You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300
Gewoon interesse of er andere tweakers zijn die ook op latere leeftijd weer gaan brommerrijdendehardstyler schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:27:
Vanwaar de vraag?
You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300
My favorite programming language is solder.
Waar ga je het bijv gebruiken want snelweg mag hij niet in dus niet voor lange afstanden?
Life is too short to drive boring cars
Ik rij overigens ook motor, en de brommer is dus puur voor de fun/hobby. Het heeft gewoon zijn charmes maar het rijdt gewoon ontzettend knullig en gammel als je eenmaal een keer op een motor gereden hebt
Vaak bu'j te bang!
GTA VI - All aboard the hype train!!
Als je geen motorrijbewijs wilt halen, zou een 3-wieler altijd nog kunnen? Piaggio MP3 en vergelijkbaar. Het is geen motor, maar in ieder geval wel méér motor dan een schakelbrommer. (Hierbij ga ik er vanuit dat je je rijbewijs al voor 2013 hebt, anders zul je zelfs voor die driewielers een motorrijbewijs moeten hebben)
[ Voor 11% gewijzigd door Divak op 23-05-2019 12:35 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:06 ]
De goede 50cc scooters halen allemaal wel 1:40 hoor. De betere merken zelfs 1:55+.Brazos schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:46:
[...]
Dat vraag ik me af. Een 2-takt brommer verbruikt meer dan een lichte motor, maar ook bij een 4-takt brommer zou ik er niet zo zeker van zijn. Mijn 250cc Honda reed 1:33 gemiddeld, terwijl bijvoorbeeld een moderne 125cc scooter 1:40/50 kan halen. Dat zie ik een brommer niet doen.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Het zijn voornamelijk de 2-takt die als gillende grasmaaiers over de straat rollen. Een 4-takt loopt wat meer te pruttelen op een lagere toon wat veel beter klinkt voor de oren. Ik snap niet dat de jeugd vaak gek is op 2-takt grasmaaier herrie (en dan nog proberen de herrie te versterken want dat is cool!!!). Zo een 4-takt zoals ik dat bij de Kymco K-Pipe hoorde vind ik helemaal prima.Divak schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:34:
Eerlijk gezegd vind ik een schakelbrommer tegenwoordig echt niet meer kunnen. Enorme herrie, veel overlast, niet vooruit te branden en lastig een plek te vinden op de weg (je rijdt altijd iemand in de weg of voor zijn sokken).
Ik zou nieuw eerder een 4 takt schakel kopen zoals Hanway of RAW. Maar dan echt om op te toeren, niet voor dagelijks gebruik.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Altijd als dagelijks vervoermiddel gebruikt, tot ik ging studeren dus toen alleen nog voor de lol gereden. Binnenkort ga ik er hopelijk mee naar mijn werks006110 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:03:
Rijd jij brommer voor de hobby, of als dagelijks vervoer?
My favorite programming language is solder.
Dat is niet alleen de jeugd hoorSir_Hendro schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:54:
Ik snap niet dat de jeugd vaak gek is op 2-takt grasmaaier herrie (en dan nog proberen de herrie te versterken want dat is cool!!!).
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Een driewieler heb ik ook al langs zien komen, echter vind ik die dingen nog wel stevig aan de prijs, en vind ik ze nogal lelijk (ja het oog wil ook wat). Wel heel cool dat je daar met een b rijbewijs op mag (en ja, mijn rijbewijs is van voor 2013)Divak schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:34:
...
Als je geen motorrijbewijs wilt halen, zou een 3-wieler altijd nog kunnen? Piaggio MP3 en vergelijkbaar. Het is geen motor, maar in ieder geval wel méér motor dan een schakelbrommer. (Hierbij ga ik er vanuit dat je je rijbewijs al voor 2013 hebt, anders zul je zelfs voor die driewielers een motorrijbewijs moeten hebben)
Ik bezit geen motor maar gillende motors vind ik persoonlijk prima, vind het leuk voor de oren. Vooral die brullende lowriders. Bij het verkeerslicht met vol gas weg knallen. Dan denk ik.... jajajaja.... oke het is eigenlijk stiekem wel coolLordSinclair schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:13:
[...]
Dat is niet alleen de jeugd hoorDe gemiddelde motorrijder is ook te horen door de hele woonwijk.
Wat ik daarmee bedoel is dat ik er geen aandacht aan besteed door het toe te juichen maar het juist negeer terwijl ik van binnen het eigenlijk hartstikke leuk vind.
[ Voor 15% gewijzigd door Sir_Hendro op 23-05-2019 13:34 ]
Rij nu een BMW E46 6 cilinder, maar is eigenlijk overdreven duur en slecht voor woon-werk verkeer. (Korte afstand en ben te lui om te fietsen)
Dit topic maakt me weer heel erg hebberig.
Wat mij vooral "zorgen baart" met zo'n ding is vaak staande gehouden worden, rollerbanken etc.
Zou voor mij des te meer reden zijn om toch uit te wijken naar een 4-takt snorscooter die een kilometer of 35 loopt.
Had destijds een andere knul voorbijgereden met zn Aprilia RS50, die begrenst was. Hij moest 6 keer schakelen voordat hij op 45 km/h zat, terwijl ik er zo voorbij cruisde... ciao
Nu inmiddels ook al 30+, en twijfel ook om weer zo een brommertje te halen. Heb ook motor gereden, maar voor kortere afstanden of voor in de stad is het wel handig. Parkeert makkelijker en verbruikt in verhouding bijna niks.
Is dat schakelen iets dat je jezelf makkelijk aan kan leren eigenlijk?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
HerrieDivak schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:34:
Eerlijk gezegd vind ik een schakelbrommer tegenwoordig echt niet meer kunnen. Enorme herrie, veel overlast, niet vooruit te branden en lastig een plek te vinden op de weg (je rijdt altijd iemand in de weg of voor zijn sokken). Buiten de bebouwde kom heb je ook weinig te genieten en beperk je jezelf heel erg in hoe je invulling geeft aan je hobby. Maar ik weet niet in welke omgeving jij je schakelbrommer gebruikt. Hier in de stad is het echt een ongemak.
Als een brommer standaard is, zal hij iets meer geluid maken dan een stofzuiger.
jij bedoeld waarschijnlijk de niet standaard uitlaten, die knetteren inderdaad flink.
(Maar ach, iedereen is toch jong geweest
Ook met 25 km/u kun je een behoorlijke hoeveelheid asfalteczeem oplopenGuusjee schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:56:
[...]
Hebben jullie, maar voornamelijk je dochtertje van 7 jaar, beschermende kleding aan? Voor een brommer die niet harder dan 45 km/u gaat kan ik begrijpen dat je dit niet doet. Maar bij snelheden tot 70 km/u wordt het toch wel link..

