaren mijn weg vinden. Al vind ik de Tokai de nek eigenlijk weer veel te kort en niet super dik in vergelijking bij de andere twee gitaren maar ze spelen allemaal fijn. De Ibanez nek is lekker dun, de Fender nek is dat ook wel, alleen net iets dikker.

De Ibanez heeft 1 single coils en 2 humbuckers en is het meest veelzijdig in gebruik en ook het meest "metal" van de gitaren die ik heb. (oops, ik speel niet meer zo vaak op de Ibanez en was even vergeten dat hij 2 humbuckers heeft) :+

Basgitaren zijn een zeer goedkope Peavey EX bas en een Tokai Thunderbird (Gibson Thunderbird look-a-like) waarbij de laatste een echte lekkere rock bas is. Helaas is die dan weer voor mij eigenlijk net te groot al is dat wel mijn main bas.

Dat beantwoord een beetje je vraag over kleine handen een beetje. Beste is: gewoon naar een muziek winkel gaan en probeer wat modelletjes uit. Desnoods met die vriend er bij.

De tweede, ik heb in het verleden ook geregeld RSI achtige klachten gehad maar dat heeft mij niet er van weerhouden om de gitaar te laten staan. Meestal speelde ik wat minder lang of een tijdje niet.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Ik zou ook nog willen aanraden om zeker andere soorten gitaren ook eens te proberen in de winkel. Wie weet vind je het wel fijner om bv. een ES-335 achtige gitaar te spelen dan een Stratocaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-10 21:08
@Bananenplant Ik ben ook beginnende gitaarspeler, maar helaas niet met zo'n mooie voorgeschiedenis van instrumenten zoals jij. Wat ik wel durf aan te raden is de Boss Katana 50 -> https://www.boss.info/us/products/katana-50/
Ik heb er 229 voor betaald, maar ze zijn voor 200 ook te vinden.

Deze is prima voor kleine ruimtes en ook mee door te nemen naar je eerste privé optreden door zijn potentieel vermogen.
(Koptelefoon, vermogen, internet connectie voor presets,...)
Ik klink net als een verkoper :Z

In ieder geval interessant om in overweging te nemen.

Edit: zag post van kapoen niet hierboven :doh:

[ Voor 10% gewijzigd door Spacewide op 07-02-2019 06:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:40
Dank allen :) . Ik heb qua oriëntatie best veel gehad aan de online uitleg van Key Music. Zij zitten ook in Groningen, maar hebben vanaf half mei pas Pacifica's. Dat is niet handig uitproberen :/ .

@Kapoen dat is hollow body? Meer algemeen snap ik wel dat het een idee is eens te voelen wat voor type gitaar fijn vasthoudt. Ik heb al snel even gezien dat een Gretsch G5421 bijvoorbeeld een single cut voor een vergelijkbare prijs is :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Bananenplant schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:07:

@Kapoen dat is hollow body? Meer algemeen snap ik wel dat het een idee is eens te voelen wat voor type gitaar fijn vasthoudt. Ik heb al snel even gezien dat een Gretsch G5421 bijvoorbeeld een single cut voor een vergelijkbare prijs is :) .
Een ES-335 is een semi-hollow body ja :) Dat houdt in dat centraal in de klankkast een blok zit, itt de volledig open hollow bodies. Dit heeft het voordeel dat semi-hollows over het algemeen minder last hebben van feedback (bij hogere volumes) dan hollow bodies. Het zijn heel veelzijdige gitaren, van jazz tot scheurwerk kan allemaal.

Gewoon heel veel dingen proberen, zet die verkopers maar aan het werk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Kapoen schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:15:
[...]

Gewoon heel veel dingen proberen, zet die verkopers maar aan het werk >:)
Dat vind ik dus een beetje lastig: ik kan nog niks :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

Bananenplant schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:18:
[...]

Daarom zei ik al. Neem desnoods die vriend van je mee. Die kan je vast helpen. Desnoods ook wat echt spelen. Of je in ieder geval helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
ElectricHead schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:38:
[...]

Daarom zei ik al. Neem desnoods die vriend van je mee. Die kan je vast helpen. Desnoods ook wat echt spelen. Of je in ieder geval helpen.
Hm, als ik eens bekijk hoeveel modellen op voorraad lijken te zijn bij winkels hier in de buurt (Groningen) is dat wel erg weinig. Dat maakt verschillende dingen proberen toch wel wat lastig. Of werken zulke winkels met etalage-exemplaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost79
  • Niet online
Overigens over kleine handen en spelen gesproken. Dat zal best meevallen, natuurlijk zal je op een les Paul wat meer moeite hebben om uit de voeten te komen.

Ik heb vorig jaar mijn oude squier superstrat aan mijn nichtje van 11 gegeven. Ze wil graag leren gitaar spelen en vond die gitaar helemaal geweldig. Jaren 90 superstrat met floyd rose, maar vooral de kleur sprak haar aan, roze.
Maar als ik haar nu na een jaar hoor spelen denk ik dat het vooral gaat om souplesse te ontwikkelen. De gitaar had geen hele dikke hals, gemiddelde strat-profiel. Maar door veel oefenen heeft ze wel de motoriek onwikkeld om ook met haar kleine handen een full-size hals aan te kunnen. Mijn Les Paul vindt ze maar niks, de gitaar veel te zwaar voor haar, maar ook op die hals komt ze al redelijk uit de voeten.

Comfort van een gitaar is persoonlijk, ook al vindt je vriend de gitaar perfect dat wil dat niet zeggen dat dit voor jou ook zo is.
Zelf gaan poberen doet je ervaren of je een body en hals comfortabel vindt, kom je bij elke snaar, is de body niet te zwaar. Speel zittend maar hang de gitaar ook eens om en ga staan.
Wat je kunt doen wat standaard akkoordjes opzoeken op internet en die eens proberen te spelen. Verzorgt de muziekzaak niet toevallig ook lessen? Dan is het wellicht mogelijk om een paar lessen te boeken en enkele gitaren uit te proberen tijdens de les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

Bananenplant schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:25:
[...]

