Waah schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:36:
@
Mx. Alba sorry maar dat ben ik niet met je eens.
Sowieso is er een reden dat er plekken zijn waar 100 de vmax is op de snelweg. Vaak juist omdat je daar meer kans op files hebt door invoegend verkeer, en door een kleiner verschil tussen laagste en hoogste snelheid (vrachtwagens kunnen niet harder) zorg je dat je het harmonica-effect verkleind en dus minder kans op files.
Dat ben ik met je eens. Ik ben trouwens een voorstander van een algehele maximumsnelheid van 100 op de Nederlandse autosnelwegen, maar dan meer vanuit milieu-oogpunt.
Daarbij klopt het stukje over je cruise-control niet. Je verrekent het (80km/u op de naald is 75km/u werkelijke snelheid) maar de snelheid wordt gemeten door de GPS. die is veel nauwkeuriger dus minder een probleem. Op stukken waar je 80 op de snelweg moet rijden (iets wat weinig voorkomt trouwens) is vaak ook een inhaalverbod voor vrachtauto's. Dus dat is ook een non-issue.
Dat ligt er dan maar net aan hoe dat systeem werkt. Als die snelheidsassistent de cruise control van de auto aanstuurt, dan zegt de snelheidsassistent tegen de cruise control "hier mag je maar 80" en de cruise control gaat op 80. Wat dus 80 op het klokje van de auto is, niet 80 op de GPS.
En als vrachtauto's niet mogen inhalen, dan gaan ze dus de auto's voor hun opduwen... Of toch inhalen terwijl dat niet mag, dat gebeurt aan de lopende band namelijk op stukken waar vrachtwagens niet mogen inhalen. Dus dat dat een non-issue is bestrijd ik.
Juist een lagere Vmax op plekken waar het druk is voorkomt files. Maar jij noemt dat "betuttelende maximum-snelheden".
Tijdelijk lagere Vmax op plekken waar het druk is... Helemaal voor! De doorstroming is het beste bij een snelheid van 70 km/h, dus als het daadwerkelijk druk is tijdelijk een Vmax van 70 erop gooien zorgt er juist voor dat iedereen sneller op z'n bestemming is.
Of toch niet? Want uit alle onderzoeken blijkt dat als je ergens de doorstroming verbetert (bijvoorbeeld door de weg te verbreden), dat juist verderop voor méér opstopping zorgt waardoor de totale filedruk alleen maar toeneemt. Toch blijft de overheid maar meer asfalt neerplempen "om verkeersinfacten te voorkomen" terwijl dat, bewezen, juist (op andere plekken) verkeersinfacten veroorzaakt en het totale probleem alleen maar vergroot.
En dat is precies waar het probleem zit. Bij de bestuurder. En vooral de bestuurder die vind dat hij beter dan Rijkswaterstaat weet hoe hard je ergens zou moeten kunnen rijden. De 90% van de bestuurders die denken dat ze bij de top 10% beste autorijders behoort. Allemaal te hard willen rijden zodat je 3 minuten eerder op je werk kan zijn. Of dat denken ze, terwijl ze in de file staan die is veroorzaakt juist door dat harder rijden.
Het echte veiligheidsprobleem zit 'm juist bij die bestuurder die denkt dat Rijkswaterstaat alles precies voor hun heeft uitgestippeld dus dat hen veilig rijdt als hen strak Vmax rijdt en voor de rest niet verder kijkt dan hun neus lang is en lekker een beetje zit te appen of te facebooken onderweg. Iemand die met hun volle aandacht bij het verkeer is, goed anticipeert, en 10-20km/h te hard rijdt heb ik veel liever!
En hier is de weg regelmatig vrij genoeg om 180 te rijden. En toch houd ik me aan de Vmax. Waarom? Omdat ik weet dat 10/20km/u te hard rijden vooral zorgt voor meer remacties, optrekken etc. Wat zorgt voor meer brandstofverbruik, los nog van dat een auto efficienter omgaat met brandstof bij lagere snelheden.
Ik ook, ik zet mijn cruise control op Vmax en cruisen maar. Behalve op korte stukjes 100, daar laat ik 'm op 120 staan als dat mogelijk is. Maar als het daar
echt druk is waardoor die 100 daadwerkelijk zin heeft heb ik er geen enkel probleem mee om 'm naar 100 terug te zetten!
En uiteindelijk scheelt het je een paar minuten per uur.... en het kost een klap meer geld. Ik snap wel dat de VVD de snelheid naar 130km/u heeft gedaan. Is mooi extra accijns of brandstof binnenhalen

Daar zijn we het ook over eens.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.