Plezier in gamen deels kwijt

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:14

Vrijdag

De Zwarte

Ze zijn gewoon slim geweest en hebben mods uitgeschakeld. Nu zijn de cheats/trainers van vroegah (icanhazcheezeburger, rosebud, IDKFA etc.) gewoon gemonitized :+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Mog schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:21:
Ik herken dit heel erg. Gelukkig zijn er verhalende pareltjes als The Plague’s Tale. Duren 10-15 uur en zijn dan gewoon af. Uitdagend, maar niet extreem moeilijk.

Naast de punten in de OP kom ik dit ook steeds vaker tegen. €80-€115 betalen voor een game en dan nog steeds geconfronteerd worden met battle passes, seizoenen en microtransacties.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat doet me echt verlangen naar de generaties van de N64, PlayStation 2 en Xbox 360. Dat was voor mij de piek.
Wat een grap zeg. Ik verlang ook wel met regelmaat terug naar de X360 tijden. Ik game nu niet veel meer, maar speel op dit moment voornamelijk op de Switch. Nintendo blijft redelijk trouw in de zin van; geen onzin microtransacties. Ik wil wel een nieuwe PC in elkaar zetten om de parels van de afgelopen 5 jaar eens goed te kunnen spelen, maar echt heel veel zijn er niet. Voor mijn gevoel zijn de toppers die er vroeger wel waren er gewoon niet meer. Denk aan de hype rondom GTA IV, CoD 4 en MW2, Fallout 3 / NV, Skyrim, Halo 3 en nog veel meer. Ik verlang nog best wel eens naar weer een goede shooter om eens lekker online in te knallen, of een fijne RPG, maar het komt steeds vaker voor dat ik dan teleurgesteld word. Sommige moderne games zijn best prima overigens, maar vaak worden die dan bijvoorbeeld weer geplaagd door bugs / performance issues. Dan ben je er na een tijdje wel klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Voor mijn gevoel zijn de toppers die er vroeger wel waren er gewoon niet meer. Ik verlang nog best wel eens naar weer een goede shooter om eens lekker online in te knallen, of een fijne RPG, maar het komt steeds vaker voor dat ik dan teleurgesteld word.
Ik zie een hele generatie gamers soms best absurd lyrisch over sommige games.
Dat wil niet perse zeggen dat die games geweldig zijn maar wel dat ze er dezelfde beleving mee hebben als andere mensen met die oudere games.
Nostalgie vertekent gewoon je objectiviteit. En als je al al zoveel (in jouw ogen) geweldige games gespeeld hebt ga je automatisch hetzelfde (maar onbewust meer) verlangen van nieuwe games.
Natuurlijk zijn er ontwikkelingen in de productiewereld die leiden tot copy/paste franchises en online troep die alleen bedoelt is om veel geld binnen te halen. Hoewel dat laatste uiteraard iets van de laatste jaren is is het uitmelken van franchises echter niets nieuws en zaten we toen ook vaak smachtend te wachten op de nieuwe hype.

Er zijn genoeg games uitgebracht die zeer goede recensies kregen en waar mensen heel positief over waren maar die ik niet wilde spelen of kort gespeeld heb maar afhaakte omdat de trailer me niet beviel, of hoe het er uit zag, of ik vond de speelstijl niks, of de karakters zeiden me niets, of, of, of.
Sommige van die games heb ik later alsnog wat tijd gegeven en waren daadwerkelijk niet voor mij, maar anderen bleken gewoon erg goede games te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 13:54
centr1no schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:58:
[...]
Natuurlijk zijn er ontwikkelingen in de productiewereld die leiden tot copy/paste franchises en online troep die alleen bedoelt is om veel geld binnen te halen. Hoewel dat laatste uiteraard iets van de laatste jaren is is het uitmelken van franchises echter niets nieuws en zaten we toen ook vaak smachtend te wachten op de nieuwe hype.
Hier moet wel een kanttekening bij geplaatst worden: er is een wereld van verschil tussen een cookie-cutter vervolg dat alleen maar "meer van hetzelfde" is maar alsnog gretig opgegeten wordt door de fans, en echte onversneden monetization praktijken die nul content toevoegen maar puur de balans van wat je waarvoor betaalt wijzigen of schaamteloos een gokverslaving proberen uit te buiten -- loot boxes, "time savers", kleine stukjes content doelbewust uit de game snijden en als DLC verpakken. Dat laatste is alweer een stuk ouder en inmiddels zo ingeburgerd dat er nog maar weinig hanen naar kraaien, maar het blijft puur een cash grab zonder enige inspanning (tenzij je marketing meetelt).

Kan het op zichzelf staan, is de belangrijkste vraag. Heart of the Call of Duty of the Band of Assassin Brothers 6: Return of the Vengeance stelt wellicht niet veel voor ten opzichte van deel 5, maar een nieuwe speler zou zich er desondanks mee kunnen vermaken, en kan onafhankelijk bepalen of het het geld waard is. Dat is bij de rest wel anders.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

centr1no schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:58:
[...]
Ik zie een hele generatie gamers soms best absurd lyrisch over sommige games.
Dat wil niet perse zeggen dat die games geweldig zijn maar wel dat ze er dezelfde beleving mee hebben als andere mensen met die oudere games.
Nostalgie vertekent gewoon je objectiviteit. En als je al al zoveel (in jouw ogen) geweldige games gespeeld hebt ga je automatisch hetzelfde (maar onbewust meer) verlangen van nieuwe games.
Dat is logisch toch, ik blijf een zwak houden voor Super Mario Brothers op de NES, mensen die iets jonger zijn zullen daar niets mee hebben. Mijn Aziatische schoonfamilie blijft voor altijd fan van karaoke. Het is inderdaad meer een nostalgisch gevoel. Monkey island enzo vond ik ook geweldig op een 80286, maar die spellen zouden nu oersaai zijn om te herspelen verwacht ik.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1339482

spam

[ Voor 100% gewijzigd door Ircghost op 02-07-2023 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:04
Marzman schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:38:
[...]

Dat is logisch toch, ik blijf een zwak houden voor Super Mario Brothers op de NES, mensen die iets jonger zijn zullen daar niets mee hebben. Mijn Aziatische schoonfamilie blijft voor altijd fan van karaoke. Het is inderdaad meer een nostalgisch gevoel. Monkey island enzo vond ik ook geweldig op een 80286, maar die spellen zouden nu oersaai zijn om te herspelen verwacht ik.
Die nieuwe was dan wel weer fenomenaal goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Volgende keer gewoon TR insturen aub.

[ Voor 97% gewijzigd door Ircghost op 02-07-2023 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrax0508
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:01
Marzman schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:38:
[...]

Zo is het helemaal. Daarbij bestaat objectiviteit helemaal niet als het gaat om games en de beleving daarvan.

Persoonlijk heb ik een heel stuk minder met hoe de wereld van games er nu uitziet. Al die games die verre van af zijn en jij als consument er maar vanuit moet gaan dat dit middels patches beter gaat worden is niet mijn ding. Microtransacties zijn dat ook niet. Maar goed, ik ben dan ook al een oude man, opgegroeid met Atari/Game & Watch en de NES.

Ik koop dan ook meer retro dan nieuw tegenwoordig. Op mijn PS5 koop ik niet veel games en als ik ze koop, dan zijn het vaak remakes/remasters :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-06 20:25
Had een tijdje geleden hier gepost dat indies mijn plezier in gamen weer terug hebben gebracht. Vooral games vol filler content hebben een tijdje het plezier ontnomen. Zoals de meeste open wereld games met al die kleine details, oninteressante dialoog, loot, fetch quests. Maar ook andere games kunnen soms 50-100 uur vragen.

Een paar games die ik recent met veel plezier heb gespeeld: Huntdown, Planet of Lana, Songs of Conquest, Wasteland 3 en Everhood. De wat kleinere scope van indies met meer focus en vaak verfrissende insteek qua gameplay, verhaal of art maken het voor mij veel interessanter en overzichtelijker om te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:20

_Apache_

For life.

Heel herkenbaar dit.. Zelf van bijv Eve Online afgestapt, omdat je alleen maar met logistiek of politiek bezig bent, en niet 'gewoon aan het gamen.'. Vooral als anderen invloed hebben op je tijd, want een gezamelijke aanval (call to action) timers etc,'' is echt een afknapper geworden.

Eenvoudigere games, zoals Red Alert (1 / 2 / Yuri;s revenge), of GTAV is gewoon spelen. Beetje lanterfanten, en ik vermaak mij wel.

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 03-07-2023 14:37 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBE91
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-06 15:14
Heb ook heel even getwijfeld van te stoppen met gamen, maar toen ben ik eens uit mijn comfort zone gegaan.
Vroeger speelde ik shooters, Cod, Battlefield, ook veel WoW gespeeld. FIFA, de wel gekende games.

Toen met gamepass ben ik in Gunfire Reborn gerold, was ook een shooter. Maar die rogue lite gengre was ik enorm van verrast. Ben dan wat meer gaan zoeken naar zo een games en heb er toch wel wat gevonden.

Nu sinds kort ook Railway empire 2 gestart, ook een type game dat ik niet zou spelen. Wat heb ik de tijd van mijn leven. Zelfde met football manager paar jaar terug, gestart en nooit meer gestopt.

Ben ook wel een grote liefhebber van simulatie games, vooral vliegen, boeren, maar zelf aquariums onderhouden. Meestal zijn dat gewoon games dat je niet al te serieus moet nemen. Buiten dat vliegen natuurlijk. Met sim racen ben ik wel al even gestopt.

Dus ik zou zeggen, speel eens games dat je anders nooit zou spelen.
En misschien ontdek je wel een paar nieuwe gengres en parels van games.

Kijk ook veel naar Indie games dan nog grote games van AAA studio's.
Meeste van mijn plezier haal ik daar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:49
Onlangs mijn game PC uit huis gedaan om veel redenen welke hier in dit topic benoemd worden, zoals; open wereld games die saai worden, op elkaar lijken, ren van a naar b en dan van c naar a weer terug en opnieuw items etc unlocken.. geen voldoening meer uit kunnen halen.

Teleurgesteld in iedere nieuwe Battlefield, t.o.v. hoeveel we Battlefield 3 en 4 hebben gespeeld. En merk dat ik veel meer kortere en simpelere game sessies leuk vind. Speel nu voornamelijk op de Nintendo Switch; Mario VS Rabbits: Sparks of hope, blijft een fantastische genre. Omdat je simpelweg na een potje de Switch kunt wegleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 338166

Anoniem: 1339482 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:03:
Hoi

Ik zit bij de GGZ Geestelijke gezondheids zorg en gebruik medicatie.
Je moet dan echt een kop hebben als een kanons kogel wil je dan nog gamen.

Iemand die zei van ik ken genoeg mensen die bij de GGZ zitten die gamen.

Idd het omgekeerde kan ook dat je een game verslaving hebt en bij de GGZ zit.
Ik loop zelf ook bij ze psychische hulp momenteel, alhoewel gelukkig een heel stuk minder dan een aantal maanden geleden.

Zelf heb ik al meerdere malen het plezier in gaming verloren door een verslavingsdrang vanwege trophies.
Iets wat ik dacht onder controle te hebben omdat ik alleen nog maar games speelde die ik daadwerkelijk leuk vond.
Maar toch raakte ik een aantal maanden geleden weer compleet uitgeblust.
Dit terwijl Gaming al 30 jaren mijn grootste hobby en passie is.

Zo'n grote passie zelfs dat het mijn werk is geworden.
Eerst bij een grote studio in Nederland voor een aantal jaren en nu als solo indie-game developer.
Werk waar ik makkelijk 60 / 80 uur in de week aan spendeer.

En, daar is het bij mij mis gegaan.
Vanaf het wakker worden tot slapen gaan was ik met gaming bezig, en daarbij ook nog een privé situatie met mijn vriendin waarvoor ik moest verhuizen en voor moest zorgen wat natuurlijk ook niet echt hielp met mijn eigen mentale situatie.

Ik probeer nu weer een beetje het gamen op te pakken en een goede ratio tussen werk / prive te vinden.
Alhoewel dat voor mij nog steeds af en toe wel moeilijk is, maar daarvoor heb ik nog steeds wekelijkse hulp.
Dat het probleem bij mij niet alleen bij gaming ligt, maar dat het meer een symptoom is.

Het altijd iets 110% willen doen, of het nou gaming is, werk of in de liefde.
En ik moet leren dat soms een beetje minder ook niet erg is.

Wat betreft de oververzadiging van de game-markt, helemaal mee eens.
Al een paar jaren lang kijk ik soms naar mijn digitale bibliotheek, en ben ik daar uren naar aan het staren omdat ik gewoon niet weet wat ik wil spelen. :+
Als ik nu zou stoppen met games kopen, denk ik dat ik de komende 25 jaar wel goed zit.

Denk dat we allemaal wel kunnen beamen dat gaming fantastisch kan zijn.
En, ik hoop dat iedereen die plezier is kwijtgeraakt om wat voor reden dan ook deze weer kan terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsympatico
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:40
Ik speel al heel men leven begonnen met Atari 2600 dan overgegaan naar Sega en Nintendo en Neogeo magische tijden beleeft.
Dan kwam Sony met playstation, weeral leuke tijden Dreamcast wow wat een console, maar zo zonde spijtig genoeg ook de laatste echt hartzeer van gekregen.
Dan ben ik opgenomen in Mental hospital lol
Dan ben ik begonnen met PC gaming Soldier of fortune double helix gold.(een clan in gegaan leuke toernooien gedaan top tijden)BF2 BF3 wauw BF4 en dan jaren niks meer gespeelt, veel cheaters en had het gehad met online gaming dan terug over naar PC gaming en PS3 nu de laatste tijd ook een vita gekocht topconsole.
Ik speel nu alle dagen BF1 wauw de beste BF in mijn ogen, samen met BC 2 , Hardline,BF3,BF4,BF2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
  • Laatst online: 20-06 22:37
Ben eigenlijk wel benieuwd of er bij mensen hier nog ontwikkelingen zijn mbt het plezier in gamen. Heb in ieder geval veel herkenbare situaties terug gelezen.