Hm, als ik eens bekijk hoeveel modellen op voorraad lijken te zijn bij winkels hier in de buurt (Groningen) is dat wel erg weinig. Dat maakt verschillende dingen proberen toch wel wat lastig. Of werken zulke winkels met etalage-exemplaren?
Mijn advies is, bel ze eens op. Of ga gewoon eerst een keertje gewoon kijken wat ze hebben? Ik heb geen idee hoe groot of klein ze zijn en wat voor voorraad ze hebben. Hier in het Oosten hebben we een vrij grote muziek winkel in Hengelo die vrij veel heeft/had staan. Een zeer goed, maar klein winkeltje in Enschede heeft best veel gitaren staan en hangen. Maar gewoon veel minder. Die werkt bijvoorbeeld ook veel op bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCapK
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 22:45

TheCapK

It's always tease, tease,

Je kan jouw vriend de gitaren laten uitproberen vwb het geluid e.d. maar ik zou ze zeker ook zelf ter hand nemen om te kijken welke het beste aanvoelt in JOUW handen. Dat is belangrijker dan 1 die perfect eruit ziet en klinkt maar die niet lekker voelt in jouw handen!

Keep smiling! It makes people wonder what you've been up to!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Bananenplant schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:18:
[...]

Ik gooi hiermee misschien "de knuppel in het hoenderhok", maar hoe kan je weten wat je wilt als je nog niet kan spelen? Je kan voorkeuren hebben over de kleur of sound, maar verder dan dat kan je op dit punt nog niet komen.

Daarom zou ik je juist adviseren om een beginnersniveau gitaar aan te schaffen voor een paar honderd euro*. Goede voorbeelden vind ik een Squier Affinity Strat of Tele of als je de humbuckersound je meer aanspreekt een Epiphone Les Paul.
Als je dan na een half jaar nog steeds enthousiast bent en beter weet wat je wil, dan kan je gericht gaan zoeken naar een degelijke opvolger.

*Er zijn ook goedkopere beginnersgitaren, maar dat is over het algemeen echt brandhout en daar wordt je niet vrolijk van.

Disclaimer: ik juich het natuurlijk van harte toe dat je de stap gaat wagen en gaat beginnen met gitaar spelen. Het zou best wel eens kunnen uitmonden in een erg leuke hobby 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Gitarist schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:41:
[...]

Ik gooi hiermee misschien "de knuppel in het hoenderhok", maar hoe kan je weten wat je wilt als je nog niet kan spelen? Je kan voorkeuren hebben over de kleur of sound, maar verder dan dat kan je op dit punt nog niet komen.

Daarom zou ik je juist adviseren om een beginnersniveau gitaar aan te schaffen voor een paar honderd euro*. Goede voorbeelden vind ik een Squier Affinity Strat of Tele of als je de humbuckersound je meer aanspreekt een Epiphone Les Paul.
Als je dan na een half jaar nog steeds enthousiast bent en beter weet wat je wil, dan kan je gericht gaan zoeken naar een degelijke opvolger.

*Er zijn ook goedkopere beginnersgitaren, maar dat is over het algemeen echt brandhout en daar wordt je niet vrolijk van.

Disclaimer: ik juich het natuurlijk van harte toe dat je de stap gaat wagen en gaat beginnen met gitaar spelen. Het zou best wel eens kunnen uitmonden in een erg leuke hobby 8)
En Squier kent ook HSS- en HH-modellen. ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ramzzz schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:57:
[...]

En Squier kent ook HSS- en HH-modellen. ;)
Dat is helemaal waar, maar ik denk dat een Epiphone Les Paul qua sound en gevoel meer in de buurt komt van een echte Gibson dan dat een Fender kan.

En natuurlijk zijn er meerdere gitaarbouwers die degelijke beginnersgitaren bouwen (Ibanez, Gretsch, etc.), maar die zijn naar mijn mening weer dusdanig specifiek dat je dan al weer gelijk te veel in een hoek geduwd wordt. Vooral Fender-modellen (of in dit geval Squier) zijn zo veelzijdig dat je nog alle kanten op kan en echt je eigen smaak kan ontwikkelen.
Maar goed met deze alinea begeef ik me misschien op glad ijs en ontketen ik een discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@Gitarist ik volg je gedachtegang wel, ik heb qua spelen gewoon nog geen referentiekader, dus dat maakt gericht beslissen nogal moeilijk.

Wat ik wel even interessant vind: op wat voor manier word je een kant op geduwd bij merken? Ik had Ibanez en Yamaha in het vizier, welke kant gaan die op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

@Bananenplant Dat snap ik :)

Ibanez staat bekend om zijn "scheurijzers" en worden vaak gebruikt in metal-achtige stijlen. Ook de beginnersgitaren die ze maken zitten een beetje in dat segment (en dat komt vooral door de elementen die op die gitaren zitten).

Ibanez maakt overigens ook dikke jazzbakken, maar daar zijn ze niet zo heel bekend mee en daar hebben ze voor zover ik weet geen beginnersgitaren van.

Bij Yamaha ligt dat anders. Zij maken ook wel wat Strat-achtige gitaren die volgens mij heel behoorlijk zijn, maar dan zit je dus weer een beetje in de Fenderhoek.
Zij maken ook wel vele gitaren in het hogere segment, maar dat zijn (naar mijn mening) vaak kopieën van bestaande modellen van de grote merken met een kleine twist. Maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCapK

TheCapK

OP zich zijn die Pacifica gitaren van Yamaha best veelzijdig. Qua prijs ook een goed alternatief voor Squiers en Mexican Fenders.
Ook Ibanez heeft meer veelzijdige gitaren als je niet voor de RG series gaat. De A(T)Z serie bv of de FR; AR of ART series zijn minder Metal gericht.
Maar uiteindelijk gaat het erom wat goed voelt in jouw handen.
IK weet van bekende gitaristen die 20-30 verschillende Gibson Les Pauls hebben uitgeprobeerd voor ze er 1 hadden die goed voelde. En dat geldt voor bijna alle gitaren.

Mijn beste advies is dan ook: zoek er eerst 1 die goed voelt in jouw handen, als het nodig is kan je de hardware altijd nog vervangen door hardware die beter het geluid geeft wat jij zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Gitarist schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:11:
@Bananenplant Dat snap ik :)

Ibanez staat bekend om zijn "scheurijzers" en worden vaak gebruikt in metal-achtige stijlen. Ook de beginnersgitaren die ze maken zitten een beetje in dat segment (en dat komt vooral door de elementen die op die gitaren zitten).

Ibanez maakt overigens ook dikke jazzbakken, maar daar zijn ze niet zo heel bekend mee en daar hebben ze voor zover ik weet geen beginnersgitaren van.

