Itho wtw HRU ecofan 3 of Itho QualityFlow (co2 gestuurd)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSchuil
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-04-2021
emile73 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:28:
Goedenavond,

Qv10 = 0.42 gemeten met blowdoor test <3

Als het systeem wonderbaarlijk zou zijn, zou Itho het naar heel Europa exporteren, wat niet het geval is. Tenzij ik me vergis, is het QualityFlow-systeem alleen voor Nederland.

Hoe dan ook, het Itho QualityFlow-concept is ingewikkeld en in tegenspraak met de basisprincipes van WTW:
- geen verse luchtinlaat van de onderkant van de deuren,
- geen afgezogen lucht in droge ruimtes (woonkamer, slaapkamers, etc.) ... alleen verse lucht wordt geblazen,
- het volume van de WTW mag niet worden gehalveerd tussen natte ruimtes en droge ruimtes,
- etc.

Voldoet u aan de Nederlandse ventilatienormen met de HRU 350 in een huis van 600 m3?

PS) door normaal te ventileren met een WTW en volgens de normen, roept het nut van de CO2-sensoren vragen op ... zelfs als de CO2-sensoren modern en trendy zijn.

1800 ppm is niet catastrofaal. De auditoria stijgen tot 4000 ppm ... Niemand stierf _/-\o_
Ik volg het niet helemaal.
Het ventilatiesysteem zuigt in IEDERE ruimte de lucht af, dus ook slaapkamers, woonkamer en technische ruimte. De verse lucht wordt vanuit de centrale ruimte (hal, trappenhuis en overloop op de verdieping) middels een opening onder de deuren in iedere ruimte toegevoerd. Prettig is dat deze lucht vrijwel dezelfde temperatuur heeft als de temperatuur van die ruimte en er geen geruis waarneembaar is.
De opmerking over halveren van volume volg ik niet.

Het QualityFlow systeem heeft een gelijkwaardigheidsverklaring

De energiebesparing van dit systeem was nodig om in de EPC berekening zonder zonnepanelen met de vrijstaande woning onder de waarde van 0.4 te komen, maar ook om een hoog comfortgevoel te bereiken (geen koude luchtstromen in de kamer)

Aangezien de CO2 productie overdag hoofdzakelijk in de woonkamer/keuken is en 's nachts in de slaapkamers zal bij een goed werkende regeling het systeem in staat zijn om de CO2 concentratie beneden de 1200 ppm te houden, conform het bouwbesluit. De regeling schiet bij ons echter tekort in de woonkamer/keuken als er veel mensen zijn. Als je dan een buitendeur moet openzetten is dat in de winter minder aangenaam.

Als je een niet geregeld systeem hebt, dan heb je een grotere ventilatiecapaciteit nodig hetgeen meer elektriciteit verbruikt en meer warmteverlies oplevert.

Hogere CO2 concentraties zijn inderdaad niet catastrofaal, maar voelt op den duur toch benauwd. Sommige mensen zijn hiervoor gevoeliger dan andere. Veel mensen willen met een open raam slapen, maar dat is energietechnisch minder.

Onze woning is zeer goed geïsoleerd (vloer, muren en dak Rc=10) en luchtdicht (Qv10=0.42). Het nieuwe voorgestelde maandbedrag van de energiemaatschappij is Euro 36.- terwijl we geen zonnepanelen hebben. Een goed ventilatiesysteem is daarbij wel een heel belangrijk element.
De warmte die de elektrische apparaten afgeven (koelkast, vriezer, coocker, kookplaat, stofzuiger, etc. ) helpt om de woning warm te houden, terwijl daar bij de EPC berekening geen rekening wordt gehouden. Als dat wel het geval zou zijn hadden we minder maatregelen hoeven nemen om een EPC van 0.4 te halen, zodat er een bouwvergunning afgegeven kon worden. We hebben veel extra geïnvesteerd in 3-dubbelglas, geïsoleerde kozijnen en buitendeuren, maar dat heeft dan we geresulteerd in een hoog comfortgevoel waarbij er geen koude luchtstromen zijn en dientengevolge kan de thermostaat ook een graadje lager gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Ik krijg vanavond een nieuw hru-300 die was al aan de instalateur geleverd voor garantie vervanging van die er hangt. Zou volgende week vrijdag komen, maar doet het vanavond maar omdat die unit er nu helmaal de brui aan lijkt te geven,
Weinig hoopvol product dan, heeft 1.5 jaar gedraaid, welliswaar in onbalans door de bramen in moterhuis, maar ook de HMI (Human Machine Interface) deed het vaker niet dan wel. Wellicht een maandagochtend kneusje.
De andere unit heeft geen problemen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-10-2023
Hallo,
JohanSchuil, je hebt gekozen voor Itho HRU + QualityFlow, je was ervan overtuigd ... nu moet je ermee omgaan.

Ik herhaal, het Itho QualityFlow-systeem is puur Nederlands. De gelijkwaardigheidsverklaring is alleen gemaakt voor Nederland.

Sorry, maar de frisse lucht die onder de deuren in de slaapkamers, woonkamer, eetkamer wordt geblazen ... dit is niet de regel van het juiste gebruik van een WTW!

Ja met QualityFlow is het volume van 350 m3/h verdeeld in 2 tussen droge en natte ruimtes, of je het nu leuk vindt of niet!

Ontdek hoe de HRU 350 werkt zonder het QualityFlow-systeem. De gelijkwaardigheidsverklaring is er alleen om het QualityFlow-systeem in de Nederlandse normen te rechtvaardigen. Nergens in Europa zou dit systeem zijn gecertificeerd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:38

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
emile73 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:28:

Nergens in Europa zou dit systeem zijn gecertificeerd _/-\o_
Ja, zo werkt dat, jullie hebben weet ik hoeveel bouwkundige dingen die hier niet zouden mogen, wat is nu exact je punt.
Sorry, maar de frisse lucht die onder de deuren in de slaapkamers, woonkamer, eetkamer wordt geblazen ... dit is niet de regel van het juiste gebruik van een WTW!
Daar is de gelijkheidsverklaring dan ook voor, de nederlandse wet schrijft namelijk voor dat een verblijfsruimte ventilatielucht direct van buiten moet krijgen.

Het grappige is dat ik 2 weken geleden op een beurs gesproken heb met Duco over een soort gelijke setup dit omdat we bij een renovatie project moeite hebben om anders de kanalen kwijt te kunnen en we daarnaast een budget oplossing zoeken. Duco ziet geen enkel bezwaar om het principe van quality flow (inblazen in de gang en afzuigen in elke andere ruimte) toe te passen met de standaard wtw units. Dus ik weet niet waar jij je regels over juist WTW gebruik vandaan hebt, maar onze zuiderburen hebben er ook weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Nu de unit is vervangen, is helaas een andere kleur aan de buiten kant.

Stuk stiller dan de vorige met onbalans in de motor as.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
als je niets te melden hebt, post dan niets...

