Overschot aan opgewekte energie gebruiken voor verwarmen wat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Dag tweakers,

Mijn zonnepanelen liggen er sinds februari op. Het dak ligt aan de zuidkant nagenoeg vol met een wattpiek van 4100. Op zonnige dagen heb ik echt een flink overschot, soms wel tot 20 kw teruglevering. We zijn immers maar met zijn tweeën. Ik verwacht een overschot van 1500kw
Dit overschot wil ik graag gebruiken, omdat terugleveren financieel niet aantrekkelijk is en ook al met een schuin oog naar beëindigen van de salderingsregeling.

We koken elektrisch, hebben in de keuken een klein elektrisch boilertje en het enige wat nog gas kost is de verwarming en de douche. We hebben, ondanks maatregelen, een vrij "koud huis" dus de verwarming brandt er aardig wat kuubjes door met koude dagen. De CV ketel van 2006 en niet optimale afstelling hiervan spelen vast ook mee.
Omdat een warmtepomp niet in het budget past en ik ook nog niet de meerwaarde zie (financieel) van huidige systemen zoek ik het nu ergens anders.
Al snel kwam ik uit op elektrische boilers en warmtepomp boilers. Al aardig wat over gelezen maar kom er niet helemaal uit. Wat het lastig maakt en waar ik graag advies over wil;

- warmtepomp boiler versus elektrische , voor en nadelen
- cv ketel van 2006 kan vast nog wel even mee, maar is economisch natuurlijk al afgeschreven, wat is een handige keuze met oog op mogelijke vervanging van de CV in de nabije toekomst ?
- salderen gaat er af, moet ik rekening houden met aan/uitschakelen van systeem bijv. Alleen werken wanneer ik zelf energie teruglever? Of is dit te verwaarlozen als je het vergelijkt met alsnog op gas stoken Bij donkere dagen?
- boiler voor alleen de douche (beneden hebben we immers al) of ook voor warmwater aanvoer verwarming? Of is het dan toch gunstiger om nog even geld op te potten tot ik een volledig nieuw hybride systeem kan kopen?
- mogelijke subsidies

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je overschot heb je typisch wanneer je geen verwarming nodig hebt. Dus dan blijft de douche over om het in kwijt te kunnen. Je zou idd een boiler kunnen overwegen. Puur elektrisch verwarmen is ook weinig efficient en een warmtepomp is erg duur qua investering. Lastige situatie.

Maar wat is je jaaroverschot eigenlijk? Is het uberhaupt wel de moeite om er iets mee te doen, mijn gevoel zegt sparen tot je een goede oplossing kan betalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kleine investering: warmtepomp boiler aanschaffen waardoor je elektrisch warm water maakt en dus 6+maanden /jr geen gas meer nodig hebt. Zit subsidie op en daardoor zeer betaalbaar.

Grote investering: Een groot buffervat plaatsen die je met een krachtigere warmtepomp opwarmt. Te gebruiken voor warm water en CV. Hiermee kom je het hele jaar door zonder CV. Afhankelijk van je radiatoren en aanwezigheid van vloerverwarming is aanpassen van radiatoren nodig (warmtepomp levert minder warm CV water en daarop moet capaciteit aangepast worden)

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 14-04-2019 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
Misschien een Tesla Powerwall (of iets vergelijkbaars als dat er al is)? Dan kun je het overschot opslaan tot 's avonds voor bijvoorbeeld koken, vaatwasser, afwas of gewoon kopjes thee zetten. Alleen lees ik er hier op GoT zeer weinig over, dus ben helaas bang dat het de investering niet waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35

BCC

Ik heb afgelopen jaar naar de tesla powerwall gekeken - dr zijn 15 demo installaties in Nederland en dat zijn dan ook meteen de enige in Nederland.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er is toch nog steeds RVO subsidie?
Hoe kan een WP dan duur zijn?
Voor 1200 euro heb je al een 5 kW Panasonic monobloc staan. (die je kan aansturen met domotica)

En voor 148 een WP boiler erbij.

Reken het vastrecht mee, wat je uitspaart zonder gasaansluiting en de TVT van de WP boiler is maar 1 jaar (zonder hem al gebruikt te hebben).

Maar kijk eerst eens kritisch naar je afgifte systeem (en overige zaken. Ik lees vocht problemen?)
Hier ligt overal vloerverwarming/koeling (zelf gedaan) van zolder tot begane grond.
Een ventilatie wtw (itho qualityflow) scheelt ook enorm. 2 graden of 15 graden temperatuur wat binnen komt maakt veel uit.
En rijtjes huis met zon op de zuidkant, scheelt ook in stookkosten.
Een 450 ltr buffervat op zolder, die ik op temperatuur kan zetten, met hygienespiraal en doorstroomverwarmer.
Koelen in de zomer is ook een directe verbruiker.

Als je al die zaken moet uitbesteden, dan wordt het duur inderdaad.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-04-2019 11:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Nieksiero schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:36:
Dag tweakers,

Mijn zonnepanelen liggen er sinds februari op. Het dak ligt aan de zuidkant nagenoeg vol met een wattpiek van 4100. Op zonnige dagen heb ik echt een flink overschot, soms wel tot 20 kw teruglevering. We zijn immers maar met zijn tweeën. Ik verwacht een overschot van 1500kw
Dit overschot wil ik graag gebruiken, omdat terugleveren financieel niet aantrekkelijk is en ook al met een schuin oog naar beëindigen van de salderingsregeling.
Je bedoelt kWh (verbruik/opwekking). kW is vermogen.
Een Warmtepompboiler zou ik zeker aanraden. Vrijwel gratis momenteel en je kunt er 1 a 2 kWh per dag in kwijt. Das niet veel, maar toch weer een stap in de goede richting.

Zonder salderen ga je dus elke dag (of elk uur) een overschot hebben. Enige wat je daar aan kan doen is schuiven met verbruik van je apparatuur. Wasmachine/vaatwasser zijn geen grootverbruikers. Dus eigenlijk heeft het alleen zin om je warmtepomp of elektrische auto te timen. De rest zet geen zoden aan de dijk.

De warmtepomp zelf hoeft niet veel te kosten zoals hierboven al aangegeven. Er zijn hoge subsidies. Je zou ook nog een L/L warmtepomp (airco) kunnen overwegen. Dan ben je ook goedkoop uit en heb je geen afgiftesysteem (radiatoren/vloerverwarming) nodig.
Omdat een warmtepomp niet in het budget past en ik ook nog niet de meerwaarde zie (financieel) van huidige systemen zoek ik het nu ergens anders.
Die meerwaarde is er zeker wel! Zeker als je de initiële aanschafkosten laag kunt houden.
Al snel kwam ik uit op elektrische boilers en warmtepomp boilers. Al aardig wat over gelezen maar kom er niet helemaal uit. Wat het lastig maakt en waar ik graag advies over wil;

- warmtepomp boiler versus elektrische , voor en nadelen
Met elektrische boiler ga je gigantische hoeveelheden energie verspillen aan laagwaardige energie (warmte). Met de warmtepompboiler kun je een hoge COP halen waardoor je een wel 3 tot 4 keer hoger rendement haalt dan met de elektrische boiler.
wpb kan wel aardig wat geluid maken, dat is iets om rekening mee te houden, en neemt meer ruimte in.
- cv ketel van 2006 kan vast nog wel even mee, maar is economisch natuurlijk al afgeschreven, wat is een handige keuze met oog op mogelijke vervanging van de CV in de nabije toekomst ?
L/W of LL warmtepomp.
- salderen gaat er af, moet ik rekening houden met aan/uitschakelen van systeem bijv. Alleen werken wanneer ik zelf energie teruglever? Of is dit te verwaarlozen als je het vergelijkt met alsnog op gas stoken Bij donkere dagen?
zoals hierboven aangegeven zijn er maar zeer beperkte middelen om je energieverbruik te verschuiven. Pas met een warmtepomp of elektrische auto heeft dat echt nut.
- boiler voor alleen de douche (beneden hebben we immers al) of ook voor warmwater aanvoer verwarming? Of is het dan toch gunstiger om nog even geld op te potten tot ik een volledig nieuw hybride systeem kan kopen?
Meest logisch is volgens mij volledige warmwater aanvoer. Dan kan je gas ook de deur uit.
Ik zou juist niet voor hybride gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:16
@Nieksiero
mmmm, warmtepomp is te duur?

dit is denk ik de goedkoopste warmtepomp die ik weet te vinden.
(kan vast nog wel goedkoper als je zoekt)
https://www.hornbach.nl/s...i-CH/6338647/artikel.html
als je dat niet kunt betalen heb je een groot financieel probleem en moet je niet beginnen aan zonnepanelen, maar dat probleem eerst oplossen. ;)

(ja een airco die ook kan verwarmen is ook een warmtepomp, net zo als een gewone ijskast.
dat zijn allemaal apparaten die via het zelfde principe werken. )

ik vermoed wel dat dit behoorlijke magere rendement warmtepomp zal zijn.
hoewel hij er in de winkel niet zo heel erg slecht uit zag.
dus je zou hier mee best nog een 500m3-750m3 gas mee besparen met het 1500kWh overschot.
zelfs zonder overschot is dit nog leuk tegen over gas kopen. ;)

warmtepompen worden pas duur als je luxe wil.
zoals meerdere ruimtes tegelijk verwarmen, of verwarmen via het cv water.
etc etc...

(als je nu het nog niet kunt betalen, maar straks wel.
koop voor nu een elektra kachel:
https://www.hornbach.nl/s...Watt/8783855/artikel.html
en fakkel het overschot even af, straks schaf je wel een warmtepomp aan, want dat is 3 tot 4x zo effectief.
allemaal halve bak oplossingen zijn over de lange termijn alleen maar duurder. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 14-04-2019 12:11 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:22
Een ventilatie warmtepomp van Nibe of inventum?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Veel reacties! Fijn!

Even een recap en de bij mij opkomende vragen:
Sethro schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:29:
Kleine investering: warmtepomp boiler aanschaffen waardoor je elektrisch warm water maakt en dus 6+maanden /jr geen gas meer nodig hebt. Zit subsidie op en daardoor zeer betaalbaar.

Grote investering: Een groot buffervat plaatsen die je met een krachtigere warmtepomp opwarmt. Te gebruiken voor warm water en CV. Hiermee kom je het hele jaar door zonder CV. Afhankelijk van je radiatoren en aanwezigheid van vloerverwarming is aanpassen van radiatoren nodig (warmtepomp levert minder warm CV water en daarop moet capaciteit aangepast worden)
Warmtepomp boiler zit dus ook subsidie op evenals de warmtepompen. Een greepje uit wat er allemaal is: Een Fujitsu 190 liter variant kost 1800, waar ik dan nog 1250 subsidie voor krijg. Die 190 liter is ruim voldoende voor de douche. 3,86 COP bij +15 graden, 2.76 bij +7 graden. met een rendement van 1,62 COP voor verwarmen. En wat kost me dit per jaar aan energie? Voor warm water OK maar voor verwarmen natuurlijk een veel te lage COP. https://www.klimate.nl/fu...ter-warmtepompboiler.html

Dit zijn allemaal units waarbij lucht uit de woning wordt gebruikt voor LW unit en de afvoer daarna (idealiter) naar buiten gaat. Op zolder zou hij dan ergens moeten komen. Moet ik er wel even een inbouwkast uitslopen om plaats te maken. Boilers met een buitenunit kom ik erg weinig tegen. Nadeel van buitenunits lijkt me ook dat deze in de wintermaanden niet tot nauwelijks iets doet en het er niet uit ziet aan de muur.
& in welke mate is een buffervat dan weer beter dan bijv. direct een 300 L LW-boiler. Die zijn namelijk niet gek veel duurder. Een extra vat wel + neemt meer ruimte in.
AUijtdehaag schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:36:
Er is toch nog steeds RVO subsidie?
Hoe kan een WP dan duur zijn?
Voor 1200 euro heb je al een 5 kW Panasonic monobloc staan. (die je kan aansturen met domotica)

En voor 148 een WP boiler erbij.

Reken het vastrecht mee, wat je uitspaart zonder gasaansluiting en de TVT van de WP boiler is maar 1 jaar (zonder hem al gebruikt te hebben).

Maar kijk eerst eens kritisch naar je afgifte systeem (en overige zaken. Ik lees vocht problemen?)
Hier ligt overal vloerverwarming/koeling (zelf gedaan) van zolder tot begane grond.
Een ventilatie wtw (itho qualityflow) scheelt ook enorm. 2 graden of 15 graden temperatuur wat binnen komt maakt veel uit.
En rijtjes huis met zon op de zuidkant, scheelt ook in stookkosten.
Een 450 ltr buffervat op zolder, die ik op temperatuur kan zetten, met hygienespiraal en doorstroomverwarmer.
Koelen in de zomer is ook een directe verbruiker.

Als je al die zaken moet uitbesteden, dan wordt het duur inderdaad.
Afgifte systeem is bij mij (voor de beneden verdieping) 2 radiatoren Een wat oudere en 1 van 2016. Rest van het huis zijn allemaal oude radiatoren m.u.v. de badkamer. De oude convectorput is afgekoppeld. Vloerwerwarming heb ik niet en ga ik ook niets aan doen i.v.m. Noorse lei vloer die ik er in wil houden. Hoe check ik of mijn huidige radiatoren geschikt zijn? Alles vervangen is financieel echt niet mogelijk.

Zo'n 5kw monobloc systeem valt nog wel binnen budget. Die kan ook op mijn huidige CV ketel toch? "gasloos" is bij zo'n LW systeem volgens mij überhaupt niet mogelijk i.v.m. een minimumtemp. die nodig is toch?
En hoe werkt het "koelen in de zomer" precies bij zo'n installatie?
En wat zegt de 5kw en hoe bepaal ik of dat voldoende is? Ons huis heeft een oppervlakte van zo'n 160m2
migjes schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:09:
@Nieksiero
mmmm, warmtepomp is te duur?

dit is denk ik de goedkoopste warmtepomp die ik weet te vinden.
(kan vast nog wel goedkoper als je zoekt)
https://www.hornbach.nl/s...i-CH/6338647/artikel.html
als je dat niet kunt betalen heb je een groot financieel probleem en moet je niet beginnen aan zonnepanelen, maar dat probleem eerst oplossen. ;)

(ja een airco die ook kan verwarmen is ook een warmtepomp, net zo als een gewone ijskast.
dat zijn allemaal apparaten die via het zelfde principe werken. )

ik vermoed wel dat dit behoorlijke magere rendement warmtepomp zal zijn.
hoewel hij er in de winkel niet zo heel erg slecht uit zag.
dus je zou hier mee best nog een 500m3-750m3 gas mee besparen met het 1500kWh overschot.
zelfs zonder overschot is dit nog leuk tegen over gas kopen. ;)

warmtepompen worden pas duur als je luxe wil.
zoals meerdere ruimtes tegelijk verwarmen, of verwarmen via het cv water.
etc etc...

(als je nu het nog niet kunt betalen, maar straks wel.
koop voor nu een elektra kachel:
https://www.hornbach.nl/s...Watt/8783855/artikel.html
en fakkel het overschot even af, straks schaf je wel een warmtepomp aan, want dat is 3 tot 4x zo effectief.
allemaal halve bak oplossingen zijn over de lange termijn alleen maar duurder. ;) )
de Peer schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:01:
[...]

Je bedoelt kWh (verbruik/opwekking). kW is vermogen.
Een Warmtepompboiler zou ik zeker aanraden. Vrijwel gratis momenteel en je kunt er 1 a 2 kWh per dag in kwijt. Das niet veel, maar toch weer een stap in de goede richting.

Zonder salderen ga je dus elke dag (of elk uur) een overschot hebben. Enige wat je daar aan kan doen is schuiven met verbruik van je apparatuur. Wasmachine/vaatwasser zijn geen grootverbruikers. Dus eigenlijk heeft het alleen zin om je warmtepomp of elektrische auto te timen. De rest zet geen zoden aan de dijk.

De warmtepomp zelf hoeft niet veel te kosten zoals hierboven al aangegeven. Er zijn hoge subsidies. Je zou ook nog een L/L warmtepomp (airco) kunnen overwegen. Dan ben je ook goedkoop uit en heb je geen afgiftesysteem (radiatoren/vloerverwarming) nodig.

[...]

Die meerwaarde is er zeker wel! Zeker als je de initiële aanschafkosten laag kunt houden.

[...]

Met elektrische boiler ga je gigantische hoeveelheden energie verspillen aan laagwaardige energie (warmte). Met de warmtepompboiler kun je een hoge COP halen waardoor je een wel 3 tot 4 keer hoger rendement haalt dan met de elektrische boiler.
wpb kan wel aardig wat geluid maken, dat is iets om rekening mee te houden, en neemt meer ruimte in.

[...]

L/W of LL warmtepomp.

[...]

zoals hierboven aangegeven zijn er maar zeer beperkte middelen om je energieverbruik te verschuiven. Pas met een warmtepomp of elektrische auto heeft dat echt nut.

[...]

Meest logisch is volgens mij volledige warmwater aanvoer. Dan kan je gas ook de deur uit.
Ik zou juist niet voor hybride gaan.
Die L/L pompen ben ik echt geen fan van. Ik wil niet zo'n lelijke unit in mijn woonkamer (en andere kamers). Ik kan best een 1500 euro missen, veel hoger is het budget momenteel niet.
Als ik radiatoren moet vervangen wordt 't hem de komende jaren sowieso niet. Vind het alleen zo jammer als ik straks een flink overschot aan kWh heb en er amper iets voor terug krijg!

LW boiler wil ik graag meer over weten. Ook t.o.v. een normale LW warmtepomp voor CV.
Gasloos snap ik alleen niet zo. Die warmtepompen laten het toch juist afweten op de aller koudste dagen?

[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 15-04-2019 20:12 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ah, de wpboiler fietste al even langs :)
Je hoeft niet (alleen) lucht uit huis te gebruiken, lucht van buiten of een mengsel werkt prima.
Met een wpboiler kan je eventueel de cv radiators extra verwarmen, daar bespaar je aardig wat gas mee.
Voor zo'n €1550 staat er een met een extra spiraal voor je deur en een maand later kan je €1250 subsidie al binnen hebben.
Gebruik hem eerst voor de douche en eventueel ook de keuken, later kan je het cv circuit aansluiten.
Dan heb je een leuk begin voor relatief weinig geld.
De cvketel gaat nog wel even mee en je kan met de verkregen besparing vast gaan isoleren.
Een wpboiler heeft in de winter geen hoge cop maar je gebruikt je overschot voor minder gas verbruik.

Om een idee te krijgen heeft iemand in een jaar 1000m3 gas bespaard en zijn overschot daarvoor gebruikt.
Een ander feitje is dat ik zelfs met het beperkte vermogen van mijn airco's geen extra verbruik heb gezien sinds de wpboiler mee doet ondanks dat ik vrij vaak lucht uit huis aanzuig.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Speedy-Andre schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:30:
Ah, de wpboiler fietste al even langs :)
Je hoeft niet (alleen) lucht uit huis te gebruiken, lucht van buiten of een mengsel werkt prima.
Met een wpboiler kan je eventueel de cv radiators extra verwarmen, daar bespaar je aardig wat gas mee.
Voor zo'n €1550 staat er een met een extra spiraal voor je deur en een maand later kan je €1250 subsidie al binnen hebben.
Gebruik hem eerst voor de douche en eventueel ook de keuken, later kan je het cv circuit aansluiten.
Dan heb je een leuk begin voor relatief weinig geld.
De cvketel gaat nog wel even mee en je kan met de verkregen besparing vast gaan isoleren.
Een wpboiler heeft in de winter geen hoge cop maar je gebruikt je overschot voor minder gas verbruik.

Om een idee te krijgen heeft iemand in een jaar 1000m3 gas bespaard en zijn overschot daarvoor gebruikt.
Een ander feitje is dat ik zelfs met het beperkte vermogen van mijn airco's geen extra verbruik heb gezien sinds de wpboiler mee doet ondanks dat ik vrij vaak lucht uit huis aanzuig.
WP Boiler kost dus nagenoeg niets. Wat is het jaarverbruik van zo'n ding ongeveer in kWh?
En Isoleren is reeds gedaan + in de keuken hebben we dus al een kleine boiler die voldoende is voor de afwas.Zou de WP boiler dan graag op de CV aansluiten. Maakt dit de investering groter? En heb ik dan (zoals in mijn voorgaande bericht gevraagd) andere radiatoren nodig?
Ik verbruik deze week zo'n 3 a 4 m3 gas , dit is voor verwarming en douchen. Rest is dus elektrisch. Op de koude dagen verbruik ik soms wel 15 m3. Daarom is de meeste winst bij verwarming te halen denk ik. Alleen douchen zou ik zo'n 500 m3 mee besparen

LW warmtepomp heeft natuurlijk wel een veel gunstigere COP voor verwarmen dan een boiler. Investering wel wat hoger maar het is voor een lange termijn. Die afweging ga ik nog even maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kijk juist ook vooruit, de wpboiler is vrij eenvoudig te plaatsen en je begint direct met besparen.
Het verbruik voor alleen tapwater (douchen) zal op 400-600kWh uit komen afhankelijk van het gebruik.
Hier zit een flink deel stilstandsverlies in (op temperatuur houden zonder water gebruik).
De gene met 1000m3 gas minder stopte 2650kWh in zijn wpboiler, dit is voor douchen.

Dan de L/W warmtepomp, de meeste modellen werken het beste met vloerverwarming maar er zijn hoge temperatuur versies die je met radiators kan gebruiken.
Van de eerste is bekend dat je rond 2kWh verbruikt per m3 gas, 1500m3 gas wordt dus 3000kWh.
In het kostenplaatje kan je meenemen dat de vaste lasten voor gas vervallen (vastrecht en netbeheer).

Wat je kan doen is achterhalen wat de warmtevraag van je huis is, met dat getal kan je bepalen welk vermogen er nodig is voor verwarmen.
Dan is er de cvketel, vaak is deze niet goed ingeregeld en maakt het water warmer dan nodig.
Met 50 graden cv water lukt het doorgaans al om een huis warm te houden en daar kan je mee beginnen.
Dit is ook de grens voor een L/W warmtepomp en liever zit je nog lager.

Elders in mijn airco topic heb ik de cv radiators bekeken, van elk model kan je opzoeken hoeveel vermogen hij levert aan de hand de maten, het aantal panelen en of er convectors in zitten.
Die vermogens heb ik opgeteld en daarmee heb je een idee van de warmtevraag.
Vervolgens heb ik mijn airco's zodanig gekozen dat ze dit aan kunnen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:17
Nieksiero schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:36:
. De CV ketel van 2006 en niet optimale afstelling hiervan spelen vast ook mee.
Is misschien niet helemaal een reactie op je feitelijke vraag, maar een cv ketel uit 2006 kun je ook af stellen.

- Verlaag de aanvoertemperatuur voor verwarming naar 50 graden.(wel even kijken of je het in de winter dan warm krijgt...)
- Kan je ketel moduleren? (denk het haast wel) Koop dan ook een kamerthermostaat die dat ook kan aansturen, bij mij scheelde deze 2 punten ongeveer 30% gas... Is sneller verdient dan nieuwe zaken kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
BB-One schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:44:
[...]

Is misschien niet helemaal een reactie op je feitelijke vraag, maar een cv ketel uit 2006 kun je ook af stellen.

- Verlaag de aanvoertemperatuur voor verwarming naar 50 graden.(wel even kijken of je het in de winter dan warm krijgt...)
- Kan je ketel moduleren? (denk het haast wel) Koop dan ook een kamerthermostaat die dat ook kan aansturen, bij mij scheelde deze 2 punten ongeveer 30% gas... Is sneller verdient dan nieuwe zaken kopen...
Heb de ketel in februari al afgesteld voor zover ik dat zelf kon. D.w.z. aanvoer temperatuur van 88 naar 60. Tevens aan/uit thermostaat vervangen voor een Nest.

Weer wat betreft warmtepomp en boiler: Nogmaals mijn vraag: Hoe kun je het gas afsluiten als een LW Warmtepomp het laat afweten bij extreem koud weer?

De LW Boiler is een relatief kleine investering en geeft dus direct een leuk rendement voor wat betreft het douchen. Echter denk ik dat ik dan al vrij snel ook iets wil doen aan het gasverbruik voor verwarming. Dan heb ik èn een LW boiler en een LW warmtepomp voor CV. Lijkt me ook vreemd. Hoewel ik die LW boiler er na 2 jaar uit heb, neig ik toch meer naar direct een LW warmtepomp die ik ook voor mijn CV kan gebruiken.

Wat ik lastig vind is om dan te bepalen welke LW warmtepomp goed is en binnen budget valt. Het 5kw Panasonic systeem is prijstechnisch OK voor mij. Maar verder ... geen idee ...
En kunnen mijn (oude) radiatoren hier mee overweg? Zoals aangegeven is alles vervangen geen optie nu. En welke warmtepompen zijn dan weer geschikt voor "oude" radiatoren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:06
Nieksiero schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:51:
[...]
Nogmaals mijn vraag: Hoe kun je het gas afsluiten als een LW Warmtepomp het laat afweten bij extreem koud weer?
Laten we beginnen met de juiste feiten. Een goede L/W Warmtepomp draait tot -20 lekker door. Of woon je op de Noordpool?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:54
Een goede LW warmtepomp laat het niet afweten met vorst, alleen de cop wordt lager.

Ik heb zelf een huis van 30 jaar oud en beperkt nageisoleerd en van een LW warmtepomp voorzien en de hele winter door zonder moeite 21 graden in huis. (Cv ketel en gasaansluiting er uit)

Voor het koelen zomers pompt de warmtepomp koud water, al zal dit met vloerverwarming of radiatoren met ventilators beter gaan dan met gewone radiatoren. De LW warmtepomp koelt iets, maar niet zo goed als een echte airco, maar met hete dagen kan het wel wat schelen.

(Kosten vastrecht en leverancier voor gas is goed voor ongeveer 1000 kWh)

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin_83 op 16-04-2019 11:10 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met een wpboiler koop je tijd en spaar je sneller voor de volgende stap.
Zo'n 5kW wp kan niet tegelijk het tapwater verzorgen, althans in de winter redt hij dat niet.
Ze vallen bij vriesweer niet uit, wel kan je defrosts hebben en dan produceren ze even geen warmte.
Panasonic heeft een HT serie (hoge temperatuur) en die kan wel 50+ graden water leveren.
Hij is duurder, veel groter en je hebt meer verbruik.
Zit alles goed in elkaar dan kom je met de verbruikskosten ongeveer gelijk uit tenzij gas €1,50/m3 wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Nieksiero
jep, een goede warmtepomp draait gewoon door tot temperaturen die we hier niet kennen.
een kleine kant tekening mag je maken, met echt koude temperaturen (vooral als er weinig vocht in de lucht zit) word het rendement een beetje lager, maar dat boeit niet heel veel eigenlijk.
(het glas is half vol, niet half leeg.
zie het meer als een slecht getapt pilsje met veel te veel schuim maar je hebt alleen betaald voor het glas.)

ook elke hoge temperatuur water radiator werkt met lage temperatuur water.
grof weg als een radiator op hoge temperatuur 4kW is dan is hij op lage temperatuur nog 1kW.
vaak is dat niet genoeg om je huis dan nog te verwarmen, maar voor meer als 75% van het jaar heb je dat helemaal niet nodig en kan het wel.
(desnoods ga je hybride werken.
met 1500kWh kun je al snel 500-750m3 gas vervangen, dat maakt de rekening wel leuk.)

ik heb de (hybride)warmtepomp niet als bespaarobject, maar als luxe object.
(dat hij bespaart is leuk meegenomen.)
kleiner vermogen om mijn huis te verwarmen betekend dat hij vaker aan staat als een gas ketel, en mijn huis dus ook vaker prettiger verwarmt. (nu met warmtepomp is mijn huis 24x7 warm, gewoon omdat dat efficiënter is en het kan.)
alleen kijken naar geldgelijkgewin is zo pre 2018. ;)

of je nu voor een warmtepompboiler wil gaan of hybride of volledig voor warmtepomp.
dat maakt mij eigenlijk niet uit.
(vind alleen warmtepompboilers of hybride een wattige oplossing, zoals van: "ik wil wel maar ben een beetje bang aangelegd dus durf niks te doen". of te wel watjes (net zo als ik overigens ;) ))

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 16-04-2019 11:28 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nieksiero schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:51:
[...]
Weer wat betreft warmtepomp en boiler: Nogmaals mijn vraag: Hoe kun je het gas afsluiten als een LW Warmtepomp het laat afweten bij extreem koud weer?
Je doet nu net alsof het een exotisch of nieuw apparaat is. De techniek is al tientallen jaren oud en er zijn al tienduizenden huishoudens in Nederland van het gas af dankzij de warmtepomp. Die zitten echt niet in de kou hoor :D

Ook hier op tweakers zijn heel veel mensen van het gas af met warmtepomp. Ikzelf dus ook met een 1400 euro aircootje en een warmtepompboiler.

Ik zou al die verhalen bij kassa/radar met een korreltje zout nemen, das gewoon stemmingmakerij en gebaseerd op enkele ongelukkig gedimensioneerde opstellingen.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 16-04-2019 11:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
Bij Kassa of Radar zochten ze bewust naar mensen met een warmtepomp waar het mis is gegaan. Er hebben ook Tweakers op de oproep gereageerd, maar die met goede ervaringen zijn niet uitgenodigd om mee te werken aan de uitzending.

Echt stemmingmakerij dus.

Problemen met een warmtepomp zijn over het algemeen instalateurs fouten/gebrek aan goede kennis. Verkeerde plek of te kleine warmtepomp die altijd volgas moet werken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
de Peer schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:25:
[...]

Je doet nu net alsof het een exotisch of nieuw apparaat is. De techniek is al tientallen jaren oud en er zijn al tienduizenden huishoudens in Nederland van het gas af dankzij de warmtepomp. Die zitten echt niet in de kou hoor :D

Ook hier op tweakers zijn heel veel mensen van het gas af met warmtepomp. Ikzelf dus ook met een 1400 euro aircootje en een warmtepompboiler.

Ik zou al die verhalen bij kassa/radar met een korreltje zout nemen, das gewoon stemmingmakerij en gebaseerd op enkele ongelukkig gedimensioneerde opstellingen.
En jij gebruikt de LW boiler dus ook voor je CV? Waarom geen "Normale" LW warmtepomp? Qua investering /budget twijfel ik nog een beetje tussen LW boiler of LW warmtepomp. Ik wil het warmwater wel graag voor de CV gebruiken.

een 5kw warmtepomp is dus beperkt in capaciteit, maar zoals aangegeven heb ik in de keuken dus een elektrisch boilertje en dat bevalt eigenlijk wel goed. Ik zoek dus vooral een oplossing voor warm douchen en CV. Moet me er even in verdiepen hoe "groot" mijn systeem dan moet zijn.

Kan iemand mij nog adviseren w.b. afgifte systeem? Ik heb dus geen vloerverwarming en gaat er ook niet komen. Nu 3 radiatoren beneden (2 nieuw, hal en eetkamer - 1 wat oudere in zitkamer). Boven allemaal oude radiatoren, ik denk van de jaren 90. M.u.v. de badkamer, die is ook nieuw.
Een LW warmtepomp zou met subsidie net in mijn budget passen. AL weet ik niet wat montage en installatie kost. Kan ik niet zelf. Maak graag van de subsidie gebruik zolang die er is, ze zitten steeds meer te stimuleren dat mensen een groene lening nemen. Vind ik niet direct een fijn gevoel na het afsluiten van een hoge hypotheek een paar maand geleden.
migjes schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:18:
@Nieksiero
jep, een goede warmtepomp draait gewoon door tot temperaturen die we hier niet kennen.
een kleine kant tekening mag je maken, met echt koude temperaturen (vooral als er weinig vocht in de lucht zit) word het rendement een beetje lager, maar dat boeit niet heel veel eigenlijk.
(het glas is half vol, niet half leeg.
zie het meer als een slecht getapt pilsje met veel te veel schuim maar je hebt alleen betaald voor het glas.)

ook elke hoge temperatuur water radiator werkt met lage temperatuur water.
grof weg als een radiator op hoge temperatuur 4kW is dan is hij op lage temperatuur nog 1kW.
vaak is dat niet genoeg om je huis dan nog te verwarmen, maar voor meer als 75% van het jaar heb je dat helemaal niet nodig en kan het wel.
(desnoods ga je hybride werken.
met 1500kWh kun je al snel 500-750m3 gas vervangen, dat maakt de rekening wel leuk.)

ik heb de (hybride)warmtepomp niet als bespaarobject, maar als luxe object.
(dat hij bespaart is leuk meegenomen.)
kleiner vermogen om mijn huis te verwarmen betekend dat hij vaker aan staat als een gas ketel, en mijn huis dus ook vaker prettiger verwarmt. (nu met warmtepomp is mijn huis 24x7 warm, gewoon omdat dat efficiënter is en het kan.)
alleen kijken naar geldgelijkgewin is zo pre 2018. ;)

of je nu voor een warmtepompboiler wil gaan of hybride of volledig voor warmtepomp.
dat maakt mij eigenlijk niet uit.
(vind alleen warmtepompboilers of hybride een wattige oplossing, zoals van: "ik wil wel maar ben een beetje bang aangelegd dus durf niks te doen". of te wel watjes (net zo als ik overigens ;) ))
Met name dus ook voor die koudste dagen. Hoe kan ik vooraf bepalen/berekenen of ik mijn huis dan warm ga krijgen?

De CV ketel zou ik er dan (denk ik?) nog een tijdje naast kunnen hebben en uiteindelijk afstand van doen als dat allemaal goed gaat en ik geen gasverbruik blijk te hebben.
Erwin_83 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:45:
Bij Kassa of Radar zochten ze bewust naar mensen met een warmtepomp waar het mis is gegaan. Er hebben ook Tweakers op de oproep gereageerd, maar die met goede ervaringen zijn niet uitgenodigd om mee te werken aan de uitzending.

Echt stemmingmakerij dus.

Problemen met een warmtepomp zijn over het algemeen instalateurs fouten/gebrek aan goede kennis. Verkeerde plek of te kleine warmtepomp die altijd volgas moet werken.
Leuk grapje. "Volgas" ;w

[ Voor 39% gewijzigd door pentaw1nz op 16-04-2019 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Zelf beperk ik het lenen ook graag, maar voor de wp en zonnepanelen heb ik een energie bespaar lening afgesloten. Wat ik aan rente en aflossing betaal bespaar ik aan energie kosten.

Je kan eens kijken of je cv water temperatuur op 40 graden kan instellen en of je daarmee je huis warm kan houden in de winter. Dat is al een indicatie of een wp mogelijk is.

Ik heb een LW warmtepomp met ingebouwde boiler. Dus verwarmen en sww met 1 apparaat (wel een split dus binnen en buiten deel)

Een hybride systeem van een wp en cv ketel kan ook, en is ook om bouwen naar wp only maar of dat op lange termijn echt ideaal en efficiënt is ??? Er zijn Elga gebruikers die het doen.

[ Voor 31% gewijzigd door Erwin_83 op 16-04-2019 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@Nieksiero
a, net een paar maanden een hypo afgesloten.
jep, dat ken ik (was 10 jaar geleden.). ;)
komende 2 maanden doe ik de laatste hypo betalingen en ben ik daar van af.
(en dan kan ik van het uitgespaarde bedrag elk jaar een warmtepomp kopen, met gemak.)
nu kan ik niet in je portemonnee kijken (dat wil je waarschijnlijk ook niet) en wil toch wel waarschuwen dat lenen gewoon geld kost. (groen of niet of hoe weinig het ook is het blijft gokken met centen en dat kunnen veel centen zijn.)
het gevaar is eigenlijk niet dat het geld kost, maar dat je vast kunt komen te zitten.
dus leen met verstand. (als het echt niet anders kan of heel zeker zijn van je zaken.)

gewoon een elektra kachel aanschaffen voor een 10tje of 2.
bespaart kut, maar kost geen drol.
warmtepomp kan altijd nog in de toekomst als er wat meer geld vrij komt.
vind ik geen slecht plan, en mag je overwegen. ;)
(heb ik ook een paar jaar gedaan, gewoon weg omdat ik er de centen nog niet voor over had. ;) )

als je vast dingen wil uitzoeken.
meet de maten op van de radiatoren.
check of het 1 plaat of 3 platen zijn.
check of die platen nog extra ribbels hebben.
en zoek op hoeveel (k)W ze leveren bij hoge temperatuur.
(opzoeken kun je doen bij www.warmteservice.nl b.v.)
deel dat getal door 4 en dan weet je grofweg hoeveel kW je het huis in kunt krijgen met lage temperatuur water van een warmtepomp.

standaard stadsvilla's (gewoon rijtjes huis) hebben vaak +/-7kW aan hoge temperatuur verwarming.
en dan kun je een 2kW aan warmtepomp er op zetten.
en dan kun je ongeveer 3,5kW aan warmtepomp, die wat minder levert als het koud is op zetten.
(die zul je wel niet kunnen vinden, dus de meeste pakken dan een 5kW unit.)
en dan is de vraag hoe goed is je isolatie en hoe groot is het huis.
(echt goed geïsoleerde huizen redden het dan al 100%, maar het meeste blijft dan wel hangen rond de 80%.)
grofweg (valt best wat te schuiven met getallen.)

wat je wel moet rekenen:
als je gas opzegt, dan hoeft je ook die 235€ vastrecht aan de netbeheerder niet te betalen.
+ +/-30€ aan kosten aan leverancier.
stiekem is dit na 10 jaar wel 10x (235+30) = 2650€
dat is best wel een leuke klapper voor het budget. ;)
(dit kent ook weer zijn problemen zie:
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?
was het maar allemaal zonnig en makkelijk. :-( )

hoe je het ook draait of keert.
simpel en makkelijk is het allemaal niet.
doorzetting vermogen is nodig, en lange adem is ook nodig.
(een _/-\o_ voor de doorzetters hier.)
ik wens je in elk geval succes (je zult het nodig hebben. ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nieksiero schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:02:
[...]

En jij gebruikt de LW boiler dus ook voor je CV? Waarom geen "Normale" LW warmtepomp?
Nee ik heb een airco voor verwarmen van mijn huis. Die heeft een hogere COP en geen afgiftesysteem benodigd. Ik kon daardaar mijn CV ketel en alle radiatoren verkopen.

Als ik geen airco zou hebben, zou ik voor een normale LW warmtepomp zijn gegaan zoals je aangeeft, maar dan had ik waarschijnlijk vloerverwarming moeten aanleggen of lage temperatuur radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:13
Ik gebruik zelf infrarood panelen om het overschot af te fikken ten gunste van het (cv)gasverbruik. Thermostaat kan een stuk lager als je onder een IR paneel zit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
migjes schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:45:
@Nieksiero
a, net een paar maanden een hypo afgesloten.
jep, dat ken ik (was 10 jaar geleden.). ;)
komende 2 maanden doe ik de laatste hypo betalingen en ben ik daar van af.
(en dan kan ik van het uitgespaarde bedrag elk jaar een warmtepomp kopen, met gemak.)
nu kan ik niet in je portemonnee kijken (dat wil je waarschijnlijk ook niet) en wil toch wel waarschuwen dat lenen gewoon geld kost. (groen of niet of hoe weinig het ook is het blijft gokken met centen en dat kunnen veel centen zijn.)
het gevaar is eigenlijk niet dat het geld kost, maar dat je vast kunt komen te zitten.
dus leen met verstand. (als het echt niet anders kan of heel zeker zijn van je zaken.)

gewoon een elektra kachel aanschaffen voor een 10tje of 2.
bespaart kut, maar kost geen drol.
warmtepomp kan altijd nog in de toekomst als er wat meer geld vrij komt.
vind ik geen slecht plan, en mag je overwegen. ;)
(heb ik ook een paar jaar gedaan, gewoon weg omdat ik er de centen nog niet voor over had. ;) )

als je vast dingen wil uitzoeken.
meet de maten op van de radiatoren.
check of het 1 plaat of 3 platen zijn.
check of die platen nog extra ribbels hebben.
en zoek op hoeveel (k)W ze leveren bij hoge temperatuur.
(opzoeken kun je doen bij www.warmteservice.nl b.v.)
deel dat getal door 4 en dan weet je grofweg hoeveel kW je het huis in kunt krijgen met lage temperatuur water van een warmtepomp.

standaard stadsvilla's (gewoon rijtjes huis) hebben vaak +/-7kW aan hoge temperatuur verwarming.
en dan kun je een 2kW aan warmtepomp er op zetten.
en dan kun je ongeveer 3,5kW aan warmtepomp, die wat minder levert als het koud is op zetten.
(die zul je wel niet kunnen vinden, dus de meeste pakken dan een 5kW unit.)
en dan is de vraag hoe goed is je isolatie en hoe groot is het huis.
(echt goed geïsoleerde huizen redden het dan al 100%, maar het meeste blijft dan wel hangen rond de 80%.)
grofweg (valt best wat te schuiven met getallen.)

wat je wel moet rekenen:
als je gas opzegt, dan hoeft je ook die 235€ vastrecht aan de netbeheerder niet te betalen.
+ +/-30€ aan kosten aan leverancier.
stiekem is dit na 10 jaar wel 10x (235+30) = 2650€
dat is best wel een leuke klapper voor het budget. ;)
(dit kent ook weer zijn problemen zie:
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?
was het maar allemaal zonnig en makkelijk. :-( )

hoe je het ook draait of keert.
simpel en makkelijk is het allemaal niet.
doorzetting vermogen is nodig, en lange adem is ook nodig.
(een _/-\o_ voor de doorzetters hier.)
ik wens je in elk geval succes (je zult het nodig hebben. ;) ).
Thanks voor je bericht. & Goed bezig! :)
De warmtepomp valt met installatie denk ik buiten budget. Eventueel aanpassen van de radiatoren niet eens meegerekend.
Mijn isolatie is OK. Heb energielabel A , best prima voor mijn jaren 70 huis. Begon met een D. Spouw is nageisoleerd, vloer ook. Tevens zonnepanelen 4000kw en ik heb 2 weken geleden de zolder opgemeten om deze te gaan isoleren met PIR platen. Is nu alleen aan afgetimmerde kamer die geïsoleerd is, daaromheen is er geen isolatie. Daarna moet het volgens mij goed zijn :). HR++ glas heb ik al beneden, boven alles dubbel glas.

@de Peer , verwarmen met airco's zou voor mij ook simpel zijn. Kan ik nu vast een LW boiler aanschaffen. Vind zo'n unit er in mijn huis er helaas echt niet uit zien.

Voor nu hou ik de focus misschien dan even op de LW boiler. De topics op tweeakters die ik hierover lees zijn dan vaak zonder buiten unit. Ik zou hem ook nog in de garage kunnen plaatsen die ik kan verwarmen. wanneer nodig. Op zolder ben ik een beetje bang voor het geluid i.v.m. houten vloer .
Aansluiten op de CV als ondersteuning vind ik dan wel een mooie toevoeging. Geen idee of dit veel ingrijpender is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nieksiero schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:43:
[...]

Thanks voor je bericht. & Goed bezig! :)
De warmtepomp valt met installatie denk ik buiten budget. Eventueel aanpassen van de radiatoren niet eens meegerekend.
Mijn isolatie is OK. Heb energielabel A , best prima voor mijn jaren 70 huis. Begon met een D. Spouw is nageisoleerd, vloer ook. Tevens zonnepanelen 4000kw en ik heb 2 weken geleden de zolder opgemeten om deze te gaan isoleren met PIR platen. Is nu alleen aan afgetimmerde kamer die geïsoleerd is, daaromheen is er geen isolatie. Daarna moet het volgens mij goed zijn :). HR++ glas heb ik al beneden, boven alles dubbel glas.

@de Peer , verwarmen met airco's zou voor mij ook simpel zijn. Kan ik nu vast een LW boiler aanschaffen. Vind zo'n unit er in mijn huis er helaas echt niet uit zien.

Voor nu hou ik de focus misschien dan even op de LW boiler. De topics op tweeakters die ik hierover lees zijn dan vaak zonder buiten unit. Ik zou hem ook nog in de garage kunnen plaatsen die ik kan verwarmen. wanneer nodig. Op zolder ben ik een beetje bang voor het geluid i.v.m. houten vloer .
Aansluiten op de CV als ondersteuning vind ik dan wel een mooie toevoeging. Geen idee of dit veel ingrijpender is?
Alleen een warmtepompboiler terwijl je wel je gasaansluiting houdt is vanuit financieel oogpunt niet erg interessant. CV ondersteuning kan maar is niet echt een standaardoplossing en je gaf aan niet zelf te gaan installeren. Denk niet dat je iemand vindt die een dergelijke constructie voor jou wil aanleggen. Ik zou dat geen bewezen technologie willen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-09 13:48
Ik zou waterstof maken, wat ik daar verder dan mee kan is een volgend project ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er is toch een overschot dat nu maar de helft oplevert?
Zou je stroom moeten inkopen dan verschuif je het verbruik alleen naar stroom.
De cv ondersteuning is idd een verhaal apart, je kan ondanks een vrij laag rendement wel een groter deel van het overschot gebruiken en meer gas besparen :)
Een zolder met houten vloer zal je eerst goed moeten bekijken wat de draagkracht betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Speedy-Andre schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:59:
Er is toch een overschot dat nu maar de helft oplevert?
Ja, maar het duurt wel even voordat je de wpb+installatie+geluidsisolatie(optioneel) hebt terug verdiend, zeker als je buitenlucht gebruikt (lagere COP). Een dikke cash-cow is het niet. Wél een stapje in de goede richting (gasloos).

Echter als je door plaatsing van de wpb geen gas-vastrecht meer hebt, heb je een veel betere business case en verandert het financiele plaatje.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 16-04-2019 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
Eigenlijk slaat het nergens op:

Mijn radiatoren, CV en buffervat zijn nu ijskoud en ondertussen lever ik 2000W elektra aan het net.

's Avonds Morgen komt er gas het huis binnen, wekt een vlam op en gaat al dit water verwarmen 8)7 .

Met al die zon en elektra door de dag wil je dat warme water ergens opslaan (onder de grond ofzo?). Misschien krijgt elke nieuwbouw wel zijn eigen geïsoleerde warmwater reservoir.

- ook een elektra overschot hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yucatan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:53
Zelf een powerwall bouwen

[ Voor 42% gewijzigd door yucatan op 16-04-2019 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Harm_H schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:50:
Eigenlijk slaat het nergens op:

Mijn radiatoren, CV en buffervat zijn nu ijskoud en ondertussen lever ik 2000W elektra aan het net.

's Avonds komt er gas het huis binnen, wekt een vlam op en gaat al dit water verwarmen 8)7 .

Met al die zon en elektra door de dag wil je dat warme water ergens opslaan (onder de grond ofzo?). Misschien krijgt elke nieuwbouw wel zijn eigen geïsoleerde water reservoir.

- ook een elektra overschot hier
Of je koopt gewoon een warmtepompboiler en gebruikt geen fossiel gas meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:06
Of je huis fatsoenlijk isoleren, dan hoeft de kachel vanavond ook niet aan. Low-tech denken!

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
hesselbeertje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:56:
Of je huis fatsoenlijk isoleren, dan hoeft de kachel vanavond ook niet aan. Low-tech denken!
Ok.

Vanavond is er niets aan de hand - gaat ie niet aan. Ik bedoel: stel dat het morgen koud wordt.

En
- ik kook nog op gas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 22:16
Leuk topic.

Wij hebben sinds 2 jaar een heel simpel elektrisch kacheltje in de woonkamer gezet om overschot van 1000kWh weg te werken. Het leuke is dat dit ruim 250m3 gas bespaard heeft, waar het theoretisch eigenlijk maar 125m3 zou moeten kunnen besparen (1m3 gas = ~8kWh thermisch). Hier zie je natuurlijk terug dat de rest van het huis kouder zal zijn dan wanneer de cv ketel aan gaat, maar voor ons zijn de koudere slaapkamers/zolder geen probleem (daar wen je aan).

Daarnaast hebben we nu een jaar een atlantic explorer 200l staan voor warm water wat nog een extra 150m3 gas bespaard heeft voor ~500kWh elektrisch.

Onze jaren 70 woning is mede daardoor van 1000m3 gas naar 350m3 gas gegaan en precies 0kWh elek verbruik dankzij zonnepanelen.

Andere dingen die we gedaan hebben (langer dan 2 jaar geleden):
- Thermostaat woonkamer <18°C i.p.v 20°C.
- Alleen sochtends en savond in de winter 2uurtes stoken i.p.v. hele dag.
- Gordijnen beter managen (zorgen dat ze open zijn overdag en dicht snachts).

Wat nog staat te gebeuren:
- CV ondersteuning vanuit de WPB om de laatste m3'tjes weg te werken (voor basis last verwarming).
- Meerdere kleine elek kacheltjes voor sochtend/savonds boost badkamer/woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 20:25

Sr_Ogel

Klop klop klop

In fully Charged (youtube serie) zat de Mixergy tank. ( https://mixergy.co.uk/ ) . Klonk als een interessant concept. Geen idee hoe dit ding weerhoudt tot een confessioneel Nederlandse boiler. Vooral in deze periode lijkt mij het interessant. In maart en april heb je weer voldoende zon over die je kan gebruiken om
s avonds het huis weer mee te verwarmen. in de minder zonrijke maanden gebruik je juist de nachtstroom om de boiler alvast op te warmen.

Lijkt er niet op dat zij op het vaste land richten. Maar wellicht is er in Nederland iets vergelijkbaars beschikbaar.

Fully charged: YouTube: Mixergy Hot Water Tank | Fully Charged
Eigen filmpjes: YouTube: Mixergy Ltd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Kloekie schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:08:
Leuk topic.

Wij hebben sinds 2 jaar een heel simpel elektrisch kacheltje in de woonkamer gezet om overschot van 1000kWh weg te werken. Het leuke is dat dit ruim 250m3 gas bespaard heeft, waar het theoretisch eigenlijk maar 125m3 zou moeten kunnen besparen (1m3 gas = ~8kWh thermisch). Hier zie je natuurlijk terug dat de rest van het huis kouder zal zijn dan wanneer de cv ketel aan gaat, maar voor ons zijn de koudere slaapkamers/zolder geen probleem (daar wen je aan).

Daarnaast hebben we nu een jaar een atlantic explorer 200l staan voor warm water wat nog een extra 150m3 gas bespaard heeft voor ~500kWh elektrisch.

Onze jaren 70 woning is mede daardoor van 1000m3 gas naar 350m3 gas gegaan en precies 0kWh elek verbruik dankzij zonnepanelen.

Andere dingen die we gedaan hebben (langer dan 2 jaar geleden):
- Thermostaat woonkamer <18°C i.p.v 20°C.
- Alleen sochtends en savond in de winter 2uurtes stoken i.p.v. hele dag.
- Gordijnen beter managen (zorgen dat ze open zijn overdag en dicht snachts).

Wat nog staat te gebeuren:
- CV ondersteuning vanuit de WPB om de laatste m3'tjes weg te werken (voor basis last verwarming).
- Meerdere kleine elek kacheltjes voor sochtend/savonds boost badkamer/woonkamer.
Ik heb ook gedacht aan een elektrisch kacheltje voor in onze serre / woonkamer. Zou natuurlijk een super eenvoudige oplossing zijn voor de time being tot ik de investering van een warmtepomp kan doen.

Iemand ervaring met een warmtepomp icm vervangen van de radiatoren?
Waar moet ik dan aan denken qua prijs ?
Beneden hebben we er 3. + 1 garage + 1 serre is al 5.
Boven 1 per slaapkamer + badkamer is ook nog 5.
Dan zolder nog 1, totaal 11 radiatoren.
Stel ik zou eerst beneden alles doen, omdat we boven eigenlijk niet gebruiken m.u.v. badkamer ; gaaf dat überhaupt werken?
En kan ik de oude radiatoren boven dan wel iets laten opwarmen mbv de warmtepomp ivm vorst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou het eerst proberen met bestaande radiators. Een beetje wp kan ook wel tot 55 graden stoken voor als het echt koud is buiten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Erasmo schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:57:
Ik zou het eerst proberen met bestaande radiators. Een beetje wp kan ook wel tot 55 graden stoken voor als het echt koud is buiten.
Iemand die hier ervaring mee heeft dan?
Stel ik trek flink wat budget open voor een WP en installatie hiervan, dan is het wel zuur als ik daarna nog enkele duizendjes kwijt ben voor allemaal nieuwe radiatoren. Tenzij je er vooraf rekening mee houdt, dan sparen we wat langer door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Nieksiero schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:01:
Stel ik trek flink wat budget open voor een WP en installatie hiervan, dan is het wel zuur als ik daarna nog enkele duizendjes kwijt ben voor allemaal nieuwe radiatoren. Tenzij je er vooraf rekening mee houdt, dan sparen we wat langer door.
Je kan het vermogen van je huidige radiatoren verhogen met (PC)ventilators, zie dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nieksiero schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:01:
[...]

:w

Afgelopen ging prima. Duurde iets langer voor het huis op temperatuur was maar daarna geen centje pijn. Hier zitten de meeste ervaringsdeskundigen: Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Erasmo schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:10:
[...]
:w

Afgelopen ging prima. Duurde iets langer voor het huis op temperatuur was maar daarna geen centje pijn. Hier zitten de meeste ervaringsdeskundigen: Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
Thx! Ga daar even verder lezen.
Is dus opzicht wel te doen met normale radiatoren. In de toekomst zouden we dan nog eens de radiatoren kunnen vervangen.

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 11-05-2019 08:43 ]

Pagina: 1