Bij Yamaha ligt dat anders. Zij maken ook wel wat Strat-achtige gitaren die volgens mij heel behoorlijk zijn, maar dan zit je dus weer een beetje in de Fenderhoek.
Zij maken ook wel vele gitaren in het hogere segment, maar dat zijn (naar mijn mening) vaak kopieën van bestaande modellen van de grote merken met een kleine twist. Maar daar heb ik verder geen ervaring mee.
Van Ibanez zijn er juist heel aardige (semi)hollowbodies in de onderste prijsklassen (tot zo’n €350). ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:29
Laten we het ook niet moeilijker maken dan nodig is voor het geld wat dit gaat kosten, en sommige adviezen hier zijn hoewel goedbedoeld voor een beginner gewoon niet te doen.

Je houdt van metal geef je aan, voor dat doel (beetje afhankelijk van wat voor metal, maar goed): Ga voor Humbuckers. Eventueel met tap/split, maar zelfs op dure gitaren die ik heb en had vind ik het het allemaal net niet.

Trem: Doe maar ff niet, maar zoals ik eerder zei kun je die ook vastzetten, maar voor een beginner is dat allemaal lastig.

Merken die ik je zou aanraden: Yamaha, Ibanez, charvel (het Fender idee maar meer gewricht op jouw genre, overigens eigendom van Fender), LTD, Epiphone. Vasthouden is ideaal, maar let anders online in de specs op het formaat van de neck. Het komt allemaal niet zo spits tenzij je echt kinderhanden hebt.

Amp: Modelling cakeje. Boss Katana kun je eigenlijk niet mis mee gaan als starter, maar er zijn er tientallen. Line6, Yamaha, Blackstar, Fender, het zal allemaal prima voldoen voor jou.

Gewoon rekening mee houden dat dit een eerste verkenning is, en mocht het bevallen dat je nog een paar keer (flink) je beurs gaat trekken :P

Bij mij is mijn collectie inmiddels na mijn huis mijn waardevolste bezit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:14
Vraagje aan de pedal verslaafde gitaristen hier op het forum ;)
Ik ben nu een maandje of twee aan het lessen en voor sommige muziekstukken is een distortion pedal toch wel een aanrader. AC/DC, Deep purple en consorten klinken clean niet echt zoals het hoort.
Hebben jullie voor mij de gouden tip, helemaal gezien de keuze nogal overweldigend is.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Nee :P

Wat voor gitaar speel je, wat voor amp heb je, wat is je budget?

Sorry dat ik vervelend doe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
KnoxNL schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:21:

Pff, wat ben je een lastpak zeg, LOL 8)
Gitaar is een Squier Afinity Strat, versterker frontman 15G.
Budget, tot 100 eurietjes, zou toch voldoende moeten zijn?

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
apollo13 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:18:
Vraagje aan de pedal verslaafde gitaristen hier op het forum ;)
Ik ben nu een maandje of twee aan het lessen en voor sommige muziekstukken is een distortion pedal toch wel een aanrader. AC/DC, Deep purple en consorten klinken clean niet echt zoals het hoort.
Hebben jullie voor mij de gouden tip, helemaal gezien de keuze nogal overweldigend is.
Dit:
KnoxNL schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:21:

Zonder die basis-informatie kunnen we je niet veel aanraden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
apollo13 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:26:
[...]

Pff, wat ben je een lastpak zeg, LOL 8)
Gitaar is een Squier Afinity Strat, versterker frontman 15G.
Budget, tot 100 eurietjes, zou toch voldoende moeten zijn?
Single coils, of heb je ook een humbucker?

[ Voor 23% gewijzigd door Ramzzz op 07-02-2019 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
Ramzzz schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:29:
[...]

[...]

Single coils, of heb je ook een humbucker?
SSH
Ben nu even aan het kijken bij Bax, 10+ pagina's met Distortion pedals, vanaf 20 tot 600 euro.
Na wat filteren kom ik uit op 2 pagina's, keuze wordt al minder: https://www.bax-shop.nl/d...95460&f_20784%5B%5D=84301

[ Voor 48% gewijzigd door apollo13 op 07-02-2019 20:40 ]

apollo13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
OK, een overdrive met een toonregeling, gain en volumeknop, dat dunt lekker uit. :+

Je transistorversterker heeft al wat overdrive (gain) van zichzelf.

Dat kun je met erg veel verschillende overdrivepedalen ‘boosten’ naar loeiende solo’s.

En sommige hebben meerdere ‘trappen’, dus 2 standen. Voor je budget is er al heel veel keus.

Hier staat al wat bij: https://www.google.com/se...hXDJ1AKHSgNDCUQuisIoAIoBA

De T-Rex Alberta II lijkt me geen slechte aan de bovenkant van je budget.

Deze klinkt ook wel vet: T-Rex Moller 2 Classic Overdrive

Maar dat is niet door jouw versterker... ;)

Je kunt dit ook benaderen door met twee aparte pedalen te 'gain stacken', dus een boost en een overdrive na elkaar.

En dan wordt de wereld alweer anders. En de prijzen van losse pedalen zijn vaak wel aantrekelijk om dat te proberen.

Dus je kunt je versterker op 'clean' laten staan, en je 'crunch' vervorming uit de overdrive halen en je 'lead' geluid uit een booster die je ervoor zet, of zelfs de vervorming uit deze twee in je vervormende versterker, dan heb je 3-traps overdrive.

Mogelijkheden zat. De Boss OD (als boost) of SD (als overdrive/distortion) pedalen zijn uitstekend, de tube screamers (als booster) idem, en zo kun je echt alle kanten op.

En vanuit 'budget'-overwegingen kun je bijv. altijd met een TC Electronic MojoMojo (€39) en een Boss SD-1 (€56) beginnen.

En de Electro-Harmonix Soul Food (€87) is ook echt een aanrader.

Zie ook: https://www.google.com/se...hWLK1AKHZ9MAsoQuisIqQIoBA

@apollo13 Als je in de buurt woont, kun je van mij wel wat lenen, ik schijn genoeg overdrive- en boostpedalen te hebben. :+

Maar, nogmaals, dat is allemaal niet door jouw versterker!

[ Voor 77% gewijzigd door Ramzzz op 07-02-2019 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Hoe heftig moet het gaan?

Anders een klassieker? (niet high-gain) https://www.bax-shop.nl/d...s-bd-2-blues-driver#video

EDIT: Mooie suggesties van @Ramzzz , fijn merk ook.

[ Voor 15% gewijzigd door KnoxNL op 07-02-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
KnoxNL schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:40:
Hoe heftig moet het gaan?

