Ik zou eerst eens kijken of je spelen op de PS4 nog leuk vind voordat ik geld uitgaf. Ik heb ook een Xbox gekocht een paar geleden, en eigenlijk gebruik ik deze niet.Shadow_J schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:23:
Het was heel 'leuk' om dit topic eens te doorlezen.
Iets meer dan 10 jaar geleden had ik mij een PS4 gekocht: de insteek was dat ik hierdoor minder op café ging hangen en minder geld opdeed aan games dan aan bier![]()
Wel het plan lukte heel goed, ik ging minder op café en amuseerde mij wel met games. Dan kwam Destiny & later Destiny 2 waar ik met een online groep vrienden ongeveer 2 week avonden per week (soms ook iets meer speelde). Buiten deze game deed ik wel nog eens iets, maar niet zo heel veel.
3 jaar geleden heb ik een fysieke shutdown gehad / burnout / enz. Daardoor lukte het gamen mij een lange tijd niet. Ongeveer een jaar later heb ik de PS4 nog 2x opgezet om The Last of Us eens opnieuw te spelen. Dit was enorm leuk, maar het vermoeide mij nog steeds heel erg.
Ondertussen heb ik de laatste 2 jaar de PS4 niet meer opgezet, maar nu denk ik er wel aan om eens een PS5 Pro te kopen. Ik wil wel terug eens spelen, al is het maar enkele uurtjes per week. Ik ga me ook wel meer concentreren op single players dat ik kan aan en afzetten wanneer ik wil. Ondertussen is er zo een grote beschikbaarheid in games dat ik wel makkelijk wat zal vinden dat me ligt.
Ik denk dat iedereen wel periodes heeft waarin de ene hobby op een laag pitje komt te staan & er andere dingen meer boven komen. Maar uiteindelijk is het gelijk Jurassic Park: "Life finds a way"
Ik merk dat ik vroeger het fantastisch vond om een game helemaal uit te pluizen voor de beste strategie
Daarna ging ik vooral de beste strategie opzoeken op internet
En nu irriteert me dat juist; ik wil gamen en niet halverwege denken owjee ik heb de verkeerde stats gekozen, welke build is het beste/sterkste
Dus vooral hersenloos lekker bezig zijn en me niet druk hoeven maken. Het blijven maar spelletjes
En nu irriteert me dat juist; ik wil gamen en niet halverwege denken owjee ik heb de verkeerde stats gekozen, welke build is het beste/sterkste
Dus vooral hersenloos lekker bezig zijn en me niet druk hoeven maken. Het blijven maar spelletjes
Ik kies tegenwoordig ook gewoon andermans uitgezochte builds. Geen tijd voor dat soort gezeur.Darkest Star schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:06:
Ik merk dat ik vroeger het fantastisch vond om een game helemaal uit te pluizen voor de beste strategie
Mario Kart kies ik bijvoorbeeld de standaard kart en wielen. Het enige wat een keuze is, is het karakter.
Om even een voorbeeld te noemen.
Diablo 3 en 4 heb ik ook gewoon een build opgezocht. Leuk, maar echt geen zin meer in.
Tgoh, ik denk dat de PS5 mij vooral zal helpen doordat alles direct opgestart is en ik daardoor al minder tijd verlies. Ook de draai naar anders soort games dan in het verleden zal me wel helpen. En natuurlijk door het te kopen zal het mij ook dat extra zetje geven van: komaan, geniet eens van je nieuwe speelgoedJron667 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:48:
[...]
Ik zou eerst eens kijken of je spelen op de PS4 nog leuk vind voordat ik geld uitgaf. Ik heb ook een Xbox gekocht een paar geleden, en eigenlijk gebruik ik deze niet.
Ik hou vooral van lineaire games . Niet 3543 verschillende eindes en eindeloos upgraden . Voorbeeld game : uncharted serie of last of us . Gewoon een lekker verhaal met leuke gameplay. Ik kijk ook uit naar de nieuwe 007 game volgend jaar .
Nintendo Switch 2 | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows
Misschien is de Steam deck oled ook iets voor je . Heerlijke sales in de store en zowel op tv als handheld te spelen.Shadow_J schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:34:
[...]
Tgoh, ik denk dat de PS5 mij vooral zal helpen doordat alles direct opgestart is en ik daardoor al minder tijd verlies. Ook de draai naar anders soort games dan in het verleden zal me wel helpen. En natuurlijk door het te kopen zal het mij ook dat extra zetje geven van: komaan, geniet eens van je nieuwe speelgoed
Ook gewoon starten en gaan en sleep/resumé is ook makkelijk als je even willen stoppen en later verder
[ Voor 8% gewijzigd door Cyberw00d op 04-08-2025 12:27 ]
Grappig, dit is precies de reden waarom ik een PS5 overweeg. Het afgelopen jaar heb ik de PS4 misschien 2x aangehad, maar ik gok erop dat ik met een PS5 met snellere laadtijden wat vaker zin heb om een game op te starten.Shadow_J schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:34:
[...]
Tgoh, ik denk dat de PS5 mij vooral zal helpen doordat alles direct opgestart is en ik daardoor al minder tijd verlies. Ook de draai naar anders soort games dan in het verleden zal me wel helpen. En natuurlijk door het te kopen zal het mij ook dat extra zetje geven van: komaan, geniet eens van je nieuwe speelgoed
Of dat waar is valt te bezien, natuurlijk
Als het op die 30 sec aankomt om te spelen is de motivatie wel erg laagRoD schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:04:
[...]
Grappig, dit is precies de reden waarom ik een PS5 overweeg. Het afgelopen jaar heb ik de PS4 misschien 2x aangehad, maar ik gok erop dat ik met een PS5 met snellere laadtijden wat vaker zin heb om een game op te starten.
Of dat waar is valt te bezien, natuurlijk
Ja, ik zit niet voor niets in dit topic, toch?Cyberw00d schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:06:
[...]
Als het op die 30 sec aankomt om te spelen is de motivatie wel erg laag
Dit is voor mij nu op mijn Quest 3 echt een topper. Oortjes in met een audioboek en lekker dingen schoonspuiten. Ik zit nu op de eennalaatste job en dan nog de extra's.gupfishy schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:34:
Ok. Heb dus een PlayStation 5, xbox One s en een switch .en wat speel ik.... Powerwash simulator op de pc
Heb er 22 uur in zitten. Zo relaxed met muziekje erbij.
Verder game ik zo goed als helemaal niet meer, maar dit blijft toch nog wel leuk.
Haha als het echt op die laad tijden aan moet komen denk ik dat je een andere hobby moet zoeken . Uiteindelijk blijft het gamen hetzelfde . Vissen misschien ? 😜RoD schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:46:
[...]
Ja, ik zit niet voor niets in dit topic, toch?
Vissen? Over lange laadtijden gesprokenCyberw00d schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:52:
[...]
Haha als het echt op die laad tijden aan moet komen denk ik dat je een andere hobby moet zoeken . Uiteindelijk blijft het gamen hetzelfde . Vissen misschien ? 😜
Maar het is inderdaad wel zo dat gamen geen hobby meer is. Tegenwoordig kost het me teveel energie en wil ik gewoon vermaakt worden. Dat betekent dus niet steeds wachten tot iets is geladen, niet teveel uitdaging (ik wil niet tig keer dood gaan bij een boss fight), en ik wil ook niet teveel zelf hoeven uitvogelen, dan begint het teveel op werk te lijken.
Af en toe heb ik er nog wel eens zin in, maar die trage PS4 die tevens veel lawaai maakt, zorgt er soms voor dat ik denk "laat maar".
Verwijderd
I see what you did thereRoD schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:57:
[...]
Over lange laadtijden gesproken
...
..dat ik denk "laat maar".
Voor mij is het echt de juiste games zoeken . Ik kan heel erg genieten van een paar avondjes per week een uurtje of 2 met vrienden online bv call of duty . En als ik zelf alleen speel dan geniet ik meer van linaire games . Ik wil niet upgraden doen en dingen continu uitvogelen . De juiste games uitzoeken wat bij jou past helpt een hele boel 😉RoD schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:57:
[...]
Vissen? Over lange laadtijden gesproken
Maar het is inderdaad wel zo dat gamen geen hobby meer is. Tegenwoordig kost het me teveel energie en wil ik gewoon vermaakt worden. Dat betekent dus niet steeds wachten tot iets is geladen, niet teveel uitdaging (ik wil niet tig keer dood gaan bij een boss fight), en ik wil ook niet teveel zelf hoeven uitvogelen, dan begint het teveel op werk te lijken.
Af en toe heb ik er nog wel eens zin in, maar die trage PS4 die tevens veel lawaai maakt, zorgt er soms voor dat ik denk "laat maar".
Ik zat in dezelfde situatie als velen: ouder (40+), druk, kind en te grote bibliotheek op steam (2000+).
Mijn oplossing was als volgt: ga je hele bieb van boven naar beneden bij langs en bepaal even goed per game of dit een game is die je wel wìl spelen èn redelijkerwijs ook gaat spelen. Zo ja, zet hem in een categorie of gewoon in een tekst bestand.
Dit is je shortlist waar je altijd één uit kan pikken. Misschien nog even sorteren op categorie.
Mijn oplossing was als volgt: ga je hele bieb van boven naar beneden bij langs en bepaal even goed per game of dit een game is die je wel wìl spelen èn redelijkerwijs ook gaat spelen. Zo ja, zet hem in een categorie of gewoon in een tekst bestand.
Dit is je shortlist waar je altijd één uit kan pikken. Misschien nog even sorteren op categorie.
Dat doe ik al jaren met de meeste RPG's. De keuzes in builds zijn zo immens dat het gewoon geen doen is om dat allemaal zelf uit te gaan zitten vogelen.Arunia schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:10:
[...]
Diablo 3 en 4 heb ik ook gewoon een build opgezocht. Leuk, maar echt geen zin meer in.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Ik heb dit ook zo gedaan. Inclusief een grove tijdinschatting per game. Vooral dat laatste was een enorme eye-opener... Leuk zo'n backlog, maar het gros ervan ga ik echt nooit meer spelen, puur door het gebrek besteedbare gametijd.Zuvio schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:30:
Ik zat in dezelfde situatie als velen: ouder (40+), druk, kind en te grote bibliotheek op steam (2000+).
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
Geinig dat dit topic er is! Voor mij is de komst van een zoon ook een grote verandering geweest in de hoeveelheid dat ik mijn PC aanraak.
In de huidige tijd lijkt heel veel pay-to-play te zijn / pay-to-win, en dan hebben we het nog niet eens over de prijzen gehad van games tegenwoordig. Dat maakt voor mij ook dat het aantrekkelijke juist eraf gaat, weinig is gelijkwaardig meer als je alleen de game aanschaft.
Ik merk dat ik altijd weer terug kom bij de games die no-nonsense zijn. Mij maak je niet blij met eeuwig grinden voor betere gear/skins whatever.
De games waar ik enorm van kan genieten:
- Wolfenstein Enemy Territory -> Ja, écht! Dit wordt nog steeds gespeeld door een clubje mensen en is naar mijn idee een van de beste shooters ooit.
- Overwatch -> Voor de afwisseling leuk, who cares dat er weer nieuwe heroes zijn. Gewoon je vertrouwde hero pakken en door! (Alleen jammer dat overwatch 1 niet meer te spelen is)
- CS2 -> Al is het maar casual, het spel blijft het zelfde format gelukkig, de skins e.d. kunnen mij niet zo boeien.
In de huidige tijd lijkt heel veel pay-to-play te zijn / pay-to-win, en dan hebben we het nog niet eens over de prijzen gehad van games tegenwoordig. Dat maakt voor mij ook dat het aantrekkelijke juist eraf gaat, weinig is gelijkwaardig meer als je alleen de game aanschaft.
Ik merk dat ik altijd weer terug kom bij de games die no-nonsense zijn. Mij maak je niet blij met eeuwig grinden voor betere gear/skins whatever.
- Wolfenstein Enemy Territory -> Ja, écht! Dit wordt nog steeds gespeeld door een clubje mensen en is naar mijn idee een van de beste shooters ooit.
- Overwatch -> Voor de afwisseling leuk, who cares dat er weer nieuwe heroes zijn. Gewoon je vertrouwde hero pakken en door! (Alleen jammer dat overwatch 1 niet meer te spelen is)
- CS2 -> Al is het maar casual, het spel blijft het zelfde format gelukkig, de skins e.d. kunnen mij niet zo boeien.
Ik kan als 41 jarige gamer niet meer tegen die half/geheel online games met seizoenen, acties, stickers, goals en weet ik veel wat. Dingen als eFootball en Forza Horizon maken me echt horendol en kan ik niet spelen zonder helemaal overprikkeld te raken en niet meer te weten wat ik nu moet doen.
Van de week Clair Obscur: Expedition 33 uitgespeeld. Lekker single player, goed verhaal, beetje aanklooien en de credits zien rollen. Heerlijk.
Van de week Clair Obscur: Expedition 33 uitgespeeld. Lekker single player, goed verhaal, beetje aanklooien en de credits zien rollen. Heerlijk.
