Zo'n beetje hetzelfde als HertogJack, tussendoor. Als de tv 'bezet' isMarzman schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:30:
Voor mij niet, mijn vrouw kijkt weinig tv, maar ik speel ook weinig op een console maar zou dat dus wel zo kunnen doenIk speel meestal op een pc.
Waar zou je de portable gebruiken? Zoals HertogJack is het wel nuttig
Ja 100 procent . Speel sinds de Steam deck weer regelmatig ( 3/5 avondjes per week a 1-2 uurtjes ) daarvoor met console al jaar ofzo niet . Heerlijk als vrouw tv kijkt naar iets wat ik niks aan vind ( dat is bijna alles 😅) om ernaast te gamen ipv alleen ergens anders in het huis. Zo behoud je het contact ook beter tijdens game sessies .darkdesign schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:16:
Hebben jullie de ervaring dat je meer gaat gamen als je naast een console ook een handheld game apparaat hebt?
Ik heb een Xbox series X, maar die staat zelden nog aan. Als ik voor tussendoor bijvoorbeeld een Steamdeck zou hebben, zou ik die misschien wat vaker oppakken. Werkt dat ook zo in de praktijk?
Nintendo | Valve Steam Deck Oled 1TB | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubePlaying Video Games As You Get Older
Pretty much
These are my principles. If you don't like them, I have others.
haha ik denk alleen dat het meer te maken heeft met het energie level. Naarmate je ouder wordt schuiven je interesses maar krijg je ook meer energie van X i.p.v. Y. Daarnaast heb je gewoon over het algemeen minder energie.
Je telefoon, of in dit geval dan tiktok, is veel laagdrempeliger en geeft je instant rewards/dopmanine. Waardoor het voor jou dan ook fijner voelt om uren op titkok te scrollen dan interesse bij een game te houden.
Ofja bovenstaande is voor mij het geval dan, alleen doe ik niets met het gedrocht genaamd social media maar verdoe ik mijn tijd door op de bank te hangen en films, series en anime te kijken.
Al moet ik zeggen dat ik een hele tijd terug dead island 2 opgestart heb en deze uiteindelijk ook na flink wat uren uit heb gespeeld. Terwijl ik hem al zeker een jaar in de kast had liggen en weleens vaker het idee had van "ja laat ik daar nu eens aan beginnen/mee verder gaan".....
Wat deze keer dan anders is geen idee.
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Ik game nog steed onverminderd door. Social media laat ik links liggen, want ik heb echt niet de behoefte om te delen wat voor ontzettend "boeiend" leven ik heb en Facebook is gewoon een verschrikkelijke plek geworden vol ai gegenereerde rotzooi en trol accounts. Tiktok, Insta, ik heb het allemaal niet. TV kijken doe ik na acht uur en voor die tijd game ik nog even op de Portal of ik sport.
Geen social media hier, maar ik blijf het gevoel krijgen dat ik tijd verspil achter mijn PC.bRuud83 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:57:
Ik game nog steed onverminderd door. Social media laat ik links liggen, want ik heb echt niet de behoefte om te delen wat voor ontzettend "boeiend" leven ik heb en Facebook is gewoon een verschrikkelijke plek geworden vol ai gegenereerde rotzooi en trol accounts. Tiktok, Insta, ik heb het allemaal niet. TV kijken doe ik na acht uur en voor die tijd game ik nog even op de Portal of ik sport.
En dat terwijl ik vroeger niets anders deed. Laatst ook met Hogwarts Legacy begonnen, maar na 6u gestopt. Ik kan me er gewoon niet meer toe zetten.
Maar je verdoet je tijd ook achter de PC, net als op de bank wanneer je serie of een film kijkt. Je kan inderdaad beter leren voor een cursus, het huis schoonmaken, sporten of verzien iets anders waardoor je intellectueel of mentaal sterker wordt.Martinez- schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:12:
[...]
Geen social media hier, maar ik blijf het gevoel krijgen dat ik tijd verspil achter mijn PC.
En dat terwijl ik vroeger niets anders deed. Laatst ook met Hogwarts Legacy begonnen, maar na 6u gestopt. Ik kan me er gewoon niet meer toe zetten.
Maar die laatste dingen zijn niet altijd allemaal even leuk. Gamen en serie kijken doen we om te ontspannen, en daar is niets mis mee. Overigens zie je wat je schrijft? Ik vind 6u op 1 dag nog best wel wat
En dat terwijl ik vroeger zo 10 tot 12u WoW kon spelen per dag, waarbij de enige pauzes die je nam was om naar de winkel te lopen omdat je energy drinks op waren of de pizza die je in de oven moet gooien en opeten
--edit
Bij mijzelf voel ik meer een schuld gevoel denk ik. Net als wanneer ik naar de macdonalds ben geweest
[ Voor 4% gewijzigd door hollandnick op 14-03-2025 15:46 ]
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
The factory grows... En anders zijn er nog zat leuke breinbrekers, zoals de spellen van Zachtronics.hollandnick schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:38:
Je kan inderdaad beter (...) of verzien iets anders waardoor je intellectueel of mentaal sterker wordt.
Een tijdje geleden had ik over een langere periode wat programmeerpuzzelspelen gespeeld. Dat daagde mij uit en haalde mij uit de sleur. SHENZHEN I/O en EXAPUNKS kan ik aanbevelen. Ook is Turing Complete (niet van Zachtronics) geweldig om te leren hoe CPU's logisch werken.
[ Voor 31% gewijzigd door The Zep Man op 14-03-2025 16:02 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Heb al jaren exact hetzelfde, als twintiger en dertiger hing ik bijna elke doordeweekse avond achter mijn game PC.. veelal zware strategie games met een flinke leercurve etc.Martinez- schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:12:
[...]
Geen social media hier, maar ik blijf het gevoel krijgen dat ik tijd verspil achter mijn PC.
Al een paar keer in de steam aanbieding games gekocht als Stellaris, Steel division, fallout 76.. maar beginnen ho maar.. Binnen een half uur krijg ik al het gevoel dat ik mn tijd verspil..
Ik kan me er niet toe zetten. Ben tegenwoordig veel meer gefocused op sporten, dingen samen doen met mn kids of vriendin etc.
Nu scheelt het dat ik een fanatiek boardgamer ben.. zit dus liever gezellig met vrienden of familie rond de tafel. Ook dagvullende strategiespellen als Twilight Imperium 4 oid, zo veel leuker dan alleen achter een scherm en daar haal je ook wel eenzelfde kick uit
Echter: met mijn samen zoons game ik nog *wel* digitaal.. bouwen al jaren aan dezelfde minecraft werelden en laatst ook civ 6 multiplayer gespeeld, heerlijk
Haha, zeer herkenbaar! In mijn hoofd zijn het dan vooral klusjes in huis, auto, verbouwing, dingen die ik voor mn kids/ouders/vriendin etc. nog moet/wil doen. Of gewoon sporten, bewegen is ook verslavend
[ Voor 25% gewijzigd door _Anvil_ op 14-03-2025 16:16 ]
Ik herkende dit wel redelijk, zeker door een groot tijdsgebrek nu met gezin vergeleken met vroeger alle tijd van de wereld te hebben. De Steam Deck hielp en helpt nog steeds voor redelijke sessies maar grote adventures die een timesink zijn gingen niet echt meer. Ik vergeleek ook alles met de backlog die maar steeds groter werd.
Voor mij was de oplossing het besef dat niet alles wat in een opwelling gekocht is daadwerkelijk gespeeld gaat worden. Vaak had ik maar kort interesse in iets maar bij het opstarten, of niet eens meer opgestart, was de interesse al weg. Ik heb de afgelopen tijd afscheid genomen van de wildgroei aan launchers en verspreiding aan spellen en eigenlijk gekozen om alles beperkt te houden tot Steam (vanwege het gemak) en GOG vanwege de oudjes + DRM vrije policy van GOG.
Daarnaast heb ik bij Steam alles waarvan ik zeker weet dat er geen nostalgisch gevoel of aantrekking meer om te spelen is verwijderd van het account. Niet hidden, maar echt verwijderd. Nou is dat alsnog altijd terug te halen (ondanks de waarschuwing), maar het staat niet meer in zicht in de bibliotheek en in m'n achterhoofd heeft het rust dat de games niet direct beschikbaar zijn.