Anders een klassieker? (niet high-gain) https://www.bax-shop.nl/d...s-bd-2-blues-driver#video

EDIT: Mooie suggesties van @Ramzzz , fijn merk ook.
Hij klinkt wel lekker ja, zowel voor de blues als rock. _/-\o_
Die komt alvast op mijn shortlist.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:27

MsD

@apollo13
doe niet te moeilijk met je eerste pedaal.
Bij Bax heb je ook die Behringer OD300, kost 2 tientjes en is een werkelijk subliem ding (voor dat geld), eventueel de UM300 erbij voor net dat extra aan rauw of metal, en klaar.

Kan je altijd nog overstappen naar een duurdere, of betere, of 'eigenere' qua geluid, maar ik durf te beweren dat je je aan deze pedaaltjes geen buil zult vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
MsD schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:24:
@apollo13
doe niet te moeilijk met je eerste pedaal.
Bij Bax heb je ook die Behringer OD300, kost 2 tientjes en is een werkelijk subliem ding (voor dat geld), eventueel de UM300 erbij voor net dat extra aan rauw of metal, en klaar.

Kan je altijd nog overstappen naar een duurdere, of betere, of 'eigenere' qua geluid, maar ik durf te beweren dat je je aan deze pedaaltjes geen buil zult vallen.
Thnx voor je suggestie, eens kijken of ik deze pedalen ergens kan horen/vinden op youtube.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Kijk ook eens bij de bekende Chinese verkooppunten zoals AliExpress als het niet veel geld hoeft te kosten. Merken als Nux, Ammoon, Joyo en Kokko hebben redelijk wat keuze tussen de 15 en 25 euro inclusief verzending (en allemaal met metalen behuizingen in tegenstelling tot Behringer). Ik heb zelf een Nux Overdrive en die klinkt prima. Niet zo gek ook; een Tubescreamer clonen is niet bepaald rocket science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:48

pinda powerrr

Slow down...

Ander nieuws: Jim Dunlop sr. is overleden -O-

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
pinda powerrr schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 00:43:
Ander nieuws: Jim Dunlop sr. is overleden -O-
RIP.
apollo13 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:25:
[...]

Thnx voor je suggestie, eens kijken of ik deze pedalen ergens kan horen/vinden op youtube.
Kijk ook eens hier, A/B vergelijkingen tussen dure en goedkope pedalen, erg handig.

YouTube: David Vs Goliath - Pedal Challenge

@apollo13 En als je alvast een versterker zoekt, dit is een koopje! :D

Blackstar AE 10

[ Voor 16% gewijzigd door Ramzzz op 14-02-2019 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
Exhibit A lijkt ook verdacht veel op een... ehm A akkoord? :P

En nog een guitar nerd feitje: Mark Knopfler speelde op een strat en rig van David Gilmour.
(als die in de veiling op Christie's zit in juni dan gaat de prijs zeker exploderen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-10 17:31

MrMarcie

CFMoto 650MT

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Oh ja, @apollo13 ik heb nog een ‘vintage’ Boss Metal Zone, voor de echte zware metalen geluiden, zoiets zou een aanrader zijn, als je eerste pedaal. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
Ramzzz schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 14:15:
Oh ja, @apollo13 ik heb nog een ‘vintage’ Boss Metal Zone, voor de echte zware metalen geluiden, zoiets zou een aanrader zijn, als je eerste pedaal. :+
Thnx Ramzz, maar ik ben meer van de Blues en Rock. Zware metalen zijn niet echt mijn ding 8) Hoewel zoiets als jouw pedal misschien wel bij/in het Rock genre zou kunnen passen.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCapK

TheCapK

apollo13 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 14:43:
[...]

Thnx Ramzz, maar ik ben meer van de Blues en Rock. Zware metalen zijn niet echt mijn ding 8) Hoewel zoiets als jouw pedal misschien wel bij/in het Rock genre zou kunnen passen.
Ik heb er wel eens een coverband Dire straits mee zien spelen dus wat dat betreft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
apollo13 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 14:43:
[...]

Ik kan deze versterker dan wel weer van harte aanbevelen:

Blackstar HT5

Koopje! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Dat is niet duur inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Die AE10 was ook erg betaalbaar... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsD

MsD

TheCapK schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 16:22:
[...]

Ik heb er wel eens een coverband Dire straits mee zien spelen dus wat dat betreft...
Het zwaarste pedaal ooit, de hm2, is onbetaalbaar geworden doordat ene mr Gilmour er een plaatje mee heeft gemaakt.
En dat terwijl de hele Zweedse death metal dit ding heeft omarmd.

Het hangt er maar net vanaf wat en hoe je met welk pedaal wilt doen.
Alles kan. Heerlijk. Zoals een kennis al ooit zei, slechte pedalen? Welnee, slechte toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ramzzz schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 16:53:
[...]

Ik kan deze versterker dan wel weer van harte aanbevelen:

Blackstar HT5

Koopje! ;)
Je hebt er lang op moeten wachten, voordat je weer de HT5r kon pluggen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Ach ja, aan mijn PRS Custom 24 heeft ook iemand een koopje gehad. Had ik hem via MP ofzo verkocht had ik er veel meer voor kunnen krijgen. Maar ik heb er vrede mee zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Goed, even wat nieuws van mijn kant:

- Ik heb behoorlijk wat vergelijkende filmpjes bekeken en ik vind single coils doorgaans mooier klinken dan humbuckers. Volgens mij moet ik als eerste instrument dus naar een Strat gaan kijken. Verder heeft de vriend die ik eerder noemde de opvatting dat als je een Fender koopt je ten eerste geen B-merkinstrument met dito afwerking e.d. krijgt en ze ten tweede waardevaster zijn als je er weer vanaf wilt (vanwege de naam). Dus dat zou een 2ehands Mexican Strat of een nieuwe Fender Player worden. En ik denk dat ik er het meeste van leer qua hoe klank werkt als ik echt 3 single coil pickups neem ipv HSS of HSH.
- Diezelfde vriend moest niks hebben van digitale modelling amps en het spreekt mijzelf ook niet echt aan om een analoog signaal vervolgens naar een digitale versterker te sturen. Ik doe namelijk al genoeg met computers in mijn werk :P . Ik denk dat de Vox AV15 mijn een geschikte oefenversterker lijkt. Ik heb ook een filmpje kunnen vinden van Vox waarin een groter model uit die serie gedemood wordt met een Strat en daar werd ik qua klank best blij van. Het een beetje simpel houden en kijken wat je daar vervolgens mee kan bereiken lijkt me ook plezierig.

