Ik weet niet of het helemaal is wat Water_824 bedoelt maar inderdaad, ik herken dit ook, maar dan wel in verband met de nostalgie van oudere games uit je jeugd.
Mijn gaming days begonnen op de Mac; in de periode dat je een loser was als je gamede op een Mac (die periode is eigenlijk nog steeds bezig geloof ik

). Wij hadden een Mac, dus dat is waarop ik gamede, en dat is mijn referentiekader
Anyway, vanaf medio jaren 80 tot eind jaren 90, toen ik overstapte op een PSX en een PC voor gaming, speelde ik alleen games op de Mac. En ik speelde en kocht best veel. Mooie tijden, mooie spellen gespeeld. Veel games die ook op PC beschikbaar waren zoals de LucasArts classics, Blizzard, 4x games, ID titels, maar ook Mac exclusives en veel shareware spellen van hobbyisten. Er was genoeg te doen. Veel van dat spul heb ik decennia niet aangeraakt, maar de hardware wel bewaard.
Een paar jaar terug begon de nostalgie wat te kriebelen en ben ik eens gaan kijken hoe ik weer in touch kon komen met die tijd. Ik heb een G4 Mirrored Drive Doors gekocht, de snelste PPC Mac die nog Mac OS9 ondersteunde. Ik ben gestopt met Mac gaming rond de release van OSX dus dat was een mooie cut-off. Die machines kosten geen moer, je pikt ze op voor een paar tientjes. Tijd niks mee gedaan maar begin dit jaar toch aangesloten. En toen begon de fun.
Eerst de hardware. Begonnen om de G4 te pimpen. Max memory (2GB

), een 256GB SSD erin, wifikaartje (waar ik achteraf geen moer aan had omdat die toch niet op een moderne router kunnen), USB2.0 PCI kaart. De holy grail is om de videokaart te upgraden naar een Ti4600, dat was een build-to-order optie maar die dingen zijn scarce as hen's teeth, je betaalt dik 500 euro voor een Mac versie daarvan dus ik moet het nog doen met een ATi 9000 Pro. Wat geen issue is, want het modernste wat ik draai erop is Q3 en UT, en met een 1,25Ghz G4 haal je dan nog steeds dik over de 100fps.
En dan komt het verhaal van Water_824: De software. Ik heb enorm veel software uit die tijd en die uiteraard allemaal geïnstalleerd. Past allemaal makkelijk op een 256GB SSD. En je hebt een fantastische site genaamd Macintoshgarden, een abandonware archief. Daar heb ik enorm veel vandaan gehaald, titels die ik niet kende maar ook titels die ik wel kende in die tijd van reviews maar geen geld voor had om te kopen. Super leuk om daar nu nader kennis mee te maken.
En het geknutsel. Want natuurlijk werkt niet alles meteen. Ik wilde alles zonder CDs aan het werk krijgen dus alle CD-based games of met een no-cd patch (niet gebruikelijk voor Mac OS9 software) of disc images aan de gang krijgen. Lekker puzzelen. Andere games, vooral het oudere spul uit de jaren 80, draait niet onder OS9. Dus kijken of het werkt onder een OS9 emulator voor System 7 of nog eerder. Ik heb nog niet de moed gehad mijn oude MacPlus en Mac Color Classic omlaag te halen omdat ik vermoed dat ik dan eerst moet gaan recappen, maar dat zit nog wel in de planning.
Lang verhaal kort, ik ben al maanden bezig om met al die hardware en software alles werkend bij elkaar te krijgen. De G4 MDD heeft gezelschap van een iMac Sunflower, en een eMac gekregen, ook gekocht voor tientjes op Marktplaats, en mijn oude Mac Mini G4 draait een gehackte versie van OS9 en is een stuk stiller dan de G4 MDD (goed voor de WAF / Wife Acceptance Factor, want het staat allemaal in de woonkamer in een hoekje).
En er zijn nog steeds uitdagingen. Ik krijg een van mijn favoriete titels, Hellcats Over the Pacific, niet werkend onder OS9.2.2, de enige versie van OS9 die draait op de laatste G4s die ik heb. Dus mijn vaders oude G4 Sawtooth uit de schuur gehaald, die rook wat schimmelig maar werkte nog

Dat is een oudere machine die wat meer picky is over welke SSD en PATA-SATA converter je erin schuift maar daar wil ik System 8.6 op zetten. Vooralsnog niet gelukt. En voor een vriend ben ik nu bezig zijn iMac 2nd gen ook met een complete set met retrosoftware uit te rusten.
De bottom line dan, ik heb eigenlijk vrijwel niet gegamed nog maar ben al wel maanden met heel veel lol bezig met gaming
These are my principles. If you don't like them, I have others.