PSN: Sluuz
Ik ben het ook compleet kwijt ,maar m'n zoons zijn nu 6 en bijna 8 en die beginnen wel te gamen nu. Oa topdown shooters.. en natuurlijk roblox .
Merk wel dat m'n interesse deels terug komt als we samen kunnen spelen.
Alleen dat is lastige ps 5 en split screen is tegenwoordig een hell om voor elkaar te krijgen.
En in vakantie tijden is het makkelijker, want dan zit je hoofd niet in het werk en heb je wat meer rust.
Denk als je niet zou werken dat je wel gewoon kan/wil gamen, zodra je werk ben je blij als je thuis bent met een jong gezin.
Merk wel dat m'n interesse deels terug komt als we samen kunnen spelen.
Alleen dat is lastige ps 5 en split screen is tegenwoordig een hell om voor elkaar te krijgen.
En in vakantie tijden is het makkelijker, want dan zit je hoofd niet in het werk en heb je wat meer rust.
Denk als je niet zou werken dat je wel gewoon kan/wil gamen, zodra je werk ben je blij als je thuis bent met een jong gezin.
Ook maar eens in dit topic melden. 40 plus, vroeger heel veel gegamed en toen de kinderen kwamen niet meer. Nu een ps5 gekocht want de kinderen zijn wat ouder en slaap weer wat meer. FIFA 25 gehaald en straks gta6. Verder geen idee meer wat momenteel tof is. Zag God of War, die heb ik op de ps3 kapot gespeeld. Leuk om weer een beetje te beginnen, en straks weer een kleine voorsprong op de kids te hebben (die zijn nu nog te jong om te gamen).
flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!
1 Tip.
Stardew Valley.
Was tot een half jaar geleden voor mij een onbekende game maar ik heb hem nu inmiddels op 3 apparaten geïnstalleerd.
Gekocht voor op de tablet, gekocht bij Steam (voor op de Steam Deck) en daardoor kan ik hem ook via een port spelen op de Abernic.
Stardew Valley.
Was tot een half jaar geleden voor mij een onbekende game maar ik heb hem nu inmiddels op 3 apparaten geïnstalleerd.
Gekocht voor op de tablet, gekocht bij Steam (voor op de Steam Deck) en daardoor kan ik hem ook via een port spelen op de Abernic.
Moet je toch verschillende missies uitvoeren? En dit doe je solo lijkt me?streamnl schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:40:
1 Tip.
Stardew Valley.
Verschillende missies?fevo-1190 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:20:
[...]
Moet je toch verschillende missies uitvoeren? En dit doe je solo lijkt me?
Geen idee. Op de Abernec ben ik het “verst”. En dat is jaar 2 😆. Er is nog heel veel wat ik niet weet. Maar ik speel wel solo ja.
Ik heb op elk apparaat een ander land gekozen en ook al is het principe hetzelfde, zo ervaar ik het niet. Bij de ene ben ik bijv. een boer met veel beesten, bij de andere weer een boer met veel gewas. En ik ben op de andere weer vooral visser.
Ik begrijp nu waarom zo’n oud spel nog steeds in de top 5 sta op Steam bij “meest gespeeld “.
Ik heb ook wel nood aan een revival. Jarenlang Xbox gespeeld, maar toch wat op uitgekeken door het gebrek aan exclusives. Dan 2 jaar geleden een PS5 gekocht, toch wel best veel FF en GT gespeeld, maar sindsdien ook eigenlijk games gekocht die ik amper aangeraakt heb. Ik mis vooral het aanzuigeffect. Als ik een dag of 2 weinig tijd of zin heb om te spelen, komt het er vaak helemaal niet meer van.
Vroeger had ik veel plezier aan strategy en city building games op PC. Ik zie nu wel wat mooie titels en remasters in Steam verschijnen. Maar ik heb helemaal geen PC meer. De drempel om 1.500 EUR neer te tellen om een oude hobby misschien nieuw leven in te blazen is toch wat groot.
Hier ook, 30+, gezin met kids, maar eigenlijk heb ik wél tijd. 's Avonds een uurtje of 2 gemiddeld, mijn vrouw leest graag 's avonds of gaat vroeg naar bed. Ideaal eigenlijk. Toch geraak ik meestal niet verder dan wat doelloos filmpjes kijken op Youtube van onderwerpen die me interesseren.
Vroeger had ik veel plezier aan strategy en city building games op PC. Ik zie nu wel wat mooie titels en remasters in Steam verschijnen. Maar ik heb helemaal geen PC meer. De drempel om 1.500 EUR neer te tellen om een oude hobby misschien nieuw leven in te blazen is toch wat groot.
Hier ook, 30+, gezin met kids, maar eigenlijk heb ik wél tijd. 's Avonds een uurtje of 2 gemiddeld, mijn vrouw leest graag 's avonds of gaat vroeg naar bed. Ideaal eigenlijk. Toch geraak ik meestal niet verder dan wat doelloos filmpjes kijken op Youtube van onderwerpen die me interesseren.
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Voor Anno 1800 (met dlc's) of COH 1,2 of 3 heb je écht geen pc van 1500,- nodig. Koop een pc van een paar jaar (max 3 a 4 jaar oud) op marktplaats (wel met losse gpu).... of desnoods zoek je online paar onderdelen nieuw en paar via marktplaats of hier op tweakers in vraag&aanbod en bouw je daar een mooie pc mee. Gegarandeerd dat je dan weer het op gaat pakken want dit zijn 2 titels met hoge verslavingsgevoeligheid (ik ben zelf ook net 40 en nog steeds helemaal hooked).Darks schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:54:
[ Voor 7% gewijzigd door TheAirwaver op 09-08-2025 20:11 ]
Ik heb dit ook! Ik speel daarom vooral kortere games zoals Rocket League, Overwatch 2, Tetris, Mario Kart en af en toe een langere jRPG.
Zelfde situatie hier, maar ik weet me eigenlijk prima te vermaken 1 à 2 avonden per week a 2-3 uur. Met Cyberpunk of Horzon Zero Dawn (+ Forbidden West), Assassins Creed of dergelijke ben ik bijna een half jaar onder de pannenDarks schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:54:
Ik heb ook wel nood aan een revival. Jarenlang Xbox gespeeld, maar toch wat op uitgekeken door het gebrek aan exclusives. Dan 2 jaar geleden een PS5 gekocht, toch wel best veel FF en GT gespeeld, maar sindsdien ook eigenlijk games gekocht die ik amper aangeraakt heb. Ik mis vooral het aanzuigeffect. Als ik een dag of 2 weinig tijd of zin heb om te spelen, komt het er vaak helemaal niet meer van.
Civ6 draait zelfs op mijn AMD 3400G (iGPU) goed genoeg om speelbaar te zijn. Scheelt dat ik 30fps op low settings geen probleem vind. Evenals serieus oude games zoals Witcher 1 en 2 van GoG spelen
Helemaal tijdverslindende, helemaal ingezogen worden games heb ik wel, maar dat avondje "jaja schat, nog even dit, ik kom zo ook naar bed.... huh 02:00 op woensdag?
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ook ik speel nog steeds WolfETNils94 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:39:
Geinig dat dit topic er is! Voor mij is de komst van een zoon ook een grote verandering geweest in de hoeveelheid dat ik mijn PC aanraak.
Het is dat ik zelf wachten niet erg vind, maar 1 of 2 spelen op de Nintendo Switch toevallig ook op PC. En misschien ook 1 op de PS5.Cyberw00d schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:06:
[...]
Als het op die 30 sec aankomt om te spelen is de motivatie wel erg laag
En merk wel dat de tussen staps laad tijden op de Switch wel heel erg merkbaar is in games terwijl diezelfde games op PS5 en of PC lang zo stroef niet zijn daardoor.
Niet dat het me tegenhoud maar het is wel een lichte stapeling van frustratie.
Geforce Now + City Skylines 2 en je bent voor 60€ een maand zoet. Ook genoeg andere strategie spellen op GFN te vinden.Darks schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:54:
Grappig, bij mij is dit er ook langzaam in geslopen. Inmiddels 31 jaar en raak nauwelijks mijn Xbox One X en Game PC meer aan. Komt misschien ook omdat ik fulltime in de IT werk en eigenlijk 's avonds of in het weekend liever niet meer achter een scherm zit maar liever wat ga ondernemen. Heb er ook niet echt het geduld meer voor - misschien max 20 minuten.
<rant>
Twijfel ook om de Playseat, Xbox en Game PC de deur uit te doen, hoewel die niet zoveel meer opbrengt. De Game PC kan ik nog prima af en toe een spelletje in 4K medium mee spelen. De Xbox is ook een prima Blu-ray speler voor af en toe. Hoewel als je de Xbox of Game PC weer 'ns aanzet moet je eerst 20 minuten wachten om games te updaten.
</rant>
<rant>
Twijfel ook om de Playseat, Xbox en Game PC de deur uit te doen, hoewel die niet zoveel meer opbrengt. De Game PC kan ik nog prima af en toe een spelletje in 4K medium mee spelen. De Xbox is ook een prima Blu-ray speler voor af en toe. Hoewel als je de Xbox of Game PC weer 'ns aanzet moet je eerst 20 minuten wachten om games te updaten.
</rant>
Maar ik heb nog wel een tip😀
Gewoon je PlayStation of Xbox in de slaapstand zetten.
Je hoeft dan minder lang te wachten voordat je kunt
Gaan Gamen😀
Je slaat dan het inloggen over, en je slaat dan
Het menu over, en je kunt meteen gaan Gamen!
Je denkt dan van, wat maakt het uit.
Ik kan meteen gaan Gamen😀
Gewoon je PlayStation of Xbox in de slaapstand zetten.
Je hoeft dan minder lang te wachten voordat je kunt
Gaan Gamen😀
Je slaat dan het inloggen over, en je slaat dan
Het menu over, en je kunt meteen gaan Gamen!
Je denkt dan van, wat maakt het uit.
Ik kan meteen gaan Gamen😀
@JPtjeeNL Dat vind ik ook een van de vervelende momenten, drie kwartier wachten en dan toch maar naar bed. Want inderdaad geduld op en best wel moe.
Een andere oplossing is Geforcce Now dat werkt top. Ik vond Google Stadia toen echt een top combi met de Nintendo Switch.
@Shifter3 Helaas moet je dan nog steeds updates uitvoeren, dat werkt helaas naar half gebakken (tenminste bij mijn XboX)
Een andere oplossing is Geforcce Now dat werkt top. Ik vond Google Stadia toen echt een top combi met de Nintendo Switch.
@Shifter3 Helaas moet je dan nog steeds updates uitvoeren, dat werkt helaas naar half gebakken (tenminste bij mijn XboX)
[ Voor 18% gewijzigd door eenhoorntje op 16-11-2025 16:59 ]
Ik heb sinds kort weer de smaak te pakken.
Speel veel The Division 2 op de Ps5, de game wordt tegenwoordig goed bijgehouden met Seasons, het matchen van groepen voor missies is vaak instant, je gear samen stellen voor de bestedamage output is satisfying, de game vereist niet dat je constant uren en uren speelt voor progres.
Daarnaast heb ik laatste tijd veel indie games gespeeld welke me erg veel plezier gaven.
Speel veel The Division 2 op de Ps5, de game wordt tegenwoordig goed bijgehouden met Seasons, het matchen van groepen voor missies is vaak instant, je gear samen stellen voor de bestedamage output is satisfying, de game vereist niet dat je constant uren en uren speelt voor progres.
Daarnaast heb ik laatste tijd veel indie games gespeeld welke me erg veel plezier gaven.
Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....
Ik ben game moe....
Ik lees veel over games en kijk ze op youtube en Twitch. Dan zie ik weer een leuke game en ga deze spelen ... Voor max een uur .. en dan is het klaar.
Elke keer het gevoel dat ik wat anders wil gaan doen. Een andere game wat weer hetzelfde doet.
Maar als in vrij heb wil ik wel gamen.
Het is dus een cirkel maar moet zeggen dat ik game moe ben...
Kan zijn dat ik 46 ben en het anders ben gaan zien
Ik lees veel over games en kijk ze op youtube en Twitch. Dan zie ik weer een leuke game en ga deze spelen ... Voor max een uur .. en dan is het klaar.
Elke keer het gevoel dat ik wat anders wil gaan doen. Een andere game wat weer hetzelfde doet.
Daarom heb ik YouTube en dergelijke afgezworen. Zelf spelen is veel leuker dan een ander kijken diensoeelt. Maar dat is meer gedoe.... dus is het vaak makkelijker om maar een yt-filmpje te kijken.
Ik maak tegenwoordig tijd om te spelen. En dat werkt goed.
Ik maak tegenwoordig tijd om te spelen. En dat werkt goed.
Mijn advies zou inderdaad zijn om te stoppen met het kijken van streamers. Ga in plaats daarvan lekker een goede serie of film kijken of een boek lezen. Ff distantiëren van games in zijn algemeenheid en dan zie je vanzelf wel weer of je zin hebt om een spel op te pakken.gupfishy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:54:
Ik ben game moe....
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Ach ja, ook hier een beetje game moe.
Gelukkig kijk ik wel erg veel uit naar Resident Evil 9. Lange tijd dat ik weer uitkijk naar een game.