Verder denk ik dat het een goede investering is om les te nemen, zeker in het begin, om dingen goed aan te leren en ook wat structuur te hebben in doelen bereiken. Alleen... hoe vind ik een goede, passende docent :P ?

Verder probeer ik voor een totaal kostenplaatje op een rij te krijgen wat er in de categorie "klein materiaal" zou komen. Dingen waar ik bijvoorbeeld aan denk:

- Koffer.
- Kabel.
- Stand.
- Stemapparaat.
- Ophanggeval (want katten in huis)...

Ik vind het wel lastig om een goed beeld te krijgen van of ik nog iets vergeet en hoeveel budget ik hiervoor zou moeten reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
@Bananenplant Koop meteen ook een setje reserve snaren, een Capo en een stringwinder of hoe die dingen ook mogen heten.
Stemapparaatje is niet echt noodzakelijk als je een smartphone hebt, genoeg apps te vinden voor het stemmen van je gitaar: Guitar Tuna, of Pano tuner bv.
Oh, een paar plectrums van verschillende diktes, kan je testen welke je bevalt.

Voor het zoeken naar een leraar, gewoon via het grote www gaan zoeken in jouw buurt.
Bijna overal kan je langs gaan voor een proefles, kun je dus gauw uitvinden bij wie je een klik hebt en hoe diegene les geeft.

[ Voor 35% gewijzigd door apollo13 op 17-02-2019 20:00 ]

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD

MsD

@Bananenplant

Kosten kabel ? 2 tientjes. Bij de muziekwinkel. Waar je ook naar toe gaat om je eens in alle rust en stilte voor te laten lichten door de 'vakman'
Stemapparaat en stand, en ophanghaak, bij de Lidl hebben ze soms standaards voor 7€. Prima spul.Mag je evt. zo van me overnemen :-)
Ophanghaken kosten 5 € als ze uit China komen, 10€ bij de muziekwinkel.
Stemapparaat... Moet je maar digitaal gaan :-) Zit het bijna altijd in. Je kan ze als pedaaltje kopen, Behringer TU300 (bijvoorbeeld) Of 5 € uit China.

Koffers zijn wat duurder, probeer een gitaar met koffer erbij te kopen, scheelt echt in het gedoe met passen, meten en vergeten.

Mocht je een Strat kopie willen, kijk ook eens naar de London City Spitfire. Erg ondergewaardeerd, maar wel erg leuk spul.

Over de versterker, leuk, maar 8" is iets weinig. Bijna iedereen die ik ken, en ooit 8´ heeft gehad vond dat weinig. (incl mezelf)
Ik vind 12" altijd fijner. Maar kan me voorstellen dat dat niet altijd past. Probeer hierin te luisteren, en laat de mannen/vrouwen uit de winkel maar lekker een stukje spelen, dat doen ze graag hoor. Kan jij een odee vormen, en kunnen zij al hun verkoop technieken op jou los laten. Neem iemand mee :-)

[ Voor 22% gewijzigd door MsD op 17-02-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxalizer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-10 09:47

Voxalizer

Quicksilver Bullets

Ik zou in het geval van een MIM Strat toch een HSS overwegen. IMO is het de wat veelzijdigere optie. Zeker als beginner is het lekker om een wat allroundere gitaar te hebben. Het is niet uit te sluiten dat door het leren gitaarspelen je muzieksmaak/interesse wat uitgebreider wordt, waardoor zo’n HSS nog weleens van pas kan komen.

PSN / Steam: Voxalizer // Battle.net: Plaguehead#2325 // Common sense isn't very common.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Niet mee eens. Ik heb dat destijds gedaan, nog wel een deluxe met het s1 switching systeem. Zo veelzijdig als het toendertijd kon dus.

Maar het blijkt dat ik gewoon meer van single coils houd.

Wat is er "veelzijdiger aan de humbucker op een mim strat dan een single coil? Tappen en splitten is er namelijk meestal niet bij bij die modellen.

Kies dus gewoon waar je nu het meeste mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@Voxalizer @KnoxNL

Ik heb dit filmpje bekeken een tijd terug:

Ik vind de single coils hier fijner om naar te luisteren. Lekker rauw soms ook ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Bananenplant schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:21:
@Voxalizer @KnoxNL

Ik heb dit filmpje bekeken een tijd terug:

[YouTube: Battle Of The Bridge... Humbucker Or Single Coil In Your Strat? HSS VS SSS Mexican Strat Comparison]

Ik vind de single coils hier fijner om naar te luisteren. Lekker rauw soms ook ;) .
Single coils (met name brugpositie) klinken dunner, ‘rauwer’, met minder natuurlijke compressie dan humbuckers, en ze zijn van nature ook gevoeliger voor brom.

Het is een kwestie van smaak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Bananenplant schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:41:
Verder probeer ik voor een totaal kostenplaatje op een rij te krijgen wat er in de categorie "klein materiaal" zou komen. Dingen waar ik bijvoorbeeld aan denk:
Als ik mij niet vergis krijg je bij de Mexicaanse Fenders allezinds een rugzak, en dat is wel handig als je van plan bent om les te volgen. Bekijk deze eens op voorhand in de winkel, en wissel deze indien nodig om voor een beter exemplaar met groot opbergvak. In een koffer heb je over het algmeen minder ruimte om de nodige spullen + papierwerk (boeken, partituren,...) weg te moffelen.

Ik weet niet of je bij de MiM instrumenten een schouderriem krijgt, maar ook dat is leuk meegenomen. Dan kan je zowel zittend als staand oefenen.

*edit* qua gitaar zou ik ook wil pleiten om zeker eens een Telecaster te proberen. Die heeft doorgaans een singlecoil brugpickup met wat meer pit.

[ Voor 8% gewijzigd door Kapoen op 18-02-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Kapoen schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:24:
[...]

Als ik mij niet vergis krijg je bij de Mexicaanse Fenders allezinds een rugzak, en dat is wel handig als je van plan bent om les te volgen. Bekijk deze eens op voorhand in de winkel, en wissel deze indien nodig om voor een beter exemplaar met groot opbergvak. In een koffer heb je over het algmeen minder ruimte om de nodige spullen + papierwerk (boeken, partituren,...) weg te moffelen.
incl. Bag: No incl. Case: No.
*edit* qua gitaar zou ik ook wil pleiten om zeker eens een Telecaster te proberen. Die heeft doorgaans een singlecoil brugpickup met wat meer pit.
Ik heb daar ook over nagedacht, inderdaad :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Een gitaartas hoeft niet duur te zijn:

€5,25 8)7
https://www.bax-shop.nl/m...ische-gitaar-met-bax-logo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Op zich niet, maar als ik bijvoorbeeld een garagerekening bekijk tellen de kleintjes uiteindelijk wel op ;) . En ik vind het ook stom. Ik heb vroeger koper gespeeld, daar hoort een koffer gewoon bij je instrument :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Bananenplant schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:59:
[...]