[ Voor 102% gewijzigd door teacher op 21-02-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
Hallo Meneer de beschermer van de tempel,

Als ik stoor op het forum ... kun je al mijn berichten verwijderen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-05 09:12
emile73 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:28:

Ja met QualityFlow is het volume van 350 m3/h verdeeld in 2 tussen droge en natte ruimtes, of je het nu leuk vindt of niet!
Ook al kom je wat drammerig over, dit is wel een punt dat klopt. Een gedeelte van de verse ingeblazen lucht gaat, zonder door een verblijfsruimte te hebben aangedaan, direct via een natte ruimte weer naar buiten. Direct vanaf de hal/overloop naar de wc en badkamer. En dan is het de vraag of je je gewenste ventilatiedebiet nog wel haalt. Wordt daar rekening mee gehouden in de berekening van de ventilatie, als er wordt gekozen voor Qualityflow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik snap het probleem ook niet zo.
Bij een QualityFlow systeem wordt de frisse lucht ingeblazen in een verkeers ruimte (overloop in algemeen)
Dan gaat het door een of meer verkeersruimtes naar een verblijfruimte en wordt in die verblijfsruimte afgezogen.

In een verkeersruimte zal over algemeen maar weinig CO2 en/of vocht ontstaan.

Toen we begonnen met bouwen kreeg ik van een andere instalateur een zehnder unit aangboden, de inblaaspunten zaten direct achter de deuren van de slaapkamers. Waarschijnlijk om geen tocht te ervaren als je in bed ligt en er 50m3 lucht continue door gepompt wordt.

En als je hier over na denkt zou dan de vuile slaapkamer lucht naar de badkamer gaan waar het afgezogen wordt. Als de natte ruimte door vocht in volume omhoog zou moeten gaan, moet er dus in een droger ruimte meer volume geblazen worden (of allemaal een beetje) terwijl dat helemaal niet nodig zou zijn voor die ruimtes.

Bij ons zijn de afzuigpunten in elke ruimte tegenover de deur, eigenlijk zover mogelijk weg van de deur.
Dat leek logischer maar kost meer meters buis, wellicht nog een reden om alles direct achter deuren te proppen normaal ?
GodDamage schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 07:34:
Ook al kom je wat drammerig over, dit is wel een punt dat klopt. Een gedeelte van de verse ingeblazen lucht gaat, zonder door een verblijfsruimte te hebben aangedaan, direct via een natte ruimte weer naar buiten. Direct vanaf de hal/overloop naar de wc en badkamer. En dan is het de vraag of je je gewenste ventilatiedebiet nog wel haalt. Wordt daar rekening mee gehouden in de berekening van de ventilatie, als er wordt gekozen voor Qualityflow?
Je hebt geen ventilatie debiet (uit bouwbesluit) nodig als je niet in een ruimte bent. Je kunt dan een minimale hoeveelheid ventileren om geen vocht problemen te krijgen. Pas als er CO2 geproduceerd wordt, wordt er volgens de norm afgezogen (dat volume is min of meer instelbaar bij de inregel procedure)

[ Voor 27% gewijzigd door jacovn op 22-02-2020 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
GodDamage schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 07:34:
[...]

GodDamage, de hoeveelheid lucht die in de WC, wasruimte en badkamers wordt afgezogen is laag (5 m3/uur per ruimte in Eco-stand) wanneer de badkamers niet meer vochtig zijn. De hoeveelheid afgezogen lucht in het toilet is normaal CO2 geregeld en zal over het algemeen laag zijn, tenzij je lang op het toilet zit. I.v.m. onaangename luchtjes is het verstandig om een aparte ruimtebediening aan te schaffen, of een aanwezigheid-sensor te installeren, waarmee de afzuigcapaciteit van het toilet tijdelijk verhoogd kan worden
tot 50-60 m3/uur.
Dus van de 350 m3/uur van de HRU350 blijft indien nodig voldoende capaciteit over om in verblijfsruimten de benodigde hoeveelheid lucht af te zuigen.

• JohanSchuil
Itho-Daalderop blijft volhouden dat het systeem goed werkt en blijven het rapport van Feenstra niet serieus nemen.

https://www.klachtenkompa...96-4f87-a16c-ef4da145ad63

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emile73
Hallo,

JohanSchuil, na het nalezen van je berichten, bevestig je wat ik op 23 maart 2018 schreef ... het QualityFlow-systeem zoals het is ontworpen, heeft fouten.

Tot slot drie dingen:
  1. De ventilatie van verse lucht onder de deuren is toegestaan, maar het is een grote onzin: CO2 (44 g / mol) is zwaarder dan lucht (29 g / mol), het heeft de neiging zich op te hopen bij dicht bij de grond in een rustige sfeer. Wat gebeurt er 's nachts in de kamers? !!!
  2. Als het QualityFlow-systeem goed was, als het werkte ... is het lang geleden dat alle fabrikanten in Europa het principe hadden overgenomen!
  3. De Ithoo-documentatie vermeldt: "Het DemandFlow-/QualityFlow-ventilatiesysteem is een geautomatiseerd systeem dat de ventilatie efficient regelt onder alle normaal voorkomende omstandigheden. De gebruiker hoeft het ventilatiesysteem slechts bij uitzondering anders af te stellen dan op Automatisch. Een uitzondering kan zijn een feestje met de woonkamer vol met mensen, of wanneer u aan het schilderen of aan het klussen bent. "
Zelfs als u gedeeltelijk gelijk hebt, is expertise nodig om alles wat u zegt te verifiëren. Ik betwijfel of uw klacht tegen Itho zal slagen!

Veel geluk want het is "de aarden pot tegen de ijzeren pot".

Een korte samenvatting van uw belangrijkste berichten:

17 oktober 2019 : Ik heb zelf een CO2 meter aangeschaft en met behulp van een gasbrander de CO2 concentratie verhoogd tot 2200 PPM in de woonkamer/keuken ruimte. .... In de woonkamer/keuken ruimte zou dan max 150 m3/h afgezogen moeten worden, maar er is nauwelijks afzuiging waar te nemen en de HRU draait ook niet op een hoog toerental.

30 oktober 2019 : heeft de Itho-Daalderop monteur opnieuw de IBS doorlopen en ieder kanaal zoog daarbij 75 m3/uur af. De kanalen kunnen geen false lucht aanzuigen, ze zijn in de betonnen vloer gestort ... maar in de woonkamer/keuken blijft het droefenis. Zelfs bij een CO2 concentratie van 2500 PPM wordt er geen 150 m3/uur afgezogen in de woonkamer/keuken ruimte.

16 november 2019 : Ze hebben niet aangetoond dat het systeem de CO2 concentratie beneden 1200 PPM kan houden, of een afzuigcapaciteit van 150 m3/uur in de woonkamer/keuken ruimte realiseert wanneer daar veel CO2 geprociceeert wordt.

23 november 2019 : Als je met 2 personen in de slaapkamer de CO2 onder de 600 PPM wilt houden dan moet je 3x zoveel afzuigen als dat je het onder de 1000 PPM wilt houden. Ik betwijfel of dat gaat lukken wanneer de mazimale capaciteit van één afzuigpunt 75 m3/h is en jouw slaapkamer waarschijnlijk is ontworpen voor 40 m3/h.

6 december 2019 : We zijn inmiddels een jaar verder nadat we de problemen met het QualityFlow systeem gemeld hebben. De installatie is niet in staat om de CO2 concentratie in de keuken/woonkamer onder de 1200 PPM te houden. Bij hoge concentraties van boven de 2000 PPM wordt ook niet de vereiste hoeveelheid lucht van 150 m3/uur afgezogen.

7 december 2019 : Itho-Daalderop heeft de capaciteitsberekening gemaakt en het ontwerp van het technisch installatiebedrijf goedgekeurd. De installateur is meerdere keren langs geweest en heeft geconstateerd dat het systeem niet harder gaat afzuigen als de CO2 concentratie oploopt. De motor gaat een klein beetje sneller draaien, maar de benodigde afzuigcapaciteit wordt niet bereikt. Bij de inbedrijfstelling is het systeem wel ingeregeld om max 150 m3/h in de woonkamer/keuken af te zuigen. Het probleem zit 'm dan ook niet in de HRU maar in de regeling van het QualityFlow systeem. Itho-Daalderop monteur is 3x langs geweest. CO2 sensor gecontroleerd (CO2 inbrengen in het plenum), regelkleppen laten bewegen, motor snelheid verhogen en opnieuw IBS fase doorlopen. Dat werkt allemaal, maar Itho-Daalderop weigert aan te tonen dat de regeling werkt. De Itho-Daalderop monteur zegt "Ik ga er van uit dat het goed werkt" en "Het systeem is autonoom, ik weet niet wanneer er hoeveel afgezogen moet worden".
Itho-Daalderop claimt dat het automatisch de ventilatie zodanig regelt dat de CO2 concentratie niet boven de 1000 of 1200 PPM komt, maar dat het QualityFlow systeem deze claim niet waar maakt en dat ze doen alsof de klant gek is en het volledig laten afweten als je klachten hebt.

8 december 2019 : Het is dus duidelijk hoe de CO2 tijdens IBS-Fase 4 wordt gemeten. Maar het is mij niet duidelijk hoe de CO2 concentratie tijdens bedrijf wordt gemeten. Als dat op dezelfde manier gaat, dan zou er bij 12 aansluitingen in een half uur slechts 2.5 minuten in iedere ruimte afgezogen worden, en als zich dat steeds herhaald, dan wordt er in één uur slechts 5 minuten afgezogen, hetgeen niet het geval is .... volgens de montage handleiding onder 3.9 staat dat de CO2 sensor in het plenum zit. Wel bij de afvoer en niet bij de individuele aanvoeren zoals de RV sensor.

17 december 2019 : Als ik op de zandloper druk dan zou de klep Keuken en woonkamer helemaal open moeten gaan, maar er gaat slechts één klep open, omdat de woonkameraansluiting op de regelaar nergens mee verbonden is.

21 december 2019 : Als je zelf aan de slag gaat kun je ook beter een CO2 sensor per afzuigkanaal plaatsen. Ook moet je nog even uitzoeken hoe je de afzuiging aanstuurt, dat zal niet zo'n probleem zijn.

13 februari 2020 : Opmerking van Feenstra: Systeem nagelopen met laptop. WTW unit gaat niet naar 100% En woonkamer en keuken werkt niet op Co2 Df versie 42 , klep gaat niet open , hru Eco bal toert niet maximaal op, softwarematig wel maar dat klopt niet groot probleem met Co2 , Itho heeft rechten , wij kunnen niet meer doen ...

17 februari 2020 : Reactie van Itho-Daalderop op de bevindingen van Feenstra: We hebben de case nogmaals met onze experts doorgenomen. De rapportage geeft geen aanleiding om onze mening over het systeem bij te stellen. Wat ons betreft functioneert het systeem goed.

18 februari 2020 : De fans hebben geen constante snelheid! Bij detectie van vocht in de badkamer(s), verhoogde CO2 in de vertrekken, of bij gebruik van de handbediening of ruimte detectie, wordt het toerental van de fan door de regelaar ingesteld.

19 februari 2020 : Aangezien de CO2 productie overdag hoofdzakelijk in de woonkamer/keuken is en 's nachts in de slaapkamers zal bij een goed werkende regeling het systeem in staat zijn om de CO2 concentratie beneden de 1200 ppm te houden, conform het bouwbesluit. De regeling schiet bij ons echter tekort in de woonkamer/keuken als er veel mensen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
De nieuwe HRU-300 en de DF controller vinden elkaar niet zo aardig lijkt het, ofwel met geen mogelijkheid te koppelen. Enige waar de HRU mee verbind is de afstandbediening.
Instlateur was er rond 15:00, kopje koffie gedronken en rond 15:50 Itho maar gebeld omdat de normale instructie niets oplevert. (De andere 2 zijn natuurlijk ook zo gekoppeld)
Onbekende wacht tijd, 10 mensen voor hem, en om 17:15 nog niet terug gebeld.

Maar goed, ik kan naar de HRU lopen en met de afstandbediening hem 10 minuten op hoge snelheid zetten en de kleppen controller blijft op vocht werken, dus de badkamer wordt netjes droog gezogen.

Onbegrijpelijk waarom er niet gewoon een bedrade verbinding tussen zit. Kan me toch niet voorstellen dat de HRU en de controller voor de kleppen heel ver van elkaar verwijderd zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jacovn Nevermind

[ Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-02-2020 07:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-05 17:23
JohanSchuil schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:50:
Itho-Daalderop blijft volhouden dat het systeem goed werkt en blijven het rapport van Feenstra niet serieus nemen.

https://www.klachtenkompa...96-4f87-a16c-ef4da145ad63
Ik vond het wel een interessant systeem. Maar gezien de ervaringen hier zie ik er vanaf.
Heb jij uiteindelijk nog rechtsbijstand ingeschakeld of is het inmiddels toch opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
ElgaFreak schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:39:
[...]

Ik vond het wel een interessant systeem. Maar gezien de ervaringen hier zie ik er vanaf.
Heb jij uiteindelijk nog rechtsbijstand ingeschakeld of is het inmiddels toch opgelost?
Itho-Daalderop zou met een monteur van Feenstra langskomen, maar op het laatste moment hebben zij het laten afweten, omdat ze van mening blijven dat het systeem goed werkt terwijl 2 Feenstra monteurs hebben vastgesteld dat het systeem niet goed werkt.

Het probleem is nog steeds niet opgelost. Tijdens de lock-down waren zaken lastig te regelen en binnenkort ga ik voor een paar maanden naar het buitenland. In september ben ik van plan om weer contact met Feenstra op te nemen. Het voorstel is dat Feenstra de regelaar vervangt. Als die het goed doet, dan is de oude defect en valt dit onder garantie. Als de nieuwe het ook niet goed doet, dan is er een probleem met het systeem en mag Feenstra de oude regelaar weer terug plaatsen (op kosten van Itho). Ik hoop dat Feenstra met dat voorstel akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
Hallo,

Is Feenstra op dit adres?
https://www.feenstra.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-05 17:23
JohanSchuil schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:22:
[...]

Itho-Daalderop zou met een monteur van Feenstra langskomen, maar op het laatste moment hebben zij het laten afweten, omdat ze van mening blijven dat het systeem goed werkt terwijl 2 Feenstra monteurs hebben vastgesteld dat het systeem niet goed werkt.

Het probleem is nog steeds niet opgelost. Tijdens de lock-down waren zaken lastig te regelen en binnenkort ga ik voor een paar maanden naar het buitenland. In september ben ik van plan om weer contact met Feenstra op te nemen. Het voorstel is dat Feenstra de regelaar vervangt. Als die het goed doet, dan is de oude defect en valt dit onder garantie. Als de nieuwe het ook niet goed doet, dan is er een probleem met het systeem en mag Feenstra de oude regelaar weer terug plaatsen (op kosten van Itho). Ik hoop dat Feenstra met dat voorstel akkoord gaat.
Wat een slechte service. Ik begrijp niet dat je als merk niet zorgt dat je tevreden klanten hebt. Geen betere reclame dan tevreden klanten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
Hallo,
Ik denk dat het verhaal eenvoudiger is dan het klinkt.

JohanSchuil duwde het systeem naar een extreme configuratie en controleerde de CO2.

JohanSchuil laat zien dat het systeem niet werkt... wat me niet verbaast!

Ik betwijfel ten zeerste of Feenstra het probleem kan oplossen... de toekomst zal het uitwijzen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 13:51
Ik snap de hele kritiek niet zo op het QualityFlow-systeem. Met "gewone WTW" gaat alles toch ook onder de deurposten door? Nog meer dan met QualityFlow; en zelfs dubbel zoveel, zoals @emile73 zegt. Het moet helemaal van de woonkamer en slaapkamer naar de keuken en de badkamer.

Met QualityFlow hoeft er veel minder door de deuren. Dat je daardoor minder ventileert is ook niet zo, want het systeem concentreert het ventilatievermogen op die ruimten waar het nodig is, op basis van CO2. Je hebt dus zelfs een hogere maximale ventilatie beschikbaar per ruimte dan met gewone ongeregelde WTW. Zelfs met een feestje zou je dan genoeg moeten hebben. Zo niet dan zijn de kanalen niet groot genoeg, en zou je dat probleem ook hebben met een normale WTW.

Het is juist een mooi systeem, want zoals eerder opgemerkt heb je niet het probleem dat er een ineens heel veel inblaas is in de slaapkamer bijvoorbeeld als iemand gaat douchen. Alles gaat netjes via de hal/verkeersruimte. Prima systeem dus. Ze krijgen niet voor niets een gelijkwaardigheidsverklaring. Bonusvoordeel: je hoeft niets in te regelen.

Het jammere is dat ze dus een heel gesloten regeling hebben en de software voor zichzelf houden. Waardoor je dus problemen krijgt als je de CO2 waarde van ~1000 ppm te hoog vindt, terwijl dat nog ruim onder het bouwbesluit zit.

Voor mij alsnog geen systeem dat ik zou willen vanwege dit gesloten karakter. Een zelfbouwoplossing daarentegen zou wel mooi zijn, eventueel met behulp van de kleppen van QualityFlow, zoals AUijtdehaag in "Itho wtw HRU ecofan 3 of Itho QualityFlow (co2 gestuurd)" aan het doen is. Ben je er al wat verder mee gekomen @AUijtdehaag?

Er moet sowieso een topic komen voor zelfbouw WTW vind ik. Zelfbestuurde kleppen met CO2-meters in elke ruimte, alles gekoppeld met domoticasoftware, plenums van plexiglas... helemaal Tweakerwaardig. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
Hallo TimoDimo,

Helaas moeten we die twee niet door elkaar halen:
  • CVE + QualityFlow met
  • HRU + QualityFlow.
Wat u denkt van Qualityflow is onmogelijk met HRU... de HRU staat niet constant onder druk!

Als je een systeem wilt zoals je verwacht, moet je het zien met Renson Healthbox 3, maar het zal zonder warmtewisselaar zijn. Misschien zelfs een systeem als CVE + QualityFlow???

Gewone WTW: toevoerlucht in droge ruimten = afvoerlucht in natte ruimten.

HRU + Qualityflow: toevoerlucht in de gang = afvoerlucht in alle ruimtes (droog + vochtig).

PS) het HRU volume is constant, dus de afvoerlucht is een constant volume (lage of hoge snelheid) ... of deze lucht nu uit de slaapkamers of de keuken-badkamer komt, het totale volume zal altijd hetzelfde zijn ... WGMW

PSS) de normen vereisen een nominaal volume dat in acht moet worden genomen ... zelfs met een systeem dat is uitgerust met CO2-sensoren moet het maximale reglementaire volume worden voorzien _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door emile73 op 27-06-2020 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11-2023
emile73 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:37:
Hallo TimoDimo,

Helaas moeten we die twee niet door elkaar halen:
  • CVE + QualityFlow met
  • HRU + QualityFlow.
Wat u denkt van Qualityflow is onmogelijk met HRU... de HRU staat niet constant onder druk!

Als je een systeem wilt zoals je verwacht, moet je het zien met Renson Healthbox 3, maar het zal zonder warmtewisselaar zijn. Misschien zelfs een systeem als CVE + QualityFlow???

Gewone WTW: toevoerlucht in droge ruimten = afvoerlucht in natte ruimten.

HRU + Qualityflow: toevoerlucht in de gang = afvoerlucht in alle ruimtes (droog + vochtig).

PS) het HRU volume is constant, dus de afvoerlucht is een constant volume (lage of hoge snelheid) ... of deze lucht nu uit de slaapkamers of de keuken-badkamer komt, het totale volume zal altijd hetzelfde zijn ... WGMW

PSS) de normen vereisen een nominaal volume dat in acht moet worden genomen ... zelfs met een systeem dat is uitgerust met CO2-sensoren moet het maximale reglementaire volume worden voorzien _/-\o_
@emile73 Ik ben erg benieuwd waar jouw aversie jegens Itho vandaan komt. Heb je het systeem zelf ook gehad waarbij je negatieve ervaringen had? Jouw berichten komen over alsof je van de concurrent bent en alles wat met Qualityflow te maken heeft af wil branden.
Hier nog een positief bericht over de HRU350 icm Qualityflow met 9 afzuigpunten. De HRU draait meestal in laagstand, totdat er vast gesteld wordt dat er verhoogde CO2 concentratie is in de afvoerlucht van 1 v/d kanalen, of als de vochtsensor in de badkamer merkt dat bad of douche gebruikt wordt (binnen 20 seconden dat de kraan open gedraaid wordt reageert het systeem). Dan gaat het systeem naar midden of hoogstand. Het HRU volume is dus niet constant, zoals hierboven wordt aangegeven. Door een hogere stand te kiezen komen de CO2 waardes sneller in de buurt van de gewenste waardes, en wordt het vocht sneller afgezogen. Ik heb een Netatmo CO2 meter in de woonkamer, 's nachts is het niveau altijd rond de 400 ppm, en overdag zit ik max op 700ppm. Zelfs als we zitten te gourmetten in de kamer. Het betreft overigens luchtdichte nieuwbouw van 2019 met triple glas.
Ik heb de meter ook een tijdje in de slaapkamer gehad, en daar kwam de CO2 tot 1100, waarna het systeem duidelijk ingreep door meer te ventileren zodat het niveau naar minder dan 700 gebracht werd.

Ik ben juist zeer gecharmeerd van ventileren op de plek waar de noodzaak zit. Daarom ben ik van mening dat 350m3 voldoende is om een huis van frisse lucht te voorzien. Nooit meer tocht is ook zo'n voordeel.
Ik heb overigens wel overstroomvoorzieningen naar de woonkamer en slaapkamer-gang, want je kunt simpel berekenen dat de gewenste kier onder de deur anders 9 centimeter moet zijn (in mijn geval).
En dan nog het argument dat CO2 zwaarder is dan lucht waardoor het zich op zou hopen: Doordat de WTW voor een luchtstroom zorgt onder de deuren door wordt de CO2 keurig gemengd met verse lucht, en dus ook mee afgezogen. Er is een test gedaan of de locatie van het afvoerventiel invloed heeft op de luchtkwaliteit van de kamer, en dat bleek geen verschil te maken, in verband met menging van de lucht.

Je mag van mij zeker tegen dit systeem zijn, maar het gaat te ver om te zeggen dat het systeem niet kan functioneren. Dat de service van Itho te wensen over laat is overigens wel bizar, ze zouden wat meer naar coolblue moeten kijken hoe je mensen tevreden stelt...

Ik zou de volgende keer weer voor dit systeem kiezen, met de HB+ kanalen van Burgerhout en dempers tussen plenum en kanalen. Totaal geen omkijken naar, en altijd verzekerd van goede luchtkwaliteit in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
Hallo falconz,

je moet niet alles door elkaar halen. Ik heb niets tegen Itho HRU350 die als standaard WTW wordt gebruikt.

De eerste kritiek op QualityFlow is niet van mij. Ik heb mijn mening gegeven over het QualityFlow-systeem (D+ systeem) en ik bevestig dat dit systeem antinomisch is met enkele basisregels voor ventilatie. Bijvoorbeeld de frisse lucht die binnenkomt van onder de slaapkamerdeuren... sorry, maar ik kan het moeilijk toegeven.

U bent tevreden met QualityFlow ... u heeft er goed aan gedaan om het aan te geven.

Vraag: Wordt het Qualityflow-systeem ooit verkocht in Duitsland of Frankrijk ?

PS) Ik heb dezelfde kritiek op het C+ systeem ... de race om het grote Belgische reglementaire nominale volume te verminderen via de CO2-sondes is niet helemaal geperfectioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstrahs
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-09-2020
@JohanSchuil

Ik zit in een heel vergelijkbare situatie als die van u. Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S3ssen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-11-2020
Kwam bij toeval op deze site en las de vele reacties wat betreft het niet goed functioneren van de itho wtw.
Deze hebben wij ook en draait nu 9 jaar. Het enige verschil is dat er geen CO2 gemeten wordt. Het is dus een HRU zonder snufjes. Wel heb ik een losse CO2 meter gekocht ter controle. Wij zijn met twee personen; op stand 1 (!) houdt de HRU de CO2 tussen de 600 en 800. Bij vier personen moet de unit stand 2. Dit moeten we dus handmatig bijhouden. Hoe ziet ons systeem er uit? In de woonkamer en beide slaapkamers wordt schone lucht geblazen; in de wc, badkamer, bijkeuken en woonkamer wordt afgezogen. Opm. Alle vertrekken in ons huis zitten op de begane grond. In sommige berichten las ik dat slechts op 1 centraal punt verse lucht wordt ingebracht en dan zitten in de diverse kamers afzuigpunten.. Is dit een ideaal systeem? Geeft deze uitvoering niet te veel weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
S3ssen schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:28:
Kwam bij toeval op deze site en las de vele reacties wat betreft het niet goed functioneren van de itho wtw.
Deze hebben wij ook en draait nu 9 jaar. Het enige verschil is dat er geen CO2 gemeten wordt. Het is dus een HRU zonder snufjes. Wel heb ik een losse CO2 meter gekocht ter controle. Wij zijn met twee personen; op stand 1 (!) houdt de HRU de CO2 tussen de 600 en 800. Bij vier personen moet de unit stand 2. Dit moeten we dus handmatig bijhouden. Hoe ziet ons systeem er uit? In de woonkamer en beide slaapkamers wordt schone lucht geblazen; in de wc, badkamer, bijkeuken en woonkamer wordt afgezogen. Opm. Alle vertrekken in ons huis zitten op de begane grond. In sommige berichten las ik dat slechts op 1 centraal punt verse lucht wordt ingebracht en dan zitten in de diverse kamers afzuigpunten.. Is dit een ideaal systeem? Geeft deze uitvoering niet te veel weerstand?
In feite heb je dus een standaard WTW. Itho QualityFlow is zoals ik het begrijp alleen het plenum, die werkt met centrale luchtinvoer zoals je beschrijft. Lees de berichten hiervoor even door; de voors en tegens zijn daar uitgebreid aan bod gekomen. Kort gezegd is het Itho QualityFlow-principe prima, alleen de geslotenheid van de aansturingssoftware maakt het wat problematisch voor sommigen.

(De topictitel is dus een beetje verwarrend, want het is niet zo dat je kunt kiezen uit óf een HRU óf een QualityFlow. HRU is een WTW; QualityFlow is een plenum. Je kunt ze samen gebruiken.)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• emile73
Goedemorgen, mensen,

vindingrijkheid kent geen grenzen. U wilt een standaard WTW met on-demand ventilatie per kamer.

Alles zit in de 2 distributieplenums... het beeld spreekt voor zich, wetende dat alles elektronisch wordt beheerd. Inclusief CO2- of vochtsensoren die in de te bewaken ruimtes zijn geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWG7bpy0eDK3qOX8t2M_9J0Kctc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lr76jlCdUplvYDqCsjFvzvFy.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt deze uitvinding goed? Het blijft een vraag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
Dijkstrahs schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:48:
@JohanSchuil

Ik zit in een heel vergelijkbare situatie als die van u. Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen?

Thanks
Feenstra heeft verschillende malen geprobeerd om Itho-Daalderop te laten bewegen. Zelf kunnen ze het probleem niet oplossen. Ik ben nu aan het kijken of het vervangen van de regelaar een oplossing kan bieden, maar eerlijk gezegd heb weinig vertrouwen. Ik vrees dat het een systeemfout is en dat Itho-daalderop dat heel goed weet. Zij blijven beweren dat het systeem goed werkt, tewijl dat aantoonbaar niet het geval is. Een andere oplossing mogelijk, namelijk het plaatsen van een ruimtegebonden schakelaar, zodat er handmatig extra geventileerd kan worden als dat nodig is. In het toilet hebben we zo'n ding en die werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
Goedemorgen, mensen,

#JohanSchuil
je schrijft wat ik zeg sinds 23 maart 2018. Bedankt dat u het eindelijk erkent.

WTW HRU ecofan 3 of HRU eco 350 als standaard WTW OK.

Wat niet werkt is het QualityFlow-systeem. Kortom een grote ontwerpfout.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flierps
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-05 12:32
Ik ben na 1.5 jaar eindelijk klaar met de installatie van mijn HRU350 + qualityflow

Ik heb een oud huis (bouwjaar 1850) dat door de jaren heen steeds verder is geïsoleerd. Met een Netatmo CO2 sensor beneden en een Awair boven en verschillende vochtsensors wist ik dat we een behoorlijk probleem hadden met onze luchtkwaliteit.

Ik heb gekozen voor 125mm ventilatiepunten welke met Burgerhout HB Plus verloopstukken naar 80mm Burgerhout flexibele slang. Elke slang heeft vlak voor het plenum een flexibele geluidsdemper van 50cm.

150mm toevoer op de overloop boven eindigend in een rooster van 500x300mm. De kamers waarbij zeer weinig ruimte onder de deuren zat hebben een geluiddempend rooster in de deur gekregen voor de toevoer van verse lucht.

Het systeem toert alleen op als het nodig is bijvoorbeeld als je de kookstand aanzet of de douche of met veel personen in het huis bent. Daarnaast draait het systeem heel stil en rustig. De spiegel op de badkamer krijgt niet eens meer de kans om te beslaan.

Bij een hogere stand hoor ik de machine bij het inblazen. Dit geluid komt uit het apparaat zelf waar de inblaas ventilator zijn lucht langs een behoorlijk smalle doorgang perst. Ik heb nu 100cm geluiddemper, maar ga nog een 50cm extra toevoegen.

In de nacht is hij niet te horen en CO2 loopt gedurende de nacht naar beneden tot 500ppm ongeveer.

Beweringen dat verse lucht niet onder een deur door kan, het systeem geen variabelen toeren heeft, geen WTW is, niet genoeg capaciteit zou kunnen leveren of niet gebalanceerd kan worden wil ik meteen naar het rijk der fabelen wijzen en ontstaan doordat het kennelijk niet duidelijk is hoe het systeem werkt.

Er is nogal veel discussie of het systeem voldoende verse lucht zou kunnen leveren. Het bewijs zit in de pudding. 13 december heb ik het systeem aangezet. t/m 19 december in 'comfort' stand gedraaid en de laatste 2 dagen 'eco'. Ik ben er echt dik tevreden mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7Q4UvR69P5g6trdKcfeyCJ1i2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R6xEszzrlXDYiAXjOGsn83eE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vzOk502e-Sp5NOA7-N2Gix5TRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MjpSTHaVimmYCuvHOkYZv3ZY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Het idee vind ik zeker goed. In potentie beter dan het klassieke WTW-systeem waarbij lucht alleen van de droge naar de natte ruimten wordt getransporteerd. Als je inblaaspunt een beetje centraal is heeft de lucht bovendien een korter pad af te leggen en bereikt toch alle ruimten. Het systeem met kleppen kan de afzuiging ook concentreren waar het nodig is voor tijdelijke extra ventilatie in ruimten waar het nodig is. Bonusvoordeel is dat je niets in hoeft te regelen.

De uitvoering van Itho laat echter wat te wensen over als ik dit topic doorlees:

- Er is maar één CO2-sensor en de kleppen gaan voortdurend dicht met ééntje open om de CO2 per ruimte te kunnen meten. Een CO2-sensor is duur ja, maar deze oplossing daarvoor vind ik echt onzinnig.
- Naderhand gaan de kleppen blijkbaar lawaai maken.
- Itho's gesloten systeem. De CO2-instelwaarde en andere parameters kun je zelf niet aanpassen.

Dit weerhoudt mij er nog van om het aan te schaffen. Als ik tijd heb bouw ik een Tweakeroplossing. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
[b]flierps in "Itho wtw HRU ecofan 3 of Itho QualityFlow (co2 gestuurd)"
Er is nogal veel discussie of het systeem voldoende verse lucht zou kunnen leveren. Het bewijs zit in de pudding. 13 december heb ik het systeem aangezet. t/m 19 december in 'comfort' stand gedraaid en de laatste 2 dagen 'eco'. Ik ben er echt dik tevreden mee.
Goedemorgen, mensen,

#flierps: Ik ben na 1.5 jaar eindelijk klaar met de installatie van mijn HRU350 + qualityflow ... Ik heb een oud huis (bouwjaar 1850) ... Het bewijs zit in de pudding.

Ik geloof je niet. Je zult je argumenten en bewijzen moeten bewijzen... met een beetje meer ernst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
flierps schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:38:
Het systeem toert alleen op als het nodig is bijvoorbeeld als je de kookstand aanzet of de douche of met veel personen in het huis bent. Daarnaast draait het systeem heel stil en rustig. De spiegel op de badkamer
Heb je al een test gedaan door de CO2 concentratie ruim boven de 1200 ppm te brengen en dan te kijken of de maximate capaciteit wordt afgezogen? Bij ons wordt bij 1800 ppm CO2 in de keuken/woonkamer minder dan 50 m3/uu afgezogen in plaats van de 150 m3/uur die het systeem af zou moeten zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11-2023
emile73 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:56:
[...]
Goedemorgen, mensen,
#flierps: Ik ben na 1.5 jaar eindelijk klaar met de installatie van mijn HRU350 + qualityflow ... Ik heb een oud huis (bouwjaar 1850) ... Het bewijs zit in de pudding.
Ik geloof je niet. Je zult je argumenten en bewijzen moeten bewijzen... met een beetje meer ernst.
Nogmaals (zie vorige pagina mijn eerdere vraag): waar komt je aversie vandaan? Ik geloof @flierps wel, hij heeft interessante meetresultaten bijgevoegd die een duidelijk constantere CO2 waarde aantonen. Mits goed ingeregeld doet het systeem (ook qflow dus) wat het moet doen. Service van Itho is klaarblijkelijk niet hoe het zou moeten maar dat is wat anders. Inmiddels heeft Brink ook een systeem met centrale inblaas én een TNO verklaring dat daarmee de luchtkwaliteit geborgd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emile73
Goedemorgen, mensen,

#falconz, Ik zal proberen uit te leggen wat ik denk.

Ik haat de WTW Itho of Brink bouwers niet.

Ik heb een afkeer van Qualityflow en Multi Air Supply systemen waar:
1- Frisse lucht wordt door het trappenhuis en/of de gang geduwd,
2. Frisse lucht stroomt onder de deuren door,
3. Afvoerlucht wordt in alle ruimtes afgezogen in overeenstemming met het CO2- of vochtigheidsniveau.

Ik geloof niet in de efficiëntie van deze technische oplossing... zelfs niet met een TNO-verklaring.

Ik geloof niet dat deze techniek kan werken en garanderen: toevoerluchtvolume = afvoerluchtvolume. Anders moet je me de techniek van de WTW vertellen... en zullen we er samen verder over praten.

PS) Ik ben zeer vertrouwd met de WTW Itho en Brink die met deze techniek werken!

De nieuwe lucht die in de trap en/of gang wordt geduwd en vervolgens onder de deuren wordt geduwd, is een antinomische techniek met een nieuwe lucht, die wordt verwarmd, gefilterd en in de hoogte wordt geblazen in de woonkamers (woonkamer, slaapkamers, enz.). De lucht zal er zijn:
1- stoffig (trap, gang, doorgang onder de deuren)
2 - koud (de lucht op de vloer is de koudste in het huis).

Bovendien blijft de koude lucht op de vloer liggen... en dat geldt ook voor de CO2 !

Samengevat: sinds 10 jaar zoeken fabrikanten in Europa naar een echte oplossing voor WTW-ventilatie op aanvraag per ruimte (op dit moment bestaat alleen het 2-zone-systeem). Als er lang geleden een eenvoudige en effectieve oplossing mogelijk was, zouden alle WTW-fabrikanten in Europa die aanbieden.

De 2 huidige technieken "Qualityflow" en "Multi Air Supply" hebben veel te veel hiaten. Bovendien is de installatie niet eenvoudiger dan een "standaard" WTW, de vermindering van het energieverbruik moet nog volledig worden bewezen en de totale prijs is hoger bij een vergelijkbare kwaliteit van de materialen waarvan de WTW.

Om jezelf hiervan te overtuigen, kijk je gewoon naar de Youtube film "Brink Multi Air Supply - WTW" ... om jezelf de juiste vragen te stellen zonder te dromen.

PS) Ik heb niets tegen degenen die deze trendy systemen installeren, iedereen doet wat hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flierps
emile73 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:56:
[...]

Het voordeel van geloven is dat iedereen mag geloven wat hij wil. Ik geef alleen de cijfers. Ernstiger dan cijfers kan het haast niet, maar ik zal mijn pokerface proberen op te zetten de volgende keer.
JohanSchuil schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:28:
[...]

Heb je al een test gedaan door de CO2 concentratie ruim boven de 1200 ppm te brengen en dan te kijken of de maximate capaciteit wordt afgezogen? Bij ons wordt bij 1800 ppm CO2 in de keuken/woonkamer minder dan 50 m3/uu afgezogen in plaats van de 150 m3/uur die het systeem af zou moeten zuigen.
Nee, ik heb nog niet gemeten. Ik heb ook geen interesse in de m3/uur capaciteit. Ik wil dat de CO2 in de kamer niet te hoog wordt. Ik kan je wel zeggen, dat met veel (5+) mensen in de kamer of met veel kaarsen aan de CO2 wel hoger wordt dan ik zou willen (1400ppm). Ik heb naar de woonkamer 125mm gelegd en die eindigt op zolder in een 2x80mm uitgang waarvan ik er 1 heb aangesloten op het plenum. Dus ik heb daar nog de mogelijkheid om te te upgraden.
emile73 schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:42:
[...]
Ik geloof niet dat deze techniek kan werken en garanderen: toevoerluchtvolume = afvoerluchtvolume.
[...]
Dat is eenvoudig te meten en in te regelen met een potmeter op het toestel. Er zitten ventilators in die onafhanklijk van elkaar kunnen draaien, maar dat was ook al eerder genoemd.
emile73 schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:42:
[...]
1 - stoffig (trap, gang, doorgang onder de deuren)
2 - koud (de lucht op de vloer is de koudste in het huis).

Bovendien blijft de koude lucht op de vloer liggen... en dat geldt ook voor de CO2 !
[...]
1. Voor de WTW wel veel last van stof, maar nooit op plekken waar verkeer is zoals gangen en deuren. Nu met ventilatie hoeven we minder vaak te stoffen, maar nog steeds meer dan ik zou willen! Dat is ook wat je zou verwachten als je verse lucht gefilterd naar binnen komen en de oude (stoffige) lucht naar buiten wordt geblazen.
2. Ik heb roosters in de deuren, dus de lucht gaat iets hoger erdoor, maar de vloerverwarming kan nu dus makkelijker zijn energie afgeven en dus efficienter (op lagere temperatuur) werken.

Dat de CO2 zou blijven liggen is niet wat mijn metingen zeggen. Je zegt dat je er vertrouwd mee bent, maar je argumenten lijken pure speculatie. Heb je iets van metingen?

Ik kan het systeem ondertussen ook met Siri bedienen dankzij https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/51448557 dus de afstandsbediening is niet meer nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
Goedemorgen, mensen,

Gelukkig Nieuwjaar 2021 voor al mijn vrienden.

@flierps: u bent tevreden met het "Qualityflow" of "Multi Air Supply" systeem, dat is prima. Iedereen is vrij om te doen wat hij wil in zijn eigen huis.

Zijn deze 2 systemen toegestaan in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en België? Wanneer deze 2 systemen in ieder geval in Duitsland geautoriseerd worden ... zullen we het er weer over hebben ... LOL

[ Voor 6% gewijzigd door emile73 op 04-01-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flierps
Ik ga er vanuit dat in andere landen de regelgeving ook achter de feiten aan zal lopen net als bij ons het geval is. Het lijkt me dus niet verstandig om regelgeving te gebruiken als doorslaggevende factor om te toetsen of iets natuurkundig werkt.

Of het systeem even goed werkt als een traditioneel systeem is onderzocht en de resultaten zijn hier in te zien https://bcrg.nl/nl/verkla...0-4a20-87b7-3417c3d960d4/ de resultaten zijn dan weer getoetst door het Bureau CRG en goed bevonden

Zowel de theorie die onderzocht is door gekwalificeerde derden als (mijn) praktijk wijzen er op dat het systeem gewoon werkt. Uitgangspunt is uiteraard wel een goede installatie van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
Hallo,

Wanneer materialen uit land "A" worden gevalideerd door certificeerders uit land "A" ... is het dan betrouwbaar en neutraal?

Je bent tevreden met het systeem... Perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:45
flierps schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:52:
[...]

Ik kan het systeem ondertussen ook met Siri bedienen dankzij https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/51448557 dus de afstandsbediening is niet meer nodig!
Hoe werkt de interface met de Itho apparaten dan? Gebruik je de RJ45 connector op de HRU of op de QualityFlow box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flierps
Je kunt het lezen op de Tweakers link die ik postte.

De afstandsbediening van de QF controller is draadloos. Deze is nagemaakt met een ESP8266 en een zender bordje. De ESP zit op de wifi en zo kun je hem aanspreken en commando's geven

Dus:
Siri -> Homebridge -> Domoticz -> (http over wifi) -> ESP -> (868Mhz) -> QF controller -> HRU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
Hallo vrienden,

Er zijn dromers ... domotica op HRU-350 + QualityFlow kan niet goed werken ... zelfs niet met 's werelds beste domotica-experts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flierps
Aw werkt prima bij mij hoor. Dus alles wat de afstandbediening kan, kan ook via Siri.

Daarbij nog een stukje automatisering bij het koken, dus als recirculatie ventilator aangaat, dan automatisch naar kook-stand voor 30 minuten of automatisch naar hoog-stand als het licht op de WC aangaat.

Nu dat laatste betekend dat het hele huis harder wordt geventileerd als iemand nar de WC gaat en hoewel dat niet erg is, is het ook niet nodig, dus daar zou ik graag wat meer precisie in hebben door individuele kleppen te kunnen aansturen.

Individuele kleppen aansturen is qualityflow specifiek natuurlijk en zou met anderen niet kunnen. De overige zaken kun je beslist relatief eenvoudig voor elkaar krijgen met elke ventilator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
Hallo flierps,

Zelfs als men in de domotica de opening van de kleppen afzonderlijk kan regelen, zal het onmogelijk zijn het volume van de toevoerventilator zo in te stellen (te beheren) dat toevoerlucht = afvoerlucht.

U schrijft:
Automatisering bij het koken, 30 minuten naar hoog-stand: "Nu dat laatste betekend dat het hele huis harder wordt geventileerd als iemand nar de WC gaat en hoewel dat niet erg is, is het ook niet nodig, dus daar zou ik graag wat meer precisie in hebben door individuele kleppen te kunnen aansturen."

Dit bewijst dat HRU + QualityFlow niet in staat is om dit eenvoudige algoritme op te lossen.

Domotica-specialisten zullen niet in staat zijn de afzonderlijke opening van de kleppen en tegelijkertijd (parallel) het volume van de toevoerventilator te beheren. Niemand wil me geloven ... Ik wacht tot het tegendeel bewezen wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flierps
Ik heb het idee dat je de hele tijd bezig bent een probleem op te werpen om vervolgens te zeggen dat het niet opgelost kan worden. Maar het is niet eens een probleem dus dat lijkt me een stropopredenering

Bij de inbedrijfsname van de machine is het debiet van elk vertrek ingesteld en ook het totale minimumdebiet ingesteld. Daarna kun je dus als ventilator het totaal debiet verhogen door harder te draaien en/of bepaalde vertrekken voorrang geven door daar de klep verder open te zetten waarbij je anderen verder sluit voor de balans.

Qualityflow kan standaard al specifieke vertrekken voorrang geven. De kookstand doet dit en ook de badkamer aangestuurd door de vochtsensor. Er is geen scheet-stand voor de WC op dit moment :P daarom dat ik dit graag handmatig zou willen kunnen doen. Dit heeft niks met de balans te maken, enkel met voorrang geven aan een specifieke ruimte met de afzuiging. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door tijdelijk de WC klep aan te laten sturen als keuken en de kookstand aan te zetten voor een paar minuten ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
Hallo flierps,

Meet gewoon de luchtvolumes met een anemometer + meetkegel.

Als toevoerlucht = afvoerlucht ... je hebt gelijk
Als toevoerlucht > of < afvoerlucht ... heb ik gelijk.

Kameraad, doe de metingen en kom hier terug om het te verduidelijken, bedankt.

Hoogachtend, Pierre

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-05 05:19
Deminy schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 06:44:
Goeiedag, ook wij hebben in onze bestaande woning het itho qualityflowsysteem aangelegd.

Plenum met 8 afzuigpunten en mooie grote diameters buis gebruikt (125) voor afzuig en voor inblaas (160).

Hier hetzelfde euvel: ondanks continu in comfortstand komt het co2 niveau in de slaapkamers bij lange na niet onder de 1000.
Niet gemeten met een aliexpress apparaat, maar een geijkte co2 meter van een zwitserse fabrikant.

Afgelopen week alles opnieuw laten inregelen door een installateur die dealer is van itho (Feenstra). Eerst navraag gedaan bij itho wie we moesten hebben, en zij kwamen met Feenstra als advies.

Vooraf nagevraagd of de co2 detectie softwarematig te verlagen was naar 600. Dit was volgens itho én Feenstra mogelijk.
Echter bij aankomst bleek de servicemonteur hier niet de juiste software voor mee te hebben. Balen.

1200 ppm in de normaalstand cf Bouwbesluit, maar dit betekend dat het absoluut niet slechter mag. Bouwbesluit is namelijk de ondergrens. Leuk dat ze er mee adverteren, maar in mijn opinie niet wenselijk voor een prettig binnenklimaat.

Heeft een van u ervaring met het laten verlagen van het co2 detectiepeil?
Ik lees graag uw reactie
Hoi,

Ik heb recent ook een CO2 sensor toegevoegd aan mijn Itho Daalderop ventilatie, en met een losse meter lijkt mijn conclusie te zijn dat het systeem het vasthoudt op +- 1000PPM.

Ik lees in je post dat Itho je had aangegeven dat je dit kon verlagen naar 600 PPM of een andere waarde.

Ik was benieuwd of dat ze nog gelukt is, en wat ze daarvoor hebben gedaan?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wij hebben 2 Qualityflow systemen hangen. Het zijn hru-300 systemen.
Een is al vervangen die had een aanlopende motor, ding maakte altijd meer lawaai dan de andere. Garantie, koste niets.
Van de oudste was een sensor defect (4 jaar oud) onder garantie alle temperatuur sensoren vervangen.
Nu is van de vervangen unit de buitentemperatuur -3xx graden, en ik wacht al 2 maanden op bericht dat ze die sensoren ook komen vervangen.

Het lijkt redelijk te werken, alleen eigenlijk te veel lawaai als er een co2 test plaats vindt.

Ik zou het niet weer nemen.. dan maar een systeem waar ik een schakelaar van 1 naar 2 of 3 moet zetten met een feestje of douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
jacovn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:57:
.......
Ik zou het niet weer nemen.. dan maar een systeem waar ik een schakelaar van 1 naar 2 of 3 moet zetten met een feestje of douchen.
Hallo jacovn,

Je hebt alles begrepen ... maar te laat :O
Pagina: 1 2 Laatste