• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-03 13:39
Matched: Helpdesk
dolopfriet schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:57:
Is het bij Delta administratief dan zo'n puinhoop ?
Dat is wel mijn ervaring: Afspraken worden regelmatig niet nagekomen, je krijgt verschillende en soms onjuiste informatie van de helpdesk medewerkers, aanvragen/opzeggingen of wijzigingen gaan met regelmaat fout.

Heb een paar keer compensatie toegekend gekregen waar ik vervolgens weer achteraan moest bellen omdat het niet werd uitgekeerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Schweino op 30-09-2024 00:14 ]

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:33
nero355 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:49:
[...]

NOFI, maar je moet echt meer dingen checken en/of de exacte error van je e-mail programma posten :
- ping
- tracert/traceroute
- nslookup/dig

Eventueel handmatig verbinden vanaf de console/command line :)
Ping geeft hij sowieso niet. dig/nslookup geeft de verwachte output.

Foutmelding zelf is niet heel informatief:
code:
1
The reported error was “Could not connect to smtp.dds.nl: Socket I/O timed out”.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
$ traceroute smtp.dds.nl
traceroute to smtp.dds.nl (83.96.147.40), 30 hops max, 60 byte packets
 1  _gateway (192.168.1.254)  1.366 ms  1.588 ms  1.536 ms
 2  001-199-172-081.dynamic.caiway.nl (81.172.199.1)  4.382 ms  4.332 ms  4.525 ms
 3  * * *
 4  be30.cr1.eun.as49685.net (80.249.209.149)  9.315 ms  8.977 ms  9.625 ms
 5  te4-4.cr1.nkf.proserve.nl (80.246.207.225)  11.719 ms  11.938 ms  11.884 ms
 6  te5-5-vl7.cr1.dp.nl.proserve.nl (80.84.254.74)  12.960 ms  9.523 ms  8.942 ms
 7  * * *
 8  * * *
(...)

Laptop via hostspot verbinden, dan lukt het wel om email te versturen. De route is dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
$ traceroute smtp.dds.nl
traceroute to smtp.dds.nl (83.96.147.40), 30 hops max, 60 byte packets
 1  _gateway (192.168.62.132)  23.328 ms  23.228 ms  23.172 ms
 2  * * *
 3  * * *
 4  10.36.158.11 (10.36.158.11)  28.335 ms  28.285 ms  46.183 ms
 5  109.39.145.2 (109.39.145.2)  41.046 ms  46.077 ms  46.028 ms
 6  80.112.229.249 (80.112.229.249)  50.828 ms  26.394 ms  27.964 ms
 7  asd-rc0001-cr101-be99.core.as33915.net (213.51.4.118)  26.161 ms  27.629 ms  27.559 ms
 8  * * *
 9  * * *
10  * ae1.3101.ear3.ams1.neo.colt.net (171.75.9.143)  50.576 ms *
11  IT-ERNITY-I.ear5.Amsterdam1.Level3.net (213.19.196.214)  52.856 ms te-15.cr1.eun.as49685.net (213.19.196.190)  20.254 ms  28.324 ms
12  te2-4.cr1.eun.proserve.nl (80.246.207.217)  19.245 ms  19.871 ms  24.560 ms
13  te1-2-vl6.cr1.rb2f.nl.proserve.nl (80.84.254.41)  22.168 ms te2-1.cr1.dp.proserve.nl (80.84.254.101)  24.473 ms te1-2-vl6.cr1.rb2f.nl.proserve.nl (80.84.254.41)  26.744 ms
14  * * *
15  * * *
(...)

Blijkbaar gaat er aan de Delta-kant iets mis gaat, maar niet bij Delta zelf. Als ik bijvoorbeeld tweakers tracert, dan gaat hij direct van caiway richting het doel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$ traceroute tweakers.net
traceroute to tweakers.net (2.16.6.33), 30 hops max, 60 byte packets
 1  _gateway (192.168.1.254)  1.479 ms  1.696 ms  1.658 ms
 2  001-199-172-081.dynamic.caiway.nl (81.172.199.1)  4.816 ms  5.417 ms  5.097 ms
 3  * * *
 4  * * *
 5  * * *
 6  * * *
 7  * * *
 8  a2-16-6-33.deploy.static.akamaitechnologies.com (2.16.6.33)  7.660 ms  8.021 ms  7.282 ms

Hoe krijg je aan de helpdesk uigeleged dat er hogerop in de verbindingen iets niet lekker loopt? :?
EverLast2002 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:22:
[...]

Heb je poort 587 al eens geprobeerd i.p.v. 465 ?
Als hij kan verbinden, dan geeft hij een TLS-error. Via Delta hetzelfde als normaal (cannot connect).

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06
Zwartoog schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:13:
Hoe krijg je aan de helpdesk uigeleged dat er hogerop in de verbindingen iets niet lekker loopt? :?
Ik zou denken NOC afdeling proberen te bereiken en anders kan @R3D misschien iets voor je doen :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• nero355
MooDyBLueS schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:30:
Los daarvan is het ook handig om even de verschillen tussen Odido en Delta te bekijken.
Voor mij was dat namelijk doorslaggevend.
Een B klasse ISP of een andere B klasse ISP is inderdaad heel belangrijk :+

Als je echt aan kwaliteit hecht neem je KPN of Freedom Internet op het moment dat die bij jou beschikbaar zijn via het KPN Netwerk wat mij betreft :Y)
Zo biedt Odido bijv. geen IPv6 aan. En fora staan er vol van (ook Odido's eigen forum) met verzoeken om dit te gaan ondersteunen, dus de conclusie die je kan trekken is dat Odido zich er niks van aantrekt en z'n eigen tijdpad hiervoor kiest. Wat op zich prima is, maar wat dus wel de keuze tussen Odido of Delta voor sommigen makkelijker maakt.
Je beschrijft in principe het Delta/Caiway verhaal al die jaren voordat ze ineens eindelijk IPv6 gingen invoeren en je leest nu nog steeds dat de hele Prefix af en toe wegvalt bij ze dus ach ja... /Lekker belangrijk !!!
De meningen over IPv6 zijn verdeeld, maar feit is dat er best veel tegenwoordig al op IPv6 verbindt, met name game consoles, streaming boxen (Apple TV) en IoT/HA spul.
Maar zolang het ook via IPv4 werkt mis je in principe niks...
Daardoor had ik zoiets van: gedwongen op IPv4 blijven (Odido) is alsof je een diesel moet rijden anno 2024.
Ja, het werkt op zich, maar daar is ook echt alles mee gezegd.
Ik ben ook geen fan van diesel, maar eerlijk is eerlijk : Alles is beter dan die elektrische troep !!! })
MooDyBLueS schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:39:
Hoewel ik het niet oneens met je ben, is het wel zo dat je bij Delta je eigen ONT/modem kan aansluiten. Dat kost natuurlijk geld, maar dan heb je ook ineens veel keuze. Hiervoor is een eigen topic:
[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2
Wat dus echt bullshit is als je beseft dat alle andere ISP's op dat zelfde Delta Netwerk gewoon losse ONT's uitleveren 7(8)7

Zelfs met een dikke vette grote DELTA Glasvezel sticker erop !!! :P :+
Zo heb ik voor een Zaram SFP+ ONT 10 Gbps module gekozen voor in mijn UniFi Dream Machine SE. Ik ben ook niet van plan snel weg te gaan, dus die €130 extra investering kan ik met een beetje geluk uitsmeren over 10 jaar, met 10 Gbps ondersteuning is dat met 8 Gbps limiet bij Delta voorlopig en zelf 2 Gbps afgenomen meer dan genoeg. En ga ik toch weg, dan is de ONT ook zo verkocht.
Veel succes met het ombouwen van alles op het moment dat er wat raars aan de hand is met je verbinding zou ik zeggen...

Dat is het fijne van een losse ONT :
Je wijst gewoon in de richting van de ISP en/of zet hun eigen Router erachter indien zij dat willen vanuit de Helpdesk :)
Met de standaard aangeboden losse ONT zoals bij Solcon moet je die ook maar net willen, sommige tweakers met name hebben een sterke voorkeur voor een bepaalde opzet (zo wou ik een SFP+ module en niet een los kastje) en dan maakt het ineens niet meer uit welke provider je kiest omdat je toch die investering gaat doen.
Tja, ik wil graag een betere (DIY) Router dan die UDM/UDR/UXG zooi gebruiken en die heeft daar geen behoefte aan, want 4 x 2,5 Gbps NICs aanwezig :)
Aan de andere kant van het spectrum is het glasvezelmodem die Delta aanbiedt wel lekker plug and play voor standaard gebruikers, bij een losse ONT moet je een eigen router er nog achter hangen.
Alleen moet die Nokia 2426G-B dan wel zonder allerlei rare bugs werken... :X :| :F
boyette schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:53:
ik weet niet wat dat met glasvezel te maken heeft
@ernstoud zijn punt is dat er overdreven wordt over het een en ander gok ik :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Flappie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:23:
Weet iemand welk modem je momenteel krijgt bij Delta?

Heb de overstap gemaakt van Caiway (AON) naar Delta (PON).
Volgens de dame aan de telefoon kan ik via de monteur een modem krijgen welke in bridge mode kan?
Ik heb een internet-only abbo afgesloten.
Wat vertellen die helpdesk medewerkers toch een onzin.

Je krijgt de Nokia xs-2426g-b, een ONT/router/AP. Heeft geen bridge. Daarvoor moet je zelf aan de slag:

[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 20-11-2024 17:31 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

• meijer_s
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-03 22:15
Deadsy schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:57:
heb nu sinds een paar dagen glasvezel van Delta met het Nokia modem.

Maar mijn Reolink POE deurbel werkt niet wanneer ik deze aansluit op het modem.
hij staat aan, de bel gaat etc maar op de app kan ik de camera niet gebruiken. Krijg dus ook geen meldingen etc.

Heb de deurbel al gereset en cgnat staat uit.

heeft iemand nog tips wat ik nog meer kan proberen?
Ik zit sinds afgelopen maandag op Delta met het Nokia modem en heb vergelijkbare issues gehad met mijn unifi POE Chime (geen connectie, uit/aan, andere UTP poort werkten niet; reset van de Chime loste het probleem op) en bekabelde Enphase Envoy Metered (rood lampje voor internet / connectie oid, was volgens unifi keurig verbonden met het interne netwerk; UTP kabel eruit en erin werkte niet, in een nieuwe poort steken wél).

CGNAT staat bij mij nog wel aan; helpdesk gaf dinsdag aan dat er sinds maandagavond een storing was. Binnenkort weer eens bellen hierover.

Ook lees ik eea over 250 naar 500 mbps hierboven. Per 1 januari 2025 wijzigt eea, waaronder dit. Blijkbaar hebben ze dit eerder doorgevoerd (bij mij ook).
https://www.delta.nl/prijswijzigingen-lp/wijzigingen2025/
(edit: bovenstaande link stond er al in zag ik, sorry)

• Painter
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 31-12-2024
Goedendag allemaal , sinds kort overgestapt naar Delta glasvezel.
Ik heb hetvolgende probleem ,
Bij de vorige aanbieder kon mijn versterker zonder probleem aansluiten op de ontvanger of tv. Prima geluid , dus top.
Nu met delta en de animo kamai 7x gaat het allemaal wat minder. Optisch kabel tussen ontvanger en versterker werkt niet (moet kunnen volgens helpdesk) tv-versterker werkt niet optimaal. Het volume steeds zachter,dan weer harder en ik heb alles al geprobeerd. Weet iemand hoe ik een stabiele verbinding maak tussen de tv en versterker ?
De hdmi arc tussen die 2 krijg ik ook niet voor elkaar.

• Painter
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 31-12-2024
[quote][b]Painter in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"Painter schreef op maandag 30 december
lier schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:01:
Misschien handig als je van alle gebruikte apparatuur benoemt welk merk/type het exact is, @Painter . En welke vorige provider (en welke apparatuur werd daar gebruikt)?
Verschillen in geluidsniveaus zijn vaak op de versterker per ingang in te stellen, tenzij het gaat om het niveau verschil tussen de verschillende kanalen op de tv ontvanger?
Painter schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:45:
Goedendag allemaal , sinds kort overgestapt naar Delta glasvezel.
Ik heb hetvolgende probleem ,
Bij de vorige aanbieder kon mijn versterker zonder probleem aansluiten op de ontvanger of tv. Prima geluid , dus top.
Nu met delta en de animo kamai 7x gaat het allemaal wat minder. Optisch kabel tussen ontvanger en versterker werkt niet (moet kunnen volgens helpdesk) tv-versterker werkt niet optimaal. Het volume steeds zachter,dan weer harder en ik heb alles al geprobeerd. Weet iemand hoe ik een stabiele verbinding maak tussen de tv en versterker ?
De hdmi arc tussen die 2 krijg ik ook niet voor elkaar.
Painter schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:46:
Ah Lier , das wel handig.
Ik had ziggo , optische kabel ertussen en gaan.
Nu delta met de amino kamai 7x naar tv , LG.49.sm.8200 pla , naar reciever , harman kardon avr2650

Heb de tv nu ook optisch verbonden met de reciever en moet hem nu met de afstandbediening van de tv op optisch zetten. Geluid gelijk een stuk zachter, en het volume is niet stabiel , dan iets zachter,dan weer harder. Geluid op tv is scherp maar wel stabiel.
Heb ook hdmi arc geprobeerd , maar dat lukte mij met de vorige ook niet.
Reciever staat op 2 kanaals stereo.
Ik ben hier dus niet handig mee , hopelijk nu goed .
MrJoery schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:50:
[...]

Tot een paar maanden geleden was zowel je eigen ONT als het originele modem geregistreerd, nu niet meer. Echter, als je eigen ONT eenmaal werkt, is er eigenlijk geen reden meer om terug te gaan.
Totdat afgelopen week bv de Zarams niet meer werkten ;) Was voor diegenen dan wel handig geweest als de Nokia het wel nog deed. En mogelijk dat Delta bij (bepaalde) helpdesk vragen/problemen ook "vereist" dat hun ONT/router gebruikt wordt omdat die bekend werkende/compatible is.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:37
RobertMe schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:56:
[...]

Totdat afgelopen week bv de Zarams niet meer werkten ;) Was voor diegenen dan wel handig geweest als de Nokia het wel nog deed. En mogelijk dat Delta bij (bepaalde) helpdesk vragen/problemen ook "vereist" dat hun ONT/router gebruikt wordt omdat die bekend werkende/compatible is.
Heeft er denk ik 2 uurtje uit gelegen. Je kunt wel flink zout in de wonden strooien, maar elke provider heeft jaarlijks last van een paar uurtjes downtime.

Voor wie het nog niet weet, we hebben bij Delta direct contact met de engineer die de storing op kan lossen. Ken maar weinig providers waar dat kan.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

EWS99 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:01:
[...]

Heeft er denk ik 2 uurtje uit gelegen. Je kunt wel flink zout in de wonden strooien, maar elke provider heeft jaarlijks last van een paar uurtjes downtime.
Heeft niks met flink zout in de wonden strooien te maken. Tijdens die storing had je anders gewoon kunnen switchen (of het rendabel was is een tweede, maar..., zie hieronder). En dat andere providers ook een storing hebben zal best (/is zo), maar dat staat los van "eigen modem" dat niet werkt. En volgens mij blijft bv bij Ziggo het door hun geleverde modem wel altijd geregistreerd. Dus daar kun je in geval van problemen met het eigen modem wel terug.
Voor wie het nog niet weet, we hebben bij Delta direct contact met de engineer die de storing op kan lossen. Ken maar weinig providers waar dat kan.
Dat is uiteraard netjes (en dat er voorheen een lijntje was was me bekend, niet dat/of dat er nu nog was). Maar "de engineer" leest als een? Een storing kan er ook buiten zijn werktijden zijn? Tot weekenden en vakantie aan toe? Als het er dan echt maar één is kan die "binnen 2 uur opgekost" dus alsnog (fors) langer duren. En als dat contact vrij direct is, en je bij het onbereikbaar zijn van die persoon aanloopt tegen een muur van de standaard helpdesk schiet dat ook al niet op.
Daarom dat het mij gewoon fijn lijkt als het door Delta geleverde ONT wel gewoon geregistreerd blijft ;) Dan kun je als er problemen zijn terug. En gezien ze voorheen wel twee serienummers konden registreren en dat werkte lijkt er ook geen technische reden te zijn om dat nu niet meer te doen?

Het zou mij overigens niet tegenhouden om alsnog een eigen ONT te plaatsen. Maar het is wel een minpuntje ;). Dat valt gewooon niet te ontkennen. En ik vind het dan ook geen zout in de wonden strooien. Het is gewoon een "onhandigheidje" dat je niet terug kunt wisselen. Dat onhandigheidje "overwint" voor de meesten niet de voordelen van het eigen ONT en de "risico's" zijn klein, maar het is er wel.

• EWS99
RobertMe schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:13:
[...]

Dat is uiteraard netjes (en dat er voorheen een lijntje was was me bekend, niet dat/of dat er nu nog was). Maar "de engineer" leest als een? Een storing kan er ook buiten zijn werktijden zijn? Tot weekenden en vakantie aan toe? Als het er dan echt maar één is kan die "binnen 2 uur opgekost" dus alsnog (fors) langer duren. En als dat contact vrij direct is, en je bij het onbereikbaar zijn van die persoon aanloopt tegen een muur van de standaard helpdesk schiet dat ook al niet op.
Daarom dat het mij gewoon fijn lijkt als het door Delta geleverde ONT wel gewoon geregistreerd blijft ;) Dan kun je als er problemen zijn terug. En gezien ze voorheen wel twee serienummers konden registreren en dat werkte lijkt er ook geen technische reden te zijn om dat nu niet meer te doen?
Op Discord lezen meerdere Delta engineers mee. En zelfs KPN engineers zijn daar actief. Het is uiteraard "best effort", maar ze zijn wel vrij actief. Overigens is support op alle consumentenlijnen best-effort.

Oh, bij KPN kun je ook maar 1 ONT tegelijk actief hebben. Ziggo heeft nauwelijks "eigen modem" gebruikers. Aanbod eigen modems is daar laag. Maar hun modem kan in bridge, dus dan is de noodzaak er niet zo.

Het gras zal bij andere providers best groener zijn, maar ik ben zelf best blij met Delta XGS-PON. _/-\o_

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:50

Trackerfire

BTC HODLER

Vandaag alles binnen gehad voor mijn nieuwe zakelijke pakket. Ingangsdatum 23 januari, maar heb alles al binnen en PON lampje brand groen. Lijkt dus ook al gepatched. Is er een mogelijkheid dat het abo nu al ingaat? Jullie een idee? Helpdesk zegt dat eerst gepatched moet zijn, maar dat lijkt dus al ok.

[ Voor 13% gewijzigd door Trackerfire op 10-01-2025 18:45 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Trackerfire schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:45:
Vandaag alles binnen gehad voor mijn nieuwe zakelijke pakket. Ingangsdatum 23 januari, maar heb alles al binnen en PON lampje brand groen. Lijkt dus ook al gepatched. Is er een mogelijkheid dat het abo nu al ingaat? Jullie een idee? Helpdesk zegt dat eerst gepatched moet zijn, maar dat lijkt dus al ok.
Dat zal dan iemand van de technische dienst van Delta moeten doen. Maar tenzij je iemand kent zal het lastig worden. Ze gaan namelijk niet voor iedereen die het wil de ingangsdatum aanpassen lijkt mij.

• EWS99
Trackerfire schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:45:
Gaat echt pas 23e in. Het is niet alleen de patch, het is de hele administratie aan de achterkant die goed moet staan.

nero355 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 01:26:
[...]

Afhankelijk zijn van een adware/spyware platform voor support van je ISP lijkt me behoorlijk onwenselijk eerlijk gezegd en is niet echt iets wat je moet willen... -O-
Dat is niet wat ik lees. Er zijn er (alleen Tweakers? Whatever) die via Discord rechtstreeks contact hebben met engineers bij Delta. Voor normale klanten is er de normale helpdesk. Duurt het in geval van eigen ONT wellicht wel lang(er) voordat het bij de juiste mensen komt uiteraard. Maar..., als het een algemeen probleem is zoals afgelopen week lift je gewoon mee op de contacten van de anderen. En als je hier op GoT leest dat het probleem is met de Zaram en anderen er al op Discord mee/over bezig zijn kun je zelf ook lekker afwachten, zonder de helpdesk te bellen en zonder Discord te gebruiken.
bluewalk schreef op maandag 13 januari 2025 @ 06:40:
Het standpunt van de provider is dat ze eigen hardware toestaan
Dit stukje is gewoon een wettelijke vereiste, IIRC zelfs EU breed.

Verder wel eens ;). Dat het zeker handig / makkelijk kan zijn dat je buiten de officiële kanalen direct contact met de engineers kan hebben. En niet eerst langs een eerste / tweede / derde lijns helpdesk hoeft te gaan. Waarbij @nero355 nog steeds niet lijkt te begrijpen dat dit Discord stuk helemaal niet "de helpdesk" is maar er vanuit lijkt te gaan dat dit (het enige?) officiële helpdesk kanaal is.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

nero355 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Ik ben nog steeds van mening dat de ISP deze gewoon moet leveren zoals het hoort :)

[...]

Het gaat natuurlijk om Discord zelf en niet het personeel van Delta :z

Er staan zelfs domeinen van Discord op AdBlock Lijsten zoals click.discord.com en op het moment dat je de "applicatie" (Wat het dus niet is, meer veredelde webpagina in een eigen venstertje...) op je PC installeert dan heb je gewoon vrijwillig Spyware op je PC gezet :X :| :/

[...]

Daar gaat het dus niet om...

Ik vind het gewoon belachelijk dat je elke keer in een topic over een willekeurige ISP op GoT leest dat bellen of e-mailen of zelfs eventueel iets van een Chat op hun eigen website slecht werkt en je het beste via een of ander "Social" Media kanaal de ISP kan contacteren 7(8)7

De wereld wordt steeds raarder en raarder wat dat betreft |:(
Discord is een extraatje. De reguliere helpdesk loopt gewoon via telefoon/e-mail/chat.

• nero355
RobertMe schreef op maandag 13 januari 2025 @ 06:44:
Waarbij @nero355 nog steeds niet lijkt te begrijpen dat dit Discord stuk helemaal niet "de helpdesk" is maar er vanuit lijkt te gaan dat dit (het enige?) officiële helpdesk kanaal is.
Jij lijkt niet te begrijpen dat dit soort dingen ontstaan doordat de officiële wegen zeer slecht geregeld zijn, terwijl ik prima begrijp dat het niet de enige manier is om contact te krijgen :P

Hoe vaak heb ik wel niet iets zoals het volgende gelezen :
Kreeg telefonisch/via de e-mail/chat geen contact (Soms meerdere dagen lang) maar via WhatsApp/Twitter/Facebook/enz. werd ik meteen geholpen/werd mijn klacht meteen behandeld!
Dat is toch gewoon belachelijk :? 7(8)7

Verstekbakker schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:38:
[...]
Ik denk dat het een Nokia 010 doosje moet worden dan, maar ik lees over problemen bij het draaien van updates. Misschien dat die info niet up-to-date is, maar ik ben nog aan het lezen in het andere topic.
Gewoon verder lezen en in die thread vragen stellen. De Nokia xs-010x-q is je beste optie. Hier te koop:

https://schenkict.nl/products/nokia-xs-010x-q

Komt gewoon ethernet uit, prik je in je OpeWRT router en klaar.

Dat de helpdesk beweert dat Delta een gateway levert die in bridge kan moet echt eens opgelost worden. Dat is dus echt niet zo. Ook niet bij het zakelijke abonnement. Bij het duurste zakelijke abonnement wordt de xs-010x-q verkocht als optie.

[ Voor 18% gewijzigd door ernstoud op 20-01-2025 16:51 ]

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
ernstoud schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:48:
[...]

Gewoon verder lezen en in die thread vragen stellen. De Nokia xs-010x-q is je beste optie. Hier te koop:

https://schenkict.nl/products/nokia-xs-010x-q

Komt gewoon ethernet uit, prik je in je OpeWRT router en klaar.

Dat de helpdesk beweert dat Delta een gateway levert die in bridge kan moet echt eens opgelost worden. Dat is dus echt niet zo. Ook niet bij het zakelijke abonnement. Bij het duurste zakelijke abonnement wordt de xs-010x-q verkocht als optie.
Jammer dat het niet anders kan dan met nog meer apparatuur kopen. Maar deze overstap zou meer dan 600 euro opleveren over 2 jaar looptijd, dus het is uiteindelijk de beste optie. Heel fijn dat jullie meedenken!

Wat betreft de klantenservice, het is een stuk beter dan Ziggo, maar er zitten nog veel haken en ogen aan, vooral de verschillende verhalen bij de medewerkers.

[ Voor 9% gewijzigd door Verstekbakker op 20-01-2025 17:29 ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Sinds vanmiddag geen internet/tv meer. PON op rood. Uit/aan, stekker eruit/erin mocht niet baten.

Helpdesk gebeld, konden het helaas niet op afstand oplossen. Vrijdag komt de monteur pas. 🤬

Warschijnlijk weer iemand aan het verkeerde draadje gezeten.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
m-vw schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:23:
Helpdesk gebeld, konden het helaas niet op afstand oplossen. Vrijdag komt de moneur pas. 🤬
Sturen ze de juiste monteur? Soms komt het wel eens voor dat ze een monteur sturen om een binnenshuis probleem op te lossen in plaats van een monteur voor de PoP. Welk bedrijf hebben ze aangestuurd?

[ Voor 4% gewijzigd door bjusterbaarlik op 20-01-2025 21:35 ]

Ethirty schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:28:
[...]

Werkt 2 kanten op, als het zo ongelooflijk omslachtig en klantonvriendelijk is ingericht hebben veel mensen er al geen zin meer in. Zeker als iets als een snelheidsaanpassing niet eens kán met je geregistreerde en dus ondersteunde ONT.

Een registratie pagina om het zelf te doen zou anno 2025 echt niet zo moeilijk moeten zijn.
Zelfs als het heel eenvoudig was (helemaal zelf registreren op de website, een oplossing waar al tijden sprake van is dat Delta ermee zou komen) dan nog denk ik niet dat meer dan 1% van de abonnees eigen apparatuur gaat gebruiken. XGS-PON is er nu al ruim 2 jaar en het aantal gebruikers met eigen spullen is ver beneden de 1%.

De beperking is ook niet dat registreren - dat kan overigens telefonisch in minuten melden mensen op Discord (niet via de chat doen is de tip) - maar het gebrek aan aanbieders van goedkope ONT apparatuur. In NL is AVM op de markt en @wbschenk met de Nokia ONT en de Zaram SFP. Dat is het dan wel.

Henk en Ingrid (om in termen van een bekend politicus te blijven) zullen echt niet een Fritzbox van EUR 250 aanschaffen of een UDM en een SFP samen voor EUR 500 omdat het registreren zo snel en makkelijk gaat.

Realiseer je ook dat Henk en Ingrid als ze bij het registreren een klein foutje maken (zelfs Tweakers lezen hier [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2 de TS soms niet goed en zijn dan verbaast als de registratie niet goed gaat) geen internet hebben. En dan bellen ze dus de helpdesk. Ook bij KPN is het geen volledig geautomatiseerd proces. Je meldt het device aan en dan word je gebeld voor controle en verificatie. Bij Delta kan dat dus in 1 telefoongesprek.

Het is gewoon jammer voor ons als Tweakers dat Delta geen Nokia xs-010x-q ter beschikking stelt. Dat zou dit hele verhaal zoveel makkelijker maken. De KPN oplossing dus, of Odido (@nero355 ;) ) op DFN infra.

Nog een opmerking; afgezien van een proces voor registratie binnen 24 uur is Delta tot geen enkele support verplicht volgens de ACM richtlijn. Dus van “ondersteunde ONT” is geen sprake. Het is al bijzonder dat er een Discord server is en dat Delta (en KPN) verder gaan hierin dan waartoe ze verplicht zijn.

Ethirty schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:15:
[...]

Tja, ik krijg het dan weer niet verkocht om een net niet goed genoeg oplossing intern te verkopen. Die Nokia is echt ondermaats wat mij betreft en minimaal een bridge mode is echt niet te veel gevraagd.
Bridge mode zou inderdaad standaard mooi zijn. Ik ben wel benieuwd hoe Ziggo daar mee om gaat. Want zodra je dus bridge enabled moet je wel zorgen voor goed firewall beheer in de eigen apparatuur. En access points. Hoeveel belasting zou dat geven van de helpdesk?
Een 010 aanbieden als optie voor degene die daar behoefte aan hebben is echt niet gek.
Volledig mee eens.

ernstoud schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Bridge mode zou inderdaad standaard mooi zijn. Ik ben wel benieuwd hoe Ziggo daar mee om gaat. Want zodra je dus bridge enabled moet je wel zorgen voor goed firewall beheer in de eigen apparatuur. En access points. Hoeveel belasting zou dat geven van de helpdesk?
Geen belasting? Een normale klant gaat niet ineens bridge mode enablen en die wat bridge mode wel enablen zullen weten dat ze eigen apparatuur nodig hebben. Of ze die eigen apparatuur fatsoenlijk aan de praat krijgen of daar de klantenservice (onterecht) mee lastig vallen weet ik niet.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-03 14:54

Ethirty

Who...me?

ernstoud schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Geen, nou ja bijna geen. Er zijn altijd mensen die wel eigen apparatuur plaatsen die dan daarmee toch de helpdesk lastig vallen. Daarom biedt Ziggo het gewoon al zeker 15 jaar aan. Mijn eerste Ziggo modem hád geeneens wifi.

Sowieso gaan veel problemen over wifi in huis, laat dat nou net het enige zijn waar een provider niks mee zou moeten doen. Toch bieden ze allerlei oplossingen (wifi points, super-wifi of whatever de marketing mensen er van maken) die alles moet oplossen zonder dat daadwerkelijk goed in te richten en te beheren.

Beetje huis en tuin router heeft een standaard inkomende firewall dus dat is een non-issue.

Maar als ik lees dat er een haat-liefde verhouding is met Nokia dan zal het vast een beslissing om geld ipv techniek zijn geweest. En als Nokia dan ook nog niet wil werken aan het fixen van bugs dan kan ik ook wel raden wat de toekomst voor bridge-mode is.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

ernstoud schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:17:
[...]

Je denkt niet dat Henk (die van Ingrid) zonder enige kennis van zaken eens op “enable bridge” klikt omdat hij wil weten wat dat is?
Er is geen "enable bridge" knop. Je moet of een formulier op de website invullen of de helpdesk bellen.

Daarnaast: al was er een knop in het modem. Waarom gaan Henk (of Ingrid) uberhaupt in het modem inloggen? De kans daarop is al best wel klein. Zeker gezien je zelf al uit gaat van "bij problemen bellen ze de ISP, terecht of niet". Dan gaan ze echt niet zelf ineens inloggen.
RobertMe schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:26:
[...]

Er is geen "enable bridge" knop. Je moet of een formulier op de website invullen of de helpdesk bellen.
En welk script gebruikt de helpdesk of via de website? Worden de gevolgen benoemd?
Daarnaast: al was er een knop in het modem. Waarom gaan Henk (of Ingrid) uberhaupt in het modem inloggen? De kans daarop is al best wel klein. Zeker gezien je zelf al uit gaat van "bij problemen bellen ze de ISP, terecht of niet". Dan gaan ze echt niet zelf ineens inloggen.
Ik hou op met deze discussie. Wil je bridge dan kan dat voor die paar duizend klanten die dat willen.

ernstoud schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:06:
[...]

En welk script gebruikt de helpdesk of via de website? Worden de gevolgen benoemd?

[...]

Ik hou op met deze discussie. Wil je bridge dan kan dat voor die paar duizend klanten die dat willen.
Je schetst zelf het scenario "Henk klikt overal op", dat zal best. Maar het is een stuk onwaarschijnlijker dat Henk Ziggo gaat opbellen met de vraag om "bridge mode te activeren". Als in: gaat Henk ook bellen om fierljeppen te activeren? Als in: er is geen knop om in te drukken met de tekst "bridge", je moet bellen, en een bepaald "codewoord" gebruiken dat Henk nooit geleerd heeft. Dus nee, dat gebeurt niet "per ongeluk" door "op een knop te drukken en te zien wat er gebeurt".

En v.w.b. script. Ik heb 1x Ziggo gebeld met de vraag om bridge te activeren. In mijn herinnering waren daar geen wedervragen bij v.w.b. bekend zijn met de gevolgen. V.w.b. het formulier op de website: dat zal vast ergens ver weggestopt staan en maken ze geen reclame mee op ziggo.nl (de "startpagina", daar maken ze reclame voor abonnementen).

• nero355
Roetzen schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:22:
Het zal ongetwijfeld aan mijn gebrek aan specifieke kennis liggen, maar met mijn algemene kennis van ICt en van de wereld begrijp ik niet wat er nou zo optimaal ia aan de marges zo krap nemen dat er bij POS echt geen ruimte is voor meer dan de 32 of 64 profielen per OLT waarbij het "vol" zou zitten.

Wat houdt een "profiel" eigenlijk in?
Het is vast niet iets fysieks, maar gewoon een bestandje in geheugen waar de relevante data van de aansluiting zijn opgeslagen Heel groot zal dat bestandje niet zijn. 10K is al een heel ruime schatting lijkt me.

Ik heb de tijd dat je heel blij was met 4K extra geheugen nog mee gemaakt, maar naar de huidige maatstaven is 10K exta geheugen toch echt infinitesimaal.
Dus waar hebben we het dan over?
Er wordt zoveel brakke software gebruikt/gemaakt/verkocht dat het me niet eens verbaast eerlijk gezegd :D

Wat ik al een keer eerder zei :
Dat hele GPN/XGS-PON gebeuren zit eigenlijk nog steeds gewoon in een Beta fase wat mij betreft...

En als ik heel eerlijk ben :
We mogen al blij zijn dat er niet meer gezeik bestaat genaamd dat je niet eens in de webGUI van een door je ISP geleverde Router kan komen, want in het ADSL tijdperk leek het heel effe die kant op te gaan :
- KPN had de Alcatel Speedtouch Home die je met wat moeite kon ombouwen tot een Pro model en daarmee een webGUI erbij kreeg.
- Versatel/ZonNet had een of ander Allied Devices of Sagem ding of zo waarin je serieus moest inbreken om vervolgens met een Windows GUI Tooltje het ding te kunnen beheren en je BitTorrent gerelateerde Port Forwards aan te maken :D _O-

Serieus bizarre shit was dat !!! 8)7
RobertMe schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:26:
Ik zou zweren dat ik bij een vriend naar de webGUI ging en daar de Bridge Mode had geactiveerd om vervolgens zijn Netgear R7000 zonder dubbele NAT te kunnen gebruiken :?

Toen was het een 50/50 verhaal :
- webGUI optie bij model X
- Helpdesk bellen als je model Y had.
Nieuwsgierige mensen doen gekke dingen! ;)
ernstoud schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:00:
Sorry maar hier ga je erg kort door de bocht. Van een Mikrotik router is standaard de firewall policy karig net als bij veel OpenWRT devices.
Het meeste spul staat zoveel dicht dat je niet eens kan internetten !!
En dan koopt Henk op MP een goedkope router… wat staat daar dan als firewall policy op?
Op voorwaarde dat die eerst Factory Defaults doet zal die ook dicht staan :)
Ik heb in mijn security audits horror verhalen gehoord over slecht firewall beheer.
Dingen openzetten en nooit meer dichtzetten is dan weer wel een bekend verhaal opzich dus... tja... ach ja... PEBCAK blijft altijd een probleem en zo :D
Als er maar 1 aanbieder van XGS-PON infra is voor ISP’s is er niet veel keuze.
En elke ISP gaat nat als je ziel en zaligheid aan 1 partij verkoopt.
Dat leerde KPN ook toen ze vele tienduizenden bagger ONT’s van Genexis moesten gaan vervangen :( .
Iets met https://xkcd.com/927 en zo :+

Geweldige techniek dat XGS-PON :') _O-
Ethirty schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:15:
Henk koopt geen Mikrotik en weet niet wat OpenWRT is ;)

Die koopt iets van een Asus, Draytek of Fritzbox oid ;)
Mag hopen dat ze DrayTek overslaan, want dat is echt geen Consumer spul :P

Zal eerder ASUS/D-Link/Netgear/Sitecom/TP-Link zijn :)

Bestaan D-Link en Sitecom eigenlijk nog wel ?!
Evertt schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:04:
Bedankt als ik inderdaad Ids/ips uit zet krijg ik de maximale snelheid.

Alleen is dit niet de bedoeling omdat de veiligheid minder is of maak dit niet veel uit?

En anders kijken voor een USG pro
Kerel je noemt allemaal EOL spullen die je echt niet meer wilt gebruiken !!

Je hebt twee opties :
- Nieuwere Ubiquiti UniFi Routers als je met de UniFi Controller wilt blijven klooien.
- DIY Router als je van die ellende af wilt.

Ik heb voor het laatste gekozen en wil eigenlijk niet meer terug hoe geweldig mijn USG 3P stiekem ook was :)
ernstoud schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:17:
Je denkt niet dat Henk (die van Ingrid) zonder enige kennis van zaken eens op “enable bridge” klikt omdat hij wil weten wat dat is?

YouTube: I Wonder What's This Red Button Do?
Ik ben meer van deze generatie : YouTube: Dexter's Laboratory - What Does This Button Do? ;) :+

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:29

JeroenT

hoi!

nero355 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 00:12:
[...]

IMHO moet je gewoon tevreden zijn als je 6+ Gbps haalt over zo'n verbinding, want zelfs als je twee Servers zou pakken en ze direct of via een 10 Gbps Switch zou verbinden is 8 Gbps best wel een uitdaging :)

Ik dan ook dat ze daarom 8 Gbps hebben gekozen en niet de volle 10 Gbps als "advertentiesnelheid" zeg maar...

Hoewel je dan weer wel vroeger Tweak Glasvezel had die met 10 Gbps + 1 Gbps adverteerden, echter bestaan die ondertussen dus niet meer :+

[...]

NICE!!! d:)b
Ja joh, alles boven idd 5 of 6 gbit is al extreem; keek net toevallig even;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CruT6MAzmByqyXCN12wlNUoA_S0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dKCjUj6Z2CjL5HxRM3740CXJ.png?f=user_large

Niets te klagen, ik was even wat huiverig om over te gaan van AON naar GPON, maar het is echt super stabiel. Snelheid en latency zijn eigenlijk altijd prima.

De vorige echte storing was in 2023, toen nog op AON. De helpdesk moet je alleen niet willen bellen, dat is vrij kansloos.

Maar voor de grap heb ik er een Klik en Klaar Odido ding naast gehangen, als backup.

Wellicht gaat het nog iets harder met een Nokia media converter of een PFsense achtige oplossing.

Haha, kan de Zaram module eens proberen in de proxmox machine. Maar ach. Ergens moet je tevreden zijn. En sinds de laatste tijd is er overdag ook gewoon 7+ gbit haalbaar.

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenT op 29-01-2025 01:15 ]

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-04 19:15
Ensinker schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:35:
Ik heb sinds gisteren weer het originele Delta-modem teruggeplaatst na een periode met een eigen ONT en router. Nu valt me op dat het modem geen IPv6-adres krijgt op de WAN-interface, ook niet na een herstart. Het modem is inmiddels zo’n 12 uur online.

Het gaat om de standaard Nokia XS-2426G-B.

Iemand tips of ervaringen?
Helpdesk kan IPv6 aan/uitzetten op standaard modem

RIPE Atlas probe #1008427

• Tothier
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-01 20:03
Bij ons vrijdag delta geinstalleerd, tv ontvanger Amino Amigo x7. (We hadden Caiway en interactieve tvontvanger) bekabeld aangesloten. 2 HDMI kabels geprobeerd, beeld op TV is flets, glazig, melkachtig. Delta app op tv geinstalleerd, dan is het beeld wel voldoende in orde. Iemand ook deze ervaring met het nieuwste tv ontvangertje van Delta? Helpdesk zal het doorgeven maar heeft geen oplossing

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Tothier schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:35:
Bij ons vrijdag delta geinstalleerd, tv ontvanger Amino Amigo x7. (We hadden Caiway en interactieve tvontvanger) bekabeld aangesloten. 2 HDMI kabels geprobeerd, beeld op TV is flets, glazig, melkachtig. Delta app op tv geinstalleerd, dan is het beeld wel voldoende in orde. Iemand ook deze ervaring met het nieuwste tv ontvangertje van Delta? Helpdesk zal het doorgeven maar heeft geen oplossing
Staan je beeld-settings voor die betreffende gebruikte hdmi poort toevallig niet goed/hetzelfde als bij de interne apps? Dus bijv. een eco mode aan, andere kleursettings, hdr bij ene aan en bij de andere uit. etc...?
Bijna elke moderne tv heeft nml settings pér input.
Tothier schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:35:
Ik zou de HDR setting van de settopbox zetten op HDR wanneer deze van toepassing is en niet op alle zenders HDR toepassen.
Ik vermoed dat jou HDMI setting ook op HDR staat op je tv. Dan heb je dubbel HDR... niet handig.
Je kan ook HDR op de HDMI uitzetten en de box HDR laten regelen.

In elk geval botst het nu.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

JvdW schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:01:
[...]

Ik heb 'm al in Discord staan, die zijn ook druk en/of niet altijd aanwezig :)
Dat is helaas zo, de engineers daar zijn druk.
Ik kan mij voorstellen dat dit vaker gebeurd, als ze iets niet nodig hebben kunnen ze er beter niet om vragen. Het is dat ik via dit forum weet dat je 2x het PON id moet geven, maar dat is niet iets wat ik moet of hoor te weten als consument maar wat ze bij Delta wel horen te weten vindt ik. Als je braaf antwoord geeft op de vragen van de klantenservice gaat het mis, wat dus voorkomen kan worden.
Eens. Maar daarom ook staat in [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2 onder activatie dat je voor serienummer het pon-id moet opgeven. Jij wist dat, maar helaas ging het fout.

Op Discord een PB aan @R3D kan nuttig zijn om onder de aandacht te brengen bij de manager helpdesk om dit script aan te passen of te verduidelijken. Het serienummer en het MAC adres wordt gevraagd maar niet gebruikt.

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-03 14:24
Uit wat ik hier lees en uit de nieuwsberichten begrijp ik dat particuliere klanten bij Delta geen IPv4-adres meer kunnen krijgen. Klopt dit? Is een zakelijk abonnement nu de enige optie? Uit de discussie blijkt dat een kennis van mij, die voorheen een IPv4-adres had bij Delta, inmiddels is overgezet naar een CGNAT-adres. De helpdesk geeft hierover geen duidelijk antwoord.

Ik heb van hem begrepen dat in het klantportaal de optie Dynamisch IP adres wel aanstaat nu, maar het lijkt net alsof hij nog steeds achter een CGNAT adres hangt... met curl ifconfig.me krijg ik weer een heel ander adres dan dat staat op bijvoorbeeld https://whatismyipaddress.com/

[ Voor 27% gewijzigd door supayoshi op 22-02-2025 12:19 ]

supayoshi schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:06:
Uit wat ik hier lees en uit de nieuwsberichten begrijp ik dat particuliere klanten bij Delta geen IPv4-adres meer kunnen krijgen. Klopt dit? Is een zakelijk abonnement nu de enige optie? Uit de discussie blijkt dat een kennis van mij, die voorheen een IPv4-adres had bij Delta, inmiddels is overgezet naar een CGNAT-adres. De helpdesk geeft hierover geen duidelijk antwoord.

Ik heb van hem begrepen dat in het klantportaal de optie Dynamisch IP adres wel aanstaat nu, maar het lijkt net alsof hij nog steeds achter een CGNAT adres hangt... met curl ifconfig.me krijg ik weer een heel ander adres dan dat staat op bijvoorbeeld https://whatismyipaddress.com/
Onzin. Eén telefoontje en CGNAT wordt uitgezet. Je krijgt dan een dynamisch IP adres dat kan wijzigen. Bij mij gebeurt dat gemiddeld 1 keer per jaar.

Overigens krijg je bij CGNAT ook een IPv4 adres. Alleen deel je dat met veel anderen.

Zie je in de router een 100.x.y.z adres dan is het een CGNAT adres.

• EWS99
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:43:
[...]

Zeker. Die zijn mij bekend, alsmede de waarschuwingen, zie TS van dat topic. Mijn punt is dat het niet vanuit leverancier, Delta, gefaciliteerd wordt. Ik heb weinig zin in gedoe namelijk. Zoals dat nu bij mijn Delta kabelmodem bijvoorbeeld werkt, overigens tot volle tevredenheid. Enige reden dat ik over zou willen naar glasvezel is omdat ik dan kan downgraden naar 500Mbit en ook nog eens aanzienlijk goedkoper uit ben. Als kabel een 500ish Mbit abo zou hebben zou het ook prima zijn.
Bridge mode heeft bij Delta niet echt prioriteit. Er is gewoon geen business case voor. Het percentage gebruikers die dat wil ligt tussen de 0.1% en 1%.

Eigen modem werkt prima. Meeste Tweakers draaien hier al ruim 2 jaar met eigen ONT met zelden problemen. De problemen die je kunt verwachten zijn vergelijkbaar met de ONT die meegeleverd wordt. Het wisselen tussen ONT's is met een telefoontje te regelen.

De Nokia XS-010X-Q (of andere varianten van de XS-010X-) wordt door Delta zelf ook geleverd in sommige situaties. Dus prima ondersteuning in het netwerk voor die ONT. Of kijk eens naar andere providers op het Delta netwerk, zoals Odido. Dan krijg je de Nokia XS-010X-Q met een router van Odido daar achter. Als je daar je eigen router aan hangt dan heb je in feite de bridge mode in de situatie die jij graag wil (Odido heeft alleen nog geen IPv6 zover ik weet).

Oh, en er zijn een paar medewerkers van Delta erg actief op dit forum en Discord. _/-\o_ Als je er met de helpdesk niet uit komt, dan heb je via deze weg een directe lijn naar de engineer die jou probleem kan oplossen. (geldt ook voor KPN trouwens en ik dacht dat Odido ook actief is hier)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hm, ben weer wat verder. Na het weggooien van de koekjes in FF kan ik ook daarmee niet meer inloggen. Nu kan ik dus nergens meer op de webmail inloggen. En ook na het wijzigen van het wachtwoord niet. Volgende stap is toch de helpdesk. Er gaat duidelijk iets met het primaire e-mailadres fout.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Sjakie0101 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:48:
[...]

Dit kan ook door in te loggen op MijnDelta en dan naar producten/diensten wijzigingen te gaan.
Bevestigd is door de helpdesk dat de desbetreffende functionaliteit in Mijn Delta niet meer beschikbaar is.

• ronaldtb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:32
bws1989 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:30:
Zijn er meer mensen die niet hun beloofde snelheid halen? Op mijn desktop verbonden met cat5e kom ik met hun en andere speedtesten niet hoger dan 500/600mbps max. Van de 1gbps.
Ook fluctueert het enorm.
Test je de snelheid met een browser of met de app?
Ik deed het zelf altijd met de browser en was ook teleurgesteld over de snelheid, maar na een tip van de technische helpdesk heb ik de Ookla app geïnstalleerd en daar was de snelheid wel volgens verwachting.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:25

Punkrocker

Mostly harmless

Timelord schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:25:
Op zaterdagavond kijk ik naar een serie. Nu is het al voor de tweede keer voorgekomen, dat hij ergens in het begin bevriest.

Het is al vaker voorgekomen, maar ik weet niet meer wanneer.

Maar het is behoorlijk irritant dat het tijdens een film gebeurt EN je ook nog eens niet terug mag spoelen want BBC.

Ik vind dit behoorlijk waardeloos. Probeer ik op Delta naar een oplossing te zoeken: helaas.
Mailcontact ? Alleen zakleijk.

Ik denk dat ik heel snel terug ga naar KPN. Die hadden ook nog eens een veel fijnere tv decoder.
Wij hadden ook last van haperingen en asynchroon geluid t.o.v. het beeld. Navraag gedaan en het bleek een bug te zijn op de BBC zenders en ze waren er al mee bezig.
Twee dagen later was het opgelost en kreeg ik er netjes een berichtje van.

Toen het het weekend erna weer mis ging heb ik weer contact opgenomen. Oplossing was een echte helpdesk oplossing: zowel het modem als de tv-ontvanger drie minuten spanningsloos en daarna deed alles het foutloos.

Contact gelegd via WhatsApp.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• rschoppema
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-04 17:35
g00gle schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:11:
Ik zit nu bij Odido met glasvezel via het Delta netwerk. Ben prima tevreden werkt goed.
Maar ze kunnen mij geen betere aanbieding doen als Delta. Is iemand bekend met of je de ONT van Odido moet terugsturen? Daar staat namelijk vrij groot "Delta" op. Dat is namelijk het enige wat mij nog een beetje tegen houd om de overstap naar Delta te maken. De ont/router die je bij Delta krijgt doet geen IP passthrough.

En aangezien ik mijn eigen opnsense router wil behouden is dat voor mij wel een must. Of ik moet zelf als alternatief een Nokia ONT gaan sourcen die dit kan. Maar misschien weet iemand hier of die ONT van Odido retour moet. Als dat niet zo is, kan ik deze aanmelden bij Delta en blijven gebruiken.
De ONT hoeft niet terug, alleen de Zyxel. Kreeg ik netjes een bericht van bij mijn overstap van Odido naar Delta.
Je moet bij Delta alleen met hulp van de helpdesk je aansluiting om laten zetten zodat je de IP pass through in de Nokia modem kunt gebruiken. Was eigenlijk heel snel gebeurt (daar was vroeger een optie voor in het Delta account menu, maar dat is weggehaald).
De ONT hangt nu werkeloos in de meterkast.
rschoppema schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:59:
[...]

De ONT hoeft niet terug, alleen de Zyxel. Kreeg ik netjes een bericht van bij mijn overstap van Odido naar Delta.
Je moet bij Delta alleen met hulp van de helpdesk je aansluiting om laten zetten zodat je de IP pass through in de Nokia modem kunt gebruiken. Was eigenlijk heel snel gebeurt (daar was vroeger een optie voor in het Delta account menu, maar dat is weggehaald).
De ONT hangt nu werkeloos in de meterkast.
Correctie: “Je moet …. deze ONT bij Delta registreren”.

Zie [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2.

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-03 12:59
Ik heb sinds een maand (blijkt uit mijn log file's ) dat ik maar 350/350 krijg van Delta, ik heb een abo van 1000/1000
Kontact met de helpdesk, alles lijkt bij ons in orde. dat zie ik ook. nu willen ze een monteur langs sturen.
Ik zeg nog het zit aan jullie kant, de instelling voor mij staan op 350/350.
Ik haal dit ook erg strak.

komt er toch een (gratis ) monteur kijken.
Kan ik zelf nog ergens zien wat mijn cap is ?

• EWS99
fazertje schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:41:
Ik heb sinds een maand (blijkt uit mijn log file's ) dat ik maar 350/350 krijg van Delta, ik heb een abo van 1000/1000
Kontact met de helpdesk, alles lijkt bij ons in orde. dat zie ik ook. nu willen ze een monteur langs sturen.
Ik zeg nog het zit aan jullie kant, de instelling voor mij staan op 350/350.
Ik haal dit ook erg strak.

komt er toch een (gratis ) monteur kijken.
Kan ik zelf nog ergens zien wat mijn cap is ?
Eigen modem (ONT)? Of van Delta?
En vroeger 350/350 gehad, waarbij je later omgezet bent naar 1000?

Indien het om een eigen modem gaat, dan moet je waarschijnlijk eerst het Delta modem aansluiten om het juiste profiel te laten activeren. Dan uiteraard controleren of je 1000/1000 krijgt. Als je dan ook 350/350 krijgt, dan ligt het uiteraard bij Delta.

Ik ga er van uit dat je via een UTP kabel op het modem test? (de kortst mogelijke route).

Eventueel via Discord een ticket aanmaken in support (even zoeken in het "Delta eigen modem" topic. Daar zitten engineers die het waarschijnlijk direct kunnen fixen.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik las vanmorgen in een Facebookgroep dat een oudere dame in een bejaardenhuis aan de glasvezel gepraat werd door Delta, terwijl 2 monteurs van Delta hebben gemeld dat glasvezel niet mogelijk is tenzij de woningcorporatie dat in het gehele gebouw regelt.

Delta blijft die mevrouw gewoon stalken met je moet overstappen en u heeft uw nieuwe modem nog niet geactiveerd en blablabla....

En vervolgens een "helpdesk" die de dochter even fijntjes toebijt dat haar moeder niet in haar eentje de vooruitgang tegen kan houden...hondsbrutaal.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:16
PaT schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:30:
Ik las vanmorgen in een Facebookgroep dat een oudere dame in een bejaardenhuis aan de glasvezel gepraat werd door Delta, terwijl 2 monteurs van Delta hebben gemeld dat glasvezel niet mogelijk is tenzij de woningcorporatie dat in het gehele gebouw regelt.

Delta blijft die mevrouw gewoon stalken met je moet overstappen en u heeft uw nieuwe modem nog niet geactiveerd en blablabla....

En vervolgens een "helpdesk" die de dochter even fijntjes toebijt dat haar moeder niet in haar eentje de vooruitgang tegen kan houden...hondsbrutaal.
Oftwel, Delta (het ingehuurde callcenter) gaat mee in de vaart der volkeren.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-04 23:26
Ik begin langzaam flink spijt ervan te krijgen dat ik naar Delta ben over gestapt. Ik zit al sinds 25-7 zonder internet. De oorzaak is een kabelbreuk ergens bij ons in de straat, daar kan Delta niks aan doen maar de belabberde manier hoe de klantenservice dit opneemt en hoe je volledig in het donker word gelaten qua informatie is schrijnend.

Het heeft eerst een dikke week geduurd eer überhaupt de storing fatsoenlijk opgepakt is geworden. Ik heb elke dag telefonisch contact gehad met ze en kreeg steeds te horen dat ze er druk mee bezig waren, ik z.s.m. gebeld zou worden met informatie. Uiteindelijk na een week wat directer geworden aan de lijn en toen eindelijk een 2e lijns medewerker te pakken gekregen. Bleek toen dat ze de hele week nog niks met het ticket gedaan hadden omdat het verkeerd aangemaakt was... Een halve week later is iemand langs gekomen thuis die de kabelbreuk geconstateerd heeft. Dit zou opgelost gaan worden maar hoe en wanneer dat is een raadsel. Als je met Delta belt krijg je enkel te horen dat ze nog wachten op een andere partij, navraag doen over een planning o.i.d. is niet mogelijk. Dat ze het ticket met spoed doorzetten (dat hoor ik nu al twee weken). Dat ik snel teruggebeld ga worden (gebeurt nooit). Echt een drama, ik snap dat Delta niet a-la-minute iemand de kabel kan laten fiksen maar de manier hoe de helpdesk dit oppakt is beneden alle peil.

Samenvatting:

- Ben al bijna 2.5 week aan het bellen met Delta hierover.
- Ticket heeft een week stil gelegen ondanks dagelijkse belofte dat ze het met spoed gingen oppakken.
- Word telkens beloofd teruggebeld te worden wat nooit gebeurt.
- Krijg dagelijks een ander verhaal te horen over de status.
- Onmogelijk om verder te komen dan het standaard belscript bij de 1e lijns servicedesk.
- Geen enkel idee wanneer het probleem opgelost kan worden. Zit nu al 2.5 week zonder internet en dat kan zomaar nog eens 2+ weken extra duren. Je word door Delta op geen enkele manier geïnformeerd / op de hoogte gehouden hiervan.

Als er een mogelijkheid was om op te zeggen zou ik het per direct doen.

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-04 23:26
DataMan schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:18:
[...]

Ik weet niet waar je woont, maar bij ons hebben ze de kabels zo gelegd dat als aan 1 kant de aanvoer stokt vanwege een breuk het signaal vanaf de andere kant van de straat doorgegeven kan worden.

We hebben 1 keer een grote storing gehad omdat bij de hoofdkabel van het ene eiland naar het andere bij graafwerkzaamheden de kabel doorging, maar dat was in 4 uur opgelost.
Hier helaas niet, het is een nieuwe aansluiting sinds dit jaar dus dat zullen ze wel niet meer doen. Inmiddels al 3 weken zonder internet, case is inmiddels (veel te laat) geëscaleerd en maandag zou ik gebeld worden. Ben benieuwd.

Dit is i.i.g. voor mijn reden om zodra het kan af te stappen van Delta. Combinatie van enorm slechte helpdesk + het feit dat ze voor 3den afhankelijk zijn van hun fysieke netwerk en daar schijnbaar geen enkel zicht / invloed op kunnen uitoefenen.
De helpdesk dus…. Ik heb daar geen hoge pet van op. Ik zou het stuk op TotaalTV even lezen,
Dat is de kennisgeving van de woordvoerder van Delta.

[ Voor 47% gewijzigd door Sjakie0101 op 19-08-2025 11:42 ]

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• sten123
  • Laatst online: 15:22
Sjakie0101 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:41:
De helpdesk dus…. Ik heb daar geen hoge pet van op. Ik zou het stuk op TotaalTV even lezen,
Dat is de kennisgeving van de woordvoerder van Delta.
Zal het je morgen/donderdag zeggen als de doos binnen is/

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

VivaAtloni schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:51:
[...]
Thx. Dus dat modem verwacht je dat ik krijg?
Vrijwel zeker.
Weet je ook of ik standaar naar 150mbit ga?
Nee, dat is meer een vraag voor de helpdesk van Delta.

• Trackerfire
  • Laatst online: 08:50

Trackerfire

BTC HODLER

ernstoud schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 00:07:
[...]

Ja. Helaas is het zo dat bij wijzigingen in het abonnement je de Nokia xs-2426g-b weer moet aansluiten. Die zal dan direct werken. Even goed testen of de snelheid goed is en je nog steeds uit de CGNAT pool bent en dan je eigen Nokia xs-010x-q weer registreren.

Telefonisch gaat dat het snelst. Vraag om doorverbonden te worden met de 2e lijn.
Helaas aansluiten modem doet niks. Toch maar even de helpdesk contacten.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Trackerfire schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:20:
[...]

Helaas aansluiten modem doet niks. Toch maar even de helpdesk contacten.
Bijzonder, want hier: robertwebbe in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2" werd dus gemeld dat al enige tijd de xs-2426g-b aansluiten hem direct activeert.

_JGC_ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:00:
[...]

Die met de rode rand is de XS-010G-Q, die is idd 2.5Gbit. De oudere XS-010X-Q is 2.5 en 10Gbit.

Zal ongetwijfeld met de kosten te maken hebben, ik zie de 10Gb variant voor 150 euro aangeboden worden, de 2.5Gbit versie kost de helft. En zoveel mensen upgraden uiteindelijk niet naar >2Gb abonnement.
Je noemt uiteraard marktprijzen. Die fantasie zijn want Nokia heeft geen retail kanaal. Dus al het aanbod wat je ziet is grijze markt.

Reken er maar op dat een grote Nokia fiber OLT en beheer software klant voor de ONT devices heel veel minder betaalt. Ik schat dat het verschil dan in prijs tussen de G en X dan misschien een paar euro is. En daarvoor moet DFN dan goed administreren welke versie de klant heeft, van beide modellen voorraad houden, support inrichten, bij upgrades nieuwe ONT leveren, etc.

Het is een beetje een rommeltje aan het worden:

- Titanium 22 en nog wat recentere types
- Genexis 7840
- Nokia xs-2426g-a
- Nokia xs-2426g-b
- Sagemcom F@st 5684
- Nokia ONT xs-010x-q (zakelijke klanten en wholesale)
- Nokia ONT xs-010g-q
- Sagemcom F@st 5598 DELTA

En dan vergeet ik wellicht nog wel een model en is dit alleen het lijstje voor fiber, voor coax komt er nog wat bij.

En dat moet allemaal ondersteund worden, onderhouden worden, op voorraad gehouden worden, refurbished kunnen worden etc., ik begrijp zoiets dus niet. Kan me niet voorstellen dat de helpdesk en de techneuten hier vrolijk van worden.

En dan heeft Nokia al een 25 Gbps. ONT en gateway met Wifi 7: https://www.nokia.com/fix...fiber-ont/ont-xs-2437x-b/ komt dat ook nog in het lijstje binnenkort?

_JGC_ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:24:
@ernstoud Wordt tijd dat ze die Genexis rommel uitfaseren, dat wordt nu echt oude meuk. Enig dingetje is dat ze die nog bij AON inzetten en dat vervang je niet makkelijk in bulk.
Zeker. Maar er zijn er natuurlijk nog vele tienduizenden in omloop.
Ik vermoed dat het qua beheer tussen die Nokia dingen niet zo verschillend is. Kans bestaat dat die bijna gelijke routers en ONTs dezelfde firmware draaien.
Volgens mij heeft @R3D indertijd voor de xs-010g-q wel een profielaanpassing moeten maken en firmware in de infra klaarzetten. Maar goed, dat is dan eenmalig.

De xs-2426g modellen hebben behoorlijk verschillende firmware, de GUI is ook anders.

Handig is wel dat Nokia wit is en Sagemcom zwart. Kan de eerste vraag van de helpdesk zijn als Ingrid of Henk belt; “welke kleur heeft uw modem?” ;) .

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Meer mensen met internetproblemen? Hier (postcode 69xx) ligt vanochtend alles plat.

Edit: Volgens de chat met de Delta helpdesk:
"Ik zie dat je onderdeel bent van een grotere storing die momenteel gaande is bij jou in de regio. Deze storing is zojuist bij ons bekent geworden en onze monteurs gaan nu ter plaatse om dit zo spoedig mogelijk op te lossen!"

Benieuwd hoe lang dit gaat duren...

[ Voor 65% gewijzigd door Andrehj op 22-10-2025 09:39 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:04
heeft iemand enig idee wat de aansluitkosten van Delta tegenwoordig zijn? De kabel ligt aan het begin van de voortuin, maar nog niet binnen. Het het al aan delta gevraagd maar de helpdesk zei dat ik me eerst als klant moet aanmelden en dan pas zeggen ze wat de aansluitkosten gaan worden. Ik vind dat een beetje bizarre manier van zaken doen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-04 18:05
SnowDude schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:45:
heeft iemand enig idee wat de aansluitkosten van Delta tegenwoordig zijn? De kabel ligt aan het begin van de voortuin, maar nog niet binnen. Het het al aan delta gevraagd maar de helpdesk zei dat ik me eerst als klant moet aanmelden en dan pas zeggen ze wat de aansluitkosten gaan worden. Ik vind dat een beetje bizarre manier van zaken doen.
Kijk eens voor de gein op www.solcon.nl
Als je daar een PC check doet en glasvezel kan kiezen dan kies je voor een (willekeurige) snelheid en dan zie je rechtsboven of er eenmalige kosten aan zitten.

Verder is wat de helpdesk zegt natuurlijk totale onzin. Als jij op de website een abonnement aanvraagt dan is het wettelijk verplicht dat je alle eenmalige en maandelijkse kosten direct ziet tijdens het bestelproces. En niet er na pas.
Heb je al wel geprobeerd om het bestelproces te doorlopen bij Delta (zonder de laatste bevestigingsknop in te drukken uiteraard)?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Je kunt altijd binnen twee weken na aanmelden ook weer opzeggen. Betekent wel dat je dus binnen die twee weken dan uitsluitsel moet krijgen en dat betwijfel ik.

Ik schat zo tussen € 600 en € 1.000 maar wellicht kun je onderhandelen.

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:04
Barre73 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

Kijk eens voor de gein op www.solcon.nl
Als je daar een PC check doet en glasvezel kan kiezen dan kies je voor een (willekeurige) snelheid en dan zie je rechtsboven of er eenmalige kosten aan zitten.

Verder is wat de helpdesk zegt natuurlijk totale onzin. Als jij op de website een abonnement aanvraagt dan is het wettelijk verplicht dat je alle eenmalige en maandelijkse kosten direct ziet tijdens het bestelproces. En niet er na pas.
Heb je al wel geprobeerd om het bestelproces te doorlopen bij Delta (zonder de laatste bevestigingsknop in te drukken uiteraard)?
Door geklikt tot en met "Plaat bestelling" en aansluitkosten wordeen echt totaal niet benoemd. Echt vaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2jgAs7xK3RMazwdRYIijH424wo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BTYQaYHb1gMPq1JKz4ypEmOQ.png?f=fotoalbum_large

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Bij ons ligt de kabel ook tot voor de oprit.
Wij krijgen eigenlijk wel elke maand (of zelfs vaker) post van Delta dat we gratis aangesloten kunnen worden (ondanks dat we niet bij de oorspronkelijke aanleg meededen).
Als ik de diverse beschikbare providers (Delta, Freedom, Odido, Online, Solcon en Plinq) een abonnement probeer af te sluiten kom ik nergens aansluitkosten tegen, behalve bij Plinq.
Die vraagt €995 eenmalige aansluitkosten (want na deadline van glasvezelcampagne).
De gratis aansluitkosten van Delta is hier al veel langer, maar als ik mij goed herinner hanteerden meer providers aansluitkosten, maar lijkt er nu op dat ze dat niet meer doen.
Of ik herinner mij het verkeerd.
EWS99 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:55:
[...]

Weet niet waar je de negatieve reviews hebt gelezen? Hier op Tweakers zijn we bijna allemaal dik tevreden volgens mij. En waar vind je een provider met engineers die via Discord te bereiken zijn voor technisch onderlegde personen?
Die laatste kun je ook omdraaien. Waarom moet je zelf via Discord een engineer "in zijn vrije tijd" gaan lastig vallen om een probleem opgelost te krijgen en waarom kan dat niet via de standaard helpdesk (incl escaleren).

Zie bv dan die posts van deze week met "al drie nieuwe ONTs en valt steeds uit". Waarom kan de standaard helpdesk (+ escaleren) er niet achter komen dat er iets met de stroomvoorziening is? Waarom moet dit via een "hobby" kanaal.
RobertMe schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:01:
[...]

Die laatste kun je ook omdraaien. Waarom moet je zelf via Discord een engineer "in zijn vrije tijd" gaan lastig vallen om een probleem opgelost te krijgen en waarom kan dat niet via de standaard helpdesk (incl escaleren).

Zie bv dan die posts van deze week met "al drie nieuwe ONTs en valt steeds uit". Waarom kan de standaard helpdesk (+ escaleren) er niet achter komen dat er iets met de stroomvoorziening is? Waarom moet dit via een "hobby" kanaal.
Flauw zeg. En herhaling van zetten, deze discussie hebben we al eens gehad.

Op Discord gaan tickets direct naar de juiste engineers bij Delta. Het is geen hobby maar een door het management aldaar ondersteunde activiteit.

In de KPN threads hier op Tweakers zijn ook KPN engineers erg actief. Zou dat dan ook niet moeten?

Elke vorm van support, al is het via postduiven, is toch welkom?

ernstoud schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:16:
[...]

Flauw zeg. En herhaling van zetten, deze discussie hebben we al eens gehad.

Op Discord gaan tickets direct naar de juiste engineers bij Delta. Het is geen hobby maar een door het management aldaar ondersteunde activiteit.

In de KPN threads hier op Tweakers zijn ook KPN engineers erg actief. Zou dat dan ook niet moeten?

Elke vorm van support, al is het via postduiven, is toch welkom?
Mijn punt is meer dat het niet nodig zou moeten zijn om buiten de standaard paden fatsoenlijke support te krijgen. Prima dat het "kan", maar als je bv dus 3x aanklopt met "ONT draait niet stabiel" en 3x een nieuwe krijgt mag dat ticket toch echt wel al eens geëscaleerd zijn. Nu is het opgelost via Discord, dik prima natuurlijk. Maar waar vind ik Discord als officieel support kanaal? Juist, dat staat nergens. En de gewone klant blijft dus aanrommelen met zijn probleem / stapt over / ... omdat "zijn issue" nooit escaleert.

Ik heb dus geen probleem met dat het via Discord kan, maar dat het schijnbaar via Discord moet. Omdat "de ezels van support zich 3x tegen dezelfde steen stoten 3x voor nop een nieuw modem opsturen dat niks oplost". Terwijl een engineer "binnen 2 minuten" uit de logs haalt dat de stroomvoorziening klappert. (Waarom ziet de gewone helpdesk dat niet / escaleren ze niet voor een 2e / 3e modem op te sturen die dat wel ziet?)
RobertMe schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:22:
[...]

Mijn punt is meer dat het niet nodig zou moeten zijn om buiten de standaard paden fatsoenlijke support te krijgen. Prima dat het "kan", maar als je bv dus 3x aanklopt met "ONT draait niet stabiel" en 3x een nieuwe krijgt mag dat ticket toch echt wel al eens geëscaleerd zijn. Nu is het opgelost via Discord, dik prima natuurlijk. Maar waar vind ik Discord als officieel support kanaal? Juist, dat staat nergens. En de gewone klant blijft dus aanrommelen met zijn probleem / stapt over / ... omdat "zijn issue" nooit escaleert.

Ik heb dus geen probleem met dat het via Discord kan, maar dat het schijnbaar via Discord moet. Omdat "de ezels van support zich 3x tegen dezelfde steen stoten 3x voor nop een nieuw modem opsturen dat niks oplost". Terwijl een engineer "binnen 2 minuten" uit de logs haalt dat de stroomvoorziening klappert. (Waarom ziet de gewone helpdesk dat niet / escaleren ze niet voor een 2e / 3e modem op te sturen die dat wel ziet?)
Valide argumenten.

Het escaleren vanuit eerste lijn naar tweede en derde lijn is vrijwel nergens goed geregeld. En dat zou wel moeten.

Probleem is denk ik dat dit vereist dat de eerste lijn kan bepalen welk probleem/vraag wel/niet naar tweede lijn moet. Regel je dat niet goed in dan gaat eerste lijn alles doorzetten, en regelen je het wel goed dan betekent dat de eerste lijn wel alle kennis moet hebben om de juiste vragen te kunnen stellen. En dat is de crux, eerste lijn kan dat per definitie niet. Als ze alle technische kennis zouden hebben zouden ze niet op die plek zitten. Kip en ei probleem.

Ik heb wel eens een ICT helpdesk geaudit waarbij eerste en tweede lijn dicht bij elkaar zaten en er snel ruggespraak mogelijk was. Dat werkte daar goed.

Met AI denk ik overigens dat met een jaar of twee/drie eerste lijn support medewerker een uitstervend beroep zal zijn.

ernstoud schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:34:
[...]

Valide argumenten.

Het escaleren vanuit eerste lijn naar tweede en derde lijn is vrijwel nergens goed geregeld. En dat zou wel moeten.

Probleem is denk ik dat dit vereist dat de eerste lijn kan bepalen welk probleem/vraag wel/niet naar tweede lijn moet. Regel je dat niet goed in dan gaat eerste lijn alles doorzetten, en regelen je het wel goed dan betekent dat de eerste lijn wel alle kennis moet hebben om de juiste vragen te kunnen stellen. En dat is de crux, eerste lijn kan dat per definitie niet. Als ze alle technische kennis zouden hebben zouden ze niet op die plek zitten. Kip en ei probleem.

Ik heb wel eens een ICT helpdesk geaudit waarbij eerste en tweede lijn dicht bij elkaar zaten en er snel ruggespraak mogelijk was. Dat werkte daar goed.

Met AI denk ik overigens dat met een jaar of twee/drie eerste lijn support medewerker een uitstervend beroep zal zijn.
"Klant klopt 2x in een maand aan met hetzelfde probleem" ("en de oplossing die het script aandraagt is dezelfde als de eerste keer"). Dat lijkt mij een best goed criterium dat er geëscaleerd kan / moet worden ;)

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Dat is ook de reden dat ik een monteur laat komen woensdag, de helpdesk adviseerde het ook. De glasvezel is tot nu toe ongebruikt, dus niemand weet of hij in orde is. Dus mocht er een probleem zijn dan is de monteur er al.

It takes one to know one...

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:38
Dubbeldrank schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:21:
Dat is ook de reden dat ik een monteur laat komen woensdag, de helpdesk adviseerde het ook. De glasvezel is tot nu toe ongebruikt, dus niemand weet of hij in orde is. Dus mocht er een probleem zijn dan is de monteur er al.
Hier ook alleen pas in november, ben benieuwd hoe alles zal lopen na jaren Ziggo klant te zijn geweest.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:38
ernstoud schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:34:
[...]
Ik heb jaren op de helpdesk gewerkt van toen een van de grootste (zo niet grootste) internetproviders van Nederland. Er waren daar altijd 2e en 3e lijns medewerkers aanwezig en beschikbaar. En als achterwacht ook altijd mensen die nog meer in de techniek zaten. Het kwam eigenlijk nooit voor dat een probleem niet binnen afzienbare tijd opgelost kon worden.

Dat kostte geld, want mensen zijn duur. Maar het was zo geregeld dat het grootste deel van de helpdesk bestond uit studenten zoals ik in die tijd. 2e lijns waren over het algemeen de wat technischere studenten die er al langer werkten en de 3e lijns waren "normale medewerkers" om het maar zo te noemen. Zo bleven de kosten enigszins in de hand en was er toch voldoende dekking.

Anno 2025 is het helaas anders. Vaak moet je eerst door een gare chatbot heen en krijg je daarna tante Truus om de hoek die ondertussen de aardappels zit te schillen. Met veel hangen en wurgen kan je je erdoorheen werken en verstandige mensen aan de lijn krijgen. Maar dan moet je wel echt engelengeduld hebben vaak.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Drardollan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:32:
[...]

Ik heb jaren op de helpdesk gewerkt van toen een van de grootste (zo niet grootste) internetproviders van Nederland. Er waren daar altijd 2e en 3e lijns medewerkers aanwezig en beschikbaar. En als achterwacht ook altijd mensen die nog meer in de techniek zaten. Het kwam eigenlijk nooit voor dat een probleem niet binnen afzienbare tijd opgelost kon worden.
Ja, zo hoort het, zo werkt het.
Anno 2025 is het helaas anders. Vaak moet je eerst door een gare chatbot heen en krijg je daarna tante Truus om de hoek die ondertussen de aardappels zit te schillen. Met veel hangen en wurgen kan je je erdoorheen werken en verstandige mensen aan de lijn krijgen. Maar dan moet je wel echt engelengeduld hebben vaak.
Inderdaad. Helpdesk van een grote bank gebruikt ook tante Truus. Security audits gedaan bij die bank en tante Truus en ome Joop bezocht om te zien hoe de thuis situatie beveiligd was. Niet best dus…

• kreator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11-2025

kreator

Wie niet waagt, verliest niet

Geheugenbank schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:33:
[...]

De Amino Kamai 7. In een wit doosje en zonder verpakking. Zal wel een heruitgegeven apparaat zijn. Ik had gehoopt op een Android doosje. Ik heb er nu een van KPN en die bevalt goed.[Afbeelding]
Zo te zien heb ik die ook gekregen. Helaas geen smart box en dat kon volgens de helpdesk ook niet want die worden niet meer geleverd. Geen idee wat daar van waar is. Voor de rest was de installatie vandaag simpel. Blij dat tik weg ben bij Ziggo en betaal nu twee jaar lang 35 euro voor meer snelheid en 20x zoveel upload.

Tevens hoi, @Dubbeldrank

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

kreator schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:35:
[...]

Zo te zien heb ik die ook gekregen. Helaas geen smart box en dat kon volgens de helpdesk ook niet want die worden niet meer geleverd. Geen idee wat daar van waar is. Voor de rest was de installatie vandaag simpel. Blij dat tik weg ben bij Ziggo en betaal nu twee jaar lang 35 euro voor meer snelheid en 20x zoveel upload.

Tevens hoi, @Dubbeldrank
Hey @kreator *O*

Ik ben blij dat ik even gewacht heb, toen ik rond aan het kijken was kon ik via de website 16 maanden voor 40 Euro 1gbit met TV afnemen. Een paar weken later was het 24 maanden, dus ik klaag ook niet. Als moet ik natuurlijk nog afwachten hoe het daadwerkelijk gaat zijn. Zit nu bij KPN maar die hebben daar nog geen vezel liggen, maar ik begreep dat dit wel nog de bedoeling gaat zijn.

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Gisteren de oplevering gehad in ons nieuwe huis. Kerstpakket open gemaakt en daar kwamen de Nokia ONT, wifi 7 router en de Amino Kamai 7X. De monteur van Guidion was mooi op tijd en het aansluiten was ook zo geregeld. Maar toen kwam het spannende, op de router bleef alleen maar een power led branden en verder niets. Geen data, geen wifi.

De monteur van Guidion ging bellen met Delta en die kwamen tot de conclusie dat de wifi 7 router defect was. Dus er zou een nieuwe opgestuurd worden. Gisteren na een dag klussen dacht ik voor ik naar huis ging, ik geef hem nog een power cycle. Zelfde verhaal, geen verbetering. Vandaag kwam ik 's ochtend binnen en zag nog steeds alleen de power led branden.

Uurtje later schakelde ik de groep uit in de groepenkast omdat er even wat aan de elektra gedaan moest worden, na het inschakelen weer verder gaan klussen en ik loop langs de router en zie meer leds branden. Dus gelijk even met wifi verbonden op de telefoon en waarempel internet. Dus gelijk de helpdesk gebeld en de storing afgemeld en meteen cgnat eraf laten halen. Toen ik net naar huis ging zag ik dat ik een 141.224-range ip adres had.

Dubbeldrank schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:28:
Gisteren de oplevering gehad in ons nieuwe huis. Kerstpakket open gemaakt en daar kwamen de Nokia ONT, wifi 7 router en de Amino Kamai 7X. De monteur van Guidion was mooi op tijd en het aansluiten was ook zo geregeld. Maar toen kwam het spannende, op de router bleef alleen maar een power led branden en verder niets. Geen data, geen wifi.

De monteur van Guidion ging bellen met Delta en die kwamen tot de conclusie dat de wifi 7 router defect was. Dus er zou een nieuwe opgestuurd worden. Gisteren na een dag klussen dacht ik voor ik naar huis ging, ik geef hem nog een power cycle. Zelfde verhaal, geen verbetering. Vandaag kwam ik 's ochtend binnen en zag nog steeds alleen de power led branden.

Uurtje later schakelde ik de groep uit in de groepenkast omdat er even wat aan de elektra gedaan moest worden, na het inschakelen weer verder gaan klussen en ik loop langs de router en zie meer leds branden. Dus gelijk even met wifi verbonden op de telefoon en waarempel internet. Dus gelijk de helpdesk gebeld en de storing afgemeld en meteen cgnat eraf laten halen. Toen ik net naar huis ging zag ik dat ik een 146-range ip adres had.
Misschien stond oplevering abonnement op 6/11?

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

ernstoud schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:45:
[...]

Misschien stond oplevering abonnement op 6/11?
De oplevering stond echt op de 5 november, volgens de e-mail die ik van Delta zelf kreeg. De helpdesk vond het ook vreemd aangezien er licht op stond, de ONT functioneerde ook prima. Ik had mijn eigen apparatuur nog niet mee om te testen, dus het was ook lastig testen met iets anders. Er was dus wel data op de ONT, maar de router reageerde nergens op, ook niet op een reset.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHrx5lLl4GuMxG7sK4bHKwXScUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPpT6nX3hEsjLFkaLTIuAdM2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xnCexkgcL7sPWD319TfD34Zsbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkkCTsi5nDGhJ1y7lWP5HGUm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Dubbeldrank op 06-11-2025 20:58 ]

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:11

pietje63

RTFM

Dubbeldrank schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:28:

Uurtje later schakelde ik de groep uit in de groepenkast omdat er even wat aan de elektra gedaan moest worden, na het inschakelen weer verder gaan klussen en ik loop langs de router en zie meer leds branden. Dus gelijk even met wifi verbonden op de telefoon en waarempel internet. Dus gelijk de helpdesk gebeld en de storing afgemeld en meteen cgnat eraf laten halen. Toen ik net naar huis ging zag ik dat ik een 141.224-range ip adres had.
Bij een router reset staat in veel handleidingen ook dat de stekker er een minuut uit moet. Dit voelt altijd overdreven, maar wellicht heeft dat toch het verschil gemaakt bij jou?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-03 02:04
Dubbeldrank schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:50:
[...]

De oplevering stond echt op de 5 november, volgens de e-mail die ik van Delta zelf kreeg. De helpdesk vond het ook vreemd aangezien er licht op stond, de ONT functioneerde ook prima. Ik had mijn eigen apparatuur nog niet mee om te testen, dus het was ook lastig testen met iets anders. Er was dus wel data op de ONT, maar de router reageerde nergens op, ook niet op een reset.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had bij aansluiten exact hetzelfde. ik had alleen geen monteur dus zelf gebeld naar Delta. er was toen een case aangemaakt en binnen 5 minuten had ik zonder zelf iets te doen ineens toch wifi en begonnen er meerdere lampjes te knipperen.

heb het idee dat ze bij delta toch iets hebben gedaan voor je waardoor het ineens werkte.
Deshmir schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:41:
[...]

Sinds medio juni 2022 zit ik nu aan mn 2e ip. De eerste was vanuit start en de 2e was vanuit een verplichte reboot door vervanging van een deel van de backend.
Ook nergens was het officieel vastgelegd, dus het was garantie tot de deur.
Nu met verplichte overgang naar XGS-PON vervalt die sowieso.
Klopt, na overzetten naar XGS-PON zit je vrijwel zeker in de CGNAT pool met een 100.x.y.z IP adres.
Je kan dan wel via MijnDelta weer aanzetten, maar ik heb daar geen zin in. Ook als ik af en toe lees dat ze die waarde gewoon weer terug zetten randomly.
Nee. Uit de CGNAT pool gehaald worden en dus overgaan naar een dynamisch IP (wat in de praktijk vrijwel nooit veranderd) kan sinds een jaar of twee alleen via de helpdesk. En dat het dan spontaan weer terug gaat naar CGNAT is heel zeldzaam.

En als Tweaker wil je echt geen CGNAT,

• henkme
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03 07:02
Wij kijken Delta tv via de Delta app op een LG tv (WebOS). Terugkijken van opnames lukt sinds medio november 2025 niet meer. Alles werkt prima behalve opnames kijken. Op onze slaapkamer hangt een andere tv die heeft een android besturingssysteem en ook op de tablet is terugkijken via de Delta app geen enkel probleem. De Delta helpdesk zegt dat dit een universeel probleem is bij alle LG tv's en dat eind januari 2026 de Delta app voor WebOS zal worden geupdate. Super slechte service van Delta en LG waardoor heel veel klanten in de kou staan. Als ik dat geweten had dan had er bij ons nu geen LG tv aan de muur gehangen.

Wie heeft er ook dit probleem of misschien een oplossing?

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-04 14:41
henkme schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:28:
Wij kijken Delta tv via de Delta app op een LG tv (WebOS). Terugkijken van opnames lukt sinds medio november 2025 niet meer. Alles werkt prima behalve opnames kijken. Op onze slaapkamer hangt een andere tv die heeft een android besturingssysteem en ook op de tablet is terugkijken via de Delta app geen enkel probleem. De Delta helpdesk zegt dat dit een universeel probleem is bij alle LG tv's en dat eind januari 2026 de Delta app voor WebOS zal worden geupdate. Super slechte service van Delta en LG waardoor heel veel klanten in de kou staan. Als ik dat geweten had dan had er bij ons nu geen LG tv aan de muur gehangen.

AppleTV met daarop de delta app?
Werkt hier prima

Als de fout bij LG ligt, kan Delta er toch weinig aan doen?

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-03 08:35

Dit klopt want dit probleem heb ik ook de huidige update v3.04 is foutief, ik heb hier al over geklaagd bij Delta.

Er is echter wel een truuk voor te verzinnen speel eerst de opname die je wilt kijken 10 seconden af op je telefoon en je zult zien dat hij daarna dan wel (hervatten) afspeelt op je LG tv..

Het is omslachtig maar werkt wel bij mij.

Kortom een opname vanaf het begin starten op een LG tv lukt dus niet hervatten wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Mapje op 20-12-2025 12:32 ]

• peewee.
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-04 21:04
Zijn er meer mensen die zo'n moeite hebben om van telefonie van Delta af te komen? Op 28-10 heb ik nummerportering naar cheapconnect aangevraagd, dat zou per 28-11 dan ingaan. Op de factuur van 20-11 kom ik nog steeds een volle maand telefonie tegen, op 30-11 kan ik nog steeds niet uitbellen vanuit huis. Niet persé een ramp, ik zit nu toch even in Kenia. Maar toch even gekeken op mijndelta, daar zie ik dat telefonie nog steeds in mijn flexpakket zit. 18-12 kreeg ik de nieuwe factuur, weer met telefonie. Met veel gedoe vanuit Kenia met de helpdesk gechat, inderdaad, een foutje, de order is niet door de molen gegaan. De ont even een minuutje van de stroom zou moeten helpen. Nu ismijn zoon ook de beroerste niet en ook nog toevallig thuis, dus dat is geregeld. Uitproberen, geen telefonie vanuit de huistelefoon mogelijk. Nachtje wachten, gisteren opnieuw geprobeerd, weer niks. Opnieuw een chatsessie met de helpdesk, nee, inderdaad, de order is niet getriggerd, tweedelijns moet het oplossen. Nu wacht ik op tenminste een terugkoppeling, maar moet dat handmatig loskoppelen van mijn telefonie bij Delta nu echt zo lang duren? En zijn er geen andere methoden om erachter te komen dat een order niet is uitgevoerd dan een piepsysteem? Er zal toch wel enige monitoring bestaan? Ik heb in oktober wel een "Wij hebben uw aanpassing verwerkt"-mail gehad.

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-04 18:24
peewee. schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:48:
Zijn er meer mensen die zo'n moeite hebben om van telefonie van Delta af te komen? Op 28-10 heb ik nummerportering naar cheapconnect aangevraagd, dat zou per 28-11 dan ingaan. Op de factuur van 20-11 kom ik nog steeds een volle maand telefonie tegen, op 30-11 kan ik nog steeds niet uitbellen vanuit huis. Niet persé een ramp, ik zit nu toch even in Kenia. Maar toch even gekeken op mijndelta, daar zie ik dat telefonie nog steeds in mijn flexpakket zit. 18-12 kreeg ik de nieuwe factuur, weer met telefonie. Met veel gedoe vanuit Kenia met de helpdesk gechat, inderdaad, een foutje, de order is niet door de molen gegaan. De ont even een minuutje van de stroom zou moeten helpen. Nu ismijn zoon ook de beroerste niet en ook nog toevallig thuis, dus dat is geregeld. Uitproberen, geen telefonie vanuit de huistelefoon mogelijk. Nachtje wachten, gisteren opnieuw geprobeerd, weer niks. Opnieuw een chatsessie met de helpdesk, nee, inderdaad, de order is niet getriggerd, tweedelijns moet het oplossen. Nu wacht ik op tenminste een terugkoppeling, maar moet dat handmatig loskoppelen van mijn telefonie bij Delta nu echt zo lang duren? En zijn er geen andere methoden om erachter te komen dat een order niet is uitgevoerd dan een piepsysteem? Er zal toch wel enige monitoring bestaan? Ik heb in oktober wel een "Wij hebben uw aanpassing verwerkt"-mail gehad.
Gebruik je een eigen modem? Zo ja, dan zou dat het probleem kunnen zijn. In het verleden heb ik meegemaakt dat orders niet doorkomen, omdat ze gekoppeld zijn aan het Nokia modem van Delta. Bij televisie heb ik daar nu geen problemen meer mee, maar wellicht dat telefonie daar nog wel last van heeft.
Dan het originele modem even aansluiten. Wachten op de orderbevestiging via e-mail en daarna het eigen modem weer registreren.
groan1234 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:25:
Vreemde ervaring met Delta XGS-PON. Op Wifi 7 router geen vast intern IP adres mogelijk
Ik heb een Flex zakelijk abonnement. Tot begin deze week maakte ik gebruik van een Genexis modem met daar achter een eigen Synology router. Dit werkte na enige problemen in het begin al jaren goed. Maar Delta wilde mij naar XPON hebben. Nieuwe spullen gekregen en monteur die het kwam aansluiten. Uiteindelijk blijkt dat de Synology router niet kan werken in deze setup. Die kan nml het TV signaal van Delta niet aan.
Huh? IPTV zit al een jaar of drie op VLAN100, dus gewoon internet. Dus heb je met de Synology router internet heb je ook IPTV.
Het stoort mij dat de WIFI 7 router van Sagecom helemaal geen vaste IP adressen heeft. Dit lijkt mij normaal voor NASsen.
Dat is erg knullig, dat de WiFi 7 router geen vaste DHCP leases kan geven! Wellicht kan iemand hier dat nog bevestigen.
Verder geeft het mij een vreemd gevoeld dat Delta zo al mijn apparatuur kan zien en kan benoemen wat er staat.
Voor support verlenen wel noodzakelijk natuurlijk maar de helpdesk ziet alleen MAC en IP adressen, verder niets. Inloggen kunnen ze natuurlijk niet.

• Geheugenbank
  • Laatst online: 14:30
groan1234 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:25:
Vreemde ervaring met Delta XGS-PON. Op Wifi 7 router geen vast intern IP adres mogelijk
Ik heb een Flex zakelijk abonnement. Tot begin deze week maakte ik gebruik van een Genexis modem met daar achter een eigen Synology router. Dit werkte na enige problemen in het begin al jaren goed. Maar Delta wilde mij naar XPON hebben. Nieuwe spullen gekregen en monteur die het kwam aansluiten. Uiteindelijk blijkt dat de Synology router niet kan werken in deze setup. Die kan nml het TV signaal van Delta niet aan. Dan maar de Delta router er weer tussen. Alles werkt, maar... ik heb in mijn netwerk 2 x een Synology NAS en een Hikvision recorder. Die willen een vast intern IP adres. Dat kan de WIFI 7 router (Sagecom) helemaal niet. Paar keer met Delta gebeld. Inderdaad dat kan niet zeggen ze. Ik kreeg ook nog commentaar dat ik teveel devices in mijn netwerk had. Zo werd opgemerkt dat er ook een Ziggo C7 router in het netwerk zat. Die was het probleem werd aangegeven. Ik gebruik gewoon die oude router als accespoint. Dat kan gewoon. Het stoort mij dat de WIFI 7 router van Sagecom helemaal geen vaste IP adressen heeft. Dit lijkt mij normaal voor NASsen. Verder geeft het mij een vreemd gevoeld dat Delta zo al mijn apparatuur kan zien en kan benoemen wat er staat. Nog enige discussie wordt er nu een monteur gestuurd want de support snapt het probleem niet. Ik ben benieuwd
Wat een klunzen bij de helpdesk, het kan gewoon wel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZ88jvzL_XhMr4pkQn6m4dAc9xA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i2UFhqYG92OlUdAnkiK76Qx4.png?f=fotoalbum_large
Geheugenbank schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:08:
[...]

Wat een klunzen bij de helpdesk, het kan gewoon wel.[Afbeelding]
Er staat in de post niet dat de helpdesk dit beweerd heeft. Dus beetje onhandige opmerking.

• Geheugenbank
  • Laatst online: 14:30
ernstoud schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:12:
[...]Er staat in de post niet dat de helpdesk dit beweerd heeft. Dus beetje onhandige opmerking.
Klopt, ik weet natuurlijk niet met wie er is gesproken
“Paar keer met Delta gebeld. Inderdaad dat kan niet zeggen ze.”

Ik ben natuurlijk beïnvloed door mijn eerdere ervaring van de kennis van de helpdesk.

• groan1234
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-03 22:32
Geheugenbank schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:08:
[...]

Wat een klunzen bij de helpdesk, het kan gewoon wel.[Afbeelding]
Dank voor deze opheldering. Ik de pagina gevonden. Heb 4 personen gesproken bij de helpdesk. Na mijn vraag boden ze allemaal onmiddelijk een vast extern IP adres aan. Dat kan aangezet worden bij Flex zakelijk. Van een vast intern IP adres/DHCP lease hadden ze nog nooit gehoord. Ook niet na navragen. Vervolgens was het idee om een nieuwe en andere router te sturen, maar dat bleek ook te moeilijk. Er is nu een ticket voor een storing aangemaakt. We zullen zien waar ze mee komen. Ik ga de gewenst IP adressen vast zetten. Bedankt voor de hulp. :)

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-03 08:35

Vergeet dit dus maar er wordt voorlopig niks aangedaan althans deze maand zeer zeker niet.

https://www.delta.nl/televisie/updates/

Geen WebOS updates :-(

• Rabitos
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-02 15:31
MindBender schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:21:
Een tijdje geleden kregen wij een brief van Delta;
Kan ik bevestigen. Brief ook gekregen, sinds 07:30 vanmorgen geen internet meer op de Delta-lijn en nu nog steeds geen nieuw IP op VLAN 107 (of 100). B2C helpdesk zei dat het wel weer moest werken, maar dat het fout ging met de eigen modem registratie. Hebben de delta modem terug geactiveerd en moest mijn Zaram opnieuw activeren. Drie uur later nog steeds geen IP ondanks restarts/sfp pull-restart-plugin, etc. Ticket aan laten maken bij de B2B helpdesk en nu mag ik 1-2 dagen afwachten volgens hen. Ook interessant dat kennelijk niemand van dit onderhoud af weet totdat ze een kopie van de brief lezen en dat de Delta storing/onderhoudswerkzaamheden checker ook gewoon nog steeds sinds vanmorgen groen licht geeft op de postcode dat alles goed is...

Lang leve de Odido 4g fail-over verbinding.

[ Voor 14% gewijzigd door Rabitos op 27-01-2026 16:23 ]

MindBender schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:30:
[...]

Schandalig, dat dat nodig is om geholpen te worden. Ik wordt nou al twee dagen aan het lijntje gehouden met “we zijn er mee bezig”.
Zeker mee eens. Via de helpdesk zou net zo goed moeten werken. Alleen weten we dat op Discord je direct naar de 2e lijn gaat. Helpdesk is 1e lijn. Dus je slaat mogelijke vertragingen en fouten over, jouw keuze.

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-03 16:30

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Rabitos schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:17:
[...]

Kan ik bevestigen. Brief ook gekregen, sinds 07:30 vanmorgen geen internet meer op de Delta-lijn en nu nog steeds geen nieuw IP op VLAN 107 (of 100). B2C helpdesk zei dat het wel weer moest werken, maar dat het fout ging met de eigen modem registratie. Hebben de delta modem terug geactiveerd en moest mijn Zaram opnieuw activeren. Drie uur later nog steeds geen IP ondanks restarts/sfp pull-restart-plugin, etc. Ticket aan laten maken bij de B2B helpdesk en nu mag ik 1-2 dagen afwachten volgens hen. Ook interessant dat kennelijk niemand van dit onderhoud af weet totdat ze een kopie van de brief lezen en dat de Delta storing/onderhoudswerkzaamheden checker ook gewoon nog steeds sinds vanmorgen groen licht geeft op de postcode dat alles goed is...

Lang leve de Odido 4g fail-over verbinding.
Werkt het bij jou al wel? Want zo gaan we wel heel erg snel door onze databundels heen.
holoX schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:19:
[...]

Dat 62 adres zie ik bij iedere willekeurige 'wat is mijn extern ip' website.
In het tabblad WAN Services op het modem zie ik overigens een 100. adres:
[Afbeelding]
Ik heb gewoon het vermoeden dat ik toch nog achter cgnat zit. Ik zal eens via Discord contact opnemen.
Zoals ik al zei; zie je in de router 100.x.y.z dan zit je nog op CGNAT. Bij een test met whatsmyip e.d. zie het publieke IP adres dat je deelt met anderen vanuit de CGNAT core router.

Kortom, via helpdesk of Discord alsnog CGNAT uit laten zetten!

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:08
ernstoud schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:27:
[...]

Zoals ik al zei; zie je in de router 100.x.y.z dan zit je nog op CGNAT. Bij een test met whatsmyip e.d. zie het publieke IP adres dat je deelt met anderen vanuit de CGNAT core router.

Kortom, via helpdesk of Discord alsnog CGNAT uit laten zetten!
Dat heb ik dus al twee keer laten doen via de chat ;-) Ik ga de discord route eens bewandelen. Tnx!
holoX schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:31:
[...]

Dat heb ik dus al twee keer laten doen via de chat ;-) Ik ga de discord route eens bewandelen. Tnx!
Chat? Helpdesk telefonisch vragen een ticket aan te maken. Maar goed, indertijd bij mij bleek dat het ticket er ook niet was. Via Discord in een kwartier geregeld.

Pagina: 1 2 3 4 5

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.