@Verwijderd heeft een valide punt. Vrijheid van meningsuiting heeft grenzen. Je mag uiteraard zeggen wat je wilt maar dat betekent niet dat er geen consequenties aan verbonden zitten. Vrijheid van meningsuiting houdt vaak op wanneer iemand grove taal gebruikt etc. In het strafrecht is dit vaak aan de orde geweest. Is een agent uitmaken voor koe of homo een belediging? De rechter vond homo in eerste aanleg geen belediging. Uiteindelijk is dit wel als belediging bepaald omdat de intentie beledigend bedoeld was.Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:22:
[...]
Dit is echt fijn kneuterig juridisch advies. Je denkt dat vrijheid van meningsuiting onbeperkt is? En dat dan vermelden dat iets je mening betreft zoden aan de dijk zet in een review die per definitie persoonlijk is?
Onnodig grievend uitlaten, waarheid of niet, kan onrechtmatig zijn. Smaad is iemand doelbewust willen schaden met de waarheid. Laster is een strafrechtelijk iets. In casu is er geen aangifte.
Ik vind wel dat indien je je review op een website achterlaat welke bedoeld is voor dergelijke zaken en je bewoordingen enigszins netjes houdt het in beginsel geen smaad zou moeten opleveren. De review zou ik het beste verwoorden vanuit je eigen mening en niet als feit presenteren, dus als: ik heb meegemaakt dat...ipv deze club is een stel fraudeurs. De eerder aangehaalde uitspraak van de rechter op dit forum heeft iemand 7 keer onder diverse aliassen reviews geplaatst, dat maakt het wel wat anders. Opzet tot iemand te willen schaden lijkt hier wel sprake van te zijn, althans kan worden aangenomen.
Niets is hier "written in stone" het blijft een grijze zone. Het schrijven van reviews is prima maar let op de manier hoe je dat doet. Ik vind ook dat we reviews moeten mogen plaatsen eigenlijk en niet dat iedereen direct bang moet worden gemaakt met claims van 80k
[ Voor 32% gewijzigd door LucyLG op 24-03-2019 22:39 ]