Vind de games van tegenwoordig niet echt interessant meer. Krijg bij veel openwereld games ook een beetje het been there done that gevoel.
Geef mij maar een korte cinematische AAA singleplayer ervaring. Maar ja... alles moet tegenwoordig 100 uur lang of openwereld zijn. Anders klagen mensen dat het geeen €70 waard is
Gelukkig kijk ik wel erg veel uit naar Resident Evil 9. Lange tijd dat ik weer uitkijk naar een game.
Vind de games van tegenwoordig niet echt interessant meer. Krijg bij veel openwereld games ook een beetje het been there done that gevoel.
Geef mij maar een korte cinematische AAA singleplayer ervaring. Maar ja... alles moet tegenwoordig 100 uur lang of openwereld zijn. Anders klagen mensen dat het geeen €70 waard is
Sinds de komst van BF6 weer wat meer plezier gekregen, maar ik deel je gevoel wel: die open werelden zijn leuk, maar het voelt soms teveel als werken. Daarvoor game ik niet...Sefaex schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:45:
Ach ja, ook hier een beetje game moe.
Geef mij maar een korte cinematische AAA singleplayer ervaring. Maar ja... alles moet tegenwoordig 100 uur lang of openwereld zijn. Anders klagen mensen dat het geeen €70 waard is![]()
Ik word volgende maand 41 en ik merk dat ik soms periodes heb waarin ik een paar dagen geen zin heb om te gamen. Dat los ik dan op door samen met mijn vrouw iets te doen, of door lekker een serie of film te kijken. Wat me ook opvalt, is dat ik de laatste tijd minder afwisseling zoek; ik blijf langer bij bepaalde titels hangen. Ook merk ik dat ik steeds minder heb met retro- en pc-gaming. Zelfs naar de Xbox en Nintendo kijk ik steeds minder om. De Nintendo gebruik ik eigenlijk alleen nog voor Zelda, de rest speel ik daar bijna niet meer op. Ook de Xbox raak ik zelden aan; het is nu vooral de PlayStation wat de klok slaat.gupfishy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:54:
Ik ben game moe....
Misschien is het inderdaad de leeftijd, maar ik denk ook dat het komt door een fulltime baan met onregelmatige tijden en weekenddiensten, plus een gezin. Dan wordt de tijd en energie simpelweg minder. Je bent dus zeker niet de enige; je moet voor jezelf gewoon een goede balans zien te vinden.
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Herkenbaar. Heb geen consoles meer, geen pc, alleen een MacBook Air waarop ik niet game.
Merk dat ik nog dagelijks zin heb om te gamen. Kan nog steeds enthousiast worden als ik een mooie analyse kijk van bijv. Digital Foundry. Heb de afgelopen jaren daar regelmatig aan toe gegeven, maar het loopt helemaal uit op niets. Dan speel ik al snel met (lichte) tegenzin en lijkt de magie toch tegen te vallen. De laatste keer was met de Switch 2 en Mario Kart World. Wel geinig, maar voelde vooral plichtmatig en voelde er verder weinig bij.
Toevallig waren mijn vrouw en ik vandaag even in de lokale Intertoys. Ik keek even in het steeds kleiner wordende gamehoekje en mijn vrouw zag mijn enthousiasme. “Als je het graag wilt, gewoon kopen hoor!”, maar ik begin er maar niet meer aan. Wetende dat ik uiteindelijk toch iets anders ga doen en het ding stof staat te happen. Dat romantische idee van je jezelf een hele dag verliezen in een Gears of War of Zelda zoals ik dat vroeger kon lukt nu niet meer. Wel gedaan hoor, maar daarna toch een gevoel van zinloosheid en verveling. Wel vreemd dat je naar iets blijft verlangen en dat als je er dan aan toegeeft dat het dan niet bevredigend is.
Het zal de nostalgie zijn. Ik zoek een bepaald gevoel van vroeger wat nu niet meer te vinden is. De industrie, de maatschappij, mijn verplichtingen, de alternatieven qua vrijetijdsbesteding, mijn persoonlijkheid, zijn allemaal anders dan vroeger. Ik lees tegenwoordig wel veel meer. Mijn e-reader is tegenwoordig wat vroeger mijn Nintendo DS was.
Man, 36, trouwens.
Merk dat ik nog dagelijks zin heb om te gamen. Kan nog steeds enthousiast worden als ik een mooie analyse kijk van bijv. Digital Foundry. Heb de afgelopen jaren daar regelmatig aan toe gegeven, maar het loopt helemaal uit op niets. Dan speel ik al snel met (lichte) tegenzin en lijkt de magie toch tegen te vallen. De laatste keer was met de Switch 2 en Mario Kart World. Wel geinig, maar voelde vooral plichtmatig en voelde er verder weinig bij.
Toevallig waren mijn vrouw en ik vandaag even in de lokale Intertoys. Ik keek even in het steeds kleiner wordende gamehoekje en mijn vrouw zag mijn enthousiasme. “Als je het graag wilt, gewoon kopen hoor!”, maar ik begin er maar niet meer aan. Wetende dat ik uiteindelijk toch iets anders ga doen en het ding stof staat te happen. Dat romantische idee van je jezelf een hele dag verliezen in een Gears of War of Zelda zoals ik dat vroeger kon lukt nu niet meer. Wel gedaan hoor, maar daarna toch een gevoel van zinloosheid en verveling. Wel vreemd dat je naar iets blijft verlangen en dat als je er dan aan toegeeft dat het dan niet bevredigend is.
Man, 36, trouwens.
Wel interessant om te lezen dat je steeds langer blijft hangen bij een game op één platform. Koop je daardoor ook minder? Verkoop je ook games/consoles voor wat vereenvoudiging? Ik vraag dit omdat ik zelf nogal onrustig kon worden van games en consoles kopen die ik vervolgens veel te weinig gebruikte.Linksquest schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:56:
[...]
Ik word volgende maand 41 en ik merk dat ik soms periodes heb waarin ik een paar dagen geen zin heb om te gamen. Dat los ik dan op door samen met mijn vrouw iets te doen, of door lekker een serie of film te kijken. Wat me ook opvalt, is dat ik de laatste tijd minder afwisseling zoek; ik blijf langer bij bepaalde titels hangen. Ook merk ik dat ik steeds minder heb met retro- en pc-gaming. Zelfs naar de Xbox en Nintendo kijk ik steeds minder om. De Nintendo gebruik ik eigenlijk alleen nog voor Zelda, de rest speel ik daar bijna niet meer op. Ook de Xbox raak ik zelden aan; het is nu vooral de PlayStation wat de klok slaat.
Misschien is het inderdaad de leeftijd, maar ik denk ook dat het komt door een fulltime baan met onregelmatige tijden en weekenddiensten, plus een gezin. Dan wordt de tijd en energie simpelweg minder. Je bent dus zeker niet de enige; je moet voor jezelf gewoon een goede balans zien te vinden.
Vroeger kocht ik vaak ook games puur voor de backlog. Of speelde ik games puur voor een nietszeggende makkelijke platinum trophy. Pure tijdverspilling.
Ja ben nu wat ouder en heb minder tijd om te gamen. Maar hierdoor ben ik wel selectiever geworden in de games die ik speel. Resident Evil 9 kijk ik al tijden naar uit. Dus daar ga ik dan extra van genieten.
En ik ga niet rushen zodat ik het spel daarna weer snel kan doorverkopen (iets wat ik jaren terug ook nog weleens wou doen). Haal hem op day 1 en neem gewoon mijn tijd.
Games van +100 uur speel ik niet meer. Simpelweg geen tijd meer voor. Liever een wat kortere SP game. Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk!
Ja ben nu wat ouder en heb minder tijd om te gamen. Maar hierdoor ben ik wel selectiever geworden in de games die ik speel. Resident Evil 9 kijk ik al tijden naar uit. Dus daar ga ik dan extra van genieten.
En ik ga niet rushen zodat ik het spel daarna weer snel kan doorverkopen (iets wat ik jaren terug ook nog weleens wou doen). Haal hem op day 1 en neem gewoon mijn tijd.
Games van +100 uur speel ik niet meer. Simpelweg geen tijd meer voor. Liever een wat kortere SP game. Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk!
superherkenbaar, hier totaal geen gamer maar heb dat in mijn werk als IT professional wat jij nu beschrijft. goed verwoord!AreVeeDee schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:01:
Herkenbaar. Heb geen consoles meer, geen pc, alleen een MacBook Air waarop ik niet game.
Toevallig waren mijn vrouw en ik vandaag even in de lokale Intertoys. Ik keek even in het steeds kleiner wordende gamehoekje en mijn vrouw zag mijn enthousiasme. “Als je het graag wilt, gewoon kopen hoor!”, maar ik begin er maar niet meer aan. Wetende dat ik uiteindelijk toch iets anders ga doen en het ding stof staat te happen. Dat romantische idee van je jezelf een hele dag verliezen in een Gears of War of Zelda zoals ik dat vroeger kon lukt nu niet meer. Wel gedaan hoor, maar daarna toch een gevoel van zinloosheid en verveling. Wel vreemd dat je naar iets blijft verlangen en dat als je er dan aan toegeeft dat het dan niet bevredigend is.Het zal de nostalgie zijn. Ik zoek een bepaald gevoel van vroeger wat nu niet meer te vinden is. De industrie, de maatschappij, mijn verplichtingen, de alternatieven qua vrijetijdsbesteding, mijn persoonlijkheid, zijn allemaal anders dan vroeger. Ik lees tegenwoordig wel veel meer. Mijn e-reader is tegenwoordig wat vroeger mijn Nintendo DS was.
![]()
Man, 36, trouwens.
A wise man's life is based around fuck you
5 jaar terug hier al eens gepost. Inmiddels 2 kinderen rijker. De oudste is nu 5 jaar en sinds hij 4 is kan hij overweg met een joypad en dat is nu al veel beter geworden. Dus sinds een jaar spelen we samen Lego City Undercover op de Nintendo Switch (via docking op TV) en soms wat andere games, maar ik merk wel op dat die soms nog te moeilijk zijn. Lego Voyagers is nog te lastig qua puzzels. Ik vind het eigenlijk al erg knap dat hij een GTA-achtige game snapt en zelfstandig kan spelen. Jammer dat er nooit een 2e deel van is gekomen, want het is echt een geweldige game, met leuke humor.
Zelf game ik nog steeds heel erg weinig en pak alleen de pareltjes er nog uit. Astrobot vorig jaar met mijn zoontje gespeeld op de PS5. Dan staat de PS5 aan, maar hij staat voor 90% van de tijd uit. Red Dead Redemption 2 speelde ik pas een paar jaar terug uit op mijn PS4, deel 1 ligt nu klaar om op mijn PS5 te spelen (want 60 fps daarop), maar ik vind een tv-serie (via streamingdienst) kijken in principe ook prima tijdverdrijf als ik even wil relaxen. Ondertussen via de Epic Store wekelijks gratis games scoren voor mijn zoon en eventueel dochter (die nu pas 3 is). Heb ruim 400 games verzameld, al zijn ze natuurlijk niet allemaal kindvriendelijk. Ook via Amazon Gaming hark ik nog wat binnen, maar dat zijn vaak geen games voor kinderen.
Verder kijk ik uit naar GTA 6, maar ben wel benieuwd of ik die net zo intensief ga spelen als GTA 5. Vast niet. Het leven is toch anders als je (jonge) kinderen hebt, maar dat is wel weer een ingang om te gamen, immers speel ik toch nu met enige regelmaat Lego City Undercover mee of help ik 'm waar hij toch net niet verder komt (spel is al uitgespeeld, maar nu nog 100% halen). Maar ik ga als ze wat groter zijn ook gewoon bordspellen leren, want ook dat blijft eigenlijk erg leuk, maar kost ook vaak veel tijd.
Maar met kinderen zit een hele avond gamen of een heel weekend lang gamen er niet in. Mijn zoontje mag ook maar 5 kwartier in het weekend per dag spelen en zelfs dat is volgens mij al niet verantwoord. 😅
Ik meen dat het maar 10 minuten per keer is, maximaal een uur per dag. Ja, wat ga je dan spelen, Tetris ofzo? Hij kijkt naar de TV die en stukje verderop staat. De timer staat op 5 kwartier en dan als de tijd voorbij is en hij niet verder kan spelen, accepteert hij dat erg goed. In het begin toen ik dat niet had ingesteld, kreeg hij meltdowns als hij moest stoppen, nu absoluut niet. Soms stopt hij zelfs eerder. 🤣
Zelf game ik nog steeds heel erg weinig en pak alleen de pareltjes er nog uit. Astrobot vorig jaar met mijn zoontje gespeeld op de PS5. Dan staat de PS5 aan, maar hij staat voor 90% van de tijd uit. Red Dead Redemption 2 speelde ik pas een paar jaar terug uit op mijn PS4, deel 1 ligt nu klaar om op mijn PS5 te spelen (want 60 fps daarop), maar ik vind een tv-serie (via streamingdienst) kijken in principe ook prima tijdverdrijf als ik even wil relaxen. Ondertussen via de Epic Store wekelijks gratis games scoren voor mijn zoon en eventueel dochter (die nu pas 3 is). Heb ruim 400 games verzameld, al zijn ze natuurlijk niet allemaal kindvriendelijk. Ook via Amazon Gaming hark ik nog wat binnen, maar dat zijn vaak geen games voor kinderen.
