Nouja, bij mij was het bij het onderzoek "750 euro als je niet mee doet, het wel wordt aangelegd, en je later alsnog wilt". Vervolgens veel later een brief met "het wordt aangelegd, in het hele dorp, dus ook bij jouw. Meld je nog snel aan en het is gratis, anders kost het naderhand 350 euro". En sinds een paar maanden heb ik de NTU in huis, en nouja, als ik via de website een abo samenstel staat nergens iets van extra kosten.
Uiteraard een N=1. Maar ook op basis van dit topic heb ik het idee dat hier vaak mee "gedreigd" wordt maar het uiteindelijk nooit gedaan wordt. Niet in de eerste plaats omdat het bv nogal gek zou zijn om na een verhuizing de nieuwe bewoners voor de kosten op te laten draaien omdat de vorige bewoners niet hebben afgesloten. Dat zal zo iemand er gewoon van weerhouden om alsnog glasvezel af te nemen. Want om die 750 euro terug te verdienen moet het abo wel heel veel hoger zijn dan de concurrent (die vast aanwezig zal zijn, want anders zou er een woning zonder enige vorm van internet zijn gekocht, dat erg onwaarschijnlijk is).
Edit:
Overigens kan ik me in het buitengebied ook eerder indenken dat er wel kosten aan verbonden zijn. Maar in een dorp / stad is het natuurlijk altijd efficienter om gewoon 1x de straat open te graven en op zijn minst voor elke woning al een glasvezel te leggen. I.p.v. naderhand nog vele straten open te moeten trekken. En 750 euro voor een kabeltje van de straat naar de woning te trekken is toch wel heel erg hoog. Toen hier de glasvezel naar binnen is getrokken + NTU aangesloten is die man ong. een uurtje bezig geweest. En de graafploeg die 3 jaar terug de kabel van de stoep naar de voordeur heeft geschoten is ook denk ik een uurtje zoiets bezig geweest (met een man of 5?). In alle gevallen personeel uit "lage loon landen" (gravers waren op basis van kenteken uit Slowakije of Slovenië, spraken ook geen Nederlands; "lasser" was uit Montenegro). En in totaal (uren van alle personen bij elkaar opgeteld) zijn die echt geen 10+ uur bezig geweest (als in: die lasser was alleen 1 uur; en de gravers een man of 4, 5 denk ik, 1 uurtje werk, dus 4, 5 uur). En of Delta die partij ~75 euro per uur per man betaald? Zeer onwaarschijnlijk.
Jajaj, uiteraard zijn er ook nog materiaal kosten etc etc etc. Het "latere" bedrag van die 350 euro lijkt mij in ieder geval een stuk realistischer, om van straat tot woning te gaan dan. Maar ook daarvan zie ik nu niks terug dat ik dat zou moeten betalen bij het afsluiten van een abo.
[
Voor 36% gewijzigd door
RobertMe op 22-07-2025 22:32
]