JoteW schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:48:
[...]
Ik kan idd ergens in de game settings aanpassen dat ik op Beginner of Prof wil spelen ipv Amateur maar het lukt me nog niet om de kwaliteit van de AI aan te passen.. Zal straks eens kijken als ik over ga naar het andere weekend of het daar wel wil.
Zijn er nog bepaalde tips & tricks voor beginners om dingen snel onder de knie te krijgen mbt technische aspecten van je auto etc? Ben zelf geen automonteur dus wil daar graag meer kennis over op doen zodat ik ingame weet waar ik rekening mee moet en kan houden!:)
Eerlijk gezegd kan je wel gaan sleutelen aan de set-up's, maar op zich maakt het alles alsmaar lastiger, en zit je op een niveau waar het nog niet echt nodig is. Gewoon het beste is leren hoe je zo snel mogelijk kan rijden op de standaard setups, deze zijn niet de snelste qua top speed en corner speed, maar dat komt nog wel.
Langzaam gewoon opbouwen, totdat je op het punt komt waar je echt niet meer sneller kan omdat je alle apexen al pakt en alle braking zones al maximaliseer.
Maar hier alvast een paar standaard setup dingetjes waar je mee kan pielen zonder een opleiding te hoeven volgen tot race engineer
Front/Rear Aero: Minder = Sneller in een rechte lijn, langzamer in de bochten - Meer = langzamer in een rechte lijn, sneller in de bochten.
Meer Rear Aero is meer gewicht op de achterkant van de auto, dus is de auto meer 'geplant'. Rear Aero heeft (veel) meer effect dan front aero.
Front Aero word vaak vooral aangepast om over/understeer aan te passen, wilt de auto rechtdoor ipv de bocht in, meer front aero. Wilt de auto iets te graag de bocht in, minder front aero.
Banen zoals Monza waar het veel om snelheid gaan wil je minder downforce hebben dan een baan zoals Monaco waar het om bochtenwerk gaat.
Differential on/off throttle:
Het differentieel bepaald hoeveel verschil er mag zitten tussen de draaisnelheden van de achterbanden. Meer diff = minder verschil, minder diff = meer verschil.
On throttle wil je zo hoog mogelijk hebben zonder dat je te veel wheelspin krijgt uit de bochten. Dit is ook gewoon met je rechter voet te managen.
Off throttle is een ander verhaal, en dit gaat weer om under/oversteer. Heb je het gevoel dat je de achterkant kwijtraakt als je van het gas afgaat, dan is de diff te laag. Heb je het gevoel dat de auto niet wilt draaien, dan is hij te hoog.
Een vuistregel is dat je in het regen minder diff runt zodat de achterbanden minder snel gaan spinnen.
Brake Pressure: Hoger = Meer remkracht, dit wil je zo hoog mogelijk hebben. Zolang de banden maar niet vastslaan tijdens het remmen!
Brake Bias: Hoe ver de remmen naar achter/voor staan afgesteld. Normaliter is dit altijd boven de 50% (remmen voor doen meer werk dan remmen achter), maar hoe verder naar 1 kant hoe minder het totaal word. Je wilt je bias dus zo balanced mogelijk hebben...
Lock je veel je voorwielen, meer bias naar achter.
Word je achterkant te los, of lock je zelfs je achterbanden, bias naar voren.
In de regen, neem je huidige bias en druk die 3-4 tikken naar achter zodat de voorkant minder vastslaan.
Ride Height: Hoe hoog de auto staat, dit wil je zo laag mogelijk, maar als het TE laag staat klapt je auto tegen de grond aan en ga je als een speer de muur in, of raak je snelheid kwijt. Blijf hier maar van af.
Al die andere dingen zoals caster/camber/roll-bar, niks mee doen omdat het redelijk ingewikkeld is...
Je kan ook altijd nog naar een site zoals
https://www.f1gamesetup.com, of gewoon op de steam workshop een setup zoeken voor de auto