Verder kijk ik uit naar GTA 6, maar ben wel benieuwd of ik die net zo intensief ga spelen als GTA 5. Vast niet. Het leven is toch anders als je (jonge) kinderen hebt, maar dat is wel weer een ingang om te gamen, immers speel ik toch nu met enige regelmaat Lego City Undercover mee of help ik 'm waar hij toch net niet verder komt (spel is al uitgespeeld, maar nu nog 100% halen). Maar ik ga als ze wat groter zijn ook gewoon bordspellen leren, want ook dat blijft eigenlijk erg leuk, maar kost ook vaak veel tijd.
Maar met kinderen zit een hele avond gamen of een heel weekend lang gamen er niet in. Mijn zoontje mag ook maar 5 kwartier in het weekend per dag spelen en zelfs dat is volgens mij al niet verantwoord. 😅
Ik meen dat het maar 10 minuten per keer is, maximaal een uur per dag. Ja, wat ga je dan spelen, Tetris ofzo? Hij kijkt naar de TV die en stukje verderop staat. De timer staat op 5 kwartier en dan als de tijd voorbij is en hij niet verder kan spelen, accepteert hij dat erg goed. In het begin toen ik dat niet had ingesteld, kreeg hij meltdowns als hij moest stoppen, nu absoluut niet. Soms stopt hij zelfs eerder. 🤣
Speel ook alleen nog Division 2…enige guilty pleasure die er nog voor mij is. Ik houd de journey bij op Xbox en ben nu begonnen met een nieuwe character op de PS5..door het winter event kon ik direct egoede wapens unlocken. Verder is het ook leuk om met team match een missie te doen met anderen. Heb nog wel AC Shadows geprobeerd maar ondanks dat het er mooi uitzag was het me te repetitief. Hogwarts vond ik wel leuk en die ook uitgespeeld maar dat is al weer een tijd terug. Wacht nu op GTA 6 en uiteraard Division 3. Verder hoop ik op een goede fall out en elder scrolls opvolger…(Starfield vond ik echt verschrikkelijk)Jeroenzer schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:37:
Ik heb sinds kort weer de smaak te pakken.
[ Voor 3% gewijzigd door Galvatron op 04-01-2026 17:21 ]
Ik kon er vroeger van dromen.. genoeg geld hebben om alle games te kunnen spelen.
Nu 39 en ik heb het allemaal, NS2,XBX,PS5 Pro en een game PC met een RTX 5090 en het staat allemaal stof te happen.. Bij vlagen soms een half uurtje wat spelen maar daar blijft het bij.
Ik heb hier nog een aantal NS2 games in seal liggen omdat ik in de winkel rond loop met de gedachte dat ik het wil spelen maar als ik dan thuis op de bank zit dan haak ik al af met de gedachte dat ik waarschijnlijk de controller nog moet opladen
Nu 39 en ik heb het allemaal, NS2,XBX,PS5 Pro en een game PC met een RTX 5090 en het staat allemaal stof te happen.. Bij vlagen soms een half uurtje wat spelen maar daar blijft het bij.
Ik heb hier nog een aantal NS2 games in seal liggen omdat ik in de winkel rond loop met de gedachte dat ik het wil spelen maar als ik dan thuis op de bank zit dan haak ik al af met de gedachte dat ik waarschijnlijk de controller nog moet opladen
Ook rond die leeftijd. Mijn ervaring is het komt en gaat. Soms tijden game moe en speel ik weinig. Dan komt er weer een opwelling om ergens heerlijk in te duiken of een toffe titel waar ik naar uit keek. Nu ook al maanden weinig zin in console games. Wel weer een PC gehaald omdat mn oude letterlijk piepte en kraakte en nu zit ik weer vol in de Anno games die eerder niet draaiden op mn bejaarde bak. Ander type spel die op consoles gewoon nooit lekker spelengupfishy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:54:
Ik ben game moe....
Ik loop tegen de 50, kan nog wel af en toe een spelletje spelen maar ken het gevoel wel. Heb dat ook steeds vaker bij films en series. Dat idee van gamende, series kijkende tweakers later in het bejaardenhuis dat gaat misschien nooit komen als deze trend doorzet met het vorderen van de leeftijdAreVeeDee schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:01:
Dat romantische idee van je jezelf een hele dag verliezen in een Gears of War of Zelda zoals ik dat vroeger kon lukt nu niet meer. Wel gedaan hoor, maar daarna toch een gevoel van zinloosheid en verveling.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Bijna 60 hier speel elke avond een uurtje battlefield one en in het weekend zwengel ik de ps5 aan
Maar game wel minder dan vroeger
Maar game wel minder dan vroeger
Hier 41j; 2 jongens van 9 en 11.
Papa is een ps-fanboy, van ps1 tot nu de 5..
De jongens wisselen af op tablet en switch 1.
Omdat we het gebruik nog beperken (telkens per half uur) valt het nog mee maar ze moeten zelf nog zoeken wat ze graag doen. De klassiekers (minecraft etc) blijven het voorlopig nog doen maar ik stimuleer toch ook Mario of Metroid Prime om andere genres te testen.
Ikzelf speel eigenlijk minder dan vroeger (kan moeilijk anders) maar wel als ik kan. Tijdens mijn pauzes even, als de misses slaap etc. Ik merk ook wel dat ik langer blijf hangen bij 1 spel omdat ik weet; als ik dat nieuwe spel echt wil koop ik het gewoon..maar waarom nu al. Je geniet wel meer van de kleine dingen in een spel bv. Ik zit nu nog in Ghost of Yotei en waar ik vroeger na het uitspelen gewoon zou stoppen wegens 'beu' blijf ik nu gewoon rondcruisen.. omdat het ontspannend is.
Ieder heeft andere ervaringen maar een snelle doorleesbeurt lijkt me dat iedereen er meer van geniet van vroeger..zij het op kortere periodes
.
Wel 1 ding -> direct kunnen starten na het aanzetten is wel een gamechanger. En ook dat je het 'ting'-geluid van opstarten kan afzetten
Papa is een ps-fanboy, van ps1 tot nu de 5..
De jongens wisselen af op tablet en switch 1.
Omdat we het gebruik nog beperken (telkens per half uur) valt het nog mee maar ze moeten zelf nog zoeken wat ze graag doen. De klassiekers (minecraft etc) blijven het voorlopig nog doen maar ik stimuleer toch ook Mario of Metroid Prime om andere genres te testen.
Ikzelf speel eigenlijk minder dan vroeger (kan moeilijk anders) maar wel als ik kan. Tijdens mijn pauzes even, als de misses slaap etc. Ik merk ook wel dat ik langer blijf hangen bij 1 spel omdat ik weet; als ik dat nieuwe spel echt wil koop ik het gewoon..maar waarom nu al. Je geniet wel meer van de kleine dingen in een spel bv. Ik zit nu nog in Ghost of Yotei en waar ik vroeger na het uitspelen gewoon zou stoppen wegens 'beu' blijf ik nu gewoon rondcruisen.. omdat het ontspannend is.
Ieder heeft andere ervaringen maar een snelle doorleesbeurt lijkt me dat iedereen er meer van geniet van vroeger..zij het op kortere periodes
Wel 1 ding -> direct kunnen starten na het aanzetten is wel een gamechanger. En ook dat je het 'ting'-geluid van opstarten kan afzetten
Ik word straks 40 en ik zit in deze situatie. Maar laten we eerlijk zijn hè? Vroeger werden er ook echt serieuze stappen gezet hè? Op het gebied van FPS zijn we in 6 jaar tijd van Wolfenstein 3D naar Half-Life en Unreal gegaan. Doom 3 met het licht en schaduwen. We zijn nu aanbeland bij ray tracing, wat altijd al de Holy Grail is geweest op het gebied van graphics. Ik verwacht alleen nog een beetje op het gebied van gameplay en misschien dat er nog serieuze stappen gezet gaan worden op het gebied van AI, maar dan houdt het denk ik het toch wel op.
Deze game is hier toch bar weinig genoemd:Techno Overlord schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:28:
Er is voor mij nog maar één game wat de laatste tijd de klok slaat en dat is Satisfactory. Wat een dijk van een game! Beginnen op eigen risico... Voor je het weet droom je erover.
Satisfactory
Heb het spel nu voor de 3e of 4e keer opnieuw gestart. Je kan je volledige creativiteit erin kwijt. De irritaties die je soms hebt "f*ck, de stroom valt weer uit omdat in niet genoeg stroom kan produceren" zorgt er voor dat ik "dan maar een uur steken in het bouwen van een nieuwe elektra-fabriek". Geweldig!Heb het zelfs enige tijd met mijn vrouw gespeeld. Mooie herinneringen aan. Ik weet nog dat we op een gegeven moment op zoek waren naar 1 specifieke grondstof. Die bleek bijna aan de andere kant van de map te zitten. Heeft ons 2 dagen (in real life!!) gekost om er te komen en een productie-lijn aan te leggen terug naar onze basis. Uiteindelijk heeft ze afgehaakt omdat het zo 'intens' was
Er zit een update 1.2 aan te komen met weer wat leuke nieuwe dingen.
Probeer het eens! Satisfactory op Steam. Koop het spel, zet een timer voor jezelf voor 1:50 uur. Gaat het alarm af en vindt je het niets? Refund! Gaat het alarm af en denk je: "huh, maar ik speelde toch nog maar 5 minuten?"... Welkom
Ik koop inderdaad een heel stuk minder, maar dat komt deels ook door Xbox Game Pass en PlayStation Plus. Maar ook daar heb ik aanpassingen gemaakt, zo heb ik de verlenging van Game Pass stop gezet, dus zodra deze april 2028 is verlopen, dan laat ik dat zo. PlayStation Plus heb ik Premium verlaagd naar Extra.AreVeeDee schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:11:
[...]
Wel interessant om te lezen dat je steeds langer blijft hangen bij een game op één platform. Koop je daardoor ook minder? Verkoop je ook games/consoles voor wat vereenvoudiging? Ik vraag dit omdat ik zelf nogal onrustig kon worden van games en consoles kopen die ik vervolgens veel te weinig gebruikte.
Ik verkoop inderdaad nu ook om het wat eenvoudiger te maken, maar bij Retro ook omdat het nu nog werkt en het anders als dood geld aanvoelt. Kan dat geld ook gebruiken voor andere leuke dingen.
En daarnaast, heb ik ook vaker dat ik een oudere game nog eens oppak om hem nog eens te spelen, zo heb ik Tomb Raider reboot van 2013 nog eens opgepakt.
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Zelfde geld voor anno 117, als je in het donker begint dan is het zo weer licht.Fidelity schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:27:
[...]
Deze game is hier toch bar weinig genoemd:Satisfactory
Heb het spel nu voor de 3e of 4e keer opnieuw gestart. Je kan je volledige creativiteit erin kwijt. De irritaties die je soms hebt "f*ck, de stroom valt weer uit omdat in niet genoeg stroom kan produceren" zorgt er voor dat ik "dan maar een uur steken in het bouwen van een nieuwe elektra-fabriek". Geweldig!
Heb het zelfs enige tijd met mijn vrouw gespeeld. Mooie herinneringen aan. Ik weet nog dat we op een gegeven moment op zoek waren naar 1 specifieke grondstof. Die bleek bijna aan de andere kant van de map te zitten. Heeft ons 2 dagen (in real life!!) gekost om er te komen en een productie-lijn aan te leggen terug naar onze basis. Uiteindelijk heeft ze afgehaakt omdat het zo 'intens' wasIk blijf het spelen.
Er zit een update 1.2 aan te komen met weer wat leuke nieuwe dingen.
Probeer het eens! Satisfactory op Steam. Koop het spel, zet een timer voor jezelf voor 1:50 uur. Gaat het alarm af en vindt je het niets? Refund! Gaat het alarm af en denk je: "huh, maar ik speelde toch nog maar 5 minuten?"... Welkom
Las laatst een interview met de voormalige baas van Sony's PS divisie. Die gaf aan dat de ontwikkeltijd en kosten van games de pan uit rijzen. De oplossing was volgens hem kleinere spellen. Waarom een game ontwikkelen met een campaign of storymode die 80 uur duurt als het gros dat niet haalt? Hij gaf verder aan dat gamers steeds ouder worden en daarmee niet cash-limited maar time limited worden. De gamers van vroeger zijn nu in de 40 of ouder en hebben minder tijd voor dergelijke games.