Op zich niet, maar als ik bijvoorbeeld een garagerekening bekijk tellen de kleintjes uiteindelijk wel op ;) . En ik vind het ook stom. Ik heb vroeger koper gespeeld, daar hoort een koffer gewoon bij je instrument :) .
Ik heb voor mijn telecaster zowel een koffer (die kwam er bij) als een rugzak. De rugzak is toch echt veel praktischer voor mij, omdat er veel meer bergruimte beschikbaar is. Wat ook fijn is (voor mij toch) is dat ik het gewicht van alles wat ik meesleur naar de les/jam kan verdelen over mijn beide (kippen)schouders.

Een koffer lijkt mij nuttig om je instrument mee te nemen op een vliegtuig, of om ergens te stockeren tussen andere instrumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Kapoen schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:33:
[...]

Een koffer lijkt mij nuttig om je instrument mee te nemen op een vliegtuig, of om ergens te stockeren tussen andere instrumenten.
Ik dacht voor opslag aan aan de muur hangen, veilig voor de katten :) .

Over Tele's/single coil gesproken:

Ik heb natuurlijk geen idee wat hij verder voor spullen gebruikt, maar ik vind dat niet verkeerd klinken :) . Sorry voor de filmpjesspam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCapK

TheCapK

Ik zou proberen nog iets opener in je vergelijking bij een muziekwinkel te blijven. Probeer dus ook giteren met HSS opstelling.
Als je helemaal unbiassed wil luisteren dan kies je eerst een paar gitaren uit en laat je iemand anders er op spelen terwijl jij je ogen dicht hebt of zelfs een blinddoek op hebt zodat je kiest op de klank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wat is er mis met bias, vraag ik mij dan af...
Sowieso, smaak is smaak..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Bias is prima.

Zelfs als hij ongefundeerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Behalve dan als de bias te heet staat afgesteld.

[/On topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik was gisteren bij de muziekwinkel en voelde me nogal een n00b :+ . Maar echt horen en vasthouden overtuigt wel, verschil qua klank tussen Squier en Fender Player was ook duidelijk. Ik vrees dat ik over niet al te lange tijd voor de bijl ga ;) .

Ik bedacht me nog wel iets praktisch over ophangen: de plekken waar dat in huis zou kunnen hebben structuurverf die best ruw is. Zijn hangers zo ontworpen dat de gitaar de muur niet kan raken als je er tegenaan stoot of kan ik beter voor de veiligheid een stukje schuimrubber op de muur plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Bananenplant schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:15:
Ik was gisteren bij de muziekwinkel en voelde me nogal een n00b :+ .
Ben je ook. :+
Maar echt horen en vasthouden overtuigt wel, verschil qua klank tussen Squier en Fender Player was ook duidelijk. Ik vrees dat ik over niet al te lange tijd voor de bijl ga ;) .
Jij hoorde een verschil? Door wat voor versterker? ;)
Ik bedacht me nog wel iets praktisch over ophangen: de plekken waar dat in huis zou kunnen hebben structuurverf die best ruw is. Zijn hangers zo ontworpen dat de gitaar de muur niet kan raken als je er tegenaan stoot of kan ik beter voor de veiligheid een stukje schuimrubber op de muur plakken?
Dat zou ik doen, een kras heb je zo, en dat is gewoon niet nodig en vervelend.

Zeker de eerste. :P

En denk aan belt buckle wear, riemgespen doen ook het nodige.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 23-02-2019 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Dat hoort erbij.

Ik ga met mijn Custom Shop hetzelfde om als met mijn MiM.
Je mag gerust zien dat het gebruikt wordt.

Maargoed door het feit dat ik alleen thuis speel zien ze er allemaal nog netjes uit eigenlijk.

EDIT: Misschien ga ik straks in Boekel wel de Suhr Badger testen..... :o

[ Voor 14% gewijzigd door KnoxNL op 23-02-2019 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxalizer

Voxalizer

Quicksilver Bullets

Battle scars. :)

PSN / Steam: Voxalizer // Battle.net: Plaguehead#2325 // Common sense isn't very common.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Nâh ... ik had een paar weken geleden de eerste kras op de voorzijde van mijn MiM CAR Strat, en daar werd ik toch echt niet blij van. :/

Je voelt er niets van maar het is niet OK. ;)

Binnenkort ga ik die maar eens laten afstellen trouwens. Dagje Delft doen, gitaar meteen mee. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Heb twee gitaren aan de muur hangen en ik heb grof structuurverf op de muur. Geen enkel probleem! De hangers zijn idd zo ontworpen dat de gitaar niet de muur raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
Voorbeeldje van een leuke hanger en wat info.
https://sixstringacoustic...-will-it-damage-my-guitar

Hier wat verschillende modellen: https://equipboard.com/posts/best-guitar-wall-hanger

[ Voor 24% gewijzigd door apollo13 op 23-02-2019 20:06 ]

apollo13

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnoxNL
Pro-tip: Als je nitro gitaren hebt, zorg dan dat je hangers/standaarden hebt waar geen weekmakers in het rubber zitten. Anders hoef je zelf niet meer te relicen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik zit nog te dubben over wat voor versterker ik zal nemen. In de winkel hoorde ik de gitaren op een Boss Katana en daar werd ik best blij van. Dus eigenlijk moet ik daar stoppen met nadenken en gewoon zo'n ding halen ;) .

Maar wat toch een beetje jeukt: de gedachte "minder is meer" en "KISS" (simple, stupid, jeweetwel :P ). Leer je er niet meer van als je in het begin een versterker hebt die niet 80000 features heeft maar wel gewoon goed is in wat hij doet? Hoewel het alvast wel helpt dat zo'n Katana volgens mij niet zozeer allerlei versterkers modelleert, maar gewoon veel effecten aan boord heeft. Die je dus niet per se hoeft te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Bananenplant schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:23:
Ik zit nog te dubben over wat voor versterker ik zal nemen. In de winkel hoorde ik de gitaren op een Boss Katana en daar werd ik best blij van. Dus eigenlijk moet ik daar stoppen met nadenken en gewoon zo'n ding halen ;) .

