Roetzen schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:22:
Het zal ongetwijfeld aan mijn gebrek aan specifieke kennis liggen, maar met mijn algemene kennis van ICt en van de wereld begrijp ik niet wat er nou zo optimaal ia aan de marges zo krap nemen dat er bij POS echt geen ruimte is voor meer dan de 32 of 64 profielen per OLT waarbij het "vol" zou zitten.
Wat houdt een "profiel" eigenlijk in?
Het is vast niet iets fysieks, maar gewoon een bestandje in geheugen waar de relevante data van de aansluiting zijn opgeslagen Heel groot zal dat bestandje niet zijn. 10K is al een heel ruime schatting lijkt me.
Ik heb de tijd dat je heel blij was met 4K extra geheugen nog mee gemaakt, maar naar de huidige maatstaven is 10K exta geheugen toch echt infinitesimaal.
Dus waar hebben we het dan over?
Er wordt zoveel brakke software gebruikt/gemaakt/verkocht dat het me niet eens verbaast eerlijk gezegd
Wat ik al een keer eerder zei :
Dat hele GPN/XGS-PON gebeuren zit eigenlijk nog steeds gewoon in een Beta fase wat mij betreft...
En als ik heel eerlijk ben :
We mogen al blij zijn dat er niet meer gezeik bestaat genaamd dat je niet eens in de webGUI van een door je ISP geleverde Router kan komen, want in het ADSL tijdperk leek het heel effe die kant op te gaan :
- KPN had de Alcatel Speedtouch Home die je met wat moeite kon ombouwen tot een Pro model en daarmee een webGUI erbij kreeg.
- Versatel/ZonNet had een of ander Allied Devices of Sagem ding of zo waarin je serieus moest inbreken om vervolgens met een Windows GUI Tooltje het ding te kunnen beheren en je BitTorrent gerelateerde Port Forwards aan te maken
Serieus bizarre shit was dat !!!

Ik zou zweren dat ik bij een vriend naar de webGUI ging en daar de Bridge Mode had geactiveerd om vervolgens zijn Netgear R7000 zonder dubbele NAT te kunnen gebruiken
Toen was het een 50/50 verhaal :
- webGUI optie bij model X
-
Helpdesk bellen als je model Y had.
Daarnaast: al was er een knop in het modem. Waarom gaan Henk (of Ingrid) uberhaupt in het modem inloggen? De kans daarop is al best wel klein. Zeker gezien je zelf al uit gaat van "bij problemen bellen ze de ISP, terecht of niet". Dan gaan ze echt niet zelf ineens inloggen.
Nieuwsgierige mensen doen gekke dingen!

Het meeste spul staat zoveel dicht dat je niet eens kan internetten !!
En dan koopt Henk op MP een goedkope router… wat staat daar dan als firewall policy op?
Op voorwaarde dat die eerst Factory Defaults doet zal die ook dicht staan

Ik heb in mijn security audits horror verhalen gehoord over slecht firewall beheer.
Dingen openzetten en nooit meer dichtzetten is dan weer wel een bekend verhaal opzich dus... tja... ach ja... PEBCAK blijft altijd een probleem en zo

Als er maar 1 aanbieder van XGS-PON infra is voor ISP’s is er niet veel keuze.
En elke ISP gaat nat als je ziel en zaligheid aan 1 partij verkoopt.
Dat leerde KPN ook toen ze vele tienduizenden bagger ONT’s van Genexis moesten gaan vervangen

.
Iets met
https://xkcd.com/927 en zo
Geweldige techniek dat XGS-PON

Mag hopen dat ze DrayTek overslaan, want dat is echt geen Consumer spul
Zal eerder ASUS/D-Link/Netgear/Sitecom/TP-Link zijn
Bestaan D-Link en Sitecom eigenlijk nog wel ?!Kerel je noemt allemaal EOL spullen die je echt niet meer wilt gebruiken !!
Je hebt twee opties :
- Nieuwere Ubiquiti UniFi Routers als je met de UniFi Controller wilt blijven klooien.
- DIY Router als je van die ellende af wilt.
Ik heb voor het laatste gekozen en wil eigenlijk niet meer terug hoe geweldig mijn USG 3P stiekem ook was

Ik ben meer van deze generatie :
YouTube: Dexter's Laboratory - What Does This Button Do?