Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Valt het verbruik van stadsverwarming terug te dringen?

Pagina: 1
Acties:

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Helaas zit ik met handen en voeten gebonden aan het monopolie stadsverwarming van de Nuon. Als ik er ooit vanaf zou kunnen zou ik dat graag doen, maar de praktijk is helaas anders.

Ik heb een vrijstaande woning op een behoorlijke windhoek en stook behoorlijk, ook omdat warmwater via dezelfde stadsverwarming warmtewisselaar gaat.
Nuon weigert dit vooroorlogse ding te verwarmen, want de temperatuur van mijn kraanwater is heet genoeg (55 tot 60 graden).

Ik heb dus een warmtewisselaar in de meterkast hangen, daarachter zit een verdeler voor het hete CV water naar alle radiatoren.
Op de bovenverdieping staan, op de badkamer na, alle radiatoren dicht of hooguit op standje antivries. Beneden staan radiatoren in de woonkamer en aangrenzende open keuken open.
Ik meet zelf de temperatuur via een DS18B20 en via een Raspberry Pi stuur ik een relay aan welke een klep op de hoofdleiding open of dicht zet.
Ik kan dus niet de klep gedeeltelijk open zetten oid. Ook zit er geen pomp op mijn systeem. Voor zover ik kan beoordelen is mijn enige optie dus open of dicht.
Middels de Pi heb ik al wat kleine slimme regeltjes ingebouwd om onnodig stoken te voorkomen. Denk hierbij aan stoppen met verwarmen als de tuindeur open staat, niet verwarmen als het te koud is maar er wel een stijgende lijn in de temperatuur zit.

Valt er uberhaupt iets te tunen/tweaken aan stadsverwarming of kan ik de rekening alleen maar lager krijgen door meer/beter te isoleren en de doeltemperatuur naar beneden te schroeven ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp :Y)

Maar zonder gekheid, een tweede warmtebron zoals een houtkachel of warmtepomp (liefst i.c.m. zonnepanelen) dringt je normale warmteafname al een heel eind terug natuurlijk. Al blijf je dan wel het (torenhoge?) vastrecht betalen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Radiatorfolie is goedkope isolatie waar je het het hardst nodig hebt. Kost een beetje, scheelt een beetje.

Verder kan je met wat fans (zie het DBE topic) je radiatorvermogen opschroeven zodat je in 30 minuten je huis kan opstoken, zodat je zo lang mogelijk van de nachtverlaging profiteert.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Warmtepomp gaat 'm voorlopig niet worden, geen zonnepanelen :)
Dat met die fans klinkt interessant. In de keuken zit onder de kastjes een plintkachel met een fan (kickspace) en deze slaat zelf aan wanneer er warmte door de leiding gevoeld word.
De 3 radiatoren in de woonkamer zijn van die design dingen van vloer tot plafond, eens kijken wat er haalbaar is.
Edit: Henrad Alto Plan heb ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Koffie op 15-02-2016 18:44 ]

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Allereerst gecondoleerd met stadsver(w)arming.
Dit probleem is niet onbekend bij SV installatie's, ikzelf kon alleen de benedenverdieping warm krijgen en boven deed het gewoon niet. Niet genoeg druk in het systeem.

Ik heb kleppen gemonteerd icm 2 thermostaten, beneden warm? Dan kon de klep naar boven open en omgekeerd. Belachelijk gewoon.

Ook worden woningen gebouwd met SV die gewoon extra epc punten krijgen vanwege SV. Dus je hebt nog een minder geïsoleerd huis ook, én stadsverwarming. Een prima combo voor torenhoge energie lasten.

Oplossing misschien, neem een pelletkachel beneden, en stook alleen de bovenverdieping. Probeer extra isolatie aan te brengen, oa de eerder genoemde folie icm fans.
Kijk of je iets kunt met zone kleppen van honeywell en stuur ze aan mbv de raspberry.
Een pelletkachel is momenteel te verkrijgen met subsidie, en goedkoop in verbruik.( druk je de Gj kosten aardig mee)

Succes.
Een ex- stadsverwarming slachtoffer die ze wel het huis uit heeft gekregen.

[ Voor 6% gewijzigd door crazyharrie op 15-02-2016 21:25 . Reden: zinnetje toegevoegd ]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Het huis met de haard verwarmen staat hoog op mijn wensenlijst. We hebben een haard en het huis is houtskeletbouw, dus het moet relatief makkelijk te doen zijn. Paar flinke buizen erop, blower in de haard en op een paar punten uit laten blazen. Gaat me wel een verbouwinkje kosten, maar ik ben er idd van overtuigd dat ik met deze aanpassing echt de hele avond/nacht kan stoken zonder dat ik de stadverwarming aan hoef te spreken.

Zoals gezegd staat boven, op de badkamer na, dicht. Ik stook daar gewoon niet. Toch knaagt het aan me dat het warme water wel vanuit de verdeler keer op keer naar boven moet om daar niet verder te kunnen. Een keer wil ik op elke aanvoer een klep plaatsen, alleen zijn die grote dikke kleppen van honeywell zo takkeduur.

En stiekem denk ik dat de retoursensor heimelijk verwarmen ook al helpt in de kosten drukken, maar dat mag dus niet :P

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Koffie schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:38:
Het huis met de haard verwarmen staat hoog op mijn wensenlijst. We hebben een haard en het huis is houtskeletbouw, dus het moet relatief makkelijk te doen zijn. Paar flinke buizen erop, blower in de haard en op een paar punten uit laten blazen. Gaat me wel een verbouwinkje kosten, maar ik ben er idd van overtuigd dat ik met deze aanpassing echt de hele avond/nacht kan stoken zonder dat ik de stadverwarming aan hoef te spreken.

Zoals gezegd staat boven, op de badkamer na, dicht. Ik stook daar gewoon niet. Toch knaagt het aan me dat het warme water wel vanuit de verdeler keer op keer naar boven moet om daar niet verder te kunnen. Een keer wil ik op elke aanvoer een klep plaatsen, alleen zijn die grote dikke kleppen van honeywell zo takkeduur.

En stiekem denk ik dat de retoursensor heimelijk verwarmen ook al helpt in de kosten drukken, maar dat mag dus niet :P
pm maar even als je interesse hebt in die kleppen.
Ik heb ze nog liggen zgan :+

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Pagina: 1