Jij hebt ervaring met de stilte brommers van Nederland als ik dat zo hoor. In mijn ervaring is een brommer luid genoeg om een goede gehoorbeschadiging op te doen als je 'oor te horen' zou leggen.ybos schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:00:
[...]
Herrie
Als een brommer standaard is, zal hij iets meer geluid maken dan een stofzuiger.
jij bedoeld waarschijnlijk de niet standaard uitlaten, die knetteren inderdaad flink.
(Maar ach, iedereen is toch jong geweest)
OT: Waarom je buren, buurt vervelen met de stank/herrie van een brommer of scooter als je comfortabeler vooruit komt met een elektrische fiets (al dan niet een turbomodelletje?).
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Dus ja, een brommer is fabrieksaf net zo stil als een stofzuiger
Vaak bu'j te bang!
Zoals gezegd hangt het nogal van het blok af. Je kunt vrij rustige scooters krijgen maar die zijn minder populair bij de jeugd die overigens de grootste doelgroep zijn in Nederland.Goudvis schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:03:
[...]
Jij hebt ervaring met de stilte brommers van Nederland als ik dat zo hoor. In mijn ervaring is een brommer luid genoeg om een goede gehoorbeschadiging op te doen als je 'oor te horen' zou leggen.
Scooters mogen 97 dB(A) produceren, een stofzuiger 80 dB(A). Dat is nogal een verschil.-tom-562 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:05:
Een brommer krijgt in Nederland geen type goedkeuring als deze herrie maakt.
Klinkt plausibel... Maar wacht, is het ook zo?-tom-562 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:05:
Een brommer krijgt in Nederland geen type goedkeuring als deze herrie maakt.
Ik vind dit: bekant eerste Google hitje , waar ze met Artikel 5.6.11 aankomen dat zo leest:
Hoe hard is 97dB vraag je?5. Bromfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 97 dB(A) voor bromfietsen die blijkens de gegevens in het kentekenregister of op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs zijn geconstrueerd voor een maximum snelheid van meer dan 25 km/h en niet meer dan 90 dB(A) voor andere bromfietsen.6. Onze Minister stelt regels vast omtrent de wijze van meten van de in het vierde en vijfde lid bedoelde geluidproductie.
Volgens Alpine klinkt dat ongeveer als in deze range:
85 Luid Zagen, mixer
90 Zeer hinderlijk Dichtbij vrachtwagen, schreeuwen, juichen, gillen
95 Lawaai Drilboor, viool
100 Zeer luid Machine in fabriek, compressor, straaljager op 300 m
Dat een brommer geen 'herrie' mag maken valt nog best tegen.
Mijn brommer heb ik destijds weggedaan omdat ik de herrie beu was (en hij ging te vaak kapot). Ik ben toen weer 15 km gaan fietsen naar schoolGoudvis schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:03:
[...]
Jij hebt ervaring met de stilte brommers van Nederland als ik dat zo hoor. In mijn ervaring is een brommer luid genoeg om een goede gehoorbeschadiging op te doen als je 'oor te horen' zou leggen.
OT: Waarom je buren, buurt vervelen met de stank/herrie van een brommer of scooter als je comfortabeler vooruit komt met een elektrische fiets (al dan niet een turbomodelletje?).
/▌
Dat dacht ik dus ook, tot ik in een jaren '30-wijk van Hilversum ging wonen met een ca. 1-op-1 mix van koop en sociale huur: wat zag ik? Dat veel 60+'ers ook rondsnorren.Sir_Hendro schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:07:
[...]
Zoals gezegd hangt het nogal van het blok af. Je kunt vrij rustige scooters krijgen maar die zijn minder populair bij de jeugd die overigens de grootste doelgroep zijn in Nederland.
Ik kwam zojuist dit onderzoek tegen van de Rijksoverheid naar de verwachte reacties van het uitfaseren van brommers/scooters. Met als relevante passage dit:
Verrassende conclusie, ook voor mij.Uit de inventarisatie blijkt dat niet zozeer jongeren als wel ouderen een snorfiets bezitten. In 2017 is
46 procent van de snorfietsbezitters 50 jaar of ouder. Het aantal ouderen dat een snorfiets bezit is de
laatste jaren gegroeid, terwijl bij jongeren (16-20 jaar) het snorfietsbezit vrijwel constant is gebleven.
De snorfiets wordt vooral gebruikt voor recreatief en woon-werkverkeer. Het gaat daarbij veelal om
korte ritten. 52 procent van alle verplaatsingen heeft een afstand van minder dan 5 km.
Ah, ik was vergeten dat we op Tweakers zaten, waar puur theoretisch gekeken wordt, en niet naar de werkelijkheid (alleen als het uitkomt natuurlijk).Goudvis schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:14:
[...]
Klinkt plausibel... Maar wacht, is het ook zo?
Ik vind dit: bekant eerste Google hitje , waar ze met Artikel 5.6.11 aankomen dat zo leest:
[...]
Hoe hard is 97dB vraag je?
Volgens Alpine klinkt dat ongeveer als in deze range:
85 Luid Zagen, mixer
90 Zeer hinderlijk Dichtbij vrachtwagen, schreeuwen, juichen, gillen
95 Lawaai Drilboor, viool
100 Zeer luid Machine in fabriek, compressor, straaljager op 300 m
Dat een brommer geen 'herrie' mag maken valt nog best tegen.
De eerste originele brommer waar je gehoorschade van op loopt moet ik nog tegen komen. Overdrijven is ook een vak
Vaak bu'j te bang!
Het aanschaffen van een snorscooter om lekker relaxed te touren kan ik begrijpen, maar in beschermende kleding en met een helm op een schakelbrommer?s006110 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:24:
Zijn er hier mensen die op latere leeftijd (30+) besluiten om een schakelbrommer te kopen?

Ik zou zeggen koop dan gewoon een lichte vriendelijk motor, bijvoorbeeld zoiets als die van mij onderstaand. Je hoeft daar ook niet als een gek mee te rijden maar je kan in ieder geval ook gewoon over de snelweg.
Motorrijbewijs klinkt ook erger dan het is, bij mij ging het letterlijk als volgt:
2 uur intake
4 uur les + examen speciale verrichtingen aansluitend
4 uur les
2 uur les + examen op de weg aansluitend
Als je je best doet zelfs in een week te plannen, als je er een beetje gevoel voor hebt en al ervaring hebt met een schakelbrommer is het te doen in een week als het moet.
Schakelbrommer+:

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Waar 'puur theoretisch' gekeken wordt? Ik spreek uit ervaring. Wij hebben in een radius van 50 meter ca. 12 huishoudens met een brommer (en dat met rijtjeshuizen) voor dagelijks gebruik. Waarvan minstens één huishouden twee brommers heeft staan.-tom-562 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:25:
[...]
Ah, ik was vergeten dat we op Tweakers zaten, waar puur theoretisch gekeken wordt, en niet naar de werkelijkheid (alleen als het uitkomt natuurlijk).
De eerste originele brommer waar je gehoorschade van op loopt moet ik nog tegen komen. Overdrijven is ook een vak
Dat jij je niet kunt vinden in het feit dat in de beleving van sommigen hier brommers wél hinderlijk veel herrie maken en dat dit ook nog gestaafd wordt door allerlei bronnen, is ongetwijfeld even slikken. Dat is zelden leuk.
Ik pakte juist wat bronnen erbij om niet te hoeven reageren met een kinderlijk 'ja nee dat valt tegen hoor, brommers maken best herrie!'.
Mijn ervaring op Tweakers is dat je met een feitelijke onderbouwing van een mening altijd een beter gesprek krijgt dan door op groep-8-niveau je ervaring/beleving voor te dragen als argument. Vandaar mijn citaten.
Als jij je sowieso al stoort aan brommers, dan zal voor jou de drempel van overlastgevend ook een stuk lager zijn. Dat projecteer je dan waarschijnlijk ook op je 'feiten'
Vaak bu'j te bang!
Veel opgevoerd/gesleuteld. Kostte veel tijd en geld al dat geklooi maar ook veel van geleerd en heb leren
(durven) sleutelen.
Jaaaaaaaren later motor gaan rijden maar vond een brommertje voor erbij wel geinig.
Heb toen een Puch Maxi snor (opknappertje) gekocht en gefixt, veel lol mee gehad, zeker als ik ff snel naar het centrum van de stad wilde ideaal.
Deze staat nu al enkele jaren kapot in de schuur en vriendin wil dat ik 'm weg doe want we gaan verhuizen.
Ik wil 'm eerst fixen (binnenkort poging 3) maar dat is zo'n drempel project: Geen zin of teveel andere dingen te doen maar als ik eraan begin is het ook zo weer opgelost denk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Gman op 23-05-2019 14:49 ]
Tja, als je mensen uit Belgie op een motor ziet rijden snap je soms ook niet hoe die nog niet geschept zijn. Positie op de weg snappen ze totaal niet, aangezien ze geen fatsoenlijke rijopleiding gehad hebben (idem voor de auto btw).Marzman schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:53:
In België mag je nog steeds 125 cc rijden met rijbewijs b. Al moet je met een nieuwer rijbewijs wel een cursus van 4 uur volgen (geen examen).
Is dat schakelen iets dat je jezelf makkelijk aan kan leren eigenlijk?
Wat betreft schakelen, het is letterlijk tegen een staafje schoppen, dat kan iedereen.