Ik weet inmiddels weer dat ik toch het beste m’n games speel op een console of handheld. Eerste dag van m’n vakantie had ik F1 2023 gekocht voor de PC, want betere ondersteuning voor m’n race stuur. Vervolgens een beetje gek gegaan en een UW monitor aangeschaft, en een paar dagen later een krachtigere GPU met de gedachte PC gamen weer te omarmen. Inmiddels is de vakantie lang en breed voorbij en spendeer ik m’n dagen weer met het oplossen van computer problemen waarmee zin om te gamen op een PC flink is gezakt. Kan het slecht opbrengen na een dag werken merk ik. Ben op de PC soms meer tijd kwijt de meest optimale instellingen te vinden dan echt plezier te hebben van de game die ik speel. Het gemak van een console vind ik toch wel fijn. Dan maar iets minder grafische toeters en bellen. Ook alweer even getwijfeld de GPU te verkopen maar die houd ik toch maar. Euro Truck Simulator en RTS games blijven imo wel het beste werken op een PC :P

PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Ik game nog met heel veel plezier, maar niet die moderne troep. Gewoon lekker retro, laatst een GBS controller gekocht om alles aan te kunnen sluiten op een moderne QLED tv en zonet nog ff een potje Streets of Rage op de Megadrive gespeeld met mijn zoontje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7OLNGDduL15ZWMFCjUvx3j_Cpg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q6EJRi6bVlrGFLwbPoMg0nFF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5OwtNI5uWCzVpc1YH5euL97c-o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G5FUqr7KByrl9cpBK2hwYVQg.jpg?f=user_large

Ook nog wel met enige regelmaat de GameCube of Gameboy variant/Gamegear aan.

Af en toe zit ik bij een maat, neem ik de laptop mee en dan spelen we Battlefield 1942 of Mobile Forces of een andere oude shooter. Soms ook wel oude racegames zoals FlatOut. Heerlijk man.

Niks geen gedoe met accounts, achievements, eindeloze instellingen, in-game aankopen of allerlei andere troep. Gewoon opstarten en lol trappen.

Daar gaat gamen toch om? Ik hoef geen 2e online leven, wil gewoon een potje gamen en lachen :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsympatico
Streets of rage zalig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 17:55
Doet mij denken aan Double Dragon <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsympatico
Double dragon op Snes kapot gespeelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Kom ik aanzetten met mijn 48 jaar, maar ik game nog steeds, echter:

In mijn twintiger jaren hele zondagen uitgegeven aan games zoals Doom, Heretic, Hexen, Quake, Duke 3D en die simpele games meer. Tegenwoordig ben ik fan van de assassins creed serie (eerst Origins, nu Odyssey en straks Valhalla). Soms even God of War spelen en Cyberpunk 2077. Heb ik even zin om te knallen dan zet ik Unreal Tournament 3 even aan.

Ik woon alleen en ik heb naast mijn eigen accugroothandel runnen later in de avond wel even tijd om me te verliezen in een game.
Lekker elke avond met een biertje erbij en wat lekkers gamen.

Echter kwam ik op een goede dag The Witcher 3 tegen en in het begin leek het me niks, de game greep me niet aan tot ik op een dag tegen mezelf zei dat ik er eens 'n uur zou insteken. Dit had ik nooit moeten doen ;) want dit spel zou samen met Skyrim de game worden waar ik meer dan 1000 uur heb ingestoken. TW3 was wel zo geweldig dat het een probleem nu is geworden. Het probleem is dat ik de game heb uitgespeeld (meerdere keren) en ik elk hoekje en gaatje in het spel wel kende. Nu wou ik hem met raytracing eens proberen want ik heb nu een rtx4080, maar het spel loopt op mijn nieuwe PC niet lekker. Alle andere games lopen perfect. Dus het besluit om hem van mijn systeem te gooien heb ik vorige week nog genomen en ik merk dat ik echt een soort van heimwee heb tegen het spel. Ik mis de game behoorlijk, maar aan de andere kant is het ook weer tijd voor iets nieuws en ik heb me min of meer gevonden in assassins creed. Ik vind deze games best pittig totdat je wat verder komt en perks kunt instellen, maar ik ben nog geen enkele game tegengekomen dat zo goed was als TW3 want dat was voor mij echt een topper, het beste spel ooit. Ergens haat ik TW3 enorm want het laat me achter met een flinke dosis heimwee en het heeft andere spellen voor mij min of meer verknalt. Niets komt er in de buurt al doet assassins creed wel zijn best.

Ik game graag, versta me niet verkeerd, maar ik mis de kleuren, de sfeer, de immersie en de verhaallijn van TW3. Het zal wel even duren eer ik niet meer verlang om TW3 te spelen want ik ken elke hoek, zwaard, vijand en locatie.

Maar desalniettemin blijf ik lekker gamen en ik heb de hardware daarvoor ook gekocht. Het blijft leuk en ik heb elke dag zeker wel een dik uur dat ik er lekker voor ga zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techbuster
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:32
TW3 was hier in huis ook top !
Voor zover ik hier in huis hoor is Elden Ring een mooi vervolg en een mooie uitdaging op TW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustC
  • Laatst online: 11-06 23:58
Ik zou ook eens kijken naar Baldurs Gate 3 dan of inderdaad Elden ring @jimh307

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 12:03
Heb hier ook wel last van, moet ook zeggen dat sommige games die ik echt leuk vindt ook wel een beetje op werken/huishouden lijken. Je moet een hoop dingen doen en dat haalt het plezier er uit

Ik heb bijv. 350 uur in Factorio zitten tijdens de gehele corona periode. Maar als ik de game nu weer opstart heb ik geen zin om mijn hele basis weer op te bouwen en bij te houden. Het zelfde geldt bijv voor RDR2, voor je de map weer kent en rond bent met m'n paard ben ik de game al weer beu. Idem voor Cities skylines...

Het enige wat ik nog speel is CSGO competitive en dan het liefst de maps die ik 20 jaar geleden ook al speelde...

PS5 staat al sinds de kerstvakantie stof te happen...

[ Voor 9% gewijzigd door GrooV op 13-09-2023 12:40 ]

• Hulleman
  • Laatst online: 19-06 16:40
jimh307 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:01:
Ik game graag, versta me niet verkeerd, maar ik mis de kleuren, de sfeer, de immersie en de verhaallijn van TW3. Het zal wel even duren eer ik niet meer verlang om TW3 te spelen want ik ken elke hoek, zwaard, vijand en locatie.
Ik heb TW3 met veel plezier gespeeld, maar niet zoveel als jij. De muziek in die game is ook zo fenomenaal goed. Ik heb me nog veel meer verloren in Elden Ring. Wellicht is dat ook iets voor je. Verhalend legt de game het wel af tegen TW3, tenzij je bereidt bent heel veel tijd te steken in het zoeken naar lore in de game. Qua gameplay vond ik Elden Ring veel beter dan TW3. Elden Ring neemt je niet bij het handje, maar dropt je in een gi-gan-ti-sche wereld zonder enige vorm van uitleg. Wát een avontuur om alles te ontdekken.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• jimh307
  • Niet online
Hulleman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:55:
[...]

Ik heb TW3 met veel plezier gespeeld, maar niet zoveel als jij. De muziek in die game is ook zo fenomenaal goed. Ik heb me nog veel meer verloren in Elden Ring. Wellicht is dat ook iets voor je. Verhalend legt de game het wel af tegen TW3, tenzij je bereidt bent heel veel tijd te steken in het zoeken naar lore in de game. Qua gameplay vond ik Elden Ring veel beter dan TW3. Elden Ring neemt je niet bij het handje, maar dropt je in een gi-gan-ti-sche wereld zonder enige vorm van uitleg. Wát een avontuur om alles te ontdekken.
Misschien is dat inderdaad wel een optie. Ik wou Starfield spelen, maar dat spel schijnt zo buggy/brak te zijn dat ik zelfs vrees dat het niet lekker zal lopen op nota bene een rtx4080 op 1080p :o Eer ik AC Odyssey en Valhalla heb uitgespeeld kijk ik of de meeste bugs eruit zijn. In ieder geval genoeg games die op mijn aandacht wachten. AC Odyssey is echt een grote game als je alles uitkamt. Misschien groter dan TW3 en nu heb ik leuke perks gevonden die een extra dimensie aan het spel geven. Ik mis TW3 een stuk minder nu, maar soms heb ik nog wel eens wat naweeën.
De uitbreiding Blood and Wine spelen op ultra+ met raytracing vol open op 100+ fps is zeer verslavend. Langzaam trek ik me los van de wereld van TW3. Het verhaal van ACO is ook steengoed en zo leer je nog het eea over het oude Griekenland. Ik vind de thema's in de AC games ook een kunstwerk op zich. Bij the AC serie krijg je al heel vroeg in het begin vat op het verhaal.

Nee, ik ben heel voorlopig nog lang niet klaar met gamen. Ik vind het een fijn tijdverdrijf en mijn machine is capabel genoeg om op hoge grafische instelling minimaal 120 fps uit te spuwen, ook in AC Valhalla. Cyberpunk loopt ook zalig op mijn machine.

Wordt gaming een sleur? Ga aan de slag met nieuwe titels en koop een goede machine waarop gaming leuk wordt. Het is een dure hobby, maar dat heb ik er wel voor over. De ene koopt een nieuwe keuken en de ander koopt een leuke PC.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 13:54
jimh307 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:22:
Wordt gaming een sleur? Ga aan de slag met nieuwe titels en koop een goede machine waarop gaming leuk wordt. Het is een dure hobby, maar dat heb ik er wel voor over. De ene koopt een nieuwe keuken en de ander koopt een leuke PC.
Dat kan ook makkelijk de andere kant op: in plaats van elke X jaar een nieuwe dikke bak waarop de je de nieuwste AAA meuk op de hoogste resoluties kunt draaien, ga juist op de bescheiden toer en kijk hoeveel originele indie titels willen draaien op je Steam deck/aftandse Office desktop. Of, kijk eens hoeveel AAA titels uit het verleden je destijds vergeten bent of overgeslagen hebt en draai het nu op je rammelbak tegen veel hogere framerates.

Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je geen plezier kunt beleven aan een nieuwe dikke bak of dat je die niet zou moeten kopen. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik heb zelf pas nog een upgrade gedaan. :P Maar ik merk dat de spoeling voor nieuwe AAA titels die echt de moeite waard zijn ieder jaar wel dunner lijkt te worden, en naar de winkel rennen specifiek zodat je die ene moddervette game goed kunt spelen wordt steeds minder relevant. Zolang het niet multiplayer is die je nu met je maten wil spelen kun je tegenwoordig ieder spel gerust eerst minstens een jaar laten marineren in patches, fixes, DLC en wat er verder nog bovenop komt, en dan eens kijken of je machine het aan kan. Dat komt dan nog bovenop een eventuele backlog die je zelf hebt.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

• Hulleman
jimh307 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:22:
[...]

Misschien is dat inderdaad wel een optie. Ik wou Starfield spelen, maar dat spel schijnt zo buggy/brak te zijn dat ik zelfs vrees dat het niet lekker zal lopen op nota bene een rtx4080 op 1080p :o Eer ik AC Odyssey en Valhalla heb uitgespeeld kijk ik of de meeste bugs eruit zijn. In ieder geval genoeg games die op mijn aandacht wachten. AC Odyssey is echt een grote game als je alles uitkamt. Misschien groter dan TW3 en nu heb ik leuke perks gevonden die een extra dimensie aan het spel geven. Ik mis TW3 een stuk minder nu, maar soms heb ik nog wel eens wat naweeën.
De uitbreiding Blood and Wine spelen op ultra+ met raytracing vol open op 100+ fps is zeer verslavend. Langzaam trek ik me los van de wereld van TW3. Het verhaal van ACO is ook steengoed en zo leer je nog het eea over het oude Griekenland. Ik vind de thema's in de AC games ook een kunstwerk op zich. Bij the AC serie krijg je al heel vroeg in het begin vat op het verhaal.

Nee, ik ben heel voorlopig nog lang niet klaar met gamen. Ik vind het een fijn tijdverdrijf en mijn machine is capabel genoeg om op hoge grafische instelling minimaal 120 fps uit te spuwen, ook in AC Valhalla. Cyberpunk loopt ook zalig op mijn machine.

Ac Odyssey vond ik erg leuk! De DLC fate of Atlantis is ook heel erg tof!

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-06 07:59
Met weinig tijd om te gamen, is het voor mij wel een must om me op één grote game te focussen. Of om meerdere simpele games te spelen. Zo heb ik me een tijdje vermaakt met spellen uitproberen op GamePass en ondertussen wat uren in Powerwash Simulator en Car Mechanic Simulator te steken. Dat zijn simpele spellen die je zo weer even oppakt en waarvoor je niet eerst weer moet kijken wat de controls ook alweer waren.

