Daar gaat de AH niet meer over, maar het OM/de rechter. Over dat winkelverbod en die €181 gaat de AH natuurlijk wel.234FaTaLiTy schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:11:
...
Ze kunnen toch heel simpel de aanklacht indienen / zaak seponeren?
Dan moet je naar een andere supermarkt. Ik heb bij Jumbo toch al diverse keren gehad dat ik producten gratis meekreeg omdat ik een foutje opgemerkt had (beschimmeld product in de schappen, verschil in gescande vs prijs op het bordje, dat soort dingen). Zonder daarom te vragen.indigo79 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 00:44:
OT, maar als ik €181 kreeg voor elke keer dat er een supermarkt een fout van >€5 in mijn nadeel maakte, kon ik daar intussen al eens leuk mee op reis gaan. Maar in die richting mag je al heel blij zijn als je het teveel betaalde bedrag terugkrijgt...
Dat ligt aan de AH. Die hier in de buurt hebben wel allemaal handscanners (maar je kan ook de app gebruiken). De scanners werken echter prettiger: die kan je op je kar zetten, en ze registreren de code vaak sneller in mijn ervaring. Ik vond de app in elk geval niet handig hiervoor. Bovendien vereiste de app dat je het AH wifi netwerk gebruikt, en die vraagt steeds opnieuw om inloggen/accepteren/whatever in een captive portal. Superirritant dat ineens mijn messaging app het niet meer doet als ik in de buurt van die winkel kom, dus dat netwerk snel er weer uit gegooid.AllSeeyinEye schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:16:
Euh, AH's hebben toch geen handscanner? Daar doe je of zelf bij de zelfscan kassa's ter plaatse scannen of met de AH app scannen. Zo werkt het bij ons.
Ik las eerder ook een opmerking over een korte bon nemen omdat daarop de producten niet meer ter controle staan. Dat biedt geen soelaas want alle transacties worden gewoon digitaal vastgelegd.
[ Voor 44% gewijzigd door ATS op 07-05-2019 09:20 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Hier in Groningen zijn de meeste vestigingen uitgerust met zowel de handscanner als zelfscan-kassa's.AllSeeyinEye schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:16:
Euh, AH's hebben toch geen handscanner? Daar doe je of zelf bij de zelfscan kassa's ter plaatse scannen of met de AH app scannen. Zo werkt het bij ons.
Ik las eerder ook een opmerking over een korte bon nemen omdat daarop de producten niet meer ter controle staan. Dat biedt geen soelaas want alle transacties worden gewoon digitaal vastgelegd.
True. Nog leuker is als een verspakket niet op voorraad is. Ik had dat met een guacamole pakket. Dan krijg je alle ingredienten in een los zakje mee. Maar in plaats van een sjalot, een heel zakje sjalotten. Niet een teen knoflook, maar een netje knoflook. Niet twee avocado's maar een schaal (met 4) avocados. Dus ipv voor 3 euro aan groenten/fruit krijg je uit service voor over de 10 euro mee! Dat is pas service.ATS schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:17:
[...]
Dan moet je naar een andere supermarkt. Ik heb bij Jumbo toch al diverse keren gehad dat ik producten gratis meekreeg omdat ik een foutje opgemerkt had (beschimmeld product in de schappen, verschil in gescande vs prijs op het bordje, dat soort dingen). Zonder daarom te vragen.
Hier heeft de AH een eigen unieke wifi naam dus heb ik daarmee geen problemen. Met scannen met telefoon nog nooit een probleem ervaren.[...]
Dat ligt aan de AH. Die hier in de buurt hebben wel allemaal handscanners (maar je kan ook de app gebruiken). De scanners werken echter prettiger: die kan je op je kar zetten, en ze registreren de code vaak sneller in mijn ervaring. Ik vond de app in elk geval niet handig hiervoor. Bovendien vereiste de app dat je het AH wifi netwerk gebruikt, en die vraagt steeds opnieuw om inloggen/accepteren/whatever in een captive portal. Superirritant dat ineens mijn messaging app het niet meer doet als ik in de buurt van die winkel kom, dus dat netwerk snel er weer uit gegooid.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Ik heb toch liever dat ik dan ook €181 van hen krijg ... is wel zo eerlijk...ATS schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:17:
[...]
Dan moet je naar een andere supermarkt. Ik heb bij Jumbo toch al diverse keren gehad dat ik producten gratis meekreeg omdat ik een foutje opgemerkt had (beschimmeld product in de schappen, verschil in gescande vs prijs op het bordje, dat soort dingen). Zonder daarom te vragen.
[ Voor 38% gewijzigd door servies op 07-05-2019 09:25 ]
Dit ligt eraan, is per filiaal anders en heeft onder andere te maken met de locatie van de winkel. In een plaats waar de diefstal hoog is zul je als het goed is sowieso geen zelfscan hebben. Bij ons in de winkel is die fout wel gemaakt. Het levert grote voorraadverschillen op iedere week wat ook weer handmatig werk kost. Ik werk overigens niet in een AH (ben paar weken geleden voor het eerst in mijn leven in een AH geweestAllSeeyinEye schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:16:

Dat is meer 'coulance' dan dat het werkelijk een regel is. Ligt een beetje aan de persoon waar je het aan vraagt en hoe veel zin diegene op dat moment heeft om te werken. Prijsverschil met bordje is bij ons 9/10x gewoon dat ik zeg dat de klant het product voor de lagere prijs meekrijgt. Gratis doen wij bijvoorbeeld niet, het meekrijgen voor de oude prijs en een verontschuldiging moet genoeg zijn. Het is ten slotte geen liefdadigheidsinstellingATS schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:17:
[...]
[...]
Dat ligt aan de AH. Die hier in de buurt hebben wel allemaal handscanners (maar je kan ook de app gebruiken). De scanners werken echter prettiger: die kan je op je kar zetten, en ze registreren de code vaak sneller in mijn ervaring. Ik vond de app in elk geval niet handig hiervoor. Bovendien vereiste de app dat je het AH wifi netwerk gebruikt, en die vraagt steeds opnieuw om inloggen/accepteren/whatever in een captive portal. Superirritant dat ineens mijn messaging app het niet meer doet als ik in de buurt van die winkel kom, dus dat netwerk snel er weer uit gegooid.
Met de marges die bij mij bekend zijn wordt het vergeven van dergelijke bedragen toch een ondoenlijke bezigheid als je dit bij 10 klanten per dag moet doen. Niet alleen de verloren omzet van de losse producten maar ook de kosten in arbeidstijd die je kwijt raakt. Al ben ik wel met je eens dat dit uitstekende service isAllSeeyinEye schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:24:
[...]
True. Nog leuker is als een verspakket niet op voorraad is. Ik had dat met een guacamole pakket. Dan krijg je alle ingredienten in een los zakje mee. Maar in plaats van een sjalot, een heel zakje sjalotten. Niet een teen knoflook, maar een netje knoflook. Niet twee avocado's maar een schaal (met 4) avocados. Dus ipv voor 3 euro aan groenten/fruit krijg je uit service voor over de 10 euro mee! Dat is pas service.
[...]
Hier heeft de AH een eigen unieke wifi naam dus heb ik daarmee geen problemen. Met scannen met telefoon nog nooit een probleem ervaren.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Volgens mij was de AH de eerste met de hand zelfscanners...AllSeeyinEye schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:16:
Ter verduidelijking. De boodschappen zijn gewoon afgerekend en meegenomen door mijn vriendin naar huis. Ik vroeg nog of ze de gamba's wilde afrekenen, maar de lust hierin was natuurlijk wel afgenomen. Deze hebben ze terug in de winkel gelegd.
Wie merkte er dan op dat er een verschil in prijs was? Jij hebt daar dan toch zelf een medewerker op aangesproken? Dat betekent dus dat een niet oplettende klant genaaid wordt en teveel betaalt.ATS schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:17:
[...]
Heeft de beveiliger niet gewoon achter de camera's gezeten en jouw afrekenactie van begin tot eind gevolgd?HuHu schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:16:
Waarom zijn die beveiliger en AH jongen achter je aan gekomen. Heb je gedrag vertoond dat hen zou kunnen doen vermoeden dat je een dief was? Wat was de reden?
Ik wil niet aan victim blaming doen, maar er moet een reden zijn voor deze ongebruikelijke actie.
Dat mag niet.guybruggemann schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:58:
Deze hebben ze terug in de winkel gelegd.
De koudeketen is onderbroken.
Volgens de filiaalmanager kijkt het hoofdkantoor naar de cijfertjes. Is een X bedrag van je volledige bon "gestolen", dan gelden de regels. De filiaalmanager heeft ons verdedigt t.o.v. deze regeling.234FaTaLiTy schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:11:
Je geeft aan dat de manager het terug wil draaien maar dat de zaak overal al ligt.
Ze kunnen toch heel simpel de aanklacht indienen / zaak seponeren?
Het is even afwachten, vrijdag krijgen we bericht. Als dit in mijn nadeel is zal het laatste hier nog niet over gesproken zijn. Natuurlijk kan AH HQ hier een klacht van verwachten. Hopelijk doet justitie niet al te moeilijk, mijn gevoel zegt wel dat de politie het net zo belachelijk vond.
Keep you posted.
Klotesituatie.
Wat ik vind is dat er hier misbruik van recht gemaakt wordt.
Betaal geen boete, en laat de zaak maar voor de rechter komen.
Je kan perfect aantonen dat je hebt meegewerkt, en dat je oplossingen hebt aangedragen, maar dat je niet akkoord kan gaan met een éénzijdige boete/schadevergoeding terwijl er geen kwaad opzet in het spel is.
En dan zullen ze kamerabeelden (als die er zijn) moeten vrijgeven.
Je kan perfect aantonen dat je hebt meegewerkt, en dat je oplossingen hebt aangedragen, maar dat je niet akkoord kan gaan met een éénzijdige boete/schadevergoeding terwijl er geen kwaad opzet in het spel is.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik zou iig de filiaalmanager vragen om, met deze regels in het achterhoofd en als jij hieraan voldoet, de betreffende medewerker en beveiliger een officiële waarschuwing te laten geven.guybruggemann schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:11:
[...]
Volgens de filiaalmanager kijkt het hoofdkantoor naar de cijfertjes. Is een X bedrag van je volledige bon "gestolen", dan gelden de regels. De filiaalmanager heeft ons verdedigt t.o.v. deze regeling.
Het is even afwachten, vrijdag krijgen we bericht. Als dit in mijn nadeel is zal het laatste hier nog niet over gesproken zijn. Natuurlijk kan AH HQ hier een klacht van verwachten. Hopelijk doet justitie niet al te moeilijk, mijn gevoel zegt wel dat de politie het net zo belachelijk vond.
Keep you posted.
Dit. Uiteraard zegt iedere echte winkeldief dat het geen opzet was als ie wordt betrapt.Reptile209 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:14:
Kijk, heel strict genomen heb je een product van 5 euro zonder te betalen meegenomen uit de winkel. En dat maakt je een winkeldief.
AH maakt blijkbaar geen uitzonderingen, want dan is het hek van de dam.Dat het allemaal niet met opzet was doet er natuurlijk niet toe, anders ga ik ook vanalles vergeten af te rekenen en zeg ik sorry als ik word gepakt.
Enige coulance zou ze sieren. Maar iets van 5 euro is best prijzig, dus ik snap dat ze het verhaal over 'oeps foutje' niet pikken aangezien het vermoedelijk een van de duurste producten uit het mandje was.Maar aan de andere kant is dit wel een beetje excessief voor een foutje in de zelfscan.
Ik snap nog niet zo goed wat die toe kunnen voegen: TS heeft in de ogen van AH iets gestolen, en iedere winkeldief zal melden 'ahja, niet goed gescand'. Maar niet geschoten enzo.En verder inderdaad een advocaat of rechtsbijstand bellen. Sterkte man!
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Verwijderd
Die 6 uur gaat vanzelf voorbij. En je mag best tekenen, zolang er maar bij staat dat jij het niet eens bent met de inhoud.WhiteDog schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:49:
[...]
Na 6 uur in een cel om een pak vergeten gamba's gaan wel meer mensen dingen tekenen gewoon om naar huis te mogen. Lijken wel CIA praktijken.
Hier in België zijn al mensen doodgereden met vluchtmisdrijf waarbij de dader sneller terug thuis was...
Over die 6 uur ga je, nadat alles met een sisser afliep, in gesprek met de AH. Op dat moment ben jij degene die straf kan uitdelen....
Je moet ook een klacht tegen het winkelverbod indienen bij de ondernemersorganisatie waarbij Albert Heijn is aangesloten.
2x een handscanner gebruikt dit jaar en 2x niet gecontroleerd. Heb een ongeregistreerde bonuskaart omdat ik er toch niet zo vaak kom.Imnoa schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:17:
[...]
Haal maar eens een nieuwe (ongeregistreerde) bonuskaart en gebruik deze om een scanner te halen. 95% kans dat je gecontroleerd wordt (gebeurt alleen niet als er al een andere controle plaatsvindt)
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Uiteindelijk zal dit met een sisser aflopen waarschijnlijk.
-OvJ zal vermoed ik niet tot vervolging overgaan en de boel seponeren
-Anders zal de rechter je ongetwijfeld vrijspreken
-AH hoofdkantoor of het betreffende filiaal zal winkelverbod intrekken
En wat zou moeten resten wat mij betreft is dat de AH-medewerker en de beveiliging hun excuses zouden moeten aanbieden. Wat ik heb begrepen is hier in het draadje al genoemd namelijk. Dat een foutje door de vingers gezien wordt normaal gesproken bij zelfscannen. Tenzij het vaker gebeurd en het geen foutje meer is maar een bewuste actie.
Zoals het nu is afgehandeld lijkt het in ider geval niet conform vormschrift van het hoofdkantoor. En het meest vreemde vind ik nog dat de filiaalhouder aangeeft dat het winkelverbod is uitgeschreven door iemand die daar niet bevoegd toe was.. Hetgeen volgens mij per defenitie al zou betekenen dat die per direct doorgescheurd kan worden. Wat ook wel zal gebeuren.
Jammer van je 6 uur.. en dat je gegevens nu wel terug te vinden zijn in de politiesystemen en je dus op bepaalde vragen nu niet meer in alle eerlijkheid kan antwoorden 'Nee, nooit in aanraking geweest met politie'.
-OvJ zal vermoed ik niet tot vervolging overgaan en de boel seponeren
-Anders zal de rechter je ongetwijfeld vrijspreken
-AH hoofdkantoor of het betreffende filiaal zal winkelverbod intrekken
En wat zou moeten resten wat mij betreft is dat de AH-medewerker en de beveiliging hun excuses zouden moeten aanbieden. Wat ik heb begrepen is hier in het draadje al genoemd namelijk. Dat een foutje door de vingers gezien wordt normaal gesproken bij zelfscannen. Tenzij het vaker gebeurd en het geen foutje meer is maar een bewuste actie.
Zoals het nu is afgehandeld lijkt het in ider geval niet conform vormschrift van het hoofdkantoor. En het meest vreemde vind ik nog dat de filiaalhouder aangeeft dat het winkelverbod is uitgeschreven door iemand die daar niet bevoegd toe was.. Hetgeen volgens mij per defenitie al zou betekenen dat die per direct doorgescheurd kan worden. Wat ook wel zal gebeuren.
Jammer van je 6 uur.. en dat je gegevens nu wel terug te vinden zijn in de politiesystemen en je dus op bepaalde vragen nu niet meer in alle eerlijkheid kan antwoorden 'Nee, nooit in aanraking geweest met politie'.
Naast dat je de keuze zou kunnen maken om dit voor te laten komen, denk ik dat dit een beetje tegen de filosofie in gaat van de AH betreffende zelfscannen. Zelf scannen bespaart de AH namelijk kosten doordat ze minder personeel nodig hebben.
Ik zou verwachten dat het hoofdkantoor hierin behulpzaam zou kunnen zijn. Stel dat dit groot uitgemeten zou worden in de media dan zou dit mensen af kunnen schrikken om te zelfscannen, wat weer negatief uit zou pakken voor de AH.
Tevens denk ik dat, mits je nog niet eerder voor winkeldiefstal in aanmerking bent gekomen en ook bij de AH geen eerdere negatieve ervaringen/waarschuwingen hebt gehad, je best een eind komt in het verdedigen van je standpunt dat het een onbewuste fout is geweest. Je zou eventueel met je pintransacties (of je bonuskaart?) nog kunnen aantonen dat je altijd naar de AH gaat voor je boodschappen en nooit eerder 'betrapt' bent op het stelen van producten.
Kortom, ik zou een goede brief schrijven of contact opnemen naar het hoofdkantoor. Geef ook aan dat je het aan wilt vechten indien je dit wilt en eventueel dat je media hierin wilt betrekken indien nodig. Niet dat ik toejuich dat mensen altijd maar direct alles groot willen uitmeten, maar dit lijkt mij niet de bedoeling van de scankassa, waar je de AH eigenlijk meer een plezier mee doet dan jezelf.
Ik zou verwachten dat het hoofdkantoor hierin behulpzaam zou kunnen zijn. Stel dat dit groot uitgemeten zou worden in de media dan zou dit mensen af kunnen schrikken om te zelfscannen, wat weer negatief uit zou pakken voor de AH.
Tevens denk ik dat, mits je nog niet eerder voor winkeldiefstal in aanmerking bent gekomen en ook bij de AH geen eerdere negatieve ervaringen/waarschuwingen hebt gehad, je best een eind komt in het verdedigen van je standpunt dat het een onbewuste fout is geweest. Je zou eventueel met je pintransacties (of je bonuskaart?) nog kunnen aantonen dat je altijd naar de AH gaat voor je boodschappen en nooit eerder 'betrapt' bent op het stelen van producten.
Kortom, ik zou een goede brief schrijven of contact opnemen naar het hoofdkantoor. Geef ook aan dat je het aan wilt vechten indien je dit wilt en eventueel dat je media hierin wilt betrekken indien nodig. Niet dat ik toejuich dat mensen altijd maar direct alles groot willen uitmeten, maar dit lijkt mij niet de bedoeling van de scankassa, waar je de AH eigenlijk meer een plezier mee doet dan jezelf.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Een hele vervelende situatie voor TS. Lijkt me ook een vervelende situatie voor de AH in kwestie. Kijkende naar het landelijk aangifte formulier van politie.nl (https://www.politie.nl/bi...ngifte-winkeldiefstal.pdf) heeft personeel inderdaad moeten constateren dat TS de winkel verliet zonder het goed te hebben betaald. Het is lastig om een inschatting te maken of iemand is vergeten een product te betalen of is "vergeten" om een product te betalen.
Winkeldiefstal vindt plaats in allerlei vormen. Sommigen rekenen niets af, sommigen rekenen een paar producten af terwijl ze andere duurdere producten stelen. Elke situatie is anders. Als ze in dit filiaal dagelijks met diefstal te maken hebben, kan ik me voorstellen dat ze misschien wat zijn verhard in het aanhoren van 'verhalen' en gewoon de normale weg inslaan, aangifte / boete / politie.
Winkeldiefstal vindt plaats in allerlei vormen. Sommigen rekenen niets af, sommigen rekenen een paar producten af terwijl ze andere duurdere producten stelen. Elke situatie is anders. Als ze in dit filiaal dagelijks met diefstal te maken hebben, kan ik me voorstellen dat ze misschien wat zijn verhard in het aanhoren van 'verhalen' en gewoon de normale weg inslaan, aangifte / boete / politie.
Iets te lang om helemaal te lezen, maar even vanuit mijn eigen ervaring als advocaat. Ik zit regelmatig bij verdachten van winkeldiefstal en een geval als het bovenstaande, één ding niet afgerekend, wordt altijd als vergissing gezien, tenzij er bijkomende omstandigheden zijn die maken dat het oogmerk van wederrechtelijke toe-eigening aannemelijk is.
Jammer dat TS ervoor heeft gekozen geen advocaat te raadplegen voor hij verhoord werd.
Belangrijkste voor TS is nu de post in de gaten te houden. Er kan een strafbeschikking volgen, dan is de termijn om bezwaar te maken maar twee weken. Er kan ook een beslissing volgen dat er niet verder vervolgd wordt of er komt iets van een zitting.
In alle gevallen: schakel een advocaat in. Die advocaat kan het dossier krijgen en op basis daarvan TS beter adviseren dan hier op GoT lukt.
Wat betreft de AH Boete: da's geen boete, maar een rekening voor de kosten van de afhandeling van de 'diefstal'. Daar zou ik in ieder geval schriftelijk aangetekend tegen protesteren.
Jammer dat TS ervoor heeft gekozen geen advocaat te raadplegen voor hij verhoord werd.
Belangrijkste voor TS is nu de post in de gaten te houden. Er kan een strafbeschikking volgen, dan is de termijn om bezwaar te maken maar twee weken. Er kan ook een beslissing volgen dat er niet verder vervolgd wordt of er komt iets van een zitting.
In alle gevallen: schakel een advocaat in. Die advocaat kan het dossier krijgen en op basis daarvan TS beter adviseren dan hier op GoT lukt.
Wat betreft de AH Boete: da's geen boete, maar een rekening voor de kosten van de afhandeling van de 'diefstal'. Daar zou ik in ieder geval schriftelijk aangetekend tegen protesteren.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Hmm, dus hij moet een advocaat inschakelen. A 250 euro per uur ofzo, terwijl je nu uit jouw ervaring als advocaat al aangeeft dat de kans heel groot is dat de rechter het zal zien als vergissing.StevenK schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:58:
Iets te lang om helemaal te lezen, maar even vanuit mijn eigen ervaring als advocaat. Ik zit regelmatig bij verdachten van winkeldiefstal en een geval als het bovenstaande, één ding niet afgerekend, wordt altijd als vergissing gezien, tenzij er bijkomende omstandigheden zijn die maken dat het oogmerk van wederrechtelijke toe-eigening aannemelijk is.
Kan ie dan niet beter gewoon zelf even naar de zitting gaan, ettelijke honderden euro's in zn zak houden en die advocaat pas inschakelen als de rechter toch besluit tot veroordeling?
Ik ga er tenminste niet vanuit dat TS een beroepscrimineel is of een arme sloeber die een door de overheid betaalde advocaat krijgt.
Dat winkelverbod, daar moet ie idd even achteraan gaan. Ik vermoed dat dat met een belletje naar het hoofdkantoor en met verwijzing naar het gesprek met de filiaalleider wel binnen no-time teruggedraaid is.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Advocaat in de arm nemen en zaak laten voorkomen. Volgens artikel 310Sr :guybruggemann schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:07:
Beste,
Onlangs ben ik in de Albert Heijn aangehouden voor winkeldiefstal (zelfscan kassa). Onderstaand de situatie:
Nadat ik mijn producten gekocht hebt (40 euro aan boodschappen) ben ik door de beveiliger en de AH jongen teruggeroepen. Dit was al buiten de AH. De vraag was of ik mijn winkelboodschappen wilde laten zien. Wat mij betreft geen probleem, bleek dat ik een pak gamba's over het hoofd had gezien. Hiervoor heb ik mijn excuses aangeboden en gezegd dat het niet bewust meegenomen was. Ik heb aangeboden om de gamba's (5 euro) alsnog te betalen dan wel tegen dubbele prijs.
Het antwoord was duidelijk, nee! De politie was al geinformeerd en het was hierop wachten. Als eerste is door de AH een winkelverbod van een jaar uitgeschreven met een bijbehorende boete van 181,-
Vervolgens hebben we het verhaal verteld aan de politie, waarvan ik merkte dat hun het eigen ook wel flauwekul vonden maar vanwege procedure deze route moeten nemen. Mijn vriendin heeft de boodschappen opgehaald en de auto mee naar huis genomen.
Ik ben met de politie meegegaan achterin de politieauto, waar me eigenlijk pas duidelijk werd wat er allemaal gebeurde. We reden naar het politiebureau waar een dossier word aangemaakt. Ik heb mijn vinger afdrukken moeten afgeven, mijn spullen moeten inleveren en 6(!) uur in de cel gezeten. Tevens ben ik op verhoor geweest om duidelijkheid in het verhaal te scheppen zodat justitie erover kan oordelen.
Ondertussen heeft mijn vriendin met de AH manager gebeld. Dit was niet de jongen die het winkelverbod heeft uitgeschreven en de politie heeft geinformeerd.
De AH manager zei dat dit niet de gang van zaken was en dat hij (de AH jongen) helemaal niet het recht had om een winkelverbod uit te schrijven. Zeker niet in bovengenoemde situatie.
Dit maakt de frustratie alleen maar groter.
Ik heb van half 4 tot 9 op het politiebureau gezeten.
Om het even op te sommen:
- 1 pak gamba's vergeten te scannen
- Winkelverbod
- Boete van 181,- (AH)
- Dossier aangemaakt politie
- Vingerafdrukken & foto's genomen
- 6 uur in de cel gezeten
- Verhoor gehad
Hier wordt nog een veroordeling van justitie aan vast gehangen. Dit kan zowel een geldboete als een taakstraf zijn.
De manager van de AH heeft ons vandaag teruggebeld maar zegt er niets meer aan te kunnen doen. Hij gaat zijn uiterste best doen om het winkelverbod terug te draaien, maar dit geeft wat mij betreft wel aan hoe belachelijk deze hele situatie is.
Wat denken jullie dat ik op het moment het beste kan doen? Ik overweeg stappen te ondernemen, maar weet niet zo goed in welke richting ik dan moet denken.
Artikel 310
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Met name het oogmerk iets wederrechtelijk toe te eigenen is hierin belangrijk. als je dit oogmerk niet hebt (wat uit jouw verklaring blijkt) zal er bewezen moeten worden dat je dit met opzet/ het oogmerk om het wederrechtelijk toe te eigenen hebt gedaan.
Als dit dus niet het geval is, dan het is er geen delict. Het is echter wel raadzaam om hier een raadsman of je rechtsbijstand voor in te schakelen.
In ieder geval sterkte.
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Ik vraag me net als velen hier af...waarom?
Had de AH medewerker of beveiliger net een cursus 'Hoe (niet) om te gaan met winkeldiefstal' of 'Assertiviteit op de werkvloer' gehad en is er met gestrekt been ingegaan?
Heeft de Manager nog iets gezegd over de werknemer zijn/haar beweegredenen tot deze toegegeven foute benadering?
Dit klinkt als iemand met enorme scoringsdrang (of een boze ex, maar dat had wel duidelijk geweest)
Had de AH medewerker of beveiliger net een cursus 'Hoe (niet) om te gaan met winkeldiefstal' of 'Assertiviteit op de werkvloer' gehad en is er met gestrekt been ingegaan?
Heeft de Manager nog iets gezegd over de werknemer zijn/haar beweegredenen tot deze toegegeven foute benadering?
Dit klinkt als iemand met enorme scoringsdrang (of een boze ex, maar dat had wel duidelijk geweest)
Hoezo misbruik van recht? Omdat jouw onderbuikgevoelens zeggen dat je topicstarter gelooft?Tommie12 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:12:
Klotesituatie.
Je moet eens weten hoeveel mensen misbruik maken van die zelfscanmogelijkheid en 'per ongeluk' weleens wat boodschappen vergeten te scannen en dus doelbewust de boel besodemieteren. Die zullen ook steevast zeggen 'oeps, foutje. Vergeten te scannen per abuis'.
De AH mag dus gewoon doen wat nu gebeurd is. Kijk, dat het misschien achteraf gezien anders had gemoeten of dat het ook anders had gekund, maakt het -voor mij in ieder geval- geen misbruik van recht.
Ik vind het misbruik van recht, omdat wat er gebeurd is (boete, maatregelen van AH) niet in verhouding staan ten opzichte van de "misdaad".koektrommeltje schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:09:
[...]
Hoezo misbruik van recht? Omdat jouw onderbuikgevoelens zeggen dat je topicstarter gelooft?
Je moet eens weten hoeveel mensen misbruik maken van die zelfscanmogelijkheid en 'per ongeluk' weleens wat boodschappen vergeten te scannen en dus doelbewust de boel besodemieteren. Die zullen ook steevast zeggen 'oeps, foutje. Vergeten te scannen per abuis'.
De AH mag dus gewoon doen wat nu gebeurd is. Kijk, dat het misschien achteraf gezien anders had gemoeten of dat het ook anders had gekund, maakt het -voor mij in ieder geval- geen misbruik van recht.
Daarom denk ik dat een rechter een gunstigere uitspraak zal doen.
De redenering zou kunnen zijn dat de "dader" al meer dan genoeg gestraft is door 6 uur vastgehouden geweest te zijn. Daar bovenop nog een vergoeding van 180€ lijkt me in dit geval nogal veel, maar ik ben geen rechter.
Ik denk dat het niet eens voor de rechter zou komen en dat de OvJ de zaak gaat seponeren. Tenzij TS al een strafblad heeft.Tommie12 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:13:
[...]
Ik vind het misbruik van recht, omdat wat er gebeurd is (boete, maatregelen van AH) niet in verhouding staan ten opzichte van de "misdaad".
De redenering zou kunnen zijn dat de "dader" al meer dan genoeg gestraft is door 6 uur vastgehouden geweest te zijn. Daar bovenop nog een vergoeding van 180€ lijkt me in dit geval nogal veel, maar ik ben geen rechter.
Misbruik van recht is het niet, want bij constatering van diefstal mag de AH gewoon aangifte doen en een winkelverbod uitvaardigen. Het is aan het OM om te besluiten tot verdere vervolging.
Wat het natuurlijk wel is, is een verschrikkelijke klotesituatie voor TS...
[ Voor 4% gewijzigd door koektrommeltje op 07-05-2019 11:22 ]
Verwijderd
Als TS niet vervolgd wordt, gaat hij natuurlijk die 180 euro ook niet betalen. Dan komt hij met een rekening naar de AH. Dan kan de filiaalmanager die er allemaal niets aan kon doen kiezen: goedschiks schikken met de TS of kwaadschiks (negatieve publiciteit, TS + wat bekenden die de winkel voortaan links laten liggen). Hij is de manager en is verantwoordelijk voor deze puinhoop.Tommie12 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:13:
[...]
Ik vind het misbruik van recht, omdat wat er gebeurd is (boete, maatregelen van AH) niet in verhouding staan ten opzichte van de "misdaad".
Wat ik me afvraag: waarom stoppen en in gesprek gaan op straat met een z.g. beveiliger en puberende vakkenvuller afdelingschef? Gewoon vriendelijk groeten en doorlopen.
[ Voor 6% gewijzigd door Mr.D78 op 07-05-2019 11:34 ]
Tenzij een TS echt een vaag verhaal ophangt, is het gewoon principe om op GoT de stellingen van TS te geloven als 'ie zegt dat hij het niet expres deed. Anders wordt het ook geen doen om in dit soort topics eerst uitvoerig de TS te grillen over hun bedoelingen.koektrommeltje schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:09:
[...]
Hoezo misbruik van recht? Omdat jouw onderbuikgevoelens zeggen dat je topicstarter gelooft?
Ja inderdaad, dat is allemaal achteraf. Maar ik ben eerlijk gezegd blij dat ik gewoon mijn fatsoen heb gehouden dan dat ik dit soort fratsen uit haal. Het was trouwens geen vakkenvuller maar zo een afdelingschef.Mr.D78 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:21:
Wat ik me afvraag: waarom stoppen en in gesprek gaan op straat met een z.g. beveiliger en puberende vakkenvuller? Gewoon vriendelijk groeten en doorlopen.
Verwijderd
Da's een 2 jaar oudere vakkenvuller.guybruggemann schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:26:
[...]
Ja inderdaad, dat is allemaal achteraf. Maar ik ben eerlijk gezegd blij dat ik gewoon mijn fatsoen heb gehouden dan dat ik dit soort fratsen uit haal. Het was trouwens geen vakkenvuller maar zo een afdelingschef.
Op straat zou ik zelf ook niet doen. Dat ze achter iemand aan gaan die er vandoor gaat zodra hij bij de kassa aangesproken wordt, OK. Maar we gaan geen extra controles doen als ik gewoon rustig de gelegenheid heb gehad om te vertrekken. What's next? Komen ze bij je thuis nog even controleren? Sterker nog, mijn tas blijft dicht tot de politie er is. Die tas is van mij en daar mogen ze niet aankomen zonder mijn toestemming. En iemand die mij meent te beschuldigen van diefstal, kan al helemaal hoog de boom in.Mr.D78 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:21:
Wat ik me afvraag: waarom stoppen en in gesprek gaan op straat met een z.g. beveiliger en puberende vakkenvuller? Gewoon vriendelijk groeten en doorlopen.
Jaa, dat had ik dus gedaan.. ben al buiten de winkel en nee jullie mogen mijn spullen niet meer inzien.Mr.D78 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:21:
Al moet ik zeggen dat achteraf praten makkelijk is, heb ook gelukkig nooit in zo een situatie gezeten.
Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....
Het hoeft ook niet voor de rechter te komen. Zoals StevenK al zegt, hij kan een strafbeschikking via de post krijgen. Dit artikel is eerder voorbij gekomen op Tweakers en interessant om te lezen.koektrommeltje schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:16:
[...]
Ik denk dat het niet eens voor de rechter zou komen en dat de OvJ de zaak gaat seponeren. Tenzij TS al een strafblad heeft.
Met dit artikel in mijn achterhoofd zou ik als de TS was, wel alvast op zoek gaan naar een advocaat. Soms is Nederland niet zo rechtvaardig als je denkt.
[ Voor 6% gewijzigd door SR8 op 07-05-2019 11:37 ]
Ik heb ook geen reden om aan te nemen dat TS liegtStoelpoot schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:26:
[...]
Tenzij een TS echt een vaag verhaal ophangt, is het gewoon principe om op GoT de stellingen van TS te geloven als 'ie zegt dat hij het niet expres deed. Anders wordt het ook geen doen om in dit soort topics eerst uitvoerig de TS te grillen over hun bedoelingen.
Dat is makkelijk.
Ben ook ooit een winkel met kleren uit gegaan, en hoewel ik niks gekocht had (en ook niet gestolen) ging het alarm af bij het buitengaan. Ik stopte gewoon en de bewakingsagent kwam snel maar vriendelijk naar me toe.
Die vroeg of hij even met zijn scanner langs mij mocht gaan, en aan de zijkant van mijn jas piepte het.
Dat was een al wat oudere jas, maar toch zat er nog ergens een speciaal label in.
Hij bood vriendelijk aan dit er uit te knippen en dat hebben we gedaan.
Van fouilleren was geen sprake, maar ik denk toch dat die man me achterna gelopen was als ik niet had meegewerkt. En ik had al zeker geen zin om te wachten op een echte politieagent om me te laten fouilleren.
Welke rechten die juist heeft, daar heb ik me nooit in verdiept.
Ben ook ooit een winkel met kleren uit gegaan, en hoewel ik niks gekocht had (en ook niet gestolen) ging het alarm af bij het buitengaan. Ik stopte gewoon en de bewakingsagent kwam snel maar vriendelijk naar me toe.
Die vroeg of hij even met zijn scanner langs mij mocht gaan, en aan de zijkant van mijn jas piepte het.
Dat was een al wat oudere jas, maar toch zat er nog ergens een speciaal label in.
Hij bood vriendelijk aan dit er uit te knippen en dat hebben we gedaan.
Van fouilleren was geen sprake, maar ik denk toch dat die man me achterna gelopen was als ik niet had meegewerkt. En ik had al zeker geen zin om te wachten op een echte politieagent om me te laten fouilleren.
Welke rechten die juist heeft, daar heb ik me nooit in verdiept.
Als je ervan uit gaat dat je alles hebt gescand, dan is het toch geen probleem om iemand te laten kijken?Jeroenzer schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:28:
[...]
Jaa, dat had ik dus gedaan.. ben al buiten de winkel en nee jullie mogen mijn spullen niet meer inzien.
Al moet ik zeggen dat achteraf praten makkelijk is, heb ook gelukkig nooit in zo een situatie gezeten.
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
En wat nou als je bijv eerder nog naar een andere winkel bent gegaan?ViNcE schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:36:
[...]
Als je ervan uit gaat dat je alles hebt gescand, dan is het toch geen probleem om iemand te laten kijken?
Als ik alleen naar de AH was geweest boeide het mij ook niet zoveel, maar als ik meerdere winkels heb bezocht dan niet!
Heel extreem voorbeeld: stel je bent net naar een seksshop ofzo geweest en gaat dan nog even snel de laatste boodschappen halen. Zou jij het prettig vinden om dan door zo'n "afdelingschef" in de tas laten kijken?
Dus nee, dan laat ik liever de politie komen en laat die dan maar door mijn artikelen gaan.
[ Voor 28% gewijzigd door Ryur op 07-05-2019 11:42 ]
Maaar wat ik me afvraag, is, door het introduceren van de zelfscan kassa, je naast kostenbesparing, het risico van een vergissing, met grootse gevolgen, niet te veel bij de klant neer legt?
Ik geloof in eerste instantie altijd in het goede van de mens, ook van TS, en maak mij terdege zorgen over de ontwikkelingen omtrend "zelf redzaam" in de winkels. Met een beetje pech, ben je, zoals ik het bezie gewoon vogelvrij en geheel afhankelijk van een medewerker bij de AH. Afhankelijk van de situatie kan dit voor iemand de rest van het leven negatief beinvloeden.
Zo iemand die gelijk de Politie er bij haalt, aangifte doet, moet beseffen dat het disproportioneel is wat hier gebeurd is (er van uiitgaande dat TS inderdaad onschuldig is) en had het in de minne geschikt kunnen worden. Dat TS ook gelijk het artikel wilde afrekenen geeft mij meer aan dat het inderdaad om een vergissing ging.
Dat TS niet gelijk voor een advocaat heeft gekozen kan ik me ook wel voorstellen, want zo iets kan je behoorlijk verwarren en neem je niet altijd de juiste beslissingen.
Daarnaast vaag ik mij af hoe ze getriggert zijn op TS. Ik zelf doe soms over 10 boodschapjes 10 minuten, maar kan ook in 2 minuten bij de kassa staan.
Wat ik dus niet snap van AH is dat er niet iemand naar TS is toegelopen toen de "fout" opgemerkt was en tegen TS heeft gezegt, sorry meneer, maar volgens mij bent u een artikel vergeten te scannen, nog voordat deze de zaak uit liep. Nu heeft het er alle schijn van dat men het heeft gezien, TS naar buiten heeft laten lopen, om hem disproportioneel te kunnen straffen.
Ik geloof in eerste instantie altijd in het goede van de mens, ook van TS, en maak mij terdege zorgen over de ontwikkelingen omtrend "zelf redzaam" in de winkels. Met een beetje pech, ben je, zoals ik het bezie gewoon vogelvrij en geheel afhankelijk van een medewerker bij de AH. Afhankelijk van de situatie kan dit voor iemand de rest van het leven negatief beinvloeden.
Zo iemand die gelijk de Politie er bij haalt, aangifte doet, moet beseffen dat het disproportioneel is wat hier gebeurd is (er van uiitgaande dat TS inderdaad onschuldig is) en had het in de minne geschikt kunnen worden. Dat TS ook gelijk het artikel wilde afrekenen geeft mij meer aan dat het inderdaad om een vergissing ging.
Dat TS niet gelijk voor een advocaat heeft gekozen kan ik me ook wel voorstellen, want zo iets kan je behoorlijk verwarren en neem je niet altijd de juiste beslissingen.
Daarnaast vaag ik mij af hoe ze getriggert zijn op TS. Ik zelf doe soms over 10 boodschapjes 10 minuten, maar kan ook in 2 minuten bij de kassa staan.
Wat ik dus niet snap van AH is dat er niet iemand naar TS is toegelopen toen de "fout" opgemerkt was en tegen TS heeft gezegt, sorry meneer, maar volgens mij bent u een artikel vergeten te scannen, nog voordat deze de zaak uit liep. Nu heeft het er alle schijn van dat men het heeft gezien, TS naar buiten heeft laten lopen, om hem disproportioneel te kunnen straffen.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Mijn mening:Ryur schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:39:
[...]
En wat nou als je bijv eerder nog naar een andere winkel bent gegaan?
Als ik alleen naar de AH was geweest boeide het mij ook niet zoveel, maar als ik meerdere winkels heb bezocht dan niet!
AH was het enige waar ik heen was. Je weet dat je bij een zelfscan kassa gecontroleerd kan worden en vanuit deze positie is medewerking hieraan niet te veel gevraagd, ook al houden ze je aan buiten de winkel. Heb er echt geen moeite mee mijn boodschappen te laten nakijken door een beveiliger o.i.d.
Stuitend vind ik de manier waarop met deze situatie is omgegaan.
Dat van die dubbele prijs zou ik nooit aangeboden hebben. Kunnen ze dat niet als soort bekentenis dat je fout zit zien? Ik zou het ook gewoon vergeten blijven noemen en niet gestolen.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Verwijderd
Ja, dat is het wel. Want door dat te vragen impliceer je dat je iemand verdenkt van diefstal. Anders hoef je natuurlijk ook niet te kijken. Dus nee, je mag niet kijken.ViNcE schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:36:
[...]
Als je ervan uit gaat dat je alles hebt gescand, dan is het toch geen probleem om iemand te laten kijken?
Kijk, als ik bij de zelfscan sta en dat ding geeft aan dat er een controle wordt uitgevoerd, prima, daar ging ik mee akkoord toen ik die scanner uit het rekje pakte. Maar daar blijft het bij. Ik steel niet.
Daar kan ik me inderdaad ook wel in vinden, ja.koektrommeltje schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:32:
[...]
Ik heb ook geen reden om aan te nemen dat TS liegtMaar de AH zal ongetiwjfeld wel vaker het smoesje 'oeps, vergeten!' horen en ik reageerde dus vooral op het 'misbruik van recht'. Daar ben ik het dus niet mee eens dat dat het geval is.
Verwijderd
Naast alles wat ik al gelezen heb vind ik het hoogst opmerkelijk hoe de politie in deze heeft gehandeld. Geen enkel moment heeft deze even naar de filiaal leiding gevraagd? Dit lijkt me toch wel iets waar deze bij geroepen mag worden.
Als TS nou was weggerend, maar hij heeft netjes meegewerkt vanaf moment 1. Het "dubbele prijs" gebeuren was misschien niet handig, maar kan geen aanleiding zijn voor dit. Er is je 6+ uur van je leven afgenomen (plus wat er nog komen gaat) om een simpel foutje. Mijn partner is wel eens vergeten de banenen af te scannen bij de Jumbo. We maken er nog steeds grappen over. Je haalt voor 100 euro boodschappen, incl. dure schoonmaak pads en dan "steel" je de 90 cent aan bananen zeker mee. Gelukkig had de Jumbo medewerker wel hersenen en heeft ze de bananen er zelf bij op gezet waarna we gewoon konden betalen.
Ik had het op Facebook gezet. Niet als scheldkanon, maar misschien wordt er dan iemand bij AH wakker op het hoofdkantoor en gaat die dit even fatsoenlijk regelen. "Gisteren #gearresteerd, 1 product vergeten af te scannen, 6 uur wachten in de cel. Ik ga voortaan weer naar de gewoon kassa. #AH."
Als TS nou was weggerend, maar hij heeft netjes meegewerkt vanaf moment 1. Het "dubbele prijs" gebeuren was misschien niet handig, maar kan geen aanleiding zijn voor dit. Er is je 6+ uur van je leven afgenomen (plus wat er nog komen gaat) om een simpel foutje. Mijn partner is wel eens vergeten de banenen af te scannen bij de Jumbo. We maken er nog steeds grappen over. Je haalt voor 100 euro boodschappen, incl. dure schoonmaak pads en dan "steel" je de 90 cent aan bananen zeker mee. Gelukkig had de Jumbo medewerker wel hersenen en heeft ze de bananen er zelf bij op gezet waarna we gewoon konden betalen.
Ik had het op Facebook gezet. Niet als scheldkanon, maar misschien wordt er dan iemand bij AH wakker op het hoofdkantoor en gaat die dit even fatsoenlijk regelen. "Gisteren #gearresteerd, 1 product vergeten af te scannen, 6 uur wachten in de cel. Ik ga voortaan weer naar de gewoon kassa. #AH."
Achteraf inderdaad makkelijk praten. Mijn insteek is als in de winkel voldoende tijd is geweest om de transactie te controleren, is het voorbij de uitgang niet meer een zaak van medewerkers, die dan ook niet meer rechten hebben dan jij of ik (iemand die met een zak vol gamba's zonder afrekenen doelbewust de winkel uitrent is een ander verhaal).
@guybruggemann Heb je in het verleden wel eens vaker met de politie te maken gehad?
Nee, clean sheetpven schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:57:
@guybruggemann Heb je in het verleden wel eens vaker met de politie te maken gehad?
Als men het zo zeker weet dat je wat had vergeten was af te rekenen, waarom dit dan niet even vriendelijk tegen je zeggen voor je het pand verlaat als je dit op rustige wijze deed en zelf ogenschijnlijk niks in de gaten had?
Heel dat systeem is erop gericht dat je willekeurig geselecteerd wordt voor een controle.
Blijkbaar is dat niet gebeurd maar ging er wel iemand achter je aan rennen die gezien heeft dat jij blijkbaar een pak Gamba's niet gescand had ofzo? Ik vind het nogal een raar verhaal.
Ontegenzeggelijk kan dit gebeuren (iets vergeten te scannen), ook een kassa medewerker vergeet wel eens wat te scannen (of merkt niet op dat de barcode niet wordt geregistreerd) terwijl het zijn of haar baan is om dat wel te doen.
In dat licht, de voorwaarden van de AH zijn niet bepaald specifiek, er wordt nergens gesproken over omvang van de overtreding of evt. waarschuwingen, het biedt mijn inziens te veel ruimte voor interpretatie.
Het is vanuit de AH ook te vaag.
Ik heb ook wel eens bij de AH gehad dat ik wat vergeten ben te scannen, kwam er bij een controle toen uit en het werd netjes recht gezet, streepjescode van het product was ook niet heel best leesbaar.
Enfin, willekeur van de toepassing van de regel is over het algemeen niet een goed idee.
Heel dat systeem is erop gericht dat je willekeurig geselecteerd wordt voor een controle.
Blijkbaar is dat niet gebeurd maar ging er wel iemand achter je aan rennen die gezien heeft dat jij blijkbaar een pak Gamba's niet gescand had ofzo? Ik vind het nogal een raar verhaal.
Ontegenzeggelijk kan dit gebeuren (iets vergeten te scannen), ook een kassa medewerker vergeet wel eens wat te scannen (of merkt niet op dat de barcode niet wordt geregistreerd) terwijl het zijn of haar baan is om dat wel te doen.
In dat licht, de voorwaarden van de AH zijn niet bepaald specifiek, er wordt nergens gesproken over omvang van de overtreding of evt. waarschuwingen, het biedt mijn inziens te veel ruimte voor interpretatie.
Het is vanuit de AH ook te vaag.
Ik heb ook wel eens bij de AH gehad dat ik wat vergeten ben te scannen, kwam er bij een controle toen uit en het werd netjes recht gezet, streepjescode van het product was ook niet heel best leesbaar.
Enfin, willekeur van de toepassing van de regel is over het algemeen niet een goed idee.
Adjust non olet, plerumque...
Ja dit is dus precies wat er heel veel gebeurt. Ook opzettelijk. Voor 100 euro spullen halen en voor 2 of 3 euro "vergeten". Soms echt vergeten. Soms ook niet... Zoals ik al zei. Rechtsbijstand in kennis stellen ( of raadsman.Verwijderd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:51:
Naast alles wat ik al gelezen heb vind ik het hoogst opmerkelijk hoe de politie in deze heeft gehandeld. Geen enkel moment heeft deze even naar de filiaal leiding gevraagd? Dit lijkt me toch wel iets waar deze bij geroepen mag worden.
Even voor mijn beeldvorming. Je hebt 6 uur voor verhoor vast gezeten. Je bent gehoord en daarna zonder dagvaarding heen gezonden ?
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Ik laat ze toch liever kijken, normaal gezien wordt het dan zonder politie opgelost en ga je geen databanken in als verdachte van diefstal.Verwijderd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:47:
[...]
Ja, dat is het wel. Want door dat te vragen impliceer je dat je iemand verdenkt van diefstal. Anders hoef je natuurlijk ook niet te kijken. Dus nee, je mag niet kijken.Je mag de politie bellen. Laat dat een incentive zijn om er alles aan te doen om gewone klanten niet teveel lastig te vallen.
Kijk, als ik bij de zelfscan sta en dat ding geeft aan dat er een controle wordt uitgevoerd, prima, daar ging ik mee akkoord toen ik die scanner uit het rekje pakte. Maar daar blijft het bij. Ik steel niet.
Tja, tot dit gedoe dan.
[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 07-05-2019 12:04 ]
/▌
Ik heb 6 uur op het politiebureau vast gezeten, waarbij het verhoor een onderdeel was (+/- 30 min). Op een gegeven moment is mijn cel geopend en werd verzocht mijn spullen te pakken om te vertrekken. Zonder dagvaarding.Gri77ie schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:01:
[...]
Ja dit is dus precies wat er heel veel gebeurt. Ook opzettelijk. Voor 100 euro spullen halen en voor 2 of 3 euro "vergeten". Soms echt vergeten. Soms ook niet... Zoals ik al zei. Rechtsbijstand in kennis stellen ( of raadsman.
Even voor mijn beeldvorming. Je hebt 6 uur voor verhoor vast gezeten. Je bent gehoord en daarna zonder dagvaarding heen gezonden ?
jaa, tot dat je dit soort dingen leest.ViNcE schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:36:
[...]
Denk je goede burger te zijn en mee te werken en krijg je dit op je dak.
Kan je beter een dike middelvinger opsteken en doei zeggen.
Verwijderd
Op 100 euro boodschappen de 90 cent vergeten? Opzettelijk? Misschien denk ik te goed over de mens, maar ik kan me niet voorstellen dat dit gebeurt. Opzettelijk de waspods vergeten te scannen gebeurt vast, snap ik, maar 90 cent. Kan me niet voorstellen dat iemand dat risico wil nemen.Gri77ie schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:01:
[...]
Ja dit is dus precies wat er heel veel gebeurt. Ook opzettelijk. Voor 100 euro spullen halen en voor 2 of 3 euro "vergeten". Soms echt vergeten. Soms ook niet... Zoals ik al zei. Rechtsbijstand in kennis stellen ( of raadsman.
5 euro gaat het om. In een supermarkt is dat al een relatief duur product.Verwijderd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:04:
[...]
Op 100 euro boodschappen de 90 cent vergeten? Opzettelijk? Misschien denk ik te goed over de mens, maar ik kan me niet voorstellen dat dit gebeurt. Opzettelijk de waspods vergeten te scannen gebeurt vast, snap ik, maar 90 cent. Kan me niet voorstellen dat iemand dat risico wil nemen.
/▌
Had je niet het idee dat de muren op je af kwamen op een gegeven moment?guybruggemann schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:03:
[...]
Ik heb 6 uur op het politiebureau vast gezeten, waarbij het verhoor een onderdeel was (+/- 30 min). Op een gegeven moment is mijn cel geopend en werd verzocht mijn spullen te pakken om te vertrekken.
Ik heb ooit als vrijwilliger een brandweer oefening meegemaakt in cellencomplex. Ik was blij dat ik er na een uurtje uit mocht. De muren kwamen al vrij snel op me af. Niet echt een prettige ervaring.
Wat een verhaal zeg.....

Voor mij een reden om zelfscan maar eens te gaan mijden.
Ik ben zelf TL bij een Albert Heijn naast mijn studie, en ik kan in ieder geval bevestigen dat dit een bijzondere gang van zaken is. Sowieso heeft een Albert Heijn er helemaal geen baat bij om de hele politieprocedure op te starten voor een enkel 'vergeten' product. Dit kost veel te veel tijd in verhouding tot wat het oplevert. Klanten krijgen bij ons vrijwel altijd het voordeel van de twijfel. Klanten met een halve tas onbetaalde boodschappen met het verhaal dat ze "die al hadden afgerekend maar nog even iets vergeten waren en het bonnetje al hadden weggegooid" heb ik hier zo de winkel uit zien lopen. Wat mij echter opviel uit jouw verhaal was het volgende:
Je bent in ieder geval niet teruggeroepen voor een standaard zelfscan controle zoals door sommigen gesuggereerd wordt in dit topic. Als je het poortje door bent en je wordt teruggeroepen dan staat het zo goed als vast dat er iets niet goed is.
De politie was al geïnformeerd voordat geconstateerd was dat je de gamba's niet had afgerekend? Dat zou namelijk betekenen dat je -om wat voor reden dan ook- bekend bent bij de Albert Heijn en dat je herkend bent op de camerabeelden of door een personeelslid.Het antwoord was duidelijk, nee! De politie was al geïnformeerd en het was hierop wachten.
Je bent in ieder geval niet teruggeroepen voor een standaard zelfscan controle zoals door sommigen gesuggereerd wordt in dit topic. Als je het poortje door bent en je wordt teruggeroepen dan staat het zo goed als vast dat er iets niet goed is.
Misschien dat een collega van de beveiliger al de politie gebeld had?OosterF schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:10:
Ik ben zelf TL bij een Albert Heijn naast mijn studie, en ik kan in ieder geval bevestigen dat dit een bijzondere gang van zaken is. Sowieso heeft een Albert Heijn er helemaal geen baat bij om de hele politieprocedure op te starten voor een enkel 'vergeten' product. Dit kost veel te veel tijd in verhouding tot wat het oplevert. Klanten krijgen bij ons vrijwel altijd het voordeel van de twijfel. Klanten met een halve tas onbetaalde boodschappen met het verhaal dat ze "die al hadden afgerekend maar nog even iets vergeten waren en het bonnetje al hadden weggegooid" heb ik hier zo de winkel uit zien lopen. Wat mij echter opviel uit jouw verhaal was het volgende:
[...]
De politie was al geïnformeerd voordat geconstateerd was dat je de gamba's niet had afgerekend? Dat zou namelijk betekenen dat je -om wat voor reden dan ook- bekend bent bij de Albert Heijn en dat je herkend bent op de camerabeelden of door een personeelslid.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Een recent gevalletje meenemen zonder te betalen (wel bij de kassa) levert 2 weken voorwaardelijk op, voor € 2,55. Wel had meneer blijkbaar al diefstal op zijn CV staan: https://www.tubantia.nl/h...-bij-appie-goor~a0bdb93d/
Mja, het klinkt allemaal overdreven, maar kan mij ook voorstellen dat als het met enige regelmaat gebeurt het personeel er wel een keer klaar mee is en je zoiets als in dit topic krijgt. Zie hier in de supermarkt (zonder zelfscan gelukkig) ook wel eens dat men vooral mensen volgt die boodschappen in hun eigen tas doen ipv een mandje/kar. En die worden er ook wel eens uitgepikt bij de kassa om de tas te laten zien. Dat snap ik wel want er is geen reden (en vaak ook niet toegestaan) om een eigen tas te gebruiken dus verdacht.
Mja, het klinkt allemaal overdreven, maar kan mij ook voorstellen dat als het met enige regelmaat gebeurt het personeel er wel een keer klaar mee is en je zoiets als in dit topic krijgt. Zie hier in de supermarkt (zonder zelfscan gelukkig) ook wel eens dat men vooral mensen volgt die boodschappen in hun eigen tas doen ipv een mandje/kar. En die worden er ook wel eens uitgepikt bij de kassa om de tas te laten zien. Dat snap ik wel want er is geen reden (en vaak ook niet toegestaan) om een eigen tas te gebruiken dus verdacht.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Sterkte voor TS, dit is heel vervelend en heel bijzonder, met name die snelle en vergaande inmenging van Politie. Boete eisen was alhoewel vervelend, niet onterecht geweest, maar dit is een zware overreactie.
Ik lees dat je reeds buiten de winkel gevraagd werd de inhoud van je tas te tonen. Hiertoe ben je niet verplicht, en daar het buiten de winkel was, is bij mijn beste weten het personeel er ook niet toe gerechtigd. Merk op: zelf de Politie kan je er niet toe dwingen, tenzij ze je daadwerkelijk arresteren.
Ik snap wel dat je in eerste instantie er geen kwaad in ziet, maar ik neig er persoonlijk steeds meer naar bij voorbaat op mijn recht te staan: immers kleine foutjes maakt iedereen voortdurend, en het blijk maar al te makkelijk die onnodig te escaleren. Misschien had de AH medewerker het inderdaad wel even gehad met al die diefstalletjes, maar dat maakt het niet OK zijn frustratie op jou te uiten.
Ik lees dat je reeds buiten de winkel gevraagd werd de inhoud van je tas te tonen. Hiertoe ben je niet verplicht, en daar het buiten de winkel was, is bij mijn beste weten het personeel er ook niet toe gerechtigd. Merk op: zelf de Politie kan je er niet toe dwingen, tenzij ze je daadwerkelijk arresteren.
Ik snap wel dat je in eerste instantie er geen kwaad in ziet, maar ik neig er persoonlijk steeds meer naar bij voorbaat op mijn recht te staan: immers kleine foutjes maakt iedereen voortdurend, en het blijk maar al te makkelijk die onnodig te escaleren. Misschien had de AH medewerker het inderdaad wel even gehad met al die diefstalletjes, maar dat maakt het niet OK zijn frustratie op jou te uiten.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Je bedoelt tenzij. Nu schrijf je dat ze je tas wel mogen controleren, behalve als ze je gaan arresteren, dan mag het niet.Brent schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:26:
Ik lees dat je reeds buiten de winkel gevraagd werd de inhoud van je tas te tonen. Hiertoe ben je niet verplicht, en daar het buiten de winkel was, is bij mijn beste weten het personeel er ook niet toe gerechtigd. Merk op: zelf de Politie kan je er niet toe dwingen, mits ze je daadwerkelijk arresteren.
Het lullige is nu dus dat de TS dat ook kan gebeuren. "Oh, ik zie dat u al eerder iets gestolen heeft, succes met een paar dagen zitten."Bastien schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:20:
Een recent gevalletje meenemen zonder te betalen (wel bij de kassa) levert 2 weken voorwaardelijk op, voor € 2,55. Wel had meneer blijkbaar al diefstal op zijn CV staan: https://www.tubantia.nl/h...-bij-appie-goor~a0bdb93d/
JuistPizza_Boom schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:28:
[...]
Je bedoelt tenzij. Nu schrijf je dat ze je tas wel mogen controleren, behalve als ze je gaan arresteren, dan mag het niet.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ongeacht of het met opzet was of niet ben ik vooral benieuwd dat die TL heeft bewogen om achter je aan te komen.OosterF schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:10:
[...]
De politie was al geïnformeerd voordat geconstateerd was dat je de gamba's niet had afgerekend? Dat zou namelijk betekenen dat je -om wat voor reden dan ook- bekend bent bij de Albert Heijn en dat je herkend bent op de camerabeelden of door een personeelslid.
Zoals hierboven... "de politie was al geinformeerd" zal niet gebeueren tussen het moment dat je bij de kassa wegloopt en het moment waar je teruggefloten wordt.
heeft @guybruggemann ook nagevraagd wat de reden was waarom de desbetreffende TL al vooraf de politie belde en je na de kassa nog achterna te gaan?
tijd voor wat klusjes!
Hier kan ik wel op inhaken. De TL nam eigenlijk de leiding in deze en vroeg ook nog ter controle aan de beveiliger of hij de politie had ingeschakeld. Hier was zeker nog ruimte voor toen we terugliepen naar de AH / Tas contoleren + meelopen naar magazijn.OosterF schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:10:
[...]
Voor mijn gevoel heeft de TL meteen geoordeeld en niet eens meer opgestaan voor enige andere soort van interpretatie. Toen we naar het magazijn liepen zei hij inderdaad over het voorval dat ik het niet bewust gedaan had "dat zeggen er meerdere".
De TL stond niet open voor enige vorm van discussie.
Ik begrijp het allemaal echt wel, maar er had gewoon met enige nuance naar gekeken moeten worden, eigenlijk wat je zelf ook al aangeeft in je eigen verhaal.
Mogen wel een bordje bij de zelf scan kassa neerhangen.
Met 1 item of meer niet scannen = 181 euro boete strafblad en winkel verbod.
Einde loopbaan en toekomst perspectief.
Dus wees alert als je gebruik maakt van de zelf scan kassa
Kijken hoeveel mensen er nog gebruik van zullen maken
Met 1 item of meer niet scannen = 181 euro boete strafblad en winkel verbod.
Einde loopbaan en toekomst perspectief.
Dus wees alert als je gebruik maakt van de zelf scan kassa
Kijken hoeveel mensen er nog gebruik van zullen maken
[ Voor 21% gewijzigd door Raoul.TLS op 07-05-2019 12:50 ]
Ik vindt ook elke incident is een zaak apart.
Als je nog nooit bent veroordeeld voor winkel diefstal mogen ze je een waarschuwing geven.
heb je het vaker gedaan dan een boete en winkel ontzegging
Volgende keer graag je laatste post wijzigen als je als laatste hebt gepost
]
Als je nog nooit bent veroordeeld voor winkel diefstal mogen ze je een waarschuwing geven.
heb je het vaker gedaan dan een boete en winkel ontzegging
Volgende keer graag je laatste post wijzigen als je als laatste hebt gepost
[ Voor 18% gewijzigd door janvanduschoten op 07-05-2019 12:38 ]
Ik leg de schuld hiervoor niet bij de gebruiker maar het systeem. Als je diefstal niet kan onderscheiden van een foutje, en het gevolg daarvan is dat een vent die nog nooit met de politie te maken heeft gehad 6 uur in de cel zit, vraag mij ik toch heel erg af waarom dit systeem daar staat.[b]Bastien schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:20:
Mja, het klinkt allemaal overdreven, maar kan mij ook voorstellen dat als het met enige regelmaat gebeurt het personeel er wel een keer klaar mee is en je zoiets als in dit topic krijgt.
Oh nee, niet. Want dat bespaard AH geld. Maar niets is gratis, en de prijs lijkt dus te zijn mensen 6 uur in de cel.
Dat is absoluut onaanvaardbaar.
Mag je ook aangifte doen en betaalt de winkel je ook 181 euro terug als ze een fout maken met aanslaan.
Komt wel eens voor dat de persoon aan de kassa iets verkeerd of teveel aanslaat.
Dat is eigenlijk oplichting.
Dan zegt de winkel sorry foutje alleen als je er achter komt.
Mes snijdt niet aan 2 kanten
Komt wel eens voor dat de persoon aan de kassa iets verkeerd of teveel aanslaat.
Dan zegt de winkel: Je bent zelf verantwoordelijk voor controle, zij geven je tenslotte wel de mogelijkheid naar de service balie te gaan.Raoul.TLS schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:43:
Mag je ook aangifte doen en betaalt de winkel je ook 181 euro terug als ze een fout maken met aanslaan.
Het is beoordeeld als diefstal, anders was dit topic er niet. Jij kunt als niet aanwezige niet beoordelen of dat een fout is.d.jvan schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:41:
[...]
Ik leg de schuld hiervoor niet bij de gebruiker maar het systeem. Als je diefstal niet kan onderscheiden van een foutje,
Dat weet degene in de winkel niet dus niet relevant. Politie handelt zoals ze horen te doen volgens mij.en het gevolg daarvan is dat een vent die nog nooit met de politie te maken heeft gehad 6 uur in de cel zit,
Is dat systeem echt relevant? Had ook zoals ik al aangaf bij de kassa kunnen gebeuren.Oh nee, niet. Want dat bespaard AH geld. Maar niets is gratis, en de prijs lijkt dus te zijn mensen 6 uur in de cel.
Totdat iemand die er mag over oordelen of dat zo is is het dat niet.Dat is absoluut onaanvaardbaar.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Vindt ik zo een onzin. Ik ga er meestal van uit dat er goede mensen achter de kassa zitten die geen fouten maken.
Als ik boodschappen doe in de winkel en sta bij de kassa weet ik ongeveer wat iets bij elkaar gaat kosten.
Als ik 5 items heb en de dame zegt dat is 30 euro dan ga ik wel naar de bon kijken.
Is het bij elkaar rond de 10 euro is het prima
Als ik boodschappen doe in de winkel en sta bij de kassa weet ik ongeveer wat iets bij elkaar gaat kosten.
Als ik 5 items heb en de dame zegt dat is 30 euro dan ga ik wel naar de bon kijken.
Jeroenzer schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:44:
[...]
Dan zegt de winkel: Je bent zelf verantwoordelijk voor controle, zij geven je tenslotte wel de mogelijkheid naar de service balie te gaan.
Komt zelfs voor dat die zelfscan kassa's iets verkeerd aanslaan. Die scanners zijn zo gevoelig dat het mij wel eens overkomt dat ze al items aanslaan die nog in m'n mandje liggen of spullen die ik al gescand heb in mijn tas nog eens aanslaan. Je moet dus goed opletten, gelukkig geven ze een piepje.Raoul.TLS schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:43:
...
Als je kiest voor een zelfscan gaat de winkel er ook van uit dat je alles scant, dus dat je dan ook geen fout maakt. Neem je iets mee zonder te scannen, bewust of onbewust, dan is dat ontvreemding.Raoul.TLS schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:48:
Vindt ik zo een onzin. Ik ga er meestal van uit dat er goede mensen achter de kassa zitten die geen fouten maken.
[...]
In dit verhaal is het blijkbaar gezien door een medewerker of viel het op door gedragingen van de TS en is er besloten na het afrekenen de TS te controleren. Blijkbaar is er (volgens de AH medewerker, de beveiliger en de politie) voldoende "bewijs" dat het bewust is gegaan.
Nu snap ik waarom de politie het te druk heeft om de échte criminelen op te pakkenguybruggemann schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:03:
[...]
Ik heb 6 uur op het politiebureau vast gezeten, waarbij het verhoor een onderdeel was (+/- 30 min). Op een gegeven moment is mijn cel geopend en werd verzocht mijn spullen te pakken om te vertrekken. Zonder dagvaarding.
Als vaste klant in mijn vaste AH vestiging word ik overigens nooit gecontroleerd (handscanner), zelfs niet als je met aantallen zit te klooien of artikelen verwijderd en weer terug zet. Heb je een nieuwe bonuskaart of kom je in een andere winkel dan normaal dan kan je er haast op rekenen dat je gecontroleerd wordt.
Dit is voor mij een reden om hem over te slaan.
Of vraag medewerker kan je mij laten zien hoe het werkt.
dan weet ik zeker dat ik geen fout maak.
Heb echt geen zin om voor een pakje melk of zo van 1 euro een boete van 181 euro en nog meer gezeik te krijgen.
Maar goed ben lui sta liever in de rij en laat het door iemand doen.
Ben je een keer op hoe dan ook in aanraking geweest met Justitie dan kan je sommige benen wel vergeten.
Krijg je wel een verklaring van goed gedrag met zo een veroordeling ?
Of vraag medewerker kan je mij laten zien hoe het werkt.
dan weet ik zeker dat ik geen fout maak.
Heb echt geen zin om voor een pakje melk of zo van 1 euro een boete van 181 euro en nog meer gezeik te krijgen.
Maar goed ben lui sta liever in de rij en laat het door iemand doen.
Ben je een keer op hoe dan ook in aanraking geweest met Justitie dan kan je sommige benen wel vergeten.
Krijg je wel een verklaring van goed gedrag met zo een veroordeling ?
Lapa schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:50:
[...]
Komt zelfs voor dat die zelfscan kassa's iets verkeerd aanslaan. Die scanners zijn zo gevoelig dat het mij wel eens overkomt dat ze al items aanslaan die nog in m'n mandje liggen of spullen die ik al gescand heb in mijn tas nog eens aanslaan. Je moet dus goed opletten, gelukkig geven ze een piepje.
[ Voor 10% gewijzigd door Raoul.TLS op 07-05-2019 12:57 ]
Ten eerste @guybruggemann sterkte.
Maar je loopt misschien nu het risico als je ooit een VOG aanvraag doet dat deze afgewezen wordt. Of zelf soms strenger zoals sommige die justitie vragen of je iets heb staan op de straf blad.
Heb je rechtsbijstand? zo ja gelijk inschakelen anders toch een advocaat vragen. Als de kosten hoog zijn (en helaas zijn ze duur) kan je inloop uurtje proberen sommige advocaten doen dat.
Je wil dit niet op je record of geregistreerd hebben. Veel bedrijven als je gesolliciteerd zullen hier naar vragen of je iets crimineels gedaan heb de laatste tijd en dan moet je ja zeggen als je veroordeeld wordt.
Ik zou wel proberen te zorgen dat je hier geen last van krijgt op een later moment het kan heel vervelend uitpakken.
Maar je loopt misschien nu het risico als je ooit een VOG aanvraag doet dat deze afgewezen wordt. Of zelf soms strenger zoals sommige die justitie vragen of je iets heb staan op de straf blad.
Heb je rechtsbijstand? zo ja gelijk inschakelen anders toch een advocaat vragen. Als de kosten hoog zijn (en helaas zijn ze duur) kan je inloop uurtje proberen sommige advocaten doen dat.
Je wil dit niet op je record of geregistreerd hebben. Veel bedrijven als je gesolliciteerd zullen hier naar vragen of je iets crimineels gedaan heb de laatste tijd en dan moet je ja zeggen als je veroordeeld wordt.
Ik zou wel proberen te zorgen dat je hier geen last van krijgt op een later moment het kan heel vervelend uitpakken.
Wat een bijzondere reactie.
Iets soortgelijks is mij ook eens gebeurd maar dan met een zelfscanner. Ik had een kar vol boodschappen en was ook 1 artikel vergeten te scannen. Dit bleek uit de steekproef die men toen deed. Ik heb excuses aangeboden en alles is alsnog via de normale kassa gescand en afgerekend.
Vreemd dat men hier zo overdreven reageert.
Ik denk dat ik na zo'n voorval overigens mijn boodschappen voortaan wel elders zou halen. Het omzetverlies is dan sowieso meer dan 181 euro. Dat zou mij nog enige genoegdoening geven.

Iets soortgelijks is mij ook eens gebeurd maar dan met een zelfscanner. Ik had een kar vol boodschappen en was ook 1 artikel vergeten te scannen. Dit bleek uit de steekproef die men toen deed. Ik heb excuses aangeboden en alles is alsnog via de normale kassa gescand en afgerekend.
Vreemd dat men hier zo overdreven reageert.
Ik denk dat ik na zo'n voorval overigens mijn boodschappen voortaan wel elders zou halen. Het omzetverlies is dan sowieso meer dan 181 euro. Dat zou mij nog enige genoegdoening geven.
Een VOG kan niet worden afgewezen. Hierop staan simpelweg de overtredingen vernoemd, mits de juiste velden aangevinkt, als je het bij je werkgever inlevert zal je het hele dossier moeten toevoegen om aan te tonen dat het niets voorstelt.MeZZiN schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:57:
Heb een paar keer met Justitie te maken gehad.
Gelukkig in positieve vorm omdat ik bij hun of voor hun gewerkt heb.
Allerhoogste screening ooit gekregen omdat ik met super vertrouwelijke data in aanraking zou kunnen komen.
Als ik de vraag soms krijg ben je ooit in aanraking gekomen met Justitie zeg ik ja
En dan kijken naar de reactie
Gelukkig in positieve vorm omdat ik bij hun of voor hun gewerkt heb.
Allerhoogste screening ooit gekregen omdat ik met super vertrouwelijke data in aanraking zou kunnen komen.
Als ik de vraag soms krijg ben je ooit in aanraking gekomen met Justitie zeg ik ja
En dan kijken naar de reactie
[ Voor 18% gewijzigd door Raoul.TLS op 07-05-2019 13:02 ]
Ik weet van een verhaal dichtbij, waarbij men zich veel te veel beroept op de procedures en daardoor niet meer zelf nadenkt (of kan denken!).
Dame van 78, prima pensioen en absoluut geen kwaad in de zin heeft, doet niet nadenkend (of juist in gedachten verzonken) een zakje kruiden van 2,- in haar tas ipv de mand/kar.
Het resultaat is ongeveer hetzelfde als TS is overkomen. Zie je het al voor je? Je moeder of oma van 78 in een politiecel, als crimineel behandeld?
Schofterig gewoon, ik kan niet anders zeggen.
Gevolg is ook dat ik er nooit meer koop, dus het zakje kost ze erg veel.
Ik snap heus dat je diefstal wilt aanpakken en voorkomen, maar blijf alsjeblieft wel nadenken en elke casus individueel beoordelen ipv direct de procedure in gang te zetten.
We veranderen goddomme in halve robots met z'n allen.
Dame van 78, prima pensioen en absoluut geen kwaad in de zin heeft, doet niet nadenkend (of juist in gedachten verzonken) een zakje kruiden van 2,- in haar tas ipv de mand/kar.
Het resultaat is ongeveer hetzelfde als TS is overkomen. Zie je het al voor je? Je moeder of oma van 78 in een politiecel, als crimineel behandeld?
Schofterig gewoon, ik kan niet anders zeggen.
Gevolg is ook dat ik er nooit meer koop, dus het zakje kost ze erg veel.
Ik snap heus dat je diefstal wilt aanpakken en voorkomen, maar blijf alsjeblieft wel nadenken en elke casus individueel beoordelen ipv direct de procedure in gang te zetten.
We veranderen goddomme in halve robots met z'n allen.
Wat een bizar verhaal dit joh!
Zelf gebruik ik al jaren de zelfscan bij de Jumbo. Twee of drie keer meegemaakt dat ik niet alles gescand had. Echt geen kwaad in de zin, domweg vergeten te scannen. Medewerkers bleven altijd vriendelijk en inderdaad net als bij AH alles opnieuw laten scannen bij kassa en daar afrekenen (walk of shame). Zoals hierboven geschreven is dit naar mijn idee/mening iets wat ze incalculeren. Mensen maken nu eenmaal fouten.
Als wat ik hierboven allemaal lees echt waar is en je echt van geen kwaad bewust bent dan zou ik in eerste instantie even de reactie van het hoofdkantoor afwachten en afhankelijk daarvan de media opzoeken. Boete zou ik ook niet betalen. Gewoon laten voorkomen, al moet je alsnog betalen de media zal er van smullen. Dit is toch te gek voor woorden? En als dit wel normaal is/wordt dan raak ik echt nooit meer een zelfscanner aan!
Maar ik zou toch verwachten dat het hoofdkantoor op handen en knietjes met een hele dikke bos bloemen en tegoedbon naar je huis moet komen kruipen. Heel benieuwd hoe dit verder gaat.
Zelf gebruik ik al jaren de zelfscan bij de Jumbo. Twee of drie keer meegemaakt dat ik niet alles gescand had. Echt geen kwaad in de zin, domweg vergeten te scannen. Medewerkers bleven altijd vriendelijk en inderdaad net als bij AH alles opnieuw laten scannen bij kassa en daar afrekenen (walk of shame). Zoals hierboven geschreven is dit naar mijn idee/mening iets wat ze incalculeren. Mensen maken nu eenmaal fouten.
Als wat ik hierboven allemaal lees echt waar is en je echt van geen kwaad bewust bent dan zou ik in eerste instantie even de reactie van het hoofdkantoor afwachten en afhankelijk daarvan de media opzoeken. Boete zou ik ook niet betalen. Gewoon laten voorkomen, al moet je alsnog betalen de media zal er van smullen. Dit is toch te gek voor woorden? En als dit wel normaal is/wordt dan raak ik echt nooit meer een zelfscanner aan!
Maar ik zou toch verwachten dat het hoofdkantoor op handen en knietjes met een hele dikke bos bloemen en tegoedbon naar je huis moet komen kruipen. Heel benieuwd hoe dit verder gaat.
Je bent soms afhankelijk van de stemming van het winkel personeel.
Als die een slechte dag hebben kunnen ze je gewoon aan de wolven voeren dus.
Vindt het een beetje krom. Gewoon voor de rechter voor laten komen en die bepaalt of er opzet was of niet.
Als die een slechte dag hebben kunnen ze je gewoon aan de wolven voeren dus.
Vindt het een beetje krom. Gewoon voor de rechter voor laten komen en die bepaalt of er opzet was of niet.
Ik vermoed dat er een groot verschil is tussen een klein dingetje vergeten te scannen, of het duurste product uit je mandje vergeten te scannen.mrnn schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:03:
Zelf gebruik ik al jaren de zelfscan bij de Jumbo. Twee of drie keer meegemaakt dat ik niet alles gescand had. Echt geen kwaad in de zin, domweg vergeten te scannen.
In ieder geval bij de AH is dat wel toegestaan, ze promoten dat zelfs als voordeel van scannen t.o.v. langs de kassa gaan:Bastien schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:20:
[...]
Zie hier in de supermarkt (zonder zelfscan gelukkig) ook wel eens dat men vooral mensen volgt die boodschappen in hun eigen tas doen ipv een mandje/kar. En die worden er ook wel eens uitgepikt bij de kassa om de tas te laten zien. Dat snap ik wel want er is geen reden (en vaak ook niet toegestaan) om een eigen tas te gebruiken dus verdacht.
Heel veel succes verder aan de TS, lijkt me absoluut niet de bedoeling dit! Ook niet wenselijk voor de AH.De voordelen op een rijtje:
- Je kunt direct jouw boodschappen inpakken
- Je ziet altijd het totaalbedrag en korting
- Je bent supersnel klaar met afrekenen
Verwijderd
iK HAAT zelfscankassa's. Hier een AH 'to go' waar we verplicht gebruik moeten maken, maar als het zo gaat, sla ik deze AH gewoon over. Geen punt.
Nou dat lijkt mij een stukje kansberekening. Hoeveel mensen doen er iedere dag boodschappen met een zelfsanner, hoeveel producten kopen ze gemiddeld en in hoeveel procent van de gevallen wordt er iets vergeten. Dat zal een aanzienlijk aantal zijn en dan komt het dus ook met regelmaat voor dat iemand het goedkoopste dan wel het duurste product vergeet te scannen.pven schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:06:
[...]
Ik vermoed dat er een groot verschil is tussen een klein dingetje vergeten te scannen, of het duurste product uit je mandje vergeten te scannen.
Tijdens het zelfscannen denk ik op geen enkel moment "oh dit is een duur product laat ik nu extra goed opletten". Ik scan al jaren zelf en doe dat meerdere keren per week. Het is niet goed, maar toch echt een automatisme geworden en zou mij ook kunnen gebeuren dit.
Dat snap ik, vandaar waarschijnlijk dat hoofdbureau ook een bepaald percentage van de totale bon hanteert. Ik houd er geen rekening mee of het een duur product is of niet, ben in deze helaas vergeten het duurdere product te scannen. Voor mijn gevoel had het in deze situatie niet veel uitgemaakt, oordeel was al geveld. Overigens zat er ook een pak wc papier die duurder was. Rest van de tas was gevuld met allemaal kleiner spul.pven schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:06:
[...]
Ik vermoed dat er een groot verschil is tussen een klein dingetje vergeten te scannen, of het duurste product uit je mandje vergeten te scannen.
Verwijderd
Tja en ook al is het van de zotte, de procedure is al ingezet, dus wij van de 'robot-garde' kunnen hier niets meer aan doen.Deveon schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:55:
[...]
Nu snap ik waarom de politie het te druk heeft om de échte criminelen op te pakken.
Nee zo werkt de VOG niet de werkgever geeft aan waar naar gekeken moet worden en dan word door justis gekeken of jouw crimineel verleden een probleem is voor het uitvoeren van je functie. De scope is natuurlijk beperk op wat je nodig heb voor het uitvoeren van je werk. Maar als je bijvoorbeeld zou solliciteren bij AH dan staat het winkel diefstal op je blad dan krijg bij je VOG aanvraag echt wel een afwijzing. Het idee van een VOG is dat het je werkgever niets hoef te weten van je totale verleden alleen hoeft te weten of het OK is voor hem om jouw aan te nemen.Deveon schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:00:
[...]
Een VOG kan niet worden afgewezen. Hierop staan simpelweg de overtredingen vernoemd, mits de juiste velden aangevinkt, als je het bij je werkgever inlevert zal je het hele dossier moeten toevoegen om aan te tonen dat het niets voorstelt.
Ik kan nu al zien welke delen je niet zal halen met een winkel diefstal op je strafblad.Een VOG kan worden afgegeven aan natuurlijke personen (mensen) en aan rechtspersonen (bedrijven/organisaties). Als iemand een VOG aanvraagt, doet Justis onderzoek naar het justitiële verleden van een natuurlijk persoon (NP) of rechtspersoon (RP). Om een baan te kunnen krijgen is het in veel gevallen nodig om een VOG te kunnen overleggen. Voor sommige branches is dit zelfs (wettelijk) verplicht.
U krijgt in ieder geval een VOG als u geen strafbaar feit heeft gepleegd dat relevant is voor de betreffende functie.
Verwijderd
Dat heeft natuurlijk geen enkele zin: rechtsbijstandverzerking dekt je hopelijk in civiele zaken, maar in het strafrecht kunnen ze niets voor je betekenen. Zou wat wezen zeg.MeZZiN schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:57:
Wél raad ik de OP een nick-change aan hier op Tweakers. Wellicht wordt het geseponeerd en hoor je er nooit meer van, maar het is altijd beter als in de toekomst deze discussie niet vindbaar is, IMHO.
Snap alleen nog steeds niet wat de trigger was om achter je aan te lopen, normaal geeft de kassa toch aan of je gecontroleerd moet worden? Zaten ze wellicht mee te kijken op de camera en zagen ze dat je iets vergat te scannen?
Had laatst ook een controle bij de AH, kreeg ik te maken met een dom wicht niet normaal. Ik had een product waarvan ik er 2 had 2x gescanned, blijkbaar zegt hun controle apparaat dan dat die andere niet gescand is. Het ging er gewoon niet in dat je een product meer dan 1x kan scannen, uiteindelijk moest haar leidinggevende erbij komen omdat ze bleef volhouden dat ik het ongescannde product nog moest betalen. Probeerde nog aan te geven dat ze dat zelf ook vaak genoeg doen met bijvoorbeeld bier flesjes, dat je ze dan in de kar laat liggen dat de cassiere er 1 meerdere keren aanslaat, maar ook dat werd niet begrepen.
Had laatst ook een controle bij de AH, kreeg ik te maken met een dom wicht niet normaal. Ik had een product waarvan ik er 2 had 2x gescanned, blijkbaar zegt hun controle apparaat dan dat die andere niet gescand is. Het ging er gewoon niet in dat je een product meer dan 1x kan scannen, uiteindelijk moest haar leidinggevende erbij komen omdat ze bleef volhouden dat ik het ongescannde product nog moest betalen. Probeerde nog aan te geven dat ze dat zelf ook vaak genoeg doen met bijvoorbeeld bier flesjes, dat je ze dan in de kar laat liggen dat de cassiere er 1 meerdere keren aanslaat, maar ook dat werd niet begrepen.
Dat is wel weer heel erg afhankelijk waar je die VOG voor aanvraagt. Het is gelukkig niet zwartwit.MeZZiN schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:57:
Ten eerste @guybruggemann sterkte.
Maar je loopt misschien nu het risico als je ooit een VOG aanvraag doet dat deze afgewezen wordt.
[edit]Bij de bovenstaande toets wordt gekeken naar de relatie tussen het werk dat iemand wil gaan doen en de delicten op zijn of haar strafblad. Het is mogelijk dat een aanvrager wel een VOG krijgt voor de ene functie, maar niet voor de andere.
Ah @MeZZiN had het ook al genoemd.
[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 07-05-2019 13:23 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Als je iets vergeet te scannen, dan zullen ze je (neem ik aan) direct aanspreken omdat het duidelijk is dat het een vergissing is. Iets heeft ze dus getriggerd om te wachten, blijkbaar hebben ze iets gezien of gemerkt dat voldoende aanleiding is geweest om kwade opzet te vermoeden.Malt007 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:22:
Snap alleen nog steeds niet wat de trigger was om achter je aan te lopen, normaal geeft de kassa toch aan of je gecontroleerd moet worden? Zaten ze wellicht mee te kijken op de camera en zagen ze dat je iets vergat te scannen?
*knip*
Ben benieuwd wat ze hebben gemeld, ze hebben duidelijk gekozen voor bewuste diefstal ipv een foutje bij het scannen.
Wat hebben ze (AH medewerkers en/of politie) gemeld over de bewuste aanhouding?
Mwa, aan de ene kant roept 'Nederland' dat de politie maar eens wat harder op moet treden. Nu doen ze dat, en dan krijg je dit soort topics.Deveon schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:55:
[...]
Nu snap ik waarom de politie het te druk heeft om de échte criminelen op te pakken
Vraag je nu iets aan mij?janvanduschoten schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:29:
[...]
Als je iets vergeet te scannen, dan zullen ze je (neem ik aan) direct aanspreken omdat het duidelijk is dat het een vergissing is. Iets heeft ze dus getriggerd om te wachten, blijkbaar hebben ze iets gezien of gemerkt dat voldoende aanleiding is geweest om kwade opzet te vermoeden.
Ben benieuwd wat ze hebben gemeld, ze hebben duidelijk gekozen voor bewuste diefstal ipv een foutje bij het scannen.
Aan @guybruggemann natuurlijk ...
In werd gequote en de vraag is in de afgelopen 13 pagina's al een aantal keer langsgekomen...
Dit vond ik een interessante vandaar dat ik eens ben gaan googlen:
Met diefstal bedoelen ze in de wet:
Artikel 310 Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Dus het klopt dat jij iets heb ontnomen wat geheel of ten dele aan een andere toebehoort. Maar er is niet bewezen dat jij het oogmerk (lees opzet) had om het toe te eigenen.
Ik zou wachten tot je een boete krijgt en dit dan aanvechten met als aanvoer dat jij nooit de bedoelen hebt gehad om het te stelen. Dat je ook aangeboden hebt om het product alsnog te betalen.
Wees vooral niet te bang om zoiets aan te vechten, ook aangezien je waarschijnlijk geen strafblad hebt. Let er wel op wat je als verklaring hebt gegeven dit telt namelijk wel mee, vooral niet zeggen dat je er spijt van hebt want dat zijn dus schuld betuigingen. In mijn ogen ben je niet schuldig en een ovj zou je ook hier niet snel voor veroordelen.
Winkelverbod zou ik met AH manager bespreken klinkt als iets wat geen waarde heeft.
En nu het belangrijkste!!
Al het juridisch advies wat je krijgt is net zoveel waard als je er voor betaald hebt. Ik had persoonlijk een advocaat in de arm genomen, heb ik in het verleden ook een keer moeten doen kost 500 euro. Voor die 500 euro krijg je iemand die de wet begrijpt en jou verdedigd mocht dit nodig zijn.
Met diefstal bedoelen ze in de wet:
Artikel 310 Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Dus het klopt dat jij iets heb ontnomen wat geheel of ten dele aan een andere toebehoort. Maar er is niet bewezen dat jij het oogmerk (lees opzet) had om het toe te eigenen.
Ik zou wachten tot je een boete krijgt en dit dan aanvechten met als aanvoer dat jij nooit de bedoelen hebt gehad om het te stelen. Dat je ook aangeboden hebt om het product alsnog te betalen.
Wees vooral niet te bang om zoiets aan te vechten, ook aangezien je waarschijnlijk geen strafblad hebt. Let er wel op wat je als verklaring hebt gegeven dit telt namelijk wel mee, vooral niet zeggen dat je er spijt van hebt want dat zijn dus schuld betuigingen. In mijn ogen ben je niet schuldig en een ovj zou je ook hier niet snel voor veroordelen.
Winkelverbod zou ik met AH manager bespreken klinkt als iets wat geen waarde heeft.
En nu het belangrijkste!!
Al het juridisch advies wat je krijgt is net zoveel waard als je er voor betaald hebt. Ik had persoonlijk een advocaat in de arm genomen, heb ik in het verleden ook een keer moeten doen kost 500 euro. Voor die 500 euro krijg je iemand die de wet begrijpt en jou verdedigd mocht dit nodig zijn.
@pven @Malt007janvanduschoten schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:29:
[...]
Als je iets vergeet te scannen, dan zullen ze je (neem ik aan) direct aanspreken omdat het duidelijk is dat het een vergissing is. Iets heeft ze dus getriggerd om te wachten, blijkbaar hebben ze iets gezien of gemerkt dat voldoende aanleiding is geweest om kwade opzet te vermoeden.
Voor zover ik weet is er niet een speciale trigger, zou natuurlijk kunnen. Ik ga er vanuit dat de beveiliger mij gewoon het product niet heeft zien scannen. Ik stond tenslotte recht voor zijn raampje. Vervolgens direct melding gemaakt aan TL die vervolgens meteen oordeelde.
Maar dat is mijn interpretatie. Zoals eerder aangegeven heeft de filiaalmanager na het hele voorval wel samen met de betrokkenen de videobeelden gekeken en uitgelegd hoe WEL om te gaan in een dergelijke situatie.
Dit topic is gesloten.