Deze twee worden nog gekoppeld met Playnite waardoor het 1 overzichtelijk geheel is en het nu makkelijker is om een spel te kiezen in plaats van door een zee van timesinks heen te zoeken. Enige wat ik nog het liefste uit zou willen schakelen zijn achievements maar dat is niet mogelijk helaas.
Voor mij was de oplossing het besef dat niet alles wat in een opwelling gekocht is daadwerkelijk gespeeld gaat worden. Vaak had ik maar kort interesse in iets maar bij het opstarten, of niet eens meer opgestart, was de interesse al weg. Ik heb de afgelopen tijd afscheid genomen van de wildgroei aan launchers en verspreiding aan spellen en eigenlijk gekozen om alles beperkt te houden tot Steam (vanwege het gemak) en GOG vanwege de oudjes + DRM vrije policy van GOG.
Daarnaast heb ik bij Steam alles waarvan ik zeker weet dat er geen nostalgisch gevoel of aantrekking meer om te spelen is verwijderd van het account. Niet hidden, maar echt verwijderd. Nou is dat alsnog altijd terug te halen (ondanks de waarschuwing), maar het staat niet meer in zicht in de bibliotheek en in m'n achterhoofd heeft het rust dat de games niet direct beschikbaar zijn.
Deze twee worden nog gekoppeld met Playnite waardoor het 1 overzichtelijk geheel is en het nu makkelijker is om een spel te kiezen in plaats van door een zee van timesinks heen te zoeken. Enige wat ik nog het liefste uit zou willen schakelen zijn achievements maar dat is niet mogelijk helaas.
Je hebt helemaal gelijk, maar klaarblijkelijk gun ik mezelf die rust niet meer zoals vroeger?hollandnick schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:38:
[...]
Maar je verdoet je tijd ook achter de PC, net als op de bank wanneer je serie of een film kijkt. Je kan inderdaad beter leren voor een cursus, het huis schoonmaken, sporten of verzien iets anders waardoor je intellectueel of mentaal sterker wordt.
Maar die laatste dingen zijn niet altijd allemaal even leuk. Gamen en serie kijken doen we om te ontspannen, en daar is niets mis mee. Overigens zie je wat je schrijft? Ik vind 6u op 1 dag nog best wel watAls ik tegenwoordig 6u op een dag weet te gamen dan ben ik ook echt gaar gekookt.
En dat terwijl ik vroeger zo 10 tot 12u WoW kon spelen per dag, waarbij de enige pauzes die je nam was om naar de winkel te lopen omdat je energy drinks op waren of de pizza die je in de oven moet gooien en opeten
--edit
Bij mijzelf voel ik meer een schuld gevoel denk ik. Net als wanneer ik naar de macdonalds ben geweest
Overigens waren die 6u niet achter elkaar, maar verdeeld over 3 sessies.
Maar ik heb nog wel een tip.
Gewoon eerst al je save games bewaren met je
Gaming console of gaming PC.
En een herstel punt maken van je windows.
Daarna gewoon je console of windows leeg halen
Of formateren of opnieuw instellen.
Inderdaad hier gaat een hoop werk in zitten.
Je moet inderdaad al je games weer downloaden.
Maar hier gaat juist het meeste plezier in zitten.
Dit instaleren en downloaden van je games is juist
Het leukste.
Daarna het downloaden van je games gewoon gaan
Gamen.
Daarna een tijd je games weer te hebben gespeeld
En het begint weer te vervelen, gewoon weer alles
Leeghalen of opnieuw instellen of formateren.
Als het goed is geeft dit hetzelfde gevoel als vroeger met gaming.
Het leukste.
Gamen.
[ Voor 4% gewijzigd door Water_824 op 03-07-2025 18:38 ]
Dit is toch wel een van de vreemdste adviezen die ik ooit gelezen heb in dit topic.Water_824 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:02:toon volledige bericht
Maar ik heb nog wel een tip.
Het leukste.
Gamen.
Ik weet niet of het helemaal is wat Water_824 bedoelt maar inderdaad, ik herken dit ook, maar dan wel in verband met de nostalgie van oudere games uit je jeugd.
Mijn gaming days begonnen op de Mac; in de periode dat je een loser was als je gamede op een Mac (die periode is eigenlijk nog steeds bezig geloof ik
). Wij hadden een Mac, dus dat is waarop ik gamede, en dat is mijn referentiekader 
Anyway, vanaf medio jaren 80 tot eind jaren 90, toen ik overstapte op een PSX en een PC voor gaming, speelde ik alleen games op de Mac. En ik speelde en kocht best veel. Mooie tijden, mooie spellen gespeeld. Veel games die ook op PC beschikbaar waren zoals de LucasArts classics, Blizzard, 4x games, ID titels, maar ook Mac exclusives en veel shareware spellen van hobbyisten. Er was genoeg te doen. Veel van dat spul heb ik decennia niet aangeraakt, maar de hardware wel bewaard.
Een paar jaar terug begon de nostalgie wat te kriebelen en ben ik eens gaan kijken hoe ik weer in touch kon komen met die tijd. Ik heb een G4 Mirrored Drive Doors gekocht, de snelste PPC Mac die nog Mac OS9 ondersteunde. Ik ben gestopt met Mac gaming rond de release van OSX dus dat was een mooie cut-off. Die machines kosten geen moer, je pikt ze op voor een paar tientjes. Tijd niks mee gedaan maar begin dit jaar toch aangesloten. En toen begon de fun.
Eerst de hardware. Begonnen om de G4 te pimpen. Max memory (2GB
), een 256GB SSD erin, wifikaartje (waar ik achteraf geen moer aan had omdat die toch niet op een moderne router kunnen), USB2.0 PCI kaart. De holy grail is om de videokaart te upgraden naar een Ti4600, dat was een build-to-order optie maar die dingen zijn scarce as hen's teeth, je betaalt dik 500 euro voor een Mac versie daarvan dus ik moet het nog doen met een ATi 9000 Pro. Wat geen issue is, want het modernste wat ik draai erop is Q3 en UT, en met een 1,25Ghz G4 haal je dan nog steeds dik over de 100fps.
En dan komt het verhaal van Water_824: De software. Ik heb enorm veel software uit die tijd en die uiteraard allemaal geïnstalleerd. Past allemaal makkelijk op een 256GB SSD. En je hebt een fantastische site genaamd Macintoshgarden, een abandonware archief. Daar heb ik enorm veel vandaan gehaald, titels die ik niet kende maar ook titels die ik wel kende in die tijd van reviews maar geen geld voor had om te kopen. Super leuk om daar nu nader kennis mee te maken.
En het geknutsel. Want natuurlijk werkt niet alles meteen. Ik wilde alles zonder CDs aan het werk krijgen dus alle CD-based games of met een no-cd patch (niet gebruikelijk voor Mac OS9 software) of disc images aan de gang krijgen. Lekker puzzelen. Andere games, vooral het oudere spul uit de jaren 80, draait niet onder OS9. Dus kijken of het werkt onder een OS9 emulator voor System 7 of nog eerder. Ik heb nog niet de moed gehad mijn oude MacPlus en Mac Color Classic omlaag te halen omdat ik vermoed dat ik dan eerst moet gaan recappen, maar dat zit nog wel in de planning.
Lang verhaal kort, ik ben al maanden bezig om met al die hardware en software alles werkend bij elkaar te krijgen. De G4 MDD heeft gezelschap van een iMac Sunflower, en een eMac gekregen, ook gekocht voor tientjes op Marktplaats, en mijn oude Mac Mini G4 draait een gehackte versie van OS9 en is een stuk stiller dan de G4 MDD (goed voor de WAF / Wife Acceptance Factor, want het staat allemaal in de woonkamer in een hoekje).
En er zijn nog steeds uitdagingen. Ik krijg een van mijn favoriete titels, Hellcats Over the Pacific, niet werkend onder OS9.2.2, de enige versie van OS9 die draait op de laatste G4s die ik heb. Dus mijn vaders oude G4 Sawtooth uit de schuur gehaald, die rook wat schimmelig maar werkte nog
Dat is een oudere machine die wat meer picky is over welke SSD en PATA-SATA converter je erin schuift maar daar wil ik System 8.6 op zetten. Vooralsnog niet gelukt. En voor een vriend ben ik nu bezig zijn iMac 2nd gen ook met een complete set met retrosoftware uit te rusten.
