Sinds vier maanden wonen wij in onze nieuwbouw woning. In deze woning zit een type D ventilatie systeem, de Itho Quality Flow in combinatie met een Itho HRU 350 WTW unit.
Dit systeem is geïnstalleerd door de installateur die ook de water leidingen en CV installatie heeft gemonteerd. Sinds dag één zijn er problemen waaronder:
Concrete vragen:
Dit systeem is geïnstalleerd door de installateur die ook de water leidingen en CV installatie heeft gemonteerd. Sinds dag één zijn er problemen waaronder:
- Geluid
- Er waren geen dempers geïnstalleerd waardoor er veel geluid door de aan- en afvoerbuizen te horen was. Inmiddels is er een halve meter dempingsslang tussen de WTW unit en de inblaas ventielen geplaatst. Maar nog steeds is het hinderlijk in de hoogstand. Ook "fluiten" sommige afvoer ventielen. Hier is zover ik weet niks van demping gemonteerd. En is het systeem op zolder geïnstalleerd voor de open trap. Hierdoor is het geluid van de WTW unit in de hoogstand tot beneden te horen.
- CO2 niveau
- De CO2 niveau's blijven erg hoog. Het systeem was eerst niet goed ingeregeld door de installateur, maar inmiddels is er iemand van Itho geweest. Toch blijven de CO2 waardes te hoog (1650 ppm na 7 uurtjes slapen). Dit meet ik met een Voltcraft Co2 meter.
Concrete vragen:
- Is demping ook voor afvoer kanalen mogelijk?
- Zijn er installatie instructies voor WTW units met betrekking tot geluidsoverlast? Aftimmeren is nu niet mogelijk omdat het apparaat voor de trap staat (onvoldoende ruimte).
- Zijn er limieten (met een juridische waarde) voor CO2 niveaus in een woonhuis en waar kan ik die vinden?
- Algemeen: Wat zijn jullie ervaringen met type D ventilatie systemen en hoe kom ik tot een gezond leef klimaat?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II