Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:14
Het is een nieuw huis, dus lage energielasten. Ook is alles nieuw als je erin trekt, dus zeker de eerste 10 jaar heb je nauwelijks onderhoud. Ik zie wel het nut in van hoog beginnen en zo er verder in groeien. Ja, het is misschien wat krap de eerste jaren, maar je raakt aan die lasten gewend. Dus daar groei je vanzelf uit. Hetzelfde heb ik ook gehad met ons eerste huis. Na 5 jaar waren we eruit gegroeid.

@Chiron met WO-opgeleide starters mag je er wel vanuit gaan dat er loonontwikkeling is. Al zou je in een CAO vallen, dan heb je alsnog loonstijgingen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Man, man, man, wat derailed dit topic. Deze post van @Señor Sjon zegt eigenlijk alles.

@unezra Kap nu eens met continu benadrukken dat zo ongeveer alles risicovol is. :N

Feit is (en dat is zowel in dit topic als in andere topics al vaker genoemd) dat wet- en regelgeving bepaalt wat je maximaal kunt lenen. Daar is over nagedacht en is tegenwoordig bovendien stukken minder dan dat het een jaar of 10 geleden was. Daar kun je het niet mee eens zijn (mag) maar ieder topic aangrijpen om te propageren dat je het niet eens bent met de geldende norm slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Deze post slaat eigenlijk de spijker op de kop:
unezra schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:22:
[...]
Ik weet niet of ik heel gelukkig zou wonen in een droomhuis, waarbij je leeft om te werken en allang niet meer werkt om te leven.
[...]
Hier doe je (wederom) onterecht de aanname dat je vooral moet zorgen voor een lage(re) maandlast zodat je geld overhoudt voor de leuke dingen in het leven. Ik snap dat het extreem moeilijk te begrijpen is, maar knoop nu eens in je oren dat er mensen zijn voor wie de woning 'het leuke' is in het leven. Mensen die veel minder waarde hechten aan vakanties, uit eten, grote televisies, weet ik veel wat, maar gewoon fijn willen wonen, mensen die liever niet een weekend weg gaan, maar een weekend gaan tuinieren om maar wat te noemen.

Echt om moe van te worden dit. Ik ken mensen die er een levensstijl op nahouden dat zelfs 50% van hun max. hypotheek een heftige financiële inbreuk zou zijn en ik ken mensen die wel 150% van hun max. kwijt zouden kunnen zijn omdat ze niets liever doen dan thuis zijn. Snap dat nu eens. ;(

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Harrie_ schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:36:
Man, man, man, wat derailed dit topic. Deze post van @Señor Sjon zegt eigenlijk alles.

@unezra Kap nu eens met continu benadrukken dat zo ongeveer alles risicovol is. :N

Feit is (en dat is zowel in dit topic als in andere topics al vaker genoemd) dat wet- en regelgeving bepaalt wat je maximaal kunt lenen. Daar is over nagedacht en is tegenwoordig bovendien stukken minder dan dat het een jaar of 10 geleden was. Daar kun je het niet mee eens zijn (mag) maar ieder topic aangrijpen om te propageren dat je het niet eens bent met de geldende norm slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Deze post slaat eigenlijk de spijker op de kop:

[...]

Hier doe je (wederom) onterecht de aanname dat je vooral moet zorgen voor een lage(re) maandlast zodat je geld overhoudt voor de leuke dingen in het leven. Ik snap dat het extreem moeilijk te begrijpen is, maar knoop nu eens in je oren dat er mensen zijn voor wie de woning 'het leuke' is in het leven. Mensen die veel minder waarde hechten aan vakanties, uit eten, grote televisies, weet ik veel wat, maar gewoon fijn willen wonen, mensen die liever niet een weekend weg gaan, maar een weekend gaan tuinieren om maar wat te noemen.

Echt om moe van te worden dit. Ik ken mensen die er een levensstijl op nahouden dat zelfs 50% van hun max. hypotheek een heftige financiële inbreuk zou zijn en ik ken mensen die wel 150% van hun max. kwijt zouden kunnen zijn omdat ze niets liever doen dan thuis zijn. Snap dat nu eens. ;(
Topic goed gelezen?
Ik ben namelijk niet de enige die het risico voor TS te groot vind. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

unezra schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:09:
[...]

Topic goed gelezen?
Ik ben namelijk niet de enige die het risico voor TS te groot vind. :)
Je reactie getuigt ervan dat je het dus nog steeds niet begrijpt, daarbij vind ik het een beetje kinderachtig om te gaan roepen 'ik ben niet de enige'. Het staat iedereen vrij om TS advies te geven en TS erop wijzen dat er wellicht financiële risico's aan zijn keuzes zitten is helemaal niets mis mee.

De manier echter waarop jij, keer op keer, jouw mening loopt te propageren in dit soort topics is erg vermoeiend. Je laat post op post blijken je geenszins in te kunnen leven in andermans situatie en andermans beslismatrix. Je blijft voorbeelden uit je eigen leven aanhalen en vergroot die op een manier alsof dat eigenlijk de standaard zou moeten zijn, de 'moral highground' zo je wil.

Hier een korte samenvatting van je bijdragen in dit topic, misschien dat het dan begint te dagen waarom je met je reacties (bij meerdere Tweakers) zoveel irritatie opwekt. Misschien wat extreem, maar wat ik of anderen ook zeggen, de boodschap komt maar niet aan. Het is alsof je in een eigen wereld leeft...

"Financieel kan het dus volgens de ABN wel maar je zit héél erg op het randje. Ik zou als ik TS was het risico niet nemen"

"Fin, stof tot nadenken voor TS dus. (Met beperkte tijd en mogelijk forse financiële gevolgen.)"

"De risico's zijn te groot."

[over de leennormen] "Ik vind ze niet streng genoeg."

"TS moet zich een *hoop* gaan ontzeggen om dat huis te kunnen betalen."

"Zou ik nu moeten kopen, zou ik een kleiner huis kopen." + [discussie over percentage van 2e inkomen t.o.v. max. hypotheek]

"Ik weet niet of ik heel gelukkig zou wonen in een droomhuis, waarbij je leeft om te werken en allang niet meer werkt om te leven."

[discussie over percentage van 2e inkomen t.o.v. max. hypotheek]

"Dan verschillen we van mening over wat "prima te dragen" is."

"Welnee. Ik zie het vooral als onbezonnen."

[ervaring]

"Genoemde woning is voor TS letterlijk op de rand van wat hij mag lenen van de bank op basis van 2 inkomens. Dat is een groot risico."

"er is wel een verschil tussen een beetje risico en een risico dat ik te hoog zou noemen."

Edit: je heb dus (los van de offtopic discussie over leennormen bij 2 inkomens) in 11 afzonderlijke posts direct of indirect aangegeven dat je het risico te hoog vindt. Ik denk dat de boodschap wel duidelijk is...

Misschien kun je in je signature de disclaimer opnemen dat je het risico te hoog vind :X

[ Voor 4% gewijzigd door Harrie_ op 12-03-2019 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik woon in Bergschenhoek :)

Maar Nesselande is idd ook vergelijkbaar qua prijzen.
EJPostema schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:00:
Ik vind 50k spaargeld eigenlijk weinig voor ene huis van 4 ton?

Je droomhuis ga je toch niet inrichten met het goedkoopste ikea laminaat op de vloer enzo? Verkijk je er echt niet op wat het kost om een huis echt af te werken.
Wij hebben een huis van 220k gekocht met het idee dat we er in eerste instantie niet zoveel aan zouden doen. Well, that failed _O-

Ik ben bang dat we die 50k ook al bijna hebben opgemaakt in 4 jaar tijd (bijna de helft van het huis is helemaal opnieuw gestuct en geverfd, overal nieuwe vloeren in, nieuwe keuken, nieuwe tuin, elektrisch bedienbare rolluiken laten plaatsen etc). En dan moet de badkamer nog en wat standaard onderhoud (kozijnen schilderen). En eigenlijk wil ik de trappen ook opnieuw laten doen. En, en, en...

Dat voor een huis uit 2001. Het is niet alsof we een oud krot hebben gekocht, maar je wil er toch iets van jezelf van maken. En tsja, een keuken of badkamer van bijna 18 jaar oud is gewoon niet meer helemaal fit.

Eerlijk is eerlijk, ik had net zo goed een nieuwbouwhuis kunnen kopen in dezelfde prijsklasse.

Maar ook zoiets stoms als nieuwe gordijnen kopen voor het hele huis. Daar schrik je echt van als je het niet gewend bent :+ En dan zijn we simpelweg naar de bouwmarkt gegaan ervoor - om ze op maat te bestellen - het zijn echt geen bijzondere gordijnen. Maar een paar duizend euro ben je zo kwijt.

Bij een huis van 4 ton wordt dat alleen maar erger. Want tsja, alle ruimtes zijn groter, raampartijen zijn wellicht ook groter, tuin is groter. Goede kans dat je daar een ton aan verbouwing in kunt stoppen op den duur.

[ Voor 87% gewijzigd door Lethalis op 12-03-2019 11:09 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

unezra schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:17:
[...]

Dan verschillen we van mening over wat "prima te dragen" is. Ik heb de som ook wel eens gedaan met een scenario waarin ik me zelf goed kan inleven, onze eigen situatie. Als ik zie wat we *kunnen* lenen en wat we dan per maand moeten betalen, leert mij dat dat er dan werkelijk NUL financiële ruimte is.

Er gaat op dat moment effectief bijna een heel netto inkomen op aan bruto hypotheeklast. Onze werkelijke bruto hypotheeklast is op dit moment minder dan de helft van 1 netto maandsalaris. :)

Dus nee, in mijn beleving houd de bank absoluut geen rekening met gezinsuitbreiding, salarisval, etc. Niet bij de bedragen die ik in de ABN calculator stop in ieder geval.

TS is 30 en heeft niet een extreem loon voor een 30 jarige, maar wel een academische opleiding. Misschien net klaar met studeren en nu grote stappen aan het maken? Zijn vriendin heeft ook niet een bizar loon voor iemand van haar leeftijd.

Met onze inkomens zou ik de situatie van TS op zijn best spannend vinden, met het inkomen van TS en zijn vriendin zou ik er geen seconde over piekeren. Droomhuis of niet. Dat komt later wel een keer.
Dit. Zit toevallig in een soortgelijke situatie. Looptijd hypotheekrente loopt in mei af dus de vraag verhuizen of blijven. Max. hypotheek zou dan naar 400k kunnen op onze gezamenlijke inkomens maar de lasten die daarbij komen kijken vind ik te zwaar t.o.v. onze huidige situatie (hypotheek van 250k). Zeker met twee kinderen en twee dieselauto's zijn de maandelijkse overige kosten al hoog genoeg. Hebben dus gekozen voor oversluiten (20 jaar) en gaan netto 220 Euro minder betalen per maand + gaan het huidige huis op meerdere vlakken verbouwen (keuken, badkamer, toilet). Zitten verder ook prima.

Ik zou nooit iemand aanraden om op de max. van je kunnen te lenen, zeker niet als je gezinssituatie nog niet compleet of stabiel is. En hoe lastig het ook kan zijn om er nu over na te denken en zoals eerder hier gezegd: denk aan bijv. een scheiding. Het kán en je zult niet de eerste of enige zijn. En dan zit je met je hypotheek zonder NHG.

Neem met wat "minder" genoegen, dan heb je meer financiële speling ondanks de te verwachte salarisstijging(en) de komende jaren. Beetje leven kan ook geen kwaad ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:09
Exorcist schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:52:
[...]

Dit. Zit toevallig in een soortgelijke situatie. Looptijd hypotheekrente loopt in mei af dus de vraag verhuizen of blijven. Max. hypotheek zou dan naar 400k kunnen op onze gezamenlijke inkomens maar de lasten die daarbij komen kijken vind ik te zwaar t.o.v. onze huidige situatie (hypotheek van 250k). Zeker met twee kinderen en twee dieselauto's zijn de maandelijkse overige kosten al hoog genoeg. Hebben dus gekozen voor oversluiten (20 jaar) en gaan netto 220 Euro minder betalen per maand + gaan het huidige huis op meerdere vlakken verbouwen (keuken, badkamer, toilet). Zitten verder ook prima.

Ik zou nooit iemand aanraden om op de max. van je kunnen te lenen, zeker niet als je gezinssituatie nog niet compleet of stabiel is. En hoe lastig het ook kan zijn om er nu over na te denken en zoals eerder hier gezegd: denk aan bijv. een scheiding. Het kán en je zult niet de eerste of enige zijn. En dan zit je met je hypotheek zonder NHG.

Neem met wat "minder" genoegen, dan heb je meer financiële speling ondanks de te verwachte salarisstijging(en) de komende jaren. Beetje leven kan ook geen kwaad ;)
Dat is toch een heel andere situatie als waar de TS in zit? Zij hebben geen kinderen, kopen voor het eerst een huis. Hij in ieder geval heeft nog veel vooruitgang in salaris in het vooruitzicht.

Is dit risicoloze gedrag een onderdeel van de rubberen tegels generatie? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Apiekool schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:58:
[...]

Dat is toch een heel andere situatie als waar de TS in zit? Zij hebben geen kinderen, kopen voor het eerst een huis. Hij in ieder geval heeft nog veel vooruitgang in salaris in het vooruitzicht.

Soortgelijk als in max. lenen van wat kan/mag. Dus randjes opzoeken van je financiële huishouden.
Heeft (mijns inziens) weinig te maken met de rubberen tegel mentaliteit maar meer logisch nadenken, zeker als je geen vast contract hebt. Dat er nu geen kinderen zijn houdt juist in dat je daar wellicht ook alvast rekening mee kunt houden, of je het nu wel of niet van plan bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-05 13:49
Ik denk dat @unezra een keertje een lesje risicomanagement moet volgen en dan vooral het principe van risk appetite.. :)

hoger risico > hoger reward. Mensen moeten zelf kiezen wat ze willen en bakstenen is de afgelopen 100 jaar vrij rendabel geweest, zelfs voor de mensen die in 2008 gekocht hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apiekool
Exorcist schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:02:
[...]

Soortgelijk als in max. lenen van wat kan/mag. Dus randjes opzoeken van je financiële huishouden.
Heeft (mijns inziens) weinig te maken met de rubberen tegel mentaliteit maar meer logisch nadenken, zeker als je geen vast contract hebt. Dat er nu geen kinderen zijn houdt juist in dat je daar wellicht ook alvast rekening mee kunt houden, of je het nu wel of niet van plan bent.
Maar dat is het juist, het zijn niet echt de randjes. De regels zijn zo vreselijk aangescherpt de laatste jaren dat het echt niet meer zo'n risico is als 10 jaar geleden. Toen was het inderdaad drama en huilen met de pet op. 120% van de aankoopwaarde kunnen lenen, 7x het jaarsalaris. Zo is het allang niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Apiekool schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:06:
[...]

Maar dat is het juist, het zijn niet echt de randjes. De regels zijn zo vreselijk aangescherpt de laatste jaren dat het echt niet meer zo'n risico is als 10 jaar geleden. Toen was het inderdaad drama en huilen met de pet op. 120% van de aankoopwaarde kunnen lenen, 7x het jaarsalaris. Zo is het allang niet meer.
Daar hebben we in een ander topic al een keer heftig over gediscussieerd. Ik vind het altijd zo'n dooddoener om verder zonder enige cijfermatige onderbouwing te roepen "ik zou nooit / je moet nooit op de max. gaan zitten". Vroeger kon je met een salaris X 200k lenen, nu nog 160k en dat zou dan alsnog teveel zijn. Als men de regels nog verder aanscherpt en je kunt met datzelfde salaris nog maar 130k lenen, geldt dan nog steeds de stelregel 'nooit de max.'?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Apiekool schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:58:
[...]