Nu wil ik al een tijdje RDR2 spelen, maar voor mij moet ik daar best veel tijd insteken om alle controls goed te leren mbt het paard en kamp enzo. Dus daar wil ik echt even goed de tijd/rust voor nemen. Nu ben ik ondertussen aan GTA5 begonnen. Merk dat het stiekem echt wel een leuk spel is, maar waar ik vroeger met GTA met van alles bezig was, behalve de verhaallijn, ben ik nu eigenlijk alleen maar de story missions aan het doen. Naast dat het leuke missies zijn, is dit vooral om ervoor te zorgen dat ik het spel zo snel mogelijk uitspeel om aan een volgend spel te kunnen beginnen.

AC vroeger helemaal grijsgespeeld, maar vorig jaar Origins gekocht, maar kan er niet echt inkomen meer.

TW3 heeft mij (gelukkig zo te lezen) nog niet kunnen grijpen, al staat die ook nog in mijn backlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rupus
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Ik merk het deels. Het is bij mij vooral dat ik minder interesse heb ik het soort games dat ik 10-15 jaar geleden speelde. Tegenwoordig hou ik van wat meer casual gamen ipv erg competitief.

Wat ik beschouw als mijn hoogtij dagen, toen ik nog student was en veel tijd had (en snellere reflexen :P), toen speelde ik vooral Quake 3 arena, Unreal Tournament, Half-life, en Counter-strike etc. En ook Everquest 1 heb ik veeel tijd in gespendeerd.

Tegenwoordig heb ik minder tijd, ook minder tijd om nieuwe games te leren, wat @kleinelievewolff zegt over controls leren van RDR2 herken ik me wel in, dat is 1 van de redenen waarom ik die bijv. nog niet heb gekocht. Ik speel nog wel bijna dagelijks, maar dan max. een uurtje of 2 ofzo.

Ook hebben bijna alle vrienden met wie ik vroeger speelde tegenwoordig een druk level en zijn bijna nooit meer online. En als ik eens iemand zie, dan spelen ze games die ik niet speel, of niet heb. En nieuwe vrienden maak ik niet zo snel meer als ik met een game bezig ben, ook deels eigen keus. Met de weinige tijd die ik online ben is het ook lastig om online vriendschappen voldoende te onderhouden.

Ik heb ook nog een PC die niet alles meer bij kan houden, en ook geen geld er voor over om een PC te kopen die de nieuwste games aan kan. Ik ben getrouwd, we hebben een koophuis waar we nog een aantal dingen aan willen opknappen, dan staat 'dure gaming hobby' ergens onderaan het lijstje.

Wat ik nog wel regelmatig speel is Fortnite, lekker korte potjes, niet te zwaar qua specs, en niet moeilijk doen met hero ultimate special moves zoals bij bijv. Overwatch. Ook Fall guys vind ik lekker om te spelen. Een paar dagen terug heb ik Rain World gekocht die al langer op mijn wishlist stond en nu was afgeprijsd. Heerlijke retro platformer waar ik me de komende weken wel prima mee zal kunnen vermaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Rupus dagelijks 2 uur gamen is gewoon veel voor een volwassenen. Je hebt gewoon minder tijd dan in je Q3A tijd :)

Volgens mij heb jij gewoon nog plezier in gamen, maar geen zin meer om veel tijd te investeren en het wat simpeler te houden.

Maar vergeet niet dat je games van vroeger eigenlijk ook heel simpel waren qua controls en opties. Veel games zijn al uitgebreider geworden qua controls en mogelijkheden.

Ik herken mij in de beschikbare tijd, dus ik speel een paar potjes CoD en dan vind ik het ook weer goed. En dan geen gecompliceerde Warzone, maar gewoon Domination, TDM or KK.

Online gamen met vrienden gebeurt sporadisch, vooral omdat ik niet weet wanneer ik online ben. Als we dat doen pakken we een game uit de PS plus catalogus omdat iedereen die game heeft. :)
Gebeurt misschien 1x per kwartaal.

Dat gamen niet meer zo prominent in je leven staat is toch gewoon een logisch gevolg van je leven wat verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Vroeger inderdaad ook veel multiplayer shooters gespeeld: UT, CS enzo. Later nog een tijdje CoD:MW, maar merkte dat het al iets minder op skills en meer op perks en vrijgespeelde spullen aankwam.

Speel nu bijna nooit meer online, heel soms een potje Fortnite met mijn zoontjes inderdaad. Als ik de ruimte zou hebben, zou er hier wel een race seat komen, dat is toch wel erg leuk. Maar dat is voorlopig helaas niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
@Hann1BaL het is inderdaad een kwestie van time management, vooral met een gezin en andere hobbies. Zo tennis ik nog een paar keer per week en dan is de "vrije" tijd wel redelijk op. De vrouw vind het namelijk ook wel gezellig om samen iets op tv te kijken ipv dat ik met een laptop op schoot zit te gamen en zij een serie kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

kleinelievewolff schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:42:
@Hann1BaL het is inderdaad een kwestie van time management, vooral met een gezin en andere hobbies. Zo tennis ik nog een paar keer per week en dan is de "vrije" tijd wel redelijk op. De vrouw vind het namelijk ook wel gezellig om samen iets op tv te kijken ipv dat ik met een laptop op schoot zit te gamen en zij een serie kijkt.
heel herkenbaar. Ik speel dus ook weken niet en dan soms weer een paar keer per week. Gisteren even 45 min toen mn vrouw vroeg naar bed ging.

Ik had eerst nog een game PC (heb ik nog steeds, maar nu na jaren sterk verouderd) maar ik wilde niet boven gaan zitten. Liever op de bank. De PS4 was mijn eerste non-mobiel console en nu weer 2 jaartjes op de PS5.

Daarnaast nog een Switch, maar die wordt meer door mijn oudste gebruikt en af en toe vind ik de Mario games wel leuk. (Ik heb nooit een Wii of Wii U gehad, dus niet zoveel last van het feit dat Nintendo alle games maar blijft recyclen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Hier nu een Xbox Series X. Mijn zoontje heeft een Switch, die heb ik letterlijk 2 keer in mijn handen gehad. Eén keer om zijn account in te stellen en één keer om Kirby te spelen. Op één of andere manier trekken de Nintendo games mij niet zo meer, terwijl ik zelf vroeger alles heb gespeeld op de Wii en zelf nog een WiiU heb gekocht een paar jaar geleden. Die heeft even dienst gedaan als party-machine om met het gezin een spel te spelen (Mario Party bijvoorbeeld), maar staat nu al een jaar stof te happen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rupus
  • Niet online
@Hann1BaL We hebben geen kinderen, dus wellicht daarom dat ik me een dagelijkse gaming sessie kan veroorloven :)

Herkenbaar wat @kleinelievewolff zegt dat de vrouw samen tv wil kijken. Maar zodra zij een TLC reality serie op zet, dan haak ik af.

Ik pak dan mijn laptop, oortjes in op laag volume, en via GeForce Now een potje Fortnite. Ondertussen kunnen we dan nog steeds kletsen, terwijl ik wacht op een nieuwe ronde, of als ik in een afgelegen gebied op mijn gemak een schuurtje doorzoek naar items :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Rupus schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:25:
@Hann1BaL We hebben geen kinderen, dus wellicht daarom dat ik me een dagelijkse gaming sessie kan veroorloven :)

Herkenbaar wat @kleinelievewolff zegt dat de vrouw samen tv wil kijken. Maar zodra zij een TLC reality serie op zet, dan haak ik af.

Ik pak dan mijn laptop, oortjes in op laag volume, en via GeForce Now een potje Fortnite. Ondertussen kunnen we dan nog steeds kletsen, terwijl ik wacht op een nieuwe ronde, of als ik in een afgelegen gebied op mijn gemak een schuurtje doorzoek naar items :)
Haha, Mijn vrouw heeft dan het talent om juist een diepgaand gesprek te willen starten als ik net even geconcentreerd moet zijn op de game :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 338166

Hann1BaL schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:30:
[...]

Haha, Mijn vrouw heeft dan het talent om juist een diepgaand gesprek te willen starten als ik net even geconcentreerd moet zijn op de game :D
Heel herkenbaar,

"Ja lieverd, veel plezier met Gamen O+ "
Start het spelletje..
"Trouwens, vind je het misschien niet een keer tijd dat we samen een een huisje gaan zoeken?"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jpg97
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-06 07:36
Hann1BaL schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:30:
[...]

Ja herkenbaar. Of dat ze zegt:"Oh goed idee dat je weer eens een avondje gaat gamen!" om vervolgens een half uur later te vragen om een film te kijken. "Je hebt toch gegamed?"

8)7

...One does not simply play videogames for half an hour...."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Nou, na mijn laatste post in dit topic heb ik nog wel wat MW2 gespeeld, maar na tientallen uren was de lol daar ook wel weer vanaf. Warzone 2.0 was ook even leuk, maar er veranderde op een gegeven moment zoveel dat ik er geen zin meer in had.

Toen de PSVR2 uit kwam zijn daar ook echt weer veel uren in gegaan, en nog steeds. Fantastisch apparaat en heeft er zelfs voor gezorgd dat ik GT7, een Playseat en een T300 RS GT heb gekocht. Hoewel ik het niet meer zo veel speel als in het begin, is die hele set echt een topaankoop geweest. Wat een immersie. Ook No Man’s Sky ziet er na de update fantastisch uit in VR en ben ik sinds gisteren weer mee begonnen met spelen. Dus VR heeft m’n gaming wel weer een boost gegeven.

Daarnaast is het allemaal nog niet overtuigend wat er uit komt, of althans het geeft voor mij het gevoel van gamen nog niet helemaal terug. Diablo 4 is leuk, maar houdt me lang niet zo vast als Diablo 3 dat deed. Ik speel het wel elke dag eventjes, maar na een 3 kwartier ben ik het wel weer zat. Ik zit wel met smart op Hades 2 te wachten, maar als ik de berichten zo mag geloven wordt dat Q4 2024. Dat wordt een day 1 buy. Ook Spiderman 2 wordt hoe dan ook een aankoop, maar ik weet niet of dat vanaf dag 1 al zal zijn.

Wat mijn plezier in gamen wel terug geeft maar op een andere manier, zijn mijn kinderen. Die zijn momenteel enorm bedreven met Minecraft, en gamen in het algemeen. Het is super leuk om die jongens wegwijs te maken in de wondere wereld van het gamen, om ze vervolgens binnen een week het beter te zien doen dan ik :+
Zelf ben ik nooit echt van Minecraft geweest, zag de lol er niet van in, snapte het doel niet etc. En als je dan ziet wat die gasten allemaal bouwen en weten. Niet normaal. Het heeft mijn enthousiasme voor de game aangewakkerd en nu zijn we regelmatig met z’n drieën in multiplayer allerlei bouwwerken aan het maken. Ik op de PS5, oudste zoon op de PS4 en jongste zoon op de Switch. Super leuk.
Ook wat competitievere games als Rocket League spelen we nu af en toe met z’n drieën.

Ik ga het gevoel wat ik met de release en de jaren daarna van WoW heb gekregen waarschijnlijk nooit meer terug krijgen. Dat was magisch en ongeëvenaard, een game op die schaal, met die sociale interactie. Maar nu ik in een andere fase van m'n leven zit is het samen gamen met mijn kinderen toch ook wel heel erg speciaal en daar geniet ik met volle teugen van :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-06 07:36
VR inderdaad ook geprobeerd met een Oculus. Ik vond het erg tof, maar werd er helaas misselijk van :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Water_824
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBX_jPfcsEbpGVMG5ZRvutLkIl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xn9pwtI7ItaeBe8kHafWUkX0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djup_RO5lGmLU62e14pw9rZ_CV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVNX6oh3GyCmJ1YigFwD3Pcn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht van ik haal al mijn games er af en ga vlieg Games spelen!

En wat ik heb veranderd is dat ik gewoon een dartbord en dartpijlen heb gekocht, en yatzee en poker-kaarten
En een gitaar en keybord.
Je weet dan zeker dat het niet aan de graphics ligt en beelden en gameplay.

[ Voor 10% gewijzigd door Water_824 op 20-09-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:50

The Zep Man

🏴‍☠️

Een tip om gaming burnout te voorkomen, door de eigen backlog meer te waarderen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Hier ben ik de afgelopen weken achtergekomen! Helaas door ziekte verplicht thuis moeten blijven en niet kunnen werken.

Maar... dit heeft me wel de kans gegeven om games te spelen die al heel lang op mijn lijstje stonden. En ik kan nu echt weer genieten van een avondje gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Water_824
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:21
Deze post heeft niets te maken met dit topic

[ Voor 90% gewijzigd door Geronimous op 21-10-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grawler
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-06 19:03
Water_824 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:49:
Maar wat je er nog aan kunt doen is gewoon je Gaming PC/Laptop retour sturen naar de Mediamarkt
Webshop technische dienst.
Een technische dienst is echt een technische dienst.
Deze mensen hebben echt jaren lang hier voor gestudeerd om bij de technische dienst te werken.
Je denkt werkelijk dat iemand daar jarenlang voor studeert? Wat voor studie zou dit dan moeten zijn?
Namelijk ze hebben bij de Mediamarkt Webshop technische dienst speciale apparatuur om
je beelden en gameplay beter te maken.
Zelf kun je hier niet bij komen.
Alles waar zij bij kunnen, kun je zelf ook bij.
Dit retour sturen van je PC/Laptop is gewoon gratis en valt binnen de garantie.
Je hebt geluk gehad als dit een keer (onder coulance) door de Mediamarkt is geaccepteerd, maar het is zeker geen kwestie dit binnen de garantie valt. Al helemaal niet met een vage klacht als "het is niet wow".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiies
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:18
Ik kwam toevallig dit topic tegen en ik was ergens best opgelucht dat ik niet de enige ben die deze ervaringen deelt. Vroeger een flink aantal game-pc’s gebouwd en ik kreeg letterlijk de kriebels in m’n buik van enthousiasme als ik weer een nieuw onderdeel had besteld of een nieuwe game kon uitproberen. In een opwelling vorig jaar een PS5 aangeschaft (ook omdat een aantal vrienden weer besloten te gaan gamen), maar ik merk toch dat ik er niet meer zo geboeid door ben als eerst, ook al heb ik zo nu en dan best een uurtje tijd om ‘m aan te slingeren. Ik betrapte me er recent zelfs op dat bij het uitkomen van een nieuwe game ik opzocht hoe lang het duurt om deze uit te spelen, en als dit langer dan een X aantal uur was ik er niet eens aan begon. Een uurtje COD of iets dergelijks doe ik soms nog wel, gewoon omdat je dit na 10 minuten ook weer makkelijk afsluit, best bizar toch? Ik moet wel zeggen dat toen een maat van me recent onderdelen voor een dikke game-pc had gekocht en ik deze in elkaar mocht zetten het echt weer begon te jeuken om zelf weer zoiets aan te schaffen. Al denk ik dat dit meer te maken had met de kick van het bouwen zelf dan het gamen an sich. Meerdere mensen die zich hierin herkennen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WinterBase
tiies schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:54:
Ik kwam toevallig dit topic tegen en ik was ergens best opgelucht dat ik niet de enige ben die deze ervaringen deelt. Vroeger een flink aantal game-pc’s gebouwd en ik kreeg letterlijk de kriebels in m’n buik van enthousiasme als ik weer een nieuw onderdeel had besteld of een nieuwe game kon uitproberen. In een opwelling vorig jaar een PS5 aangeschaft (ook omdat een aantal vrienden weer besloten te gaan gamen), maar ik merk toch dat ik er niet meer zo geboeid door ben als eerst, ook al heb ik zo nu en dan best een uurtje tijd om ‘m aan te slingeren. Ik betrapte me er recent zelfs op dat bij het uitkomen van een nieuwe game ik opzocht hoe lang het duurt om deze uit te spelen, en als dit langer dan een X aantal uur was ik er niet eens aan begon. Een uurtje COD of iets dergelijks doe ik soms nog wel, gewoon omdat je dit na 10 minuten ook weer makkelijk afsluit, best bizar toch? Ik moet wel zeggen dat toen een maat van me recent onderdelen voor een dikke game-pc had gekocht en ik deze in elkaar mocht zetten het echt weer begon te jeuken om zelf weer zoiets aan te schaffen. Al denk ik dat dit meer te maken had met de kick van het bouwen zelf dan het gamen an sich. Meerdere mensen die zich hierin herkennen?
Heel herkenbaar. Gamen was voor mij m'n grootste hobby, kon er uren mee bezig zijn, maar tegenwoordig ben ik verrast als een game me een paar uur weet te boeien. Ook veel meer moeite dan vroeger om nieuwe games te proberen. De aanschaf van een Steam Deck heeft er wel voor gezorgd dat ik weer iets meer speel omdat ik daarmee overal in huis kan gamen zonder me af te zonderen van de rest van het gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
Klein schopje.

Na een korte periode waarin ik wat games op een nieuw gebouwde PC heb gespeeld (niet eens uitgespeeld) zit ik momenteel weer in een soort van gaming-dip. Elke game die ik opstart sluit ik net zo snel weer af. Enige game die ik eigenlijk altijd wel even kan spelen is Forza Horizon 5. Vroeger was dat BF4 op de PS4.

Hebben jullie games waar je op terugkomt als andere games niet weten te boeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
com2,1ghz schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:20:

Gaming was vroeger ook een niche markt. Lekker op game specifieke forums actief zijn waar iedereen dezelfde passie deelt. Wist je nog dat je een nerd was toen je zei dat je een gamer was? Tegenwoordig doet iedereen het. Dat maakt het ook minder spannender allemaal.
Instant gratification is ook een ding. Zeker met de opkomst van social media ben je heel snel op hoogte van alle ontwikkelingen waardoor je er ook snel op uitgekeken bent. Games liggen binnen handbereik en vaak ook een kopie van elkaar. We zijn er ook een beetje op uitgekeken.

Single player games zijn tegenwoordig meer een film/verhaal dan een spel. Alles is zo scripted dat je geen vrijheid krijgt om iets op je eigen manier te doen. Dan moet je een bepaalde vijand afmaken en ga je gegarandeerd dood omdat het bij de script hoort. En krijg je weer cinematics dat het een onderdeel van het verhaal is.
Tja...

- Als je teveel nerd bent wordt je ontslagen omdat mensen er niet tegen kunnen.
- Mensen zijn amper in staat om een probleem op te lossen in games.

Heb jij wel eens naar de reacties gekeken onder elk nieuwsbericht? er zitten mensen die 20 jaar lang en op hoger onderwijs nog steeds de basis niet weten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21:37
WinterBase schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:42:

Ik niet. Het enige wat werkt een tijdje helemaal niet gamen. Maand of twee, drie niet.

Vervolgens komt er vaak wel weer iets op mijn radar. Dan ben ik weer een tijdje actief totdat de interesse weer weg is omdat ik het heb uitgespeeld of er op uit ben gekeken.

Zit nu ook weer in zo'n fase. Na Super Mario Wonder eigenlijk niets meer aangeraakt.

Vandaag toevallig een filmpje in mijn Youtube
feed over de ontbreken van de magie in de huidige generatie consoles. Wel een beetje tenenkrommend (typische youtube stijltje), maar de analyse is wel aardig. Weinig echt nieuwe games, consoles zijn tegenwoordig veredelde pc's met updates en qua interactie (online) is het allemaal erg sober.

Voeg mij toe op NSO: SW-7515-1623-5706

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsympatico
Het probleem voor mij is geen Motorstorm op de ps5 das echt een doodsteek voor mij,
Ik heb de ps5 al maanden niet meer aangeraakt, spijtig en nog altijd geen nieuwe grand theft auto en zal ook niet komen pas op ps6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:38
ik ben al sinds ik mij kan herinneren een gamer/nerd voor de buitenwereld..

Toen ik 10 a 11 was begonnen met World of Warcraft samen met mijn vader, Daarvoor/tussendoor nog runescape, en na WoW ben ik met League of Legends gestart. Allemaal tussen deze periode's door heb ik samen met wat vrienden nog veel Medal of Honor Allied Assault gespeeld (online) Lord of the Rings battle for middle earth.
en ook veel Call of duty's/zombies etc.. En heb nog een verdwaalde periode met een leuk groepje ongeveer 1.5 jaar fortnite gespeeld :D

Wat ik nu merk, is dat ik heftig snak naar ''relatief'' eenvoudig en dingen die ik weet te herkennen. Ik heb geen zin om constant nieuwe games te willen/moeten ontdekken ..

Toen Oldschool runescape hun 2007 servers weer open gooide, ging ik dat als ik een gek spelen, en kom hier nog wel eens naar terug.
WoW classic in 2019 zelfde verhaal. Rond Cata/panda gestopt met WoW, en heb laatste 3/4 jaar lekker Classic tot Wotlk weer opnieuw gespeeld. En nu zitten ze weer bij Cata en ben ik weer gestopt.
League of legends speel ik nu al een jaar of 14 op en af. Skip af en toe een seizoen, maar de basics van t spel blijven natuurlijk bij. Daar vind ik bijv t bijleren van alle nieuwe champs vaak niet leuk. Kost te veel moeite, ik snap t ''oude vertrouwen'' Dus speel een beetje de paar champs waar ik mij comfortabel bij voel al ongeveer 10 jaar :D

Ik speel al jaren met een vast groepje mensen WoW/League..
Maar die zijn al snel uitgekeken en gaan allemaal om de maand nieuwe spellen kopen, proberen en spelen. Ik ben daar mee gestopt met joinen, dus zit soms maandje alleen te gamen, vervolgens komen al die gasten weer terug naar League nadat ze weer voor 100de euro's spellen hebben gekocht, ongeveer 10/15/20 uur gespeeld te hebben en dan nooit meer aan te raken.

Ben zelf een super grote Harry potter fan, alle boeken 100x uitgelezen, films allemaal gezien, verzamel wat objecten. Was helemaal hyped over die nieuwe game. Toen t uitkwam, heb ik hem gekocht voor 70 euro ofso dacht ik, heb t 5 uurtjes gespeeld, maar vind t allemaal maar lastig en ingewikkeld. De zin/tijd om het spel te leren, snappen hoe t werkt... Voor mij is dat niet echt weggelegd..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:29
Klein schopje.

Na een korte periode waarin ik wat games op een nieuw gebouwde PC heb gespeeld (niet eens uitgespeeld) zit ik momenteel weer in een soort van gaming-dip. Elke game die ik opstart sluit ik net zo snel weer af. Enige game die ik eigenlijk altijd wel even kan spelen is Forza Horizon 5. Vroeger was dat BF4 op de PS4.

Ik heb geen games waar ik steeds op terugkom, maar wat voor mij goed werkt is kortere games oppakken en die uitspelen. Recentelijk waren dat bijvoorbeeld Dredge en Cocoon. Fijne games om 'even' op te pakken zonder dat je een complex verhaal of uitgebreide controls kwijt bent als je een tijd niet gespeeld hebt.

En als je geen zin hebt om te gamen, gewoon een poosje niet doen. Ik heb me heel vaak geforceerd om een spel (of gamen in het algemeen) weer leuk te vinden, en het heeft voor mij nooit gewerkt. De zin komt vanzelf weer. Of niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rupus
  • Niet online
Dat blijft voor mij dan toch Fortnite.

Ik ben een shooter fan. De eerste games waarmee ik ben begonnen met gamen waren de eerste Wolfenstein en de eerste Doom games. Daarna de Quake games, en Unreal Tournament. Ook altijd veel lol gehad aan MMO's als Everquest, Dark age of Camelot, Lord of the Rings Online.

Als ik nu echter een MMO start met een bestaand character of een nieuw character dan zucht ik al meteen bij de gedachte om quests te moeten gaan doen.

Fortnite is gewoon lekker starten en gaan. Ik heb andere shooters geprobeerd zoals Apex Legends of Overwatch, maar ik vind al die heroes met hun special abilities en strenghts en weaknesses die je uit je hoofd moeten leren, welke hero goed is in het counteren van andere heroes, allemaal maar onnodig moeilijk doen. Ik wil gewoon niet teveel moeten nadenken, lekker achterover leunen en wapens en items verzamelen, en knallen wanneer je iemand tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
AreVeeDee schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:36:
[...]

Ik niet. Het enige wat werkt een tijdje helemaal niet gamen. Maand of twee, drie niet.

Vervolgens komt er vaak wel weer iets op mijn radar. Dan ben ik weer een tijdje actief totdat de interesse weer weg is omdat ik het heb uitgespeeld of er op uit ben gekeken.

Zit nu ook weer in zo'n fase. Na Super Mario Wonder eigenlijk niets meer aangeraakt.

feed over de ontbreken van de magie in de huidige generatie consoles. Wel een beetje tenenkrommend (typische youtube stijltje), maar de analyse is wel aardig. Weinig echt nieuwe games, consoles zijn tegenwoordig veredelde pc's met updates en qua interactie (online) is het allemaal erg sober.

[YouTube: What Happened to the 9th Generation?]
Erg goed filmpje, kan me er helemaal in vinden helaas haha! Gelijk even geabonneerd op zijn kanaal :)
easygoingfox schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:31:
[...]
Ik heb geen games waar ik steeds op terugkom, maar wat voor mij goed werkt is kortere games oppakken en die uitspelen. Recentelijk waren dat bijvoorbeeld Dredge en Cocoon. Fijne games om 'even' op te pakken zonder dat je een complex verhaal of uitgebreide controls kwijt bent als je een tijd niet gespeeld hebt.

En als je geen zin hebt om te gamen, gewoon een poosje niet doen. Ik heb me heel vaak geforceerd om een spel (of gamen in het algemeen) weer leuk te vinden, en het heeft voor mij nooit gewerkt. De zin komt vanzelf weer. Of niet :)
Dankje, inderdaad een goed idee om weer eens wat korte games te spelen. Ga die twee titels in ieder geval eens checken. Vorig jaar heb ik me heel goed vermaakt met Vampire Survivors en Brotato omdat ik ze zo kon oppakken. Als ik een game niet gelijk door blijf spelen en na een paar maanden verder wil gaan ben ik vaak de controls kwijt en het verhaal al helemaal :+

En misschien moet ik inderdaad een tijdje niet gamen. Maar dat voelt wat gek als het al +/- 25 jaar je hobby is. Wellicht hoort het bij ouder worden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:30
Ik game ook niet meer dagelijks. Het is weer iets meer geworden nadat ik van een RTX 2080 naar een RTX 4090 ben overgestapt. Het is ook niet meer als vroeger in mijn jeugd, en toen kon ik echt paar uurtjes per dag gamen. Ik gamede dagelijks met vrienden en klasgenoten.

Ik doe Call of Duty, Battlefield en Age of Empire II HD en Microsoft Flight Simulator 2020 Deluxe Premium uitvoering

Ik game wel nog steeds maar niet dagelijks meer.

Ik kocht veel meer games en tegenwoordig niet vaak meer. Zo is mijn nieuwste Call of Duty uit 2023 en Battlefield 2042. Ik wacht nog met het kopen van de nieuwste reeks Call of Duty of andere games

[ Voor 40% gewijzigd door Van der Berg op 27-05-2024 16:52 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

AreVeeDee schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:36:
[...]

[YouTube: What Happened to the 9th Generation?]
Hee, die zag ik ook! En inderdaad behoorlijk eens. Echt goede games zijn er nauwelijks meer. Ik heb sinds een tijdje als dertiger ook weer een game PC. Was leuk om te bouwen, en het lukt me ook wel regelmatig om een avondje lekker door te spelen. Natuurlijk ben je ouder en heb je minder mogelijkheid en zin om heel lang of veel te gamen - dat geldt voor mij in ieder geval wel. Desalniettemin heb ik het idee dat games echt daadwerkelijk slechter zijn dan vroeger. Ik heb mijn oude Steam account die ik een jaar of 10 niet meer had aangeraakt eens uit de sloot getrokken. Games als Assassins Creed 2, Burnout Paradise, Dirt 2 en Mass Effect waren toen echt mijn favorieten. In mijn herinnering heb ik daar zo honderden uren in gestoken, maar niets is minder waar. Eerder 10 of 20, met her en der wat uitschieters. Ze waren gewoon een stuk minder uitgebreid dan een AC: Valhalla of Forza Horizon 5 van tegenwoordig. Minder filler content, minder steile leercurve, minder zooi om te verzamelen, en (relatief) meer gameplay en verhaal.

Ik speel nu zo af en toe Battlefield tussen de vaak wat kortere games door, maar dat vind ik eigenlijk ook te uitgebreid - geef me lekker wat minder keuze qua wapens e.d. Neem Stray, Spider Man Remastered, of (nu net nieuw) Hellblade 2. Ik hoef niet alles te verzamelen en sleep mezelf gewoon lekker door het verhaal heen. Veel leuker dan die enorme "AAA" games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik weet niet of het al benoemd is, maar ik denk dat de financiële situatie ook een hoop 'kapotmaakt'.

Daarmee bedoel ik dat we nu de leeftijd hebben bereikt dat we alles kunnen kopen in de gamewereld. vroeger waren consoles en spellen te duur en bijna onbereikbaar. het voelde net een relikwie als je het in huis had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:27
Van der Berg schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:44:

Ik kocht veel meer games en tegenwoordig niet vaak meer. Zo is mijn nieuwste Call of Duty uit 2023 en Battlefield 2042. Ik wacht nog met het kopen van de nieuwste reeks Call of Duty of andere games
Hier moest ik om glimlachen. Mijn nieuwste Call of Duty is CoD2 :P

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Farabi schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:58:
ik weet niet of het al benoemd is, maar ik denk dat de financiële situatie ook een hoop 'kapotmaakt'.

Daarmee bedoel ik dat we nu de leeftijd hebben bereikt dat we alles kunnen kopen in de gamewereld. vroeger waren consoles en spellen te duur en bijna onbereikbaar. het voelde net een relikwie als je het in huis had.
Dit. Ik ben opgegroeid met shareware. Heb nog betaald aan bedrijven die gratis shareware games op diskette zetten en het zo verkochten. Wat moest je, dit waren de dagen voor internet. Het werd een tikje eenvoudiger toen er tijdschriften kwamen waar je een diskette bij kreeg.

Als je iets nieuws had dan speelde je het helemaal dood maandenlang totdat er iets nieuws langskwam. Helemaal als je een commercieel spel kocht; je betaalde
100 gulden minimaal in een tijd dat dat veel meer geld was dan nu. Mijn eerste game was Hellcats over the Pacific in 1993. Kostte me 50 Britse pond. Omgerekend naar nu is dat 156 euro (!). You better got your money’s worth. Nu koop je bij de Steam sale voor een tientje een hele game library.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Farabi schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:58:

Misschien, ik denk wel dat dit met films en Netfilx zo werkt.

Voor games, ik speel geen dure games. De enige a titel die ik speel is Cities Skylines en dat is al twijfelachtig misschien of het een a titel is ;) Ik speel die via Microsoft op Gforce Now, dus die heb ik niet gekocht. Alle andere games die ik speel kosten onder de 20 euro in een aanbieding (vaak onder de 15 of zelfs maar 10 euro), Timberborn nu veel (en veel is een of twee keer per week :p ), Mon Bazou, Thief Simulator (2), Beam NG, Contraband Police, Arcade Paradise.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Dr. Strangelove schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:18:
[...]

Dit. Ik ben opgegroeid met shareware. Heb nog betaald aan bedrijven die gratis shareware games op diskette zetten en het zo verkochten. Wat moest je, dit waren de dagen voor internet. Het werd een tikje eenvoudiger toen er tijdschriften kwamen waar je een diskette bij kreeg.

Als je iets nieuws had dan speelde je het helemaal dood maandenlang totdat er iets nieuws langskwam. Helemaal als je een commercieel spel kocht; je betaalde
100 gulden minimaal in een tijd dat dat veel meer geld was dan nu. Mijn eerste game was Hellcats over the Pacific in 1993. Kostte me 50 Britse pond. Omgerekend naar nu is dat 156 euro (!). You better got your money’s worth. Nu koop je bij de Steam sale voor een tientje een hele game library.
Bij de sigarenwinkel had je van die mediashare CD's, stond echt van alles op en als je geluk had was er ergens een verstopt mapje met ultra-soft-porn.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

JDx schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:31:
[...]

Bij de sigarenwinkel had je van die mediashare CD's, stond echt van alles op en als je geluk had was er ergens een verstopt mapje met ultra-soft-porn.
Shareware zat ook bij tijdschriften. Ultra-soft-porn weet ik niet, dat was in die tijd nog gewoon op tv (Duitse tv) :p

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Dat was al weer een paar jaar verder, toen je CD-ROMs kreeg. Daarvoor waren het diskettes. Je zou je verbazen over hoeveel interessante programma’s ze op een enkele HD diskette wisten te persen. Ik keek daar elke maand reikhalzend naar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Mooie tijden.

Hebben we al een soort opsomming van redenen of zelfs conclusie?

Worden we oud? Was vroeger echt alles beter?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:06
Ik game nog wel nagenoeg iedere dag, maar merk dat langere games toch veelal blijven liggen.
Speel iedere dag Overwatch 2 en andere momenten Diablo IV. Daarnaast heb ik pas Helldivers 2 gekocht en meteen de eerste keer 2 potjes samen met iemand gedaan. Erg vermaakt.

De PS5 en XSX blijven eigenlijk al een tijdje uit. De Nintendo Switch wordt wel regelmatig gebruikt en ik heb mijn Steam Deck weer gevonden. Maar speel daar dan meer korte spelletjes op en D4 staat er ook op. Daarnaast ook nog veel emulatoren.

Wat ik ook merk is dat spellen vaak te druk zijn en natuurlijk ook erg mooi, maar dat werkt vaak ook nog tegen. Geef mij maar de spellen van vroeger. Wat me op het volgende punt brengt. Ik ben nog steeds bezig met mijn backlog door te spelen. Er zitten zeker pareltjes tussen en ook spellen die ik vroeger met cheats wel uit heb gespeeld en nu lekker zoals het hoort. Maar wel op easy of story mode. Alles hoger interesseert me echt totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:18

PB-powell

Mr. Laziness

Van der Berg schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:44:
...

Ik doe Call of Duty, Battlefield en Age of Empire II HD en Microsoft Flight Simulator 2020 Deluxe Premium uitvoering

...
Tip, koop de Definitive Edition van Age of Empires 2. Die is zoveel mooier en beter met meer QOL features dan de HD versie. Hij komt regelmatig in de aanbieding en dan kan je het spel zelf voor een leuk prijsje op de kop tikken. De uitbreidingen heb je niet nodig om te spelen, ook niet online als je dat zou willen. Die bieden meer campaigns en civs die je anders niet kan spelen.

OT: laatste tijd ben ik juist weer erg druk met gamen, voornamelijk Stardew Valley en de nieuwe 1.6 update. Dit is mijn eerste echte poging tot perfection en ben al zo ver dat ik dat nu ga/wil halen ook :). Maar dat gaat nog wel de nodige uurtjes kosten. Wat ik overigens niet doe is elke avond gamen, want dan ben ik het na 3 avonden wel zat. Ik wissel avonden af met andere hobbies/activiteiten zodat alles 'fris' blijft.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:13:
Dat was al weer een paar jaar verder, toen je CD-ROMs kreeg. Daarvoor waren het diskettes. Je zou je verbazen over hoeveel interessante programma’s ze op een enkele HD diskette wisten te persen. Ik keek daar elke maand reikhalzend naar uit.
Ja, de diskettes heb ik ook nog wel gekend. En gaatjes in gemaakt dat ze dubbele opslag hadden, maar dat was nog op de computer van mijn ouders ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 17:47
Tijd om oude spellen te gaan spelen dan?

Ik speelde laatst online ergens Command & Conquer deel 1, dat was weer eens fijn :)

Ik denk inderdaad ook dat het het relatieve is, ten opzichte van wat wij hadden. Of niet hadden. Mijn kind speelt Fortnite, heeft daarnaast een groepsoproep openstaan op een ander device om de strategie te bespreken.

Ik keek op mijn 286 met Wolfenstein naar het harde schijf ledje, als die knipperde kwam er iemand in beeld.

Met meerdere personen gamen? Dan eerst vader lief aankijken om de hele meuk (big tower) er naartoe te rijden. Dat maakte het multiplayer direct een LAN party. Die sfeer mis ik inderdaad.

Vandaar dat ik heb voorgesteld een ouderwets-achtige LAN party te gaan houden met een eigen Minecraft of Fortnite server, die ben ik met het kind aan het inrichten, in de hoop dat ze daar wat van meekrijgt.

Los van games; altijd alles overal ter beschikking hebben op je device is ontzettend efficiënt en makkelijk, maar het doet ook afbreuk aan dingen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-06 14:09
Hier het plezier ook nagenoeg weg, vroeger kon je dagenlang op je slaapkamer gamen. Nu we wat ouder zijn, blijft de ps5 soms paar week uit. Laatste paar dagen wel weer iets vaker, maar hangt ook beetje van het weer af. Maar de games boeien me ook niet meer zoals toen, nu koop ik ook bijna geen games meer. Ja alleen in de aanbieding dan. Dus de triple a games, speel ik wanneer ze te betalen zijn.

Nu bezig met de The plague tale (2), speelt lekker weg. Wel wat traag, maar kan ik rustig op mijn gemak spelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

G.Scholtens schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:38:
Hier het plezier ook nagenoeg weg, vroeger kon je dagenlang op je slaapkamer gamen. Nu we wat ouder zijn, blijft de ps5 soms paar week uit. Laatste paar dagen wel weer iets vaker, maar hangt ook beetje van het weer af. Maar de games boeien me ook niet meer zoals toen, nu koop ik ook bijna geen games meer. Ja alleen in de aanbieding dan. Dus de triple a games, speel ik wanneer ze te betalen zijn.

Nu bezig met de The plague tale (2), speelt lekker weg. Wel wat traag, maar kan ik rustig op mijn gemak spelen
Ik kon ook uren rondwandelen in Under a Killing Moon, snapte voor de helft niet wat er gebeurde, maar videobeelden op je PC was echt wow, alles is al een beetje done. Vind alleen multiplayer nog leuk, maar vaak ook door onderling slap te lullen, misschien als er echte AI komt in single player games dat alles altijd anders is dat het weer leuker wordt.

Bijvoorbeeld een GTA waar de hele wereld pas wordt gegenereerd als jij het spel begint en dat je ook buiten de map verder kan en dat karakters ook echt leren en rare dingen doen die niet vooraf zijn geschreven.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoeliJoeli
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:51

CoeliJoeli

Gamer

Interessante topic!
Zelf game ik nog met veel plezier, alleen heb ik minder tijd om te gamen. Wat ik wel merk is dat de 'magie' van vroeger er een beetje af is. Waar je uren in één spel kwijt kon, heb ik nu meer de neiging om het verhaal alleen uit te spelen (eventueel platinum trophy / all achievements als het niet teveel tijd kost).
Denk dat de 'magie' vooral is dat spellen niet meer vernieuwend zijn, ten opzichte van het eerste spel dat je in een genre hebt gespeeld.

Als voorbeeld Elder Scrolls IV : Oblivion. Mijn all time favorite game. Het moment dat je in een open world terecht komt was voor mij de magie waardoor ik meer open world games ben gaan spelen. Voor mij heeft geen enkel open world game deze magie weten te evenaren, wat niet betekend dat het slechte of kwalitatief slechte games zijn. Deze games zullen voor andere mensen wel die magie geven die ik met Oblivion heb ervaren.

Twitch.tv/coelijoeli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Mog schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:16:
Mooie tijden.

Hebben we al een soort opsomming van redenen of zelfs conclusie?

Worden we oud? Was vroeger echt alles beter?
Het is een combinatie van factoren. Dat kan ook nog eens persoonlijk zijn. Vroeger was niet alles beter, maar hadden we veel soorten games of gameplaymechanics die we nu hebben nog niet gezien. De afgelopen 20-30 jaar hebben we ons dus steeds kunnen vermaken met nieuwe IP's, gamesoorten en gameplay. Dat heeft deels te maken met techniek en deels met de veel hogere budgetten van games. We worden ook ouder, waardoor er andere interesses zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik gamen minder leuk vind. Heb me echt helemaal als een kind verloren in bijvoorbeeld Elden Ring. Prachtig vond ik dat. Dus het kan wel, maar ontwikkelaars spelen op safe. We krijgen games, gameplay en IP's die we al tig keer gezien hebben.

En vooral dat laatste is wel een probleem. De grote studio's moeten blijkbaar grote games maken. Dat kost enorm veel tijd en echte innovatie is een te groot risico. Dus krijgen we een remake of de 6e iteratie van meer van hetzelfde. Ik zou toch ook graag zien dat Sony en MS in durven zetten op kleinere games naast de blockbusters (maar blijkbaar verkoop je daar geen consoles mee). Ik heb me ook kostelijk vermaakt met games als Dave the Diver, Vampire Survivor, de meeste games van Housemarque en een Ori and the will of the Wisps.

[ Voor 32% gewijzigd door Hulleman op 28-05-2024 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:14

Vrijdag

De Zwarte

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:13:
Ik ging vroeger regelmatig naar de Zwarte Markt Beverwijkse Bazar. Daar had je her en der (later kwam er een heuse computerhal) standjes met veel shareware spellen op een 3,5"floppy. Vaak van Apogee, iD, EA, Activision meen ik mij te herinneren.

Cosmo, Wolfenstein, Keen, Jill of the Jungle, Hocus Pocus, Hexen, Heretic, Mortal Kombat.... de lijst is eindeloos met jeugdsentiment.

Er waren natuurlijk ook computerbladen, maar die waren voornamelijk op de technische kant gericht. Later kwam er wel PC Zone, dat vond ik fantastisch. Daar zat zelfs een cd-rom bij (en later een dvd, waardoor de prijs omhoog moest).

Ach, mooi was die pre-internet-is-overal-tijd.

Tegenwoordig heb je een vrijwel eindeloos aanbod van spellen. Overal en altijd kan je gamen als je wil. En van puisterige, sneue, sociaal gemankeerde witte nerd is gaming tegenwoordig voor hipsters en influencers. Daarnaast zijn de gamers die in de jaren 80/90 (en eerder) ouder geworden en hebben (als het goed is en ze betere carrièrekeuzes gemaakt hebben dan ik) ook meer te besteden.

Dit overweldigende aanbod zorgt mijns insziens ook voor een gevoelswaarde devaluatie. Spellen zijn gewoon fastfood geworden. Als het niet elke vijf minuten een dopaminerush geeft is het al snel "saai, duurt lang, next". Want het kost toch vrijwel niks meer tegenwoordig.

Was het vroeger beter? Wellicht. Het was vooral anders en je moest er meer moeite voor doen. Wellicht dat die factor ook flink meeweegt in het waarderen van wat je hebt, na bloed zweet en tranen gespaard te hebben.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-06 14:09
Denk niet zozeer dat de game nu beter of anders zijn als toen.
Toen was alles gewoon nieuw en keek je er naar uit. Fysiek naar de winkels / beurzen om net die ene game te zien of te bemachtigen.

Als je tijd had in de winkels de games spelen op de demo consoles. Onderling de crazybytes / twilgihts cd's uitwisselen of nog floppy's van elkaar kopieeren. Gewoon een hele andere tijd.

Tuurlijk worden er nog wel top games gemaakt, maar voor de "oudere" generatie is het gewoon niet meer zoals nu.

Online kan je al zoveel vinden qua revieuws en / of demo's. Toch anders dan ouderwets de PU lezen of wat dan ook.

Wil je het testen, even nzb downloaden en hoppa en weer door.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik kwam net deze Twitter thread tegen van Jacob Navok (former Director of Business van Square-Enix) die uitlegt hoe de gamesindustrie veranderd is sinds 2015. Hij noemt het de Fortnite-ization van de gamesindustrie. Traditionele AAA games hebben het lastig, een paar F2P games schudden het geld uit de zakken van consumenten.

Omdat threads op Twitter zo vervelend lezen hier het hele verhaal:
As a reminder I reported to two CEOs of Square Enix for the better part of a decade and ran a subsidiary. I also correctly predicted last year that Square Enix was going to break exclusivity. I'll note I have no confidential information that I'm basing my arguments on.

To start, we need to look at decisions made on the titles under development within the lens of 2015-2022, not the lens of 2023. For example, FF16 would have started pre-production prior to the release of FF15, which was released in 2016.

This is a pre-Fortnite era. Budgets for FF7 Remake and into Rebirth would have been around this period too. This is important to note and we will get back to it.

There's a misunderstanding that has been repeated for nearly a decade and a half that Square Enix sets arbitrarily high sales requirements then gets upset when its arbitrarily high sales requirements fail to be met.

This was not true when I was there and is unlikely to be true today.

Sales expectations generally come from a need to cover the cost of development plus return on investment.

If a game costs $100m to make, and takes 5 years, then you have to beat, as an example, what the business could have returned investing $100m into the stock market over that period.

For the 5 years prior to Feb 2024, the stock market averaged a rate of return of 14.5%. Investing that $100m in the stock market would net you a return of $201m, so this is our ROI baseline.

Can the game net a return higher than this after marketing, platform fees, and discounts are factored in?

This is actually a very hard equation though it seems simple; the $70 that the consumer pays only returns $49 after 30% platform fees, and the platforms will generally get a recoup on any funds spent on exclusivity meaning until they are paid back, they will keep that cash. Plus, discounts start almost immediately.

Assume marketing expenses at $50m, and assume that you're not going to get $49 but rather an average closer to $40 given discounts, returns and other aspects. Now let's say in that first month you sold 3m copies with $40 net received (we will ignore the recoup). You need to surpass $254m to make expectations. (That's $100m + $101m in ROI baseline + $50m in marketing).

At 3m copies with $40 per copy received, you've only made $120m. You're far off.

From the statements made, it will take FF16 eighteen months to hit expected sales. (I used the stock market as an example but actual ROI should be higher than stock market averages).

The sales figures required aren't wild expectations; the number of copies sold were too low. And my numbers are actually much lower than realities (game dev costs are probably 2x as high, and marketing is also likely 2x as high, and this makes ROI requirements higher too).

But that's not even the core of the problem, this is just me proving that expectations aren't set immodestly.

The core of the problem is that the budgets were set in a period where the expectation was that audiences would grow.

Total audience growth was a reasonable expectation in the 2015-2022 era and still is today. Not only had the industry grown significantly each year, but each day that new generations were coming of age, they were coming of age as gamers. Meaning that your total addressable population should be increasing and you should be increasing your revenue.

What's happened? Not just to Square Enix, but to the industry as a whole? Audience behavioral patterns are radically different than expected in 2015. Remember, I said 2015 was pre-Fortnite.

The way it used to work was that you'd pick your release date similar to a Hollywood movie, stick to it, and consider the competition to be the titles releasing the weeks before and after.

We would look at a Hitman or a Deus Ex release and consider whether there was a Call of Duty or Assassin's Creed coming out around that time, assuming that gamers had X amount of money to spend and Y amount of time, and that if we wanted to get the full sticker price (remember, discounts eat into cash received and also at that time, used disc sales were $0 cash received) we needed to get as many sales in the first two weeks as possible.

At that time, as a gamer, once you finished the most recent game you were on, you moved onto the next. You were looking for your next title once you finished the prior one. We wanted one of our titles to be the next title you bought to fill your gamer needs.

This world radically changed in the last 6 years.

Earlier this month Kotaku had an article called "9 Great Games We Can't Stop Thinking About." There's a surprise 10th slide, and that is Fortnite.

@ZwiezenZ writes in the article: "And once again, another weekend arrives and I realize that I'll be spending most of it playing Fortnite. I'm very close to maxing out both my battle pass and Festival pass, so that's the plan.

I hate how deep Fortnite has its hooks in me–to the point where I'm choosing to play it over brand-new, cool-looking video games–but I can't help it. I must finish these damn passes, get all the rewards, and earn the right to play other stuff. Well, until the next season starts up and I once again return to Fortnite to drop in and level up all over again. It's sick. I hate myself. I can't wait to play more this weekend."

This is indeed the point. Square Enix are not competing against just the latest new installments, they are competing against every F2P online game that is constantly adding content and getting more robust over time.

The assumption was that people would jump between products when they finished one. But, as you know, F2P games like Fortnite or Warzone are evergreen, they never get old. They are always updating with new content and experiences. They can continue for decades. Candy Crush has had its best years ever the last few years. And companies like Epic can continue to invest back into the products to make them better, creating even higher barriers to entry for competitors.

The game industry is still growing in revenue but that revenue is increasingly captured by fewer live services games that are generating a level of stickiness seen in social media companies. There are reasons there are very few competitors to Facebook. Once the network effect starts, it can keep going for a long time. Since Instagram (also FB), the only real competitor in an entire decade that showed up and could quickly reach 1bn+ people was TikTok. And this is in a trillion dollar valued industry.

I expect Fortnite, Roblox, Warzone, and similar products to continue to grow revenue. Meanwhile, put yourself in an older gamer's shoes: if you're a gamer with disposable income but less free time, and you have the choice of paying $70 to play 100 hours in FF16 or to just continue playing Fortnite with your friends for free, you'll wait to see the FF16 reviews before you decide whether to switch off FN.

In other words, your switching costs (how good a game is, how exciting it needs to be) are now substantially higher than when you'd finish the latest Assassin's Creed and look for the next title to fill your time, because you’re awash with content options. Fortnite doesn't end.

This is the reason we see trends where games are either spectacular 10/10 successes, or disasters, with little in between; there is no "next hit" being searched for in many cases. And this polarization makes risks higher, and costs higher too (we will get to this in a moment.)

Now if you're a younger gamer in your teens, you may not even be thinking about FF. If you are 13 years old now, you were 5 years old when the last mainline FF, FF15, came out.

Your family may not own a PS5 and you may not care. You're satisfied with Fortnite or Roblox or Minecraft with your friends on your phone or laptop. I'm not say that this is the case for everyone. But it is certainly a trend.

The old AAA franchises do not seem to be converting the younger generations that the industry was counting on for growth, and instead F2P social games on mobile are where they spend their time.

This is the reason every publisher chased live service titles; audiences clearly gravitated toward them, and profits followed in success. (It is surprising that Square Enix, which had successful F2P live service mobile titles in Japan, left the AAA live-service attempts to Eidos rather than try to build those products in Japan, but dissecting this problem would likely require an entirely different thread.)

Regardless, the Fortnite-ization of the industry was not entirely predictable in 2015 when budgets were being planned. Even after FN came out and well into the Covid period it felt like industry growth was pulling all ships forward, not just a handful. But that isn't what happened.

Now we have to get to the cost of development. Asset generation, motion capture, textures, animation, engineering, infrastructure are incredibly expensive. Making games costs a lot of money. The recent layoff wave is generally a consolidation toward a new expected sales average in the number of titles being produced, not the cost of an individual title, which is going to continue to increase. (Spider-Man 2 cost $380m!)

Development costs have gone up, and switching costs of the consumer has gone up, and as a result companies have to invest even more because it has to be a 10/10 or gamers will stick to Fortnite. (I don't literally mean FN, but similar types of products.)

Meanwhile, FF7 Rebirth, which has a 92% Metacritic rating, can't get the sales it needs (though that's also complicated due to it being a sequel.) These factors mean the status quo must change.

There are three levers you can pull to make the equation work for return on investment at a game company. You can decrease costs, increase price, or increase audience size. As noted, any non-service game is having trouble increasing audience size. Meanwhile, on the cost side, inflation is up, salaries are up, and consumers require sophisticated, beautiful products to get them to fork over cash rather than keep playing F2P titles.

It is true that there are many smaller games or less beautiful games that generate audiences and are profitable. But something like Balatro is not a good example to point to. It's made by one person. AAA games can take hundreds, thousands of people to make. A single person making $2-3m in sales is life changing, a hundred people trying to split that is not enough money. And products like Balatro are lightning in a bottle, you can't generally capture that twice, and there are hundreds of thousands of competing products on Steam or App Stores that fail for every Balatro.

This leaves only price left as a lever to pull. Since the price of games hasn't substantially increased, relative to inflation, package disc games have gotten cheaper over the last two decades. The assumption was that this was okay because the audience size would grow instead of price. But the audience went to the platform titles.

Prices for packaged disc games will go up. Game companies have no choice, it is the only lever left. Just look at Kotaku's article about GTA6’s price point from this week.

You're also seeing this trend with Ubisoft's Star Wars game.

It's not because game companies are penny pinchers looking to fleece their users. It's because this is the only path left to make non-F2P service titles workable in the AAA space given cost and competition.

Something has to give; if SQEX can’t get its cost of dev down (it will go further up) and is getting good reviews but isn’t increasing audience, they and the rest of the publishers are going to have to increase price point. Otherwise live service titles will be all we have left.

There's another path that I can think of, which is increasing the take rate. If publishers can capture more of the platform side revenue, they can moderate price point increases while capturing a better return on investment because they'll be capturing say $50 or $55 out of $70.

@TimSweeneyEpic knows this which is why he's fighting the good fight on platform fees, both at EGS and with the app stores, to open up PC and mobile ecosystems.

This is also why you'll see MS and others take advantage of his fight and start their own app stores. (You would think MS would chip in for Epic's legal fees given they're capturing the benefits with no risk!)

But this path will take time, and is very hard on consoles, where the AAA publishers make a lot of their money, so expect price increases to still be the norm.
Samenvatting (Chat GPT): De thread bespreekt de financiële uitdagingen waarmee Square Enix en de bredere gamingindustrie worden geconfronteerd, en belicht de veranderende markt van 2015 tot 2022. De auteur stelt dat de hoge verkoopverwachtingen van Square Enix niet willekeurig zijn, maar gebaseerd op noodzakelijke rendementen op investeringen. Bijvoorbeeld, als een game $100 miljoen kost om te ontwikkelen over vijf jaar, moet het hogere opbrengsten genereren dan potentiële aandelenmarktinvesteringen, die een rendement van 14,5% kunnen opleveren. Dit vertaalt zich in het moeten overschrijden van $254 miljoen aan inkomsten om aan de verwachtingen te voldoen, na rekening te houden met marketing- en platformkosten. Ondanks dat dit haalbaar lijkt, wordt het gecompliceerd door factoren zoals onmiddellijke kortingen en terugvorderingsclausules van platformexclusiviteitsdeals, wat leidt tot lagere werkelijke inkomsten. Daarom stelt de auteur dat de verkoopcijfers hoog moeten zijn, niet omdat de verwachtingen opgeblazen zijn, maar vanwege de economische realiteit van de ontwikkelingskosten van games en de vereiste rendementen.

De industrie is drastisch veranderd door de opkomst van free-to-play (F2P) games zoals Fortnite, die voortdurende content en ervaringen bieden die spelers over lange perioden behouden. Dit heeft het consumentengedrag veranderd van het vaak zoeken naar nieuwe games naar het blijven bij gevestigde F2P-titels. Daardoor hebben oudere AAA-franchises moeite om jongere doelgroepen aan te trekken, die meer betrokken zijn bij F2P-games op mobiele en andere platforms. De gestegen ontwikkelingskosten, in combinatie met de noodzaak voor games om bijna perfecte scores te behalen om te kunnen concurreren, hebben geleid tot hogere risico's en minder succesvolle titels. De thread concludeert dat de enige haalbare oplossing voor AAA-uitgevers is om de prijzen van games te verhogen, aangezien het verlagen van ontwikkelingskosten onwaarschijnlijk is en de groei van het publiek beperkt. Deze verschuiving is bedoeld om de stijgende kosten en competitieve druk in balans te brengen en duurzame rendementen op investeringen te waarborgen in een markt die wordt gedomineerd door enkele hoogrenderende, voortdurend evoluerende F2P-games.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
CoeliJoeli schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:04:
Interessante topic!
Zelf game ik nog met veel plezier, alleen heb ik minder tijd om te gamen. Wat ik wel merk is dat de 'magie' van vroeger er een beetje af is. Waar je uren in één spel kwijt kon, heb ik nu meer de neiging om het verhaal alleen uit te spelen (eventueel platinum trophy / all achievements als het niet teveel tijd kost).
Denk dat de 'magie' vooral is dat spellen niet meer vernieuwend zijn, ten opzichte van het eerste spel dat je in een genre hebt gespeeld.

Als voorbeeld Elder Scrolls IV : Oblivion. Mijn all time favorite game. Het moment dat je in een open world terecht komt was voor mij de magie waardoor ik meer open world games ben gaan spelen. Voor mij heeft geen enkel open world game deze magie weten te evenaren, wat niet betekend dat het slechte of kwalitatief slechte games zijn. Deze games zullen voor andere mensen wel die magie geven die ik met Oblivion heb ervaren.
Die magie is inderdaad iets wat ik steeds meer mis de afgelopen jaren. Zal ook met de leeftijd te maken hebben dat je minder snel onder de indruk bent dan vroeger. De eerste keer dat ik GTA San Andreas speelde en een paar jaar later Fallout 3 was echt mind blowing. Kan me in de afgelopen jaren geen game meer herinneren die me echt zo'n gevoel heeft gegeven. Misschien was GTA 5 de laatste die dat deed.

Dat zowat alles wat we willen spelen snel en vaak voor een peulenschil beschikbaar is draagt er voor mij ook aan bij. Vroeger was m'n keuze veel beperkter en had ik een handje vol games waar ik echt voor moest sparen. In m'n pubertijd ooit een omgebouwde console gehad en toen had ik opeens ook onbeperkt toegang tot een sloot aan games waardoor de charme en het magische als sneeuw voor de zon verdween.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bRuud83
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 16:50
De laatste tijd game ik weer wat meer en ik merk, dat ik er veel plezier aan beleef. Af en toe probeer ik wat nieuws. Zo ben ik net begonnen met Baldur's Gate 3. Ik heb nog nooit een dergelijke game gespeeld. Ook Zelda: BOTW speel ik sinds kort samen met de kinderen. Zij vertellen me precies wat ik moet doen en brengt voor mij de gezelligheid van het gamen een beetje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bRuud83
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 16:50
bRuud83 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:26:
De laatste tijd game ik weer wat meer en ik merk, dat ik er veel plezier aan beleef. Af en toe probeer ik wat nieuws om weer geprikkeld te worden. Zo ben ik net begonnen met Baldur's Gate 3. Ik heb nog nooit een dergelijke game gespeeld. Ook Zelda: BOTW speel ik sinds kort samen met de kinderen. Zij vertellen me precies wat ik moet doen en dat brengt voor mij de gezelligheid van het gamen een beetje terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-06 21:57
Ikzelf (40+) vermijd de laatste jaren spellen die je een verhaal door de strot proberen te duwen door middel van suffe cutscenes en vaak ook een irritante 'radiostem'. Daar ben ik inmiddels namelijk allergisch voor geworden, ik wil mijn eigen plan trekken zonder druk en kunstmatige trucjes.

Misschien is dat de reden dat bepaalde indiegames me zo bevallen. De makers lijken hun doelgroep wat serieuzer te nemen en te focussen/vertrouwen op wat hun spel uniek maakt. Zoals RimWorld (1000+ uur), Halls of Torment en Cosmoteer. Die laatste 2 kocht ik recent en heb ik opeens enkele tientallen uren zitten, het verrast me gewoon. Ze hebben dan ook hun charme, HoT omdat het een heerlijk gedachteloze roguelike bullet hell is (aka 'Vampire Surviors-like'), en Cosmoteer omdat je lekker in je eigen tempo lekker creatief kunt pielen met zelfgebouwde 2D ruimteschepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:35

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Mijn kinderen zijn nu wat ouder dus ik heb eindelijk weer wat tijd om te gamen. Ze spelen zelf op mobiel en tablet maar ik blijf toch een pc gamer :D

FPS en RPG hebben de voorkeur, wel graag open wereld/gameplay. Films boeien mij niet echt meer. Ik maak liever zelf keuzes in een fictieve wereld. Boeken lees ik daarentegen dan wel weer haha.

Wat ik speel:
- GTA, maar die stream ik naar de tv. Ideaal voor bank hangen.
- Fallout
- Sniper Elite
- Doorkickers/C&C
- Ready or Not, doet denken aan de SWAT en Rainbow Six spellen van vroeger.

Battlefield en Call of Duty speel ik soms single play maar dat heeft weinig replay value. Boven genoemde games rouleren vaak op de SSD tot er weer een nieuw deel van 1 uit is.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 14:06
Ik herken het wel.
Vroeger Unreal Tournament heeeel veel gespeeld. Tegen vrienden of tegen bots. Command & Conquer, Red Alert. Dat soort spellen. Daar zijn veel avonden en weekends aan op gegaan.

Tegenwoordig speel ik zelden nog games. Ik heb er gewoonweg de tijd niet meer voor. Je werkt, komt thuis en dan wil je wat koken. Beetjes chillen, huishouden. De vrije tijd die er dan is wil ik liever aan andere dingen besteden. Lekker wandelen met partner en hond, afspreken met vrienden, tourtjes maken op de fiets genieten van het weer....Ik merk dat ik het dan zonde vind om binnen achter een scherm te zitten.

Ik speel wel wat simpele spelletjes op mijn telefoon of tablet. We hebben nog een WII staan, soms een avondje Mario Kart spelen is ook wel leuk. Soms met name in de winter bij slecht weer, zet ik mijn pc weer aan en speel ik Transport Tycoon. Ook een heerlijk spel. Daar kan ik dan wel weer in een keer uren mee bezig zijn.

Ik merk dat het wel meer speelt. Vrienden van me die games speelde op pc of console, die zijn dat ook veel minder gaan doen. Die besteden hun vrije tijd ook anders. Menig console staat nu voor langere tijd uit. Dus het ligt naar mijn idee niet alleen aan de games, de inhoud of de opbouw ervan. Maar het zal ook zo zijn dat je naarmate je ouder wordt je andere dingen liever gaat doen dan achter een scherm zitten te gamen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-06 21:57
Sparkiee schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:33:
Maar het zal ook zo zijn dat je naarmate je ouder wordt je lichaam andere dingen liever gaat doen dan achter een scherm zitten te gamen.
Helemaal herkenbaar, maar heb deze zin toch iets aangepast ;) Mijn lijf protesteert tegenwoordig gewoon sneller als ik naast mijn baan ook nog eens uren en uren ga gamen. Terwijl ik vroeger ongetwijfeld weleens de 10 uur heb aangetikt op vrije dagen (uche nachten uche), onderuitgezakt op mijn totaal niet-ergonomische stoel...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sas_andrea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:24
Ik als 38 jarige moeder ben juist de afgelopen 2 jaar meer gaan gamen. Kids kregen op een gegeven moment steeds meer interesse in consolegaming en mijn man speelde vroeger veel op de PlayStation. Gezien ik vroeger in mijn basisschool- en middelbare schooljaren juist een pc gamer was (en heel af en toe nog op mijn laptop via Steam of Microsoft iets kocht en speelde) kwam er een Xbox X in huis zo'n 3 jaar geleden. Gezien deze continu bezet was door man of kids, kwam er een Xbox S op onze slaapkamer paar weekjes later en met een Gamepass ontdekte ik weer dat gamen me ontspanning geeft. Iets daarna kwam er nog een Xbox voor de jongste en een oude pc met nieuwe gpu en extra geheugen voor de oudste. En nu doen we vaak op vrijdag- of zaterdagavond Fortniten als gezin (zero build squads). Erg leuk!
Afgelopen januari via Tweakers een Steam Deck voor mezelf gekocht zodat ik ook beneden kon gamen als manlief op de Xbox zit of tv kijkt. En dat is echt iets wat ik elke dag gebruik. Even snel m'n daily's doen in Asphalt en via streaming ff Fortnite potje of ander spel als ik daar zin in heb. Ja, dat apparaat heeft het nog veel makkelijker gemaakt dagelijks even te gamen na het werk. Gewoon in de luie stoel of bank, nergens last van. Maar ik ben nooit iemand geweest die een game helemaal uit hoefde te spelen. Ik kan wekenlang hooked zijn en opeens is de interesse weg en ga ik door naar wat anders. (In tegenstelling tot mijn man) Dat was vroeger niet anders. Fortnite is nu een game die ik al bijna 2 jaar speel en dat is voor mij heel lang. Vooral het samenspelen, de missies samen doen en iedere paar maanden weer map veranderingen, nieuwe wapens en characters houden het blijkbaar interessant genoeg voor me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Ik game al sinds ik me kan herinneren en ben inmiddels de 40 gepasseerd. Gamen maakt nog steeds een groot onderdeel uit van mijn privéleven en mag me erg gelukkig prijzen dat mijn vrouw dat ook totaal niet erg vind. Want dat is niet altijd even vanzelfsprekend.

Juist de periodes waar het persoonlijk wat minder ging gamede ik ook niet tot nauwelijks.
Heb een periode van een kleine anderhalf jaar gehad in 2015 ofzo waar ik gewoon niet goed in mijn vel zat. Ik gamede ook gewoon niet. Denk dat ik in een jaar tijd iets van 3.000 gamerscore had gehaald. Dat heb ik nu meestal in twee weken :p. Ik denk dat het ook meespeelde dat ik me toen best afvroeg wie ik was en waar ik naar toe wilde (soort 30+ midlife crisis :P) en gamen is natuurlijk nog steeds een hobby die niet iedereen even goed snapt.

Maar ik begrijp goed hoe als je ouder wordt andere interesses en prioriteiten krijgt en waardoor sommige zaken het onderspit delven. Er zit maar 24 uur in een dag.

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:20

MazeWing

The plot thickens...

Nu ik 39 ben met een gezin met 2 kinderen merk ik dat ik vooral mijn "fases" heb. Fases waarin ik best veel game of juist fases waarin ik nauwelijks wat speel en van het ene naar het andere spel hop.
Wat mij vooral parten speelt is dat ik weinig incentive voel om uren en uren te spenderen in een spel aangezien ik niet altijd de mogelijkheid heb om dit te doen. Als ik weet dat ik de komende week maar enkele uren de tijd heb heb ik eigenlijk al geen zin om een spel te spelen dat pas eigenlijk na een paar uur op gang komt en je niet echt "tussendoor" kan spelen.

Daarom ben ik de laatste tijd wat kortere spellen aan het doen en ook vooral meer indie games. Ik merk echt dat ik de huidige AAA-games minder en minder begin te vinden en me stoor aan het hele concept van live service gaming, DLC's, extra skins, etc. en een volledig gebrek aan passie. Geld is kennelijk de enige drijfveer om het spel überhaupt te maken...
Maar ik ben daar ook weer een beetje hypocriet in aangezien ik de afgelopen 1,5 week flink Diablo 4 aan het spelen ben, alhoewel dat waarschijnlijk ook weer voorbij is binnen een aantal weken.

En zoals @uchiha tijntje al aangeeft gaan je prioriteiten en interesses ook veranderen naarmate je ouder wordt. Daarnaast moeten we denk ik reëel zijn dat de magie van games van pakweg 20-25 jaar geleden er ook niet (of althans zelden) meer is. Het is eigenlijk steeds meer van hetzelfde met grotendeels dezelfde succesformule in een ander jasje. Ik denk als je al decennia lang aan het gamen bent je hierdoor ook "uitgeblust" raakt...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easygoingfox
MazeWing schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:03:
En zoals @uchiha tijntje al aangeeft gaan je prioriteiten en interesses ook veranderen naarmate je ouder wordt. Daarnaast moeten we denk ik reëel zijn dat de magie van games van pakweg 20-25 jaar geleden er ook niet (of althans zelden) meer is. Het is eigenlijk steeds meer van hetzelfde met grotendeels dezelfde succesformule in een ander jasje. Ik denk als je al decennia lang aan het gamen bent je hierdoor ook "uitgeblust" raakt...
Zeker waar, op een gegeven moment heb je ook ‘alles wel een keer meegemaakt’ qua games. Ik ben inmiddels 40, game al meer dan 30 jaar en probeer zo nu en dan voor mij onbekende genres of games uit, juist om weer iets nieuws te ervaren. Zo ontdekte ik 2 jaar geleden Yakuza: Like a Dragon en dat was ineens een onverwachte en unieke, positieve ervaring.

Ik speel ook in fases, soms dagelijks en soms weken niet. De Steam Deck helpt wel bij het regelmatig even spelen, en doordat ik het steeds weer verbazingwekkend vind wat dat ding kan als handheld, krijgen ook oude games (gisteren begonnen met Sleeping Dogs) weer een soort wow-effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

easygoingfox schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:29:
[...]

Zeker waar, op een gegeven moment heb je ook ‘alles wel een keer meegemaakt’ qua games.
Dat heb ik ook met veel films en series :)

Ik denk dat tijdgebrek ook wel een rol speelt. Als je ouder wordt heb je gewoon een stuk minder tijd. Daarom speel ik simpelere (indie) spellen. Ze zijn wat minder uitgebreid, de regels zijn vaak wat simpeler, singelplayer dus niet competatief.

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 21-06-2024 07:00 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 06:59:
[...]

Dat heb ik ook met veel films en series :)

Ik denk dat tijdgebrek ook wel een rol speelt. Als je ouder wordt heb je gewoon een stuk minder tijd. Daarom speel ik simpelere (indie) spellen. Ze zijn wat minder uitgebreid, de regels zijn vaak wat simpeler, singelplayer dus niet competatief.
Oef, films en series, inderdaad. En wat word je vreemd aangekeken als je aangeeft dat je er niet meer warm voor loopt.

Ik ben ondertussen volledig gestopt met gamen. Helaas kan ik me er helemaal niet meer toe zetten en daar baal ik van. Enerzijds omdat ik hartstikke veel in hardware heb geïnvesteerd (2 jaar terug alweer, maar toch...), anderzijds omdat ik altijd zoveel plezier eruit heb gehaald. Vorig jaar nog eens een aantal maanden flink gegamed toen ik thuis zat i.v.m. een hartaandoening, maar dat gevoel van toen is weer helemaal weg. Mijn conclusie is dan ook hetzelfde als die van jou: gebrek aan tijd doet veel met de zin in gamen.

En toch durf ik niet mijn desktop te verkopen :X.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:50

The Zep Man

🏴‍☠️

De Steam Deck heeft veel voor mij goed gemaakt. Kan ik zo oppakken en neerleggen. Ook een goede synergy met mijn desktop PC d.m.v. streaming, wat ik eigenlijk alleen gebruik voor Helldivers 2 omdat de rest dat ik speel goed lokaal draait.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menne
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 12:06
The Zep Man schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:51:
De Steam Deck heeft veel voor mij goed gemaakt. Kan ik zo oppakken en neerleggen. Ook een goede synergy met mijn desktop PC d.m.v. streaming, wat ik eigenlijk alleen gebruik voor Helldivers 2 omdat de rest dat ik speel goed lokaal draait.
Ook recent aangeschaft, heerlijk! Heb nu al zoveel meer uren in gaming zitten dan de afgelopen jaren gecombineerd. De investering dubbel en dwars waard. Door de Steam Deck is het echt een alternatief voor even een aflevering of iets op Netflix oid kijken. Dat deed ik namelijk bijna nooit meer, maar echt helemaal gamen op de pc etc was het dan ook niet echt. Ff de Steam deck pakken voor 15 of 30 minuutjes werkt dan perfect, helemaal met de sleepmode. Op deze manier speel je ook gewoon nog eens games uit enzo! :)

[ Voor 3% gewijzigd door menne op 23-06-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21:37
Welke games spelen jullie dan zoal op de Steamdeck?

[ Voor 5% gewijzigd door AreVeeDee op 23-06-2024 19:42 ]

Voeg mij toe op NSO: SW-7515-1623-5706

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• easygoingfox
AreVeeDee schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:42:
Ik speel voornamelijk indies, JRPG en ‘grotere’ games van een aantal jaar oud. Volledig op de Deck (uit)gespeeld o.a.:

- Cocoon
- Sleeping Dogs: Definitive Edition
- Octopath Traveler 2
- Celeste
- Persona 5
- Dredge
- Alan Wake
- Detroit: Become Human
- Tinykin

Maar ook Red Ded Redemption speelt prima. Ik merk dat ik steeds minder zin heb in lange sessies op mijn game PC die aan de TV hangt, maar liever voor de Steam Deck kies :) Op de planning staat ook nog een visual novel (The House in Fata Morgana), een genre dat ik nog niet eerder gespeeld heb en waarvoor de SD me zeer geschikt lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
Yakuza serie
Dave the Diver
Wargroove
Into the Breach
Stardew Valley

Voor mij is het vooral indies en emulators op de SD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menne
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 12:06
De laatste tijd o.a:
-Red Dead Redemption 2
-Kingdom Come: Deliverance
-The Walking Dead Definitive edition
-Portal
-Half Life 2
-Fallout New Vegas

en nog wat losse games. Heb ook nog een lijstje van games die ik graag nog wil spelen :) Maar alles op z’n tijd.

[ Voor 15% gewijzigd door menne op 24-06-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik zal zeggen probeer eens online spel Dirty Bom.
Super snelle gameplay en potjes duren max 30 minuten.

Het nadeel hier van is dat daarna 80% van de games slome aanvoelen en niet meer de moeite waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deatheyee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:46
Ik herken dit ook zeker! Het plezier dat ik vroeger had in gamen heb ik niet meer. Ik mis vooral het gevoel dat ik er vroeger wel bij had. Soms plan ik voor mijzelf een paar uurtjes gamen in, maar na vijf minuten ben ik het alweer zat.

Pareltjes zoals Factorio, Anno 1800 etc. slokken nog aardig wat uurtjes op bij mij, maar games zoals Starfield, Assassin's Creed, Far Cry... het trekt mij allemaal niet meer. Vroeger kon ik dat uren spelen (toen had ik ook meer tijd). Het kost mij ook gewoon teveel moeite om terug in een spel te stappen nadat ik het een periode niet gespeeld heb. Ik ben de besturing/moves en het verhaal dan alweer kwijt.

Ook al het gedoe rondom microtransacties maken het voor mij niet aantrekkelijk. Ik wil een game volledig bezitten en kunnen spelen zonder microtransactie gezeik, als ik het gevoel heb dat ik iets "mis" dan speel ik het spel gewoon helemaal niet. Ik ga ook geen honderden euro's uitgeven aan een game.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 15:15
Ik heb ook wel periodes (gehad) dat ik helemaal geen zin heb in gamen. Het gevoel dat alles tegenwoordig zo'n eenheidsworst is helpt daar ook niet bij. Sowieso valt een groot deel van games al af voor mij, omdat ik over het algemeen geen zin het in multi-player en al helemaal niets heb met live-service games en grind.
Mijn focus ligt bijna volledig op single player titels en daarom ben ik altijd bij Playstation gebleven, want die hadden op dat vlak de beste titels in huis. Die spoeling wordt ook steeds dunner, want titels kosten zo enorm veel tijd om te ontwikkelen tegenwoordig en daarbij was het plan van Playstation om ook nog eens meer voor live-service games te gaan, al weet ik niet of ze daar al van teruggekomen zijn. M'n PS5 heb al een tijd lang niet meer aan gehad.

De laatste tijd game ik eigenlijk alleen nog wat op PC en eigenlijk geen nieuwe grote titels. Ik heb veel Sniper Elite 5 gespeeld voor een lange tijd, campaign, maar voornamelijk Axis Invasion, dat is een vorm van multi-player die ik dan wel heel erg tof vind! Ook Mechwarrior 5 overlaatst maar eens geprobeerd, want dat vond ik altijd erg toffe games, maar deze versie is wat minder qua verhaal en er zit wat mij betreft te veel procedural generation in, wat resulteert in erg ongeïnspireerde misses en maps. Toch blijft het tof om met Mechs te spelen. Van daaruit ben ik via het Youtube algoritme bij Mechabellum uitgekomen en dat is sinds lange tijd weer een titel die mij helemaal heeft gegrepen. Hoofdzakelijk multi-player wel, maar een vorm die mij niet tegenstaat. Hopelijk blijft het nog even leuk en zit ik niet snel aan een bore-out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Deatheyee schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:11:
Ik herken dit ook zeker! Het plezier dat ik vroeger had in gamen heb ik niet meer. Ik mis vooral het gevoel dat ik er vroeger wel bij had. Soms plan ik voor mijzelf een paar uurtjes gamen in, maar na vijf minuten ben ik het alweer zat.

Pareltjes zoals Factorio, Anno 1800 etc. slokken nog aardig wat uurtjes op bij mij, maar games zoals Starfield, Assassin's Creed, Far Cry... het trekt mij allemaal niet meer. Vroeger kon ik dat uren spelen (toen had ik ook meer tijd). Het kost mij ook gewoon teveel moeite om terug in een spel te stappen nadat ik het een periode niet gespeeld heb. Ik ben de besturing/moves en het verhaal dan alweer kwijt.

Ook al het gedoe rondom microtransacties maken het voor mij niet aantrekkelijk. Ik wil een game volledig bezitten en kunnen spelen zonder microtransactie gezeik, als ik het gevoel heb dat ik iets "mis" dan speel ik het spel gewoon helemaal niet. Ik ga ook geen honderden euro's uitgeven aan een game.
Microtransactions maken het absoluut niet leuker nee, maar dat is waar voornamelijk jeugd gevoelig voor is, en dat is dus ook waar het geld ligt.
Kijk, mij interesseert die disco skin in CoD of bananen skin in Fortnite helemaal niks, maar mijn zoons hebben het over niks anders. En daar spelen ze uiteraard handig op in.

Waar ontwikkelaars vroeger hun best moesten doen om gamers naar de winkels te lokken met kwalitatief goede games, zie je dat de focus nu ligt op (gratis) games die volledig om monetization gebouwd zijn. Heb je die ene skin of dat ene dansje niet? Dan doe je op het schoolplein niet mee. Beetje gechargeerd dit uiteraard, maar iig een vervelende ontwikkeling.

En zelfs ooit gelauwerde ontwikkelaars doen hier inmiddels aan mee. Mijn ooit met afstand favoriete ontwikkelaar Blizzard bracht pareltjes als Diablo, Starcraft, Warcraft, WoW uit. Kwalitatief goede games, waarbij je kon zien en voelen dat ze met liefde gemaakt waren. Games waar je makkelijk tientallen of honderden (of in het geval van WoW duizenden :X ) uren in kon stoppen zonder dat het ging vervelen. Misschien ook wel omdat het allemaal nieuw was hoor, maar de kwaliteit droop er ook vanaf. Nu wordt er een “halve” Diablo 4 uitgebracht waarbij de End-Game content zwaar tegenvalt, maar hey… de shop met cosmetics staat in ieder geval! -O- Om over het gedrocht van de mobile game nog maar te zwijgen :')

Ik merk toch ook dat ik steeds vaker door m’n game lijst aan het scrollen ben om wat anders te proberen, maar na een kwartier af haak. Of dat ik een nieuwe game voorbij zie komen (PS Plus of gratis zoals nu The Descendants) maar toch ook regelmatig teleurgesteld ben. Er zijn eigenlijk maar 3 games waarvoor ik nu steeds terug kom: EA FC24, online met vrienden Pro Clubs Online (sociaal gamen blijft toch het leukst), Helldivers 2, die laat zien dat monetization niet aggresief hoeft te zijn en GT7 op de PSVR2 (over parels gesproken die met liefde gemaakt zijn).

Verder kijk ik uit naar Hades 2 (deel 1 iets van 175 uur in gestopt en zelfs 2 keer aangeschaft (Switch en PS5).

Ik overweeg wel om voor het eerst in lange tijd weer een game PC aan te schaffen. Ik heb al geruime tijd behoorlijk wat Flight Sim hardware liggen van mijn helaas overleden schoonvader. Lijkt me wel leuk om FS2020 / 2024 te gaan doen, nadat ik eerder al MS sims heb gedaan. Kan mijn oudste zoon die PC meteen gebruiken voor school :+

Dus heb ik het gamen afgeschreven? Absoluut niet :) Maar het is zeker minder geworden de laatste jaren.

Join het GoT Pulse-Team!

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste