Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

WTW systemen: Hoe bepaal je een correcte installatie?

Pagina: 1
Acties:

• NDF82
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 05:43

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
Sinds vier maanden wonen wij in onze nieuwbouw woning. In deze woning zit een type D ventilatie systeem, de Itho Quality Flow in combinatie met een Itho HRU 350 WTW unit.

Dit systeem is geïnstalleerd door de installateur die ook de water leidingen en CV installatie heeft gemonteerd. Sinds dag één zijn er problemen waaronder:
  • Geluid
  • Er waren geen dempers geïnstalleerd waardoor er veel geluid door de aan- en afvoerbuizen te horen was. Inmiddels is er een halve meter dempingsslang tussen de WTW unit en de inblaas ventielen geplaatst. Maar nog steeds is het hinderlijk in de hoogstand. Ook "fluiten" sommige afvoer ventielen. Hier is zover ik weet niks van demping gemonteerd. En is het systeem op zolder geïnstalleerd voor de open trap. Hierdoor is het geluid van de WTW unit in de hoogstand tot beneden te horen.
  • CO2 niveau
  • De CO2 niveau's blijven erg hoog. Het systeem was eerst niet goed ingeregeld door de installateur, maar inmiddels is er iemand van Itho geweest. Toch blijven de CO2 waardes te hoog (1650 ppm na 7 uurtjes slapen). Dit meet ik met een Voltcraft Co2 meter.
Mijn installateur heeft duidelijk geen kaas gegeten van het systeem en heeft dit ook mondeling toegegeven. Inmiddels is er wel iemand van Itho geweest maar de problemen blijven aan.

Concrete vragen:
  • Is demping ook voor afvoer kanalen mogelijk?
  • Zijn er installatie instructies voor WTW units met betrekking tot geluidsoverlast? Aftimmeren is nu niet mogelijk omdat het apparaat voor de trap staat (onvoldoende ruimte).
  • Zijn er limieten (met een juridische waarde) voor CO2 niveaus in een woonhuis en waar kan ik die vinden?
  • Algemeen: Wat zijn jullie ervaringen met type D ventilatie systemen en hoe kom ik tot een gezond leef klimaat?
https://tweakers.net/ext/f/MmC449EW4SKrM2cl8LjkEdQF/thumb.jpg

...leeg...

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15-09 17:29

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

1) ja, maar in principe zou het via de plenumbox en de toe- afvoerkanalen al geregeld moeten zijn.
2) ja, itho heeft zelf een uitgebreide installatiehandleiding die je kan downloaden als PDF. Die kan je nalopen. Verder geeft het bouwbesluit maximale geluidswaarden aan voor technische installaties. Dit om te voorkomen dat mensen hun ventilatiesysteem uitzetten. Zie:
2. Een mechanische voorziening voor luchtverversing, warmteopwekking of warmteterugwinning veroorzaakt in een niet-gemeenschappelijke verblijfsruimte van de gebruiksfunctie een volgens NEN 5077 bepaald karakteristiek installatie-geluidsniveau van ten hoogste de in tabel 3.7 aangegeven waarde.[die waarde is 30 dB; een vaatwasser is ca 40 dB]
30 dB is bijna onhoorbaar, dus op de normale stand die voldoet aan de eisen van het BB, moet de machine voldoende stil zijn. In de regel wordt een WTW dus omtimmerd in een kast of in een losse bergkamer op zolder gebouwd om dit te bereiken.
3) Er zijn geen juridische CO2 waarden, alleen waarden voor luchtverversing. Zie het eerder gelinkte bouwbesluit (hier: https://www.bouwbesluiton...cs/wet/bb2012/hfd3/afd3-6) om precies te zijn.
4) ervaringen genoeg op het forum. 'Gezond' is een rekbaar begrip. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Shunt
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06:36
Volgens de: https://www.klimaatbeheer.eu/blog_type/co2/

Een goede kwaliteit binnenlucht bevat, conform de regelgeving, minder dan 0,1 volume procent CO2 (1000 ppm). Als grenswaarde wordt 0,12 vol % (1200 ppm) gehanteerd. Bij incidentele afwijking van het beoogde gebruik, waarbij een grotere verontreiniging optreedt (bijv. een tijdelijke hogere bezetting van de arbeidsplaats) mag het CO2-gehalte ten hoogste 0,15 volume procent bedragen(1500 ppm).

Daar zit je dus boven. Mijn ervaring met dit soort systemen is dat het gewoon ruk is en je lekker een raampje open moet zetten om te ventileren. Heel dat lucht dicht bouwen is in mijn mening gewoon onwenselijk.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

1200 is inderdaad wel de bovengrens en een goed geïnstalleerd systeem moet dit makkelijk kunnen doen. Helaas snappen veel installateurs geen hol van WTW-systemen. Dat blijkt wel weer uit deze casus.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 02:00
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:17:

30 dB is bijna onhoorbaar, dus op de normale stand die voldoet aan de eisen van het BB, moet de machine voldoende stil zijn. In de regel wordt een WTW dus omtimmerd in een kast of in een losse bergkamer op zolder gebouwd om dit te bereiken.
En gemonteerd aan een muur met massa, ze worden ook nog wel eens op een plank oid geschroeft. anders paste de wasmachine oid er niet meer naast :+
zo dus niet: https://s3-eu-west-1.amaz...683-8dd9-7f36f1c806d2.jpg

Wel opmerkelijk dat TS het heeft over inblaasventielen in de meeste gevallen heeft de Qualty flow maar 1 inblaas punt ergens centraal in de verkeersruimte ( overloop oid)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Meestal kiezen ze dan voor 2-3 inblaasventielen vanwege de hoeveelheid benodigde toevoerlucht.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 02:00
Ja dat kan natuurlijk ook |:( , ik vergeet af en toe dat niet alles renovatie is ;) we hebben vaak al genoeg moeite om de afzuigpunten ergens te krijgen zonder het plafond te hoeven verlagen. de pijp rooster klaar methode is dan echt een zegen voor de aanvoer.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:55

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Hoe is de demper gemonteerd? Die werken volgens mij het beste als ze in een rechte lijn liggen/staan. Als je er een bocht in drukt dan wordt het effect al minder meen ik eens gelezen te hebben.

Verder klinkt het alsof de installatie nog steeds waardeloos is ingeregeld, 1600 ppm is echt veel en veel te hoog. Als je kijkt naar bijv. een CO2-sensor van Itho dan gaat die bij >800 ppm op oranje en bij >1200 ppm op rood. Dat zijn ook de niveaus die je op internet terugvind in rapporten van GGD e.d.

Wellicht kun je eens contact opnemen met ventilatieshop.com: https://www.ventilatieshop.com/contacts/
Ik zie dat zij gratis advies geven, wellicht kun je de casus voorleggen en kennen ze een goede installateur bij jou in de buurt, die de installatie goed kan inregelen?

En misschien een omkasting timmeren voor de unit zelf en deze isoleren met noppenschuim o.i.d. Het geluid van de unit blijf je houden namelijk.
Le-zen, is geen optie bij jou dus helaas.

ThinkPad wijzigde deze reactie 09-04-2019 16:52 (49%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:54
Als je in de ochtend 1650 meet en je ventilatie gaat niet voluit is er iets mis met je CO2 sensor, die geeft namelijk boven de 1000 aan dat hij volop moet gaan draaien.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:17:
1) ja, maar in principe zou het via de plenumbox en de toe- afvoerkanalen al geregeld moeten zijn.
2) ja, itho heeft zelf een uitgebreide installatiehandleiding die je kan downloaden als PDF. Die kan je nalopen. Verder geeft het bouwbesluit maximale geluidswaarden aan voor technische installaties. Dit om te voorkomen dat mensen hun ventilatiesysteem uitzetten. Zie:

[...]

3) Er zijn geen juridische CO2 waarden, alleen waarden voor luchtverversing. Zie het eerder gelinkte bouwbesluit (hier: https://www.bouwbesluiton...cs/wet/bb2012/hfd3/afd3-6) om precies te zijn.
4) ervaringen genoeg op het forum. 'Gezond' is een rekbaar begrip. ;)
Ik ben van plan om een simpele DB meter te kopen. Mijn doel is dat de installateur het apparaat naar een hoek van de zolder verhuist waar ik wel de ruimte heb om een kast te timmeren. Met behulp van de decibel waardes hoop ik wat munitie te hebben.
Shunt schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:32:
Volgens de: https://www.klimaatbeheer.eu/blog_type/co2/

Een goede kwaliteit binnenlucht bevat, conform de regelgeving, minder dan 0,1 volume procent CO2 (1000 ppm). Als grenswaarde wordt 0,12 vol % (1200 ppm) gehanteerd. Bij incidentele afwijking van het beoogde gebruik, waarbij een grotere verontreiniging optreedt (bijv. een tijdelijke hogere bezetting van de arbeidsplaats) mag het CO2-gehalte ten hoogste 0,15 volume procent bedragen(1500 ppm).

Daar zit je dus boven. Mijn ervaring met dit soort systemen is dat het gewoon ruk is en je lekker een raampje open moet zetten om te ventileren. Heel dat lucht dicht bouwen is in mijn mening gewoon onwenselijk.
We hebben overigens niet bewust lucht dicht gebouwd. Maar naar het schijnt zijn er kaders waaraan een ontwerp van een gebouw moet voldoen. Dit heet geloof ik de QV10 waarde en die geeft aan hoeveel lucht er mag weg lekken. Ik begrijp dat ik een raam open kan zetten, maar dat is in de winter niet zo fijn :-) Daarnaast vind ik dat een installatie van duizenden euro's gewoon goed moet werken.
twain4me schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:19:
[...]

En gemonteerd aan een muur met massa, ze worden ook nog wel eens op een plank oid geschroeft. anders paste de wasmachine oid er niet meer naast :+
zo dus niet: https://s3-eu-west-1.amaz...683-8dd9-7f36f1c806d2.jpg

Wel opmerkelijk dat TS het heeft over inblaasventielen in de meeste gevallen heeft de Qualty flow maar 1 inblaas punt ergens centraal in de verkeersruimte ( overloop oid)
Dat heb ik inmiddels ook gelezen. Bij ons is het apparaat tegen het houten dak gemonteerd 8)7 Daarom wil de WTW naar een hoek aan de stenen topgevel verhuizen.

We hebben twee inblaas ventielen. Dit is 1 uitgang uit het apparaat waarop een T-stuk is gemonteerd en de 2 uiteinden van de T komen op de overloop uit.
ThinkPad schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:41:
Hoe is de demper gemonteerd? Die werken volgens mij het beste als ze in een rechte lijn liggen/staan. Als je er een bocht in drukt dan wordt het effect al minder meen ik eens gelezen te hebben.

Verder klinkt het alsof de installatie nog steeds waardeloos is ingeregeld, 1600 ppm is echt veel en veel te hoog. Als je kijkt naar bijv. een CO2-sensor van Itho dan gaat die bij >800 ppm op oranje en bij >1200 ppm op rood. Dat zijn ook de niveaus die je op internet terugvind in rapporten van GGD e.d.
In een bocht. Zie foto 3.

Hoe dient zo'n installatie ingeregeld te worden dan? Zowel de installateur als de service monteur van Itho kijken niet naar CO2 waarden maar meten het volume aan lucht wat door een afzuigpunt verdwijnt. Ik had veel meer van de quality flow verwacht. Namelijk dat het apparaat zelf meet wat de ventilatie behoefte is aan de hand van de gemeten CO2 niveaus.

Foto 1
https://tweakers.net/ext/f/AMy6debp0DY3LXCaUTzkSZ8y/thumb.jpg

Foto 2
https://tweakers.net/ext/f/OuNwgv1F0IRlRXGGWqRBjB2w/thumb.jpg

Foto 3
https://tweakers.net/ext/f/3iF5Eew6CS5yfqUynx4a09qO/thumb.jpg

Foto 4
https://tweakers.net/ext/f/ryPdTsFnTF6WZvRGrHPqMRu1/thumb.jpg

...leeg...

• Shunt
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06:36
NDF82 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:18:
[...]

Ik ben van plan om een simpele DB meter te kopen. Mijn doel is dat de installateur het apparaat naar een hoek van de zolder verhuist waar ik wel de ruimte heb om een kast te timmeren. Met behulp van de decibel waardes hoop ik wat munitie te hebben.

[...]

We hebben overigens niet bewust lucht dicht gebouwd. Maar naar het schijnt zijn er kaders waaraan een ontwerp van een gebouw moet voldoen. Dit heet geloof ik de QV10 waarde en die geeft aan hoeveel lucht er mag weg lekken. Ik begrijp dat ik een raam open kan zetten, maar dat is in de winter niet zo fijn :-) Daarnaast vind ik dat een installatie van duizenden euro's gewoon goed moet werken.

[...]

Dat heb ik inmiddels ook gelezen. Bij ons is het apparaat tegen het houten dak gemonteerd 8)7 Daarom wil de WTW naar een hoek aan de stenen topgevel verhuizen.

We hebben twee inblaas ventielen. Dit is 1 uitgang uit het apparaat waarop een T-stuk is gemonteerd en de 2 uiteinden van de T komen op de overloop uit.

[...]

In een bocht. Zie foto 3.

Hoe dient zo'n installatie ingeregeld te worden dan? Zowel de installateur als de service monteur van Itho kijken niet naar CO2 waarden maar meten het volume aan lucht wat door een afzuigpunt verdwijnt. Ik had veel meer van de quality flow verwacht. Namelijk dat het apparaat zelf meet wat de ventilatie behoefte is aan de hand van de gemeten CO2 niveaus.

Foto 1
[Afbeelding]

Foto 2
[Afbeelding]

Foto 3
[Afbeelding]

Foto 4
[Afbeelding]
Ook in de winter werkt een raam even goed hoor. Mijn ramen gaan ook in de winter een paar uurtjes open op de slaapkamer om eens alle euh slaap en andere geurtjes eens goed weg te krijgen. Verder staan de klap strips op mijn velux ramen altijd open.

En ja je huis is gebouwd op waarschijnlijk energie neutraal wonen maar dat betekent niet dat je dus nooit meer een raam open hoeft te zetten om frisse lucht binnen te halen. Volgens mij staat dat zelfs in je documentatie van je huis / warmte wisselaar / ventilatie systeem.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
Shunt schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:23:
[...]

Ook in de winter werkt een raam even goed hoor. Mijn ramen gaan ook in de winter een paar uurtjes open op de slaapkamer om eens alle euh slaap en andere geurtjes eens goed weg te krijgen. Verder staan de klap strips op mijn velux ramen altijd open.

En ja je huis is gebouwd op waarschijnlijk energie neutraal wonen maar dat betekent niet dat je dus nooit meer een raam open hoeft te zetten om frisse lucht binnen te halen. Volgens mij staat dat zelfs in je documentatie van je huis / warmte wisselaar / ventilatie systeem.
Dat begrijp ik. En spuien doen we wel degelijk, ook in de winter. Ik wil echter niet in de winter met het raam open slapen. Want juist dan loopt het CO2 niveau op.

...leeg...

• ThinkPad

ThinkPad

L460

NDF82 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:18:
[...]
[...]
Zo moet het inderdaad, maar het klinkt alsof hij bij jou te laag staat ingeregeld. Het moet bij jou worden aangepast zodat er meer wordt afgezogen en ook meer wordt ingeblazen. Of er zijn te weinig ventielen waardoor het benodigde debiet niet gehaald wordt...

Als ik het goed begrijp heeft jouw systeem een CO2-sensor. Hoor je dan ook dat de unit 's avonds / nachts op een hoog toerental draait? Dan weet je iig dat hij zelf ook doorheeft (net als jouw losse CO2-sensor) dat er meer geventileerd wordt.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
ThinkPad schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:35:
[...]

Zo moet het inderdaad, maar het klinkt alsof hij bij jou te laag staat ingeregeld. Het moet bij jou worden aangepast zodat er meer wordt afgezogen en ook meer wordt ingeblazen. Of er zijn te weinig ventielen waardoor het benodigde debiet niet gehaald wordt...

Als ik het goed begrijp heeft jouw systeem een CO2-sensor. Hoor je dan ook dat de unit 's avonds / nachts op een hoog toerental draait? Dan weet je iig dat hij zelf ook doorheeft (net als jouw losse CO2-sensor) dat er meer geventileerd wordt.
Nee, 's nachts/'s ochtends vroeg loopt het toerental niet op. Het toerental loopt alleen op wanneer we gaan douchen of wanneer we het systeem in de kookstand zetten.

Er is 1 afzuig ventiel per ruimte. Op de woonkamer/keuken na, daar zijn er drie.
Er zijn twee inblaas ventielen die afgetakt zijn van 1 aansluiting van het apparaat.

...leeg...

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Zit de qualityflow regelaar ook ergens? Die zag ik zo snel niet op de foto's. Elke verblijfsruimte heeft een eigen afvoer. Het systeem met continu de CO2 door telkens maar 1 ventiel te openen om een ruimte te meten. Als de afvoer ventielen goed zitten (bij voorkeur bij een raam), dan gaat hij meer afvoeren bij een hogere CO2 waarde. Als het raam open staat meet hij dat dus ook en zal niet onnodig afzuigen.

De qv10 waarde bepaalt de luchtdichtheid. Dit heeft weinig met spuien te maken.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 22:00:
Zit de qualityflow regelaar ook ergens? Die zag ik zo snel niet op de foto's.
Zie dat de foto's wat onduidelijk zijn. Hier twee foto's van de regelaar:
https://tweakers.net/ext/f/Tr9HRYXpZqyalYb3ngDYVhmn/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/CocHrkNE657y1PS18c1m1zJF/thumb.jpg

...leeg...

• Dieg000
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 12-09 22:44
Ik heb recent ook Qualityflow geinstalleerd, en loop tegen exact hetzelfde probleem aan!

Het hele systeem werkt goed, de in bedrijfsstelling verloopt vlekkeloos. De vochtsensor werkt super, maar de co2 sturing niet. Die zou in de comfortstand onder de 1000ppm moeten blijven, maar loopt hier ook rustig op tot boven de 1400.

In mijn geval gaat het om een HRU300 ventilator. Inmiddels meerdere IBS doorlopen en resets gedaan. Daarnaast de co2 sensor, kabel en co2 print vervangen, zonder enig resultaat.

Een foutieve serie regelaars wellicht?

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
@Dieg000 Wie heeft de IBS meermaals doorlopen? Jouw installateur of Itho Daalderop? En wat is de terugkoppeling van die partijen naar jou?

Zowel mijn installateur als de Itho service monteur gaven aan mij aan dat de waardes die mijn CO2 meter aangaf wel wat hoog waren, maar dat ze niet bijzonder waren aangezien de CO2 sensor van Itho anders meet (hij meet een ruimte maar de kleppen naar de andere ruimtes staan nog steeds een beetje open).

Toen ik beneden aan het werk was hoorde ik ze tegen elkaar praten "de klant meet waardes die hij niet begrijpt, klanten lezen teveel op internet, etc". M.a.w. ik was maar aan het zeuren om niks :P

...leeg...

• ThinkPad

ThinkPad

L460

NDF82 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 22:00:
[...]

Nee, 's nachts/'s ochtends vroeg loopt het toerental niet op. Het toerental loopt alleen op wanneer we gaan douchen of wanneer we het systeem in de kookstand zetten.

Er is 1 afzuig ventiel per ruimte. Op de woonkamer/keuken na, daar zijn er drie.
Er zijn twee inblaas ventielen die afgetakt zijn van 1 aansluiting van het apparaat.
Dan meet de CO2-sensor dus niet, of niet goed. Hoe zien de CO2-waarden eruit als je het systeem de hele avond/nacht op kookstand laat staan? Als het dan wel acceptabel is dan weet je in ieder geval dat het systeem de juiste capaciteit heeft.
NDF82 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 07:59:
[...]
Toen ik beneden aan het werk was hoorde ik ze tegen elkaar praten "de klant waardes meet die hij niet begrijpt, klanten lezen teveel op internet, etc". M.a.w. ik was maar aan het zeuren om niks :P
Zo jammer dit :F Dit soort mensen verprutsen het voor installateurs die wel serieus met hun vak bezig zijn...

Toch zie je dat vaker, dat je als klant uiteindelijk meer verstand hebt van de systemen dan de installateurs. Merk je in Gas besparen door middel van CV tuning deel II ook vaak.

ThinkPad wijzigde deze reactie 10-04-2019 08:23 (8%)

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
ThinkPad schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:11:
[...]

Dan meet de CO2-sensor dus niet, of niet goed. Hoe zien de CO2-waarden eruit als je het systeem de hele avond/nacht op kookstand laat staan? Als het dan wel acceptabel is dan weet je in ieder geval dat het systeem de juiste capaciteit heeft.
[...]

Zo jammer dit :F Dit soort mensen verprutsen het voor installateurs die wel serieus met hun vak bezig zijn...
Goed idee! Maar de kookstand opent (denk ik) alleen het ventiel van de keuken.

De timer knop zou een dubbele hoeveelheid (100 ipv 50 kuub / uur) moeten afvoer voor drie uur. En bij twee keer klikken zes uur. Dus zal vanavond drie keer klikken voor 9 uur lang extra afvoer en kijken wat de resultaten zijn.

Dit was het resultaat van vanmorgen half zes in de normale stand:
https://tweakers.net/ext/f/fuwCNffkeLEskYahZfEc88kR/thumb.jpg

...leeg...

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@Dieg000 Wie heeft de IBS meermaals doorlopen? Jouw installateur of Itho Daalderop? En wat is de terugkoppeling van die partijen naar jou?

Zowel mijn installateur als de Itho service monteur gaven aan mij aan dat de waardes die mijn CO2 meter aangaf wel wat hoog waren, maar dat ze niet bijzonder waren aangezien de CO2 sensor van Itho anders meet (hij meet een ruimte maar de kleppen naar de andere ruimtes staan nog steeds een beetje open).

Toen ik beneden aan het werk was hoorde ik ze tegen elkaar praten "de klant meet waardes die hij niet begrijpt, klanten lezen teveel op internet, etc". M.a.w. ik was maar aan het zeuren om niks :P
Volgens de handleiding zou de QF alle kleppen moeten sluiten en dan één voor een klep openen om zo de CO2 van een bepaalde ruimte te meten. Kan je op enig manier je CO2 sensor in de plenumbox plaatsen? Dan kan je het zelf meten. Meet je de CO2 t.p.v. de afzuiging?

In principe zou je de WTW ook met een hogere capaciteit kunnen laten draaien. In de regel staan die veel te laag ingesteld als ze de fabriek verlaten en doet men er bijzonder weinig aan gedurende de installatie. Dit laat natuurlijk onverlet dat je installatie niet geplaatst is zoals het hoort qua geluid.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 10-04-2019 09:40 (3%)

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
@Señor Sjon Ik heb de plenumbox wel eens open gehad en dan kun je zien dat de kleppen vrijwel nooit helemaal gesloten zijn. Ik zal vanavond eens een foto van de binnenkant maken.

Mijn sensor in de box plaatsen wordt lastig aangezien deze dan niet afgelezen kan worden (display zit op de sensor). Daarnaast zie ik dan niet voor welke ruimte er gemeten wordt. Of ik moet naast de sensor ook een camera plaatsen o.i.d. zodat het display en het open ventiel gefilmd kunnen worden.

Ik meet in de slaapkamer ter plaatse van de afzuiging, maar op vloer hoogte in plaats van plafond hoogte (waar de afzuiging zit). Zou het hoogte verschil een verschil in gemeten CO2 waarde kunnen veroorzaken?

NDF82 wijzigde deze reactie 10-04-2019 10:28 (6%)

...leeg...

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Dieg000

Ik heb de IBS zelf gedaan, omdat de kennis van de installateurs in de offertegesprekken me tegen viel. Voor het inregelen heb ik een geijkte Testo417 anemometer aangeschaft. Daarnaast beschik ik over dezelfde Co2 meter als jij. Ik kan dus exact monitoren wat de ventilatiewaarden en CO2 waarden in de betreffende ruimte zijn. Voor de volledigheid een overzichtje van de uitgangspunten en zaken die getest zijn.

HRU ventilatieunit
  • Spint op tijdens de IBS fase 1, dus is gekoppeld met de regelaar
  • Past zich aan aan het gevraagde vermogen in IBS 2 en 3
  • Spint op wanneer vocht is geconstateerd in de badkamer
  • Spint op wanneer de Timerknop is ingedrukt. De afzuigpunten keuken en woonkamer draaien dan 3 uur op vol vermogen
  • Zakt in Comfortstand na een tijdje naar +- 400 toeren (60 m3/uur) om in de minimale ventilatie in badkamer, keuken en wasruimte te voorzien. Nagemeten, en dit is correct: 10 m3 per natte ruimte = 30m3 + 30m3 in de ruimte waar op dat moment de CO2 wordt gemeten
Conclusie: HRU ventilatieunit heeft een goede verbinding met de regelaar en zou geen problemen moeten veroorzaken.

Regelaar
  • Is gekoppeld met de afstandsbediening
  • Geeft bij IBS 1 groen licht over de aangesloten sensoren en de aangesloten ruimtes
  • Wanneer de IBS opnieuw wordt doorlopen kloppen de ingestelde ventilatiewaarden in IBS 2 en 3 met de waarden die de vorige keer zijn ingesteld
  • Geeft binnen een paar minuten een storing aan wanneer de Co2 sensor niet aangesloten is
  • Stuurt kleppen aan: De ventilatiepunten keuken en wasruimte ventileren met 5 m3/uur in de standaard stand, en 10m3/uur in de comfortstand. De afzuigpunten keuken en woonkamer gaan open bij het indrukken van de timerfunctie. De badkamer ventileert wanneer er vocht wordt geconstateerd
  • Er is te zien en horen in de plenumbox dat de kleppen om en om worden opengezet (om de 2 minuten) om de luchtkwaliteit in de betreffende ruimte te meten
  • Reageert op de afstandsbediening
Conclusie: Regelaar is goed ingeregeld, heeft communicatie met de ventilatieunit, kleppen zijn goed aangesloten, afstandsbediening is gekoppeld.

CO2 sensor
  • Geeft geen alarm op het plenum
  • Knippert zelf oranje om de seconde (dat betekent volgens mij normaal bedrijf)
  • CO2 sensor, kabel en CO2 optieprint in de regelaar zijn vervangen
  • Om te testen is de CO2 sensor in een plastic zak gedaan waarin een paar keer diep in is uitgeademd. Je zou zeggen dat de ventilatieunit zou moeten optoeren. Dat is niet het geval
Conclusie: Met 2 verschillende sensoren, prints en kabels hetzelfde resultaat: Het systeem reageert niet op CO2.

Verdere bijzonderheden
Tot twee keer toe hebben we het idee gehad dat na een reset de regelaar een tijdje wel werkte. Het CO2 niveau in de woonkamer/keuken daalde toen overduidelijk, en de ventilator spinde op naar praktisch vol vermogen. Vol goede hoop naar de slaapkamer verkast: De volgende ochtend was in de slaapkamer het niveau echter weer onacceptabel ( > 1300 ppm).

Omdat jij hetzelfde probleem hebt, en het me sterkt lijkt dat we 3 defecte CO2 sensoren hebben (terwijl de regelaar geen alarm geeft) heb ik het vermoeden dat er iets aan de hand is met de regelaar zelf. De regelaars zijn waarschijnlijk uit dezelfde productieperiode (ik heb deze eind vorig jaar aangeschaft). Helaas kan ik de regelaar zelf niet uitlezen.

Ik zal straks de tip van hierboven eens proberen (de CO2 meter in het plenum plaatsen).

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
@Dieg000 Dankjewel voor je uitgebreide post! Heb je een idee hoe je de waarde gaat aflezen wanneer die in het plenum staat? En op welk moment? Want de ruimtes worden maar af en toe bemonsterd.

Dan zal ik dezelfde methode hanteren en kunnen we de metingen vergelijken.

Onze installatie is overigens van oktober 2018. Je hebt blijkbaar speciale software nodig om de regelaar uit te lezen. Ik heb even meegekeken met de service monteur en het is software van Itho zelf.

NDF82 wijzigde deze reactie 10-04-2019 21:19 (26%)

...leeg...

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Dieg000
NDF82 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:16:
@Dieg000 Dankjewel voor je uitgebreide post! Heb je een idee hoe je de waarde gaat aflezen wanneer die in het plenum staat? En op welk moment? Want de ruimtes worden maar af en toe bemonsterd.

Dan zal ik dezelfde methode hanteren en kunnen we de metingen vergelijken.

Onze installatie is overigens van oktober 2018. Je hebt blijkbaar speciale software nodig om de regelaar uit te lezen. Ik heb even meegekeken met de service monteur en het is software van Itho zelf.
Getest: De CO2 meter in het plenum is geen succes. Ten eerste omdat de Voltcraft alleen is af te lezen wanneer het plenum geopend is. Ten tweede kun je met de waarden verder eigenlijk weinig: Er staan altijd een aantal kleppen (deels) open, en het vermogen van de ventilator varieert ook.

Wel een lichtpuntje! Om de werking van de Qualityflow CO2 sensor te testen heb ik de afvoer van de WTW losgekoppeld van het plenum en daarin bijna een half uur lang om de 2 minuten flink uitgeademd (+ luchtdicht afgedekt). De Voltcraft CO2 meter in het plenum sloeg direct alarm. En jawel, na een paar minuten ging de HRU ook meer toeren maken. De nieuwe CO2 sensor lijkt dus wel te werken.

Zou het dan toch zijn dat het systeem gewoon veel te laat en te weinig ventileert? Dat lijkt me iets wat met de Itho software op te lossen is?
NDF82 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:37:
  • Geluid
  • Er waren geen dempers geïnstalleerd waardoor er veel geluid door de aan- en afvoerbuizen te horen was. Inmiddels is er een halve meter dempingsslang tussen de WTW unit en de inblaas ventielen geplaatst. Maar nog steeds is het hinderlijk in de hoogstand. Ook "fluiten" sommige afvoer ventielen. Hier is zover ik weet niks van demping gemonteerd. En is het systeem op zolder geïnstalleerd voor de open trap. Hierdoor is het geluid van de WTW unit in de hoogstand tot beneden te horen.
De HRU unit produceert inderdaad flink wat geluid (bij lage vermogens brommen en bij hoge vermogens windgeruis). De afzuigpunten zijn bij mij praktisch onhoorbaar. Wel heb ik elk afzuigkanaal (zo kort mogelijk na het plenum) voorzien van een geluidsdempende slang van 100cm. Verder heb ik alle kanalen overgedimensioneerd richting de afzuigpunten (125mm spiro).

Ook op het toevoerkanaal (180mm) heb ik een geluidsdemper van 100cm. Het geluid van dat kanaal valt me reuze mee (in een aantal topics hier op het forum werd daarvoor gewaarschuwd). Ik heb ruimte gehouden om dat kanaal in geval van geluidsoverlast groter te dimensioneren, maar dat is niet nodig.

Itho adviseert overigens geluidsdempende slang tussen HRU en plenum, tussen HRU en toevoer, en tussen het plenum en alle afvoerbuizen. Dat had je installateur moeten weten dus.

Komend weekend krijg ik visite. De extra CO2 productie zal ik aanwenden om nog wat extra tests te doen ;)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

NDF82 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:33:
[...]
Dus zal vanavond drie keer klikken voor 9 uur lang extra afvoer en kijken wat de resultaten zijn.

Dit was het resultaat van vanmorgen half zes in de normale stand:
[Afbeelding]
Heb je dit nog kunnen testen?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dieg000 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:23:
[...]

Getest: De CO2 meter in het plenum is geen succes. Ten eerste omdat de Voltcraft alleen is af te lezen wanneer het plenum geopend is. Ten tweede kun je met de waarden verder eigenlijk weinig: Er staan altijd een aantal kleppen (deels) open, en het vermogen van de ventilator varieert ook.

Wel een lichtpuntje! Om de werking van de Qualityflow CO2 sensor te testen heb ik de afvoer van de WTW losgekoppeld van het plenum en daarin bijna een half uur lang om de 2 minuten flink uitgeademd (+ luchtdicht afgedekt). De Voltcraft CO2 meter in het plenum sloeg direct alarm. En jawel, na een paar minuten ging de HRU ook meer toeren maken. De nieuwe CO2 sensor lijkt dus wel te werken.

Zou het dan toch zijn dat het systeem gewoon veel te laat en te weinig ventileert? Dat lijkt me iets wat met de Itho software op te lossen is?

[...]

De HRU unit produceert inderdaad flink wat geluid (bij lage vermogens brommen en bij hoge vermogens windgeruis). De afzuigpunten zijn bij mij praktisch onhoorbaar. Wel heb ik elk afzuigkanaal (zo kort mogelijk na het plenum) voorzien van een geluidsdempende slang van 100cm. Verder heb ik alle kanalen overgedimensioneerd richting de afzuigpunten (125mm spiro).

Ook op het toevoerkanaal (180mm) heb ik een geluidsdemper van 100cm. Het geluid van dat kanaal valt me reuze mee (in een aantal topics hier op het forum werd daarvoor gewaarschuwd). Ik heb ruimte gehouden om dat kanaal in geval van geluidsoverlast groter te dimensioneren, maar dat is niet nodig.

Itho adviseert overigens geluidsdempende slang tussen HRU en plenum, tussen HRU en toevoer, en tussen het plenum en alle afvoerbuizen. Dat had je installateur moeten weten dus.

Komend weekend krijg ik visite. De extra CO2 productie zal ik aanwenden om nog wat extra tests te doen ;)
Zijn de aan- en afvoerkanalen van het plenum niet verwisseld dat de sensor net in een schone airflow zit van de sanitaire ruimtes? Het plenum heeft geen vaste aansluitvolgorde bij mijn weten. Je koppelt de kleppen aan de regelaar onafhankelijk van de positie.

• Dieg000
Señor Sjon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:49:
[...]

Zijn de aan- en afvoerkanalen van het plenum niet verwisseld dat de sensor net in een schone airflow zit van de sanitaire ruimtes? Het plenum heeft geen vaste aansluitvolgorde bij mijn weten. Je koppelt de kleppen aan de regelaar onafhankelijk van de positie.
De aansluitvolgorde maakt inderdaad niet uit. De sensor zit bovenin het plenum (het blauwe lipje op de afvoertuit). Daar gaat alle lucht langs, dus ook de schone lucht van de sanitaire ruimtes.

http://www.cvdeals.nl/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/1c55dc7b4e41dc2371e03a5495306b03/0/3/03-00051.jpg

De regelaar zou aan de hand van verschillende waarden die ontstaan bij het variëren met de kleppen moeten berekenen welk kanaal de vervuiling veroorzaakt en juist op dat kanaal extra gaan ventileren.

Dat verklaart wel waarom het systeem redelijk traag is. Plusminus 2 minuten meting per kanaal, max 8 kanalen is in het slechtste geval 16 minuten vertraging voordat een verhoogde waarde wordt opgemerkt.

Echter, dat de waarden oplopen tot 1600 (zoals bij @NDF82) zou niet mogelijk moeten zijn.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
ThinkPad schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:04:
[...]

Nee, helaas, even erg druk. Ik ga met alle info uit het topic dit weekend weer aan de slag!

Ik ooverweeg nu deze aan te schaffen: https://www.robbshop.nl/mh9-co2-monitor

Zodat ik meetwaardes over tijd kan verzamelen, ook in het plenum. Maar de prijs vind ik erg hoog dus twijfel...

...leeg...

• ThinkPad

ThinkPad

L460

@NDF82 Als je een beetje handig bent met elektronica en programmeren dan kun je zelf een CO2-sensor bouwen voor €25. Ik gebruik een MH-Z19 aan een ESP8266 en log dat naar InfluxDB. Met Grafana maak ik er vervolgens een grafiek van.

Zie ook CO2-meters voor in huis

Of je zou je huidige meter open moeten maken en kijken of het signaal valt af te tappen. Er lijkt geen mogelijkheid zijn om de Voltcraft CO-60 out-of-the-box uit te lezen lijkt het.

ThinkPad wijzigde deze reactie 11-04-2019 13:39 (23%)

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:26
Met het gevaar off topic te gaan maar ik kwam laatst een zeer kleine sensor tegen die veel meet waaronder co2 en heeft een oplaadbare batterij aan boord maar kan ook op een usb powerbank draaien. Die zou je ergens in je plenum kunnen stoppen om te meten. Ook niet achterlijk duur, maar lijkt hier alleen leverbaar via amazon uk. https://www.amazon.co.uk/...y-Moisturer/dp/B07ML6B8K6

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
ThinkPad schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:04:
[...]

Ja, afgelopen weekend getest. Zoals iemand anders in dit topic al aangaf wordt alleen het afvoer volume van de beneden etage verhoogd. Je kon dit horen aan de ventielen. vervolgens werd dit ook bevestigd door de metingen. Die bleven op +-1600 PPM uitkomen.
Señor Sjon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:49:
[...]

Hmmmm, weet niet hoe ik dat zou moeten bepalen. je zou verwachten dat het Itho systeem ontwerp hier rekening mee houdt.
ThinkPad schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:34:
@NDF82 Als je een beetje handig bent met elektronica en programmeren dan kun je zelf een CO2-sensor bouwen voor €25. Ik gebruik een MH-Z19 aan een ESP8266 en log dat naar InfluxDB. Met Grafana maak ik er vervolgens een grafiek van.

Zie ook CO2-meters voor in huis

Of je zou je huidige meter open moeten maken en kijken of het signaal valt af te tappen. Er lijkt geen mogelijkheid zijn om de Voltcraft CO-60 out-of-the-box uit te lezen lijkt het.
Ik ben goed met software, niet met hardware. Maar ga het zeker proberen! Voor het geld van een Off The Shelve device kan ik op deze manier 5 sensoren inzetten.

...leeg...

• ThinkPad

ThinkPad

L460

NDF82 schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:45:
[...]

Ja, afgelopen weekend getest. Zoals iemand anders in dit topic al aangaf wordt alleen het afvoer volume van de beneden etage verhoogd. Je kon dit horen aan de ventielen. vervolgens werd dit ook bevestigd door de metingen. Die bleven op +-1600 PPM uitkomen.
[...]
Wat heb je precies getest? Die kookstand, of meerdere keren drukken op de timer knop?
Je zou toch verwachten dat je op de een of andere manier ook ventilatie boven moet kunnen verhogen?

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
@ThinkPad 3* op de timerknop. Zou 3*3=9 uren aan verhoging moeten opleveren. Dat doet het ook, maar alleen beneden in de woonkamer/keuken. Blijkbaar een "feature", bij Dieg000 werkt het ook zo.
Dieg000 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:27:
[...]

Ik heb de IBS zelf gedaan...
  • Spint op wanneer de Timerknop is ingedrukt. De afzuigpunten keuken en woonkamer draaien dan 3 uur op vol vermogen

...leeg...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dieg000
Ik ben inmiddels een stap verder en heb wat duidelijkheid. Volgens de boekjes zou de werking van het Qualityflow systeem als volgt zijn:
  • Ecostand: Systeem houdt CO2 niveau onder de 1200ppm
  • Comfortstand: Systeem houdt CO2 niveau onder de 1000ppm
Bij mij is de gemeten werking in de comfortstand als volgt
  • Bij +- 1350 ppm -> licht ventileren
  • Bij +- 1400 ppm -> gemiddeld ventileren
  • Vervolgens daalt het CO2 niveau, stopt het systeem redelijk snel met ventileren en blijft het eea stabiel op 1320 ppm
In de eco stand liggen de gemeten waarden zoals je zou verwachten ongeveer 200 ppm hoger:
  • Bij +- 1550 ppm -> licht ventileren
  • Bij +- 1600 ppm -> gemiddeld ventileren
  • Vervolgens stopt het systeem alweer met ventileren en blijft het eea redelijk stabiel op 1520 ppm
Conclusie
Het systeem zit effectief 300 - 400 ppm boven de ingestelde waarde.

In vergelijking tot de verwachting die ik er van had nog veel verder: In comfortstand had ik verwacht dat het systeem de luchtkwaliteit echt ónder het niveau van 1000 zou houden:
  • Bij +- 900 ppm -> licht ventileren
  • Bij +- 950 ppm -> gemiddeld ventileren
  • Boven de 1000 ppm --> vol vermogen ventileren
  • Nadraaien tot een niveau van +- 900
Enige wat ik nog kan bedenken is dat de Voltcraft CO2 meter wellicht behoorlijk afwijkt. Echter, die heeft een maximale afwijking van 4% dus zou er in het meest ongunstige geval 60 ppm vanaf zitten...

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Wat meet het systeem buiten? Rekent hij niet met een delta binnen/buiten?

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
Dieg000 schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:27:
In de eco stand liggen de gemeten waarden zoals je zou verwachten ongeveer 200 ppm hoger:
Bij +- 1550 ppm -> licht ventileren
Bij +- 1600 ppm -> gemiddeld ventileren
Vervolgens stopt het systeem alweer met ventileren en blijft het eea redelijk stabiel op 1520 ppm
Dit komt overeen met mijn bevindingen. Ook gemeten met een Voltcraft CO2 meter. Onderscheid tussen licht en gemiddeld ventileren heb ik echter niet kunnen maken. Leid je dit af uit de LEDjes van de Quality Flow controller?

Ik zal de komende nachten meten in de comfort stand. Ben benieuwd.

...leeg...

• Dieg000
@Señor Sjon Het systeem meet buiten niet. Ik woon aan de rand van een woonwijk, de luchtkwaliteit buiten is hier goed (ik heb wel eens 480ppm op het display van de Voltcraft gezien). Dat zou dus geen belemmering moeten zijn.

@NDF82 Dat bepaal ik met een anemometer (ik heb zo'n luchtmeter met toeter die de installateur gebruikt om het eea in te regelen).

Met licht ventileren bedoel ik 20 à 30 m3/uur. Als je met twee personen in een ruimte bent loopt het CO2 niveau dan nog steeds op. Met gemiddeld ventileren ongeveer 40 m3/uur.

De kamer is ingeregeld op 50 m3/uur, maar volgens mij kan de regelaar dit overrulen tot 75 m3/uur.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
Afgelopen nacht getest met de "comfort" stand (knopje rechtsboven).
Dit had een lagere waarde tot gevolg, +- 1350ppm in plaats van +-1550.
De komende nachten ga ik deze stand nog wat meer testen.
M'n doel is < 1000 PPM maar vraag me af of dat in de standaard configuratie haalbaar is.

...leeg...

• Dieg000
NDF82 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:13:
Afgelopen nacht getest met de "comfort" stand (knopje rechtsboven).
Dit had een lagere waarde tot gevolg, +- 1350ppm in plaats van +-1550.
De komende nachten ga ik deze stand nog wat meer testen.
M'n doel is < 1000 PPM maar vraag me af of dat in de standaard configuratie haalbaar is.

[Afbeelding]
Komt overeen met mijn bevindingen. De 200 ppm verschil tussen de eco en comfortstand is zoals het hoort. Maar beiden zo'n 350ppm hoger dan wat het zou moeten zijn. Wellicht kun je de installateur eens polsen of dat te beïnvloeden is via de software?

Ik heb de issue op de slaapkamer inmiddels getackeld door een RFT draadloze bediening wit (536-0150) te installeren. Daarmee zet ik handmatig de ventilatie in de slaapkamer op hoog. Alleen is dat natuurlijk niet de bedoeling van een systeem dat vraaggestuurd zou moeten werken.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Kan je niet ergens (desnoods via dipswitches) de debieten verhogen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

L460

@NDF82 Hoe is dit afgelopen? Nog ontwikkelingen? Of lig je nog steeds jezelf elke nacht te vergassen in de slaapkamer :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
@ThinkPad De installateur is nog aan het bepalen hoe de geluidsoverlast te verminderen. Gaat allemaal erg traag.

V.w.b. co2 niveaus is het wat stiller. We slapen voorlopig met de deur open. To be continued...

...leeg...

• blb4
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 08-09 21:54
Hoi NDF82, ben je inmiddels wat verder met je installateur over de geluidsoverlast? Er wordt nu bij mij ook een ITHO qualityflow systeem geïnstalleerd met een HRU 350 en mijn eerste bevindingen zijn gelijk: geluid van afvoerventielen (voorzien van dempers) is redelijk ok, de centrale aanvoer (op 1 meter van de HRU met daartussen alleen een demper) is veel te luidruchtig. Ook al in de eco stand.

update 20190627: Vandaag is de installatie afgerond. Hierbij is het centrale aanvoerventiel vervangen door een 200 mm ø exemplaar en zijn nu 2 demper achter elkaar (met een 180 graden bocht middenin) geplaatst. Dit scheelt gigantisch!

update 20190710: Het systeem draait nu zo'n 2 weken. geluid is redelijk onder controle, de unit zelf is nog aardig luidruchtig (als er meer dan basis/eco wordt geventileerd), ik hoop dit met de omkasting nog flink te verminderen. Ook ervaar ik dat de CO2 meting te hoog ingesteld lijkt. ik heb in slaapkamer en woonkamer een CO2 sensor (MH-Z19 in combinatie met ESP-Easy) en ik zie nog steeds waarden boven 1000/1200 ppm terwijl de WTW niet reageert. Ik heb de installateur gevraagd of e.e.a. aan te passen is en heb een extra MH-Z19 (en PMS7003 fijnstof sensor) besteld die ik zal plaatsen in Plenum en centrale inblaas om direct bij de unit te kunnen meten. Wordt vervolgd...

blb4 wijzigde deze reactie 10-07-2019 23:53 (57%)

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 06:28

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Heb je uiteindelijk nog kunnen meten in het plenum?
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True