Maar wat toch een beetje jeukt: de gedachte "minder is meer" en "KISS" (simple, stupid, jeweetwel :P ). Leer je er niet meer van als je in het begin een versterker hebt die niet 80000 features heeft maar wel gewoon goed is in wat hij doet? Hoewel het alvast wel helpt dat zo'n Katana volgens mij niet zozeer allerlei versterkers modelleert, maar gewoon veel effecten aan boord heeft. Die je dus niet per se hoeft te gebruiken.
Dat weet ik wel zeker. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Waarom beveelt iedereen dan modelling amps aan voor beginners :X ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost79
  • Niet online
Bananenplant schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:30:
[...]

Waarom beveelt iedereen dan modelling amps aan voor beginners :X ?
Omdat er in de prijsklasse rond de 100-200€ weinig anders te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Joost79 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:58:
[...]

Omdat er in de prijsklasse rond de 100-200€ weinig anders te krijgen is.
Als het per se nieuw moet zijn, klopt dat, min of meer.

In ‘solid state’ (transistor) is er overigens nog keuze zat, zonder modelling. En ‘buizen’ lukt ook gewoon, bijv. Orange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Ik zou lekker voor modelling gaan, zoals je zelf al aangeeft kun je de effecten gewoon uitzette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
De Boss Katana heeft ook een eigen clean channel meende ik gelezen te hebben, dus je hoeft zelfs niet aan de slag met modelling indien je dat niet wenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCapK

TheCapK

Het voordeel van een versterker waar alle features al in zitten is dat je ze niet hoeft te gebruiken maar op het moment dat je ze wil gebruiken niet eerst een nieuwe versterker hoeft aan te schaffen.
Je gaf aan dat je eigenlijk wel blij bent met die Boss: gewoon doen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxalizer

Voxalizer

Quicksilver Bullets

Ik zou ook voor een Katana gaan. Goed geluid, eenvoudig te doorgronden. Master volume knop. En geavanceerdere opties/effecten wanneer je ze ooit nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 16:17
Goedemorgen allemaal,

Morgen een proefles basgitaar! Heb er zin in, ben inmiddels ook al een beetje om me heen aan het kijken naar een goede beginnersgitaar die ook niet al te duur is. 250 euro moet het wel ophouden. (exclusief versterker)
Zelf neig ik inmiddels heel erg naar de GSR200 WNF van Ibanez in combinatie met een Fender Rumble 15 versterker combo.

Dan ga ik qua gitaar wel alleen even op de looks, prijs en reviews af, de reviews die overwegend zeer positief zijn, maar de negatieve zijn dan ook weer heel negatief.

Iemand ervaring met die gitaar? Of is er een andere aan te raden in die prijsklasse? Wat muziek betreft zal het meer in de rock/blues zitten dan metal. En ja ik weet het, naar de winkel en proberen is natuurlijk het beste, gaat ook zeker wel gebeuren, maar wat ervaringen en tips neem ik daarbij graag mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 20:26

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Met een GIO Ibanez kun je niet enorm miskopen in mijn ervaring. (Herkenbaar aan de G in GSR200)
Daar kun je prima op leren spelen met iets dat redelijk veelzijdig is, en dan als het bevalt kun je op zoek gaan naar iets dat kwa sound je ding is. Jazz of P-bass achtige modellen zijn eigenlijk altijd prima om op te beginnen. Ikzelf was al snel klaar met 4 snaren, dus probeer te kijken wat de bassisten bespelen in de bands die je graag luistert. Als die allemaal op 5 of meer spelen kun je beter voor de GSR205 of iets dergelijks gaan omdat je anders steeds tegen het probleem aan loopt dat je die nummers niet kunt spelen zonder creatief om te stemmen.

Kwa amp zou ik wel naar iets kijken met een grotere speaker diameter dan die 8inch die in een Fender Rumble zit. Zulke kleine speakertjes hebben eigenlijk altijd dat de lage tonen complete flubber worden, dan kun je beter die paar tientjes bijleggen voor minimaal 10inch speakertje. Warwick BC40 ofzo.

EDIT: Toevoegingen/aanpassingen
EDIT2: Wat betreft miskopen. Altijd proberen voor je meeneemt. Elk merk heeft wel eens een "maandagochtendmodel" ertussen zitten.

[ Voor 48% gewijzigd door MazeMouse op 26-02-2019 10:10 ]

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCapK

TheCapK

Zeker kijken hoe de bas aanvoelt. 10 dezelfde bassen kunnen toch 10 keer verschillend aanvoelen.
Zo'n Ibanez basje kan je zeker niet mee misgaan.

Wat betreft combo: Ik zou ook gaan voor iets met een iets grotere diameter qua speaker. Puur voor thuis hoeft het niet te zwaar te zijn qua vermogen.
Als het je puur om de prijs gaat kan je ook kijken naar de Vox pathfinder 10. Deze heeft weliswaar 5 inch speakers maar wel weer 2 wat toch weer scheelt in het geluid.
Met grotere speakers kom je automatisch in een hogere prijsklasse.
Probeer wel uit om te kijken hoe het klinkt want dat is uiteindelijk het belangrijkste. Als het niet lekker klinkt ga je jezelf ergeren en zal je minder vaak spelen.

Kijk ook naar hoe je wil spelen, met je vingers; met een plectrum of misschien afhankelijk van het nummer.
Probeer wel beiden uit en doe dan wat voor jou lekker aanvoelt, niet wat anderen zeggen. Het debat over wat beter is: vingers of plectrum, is nog steeds niet beslist omdat het persoonsgebonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
OmeAnne schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:08:
Goedemorgen allemaal,

Morgen een proefles basgitaar! Heb er zin in, ben inmiddels ook al een beetje om me heen aan het kijken naar een goede beginnersgitaar die ook niet al te duur is. 250 euro moet het wel ophouden. (exclusief versterker)
Zelf neig ik inmiddels heel erg naar de GSR200 WNF van Ibanez in combinatie met een Fender Rumble 15 versterker combo.

Dan ga ik qua gitaar wel alleen even op de looks, prijs en reviews af, de reviews die overwegend zeer positief zijn, maar de negatieve zijn dan ook weer heel negatief.

Iemand ervaring met die gitaar? Of is er een andere aan te raden in die prijsklasse? Wat muziek betreft zal het meer in de rock/blues zitten dan metal. En ja ik weet het, naar de winkel en proberen is natuurlijk het beste, gaat ook zeker wel gebeuren, maar wat ervaringen en tips neem ik daarbij graag mee.
Qua versterker zou ik voor bas altijd een grotere diameter speaker nemen, en bedenk dat het tweedehands-circuit ook bol staat van de opties, waar anderen al voor een upgrade zijn gegaan.

Ashdowns zijn vaak erg goed en betaalbaar!

Ik heb zelf wat (niet veel) ervaring met Ibanez bassen, die zijn bijzonder bespeelbaar en veelzijdig. Daar kun je vast wel even mee vooruit.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramzzz op 26-02-2019 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

OmeAnne schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:08:
Goedemorgen allemaal,

Zelf als complete beginners set ooit een Peavey Zodiac EX met versterkertje gekocht. Versterkertje is inmiddels overleden door een bliksem inslag en de bas is eigenlijk mijn backup bas geworden. Ding speelt heel fijn. Volgens mij kun je met zo'n Ibanez Gio eigenlijk nooit de plank heel ver mis slaan. Ibanez gitaren zijn kwalitatief goed. Basversterker is een lastige. Heb zelf een Ashdown After 8 als vervaning voor de Peavey oefenversterker gekocht. Dingetje zit een lekker geluid in en is niet super groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeAnne
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 16:17
Dank tot nu toe voor alle adviezen, ben al even aan het sneupen voor een andere versterker. Aux in zou ik ook wel geinig vinden, om zo met muziek mee te spelen.
Overigens wordt de versterker alleen thuis gebruikt om te oefenen, of eigenlijk nog meer om af en toe iets te laten horen, het merendeel zal ik denk ik de koptelefoon op hebben om zo de kinderen ook wat slaap te gunnen.

Daarnaast (nog) geen ambities om met anderen te spelen en al helemaal niet in een band. Dat gezegd hebbende, tot een week terug wist ik ook nog niet dat ik waarschijnlijk gitaar zou gaan spelen, dus het kan snel gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door OmeAnne op 26-02-2019 13:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bananenplant
Met dank aan @Ramzzz' oplettend oog staat nu mijn Blackstar HT5 met reverb hier :7 !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Bananenplant schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:18:
Met dank aan @Ramzzz' oplettend oog staat nu mijn Blackstar HT5 met reverb hier :7 !
:X _O-

Heb je er weer eentje gesleten? Tijd om eens commissie te gaan vragen aan Blackstar @Ramzzz

@Bananenplant veel plezier ermee, is een hele leuke versterker d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Bananenplant schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:18:
:D

Veel plezier ermee, dat kan ik je garanderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Ik moe toch voor de lol zo'n ding eens proberen, al ben ik tig jaar geleden zonder @Ramzzz hulp ook al bij blackstar uitgekomen.

Heb nooit een HT5 in het echt gehoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheCapK

TheCapK

Nieuwe Lintzaag binnen, kan ik verder met mijn nieuwe bas te bouwen!
Gaat lekker vanmiddag. DE lintzaag in elkaar gezet, voor zover dat nodig was, afgesteld en toch nog zaagdrift hebben bij gebruik van de geleider. Daarna dus maar overgegaan opp losse pols afgetekende lijn volgen en dit ging een stuk beter.
Daarna mijn beitels, ook die van de schaaf, geslepen en flink aan het schaven gegaan.
Nu dus klaar om morgen de wings gedeeltelijk in vorm te zagen, daarna vast gaan lijmen en dan verder in vorm zagen.
Tijdens het drogen kan ik dan met de toplaag verder om die lijmklaar te maken.
Zal morgen wat foto's maken en posten.

[ Voor 80% gewijzigd door TheCapK op 27-02-2019 17:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnoxNL
Alle gekheid op een stokje,

iedereen weet natuurlijk dat DE beste beginnersgitaar het Hello Kitty model is:

Misschien als je dit kunt dat het dan tijd wordt voor een upgrade.

Dat moment waarop je je beseft dat John 5 elke stijl op dat ding beter kan spelen dan ik op mijn gear ;(
En dat hij meer metal klinkt op een HK gitaar dan ik elektrisch.

Wat een lul :'(

• Bananenplant
Ik heb vandaag in de planning staan om mijn strat te gaan halen. Nu zeggen veel mensen dat je "op YouTube" veel beginnersdingen kunt leren. Wat zijn goede plekken daarvoor, al dan niet betaald? Ik heb bijvoorbeeld wel wat video's van Robert Baker over gitaarspelen gekeken die vervolgens een betaalde fretboard decoder course heeft. En ook mensen die dingen aanbieden op Udemy.

Ik wil intussen rustig gaan kijken naar echt les, maar dan kan ik alvast wel ergens mee bezig :) .

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-10 14:38
Ik wil intussen rustig gaan kijken naar echt les, maar dan kan ik alvast wel ergens mee bezig :) .
Wanneer je van plan bent echt les te nemen raad ik je af om youtube tutorials te volgen. Doorgaans leer je jezelf een verkeerde techniek aan. Hierdoor moet je dit weer eerst afleren wanneer je echt les neemt.

• MsD

MsD

simpel. Gitaarstarters.nl ;)

Zonder dollen, neem ergens een les of wat. Dat gaat echt veel sneller dan zelf al die filmpjes met driehonderdduizendmiljoen tips en trucs die elke keer anders zijn.

Als je nog niet weet waar je op moet letten is het fijn om dat even door een pro te laten leren.

• Bananenplant
MsD schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:21:
simpel. Gitaarstarters.nl ;)

Zonder dollen, neem ergens een les of wat. Dat gaat echt veel sneller dan zelf al die filmpjes met driehonderdduizendmiljoen tips en trucs die elke keer anders zijn.

Als je nog niet weet waar je op moet letten is het fijn om dat even door een pro te laten leren.
Les is uiteindelijk sowieso het plan, hoor :) . Ik zal bij de muziekwinkel ook nog even vragen of ze misschien visitekaartjes van docenten hebben oid.

• Kapoen
Bananenplant schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:25:
Justinguitar.com is een goede referentie voor beginners, gratis en goed gestructureerd.

Een echte leraar heeft ook mijn voorkeur. Vooral omdat die je ook kan helpen om al die informatie op YouTube te sorteren en naar waarde te schatten.

• KnoxNL
Ik ben zelf ontzettend fan van Marty Schwartz:

YouTube: Marty Music

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
KnoxNL schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:49:
Alle gekheid op een stokje,

iedereen weet natuurlijk dat DE beste beginnersgitaar het Hello Kitty model is: