Het buitengebied is natuurlijk wel een ander verhaal. Opvallend is dat de buitengebieden vaak eerder zijn dan de woonkernen. In de buitengebieden ligt er geen coax en hoeft de gklasvezel alleen te concurreren met DSL en satelliet.
Waar krijg je mee te maken zodra er genoeg aanmeldingen zijn?
- Aanvraag vergunning bij gemeente, waterschap en vaak ook provincie
- Als er meerdere partijen willen gaan aanleggen, wordt er verwacht dat partijen dat op elkaar gaan afstemmen.
- Offerte aanvragen bij aannemer. Er zijn wel mantelovereenkomsten, maar uiteindelijk moet er voor het gebied wel een offerte komen. Er is nadrukkelijk een capaciteitsgebrek in de markt bij de aannemers dus een offerte kan ook wel even duren.
Dat is in ons geval voor een groot deel al geregeld allemaal. Driebergen is onderdeel van de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Delta legt in de hele gemeente glasvezel aan. Behalve in Doorn, daar lag al glasvezel van Caiwai. Delta heeft een overeenkomst gesloten voor de hele gemeente en in de andere dorpskernen is het al klaar of wordt er momenteel al gegraven. Driebergen is de laatste dorpskern die aan de beurt is.Vergunningen zijn dus al lang geregeld en ook met de aannemer hoeft niet meer onderhandeld te worden
- Bodemverontreiniging
- Na gunning de werkelijke start waarbij de aannemer hun leverstraten moet kunnen leveren. Dit heeft vaak ook een doorlooptijd.
Natuurlijk kunnen er altijd tegenslagen zijn waardoor vertragingen optreden. En je wilt de potentiële klant ook niet lastig vallen met elk wissewasje. Maar om nou helemaal niets te laten horen..
Ook de klant wil graag een planning maken. Hoe lang ga ik nog bij Ziggo blijven? Kan ik me nog een jaar aan Ziggo binden en aldus nog even een leuke korting regelen? Ga ik nog een eigen kabelmodem kopen of sukkel ik nog maar even door met die Connectbox totdat er glasvezel is? Ga ik vast een buis leggen door de kruipruimte nu ik toch aan het verbouwen ben? Enz, enz..
Bovenstaande is allemaal B2B. Vervolgens komt het traject dat er afspraken gemaakt moeten worden met de bewoners voor het naar binnen brengen van de mantelbuis. Dat is een stuk lastiger dan een afspraak te maken in de B2B wereld. Veelal wordt er niet gereageerd of is men niet thuis op het afgesproken moment. En ja....soms is de aannemer er niet op het afgesproken moment omdat die heel moeilijk met consumenten kan plannen.
Zeker. Maar zo ver zijn we nog lang niet. Er is nog niet eens een datum bekend waarop er überhaupt begonnen wordt met de POP(s).
Het lijkt allemaal heel makkelijk, maar dat is het niet. En ja.....ik heb ook gezien dat de processen bij Delta voor verbetering vatbaar zijn. Daar werken ze hard aan.
Tja... en daar merk ik dus helemaal niks van, dat hard er aan werken. Drie weken geleden werd hier het glasvezelinformatiepunt uitgeruimd. Er hangt een bord van Binck met "te huur" aan de gevel. Pas gisteren werd de informatie dat het glasvezelinformatiepunt weer open is van de website gehaald.
Dat moet toch echt beter kunnen...