Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 727618

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb een vraag over het ventilatiesysteem voor onze nieuwbouwwoning.
Zelf ben ik een leek op dit gebied maar heb me al aardig ingelezen op de site van Itho maar ik zou graag onafhankelijk advies krijgen.
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en nu moeten wij een keuze maken voor een wtw HRU ecofan 3 of wtw Itho QualityFlow (co2 gestuurd).
De grote verschillen zijn, volgens mij, vooral zijn dat de Qualityflow in elke kamer co2 meet en het systeem zich hierop automatisch aanpast en de luchtstromen anders zijn.
De Itho HRU ecofan 3 is handmatig te bedienen en heeft geen co2 meters.
Op papier is de Qualityflow het betere en duurdere systeem zijn maar ik heb ook gehoord dat er nadelen aan dit systeem zijn zoals een behoorlijk geluid als het systeem zichzelf inschakeld en dan vooral s'nachts en dat er vaker storingen optreden.
Mijn vraag is dus of iemand ervaringen heeft met een van de systemen zodat wij de plussen en minnen kunnen afwegen en een goede keuze kunnen maken.
Ik hoor het graag! _/-\o_

Gr. Robert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:42
Ik woon inmiddels 1,5 jaar in een woning met QualityFlow systeem en kan je vertellen dat me die eigenlijk prima bevalt. Hij is niet perfect, maar het is wel een heel slim systeem.

Om met storingen te beginnen: ik heb er nog nooit een gehad. Er zit natuurlijk wel meer techniek in dus de kans op storingen is wel groter.

Het geluidsverschil: in principe zit er geen verschil qua geluid in de systemen (mits je altijd voldoende ventileert) want het apparaat zelf is hetzelfde. Wat vooral van belang is, is de aanleg door je installateur (weinig bochten, kanalen voldoende groot e.d.). Qua overspraak heb je met het Qualityflow ook geen last omdat alle ruimtes direct naar de regelkast gaan i.p.v. dat ze samengevoegd worden zoals bij een traditionele WTW.

Bedenk verder als het systeem opschakeld ('s nachts bijvoorbeeld) dat ook betekent dat er ook echt meer geventileerd moet worden. Dus als je gaat voor het systeem zonder CO2 meters en je zet je systeem niet harder, dan loop je dus de kans dat je een hele hoge CO2 waarde in je (slaap)kamers krijgt. Dit terwijl het Qualityflow systeem er juist voor zorgt dat dat niet kan gebeuren, het is in dat opzicht fool-proof. Het enige wat je bij dat systeem aan bediening/onderhoud moet doen is de filters vervangen/schoonmaken, de rest gaat vanzelf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betonzicht
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
@Anoniem: 727618 wat is je keuze geworden?
Ik heb net het QualityFlow systeem aangeschaft en ben bezig met de installatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-04-2022
@Tieske88 Bedankt voor je beschrijving van je ervaring met de QualityFlow. Ik overweeg ook dit systeem te kopen. Maar komende vanuit een situatie zonder enige mechanische ventilatie, louter natuurlijk (tocht en bijna altijd open ramen in slaapvertrekken) ben ik wat huiverig voor welk systeem dan ook. Kan jij nog wat meer details geven over jouw installatie?

Kan je iets vertellen over het gedrag van de kleppen in het plenum? Bij slechts 1 enkele CO2 sensor moet je (om het CO2 gehalte per ruimte te bepalen zoals geadverteerd) alle andere kleppen sluiten, dan die ene een tijd open laten dan meten en zo alle kleppen rondgaan. Werkt het zo? Hoe ervaar je de sturing van de kleppen, hoor je dat enzo?

Heb jij een centrale inblaas met overloop onder de deuren of ook per vertrek? Kan je daar nog wat over vertellen? Alsmede de totale inhoud die geventileerd wordt?

Wat kanalen heb je gebruikt? Lengtes?

Als laatste het geluid, hoor jij geluid bij en uit de ventielen? Of is het de WTW unit die lawaai maakt?

Is het systeem ook doorgemeten met een flow meter? Anders gezegd worden de beoogde m3's aan lucht echt aan en afgevoerd?

Erg bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:06
Ik ben ook erg geïnteresseerd in de ervaringen met de qualityflow. Deze staat ook op mijn lijst voor onze nieuw te bouwen woning!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:20
bassio schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:30:
Ik ben ook erg geïnteresseerd in de ervaringen met de qualityflow. Deze staat ook op mijn lijst voor onze nieuw te bouwen woning!
Ik heb reeds 2 jaar een Qualityflow. Ik kan niet anders dan tevreden zijn. Gemak dient de mens, ik zit nooit aan de knoppen / AB.

Er zijn wel een aantal zaken waar rekening mee dient worden gehouden:
  1. Totale flow is relatief laag voor een badkamer, in de meeste gevallen geen probleem aangezien de meeste badkamers een raam hebben die open kan. Kan dit niet, dan zou ik me goed laten informeren. Ik vind dat het lang duurt voordat het vocht onttrokken is. Daarentegen reageert de machine zeer snel, zodra de kraan aanstaat en het warme water komt, hoor je de machine ook optoeren.
  2. Het geluid. Ontwerp je leidingwerk zodanig dat je minimale geluidsoverlast heb, dus zorg voor een lage luchtsnelheid. De afzuigpunten hebben allemaal aansluitingen van 80 mm. Dit is in principe wel voldoende, althans ik hoor eigenlijk nooit de afzuigpunten. Het toevoerpunt is een heel ander verhaal. Ik heb deze op een diameter van 300mm zitten en dit is veel te weinig. Wij hebben nu altijd lawaai in de centrale hal, die met bijna elke kamer verbonden is. Achteraf had ik hier meer in geïnvesteerd en bijvoorbeeld 2x300 geplaatst op 2 plekken en die met elkaar verbonden in de zoldervloer oid.
  3. Het inregelen. Laat je systeem inregelen door een goede partij. Ik heb het idee ondanks dat ik zeer tevreden ben over de luchtkwaliteit dat het inregelen niet optimaal gedaan is. Dit kwam bijvoorbeeld omdat de meeste installateurs die ventielen inregelen uitgaan van een standaard van bv 80 of 100 mm en dus niet van 300 mm. Hierdoor hebben ze niet het juiste gereedschap (noem het trechter) om te meten hoeveel lucht er nu wordt toegevoerd. Dit is iets om op te letten. Wellicht laat ik de boel over bv. een jaar nog een keer inregelen tesamen met een inspectiebeurt van de kanalen of zo. Voorlopig heeft dit voor mij een wat lagere prio aangezien ik zeer tevreden ben over de luchtkwaliteit in huis en aan het geluid zijn we wel gewend.
Kortom een tevreden gebruiker en wie langs wil komen, dat kan! (kop van Overijssel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
PolderPloer! schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:00:
[...]

Ik heb reeds 2 jaar een Qualityflow. Ik kan niet anders dan tevreden zijn. Gemak dient de mens, ik zit nooit aan de knoppen / AB.
Hier hetzelfde
Het geluid. Ontwerp je leidingwerk zodanig dat je minimale geluidsoverlast heb, dus zorg voor een lage luchtsnelheid. De afzuigpunten hebben allemaal aansluitingen van 80 mm. Dit is in principe wel voldoende, althans ik hoor eigenlijk nooit de afzuigpunten. Het toevoerpunt is een heel ander verhaal. Ik heb deze op een diameter van 300mm zitten en dit is veel te weinig. Wij hebben nu altijd lawaai in de centrale hal, die met bijna elke kamer verbonden is. Achteraf had ik hier meer in geïnvesteerd en bijvoorbeeld 2x300 geplaatst op 2 plekken en die met elkaar verbonden in de zoldervloer oid. [/li]
De ervaring hier is iets anders: Vooral in de slaapkamer is de afvoer wel te horen. Mijn advies is om te zorgen dat er de eerste meter rechte buis zit (bochten leveren heel veel herrie op) en liefst een grote diameter (100-125mm) zodat de stroomsnelheid daar laag is. Ook heb je dan voldoende ruimte voor (inschuif)dempers, als het nodig is. Voor de rest van het traject is 80mm voldoende.

Met de aanvoer hebben wij ook veel problemen gehad. Uiteindelijk bleken deze te worden veroorzaakt door een haakse bocht in een hardschuim leiding direct na de hoofdunit.
Advies: Neem de handleiding serieus op dit punt: De eerste meter demperslang en rechtdoor. Indien mogelijk zelfs 2 meter demperslang. En eventueel noodzakelijke bochten met de demperslang maken en niet in hard schuim of metaal uitvoeren.
Het inregelen. Laat je systeem inregelen door een goede partij. Ik heb het idee ondanks dat ik zeer tevreden ben over de luchtkwaliteit dat het inregelen niet optimaal gedaan is. Dit kwam bijvoorbeeld omdat de meeste installateurs die ventielen inregelen uitgaan van een standaard van bv 80 of 100 mm en dus niet van 300 mm. Hierdoor hebben ze niet het juiste gereedschap (noem het trechter) om te meten hoeveel lucht er nu wordt toegevoerd. Dit is iets om op te letten. Wellicht laat ik de boel over bv. een jaar nog een keer inregelen tesamen met een inspectiebeurt van de kanalen of zo. Voorlopig heeft dit voor mij een wat lagere prio aangezien ik zeer tevreden ben over de luchtkwaliteit in huis en aan het geluid zijn we wel gewend.[/li]
Hier ook een probleem met inregelen door de vorm, maar vaak is de aanvoer zo kort dat de weerstand te verwaarlozen is en de instelling ook prima kan zonder meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
KifArU schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:29:
[...]

Hier hetzelfde

[...]

De ervaring hier is iets anders: Vooral in de slaapkamer is de afvoer wel te horen. Mijn advies is om te zorgen dat er de eerste meter rechte buis zit (bochten leveren heel veel herrie op) en liefst een grote diameter (100-125mm) zodat de stroomsnelheid daar laag is. Ook heb je dan voldoende ruimte voor (inschuif)dempers, als het nodig is. Voor de rest van het traject is 80mm voldoende.

Met de aanvoer hebben wij ook veel problemen gehad. Uiteindelijk bleken deze te worden veroorzaakt door een haakse bocht in een hardschuim leiding direct na de hoofdunit.
Advies: Neem de handleiding serieus op dit punt: De eerste meter demperslang en rechtdoor. Indien mogelijk zelfs 2 meter demperslang. En eventueel noodzakelijke bochten met de demperslang maken en niet in hard schuim of metaal uitvoeren.

[...]

Hier ook een probleem met inregelen door de vorm, maar vaak is de aanvoer zo kort dat de weerstand te verwaarlozen is en de instelling ook prima kan zonder meten.
Bij mij zit alles in de isolatie tussen de constructievloer en de zwevende cementdekvloer, ik kan dus nergens meer bij. Alles zit verbonden met standaard spirobuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-10-2023
Hallo, ik ben Frans en ik spreek geen Nederlands. Ik gebruik Google voor vertaling
Sorry als de vertaling niet perfect is.

De QualityFlow is een zeer gecompliceerd systeem, let op storingen. Ik heb veel twijfels over de manier van werken :
  • Frisse lucht komt onder de deur van elke kamer binnen. Deze oplossing is niet goed, de frisse lucht is kouder dan de omgevingslucht. Hoe zal de luchtmengeling zijn?
  • Er zit maar 1 CO2-sensor in de controller, hoe is het mogelijk om de CO2 van elke kamer te meten?
  • Er zit een kleine motor in elke klep, gecompliceerd systeem!
  • Hoe worden de HRU ECO fans beheerd?
  • De afzuigkap kan niet werken, het volume is te laag (maximaal 125 m3 / h).
  • De volumes keuken, toiletten, wasserij, badkamer zijn niet goed in ECO en COMFORT.
Wie heeft het systeem "QualityFlow" met WTW Itho HRU ECO ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-04-2021
Wij hebben in een nieuwbouw woning de QualityFlow met WTW Itho HRU ECO geinstallerd in combinatie met een PureBlue filter. De installatie is nu ruim 1 jaar in bedrijf.

De woning is goed luchtdicht (Qv10=0.45).

De RV sensor in de badkamer werk prima. Bij het douchen of gebruik van het ligbad gaat de ventilator harder draaien. Van geluidsoverlast is geen sprake.

Bij een verhoogde CO2 concentratie gaat de ventilator nauwelijks harder draaien en de installatie is niet in staat om de CO2 concentratie in een ruimte beneden de 1200 ppm te houden bij normaal gebruik. Na veel gezeur is er na maanden een monteur van Itho langs geweest. De CO2 sensor werkte prima en volgens deze monteur was het normaal dat de ventilator slechts 10% harder ging draaien bij verhoogde CO2 concentratie. In de slaapkamer moet echter 44 m3/h afgezogen worden om de CO2 concentratie beneden het comfort niveau van 1000 ppm te houden, wat dus niet lukt.

Jammer is dat de Spider niet met de HRU kan communiceren, omdat de Qualityflow de communicatie heeft overgenomen. Op de qualityflow eenheid is niet te zien wat de CO2 concentratie in de verschillende ruimtes is, hoeveel lucht er afgezogen wordt en wat de temperaturen zijn. Ook wordt niet aangegeven of de filters aan vervanging toe zijn. Een gemiste kans. Het is nu een black box zonder noemenswaardige informatie.

Ik vindt het verhaal van Itho monteur ongeloofwaardig en heb sterk de indruk dat er iets fout zit met de regeling. De service van Itho is zwaar beneden pijl. Hebben anderen dezefde ervaring?

Wij zullen bij Itho blijven aandringen om er voor te zorgen dat de installatie zijn beloften wat betreft CO2 comfort nakomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:52
Hoi Johan,

Ik heb sinds 1 week QualityFlow geïnstalleerd in m'n jaren 50 woning. Nog weinig ervaring, maar de eerste zijn in lijn met die van jou: de (ingebouwde) rv sensoren voor beide badkamers doen hun werk prima; het systeem reageert heel snel op verandering van de luchtvochtigheid. De centrale CO2 meting lijkt mij idd niet goed te reageren. Ik heb in woonkamer en slaapkamer CO2 sensoren (MH-Z19/espeasy), afgelopen nacht registreerde die meer dan 1200 ppm terwijl systeem op comfort stand stond (max 1000 ppm). Ik ga vannacht een MH-Z19 CO2 sensor in de uitblaas naar buiten leggen om daar te meten.

Ben je tevreden over het PureBlue filter? Ik heb die nog niet aangeschaft maar zit daar wel aan te denken ivm huisgenoten met (pollen)allergieën.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSchuil
Na april 2019 is er 2x een monteur van Itho-Daalderop langs geweest om het QualityFlow systeem na te kijken. Computer wordt aangesloten op het systeem, kleppen worden getest en CO2 meter wordt gecontroleerd. Ook is de IBS (In Bedrijf Stelling) procedure opnieuw uitgevoerd.

Volgens de monteur werkt alles goed, maar hij kon niet aantonen dat het systeem conform specificatie werkt! "Het is een autonoom systeem en die bepaald zelf wat het doet, ik heb daar geen invloed op en het hangt as wat er in andere ruimtes gebeurd." De monteur had er vertrouwen in dat het systeem goed werkt, maar kon dit niet aantonen.

Vandaag een test gedaan door in de woonkamer met behulp van een gasbrander de CO2 te verhogen naar 2200 PPM. Na een uur was er nog geen sterke toename van de afzuiging in de woonkamer/keuken ruimte en bleef de ventilator op een laag toerental draaien.

Ik zal dus opnieuw contact met Itho-Daalderop opnemen. Ik heb erg ontevreden over de gang van zaken. Temeer omdat het lijkt als of Itho-Daalderop ons zeurpieten vindt en eigenlijk niet geloofd dat het systeem niet naar behoren werkt. Ik ga ze vragen om een datalogger aan het systeem te hangen, zodat ze zelf kunnen zien dat het systeem niet naar behoren werkt.

Mijn dochter is allergisch voor pollen, etc. In deze nieuwe woning met PureBlue filter heeft ze daar veel minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
Vandaag weer contact gehad met Itho-Daalderop, met de Manager Service.
Deze wist mij te vertellen dat het systeem goed zou werken en dat wat hun betreft dit het einde van de lijn is. Dit terwijl het systeem aantoonbaar niet goed werkt, maar daar willen ze niet naar kijken. En aantonen dat het systeem conform de specificaties werkt willen/kunnen ze niet.
Tevens gaf Itho-Daalderop aan dat ik in deze geen partij voor hun zou zijn en dat klachten betreffende een niet goed functionerend systeem via de installateur dienen te lopen. Natuurlijk hebben we dit al eerder gedaan (een jaar geleden), maar de installateur heeft ook vastgesteld dat het systeem niet goed werkt maar heeft ook niets bereikt bi Itho-Daalderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:46
@JohanSchuil
Wat een vervelend verhaal. Heb jij zelf die 2200PPM wel gemeten? Kan je niet ergens dichterbij de hoofdunit(slang loshalen) wat CO2 inspuiten?

En idd, zou lekker ri de installateur communiceren. Die moet het oplossen wanneer jij aan kunt tonen dat het niet werkt zoals het hoort te werken. Gekke vraag mss, maar staat de remote voor de betreffende ruimte wel in de stand, "auto co2"?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
Appie Heijn, Ik heb zelf een CO2 meter aangeschaft en met behulp van een gasbrander de CO2 concentratie verhoogd tot 2200 PPM in de woonkamer/keuken ruimte. De remote stond op de COMFORT stand wat inhoud dat het systeem de CO2 concentratie tot 1000 PPM beperkt (ander type remote dan waar jij naar refereert). In de woonkamer/keuken ruimte zou dan max 150 m3/h afgezogen moeten worden, maar er is nauwelijks afzuiging waar te nemen en de HRU draait ook niet op een hoog toerental. Wij hebben de CO2 concentratie meer dan één uur op dit hoge niveau gehouden, maar de afgezogen hoeveelheid lucht bleef laag, terwijl er geen beperking was bij de aanvoer van frisse lucht.
Op vocht in de badkamer reageert het systeem wel goed, door extra af te zuigen. Je hoort de HRU dan ook sneller draaien.
Ik heb inmiddels weer contact opgenomen met de installateur. Dat had ik een jaar geleden ook al gedaan en in eerste instantie is er 2x een Itho-Daalderop servicemonteur langs geweest nadat de installateur ook had vastgesteld dat het systeem niet naar behoren werkt.
De service na Itho-Daalderop in deze is bedroevend. Nu maar weer even afwachten of er nog wat aan gedaan gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Wij hebben 2 stuks hru 300 met qualityflow hangen.

Ik deel de mening van @KifArU voor de opzet m.b.t. de buizen en demping.
Bij ons ligt alles met flexibele pijpen in de breedplaatvloer.
Die pijpen komen uit de vloer onder de plenum, en daar zit een cm of 50 dempende slang. Dat had beter langer geweest, maar dan past de HRU er haast niet meer boven.

Omdat we 2 systemen hebben zijn er 2 inblaas punten, beide in trappenhuis plafond op 2 hoog.

Wat betreft de CO2 meting, dat gebeurd met de hru-300 met 1 CO2 sensor in de HRU zelf, die zit in de luchtweg van plenum naar HRU.
De unit sampled alle ruimtes elke x minuten. Dan worden alle kleppen behalve 1 dichtgezet en zo CO2 uit die ruimte gemeten. Mijn vrouw hoorde dit klepgeluid (slechte slaapster) en we hebben alleen nog de afzuiging in de inloopkast zodat ze dit niet meer hoort.

Ik ondersteun ook de mening van @PolderPloer! over de afzuiging van de Badkamer. Er kan maar een beperkte hoeveelheid lucht door die ene 80 mm pijp. Het zou beter zijn er 2 van te maken.
Bij douchen gaat de relatieve luchtvochtigheid naar 93% en alles wordt vochtig.
Dan gaat een van de systemen waar de badkamer op zit naar 1800/1900 rpm en dan wordt het weer droger na verloop van tijd. (3 uur later is het dan nog goed 70% en de rest van huis zit achter in de 60%)

Al met al niet ontevreden, maar CO2 level heb ik niet gemeten.

Afzuigen van afzuigkap in de keuken moet je er niet mee . Geen capciteit genoeg simpelweg.
Wij hebben een plasmafilter in de afzuigkap en niet een pijp naar buiten. Veel te veel warme lucht die er dan uit gaat. Aangezien we op inductie koken geen co2 vrijkomt gaat het redelijk goed. Kook luchtjes houd je wel.

Wat betreft afzuigen, ik hoor in de nacht wel toerental van de HRU veranderen als ik naar de wc ga of heel vroeg opsta. Dan komt er toch meer co2 in een andere ruimte (wc) en veranderd hij wel de afzuiging.

Helaas is er niets af te lezen uit het systeem voor zover ik kon vinden. Ook bij Itho gaven ze aan dat er niet zo iets als een API koppeling zou komen.

De systemen zijn niet ingeregeld met een luchtmeter per afzuigpunt. Dat was niet nodig volgens de instalateur. Alleen vindt ik dat wel een sterke uitspraak. Je zou toch verwachten dat de verschillende leiding lengtes ten opzichte van elkaar gecompenseerd worden. En je moet weten hoe veel de klep open moet voor een kanaal als je zeg 50 m3/uur af wilt zuigen.

Eerst moet er een motor vervangen worden, en daarna moet systeem dan opnieuw ingeregeld worden.
De unit fibreerd, er zit onblans in de motor heeft de installateur geconstateerd.

Edit: ook maar een CO2/PM2.5 meter besteld op aliexpress. Meten is weten..

[ Voor 30% gewijzigd door jacovn op 21-10-2019 08:29 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 22:14
JohanSchuil schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:33:
Appie Heijn, Ik heb zelf een CO2 meter aangeschaft en met behulp van een gasbrander de CO2 concentratie verhoogd tot 2200 PPM in de woonkamer/keuken ruimte. De remote stond op de COMFORT stand wat inhoud dat het systeem de CO2 concentratie tot 1000 PPM beperkt (ander type remote dan waar jij naar refereert). In de woonkamer/keuken ruimte zou dan max 150 m3/h afgezogen moeten worden, maar er is nauwelijks afzuiging waar te nemen en de HRU draait ook niet op een hoog toerental. Wij hebben de CO2 concentratie meer dan één uur op dit hoge niveau gehouden, maar de afgezogen hoeveelheid lucht bleef laag, terwijl er geen beperking was bij de aanvoer van frisse lucht.
Op vocht in de badkamer reageert het systeem wel goed, door extra af te zuigen. Je hoort de HRU dan ook sneller draaien.
...
Kan het niet zo zijn dat de leiding ergens veel valse lucht trekt en daardoor eigenlijk alleen maar schone lucht aanbied?
Tijdens de IBS procedure moet alles op 75 m3/hr worden ingeregeld. Weet je of deze waardes ook zijn gehaald? Zo ja of dat de HRU ook bovenmatig hard moest werken bij bepaalde leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
Nilvo, tijdens, recentelijk heeft de Itho-Daalderop monteur opnieuw de IBS doorlopen en ieder kanaal zoog daarbij 75 m3/uur af. De kanalen kunnen geen false lucht aanzuigen, ze zijn in de betonnen vloer gestort. In de slaapkamer wordt nu de CO2 concentratie onder de 1000 PPM gehouden, maar in de woonkamer/keuken blijft het droefenis. Zelfs bij een CO2 concentratie van 2500 PPM wordt er geen 150 m3/uur afgezogen in de woonkamer/keuken ruimte. Ook als je op de zandloper drukt neemt de afgezogen hoeveelheid lucht niet toe. Itho-Daalderop wil niet testen of het systeem werkt bij hogere CO2 concentraties en wil/kan ook niet aantonen dat het systeem conform specificatie werkt. De installateur heeft ook vastgesteld dat het systeem niet naar behoren werkt en is weer in gesprek met Itho-Daalderop. We zijn nu al een jaar bezig zonder dat het probleem wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
De meter is binnen.
Na slapen was de keuken rond de 430 ppm en toen ik er 10 minuten zat te werken 600 ppm en dan doet toch de QualityFlow iets en je ziet het zakken (550, 530)
Even uit de ruimte voor 10 minuten en dan zie ik het al weer op 480 staan..
Maar na weer tijdje er zitten weer rond de 500.

Tijdens ontbijt met 4 personen naar de 600 ppm en nu ik weer een paar uur rustig zit te werken en alleen in huis ben zit het op 440 ppm

Edit:
En toen kwam de middag en de avond.
De meter centraal in de keuken gezet, even ver van 2 afzuigpunten vandaan (de ochtend sessie was onder een afzuigpunt waar mijn thuiswerkplek is)

We zijn op 1500 uitgekomen, en er lijkt weinig meer afzuiging, of althans niet voldoende te zijn.

[ Voor 68% gewijzigd door jacovn op 08-11-2019 19:44 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
We zijn inmiddels weer een paar weken verder en nog niets verder gekomen met Itho-Daalderop.Volgens Itho-Daalderop hebben zij aangetoond dat het systeem werkt, maar dat is slechts gedeeltelijk waar. Ze hebben niet aangetoond dat het systeem de CO2 concentratie beneden 1200 PPM kan houden, of een afzuigcapaciteit van 150 m3/uur in de woonkamer/keuken ruimte realiseert wanneer daar veel CO2 geprociceeert wordt.

Het ziet er naar uit dat jaconv het zelfde probleem heeft. Het lijkt er op dat Itho-Daalderop de claim dat dit systeem de ventilatie automatisch regelt zodat de CO2 concentratie beneden de 1000 of 1200 PPM blijft niet waar kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
@jacovn Welke meter heb je gebruikt? Ik vind 430 ppm voor binnen wel erg weinig (is juist goed, maar het is zo goed dat het bijna niet realistisch is). Als je vlakbij een snelweg/N-weg woont dan is 430 ppm buiten volgens mij zelfs al niet te bereiken.

Wat geeft de meter aan als je hem een halfuurtje buiten zet?

1500 ppm vind ik dan weer veel te hoog, dan lijkt het erop dat de QF weinig doet inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@ThinkPad
Een Xiaomi Mijia Lucht Detector.

Staat nu meestal in de vroege ochtend op 550 wel centraal in de keuken en de eerste meeting was onder een afzuigpunt.

Met koken zie je de fijnstof ook een enorme piek geven.
We zijn met 4 personen en de hoogste piek voor CO2 is 3000 ppm geweest. Meestal als we er zijn is het tussen de 1000-1300

Buiten geeft de meter rond de 400-410 aan. Ik woon aan de noord rand van Almere, iets minder dan kilometer van de snelweg af.

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 16-11-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deminy
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-02-2023
Goeiedag, ook wij hebben in onze bestaande woning het itho qualityflowsysteem aangelegd.

Plenum met 8 afzuigpunten en mooie grote diameters buis gebruikt (125) voor afzuig en voor inblaas (160).

Hier hetzelfde euvel: ondanks continu in comfortstand komt het co2 niveau in de slaapkamers bij lange na niet onder de 1000.
Niet gemeten met een aliexpress apparaat, maar een geijkte co2 meter van een zwitserse fabrikant.

Afgelopen week alles opnieuw laten inregelen door een installateur die dealer is van itho (Feenstra). Eerst navraag gedaan bij itho wie we moesten hebben, en zij kwamen met Feenstra als advies.

Vooraf nagevraagd of de co2 detectie softwarematig te verlagen was naar 600. Dit was volgens itho én Feenstra mogelijk.
Echter bij aankomst bleek de servicemonteur hier niet de juiste software voor mee te hebben. Balen.

1200 ppm in de normaalstand cf Bouwbesluit, maar dit betekend dat het absoluut niet slechter mag. Bouwbesluit is namelijk de ondergrens. Leuk dat ze er mee adverteren, maar in mijn opinie niet wenselijk voor een prettig binnenklimaat.

Heeft een van u ervaring met het laten verlagen van het co2 detectiepeil?
Ik lees graag uw reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
Deminy, blijft de CO2 concentratie in de slaapkamer nu wel onder de 1000 PPM?

Als je met 2 personen in de slaapkamer de CO2 onder de 600 PPM wilt houden dan moet je 3x zoveel afzuigen als dat je het onder de 1000 PPM wilt houden. Ik betwijfel of dat gaat lukken wanneer de mazimale capaciteit van één afzuigpunt 75 m3/h is en jouw slaapkamer waarschijnlijk is ontworpen voor 40 m3/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ze komen bij mijn een motor en motorhuis van de HRU-300 vervangen vanuit Itho.
Zal aan de instalateur doorgeven dat ze het systeem dan maar moeten her-inregelen. En ook vragen als de CO2 op 1200 ppm staat het op 1000 te zetten. (als dat soort dingen in te stellen zijn)

Ik weet dat je een aansluiting op de controller kunt maken, maar die mogelijkheid heeft mijn instalateur niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:29
Dit ga ik ook even volgen!
Zijn er andere merken die CO2 meten (en dat dan wel correct afvoeren indien te hoog)?

Bijkomende vraag: als te hoge CO2 wordt afgevoerd, moet er uiteraard ook verse lucht worden aangevoerd. Kan het zijn dat de CO2 van de aangevoerde lucht (ongeveer) even hoog is als de CO2 van de afgevoerde lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kwakkel schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:27:
Dit ga ik ook even volgen!
Zijn er andere merken die CO2 meten (en dat dan wel correct afvoeren indien te hoog)?

Bijkomende vraag: als te hoge CO2 wordt afgevoerd, moet er uiteraard ook verse lucht worden aangevoerd. Kan het zijn dat de CO2 van de aangevoerde lucht (ongeveer) even hoog is als de CO2 van de afgevoerde lucht?
De lucht komt van buiten, en hoewel de co2 de laatste tijd redelijk omhoog gaat, is het nog steeds een stuk lager dan de lucht binnen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/system/updates/image1s/000/002/503/xlarge/Concentratie.png?1497005123

Ik heb ook een Qualityflow en bij mij blijft de Co2 ook niet onder de 1200, misschien toch eens naar kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 03-12-2019 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanSchuil
We zijn inmiddels een jaar verder nadat we de problemen met het QualityFlow systeem gemeld hebben. De installatie is niet in staat om de CO2 concentratie in de keuken/woonkamer onder de 1200 PPM te houden. Bij hoge concentraties van boven de 2000 PPM wordt ook niet de vereiste hoeveelheid lucht van 150 m3/uur afgezogen. Itho-Daalderop zegt dat ze het systeem doorgemeten hebben en dat alles goed werkt, maar dat is niet waar. Op mijn herhaalde verzoeken om aan te tonen dat het systeem conform specificatie werkt hebben ze meerdere malen aangegeven dat ze dat niet doen en dat ze het GEVOEL hebben dat het systeem wel goed werkt. Middels metingen hebben wij aangetoond dat dit niet het geval is. Inmiddels hebben de rechtsbijstand ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:30
Matcht de capaciteit van de wtw unit wel met je woning? M.a.w. is daar door de installateur aan gerekend en is daar vervolgens de juiste wtw bij gezocht?

Als je bijvoorbeeld een unit hebt die 300 kuub doet maar je hebt 400 kuub nodig dan schiet het niet op.

Dat apparaat is dusdanig eenvoudig dat het daar bijna niet aan kan liggen. Letterlijk 2 bladblazers en een wisselaar. Als je kanalen goed gedimensioneerd zijn en je woning wordt nog niet goed geventileerd dan klinkt het gewoon of je unit onderbemeten is voor je woning. Dan kan je naar itho wijzen maar dan is er in het advies/berekentraject iets mis gegaan.

Zijn de kanalen in je woning wel op de juiste plaatsen gemonteerd, zowel inblaas als kieren onder deuren als afzuigpunten? Kan er daadwerkelijk kruislings een luchtstroom door ruimtes ontstaan of zijn aanvoer en afvoer bijna kortgesloten? M.a.w. zijn er geen ‘dode’ zones qua luchtverversing in de ruimtes?

[ Voor 61% gewijzigd door B-lex op 06-12-2019 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@JohanSchuil
Bedankt voor je verhaal. Ik heb ook een Itho HRU hangen met plenumbox, maar dit geeft me nog minder vertrouwen dan ik al had.
Naast dat de CO2 waardes dan veel te hoog zijn, bevalt het geluid van de unit zelf en de continu schakelen en geluid van de kleppen in de plenumbox, me ook niet.

Ik ga op zoek naar, wel een stille wtw unit. Echter die info is zeer slecht te vinden. (of ik zoek niet goed)
Bestaande plenumbox wil ik wel behouden, maar dan zonder de kleppen (tenzij de tweaker in me, er een eigen besturing aan kan hangen)

@B-lex
Het gaat hier duidelijk om de Co2 sensor en de werking hiervan op de wtw unit.
Die reageert gewoonweg niet goed. en bij te hoge, niet acceptabele CO2 waardes wordt de wtw unit te laat aangestuurd.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-01-2020 16:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:30
AUijtdehaag schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 19:48:
@JohanSchuil
Bedankt voor je verhaal. Ik heb ook een Itho HRU hangen met plenumbox, maar dit geeft me nog minder vertrouwen dan ik al had.
Naast dat de CO2 waardes dan veel te hoog zijn, bevalt het geluid van de unit zelf en de continu schakelen en geluid van de kleppen in de plenumbox, me ook niet.

Ik ga op zoek naar, wel een stille wtw unit. Echter die info is zeer slecht te vinden. (of ik zoek niet goed)
Bestaande plenumbox wil ik wel behouden, maar dan zonder de kleppen (tenzij de tweaker in me, er een eigen besturing aan kan hangen)

@B-lex
Het gaat hier duidelijk om de Co2 sensor en de werking hiervan op de wtw unit.
Die reageert gewoonweg niet goed. en bij te hoge, niet acceptabele CO2 waardes wordt de wtw unit te laat aangestuurd.
Is dat getest door bijvoorbeeld de CO2 sensor in de unit direct van een verhoogde concentratie CO2 te voorzien? Dus niet ergens in een ruimte, maar echt direct bij de sensor?
Of is er direct bij die sensor gemeten en wijkt die meter af van de waarde die de sensor zou moeten meten? Heb wat teruggescrolt in dit topic, misschien dat ik eroverheen heb gelezen hoor. Indien die directe methode nog niet gedaan is zou ik dat als eerste proberen. Met een goede meter naast de co2 sensor direct co2 inbrengen en dan kijken wat het toestel doet.

Ik zag wel iets met een gasbrander in de keuken, maar dat is alsnog een indirecte benadering waarmee het probleem prima met de gehele installatie te maken kan hebben ipv met de daadwerkelijke wtw unit.

Indien ja, is die dan sensor niet gewoon defect en dient de installateur die sensor te vervangen?

[ Voor 5% gewijzigd door B-lex op 06-12-2019 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSchuil
@B-lex, Itho-Daalderop heeft de capaciteitsberekening gemaakt en het ontwerp van het technisch installatiebedrijf goedgekeurd. De installateur is meerdere keren langs geweest en heeft geconstateerd dat het systeem niet harder gaat afzuigen als de CO2 concentratie oploopt. De motor gaat een klein beetje sneller draaien, maar de benodigde afzuigcapaciteit wordt niet bereikt. Bij de inbedrijfstelling is het systeem wel ingeregeld om max 150 m3/h in de woonkamer/keuken af te zuigen. Het probleem zit 'm dan ook niet in de HRU maar in de regeling van het QualityFlow systeem. Itho-Daalderop monteur is 3x langs geweest. CO2 sensor gecontroleerd (CO2 inbrengen in het plenum), regelkleppen laten bewegen, motor snelheid verhogen en opnieuw IBS fase doorlopen. Dat werkt allemaal, maar Itho-Daalderop weigert aan te tonen dat de regeling werkt. De Itho-Daalderop monteur zegt "Ik ga er van uit dat het goed werkt" en "Het systeem is autonoom, ik weet niet wanneer er hoeveel afgezogen moet worden".

Wat Itho-Daalderop betreft is alles OK en ze geven aan er niets meer aan te willen doen. Ze doen net of wij het probleem maar verzinnen. Ik ben Process Technoloog en weet echt wel waarover ik het heb als de CO2 concentratie veel te hoog is en het systeem bij lange na niet de vereiste hoeveelheid lucht afzuigt om de CO2 concentratie beneden 1200 PPM te houden.

Het vervelende is dat Itho-Daalderop een B2B bedrijf is en geen relatie aangaat met particulieren. Ze verwijzen steeds naar het installatiebedrijf, ook bij garantie, maar die laten ze vervolgens wel in de kou staan. Het installatiebedrijf doet echt wel hun best op dit probleem op te lossen, maar ze zijn van Itho-Daalderop afhangelijk. Ik kan Itho-Daalderop niet direct juridisch aanspreken en ik vindt het vervelend om de hoofdaannemer (nieuwbouw woning) juridisch aan te spreken op iets waar zij eigenlijk niets aan kunnen doen, maar als met moet....

Het is triest om te moeten constateren dat Itho-Daalderop het zo laat afweten terwijl ze het QualityFlow systeem in de brochures als iets geweldigs presenteren en er zelf een innovatieprijs mee hebben gewonnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heb je zelf een CO2 meter? Dan zou je de concentraties zelf kunnen loggen en daarmee aantonen dat het systeem niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
KappuhH, ik heb zelf een CO2 meter en de installateur heeft zelf ook geconstateerd dat de CO2 concentratie heel hoog was. Itho-Daalderop monteur wilde en demonstratie niet afwachten en is snel vertrokken met de mededeling dat hij er vertrouwen in had dat het systeem werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 12:08
Kieren onder deuren gaat vaak mis. Mensen leggen een dikke ondervloer, parket erbovenop en de deur loopt zo ongeveer klemvast over de vloer. Afhankelijk van de types ruimte waar de deur tussen zit is een spleet van tussen de 10 en 20mm helemaal niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Hier ook een itho doorberekend model. Klinkt mooier dan het is, het is de spreadhseet die ook wel op hun site te vinden is. Onze instalateur heeft het qua capaciteit ook bij itho belegd, en het zijn 2 units geworden, door het aantal afzuigpunten (15 stuks uiteindelijk) en inhoud huis.

Dit is onze slaapkamer:
Co2 slaapkamer

Het is niet een geijkte meter, maar je kunt zien dat het ver boven de 1000/1200 ppm zit in de avond, gedurende de nacht wat zakt en overdag als er niemand is weer terugzakt naar 400 (daaraan zie je al dat het ding niet helemaal goed meet)

Onze slaapkamerdeur staat helemaal open, dus een 230 cm spleet zeg maar. Met de deur dicht is het 30 mm onder de deuren op de slaapverdieping. Badkamer is wat minder met 15 mm en daar hoor je de lucht flow als het vocht afzuigen is.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 07-12-2019 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jacovn Wat bedoel je met
en overdag als er niemand is weer terugzakt naar 400 (daaraan zie je al dat het ding niet helemaal goed meet)
400 ppm is een hele normale waarde hoor, als er niemand thuis is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MPdxjLkLCS2vfKnW3Kej8B4E/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:03:
@jacovn Wat bedoel je met
[...]

400 ppm is een hele normale waarde hoor, als er niemand thuis is.
[Afbeelding]
Ik dacht dat we buiten al boven de 400 zitten, en hij zakt meestal tot 400 precies, en dat is wel vreemd. Maar al zit het ding er 50 ppm naast, het gaat om de uit zwenkingen en de pieken van 2000 ppm.

Als de qualityflow er adequaat op zou reageren was het nooit zo hoog. Je verwacht dat een klep een paar tikjes verder open gaat en de luchtflow iets toeneemt.

Als ik jouw grafiek zie lijkt hij wel op 1000 ppm te regelen.

Wij liggen wel met zijn 2-en in de slaapkamer, en de jongste dochter zit na bad/douche even bij ons op bed voor haar borstelen en nog wat fruit eten voordat ze slapen gaat. De oudste dochter zit er ook nog wel eens even bij en dan gaat het wel omhoog met 4 personen.

[ Voor 20% gewijzigd door jacovn op 08-12-2019 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jacovn er wordt hier niets geregeld.
Ik heb de stekker van de controller eruit getrokken. Ik werd iets te vaak wakker van de hoorbare kleppen.
Lagere co2 waarden dan bij jou komt waarschijnlijk door het enkel glas en raam op een kiertje. En aantal personen uiteraard.
Weinig isolatie heeft ook zijn voordelen :-)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-12-2019 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
@AUijtdehaag het gaat hier over een systeem waarvan Itho-Daalderop claimt dat het automatisch de ventilatie zodanig regelt dat de CO2 concentratie niet boven de 1000 of 1200 PPM komt, maar dat het QualityFlow systeem deze claim niet waar maakt en dat ze doen alsof de klant gek is en het volledig laten afweten als je klachten hebt.

Redelijkerwijs mag je verwachten dat een leverancier kan aantonen dat een systeem werkt conform specificatie! Maar Itho-Daalderop kan/wil dat niet.

Als ik een elektrische-auto koop die een actieradius van 400 km heeft en in de praktijk sta ik na 100 km stil, dan zeg ik ook niet laat maar zitten, ik pak de fiets wel. :-)

Natuurlijk kun je het raam open doen en voor de vogeltjes stoken, maar dan had ik ook geen geld hoeven uitgeven voor een energie-zuinig systeem. Als een fabrikant iets levert dan niet conform de specificatie werkt en hij weigert daar iets aan te doen, maar gaat wel door met de verkoop van die systemen, dan is er iets goed mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@JohanSchuil ik ga het ook wel aankaarten bij de instalateur/itho.
Eerst zit ik al maanden te wachten op een nieuwe ventilator en ventilatorhuis. In een van de units zit een braam op ventilatiehuis en loopt de motor niet trillingvrij. Resultaat is vrij irritante brom. Kon het goed vergelijken omdat er 2 dezelfde units naast elkaar hangen.

Nu blijken ze de HRU-300 in batches te maken en ze hadden wel een motor, maar geen behuizing op voorraad. Of althans zo is het verhaal wat ik te horen krijg.

Daarna moet de afregel procedure opnieuw doorlopen worden. Dit keer zal ik maar vragen of de Itho monteur het doet met anemo meter ding om de hele procedure volgens boekje te doen.
Ook gelijk maar vragen op welke grenswaarde qua ppm het ding stuurt. Daarna maar meten en waarschijnlijk zelfde proces als jou, klagen en geen reactie krijgen.

Nog een ander nadeel aan de HRU-300:
Volgens de reclame is het ding op verschillende manieren op te hangen, dat kan ook, bij ons hangt er een omgekeerd (als in achter en voorkant) aan de muur.

De filters vervangen lukt bij 1 wel, en bij de ander niet. Dus de instalatuur moet komen en de unit openschroeven en dan kunnen we samen filters vervangen. Dat wil hij natuurlijk niet elke keer doen, dus hij komt een hele dag langs om een unit om te draaien en de routering van bijna alle buizen te verleggen..

Bij een HRU-350 schijnt het pad van de filter recht te zijn. Bij de HRU-300 zit er een knik in op 2/3 van de afstand. Heb je die knik aan de voorkant (op 1/3) dan kun je het filter er wel in krijgen met wat voorzichtig heen en weer bewegen. Als de knik echter op de achterste 2/3 zit dan lukt dat niet doordat die filter slap is en je hem niet het “knikje” om kunt duwen.

Ik twijfel echt of ze het filter er ooit zelf in hebben gedrukt van de “verkeerde” zijde..

[ Voor 36% gewijzigd door jacovn op 08-12-2019 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
Tijdens de IBS-Fase 4 wordt de CO2-concentratie gedurende 2,5 minuten in elke afzonderlijke ruimte gemeten.De installatie gaat na de laatste meting naar de automatische stand waarbij de groene led continu blijft branden.

Het is dus duidelijk hoe de CO2 tijdens IBS-Fase 4 wordt gemeten. Maar het is mij niet duidelijk hoe de CO2 concentratie tijdens bedrijf wordt gemeten. Als dat op dezelfde manier gaat, dan zou er bij 12 aansluitingen in een half uur slechts 2.5 minuten in iedere ruimte afgezogen worden, en als zich dat steeds herhaald, dan wordt er in één uur slechts 5 minuten afgezogen, hetgeen niet het geval is.

Dus hoe wordt de CO2 tijdens bedrijf wel gemeten zodat de juiste hoeveelheid per ruimte wordt afgezogen bij gewijzigde CO2 productie in die ruimten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
JohanSchuil schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:52:
Tijdens de IBS-Fase 4 wordt de CO2-concentratie gedurende 2,5 minuten in elke afzonderlijke ruimte gemeten.De installatie gaat na de laatste meting naar de automatische stand waarbij de groene led continu blijft branden.

Het is dus duidelijk hoe de CO2 tijdens IBS-Fase 4 wordt gemeten. Maar het is mij niet duidelijk hoe de CO2 concentratie tijdens bedrijf wordt gemeten. Als dat op dezelfde manier gaat, dan zou er bij 12 aansluitingen in een half uur slechts 2.5 minuten in iedere ruimte afgezogen worden, en als zich dat steeds herhaald, dan wordt er in één uur slechts 5 minuten afgezogen, hetgeen niet het geval is.

Dus hoe wordt de CO2 tijdens bedrijf wel gemeten zodat de juiste hoeveelheid per ruimte wordt afgezogen bij gewijzigde CO2 productie in die ruimten?
Wilde gok. Er wordt opgeslagen hoeveel CO2 in hele huis is en per ruimte bij een sample sessie.
Als dan in bedrijf meer CO2 meet zal je een nieuwe sample sessie moeten doen waarbij je de ruimte vind met meer CO2 dan de vorige keer. Daar pas je de klep op aan voor die buis en je berekend nieuw toerental. (Wellicht andere buizen iets dicht omdat er meer afgezogen wordt)
Dan zou je dan weer een nieuwe basis situatie hebben.
Ik neem aan dat die sample sessies op een vast interval gebeuren, en dus als ergens CO2 stijgt.

Er is in ieder geval maar 1 CO2 sensor, die zit in de HRU unit in de aanzuigbuis, en niet in de plennum zoals de vocht sensor,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
@jacovn dat zou kunnen, maar als dat zo zou zijn dan wordt er in de ruimte waar de CO2 productie is toegenomen bijna 30 minuten niet afgezogen en als het systeem dan opnieuw ingesteld, dan is ondertussen de CO2 concentratie in die ruimte weer extra opgelopen en moet het hele spel weer opnieuw gebeuren.

Ik ben van plan om de deksel van het plenum te vervangen door een plexiglas plaat, zodat ik kan zien wat er met de kleppen in het plenum gebeurt. Mogelijk moet ik ook maar een lucht debiet meter aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
@jacovn volgens de montage handleiding onder 3.9 staat dat de CO2 sensor in het plenum zit.
Wel bij de afvoer en niet bij de individuele aanvoeren zoals de RV sensor.
a) Klik de CO2-sensor in de daarvoor bestemde
montagebeugel in het plenum.
b) Breng de kabel door de kabeldoorvoer naar buiten.
c) Sluit de kabel met de klik-connector voorzichtig aan
op de regelaar in aansluiting 2 (zie tekening
Aansluiting RV (1) en CO2 (2) op regelaar).
d) (Wandplenum) Berg de kabel van de CO2-sensor op
in de sleuven van de geluiddemper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik weet alleen hoe het bij een HRU-300 is en daar zit hij in de HRU unit. Wellicht hebben ze het veranderd met deze serie ?

Dat met een plexiglas plaat is wel goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
@jacovn OK , ik heb een HRU350 + QualityFlow

https://www.ventilatielan...andflow_3801261946193.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:14

Seafarer

XXX

Regel 1 bij metingen aan lucht kwaliteit:

Als je iets hebt wat elektronisch regelt dan moet je dit controleren met een ander apparaat.

Ik kan jullie adviseren om een CO2 logger aan te schaffen ter controle van je andere CO2 apparatuur.
Hebben jullie ook gezamenlijk bewijs voor Itho dat het niet functioneert.

Ik ben blij dit te lezen want ik loop al een tijdje te puzzelen om er ook een te plaatsen. Maar nu even niet.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieg000
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:23
Ik kan de problemen van @JohanSchuil en @jacovn bevestigen. Ik heb het systeem zelf geïnstalleerd en Itho Daalderop Qualityflow is de grootste miskoop in mijn leven geweest. In het kort:
  • Qualityflow systeem zuigt pas af bij waarden die 300 à 400 PPM hoger liggen dan de ingestelde stand. In comfortstand pas bij 1350 PPM. Voor details zie mijn post in: Dieg000 in "WTW systemen: Hoe bepaal je een correcte installatie?"
  • Als tussenoplossing heb ik een aparte RFT ruimtebediening geïnstalleerd voor de slaapkamer, zodat ik voor het slapen gaan de ventilatie handmatig op hoog kan zetten. Voor beneden gebruik ik de RFT basisbediening. De twee bedieningen hebben maanden goed gewerkt, maar geven nu ineens (zonder dat er iets anders is gewijzigd) conflicten met elkaar. De keuken/woonkamer en slaapkamer kunnen nu ineens niet meer gelijktijdig in de hoogstand ventileren.
  • Sinds een paar dagen reageert de vochtsensor in de badkamer (enige onderdeel wat altijd wél goed werkte) ook niet meer naar behoren
Ik heb een eigen anemometer en heb het een en ander ondertussen zo'n 20 keer volledig gereset en ingeregeld. Er ontstaan elke keer andere (en nieuwe) issues. Naar mijn idee is de regelaar defect. Echter, omdat ik het eea niet via een installateur heb aangeschaft in principe geen recht op garantie... :'(

Met de ledjes, slechts één bedieningsknop en het ontbreken van een display is het inregelen en achterhalen van issues erg lastig, en eigenlijk ook niet meer van deze tijd. Een innovatief systeem zou ik het iig niet noemen.

2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11-2023
jacovn schreef op zondag 8 december 2019 @ 12:00:
[...]
Er is in ieder geval maar 1 CO2 sensor, die zit in de HRU unit in de aanzuigbuis, en niet in de plennum zoals de vocht sensor,
Bij de HRU eco 350 zit er geen CO2 sensor in de WTW. Deze wordt in het plenum geklikt en is onderdeel van de basisset waar de regelaar en afstandsbediening in zit.
Ik lees dat het systeem bij jullie niet werkt, maar wil toch graag mijn positieve geluid ook laten horen. Bij mij houdt het systeem super netjes de CO2 onder de 1000 ppm. Ik moet de CO2 meter nog eens een nachtje naar de slaapkamer verplaatsen om te checken hoe de waarde daar is, maar ik kan wel horen (als ik m'n oor op het ventiel in de slaapkamer leg) dat deze afzuigt als daar mensen aanwezig zijn.
Ben benieuwd wat voor afzuigkanalen jullie hebben. Is er tussen einde kanaal en het plenum ook een geluidsdemper geplaatst? Dat scheelt qua geluid enorm. En het inblaaskanaal is ook voldoende groot (=>150mm)? En er moet ruim voldoende ruimte onder de deuren zijn. Ik heb een deur tussen inblaas en de gang naar de slaapkamers, daar volstaat een spleet niet (7cm nodig) maar moet ik gat in de deur zagen met een rooster. Voorlopig staat de deur nog altijd op een kier en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Dieg000 schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:51:
Ik kan de problemen van @JohanSchuil en @jacovn bevestigen. Ik heb het systeem zelf geïnstalleerd en Itho Daalderop Qualityflow is de grootste miskoop in mijn leven geweest. In het kort:
  • Qualityflow systeem zuigt pas af bij waarden die 300 à 400 PPM hoger liggen dan de ingestelde stand. In comfortstand pas bij 1350 PPM. Voor details zie mijn post in: Dieg000 in "WTW systemen: Hoe bepaal je een correcte installatie?"
  • Als tussenoplossing heb ik een aparte RFT ruimtebediening geïnstalleerd voor de slaapkamer, zodat ik voor het slapen gaan de ventilatie handmatig op hoog kan zetten. Voor beneden gebruik ik de RFT basisbediening. De twee bedieningen hebben maanden goed gewerkt, maar geven nu ineens (zonder dat er iets anders is gewijzigd) conflicten met elkaar. De keuken/woonkamer en slaapkamer kunnen nu ineens niet meer gelijktijdig in de hoogstand ventileren.
  • Sinds een paar dagen reageert de vochtsensor in de badkamer (enige onderdeel wat altijd wél goed werkte) ook niet meer naar behoren
Ik heb een eigen anemometer en heb het een en ander ondertussen zo'n 20 keer volledig gereset en ingeregeld. Er ontstaan elke keer andere (en nieuwe) issues. Naar mijn idee is de regelaar defect. Echter, omdat ik het eea niet via een installateur heb aangeschaft in principe geen recht op garantie... :'(

Met de ledjes, slechts één bedieningsknop en het ontbreken van een display is het inregelen en achterhalen van issues erg lastig, en eigenlijk ook niet meer van deze tijd. Een innovatief systeem zou ik het iig niet noemen.
Maar is het systeem nu dan ruk/defect of is het gewoon niet goed ingesteld?

Ik heb het systeem ook en het bevalt mij erg goed. De Co2 sensor is wat traag waardoor dit wel eens wat oploopt in een ruimte maar voor de rest heb ik 0,0 problemen er mee.
En als de Co2 wat oploopt ervaar ik geen merkbare hinder daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
falconz schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:33:
[...]

Ik heb een deur tussen inblaas en de gang naar de slaapkamers, daar volstaat een spleet niet (7cm nodig) maar moet ik gat in de deur zagen met een rooster. Voorlopig staat de deur nog altijd op een kier en dat gaat prima.
Dat moet toch anders op te lossen zijn(geweest) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieg000
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:23
Ernemmer schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:38:
[...]

Maar is het systeem nu dan ruk/defect of is het gewoon niet goed ingesteld?

Ik heb het systeem ook en het bevalt mij erg goed. De Co2 sensor is wat traag waardoor dit wel eens wat oploopt in een ruimte maar voor de rest heb ik 0,0 problemen er mee.
En als de Co2 wat oploopt ervaar ik geen merkbare hinder daarvan.
Het systeem is volgens het bestek geïnstalleerd en ingeregeld via de installatiehandleiding (gebruikmakend van een geijkte anemometer).

Een aanhoudend probleem zijn de te hoge CO2 waarden. Aangezien diverse gebruikers dat probleem ervaren, heb ik het gevoel dat het inherent is aan Qualityflow. Als ik de CO2 waarden niet extern zou meten zou ik er waarschijnlijk ook geen "hinder" van ondervinden, maar ik wil de CO2 waarde in mijn woning in principe niet boven de 1000 hebben. 1200 is de bovengrens volgens het bouwbesluit, dus 1350 a 1400 is gewoon niet acceptabel.

Het rotte aan het systeem is dat zaken die eerst werken (zoals afstandsbedieningen, vochtsensor), zonder dat er enige wijzigingen aan het systeem zijn gedaan, van de een op de andere dag niet meer werken.

De beperkingen van de regelaar (geen display of errormeldingen) zorgen ervoor dat het in dat geval erg lastig is te achterhalen waarom die problemen ontstaan.

2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Dieg000 schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:28:
[...]

Het rotte aan het systeem is dat zaken die eerst werken (zoals afstandsbedieningen, vochtsensor), zonder dat er enige wijzigingen aan het systeem zijn gedaan, van de een op de andere dag niet meer werken.

De beperkingen van de regelaar (geen display of errormeldingen) zorgen ervoor dat het in dat geval erg lastig is te achterhalen waarom die problemen ontstaan.
Elektronica die kapot gaat op iets wat de fabrikant ook niet voorzien had is heel moeilijk te traceren.
Als men het niet verwacht wordt er ook geen error message in geprogrammeerd.

Eigenlijk is er maar een test oplossing, de hele elektronica vervangen. Of tijdelijk vervangen door een ruil unit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deminy
Even een update: 3 weken geleden de metalen voorplaat van het plenum vervangen door een transparante plaat. Gewoon van de bouwmarkt, 10 minuten werk. Op maat zagen, 6 gaatjes boren, strookje compriband langs de randen tegen luchtlekken en klaar. Hierdoor krijg je een hele goede indruk van hoe het systeem nou werkt. En...... het werkt inderdaad. Er wordt afwiselend 1 afzuigpunt gemeten en vervolgens alle afzuigpunten in meer of mindere mate afgezogen (nav de eerder gedane meting), vervolgens weer 1 afzuigpunt gemeten enzovoort.
Vorige week is een monteur van Feenstra langsgeweest. Hij kwam uit de buurt van rotterdam, maar moest helemaal voor ons naar de kop van Noord Holland komen. Omdat hij de enige was met de juiste software. Vervolgens heeft hij alle afzuigpunten 1 voor 1 softwarematig ingesteld op 650 ppm. En nog wat andere dingen ingeregeld. 2 uurtjes bezig geweest inclusief een kop koffie en alles werkt nu perfect. Af en toe toert hij behoorlijk op, zoals afgelopen zondag toen er een paar uur 6 mensen in de woonkamer waren. Maar na verloop van tijd als alle co2 weer weggeventileerd is dan is hij bijna geruisloos.
Kortom na maanden medderen dik tevreden.
De wtw unit hangt op zolder open in de ruimte, dus ik ga er nu wel een geisoleerde wand omheen bouwen. De zolder staat in open verbinding met de overloop en hal en de wtw unit is bij het hoge optoeren nu wel goed hoorbaar, vandaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deminy
falconz schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:33:
[...]

Bij de HRU eco 350 zit er geen CO2 sensor in de WTW. Deze wordt in het plenum geklikt en is onderdeel van de basisset waar de regelaar en afstandsbediening in zit.
Ik lees dat het systeem bij jullie niet werkt, maar wil toch graag mijn positieve geluid ook laten horen. Bij mij houdt het systeem super netjes de CO2 onder de 1000 ppm. Ik moet de CO2 meter nog eens een nachtje naar de slaapkamer verplaatsen om te checken hoe de waarde daar is, maar ik kan wel horen (als ik m'n oor op het ventiel in de slaapkamer leg) dat deze afzuigt als daar mensen aanwezig zijn.
Ben benieuwd wat voor afzuigkanalen jullie hebben. Is er tussen einde kanaal en het plenum ook een geluidsdemper geplaatst? Dat scheelt qua geluid enorm. En het inblaaskanaal is ook voldoende groot (=>150mm)? En er moet ruim voldoende ruimte onder de deuren zijn. Ik heb een deur tussen inblaas en de gang naar de slaapkamers, daar volstaat een spleet niet (7cm nodig) maar moet ik gat in de deur zagen met een rooster. Voorlopig staat de deur nog altijd op een kier en dat gaat prima.
Aanvulling op bovenstaand bericht: de monteur die bij mij langs is geweest gaf de complimenten over de aanleg. Hij vertelde dat hij helaas heel vaak installaties tegen kwam die minder goed waren aangelegd, wat meteen het systeem ten negatieve beinvloed: kleine buisdiameters, veel bochten etc etc.

Euvel met de co2 sensor is inderdaad dat deze in het plenum meet en daar in gesteld is op 1200 en 1000 ppm.
Hij meet dat ook echt in het plenum, ik heb het met eigen ogen gezien op de aangesloten laptop. Maar in het plenum is het vermengd met lucht van andere kleppen die net niet helemaal dicht gaan tijdens het meten. Ik heb een plexiglas plaat op het plenum zodat ik dus precies kan zien wat er gebeurd, vandaar.

Mijn advies: laten inregelen door Feenstra, wel goed uitleggen en zeggen dat je de monteur met de nieuwste versie van de software wil.
Wat ik ook heb begrepen van de monteur is dat het systeem nu 10 jaar bestaat en dat het in de loop der jaren steeds verbeterd is. Dat betekend wel dat de oudere types, ondanks dat ze er aan de buitenkant hetzelfde uit zien, een oudere aansturingsunit (op het plenum) hebben die niet/ minder goed in te regelen is.

Als tip gaf hij mee: indien na verloop van tijd het apparaat vreemd gaat doen, en opeens veel meer of minder gaat afzuigen dan gebruikelijk, dan ligt het 9 van de 10 keer aan een kapotte sensor voor de luchtvochtigheid die op de klep van de badkamer zit, en het hele systeem in de war schopt.

Doe je voordeel met deze info.

[ Voor 5% gewijzigd door Deminy op 17-12-2019 06:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
@Deminy dat klinkt hoopvol..

Hier de HRU-300 met de CO2 sensor

Hru300 co2

Zit in linker gat wat de invoerbuis is. Is rood van kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deminy
jacovn schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 06:50:
@Deminy dat klinkt hoopvol..

Hier de HRU-300 met de CO2 sensor

[Afbeelding: Hru300 co2]

Zit in linker gat wat de invoerbuis is. Is rood van kleur.
Als ik vanavond tijd heb zal ik even een foto posten van mijn opstelling: hru350 met plenumbak vv transparante voorplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
Deminy schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 06:33:
Mijn advies: laten inregelen door Feenstra, wel goed uitleggen en zeggen dat je de monteur met de nieuwste versie van de software wil.
Feenstra is dus een systeem komen aanpassen dat ze niet zelf aangelegd hebben? Wil je iets zeggen over de kosten voor deze service van Feenstra? En heeft de monteur ook nog de ventielen op luchtsnelheid ingeregeld?
Die mod met de plexiglasplaat ga ik ook nog eens doorvoeren, al is het alleen maar omdat het een mooi stukje techniek is wat dan inzichtelijk wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deminy
falconz schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:33:
[...]

Feenstra is dus een systeem komen aanpassen dat ze niet zelf aangelegd hebben? Wil je iets zeggen over de kosten voor deze service van Feenstra? En heeft de monteur ook nog de ventielen op luchtsnelheid ingeregeld?
Die mod met de plexiglasplaat ga ik ook nog eens doorvoeren, al is het alleen maar omdat het een mooi stukje techniek is wat dan inzichtelijk wordt :)
Yep Feenstra heeft de installatie niet geplaatst maar nu wel ingeregeld.
Hij heeft de luchtsnelheid bij de ventielen gecontroleerd en dat was al correct ingeregeld.
Factuur moet ik nog ontvangen.

Nb hoe moet ik een foto plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
Vandaag Plexiglas plaat geplaatst. Wat ook opviel is dat de monteur va Itho-Daalderop de aansluiting van de keukenafzuiging naar de aansluiting van de Wasemkap op de regelaar heeft verplaatst en de aansluiting van de Woonkamerafzuiging naar de keuken op de regelaar heeft verplaatst. Als ik op de handbediening op de wasemkap knop druk, dat gaat de corresponderende klep helemaal open en gaat het toerental naar een hogere stand. Volgens de installatiehandleiding zou er dan 125 m3 per uur afgezogen moeten worden, maar die hoeveelheid wordt niet gehaald. Ik heb een Vleugelradanemometer, de Testo-417 besteld om te kunnen meten hoeveel lucht er wel wordt afgezogen. Als ik op de zandloper druk dan zou de klep Keuken en woonkamer helemaal open moeten gaan, maar er gaat slechts één klep open, omdat de woonkameraansluiting op de regelaar nergens mee verbonden is. Het toerental van de ventilator blijft ver onder het toerental dat 2 jaar geleden werd gehaald. Het ziet er naar uit dat de Itho-Daalderop monteur er een rommeltje van gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het is eigenlijk te gek voor woorden dat je zelf CO2 en Luchtstroom meter moet kopen om je installatie te kunnen controleren.
Ik heb mijn instalateur maar gevraagd een monteur van itho te laten komen die het systeem ook af kan stellen met CO2 grenzen zoals hierboven beschreven als ze de motor gaan vervangen. Daarbij ook een link naar die post gezet. Betwijfel of hij het leest.

[ Voor 50% gewijzigd door jacovn op 17-12-2019 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
De service van Itho-Daalderop is bijzonder slecht. Als het systeem niet goed werkt dan komen ze je rustig vertellen dat alles OK is en dat ze het "GEVOEL" hebben dat het systeem goed werkt, maar aantonen dat het goed werkt willen ze niet. Omdat het Technisch Installatie bureau (onderaannemer van het bouwbedrijf die de nieuwbouwwoning heeft gebouwd) geen dealer is van Itho-Daalderop laat Itho-Daalderop dit bedrijf ook in de kou staan. Itho-Daalderop durft te beweren dat het een probleem tussen de oren is i.p.v. een probleem met hun systeem. De kosten van CO2 meter en luchtstroommeter verreken ik met het openstaande bedrag bij de aannemer. Ik ben ook van plan om Feenstra te benaderen om te kijken wat zij kunnen betekenen in deze.

Eerder heb ik ook problemen met een Itho-Daalderop combiketel in een andere woning. De druksensor ging binnen 2 jaar kapot en Itho-Daalderop wilde de vervangingskosten niet vergoeden, omdat de ketel door een bedrijf geïnstalleerd was die geen erkend Itho-Daalderop dealer was.

Dus als je Itho-Daalderop apparatuur wilt laten installeren, zorg er dan voor dat dit door een Itho-Daalderop erkende dealer gedaan wordt, dan heb je misschien nog iets van service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
Deminy schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:21:
[...]
Yep Feenstra heeft de installatie niet geplaatst maar nu wel ingeregeld.
Hij heeft de luchtsnelheid bij de ventielen gecontroleerd en dat was al correct ingeregeld.
Factuur moet ik nog ontvangen.
Nb hoe moet ik een foto plaatsen?
Als je een bericht quote staat er bovenaan: voeg afbeelding toe via fotoalbum. Als nieuwe gebruiker moet je dat even activeren, en vervolgens kun je foto's daar uploaden en direct een link naar de foto kopiëren en plakken in het bericht. Of je kunt een externe foto upload site gebruiken maar snelst werkt via fotoalbum... Ben wel benieuwd naar jouw installatie. Hoe vaak checkt hij een nieuw ventiel op co2-waarde? Jij kunt dat nu mooi zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deminy
falconz schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:08:
[...]

Als je een bericht quote staat er bovenaan: voeg afbeelding toe via fotoalbum. Als nieuwe gebruiker moet je dat even activeren, en vervolgens kun je foto's daar uploaden en direct een link naar de foto kopiëren en plakken in het bericht. Of je kunt een externe foto upload site gebruiken maar snelst werkt via fotoalbum... Ben wel benieuwd naar jouw installatie. Hoe vaak checkt hij een nieuw ventiel op co2-waarde? Jij kunt dat nu mooi zien...
Thanx, maar blijkbaar heb ik niet voldoende “karma” ik ga het proberen via een foto uploadsite.

Als antwoord op je vraag: ik heb niet met en stopwatch ernaast gestaan maar ik schat in dat er ongeveer 1 minuut op co2 waarde wordt gemeten, vervolgens een paar minuten afzuiging van alle ventielen, vervolgens weer een ventiel, etc etc, tot hij weer opnieuw bij ventiel 1 is en opnieuw de co2 meet en hiermee bepaald hoever het ventiel dan open mag staan en vervolgens weer de hele riedel overnieuw.
Ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk overkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deminy
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/a8ul8z36k.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wav62u1st.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
Deminy schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:14:
[...]
Thanx, maar blijkbaar heb ik niet voldoende “karma” ik ga het proberen via een foto uploadsite.
Als antwoord op je vraag: ik heb niet met en stopwatch ernaast gestaan maar ik schat in dat er ongeveer 1 minuut op co2 waarde wordt gemeten, vervolgens een paar minuten afzuiging van alle ventielen, vervolgens weer een ventiel, etc etc, tot hij weer opnieuw bij ventiel 1 is en opnieuw de co2 meet en hiermee bepaald hoever het ventiel dan open mag staan en vervolgens weer de hele riedel overnieuw.
Ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk overkomt.
Gaaf, zo'n plastic plaat zou Itho standaard moeten leveren :)
Ik heb 9 ventielen, met het door jou geschetste interval (1 minuut meten en ca 3 minuten afzuigen) betekent het dus dat je dik een half uur verder bent voor het rondje opnieuw gemaakt wordt. Dat verklaart ook waarom het dus even kan duren voordat het systeem qua CO2-niveau reageert.
Als ik het zo lees zou, indien de wtw voldoende capaciteit voor het huis heeft en de kanalen de juiste afmeting hebben, iedere qualityflow gewoon goed ingeregeld moeten kunnen worden. Itho zou een dergelijke service moeten aanbieden (waar mensen gewoon voor kunnen betalen), of in ieder geval verwijzen naar een expert zoals die ene installateur van Feenstra in dit geval. Jammer dat bedrijven niet meer inzetten op het werken aan een positief beeld, volgens mij helpt dat op de lange termijn alleen maar aan nieuwe klanten. Nog mooier zou zijn als Itho de config software aan tweakers beschikbaar stelt, want dat kunnen we natuurlijk prima zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
falconz schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:54:
[...]

Als ik het zo lees zou, indien de wtw voldoende capaciteit voor het huis heeft en de kanalen de juiste afmeting hebben, iedere qualityflow gewoon goed ingeregeld moeten kunnen worden. Itho zou een dergelijke service moeten aanbieden (waar mensen gewoon voor kunnen betalen),
Als ik het zo lees, zou Itho gewoon moeten zorgen dat de installateurs duidelijke instructies krijgen over hoe de systemen moeten worden ingeregeld. Toch te gek dat je daar als klant afzonderlijk voor zou moeten gaan betalen? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
Kwakkel schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:34:
[...]
Als ik het zo lees, zou Itho gewoon moeten zorgen dat de installateurs duidelijke instructies krijgen over hoe de systemen moeten worden ingeregeld. Toch te gek dat je daar als klant afzonderlijk voor zou moeten gaan betalen? 8)7
Als het systeem door een Itho installateur is geïnstalleerd mag je dat zeker verwachten. Maar ik denk dat een groot deel niet door een Itho installateur is aangelegd. En dan zou een "eindservice" wel prettig zijn, in plaats van zeggen dat je er nix meer aan kunt/wilt doen...

• Kwakkel
Dan lijkt het me nog beter om er op een of andere manier voor te zorgen dat je alleen toestellen verkoopt aan gekwalificeerde installateurs die weten hoe ze alles moeten configureren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik had nog een "spare" klep.
Even open gemaakt om te kijken wat voor type het was. Gaat erg makkelijk trouwens.
Is een stappenmotor van SAIA.
Pagina 81/82/83 Type SAIA UCD2
Ik heb weer wat uit te zoeken tijdens de kerstvakantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nmydzkfnV5ZkVIxX3qEc4CFm/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/exsL3R6m4nh1zK8QoGPBMZjA/thumb.jpg

Edit: stepper motor driver TB6600 is besteld (icm een nodemcu). Lekker knutselen.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hoeveel gedoe zou het zijn om die stappenmotors en een paar co2 meters aan een arduino te knopen om zelf aan de slag te gaan?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
flippy schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 00:05:
hoeveel gedoe zou het zijn om die stappenmotors en een paar co2 meters aan een arduino te knopen om zelf aan de slag te gaan?
Als je zelf aan de slag gaat kun je ook beter een CO2 sensor per afzuigkanaal plaatsen. Ook moet je nog even uitzoeken hoe je de afzuiging aanstuurt, dat zal niet zo'n probleem zijn.

Wat de control logic betreft; klep opensturen als de CO2 concentratie te hoog wordt. Blijft deze dan nog te hoog, dan het toerental van de ventilator verhogen. Als de CO2 concentratie bij geheel geopende klep OK is, dan toerental verlagen en als concentratie nog steeds OK is, dan klep knijpen.

Oja, niet de RV sensor vergeten!

Nu nog een afstandsbediening die je laat kiezen uit verschillende programma's en je hebt iets dat veel beter is dan wat er op de markt te krijgen is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
JohanSchuil schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:47:
[...]

Als je zelf aan de slag gaat kun je ook beter een CO2 sensor per afzuigkanaal plaatsen. Ook moet je nog even uitzoeken hoe je de afzuiging aanstuurt, dat zal niet zo'n probleem zijn.

Wat de control logic betreft; klep opensturen als de CO2 concentratie te hoog wordt. Blijft deze dan nog te hoog, dan het toerental van de ventilator verhogen. Als de CO2 concentratie bij geheel geopende klep OK is, dan toerental verlagen en als concentratie nog steeds OK is, dan klep knijpen.

Oja, niet de RV sensor vergeten!

Nu nog een afstandsbediening die je laat kiezen uit verschillende programma's en je hebt iets dat veel beter is dan wat er op de markt te krijgen is. :)
Ik zou dan een co2 sensor in elke ruimte neerhangen, dan hoef je niet de klep open te doen om de co2 te meten.
Door de snelheid van de stijging van co2 is ook te berekenen hoeveel mensen er aanwezig zijn en hoeveel m3 er geventileerd zou moeten worden :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 21-12-2019 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het zou mooi zijn per ruimte inderdaad. Maar een goede co2 sensor kost natuurlijk een paar euro.

Heb wel met de ruimte naregeling temperatuur en relatieve lucht vochtigheid. Als de systemen wat meer open waren en een goed API hadden konden ze die sensoren gewoon aanbieden en gebruiken.

Maar iedereen ontwikkeld zijn eigen eco systeem helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

zij er -betrouwbare- co2 meters die je aan een arduino kan hangen of heeft niemand dat hier nog getest?

is dit wat? https://www.dfrobot.com/product-1549.html

voor de prijs kan je voor 250 euro een compleet system neetzetten met 4 sensoren en wat prularia uit china.

nog trouwens eentje uit de doos van domme vragen: kan die wtw unit ook een kwarslag gedraait worden zodat de slangen allemaal aam de zijkant zitten? dat zou voor mij de inbouw een stuk simpeler maken.

[ Voor 71% gewijzigd door flippy op 21-12-2019 23:53 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
flippy schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 23:14:
nog trouwens eentje uit de doos van domme vragen: kan die wtw unit ook een kwarslag gedraait worden zodat de slangen allemaal aam de zijkant zitten? dat zou voor mij de inbouw een stuk simpeler maken.
De condens afvoer zit nu beneden en tenzij jij de zwaartekracht kunt beïnvloeden gaat dat niet meer goed werken met 90° rotatie;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Een itho hru-300 kun je wel zo ophangen volgens de documentatie. Alleen is filter wisselen een uitdaging van 1 kant. (Voor en achter kant verschillend)

Zie productblad: https://ithodaalderop.com...lad%20HRU%20ECO%20300.pdf op pagina 8

[ Voor 45% gewijzigd door jacovn op 22-12-2019 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

flippy schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 23:14:
zij er -betrouwbare- co2 meters die je aan een arduino kan hangen of heeft niemand dat hier nog getest?

is dit wat? https://www.dfrobot.com/product-1549.html

voor de prijs kan je voor 250 euro een compleet system neetzetten met 4 sensoren en wat prularia uit china.

Met dit topic bekend:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1645798

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Omdat het kan.... 8) :+

Nu nog co2 / RV / temperatuur / MQTT -ondersteuning. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deminy
falconz schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:33:
[...]

Feenstra is dus een systeem komen aanpassen dat ze niet zelf aangelegd hebben? Wil je iets zeggen over de kosten voor deze service van Feenstra?
Factuur ontvangen, €200 incl btw
Moet daarbij wel aantekenen dat een groot gedeelte bestaat uit reistijd en reiskosten. (€50,-)
Maar wat mij betreft iedere cent waard geweest.
We genieten nu iedere dag van een perfect werkend en afgesteld systeem.

Het enige jammere is dus dat het pas prettig leeft nu het naar onze specs is ingesteld 650ppm co2 (veel lager ppm co2 dan de standaard fabrieks settings).
De standaard comfort stand is wat dat betreft echt een lachertje wat nergens op slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Deminy schreef op zondag 12 januari 2020 @ 09:46:
[...]

Moet daarbij wel aantekenen dat een groot gedeelte bestaat uit reistijd en reiskosten. (€50,-)

Het enige jammere is dus dat het pas prettig leeft nu het naar onze specs is ingesteld 650ppm co2 (veel lager ppm co2 dan de standaard fabrieks settings).
De standaard comfort stand is wat dat betreft echt een lachertje wat nergens op slaat.
Wil/mag je de contact gegevens van de Feenstra afdeling delen ? Die prijs is te overzien als het daarvoor goed ingeregeld wordt lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
jacovn schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:06:
[...]
Wil/mag je de contact gegevens van de Feenstra afdeling delen ? Die prijs is te overzien als het daarvoor goed ingeregeld wordt lijkt me.
Vind het ook zeker een nette prijs voor wat je ervoor krijgt! Is het met 650ppm ook zo dat wtw merendeel op hoogstaand draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
Deminy schreef op zondag 12 januari 2020 @ 09:46:
[...]

Op 27 januari komt deze monteur ook bij ons. Hopelijk met hetzelfde positieve resultaat. Ik heb wel al geconstateerd dat de RV-sensor voor de 2e badkamer op het verkeerde kanaal is gemonteerd (woonkamer) en als de CO2 concentratie in de woonkamer hoog is gaat de klep van de 2e badkamer helemaal open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Voor de liefhebbers die het liever zelf in willen regelen:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/65868/2

Hierbij heb je ook nog deze interface nodig:

https://www.wasco.nl/arti...e-kabel-545-62900/8580923

Totaal ben je dan ook 200 euro verder, maar met een beetje handigheid kun je wel continue loggen e.d.
Ik zit er nu over na te denken om de interface te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik krijg een hele nieuwe hru-300 want een motor en motorhuis vervangen was toch niet meer de optie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
Helaas, de verkeerde monteur kwam langs. Op 13 februari in de herkansing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSchuil
Vandaag is er een monteur van Feenstra lands geweest en heeft het systeem doorgelicht.

Opmerking van Feenstra:
Systeem nagelopen met laptop. WTW unit gaat niet naar
100% En woonkamer en keuken werkt niet op Co2 Df
versie 42 , klep gaat niet open , hru Eco bal toert niet
maximaal op, softwarematig wel maar dat klopt niet groot
probleem met Co2 , Itho heeft rechten , wij kunnen niet
meer doen ,

Dus maar weer bij het installatiebedrijf vragen of ze Itho-Daalderop weer eens kunnen langs sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
Hallo,
23 maart 2018 Ik gaf mijn angsten over het Itho QualityFlow-systeem!

Ik wil degenen die dit systeem hebben geïnstalleerd niet overweldigen ... maar toch !!!!!

Hoe had u kunnen geloven in het QualityFlow-systeem?

De basisprincipes van WTW zijn :
1- lucht onttrokken aan vochtige ruimtes (keuken, badkamers, WC) door kleppen aan het plafond of de muur,
2- lucht geblazen in droge ruimtes (woonkamer, eetkamer, slaapkamers, kantoor) door plafond- of wandafsluiters,
3 de luchtoverdracht vindt plaats onder de deuren,
4- extractievolume = volume verse lucht,
5- een CO2-sonde in elke te bewaken ruimte (meestal in ten minste één slaapkamer).
6- een vochtigheidssonde geplaatst in de WTW-kast voor de afgezogen lucht.

Het Itho QualityFlow-systeem is :
1- lucht geblazen in een gang,
2- afvoer lucht in alle kamers,
3- frisse lucht komt de kamers onder de deuren binnen,
4- een vochtigheidssonde voor elke natte ruimte (of "PIR" aanwezigheidssonde voor WC),
5- Een enkele CO2-sonde voor alle ruimtes (droog en nat),
6 - beheer van volumes per kamer met cyclus op de CO2-sonde,
7- een passieve afzuigkap (optioneel) van 125m3 / h,

Wetenschappelijk en logisch is het niet mogelijk dat het Itho QualityFlow-systeem voldoening kan geven:
1- het totale volume van de WTW wordt gedeeld door 2 tussen de natte ruimtes en de droge ruimtes (1)
2- Het binnenkomen van frisse lucht onder de deuren is onzin :-(
3- Een cyclus op de CO2-sonde ... het beheer van het volume van elke kamer is onmogelijk :-(
4- Een passieve afzuigkap kan niet werken met een volume van slechts 125m3 / h :-(

(1) dat betekent dat een WTW van 300 m3 / h met QualityFlow gemiddeld 150m3 / h is in natte ruimtes en 150m3 / h in droge kamers ... in plaats van 300m3 / h extractie in kamers vochtig en 300m3 / h frisse lucht in droge ruimtes :(

PS) het is onmogelijk dat Feenstra de Itho QualityFlow-instelling bevredigend zou kunnen maken (zelfs door de CO2 te verlagen tot 650 PPM) ... absoluut onmogelijk 8)7

De juiste oplossing voor het beheer van CO2: een standaard WTW + frisse lucht verdeeld in 2 zones: slaapkamers aan de ene kant en dagkamers (woonkamer, woonkamer, kantoor) aan de andere. En op voorwaarde dat u een CO2-atmosfeersensor hebt geïnstalleerd in elke te bewaken ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@emile73 Ik had bijna een ITHO QF systeem aangeschaft, maar nu ga ik voor de 2 zone variant van dit systeem met CO2-sensoren in de kritieke ruimtes.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
Dit is echt ongelooflijk!

Zelfs na de bevindingen van Feenstra dat er een groot probleem is met de CO2 regeling ontkent Itho-Daalderop het probleem en wat hun betreft functioneert het systeem goed.

Opmerking van Feenstra:
Systeem nagelopen met laptop. WTW unit gaat niet naar
100% En woonkamer en keuken werkt niet op Co2 Df
versie 42 , klep gaat niet open , hru Eco bal toert niet
maximaal op, softwarematig wel maar dat klopt niet groot
probleem met Co2 , Itho heeft rechten , wij kunnen niet
meer doen ,

Hieronder de reactie van Itho-Daalderop op de bevindingen van Feenstra:

We hebben de case nogmaals met onze experts doorgenomen.
De rapportage geeft geen aanleiding om onze mening over het systeem bij te stellen.
Wat ons betreft functioneert het systeem goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
Hallo,
het ergste is dat "WTW HRU" fans met "constante snelheid" heeft :'(

De volumes (toevoerlucht en afvoerlucht) worden aangepast via 3 potentiometers (lage snelheid, hoge snelheid en onbalan). De onbalans is het beheren van de balancering (toevoerlucht = afvoerlucht).

Met het QualityFlow-systeem ... hoe past u de onbalans aan? Het is absoluut onmogelijk ... 99% van de tijd is er een depressie of overdruk 8)7

Om het "bijna" te laten werken, zou je op zijn minst een WTW met constant volume (of constante debet) nodig hebben ... dit is niet het geval :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
emile73 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 03:04:
Hallo,
het ergste is dat "WTW HRU" fans met "constante snelheid" heeft :'(

De volumes (toevoerlucht en afvoerlucht) worden aangepast via 3 potentiometers (lage snelheid, hoge snelheid en onbalans). De onbalans is het beheren van de balancering (toevoerlucht = afvoerlucht).

Met het QualityFlow-systeem ... hoe past u de onbalans aan? Het is absoluut onmogelijk ... 99% van de tijd is er een depressie of overdruk 8)7

Om het "bijna" te laten werken, zou je op zijn minst een WTW met constant volume (of constante debet) nodig hebben ... dit is niet het geval :(
Op de HRU-350 zitten 3 potmeters waarmee je het maximum toerental kunt verlagen, het minimum toerental kunt verhogen en de verhouding aanvoer/afvoer kunt bijstellen. Het QualityFlow systeem communiceert met de HRU. Aansturen van de HRU met de Spider of met een afstandsbediening is dan niet meer mogelijk. De regelaar van het QualityFlow systeem regelt het toerental van de HRU binnen het ingestelde bereik. De fans hebben geen constante snelheid! Bij detectie van vocht in de badkamer(s), verhoogde CO2 in de vertrekken, of bij gebruik van de handbediening of ruimte detectie, wordt het toerental van de fan door de regelaar ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
Hallo JohanSchuil,

Ik zou heel benieuwd zijn hoe Itho in staat is om dit probleem op te lossen?

Heb je de hoeveelheden toevoer- en afvoerlucht gemeten via een anemometer? Er moeten 2 maatregelen worden genomen:
1) 's nachts om middernacht.
2) 's Avonds wanneer de dame de maaltijd bereidt en de kinderen onder de douche of in bad staan.

Als je me bewijst dat het goed is (zonder depressie of overdruk ... beruchte)) betaal ik champagne uit Frankrijk ... een fles "Dom Pérignon" _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
emile73 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:53:
Hallo JohanSchuil,

Ik zou heel benieuwd zijn hoe Itho in staat is om dit probleem op te lossen?

Heb je de hoeveelheden toevoer- en afvoerlucht gemeten via een anemometer? Er moeten 2 maatregelen worden genomen:
1) 's nachts om middernacht.
2) 's Avonds wanneer de dame de maaltijd bereidt en de kinderen onder de douche of in bad staan.

Als je me bewijst dat het goed is (zonder depressie of overdruk ... beruchte)) betaal ik champagne uit Frankrijk ... een fles "Dom Pérignon" _/-\o_
Ik heb zelf de testo 417 set 1 - Vleugelradanemometer met grote diameter
https://www.testo.com/nl-NL/testo-417-set-1/p/0563-4171

De woning van 600 m3 is goed luchtdicht (Qv10 = 0.42 gemeten met blowdoor test). Daarmee heb ik ingaande en uitgaande luchtstromen gemeten.
Meestal draait de HRU op minimum toeren, en er is ook 's nachts geen sprake van merkbare over of onderdruk.
Als er iemand aan het douchen is gaat de HRU harder draaien en wordt er 60 m3/uur in de badkamer afgezogen. (CO2 concentratie in slaapkamer blijft onder de 1000 ppm)
Koken doen we met inductie en we hebben natuurlijk een recirculatie-afzuigkap. Bij het kolken komt dus geen extra CO2 vrij en dat is dus geen aanleiding om extra af te ventileren.
Als ik het systeem op maximaal ventileren probeer te zetten dan wordt er 310 m3/uur de woning ingeblazen en 280 m3/uur afgezogen (de maximim capaciteit zou 350 m3/uur moeten zijn). Een kleine onbalans die niet tot extreme verdruk leidt.
Deze onbalans resulteert bij een Qv10 in een overdruk van 1.5 Pascal in de woning, hetgeen absoluut niet merkbaar is. Mocht er enige onbalans zijn wanneer het systeem op lage capaciteit draait, dan is het drukverschil helemaal verwarloosbaar.

Ook wat betreft lawaai zijn er geen klachten.

Maaaarrrrr....

Wanneer we met 8 mensen in de woonkamer/keuken ruimte zijn, dan loopt de CO2 concentratie op tot boven de 1800 ppm en het systeem reageert daar niet op door 150 m3/uur in de keuken/Woonkamer ruimte af te zuigen hetgeen volgens specificatie wel het geval zou moeten zijn.

Ihto is 3x langs geweest en stelt dat het systeem goed werkt, maar weigerde tot 3x toe om dit aan te tonen. Daarna is Feenstra langs geweest met 2 monteurs en hebben gedurende 3 uur het systeem helemaal doorgemeten en getest. Zij zijn tot de conclusie gekomen dat er een probleem met het systeem is dat zij niet kunnen oplossen. Daarna weer contact met Itho-Daalderop opgenomen en hun reactie is dat volgens hun het systeem wel goed werkt!
Het is onbegrijpelijk dat Itho-Daalderop de test-resultaten van een geautoriseerde dealer en gecertificeerde monteurs niet serieus wil nemen, zonder zelf een grondig onderzoek te willen doen.

Het is echt onbegrijpelijk dat een Nederlands bedrijf dat een innovatieprijs met het QualityFlow systeem heeft gewonnen op een dergelijke arrogante wijze reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Nou de hru-300 met braam in de behuizing die vervangen moet worden heeft er even geen zin meer in.
Ding maar gereset maar nu is hij de controller denk ik kwijt en knippert zielig blauw.
Morgenvroeg de instalateur maar bellen, op whatsapp reageert hij nu niet meer. We hebben er 2 en die op de slaapverdieping werkt nog wel, dus ik zit er ook niet echt over in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
Goedenavond,

Qv10 = 0.42 gemeten met blowdoor test <3

Als het systeem wonderbaarlijk zou zijn, zou Itho het naar heel Europa exporteren, wat niet het geval is. Tenzij ik me vergis, is het QualityFlow-systeem alleen voor Nederland.

Hoe dan ook, het Itho QualityFlow-concept is ingewikkeld en in tegenspraak met de basisprincipes van WTW:
- geen verse luchtinlaat van de onderkant van de deuren,
- geen afgezogen lucht in droge ruimtes (woonkamer, slaapkamers, etc.) ... alleen verse lucht wordt geblazen,
- het volume van de WTW mag niet worden gehalveerd tussen natte ruimtes en droge ruimtes,
- etc.

Voldoet u aan de Nederlandse ventilatienormen met de HRU 350 in een huis van 600 m3?

PS) door normaal te ventileren met een WTW en volgens de normen, roept het nut van de CO2-sensoren vragen op ... zelfs als de CO2-sensoren modern en trendy zijn.

1800 ppm is niet catastrofaal. De auditoria stijgen tot 4000 ppm ... Niemand stierf _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@emile73 Je kunt wel vinden dat het systeem niet kan werrken. Maar het zou in ieder geval zo moeten werken als ze adverteren. Als het zo werkt als ze zeggen zou je voor zover ik er nu ervaring mee heb prima mee kunnen leven.
Maar dan wel de CO2 instelbaar, en ook echt in de buurt van die ingestelde grens regelen.
Filters die te vervangen zijn zonder de unit half open te schroeven. (Specifiek hru-300)

Pagina: 1 2 Laatste