Nee dit gedrag is van mensen met ervaring en die al een paar crisissen hebben meegemaakt.
Als TS zijn grootste hobby zijn huis is dan moet hij het vooral doen, anders is het ‘Duur huis, Nooit thuis.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Niet_Jan_Jaap schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:04:
hoger risico > hoger reward. Mensen moeten zelf kiezen wat ze willen en bakstenen is de afgelopen 100 jaar vrij rendabel geweest, zelfs voor de mensen die in 2008 gekocht hebben.
Er zijn toch een boel mensen zwaar de boot mee in gegaan toen ze op de top kochten en een aantal jaar later noodgedwongen met zwaar verlies moesten verkopen door omstandigheden (scheiding, werkloosheid, etc).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iRinze
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 22:23
Ik denk dat @unezra een keertje een lesje risicomanagement moet volgen en dan vooral het principe van risk appetite.. :)

Het zijn goed bedoelde adviezen van @unezra. TS moet inderdaad zelf beslissen wat hij gaat doen. Persoonlijk zou ik in zijn situatie nooit en te nimmer voor zo'n huis gaan als eerste koopwoning, met alle financiële lasten/verantwoordelijkheden die dat met zich meebrengt.

Maar goed, dat ben ik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apiekool
Harrie_ schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:15:
[...]

Daar hebben we in een ander topic al een keer heftig over gediscussieerd. Ik vind het altijd zo'n dooddoener om verder zonder enige cijfermatige onderbouwing te roepen "ik zou nooit / je moet nooit op de max. gaan zitten". Vroeger kon je met een salaris X 200k lenen, nu nog 160k en dat zou dan alsnog teveel zijn. Als men de regels nog verder aanscherpt en je kunt met datzelfde salaris nog maar 130k lenen, geldt dan nog steeds de stelregel 'nooit de max.'?
Ik geloof dat we het heel eens zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
Lethalis schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:18:
[...]

Er zijn toch een boel mensen zwaar de boot mee in gegaan toen ze op de top kochten en een aantal jaar later noodgedwongen met zwaar verlies moesten verkopen door omstandigheden (scheiding, werkloosheid, etc).
Niet gedeeltelijk quoten he ;)

risk appetite is toch precies de keuze. Gratis opbrengst bestaat niet. Je loopt altijd risico en als je zelf denkt: ik word meer 'blijer' van een groter huis nu dan een potentieel risico op een gedwongen verkoop in de toekomst, dan moet je het doen. Als je nu jong bent, zou ik zoveel mogelijk lenen en lekker mooi wonen, maar dat ben ik..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Lethalis schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:18:
[...]

Ja maar dat moet je wel in de context plaatsen. In die tijd:
• Kon je überhaupt veel meer kon lenen (dus een hoger percentage van je inkomen aan woonlasten).
• Kon je dik boven 100% LTV lenen waardoor een huis ook na 5 of 10 jaar nog steeds onder water stond.
• Was aflossen over 30 jaar niet verplicht en was de aflossingsvrije hypotheek min of meer de standaard.

Neemt niet weg dat je natuurlijk over dit soort (ingrijpende) financiële beslissingen goed moet nadenken, maar de kanttekening die je daarbij moet plaatsen is dat een hoop risico's die 'vroeger' aanwezig waren (bovenstaand) er nu per definitie niet meer zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:45

Precies dit!
Risico's identificeren is belangrijk en nuttig maar het lijkt soms erop dat @unezra vergeet dat een risico soms ook geaccepteerd kan worden :) Dat hangt van de risk appetite af maar die is per persoon verschillend. Ik gok dat die bij unezra niet heel hoog is :+ Wat trouwens prima is, die van mij is ook niet hoog maar die risk appetite hou ik bij mijzelf en dwing ik anderen niet op

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 12-03-2019 11:38 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Harrie_ schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:26:
[...]

• Kon je überhaupt veel meer kon lenen (dus een hoger percentage van je inkomen aan woonlasten).
• Kon je dik boven 100% LTV lenen waardoor een huis ook na 5 of 10 jaar nog steeds onder water stond.
• Was aflossen over 30 jaar niet verplicht en was de aflossingsvrije hypotheek min of meer de standaard.

Neemt niet weg dat je natuurlijk over dit soort (ingrijpende) financiële beslissingen goed moet nadenken, maar de kanttekening die je daarbij moet plaatsen is dat een hoop risico's die 'vroeger' aanwezig waren (bovenstaand) er nu per definitie niet meer zijn.
'vroeger' was het nog veel erger ja, dat klopt. Dat zegt echter niet dat er niets aan de hand is/het nu allemaal perfect is.

- Aflossingsvrij verplaatst het probleem naar 30 jaar later, de mensen die in 2008-2014 in de problemen kwamen kwamen dat al daarvoor
- Die ruimere leen norm gaf relatief lage maandlasten door de aflossingsvrije hypotheek, de betaalbaarheid op korte termijn wel beter, ook in 'de crisis'
- Het niet aflossen en de hogere LTV is alleen een accut probleem als je moet verkopen. Je inkomen, lasten en persoonlijke situatie zorgen er dus voor dat je 'moet' verkopen. Dat veranderde niet met de nieuwe regels.
- in de eerste 10 jaar los je bij een annuïteitenhypotheek relatief weinig af (met de lage rente is het iets beter maar reken op procentueel max 25%)

Met andere woorden; het risico DAT het fout gaat is niet echt kleiner geworden (juist met het 70% mee tellen van het 2e inkomen zie je hier weer een beweging de andere kant op), de impact als het fout gaat is iets gedempt. Ik vind die impact nogal groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Señor Sjon schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:35:
ik kwam laatst nog een oude hypotheekmodule (omstreeks 2009) tegen voor adviseurs. Scheelde zo 30-50% aan hypotheek t.o.v. nu..
Toont dat niet aan dat we eigenlijk niets van de vorige crisis hebben geleerd?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Gunner schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:52:
[...]

Volgens mij bedoelt @Señor Sjon dat je toen (2009) 30% tot 50% meer hypotheek kon krijgen; dat zou betekenen dat we er wel iets van geleerd hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Harrie_ schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:30:
[...]

Volgens mij bedoelt @Señor Sjon dat je toen (2009) 30% tot 50% meer hypotheek kon krijgen; dat zou betekenen dat we er wel iets van geleerd hebben?
Het is maar hoe je het leest. Voor mijn gevoel kan je steeds meer lenen. In 2016 een keer een berekening gedaan, en onlangs weer. Was een ton meer. Zonder echt significante stijgingen in salaris.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Gunner schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:32:
[...]

Het is maar hoe je het leest. Voor mijn gevoel kan je steeds meer lenen. In 2016 een keer een berekening gedaan, en onlangs weer. Was een ton meer. Zonder echt significante stijgingen in salaris.
Dat heeft (denk ik) vooral te maken met lagere rente. Lagere rente = hogere max.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Harrie_ schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:32:
[...]
Dat heeft (denk ik) vooral te maken met lagere rente. Lagere rente = hogere max.
... en dan is het 2029, staat de rente op 5% en gaan mensen massaal het schip in ...

Overigens wil ik niemand iets opdringen, ik uit mijn zorgen. Uiteindelijk moet iemand het zelf weten maar als ik iemand op een zebrapad zie oversteken terwijl er vrachtwagen aan komt die mogelijk niet gaat remmen, zal ik niet mijn mond houden of zachtjes "zou je dat nu wel doen" roepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:46
unezra schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:45:
[...]

... en dan is het 2029, staat de rente op 5% en gaan mensen massaal het schip in ...

Overigens wil ik niemand iets opdringen, ik uit mijn zorgen. Uiteindelijk moet iemand het zelf weten maar als ik iemand op een zebrapad zie oversteken terwijl er vrachtwagen aan komt die mogelijk niet gaat remmen, zal ik niet mijn mond houden of zachtjes "zou je dat nu wel doen" roepen.
Ehm... nee. stel nu 2.8% en dan 5%. Is bruto wel 2.2% meer, maar na HRA al een stuk minder.
Dan zit je ook dat je over 10 jaar met je LTV een lagere rente kan krijgen dan nu, en je salaris ook een aantal procenten hoger is.
Puntje bij paaltje, ook dan kun je die lasten gewoon dragen. En waarom niet de rente 15 of 20 vastzetten? Die paar tiende procent maakt het verschil ook niet.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
unezra schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:45:
[...]

Pfoe, ik snap niet dat jij uberhaupt buiten durft te komen, zijn allemaal risico's die heel misschien voor kunnen komen.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

frumper schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:48:
[...]
Ehm... nee. stel nu 2.8% en dan 5%. Is bruto wel 2.2% meer, maar na HRA al een stuk minder.
HRA word afgebouwd, uit gaan van je netto hypotheeklasten vind ik persoon gewoon geen goed idee. Puur persoonlijk, maar: Als je de bruto hypotheeklasten niet makkelijk kunt betalen, is je hypotheeksom te hoog.
Dan zit je ook dat je over 10 jaar met je LTV een lagere rente kan krijgen dan nu, en je salaris ook een aantal procenten hoger is.
Riskante aanname...
Puntje bij paaltje, ook dan kun je die lasten gewoon dragen. En waarom niet de rente 15 of 20 vastzetten? Die paar tiende procent maakt het verschil ook niet.
Ik gok zo dat in geval van TS het wel eens kan zijn dat hij alleen met de lagere rente van 10 jaar rentevast, die 4 ton kan krijgen. Met 15 of 20 jaar kan het zijn dat 'ie er onder duikt. (Dat heb ik overigens niet nagerekend.) Zó krap is het dus.

In de 405K waar ik op uit kwam, heb ik ook nog eens een eventuele studieschuld van hem en/of zijn vriendin niet meegenomen. Een paar K studieschuld en die hele 4 ton is compleet buiten bereik.
Niet_Jan_Jaap schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:50:
[...]
Pfoe, ik snap niet dat jij uberhaupt buiten durft te komen, zijn allemaal risico's die heel misschien voor kunnen komen.... ;)
Op dit moment is buiten komen best riskant hoor... De eekhoorns en bosuilen waaien uit de bomen. Letterlijk. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 12-03-2019 12:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Harrie_ schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:26:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat er erg veel veranderd is sinds de vorige crisis.

Banken verstrekken vanwege de lage rentes weer hogere hypotheken aan mensen, omdat ze "betaalbaarder" zijn. Er is echter geen enkele reden om aan te nemen dat die rentes zo laag zullen blijven.

LTV zegt weinig als de value alweer op het niveau van de vorige bubbel zit.

Bij een annuïteitenhypotheek stijgen de maandlasten gedurende de looptijd. Ondanks het feit dat je elk jaar meer aflost en het risico bij een gedwongen verkoop afneemt, vergroot dat wel de kans dat mensen nu iets kopen wat ze wellicht over 10 jaar niet meer kunnen betalen.

Wij hebben bijvoorbeeld gekozen voor een mix van lineair en annuïtair, die precies zo is afgestemd dat de netto maandlasten constant blijven (zolang er geen bijzondere dingen gebeuren).

@RRCreations
Nog even n.a.v. bovenstaande: zet de rente zo lang mogelijk vast! Nu het nog kan. Je kunt beter een procent meer betalen en het 20 jaar vastzetten, dan over 10 jaar erachter komen dat de rente dan 5% is ofzo (en de HRA grotendeels is afgeschaft ;) en eigen woningbezit misschien wel in box 3 valt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Niet_Jan_Jaap schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:24:
[...]

Niet gedeeltelijk quoten he ;)

risk appetite is toch precies de keuze. Gratis opbrengst bestaat niet. Je loopt altijd risico en als je zelf denkt: ik word meer 'blijer' van een groter huis nu dan een potentieel risico op een gedwongen verkoop in de toekomst, dan moet je het doen. Als je nu jong bent, zou ik zoveel mogelijk lenen en lekker mooi wonen, maar dat ben ik..
Als we het over risk:reward gaan hebben dan zit je met huizen vaak verkeerd. En dan bedoel ik niet dat je geen winst kan maken. Je hebt helemaal gelijk dat het een redelijk veilige investering.. Maar veel mensen gaan hier te kort door de bocht.
Als je een huis echt gaat kopen om een x aantal euro's uit te slaan, zul je naar veel meer zaken moeten kijken en dan koop je waarschijnlijk een heel ander huis dan als je een huis koopt om in te wonen. Deze twee zaken verenigen gaat vaak moeilijk samen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
EJPostema schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:56:
[...]

Als we het over risk:reward gaan hebben dan zit je met huizen vaak verkeerd. En dan bedoel ik niet dat je geen winst kan maken. Je hebt helemaal gelijk dat het een redelijk veilige investering.. Maar veel mensen gaan hier te kort door de bocht.
Als je een huis echt gaat kopen om een x aantal euro's uit te slaan, zul je naar veel meer zaken moeten kijken en dan koop je waarschijnlijk een heel ander huis dan als je een huis koopt om in te wonen. Deze twee zaken verenigen gaat vaak moeilijk samen
ik heb het niet over geld alleen, juist over 'reward' die je kan hebben door blij te zijn door huiseigenaar te zijn. Natuurlijk is het niet zo simpel als uitgave + rendement. Niet alles in kwantificeerbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Lethalis schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:54:
[...]
Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat er erg veel veranderd is sinds de vorige crisis.

Banken verstrekken vanwege de lage rentes weer hogere hypotheken aan mensen, omdat ze "betaalbaarder" zijn. Er is echter geen enkele reden om aan te nemen dat die rentes zo laag zullen blijven.

LTV zegt weinig als de value alweer op het niveau van de vorige bubbel zit.
Juist.
Bij een annuïteitenhypotheek stijgen de maandlasten gedurende de looptijd. Ondanks het feit dat je elk jaar meer aflost en het risico bij een gedwongen verkoop afneemt, vergroot dat wel de kans dat mensen nu iets kopen wat ze wellicht over 10 jaar niet meer kunnen betalen.
Niet helemaal.

Je netto maandlasten stijgen bij annuitair, je bruto niet. Bij een lineaire hypotheek dalen je netto maanlasten.

Afbeeldingslocatie: https://www.snsbank.nl/upload_mm_xc/8/7/6/99_fullimage_sns%20annuiteitenhypotheek%20270x145.png

Afbeeldingslocatie: https://www.snsbank.nl/upload_mm_xc/7/6/2/100_fullimage_sns%20lineaire%20hypotheek%20270x145.png

https://www.snsbank.nl/pa...eekvormen-op-een-rij.html

Precies een van de redenen waarom wij hebben gekozen voor annuitair, maar vanaf dit jaar de HRA gebruiken om extra af te lossen. Zo blijven we dus vertrouwd met de bruto lasten. Ons plafondbedrag was ook gebaseerd op wat wij bruto per maand maximaal wilden uitgeven. (Het is nu wel iets omhoog gegaan wegens verbouwing maar qua % van ons inkomen zijn we grofweg gelijk gebleven wegens loonstijging.)
Wij hebben bijvoorbeeld gekozen voor een mix van lineair en annuïtair, die precies zo is afgestemd dat de netto maandlasten constant blijven (zolang er geen bijzondere dingen gebeuren).
Dat is inderdaad een ander zinvol alternatief. Gebruik je de HRA dan wel als lastenverlichting?
@RRCreations
Nog even n.a.v. bovenstaande: zet de rente zo lang mogelijk vast! Nu het nog kan. Je kunt beter een procent meer betalen en het 20 jaar vastzetten, dan over 10 jaar erachter komen dat de rente dan 5% is ofzo (en de HRA grotendeels is afgeschaft ;) en eigen woningbezit misschien wel in box 3 valt).
Dit...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En dat dachten ook al die mensen die hem op 4%+ voor 20 jaar vast zette, want hij kon echt niet meer lager worden. Om dan nu massaal boetes te betalen en bij Radar gaan klagen dat het oneerlijk is dat hun hypotheek die voor 20 jaar vast staat voor 20 jaar vast staat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@unezra (en @Lethalis)

En daarom zou ik iedereen die nu op de max. leent vooral adviseren om (als je weloverwogen die beslissing maakt) de rente zeker langer dan 10 jaar vast te zetten zodat je inderdaad in 2029 niet met de gebakken peren zit. Dát is risico-analyse en daar gaat het in dit soort topics om.

Sorry Unezra, ik kwam daarstraks wat scherp uit de hoek, en ik vind het een groot goed dat we op dit forum ervaringen kunnen delen en (zeker in dit soort topics) TS op bepaalde risico's kunnen wijzen. We (iedereen hier) moeten er wel voor oppassen dat we onze persoonlijke situaties niet teveel gaan extrapoleren naar anderen.

We komen elkaar geregeld in verschillende topics tegen Unezra, en om een voorbeeld te noemen vanuit het keuken-topic: Jij hebt onlangs een keuken laten zetten, ik heb 'm zelf gezet. Mijn hypotheeklast ligt ongetwijfeld hoger dan de jouwe maar daar staat tegenover dat ik bij iedere verbouwing weer geld bespaar door veel zelf te doen (en niet op vakantie ga :p).

Als we de wettelijke norm van een max. hypotheek nog verder afkalven kan straks niemand meer kopen. Het hele idee van die max. is dat je daarbinnen dus ruimte hebt om (afhankelijk van je situatie) daar zelf weloverwogen beslissingen in te nemen. Iedereen heeft een ander uitgavenpatroon en hecht een andere (financiële) waarde aan (materiële) zaken.

Helaas is het een feit dat er (waar je de grens ook legt) altijd mensen zijn die zonder nadenken het maximale willen en over 5 of 10 jaar in een mindere situatie terechtkomen die ze in bepaalde mate hadden kunnen voorzien. Daarom blijf ik zeggen bij iedere hypotheek (en zeker een max.):

• Vind je het de maandlast waard; iedere euro die naar je hypotheek gaat, gaat niet naar 'leuke' dingen of naar de spaarrekening
• Heb je nagedacht over what-if-scenario's:
• Wat als jij, je partner, jullie allebei werkloos raken? En als dat langere tijd aanhoudt? Kun je het hoofd dan nog boven water houden en ben je bereid om bepaalde concessies te doen in je levensstijl? Zoja: tot welke concessies ben je bereid?
• Wil je op termijn minder gaan werken? Kan dat financieel gezien?

Als iemand goed over dat soort zaken heeft nagedacht wie ben ik / wie zijn wij dan om te gaan roepen "nooit de max."; in feite zeg je dan "ik acht jou, net als een hoop anderen, incapabel om die financiële last te dragen en de (mogelijke) implicaties daarvan te overzien" :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:05:
[...]
Je netto maandlasten stijgen bij annuitair, je bruto niet. Bij een lineaire hypotheek dalen je netto maanlasten.
Ik ben in principe uitgegaan van de netto maandlasten. Bruto blijft het idd gelijk en door de mix met lineair die wij hebben, nemen de brutolasten zelfs af.
Dat is inderdaad een ander zinvol alternatief. Gebruik je de HRA dan wel als lastenverlichting?
Doordat een behoorlijk deel van onze hypotheek lineair is, lossen we vanzelf al behoorlijk veel af.

Natuurlijk zou ik het graag harder zien gaan, maar dan moet ik er echt dingen voor gaan laten.

Maar ook even voor @RRCreations : toen wij 4 jaar geleden dit huis kochten, dacht ik de eerste jaren versneld te gaan aflossen voordat we aan kinderen zouden beginnen.

Well, that failed too.

Mijn dochtertje is inmiddels al 3 jaar oud :+

Wij hadden op papier ook een huis van 300k kunnen kopen ipv 218k, maar ik ben achteraf echt blij dat we dat niet gedaan hebben. Alleen de kinderopvang kost al ruim 500 euro per maand netto en dat is maar voor 2 dagen per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gunner schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:52:
[...]

De oude norm was zoveel hoger.

Nu krijg je de lage rente met rentevast perioden van 10+ jaar. In 10 jaar veranderd er een hoop. Kijk eens naar je eigen inkomen 10 jaar geleden en die van nu. En dan hebben we nog best wat loonmatiging gehad. Ook kon je met dat oude inkomen bijkans een hogere lening krijgen dan nu. Als je toen de max koos en een huis op 6x je inkomen had gekocht, kan je hem nu in 9 van de 10 gevallen op één inkomen dragen ipv 2 en is het bijvoorbeeld nog maar 2-3x je inkomen.

@Harrie_ wij hebben bewust wel de max gekozen. Ook omdat we weten hoe de normen opgesteld (en verkrapt zijn). Ook kijken we met name naar de bruto maandlast. Elk jaar zie je weer de verhouding hypotheek/inkomen verder dalen in jouw voordeel.

@Lethalis De kinderopvang is met name kostbaar van 0-4 jaar. Daarna is het BSO en zijn de kosten aanmerkelijk lager. Af en toe zijn we net een belastingparadijs met de geldbedragen die onze rekening passeren. :X Groot voordeel is dat doordat mijn vrouw geen carrièrebreuk heeft gehad door de kinderen en ook daardoor een goed salaris is blijven verdienen. We laten er andere dingen voor, maar kunnen daardoor ook vrijstaand wonen op ons (toen) 36e in een prachtig huis. En dat vind ik elke cent meer dan waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Harrie_ schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:13:
@unezra (en @Lethalis)
En daarom zou ik iedereen die nu op de max. leent vooral adviseren om (als je weloverwogen die beslissing maakt) de rente zeker langer dan 10 jaar vast te zetten zodat je inderdaad in 2029 niet met de gebakken peren zit. Dát is risico-analyse en daar gaat het in dit soort topics om.

Sorry Unezra, ik kwam daarstraks wat scherp uit de hoek, en ik vind het een groot goed dat we op dit forum ervaringen kunnen delen en (zeker in dit soort topics) TS op bepaalde risico's kunnen wijzen. We (iedereen hier) moeten er wel voor oppassen dat we onze persoonlijke situaties niet teveel gaan extrapoleren naar anderen.
Excuses aanvaard en tof dat je ze publiek maakt. :)

Ik snap heel goed dat ik wat dwingend over kan komen, zoals eerder aangegeven, ik ken de gevaren. Details daarover deel ik alleen liever niet publiek. For sure dat ik wat meer risico-avers ben dan anderen, aard van het beestje én ik weet hoe hard het mis kan gaan. Ik doe wel mijn best om mijn visie hierop niet als wet te presenteren. Excuses van mijn kant als dat af en toe wel zo over komt. Het is niet mijn intentie om boze reacties uit te lokken en mensen te frusteren.
We komen elkaar geregeld in verschillende topics tegen Unezra, en om een voorbeeld te noemen vanuit het keuken-topic: Jij hebt onlangs een keuken laten zetten, ik heb 'm zelf gezet. Mijn hypotheeklast ligt ongetwijfeld hoger dan de jouwe maar daar staat tegenover dat ik bij iedere verbouwing weer geld bespaar door veel zelf te doen (en niet op vakantie ga :p).
Absoluut. Daarbij heb ik de neiging om af en toe kwistig te zijn met geld voor zaken waar anderen niet om malen.

Zelf ben ik niet handig én te lui. Moet al maanden de trap af halen en er liggen meer klussen in huis die ik prima kan, maar niet doe. Wij besteden relatief veel klussen uit. (Vanwege vakmanschap, maar ook omdat we er domweg geen zin in hebben.)
Als we de wettelijke norm van een max. hypotheek nog verder afkalven kan straks niemand meer kopen. Het hele idee van die max. is dat je daarbinnen dus ruimte hebt om (afhankelijk van je situatie) daar zelf weloverwogen beslissingen in te nemen. Iedereen heeft een ander uitgavepatroon en hecht een andere (financiële) waarde aan (materiële) zaken.
Als ik heel eerlijk ben hoop ik dat die hele markt een keer compleet in stort en juist iedereen weer kan kopen. Dat brengt een hoop mensen *diep* in de ellende, maar het zou denk ik over de hele linie en op de lange termijn goed zijn als de huizenbubbel een keer goed hard klapt.

Nu heb ik makkelijk praten. Mijn huis staat boven water. Dusdanig dat als de bubbel knapt, het huis waarschijnlijk nog steeds boven water staat. (Als we meer dan 25% waarde verliezen staat het onder water, maar we hebben afgelost dus effectief kunnen we op dit moment iets van 30% waardeverlies hebben zonder dat het écht onder water staat.)
Helaas is het een feit dat er (waar je de grens ook legt) altijd mensen zijn die zonder nadenken het maximale willen en over 5 of 10 jaar in een mindere situatie terechtkomen die ze in bepaalde maten hadden kunnen voorzien. Daarom blijv ik zeggen bij iedere hypotheek (en zeker een max.):
En daar wil ik dus voor waarschuwen. Als ik specifiek kijk naar de situatie van TS, denk ik dat het niet verstandig is.

Ik snap wel dat er situaties zijn waarbij mensen minder conservatief zijn dan ik, maar nog steeds een aanvaardbaar risico lopen. (Dat leer ik ook uit topics, ik probeer daarin minder scherp en stellig te zijn.)
• Vind je het de maandlast waard; iedere euro die naar je hypotheek gaat, gaat niet naar 'leuke' dingen of naar de spaarrekening
• Wat als jij, je partner, jullie allebei werkloos raken? En als dat langere tijd aanhoudt? Kun je het hoofd dan nog boven water houden en ben je bereid om bepaalde concessies te doen in je levensstijl? Zoja: tot welke concessies ben je bereid?

Als iemand goed over dat soort zaken heeft nagedacht wie ben ik / wie zijn wij dan om te gaan roepen "nooit de max."; in feite zeg je dan "ik acht jou, net als een hoop anderen, incapabel om die financiële last te dragen en de (mogelijke) implicaties daarvan te overzien" :Y
Fair enough. Maar met grensen.

Bij huidige starters met een modaal of lager inkomen snap ik het, die rekensom heb ik ook gemaakt en grappig genoeg kom je dán op een bruto hypotheeklast uit die helemaal niet zo spannend is. Nog altijd meer dan ik zelf prettig zou vinden, maar minder erg dan ik een paar maanden geleden dacht.

Aan de andere kant, zouden mijn vrouw en ik op de max gaan zitten, komen we uit op een hypotheek waar ik geen oog dicht meer van zou doen. En voor wat? Een huis dat 20-30m2 groter is dan dat van ons en met wat geluk nog net een 2-onder-1-kap of vrijstaand is. Leuk, maar niet voor meer dan het dubbele van onze huidige hypotheek.

Mensen in een vergelijkbare situatie zou ik dus zeker niet aanraden op de max te gaan zitten.

(Sidenote: Ik reken wel altijd met echte getallen, maar enkel grofweg met mijn eigen salaris. Dat hoeft niet helemaal publiek.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Señor Sjon schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:23:
[...]
@Harrie_ wij hebben bewust wel de max gekozen. Ook omdat we weten hoe de normen opgesteld (en verkrapt zijn). Ook kijken we met name naar de bruto maandlast. Elk jaar zie je weer de verhouding hypotheek/inkomen verder dalen in jouw voordeel.
[...]
Hear, hear. Hier dezelfde keus gemaakt en tot nu toe gaat me dat voor de wind. d:)b
unezra schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:25:
[...]
Bij huidige starters met een modaal of lager inkomen snap ik het, die rekensom heb ik ook gemaakt en grappig genoeg kom je dán op een bruto hypotheeklast uit die helemaal niet zo spannend is. Nog altijd meer dan ik zelf prettig zou vinden, maar minder erg dan ik een paar maanden geleden dacht.
[...]
Kijk, dan heeft al dat gelul hier op het forum zowaar nog nut gehad *O* :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
unezra schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:25:

[...]

Absoluut. Daarbij heb ik de neiging om af en toe kwistig te zijn met geld voor zaken waar anderen niet om malen.

Zelf ben ik niet handig én te lui. Moet al maanden de trap af halen en er liggen meer klussen in huis die ik prima kan, maar niet doe. Wij besteden relatief veel klussen uit. (Vanwege vakmanschap, maar ook omdat we er domweg geen zin in hebben.)
Kijk, daar heb je al het verschil. Ik heb van het weekend de inbouwkast afgemaakt. Kostte me ~900 euro aan materiaal (met name Ikea PAX die ik op maat zaag voor de schuine kap, duurste was een eiken blad van 120 euro). Offerte kastenwinkel: 4.000 euro.
[...]

Als ik heel eerlijk ben hoop ik dat die hele markt een keer compleet in stort en juist iedereen weer kan kopen. Dat brengt een hoop mensen *diep* in de ellende, maar het zou denk ik over de hele linie en op de lange termijn goed zijn als de huizenbubbel een keer goed hard klapt.

Nu heb ik makkelijk praten. Mijn huis staat boven water. Dusdanig dat als de bubbel knapt, het huis waarschijnlijk nog steeds boven water staat. (Als we meer dan 25% waarde verliezen staat het onder water, maar we hebben afgelost dus effectief kunnen we op dit moment iets van 30% waardeverlies hebben zonder dat het écht onder water staat.)
De markt is geklapt geweest. Door de toen stilgevallen bouwproductie en ontslagen bouwvakkers hebben we juist nu problemen om huizen bij te kunnen bouwen, hence de gestegen prijzen. En vergis je niet, woningen (vooral in goedkopere gebieden) hebben wel veel meer dan 25% verloren. Laat staan dat mensen hun baan verliezen in zo'n crisis.
[...]

Fair enough. Maar met grensen.

Aan de andere kant, zouden mijn vrouw en ik op de max gaan zitten, komen we uit op een hypotheek waar ik geen oog dicht meer van zou doen. En voor wat? Een huis dat 20-30m2 groter is dan dat van ons en met wat geluk nog net een 2-onder-1-kap of vrijstaand is. Leuk, maar niet voor meer dan het dubbele van onze huidige hypotheek.

Mensen in een vergelijkbare situatie zou ik dus zeker niet aanraden op de max te gaan zitten.

(Sidenote: Ik reken wel altijd met echte getallen, maar enkel grofweg met mijn eigen salaris. Dat hoeft niet helemaal publiek.)
Ik denk dat je de max moet vergelijken met wat je toen kon kopen. Dan praat je denk ik over meer dan 20-30m2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Harrie_ schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:13:
Als we de wettelijke norm van een max. hypotheek nog verder afkalven kan straks niemand meer kopen.
Waarom niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Señor Sjon schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:02:
[...]
Kijk, daar heb je al het verschil. Ik heb van het weekend de inbouwkast afgemaakt. Kostte me ~900 euro aan materiaal (met name Ikea PAX die ik op maat zaag voor de schuine kap, duurste was een eiken blad van 120 euro). Offerte kastenwinkel: 4.000 euro.
Absoluut. Aan de andere kant staat ons huis vol Ikea kasten. :)
[...]
De markt is geklapt geweest. Door de toen stilgevallen bouwproductie en ontslagen bouwvakkers hebben we juist nu problemen om huizen bij te kunnen bouwen, hence de gestegen prijzen. En vergis je niet, woningen (vooral in goedkopere gebieden) hebben wel veel meer dan 25% verloren. Laat staan dat mensen hun baan verliezen in zo'n crisis.
Zeker maar de huidige situatie is ook niet gezond. De huizenprijzen stijgen harder dan de lonen. Dit is voor niemand houdbaar en we laten ons met zijn allen gek maken.

Denk dat het helemaal niet ongezond zou zijn als morgen opeens de huizen 30% minder waard zouden zijn.
(Probleem is wel: Dat zet meteen half Nederland onder water. De gevolgen voor mensen zijn gigantisch.)
[...]
Ik denk dat je de max moet vergelijken met wat je toen kon kopen. Dan praat je denk ik over meer dan 20-30m2?
Nog weer anders. Ik heb gekeken naar wat ons huis nu zou moeten opleveren / waard is vs wat we zouden kunnen lenen. Gisteren voor de lol (naar aanleiding van dit topic) even een Funda rondje gedaan door mijn eigen woonplaats en ik schrok er wat van dat het verschil in veel gevallen echt niet meer dan 20-30m2 was.

Er is zeker groter en vrijstaand, maar verder weg dan ik had verwacht.

Wel waren het voor een groot deel 2-onder-1-kap woningen, hoekwoningen, een enkele jaren 30 woning, etc, ipv een regulier rijtjeshuis. Maar toch. Die 30m2 zijn dure vierkante meters. Persoonlijk had ik rond de 70m2 meer verwacht. (1.5x ons vloeroppervlak)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:02:
[...]

Toch vind ik een kast niet echt hetzelfde als een badkamer verbouwen, of een nieuwe tuin aanleggen.

Zeg maar de echt dure dingen ;)
Ik heb toevallig vorige week nog een grote Ikea Pax kast gemonteerd met schuifdeuren die uit allemaal losse spiegels bestaan etc. Ik vond het maar een verschrikkelijk karwei, maar goed, ik doe het wel zelf. En ik monteer de kast ook strak aan de muur, pak ook rustig even de boorhamer, controleer of alles waterpas is, zet de kastdelen netjes met klemmen aan elkaar voordat ik ze vastschroef voor een strak resultaat etc.

Maar ik durf echt de badkamer niet zelf te doen.

En de tuin aan het water met meerdere niveau's was ook een te zware klus voor mij. Daar zijn ze met 2 man 3 weken bezig geweest met vrij zware apparatuur om allemaal bomen uit de grond te trekken en een hekwerk te verwijderen dat met beton was gefixeerd. Ook moest er een nieuwe keerwand geplaatst worden.

Tsja, ik zie mezelf niet in de sloot staan daarvoor.

Bovendien weegt al dat hardhout enorm veel en dat trekt mijn zwakke rug niet.

Wel wil ik in het voorjaar opnieuw naar de schutting kijken, want hij staat inmiddels al scheef. Ik heb maar weinig vertrouwen in het "vakmanschap" van anderen eerlijk gezegd en als ik fysiek ertoe in staat zou zijn - zou ik zoveel mogelijk alles zelf willen doen.

Maar ja, er is een reden waarom ik programmeur ben geworden :+ Ik ben nou eenmaal fysiek niet de sterkste.

Ik heb nog steeds spierpijn van vorige week :/

En voordat je erover begint: ik heb jaren aan fitness gedaan, totdat zelfs de trainer zei dat het er gewoon niet inzit voor mij en dat ik beter rustig aan kon doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:23

de Peer

under peer review

Lethalis schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:45:
[...]

het zijn echt geen bijzondere gordijnen. Maar een paar duizend euro ben je zo kwijt.

Bij een huis van 4 ton wordt dat alleen maar erger. Want tsja, alle ruimtes zijn groter, raampartijen zijn wellicht ook groter, tuin is groter. Goede kans dat je daar een ton aan verbouwing in kunt stoppen op den duur.
Tsja dat is allemaal keuzes maken. Ik zou never nooit 'een paar duizend' euro betalen voor iets als gordijnen. Die lapjes stof maken mij niet veel gelukkiger dus dat is mijn geld niet waard. Dan zou ik eerder zelf wat knutselen, iets van marktplaats halen, of gewoon standaardmaten kopen. Maar als je een huis van meer dan 4 ton koopt en het gevoel hebt dat alles per se picture perfect moet zijn (voor wie?) dan kun je duur uit zijn.

Je hebt zelf de controle over het geld en als je een hoge prio geeft aan 'financieële buffer opbouwen' of 'sparen voor droomhuis' kan je geld niet zomaar verdwijnen in een bodemloze put. Daar ben je zelf bij.
Lethalis schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:32:
[...]

Toch vind ik een kast niet echt hetzelfde als een badkamer verbouwen, of een nieuwe tuin aanleggen.

Zeg maar de echt dure dingen ;)

[...]
Nee maar het gaat om de mind-set. Sommige mensen (waaronder ikzelf) zijn in staat met minimaal budget een huis in te richten en te verbouwen door veel zelf te doen. Ik heb ook alle rolluiken geautomatiseerd maar was voor 40 euro per rolluik klaar, die motortjes zijn best goedkoop.
Dat terwijl anderen de aanname doen dat iedereen op dag 1 gelijk een VT-wonen huis zou moeten willen hebben door veel uit te besteden en alles kant en klaar te kopen. Dan krijg je hele verschillende ideeën over wat het hebben van een 4-ton huis kost. Sterker nog. het is misschien juist de reden dat sommige mensen maar beter niet in een 4-ton huis kunnen gaan wonen als je bijvoorbeeld een hele hoge standaard hebt of zelf 2 linker handen hebt. in je NHG-huis kunnen de kosten minder uit de hand lopen als je daar zelf geen grip op hebt. :+

[ Voor 33% gewijzigd door de Peer op 12-03-2019 14:51 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:33:
[...]
Tsja dat is allemaal keuzes maken. Ik zou never nooit 'een paar duizend' euro betalen voor iets als gordijnen. Die lapjes stof maken mij niet veel gelukkiger dus dat is mijn geld niet waard. Dan zou ik eerder zelf wat knutselen, iets van marktplaats halen, of gewoon standaardmaten kopen. Maar als je een huis van meer dan 4 ton koopt en het gevoel hebt dat alles per se picture perfect moet zijn (voor wie?) dan kun je duur uit zijn.

Je hebt zelf de controle over het geld en als je een hoge prio geeft aan 'financieële buffer opbouwen' of 'sparen voor droomhuis' kan je geld niet zomaar verdwijnen in een bodemloze put. Daar ben je zelf bij.
Het gaat hand in hand is mijn ervaring :)

Toen ik nog in een goedkoop appartement zat, gaf ik ook nauwelijks geld uit aan gordijnen. Knipte en plakte zelf wat van die Ikea dingen. Met schaar en föhn enzo :P

Maar dat versterkte alleen maar het gevoel dat "als we straks een echt huis kopen dan willen we normale gordijnen hebben" ;)

En ook eens een mooie vloer, in plaats van het goedkoopste Karwei laminaat (dus hebben we beneden Meister liggen).

Tsja. En dat doet wel wat voor de woning en dat zien we elke dag.

Alleen met meubels ben ik niet zo. Dat is bijna allemaal Ikea _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Lethalis schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:37:
[...]

Toen ik nog in een goedkoop appartement zat, gaf ik ook nauwelijks geld uit aan gordijnen. Knipte en plakte zelf wat van die Ikea dingen. Met schaar en föhn enzo :P

Maar dat versterkte alleen maar het gevoel dat "als we straks een echt huis kopen dan willen we normale gordijnen hebben" ;)

En ook eens een mooie vloer, in plaats van het goedkoopste Karwei laminaat (dus hebben we beneden Meister liggen).

En dat doet me dan weer hier aan denken, behalve de ikea meubels dan ;-)
Wikipedia: Hedonic treadmill

Hogere verwachtingen door stijgend salaris. Maar de vraag is of je er nu echt gelukkiger van wordt door er meer geld aan uit te geven.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:46
Lethalis schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:37:
[...]

Klinkt bekend, waar we voorheen een laminaatvloer hadden van 10€/m ligt er nu een van 65/m en gordijnen hebben we ook voor het eerst nu ipv. rolgordijntjes. Maar wel gewoon IKEA meubeltjes op de vloer. Ten eerste vinden wij het prima spul, en ten tweede omdat we gemiddeld iedere 5 jaar wel wat anders willen.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:42:
[...]

Hogere verwachtingen door stijgend salaris. Maar de vraag is of je er nu echt gelukkiger van wordt door er meer geld aan uit te geven.
It depends.

Met de gordijnen en de vloer ben ik wel blij. De tuin was niet zo'n succes :X De hoge kosten daarvan hebben ervoor gezorgd dat ik daar ook hoge verwachtingen van had, en dat is niet gelukt. De tuin is eigenlijk een groot drama gebleken en ook de reden dat ik de badkamer voor mij uitschuif (ik ben bang dat het weer een gekloot wordt met "vakmannen" die er voor een hoop geld een zooitje van maken).

En ik mis helaas ergens de puf om overal een rechtszaak van te maken. Maar eigenlijk zou ik voor mijn tuin ook echt naar de Geschillencommissie Groen moeten gaan.

Dus dat is echt zo'n voorbeeld waar meer geld uitgeven mij eigenlijk alleen maar ongelukkig gemaakt heeft.

Maar voor andere dingen geldt dat weer niet (vloer, gordijnen, stucwerk, etc). Bij de keuken wou ik zelfs dat ik er wat meer geld aan had besteed. Deze is namelijk ook door Ikea geplaatst met bijbehorende apparatuur en die vind ik toch echt wel minder. In mijn vorige appartement heb ik zelf Siemens apparatuur geplaatst en die werkte een stuk fijner / betrouwbaarder.

Een keuken is dus echt zo'n ding waar je beter niet op kunt beknibbelen.

Maar goed, ik heb in mijn vorige appartement bijna alles zelf gedaan, met wisselend succes. Het was niet mooi, het was niet strak, maar het werkte allemaal en was functioneel. En in zekere zin werd ik daar gelukkiger van, omdat ik ook wist dat ik er weinig voor hoefde te laten (het kostte immers ook relatief weinig en ik leerde er veel van :+ dus ook wat ik in het vervolg beter niet meer zelf kan doen _O- ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

de Peer schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:42:
[...]

Juist.

Ik vraag me hardop af of TS nu écht gelukkiger word van nú dat droomhuis kopen, of dat 'ie juist niet netto gelukkiger word door nu een wat goedkoper huis te kopen en later dat droomhuis.

De kans is aanwezig dat over 5 jaar, dat huis gewoon een huis is. Met alle sores van dien. Dingen worden gewoon, je raakt er aan gewend. (Al moet ik eerlijk zeggen dat wij iedere dag oprecht blij zijn met ons huis. Aan de andere kant hebben we wel net een forse verbouwing achter de rug, waardoor het huis na 3 jaar weer een beetje nieuw aan voelt.)

We veranderen ieder jaar wel iets, hele waslijst aan plannen, een huis is nooit af. Soms zit het in kleine dingen, soms in grote maar de vernieuwing is een deel van ons geluk. Dat kan, omdat we redelijk wat headroom hebben. Met een huis op de max, is dat veel lastiger. (Al gaat een groot deel gewoon op aan hobbies. Word ik ook gelukkig van.)

Over 5-10 jaar staat de tuin op het programma. Kunnen we beter nu vast voor gaan sparen, want dat word geen projectje van €10.000. :) (Ik denk eerder in de orde van grootte van €25.000.)

Ik zeg geen "nee" tegen een groot vrijstaand huis, maar dan moet ik de loterij winnen en dat word wat lastig, zonder loten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
25k? Was het maar zo'n feest. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

unezra schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:56:
[...]

Juist.

Ik vraag me hardop af of TS nu écht gelukkiger word van nú dat droomhuis kopen, of dat 'ie juist niet netto gelukkiger word door nu een wat goedkoper huis te kopen en later dat droomhuis.

De kans is aanwezig dat over 5 jaar, dat huis gewoon een huis is. Met alle sores van dien. Dingen worden gewoon, je raakt er aan gewend. (Al moet ik eerlijk zeggen dat wij iedere dag oprecht blij zijn met ons huis. Aan de andere kant hebben we wel net een forse verbouwing achter de rug, waardoor het huis na 3 jaar weer een beetje nieuw aan voelt.)

We veranderen ieder jaar wel iets, hele waslijst aan plannen, een huis is nooit af. Soms zit het in kleine dingen, soms in grote maar de vernieuwing is een deel van ons geluk. Dat kan, omdat we redelijk wat headroom hebben. Met een huis op de max, is dat veel lastiger. (Al gaat een groot deel gewoon op aan hobbies. Word ik ook gelukkig van.)

Over 5-10 jaar staat de tuin op het programma. Kunnen we beter nu vast voor gaan sparen, want dat word geen projectje van €10.000. :) (Ik denk eerder in de orde van grootte van €25.000.)

Ik zeg geen "nee" tegen een groot vrijstaand huis, maar dan moet ik de loterij winnen en dat word wat lastig, zonder loten...
Nou, dat was eigenlijk niet hoe ik het bedoelde.

Mijn insteek was meer: TS zou juist wél het huis kunnen kopen als hij verder niet gevoelig is voor de hedonic treadmill, want dan vallen de bijkomende kosten voor je huis erg mee (heb je zelf in de hand!).
Met het duurdere huis koop je mogelijk (niet altijd!) ook een betere buurt, meer ruimte, meer rust en dat is moeilijk te verbeteren aan een goedkoper huis, behalve je mindset/wensen veranderen en genoegen nemen met minder.

Maar je hebt wel een punt. Gewoon genoegen nemen met minder maakt je niet ongelukkiger. Maar dat is dus weer persoonlijk. Voor veel mensen is dat huis écht belangrijk en staat het bovenaan de lijst. Bij mij zelf ook. Dat is je basis. De rest bouw je dan zelf op waarbij je zelf het budget bepaalt.

Als ik jou over je tuin hoor van 25.000 dan vind ik eerlijk gezegd juist dát klinken als buitenproportioneel hoog voor een huis dat geen 4 ton kost. Met een dergelijk uitgavepatroon snap ik dat je het in een 4-ton woning krap zou krijgen. Maar er zijn dus veel mensen die zoiets heel anders aanpakken: zelf tuin aanleggen, of met vrienden, of gewoon een wilde tuin maar goedkoop in aanleg.

Het geld hoeft niet op. Vroeger besteedde toch niemand dergelijke bedragen aan een tuin? Dat is echt onze commerciele maatschappij die ons dat aangepraat heeft en de een is daar gevoeliger voor dan de ander.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 12-03-2019 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:56:
[...]
Tsja, bij mij werd dit dus een drama van 15.000 euro.

De tuin staat er hoor, maar de schuttingen staan nu al scheef. Het is simpelweg niet met zorg geplaatst. De grond is niet goed verdicht, de palen zijn niet gefixeerd met zand of iets anders. Ze hebben zich wel aan de regel gehouden dat 1/3e van de paal in de grond moet staan, maar that's it.

Door wind en verzakkingen staat het nu na de eerste winter en windbuien dus al schots en scheef }:|

Ook had de hovenier nogal veel haast, haalde zijn eigen planningen niet en kwam daardoor in de knel met andere klanten. Dus ik heb erg het idee dat hij zo snel mogelijk alles af wou hebben en hop naar de volgende tuin.

Na een hoop gezeik hebben we hem nog 2 keer terug laten komen om van alles te herstellen... maar ja, uiteindelijk heb ik nou nog steeds niet het idee dat het goed is en wil ik die mensen nooit meer zien.

Waardoor ik nu uiteindelijk het idee heb opgevat om in het voorjaar maar wat vrienden en collega's erbij te halen en de schutting opnieuw te plaatsen :F Dan weet ik tenminste dat het goed gebeurt... simpelweg omdat wij niet aan een deadline gebonden zijn en net zolang door kunnen gaan totdat het wél goed is.

Zolang de schutting de storm overleefd, kunnen we iig het bestaande materiaal hergebruiken en vallen de extra kosten dan nog wel mee. Maar het is wel een hels karwei met allemaal Bankirai schuttingdelen die enorm zwaar zijn (die ik dus echt niet goed kan tillen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 20:26
Ik hoorde laatst 85 euro per vierkante meter. Natuurlijk enorm afhankelijk van hoe je de tuin wil hebben gedaan, maar als stelpost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

de Peer schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:06:
[...]
Nou, dat was eigenlijk niet hoe ik het bedoelde.

Mijn insteek was meer: TS zou juist wél het huis kunnen kopen als hij verder niet gevoelig is voor de hedonic treadmill, want dan vallen de bijkomende kosten voor je huis erg mee (heb je zelf in de hand!).
Met het duurdere huis koop je mogelijk (niet altijd!) ook een betere buurt, meer ruimte, meer rust en dat is moeilijk te verbeteren aan een goedkoper huis, behalve je mindset/wensen veranderen en genoegen nemen met minder.
Gisteren dat rondje Funda gedaan. Het viel mij tegen.

De huizen van meer dan het dubbele van onze huidige hypotheeksom staan letterlijk 4 straten verderop en bieden 20-30m2 meer ruimte. Zeker mooie huizen, jaren 30 enzo, dat is het punt niet. Maar toch, het geld dat ze kosten en wat je er maandelijks voor neer moet tellen, ik vraag me af of ik dat er voor over zou hebben.

Word TS 2x zo gelukkig van een huis van 4 ton vs een huis van 2 ton? Misschien, maar de kans is niet zo groot en de kans dat je netto gemiddeld geluk groter is als je begint in een huis van 2 ton en later verhuisd naar een droomhuis, dan als je meteen dat dure huis koopt, is zinvol aanwezig. Het is vaak het contrast dat het geluk maakt.
Als ik jou over je tuin hoor van 25.000 dan vind ik eerlijk gezegd juist dát klinken als buitenproportioneel hoog voor een huis dat geen 4 ton kost. Met een dergelijk uitgavepatroon snap ik dat je het in een 4-ton woning krap zou krijgen. Maar er zijn dus veel mensen die zoiets heel anders aanpakken: zelf tuin aanleggen, of met vrienden, of gewoon een wilde tuin maar goedkoop in aanleg.
25K is denk ik zo op als je een tuin van 15x6 meter volledig wil strippen en in Engelse stijl wil herbouwen. :) (Voor zover dat kan op die oppervlakte.) Een deel kan ik zelf maar een deel is groot grondwerk en een schuur koop je ook niet voor €500 bij Ikea. Het geld hoeft niet op, maar zo'n tuin zelf bedenken, ontwerpen en op het groot grondwerk en andere zaken na, zelf bouwen is iets dat ik sinds mijn 12e al wil. Dus mag het geld kosten.

Met een huis tegen de grenzen van onze leencapaciteit is daarover dromen totaal zinloos, met ons huidige huis is het realistisch. (Al vergt het wel een béétje planning qua financiën.)
Het geld hoeft niet op. Vroeger besteedde toch niemand dergelijke bedragen aan een tuin? Dat is echt onze commerciele maatschappij die ons dat aangepraat heeft en de een is daar gevoeliger voor dan de ander.
In mijn geval niet. :) In mijn geval maakte ik op mijn 12e schaalmodellen van tuinen (in de voortuin van een grote boerderij) en heb ik een moment overwogen tuinarchitect te worden. Dit wil ik puur voor mezelf. Zelf ontwerpen (maar wel met een cursus en assistentie), zelf deels uitvoeren en veel naar Monty Don luisteren en kijken.

Dit jaar blijft het wat bescheidener, we hebben de grasmat laten vernieuwen (á €500) en verder denk ik dat er nog rond de €200, €250 aan planten en andere dingen op gaat dit jaar om 'm weer een jaar mooi te hebben. (Plantjes kunnen heel hard gaan, leuk als het minder is maar ik slaap er niet slecht van als er wél €250 op gaat. Mogelijk wel met nieuwe haspel, de huidige van het Hornbach huismerk begint op te raken.)
Lethalis schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:13:
[...]

De tuin staat er hoor, maar de schuttingen staan nu al scheef. Het is simpelweg niet met zorg geplaatst. De grond is niet goed verdicht, de palen zijn niet gefixeerd met zand of iets anders. Ze hebben zich wel aan de regel gehouden dat 1/3e van de paal in de grond moet staan, maar that's it.

Door wind en verzakkingen staat het nu na de eerste winter en windbuien dus al schots en scheef }:|

Ook had de hovenier nogal veel haast, haalde zijn eigen planningen niet en kwam daardoor in de knel met andere klanten. Dus ik heb erg het idee dat hij zo snel mogelijk alles af wou hebben en hop naar de volgende tuin.

Na een hoop gezeik hebben we hem nog 2 keer terug laten komen om van alles te herstellen... maar ja, uiteindelijk heb ik nou nog steeds niet het idee dat het goed is en wil ik die mensen nooit meer zien.

Waardoor ik nu uiteindelijk het idee heb opgevat om in het voorjaar maar wat vrienden en collega's erbij te halen en de schutting opnieuw te plaatsen :F Dan weet ik tenminste dat het goed gebeurt... simpelweg omdat wij niet aan een deadline gebonden zijn en net zolang door kunnen gaan totdat het wél goed is.

Zolang de schutting de storm overleefd, kunnen we iig het bestaande materiaal hergebruiken en vallen de extra kosten dan nog wel mee. Maar het is wel een hels karwei met allemaal Bankirai schuttingdelen die enorm zwaar zijn (die ik dus echt niet goed kan tillen).
Dát is wel serieus k*t. :(
Voor mij ook een grote zorg dat dat gebeurt.

Kan me voorstellen dat je daar helaas ook pas achter komt nadat de eerste fac turen betaald zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apiekool
Lethalis schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:13:
[...]

Kijk, en daar staan mijn oren weer van te klapperen. Dat je zóveel geld uitgeeft om je tuin te laten doen, terwijl je het zelf voor minder als de helft kan.

Zo zie je maar weer. Iedereen heeft zo zijn ding. De een geeft 15 maanden hypotheek (of een aflossing) uit aan zijn tuin, de ander doet dat zelf en koopt een duurder huis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

unezra schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:23:
[...]

In mijn geval niet. :) In mijn geval maakte ik op mijn 12e schaalmodellen van tuinen (in de voortuin van een grote boerderij) en heb ik een moment overwogen tuinarchitect te worden. Dit wil ik puur voor mezelf. Zelf ontwerpen (maar wel met een cursus en assistentie), zelf deels uitvoeren en veel naar Monty Don luisteren en kijken.
Haha het is ook niet te geloven he... dat dat dan weer net jouw niche-hobby blijkt te zijn.

Maargoed ik krijg toch wel de indruk dat het geld er bij jou echt aan alle kanten uit vliegt (no offence) door alles uit te besteden en dus blijkbaar een dure smaak te hebben.

Mensen die niet zo zijn als jij houden dus echt bakken met geld over, wat een duurder huis vele malen betaalbaarder maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

de Peer schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:30:
[...]
Haha het is ook niet te geloven he... dat dat dan weer net jouw niche-hobby blijkt te zijn.

Maargoed ik krijg toch wel de indruk dat het geld er bij jou echt aan alle kanten uit vliegt (no offence) door alles uit te besteden en dus blijkbaar een dure smaak te hebben.
Heh, nee. :)
Die tuin is een jeugddroom, that's all.

Verder ben ik gewoon geen doe het zelver, dus een aannemer boekt een beter resultaat in minder tijd. Ze zijn geloof ik 2 maanden met ons huis bezig geweest, op momenten met 3 of 4 man tegelijkertijd. Ik heb niet de illusie dat ik wat zij hebben gedaan, beter kan. Dan hadden we én een jaar in de zooi gezeten én was het resultaat minder geweest.

Niet mijn ding.

Materiaalkosten heb je toch, het is vooral arbeidsloon waar je winst kunt behalen en fin, ieder zijn vak. (Ik kan weer andere dingen.)
Mensen die niet zo zijn als jij houden dus echt bakken met geld over, wat een duurder huis vele malen betaalbaarder maakt.
Er ontbreken in dit topic van mij een aantal zaken, waaronder wat we verdienen en wat we waar aan uitgeven. :)

Zeker dat ik op momenten flink met geld kan smijten maar er zijn genoeg voorbeelden te vinden waaruit je juist zou kunnen afleiden dat ik géén dure smaak heb. Wellicht heb ik een selectief dure smaak...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Waarom? Stel je hebt een hypotheek van 4 ton en je rente vastgezet voor 10 jaar voor 2% en voor 20 jaar voor 2,5%, dan betaal je over de eerste 10 jaar € 12240 meer aan rente. Over die 10 jaar is je hypotheek echter nog maar 70% van het hypotheekbedrag en als je die € 12240 ook zou aflossen nog maar 67%. Klein beetje extra aflossen en je zit onder de 65%. Dat verschil wordt natuurlijk groter naarmate het verschil in rente tussen de looptijden groter is.

De vraag is dan of je met zo'n LTV over 10 jaar nog wel bang moet zijn voor een rente 5%.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 224360

[...]

Gisteren dat rondje Funda gedaan. Het viel mij tegen.

De huizen van meer dan het dubbele van onze huidige hypotheeksom staan letterlijk 4 straten verderop en bieden 20-30m2 meer ruimte. Zeker mooie huizen, jaren 30 enzo, dat is het punt niet. Maar toch, het geld dat ze kosten en wat je er maandelijks voor neer moet tellen, ik vraag me af of ik dat er voor over zou hebben.

Word TS 2x zo gelukkig van een huis van 4 ton vs een huis van 2 ton? Misschien, maar de kans is niet zo groot en de kans dat je netto gemiddeld geluk groter is als je begint in een huis van 2 ton en later verhuisd naar een droomhuis, dan als je meteen dat dure huis koopt, is zinvol aanwezig. Het is vaak het contrast dat het geluk maakt.
Deze even eruit pikkend, omdat dit je tunnelvisie goed weergeeft.
Je neemt je huidige hypotheeksom dus als referentiewaarde van je huidige huis. Wil je een eerlijke vergelijking maken dan moet je de huidige taxatiewaarde (verkoopwaarde) van je huis nemen en kijken hoeveel verschil er dan nog zit tussen die huizen die 2x je hypotheeksom zijn. Dat zal een stuk minder zijn.
Dat jij nu een gunstige LTV (aanname op basis van markt en jouw instap) hebt zegt niks over mensen die nu 400k neerleggen voor een woning.
Het is gewoon oneerlijk vergelijken om je punt te willen maken. Ik zit nu tijdelijk in een huurwoning en zou daar ook prima kunnen wonen en gelukkig zijn. Echter als ik straks in mijn vrijstaande woning zit met een hypotheek van 400k gaat me dat op de lange termijn heel wat meer geluk opleveren. Het idee dat je dit voor iemand anders kunt inschatten is al vrij onrealistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:49:
[...]
Deze even eruit pikkend, omdat dit je tunnelvisie goed weergeeft.
Je neemt je huidige hypotheeksom dus als referentiewaarde van je huidige huis. Wil je een eerlijke vergelijking maken dan moet je de huidige taxatiewaarde (verkoopwaarde) van je huis nemen en kijken hoeveel verschil er dan nog zit tussen die huizen die 2x je hypotheeksom zijn. Dat zal een stuk minder zijn.
Dat jij nu een gunstige LTV (aanname op basis van markt en jouw instap) hebt zegt niks over mensen die nu 400k neerleggen voor een woning.
Het is gewoon oneerlijk vergelijken om je punt te willen maken. Ik zit nu tijdelijk in een huurwoning en zou daar ook prima kunnen wonen en gelukkig zijn. Echter als ik straks in mijn vrijstaande woning zit met een hypotheek van 400k gaat me dat op de lange termijn heel wat meer geluk opleveren. Het idee dat je dit voor iemand anders kunt inschatten is al vrij onrealistisch.
Ik neem juist de huidige marktwaarde van ons huis als uitgangspunt en verdubbel dat. Niet onze hypotheeksom.

(Verkoopwaarde ligt wat hoger dan de taxatiewaarde, maar dat taxatierapport is een jaar oud en een schatting van wat het huis zou doen ná verbouwing. De verbouwing is geweest, maar het huis is daarna verder in waarde gestegen plus dat we een stukje meerwerk hebben laten doen en zelf bekostigd, waardoor waarschijnlijk ook de marktwaarde wat is gestegen.)

De oneerlijkheid die je aan geeft, is er in mijn beleving niet.

(Wel rond ik hier en daar wat zaken af en schat ik wat zaken, marktwaarde is niet absoluut aan te geven en zo zijn er meer factoren die enige afronding en natte vingerwerk vereisen. Daarbij heb ik vooralsnog niet de behoefte met exacte getallen en andere zaken te gaan strooien hier.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
De huizen van meer dan het dubbele van onze huidige hypotheeksom
unezra schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:58:
Ik neem juist de huidige marktwaarde van ons huis als uitgangspunt en verdubbel dat. Niet onze hypotheeksom.

[ Voor 44% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-03-2019 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Daar staat toch echt heel duidelijk "méér dan het dubbele van onze huidige hypotheeksom". :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Apiekool schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:28:
[...]
Kijk, en daar staan mijn oren weer van te klapperen. Dat je zóveel geld uitgeeft om je tuin te laten doen, terwijl je het zelf voor minder als de helft kan.
Als ik het zelf kon, had ik het zelf gedaan.

Maar ik kan geen keerwand plaatsen en graafmachines bedienen. Of met loodzware hardhouten palen en schuttingen slepen.

Geloof me, ik was echt niet van plan zoveel geld er aan uit te geven. Ik noem het niet voor niets een drama.

Tuin aan een sloot op meerdere niveaus is andere koek dan een rechttoe rechtaan lapje grond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:17:
[...]

Daar staat toch echt heel duidelijk "méér dan het dubbele van onze huidige hypotheeksom". :)
En later schrijf je: "Ik neem juist de huidige marktwaarde van ons huis als uitgangspunt en verdubbel dat. Niet onze hypotheeksom."

[ Voor 14% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-03-2019 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Lethalis schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:20:
[...]

Als ik het zelf kon, had ik het zelf gedaan.

Maar ik kan geen keerwand plaatsen en graafmachines bedienen. Of met loodzware hardhouten palen en schuttingen slepen.

Geloof me, ik was echt niet van plan zoveel geld er aan uit te geven. Ik noem het niet voor niets een drama.

Tuin aan een sloot op meerdere niveaus is andere koek dan een rechttoe rechtaan lapje grond.
In ons geval word het ook nog wel spannend. Geen water, maar wel een nieuwe schuur, mogelijk geheel of gedeeltelijk nieuwe schutting en een tuiin die af loopt. (Dus of op afschot gelegd moet worden of, waarschijnlijker, 2 niveau's krijgt.)

Hij moet ook totaal gestript worden en best kans dat we de voortuin mee nemen.
Er is een reden waarom ik nog niet heb gekeken wat dat werkelijk gaat kosten. :)
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:24:
[...]

En later schrijf je: "Ik neem juist de huidige marktwaarde van ons huis als uitgangspunt en verdubbel dat. Niet onze hypotheeksom."
Euh, ja?

"Meer dan het dubbele van onze huidige hypotheeksom" zijn de huizen waar ik naar heb gekeken, die we formeel nog zouden moeten kunnen kopen en waarbij het verschil minder is dan ik zou verwachten / had gehoopt. (Of misschien juist niet.)

Even met fictieve getallen, want dit word er niet duidelijker op.

Stel dat ons huis nu een hypotheek van 100K zou hebben maar een waarde van 125K, heb ik gekeken naar huizen van 125K vs huizen van 250K.

Er vanuitgaande dat we 250K dus ook nog kunnen lenen.

Again, dit ter illustratie.

Dit is de onderbouwing van dat het me tegen valt. (Of mee, net hoe je het wil zien.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Omdat woningen in veel regio's nu al zo duur zijn dat starters het (bijna) niet rond kunnen krijgen, extra geld moeten lenen/krijgen van ouders of bijv. een aanvullende starterslening.

Ik hoor je zeggen: maar als mensen minder kunnen lenen dan zakken de huizenprijzen toch?

Ik denk dat het een utopie is om te denken dat als de maximale leennorm naar beneden gaat dat huizenprijzen acuut met hetzelfde percentage gaan zakken. Er is nog steeds grote schaarste op de woningmarkt; het aanbod is veel kleiner dan de vraag. Verder zijn woningen natuurlijk een vrij inelastisch goed, dat zien we ook in de huidige marktontwikkelingen -> prijzen stijgen maar mensen zijn bereid om een veel hogere prijs te betalen voor dezelfde woning.