Daarnaast heb ik nog allerlei andere speeltjes, waaronder een zware 1000cc quad. Toch vind ik het heerlijk ontspannend om af en toe gewoon met 50-60 km/h door de omgeving te toeren. Door de beperkte snelheid krijg je toch een stuk meer van je omgeving mee, terwijl je nog steeds redelijke afstanden kunt afleggen.
Moet wel eerlijk zeggen dat nu hij even aan de kant staat omdat de remkabel stuk is, ik hem eigenlijk amper mis. Denk dat ik heb deze zomer maar weer ga verkopen. Als het later weer gaat kriebelen dan koop ik wel weer wat anders.
Herrie staat toch niet gelijk aan een gehoorbeschadiging? Als mijn buurman om 5 uur sochtends gaat boren, dan krijg ik daar geen gehoorbeschadiging van, maar zou ik het zeker wel herrie noemen.-tom-562 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:47:
En ik spreek uit ervaring dat je van een brommer die uit een fabriek komt rollen geen gehoorbeschadiging krijgt. Want ik heb in het verleden zelf een aantal nieuwe brommers gehad.
Als jij je sowieso al stoort aan brommers, dan zal voor jou de drempel van overlastgevend ook een stuk lager zijn. Dat projecteer je dan waarschijnlijk ook op je 'feiten'
Zou mooi zijn als in Nederland ook die elektrische scooters eens opkomen. Op vakantie in andere landen zie je ze al steeds vaker rijden. Erg prettig: geen uitstoot, stil, lekker snel en minder makkelijk tot illegale snelheden op te voeren.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Goudvis heeft het over gehoorbeschadiging, ik quote hem alleen maarJeroenneman schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:57:
[...]
Herrie staat toch niet gelijk aan een gehoorbeschadiging? Als mijn buurman om 5 uur sochtends gaat boren, dan krijg ik daar geen gehoorbeschadiging van, maar zou ik het zeker wel herrie noemen.
Zou mooi zijn als in Nederland ook die elektrische scooters eens opkomen. Op vakantie in andere landen zie je ze al steeds vaker rijden. Erg prettig: geen uitstoot, stil, lekker snel en minder makkelijk tot illegale snelheden op te voeren.
Vaak bu'j te bang!
Ik heb mijn rijbewijs in Nederland gehaald en dacht dat ook. Maar sommige regels zijn in België gewoon anders waardoor je eigenlijk zelf degene bent die niet goed (in België) kan rijden. Ik ontdekte dat ook pas toen mijn vrouw met haar theorie in België bezig was.mark-k schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:53:
[...]
Tja, als je mensen uit Belgie op een motor ziet rijden snap je soms ook niet hoe die nog niet geschept zijn. Positie op de weg snappen ze totaal niet, aangezien ze geen fatsoenlijke rijopleiding gehad hebben (idem voor de auto btw).
Wat betreft schakelen, het is letterlijk tegen een staafje schoppen, dat kan iedereen.
Oude mensen hebben hun rijbewijs inderdaad wel cadeau gekregen in België, maar dat is niet meer zo.
/▌
Wel helemaal naar mijn smaak gemaakt en veel dingen aan veranderd
Standaard

na aanpassingen

( gisteren verkocht ) maar er komt een nieuwe Hanway er aan deze week of volgende week
Ik heb de hanway Muscle gekocht .. grijs
ja ik vind het echt lekker ik gebruik hem zo wel als woon werk verkeer en met toeren
de brommer hier voor had in 5 jaar tijd net 10.000 km er op zitten deze in net iets meer dan 2 jaar 6400 km
die nieuwe gaat hopelijk dat per jaar doen
[ Voor 22% gewijzigd door ravw op 23-05-2019 16:57 ]
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Matig verweer. Je schreef dat brommers geen 'herrie' maken.-tom-562 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:03:
[...]
Goudvis heeft het over gehoorbeschadiging, ik quote hem alleen maar
Maar om bij de discussie te blijven, de verwarring zit 'm in mijn formulering.
Jij: Ze zijn zo stil als een stofzuiger! Herrie maken mogen ze niet van de wetgever = ze zijn stil.
Dus ik schreef:
Waarmee ik bedoelde 'als je je oor pal naast de geluidsbron zou leggen'. Dat is niet realistisch en het gevaar van gehoorbeschadiging bij de brommer van de buren is mijn punt ook niet: ik bedoelde dat ze luid genoeg zijn om als hinderlijk ervaren te worden. En ik kan het geluid van brommers ervaren als hinderlijk omdat er prima alternatieven voor bestaan, zoals ik de stank van een brommer die vlak voor me rijdt (en blijft rijden) als hinderlijk ervaar omdat het stinkt. (inb4 'ga wonen op een hutje op de heide').Jij hebt ervaring met de stilte brommers van Nederland als ik dat zo hoor. In mijn ervaring is een brommer luid genoeg om een goede gehoorbeschadiging op te doen als je 'oor te horen' zou leggen.
Je hebt zelf brommers gehad toen je een pak jonger was, ik ook. Toen viel de herrie inderdaad best mee! Maar zeg: Op een brommer zitten is gans niet hinderlijk zolang je geen tunnel inrijdt: je zit immers boven de geluidsbron.
Matig verweer ook dat mijn zogenaamde geluidsgevoeligheid de geciteerde bronnen afzwakt. Ik zou een onderbouwde reactie van jouw kant een welkome afwisseling vinden.
Je hebt je punt gemaakt en geeft zelf al aan dat geluidsbeleving subjectief is. Laat het daar dan gewoon bij, probeer niet de ander te overtuigen. Laat ons in dit topic lekker babbelen over volwassenen die brommer rijden.Goudvis schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:40:
[...]
Matig verweer ook dat mijn zogenaamde geluidsgevoeligheid de geciteerde bronnen afzwakt. Ik zou een onderbouwde reactie van jouw kant een welkome afwisseling vinden.
Met 12 uur les je motorrijbewijs halen is voor de meeste mensen niet mogelijk.. Je zult al gauw denken aan 8-10u voor speciale verrichtingen en nog eens 10u voor verkeersdeelname. Ikzelf was ongeveer 2000,- euro kwijt, wat ik redelijk schappelijk vind. Hoor veel prijzen tussen 1200-2500 euro.assje schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:35:
[...]
Het aanschaffen van een snorscooter om lekker relaxed te touren kan ik begrijpen, maar in beschermende kleding en met een helm op een schakelbrommer?![]()
Ik zou zeggen koop dan gewoon een lichte vriendelijk motor, bijvoorbeeld zoiets als die van mij onderstaand. Je hoeft daar ook niet als een gek mee te rijden maar je kan in ieder geval ook gewoon over de snelweg.
Motorrijbewijs klinkt ook erger dan het is, bij mij ging het letterlijk als volgt:
2 uur intake
4 uur les + examen speciale verrichtingen aansluitend
4 uur les
2 uur les + examen op de weg aansluitend
Als je je best doet zelfs in een week te plannen, als je er een beetje gevoel voor hebt en al ervaring hebt met een schakelbrommer is het te doen in een week als het moet.
Maar de tip van een lichte motorfiets i.p.v. een schakelbrommer ben ik het wel mee eens. Al koop je een 125cc scooter puur omdat je dan niet aan de snelheidslimiet van 45km/u zit (en die dingen zuiniger lopen). Ikzelf heb een 35kW motorfiets die heerlijk rijdt, zonder dat het een racemonster is. Tevens rijdt deze ook 1:25, ofwel een 2-takt schakelbrommer is even zuinig of vaak zelfs onzuiniger.. Mijn opgevoerde Aprilia reed vroeger 1:8..
Daarnaast, of je er nu om geeft of niet, met 30+ (in beschermende kleding) op een schakelbrommer sta je natuurlijk flink voor lul..

Ik speel ook al een jaar of vijf met het idee, puur voor de hobby er bij zeg maar. Ik ben zelf vooral gecharmeerd door die oude stijl honda minibikes, de Dax/Monkey en zo, die moderne sportbike achtige dingen (TZR50) vind ik als schakelbrommer dan weer niks, er uit zien als een supersport, en dan maar 45 kunnen..
Punt voor mij is ook wel dat ik niet direct weet waarvoor ik em zou gebruiken, werk is pakweg 9 km, en eigenlijk moet ik dat gewoon fietsen als ik de auto niet nodig heb, daar nog een vervoersmiddel tussen voegt weinig toe. Wat dat betreft zou een 125cc motor er beter tussen passen, maar daar heb je in nederland (i.t.t. bijv de UK en BE) gewoon een normaal A rijbewijs voor nodig, dus dan kan je net zo goed een 250-500cc fiets pakken...
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Voordeel van een motor is dat je de ervaring met auto rijden ook kan gebruiken voor verkeer inschattingen.
3 jaar terug mijn motor rijbewijs gehaald na 6 jaar autorijbewijs. Het verkeersinzicht was er al, waardoor ik mij enkel hoefde te focussen op voertuigbeheersing. Ondanks dat ik nog nooit een brommer heb gereden, voelde het natuurlijk aan, en de afgelopen 3 jaar doe ik nu ook zonder auto, alles met de motor.
Soms zit ik ook wel met het idee van lekker zuinig voor in de stad een brommer. of zonder dikke beschermende kleding te kunnen rijden.
Ik heb het rijbewijs. maar eerlijk gezegd, zou niet weten welke regels voor mij gelden of waar ik wel en niet moet rijden. Dan het fietspad, daar de rijbaan. Of dat ik compleet andere routes moet aanhouden dan wat ik nu ken.
Voor het motor rijbewijs was ik <1000 kwijt en 2 maand tijd. De kosten zitten meer in de helm en beschermende kledij.
All-in all. Gewoon rijden waar jij je comfortabel bij voelt. De mening van anderen is niet belangrijk. Alleen je eigen.
Maarja dat is dus mijn mening, Ik kan me ook goed voorstellen dat het gewoon een leuke hobby is om zonder altijd maar volle bak overall langs te jakkeren op een mooi stukje techniek te rijden zonder alteveel risico of grote investeringen.
[ Voor 6% gewijzigd door -36- op 23-05-2019 18:19 ]
De eerste Kymco Filly, een 50cc viertakt, gaven ze op voor 1:68, helemaal standaard. Nooit gemeten, maar het duurde verrekte lang voordat de tank leeg was.Brazos schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:46:
[...]
Dat vraag ik me af. Een 2-takt brommer verbruikt meer dan een lichte motor, maar ook bij een 4-takt brommer zou ik er niet zo zeker van zijn. Mijn 250cc Honda reed 1:33 gemiddeld, terwijl bijvoorbeeld een moderne 125cc scooter 1:40/50 kan halen. Dat zie ik een brommer niet doen.
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Zelf zou ik het trouwens niet doen vanwege dubbele kosten: ongeacht of het een schakelbrommer of electrische scooter is, je hebt dan toch twee voertuigen die je dient te onderhouden. En ook verzekering voor dient te betalen.
Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio
Ja en de nieuwe Schakelbrommers van Hanway worden dan nog wel verkocht als caferacer omdat ze een kaal uiterlijk hebben van een oude Cafe racer.. maar er is weinig racen aan met 45/55 km per uur ..-36- schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 18:16:
Vind het eerlijk gezegd ook een beetje raar gezicht zo'n sportbrommer die dan met 45km/h voorbij komt pruttelen.
maar goed ze rijden wel lekker en je heb er veel bekijks mee en dan is de fun op zich al goed
Ik hoeft ook niet hard te gaan , wil wel een beetje van het uitzicht kunnen genieten , vaak rijd ik niet eens volgas
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
ja wat maakt het uit als het je hobby is?XiaomiGlobal schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 18:41:
Zelf zou ik het trouwens niet doen vanwege dubbele kosten: ongeacht of het een schakelbrommer of electrische scooter is, je hebt dan toch twee voertuigen die je dient te onderhouden. En ook verzekering voor dient te betalen.
En ook voor woon-werkverkeer kan je prima een tweede brommer gebruiken om af en toe je auto te vervangen. Ik heb nu een motor en een auto, maar als ik dichterbij mijn werk zou wonen zou ik misschien ook een scooter/brommer kopen.
Voor mij heeft een schakelbrommer overigens wel een soort wannabee-motor stigma voor 16-jarige ventjes. Het is wel oke, en wel leuk, maar het is het allemaal gewoon net niet. Het is langzamer dan een scooter, alleen kost meer aan onderhoud en benzine. Ik zou dus voor het 50cc werk gewoon een scooter kopen en alles daarboven een motor.
Overigens sluit ik mij ook aan bij mijn collega-motorrijders hier in dit topic, regel gewoon een motor. Het is een wereld van verschil
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Met de auto komt een kleine beurt elke 20 dkm, zijn je banden aan vervanging toe elke 60dkm, mag je de distributieriem elke 120 dkm vervangen. Dit is allemaal kilometergebonden, en niet tijdgebonden. (rij je nog geen 10 dkm per jaar dan mag je wél een beurt doen 1x per jaar, je banden na 6 jaar vervangen en je distri ook na 5 jaar)
Bij een auto is het onderhoud en het slijtage dus echt uit te drukken in een prijs per kilometer, en niet een prijs per maand. (behalve als je heel weinig rijdt, dan zijn de kosten wél weer per maand uit te drukken)
Bij een brommer is dit hetzelfde; mits je genoeg kilometers maakt is het onderhoud ook lineair gerelateerd aan de gereden kilometers.
De onderhoudskosten zijn dus:
( [autoKmPerMaand] x [ kostenOnderhoudPerKM] ) + ( [BrommerKmPerMaand] x [ kostenOnderhoudPerKM] )
De onderhoudskosten voor een auto zijn ongeveer 3 cent per km (en dat is al weinig) . Voor een brommer is dit iets lager. Verschuif je dus een redelijk aantal autokilometers naar de brommer dan bespaar je daar juist mee aan onderhoudskosten; ondanks dat je twee voertuigen hebt staan
De verzekering voor een brommer dat is echt drie keer niks als je buiten de risicogroep valt; dat is iets van een tientje per maand.
7400 Wp op het dak
Bij mijn auto is er zowel een km gerelateerde onderhouds interval en eentje die aan tijd gebonden is: dus als ik met de brommer 5000km per jaar rijdt en daardoor nog maar 15000km met de auto per jaar.
Dan dien ik toch het onderhoud te laten uitvoeren, want anders wordt de gratis pechhulp van de dealer niet verlengd. Al is het natuurlijk wel interessant wat het brandstofverbruik is van zo'n brommer.
/▌
antihipsteralliance
Wellicht is er wel plek voor een "Het oudjes brommer Topic"..s006110 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:50:
Topic gaat alle kanten uit ... Maar er zijn hier dus niet zoveel hobby matige brommer rijders
Leuk onderwerp! Meer foto's!
FreeReef.nl
Dit topic had ik ook wel een beetje bedoeld als oudjes brommer topic (qua berijders dan...)World Citizen schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:47:
[...]
Wellicht is er wel plek voor een "Het oudjes brommer Topic"..
Leuk onderwerp! Meer foto's!
40 km/h.hardware-lover schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:33:
De politie was destijds nog massaal aanwezig op de weg en die wisten van wanten m.b.t. de gemotoriseerde 45km/h tweewielers.
[ Voor 88% gewijzigd door hardware-lover op 23-05-2019 23:45 . Reden: beetje doorgeslagen met opschonen, van pasten was geen sprake (o.a. geen helmplicht in mijn brommertijd) ]
Testing, one, two ...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
De charme van het brommer rijden is voor mij vooral de simpele techniek, je cilindertje vastgeslagen en de nieuwe testen zonder carburateur op wat remreiniger. Hoog toerige carters maken/bewerken. Grote carburateurs en meerpoorts cilinders en dergelijke. Expansiepijpjes. Dat betekent meer vermogen uit je brommert en dus automatisch een beetje patsen met je plaatstaalpaard.
Als daar niet meer over gepraat mag worden is een brommertopic zinloos. Natuurlijk ga je niet zeggen dat je 20 jaar geleden zonder helm op je opgefokte MT 120km/u reed, want dat is dom en nutteloos. Maar waar wordt de grens getrokken?
antihipsteralliance
Ik droom Puchjes als het even moet. Ik weet niet of je in de buurt van Zwolle woont? Heb wel wat spul op overschot liggen. Puchjes moeten rijden!Gman schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:48:
Vroeger rond 1999~2001 heb ik een Gilera Runner gehad.
Veel opgevoerd/gesleuteld. Kostte veel tijd en geld al dat geklooi maar ook veel van geleerd en heb leren
(durven) sleutelen.
Jaaaaaaaren later motor gaan rijden maar vond een brommertje voor erbij wel geinig.
Heb toen een Puch Maxi snor (opknappertje) gekocht en gefixt, veel lol mee gehad, zeker als ik ff snel naar het centrum van de stad wilde ideaal.
Deze staat nu al enkele jaren kapot in de schuur en vriendin wil dat ik 'm weg doe want we gaan verhuizen.
Ik wil 'm eerst fixen (binnenkort poging 3) maar dat is zo'n drempel project: Geen zin of teveel andere dingen te doen maar als ik eraan begin is het ook zo weer opgelost denk ik.
antihipsteralliance
Je zult meer mede-rijders vinden op bijvoorbeeld het motor-forum. Ik verwacht niet dat er veel 30+ brommer rijders in de IT zitten. Die zijn vaak meer van het solderen en overclocken van veel te oude meuk.s006110 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:50:
Topic gaat alle kanten uit ... Maar er zijn hier dus niet zoveel hobby matige brommer rijders
Gratis?XiaomiGlobal schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:12:
Dan dien ik toch het onderhoud te laten uitvoeren, want anders wordt de gratis pechhulp van de dealer niet verlengd. Al is het natuurlijk wel interessant wat het brandstofverbruik is van zo'n brommer.

Qua brandstof: 2-takt brommers zullen nooit zuining lopen. 1:15 tot 1:25 is een beetje waar je aan moet denken. 4-takt scooters daarentegen konden jaren geleden al 1:40 of 1:50 behalen. In die zin is een scooter best interessant. Al zou ik zelf zeggen, investeer dan in een elektrische fiets. De scooter is de laatste jaren redelijk achterhaald.
Mee eens.DeVins schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:02:
^
De charme van het brommer rijden is voor mij vooral de simpele techniek, je cilindertje vastgeslagen en de nieuwe testen zonder carburateur op wat remreiniger. Hoog toerige carters maken/bewerken. Grote carburateurs en meerpoorts cilinders en dergelijke. Expansiepijpjes. Dat betekent meer vermogen uit je brommert en dus automatisch een beetje patsen met je plaatstaalpaard.
Als daar niet meer over gepraat mag worden is een brommertopic zinloos. Natuurlijk ga je niet zeggen dat je 20 jaar geleden zonder helm op je opgefokte MT 120km/u reed, want dat is dom en nutteloos. Maar waar wordt de grens getrokken?
De charme van brommers zit/zat hem er altijd in dat mensen ervaring op konden doen met sleutelen. Tevens is het niet illegaal als je brommer te hard kan rijden, er wordt namelijk niet vermeld of het gaat om een brommer voor op de weg. Genoeg brommertjes waarmee op privé-terrein gescheurd wordt. Het is dan ook raar dat er gemodereerd wordt op het melden dat je brommer x km/h kon/kan rijden. Dat je geen beelden e.d. wil van verboden rijgedrag kan ik begrijpen, maar dit is wel erg ver gegrepen..
[ Voor 7% gewijzigd door koen0s op 23-05-2019 23:12 ]
Leuk om te lezen, die heb ik 22 jaar geleden ook nog gehad om dagelijks 45 km op te rijden naar school. Inderdaad erg zuinig, iets van 1:50 kon ik er wel mee halen. Het was mijn eerste en mijn laatste brommer/scooter, nadat ze hem een half jaar na aanschaf gejat hadden.Peenutzz schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 18:33:
[...]
De eerste Kymco Filly, een 50cc viertakt, gaven ze op voor 1:68, helemaal standaard. Nooit gemeten, maar het duurde verrekte lang voordat de tank leeg was.
Nu zit is soms nog wel eens te kijken naar een scooter, gewoon om lekker te touren met mooi weer.
[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 23-05-2019 23:20 ]
Enige voorwaarde is dat je de kleine beurt jaarlijks laat uitvoeren: het verplicht je niet, om ook door de dealer allerlei extra's te laten uitvoeren. Anyway dat is € 168 per jaar en ze houden een onderhoudsinterval van 20.000km aan of een jaar. Ligt eraan welke eerder is.koen0s schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:09:
[...]
Gratis?Volgens mij betaal je gewoon jaarlijks onder de noemer 'tijdgebonden onderhoud'. Er zijn maar weinig dingen in een auto die tijdsgebonden vervangen dienen te worden, zoals remvloeistof. En dat is zeker niet jaarlijks nodig.. ongeacht je kilometers.
Ik rij per jaar meer dan 20.000km, dus kan het onderhoud wel op de km laten uitvoeren. Maar mijn punt was, dat een tweede voertuig hoe goedkoop ook: dubbele kosten met zich meebrengt. Anders had ik allang een leuk oud autootje voor de deur staan, of een oudere brommer kan natuurlijk ook leuk zijn.
Maar de dealer die verbind inderdaad voorwaarden aan de gratis pechhulp: ook een beetje logisch hè, want het zou ze handen vol geld kosten als ze dat niet deden. Zelf heb ik de ANWB opgezegd en dat is toch € 95 per jaar, voor Europa Instap.
Oh nog een reden om niet voor een brommertje te gaan: mocht je bij de ANWB zitten, dan mag je weer aparte pechhulp voor je tweewieler afsluiten. Ik hekel dat soort dingen echt en doet mij denken uit de tijd, dat ik dik 8km met de fiets aan de hand moest lopen bij een lekke band
Maja mijn verhaal is nogal offtopic geloof ik.
Dat ze er geld voor vragen is niet meer dan normaal. Zij moeten ook geld verdienen.. Maar 'gratis' is een marketingterm die ik zelf niet zo naspreken. Ik zou gewoon zeggen dat ik mijn pechhulp heb afgesloten via mijn dealer i.p.v. ANWB, maar goed nu wordt het idd meer zeiken dan argumenteren..XiaomiGlobal schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:19:
[...]
Enige voorwaarde is dat je de kleine beurt jaarlijks laat uitvoeren: het verplicht je niet, om ook door de dealer allerlei extra's te laten uitvoeren. Anyway dat is € 168 per jaar en ze houden een onderhoudsinterval van 20.000km aan of een jaar. Ligt eraan welke eerder is.
Ik rij per jaar meer dan 20.000km, dus kan het onderhoud wel op de km laten uitvoeren. Maar mijn punt was, dat een tweede voertuig hoe goedkoop ook: dubbele kosten met zich meebrengt. Anders had ik allang een leuk oud autootje voor de deur staan, of een oudere brommer kan natuurlijk ook leuk zijn.
Maar de dealer die verbind inderdaad voorwaarden aan de gratis pechhulp: ook een beetje logisch hè, want het zou ze handen vol geld kosten als ze dat niet deden. Zelf heb ik de ANWB opgezegd en dat is toch € 95 per jaar, voor Europa Instap.
Oh nog een reden om niet voor een brommertje te gaan: mocht je bij de ANWB zitten, dan mag je weer aparte pechhulp voor je tweewieler afsluiten. Ik hekel dat soort dingen echt en doet mij denken uit de tijd, dat ik dik 8km met de fiets aan de hand moest lopen bij een lekke band![]()
Maja mijn verhaal is nogal offtopic geloof ik.

Daarnaast is een tweede voertuig vrijwel altijd duurder, en heb je extra ruimte nodig voor stalling etc. Een hobby brommer zou ik ook nooit als vast vervoer zien. Zeker een old-timer 2-takt fiets wil nog wel eens de geest geven, waardoor deze beter niet gebruikt kan worden voor woon-werk verkeer. Maar dat terzijde, waarom zouden we werken als we onze verdiensten niet aan leuke dingen konden uitgeven?
Alleen het gevloek als 'ie dan weer eens de geest geeft (niet vaak gelukkig) zal nooit verdwijnen. Maar het is charme pur sang zo'n oud (schakel)brommertje! Leuke tweetakt dames die je ook ziet rijden groeten je geheid als je elkaar treft.
[ Voor 9% gewijzigd door DeVins op 23-05-2019 23:43 ]
antihipsteralliance
Dit dus, en financieel gezien... Ik hoor overal dat brommers/scooters zo duur zijn om te verzekeren, premie bedragen van 10 euro of meer per maand zijn geen uitzondering. Ik was vroeger veel minder kwijt-tom-562 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:24:
het rijdt gewoon ontzettend knullig en gammel als je eenmaal een keer op een motor gereden hebt
Anyway, de brommer is hier al een aantal jaren geleden ingeruild voor een motor. Rijbewijs en beschermende kleding zijn een investering, toegegeven dat je voor dat geld met een brommertje de nodige kilometers kunt rijden, maar mijn motor kost 18 euro per maand, verzekering (WA, pechhulp, letselschade opzittenden) en belasting. Voor hooguit 10 euro minder zou ik die grote stap terug absoluut niet willen maken in ieder geval
Vroeger wel veel brommers gehad, was zeker een leuke tijd
Vorig jaar nog een snorbrommertje gekocht met 't idee om dat ding af te wisselen met fietsen als woon-werk vervoer, ik heb dat ding (Peugeot Fox) een paar dagen gebruikt en toen heeft-ie heel lang in de schuur gestaan. Inderdaad, wat is een brommertje een klein instabiel/slap voertuigje als je een motor gewend bent

[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 24-05-2019 00:59 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
De range van het ding beviel wat minder, na 4 jaar was de lithiumaccu flink slechter. Zo bij 18 KM en 45 km/h was het echt klaar, optrekken en wind tegen waren allemaal factoren en ik ben er echt meer dan eens mee stil komen te staan. De lease liep af, ding verkocht. Uiteindelijk voor een gebruikte viertakt scooter gegaan, keurig opgeknapt en ongeveer van alles aan vervangen tot hij bijna weer in nieuwstaat was. Nog steeds erg veel plezier van en veel goedkoper in verzekering en onderhoud dan die elektrische.. Ik switch misschien wel terug als men een provinciedekkend GoGoRo achtig netwerk invoert.
[ Voor 4% gewijzigd door AvWijk op 24-05-2019 03:50 ]
en zeg maar een soort van story van mijn RAW 50
van het begin tot het eind
YouTube: HANWAY RAW 50 STORY (final)
Ik ervaar wel net jet omgekeerde. Ik plezier veel meer plezier aan een 2takt dan aan mijn motor. Daarom motor ook verkocht. Ja het klopt, het voelt allemaal wat kleiner en ieler gammeler aan maar heeft ook zo zijn charmes.
Voor openbare weg is de motor gewoon te saai, voor het circuit is het wel wat leuker. Bij een brommer, veel meer speels. Al zou ik nooit een 50cc kopen om 45 per uur te rijden met versnellingen. Schakel je de pleuris. Dan is is 3 of 4 versnellingen 4takt handiger. Of een scooter.....
Als die vrijgesteld is, dan weer wel. Genepen no way. Al zou ik als 30 jarige ( in belgie)wel gaan voor een 11kw 2takt. Geen rijbewijs voor nodig en loopt best hard’
Kan je evengoed voor een volle A gaan. Is vooral intressant in België waar je A2 mag rijden met rijbewijs autot_captain schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:41:
Vor liefhebbers van lichtgewicht, opmerkelijk fel en lekker knetteren: een oude RS125. Kan al op A2 dus geen vol rijbewijs nodig.
P.s. ding doet het nog steeds niet, want het bleek dat ik onderdelen moest bestellen. Waarschijnlijk heb ik hem straks voor €25 weer klaar..
Ok echte dax is beter maar stukken duurder in aankoop
Dingetjes zijn heerlijk om te cruisen....de schakelbrommer die je nu hebt is echt niet gemaakt om 50 te rijden.
[ Voor 16% gewijzigd door SadisticPanda op 24-05-2019 09:26 ]
Nijmegen, niet om de hoek helaas maar bedankt iig!DeVins schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:08:
[...]
Ik droom Puchjes als het even moet. Ik weet niet of je in de buurt van Zwolle woont? Heb wel wat spul op overschot liggen. Puchjes moeten rijden!
De brommer viel stil en wilde niet meer lopen.
Daarna heb ik een hoop vervangen als zijnde grote beurt.
Andere cilinder ook en de ontsteking 2x gecontroleerd.
Nieuwe condensator ook.
Mijn laatste analyse is dat er een te grote sproeier in zit want hij slaat wel heel zwak aan en zodra je iets gas geeft valt ie uit. Hij verzuipt (bougie nat).
Sleutelen is leuk maar het moet niet te lang duren
[ Voor 4% gewijzigd door Gman op 24-05-2019 09:34 ]
Overigens, vraag aan de TS, waarom haal je niet je motorrijbewijs en koop je een kleine lichte motor, 125/250cc. Zo hard gaat dat allemaal niet, maar het is wel allemaal een stuk betrouwbaarder en steviger. Plus je kan dan ook gewoon legaal harder rijden. Of iets van een Honda MSX/Grom. Dat loopt met gemak 100 km//h, en ziet er in feite uit als een brommer. Of gewoon een Honda C70/C90 op motorkenteken, dat loopt 80 km/h en gaat een eeuwigheid mee
Vaak bu'j te bang!
Ik heb daar inderdaad naar gekeken... Hanway, Agm etc hebben hele leuke modellen in schakel uitvoering. Ik heb er nu voor gekozen om te beginnen met iets betrouwbaarders voor mijn gevoel... Maar ik sluit niet uit dat er tzt ook een chinese caferacer bij gaat komenSadisticPanda schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:21:
Als je schakelen en sleutelen leuk vind...... chinese daxjes vallen nog mee. Kosten weinig. Onderdelen zijn goedkoop. En als je paar basis onderdelen vervangt zijn ze relatief betrouwbaar. Veel stukje voor te vinden ook en omdat ze vaak half automaat zijn of 3/4 versnellingen hebben zijn ze iets handiger om 50 me te rijden...
Ok echte dax is beter maar stukken duurder in aankoop
Dingetjes zijn heerlijk om te cruisen....de schakelbrommer die je nu hebt is echt niet gemaakt om 50 te rijden.
Mja betrouwbaarder. Een 4taktje loopt gewoon rustiger en is minderonderhoudsgevoelig.s006110 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:39:
[...]
Ik heb daar inderdaad naar gekeken... Hanway, Agm etc hebben hele leuke modellen in schakel uitvoering. Ik heb er nu voor gekozen om te beginnen met iets betrouwbaarders voor mijn gevoel... Maar ik sluit niet uit dat er tzt ook een chinese caferacer bij gaat komen
2takt rijdt echt niet als die benepen is. Begint die de stotteren langs alle kanten, vaak veel te arm afgesteld met veel te kleine sproeier, ring in de uitlaat....
Ook voor lange eentonige afstanden is een 2takt minder geschikt, het gaat wel, maar een 4takt kan veel gemakkelijker lange afstanden aan en lang zelfde rpm aanhouden.
2takt is gemaakt om heel hoog in toeren te gaan wegen de kleine vermogensband en heel variabel te rijden dus veel gas/weinig gas. Slijtage ligt daarom ook wel stukken hoger dan 4takt blokje dus je gaat vaker onderhoud moeten doen. (Is wel makkelijker dan 4takt en simpeler)....En als je mengsmering eruit knalt......is gans je blok frut.
Vaak bu'j te bang!
zo'n hanway is wel heel gaaf!

[ Voor 46% gewijzigd door s006110 op 24-05-2019 10:13 ]
Voor de rest is er eigenlijk weinig mis zelf. De blokjes zijn degelijk, de rest is wat roestgevoeliger dan echte dax. Maar met beetje liefde en regelmatig eens nalopen kan je er veel plezier aan hebben.
En heb je een brommer/motor die gemaakt is om lang te rijden tegen 50-60 of 80-90 (125cc).
Als je opgevoerd gaat rijden, dan is de 2takt die je nu hebt een keeper. Anders zou ik wisselen als je legaal wil zijn. 2takt en 50 per uur....gaat niet samen (op scooter valt het beter mee)
Verder de boel een beetje vet houden, en als je gaat sleutelen, ieder boutje/moertje wat je los draait vervangen voor een Europees kwaliteits boutje/moertje, dat scheelt je een hoop ergernis en verrot schroefdraad
Vaak bu'j te bang!
Ditmaal geen maxi zoals vroeger, maar een z-one (niet meer als dusdanig te herkennen
vorig jaar begin september gekocht en met de spaarzame weekendjes die ik had en de vele custom dingen die ik eraan heb moeten maken is hij nu echt bijna klaar.

Ik ben dus wel een tweetakt fan en een brommer fan.
Zoals een mede puch'er eens schreef
"Een scooter is geen brommer. Die pleur je weg als ie stuk is. Een brommer koester je"
en over verbruik van 2-takts gesproken. Een standaard puch maxi heeft ook een fabrieksopgave van 2,0L/100km en een z-one zelfs 1,7L/100km

tijd voor wat klusjes!
Die trekken ze uit de garage als het weer het toelaat.
Mooi ding man! Damn. -OT, ZFG-
★ Lijkt joop.nl wel hier ★
Ik ben dus nu inderdaad aan een bamiscooter aan het sleutelen... Ding is van 2017, en heeft nog geen 1500km gelopen. En alle 'RVS' boutjes en moertjes zijn al driftig aan het roesten... Als ik dat vergelijk met de Aprilia SR van 2008 met 35000+ km op het klokkie, is dat wel een wereld van verschil. Je kan aan alles merken dat die Aprilia veel degelijker is gebouwd-tom-562 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:00:
Ja, ik zou wel wat basis dingen verbeteren. Goede banden, merk bougie en een goede (waterdichte) bougie dop en een benzinefiltertje plaatsen.
Verder de boel een beetje vet houden, en als je gaat sleutelen, ieder boutje/moertje wat je los draait vervangen voor een Europees kwaliteits boutje/moertje, dat scheelt je een hoop ergernis en verrot schroefdraad
Scooter is evengoed een brommer. Enkel zithouding verschilt..Plus vespas0ulmaster schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:04:
Hier ook een brommer rijdertof althans na ruim 10 jaar weer eens een puch gekocht om volledig om te bouwen.
Ditmaal geen maxi zoals vroeger, maar een z-one (niet meer als dusdanig te herkennen![]()
vorig jaar begin september gekocht en met de spaarzame weekendjes die ik had en de vele custom dingen die ik eraan heb moeten maken is hij nu echt bijna klaar.
[Afbeelding: Brommer boven]
[Afbeelding: Brommer zij]
![]()
Ik ben dus wel een tweetakt fan en een brommer fan.
Zoals een mede puch'er eens schreef
"Een scooter is geen brommer. Die pleur je weg als ie stuk is. Een brommer koester je"
en over verbruik van 2-takts gesproken. Een standaard puch maxi heeft ook een fabrieksopgave van 2,0L/100km en een z-one zelfs 1,7L/100km

Honda PC50 en camino gaven zelfs een verbruik op van 1.1 liter per 100/km
Met een opgevoerde RS50....is het iets meer
MEt die redenering....DSG is geen echte auto. Die koester je niet, die pleur je gewoon weg....en gelijk hebben ze...vrouwenbakken
Complete onzin natuurlijk. Maar net of je een zgn 'snelle' uitlaat er onder hebt, en niet iedereen woont in drukke stad. (brommers die ik vroeger had waren echt wel vooruit te brandenDivak schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:34:
Eerlijk gezegd vind ik een schakelbrommer tegenwoordig echt niet meer kunnen. Enorme herrie, veel overlast, niet vooruit te branden en lastig een plek te vinden op de weg (je rijdt altijd iemand in de weg of voor zijn sokken). Buiten de bebouwde kom heb je ook weinig te genieten en beperk je jezelf heel erg in hoe je invulling geeft aan je hobby. Maar ik weet niet in welke omgeving jij je schakelbrommer gebruikt. Hier in de stad is het echt een ongemak.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
die heb ik dus ook gehad , en als je hem gewoon even om de 2000 km een beurtje geeft is het een mooie en goede brommer , imitatie honda blok ..s006110 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:10:
Ik had nog mijn twijfels bij een bamibrommer, maar het lijkt dus onterecht te zijn...
zo'n hanway is wel heel gaaf!
[Afbeelding]
de nieuwe hanways zijn te vergelijken met een MASH en de A merken brommer
de Muscle die ik heb gekocht word ook verkocht als 125 en 250 CC dus het frame is gelijk aan , alleen het blok is een 50 CC
dus dat die Chinese brommers worden tegenwoordig ook A kwaliteit , je heb alleen wat meer roest maar dat is te verhelpen door de boutjes te vervangen door RVS maar dat is ook het enige , en even alles na lopen en vast draaien
maar ik heb nog nooit stil gestaan en bij de Kymco was dat wel een ander verhaal ..
maar als je met de Hanway gewoon goed onderhoud en rustig er mee om gaat is het een hele goede brommer ...
Zeker de RAW50 Euro 4 is zeer goed nu
maar omdat ik niet alleen voor een andere euro type wilde gaan heb ik de Muscle genomen
deze versie

als je hem gewoon zijn service beurten geeft is het Hanway ( AGM word niet meer geleverd ) is nu Hanway alleens006110 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:39:
[...]
Ik heb daar inderdaad naar gekeken... Hanway, Agm etc hebben hele leuke modellen in schakel uitvoering. Ik heb er nu voor gekozen om te beginnen met iets betrouwbaarders voor mijn gevoel... Maar ik sluit niet uit dat er tzt ook een chinese caferacer bij gaat komen
dan zijn het zeer betrouwbare brommers
als je meer wil weten moet je eens lid worden bij STN
https://www.scootertourclubnederland.com/forum/index.php
daar zijn er vele die hem rijden , en ook vaak tourtochten er mee rijden ...
veel info over diverse brommers kun je daar ook vinden of vragen
Ik heb m ook facking vet opgevoerd alsof ik nog 16 was dus hij rijd nu ongeveer 33!

tijd voor wat klusjes!
Anoniem: 1214944
dat is wel een nadeel van de schakelbrommer .. geen berg ruimte maar een Topkoffer of zij koffers kunnen het wel behelpen .. alleen ik vind vaak dat je het hele model weg haalt van de Cafe racerAnoniem: 1214944 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:52:
Ik zou wel graag in de toekomst een 4t schakelbrommer willen maar mijn scooter heeft ook 2 heerlijke ruime opbergruimtes!
net zo iets als je op een TZR een topkoffer zou plaatsen

dat staat toch niet net zo als dit

laat dan op zijn minste die Topkoffer weg
schakelbrommer (Zeker 4t) is gewoon zonde. Je verliest alle opbergruimte en je staat 6x te schakelen om aan de 45 te komen.. Dan zou ik liever gewoon voor een leuke Vespa gaan als je iets retro's wil. Vroeger lang op een Piaggio Zip gereden, een zeer ondergewaardeerde scooter. Rijdt super en is een van de goedkopere scooters.Anoniem: 1214944 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:52:
Ik rij al 7 jaar weer scooter, maar ben nog nooit aangehouden. Ik rij nu dagelijks vanaf Alkmaar noord naar Zaandam zuid (32km) op een new vivaciteit 4t en ik rij 1:44. De hoofdreden dat ik op een scooter rij was om geld uit te sparen (ik betaal ongeveer 15 p/w) maar het is natuurlijk ook gewoon heerlijk buiten! En ik rij zo langs alle files! Ik zou wel graag in de toekomst een 4t schakelbrommer willen maar mijn scooter heeft ook 2 heerlijke ruime opbergruimtes!
Voor de 2-takt liefhebbers, er zijn een boel 125cc motorfietsjes die erg leuk rijden. Dan kan je ook legaal sleutelen zonder bang te hoeven zijn een WOK melding te krijgen.

dat valt echt mee , ik rij dan wel een 4 bak , maar het is wel te doen en zo veel ben je niet bezig met schakelen ..koen0s schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:57:
[...]
schakelbrommer (Zeker 4t) is gewoon zonde. Je verliest alle opbergruimte en je staat 6x te schakelen om aan de 45 te komen..
het meeste rijd je in de 3 in de stad ( die van mij is dan wel anders ingedeeld)
1 tot 15 km
2 tot 25km
3 tot 43 km
4 tot 60 km
maar dit is wel met een andere tandwielverhouding ( groter achter ) 56 tand en dat geeft net even meer trek kracht , maar levert wel in op zijn snelheid
maar dat doe je met een 56 CDi dus wel weer goed maken ..
en als je dus met standaard tandwielen rijd inc 54 cdi is de top 5 km hoger , maar ook het blok loopt vele malen beter
50 zonder trillen , met andere tandjes bij de 45 al trillen :
alleen bij wat lange wegen gooi ik hem in zijn 4 of als ik een rustiger toerental wil hebben gata ik sneller naar zijn 4
en daar bij als je een TZR zou hebben zal je ook alleen de 1 3 5 6 kunnen gebruiken dus je slaat er dan twee over , mits je ene beetje gevoel heb voor het schakelen
dus het is maar hoe je het aan leert
, zelf schakel ik pas echte helemaal terug als ik bijna stilstaat
dus bij een stoplicht of zo 95 % zit ik dus in zijn 3 a 4
alleen bij het wegtrekken of klim is het even een tandje lager om de snelheid er in te gooien
dus dat je als een gek zit te schakelen is dus niet waar , maar je moet ook even wat kleine dingen veranderen om dat dus wel beter te maken
en de TZR kan je ook gewoon tot 54 Km laten begrenzen ( wok vrij hier in Nederland )
dat rijd al een heel stuk beter , en dan 2 en 4 de versnelling over slaan
maar die TZR is echt wel een mooi ding alleen niet voor mijn rug hier samen met de RAW 50

[ Voor 4% gewijzigd door ravw op 24-05-2019 14:14 ]
niet elke schakelbrommer is een 6 bakkoen0s schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:57:
[...]
schakelbrommer (Zeker 4t) is gewoon zonde. Je verliest alle opbergruimte en je staat 6x te schakelen om aan de 45 te komen.. Dan zou ik liever gewoon voor een leuke Vespa gaan als je iets retro's wil. Vroeger lang op een Piaggio Zip gereden, een zeer ondergewaardeerde scooter. Rijdt super en is een van de goedkopere scooters.
Ik zou er best een leuke 4 bak zundapp/kleidler of honda bij willen, ware het niet dat ik die dingen vaak net iets te duur vind geworden

tijd voor wat klusjes!
Opscheppen over of patsen met opgevoerde brommers is niet toegestaan (Het algemeen beleid #verboden). Posts hierover worden dan ook zonder pardon verwijderd.