Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 15:00
Overal op internet lees je: neem nooit meer zonnepanelen als dat je aan energie verbruikt. Het teveel aan energie levert namelijk weinig op(bij mij 7 cent), dus dat is niet rendabel.

Tot zover logisch. Het lastige is: wat is handig als je toch te maken hebt met een overschot aan energie?

Ik heb een woonhuis gekocht waar 13 zonnepanelen op liggen, goed voor een opbrengst van 2800 kWh volgens de huidige bewoners.

Nu woon ik alleen, en heb ik een jaarverbruik van ongeveer 1000kwh. Dit betekent dat ik 1800kwh overhoud. Terugleveren? Of toch in de winter opstoken met een elektrische kachel om zo te voorkomen dat ik gas in moet kopen? Of zijn er andere rendabelere opties?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:17
Weet je zeker dat jouw jaarverbruik in de nieuwe woning ook maar 1000kWh is? Er zit wellicht andere apparatuur in deze woning (denk aan inbouw keukenapparatuur, elektrische boiler?). Je gedrag bepaalt niet voor 100% je verbruik natuurlijk.

Kook je al elektrisch?

Als je elektrisch wilt bijverwarmen om energie op te stoken is een warmtepomp natuurlijk rendabeler dan conventioneel elektrisch verwarmen. Wel een grotere initiële investering.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 25-04-2019 21:49 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 21:42
Kijk eerst eens naar je energieleverancier. Wellicht zijn er betere opties. Daarnaast, 7 cent is natuurlijk altijd beter dan helemaal niets.
En inderdaad, wellicht ga je in de komende jaren wel meer elektriciteit gebruiken, bijvoorbeeld door niet meer op gas te koken of door een elektrische auto te gaan rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Volgens mij koste het systeem niets, dus alles wat het doet is goed toch? Betaal met je overschot gewoon een stuk gas, en klaar ben je, dat verbruik gaat misschien nog eens veranderen.

Op i-net zeggen ze dat omdat 7 cent slecht voor de tvt is, maar dat laatste heb je niet. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:13
Allereerst wat @Rol-Co zegt, je hebt het systeem niet zelf aangeschaft, het zat hoogstens voor een gedeelte in de prijs van de woning opgenomen. Je voelt dus niets zoals je bij een losse investering wel zou doen en je kunt ook niet met een terugverdientijd rekenen.

Het overschot verbruiken is voor jou alleen efficiënt als je hierdoor op andere kosten, zoals gas, kunt besparen. De besparing dan wel weer opwegen tegen de investering. (Of een andere benadering, bijv. comfort opleveren)

Andere optie is goed kijken naar de energieleverancier, al moet je je niet blind staren op teruglevertarief, je moet naar het complete plaatje kijken.

Laatste is dat ik 1000kWh op jaarbasis wel erg laag vindt, ik weet niet wat voor huis je hebt, maar ik moet knap mijn best doen mijn verbruik op 1300kWh op jaarbasis te krijgen, terwijl ik aardig energiezuinige apparatuur heb en weinig thuis ben. Haal je het, vind ik het wel knap :). Maar gezien het een nieuwe woning betreft, is het wellicht nu nog lastig inschatten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Klinkt als een mooie woning om een l/w warmtepomp in te zetten nu er nog flinke subsidie opzit.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:53

M2M

medicijnman

Ik heb het dak helemaal vol laten leggen. 33 panelen er bovenop, weliswaar oost/west maar dat mag de pret niet drukken. Origineel op ongeveer 250% van het jaarlijks verbruik (2x40u/week aant werk), inmiddels met kinderen is het huis 5 dagen per week bewoond en houden we niks meer over.

Je kunt het ook zo zien, de euro's op je bankrekening laten staan, daar wordt het alleen maar minder waard van.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:46

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik zou sowieso overstappen naar een leverancier die meer betaalt, via GreenChoice krijg ik 11 cent per kWh die ik teruglever.