Op de lange termijn zal het ongetwijfeld invloed hebben, op de korte termijn denk ik dat je ermee bereikt dat mensen (met name starters) wederom een aantal jaar buiten spel staan. De markt zal een nieuw evenwicht gaan zoeken, maar dat evenwicht zal zich toch weer gaan vormen aan de bovenkant van wat mensen kunnen lenen.

Begrijp me niet verkeerd; ik denk niet dat het verkeerd is dat prijzen op termijn weer naar een normaal niveau zakken en dat maximale leennormen zakken als de markt dat toelaat, maar dan zul je eerst daar de randvoorwaarden voor moeten creëeren. Het lijkt me bijzonder onverstandig om de maximale leennorm naar beneden te trekken in de hoop dat de markt zich daar snel en automatisch op aanpast.

(en dan heb ik het nog niet gehad over de investeerders; die kopen nu al een significant deel in de courante regio's op, dat zal alleen maar meer worden als het nog moeilijker wordt voor particulieren om te kopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Harrie_ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 07:32:
De markt zal een nieuw evenwicht gaan zoeken, maar dat evenwicht zal zich toch weer gaan vormen aan de bovenkant van wat mensen kunnen lenen.
Hetzelfde als nu, dus? Investeerders even buiten beschouwing gelaten...

De echte oplossing blijft natuurlijk bijbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Olaf van der Spek schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:26:
[...]

Hetzelfde als nu, dus? Investeerders even buiten beschouwing gelaten...

Als er alleen maar word bijgebouwd, zonder de leen-normen omlaag te schroeven en op andere manieren te forceren dat de prijzen absurd blijven stijgen, is dat maar een deel van de oplossing.

Extra woonruimte creeeren (bijbouwen, maar ook het hergebruiken van oude kantoorpanden) kan helpen, maar zolang we elkaar nog compleet gek laten maken voor een paar vierkante meter, zolang iedereen (al dan niet noodgedwongen) in de Randstad wil blijven wonen, zullen de prijzen niet noemenswaardig dalen.

De oplossing zal moeten bestaan uit een aantal delen, waaronder extra woonruimte voor de secoren waar er krapte is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
@RRCreations Het is woensdag en je had tot woensdag. Wat is het geworden?

@unezra genoeg hierover, laat het rusten tot in ieder geval het volgende hypotheektopic.

[ Voor 38% gewijzigd door Señor Sjon op 13-03-2019 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:26:
[...]
Dan ben je nog wel even bezig en het versterkt het probleem. Doet me een beetje denken aan meer wegen bouwen om files tegen te gaan :)

Je faciliteert in feite alleen maar dat er nog meer mensen komen op diezelfde m2 en de problematiek nog groter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Lethalis schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Dan ben je nog wel even bezig en het versterkt het probleem.
Welk probleem precies? ;)
Je faciliteert in feite alleen maar dat er nog meer mensen komen op diezelfde m2 en de problematiek nog groter wordt.
Ah, de randstad.. buiten de randstad mag ook wat mij betreft, of bedoel je zelfs buiten NL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zullen we de offtopic discussie hierbij afsluiten en overgaan op de keuze van @RRCreations?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 28-05 17:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Señor Sjon schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:51:
[mbr]Zullen we de offtopic discussie hierbij afsluiten en overgaan op de keuze van @RRCreations?[/]
Het lijkt me idd ook een goed punt om duidelijk ontopic te blijven en geen persoonlijk stokpaardjes te gaan berijden over algemene thema's.

Maar TS z'n termijn van het aflopen van de ontbindende voorwaarden is vandaag, dus ik weet niet of het veel zin heeft nog tips te geven:

Ik ben wel benieuwd wat TS nu gedaan heeft, maar dat is natuurlijk zijn keuze dat hier te vermelden en geen plicht
RRCreations schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:42:
(...)
Tot woensdag heb ik de tijd om zonder opgave van reden af te zien van het huis en daarnaast heb ik 7 weken de tijd indien ik de financiën niet op orde krijg.

Alle tips zijn welkom!

[ Voor 5% gewijzigd door RM-rf op 13-03-2019 12:20 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tot woensdag was 12 uur en 20 minuten geleden. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:51:
[mbr]Zullen we de offtopic discussie hierbij afsluiten en overgaan op de keuze van @RRCreations?[/]
Ik heb zo'n vermoeden ;)
RRCreations schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:32:
Ik heb zojuist met mijn verloofde over gehad. We gaan ervoor. Als we het kunnen krijgen dan nemen we het. We kennen elkaar 17 jaar, onze toekomst perspectieven zien er goed uit, onze salarissen zullen nog (flink) stijgen. Het is simpelweg nu of nooit, maar we gaan geen buitengewone capriolen uithalen (lees: illegale) om het te bewerkstelligen. Soms moet ik mijn verlies nemen en inderdaad wachten, maar voor ons is het huis het vechten waard. Mocht het niet lukken dan lukt het gewoon niet dan probeer ik het weer over paar jaren (kijken hoe de markt is). Mijn vader voelt zich trouwens comfortabel om garant te staan en ook een lening te geven.

Ik houd jullie op de hoogte!
Enige wat ik wel opvallend vind, TS heeft het vaker over dat hun salarissen nog (flink) zullen stijgen, wat mij de hele tijd deed vermoeden dat hij nog jong is en aan de start van zijn carrière.

Alleen "elkaar 17 jaar kennen en verloofd zijn" past niet helemaal in datzelfde plaatje bij mij :P

Dus hoe oud zijn jullie nou precies? :+

Mijn salaris (als software ontwikkelaar) is bijvoorbeeld tussen mijn 20ste en 30ste het hardste gegroeid en daarna begon het toch wel een beetje af te vlakken. Tegenwoordig ben ik blij als ik een procentje erbij krijg :) Om vervolgens boos te worden op de Eneco, KPN, NN, <vul maar wat in> als ze het praktisch gezien weer van mij afpakken door hun tarieven te verhogen }:|

Je moet dan dus wel duidelijke stappen in de verdere loopbaan zien waarvan de kans ook echt groot is dat ze gebeuren.

[ Voor 40% gewijzigd door Lethalis op 13-03-2019 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:28
Deadline is inderdaad tot vandaag. Ik heb het nog uitvoerig met mijn vader en verloofde over gehad. We gaan proberen de financieren te regelen maar zonder een familiehypotheek-constructie. We gaan voor de generatiehypotheek. Ik heb al telefonisch contact gehad met de Rabobank en ze zijn in ieder geval bereid mij aan te horen. Ik heb een afspraak staan. Mocht het toch niet lukken dan kappen we er gewoon mee.

Ik zal later een uitgebreide reactie typen waar ik in details waarom ik het huis alsnog wil kopen. Ik ken mijn vriendin sinds mijn twaalfde en heb al 10 jaar een relatie met haar, tevens ben ik 29 jaar oud voor de geïnteresseerde.

Ik houd jullie natuurlijk ook op de hoogte van de gesprekken bij de Rabobank en waarom het wel of niet kon.

Hoewel sommige niet eens zijn met mijn beslissing, wish me luck!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09
RRCreations schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:49:
Ik zal later een uitgebreide reactie typen waar ik in details waarom ik het huis alsnog wil kopen. Ik ken mijn vriendin sinds mijn twaalfde en heb al 10 jaar een relatie met haar, tevens ben ik 29 jaar oud voor de geïnteresseerde.

Succes. Je mag alles toelichten als je dit fijn vindt, maar bedenk vooral dat je hier niemand verantwoording verschuldigd bent over je eigen keuzes. ;)
Het is altijd makkelijk oordelen over andermans portemonnee, dus dat wordt hier dan ook volop gedaan.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apiekool
Deadline is inderdaad tot vandaag. Ik heb het nog uitvoerig met mijn vader en verloofde over gehad. We gaan proberen de financieren te regelen maar zonder een familiehypotheek-constructie. We gaan voor de generatiehypotheek. Ik heb al telefonisch contact gehad met de Rabobank en ze zijn in ieder geval bereid mij aan te horen. Ik heb een afspraak staan. Mocht het toch niet lukken dan kappen we er gewoon mee.

Ik houd jullie natuurlijk ook op de hoogte van de gesprekken bij de Rabobank en waarom het wel of niet kon.

Succes! Ik weet uit ervaring dat banken vaak stug kunnen zijn, maar wie weet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Heel veel succes!

Op basis van wat ik weet, ben ik misschien kritisch, maar dat is ook omdat ik zelf door schade en schande wijs ben geworden. Situaties die je niemand gunt, logischerwijs ook niet mensen die je enkel "kent" vanwege een enkel topic op een forum.

Ben oprecht heel benieuwd naar jullie redenen door te zetten, hoop dat je toch wat hebt en hebt gehad aan het topic, dat ik uiteindelijk ongelijk krijg en uiteraard wens ik jou en je verloofde het allerbeste. :)

(Oh, en vergelijk meerdere aanbieders, niet alleen de RaboBank, maar ook andere banken en geldverstrekkers.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Mocht het toch niet lukken dan kappen we er gewoon mee.
Zo gewoon is dat niet :P Als je de ontbindende voorwaarden doorleest, zul je doorgaans zien dat je minimaal 2 (of zelfs 3) afwijzingen van verschillende geldverstrekkers moet hebben (voor een bepaalde datum ook nog, waar je dus op tijd uitstel voor moet vragen als je dat niet haalt).

Succes!

[ Voor 13% gewijzigd door Lethalis op 13-03-2019 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:28

FreakNL

Well do ya punk?

Kan je wel terug laten brengen naar 1. Dat is al zo sinds 2014 en staat sinds die tijd ook in het template/model van NVM.

3 heeft ook geen zin met de regels van nu. Als A afwijst zullen B en C dat ook doen, over het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:42:
Kan je wel terug laten brengen naar 1. Dat is al zo sinds 2014 en staat sinds die tijd ook in het template/model van NVM.

3 heeft ook geen zin met de regels van nu. Als A afwijst zullen B en C dat ook doen, over het algemeen.
In mijn contract van eind 2014 staat toch echt 2 volgens mij hoor.

@RRCreations Het is iig de moeite waard om even te kijken wat het contract zegt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 13-03-2019 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:28

FreakNL

Well do ya punk?

De mijne ook (half 2014), maar dat komt omdat makelaars lui zijn. Ik heb het toen laten wijzigen naar 1.

Bericht uit 2014:
https://www.homefinance.n...jzing-voortaan-voldoende/

Ik kan me niet voorstellen dat 5 jaar na dato het nog steeds niet aangepast is bij de makelaars.. Maar je weet nooit ;)

[ Voor 99% gewijzigd door FreakNL op 13-03-2019 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:46:
De mijne ook (half 2014), maar dat komt omdat makelaars lui zijn. Ik heb het toen laten wijzigen naar 1.

https://www.homefinance.n...jzing-voortaan-voldoende/
Belangrijk is iig dat hij het contract dat hij getekend heeft, even controleert op dit punt.

Maar goed, dat wist ik verder niet iig :) In ons geval was dat ook geen issue, omdat we een huis kochten dat ongeveer 80k onder onze maximale lening zat.

Het duurde alleen wel lang vond ik (zodra je hoge bloeddruk o.i.d. hebt, loopt de acceptatie voor een levensverzekering net even anders).

[ Voor 27% gewijzigd door Lethalis op 13-03-2019 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:28
Zoals beloofd zou ik uitgebreid mijn beslissing toelichten. Ik denk dat ik eerst even onze levensstijl toelichten.

Als ik mijzelf en mijn verloofde reflecteer dan zijn wij op het eerste oog saaie mensen. Gelukkig zijn we beide heel gezond en hopen we nog lang te leven. Wij hebben houden van veel slapen, series en films bekijken. We gaan nooit uit, drinken en roken niet. Ik rij een Audi A5, ik houd van dure sportwagens (A5 niet echt een sportwagen), veel (junk) eten. Mijn vriendin is best wel zuinig. We doen beide niet aan dure kleding, sierraden of iets dergelijks. We houden netto elk maand best veel over. Het enige waar we relatief veel geld uitgeven is aan etentjes met elkaar, collega’s vrienden of familie. Voor de rest niks bijzonder. Maar we spenderen veel tijd bij elkaar in ons huis. We zijn heel veel thuis. Alleen in het weekend gaan we weleens op bezoek bij vrienden of kijken we een film bij Pathé. Ons huis is op dit moment ons klein nestje. We houden er simpelweg van om thuis te zijn. Dus we zien niet alleen het huis maar het wordt echt ons thuis. Het is de bedoeling dat we in één keer goed gaan kopen er simpelweg niet meer gaan omkijken. Het huis moet gelijk simpelweg levenslang meegaan met ons. Wij houden van herinneringen maken en zullen het huis dan ook zeker houden totdat onze latere kinderen uit huis zullen gaan. Ik zeg nooit nooit, maar het is zeker de plan niet om te verhuizen. We raken nou eenmaal gehecht aan onze woning. We zijn nu ook al gehecht aan onze woning en het wordt ook moeilijk om weg te gaan. Dit is dus mijn subjectieve kijk op waarom ik deze woning wil. We zien het als investering in onszelf en dan mag het zeker kosten. We leven voor de rest best zuinig, dus dit pakken we goed uit.

Op naar de objectieve redenen. Volgens de normen kunnen wij het huis betalen. De een vindt het een te groot risico, de ander vindt wel dat ik het moet doen. Ik kan niet ontkennen dat ik weinig risico neem, het is veel maar niet teveel. Mijn vader is een persoon die niet veel risico neemt in het leven. Zoals jullie hebben gelezen heeft hij een aardige buffer opgebouwd. Maar hij heeft het opgebouwd om mij te steunen en wil dan ook mij steunen hoe ver die naar redelijke mate kan. Ik vind het zelf ook niet leuk dat mijn vader op deze leeftijd mij weer moet gaan steunen. Hij heeft mijn hele leven al (financieel) ondersteunt en ik moet eerlijk bekennen dat ik teleurgesteld ben in mijzelf doordat ik blijkbaar door een stomme intentieverklaring niet op mijn eigen benen kan staan. Mijn vader ziet ook dat het huis kwa m2 en prijs heel goed is, beter simpelweg alle andere nieuwbouw woningen in de buurt van Rotterdam. Het blijft een buitenkansje. Hoe meer je trouwens aflost en hoe hoger de waarde is van je woning, hoe lager de rente zal staan. Dus wij hopen dat de waarde zal stijgen en zullen vanaf het begin extra aflossen. Ook mijn vader zal dan helpen met aflossen, dit heb ik niet gevraagd maar hij wilt het zelf doen. Beter dan een erfbelasting ;).

Ik heb even snel de reacties doorgenomen en zal paar opmerkingen maken omtrent mijn situatie aan de hand van jullie reacties. Let op dat ik gewoon paar random heb gekozen. Wil je echt een reactie op een vraag dat ik heb overzien, laat me het gerust weten!

Ik ben inderdaad laat afgestuurd, maar beter laat dan nooit. Ik verwacht gewoon dat ik meer zal verdienen. Als Legal Counsel wordt je ervaring zeker meegeteld in eventuele verhogingen, je bent dan beter in staat om de harde beslissingen te nemen. Tot 7 jaar werkervaring stijgt je loon, in mijn ogen, vrij hard. Dus ik heb nog paar jaartjes te gaan voordat ik tegen mijn plafond aanzit. Daarnaast hebben wij berekend dat we nog best veel kunnen sparen met onze levensstijl. We nemen trouwens onze inboedel mee naar onze nieuwe woning en halen als eerst de noodzakelijke zaken zoals vloer, keuken en likje verf. Had ik al laten weten dat ik een familie vol timmermannen heb? Dan beginnen we langzaam maar zeker alle kleine dingen te kopen. Daar trekken we gerust jaren voor uit, het heeft geen haast. Banken verstrekken hogere hypothekeren omdat de rente zo laag is, toch? Wij hopen inderdaad een lage energielast door onze nieuwbouwwoning. Dit scheelt ook in de hypotheekrente! in. Ik zal proberen de rente 20 jaar vast te houden maar laat me graag adviseren door jullie als het zover is! De makelaar zei om het eerste jaar geen tuin te leggen i.v.m. verzakking van de grond. Mocht het zo ver zijn dat ik een tuin laat leggen, ik ken een vriend die een tuinnier is. Ik krijg vast wel korting. Omtrent hoeveel afwijzingen ik nodig heb, zonder een intentieverklaring zal het makkelijk lukken. Ik zal het ook de makelaar melden dat het simpelweg niet mogelijk is.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig hoop zie in de gesprekken van de Rabobank. Banken zijn zeer stug en doen wel altijd heel moeilijk. We zullen het zien. Voor de liefhebbers, we hebben ook een andere woning gezien in Rotterdam. Kost ook 4 ton maar de verkoop begint in Q3, dan heb ik genoeg tijd om een intentieverklaring te regelen. Ik heb nagedacht of ik misschien voor die woning moet gaan mocht deze niet lukken. De antwoord was nee, als het geen droomhuis is ben ik simpelweg niet bereid om de volle prijs voor te betalen.

Bedankt voor al jullie reacties, ik zie dat jullie veel meedenken en meevoelen. Boven alles hebben jullie het beste met mij voor. Bedankt!

@unezra

‘Het is een beetje het equivalent van op je 24e een dikke Audi kopen, want hey, je kúnt 'm nu betalen. Dat je 'm nu kunt betalen, wil niet zeggen dat het zinvol is.’

Oops?!

Veel typo's maar het is laat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Apiekool schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:28:
[...]

Zo zie je maar weer. Iedereen heeft zo zijn ding. De een geeft 15 maanden hypotheek (of een aflossing) uit aan zijn tuin, de ander doet dat zelf en koopt een duurder huis :)
t_captain schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:20:
Ik hoorde laatst 85 euro per vierkante meter. Natuurlijk enorm afhankelijk van hoe je de tuin wil hebben gedaan, maar als stelpost.
[...]
25K is denk ik zo op als je een tuin van 15x6 meter volledig wil strippen en in Engelse stijl wil herbouwen. :) (Voor zover dat kan op die oppervlakte.) Een deel kan ik zelf maar een deel is groot grondwerk en een schuur koop je ook niet voor €500 bij Ikea. Het geld hoeft niet op, maar zo'n tuin zelf bedenken, ontwerpen en op het groot grondwerk en andere zaken na, zelf bouwen is iets dat ik sinds mijn 12e al wil. Dus mag het geld kosten.
hmm... Ik ben zelf landschapsarchitect en heb ook tuinen ge-designed. The rule of thumb is meestal dat je +- 15% van de waarde van het huis aan je tuin spendeert, om het echt mooi en goed te krijgen (met outdoor-living, dus met een bbq/tafel en louvre buiten). De 15% is incluis design en constructie. Let wel, dit is dan in Nieuw-Zeeland, maar ik neem aan dat de ratio in NL hetzelfde zal zijn.
Dan lijkt me 15.000 nog vrij laag.

[ Voor 19% gewijzigd door bluebear op 14-03-2019 01:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

@RRCreations Sorry voor deze wat korte reactie. :)

Goede onderbouwing.

Jullie situatie lijkt in grote lijnen wel wat op die van ons. Wij zijn ook relatief saai, willen hier voor de eeuwigheid blijven wonen, etc. (Qua auto hebben we een andere keuze gemaakt, er staat een ecodieseltje voor de deur waar we tussen nu en 1 of 2 jaar mogelijk weer afstand van doen omdat onze kilometers per jaar het vooralsnog niet meer rechtvaardigen.)

Kleine kanttekening wel: Hoewel ik zelf formeel geen hogere opleiding heb gedaan, verdien ik samen met mijn vrouw ruim boven jullie gezamenlijk inkomen en kunnen we daardoor een max. hypotheek krijgen die nog wat hoger ligt dan die van jullie. (Wel zijn we grofweg 10 jaar ouder, werkzaam in een andere sector en heb ik dus formeel geen hogere opleiding. Zij wel. Hoewel het niet extreem zal zijn, verwachten we om diverse redenen nog wel groei in ons salaris.)

Vanuit een vergelijkbare positie, hebben we een totaal andere keuze gemaakt en een huis gekocht dat net nog op 1 inkomen gekocht zou kunnen worden. Inmiddels een flinke verbouwing met ditto hypotheekverhoging d'r op zitten, maar ook wat loonsverhogingen, waarmee we nog steeds qua hypotheek rond de max van dat ene inkomen zitten. (Het huis zelf is wél iets meer waard geworden, zouden we het nu moeten kopen, past het niet meer. Gezamenlijk uiteraard nog ruim.)
bluebear schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 01:11:
[...]
hmm... Ik ben zelf landschapsarchitect en heb ook tuinen ge-designed. The rule of thumb is meestal dat je +- 15% van de waarde van het huis aan je tuin spendeert, om het echt mooi en goed te krijgen (met outdoor-living, dus met een bbq/tafel en louvre buiten). De 15% is incluis design en constructie. Let wel, dit is dan in Nieuw-Zeeland, maar ik neem aan dat de ratio in NL hetzelfde zal zijn.
*oei*

Is dat bij een volledig aangelegde tuin, of zit daar ook nog eigen werk aan? (Want met dit getal is mijn eerdere verwachting nog akelig accuraat... Ik hoopte dat het mee zou vallen en ik uiteindelijk op 2/3e daarvan zou uitkomen, met dit getal, not so much.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik denk niet dat het dezelfde verhouding zal zijn, simpelweg omdat in Nederland (zeker in de randstad) je vooral heel veel geld betaalt voor de grond waarop het huis staat, en niet voor het huis zelf.

Ook zullen de tuinen in Nieuw-Zeeland relatief groter zijn ten opzichte van het huis dan in Nederland (gokje).

Ik kijk weleens van die woonprogramma's die zich afspelen in de UK en Australië, en dat is ook al heel anders dan in NL.
RRCreations schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 00:57:
Ik ben inderdaad laat afgestudeerd, maar beter laat dan nooit. Ik verwacht gewoon dat ik meer zal verdienen. Als Legal Counsel wordt je ervaring zeker meegeteld in eventuele verhogingen, je bent dan beter in staat om de harde beslissingen te nemen. Tot 7 jaar werkervaring stijgt je loon, in mijn ogen, vrij hard.
Dat is zeker iets om mee te nemen en verandert de situatie wel iets meer in jouw voordeel.

Ik heb zelf bijvoorbeeld niet het idee dat mijn salaris nog hard zal gaan stijgen. Een programmeur komt nou eenmaal eerder aan zijn salarisplafond dan een advocaat of een arts.

En beter laat dan nooit? Dat is zeker waar :) Mijn vriendin heeft tijdens haar zwangerschap haar HBO diploma gehaald :+ En begint dit jaar aan een master. De verwachting is dan ook dat zij op den duur meer zal gaan verdienen dan ik (per uur iig).

Dus ook wanneer je al in de 30 bent, kun je nog serieuze stappen zetten.

Anyways, veel succes nog!

[ Voor 35% gewijzigd door Lethalis op 14-03-2019 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

@RRCreations Gezien je functie, als je daar een beetje groei in gaat maken in de Randstad dan is een hypotheek van 400k met de huidige rentes een schijntje straks. En als je een beetje presteert is die groei in je 30'er jaren ook gewoon gegarandeerd, daar heb je zelf best veel in de hand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@RRCreations laat je wel even goed informeren over de risico's. Mocht de marktwaarde sterk dalen kan de Rabobank bijvoorbeeld eisen dat jouw vader direct een som geld over maakt om de restant hoofdsom te verlagen.
Buiten dat lijkt het mij een prima oplossing mits de Rabobank inderdaad akkoord geeft in jouw situatie. Wel zou ik alsnog druk zetten op HR, desnoods via de manager van jouw manager, om die intentieverklaring af te geven. Dat gaat het traject echt veel makkelijker maken.

Let ook goed op dat een afwijzing binnen zes weken geleverd moet worden. Je gaat een complex traject in en dat kan gepaard gaan met lange doorlooptijden en bewijsstukken die aangeleverd moeten worden die net niet voldoen. Dat kan betekenen dat een afwijzing ook niet binnen zes weken klaar is simpelweg omdat het dossier nog niet volledig is voor beoordeling. Dan zit je er dus alsnog aan vast.
Ik had een volledig andere situatie maar wel een vergelijkbare complexiteit, eigen vermogen dat uit een erfenis kwam. De bank wilde allerlei bewijsstukken zien omtrent die erfenis om de herkomst van het geld aan te tonen. Dat het op een rekeningnummer op onze naam stond was niet afdoende.

Let trouwens niet teveel op het clubje risico averse mensen die elke keer weer in dit soort topics hun evangelie komen verspreiden. Als je financiële situatie gezond is, je een goede carrière hebt met snel kans op een andere baan bij werkeloosheid en binnen de inkomenseisen van het Nibud blijft is er echt geen probleem met een dergelijke hypotheek.

Een rule of thumb zou echt gebaseerd moeten zijn op oppervlakte, niet op prijs van het huis. Met jouw rule of thumb zou ik namelijk 75k moeten besteden aan een tuin van 300m2, vraag me af hoe je dat precies voor je ziet? Marmer tegels, exotische planten en een zwembad? En de gemiddelde Nederlander zou dan 45k kwijt zijn aan z'n tuin, dat lijkt me ook niet heel realistisch gezien de meesten gewoon de grond egaliseren, vol leggen met tegels/gras en dan een relatief goedkoop schuurtje plaatsen. Hier en daar nog wat planten maar daar blijft het wel bij.
Tenzij heel veel natuurlijk aan de strijkstok van de landschapsarchitect blijft hangen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 14-03-2019 09:05 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluebear
Lethalis schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:27:
[...]

Ik denk niet dat het dezelfde verhouding zal zijn, simpelweg omdat in Nederland (zeker in de randstad) je vooral heel veel geld betaalt voor de grond waarop het huis staat, en niet voor het huis zelf.

Ook zullen de tuinen in Nieuw-Zeeland relatief groter zijn ten opzichte van het huis dan in Nederland (gokje).

Ik kijk weleens van die woonprogramma's die zich afspelen in de UK en Australië, en dat is ook al heel anders dan in NL.
I bedoel 15% van de package (grond+huis). Average house price (including land) is hier in Christchurch rond de 500-600k (nz$) (300k euro) maar de tuinen waaraan ik werkte was meestal rond de miljoen (nz$ voor het huis + grond, dus 600k euro).
unezra schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 06:58:

*oei*

Is dat bij een volledig aangelegde tuin, of zit daar ook nog eigen werk aan? (Want met dit getal is mijn eerdere verwachting nog akelig accuraat... Ik hoopte dat het mee zou vallen en ik uiteindelijk op 2/3e daarvan zou uitkomen, met dit getal, not so much.)
das volledig design, project management, construction, materials. Natuurlijk als je een zwembad in de mix gooit ben je alleen daar al 100k(nz$) aan kwijt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:03:
@RRCreations laat je wel even goed informeren over de risico's. Mocht de marktwaarde sterk dalen kan de Rabobank bijvoorbeeld eisen dat jouw vader direct een som geld over maakt om de restant hoofdsom te verlagen.
Ik kan niet zo snel een bron vinden, want ik krijg allerlei andere resultaten met Google. Echter ik heb weleens gehoord dat in theorie bij de meeste hypotheken ook direct delen kan opeisen als hij onderwater staat. Maar dat is vooral een theoretisch iets wat geen enkele bank zal doen gezien de hele handel dan in elkaar dondert.
Buiten dat lijkt het mij een prima oplossing mits de Rabobank inderdaad akkoord geeft in jouw situatie. Wel zou ik alsnog druk zetten op HR, desnoods via de manager van jouw manager, om die intentieverklaring af te geven. Dat gaat het traject echt veel makkelijker maken.
Helemaal mee eens, ik verwacht nog steeds als je maar wat rondschopt bij HR, en dan omdat je beloofd was dat je hem zou krijgen, dat ze uiteindelijk wel uit coulance ofzo toegeven.
Let trouwens niet teveel op het clubje risico averse mensen die elke keer weer in dit soort topics hun evangelie komen verspreiden. Als je financiële situatie gezond is, je een goede carrière hebt met snel kans op een andere baan bij werkeloosheid en binnen de inkomenseisen van het Nibud blijft is er echt geen probleem met een dergelijke hypotheek.
Tegelijk hebben we ook nog het topic van degene die nauwelijks rond kan komen omdat er kinderen kwamen en vrouw stopte met werken. (Eerlijk is eerlijk, die kon nauwelijks rondkomen, maar kwam nog wel rond, al wel met extra schulden al).

En 15% voor een tuin lijkt me heel veel, zelfs als je alles laat aanleggen. Ik zie bij het gemiddelde rijtjeshuis van €200k geen tuin van €30k komen. En heb je een mooie twee-onder-één kap van €400k, dan hoop ik dat er gouden paden komen als een tuin €60k moet kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sissors schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:09:
[...]

Ik kan niet zo snel een bron vinden, want ik krijg allerlei andere resultaten met Google. Echter ik heb weleens gehoord dat in theorie bij de meeste hypotheken ook direct delen kan opeisen als hij onderwater staat. Maar dat is vooral een theoretisch iets wat geen enkele bank zal doen gezien de hele handel dan in elkaar dondert.
Staat gewoon in de plus voorwaarden bij de Rabobank genoemd. Indien de marktwaarde te ver zakt kan de Rabobank daar voor kiezen. En gezien de vader van TS ook aansprakelijk is kunnen ze bij hem aankloppen.
Natuurlijk zal het niet snel zo'n vaart lopen maar wees wel bewust van hetgeen je voor tekent, zeker als het andermans huis is.
Tegelijk hebben we ook nog het topic van degene die nauwelijks rond kan komen omdat er kinderen kwamen en vrouw stopte met werken. (Eerlijk is eerlijk, die kon nauwelijks rondkomen, maar kwam nog wel rond, al wel met extra schulden al).
Tuurlijk, er zijn altijd wel schrijnende situaties te vinden van mensen die aan de lopende band verkeerde beslissingen nemen of echt enorm veel pech hebben gehad.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluebear
Sissors schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:09:
En 15% voor een tuin lijkt me heel veel, zelfs als je alles laat aanleggen. Ik zie bij het gemiddelde rijtjeshuis van €200k geen tuin van €30k komen. En heb je een mooie twee-onder-één kap van €400k, dan hoop ik dat er gouden paden komen als een tuin €60k moet kosten.
OK, ik zit dan ook ik de high-end markt. Dit zijn inderdaad geen rijtjeshuizen.

Daar zie ik me ook geen bbq/pizza oven, custom betonnen tafels, louvres voor al-fresco buiten-kamer, aangelegde tuinen etc. in verschijnen...

Don't mind me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Laat staan dat een perceel in N-Z wel wat groter is dan de ~6x10 die hier een rijtjeswoning heeft. Rule of thumb is ca 100/m2 en dan heb je zelf nauwelijks vieze handen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Veel te kort door de bocht. Ik realiseer me dat ik érg risico-avers ben, dus grotere marges en minder risico wil hebben dan anderen. "Echt geen probleem" is het andere uiterste. De hypotheek zit op het moment rond de 100% van wat TS rond kan krijgen en dan nóg moeten er bijzondere constructies worden toegepast. Het is een tophypotheek en die komt met een groter risico dan een hypotheek op 50% van je leencapaciteit zoals in ons geval.

Het huis van TS hadden wij waarschijnlijk niet gekocht vanwege de risico's, ook al zitten we een stukje boven het inkomen van TS en zijn aanstaande en zit het qua carriereperspectief hier ook best prima.

TS neemt een flink risico, alleen heb ik wel meer en meer het gevoel dat er over na word gedacht. Wens TS en zijn aanstaande ook het allerbeste en hoop dat hij me over 5 jaar uit lacht en dusdanig financieel is gegroeit dat 'ie toch dit droomhuis wil verkopen, om een vrijstaande kleine villa van 8 ton te kopen met ruimte over voor een forse verbouwing. :)
bluebear schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:19:
[...]
OK, ik zit dan ook ik de high-end markt. Dit zijn inderdaad geen rijtjeshuizen.

Daar zie ik me ook geen bbq/pizza oven, custom betonnen tafels, louvres voor al-fresco buiten-kamer, aangelegde tuinen etc. in verschijnen...

Don't mind me...
Hmm, ja, ik rekende net verkeerd. :) 25% ga ik er niet aan uitgeven. Dat gaat fors lager zijn én ik wil een groot deel zelf doen. Ik hoop rond de 7,5% van de huidige verkoopwaarde uit te komen. (Voor een tuin van grofweg 6x15 meter.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...] Let trouwens niet teveel op het clubje risico averse mensen die elke keer weer in dit soort topics hun evangelie komen verspreiden.[...]
Ik moest toch wel grinniken om deze zinsnede. Ik stel me direct voor dat de volgende keer dat ik een tophypotheek afsluit @unezra bij mij aan de deur staat met zijn voet in de deuropening :+ :P
unezra schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:48:
[...]
De hypotheek zit op het moment rond de 100% van wat TS rond kan krijgen en dan nóg moeten er bijzondere constructies worden toegepast.
[...]
TS neemt een flink risico
[...]
Dat wil ik even nuanceren. Dat er een bijzondere constructie toegepast moet worden heeft te maken met het feit dat TS geen intentieverklaring krijgt van zijn werkgever. Puur kijkende naar inkomen is het afdoende, daar staat de 'bijzonder constructie' verder los van.

Verder slaat @Tsurany met onderstaande quote eigenlijk de spijker op z'n kop als het gaat om het risico. Als dat niet zo zou zijn, dan kwam het Nibud wel met een andere inkomenseis.
Als je financiële situatie gezond is, je een goede carrière hebt met snel kans op een andere baan bij werkeloosheid en binnen de inkomenseisen van het Nibud blijft is er echt geen probleem met een dergelijke hypotheek.
Dan kom ik toch weer terug op Harrie_ in "Eerste woning - geen intentieverklaring". Als je over onderstaande zaken goed hebt nagedacht dan acht ik nog steeds het risico van een top hypotheek beperkt:
Neem trouwens ook even mee dat je met de huidige rente en een annuïtaire hypotheek na 5 jaar iets meer dan 10% hebt afgelost en na 10 jaar iets meer dan 25%. Het is dus niet zo dat je tot in de eeuwigheid met die 100% LTV blijft zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Het is misschien vloeken in de kerk in deze fase, maar schrijf de familiehypotheek niet te makkelijk helemaal (voor de toekomst) af. Daarmee bedoel ik niet dat je in deze hectische periode al direct alles omtrent de familiehypotheek moet gaan proberen te regelen, dat gaat je niet lukken. Wij zitten in die constructie en hebben dit lang voordat we gingen kopen volledig doorgerekend.

Wat eventueel wel zou kunnen is die familiehypotheek op een later moment alsnog opzetten. De voorwaarden van zo'n hypotheek bepaald je namelijk voor een groot deel zelf: looptijd, rente, hypotheekbedrag, versnelde aflossing, verhoging hypotheekbedrag etc.

Als je nu dus een hypotheek kunt regelen waarbij het toegestaan is om een tweede hypotheek te nemen en je een hypotheek regelt waarbij je gunstig versneld kan aflossen, dan is het eventueel mogelijk om je hypotheek die je nu afsluit later om te zetten naar een hypotheek i.c.m. een familiehypotheek.

Samenvattend:
- Je neemt een hypotheek voor 400k.
- Je kijkt wanneer je die garantstelling vader kan 'aflossen'.
- Je kijkt of het mogelijk is een tweede hypotheek te nemen (t.b.v. een familiehypotheek).
- Kijk naar het percentage dat je versneld elk jaar mag aflossen.

Na X jaar.
- Je hebt alles omtrent familiehypotheek gelezen en durft ervoor te gaan.
- Je kan bijv. 10% versneld aflossen op eerste hypotheek.
- Je regelt met vader familiehypotheek voor 40k (onder voorwaarde dat dat bedrag mag stijgen tijdens de looptijd).
- Je lost die 10% bij eerste hypotheek af met familiehypotheek.

Na X+1 jaar.
- Je verhoogd familiehypotheek bij vader met weer 40k.
- Je lost weer 10% versneld af bij eerste hypotheek.

Dit kan dan elk moment tijdens de looptijd van je eerste hypotheek. Zodra je de familiehypotheek wilt opzetten, synchroniseer je de looptijd met die van je eerste hypotheek.

Een familiehypotheek is echt fiscaal enorm aantrekkelijk voor zowel je vader als jullie. Als je het goed opzet is vrijwel zonder risico. Zoals ik eerder al aangaf moet je over allerlei dingen (met een notaris) nadenken. Dat is het complexe deel. Net als alles goed doorrekenen.

Eén van de voordelen van een familiehypotheek met je vader is dat hij de schuld vrij makkelijk zou kunnen kwijtschelden in geval van financiële nood van jullie kant. Voor de belastingdienst is dat niks anders dan dat het kwijtgescholden deel van de hypotheek geschonken wordt. Dat mag vooralsnog voor max. 100k mits gebruikt voor een woning. Dat is ook de reden dat het handig is om de familiehypotheek nooit hoger dan die 100k te maken. Als je vader in financiële nood komt, dan kan je hem een versnelde aflossing doen op de familiehypotheek zonder dat de belastingdienst dit als schenking ziet en je er dus ook geen belasting over hoeft te betalen :)

TLDR: Overleg met de hypotheekverstrekker van je eerste hypotheek dus eens goed wat er in de toekomst mogelijk is qua familiehypotheek, zodat je die optie niet nu al afschiet.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Harrie_ schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:10:
[...]
Ik moest toch wel grinniken om deze zinsnede. Ik stel me direct voor dat de volgende keer dat ik een tophypotheek afsluit @unezra bij mij aan de deur staat met zijn voet in de deuropening :+ :P
Als we daarna samen bier of whisk(e)y gaan drinken, wil ik best met mijn voet tussen jouw deur gaan staan hoor. :)
[...]
Dat wil ik even nuanceren. Dat er een bijzondere constructie toegepast moet worden heeft te maken met het feit dat TS geen intentieverklaring krijgt van zijn werkgever. Puur kijkende naar inkomen is het afdoende, daar staat de 'bijzonder constructie' verder los van.

Verder slaat @Tsurany met onderstaande quote eigenlijk de spijker op z'n kop als het gaat om het risico. Als dat niet zo zou zijn, dan kwam het Nibud wel met een andere inkomenseis.
Mja, ik denk dat met wat TS verteld, hij er redelijk goed over na denkt. Wat ik zeg, ik gun hem en zijn verloofde het allerbeste en realiseer me dat mijn maatstaf misschien wat érg scherp is.

Aan de andere kant, TS zit op het randje. Het is niet alleen die werkgeversverklaring. Het is een hypotheeksom die dusdanig op het randje zit, dat een bank alsnog "nee" kan zeggen. In mijn berekeningen ben ik namelijk uitgegaan van het ontbreken van enige vorm van studieschuld en andere verplichtingen. Dan is het nipt. Als er een paar K studieschuld is, zegt een bank waarschijnlijk
"nee".

Ik vind dat behoorlijk de grenzen opzoeken.

Aan de andere kant, zijn er zeker risicobeperkende factoren waar duidelijk wél over is nagedacht. Dat is in dit topic anders dan in andere topics die ik heb gezien. De topicstart was een beetje een valse start, met de nuanceringen die zijn aangebracht wil ik het risico snappen dat TS wil nemen.

Zelf zou ik het niet nemen, het kost me moeite uit te spreken dat ik het risico van TS snap, ik vind het nog steeds spannend, maar het lijkt minder onbezonnen dan ik aanvankelijk dacht. (Vind het ook prettig dat ik het idee heb dat TS logischerwijs zijn eigen plan trekt, maar wel alle voors en tegens leest. Ofwel, het maakt het een doordacht topic dat verder gaat dan "IK WIL DAT HUIS" en daar kan ik TS alleen mijn complimenten voor geven.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 09:38
@Anoniem: 961333 mooi verhaal dat je geschreven hebt. Je laat vrij dapper een groep onbekenden flink wat van jezelf zien. Je laat ook zien dat je het huis wil! Complimenten daarvoor. Wat ik, als ik jou was, bij mezelf te raden zou gaan is of je er wel zo zeker van bent. Er zijn vragen gekomen van tweakers in de trend van: Zou je dit nou wel doen? en Is dit wel verstandig? Je lange verhaal doet me denken dat je wellicht zelf ook wel een beetje twijfelt en goedkeuring zoekt bij anderen. Probeer dat eens voor jezelf te bepalen en als je er echt zeker van bent, wat je hier dat precies zoekt. Een goedkeuring? advies?

Daarnaast ben ik het eens met het feit dat je banken niet om advies moet vragen! Die zijn bevooroordeeld! Ga naar een onafhankelijk adviseur! Deze opmerking heb ik eerder geplaatst en die van ons heeft een heel mooi totaalplaatje gemaakt van onze huidige financiele situatie, de mogelijkheden, en ook wat er gebeurd als wij een nieuw huis laten bouwen (wat we inmiddels aan het doen zijn). Deze adviseur heeft berekeningen laten zien wat we de komende 20 jaar kwijt zijn. Daarbij rekening gehouden met het afbouwen van hypotheekrente aftrek etc. Ook een aantal scenario's van mogelijke renteverschuivingen als wij na 20 jaar een nieuwe rentevastperiode in gaan. Daarnaast heeft hij gekeken naar onze veranderingen tijdens mogelijke arbeidsongeschiktheid of ontslag. Wat gebeurt er als een van ons thuis komt te zitten. Hoe goed zijn de lasten dan nog te dragen. Zelfs als dit permanent is.
Als laatste heeft hij ons laten zien wat er gebeurd als een van ons komt te overlijden en wat dit voor de ander betekent. Ook iets waar je naar moet kijken...hoe laat je je vrouw achter als je die A5 tegen een boom parkeert?

dit totale plaatje gaf ons meer dan voldoende vertrouwen om de stap te maken. Dit had ik zelf daarvoor ook wel, maar eerlijk is eerlijk: het was geen compleet plaatje dat ik zelf had gemaakt.

Doe ermee wat je wil, maar als je echt zekerheid zoekt, en een compleet plaatje wil laten maken ga dan op zoek naar een hypotheekadviseur (onafhankelijk).

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

boomr schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:37:
@Anoniem: 961333 mooi verhaal dat je geschreven hebt. Je laat vrij dapper een groep onbekenden flink wat van jezelf zien. Je laat ook zien dat je het huis wil! Complimenten daarvoor. Wat ik, als ik jou was, bij mezelf te raden zou gaan is of je er wel zo zeker van bent. Er zijn vragen gekomen van tweakers in de trend van: Zou je dit nou wel doen? en Is dit wel verstandig? Je lange verhaal doet me denken dat je wellicht zelf ook wel een beetje twijfelt en goedkeuring zoekt bij anderen. Probeer dat eens voor jezelf te bepalen en als je er echt zeker van bent, wat je hier dat precies zoekt. Een goedkeuring? advies?

Daarnaast ben ik het eens met het feit dat je banken niet om advies moet vragen! Die zijn bevooroordeeld! Ga naar een onafhankelijk adviseur! Deze opmerking heb ik eerder geplaatst en die van ons heeft een heel mooi totaalplaatje gemaakt van onze huidige financiele situatie, de mogelijkheden, en ook wat er gebeurd als wij een nieuw huis laten bouwen (wat we inmiddels aan het doen zijn). Deze adviseur heeft berekeningen laten zien wat we de komende 20 jaar kwijt zijn. Daarbij rekening gehouden met het afbouwen van hypotheekrente aftrek etc. Ook een aantal scenario's van mogelijke renteverschuivingen als wij na 20 jaar een nieuwe rentevastperiode in gaan. Daarnaast heeft hij gekeken naar onze veranderingen tijdens mogelijke arbeidsongeschiktheid of ontslag. Wat gebeurt er als een van ons thuis komt te zitten. Hoe goed zijn de lasten dan nog te dragen. Zelfs als dit permanent is.
Als laatste heeft hij ons laten zien wat er gebeurd als een van ons komt te overlijden en wat dit voor de ander betekent. Ook iets waar je naar moet kijken...hoe laat je je vrouw achter als je die A5 tegen een boom parkeert?

dit totale plaatje gaf ons meer dan voldoende vertrouwen om de stap te maken. Dit had ik zelf daarvoor ook wel, maar eerlijk is eerlijk: het was geen compleet plaatje dat ik zelf had gemaakt.

Doe ermee wat je wil, maar als je echt zekerheid zoekt, en een compleet plaatje wil laten maken ga dan op zoek naar een hypotheekadviseur (onafhankelijk).
Volgens mij moet een bank ook gewoon een dergelijk advies met mooi totaalplaatje geven waarin toekomstperspectief in meegenomen wordt. Daar zijn regels voor. Het enige verschil met een onafhankelijk adviseur zou dus zijn dat hij ook andere geldverstrekkers kan aanbieden. Dat is wel een belangrijk verschil en daarom kies ik ook altijd voor een onafhankelijk adviseur.
Een onafhankelijk adviseur wil ook geld verdienen en heeft dus ook een financieel belang. Je zou hooguit kunnen zeggen dat de onafhankelijk adviseur alleen belang heeft bij zo veel mogelijk hypotheken afsluiten terwijl de bank ook profiteert van een tophypotheek (meer rente-inkomsten etc.). Echter voor de bank zit daar net zo goed een risico aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

de Peer schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:47:
[...]
Volgens mij moet een bank ook gewoon een dergelijk advies met mooi totaalplaatje geven waarin toekomstperspectief in meegenomen wordt. Daar zijn regels voor. Het enige verschil met een onafhankelijk adviseur zou dus zijn dat hij ook andere geldverstrekkers kan aanbieden. Dat is wel een belangrijk verschil en daarom kies ik ook altijd voor een onafhankelijk adviseur.
Mijn ervaring hierin is anders. Het beste advies dat wij hebben gekregen, kwam van onze eigen bank. Daar is de hypotheek ook afgesloten.

De Hypotheker (zogenaamd onafhankelijk) heeft keihard gefaald. Mijn eigen werkgever (een financieel adviseur) had ik ook nog kunnen proberen, maar ik vind het niet fijn om zoiets persoonlijks als hypotheekadvies met mijn collega's af te handelen. Daarvoor is het bedrijf te klein.
Een onafhankelijk adviseur wil ook geld verdienen en heeft dus ook een financieel belang. Je zou hooguit kunnen zeggen dat de onafhankelijk adviseur alleen belang heeft bij zo veel mogelijk hypotheken afsluiten terwijl de bank ook profiteert van een tophypotheek (meer rente-inkomsten etc.). Echter voor de bank zit daar net zo goed een risico aan.
Sommige onafhankelijk financieel adviseurs zijn niet zo onafhankelijk als ze zeggen te zijn en zijn geneigd vooral het product aan te bieden waar zij het meest aan verdienen. Kwestie van goed opletten en zeker ook direct met de hypotheekverstrekkers praten. Mijn ervaring is dat zij nog wel eens beter weten wat er wel en niet kan, dan een "onafhankelijk" adviseur zoals De Hypotheker.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste