B-Bandit schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:25:
[...]
Dan klopt het aantal kubieke meters niet welk je vermeldt. 520m3:150m2 kom ik op een plafondhoogte van 3.46m uit. Dat lijkt me sterk.
Dat terzijde, vind het nog steeds niet absurd hoog voor een woning van 150m2. Als je echt wilt besparen dan de ther
mostaat op 20 graden....
Woonoppervlak vs inhoud zijn twee dingen. Als je zo'n zolder met allemaal schuin hebt en een nok op 4 meter zijn dat weinig vierkante meters, wel veel kubieke meters.
RocketKoen schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:28:
[...]
Dat is relatief veel.
Ook constant 21,5 graden is relatief hoog.
Met die informatie is 42GJ heel logisch voor een goed geïsoleerd huis.
Qua kosten ben je net zo duur uit als iemand in een veel ouder huis met een HR ketel. Maar dat ligt vooral aan het monopolie dat je warmteleverancier misbruikt.
De ACM zou daar een stokje voor moeten steken, maar ze hebben alles net wat te hoog gepakt, met name de vaste kosten.
Huis van 2016 gewoon stadsverwarming eruit schoppen en warmtepompen nemen.
En damn... 21,5.. jakkes. Dat is het op m'n werk ook, ik zit daar in een bamboe T-shirt'je
Dat gezegd hebbende; 42 GJ is echt mega veel. Dat is 11.676 kWh
Daar kun je erg lang van douchen.
Heb je de "comfort" stand nog aan staan? Dan spoel hij af en toe wat door, zogenaamd zou dat "bijna niks" kosten, maar volgens mij ligt de praktijk iets anders....
10 minuten douchen a 10 Liter per minuut x twee personen x 365 dagen x 4180 Joule / graad*kilo * 30 graden delta T. Dat is dan 9 GJ
Draai gewoon die thermostaat eens dicht en kijk een halve etmaal later, zonder warm tapwater te gebruiken, waar de warmtemeter nu op staat.
Ja, door subsidie.
Bastien schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:58:
[...]
Hoe wil je dat combineren met de stadsverwarmingsinstallatie? Ergens moet je toch de gerecyclede warmte weer terugvoeren. En doorgaans zit dat ding van de stadsverwarming in de meterkast en de mechanische ventilatie hangt op zolder. Niet echt handig te combineren denk ik.
Denk dat de voornaamste oplossing ligt in minder warmte verbruiken als je het verbruik omlaag wilt hebben.
Je zou nog kunnen controleren of er geen warmte terug lekt als je geen warmte verbruikt (thermostaat even omlaag en geen warm water tappen). Dan hoort de retourslang van het warmtenet niet meer warm te worden, immers zit de klep dan dicht en tap je niets. Mocht die na verloop van tijd toch warm zijn, dan is er ergens iets wat nog verbruikt of sluit de klep niet goed (dan leverancier bellen).
Kleppen dichten vaak geeneens af, bijvoorbeeld als de systeemdruk te hoog is. Standaard wil ook nog wel eens 'comfortstand' aanstaan, dan houdt hij de warmtewisselaar van het tapwater warm. Heb dat bij mijn warmtewisselaar van de stadsverwarming (huurhok) er direct afgesloopt. Er stond ook met koeienletters in de handleiding dat "bij opentherm thermostaat draadbrug 3-4 _NIET_ aanbrengen". Eenmaal raden welke draadbrug er wél in zat en waardoor de comforstand niet schakelbaar was via de aparte knop op de thermostaat...? Sindsdien ook verlost van het gefluit uit de leidingen en 700 kWh minder in een jaar.
[
Voor 48% gewijzigd door
kabeltjekabel op 27-02-2019 22:43
]