Want andere providers hebben nooit downtime …

Zie bv het issue van alweer een tijd terug dat de Zaram module niet meer werkte / "geaccepteerd werd" / .... Werd wel binnen enkele uren opgelost (door de support via Discord), maar het was wel extra downtime die je niet had met een door Delta geleverde ONT.
We weten niet wat er indertijd gebeurde. Wel weet ik na overleg met de support mensen dat het slechts bij een klein aantal gebruikers met een Zaram SFP speelde omdat heel snel duidelijk was wat er gebeurde.
Dus om dit nou meerdere malen aan te halen als tegenargument tegen eigen hardware vind ik persoonlijk nogal flauw.
En als je een aanpassing aan het abonnement doet (of Delta "uit zichzelf" bv een snelheidsverhoging doet) wordt deze niet doorgevoerd bij het eigen ONT. Je moet dan verplicht terug naar het Delta ONT (incl. bellen om serienr door te geven), dan valideren dat de aanpassing gedaan is, en dan weer terug naar het eigen ONT (en dus weer bellen om het serienr van het eigen ONT door te geven).
Een drama van wel zeker een half uur via de telefonische tweede lijns support. Direct met techneuten. Probeer dat eens bij KPN, Odido of Vodafone. Volgens mij is alleen de support van Glasnet nog directer, nl. op Tweakers. Delta engineers zitten hier niet meer omdat een aantal lieden uit de Tweakers community zich indertijd schandalig gedroegen die kant op.
Dus jip, Ziggo met bridge, of andere providers die een losse ONT + router (of ONT / router combinatie met bridge optie) hebben toch wel voordelen in deze situatie.
En ik heb dan weer erg slechte ervaringen met de door ISP’s geleverde devices. Bijvoorbeeld KPN die firmware updates doet op de Experiabox waardoor WiFi accesspoints het niet meer doen, en Odido die een firmware update uitrolt waardoor bij Klik&Klaar band n28 disabled wordt en dat product in buitengebied waardeloos wordt.
En ik schrok toen ik zag wat Delta aan beheer op mijn AON glasvezel modem kon doen.
Kortom; je ziel en zaligheid als Tweaker ophangen aan de grillen van een ISP? Brrrr…
"Grap" is dan wel dat andere ISPs op het DFN netwerk wel vanuit DFN een andere ONT krijgen (wel ook een Nokia) die echt alleen ONT is en dus een losse router achter moet. Dus je kunt wel overstappen op een andere ISP op het DFN netwerk (dat er nog niet ligt, dus dat blijft een probleem

), en dan kun je wel je eigen router blijven gebruiken.
Dat is inderdaad bizar. Maar goed, ook bij Delta kun je je eigen router gebruiken alleen vergt het een investering in een ONT of SFP van rond de EUR 150,-
En koop je zelf een Nokia ONT dan verzorgt Delta zelfs firmware updates. Omdat die nou eenmaal niet ergens anders te krijgen zijn.