TL;DR: Advies aan de industrie was meer focus op titels die 20-30 uur campaigns hebben. Resultaat: Kortere ontwikkeltijd, lagere kosten, happier gamers
TL;DR: Advies aan de industrie was meer focus op titels die 20-30 uur campaigns hebben. Resultaat: Kortere ontwikkeltijd, lagere kosten, happier gamers
[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-01-2026 19:24 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Klinkt heel aannemelijk, zeg ik als 50+Dr. Strangelove schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:23:
Las laatst een interview met de voormalige baas van Sony's PS divisie. Die gaf aan dat de ontwikkeltijd en kosten van games de pan uit rijzen. De oplossing was volgens hem kleinere spellen. Waarom een game ontwikkelen met een campaign of storymode die 80 uur duurt als het gros dat niet haalt? Hij gaf verder aan dat gamers steeds ouder worden en daarmee niet cash-limited maar time limited worden. De gamers van vroeger zijn nu in de 40 of ouder en hebben minder tijd voor dergelijke games.
Ik heb hier volgens mij al eens eerder gepost en het is inderdaad nog steeds herkenbaar. Vooral wat @AreVeeDee schreef; je wíl je wel weer lekker een hele dag verliezen in een game, maar dat lúkt gewoon niet meer. De magie en het onbevredigende is gewoon weg.
Ik ben nu 30, geen kinderen/relatie. Maar wel gewoon een (meer dan) fulltime baan, huishouden, en sociale activiteiten. Met name door de weeks merk ik dat wanneer ik dan 's avonds neerplof, ik toch liever passief afschakel met Netflix en wat internetten (zoals Tweakers) dan echt toegewijd gamen. Ook volg ik nogal wat sporten, en dan kies ik ook vaker voor een bepaalde wedstrijd.
Toevallig nu met de feestdagen weer eens de PS5 aangezwengeld. Laatste game die ik gespeeld heb is de THPS3+4 remake, en daar kwam ik ook totaal niet in. Nu heb ik een oudere game opgepakt om af te maken (High on Life) en daar had ik toch weer wat plezier in. Merkte echter wel dat ik na een uur of 2 a 3 ook wel weer klaar was. En als het 'te moeilijk' wordt, heb ik niet meer echt de drive om me er in vast te bijten om het toch te halen. Die energie en 'frustratie' steek ik dan liever in iets anders.
Nu GTA6 er toch aan lijkt te komen, ben ik erg benieuwd hoe dat gaat worden. Het is voor mij een no-brainer om die aan te schaffen. Maar ga ik daar weer dagen/avonden aan besteden? Of belandt het na een paar uur ook weer in de kast. Ik zou het niet durven zeggen nu...
Ik ben nu 30, geen kinderen/relatie. Maar wel gewoon een (meer dan) fulltime baan, huishouden, en sociale activiteiten. Met name door de weeks merk ik dat wanneer ik dan 's avonds neerplof, ik toch liever passief afschakel met Netflix en wat internetten (zoals Tweakers) dan echt toegewijd gamen. Ook volg ik nogal wat sporten, en dan kies ik ook vaker voor een bepaalde wedstrijd.
Toevallig nu met de feestdagen weer eens de PS5 aangezwengeld. Laatste game die ik gespeeld heb is de THPS3+4 remake, en daar kwam ik ook totaal niet in. Nu heb ik een oudere game opgepakt om af te maken (High on Life) en daar had ik toch weer wat plezier in. Merkte echter wel dat ik na een uur of 2 a 3 ook wel weer klaar was. En als het 'te moeilijk' wordt, heb ik niet meer echt de drive om me er in vast te bijten om het toch te halen. Die energie en 'frustratie' steek ik dan liever in iets anders.
Nu GTA6 er toch aan lijkt te komen, ben ik erg benieuwd hoe dat gaat worden. Het is voor mij een no-brainer om die aan te schaffen. Maar ga ik daar weer dagen/avonden aan besteden? Of belandt het na een paar uur ook weer in de kast. Ik zou het niet durven zeggen nu...
fookin mad fer it
Gamen voelt voor mij soms bijna als 'werk'. Ik ben al drie jaar on en off bezig met de Uncharted remaster. Indertijd nooit gespeeld, maar echt nog steeds een erg goede serie. Het gekke is dat het een dubbel gevoel oproept: Leuk om te spelen, maar tegelijk zit ik elke save te kijken hoe dicht ik al bij de 100% ben. Kom ik terug voor de lol of omdat ik het spel uit wil spelen en een mentaal vinkje kan zetten? En dan als je ouder bent altijd dat maken van afwegingen, zijn de uren die ik game niet beter te besteden aan andere dingen? Dat is een vraag die groter is dan gamen trouwens want die stel ik bij veel zaken.
Positief: Mijn zoontje is tien en vindt gamen ook leuk. Hij speelt nu vooral nog PES en FC24 maar heeft nu ook Trackmania ontdekt. We spelen ook andere MP games en hij pakt het, zoals de meeste kinderen, erg snel op. Samen gamen is ook leuk. En een potje PES, Trackmania, karten of andere games waarbij progress niet zo belangrijk is zijn ook makkelijker op te pakken en weer neer te leggen. Dus ik vermoed dat in de toekomst daar meer de nadruk op zal komen te liggen. In elk geval tot hij me structureel inmaakt met al die spellen en dat is ook niet zo ver weg
Positief: Mijn zoontje is tien en vindt gamen ook leuk. Hij speelt nu vooral nog PES en FC24 maar heeft nu ook Trackmania ontdekt. We spelen ook andere MP games en hij pakt het, zoals de meeste kinderen, erg snel op. Samen gamen is ook leuk. En een potje PES, Trackmania, karten of andere games waarbij progress niet zo belangrijk is zijn ook makkelijker op te pakken en weer neer te leggen. Dus ik vermoed dat in de toekomst daar meer de nadruk op zal komen te liggen. In elk geval tot hij me structureel inmaakt met al die spellen en dat is ook niet zo ver weg
Ik ben 55 en speel soms maanden niet, nu weer wel. Ik ben weer begonnen met Dark Age Of Camelot, op een gratis server (de live is uitgestorven), gigantisch gedateerd, maar wel erg leuk om te spelen. Met drie factions is PVP (RVR, realm vs realm) erg leuk.
Soms speel ik weer eens wat Diablo II Resurrected, Diablo III of Path Of Exile (kon niets met Diablo IV en Path of Exile 2).
Soms speel ik weer eens wat Diablo II Resurrected, Diablo III of Path Of Exile (kon niets met Diablo IV en Path of Exile 2).
ik start een spel op om maximaal 1 hoofdmissie te spelen, want na een half uur verveel ik me alweer. de consoles staan hier vanwege FOMO. ik wil bijv. straks de nieuwe mario en wolverine spelen. iemand hetzelfde?
ik merk dat ik liever films kijk, door minder inspanning waarschijnlijk.
ik merk dat ik liever films kijk, door minder inspanning waarschijnlijk.
[ Voor 15% gewijzigd door Farabi op 06-01-2026 10:02 ]
Bij mij ook zo, weliswaar met kleinere intervallen: (maanden weken).Jron667 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:55:
Ik ben 55 en speel soms maanden niet, nu weer wel. Ik ben weer begonnen met Dark Age Of Camelot, op een gratis server (de live is uitgestorven), gigantisch gedateerd, maar wel erg leuk om te spelen. Met drie factions is PVP (RVR, realm vs realm) erg leuk.
Gamen is puur avondbesteding en ik wissel dat af met Netflix en andere streamingdiensten: onlangs een paar weken niet gegamed omdat ik Stranger Things vanaf seizoen 1 aan het (her)bingen was... toen dat klaar was, terug m'n SteamDeck opgepakt en nu zit ik weer elke avond voor een uur of 3 te gamen.
Ben nu m'n eerste playthrough van Uncharted 4: A thief's end aan het doen en het bevalt goed, lekker avontuurlijk.
Binnen een paar weken vind ik wel weer een serie om te kijken ergens en ligt m'n SteamDeck weer voor een week of 2 in de schuif.
Ik probeer hier ook nog het lezen van boeken tussen te krijgen maar dat wil tegenwoordig maar moeilijk lukken, met 43 is het me opgevallen dat na een drukke werkdag wakker blijven tijdens het lezen moeilijk lukt, en dan besef ik dat ik al 3 pagina's wel de woorden gelezen heb maar eigenlijk geen idee heb waarover het ging.
En liever 20-30 uur zeer hoge kwaliteit dan het dubbele of meer aan matige tot slechte filler. Zeker met de open wereld-trend voegt meer speeltijd vaak niet heel veel toe. Dingen verzamelen is niets aan als het enkel is om een vinkje af te vinken zonder dat het invloed heeft op de wereld.Dr. Strangelove schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:23:
En qua DLC: graag wat meer wat lijkt op CP2077: Phantom Liberty (klassieke uitbreidingen met veel inhoud) en minder horse armor.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Lezen is bij mij hetzelfde, soms maanden niet, pas een complete (nou ja, er wordt nog aan geschreven) serie van 24 boeken uitgelezen en daarna weer twee maanden geen boek aangeraakt.PinusRigida schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:02:
[...]
Bij mij ook zo, weliswaar met kleinere intervallen: (maanden weken).
Gamen is puur avondbesteding en ik wissel dat af met Netflix en andere streamingdiensten: onlangs een paar weken niet gegamed omdat ik Stranger Things vanaf seizoen 1 aan het (her)bingen was... toen dat klaar was, terug m'n SteamDeck opgepakt en nu zit ik weer elke avond voor een uur of 3 te gamen.
Ben nu m'n eerste playthrough van Uncharted 4: A thief's end aan het doen en het bevalt goed, lekker avontuurlijk.
Binnen een paar weken vind ik wel weer een serie om te kijken ergens en ligt m'n SteamDeck weer voor een week of 2 in de schuif.
Ik probeer hier ook nog het lezen van boeken tussen te krijgen maar dat wil tegenwoordig maar moeilijk lukken, met 43 is het me opgevallen dat na een drukke werkdag wakker blijven tijdens het lezen moeilijk lukt, en dan besef ik dat ik al 3 pagina's wel de woorden gelezen heb maar eigenlijk geen idee heb waarover het ging.![]()
Soms is het verplicht lezen, woon offgrid in Portugal en er zijn dagen dat de accu erg laag staat (gebeurd niet veel, accu is groot genoeg, maar het gebeurd).
Vooral die intervallen draaien bij mij het gamen de nek om.
Zet je na weken je game weer aan..Hoe kwam ik ook alweer hier? Wat moet ik hier ook alweer doen? Hoe werken de controls hier ook alweer?
Of bij een nieuwe games, alles instellen...Wat betekend deze setting? Zo weer een halfuurtje kwijt.
Met racen: je wordt steeds sneller en beter, krijgt snellere auto's. Na een paar weken/maanden weer verder spelen. Ik crash bij elke bocht.
Zal de leeftijd wel zijn
Zet je na weken je game weer aan..Hoe kwam ik ook alweer hier? Wat moet ik hier ook alweer doen? Hoe werken de controls hier ook alweer?
Of bij een nieuwe games, alles instellen...Wat betekend deze setting? Zo weer een halfuurtje kwijt.
Met racen: je wordt steeds sneller en beter, krijgt snellere auto's. Na een paar weken/maanden weer verder spelen. Ik crash bij elke bocht.
Zal de leeftijd wel zijn
Ik merk dat ik ook het geduld (en de skills, want ga richting de 50 jaar) niet meer heb om game-mechanismen te leren. In de kerstvakantie heb ik Expedition 33 gekocht via Steam, maar binnen de grens van 2 uur was ik er al achter dat dit geen spel meer voor mij is met dat dodge/parry mechanisme. En hoewel het verhaal me wel aansprak, heb ik het geretourneerd. Ik kon me er niet toe zetten en het spelen in de story mode vond ik ook beneden mijn stand
Dat was de eerste keer dat ik een spel retourneerde, omdat ik me er te oud voor voelde.
Toen maar verder gegaan met Hogwarts Legacy op de Switch 2 (samen met m'n dochter) en deze uitgespeeld.
Verder speel ik nog wel regelmatig WoW in mijn eigen tempo, want in guild/groepsverband vind ik er niet zoveel meer aan. Delves zijn voor mij een uitkomst om toch nog enige progressie te boeken.
Ik ben ooit begonnen met gamen op de Commodore 64 toen ik 10 was ofzo en nu +/- 40 jaar later merk ik dat ik het gamen nog niet kan laten, maar het is wel anders dan pakweg 10-20 jaar geleden.
Toen maar verder gegaan met Hogwarts Legacy op de Switch 2 (samen met m'n dochter) en deze uitgespeeld.
Verder speel ik nog wel regelmatig WoW in mijn eigen tempo, want in guild/groepsverband vind ik er niet zoveel meer aan. Delves zijn voor mij een uitkomst om toch nog enige progressie te boeken.
Ik ben ooit begonnen met gamen op de Commodore 64 toen ik 10 was ofzo en nu +/- 40 jaar later merk ik dat ik het gamen nog niet kan laten, maar het is wel anders dan pakweg 10-20 jaar geleden.
@biobak Qua story mode of easy. Daar zet ik alle spellen gewoon op. Godmode dan net niet. 
Zelf bijna 45 en vind gamen echt nog steeds leuk.
Pas mijn Valve Index VR set verkocht in afwachting van de Steam Frame. Ik had er net 67 uur op gezet. Waarom? Omdat die andere ook gewoon in de woonkamer gebruikt kan worden. Voor de verkoop alles beneden gezet en mijn dochter wilde wel proberen. Des te meer dat die Frame er gaat komen. Denk dat mijn vrouw het dan ook wel wil proberen.
Qua gamen zelf, ik speel het meeste op de pc, maar eigenlijk ook veelal spellen die je maar kort hoeft te spelen. Als ik weet dat ik lang de tijd heb, dan kan er wel een langer spel opgezet worden.
Ja, zelf zeker dat ik niet meer in mijn eentje een Final Fantasy uit ga spelen. Gezellig met mijn vrouw samen is dan wel weer leuk.
Guild Wars hebben mijn vrouw en ik samen best gaar gespeeld, maar zeker nog niet uit. Dus dat komt ook nog wel weer. Hoorde vanuit haar ook interesse komen sinds Reforged.
Wat je zegt, het is anders. Vind oudere spellen zonder cheats doorspelen ook leuker. Quake, Unreal, Wolfenstein 3D. En dat naar meer nu.
Pas mijn Valve Index VR set verkocht in afwachting van de Steam Frame. Ik had er net 67 uur op gezet. Waarom? Omdat die andere ook gewoon in de woonkamer gebruikt kan worden. Voor de verkoop alles beneden gezet en mijn dochter wilde wel proberen. Des te meer dat die Frame er gaat komen. Denk dat mijn vrouw het dan ook wel wil proberen.
Qua gamen zelf, ik speel het meeste op de pc, maar eigenlijk ook veelal spellen die je maar kort hoeft te spelen. Als ik weet dat ik lang de tijd heb, dan kan er wel een langer spel opgezet worden.
Ja, zelf zeker dat ik niet meer in mijn eentje een Final Fantasy uit ga spelen. Gezellig met mijn vrouw samen is dan wel weer leuk.
Guild Wars hebben mijn vrouw en ik samen best gaar gespeeld, maar zeker nog niet uit. Dus dat komt ook nog wel weer. Hoorde vanuit haar ook interesse komen sinds Reforged.
Wat je zegt, het is anders. Vind oudere spellen zonder cheats doorspelen ook leuker. Quake, Unreal, Wolfenstein 3D. En dat naar meer nu.
Worden de "jongere" gamers in dat interview genegeerd? Of ligt de focus bij de nieuwe generatie gamers op games met vormen van lootboxes om ze zo verslaafd mogelijk te maken en dus meer omzet te kunnen genereren per game? Kan natuurlijk ook zo zijn dat per definitie minder jongeren gamen.Dr. Strangelove schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:23:
Game nog steeds met plezier, maar wel op een lager pitje met af en toe eens een piek. Zoals bij velen ingegeven door het krijgen van kinderen en gewoonweg minder tijd hebben. Het huishouden moet ook draaien. Kinderen zijn 5 en 10 jaar oud. De oudste heeft zijn Switch en wil me nog wel eens vragen om samen een potje Fortnite te spelen.
Ik heb in de kerstvakantie The Witcher 3 weer eens geïnstalleerd op de PS5. Mijn laatste save is van 2019 en ben dan ook maar opnieuw begonnen. Deze open-wereld games trekken mij juist het meest momenteel. Die geven een bepaalde ontspanning die ik in bijvoorbeeld CoD, Battlefield of zelfs FC niet meer vind. Door de jaren heen bijvoorbeeld ook heel veel uren in RDR 2 gestoken.
Door tijdgebrek is de backlog natuurlijk gigantisch. Nieuwe titels worden dan ook zelden gekocht. Ik hoef niet meer zo nodig bij release een game in huis te hebben. Laatste is denk ik The Last of Us 2 geweest. Ik pluk de games wel uit de PS+. Ghost of Tsushima kwam daar als een voorbij. Tegen de tijd dat daar aan toe kom zal Ghost of Yotei wel gratis op te pikken zijn
PSN: bollsie
Ik merk ook dat omdat nieuwe spellen het gevoel geven van 'dat moet ik uitspelen' het soms leuker is oude games op pakken. Ik heb een retrohoekje in de woonkamer met een Mac G4 met Mac OS9, en daar speel ik de games uit mijn jeugd en studententijd op. Heel leuk om Warcraft 2, SimCity 2000, LucasArts adventures en old school FPSen te spelen op oude hardware. Daarvoor hoef ik die spellen niet van A tot Z opnieuw te doen maar het geeft ook in kleine doses een nostalgische kick
Je ziet wel meer en meer dat je alle zaken individueel kan aanpassen.Arunia schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:09:
@biobak Qua story mode of easy. Daar zet ik alle spellen gewoon op. Godmode dan net niet.
Bv in Ghost of Yutei kon je de parrytijd aanpassen, de reactietijd, animaties voor ingame puzzels etc.
Dat is een ideale oplossing vind ik; dan kan je zelf cherrypicken.
Ik herken het probleem wel. Moet zeggen dat sinds ik een Switch 2 heb gekocht, ik weer veel meer ben gaan gamen, op een leuke manier ook. De drempel om na het werk (de hele dag computeren) gewoon weer achter de PC te kruipen is gewoon erg hoog. De Switch is veel laagdrempeliger, kan overal spelen. Erg blij mee. Dat gezegd zou ik het ook wel leuk vinden om weer plezier te krijgen in "echte" games op de PC.
Share and Enjoy!
Als ik (ook bijna 50
) game, dan speel ik nog steeds graag (j)rpg's. Vooral open werelden vind ik nog steeds leuk. Eerlijk is eerlijk, ik heb soms geen idee wat ik moet doen als ik hem weer aanzet. Meestal loop ik dan wat rond en vind ik wel een nieuwe submissie. Vaak begint het dan wel weer te dagen waarmee ik bezig was.
Elk spel die ik de laatste jaren speel, zet ik de setting op easy/story. Wat het gemakkelijkst is in ieder geval. Of ik zoek een mod waarmee dat lukt. Ik heb geen zin meer (klinkt beter dan, het lukt me niet meer) op alles op het juiste moment te timen. En dan nog vind ik het soms lastig.
Elk spel die ik de laatste jaren speel, zet ik de setting op easy/story. Wat het gemakkelijkst is in ieder geval. Of ik zoek een mod waarmee dat lukt. Ik heb geen zin meer (klinkt beter dan, het lukt me niet meer) op alles op het juiste moment te timen. En dan nog vind ik het soms lastig.
Misschien is een SteamDeck een optie als je meer "echte" games wilt spelen?WCA schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:56:
Ik herken het probleem wel. Moet zeggen dat sinds ik een Switch 2 heb gekocht, ik weer veel meer ben gaan gamen, op een leuke manier ook. De drempel om na het werk (de hele dag computeren) gewoon weer achter de PC te kruipen is gewoon erg hoog. De Switch is veel laagdrempeliger, kan overal spelen. Erg blij mee. Dat gezegd zou ik het ook wel leuk vinden om weer plezier te krijgen in "echte" games op de PC.
Wat bij mij de zin in het gamen weer deed opflakkeren was het kopen van een handheld. (SteamDeck) en jeeezes wat een gamechanger!! (pun not intended)...
Beste - entertainmentaankoop - in - de - laatste - jaren...
Ik weet niet of het voor iedereen wat is maar mij heeft het echt geholpen de hobby in stand te houden, meer zelfs, te doen heropleven. Ik speel nu ook totaal andere games dan vroeger, veel dingen die ik nooit dacht leuk te vinden.
Nog steeds veel van m'n oude games ook en ben zo blij dat ik nog steeds dé games kan spelen die me met gamen als hobby deden starten (Doom 1993, Commander Keen en later Halo:CE,...), maar nu ook dingen als Hades, Hades 2, Silk Song, Deep Rock Galactic en DRG: Survivor, of totaal anders; trage offroad sims zoals Snowrunner, etc etc...
Allemaal games die compleet buiten mijn interessesfeer lagen, die ik dankzij die SteamDeck ontdekt heb... en ik nu gewoon gezellig op de bank kan spelen met gezin bij me.
Ik heb toen meteen de volle moot betaald maar als je niet zeker bent: neem een refurbished model voor een prijsje en probeer het 's. (en hoeft ook helemaal geen SD te zijn, mij gaat het meer om het feit dat het een handheld is en in mijn geval was een SD het meest logische vermits ik al +100 games op Steam bezat, een aantal dat ondertussen verdubbelde
)
Beste - entertainmentaankoop - in - de - laatste - jaren...
Ik weet niet of het voor iedereen wat is maar mij heeft het echt geholpen de hobby in stand te houden, meer zelfs, te doen heropleven. Ik speel nu ook totaal andere games dan vroeger, veel dingen die ik nooit dacht leuk te vinden.
Nog steeds veel van m'n oude games ook en ben zo blij dat ik nog steeds dé games kan spelen die me met gamen als hobby deden starten (Doom 1993, Commander Keen en later Halo:CE,...), maar nu ook dingen als Hades, Hades 2, Silk Song, Deep Rock Galactic en DRG: Survivor, of totaal anders; trage offroad sims zoals Snowrunner, etc etc...
Allemaal games die compleet buiten mijn interessesfeer lagen, die ik dankzij die SteamDeck ontdekt heb... en ik nu gewoon gezellig op de bank kan spelen met gezin bij me.
Ik heb toen meteen de volle moot betaald maar als je niet zeker bent: neem een refurbished model voor een prijsje en probeer het 's. (en hoeft ook helemaal geen SD te zijn, mij gaat het meer om het feit dat het een handheld is en in mijn geval was een SD het meest logische vermits ik al +100 games op Steam bezat, een aantal dat ondertussen verdubbelde
[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 08-01-2026 10:35 ]
Ik ben ook nog steeds dagelijks ontzettend blij met de aankoop van de Steam Deck. Het is heerlijk om native wat minder zware games op het apparaat te spelen, maar ik gebruik ’m ook regelmatig om games te streamen vanaf de PlayStation 5 of de PC die boven staan, terwijl ik beneden op de bank zit met m’n vrouw.
Eens in de zoveel tijd beland ik ook in een fase waarin geen enkele game me langer dan een paar minuten weet te boeien. Volgens mij heb ik daar hier eerder ook al eens over gepost. Ik heb dat ook met boeken, films of series. De afgelopen twee weken had ik vakantie en tot mijn eigen verbazing heb ik twee games uitgespeeld: Halo 1 (op de Steam Deck) en Death Stranding 2 (waar ik eerder in 2025 al aan begonnen was, maar die ik nooit had afgemaakt).
Op dit moment ben ik bij toeval begonnen met Two Point Museum op de Steam Deck. Best ontspannen en vermakelijk spelletje. Wat voor mij vooral helpt, is dat ik direct kan spelen en mezelf niet (te veel) hoef te verdiepen in grafische instellingen. Geen gebrek aan kennis maar meer de zin die ontbreekt om ermee bezig te zijn.
Volgende week ga ik weer aan het werk en de kans is groot dat ik dan opnieuw in een periode beland waarin gamen minder goed klikt naast alle andere verplichtingen. Na een hele dag geconcentreerd achter een scherm zitten (IT-werk) is de batterij vaak behoorlijk leeg om een (diepgaande) game te starten en het vol te houden die ook langere tijd te spelen.
Eens in de zoveel tijd beland ik ook in een fase waarin geen enkele game me langer dan een paar minuten weet te boeien. Volgens mij heb ik daar hier eerder ook al eens over gepost. Ik heb dat ook met boeken, films of series. De afgelopen twee weken had ik vakantie en tot mijn eigen verbazing heb ik twee games uitgespeeld: Halo 1 (op de Steam Deck) en Death Stranding 2 (waar ik eerder in 2025 al aan begonnen was, maar die ik nooit had afgemaakt).
Op dit moment ben ik bij toeval begonnen met Two Point Museum op de Steam Deck. Best ontspannen en vermakelijk spelletje. Wat voor mij vooral helpt, is dat ik direct kan spelen en mezelf niet (te veel) hoef te verdiepen in grafische instellingen. Geen gebrek aan kennis maar meer de zin die ontbreekt om ermee bezig te zijn.
Volgende week ga ik weer aan het werk en de kans is groot dat ik dan opnieuw in een periode beland waarin gamen minder goed klikt naast alle andere verplichtingen. Na een hele dag geconcentreerd achter een scherm zitten (IT-werk) is de batterij vaak behoorlijk leeg om een (diepgaande) game te starten en het vol te houden die ook langere tijd te spelen.
PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632
Vandaag Command & Conquer Remasterd geïnstalleerd (gekocht voor €1,99 laatst), toch wel een hele grote smile. In de kerstvakantie Lego: Horizon uitgespeeld in co-op met de kinderen, was ook wel leuk. Op het einde iets te repetitief. Ik haal zelf het meeste voldoening uit Gran Turismo 7 en Tomb Raider-achtige games. GRIS en Neva waren de ontdekte verrassingen van 2025 voor mij.
Wat voor mij werkt is meteen te kunnen gamen, zonder constant het beste uit de PC of laptop te willen halen, vandaar dat meestal de voorkeur naar de Sony PlayStation 5 gaat. De PC gebruik ik voornamelijk voor games als Anno 1800, Battlefield 2042, Command & Conquer Remasterd en ook bij uitzondering Red Dead Redemption 2, omdat die niet (zonder CFW) in 60 fps te spelen is op een console.
Wat voor mij werkt is meteen te kunnen gamen, zonder constant het beste uit de PC of laptop te willen halen, vandaar dat meestal de voorkeur naar de Sony PlayStation 5 gaat. De PC gebruik ik voornamelijk voor games als Anno 1800, Battlefield 2042, Command & Conquer Remasterd en ook bij uitzondering Red Dead Redemption 2, omdat die niet (zonder CFW) in 60 fps te spelen is op een console.
[ Voor 34% gewijzigd door Jumpman op 08-01-2026 13:50 ]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Enne... hoe ging het jou af??Jumpman schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:46:
Vandaag Command & Conquer Remastered geïnstalleerd (gekocht voor €1,99 laatst), toch wel een hele grote smile. In de kerstvakantie Lego: Horizon uitgespeeld in co-op met de kinderen, was ook wel leuk. Op het einde iets te repetitief. Ik haal zelf het meeste voldoening uit Gran Turismo 7 en Tomb Raider-achtige games. GRIS en Neva waren de ontdekte verrassingen van 2025 voor mij.
Ik meen me te herinneren dat ik vroeger best wel heel erg goed was tegen de computer. Gisteren toevallig ook red alert geïnstalleerd (yuri's revenge) en tegen 3 easy vijanden gespeeld (skirmish, en hun zijn dan 1 team samen). Ik werd 2X compleet van de kaart geveegd. De derde keer speed een heel stuk naar beneden, "super weapons" afgezet en ieder voor zich. Toen ging het wel maar ook niet van harte
Net begonnen met de campaign, moet wel inkomen. Vroeger had ik trucjes van zaken die ik in volgorde heel snel bouwde en de sneltoetsen in mijn hoofd.streamnl schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:54:
[...]
Enne... hoe ging het jou af??
Ik meen me te herinneren dat ik vroeger best wel heel erg goed was tegen de computer. Gisteren toevallig ook red alert geïnstalleerd (yuri's revenge) en tegen 3 easy vijanden gespeeld (skirmish, en hun zijn dan 1 team samen). Ik werd 2X compleet van de kaart geveegd. De derde keer speed een heel stuk naar beneden, "super weapons" afgezet en ieder voor zich. Toen ging het wel maar ook niet van harte
[ Voor 7% gewijzigd door Jumpman op 08-01-2026 15:35 ]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Ik heb ook wel een periode dat ik achter mijn bureau zat en zat te kijken, welke zou ik eens opstarten.
Redelijk recent een stuurtje (fanatec) gekocht en Iracing aangeschaft.
Dit i.c.m. VR is echt iets om nog meerdere uren in te gaan steken. En zo af en toe speel ik ook wel een spelletje. Onlangs StarRapture aangeschaft, moet zeggen dat de eerste uren ook voorbij zijn gevlogen
Redelijk recent een stuurtje (fanatec) gekocht en Iracing aangeschaft.
Dit i.c.m. VR is echt iets om nog meerdere uren in te gaan steken. En zo af en toe speel ik ook wel een spelletje. Onlangs StarRapture aangeschaft, moet zeggen dat de eerste uren ook voorbij zijn gevlogen
Ik herken wel wat jullie zeggen maar haal toch veel plezier uit een aantal manieren van gaming:
-De Nintendo Switch van mijn kinderen vind ik heerlijk om op te spelen. Vooral Zelda BOTW en TOTK zijn echt fantastische spellen die je snel een halfuurtje kunt spelen en gewoon wat ronddwalen om random missies of tempels op te lossen of je op de main quest te storten als je meer tijd hebt. Voor iemand die niet altijd veel tijd heeft maar wel iets met wat meer diepgang zoekt is dit echt een geweldige game.
-Online bordspellen met vrienden. We spelen nu veel "Dune" maar hebben ook "Scythe" en "Everdell" gespeeld. Biertje erbij, headset op en goed alternatief voor wanneer je RL kan afspreken.
-Weet niet of dit telt maar browsermanagement games zoals www.hattrick.org en https://planets.nu vind ik ook fijn om te spelen. Uurtje nadenken over optimale strategie en dan rustig je keuzes doorgeven.
Dus niet dezelfde manier van gamen als toen ik jonger was maar nog steeds wel iemand die graag gamed.
-De Nintendo Switch van mijn kinderen vind ik heerlijk om op te spelen. Vooral Zelda BOTW en TOTK zijn echt fantastische spellen die je snel een halfuurtje kunt spelen en gewoon wat ronddwalen om random missies of tempels op te lossen of je op de main quest te storten als je meer tijd hebt. Voor iemand die niet altijd veel tijd heeft maar wel iets met wat meer diepgang zoekt is dit echt een geweldige game.
-Online bordspellen met vrienden. We spelen nu veel "Dune" maar hebben ook "Scythe" en "Everdell" gespeeld. Biertje erbij, headset op en goed alternatief voor wanneer je RL kan afspreken.
-Weet niet of dit telt maar browsermanagement games zoals www.hattrick.org en https://planets.nu vind ik ook fijn om te spelen. Uurtje nadenken over optimale strategie en dan rustig je keuzes doorgeven.
Dus niet dezelfde manier van gamen als toen ik jonger was maar nog steeds wel iemand die graag gamed.
Ook al was deze vraag aan een andere Tweaker gericht, wat je hier omschrijft herken ik ook. Heb jarenlang lopen rommelen met het kopen en verkopen van consoles. Als ik er dan in mijn ogen te weinig mee deed vond ik dat 'zonde van het geld' en verkocht ik het weer, om een jaar later toch weer iets te willen spelen en het opnieuw te kopen. Heb denk ik 2x een Switch en 2x een PS5 gekocht, en later ook weer verkocht. Over zonde van het geld gesprokenAreVeeDee schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:11:
[...]
Wel interessant om te lezen dat je steeds langer blijft hangen bij een game op één platform. Koop je daardoor ook minder? Verkoop je ook games/consoles voor wat vereenvoudiging? Ik vraag dit omdat ik zelf nogal onrustig kon worden van games en consoles kopen die ik vervolgens veel te weinig gebruikte.
Die onrust is helemaal verdwenen na het kopen van een Steam Deck, en mede daardoor met de latere bouw van een game PC die aan de TV hangt. Ik ben daarop o.a. begonnen met het verzamelen van alle games die ik in mijn leven gespeeld heb, erg leuk om te doen. Dankzij de Steam Deck ben ik ook spellen gaan spelen die ik eerder niet speelde, zoals nu Dispatch. Dat zou ik op een PS5 nooit spelen en levert nieuwe ervaringen op.
Bijna 42 en nog steeds een happy casual gamer hier
[ Voor 9% gewijzigd door easygoingfox op 09-01-2026 07:58 ]
Ik ben nu een maandje in between jobs dus ik dacht heerlijk wat meters te gaan maken met gamen. Kinderen naar school dus tijd om te griezelen in Silent Hill f en daarna de Resident Evil games oppakken. Helaas is mijn vrouw thuis om thuis te werken, maar daar komt weinig van terecht en dus ook van mijn game avonturen. Hopelijk is de sneeuw ellende snel voorbij.
Ik merk vooral dat ik de rust niet vind om te gamen. Ook op dagen dat kinderen op school en of opvang/BSO zijn.
Dan denk ik meestal aan gamen. Maar tegelijkertijd zie ik 100 klussen in het huishouden die dan weer belangrijker zijn.
En in de avond ben ik dan weer te moe en zet ik toch maar een serie aan.
1x in de paar maanden lukt het dan wel om mij ertoe te zetten.
En dan heb je eerst tig updates te doen. Dus ben je ook zo een uur verder. Maar als het dan eenmaal is opgestart en je kent de controlls weer. Heerlijk!
Dan denk ik meestal aan gamen. Maar tegelijkertijd zie ik 100 klussen in het huishouden die dan weer belangrijker zijn.
En in de avond ben ik dan weer te moe en zet ik toch maar een serie aan.
1x in de paar maanden lukt het dan wel om mij ertoe te zetten.
En dan heb je eerst tig updates te doen. Dus ben je ook zo een uur verder. Maar als het dan eenmaal is opgestart en je kent de controlls weer. Heerlijk!
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Zelf game ik bijna nog elke dag en voornamelijk op consoles. Het scheelt dat iedereen uit het gezin het leuk vindt om te doen, waardoor de drempel wel lager is om te gamen
Maar dit is wat offtopic.
Ik ben 47 jaar.
Ik ben opgegroeit met de Nintendo 8 bit Nes.
En de Super Nintendo 16 bit.
Maar ik kan het gevoel ook niet meer opbrengen met het gevoel wat ik vroeger had met Gaming.
Je bent dan op zoek om het gevoel weer te krijgen net zoals het vroeger was.
Ik heb dit opgelost door een fisieke poker set of
Poker Deck te kopen.
Het gevoel van Poker is ongeveer ook wel hetzelfde als het gevoel voor Gaming.
Ik ben 47 jaar.
Maar ik kan het gevoel ook niet meer opbrengen met het gevoel wat ik vroeger had met Gaming.
Ik heb dit opgelost door een fisieke poker set of
Poker Deck te kopen.
Het gevoel van Poker is ongeveer ook wel hetzelfde als het gevoel voor Gaming.
Grappige is dat ik wel gewoon dagelijks op resetera en tweakers enzo zit.
Je leest en kijkt dagelijks filmpjes over games. Maar zelf doe je het nog heel weinig.
Dat gezegd hebbende kijk ik wel erg uit naar Resident Evil 9 volgende maand. En die Pragmata demo op steam krijg ook lovende reacties. Die komt in april geloof ik ?
Vroeger nam ik nog weleens vrij bij een grote release. Dat gaat me nu wel weer wat te ver. Maar laat RE9 maar snel komen
Mijn doel voor 2026 ; 1 game per kwartaal. Als dat niet lukt. Hou ik het voor gezien in 2027
Je leest en kijkt dagelijks filmpjes over games. Maar zelf doe je het nog heel weinig.
Dat gezegd hebbende kijk ik wel erg uit naar Resident Evil 9 volgende maand. En die Pragmata demo op steam krijg ook lovende reacties. Die komt in april geloof ik ?
Vroeger nam ik nog weleens vrij bij een grote release. Dat gaat me nu wel weer wat te ver. Maar laat RE9 maar snel komen
Mijn doel voor 2026 ; 1 game per kwartaal. Als dat niet lukt. Hou ik het voor gezien in 2027
Dat is op zich ook logisch. Ik ben 50. De 8bits Nintendo had mijn vader destijds gekocht, die was voor mij onbereikbaar (om zelf te kopen). Hetzelfde met de spellen voor die Nintendo. Op een gegeven moment was de Nintendo gekraakt en had ik disks met honderden spellen er op, toen werd het een stuk minder bijzonder.Water_824 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:23:
Maar dit is wat offtopic.
Ik ben 47 jaar.
Tegenwoordig zullen we allemaal een baan hebben en kunnen we gewoon spellen kopen zonder zelfs er voor te hoeven sparen. Dat is allemaal een stuk minder bijzonder. Als mijn vader nu een Ferrari koopt ofzo waar ik mee mag spelen (of iets anders wat voor mij onbereikbaar is) dan zou dat wel vergelijkbaar zijn. Maar die ferrari is voor hem net zo onbereikbaar, dus helaas
/▌
Idd ik ben 47 jaar.Marzman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:27:
[...]
Dat is op zich ook logisch. Ik ben 50. De 8bits Nintendo had mijn vader destijds gekocht, die was voor mij onbereikbaar (om zelf te kopen). Hetzelfde met de spellen voor die Nintendo. Op een gegeven moment was de Nintendo gekraakt en had ik disks met honderden spellen er op, toen werd het een stuk minder bijzonder.
Tegenwoordig zullen we allemaal een baan hebben en kunnen we gewoon spellen kopen zonder zelfs er voor te hoeven sparen. Dat is allemaal een stuk minder bijzonder. Als mijn vader nu een Ferrari koopt ofzo waar ik mee mag spelen (of iets anders wat voor mij onbereikbaar is) dan zou dat wel vergelijkbaar zijn. Maar die ferrari is voor hem net zo onbereikbaar, dus helaas
Dit Game gevoel daar ben je gewoon te oud voor.
Dit Game gevoel kun je op latere leeftijd niet meer opbrengen.
Ik ben me daardoor meer op Gadgeds gaan richten.
Dit Game gevoel kun je ook niet meer terug kopen.
Daardoor ga je nog meer kopen en nog meer kopen
Om dit Game gevoel weer terug te krijgen.
Maar dit lukt je niet.
Ik ben ook 47 en uiteraard heb je op deze leeftijd ook andere dingen waar je mee bezig bent maar ik moet toch eerlijk zijn dat als ik aan een zelda of een goede playstation exclusive begin, ik toch wel het game gevoel deels terugkrijg.Water_824 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:18:
[...]
Idd ik ben 47 jaar.
Dit Game gevoel daar ben je gewoon te oud voor.
Dit Game gevoel kun je op latere leeftijd niet meer opbrengen.
Ik ben me daardoor meer op Gadgeds gaan richten.
Dit Game gevoel kun je ook niet meer terug kopen.
Daardoor ga je nog meer kopen en nog meer kopen
Om dit Game gevoel weer terug te krijgen.
Maar dit lukt je niet.
Vroeger speelde ik veel games en nu kies ik alleen de voor mij, goede games uit die echt de moeite waard zijn.
Ik heb tegenwoordig een soort van eigen game plek waar ik me dan goed kan focussen op het spel. Dat is wel een vereiste. Als ik me niet goed kan concentreren door herrie in de woonkamer of iets dan gaat het ook niets meer worden.
Wat ik wil erg mis is het gamen overdag. Dan heb je genoeg energie. Nu zit ik de hele dag achter de computer voor mijn baas en 's avonds als ik uitgeput ben probeer ik nog tijd te vinden voor iets voor mezelf.
Het is inderdaad een voortdurend balanceren tussen werk, gezin, en energie om tijd en zin voor het gamen te blijven vinden.
Ik vind het nog steeds leuk om te doen, maar wel andere spellen dat vroeger.
Ik ben meer casual geworden, ik hoef niet meer per se de beste te zijn of alles te unlocken, of de dagelijkse missies te voltooien.
Wanneer ik heb voorgenomen om weer eens een paar uur te gaan gamen, en de kat komt op schoot aandacht vragen, zet ik liever de game weer uit en ga ik met de kat op de bank liggen kroelen.
Ik vind het nog steeds leuk om te doen, maar wel andere spellen dat vroeger.
Ik ben meer casual geworden, ik hoef niet meer per se de beste te zijn of alles te unlocken, of de dagelijkse missies te voltooien.
Wanneer ik heb voorgenomen om weer eens een paar uur te gaan gamen, en de kat komt op schoot aandacht vragen, zet ik liever de game weer uit en ga ik met de kat op de bank liggen kroelen.
Ik herken je gevoel wel hoor, na een dag bureauwerk heb je soms geen zin om 's avonds die PC ook nog aan te slingeren. Toch totaal geen spijt van mijn keuze voor een game PC na zo'n 10 jaar, zijn al heel wat uurtjes in gaan zitten.GranCanaria schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:59:
[...]
Ik ben ook 47 en uiteraard heb je op deze leeftijd ook andere dingen waar je mee bezig bent maar ik moet toch eerlijk zijn dat als ik aan een zelda of een goede playstation exclusive begin, ik toch wel het game gevoel deels terugkrijg.
Vroeger speelde ik veel games en nu kies ik alleen de voor mij, goede games uit die echt de moeite waard zijn.
Ik heb tegenwoordig een soort van eigen game plek waar ik me dan goed kan focussen op het spel. Dat is wel een vereiste. Als ik me niet goed kan concentreren door herrie in de woonkamer of iets dan gaat het ook niets meer worden.
Wat ik wil erg mis is het gamen overdag. Dan heb je genoeg energie. Nu zit ik de hele dag achter de computer voor mijn baas en 's avonds als ik uitgeput ben probeer ik nog tijd te vinden voor iets voor mezelf.
Herken je gevoel ook helemaal over overdag gamen! Met kinderen is dat gewoon minder handig én niet leuk voor ze, al moet ik ook wel zeggen dat ik soms een potje Minecraft, Rocket League of Fortnite met ze doe. Ik heb m'n passie voor gamen wel naar ze over gebracht en het is leuk dat soort games samen met ze te doen. Wel wat minder dat ik met m'n 45 jaar soms gecarried word door m'n zoon van 10
Waar ik echt goede herinneringen aan heb en meteen door verpest ben: World of Warcraft. Toen ik vrijgezel was zonder kinderen was het zaterdagochtend opstaan om 8 uur, bakkie vers koffie, computer aan, zien dat je guildmates (tegelijkertijd irl vrienden) online waren en samen avonturen beleven, gamen, ouwehoeren. En dat tot 's avonds laat met alleen de lunch en avondeten als break. Wat een heerlijke tijden waren dat. Dat gevoel ga ik echt nooit van m'n leven terug krijgen. Maar vergeten doe ik het ook niet
Ja met wow. Mooie tijden waren dat inderdaad. Is totaal niet te vergelijken met wat de kids tegenwoordig doen met fortnite etc.Denman schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:28:
[...]
Ik herken je gevoel wel hoor, na een dag bureauwerk heb je soms geen zin om 's avonds die PC ook nog aan te slingeren. Toch totaal geen spijt van mijn keuze voor een game PC na zo'n 10 jaar, zijn al heel wat uurtjes in gaan zitten.
Herken je gevoel ook helemaal over overdag gamen! Met kinderen is dat gewoon minder handig én niet leuk voor ze, al moet ik ook wel zeggen dat ik soms een potje Minecraft, Rocket League of Fortnite met ze doe. Ik heb m'n passie voor gamen wel naar ze over gebracht en het is leuk dat soort games samen met ze te doen. Wel wat minder dat ik met m'n 45 jaar soms gecarried word door m'n zoon van 10
Waar ik echt goede herinneringen aan heb en meteen door verpest ben: World of Warcraft. Toen ik vrijgezel was zonder kinderen was het zaterdagochtend opstaan om 8 uur, bakkie vers koffie, computer aan, zien dat je guildmates (tegelijkertijd irl vrienden) online waren en samen avonturen beleven, gamen, ouwehoeren. En dat tot 's avonds laat met alleen de lunch en avondeten als break. Wat een heerlijke tijden waren dat. Dat gevoel ga ik echt nooit van m'n leven terug krijgen. Maar vergeten doe ik het ook niet
Geef mij maar spellen met puzzels of flinke opdrachten waar je een flinke tijd zoet mee bent. Dat gevoel kwam een beetje terug laatst met Starwars Outlaws op de Switch 2. Gewoon lekker een beetje rondscheuren en her en der een quest oppakken en afronden. De sneak opdrachten waren wel herhaling maar toch, het verhaal zorgde ervoor dat je dat vergat.
Precies mijn ding momenteel.. ik ben eind 30 maar vind het leuker om mensen te zien struggelen in games dan om het allemaal zelf te doen.Sefaex schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:35:
Grappige is dat ik wel gewoon dagelijks op resetera en tweakers enzo zit.
[..]
Laatst nog een toffe game gezien in een video van iemand die ik volg op Youtube. Dus ik enthousiast die game gekocht.. na een uur had ik het wel gezien terwijl ik er uren naar kan kijken als anderen het doen.
Recent heb ik mijn racing rig geupdrade (die kwam nog uit 2015) en merk dat ik toch wel lol haal (ook frustratie omdat ik echt niet meer zo goed ben als ik dacht) in Assetto Corsa en dan de races proberen te rijden.
Heel veel skill issues.. daar zal het ook mee te maken hebben ben ik bang..
*sowieso
Games welke ik op dit moment speel en waarom:
Euro truck simulator 2 + stuur en pedalen:
Waarom? Gewoon beetje rond rijden, mooie vrachtwagens aanschaffen en je bedrijf laten groeien, veel plezier haal ik uit het sturen in de steden, krappe bochten etc. Dit is gewoon een een heerlijke niks moet game.
Borderlands 4 op de PS5
Heb altijd Borderlands games gespeeld en daan kan deel 4 niet aan ontbreken, het is een single player game, dus kan lekker knallen en rossen op eigen tempo.
Diablo 4 op de PS5
Ik keer toch telkens terug naar deze game, zeker bij een nieuw seizoen, ook hier weer heb ik het gevoel van niks moet omdat het voornamelijk single player is.
Daarnaast merk ik dat ik het leuk vind om een bepaalde streamer te kijken welke voornamelijk horror/thriller games speelt omdat ik zelf geen held ben met dit soort games
Wat mij opvalt is dat ik geen games speel waar de nadruk op multiplayer ligt... denk dat voor veel tweakers hier de druk op het moeten van want anders loop ik achter op multiplayer echt tegen valt.
Euro truck simulator 2 + stuur en pedalen:
Waarom? Gewoon beetje rond rijden, mooie vrachtwagens aanschaffen en je bedrijf laten groeien, veel plezier haal ik uit het sturen in de steden, krappe bochten etc. Dit is gewoon een een heerlijke niks moet game.
Borderlands 4 op de PS5
Heb altijd Borderlands games gespeeld en daan kan deel 4 niet aan ontbreken, het is een single player game, dus kan lekker knallen en rossen op eigen tempo.
Diablo 4 op de PS5
Ik keer toch telkens terug naar deze game, zeker bij een nieuw seizoen, ook hier weer heb ik het gevoel van niks moet omdat het voornamelijk single player is.
Daarnaast merk ik dat ik het leuk vind om een bepaalde streamer te kijken welke voornamelijk horror/thriller games speelt omdat ik zelf geen held ben met dit soort games
Wat mij opvalt is dat ik geen games speel waar de nadruk op multiplayer ligt... denk dat voor veel tweakers hier de druk op het moeten van want anders loop ik achter op multiplayer echt tegen valt.
Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....
Mon Bazou vind je dan misschien ook leuk, het is een soort my summer car maar minder moeilijk. Je gaat minder snel dood en als je dood gaat is dat minder erg.
/▌
hahaha en dan verstoppen in de comments op zoek naar time-stamps om te kijken wanneer de schrik effecten zijn... Jup guilty!!Jeroenzer schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:55:
[..]
Daarnaast merk ik dat ik het leuk vind om een bepaalde streamer te kijken welke voornamelijk horror/thriller games speelt omdat ik zelf geen held ben met dit soort games![]()
[..]
*sowieso
Vandaag even vrij van het werk. Ik dacht even Yotei opzetten (1e keer dit jaar dat de PS5 aan is geweest).
Ik speel het al een geruime tijd, maar in HELE korte sessies. Dus de flow is er al een tijd uit (speel het soms weken niet). Vond het verhaal al wat tegenvallen. Maar nu speel ik het eigenlijk alleen voor de gameplay.
Vandaag even een boss battle gedaan. Paar keer dood gegaan. Uiteindelijk gehaald. En voelde opzicht wel goed. Probeer hem uit te spelen voordat RE9 uitkomt volgende maand.
Maar met mijn game tempo gaat dat vast niet lukken
Heb trouwens een meta quest 3s voor kerst gehad. Ben ik ook nog niet echt aan toegekomen. Maar ik heb gisteren Assassin's Creed Nexus geprobeerd!
Ik heb een proefabonnement op Meta Horizon+, en zag dat je hem gratis kon downloaden. En vond het best wel geinig gedaan. Had jaren terug al een PS VR. Dus helemaal nieuw is het niet.
Als ik VR speel. Is het sowieso heel kort (+- half uurtje). De batterijduur van de Meta quest is erg teleurstellend. Daarnaast kan ik dat ding sowieso geen uren op mijn hoofd houden :
Maar voor op een regenachtige zondag is de VR wel leuk
Speel geen shooters meer. Maar Forefront VR lijkt erg veel op mijn oude liefde (Battlefield 2 )
Pff misschien toch maar proberen
Ik speel het al een geruime tijd, maar in HELE korte sessies. Dus de flow is er al een tijd uit (speel het soms weken niet). Vond het verhaal al wat tegenvallen. Maar nu speel ik het eigenlijk alleen voor de gameplay.
Vandaag even een boss battle gedaan. Paar keer dood gegaan. Uiteindelijk gehaald. En voelde opzicht wel goed. Probeer hem uit te spelen voordat RE9 uitkomt volgende maand.
Maar met mijn game tempo gaat dat vast niet lukken
Heb trouwens een meta quest 3s voor kerst gehad. Ben ik ook nog niet echt aan toegekomen. Maar ik heb gisteren Assassin's Creed Nexus geprobeerd!
Ik heb een proefabonnement op Meta Horizon+, en zag dat je hem gratis kon downloaden. En vond het best wel geinig gedaan. Had jaren terug al een PS VR. Dus helemaal nieuw is het niet.
Als ik VR speel. Is het sowieso heel kort (+- half uurtje). De batterijduur van de Meta quest is erg teleurstellend. Daarnaast kan ik dat ding sowieso geen uren op mijn hoofd houden :
Maar voor op een regenachtige zondag is de VR wel leuk
Speel geen shooters meer. Maar Forefront VR lijkt erg veel op mijn oude liefde (Battlefield 2 )
Pff misschien toch maar proberen
Eind 2024 heb ik op een zaterdag mijn game PC meegenomen naar een goede vriend en hebben we van 's ochtends vroeg tot midden in de nacht samen It Takes Two uitgespeeld, met alleen het eten als break zoals jij beschrijft. Geweldige dag gehad, twee veertigers die zich weer even jong voeldenDenman schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:28:
[...]
Toen ik vrijgezel was zonder kinderen was het zaterdagochtend opstaan om 8 uur, bakkie vers koffie, computer aan, zien dat je guildmates (tegelijkertijd irl vrienden) online waren en samen avonturen beleven, gamen, ouwehoeren. En dat tot 's avonds laat met alleen de lunch en avondeten als break. Wat een heerlijke tijden waren dat. Dat gevoel ga ik echt nooit van m'n leven terug krijgen. Maar vergeten doe ik het ook niet
Tussendoor lekker ouwehoeren: het game plezier was er weer volop!