Hoog verbruik stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:34
Situatie is als volgt:

Type woning: twee-onder-een kap woning
Inhoud: 620 m3
Bouwjaar: 2008

- Vloerverwarming op de begane grond met een tegelvloer (aanvoer temperatuur 35 graden, retour 25)
- De rest van de ruimtes hebben radiatoren maar die staan nagenoeg niet aan.
- Onze wandthermostaat staat constant op 21,5 graden.

We verbruiken met een huishouden van 2 personen nu 54GJ per jaar. Dat vinden wij enorm veel. Onze elektriciteitsrekening is daarentegen juist erg laag.

Waar zit het grote verbruik voor ons? En hoe kunnen we dit oplossen?

[ Voor 29% gewijzigd door Sunri5e op 02-03-2019 12:13 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Sunri5e schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:07:
Situatie is als volgt:

Type woning: tussenwoning
Inhoud: 520 m3
Bouwjaar: 2016

- Vloerverwarming op de begane grond met een PVC vloer (aanvoer temperatuur 35 graden, retour 25)
- Vloerverwarming in de badkamer (35 aanvoeren en 30 retour).
- Allebei de systemen hebben een eigen pomp en deze staat op de badkamer op de laagste pompsnelheid en op de begane grond op standje 2 van de 4.
- De rest van de ruimtes hebben radiatoren maar die staan nagenoeg niet aan.
- Onze wandthermostaat staat constant op 21,5 graden.

We verbruiken met een huishouden van 2 personen nu 42 GJ per jaar. Dat vinden wij enorm veel. Onze elektriciteitsrekening is daarentegen juist erg laag.

Waar zit het grote verbruik voor ons? En hoe kunnen we dit oplossen? Zijn er wellicht opties dat we meer elektriciteit kunnen gaan gebruiken om de stadsverwarming te ontlasten zonder in te boeten op gemak of comfort? We zijn van plan ons dak vol te leggen met zonnepalen.
in eerste lees ik hier een gebrek :? aan isolatie maar dat is in strijd met je bouwjaar 2016 vermoed ik.

tja erhm paar graden minder bv 20 graden ipv 21,5 lijkt mij meest voor de hand liggend

Tja vanalles

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Aangezien je stadsverwarming hebt, komt je heet water voor het sanitair dan ook daar vandaan? En zo ja, douche je wellicht veel? Gigajoules is vaak niet alleen verwarming namelijk.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Sunri5e
Microkid schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:22:
Aangezien je stadsverwarming hebt, komt je heet water voor het sanitair dan ook daar vandaan? En zo ja, douche je wellicht veel? Gigajoules is vaak niet alleen verwarming namelijk.
Tsja wat is veel? Ik denk samen zo'n 20 minuten per dag?

• Microkid
  • Laatst online: 05:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dus ja, dat moet je dus ook meetellen. Wellicht eens kijken of het systeem goed ingesteld staat. Bij stadsverwarming zie je vaak een retourthermostaat, zodat het retourwater voldoende afgekoeld is. Als deze niet goed staat raak je warmte kwijt. En ook, 21.5 is best warm ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Sunri5e schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:23:
[...]

Tsja wat is veel? Ik denk samen zo'n 20 minuten per dag?
Dat is relatief veel.
Ook constant 21,5 graden is relatief hoog.

Met die informatie is 42GJ heel logisch voor een goed geïsoleerd huis.
Qua kosten ben je net zo duur uit als iemand in een veel ouder huis met een HR ketel. Maar dat ligt vooral aan het monopolie dat je warmteleverancier misbruikt.

TheS4ndm4n#1919

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik heb nu in mijn eentje iets van 13 GJ met 5 minuten douchen per dag en temperatuur vloerverwarming op 20.5 graden. Verbruik is sinds half april 2018 toen mijn tussenwoning is opgeleverd. Dus dan is jouw verbruik wel wat meer naar verhouding maar je vraagt ook meer warmte.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Sunri5e
RocketKoen schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:28:
[...]

Dat is relatief veel.

Qua kosten ben je net zo duur uit als iemand in een veel ouder huis met een HR ketel. Maar dat ligt vooral aan het monopolie dat je warmteleverancier misbruikt.
Oke. Het leek mij aan de hoge kant. Zijn er nog optisch om het verbruik van de stadsverwarming omlaag te brengen door het ergens inbrengen van elektriciteit?

• RocketKoen
Sunri5e schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:35:
[...]

Oke. Het leek mij aan de hoge kant. Zijn er nog optisch om het verbruik van de stadsverwarming omlaag te brengen door het ergens inbrengen van elektriciteit?
Als je plek hebt voor een warmtepompboiler. Door de subsidie die daar op zit zijn er een aantal modellen bijna gratis (je betaalt wel installatiekosten).
Zie ook Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

TheS4ndm4n#1919

• Sunri5e
RocketKoen schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:42:
[...]

Als je plek hebt voor een warmtepompboiler. Door de subsidie die daar op zit zijn er een aantal modellen bijna gratis (je betaalt wel installatiekosten).
Bijna gratis?

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

RocketKoen schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:42:
[...]

Hoe wil je dat combineren met de stadsverwarmingsinstallatie? Ergens moet je toch de gerecyclede warmte weer terugvoeren. En doorgaans zit dat ding van de stadsverwarming in de meterkast en de mechanische ventilatie hangt op zolder. Niet echt handig te combineren denk ik.

Denk dat de voornaamste oplossing ligt in minder warmte verbruiken als je het verbruik omlaag wilt hebben.

Je zou nog kunnen controleren of er geen warmte terug lekt als je geen warmte verbruikt (thermostaat even omlaag en geen warm water tappen). Dan hoort de retourslang van het warmtenet niet meer warm te worden, immers zit de klep dan dicht en tap je niets. Mocht die na verloop van tijd toch warm zijn, dan is er ergens iets wat nog verbruikt of sluit de klep niet goed (dan leverancier bellen).

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 09:28
Verbruik lijkt mij in orde. Hoe kom je bij de conclusie dat je verbruik te hoog zou zijn?

Je hebt een woning van om en nabij de 200m2 die je op 21.5 graden houdt. Dat is gewoon prima.

Eneco geeft bij onze afrekening een aantal voorbeelden kwa verbruik. Een tussenwoning zit dan op 32Gj maar een hoekwoning al op 42Gj. Wij zitten met onze tussenwoning uit 2012 van 130m2 op 30Gj.

Er lijkt me niks mis met je verbruik. Overigens, als je 5Gj minder gebruikt scheelt het je op je rekening slechts 120 euro (tarief is ongeveer 24 euro). Naar mijn idee de moeite niet waard voor dat extra comfort....de vaste lasten zijn hoog bij stadsverwarming, de variabele iets minder.

Kortom, je hebt gewoon een groot huis en je stookt het relatief warm.

[ Voor 11% gewijzigd door B-Bandit op 27-02-2019 22:14 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:47
Je kunt best aan nachtverlaging doen overigens. Met stadsverarming heb je geen extra rendement uit LTV en pendelen doet het ook niet, dus ik zie geen reden om 24/7 op 21,5 te stoken

• Sunri5e
B-Bandit schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:12:
Verbruik lijkt mij in orde. Hoe kom je bij de conclusie dat je verbruik te hoog zou zijn?

Je hebt een woning van om en nabij de 200m2 die je op 21.5 graden houdt. Dat is gewoon prima.

Eneco geeft bij onze afrekening een aantal voorbeelden kwa verbruik. Een tussenwoning zit dan op 32Gj maar een hoekwoning al op 42Gj. Wij zitten met onze tussenwoning uit 2012 van 130m2 op 30Gj.

Er lijkt me niks mis met je verbruik. Overigens, als je 5Gj minder gebruikt scheelt het je op je rekening slechts 120 euro (tarief is ongeveer 24 euro). Naar mijn idee de moeite niet waard voor dat extra comfort....de vaste lasten zijn hoog bij stadsverwarming, de variabele iets minder.

Kortom, je hebt gewoon een groot huis en je stookt het relatief warm.
De woning is 120m2 en we verwarmen alleen de begane grond.

• B-Bandit
Sunri5e schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:21:
[...]

De woning is 150m2 en we verwarmen alleen de begane grond en badkamer.
Edit: Nvm

Dat terzijde, vind het nog steeds niet absurd hoog voor een woning van 150m2. Als je echt wilt besparen dan de thermostaat op 20 graden....

[ Voor 15% gewijzigd door B-Bandit op 27-02-2019 22:35 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
B-Bandit schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:25:
[...]

Dan klopt het aantal kubieke meters niet welk je vermeldt. 520m3:150m2 kom ik op een plafondhoogte van 3.46m uit. Dat lijkt me sterk.

Dat terzijde, vind het nog steeds niet absurd hoog voor een woning van 150m2. Als je echt wilt besparen dan de ther
mostaat op 20 graden....
Woonoppervlak vs inhoud zijn twee dingen. Als je zo'n zolder met allemaal schuin hebt en een nok op 4 meter zijn dat weinig vierkante meters, wel veel kubieke meters.
RocketKoen schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:28:
[...]

Dat is relatief veel.

De ACM zou daar een stokje voor moeten steken, maar ze hebben alles net wat te hoog gepakt, met name de vaste kosten.

Huis van 2016 gewoon stadsverwarming eruit schoppen en warmtepompen nemen.

En damn... 21,5.. jakkes. Dat is het op m'n werk ook, ik zit daar in een bamboe T-shirt'je

Dat gezegd hebbende; 42 GJ is echt mega veel. Dat is 11.676 kWh

Daar kun je erg lang van douchen.

Heb je de "comfort" stand nog aan staan? Dan spoel hij af en toe wat door, zogenaamd zou dat "bijna niks" kosten, maar volgens mij ligt de praktijk iets anders....

10 minuten douchen a 10 Liter per minuut x twee personen x 365 dagen x 4180 Joule / graad*kilo * 30 graden delta T. Dat is dan 9 GJ

Draai gewoon die thermostaat eens dicht en kijk een halve etmaal later, zonder warm tapwater te gebruiken, waar de warmtemeter nu op staat.
Ja, door subsidie.
Bastien schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:58:
[...]
Hoe wil je dat combineren met de stadsverwarmingsinstallatie? Ergens moet je toch de gerecyclede warmte weer terugvoeren. En doorgaans zit dat ding van de stadsverwarming in de meterkast en de mechanische ventilatie hangt op zolder. Niet echt handig te combineren denk ik.

Denk dat de voornaamste oplossing ligt in minder warmte verbruiken als je het verbruik omlaag wilt hebben.

Je zou nog kunnen controleren of er geen warmte terug lekt als je geen warmte verbruikt (thermostaat even omlaag en geen warm water tappen). Dan hoort de retourslang van het warmtenet niet meer warm te worden, immers zit de klep dan dicht en tap je niets. Mocht die na verloop van tijd toch warm zijn, dan is er ergens iets wat nog verbruikt of sluit de klep niet goed (dan leverancier bellen).
Kleppen dichten vaak geeneens af, bijvoorbeeld als de systeemdruk te hoog is. Standaard wil ook nog wel eens 'comfortstand' aanstaan, dan houdt hij de warmtewisselaar van het tapwater warm. Heb dat bij mijn warmtewisselaar van de stadsverwarming (huurhok) er direct afgesloopt. Er stond ook met koeienletters in de handleiding dat "bij opentherm thermostaat draadbrug 3-4 _NIET_ aanbrengen". Eenmaal raden welke draadbrug er wél in zat en waardoor de comforstand niet schakelbaar was via de aparte knop op de thermostaat...? Sindsdien ook verlost van het gefluit uit de leidingen en 700 kWh minder in een jaar.

[ Voor 48% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-02-2019 22:43 ]

• B-Bandit
kabeltjekabel schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:28:
[...]

Woonoppervlak vs inhoud zijn twee dingen. Als je zo'n zolder met allemaal schuin hebt en een nok op 4 meter zijn dat weinig vierkante meters, wel veel kubieke meters.

[...]
Je hebt helemaal gelijk. My bad. Maar goed de 150m2 is al genoemd.

Overigens ik blijf erbij dat 42 niet mega veel is. Het is aan de hoge kant, maar de woning is groter dan gemiddeld (110m2) en temperatuur staat hoger dan gemiddeld (20).

• RocketKoen
De subsidie wordt vastgesteld op basis van de specificatie van de warmtepomp. Maar er zijn een aantal modellen op de markt waarbij de subsidie bijna even hoog is als de aanschafprijs. Waardoor je voor een apparaat van >€2000 maar €50 betaalt.
Je moet het wel door een pro laten installeren om subsidie te krijgen, dus echt gratis is het niet.

TheS4ndm4n#1919

• kabeltjekabel
RocketKoen schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:52:
[...]

De subsidie wordt vastgesteld op basis van de specificatie van de warmtepomp. Maar er zijn een aantal modellen op de markt waarbij de subsidie bijna even hoog is als de aanschafprijs. Waardoor je voor een apparaat van >€2000 maar €50 betaalt.
Je moet het wel door een pro laten installeren om subsidie te krijgen, dus echt gratis is het niet.
Sinds wanneer is dat laatste? Het was toch als je deugdelijke installatie kon aantonen met foto's het al goed is?

• RocketKoen
kabeltjekabel schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 01:12:
[...]

Sinds wanneer is dat laatste? Het was toch als je deugdelijke installatie kon aantonen met foto's het al goed is?
Dat heb ik nog nooit gehoord.
Als dat mag is het heel interessant voor iemand die handig is.

TheS4ndm4n#1919

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 05:56:
[...]

Dat heb ik nog nooit gehoord.
Als dat mag is het heel interessant voor iemand die handig is.
Veelvuldig door tweakers aangetoond, zie WPB topic in DED.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-01 21:38

OmeJoyo

This is me

21,5 is gewoon vrij hoog, zeker met vloerverwarming. Dus dat zal ook een aardig hoog verbruik opleveren.

Daarnaast is het gemiddelde verbruik rond de 41GJ: https://www.vastelastenbo...egrippen/stadsverwarming/

Verder denk je dat het douchen zo'n 10 minuten per dag is per persoon. Ook dat is net boven het gemiddelde, zeker als er echt ELKE dag gedouched wordt.
https://www.hier.nu/thema...-jij-langer-dan-5-minuten

Kortom het is een normaal verbruik voor wat jullie nu doen omdat de thermostaat bovengemiddeld hoog staat en er licht bovengemiddeld wordt gedouched.

Uiteraard gaan we er nu vanuit dat er niet te weinig of veel te veel wordt geventileerd, je een gemiddelde douche hebt en niet een regendouche of een andere waar gewoon veel water uitkomt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Vloerverwarming moet eigenlijk continue op temperatuur gehouden worden. Dus niet 's nachts verlagen naar 16 graden want het duurt te lang om de kamer dan overdag weer op temperatuur te krijgen. Dat betekent vaak al een iets hoger verbruik. Maar twee tot 3 graden lager 's nachts moet wel kunnen en kan wel wat schelen.
Het feit dat die op 21,5 graden staat: dat is inderdaad niet heel weinig. Je zal me niet horen zeggen dat het gigantisch hoog is hoor :) Houden jullie van lekker warm en zitten jullie in een t-shirt op de bank of zijn er gedeeltes van de kamer die anders niet warm genoeg worden?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:08
Vloerverwarming inderdaad met 21,5 graden, dat is relatief hoog.
Hoewel de woning van 2016 is, wordt er bij de bouw vanwege het warmtenet al een korting verleend op de EPC eis. Dat kan dus ten koste zijn gegaan van isolerende maatregelen. Daar betalen de bewoners dus weer voor, naast het feit dat de aanlegkosten(deels) ook worden omgeslagen in de tarieven bij een warmtenet.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Het is inderdaad een fors verbruik, als ik het vergelijk met ons.
Onze situatie :
Type woning: Tussenwoning
Bouwjaar: 2013
Inhoud: 460 m3
BVO: 140 m2
Gezinssituatie: 2 volwassen + 3 kinderen (5, 3 en 1 jaar)

Wij hebben geen vloerverwarming, maar draaien wel iedere avond de vaatwasser (en in het weekend soms 2x per dag) , draaien +/- 6 tot 8 wasjes per week en douchen in een treintje (zijn ongeveer een half uur gemiddeld per dag bezig). Verwarming zelf staat zelden aan, omdat het huis niet afkoelt (HR A+++ glas, etc.) dus met een beetje zon, is het huis al aangenaam warm (gemiddeld rond de 20,5 graden).

Verbruik periode maart 2013 - maart 2014: 22,42 GJ
Verbruik periode februari 2014 - maart 2015: 22,14 GJ
Verbruik periode maart 2015 - maart 2016: 17,18 GJ
Verbruik periode maart 2016 - maart 2017: 17,64 GJ
Verbruik periode december 2016 - maart 2018: 15,98 GJ

Geen idee waarom er in de eerste 2 jaar ongeveer 5 GJ meer verbruik is geweest. Maar ondanks dat, komen wij niet in de buurt van die 42 GJ die TS heeft.

Kan mij bijna niet voorstellen, dat de vloerverwarming 27 GJ verbruikt (ondanks dat de temperatuur best hoog staat naar mijn idee).

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij nieuwbouw met laagtemperatuurvloerverwarming wordt uitgegaan van een te behalen temperatuur van 20 graden voor verblijfsruimten en 22 graden voor de badkamer. Als je de thermostaat op 21.5 zet kan het heel goed zijn dat je stadsverwarming dan 24/7 moet draaien in de winter om die temperatuur te halen, áls die al te halen is.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:09
Vraag eens of ze het rapport van de ijking van de meter willen tonen van de leverancier? Grote kans dat ze dat niet kunnen. Mooie reden om meteen van die dure stadsverwarming af te komen. Vastrecht is overdreven duur.

@pagani 24/7 op 22 graden is bij volledig vloerverwarming in de praktijk goedkoper als nachtverlaging toe passen. Het is meer warm houden in plaats van stoken. Stadsverwarming zit rond de 80 graden aanvoertemperatuur. Die hoef je echt nooit 24/7 te stoken in een huis van 2016. Dan wordt het een sauna. Lekker knijpen naar een graad of 30 voor de vloerverwarming en flow omhoog zetten.

[ Voor 47% gewijzigd door Noord27 op 28-02-2019 12:30 ]

Enexis Netbeheer Engineer

• BastaRhymez
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:26:
Vraag eens of ze het rapport van de ijking van de meter willen tonen van de leverancier? Grote kans dat ze dat niet kunnen. Mooie reden om meteen van die dure stadsverwarming af te komen. Vastrecht is overdreven duur.
Kan je dit toelichten?
Want je kan helaas imho niet van stadsverwarming afstappen (tenzij je geen warm water meer wilt).

Wij hebben bijv. geen gas aansluiting en kunnen dus ook geen CV kwijt om water op te warmen

• Noord27
BastaRhymez schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:42:
[...]

Kan je dit toelichten?
Want je kan helaas imho niet van stadsverwarming afstappen (tenzij je geen warm water meer wilt).

Wij hebben bijv. geen gas aansluiting en kunnen dus ook geen CV kwijt om water op te warmen
Ik ben zelf van stadsverwarming af gestapt. Naar een energie rekening die negatief was vorig jaar. ;)

Niet kunnen? Je hebt het recht in NL om te kiezen hoe je jezelf in je warmte voorziening voorziet. Wat een leverancier van stadsverwarming liever niemand hoort zeggen..

[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 28-02-2019 12:50 ]

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02-2025
Vraag me af of de mensen hier die claimen dat nachtverlaging niet werkt dit zelf ook echt eens langdurig geprobeerd en gemeten hebben. Het is natuurlijk wat lastig te vergelijken met wisselende buitentemperaturen, maar wij passen nachtverlaging toe (naar 17 graden zelfs, zodat het echt uit staat) en ons verbruik is echt meetbaar lager geworden over de lange termijn. Voor al onze buren geldt eigenlijk hetzelfde (alle huizen in onze straat zijn uniek en niet vergelijkbaar; geen projectbouw). De huizen zijn allemaal uit de periode 2006 - 2010.

Dat gezegd hebbende snap ik eigenlijk niet zo goed waarom dit verbruik als hoog gezien wordt. Het wijkt niet eens sterk af van het gemiddelde en dat terwijl het huis wel groter is en bovendien warmer gestookt wordt. Daarnaast is er hoe dan ook weinig over te zetten aangezien er zo veel factoren (naast oppervlakte en temperatuur) invloed hebben op het daadwerkelijke verbruik.

Wij hebben bijvoorbeeld 130m2 en een verbruik van een ruime 50GJ. Onze buren hebben 150m2 en een verbruik van 40GJ. Onze andere buren hebben 140m2 en een verbruik van 70GJ. Zeg het maar wat normaal is...

• BastaRhymez
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:44:
[...]

Ik ben zelf van stadsverwarming af gestapt. Naar een energie rekening die negatief was vorig jaar. ;)

Niet kunnen? Je hebt het recht in NL om te kiezen hoe je jezelf in je warmte voorziening voorziet. Wat een leverancier van stadsverwarming liever niemand hoort zeggen..
En hoe verzorg jij dan nu je warm water?
Ik ben serieus wel benieuwd hoe je dit doet en hoe je dit aangepakt hebt (mag ook via dm)

• Noord27
BastaRhymez schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:36:
[...]

En hoe verzorg jij dan nu je warm water?
Ik ben serieus wel benieuwd hoe je dit doet en hoe je dit aangepakt hebt (mag ook via dm)
Gewoon met een warmtepompboiler. €1350- met €1250 subsidie. ;)

Informatie is legio te vinden hier op tweakers op forum duurzame energie.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 22:25
Wij hebben thuis ook stadsverwarming en enige tijd terug een mailtje van onze leverancier gehad dat ons verbruik wel erg hoog lag en dat we onze warm water flow moesten controleren.
Dat kan je doen op de meter in de kast. Wat je moet doen is alle verwarming dicht draaien (ook vloerverwarming), verwarmingspomp (indien mogelijk) even uitschakelen en minimaal 10 minuten geen warm water gebruiken.
In principe zou je flow dan bijna naar 0 moeten gaan (warmtewisselaar blijft altijd een beetje gebruiken).

Na deze check bleek bij ons dus inderdaad een thermostaat vast te hangen waardoor het systeem altijd maar warm water bleef vragen van het net. Misschien even dergelijk check doen om te controleren dat er niet een dergelijke thermostaat hangt.

*sowieso

• B-Bandit
BastaRhymez schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:09:
Het is inderdaad een fors verbruik, als ik het vergelijk met ons.
Onze situatie :
Type woning: Tussenwoning
Bouwjaar: 2013
Inhoud: 460 m3
BVO: 140 m2
Gezinssituatie: 2 volwassen + 3 kinderen (5, 3 en 1 jaar)

Wij hebben geen vloerverwarming, maar draaien wel iedere avond de vaatwasser (en in het weekend soms 2x per dag) , draaien +/- 6 tot 8 wasjes per week en douchen in een treintje (zijn ongeveer een half uur gemiddeld per dag bezig). Verwarming zelf staat zelden aan, omdat het huis niet afkoelt (HR A+++ glas, etc.) dus met een beetje zon, is het huis al aangenaam warm (gemiddeld rond de 20,5 graden).

Verbruik periode maart 2013 - maart 2014: 22,42 GJ
Verbruik periode februari 2014 - maart 2015: 22,14 GJ
Verbruik periode maart 2015 - maart 2016: 17,18 GJ
Verbruik periode maart 2016 - maart 2017: 17,64 GJ
Verbruik periode december 2016 - maart 2018: 15,98 GJ

Geen idee waarom er in de eerste 2 jaar ongeveer 5 GJ meer verbruik is geweest. Maar ondanks dat, komen wij niet in de buurt van die 42 GJ die TS heeft.

Kan mij bijna niet voorstellen, dat de vloerverwarming 27 GJ verbruikt (ondanks dat de temperatuur best hoog staat naar mijn idee).
Wasmachine, vaatwasser en gebruiken allebei koud water :+ Dus dat zal je niet in je warmteverbruik terugzien maar in je elektra. Verder douchen jullie kort en zet je de verwarming volgens eigen zeggen amper aan, dan begrijp ik jullie verbruik. Verwarming kost by far het meeste energie.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Noord27 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:44:
[...]

<knip>
Niet helemaal waar: er is hier laatst een nieuwbouw project opgeleverd waarbij de bewoners bij aankoop een contract moesten tekenen die ze verplicht (!) om minimaal 10 jaar stadsverarming (geen typefout) af te nemen... :|

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Noord27
Pietervs schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:49:
[...]

Niet helemaal waar: er is hier laatst een nieuwbouw project opgeleverd waarbij de bewoners bij aankoop een contract moesten tekenen die ze verplicht (!) om minimaal 10 jaar stadsverarming (geen typefout) af te nemen... :|
De wet gaat boven de voorwaarden van een bedrijf. Ook ik ben daarmee in het gelijk gesteld door de rechter.

;)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:45
Pietervs schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:54:
Vloerverwarming moet eigenlijk continue op temperatuur gehouden worden. Dus niet 's nachts verlagen naar 16 graden want het duurt te lang om de kamer dan overdag weer op temperatuur te krijgen.
Dat kan je niet zo stellen. Bij moderne (goed geïsoleerde) huizen en correct gedimensioneerde vloer verwarming kan je die gerust laag zetten. Buiten dat deze niet snel zal afkoelen is een paar graden opwarmen binnen een uur geen enkel probleem.

• Fr33z
  • Laatst online: 11:14
Noord27 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:26:

@pagani 24/7 op 22 graden is bij volledig vloerverwarming in de praktijk goedkoper als nachtverlaging toe passen. Het is meer warm houden in plaats van stoken. Stadsverwarming zit rond de 80 graden aanvoertemperatuur. Die hoef je echt nooit 24/7 te stoken in een huis van 2016. Dan wordt het een sauna. Lekker knijpen naar een graad of 30 voor de vloerverwarming en flow omhoog zetten.
onzin, je kunt de meter in twijfel trekken en dan is het protocol dit:
- leverancier stuurt iemand om meter eruit te halen en te ijken
- bij grotere afwijking dan toegestaan betalen zij kosten ijking en nieuwe meter
- bij kleinere afwijking (meter = goed) betaal jij ijkingskosten

verder is 42 GJ ~ 1.500 m3 aardgas equivalent. niet laag maar ook niet hoog. met 20 min douchen per dag heb je al ~7 GJ te pakken, blijft 35 GJ over. Ik zou de thermostaat op 19 zetten en dan genieten van een lagere rekening.

• Toniii
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-05-2025
Kan het ook niet zijn dat hij in de zomer fors aan het koelen is om op 21,5 graden te blijven en dat ook meerekent? Zeker met deze warme zomer. Ik zet zomers de klep van de warmte aanvoer altijd dicht. Wij zitten rond 28 GJ voor 130 m2(hoekhuis) geen vloerverwarming en alleen savonds en weekend staat verwarming aan.

• kabeltjekabel
Ook al is er stroming terwijl er geen warmtevraag is, dan geldt alsnog; Tin = Tui, ofwel dT = 0. Nul vermenigvuldigen met wat voor flow dan ook geeft nul verbruik.

Er is natuurlijk een klein verlies, maar dat zou bij een correcte meting niet moeten uitmaken als je comfortstand toch aan hebt staan.
Fr33z schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:18:
[...]

onzin, je kunt de meter in twijfel trekken en dan is het protocol dit:
- leverancier stuurt iemand om meter eruit te halen en te ijken
- bij grotere afwijking dan toegestaan betalen zij kosten ijking en nieuwe meter
- bij kleinere afwijking (meter = goed) betaal jij ijkingskosten

verder is 42 GJ ~ 1.500 m3 aardgas equivalent. niet laag maar ook niet hoog. met 20 min douchen per dag heb je al ~7 GJ te pakken, blijft 35 GJ over. Ik zou de thermostaat op 19 zetten en dan genieten van een lagere rekening.
Daar zou ik niet aan beginnen. Geef het geld maar direct uit aan warmtepompen.
petervandenberg schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:31:
Vloerverwarming inderdaad met 21,5 graden, dat is relatief hoog.
Hoewel de woning van 2016 is, wordt er bij de bouw vanwege het warmtenet al een korting verleend op de EPC eis. Dat kan dus ten koste zijn gegaan van isolerende maatregelen. Daar betalen de bewoners dus weer voor, naast het feit dat de aanlegkosten(deels) ook worden omgeslagen in de tarieven bij een warmtenet.
Is de isolatie daadwerkelijk minder of betekend dit alleen het ontbreken van de PV-schaampanelen? Ik dacht dat de minimaal te halen R-waarden voor dak, gevel en vloer gewoon vaststaan? Dat er verder truckjes met de ventilatie of PV paneeltjes ontbreken zal wel, maar vooral dat laatste is peanuts.
Toniii schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:38:
Kan het ook niet zijn dat hij in de zomer fors aan het koelen is om op 21,5 graden te blijven en dat ook meerekent? Zeker met deze warme zomer. Ik zet zomers de klep van de warmte aanvoer altijd dicht. Wij zitten rond 28 GJ voor 130 m2(hoekhuis) geen vloerverwarming en alleen savonds en weekend staat verwarming aan.
Dan betrek je dus niet je SWW van de stadsverarming?

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-02-2019 22:41 ]

• Toniii
kabeltjekabel schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:41:
Dan betrek je dus niet je SWW van de stadsverarming?
Jawel, alleen het warm water gedeelte. De verwarming heeft een aparte leiding die uit de warmteregelaar komt, deze draai ik in de zomer altijd dicht zodat er geen water door kan lopen mocht het ventiel gaan lekken.

Ik zelf maak dus geen gebruik van de koel functie in de zomer

[ Voor 7% gewijzigd door Toniii op 28-02-2019 23:01 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wanneer je buren niet stoken in de nacht en/of als ze niet thuis zijn heb je met 21,5 graden 24/7 een aardig temperatuur verschil met de buren waar geen isolatie tussen zit. Het zou mij niets verbazen dat een nachtverlaging in zoon geval beter zou zijn.

• kabeltjekabel
Toniii schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:59:
[...]

Jawel, alleen het warm water gedeelte. De verwarming heeft een aparte leiding die uit de warmteregelaar komt, deze draai ik in de zomer altijd dicht zodat er geen water door kan lopen mocht het ventiel gaan lekken.

Ik zelf maak dus geen gebruik van de koel functie in de zomer
Moet je betalen voor de koudelevering dan? Gaat dat ook per GJ tegen hetzelfde tarief? Drie-leiding systeem neem ik aan? Of vier?

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Heeft TS ook een meter ergens hangen bij zijn afleverset waarbij hij kan zien hoeveel GJ het systeem verbruikt (meterstanden dus).
Ik weet uiteraard niet wat hij heeft als set, maar op degene die ik heb kan je oa zien wat de aanvoer temperatuur is (dus de warmte als het water het huis in komt) en de retour temp (dit is dus niet hetzelfde als de thermoknoppen bij de verdeler die naw ergens in een trapkast oid zit).

Als jouw huis nl geen warmte vraagt (geen tapwater en geen vloerverwarming, zou er dus ook geen verbruik via de meter zichtbaar moeten zijn. Misschien wel een flow omdat afleversets vaak een kleine voorraad aan warm water hebben, maar geen kWh verbruik. Want dat laatste is nl waar je uiteindelijk op afgerekend wordt. kWh wordt omgezet naar GJ (het temp verschil tussen ingaande- en uitgaande leidingen). Ik had vorig jaar een akkefietje waarbij er een hoge flow bleef, maar ook kWh werd gemeten. Dit kwam omdat kleppen niet lekker sloten en het tempverschil tussen ingaand en uitgaand hoog was (bij geen verbruik)

specs | 3360wP met SE3000

• Toniii
kabeltjekabel schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 23:43:
[...]

Moet je betalen voor de koudelevering dan? Gaat dat ook per GJ tegen hetzelfde tarief? Drie-leiding systeem neem ik aan? Of vier?
Geen idee, zoals ik al schreef maak ik hier geen gebruik van. Maar heb wel eens gehoord dat dit mogelijk was..

• kabeltjekabel
Tallguy schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:20:
Dit kwam omdat kleppen niet lekker sloten en het tempverschil tussen ingaand en uitgaand hoog was (bij geen verbruik)
Dat kan dus niet. Waar blijft de warmte dan? Je bedoelt een meetfout? Hoe heb je dit opgelost?

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

kabeltjekabel schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:54:
[...]

Dat kan dus niet. Waar blijft de warmte dan? Je bedoelt een meetfout? Hoe heb je dit opgelost?
Dat kan helaas dus wel! Het is ook bevestigd door de leverancier en die heeft het gedeelte met de kleppen vervangen.

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:50
Wij hebben ook stadsverwarming. Onze woning is uit 1984, vloeroppervlak ongeveer 105 m2, wonen hier met 2,5 persoon (die halve is een puber die niet onder de douche vandaan te slaan is, dus reken gerust 3) en er is altijd iemand thuis. Ons jaarverbruik lag sinds we hier in 2012 zijn komen wonen altijd rond 19 GJ.

In 2017 zijn we voor warm water overgezet van een collectieve naar individuele warmteset. In plaats van dat we warm tapwater via de Nuon kregen, hebben we nu gewoon koud water van het drinkwaterbedrijf, dat in ons huis door de warmtewisselaar wordt opgewarmd. Het warmteverbruik zou hierdoor *iets* stijgen. Dat liep bij ons echter op naar 36 GJ per jaar. Bij de buren met ongeveer een gelijke gezinssamenstelling was de stijging aanzienlijk kleiner.

Toen we laatst een storing hadden in de warmwatervoorziening, en we het hoge verbruik terloops aan de monteur meldden, ontdekte hij dat de inkomende temperatuur veeeel te hoog gemeten werd. Dus dan wordt er een enorm verbruik geregistreerd wat er feitelijk helemaal niet is. We hebben nu een nieuwe meter en de verwachting is ons werkelijk verbruik op ongeveer 22 GJ per jaar uitkomt.

Moraal van het verhaal: Ik vind 42 echt ontzettend hoog, zeker voor zo'n jonge woning.

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:00

Nicap

Tsssk....

Hier een verbruik van 33GJ

Huis uit 2014, 130m2 met 3 personen. Temperatuur continu op 20,8.
Meeste kosten zitten in de vaste hoek. Het verbruik is een stuk minder. Vind zelf de 42 nog wel meevallen. Niet absurd in elk geval.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:47
@ufear Stadsverarming is per definitie sjoemelbouw, maar dat is een woning met 2-4 excuuspanelen ook.
Waar vroeger geen eisen aan isolatie zaten is dat tegenwoordig wel het geval, in NL ontwerpen we gewoon met minimale vereiste isolatie en halen we de rest van de EPC met een CW5 ketel en/of DWTW en een paar zonnepanelen. Met stadsverarming krijg je die laatste punten kado.

• Fr33z
lekkere framing, maar dit bestempelen als sjoemelbouw is wel heel kort soor de bocht. Je artikelen over Utrecht en Eneco gaan zeker over stadsverwarming, maar hebben te maken met een rekenfout door communicatieproblemen tussen Eneco, gemeente en ontwikkelaars. Niet met bewist sjoemelen met waardes/getallen. Verder gaat dit over de EOR, check bijv. de EMG-verklaring bij Bureau CRG
https://www.bcrg.nl/bcrg/...tanden/20160835GGRVUW.pdf

deze verklaring geeft een rendement aan waarmee bouwers mogen rekenen in de epc. is een rekenregel over de efficiency van het net.

Dit topic gaat over hoog verbruik bij 1 afnemer. Dat kan aan meerdere dingen liggen, maar niet aan de theoretische efficiency van het net (waar je artikelen over gaan). Zelfs wanneer gemeente/Eneco/Illuminati alles bewust saboteren en bijv. die verklaring bewerken om op rendement van 10x zo hoog uit te komen heeft het 0 invloed op wat je meter meet en je betaalt voor warmte.

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:17
Fr33z schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 07:47:
[...]
Dit topic gaat over hoog verbruik bij 1 afnemer. Dat kan aan meerdere dingen liggen, maar niet aan de theoretische efficiency van het net (waar je artikelen over gaan). Zelfs wanneer gemeente/Eneco/Illuminati alles bewust saboteren en bijv. die verklaring bewerken om op rendement van 10x zo hoog uit te komen heeft het 0 invloed op wat je meter meet en je betaalt voor warmte.
Juist, maar als dus zoals ik begrijp, de benodigde isolatie-maatregelen bepaald worden door een overtrokken, extern rendement dan kan het dus prima zijn dat de woning in kwestie hoewel nieuwbouw gewoon niet geweldig geisoleerd is - dat was mijn enige punt.

• kabeltjekabel
Tallguy schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 20:50:
[...]

Dat kan helaas dus wel! Het is ook bevestigd door de leverancier en die heeft het gedeelte met de kleppen vervangen.
Dan is het dus een meetfout. Je kunt niet daadwerkelijk alsmaar werkelijk een temperatuurverschil hebben zonder dat de ruimte waar het ding in staat in een sauna veranderd.
Fr33z schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 07:47:
[...]

lekkere framing, maar dit bestempelen als sjoemelbouw is wel heel kort soor de bocht. Je artikelen over Utrecht en Eneco gaan zeker over stadsverwarming, maar hebben te maken met een rekenfout door communicatieproblemen tussen Eneco, gemeente en ontwikkelaars. Niet met bewist sjoemelen met waardes/getallen. Verder gaat dit over de EOR, check bijv. de EMG-verklaring bij Bureau CRG
https://www.bcrg.nl/bcrg/...tanden/20160835GGRVUW.pdf

deze verklaring geeft een rendement aan waarmee bouwers mogen rekenen in de epc. is een rekenregel over de efficiency van het net.

De regeling 'an sich' wordt al als sjoemelen ervaren. De woningbezitter zal het niet aan z'n banksaldo zien hoeveel primaire (fossiele) energie er verbruikt wordt voor het heetstoken van dat stadsverwarmingsnet. De ontbrekende PV panelen of douche WTW wél.

Stadsverwarming is gewoon in 99% totaal onzinnig. In plaats van warmte te leveren kunnen ze ook meer elektriciteit er mee opwekken en reststromen vanuit de industrie komen vaak van verouderde installaties. In Twente leverd de Akzo warmte aan de stadsverwarming. Ze hebben vervolgens de capaciteit uitgebreid met een nieuwe installatie... en die heeft helemaal niet die stroom met hoog-temperatuur 'afvalwarmte'. Het is gewoon totale waanzin om 24/7/365 heet water langs nieuwbouwwijken wilt laten stromen.

Hier in de buurt zit nu al maanden een gat in de grond waar de stadsverwarming lekt. Ze missen een of ander moeilijk leverbaar onderdeel. Daar komt al die tijd een gigantische dampwolk vanaf. Ga er maar niet van uit dat ze zulk soort onzin meetellen bij het bepalen van zo'n duurzaamheidsrendement. Het periodiek opnieuw aanleggen, wat veel vaker moet dan de elektra gebeurd ook allemaal met dieselvoertuigen etc.

[ Voor 73% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-03-2019 01:00 ]

• Fr33z
ufear schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:50:
[...]

Juist, maar als dus zoals ik begrijp, de benodigde isolatie-maatregelen bepaald worden door een overtrokken, extern rendement dan kan het dus prima zijn dat de woning in kwestie hoewel nieuwbouw gewoon niet geweldig geisoleerd is - dat was mijn enige punt.
Nee ook niet, er is rekening met dat soort bijwerkingen gehouden in de regelgeving door een zgn. getrapte eis op te nemen:

https://www.rvo.nl/onderw...elen-op-gebiedsniveau-emg

Je kunt dus de duurzaamheidsscore van een warmtenet deels mee laten tellen in de EPC-berrkening van een woning, maar niet zo ver dat je gewoon een tochtige hut zonder isolatie kunt bouwen.

@kabeltjekabel nee je kunt niet de wartme gebruiken om meer elektra te maken (ok, in een STEG wel voor een heel klein deel). Het stuk wat gebruikt wordt als restwarmte IS ook echt restwartme, het zou anders gewoon naar de buitenlucht afgevoerd worden.

Dat het opnieuw aanleggen vaker moet is ook niet per se zo, leidingen gaan over het algemaan de grond in voor 50 jaar.

Over het nut van een stadswarmtenet bij nieuwbouw kun je inderdaad vragen stellen, die hebben zo weinig warmtevraag dat je relatief veel verliest t.o.v. het totaal geleverde.

[ Voor 24% gewijzigd door Fr33z op 03-03-2019 08:52 ]

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

kabeltjekabel schreef op zondag 3 maart 2019 @ 00:52:
[...]

Dan is het dus een meetfout. Je kunt niet daadwerkelijk alsmaar werkelijk een temperatuurverschil hebben zonder dat de ruimte waar het ding in staat in een sauna veranderd.
NEE, nogmaals: het is géén meetfout! Ik weet niet waarom je daarop door blijft hameren?! In de afleverunit (in de mterkast) komt alles bij mij binnen voordat het naar een verdeler gaat. In die afleverunit zitten ook kleppen voor de inkomende temperatuur en de uitgaande. Als de kleppen daar niet goed sluiten blijft er warm water terug het systeem in stromen (dus buiten mijn woning)....wat zorgt voor een grote(re) delta tussen inkomend en uitgaand. Ja, dat wordt gemeten, maar het is geen meetfout want het ding meet correct dat er warmte verbruikt wordt...alleen kwam die warmte mijn woning dus amper binnen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Tja, stadsverwarming, met dank aan mensen hier op tweakers in het duurzaamheidsforum (dankjewel met name @JeroenH voor de bewustwording op dit gebied), staat dat voor mij persoonlijk op de zwarte lijst van woningeigenschappen.

Dat is misschien niet geheel rationeel, want uiteindelijk heb je het op de totale kosten van woningbezit over verschillen die vermoedelijk in de marge vallen, maar meer een principekwestie. Hierboven werd al het een en ander gelinkt, maar ook over "Niet meer dan anders", zie bv.:

http://stadswarmte.blogsp...ootste-leugen-van-de.html

Eigenlijk moet de topictitel dus zijn "hoge kosten stadsverwarming", niet zozeer hoog verbruik - hoewel, voor een woning uit 2008, het verbruik ook wel vrij hoog is.

Hier op tweakers ook regelmatig aan de orde:

Stoppen met stadsverwarming van Ennatuurlijk
Kosten stadsverwarming gekoppeld aan gasprijs, waarom?
Advies bij project nieuwbouw afsluiten stadsverwarming
Stadsverwarming erg duur
Valt het verbruik van stadsverwarming terug te dringen?

Er zijn dus inmiddels mensen die met succes geprocedeerd hebben om het afgesloten te krijgen. Moet je natuurlijk wel zelf een andere warmtebron regelen, dus of je dat wilt overwegen is een flinke rekensom.

• kabeltjekabel
Tallguy schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:54:
[...]

NEE, nogmaals: het is géén meetfout! Ik weet niet waarom je daarop door blijft hameren?! In de afleverunit (in de mterkast) komt alles bij mij binnen voordat het naar een verdeler gaat. In die afleverunit zitten ook kleppen voor de inkomende temperatuur en de uitgaande. Als de kleppen daar niet goed sluiten blijft er warm water terug het systeem in stromen (dus buiten mijn woning)....wat zorgt voor een grote(re) delta tussen inkomend en uitgaand. Ja, dat wordt gemeten, maar het is geen meetfout want het ding meet correct dat er warmte verbruikt wordt...alleen kwam die warmte mijn woning dus amper binnen.
Die sensoren zitten als het goed is zeer dicht bij elkaar. Als die een fors verbruik meten terwijl de daadwerkelijle delta T dus nihil is, is er sprake van een meetfout. Is dat niet zo, dan zou de ruimte enorm heet moeten worden. Je kunt 24/7/365 heet water blijven terugspoelen met een nihil /nulverbruik.
Fr33z schreef op zondag 3 maart 2019 @ 08:47:
[...]

@kabeltjekabel nee je kunt niet de wartme gebruiken om meer elektra te maken (ok, in een STEG wel voor een heel klein deel). Het stuk wat gebruikt wordt als restwarmte IS ook echt restwartme, het zou anders gewoon naar de buitenlucht afgevoerd worden.

Dat het opnieuw aanleggen vaker moet is ook niet per se zo, leidingen gaan over het algemaan de grond in voor 50 jaar.

Over het nut van een stadswarmtenet bij nieuwbouw kun je inderdaad vragen stellen, die hebben zo weinig warmtevraag dat je relatief veel verliest t.o.v. het totaal geleverde.
Dat kan wel. Zo heeft de kolencentrale in de Eemshaven restwarmte van 28 graden ofzo. En het proces van de Akzo heeft de nieuwe variant ook geen hoog-temperatuur restwarmte.

Dat van die leidingen is ook gewoon zo. Is ook nog eens veel bewerkelijker om te vervangen dan elektraleidingen. Hier hebben hele straten en bermen een week+ open gelegen voor stadsverwarming. Het vervangen van de 10kV kabel was met een snik en een zucht gebeurd met een geultje waar nog geeneens een halve buis in zou passen. De put bij problemen is ook veel groter dan bij elektra.

Zeker bij nieuwbouw is het totaal overbodig. Daar kun je veelal van de vaste lasten alleen al alles via een weestand verwarmen...

Nieuwe warmtenetten gaan wel vaker op een wat lagere temperatuur, bijv. 70 ipv 90 of zelfs 110 onder druk. Lager kan niet om te voldoen aan >55 graden uit de kraan.

Het is gewoon allemaal onzin. Het berekenen van het duurzaamheidsrendement en CO2 per kWh uit gemengde centrales ook. Voor het elektradeel rekenen ze dan het landelijk gemiddelde, de rest voor de warmte. Naarmate er meer steenkool en minder gas gestookt wordt voor de elektra, wordt de stadswarmte duurzamer...

Het is gewoon een nodeloos duur systeem met hoge kosten en hoog verlies. Transparantie is ook ver te zoeken in de branche.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

kabeltjekabel schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:19:
[...]

Die sensoren zitten als het goed is zeer dicht bij elkaar. Als die een fors verbruik meten terwijl de daadwerkelijle delta T dus nihil is, is er sprake van een meetfout. Is dat niet zo, dan zou de ruimte enorm heet moeten worden. Je kunt 24/7/365 heet water blijven terugspoelen met een nihil /nulverbruik.
Neehee, je leest niet wat ik schr...ach...weet je...laat maar. Blijf jij maar lekker denken wat je wil...ik ben er klaar mee hierop te blijven reageren. :F

• kabeltjekabel
Tallguy schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:24:
[...]

Neehee, je leest niet wat ik schr...ach...weet je...laat maar. Blijf jij maar lekker denken wat je wil...ik ben er klaar mee hierop te blijven reageren. :F
Wat jij schrijft kan gewoonweg niet, dat is gewoon een natuurwet.

Wat wel kan is dat een kleine afwijking in een van de temperatuursensoren, in combinatie met de hoge volumestroom zorgt voor een flink 'factuurverbruik', maar dat is niet daadwerkelijk verbruikt. Zou dat wel zo zijn, dan moet het daar lokaal erg warm worden.

[ Voor 27% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-03-2019 20:27 ]

• Fr33z
Tallguy schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:20:
Heeft TS ook een meter ergens hangen bij zijn afleverset waarbij hij kan zien hoeveel GJ het systeem verbruikt (meterstanden dus).
Ik weet uiteraard niet wat hij heeft als set, maar op degene die ik heb kan je oa zien wat de aanvoer temperatuur is (dus de warmte als het water het huis in komt) en de retour temp (dit is dus niet hetzelfde als de thermoknoppen bij de verdeler die naw ergens in een trapkast oid zit).

Als jouw huis nl geen warmte vraagt (geen tapwater en geen vloerverwarming, zou er dus ook geen verbruik via de meter zichtbaar moeten zijn. Misschien wel een flow omdat afleversets vaak een kleine voorraad aan warm water hebben, maar geen kWh verbruik. Want dat laatste is nl waar je uiteindelijk op afgerekend wordt. kWh wordt omgezet naar GJ (het temp verschil tussen ingaande- en uitgaande leidingen). Ik had vorig jaar een akkefietje waarbij er een hoge flow bleef, maar ook kWh werd gemeten. Dit kwam omdat kleppen niet lekker sloten en het tempverschil tussen ingaand en uitgaand hoog was (bij geen verbruik)
1. TS heeft zeker weten een meter hangen in de meterkast bij zijn afleverset waarop flow, temperatuur en delta-T en verbruik in GJ te lezen is.
2. Flow is vrijwel altijd aanwezig maar op een heel laag niveau, dit om te zorgen dat je leiding naar het huis toe niet volledig afkoelt en je daardoor lang moet wachten op heet water als je wilt douchen. Dus flow zal waarschijnlijk laag zijn maar nooit nul.
3. Je wordt niet op kWH --> GJ afgerekend maar gewoon op GJs. Dat je meter per ongeluk is ingesteld op kWH kan, is een foutje/onhandigheid. Maakt uiteindelijk niet uit (1 kWH = 3,6 MJ, 1 GJ = 1000 MJ, beide manieren om hoeveelheid Joules aan te geven).
4. Zoals @kabeltjekabel ook zei, je kunt NIET hoge flow hebben en OOK een hoog temp.verschil hebben bij geen verbruik in de woning. Bij zowel grote flow als temp.verschil gaan er ergens Joules naartoe, bij geen verbruik in de woning kunnen die alleen nog in je meterkast terechtkomen. Dus mogelijk was het daar een sauna, OF je meter was gewoon defect,

@Toniii Niet elke stadswarmte-aansluiting levert ook koeling, en er zijn ook weer aansluitingen waar wel koeling geleverd wordt maar je niet per GJ betaalt maar alleen vastrecht. Grote kans dat TS geen koeling heeft of er niet extra voor betaalt.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Fr33z schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:30:
[...]

3. Je wordt niet op kWH --> GJ afgerekend maar gewoon op GJs. Dat je meter per ongeluk is ingesteld op kWH kan, is een foutje/onhandigheid. Maakt uiteindelijk niet uit (1 kWH = 3,6 MJ, 1 GJ = 1000 MJ, beide manieren om hoeveelheid Joules aan te geven).
Klopt, kWh -> GJ omrekenen is blijkbaar redelijk normaal, maar dat maakt uiteindelijk niet uit. Het is ook geen fout van de meter (Kamstrup)
4. Zoals @kabeltjekabel ook zei, je kunt NIET hoge flow hebben en OOK een hoog temp.verschil hebben bij geen verbruik in de woning. Bij zowel grote flow als temp.verschil gaan er ergens Joules naartoe, bij geen verbruik in de woning kunnen die alleen nog in je meterkast terechtkomen. Dus mogelijk was het daar een sauna, OF je meter was gewoon defect,
Voor de laatste keer: dat kan dus wel! Ik had dus een hoge flow én een grote delta tussen inkomend en uitgaand terwijl ik géén warmte verbruikte. En ja, dat bleef dus allemaal lekker in de meterkast zoals ik al aangaf.

Maar goed..hier is TS niets mee geholpen.

• kabeltjekabel
[...]

1. TS heeft zeker weten een meter hangen in de meterkast bij zijn afleverset waarop flow, temperatuur en delta-T en verbruik in GJ te lezen is.
Hoeft niet. Sommige modellen gaat het verbruik in kWh en is daarnaast alleen flow af te lezen, niet de delta T.
[...]
2. Flow is vrijwel altijd aanwezig maar op een heel laag niveau, dit om te zorgen dat je leiding naar het huis toe niet volledig afkoelt en je daardoor lang moet wachten op heet water als je wilt douchen. Dus flow zal waarschijnlijk laag zijn maar nooit nul.
Kan instelbaar zijn. Als je het uit zet (geen flow // geen "comfortstand") ben je verlost van dat gefluit van die kleppen die kieren.
[...]
Dat klopt. Maar evenzo is een GJ prijs net zo goed om te rekenen naar kWh.
1 GJ = 277,7.... kWh
De prijs per GJ wordt door de ACM gemaximeerd. Warmtebedrijven mogen voor particulieren geen hoger tarief rekenen. De warmteboeren zelf geven altijd hoog af dat ze minder afhankelijk zijn van gas en ze dus niet de voorhogingen "zullen gaan doen", maar de praktijk is gewoon exact op het maximum zitten.
Tarieven zijn hier te vinden;
https://www.acm.nl/nl/warmtetarieven
2016 was het €22,66 / GJ
2017 was het €22,69 / GJ
2018 was het €24,05 / GJ
2019 is het €28,47 / GJ (+18% YoY, gasprijs volgend)
In jaren dat het variabele tarief niet of nauwelijks stijgt worden de maxima voor vaste kosten verhoogd.
Tallguy schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:37:
[...]

Klopt, kWh -> GJ omrekenen is blijkbaar redelijk normaal, maar dat maakt uiteindelijk niet uit. Het is ook geen fout van de meter (Kamstrup)

[...]

Voor de laatste keer: dat kan dus wel! Ik had dus een hoge flow én een grote delta tussen inkomend en uitgaand terwijl ik géén warmte verbruikte. En ja, dat bleef dus allemaal lekker in de meterkast zoals ik al aangaf.
Er is nu al drie (?) keer aangegeven dat het niet kan TENZIJ de ruimte waar het ding staat een sauna wordt en je blijft waar zeggen van niet. Heb jij soms nog 5 meter ongeisoleerde leiding van 50 rond tussen de temperatuursensoren inzitten ofzo? Dan wordt het daar dus ook gewoon 60 graden in dat hok ofzo...? Over hoeveel spookverbruik heb je het eigenlijk?
Tallguy schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:37:
[...]

Maar goed..hier is TS niets mee geholpen.
TS is inderdaad niet geholpen met fabeltjes over spookverbruik.

• Radjesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-01 09:57

Radjesh

hoi

Hier net de meterstanden doorgegeven, komen uit op 19 GJ. Rijtjeshuis van 137 vierkante meter, en 2 volwassenen en een baby.

Niet

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Heb ik ergens gezegd dat het niet warm werd in de meterkast? Nee! Dat heb ik niet gezegd. En het zijn geen fabeltjes. Stop nou maar met het doen van aannames. Was jij erbij? Nee.

En er is nergens impliciet naar gevraagd. Je deed alleen veronderstellingen zonder een vraag te stellen (lees je eigen reacties maar na).

[ Voor 61% gewijzigd door Tallguy op 03-03-2019 20:50 ]

• kabeltjekabel
Tallguy schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:46:
Heb ik ergens gezegd dat het niet warm werd in de meterkast? Nee! Dat heb ik niet gezegd.
Je hebt nergens gezegd dat het warm werd in de meterkast, ook al werd daar impliciet naar gevraagd.

En dan wordt het gehalte "hur dur, stadsverwarming duur" erg hoog. Voorals je nergens enig concreet cijfer noemt.
Tallguy schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:46:
En het zijn geen fabeltjes. Stop nou maar met het doen van aannames. Was jij erbij? Nee.
Fabeltjes hebben ook als kernmerk het ontbreken van concrete gegevens. Als je niet wilt dat er aannames gedaan worden moet je concrete informatie geven.

Het is normaal dat een "afleverset" van de stadsverwarming de warmtewisselaar netzijdig warm houdt zodat je niet eindeloos op warm water hoeft te wachten. Gebeurd dat niet kan het zomaar anderhalve minuut duren, afhankelijk van hoe je aansluiting op het net is. Normaliter gaan de leidingen met isolatie er in en er uit. Het enige verlies tussen de sensoren is dan de afleverset zelf, maar die warmtewisselaar zit in een flink bak isolatie, dus heeft een nihil verlies. Misschien een keer een GJ per jaar ofzo maar dan houdt het ook wel op.

[ Voor 67% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-03-2019 20:51 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 22:25
Heren.. zullen we stoppen met moddergooien en terug gaan naar de vraagstelling van de topic starter.
Het begint een beetje een welles-nietes verhaal te worden waarin vooral iedereen zijn eigen mening erdoor wil zetten.. niet handig.

*sowieso

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:15
DonJunior schreef op maandag 4 maart 2019 @ 05:38:
Heren.. zullen we stoppen met moddergooien en terug gaan naar de vraagstelling van de topic starter.
Op zich is stadsverwarming een interessant onderwerp, eigenlijk zijn eigen topic wel waard ipv hier.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-01 15:33
Hier vorig jaar een brief van de stadsverwarming gekregen bereffende een hoge flow icm lage delta T. Schijnt in de aansluitvoorwaarden iets over te staan bij Stadsverwarming Purmerend. Delta T moet hier minimaal 15 graden zijn. Bij mij was het de retourthermostaatkraan waar de capilairknop van was losgesprongen en er dus continue flow aanwezig was. Natuurlijk gebeurde dit tijdens de vakantie dus maximaal 3 weken later pas opgemerkt. tot zover geen verdere gevolgen vanuit SVP gehad.

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:50
mr.Millenarian schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 23:46:
Wij hebben ook stadsverwarming. Onze woning is uit 1984, vloeroppervlak ongeveer 105 m2, wonen hier met 2,5 persoon (die halve is een puber die niet onder de douche vandaan te slaan is, dus reken gerust 3) en er is altijd iemand thuis. Ons jaarverbruik lag sinds we hier in 2012 zijn komen wonen altijd rond 19 GJ.

In 2017 zijn we voor warm water overgezet van een collectieve naar individuele warmteset. In plaats van dat we warm tapwater via de Nuon kregen, hebben we nu gewoon koud water van het drinkwaterbedrijf, dat in ons huis door de warmtewisselaar wordt opgewarmd. Het warmteverbruik zou hierdoor *iets* stijgen. Dat liep bij ons echter op naar 36 GJ per jaar. Bij de buren met ongeveer een gelijke gezinssamenstelling was de stijging aanzienlijk kleiner.

Toen we laatst een storing hadden in de warmwatervoorziening, en we het hoge verbruik terloops aan de monteur meldden, ontdekte hij dat de inkomende temperatuur veeeel te hoog gemeten werd. Dus dan wordt er een enorm verbruik geregistreerd wat er feitelijk helemaal niet is. We hebben nu een nieuwe meter en de verwachting is ons werkelijk verbruik op ongeveer 22 GJ per jaar uitkomt.

Moraal van het verhaal: Ik vind 42 echt ontzettend hoog, zeker voor zo'n jonge woning.
Wij hebben inmiddels van de Nuon 23 GJ terugbetaald gekregen over de periode tussen dat de warmwatervoorziening was vervangen en we de nieuwe meter kregen. Daarmee is ons verbruik gecorrigeerd naar 20,5 GJ per jaar.

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-01-2025
kabeltjekabel schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:42:
[...]

Kan instelbaar zijn. Als je het uit zet (geen flow // geen "comfortstand") ben je verlost van dat gefluit van die kleppen die kieren.
Hoe is dit na te gaan? Hier een unit van Ennatuurlijk (Kamstrup 402?). Ik erger me al jaren aan de frequentie waarop dat ding flow genereert als er geen enkele warmtevraag is. Dat resulteerde erin dat ik in de zomer alle warme toevoerkranen in de meterkast dicht draaide zolang niemand hoeft te douchen. Het argument van het op temperatuur houden van de unit wat ik kreeg van Ennatuurlijk lijkt niet op te gaan. Als ik de kranen open draai en daarna de douche aan zet heb ik net zo snel warm water als wanneer ik de kranen open laat. Ik vraag me dus af wat de toegevoegde waarde van die flow de hele tijd is, en heb ook het vermoeden dat dit toevallig nogal "rijk" is afgesteld.

Education is important but big biceps are importanter

Pagina: 1