De bottom line dan, ik heb eigenlijk vrijwel niet gegamed nog maar ben al wel maanden met heel veel lol bezig met gaming
Mijn gaming days begonnen op de Mac; in de periode dat je een loser was als je gamede op een Mac (die periode is eigenlijk nog steeds bezig geloof ik
Anyway, vanaf medio jaren 80 tot eind jaren 90, toen ik overstapte op een PSX en een PC voor gaming, speelde ik alleen games op de Mac. En ik speelde en kocht best veel. Mooie tijden, mooie spellen gespeeld. Veel games die ook op PC beschikbaar waren zoals de LucasArts classics, Blizzard, 4x games, ID titels, maar ook Mac exclusives en veel shareware spellen van hobbyisten. Er was genoeg te doen. Veel van dat spul heb ik decennia niet aangeraakt, maar de hardware wel bewaard.
Een paar jaar terug begon de nostalgie wat te kriebelen en ben ik eens gaan kijken hoe ik weer in touch kon komen met die tijd. Ik heb een G4 Mirrored Drive Doors gekocht, de snelste PPC Mac die nog Mac OS9 ondersteunde. Ik ben gestopt met Mac gaming rond de release van OSX dus dat was een mooie cut-off. Die machines kosten geen moer, je pikt ze op voor een paar tientjes. Tijd niks mee gedaan maar begin dit jaar toch aangesloten. En toen begon de fun.
Eerst de hardware. Begonnen om de G4 te pimpen. Max memory (2GB
En dan komt het verhaal van Water_824: De software. Ik heb enorm veel software uit die tijd en die uiteraard allemaal geïnstalleerd. Past allemaal makkelijk op een 256GB SSD. En je hebt een fantastische site genaamd Macintoshgarden, een abandonware archief. Daar heb ik enorm veel vandaan gehaald, titels die ik niet kende maar ook titels die ik wel kende in die tijd van reviews maar geen geld voor had om te kopen. Super leuk om daar nu nader kennis mee te maken.
En het geknutsel. Want natuurlijk werkt niet alles meteen. Ik wilde alles zonder CDs aan het werk krijgen dus alle CD-based games of met een no-cd patch (niet gebruikelijk voor Mac OS9 software) of disc images aan de gang krijgen. Lekker puzzelen. Andere games, vooral het oudere spul uit de jaren 80, draait niet onder OS9. Dus kijken of het werkt onder een OS9 emulator voor System 7 of nog eerder. Ik heb nog niet de moed gehad mijn oude MacPlus en Mac Color Classic omlaag te halen omdat ik vermoed dat ik dan eerst moet gaan recappen, maar dat zit nog wel in de planning.
Lang verhaal kort, ik ben al maanden bezig om met al die hardware en software alles werkend bij elkaar te krijgen. De G4 MDD heeft gezelschap van een iMac Sunflower, en een eMac gekregen, ook gekocht voor tientjes op Marktplaats, en mijn oude Mac Mini G4 draait een gehackte versie van OS9 en is een stuk stiller dan de G4 MDD (goed voor de WAF / Wife Acceptance Factor, want het staat allemaal in de woonkamer in een hoekje).
En er zijn nog steeds uitdagingen. Ik krijg een van mijn favoriete titels, Hellcats Over the Pacific, niet werkend onder OS9.2.2, de enige versie van OS9 die draait op de laatste G4s die ik heb. Dus mijn vaders oude G4 Sawtooth uit de schuur gehaald, die rook wat schimmelig maar werkte nog
De bottom line dan, ik heb eigenlijk vrijwel niet gegamed nog maar ben al wel maanden met heel veel lol bezig met gaming
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Oef, gaming hardware als hobby. Dat je meer tijd kwijt bent aan de hardware zelf dan aan gaming komt bekend voor.
Zelf heb ik een lange tijd op Marktplaats rondgehangen en voor bijna niets verschillende onderdelen voor een Nintendo Wii U systeem bij elkaar geharkt. Ik kan een kant-en-klaar systeem zo betalen, maar de hobby zit in het veel voor elkaar krijgen met weinig.
Uiteindelijk alle onderdelen bij elkaar verzameld, hier en daar wat gerepareerd en gemod. Het resultaat is een Wii U met 2x2TB disken eraan die Gamecube, Wii en Wii U spellen native (zonder emulatie) kan draaien. Bediening van alle spellen kan met originele controllers.
Was een leuk project. Veel van geleerd. Maar spellen erop spelen...? Eh, niet echt heel veel gedaan.
😀Het houd je van de straat af toch? WhaawhaawhaaMartinez- schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:07:
[...]
Dit is toch wel een van de vreemdste adviezen die ik ooit gelezen heb in dit topic.Zit hier een idee achter, behalve bezigheidstherapie? Of helpt het jou?
Het kan er ieder geval er niet slechter er op worden😀
De ervaring die @Water_824 volgens mij probeert na te bootsen is de kriebel in je buik spanning als kind bij het anticiperen op het kunnen gaan spelen van een lang verwachte game (verkrijgen + installatie) en daarna de euforie van de eerste ontdekkingen als je level 1 voor het eerst in gaat. Omdat deze hack (alle data en save games wegpoetsen) uiteraard niet echt een vanilla experience kan bieden raakt het ook een beetje aan nostalgie beleving.
Maar ik twijfel of dat werkt voor het issue van de TS. Die tijd gedreven situatie lijkt mij eerder een lost cause en iets om te accepteren. Mijn tip in deze: stop met het proberen van het knijpen van geluk uit gaming maar geef het stokje door: biedt bijvoorbeeld je kind of een nichtje of neefje de ultieme game ervaring. Zodat je indirect kan meegenieten als dat slaagt.
Maar ik twijfel of dat werkt voor het issue van de TS. Die tijd gedreven situatie lijkt mij eerder een lost cause en iets om te accepteren. Mijn tip in deze: stop met het proberen van het knijpen van geluk uit gaming maar geef het stokje door: biedt bijvoorbeeld je kind of een nichtje of neefje de ultieme game ervaring. Zodat je indirect kan meegenieten als dat slaagt.
[ Voor 3% gewijzigd door JJ Le Funk op 05-07-2025 09:48 . Reden: edit ]
:twk
Ik herken het wel een beetje ja, van Walter_824. Eind jaren '90 toen de Twilight CD's uitkwamen zat ik als 12/13 jarige maand weer in spanning te wachten wat er allemaal op stond om er daarna achter te komen dat je wat games moest weggooien omdat de HDD vol was 
Ik haal nu ook minder plezier uit gamen en alsik game, zijn mijn sessies veel korter. O.a. om de redenen die hier aangehaald worden, tijd met vriendin/kinderen, klusjes, sporten (elke keer als ik de X-Box opstart denk ik 'ik had nu ook in de gym kunnen staan). Ik heb dus ook vaak pas in de avond tijd om te gamen.
Het enige waar ik wel echt naar uit kijk is om over een paar jaar multiplayer tegen mijn zoontje te kunnen spelen, en dan iets van Red Alert 2 of wat shooters.
En 26-5-2026 heb ik nu al geblokt in mijn agenda (GTA:6 release), daar kijk ik wel echt naar uit. De kinderen zijn dan mooi naar school/KDV/BSO, dus dan kan ik iig op de release een volle dag gamen
Ik haal nu ook minder plezier uit gamen en alsik game, zijn mijn sessies veel korter. O.a. om de redenen die hier aangehaald worden, tijd met vriendin/kinderen, klusjes, sporten (elke keer als ik de X-Box opstart denk ik 'ik had nu ook in de gym kunnen staan). Ik heb dus ook vaak pas in de avond tijd om te gamen.
Het enige waar ik wel echt naar uit kijk is om over een paar jaar multiplayer tegen mijn zoontje te kunnen spelen, en dan iets van Red Alert 2 of wat shooters.
En 26-5-2026 heb ik nu al geblokt in mijn agenda (GTA:6 release), daar kijk ik wel echt naar uit. De kinderen zijn dan mooi naar school/KDV/BSO, dus dan kan ik iig op de release een volle dag gamen
Vaak bu'j te bang!
Bij mij speelt het mentale ook een grote rol. Blijkbaar raak ik snel afgeleid, waardoor ik de rust niet echt meer kan vinden om te gamen. Vroeger kon ik gerust dagenlang bezig zijn met iets als Zelda: Ocarina of Time. Tegenwoordig is het vooral kiezen: wil ik op YouTube een beetje leuke Koreaanse dames kijken (K-pop)?
Of ga ik toch voor een stereotype Netflix-serie, de nieuwste Star Wars-serie op Disney Plus, of wat doelloos scrollen op AliExpress? En eerlijk gezegd: ik vind dat moderne games lang niet zo leuk zijn als de echte klassiekers. Alleen... die heb ik natuurlijk al tig keer uitgespeeld.
Uiteraard speelt ook mee dat ik vader ben, en overdag is gamen nauwelijks een optie. Mijn PlayStation 4 staat dan ook niet voor niets te koop, want ik heb er al bijna vijf jaar niet meer op gespeeld sinds de geboorte van onze dochter.
Of ga ik toch voor een stereotype Netflix-serie, de nieuwste Star Wars-serie op Disney Plus, of wat doelloos scrollen op AliExpress? En eerlijk gezegd: ik vind dat moderne games lang niet zo leuk zijn als de echte klassiekers. Alleen... die heb ik natuurlijk al tig keer uitgespeeld.
Uiteraard speelt ook mee dat ik vader ben, en overdag is gamen nauwelijks een optie. Mijn PlayStation 4 staat dan ook niet voor niets te koop, want ik heb er al bijna vijf jaar niet meer op gespeeld sinds de geboorte van onze dochter.
Ik ga over 8 weekjes verhuizen naar een nieuwbouw appartementen complex en daarin komt een nieuw bureau, een fijnere gamestoel zodat ik wat meer tijd ga investeren in games. Er is nog zoveel te doen. Ik vind juist dat ik te weinig game
een uurtje per dag en dat mag best 2 uur per dag worden. Ik heb de tijd en de gear, dus waar wacht ik op
Dan zit je in het verkeerde topicjimh307 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:42:
Ik ga over 8 weekjes verhuizen naar een nieuwbouw appartementen complex en daarin komt een nieuw bureau, een fijnere gamestoel zodat ik wat meer tijd ga investeren in games. Er is nog zoveel te doen. Ik vind juist dat ik te weinig gameeen uurtje per dag en dat mag best 2 uur per dag worden. Ik heb de tijd en de gear, dus waar wacht ik op
reageer inhoudelijk, of reageer niet
[ Voor 72% gewijzigd door BM op 04-07-2025 18:56 ]
Het kan ook gewoon zo zijn dat er op dit moment weinig of geen games zijn die je interesseren.
Gewoon niet je ding.
Het is ook geen moeten, geforceerd gamen is sowieso niet goed.
Komt vast wel goed na een tijdje, misschien in mindere mate maar het gaat vast wel weer (een beetje) kriebelen.
Gewoon niet je ding.
Het is ook geen moeten, geforceerd gamen is sowieso niet goed.
Komt vast wel goed na een tijdje, misschien in mindere mate maar het gaat vast wel weer (een beetje) kriebelen.
Herken dit wel. Merk dat ik geen games op de ps5 Speel. Das te "dedicated". Maar een switch 2 trekt me wel. Dan in handheld en die games zijn makkelijker en lekker "even" of "erbij" te spelen. Even met tv erbij of iets
Dit zal vast al wel eerder gezegd zijn.
Nieuwe singleplayer games (die ik nog niet eerder gespeeld heb) kom ik heel moeilijk in. Competitieve games speel ik zo nu en dan nog maar dat is meer omdat het korte potjes zijn.
Singleplayer games die ik al eerder heb gespeeld kan ik rustig over spelen en er nog steeds plezier in hebben.
Het is vooral tijd/ energie wat je erin wilt steken. Als ik game, wil ik een spel spelen waarin niet teveel moeite hoef in te steken. Bij mij komt dit vooral vanwege tijd.
En wat ik bij mijzelf merk, is dat nieuwe singleplayer bijna te uitgebreid zijn om erin te komen.
Nieuwe singleplayer games (die ik nog niet eerder gespeeld heb) kom ik heel moeilijk in. Competitieve games speel ik zo nu en dan nog maar dat is meer omdat het korte potjes zijn.
Singleplayer games die ik al eerder heb gespeeld kan ik rustig over spelen en er nog steeds plezier in hebben.
Het is vooral tijd/ energie wat je erin wilt steken. Als ik game, wil ik een spel spelen waarin niet teveel moeite hoef in te steken. Bij mij komt dit vooral vanwege tijd.
En wat ik bij mijzelf merk, is dat nieuwe singleplayer bijna te uitgebreid zijn om erin te komen.
Precies helemaal mee eens.Wulfric92 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:26:
Dit zal vast al wel eerder gezegd zijn.
Het is vooral tijd/ energie wat je erin wilt steken. Als ik game wil ik een spel spelen waarin niet teveel moeite hoef in te steken. Bij mij komt dit vooral vanwege tijd.
Start je een spel op en dan een tutorial die zo lang duurt . Ik kan maar een paar uurtjes gamen in het weekend..
Ik tik alweer 62, en het werd tijd voor een nieuwe pc.
Gamen deed ik bijna niet meer.
Dus ik bouwde een bakje met een 7800x3d en een asus rtx 4070 super, klapte daar wat games op:
A plaque tale requiem
alan wake 2
Cyberpunk 2077
elden ring
Hogwarts legacy
Indiana jones and the great circle
ratchet and clank - rift apart
spiderman remasterd
star wars - jedi survivor
starfield
Dat alles over 2 monitors heen in 1440P.
Ratched and clank is lineair daar ben ik al 2 keer doorheen, geweldig.
Zit nu in Hogwarts Legacy, lekker relaxed.
Gamen doe ik hooguit een paar uurtjes per week, heerlijk
Gamen deed ik bijna niet meer.
Dus ik bouwde een bakje met een 7800x3d en een asus rtx 4070 super, klapte daar wat games op:
A plaque tale requiem
alan wake 2
Cyberpunk 2077
elden ring
Hogwarts legacy
Indiana jones and the great circle
ratchet and clank - rift apart
spiderman remasterd
star wars - jedi survivor
starfield
Dat alles over 2 monitors heen in 1440P.
Ratched and clank is lineair daar ben ik al 2 keer doorheen, geweldig.
Zit nu in Hogwarts Legacy, lekker relaxed.
Gamen doe ik hooguit een paar uurtjes per week, heerlijk
Ik game ook al even niet meer, laatste keer dat ik fanatiek bezig was was tijdens corona tijd met CoD en Battlefield.
Probeer het soms nog eens, maar ik vind nieuwe games te veel tijd kosten om er in te verdiepen.
Geen zin meer in. Zal wel aan de leeftijd liggen (40).
Enige wat ik nu doe op de PC is schaken
Probeer het soms nog eens, maar ik vind nieuwe games te veel tijd kosten om er in te verdiepen.
Geen zin meer in. Zal wel aan de leeftijd liggen (40).
Enige wat ik nu doe op de PC is schaken
Ik denk hier direct aan Red Dead Redemption 2. Prachtige game, veel gameplay van gezien, maar het aantal cutscenes aan het begin (volgens mij 10 stappen en 3x een knop induwen in het eerste uur) hebben me direct bewogen het te refunden.Arjantje72 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:01:
[...]
Precies helemaal mee eens.
Start je een spel op en dan een tutorial die zo lang duurt . Ik kan maar een paar uurtjes gamen in het weekend..
Even een zijstraatje maar je hebt series en je hebt series. Ik heb met mijn vrouw al lange tijd eens afgesproken om hersenloze spul al na 10 minuten uit te zetten als we dat merken. Toevallig hebben we vorige maand weer eens Netflix weer aangeschaft, €19 later om op 1 scherm 4K op droevige compressie te kijken later en wat een bagger.Martinez- schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:15:
[...]
Nee, lekker samen naar de tv zitten staren of het 15de seizoen van een of andere netflix serie kijken is een goede tijdsbesteding.
Wij kijken veel AppleTV, houden van series op rustig tempo met beleving. Acapulco(!), Drops of God, Tierra de mujeres, La Maison vond vrouw leuk, veel series met ongekend kijkje in andere cultuur erin opgaan door het verhaal en niet door goedkope sensatie cliffhangers.
Ik kan met voorstellen dat een hoop dit als verspilling van tijdsbesteding zien als je de 5e poop cruise bagger en Amerikaanse drama in top 10 ziet staan op Netflix. We hebben wel even Dark nog gezien in schil contrast qua absolute topkwaliteit serie, daarna Netflix terug bij het vuil gezet.
Om het toch wat meer op het topic te houden het is een herkenbare en zie het na paar pagina’s doorlezen van dit draadje, dat de keuze voor besteding van paar vrije uurtjes ‘s avonds en in het weekend toch makkelijker richting serie tilt en eerlijk hier de enige console de Nintendo Switch soms ook langere periodes stof aan het happen is. Ik zie nog wel eens PlayStation of Xbox bij vrienden maar na even de AAA titels gespeeld te hebben merk ik dat de drempel echt hoog ligt, vooral sterk door hoeveelheid tijd die toch bang ben weer aan huidige games van deze twee consoles kwijt te zijn.
Er is maar een uitzondering dat is Zelda, Tears of the Kingdom. Het is toch de magie en het zo makkelijk oppakken (letterlijk, als kleine even rommelige in slaap valt) gewoon Switch met één oortje gewoon maar een half uurtje even spelen als papa toch heerlijk fijne lage drempel is.
Jammer dat je hier niet doorheen hebt kunnen zetten. Ik vond de eerste 1-2 uur van RDR2 ook vreselijk met die sneeuw en weinig zicht. Daarna komt echter een van de beste games/verhaallijnen ooit naar boven. Give it another try!Martinez- schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:29:
[...]
Ik denk hier direct aan Red Dead Redemption 2. Prachtige game, veel gameplay van gezien, maar het aantal cutscenes aan het begin (volgens mij 10 stappen en 3x een knop induwen in het eerste uur) hebben me direct bewogen het te refunden.
Steam: Sneggel Origin: Waus82
2u lang iets moeten doen in mijn vrije tijd wat ik vervelend vind en waar ik van zou moeten genieten... als het begin al zo vol met cutscenes, dan lijkt de rest me niet veel beter?Sn3gG3l schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:15:
[...]
Jammer dat je hier niet doorheen hebt kunnen zetten. Ik vond de eerste 1-2 uur van RDR2 ook vreselijk met die sneeuw en weinig zicht. Daarna komt echter een van de beste games/verhaallijnen ooit naar boven. Give it another try!
Dan doe ik liever 2u aan klusjes.
Ondertussen tijdje verder. Laatst weer een episode waar Arma Reforger mijn volledige aandacht trok, maar ook dat is nu langzaamaan weer weg aan het ebben en ik begrijp niet goed waarom. Ik vind het spel geweldig en speel het met een maat van mij, maar toch is die stap om het op te starten en te blijven spelen hoog....SgtElPotato schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:35:
Het plezier hier is weg om continue te gamen. Ik heb af en toe vlagen waar ik een hele zaterdag of zondag prima een game zoals RUST kan spelen. Waar ik dat voorheen echt dagelijks een aantal uur kon spelen heb ik dat nu helemaal niet meer.
Hetzelfde heb ik dat nu ook heel erg met racegames. Ik heb een hele rig staan met schermen en stuur en pedalen maar het plezier om daar even een uurtje of paar uurtje op te racen is op een of andere manier helemaal weg.
Het jammere is dat ik totaal niet kan achterhalen waar dit vandaan komt. Misschien komt het omdat er geen uitdaging meer in zit, misschien heb ik het teveel gespeeld waardoor het plezier weg is?
Racen is inderdaad een stuk minder gebleven. Een Endurance event speel ik met alle plezier en graag zelfs, maar daar buiten race ik nauwelijks meer.
Wellicht is het toch de leeftijd? Spontaan avondje uiteten of stappen of wat dan ook trekt mij veel meer.
Zucht...
De rest is zo onwijs veel beter, die 2 uur is heel goed voor de verhaalsopbouw maar niet representatief voor de rest van de gameplay.Martinez- schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:03:
[...]
2u lang iets moeten doen in mijn vrije tijd wat ik vervelend vind en waar ik van zou moeten genieten... als het begin al zo vol met cutscenes, dan lijkt de rest me niet veel beter?
Een Mercedes designer zei ooit eens, "Als je niet hoeft te wennen is het design mislukt" en dat past naast heel veel zaken in het echte leven ook onwijs goed op RDR2.
Dus ja, bijt je er even doorheen en het wordt daarna echt fantastisch.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ik mag hopen dat dit een troll-reactie is. RDR2 is een van de allerbeste games ooit. De opening is inderdaad wat stroef, maar wel nuttig. Het is een grote tutorial.Martinez- schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:03:
[...]
2u lang iets moeten doen in mijn vrije tijd wat ik vervelend vind en waar ik van zou moeten genieten... als het begin al zo vol met cutscenes, dan lijkt de rest me niet veel beter?
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Zie het als een vakantie. De “reis” is noodzakelijk en meestal niet heel leuk maar als je er eenmaal bent….Martinez- schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:03:
[...]
Of ga je soms ook niet op vakantie omdat je ipv er naar toe rijden/vliegen beter kan gaan klussen?
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Nou ik geef @Martinez- helemaal gelijk, RDR2 is een prachtig stukje multimedia en mooi wat ze in elkaar hebben gezet, de wereld is prachtig en de alle details die er in zijn verwerkt helemaal geweldig, maar ik vond het geen goede game, ik ben ook snel afgehaakt.
Zeker als je niet veel tijd hebt, neemt RDR2 je tijd ook niet erg serieus. Alles duurt te lang, niet kunnen rennen in kamp, de skin animaties van dieren, leuk voor 1 of 2 keer maar daarna heb ik het ook wel gezien en is het gewoon irritant. Het is gewoon een erg trage game.
En nee ergens eerst doorheen bijten voordat het leuk wordt, dan is het jammer maar helaas, genoeg andere leuke games waar ik niet eerst uren door een zure appel heen hoef te bijten.
Zeker als je niet veel tijd hebt, neemt RDR2 je tijd ook niet erg serieus. Alles duurt te lang, niet kunnen rennen in kamp, de skin animaties van dieren, leuk voor 1 of 2 keer maar daarna heb ik het ook wel gezien en is het gewoon irritant. Het is gewoon een erg trage game.
En nee ergens eerst doorheen bijten voordat het leuk wordt, dan is het jammer maar helaas, genoeg andere leuke games waar ik niet eerst uren door een zure appel heen hoef te bijten.
Anoniem: 1309320
Jij speelt zeker op een CRT-monitor, geen gevoel voor een verhaal en muziek. Heb je weleens Hell on Wheels gekeken? Misschien raak je dan weer geïnteresseerd.Albinoraptor schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:40:
Nou ik geef @Martinez- helemaal gelijk, RDR2 is een prachtig stukje multimedia en mooi wat ze in elkaar hebben gezet, de wereld is prachtig en de alle details die er in zijn verwerkt helemaal geweldig, maar ik vond het geen goede game, ik ben ook snel afgehaakt.
Zo te lezen moet ik RDR2 weer eens een kans geven 
Herken me er wel in, kwam er absoluut niet doorheen in het begin en heb ‘m na een uur of anderhalf weg gelegd.
Verder is het hier wisselend. Soms zit ik weer een paar uur in WoW, ben weer opnieuw begonnen in The Division 2 (zulke looter shooters trekken me wel), en af en toe een potje Rematch / Rocket League / Fortnite. FC25 vond ik vooral leuk omdat het sociaal was met vrienden, maar omdat het echt een scripted draak van een game is heb ik er weinig zin meer in. 1 Keer een handbal uitslag is leuk, maar als het 9 van de 10 potjes gebeurt dan ben je mij kwijt.
Maar wat me momenteel wel weer echt lekker bezig houdt is BotW op de Switch 2. Draait heerlijk en ondanks dat ik open wereld moe was voelt de opzet van deze game toch anders. Soms pak ik de Switch 2 dan ff voor op de bank, zoek ik iets van 4 – 6 tempels, roam wat rond en dan is het ook prima
Maar een echt nieuwe game die me weer volledig in de wereld zuigt heb ik het afgelopen jaar nog niet gevonden.
Herken me er wel in, kwam er absoluut niet doorheen in het begin en heb ‘m na een uur of anderhalf weg gelegd.
Verder is het hier wisselend. Soms zit ik weer een paar uur in WoW, ben weer opnieuw begonnen in The Division 2 (zulke looter shooters trekken me wel), en af en toe een potje Rematch / Rocket League / Fortnite. FC25 vond ik vooral leuk omdat het sociaal was met vrienden, maar omdat het echt een scripted draak van een game is heb ik er weinig zin meer in. 1 Keer een handbal uitslag is leuk, maar als het 9 van de 10 potjes gebeurt dan ben je mij kwijt.
Maar wat me momenteel wel weer echt lekker bezig houdt is BotW op de Switch 2. Draait heerlijk en ondanks dat ik open wereld moe was voelt de opzet van deze game toch anders. Soms pak ik de Switch 2 dan ff voor op de bank, zoek ik iets van 4 – 6 tempels, roam wat rond en dan is het ook prima
Maar een echt nieuwe game die me weer volledig in de wereld zuigt heb ik het afgelopen jaar nog niet gevonden.
Ik snap ook wel wat @Martinez- ervaart. Ik heb ook meerdere keren geprobeerd RDR2 te spelen, maar steeds gestopt. Het is gewoon niet mijn soort game, net als The Witcher 3. Iedereen die ik er over hoor is vol lof en beste game ever, maar het pakt me gewoon niet.
Dat is niet erg, er is niks mis met je, je hebt gewoon andere behoeften als het op een game aankomt. Vind de game die jou wel ligt.
Dat is niet erg, er is niks mis met je, je hebt gewoon andere behoeften als het op een game aankomt. Vind de game die jou wel ligt.
RDR2 gaat inderdaad erg traag. Een mooie game met super graphics en fantastische vergezichten, maar ik had maar wat graag mijn paarden ingeruild voor een dikke Landrover.
Met moeite 2x per week, of lokaal COD vs mn 13 jarige zoon.
Echter wat ik hier al meer voorbij heb zien komen, het gevoel dat het je reinste tijdverspilling is..
Gek, vroeger nooit last van.. duizenden uren in spellen zoals bf2-3-4/pubg/cod's enz.
Ik doe liever tegenwoordig ook die tijd spenderen aan klussen of andere hobbies
Echter wat ik hier al meer voorbij heb zien komen, het gevoel dat het je reinste tijdverspilling is..
Gek, vroeger nooit last van.. duizenden uren in spellen zoals bf2-3-4/pubg/cod's enz.
RDR2: beetje sjokken op het paard door het bos….heerlijk. Ik trek er graag een nutteloos uurtje voor uit.
ASMR2.0
ASMR2.0
Tijdverspilling, ja. Maar dat is zo’n beetje elke hobbyPatientzero schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:15:
Met moeite 2x per week, of lokaal COD vs mn 13 jarige zoon.
Ik bedoel, ik vind het zelf ook hartstikke leuk om een dik LEGO pakket te bouwen. Dan verdwijnt ie op een plank en kijk ik er eens in het half jaar naar. Betekent niet dat het de tijd niet waard was. Het bouwen zelf was leuk, ontspannend en gaf een bepaalde voldoening. Dat is, of was, met gamen ook vaak zo.
Klinkt een beetje als de eerste paar afleveringen van Breaking Bad, ik heb RDR2 hier ook nog op de backlog staan.Mog schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:47:
[...]
Ik mag hopen dat dit een troll-reactie is. RDR2 is een van de allerbeste games ooit. De opening is inderdaad wat stroef, maar wel nuttig. Het is een grote tutorial.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Exact. Of Better Call Saul. Tergend langzaam begin. Maar zo verschrikkelijk de moeite waard.Bossie schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:47:
[...]
Klinkt een beetje als de eerste paar afleveringen van Breaking Bad, ik heb RDR2 hier ook nog op de backlog staan.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Alledrie die titels hebben niet mijn interesse
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Jeetje, we zijn inmiddels al weer 6 jaar verder. Ik had het topic al een tijdje niet meer gezien, maar wel leuk om veel herkenbare reacties te lezen.maussert schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:58:
Ik kan mij absoluut vinden in hetgeen je omschrijft. Eigenlijk is alles veranderd sinds ik 2 jaar geleden vader ben geworden. Ik was vroeger niet achter de PC/console weg te slaan, bracht er hele vakanties op door. Maar toen waren games inderdaad nog redelijk rechttoe rechtaan.
Nu echter mijn vrije tijd beperkter is geworden en ik niet meer zo snel 2 uur aaneengesloten achter de console doorbreng (er zijn soms weken dat ik de console helemaal niet aanraak), merk ik ook dat de games van nu eigenlijk té uitgebreid zijn. Als ik een game wil spelen, dan wil ik ook genieten van alles wat het te bieden heeft (heb er tenslotte voor betaald) Even een uurtje spelen schiet dan gewoon niet op. Je komt ook niet lekker in het verhaal.
Het gevolg ervan is dat als ik weet dat ik maar 1 uur kan spelen, ik de moeite al niet meer neem om de console überhaupt aan te zetten. Dan kijk ik liever een serie op Netflix met mijn vrouw.
Ik heb best een grote backlog aan gekochte games voor mijn PS4 die eigenlijk teveel tijd kosten om echt lekker te spelen en dat vind ik best jammer. Nu beperk ik me meestal maar tot FIFA career mode omdat ik dan 2 wedstrijdjes kan doen en het dan weer mooi geweest is. Ik zou best graag weer eens een dag achter de console doorbrengen, al vraag ik me af of ik er nog de hele dag door geboeid kan blijven zoals vroeger..
Er is in 6 jaar eigenlijk niet veel veranderd voor mij, behalve dat ik voor een 2e keer vader ben geworden en de PS4 ingeruild heb voor een PS5. Ik heb er zelfs een playseat en stuurwiel bijgekocht. Ik heb vroeger Grand Prix 2 t/m 4 helemaal grijs gespeeld en ik moet zeggen dat ik van Assetto Corsa / Gran Turismo / F1 20XX ook wel kan genieten. Maar inmiddels staat het spul al weer een half jaar in de trapkast te verstoffen, want ja opbouwen van de set kost toch zeker 5 min
Het is aanvullend op mijn eerdere verhaal niet alleen de tijd die het kost, maar ik heb ook vaak een schuldgevoel tijdens het gamen. Want ja, de heg moet eigenlijk ook nog gesnoeid worden. En de zolder moet eigenlijk nog een keer opnieuw geschilderd. Of zal ik toch maar vast even stofzuigen en dweilen... Probleem met een gezin / eigen huis is dat er eigenlijk altijd wel 'nuttigere' dingen te verzinnen zijn dan gamen. Overigens heb ik dat schuldgevoel niet wanneer we 's avonds weer een random serie / film op Netflix aanzetten.
Het heeft me er overigens in die 6 jaar niet van weerhouden om GTA V voor de tweede keer uit te spelen (1e x op de Xbox360, nu ook op de PS5) en inmiddels heb ik ook al heel wat uren in Days Gone zitten (want ja, ik tik wel weer ieder jaar 100+ euro af voor PS Extra

Ik denk dat ik maar gewoon moet concluderen dat het onbezorgde gamen nooit meer zoals vroeger zal zijn en dat er soms maanden voorbij gaan dat ik er niet naar om kijk. Toch is het af en toe nog wel leuk als verzetje en ik kijk stiekem ook wel uit naar GTA VI, kijken of dat het vlammetje nog weer wat kan aanwakkeren (voor zolang dat duurt).
Met een draai en freesbank in de garage spelen is ook ''tijdverspilling'', echter voelt dat tegenwoordig niet zo, maar gamen wel.. dat bedoel ikDenman schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:43:
[...]
Tijdverspilling, ja. Maar dat is zo’n beetje elke hobby
Ik bedoel, ik vind het zelf ook hartstikke leuk om een dik LEGO pakket te bouwen. Dan verdwijnt ie op een plank en kijk ik er eens in het half jaar naar. Betekent niet dat het de tijd niet waard was. Het bouwen zelf was leuk, ontspannend en gaf een bepaalde voldoening. Dat is, of was, met gamen ook vaak zo.
Ik heb dat met veel triple A titels inmiddels wel. Ik ben een beetje klaar met het constant moeten bijblijven met de huidige META of gedwongen een battlepass te moeten spelen om een bepaalde skin te kunnen unlocken.
Ik speel in plaats van spellen als Overwatch, Diablo en WoW, nu voornamelijk singleplayer spellen waarin ik de tijd neem om de wereld te ontdekken. Ook visual novels vind ik ook fijn om te doen. Spellen waar minder druk op zit en die ik (in de spaarzame tijd die ik nog heb met 2 kleine kinderen) even tussendoor kan aanslingeren.
Ik speel in plaats van spellen als Overwatch, Diablo en WoW, nu voornamelijk singleplayer spellen waarin ik de tijd neem om de wereld te ontdekken. Ook visual novels vind ik ook fijn om te doen. Spellen waar minder druk op zit en die ik (in de spaarzame tijd die ik nog heb met 2 kleine kinderen) even tussendoor kan aanslingeren.
Ik heb ook als ik dit spel wil spelen bijvoorbeeld, dat ik niet door de grafische settings kom.Martinez- schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:29:
[...]
Ik denk hier direct aan Red Dead Redemption 2. Prachtige game, veel gameplay van gezien, maar het aantal cutscenes aan het begin (volgens mij 10 stappen en 3x een knop induwen in het eerste uur) hebben me direct bewogen het te refunden.
Wat betekenen al die settings, ga je weer Googlen, weer tijd naar de klote.
Ik heb wow al een tijdje niet aangeraakt maar het blijft een prettige game om af en toe even casual te grinden, achievements te doen of simpelweg een paar potjes kvk.Mausthemighty schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:09:
Ik heb dat met veel triple A titels inmiddels wel. Ik ben een beetje klaar met het constant moeten bijblijven met de huidige META of gedwongen een battlepass te moeten spelen om een bepaalde skin te kunnen unlocken.
Als je wow niet regelmatig speelt dan zijn er altijd wel weer nieuwe storyline elementen waar je door heen kan en je raakt ook niet verveeld van de daily grinds etc
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Ok. Heb dus een PlayStation 5, xbox One s en een switch .en wat speel ik.... Powerwash simulator op de pc
Heb er 22 uur in zitten. Zo relaxed met muziekje erbij.
Ik was sowieso al meer van competitieve games, maar vroegâh speelde ik bijv ook alle Final Fantasy's en Kingdom Hearts. Daar heb ik eenvoudigweg niet meer het geduld voor.Rupus schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:53:
Ik snap ook wel wat @Martinez- ervaart. Ik heb ook meerdere keren geprobeerd RDR2 te spelen, maar steeds gestopt. Het is gewoon niet mijn soort game, net als The Witcher 3. Iedereen die ik er over hoor is vol lof en beste game ever, maar het pakt me gewoon niet.
Ook ooit aan The Witcher begonnen. Daar ben ik ook na 2u mee gestopt. Ik weet het, zonde, maar als ik me ga irriteren aan een game dan kan ik beter stoppen.
Nee, absoluut geen troll-reactie. En ik ben niet de enige in mijn vriendengroep die de game heel snel gerefund heeft.Mog schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:47:
[...]
Ik mag hopen dat dit een troll-reactie is. RDR2 is een van de allerbeste games ooit. De opening is inderdaad wat stroef, maar wel nuttig. Het is een grote tutorial.
Begrijp me niet verkeerd: ik zou de game heel graag leuk willen vinden, juist omdat het een van de beste games ooit is. Maar het feit dat ik zo teleurgesteld raakte heeft meer met mijn desinteresse in games te maken dan met de game zelf.
Wat verlang ik terug naar het eenvoudige leven van 10 jaar terug.
[ Voor 28% gewijzigd door Martinez- op 07-07-2025 20:24 ]
Reizen is onderdeel van de vakantie. Daar geniet ik ook al van hoor!MazeWing schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:37:
[...]
Zie het als een vakantie. De “reis” is noodzakelijk en meestal niet heel leuk maar als je er eenmaal bent….
Of ga je soms ook niet op vakantie omdat je ipv er naar toe rijden/vliegen beter kan gaan klussen?
Anoniem: 1309320
Dit zouden nu eens sommige tweakers en moderators moeten doen. Lekker ontstressen 🤡gupfishy schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:34:
Ok. Heb dus een PlayStation 5, xbox One s en een switch .en wat speel ik.... Powerwash simulator op de pc
Das heel mooi gezegd en heel erg waar 😀Anoniem: 1309320 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:15:
[...]
Dit zouden nu eens sommige tweakers en moderators moeten doen. Lekker ontstressen 🤡
Tien jaar geleden werd er al gemopperd dat er niks nieuws meer uitkwam en dat tien jaar geleden de beste tijd was voor gamesMartinez- schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:13:
[...]
Wat verlang ik terug naar het eenvoudige leven van 10 jaar terug.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Helemaal mee eens. Het was destijds een geweldige technische prestatie en dat is het nog steeds. Alleen als game faalt het naar mijn mening dramatisch.Albinoraptor schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:40:
Ik heb RDR2 bij release gekocht en ik keek er enorm naar uit. RDR was de reden dat ik na de NES sinds lange tijd weer een console in huis heb gehaald (PS3), nadat ik het een paar uur op de PS3 van iemand anders had gespeeld. Aanvankelijk was ik ook erg onder de indruk, maar ik merkte al vrij snel dat ik het niet leuk vond om te spelen. In theorie zou ik het leuk moeten vinden, maar daadwerkelijk voelde alles in het spel zo enorm en onnodig stroperig en te gecompliceerd. Terwijl de daadwerkelijke gameplay-loop erg simpel is, te simpel en te eentonig. Net als de missie structuur en verhaallijn. Gouden idee om geld te verdienen, ritje op paard met wat expositie, missie start en loopt volledig in de soep, schiet je er een weg uit en we zien elkaar wel weer in het kamp. Iedere keer weer. En het shooter element is gewoon echt niet eens interessant, maar dat hebben alle Rockstar titels min of meer, ook het origineel. Wel een paar echt goede karakters moet ik zeggen, maar die konden het voor mij echt niet compenseren.
Ik ben ook geen free-roamer pur sang en jagen leek mij even leuk om te doen, maar wordt bijzonder snel irritant. Ik denk dat ik nog de meeste uren gewoon poker heb gespeeld als nevenactiviteit.
In het recente verleden was voor mij alleen TLoU2 denk ik een grotere teleurstelling en die heb ik alleen bekeken, niet eens gepeeld.
You just need to have little god damn faith!Kwistnix schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 01:34:
Helemaal mee eens. Het was destijds een geweldige technische prestatie en dat is het nog steeds. Alleen als game faalt het naar mijn mening dramatisch.
De gameplay is inderdaad stroperig. Wat mij uit het spel trok was het gat tussen gameplay en verhaal. Ik had in het spel heel wat geld verzameld, voor mijzelf en aan het kamp gegeven. Toch bleef men zeuren over geld. Dat begon erg snel irritant te worden.
Just one more big score ArthurThe Zep Man schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:45:
[...]
You just need to have little god damn faith!
De gameplay is inderdaad stroperig. Wat mij uit het spel trok was het gat tussen gameplay en verhaal. Ik had in het spel heel wat geld verzameld, voor mijzelf en aan het kamp gegeven. Toch bleef men zeuren over geld. Dat begon erg snel irritant te worden.
Het kamp was conceptueel tof, maar ik vond dat dus ook erg irritant in de praktijk. Geld inbrengen deed niks, zoals jij al zegt. Upgrades die je er mee kan kopen zijn of waardeloos of niet heel interessant. Het is wel leuk om wat interactie tussen karakters te horen af en toe, maar daar hadden ze zoveel meer mee kunnen doen IMO. Het grootste probleem van het kamp vond ik echter dat je daar altijd het meest duidelijk de hand van de developer voelt en je de controle ontnomen wordt. Laat mj gewoon simpel weg rennen in het kamp als ik dat wil? Klinkt triviaal, maar is heel erg irritant en dit soort irritaties komen veel voor en terug. Missies hebben ook dat starre rechtlijnige. Wijk een klein beetje af van wat de developer in z'n hoofd had en je faalt de missie. Antiek design voor een open wereld.
Het zijn dit soort zaken die verhaalgebaseerde spellen voor mij "leeg" laten aanvoelen. Je zet een heel mechaniek op poten, maar het staat los van de gameplay. Dat doet mij een spel snel hol laten voelen, en neemt snel het plezier weg (om toch een beetje in lijn van dit topic te blijven).Kwistnix schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:10:
Het kamp was conceptueel tof, maar ik vond dat dus ook erg irritant in de praktijk.
In bijvoorbeeld Dishonored is er wel een goede aansluiting. Hoe je je gedraagt (als iemand die geen vlieg kwaad doet tot de grootste murderhobo) heeft effect op de wereld, de karakters die jou aanspreken en zelfs het einde van het spel. Het is geen complex mechaniek, maar het werkt wel. Ik hoef niet per se een god te zijn in een spel, maar als een klein radertje dat grote dingen teweeg brengt verwacht ik wel dat dat invloed heeft op een open wereld. Als het geen invloed heeft, waarom dan nog een open wereld hebben?
Dat was het probleem met RDR2. Dutch zeurde over geld en andere dingen. "One big score". Terwijl ik met een beetje werk met veel kleinere "scores" al bijzonder veel wist te bereiken. Dat had meer invloed op het geheel moeten hebben.
Overigens niets mis met spellen die geen uitgebreid verhaal kennen. Recentelijk heb ik de beta van de aankomende patch van Nuclear Throne opgepakt, na iets van 10 jaar niet gespeeld te hebben. Speelt heerlijk weg op een Steam Deck. Soms moet je ook even uit de sleur komen door iets anders te doen.
RDR2 nooit gespeeld. Maar ik merk dat ik gewoon relatief weinig tijd wil vrijmaken om te gamen. Ik heb s'avonds misschien eens 1 a 2 uurtjes over. En dan is gamen 1 van de opties.
Als ik zo lees dat de intro vervelend is en lang duurt, dan is dat voor mij dus al een no-go. Er zijn genoeg andere games die wel gewoon sterk starten, en een verhaal hebben.
Laatst begonnen met Anno 1800, maar ondanks dat het echt een leuke (verslavende) game is, kost het wel teveel tijd om progressie te maken. Op dit tempo ben ik wel een half jaar bezig voor ik de game voor het eerst heb "gehaald".
Daarom maar overgestapt op Cyberpunk 2077. Kon er eerder niet echt inkomen (doordat ik een i7-2600K had van 10 jaar oud) maar met een wat nieuwere PC een erg leuke game welke je een uurtje kan spelen, en waar je daadwerkelijk progressie in maakt.
Als ik zo lees dat de intro vervelend is en lang duurt, dan is dat voor mij dus al een no-go. Er zijn genoeg andere games die wel gewoon sterk starten, en een verhaal hebben.
Laatst begonnen met Anno 1800, maar ondanks dat het echt een leuke (verslavende) game is, kost het wel teveel tijd om progressie te maken. Op dit tempo ben ik wel een half jaar bezig voor ik de game voor het eerst heb "gehaald".
Daarom maar overgestapt op Cyberpunk 2077. Kon er eerder niet echt inkomen (doordat ik een i7-2600K had van 10 jaar oud) maar met een wat nieuwere PC een erg leuke game welke je een uurtje kan spelen, en waar je daadwerkelijk progressie in maakt.
Ik merk dat ik heel veel terug pak op oude games en ook steeds meer game op PC i.p.v. op Playstation. De PS5 staat benenden al ruim een jaar stof te happen, omdat er gewoon niks interessants te spelen is voor mij. De PS4 hangt aan de TV op de slaapkamer en die ziet nog de meeste actie, maar dus voornamelijk replays.
Op PC ben ik weer een beetje in een strategy kick terecht gekomen. Speel nog regelmatig potjes Mechabellum, maar heb ik de Steam sale ook Shadow Tactics gekocht en X-Com.
Op PC ben ik weer een beetje in een strategy kick terecht gekomen. Speel nog regelmatig potjes Mechabellum, maar heb ik de Steam sale ook Shadow Tactics gekocht en X-Com.
Zie veel herkenbare verhalen op dit topic voorbij komen. Ben zelf afgelopen week maar weer begonnen met farcry 3 op de steam deck. Ondanks de leeftijd blijft dat toch een heerlijke game met een leuk singleplayer verhaal
Veel games zijn ondertussen ook zo opgezet dat het haast als werk voelt. En als dat gevoel overheerst, dan is er geen ontspanning meer te halen.Waah schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:19:
RDR2 nooit gespeeld. Maar ik merk dat ik gewoon relatief weinig tijd wil vrijmaken om te gamen. Ik heb s'avonds misschien eens 1 a 2 uurtjes over. En dan is gamen 1 van de opties.
Heel herkenbaar de bovenstaande ervaringen, leuk om te lezen dat ik niet de enige ben. Ook wat betreft RDR2, fantastisch spel maar op sommige punten tergend traag. Ik ben iemand die graag tempo maakt in spellen, juist omdat ik tegenwoordig gewoon minder tijd heb om te gamen. Ik had dan ook graag met een 4x4 door RDR2 geknald, i.p.v. als je bijna bij je bestemming bent met dat paard van een klif vallen. Mijn hemel wat had ik dat paard graag opgehangen na 5 minuten. Ik heb verder ook zo min mogelijk tijd gespendeerd in dat kamp of aan upgrades.
Wat ik verder merk is, ondanks de beperkte tijd om te gamen, dat ik wel een soort ‘druk’ voel om een volgend deel in een bepaalde serie te proberen. Dit heb ik bijvoordeeld bij Mafia 4 dat volgende maand uitkomt, aangezien ik ook deel 1 t/m 3 gespeeld heb. Hetzelfde gold voor Hitman, The Last of Us en Tomb Raider. Met Call of Duty heb ik dit dan weer niet. Meerdere mensen deze ervaring?
Wat ik verder merk is, ondanks de beperkte tijd om te gamen, dat ik wel een soort ‘druk’ voel om een volgend deel in een bepaalde serie te proberen. Dit heb ik bijvoordeeld bij Mafia 4 dat volgende maand uitkomt, aangezien ik ook deel 1 t/m 3 gespeeld heb. Hetzelfde gold voor Hitman, The Last of Us en Tomb Raider. Met Call of Duty heb ik dit dan weer niet. Meerdere mensen deze ervaring?
[ Voor 4% gewijzigd door tiies op 08-07-2025 12:37 ]
Eens. Daarom kijk ik tegenwoordig of er ook mods zijn. Rdr2 niet gespeeld maar een mod als deze zou ik dus zo installeren:Martinez- schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:12:
[...]
Veel games zijn ondertussen ook zo opgezet dat het haast als werk voelt. En als dat gevoel overheerst, dan is er geen ontspanning meer te halen.
https://www.nexusmods.com/reddeadredemption2/mods/331
Fast travel om de saaie stukken over te slaan, maar met behoud van tijdsverloop etc.
In cyberpunk heb ik ook een hele rits mods om potentiële bugs op te lossen en quality of life improvements mogelijk te maken. Het is dan misschien niet zoals "the developer intended" maar als het de game leuker en niet onnodig lang maakt heb ik dat er graag voor over
Weer begonnen? Ben je bekend met de definitie van waanzin?d4rkn4pst3r schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:08:
Ben zelf afgelopen week maar weer begonnen met farcry 3 op de steam deck. Ondanks de leeftijd blijft dat toch een heerlijke game met een leuk singleplayer verhaal
Niet echt. Ik speelde vroeger heel veel Wolfenstein 3D, Doom, en Quake.tiies schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:26:
Ik heb even gekeken naar Doom the Dark Ages maar ik voel niet de behoefte om die te gaan proberen.
Ook de Wolfenstein games van afgelopen jaten boeien me totaal niet. Naar mijn mening zitten die allemaal veel te ver van het origineel af: gewoon knallen zonder te veel verhaal of cutscenes. Of allemaal van die onnodig complexe mechanics om te springen, abilities unlocken in skilltrees, currencies verzamelen, ga weg.
Ik las laatst dat er wel weer een nieuwe Painkiller game in ontwikkeling is door de oorspronkelijke ontwikkelaar, dat maakt me dan wel weer nieuwsgierig. Maar ik wacht rustig de trailer en de eerste review af, wordt zeker geen pre order.
Ik heb ergens vorige week Helldivers 2 gekocht in de aanbieding, die speel ik nu af en toe. Moet zeggen dat ik me er enorm mee vermaak. Maar sommige misschien kunnen al snel een half uur duren. Dat vind ik aan de lange kant voor 1 sessie.
Ik speel grand turismo en rally games, speel nog wel graag.
Eigenlijk ben ik zot van online shooters ala BF1, maar die zitten (pc) zo vol met cheaters dat het niet echt leuk meer is en reporten daar gebeurt niks mee en daar wringt het schoentje.
Als ze iets zouden doen aan cheaters, dan was er geen probleem.
Eigenlijk ben ik zot van online shooters ala BF1, maar die zitten (pc) zo vol met cheaters dat het niet echt leuk meer is en reporten daar gebeurt niks mee en daar wringt het schoentje.
Als ze iets zouden doen aan cheaters, dan was er geen probleem.