En inderdaad, mijn daken liggen ook vol, 68 panelen, veel meer dan ik verbruik.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike1992
Mijn energiejaar loopt van 1 juni tot 1 juni.
Afgelopen jaar tot nu toen 871 kWh. Maandelijks net iets boven de 75kwh. Ik kook daarbij elektrisch. Echter ben ik vaak niet thuis.
Ik zit op 308 m3 gas tot nu toe.

Ik woon in een appartement van 76m2, 1960, zonder spouwmuurissolatie. Nieuwe woning is van 1998, 116m2.

Ik stook alleen de ruimte waar ik zelf ben. Soms als ik maar even warmte nodig heb doe ik dit elektrisch. Cv systeem opwarmen is duurder aan gas als het om een kleine ruimte gaat(slaapkamer of studiekamer, voor bijvoorbeeld een uurtje. Als het een hele dag is, dan is cv weer wel goedkoper.

Het zou kunnen dat het verbruik in het nieuwe huis iets toeneemt, maar ik verwacht niet dat dat veel is. Nieuwe huis zit nu een gas kookplaat in, maar de inductieplaat voor dat huis is gister binnen gekomen 😊.

Het komende energiecontract per 1 juni is al geregeld(toen wist ik niet dat ik dit huis kocht), en daarop zit die 7 cent terugleververgoeding. Goede tip van greenchoice, neem ik volgend jaar mee. Momenteel selecteer ik mijn contract op welkomstkorting. Ik stap ieder jaar over, een hoger energietarief valt voor mij weg tegen de welkomstkorting. Ik zit nu bij Eneco, en betaal 50 per maand. 600 per jaar dus. De app zegt dat ik 317 terug krijg als prognose(200 daarvan is welkomstkorting). Komend jaar heb ik 350 welkomstkorting bij Nuon. Een paar cent meer aan electratarief of gastarief betalen weegt dan niet op tegen die kortingen. (1000 x 5 cent is 50 euro. Maar 100 euro meer korting op dit contract = 50 euro bespaard met een duurder tarief).

Wat ik me afvraag is of stoken op gas duurder of goedkoper is dan elektra stoken, uitgaande van 7 cent elektratarief .

Een warmtepomp heb ik naar gekeken. Die kan ik betalen, maar met een dusdanig laag gasverbruik(laat het verdubbelen in het nieuwe huis omdat het groter is(maar ook beter geisoleerd dus denk dat het wel mee valt). Verdien ik die nooit terug volgens mij, of zit ik daar helemaal naast?

Wat de toekomst brengt, gezin en kids? Dat weet je nooit. Eerste stap is een vriendin, en hoe dat loopt is niet te zeggen. Ik zoek vooral naar, wat is voor de huidige situatie het meest rendabel om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:02

Bezulba

Formerly known as Eendje

Als je weinig kookt en weinig stookt zijn de kosten van gas vooral de transportkosten en dat soort vaste onzin. Dan betaal je uiteindelijk 10% alleen aan gas en de rest aan vaste lasten... dat is ook niet echt rendabel. Dus kijk goed of je niet met pure gasprijzen per m3 aan het rekenen bent ipv met de gehele kosten voor een gasaansluiting.

Daarnaast is de verwachting dat de gasprijs omhoog gaat, kan je ook mee gaan rekenen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:28

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

mike1992 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:43:
Overal op internet lees je: neem nooit meer zonnepanelen als dat je aan energie verbruikt. Het teveel aan energie levert namelijk weinig op(bij mij 7 cent), dus dat is niet rendabel.

Tot zover logisch. Het lastige is: wat is handig als je toch te maken hebt met een overschot aan energie?
dan is dat gewoon zo, een hoog rendement haal je dan niet en een eventuele terugverdienperiode duurt langer (omdat van je overschot de verkoopprijs lager is dan wanneer het een 'inkoopprijs' vervangt, je dus geen energie hoeft in te kopen omdat je je eigen energie hebt).

Het advies is dus een advies vooraf, gericht op hoog rendement.... als je vooraf inplant is het meestal het gunstigste je aantal zonnepanelen ook bewust af te stemmen op je eigen energieverbruik als je het hoogste rendement wilt bereiken.

ter vergelijking, je draagt graag rode truien... nu kun je deze voor bedrag X aanschaffen (laten we zeggen 25 gulden), of een kudde rode schapen gaan aanhouden, die je in beheer 5 gulden per schaap kosten, een opkoper bied je 7,5 gulden per trui die je over hebt, je koopt per jaar 4 truien, ieder schaap levert je per jaar een trui op...

zolang je voor je eigen verbruik truien maakt is het rendement hoog, immers kun je voor 5 gulden kosten een trui krijgen die je normaal 5 maal zoveel zou kosten.. verkoop je ze echter aan de opkoper, haal je hooguit 2,5 gulden meer dan de beheerskosten eruit...
slimste is dan vermoedelijk 4 schapen te houden. als je maximaal rendement wil hebben... houd je heel veel schapen heb je wel iets meer winst, maar een veel lager rendement

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:02

Bezulba

Formerly known as Eendje

RM-rf schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:01:
[...]

dan is dat gewoon zo, een hoog rendement haal je dan niet en een eventuele terugverdienperiode duurt langer (omdat van je overschot de verkoopprijs lager is dan wanneer het een 'inkoopprijs' vervangt, je dus geen energie hoeft in te kopen omdat je je eigen energie hebt).

Het advies is dus een advies vooraf, gericht op hoog rendement.... als je vooraf inplant is het meestal het gunstigste je aantal zonnepanelen ook bewust af te stemmen op je eigen energieverbruik als je het hoogste rendement wilt bereiken.

ter vergelijking, je draagt graag rode truien... nu kun je deze voor bedrag X aanschaffen (laten we zeggen 25 gulden), of een kudde rode schapen gaan aanhouden, die je in beheer 5 gulden per schaap kosten, een opkoper bied je 7,5 gulden per trui die je over hebt, je koopt per jaar 4 truien, ieder schaap levert je per jaar een trui op...

zolang je voor je eigen verbruik truien maakt is het rendement hoog, immers kun je voor 5 gulden kosten een trui krijgen die je normaal 5 maal zoveel zou kosten.. verkoop je ze echter aan de opkoper, haal je hooguit 2,5 gulden meer dan de beheerskosten eruit...
slimste is dan vermoedelijk 4 schapen te houden. als je maximaal rendement wil hebben... houd je heel veel schapen heb je wel iets meer winst, maar een veel lager rendement
nou is je opmerking wel goed, maar hij hij heeft ze al liggen.. dan is het een beetje zonde om ze eraf te halen en dan weer te verkopen... kan je beter kijken of het overschot niet beter ergens anders voor gebruikt kan worden. Een mooie jacuzzi of een grote kas ofzo.. :P

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Je hebt de panelen. Feit. Gooi gas zo snel mogelijk de deur uit. Bespaart +/- €200 per jaar. Stap over naar de energie leverancier met de laagste vaste kosten, en kijk daarna naar het teruglever tarief.
(je hebt toch al een electrisch kacheltje? Ook daar geen investering. Voor het milieu: neem een warmtepomp)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:09
Subsidieregeling zonnepanelen met drie jaar verlengd

Al vind ik subsidieregeling een raar woord voor salderen.

En voor als je gasloos gaat.

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?

[ Voor 55% gewijzigd door Erwin_83 op 26-04-2019 09:45 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:09

Punkrocker

Mostly harmless

Je gaat van een appartement naar een woning en je verwacht even veel/weinig te verbruiken?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:12

Exigence

dnkroz

mike1992 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 06:35:
Een warmtepomp heb ik naar gekeken. Die kan ik betalen, maar met een dusdanig laag gasverbruik(laat het verdubbelen in het nieuwe huis omdat het groter is(maar ook beter geisoleerd dus denk dat het wel mee valt). Verdien ik die nooit terug volgens mij, of zit ik daar helemaal naast?
Juist andersom. Met weinig gasverbruik is het zo terugverdiend! Vergeet je vaste leveringskosten en netbeheerskosten niet mee te nemen in je jaarlijkse kostenplaatje voor gas! Dit zijn vaste kosten, dus hoe lager je gasverbruik, hoe hoger het aandeel van vaste kosten in het totaal.

Rekenvoorbeeldje met mijn tarieven (€ 0.79009/m³) voor een verbruik van laten we zeggen 500 m³.
code:
1
2
3
4
Tarief:                          € 0.79009 /m3  -> * 500 = € 395,05
Vaste leveringskosten            € 0,03262 /dag -> * 365 = €  11,91
Capaciteitstarief t/m 10 m3/uur: € 0,47105 /dag -> * 365 = € 171,93
Totaal:                                                    € 578,89
Dus een totaalbedrag van € 578,89 voor 500 m³ gas.

Dus je betaalt niet € 0,79 per m³ gas, maar maarliefst € 578,89/500 = € 1,16 per m³!

Weet niet hoe handig je bent en hoeveel ruimte je hebt, maar wellicht:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Exigence je vergeet nog de vaste klant kosten van je energieleverancier mee te nemen.
Varieert van ~€25 tot iets van €100 per jaar.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:19
Los van het feit of je verwachtte verbruik wel klopt. Die uitspraak wordt gedaan omdat de terugverdientijd van je investering dan nogal in de war geschopt kan worden. 7 jaar is al een mooie terugverdientijd (zakelijk extreem lang, prive gaat dit nog wel). Maar jij hebt als ik het zo begrijp de investering niet gedaan. Je kunt wat dat betreft dus zelf berekenen wat voor jouw voordeliger is.

Of je kunt het zelf opmaken en je rekening zo heel laag houden (koken elektrisch etc ook meenemen) of je levert het terug en strijkt die 7 cent lekker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
[/quote]Wat ik me afvraag is of stoken op gas duurder of goedkoper is dan elektra stoken, uitgaande van 7 cent elektratarief[/quote]

Reken ongeveer 9 kWh in een elektrische kachel per m3 gas in je CV.
Wel is het verbruik van stroom in een kachel minder milieuvriendelijk dan terugleveren aan het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:26

ericplan

5180 Wp PV

Als je weinig thuis bent én alleen stookt in de kamer waar je bent is all electric een goede optie. Lokaal verwarmen met een elektrische radiator, elektrische boiler met een tijdklok voor het warme water (die je op het midden van de dag laat opwarmen). Relatief goedkoop en zeker goedkoper dan een warmtepomp.

Wij zijn sinds 1 november gasloos en all electric. Elke kamer heeft één of twee ADAX radiatoren. Die bedien je op de radiator zelf of via een app op je telefoon. Bevalt erg goed, vooral omdat de kamer snel opwarmt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Je kunt ook gewoon (eerst even) niets doen.

Voor je overschot ontvang je geld en dat gaat van je energierekening af.

Ik zou echt even aankijken. Een inductiekookplaat gebruikt per jaar 250-500 kWh. En 1000kWh terugleveren a 7 cent is dus gewoon 70 euro verdiend. In jaar 2 kun je gaan kijken of je echt zoveel terug levert en kun je vervolgens gas gaan vervangen voor elektra door een warmtepomp of warmtepompboiler.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
mike1992 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 06:35:

Het komende energiecontract per 1 juni is al geregeld(toen wist ik niet dat ik dit huis kocht), en daarop zit die 7 cent terugleververgoeding. Goede tip van greenchoice, neem ik volgend jaar mee. Momenteel selecteer ik mijn contract op welkomstkorting. Ik stap ieder jaar over, een hoger energietarief valt voor mij weg tegen de welkomstkorting. Ik zit nu bij Eneco, en betaal 50 per maand. 600 per jaar dus. De app zegt dat ik 317 terug krijg als prognose(200 daarvan is welkomstkorting). Komend jaar heb ik 350 welkomstkorting bij Nuon. Een paar cent meer aan electratarief of gastarief betalen weegt dan niet op tegen die kortingen. (1000 x 5 cent is 50 euro. Maar 100 euro meer korting op dit contract = 50 euro bespaard met een duurder tarief).
Je hoeft gas en electra niet bij dezelfde energieleverancier te halen.
Ik ben met alleen electra overgestapt naar Powerpeers (125 welkomstkorting, 11 cent en extra 4 cent voor een deel). De opzegboete van 50 euro kon makkelijk uit. Mooie was dat de gehele vorige welkomstkorting intact bleef bij de andere (gas) leverancier.
Dus even puzzelen en vragen aan Nuon wat er met je welkomstkorting gebeurd als je met alleen electra weggaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike1992
Ik overweeg om de hele cv(gas) eruit te doen en het huis te verwarmen met een airco met 2 units(woonkamer en slaapkamer). Koelen en verwarmen. De overige 2 slaapkamers verwarm ik all electric, voor die enkele keer dat ik er ben..

Voor tapwater overweeg ik dan een warmtepomp boiler.

Is dat handig, of is een lucht/water warmtepomp dan praktischer in gebruik? Er is vloerverwarming aanwezig, alleen goed kunnen koelen is ook wel erg prettig. Vraag me alleen af of die units niet teveel geluid maken, zeker in de slaapkamer en de buiten unit?

Ik woon nu alleen, maar de apparatuur wil ik geschikt hebben voor een gezin, dus 200 liter boiler?

Energieverbruik van 8 mei tot en met 27 mei. Verbruik. 28kwh. Teruggeleverd: 249kwh.
Totaal -221kwh

[ Voor 7% gewijzigd door mike1992 op 04-06-2019 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@mike1992 Ik heb zelf ook een lucht/lucht warmtepomp. Een veredelde airco dus eigenlijk. Ik ben er zelf erg tevreden over, maar sommige mensen maken zich altijd enorm veel zorgen over het geluid dat de luchtstroom geeft bij verwarmen. YMMV. Ik heb deze keuze gemaakt omdat ik nergens vloerverwarming had - en lucht/water dus een enorme verbouwing met zich zou hebben meegebracht.

Indien ik wel al vloerverwarming had liggen had ik zonder meer voor lucht/water gekozen. Toegegeven, het koelt iets minder (maar een koude vloer maakt nog steeds een verschil - zeker bij zoninstraling).

Hoeveel geluid het maakt hangt van de units die je kiest af en hoe je deze bevestigt. Indien je niet de allergoedkoopste neemt loopt het meestal wel los. Indien er overlast is komt deze eigenlijk altijd door trillingen. Dus als je ze bijvoorbeeld zonder dempers op een dak zet. Zet je ze op de grond dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken meestal.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als je al vloerverwarming hebt liggen sowieso voor lucht/water gaan.
Vraag is wel, wat zijn de specs van de vloerverwarming? Diameter leidingen en hart op hart afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:08
cyberstalker schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:12:
Ik heb deze keuze gemaakt omdat ik nergens vloerverwarming had - en lucht/water dus een enorme verbouwing met zich zou hebben meegebracht.
Ik ook niet, maar mijn jaren '30 huis met HTV verwarmd prima naar 19oC op 45oC CV temperatuur. Hier komt dus gewoon die L/W WP.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

CurlyMo schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:18:
[...]

Ik ook niet, maar mijn jaren '30 huis met HTV verwarmd prima naar 19oC op 45oC CV temperatuur. Hier komt dus gewoon die L/W WP.
Hangt natuurlijk van de grootte van je radiatoren en je isolatie af. Als ik hetzelfde had geprobeerd in mijn huis had ik steevast een klagende vrouw gehad.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:08
cyberstalker schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:21:
[...]

Hangt natuurlijk van de grootte van je radiatoren en je isolatie af. Als ik hetzelfde had geprobeerd in mijn huis had ik steevast een klagende vrouw gehad.
Oftewel, een genuanceerder verhaal is in deze op zijn plek ;) Er zijn al genoeg Nederlanders die denken dat WP alleen kan met VV.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harn47
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-09 16:55
Heb twee omvormers is het mogelijk 1 uit te schakelen ook nav. berichten Van de Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
harn47 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:26:
Heb twee omvormers is het mogelijk 1 uit te schakelen ook nav. berichten Van de Bron.
Ja, maar zonder details is er weinig zinnigs meer over te zeggen

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hier een 2019 topic voor wakkerschudden is niet echt handig :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.