Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proliner
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Adguard Home geïnstalleerd op mijn Raspberry PI en DNS instellingen aangepast van mijn Linksys router naar de Raspberry PI, echter krijg ik alleen gewenst resultaat wanneer ik bijvoorbeeld de DNS instellingen handmatig aanpas op mijn apparaten. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

[ Voor 50% gewijzigd door Proliner op 11-07-2020 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SKBotNL
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-06 18:47
Proliner schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:07:
Adguard Home geïnstalleerd op mijn Raspberry PI en DNS instellingen aangepast van mijn Linksys router naar de Raspberry PI, echter krijg ik alleen gewenst resultaat wanneer ik bijvoorbeeld de DNS instellingen handmatig aanpas op mijn apparaten. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Misschien is er nog ergens anders een DNS optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proliner
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
SKBotNL schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:11:
[...]

Misschien is er nog ergens anders een DNS optie?
Vanwege een bug in bepaalde Linksys routers werkt het wijzigen van de DNS niet. 8)7
https://support.opendns.c...by-OpenDNS-#post_48956868

Van de week maar eens een nieuwe router bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKBotNL
Proliner schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:47:
[...]

Vanwege een bug in bepaalde Linksys routers werkt het wijzigen van de DNS niet. 8)7
https://support.opendns.c...by-OpenDNS-#post_48956868

Van de week maar eens een nieuwe router bestellen
Haha...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sennamph1938
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-01 20:52
Goedenavond

ik heb ADguard draaien in een VMware omgeving op Ubuntu server.
hoe kan ik de versie van AdGuard Home zien en hoe kan ik deze upgraden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SKBotNL
Sennamph1938 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:36:
Goedenavond

ik heb ADguard draaien in een VMware omgeving op Ubuntu server.
hoe kan ik de versie van AdGuard Home zien en hoe kan ik deze upgraden ?
Hallo, als je naar de web-interface gaat en helemaal naar beneden scrolled zie je het versie-nummer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bN2wV5nZSZ1H5hUDyk6grMtokmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8q4bop8eSIPhQkvLYfPBlPpt.jpg?f=fotoalbum_large
Als je op het update icoontje klikt controleert hij op updates, en als er een update beschikbaar is (zou hij) moeten updaten.
(Je zit de nieuwste release ook hier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Niek.
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-06 07:46
Er is gisteren een nieuwe beta uitgekomen. v0.103.0-beta1: https://github.com/Adguar...leases/tag/v0.103.0-beta1

Weet alleen niet of het makkelijk schakelen is tussen stable en beta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Zojuist de Adguard Home snap uit de officiële repo op Ubuntu geïnstalleerd. Tot zover niet erg gelukkig met de GUI en de documentatie:
- In de web GUI kan ik nergens vinden waar ik de DNS-port kan instellen. Je zou toch verwachten dat die optie in de GUI zit want de initiële setup wizard heeft deze optie immers. Je moet dit toch achteraf kunnen wijzigen?
- De officiële site zegt:
To configure AdGuard Home to listen on a port that does not require superuser privileges, edit AdGuardHome.yaml and find these two lines:

dns:
port: 53

You can change port 53 to anything above 1024 to avoid requiring superuser privileges.

If the file does not exist, create it in the same folder, type these two lines down and save.
Er wordt niet bij vermeld in welke directory het (mogelijk) niet bestaande bestand AdGuardHome.yaml te vinden is of geplaatst moet worden :(

Wie helpt even om te duiden in welke directory AdGuardHome.yaml moet staan als je snaps gebruikt? Of anders waar de DNS-port ingesteld wordt in de web GUI...

Edit: zit dus in /var/snap/adguard-home/120/AdGuardHome.yaml

[ Voor 2% gewijzigd door ari3 op 17-07-2020 15:36 . Reden: Edit: zit dus in /var/snap/adguard-home/120/AdGuardHome.yaml ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKBotNL
ari3 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:01:
Zojuist de Adguard Home snap uit de officiële repo op Ubuntu geïnstalleerd. Tot zover niet erg gelukkig met de GUI en de documentatie:
- In de web GUI kan ik nergens vinden waar ik de DNS-port kan instellen. Je zou toch verwachten dat die optie in de GUI zit want de initiële setup wizard heeft deze optie immers. Je moet dit toch achteraf kunnen wijzigen?
- De officiële site zegt:

[...]

Er wordt niet bij vermeld in welke directory het (mogelijk) niet bestaande bestand AdGuardHome.yaml te vinden is of geplaatst moet worden :(

Wie helpt even om te duiden in welke directory AdGuardHome.yaml moet staan als je snaps gebruikt? Of anders waar de DNS-port ingesteld wordt in de web GUI...
Hallo, voor ik begin even een vraagje: Waarom gebruik je de versie met een script niet? (Die met een script installeert) Want dan zijn de wiki's van AdGuard Home (GitHub) van toepassing, bij de snap versie kloppen ze vaak niet.

Als ik Google op "where are files from snaps stored?" komt er dit uit:
snap files are kept in the /var/lib/snapd/ directory. When running, those files will be mounted within the root directory /snap/. Looking over there — in the /snap/core/ subdirectory — you'll see what looks like a regular Linux file system. It's actually the virtual file system that's being used by active snaps.
Misschien kan je daar ergens AdGuardHome.yaml vinden? (Bij de script versie zit die in jouw home directory in de map AdGuardHome)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
SKBotNL schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:13:
[...]
Misschien kan je daar ergens AdGuardHome.yaml vinden? (Bij de script versie zit die in jouw home directory in de map AdGuardHome)
Dank! Ik zocht eerst vanuit /snaps maar daar staat het kennelijk niet.
Uiteindelijk bleek het in een /var/snap/adguard-home/120/AdGuardHome.yaml te zitten.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik heb zojuist AdGuard Home op mijn Pi geïnstalleerd puur om te zien wat het verschil is met Pi-hole. Met een halve dag draaiende ben ik behoorlijk tevreden. Het installatieproces ging voortvarend en verder af stellen ging ook prima.

Dingen die mij opvallen:
  • De app oogt zeer verzorgd, je merkt dat hier geld aan uit gegeven wordt
  • Het aantal blocklists in vergelijking met Pi-hole is minder toch heb ik niet de indruk als ik naar de logs kijk dat er zaken niet worden gemist.
  • Het toevoegen van blocklisten is super eenvoudig alleen ik zou het team aanraden om ook hun eigen blocklists eenvoudig toe te laten voegen. Zie: https://kb.adguard.com/en/general/adguard-ad-filters
  • Mijn clientlist werd gisterenavond netjes opgebouwd inclusief de namen van de apparaten, echter na reboot van de modem is mijn clientlist leeg. Vermoedelijk een bug, het stoort mij verder niet.
Al met al maar eens een weekje draaien om te zien of het me echt bevalt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 19-07-2020 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Ik snap niet zo goed waarom AdGuard Home eerst mijn clients wist te vinden vlak na installatie en een halve dag later als sneeuw voor de zon waren verdwenen. Inmiddels heb ik via het toevoegen van mijn router in de upsteam DNS servers al mijn clients weer zichtbaar.

Voor Xs4all gebruikers icm een Fritzbox kun je de volgende regels toevoegen:
[/fritz.box/]192.168.0.1:53
[/168.192.in-addr.arpa/]192.168.0.1:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKBotNL
Miki schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:05:
Ik snap niet zo goed waarom AdGuard Home eerst mijn clients wist te vinden vlak na installatie en een halve dag later als sneeuw voor de zon waren verdwenen. Inmiddels heb ik via het toevoegen van mijn router in de upsteam DNS servers al mijn clients weer zichtbaar.

Voor Xs4all gebruikers icm een Fritzbox kun je de volgende regels toevoegen:
[/fritz.box/]192.168.0.1:53
Op de Fritz!Box kan je op 2 manieren je DNS instellen, als ik die allebei in heb gevuld zie ik mijn clients weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
SKBotNL schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:32:
[...]

Op de Fritz!Box kan je op 2 manieren je DNS instellen, als ik die allebei in heb gevuld zie ik mijn clients weer.
Ik gebruik alleen de de wijziging van de DNS server onder > Home network > network > network settings > IPv4 adressen > Local DNS server: ip-adres van je Pi dan wel server waarop AdGuard Home draait.

In ieder geval goed om te weten dat jij ook een specifieke workaround hebt gevonden :)

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 21-07-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKBotNL
Miki schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:37:
[...]

Ik gebruik alleen de de wijziging van de DNS server onder > Home network > network > network settings > IPv4 adressen > Local DNS server: ip-adres van je Pi dan wel server waarop AdGuard Home draait.

In ieder geval goed om te weten dat jij ook een specifieke workaround hebt gevonden :)
Ik heb het inderdaad daar ingesteld maar ook bij: internet > toegangsgegevens > DNS-server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:00

BeyondThunder

Lost Lightning

Een vraag die een paar keer eerder is gesteld, maar geen ik heb nog geen oorzaak/oplossing gevonden.
Ik draai Adguard in een docker op mijn NAS, Laptops worden prima gemanaged en heb ik geen ads. Echter op mijn GSM wel vaak ads (ook niet altijd), de GSM kijkt naar de juiste DNS server en als ik mobiele data uitzet (dus enkel wifi) dan zie ik ook ads. Met name in games.
Ik gebruik de default blocklistst + dbl.oisd.nl. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:45
BeyondThunder schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:50:
Een vraag die een paar keer eerder is gesteld, maar geen ik heb nog geen oorzaak/oplossing gevonden.
Ik draai Adguard in een docker op mijn NAS, Laptops worden prima gemanaged en heb ik geen ads. Echter op mijn GSM wel vaak ads (ook niet altijd), de GSM kijkt naar de juiste DNS server en als ik mobiele data uitzet (dus enkel wifi) dan zie ik ook ads. Met name in games.
Ik gebruik de default blocklistst + dbl.oisd.nl. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Niet zeker, maar wel uit eigen ervaring: apps/games die in de background nog draaien kunnen mogelijk nog ads opgeslagen hebben. Verwijderen uit de background/geheugen, reboot en verbinding maken met alleen Wi-Fi. Kijk eens of dat helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@dasystemcheck Thanks al gedaan inderdaad, boot van de GSM. Mocht niet baten. Er valt wel mee te leven hoor. Het is alleen vreemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
BeyondThunder schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:29:
@dasystemcheck Thanks al gedaan inderdaad, boot van de GSM. Mocht niet baten. Er valt wel mee te leven hoor. Het is alleen vreemd.
Het kan ook zijn dat in de code van de apps op je telefoon je eigen DNS servers worden omzeild zodat als nog reclames kunnen worden ingeladen. Dit is niet ongebruikelijk vanwege de populariteit van allerlei soorten adblockers waaronder pihole en adguard home.

[ Voor 0% gewijzigd door Miki op 22-07-2020 20:20 . Reden: Slecht Nederlands, woordvoorspelling Apple sucks ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Dat zal het inderdaad wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-06 08:01
Miki schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:29:
[...]

Het kan ook zijn dat in de code van de apps op je telefoon je eigen DNS servers worden omzeild zodat als nog reclames kunnen worden ingeladen. Dit is niet ongebruikelijk vanwege de populariteit van allerlei soorten adblockers waaronder pihole en adguard home.
Is er een manier om toch je DNS te forceren ?

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKBotNL
The Druid schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:43:
[...]

Ik denk het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
BeyondThunder schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:50:
DoH of DoT misschien ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Moest even zoeken wat dat is, maar nee :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1299462

The Druid schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:43:
[...]

Afhankelijk van je router, hebben sommige het met een extra NAT rule all het verkeer voor port 53 doorgestuurd naar de PiHole, maar dat kan ook met Adguard.

https://community.ui.com/...bd-4525-ba95-09a2524c32fb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dasystemcheck
Anoniem: 1299462 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:29:
[...]

Afhankelijk van je router, hebben sommige het met een extra NAT rule all het verkeer voor port 53 doorgestuurd naar de PiHole, maar dat kan ook met Adguard.

Da's een hele goeie! 'k Heb toevallig een Edgerouter; 'k ga dat testen.

Edit: Werkt. Nice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Druid
Anoniem: 1299462 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:29:
[...]

Ik gebruik een USG, lijkt erop dat het middels een Json file zal moeten. * The Druid slingert Google aan.

Voila, goede uitleg

*UPDATE* Kan inmiddels melden dat dit werkt en dat er inderdaad diverse apps zijn die de door het netwerk aangeboden DNS proberen te ontwijken

[ Voor 17% gewijzigd door The Druid op 25-07-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasystemcheck
Ik mis in de statistieken toch wel een belangrijke functie: het uitsluiten van bepaalde clients/IP-adressen of domains.
In Pi-Hole kon ik bijvoorbeeld m'n NAS excluden en api.onedrive.com excluden.
(Ik sync m'n Onedrive naar m'n NAS).

Enig idee of die functie er inzit / inkomt? I.c.m. met de eerder genoemde optie loopt dus al het verkeer van port 53 linksom of rechtsom via Adguard Home. M'n statistics wil ik zo schoon mogelijk houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 22:15
Die kan je toch sowieso op je whitelist zetten zodat deze nooit geblokkeerd wordt als die in een lijst staat.

P.S. versie 0.103.1 is net beschikbaar gekomen. Bij mij is deze aan het bijwerken.

[ Voor 28% gewijzigd door MadMax12 op 23-07-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
Weet iemand hier hoe je een SSH verbinding maakt naar een coudkey die draait in een docker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

The Druid schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:08:
Weet iemand hier hoe je een SSH verbinding maakt naar een coudkey die draait in een docker ?
Zolang dat ding zijn eigen IP-adres*) heeft, zou dat totaal geen probleem mogen zijn.

*) Macvlan helpt daar heel erg bij.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
Freee!! schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:10:
[...]

Zolang dat ding zijn eigen IP-adres*) heeft, zou dat totaal geen probleem mogen zijn.

*) Macvlan helpt daar heel erg bij.
Hmm ben bang dat ik een pruts projectje erbij heb ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Er is een nieuwe update beschikbaar: 0.103.2 meer info en eventuele release notes zijn hier te vinden: https://github.com/Adguar...ome/releases/tag/v0.103.2

Zojuist een pijnloze update doorlopen, erg fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
Miki schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:43:
Er is een nieuwe update beschikbaar: 0.103.2 meer info en eventuele release notes zijn hier te vinden: https://github.com/Adguar...ome/releases/tag/v0.103.2

Zojuist een pijnloze update doorlopen, erg fijn :)
Gaat hard, is al de 3e versie in 9 uur tijd vandaag. Begon met 0.103.0 vandaag na de middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
MadMax12 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:03:
[...]

Gaat hard, is al de 3e versie in 9 uur tijd vandaag. Begon met 0.103.0 vandaag na de middag.
Yup, en ze geven het ook eerlijk toe dat ze aan het verkloten waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
Klopt en ze voeren de aanpassingen wel gelijk door dat is ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMax12
En inmiddels is er weer een hotfox uit naar versie 0.103.3 met kleine aanpassingen.
Hotfixes are so much cooler than regular fixes:

Regular fixes are slow, hotfixes are quick to come
Fixing something is admitting your mistakes, hotfixing is proving you care
Fixes bore you with long changelogs, hotfixes get straight to the point
You can't say 'hotfix' without 'hot', and hot is cool 😎
At AdGuard, we respect coolness, that's why we only hotfix. In this one, we address a couple of bugs from v0.103.

Several UI issues: #1926 #1934 #1927 #1922 #1916 #1921
Dashboard is loading very slowly when there are many IP/CIDR in the "Disallowed clients" list #1920
Fix DNS rewrites behavior for AAAA rewrites: #1918
Have a good weekend everyone!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasystemcheck
MadMax12 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:03:
Die kan je toch sowieso op je whitelist zetten zodat deze nooit geblokkeerd wordt als die in een lijst staat.
Ik weet niet of je op mij reageerde, maar ik bedoelde de statistieken. Momenteel zorgt api.onedrive.com ervoor dat ik een extreem laag blokkeringspercentage heb, omdat Onedrive op meerdere telefoons, laptops en NAS in gebruik is. In PI-Hole kan je dus je rapportage/statistieken betrouwbaarder in beeld brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Zijn hier anderen die ook problemen ervaren met de DNS servers van Quad9 specifiek DoH? Inmiddels heb ik maar mijn DNS servers aangepast naar Cloudflare only.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 25-07-2020 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Miki schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:12:
Zijn hier anderen die ook problemen ervaren met de DNS servers van Quad9 specifiek DoH? Inmiddels heb ik maar mijn DNS servers aangepast naar Cloudflare only.
Zou je niet gewoon Unbound gaan draaien :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Freee!! schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:48:
[...]

Zou je niet gewoon Unbound gaan draaien :?
Nope, dat was wel de bedoeling met pi-hole. Maar na een update van PiOS was mijn macvlan gesloopt en niet meer te herstellen, Docker was omzeep geholpen. Zodoende dat ik nu eens AdGuard home aan het test driven ben, moest tenslotte toch overnieuw beginnen :)

Unbound komt nog een keer, ik heb ook nog een Proxmox projectje in de planning staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockerbabyWil
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-04 13:15
Hallo,

Ik heb een probleem met adguard home en mijn fritzbox 7581. Ik moet de domeinnaam invullen maar kan deze niet vinden op de plek waar die bij pihole staat. (etc/local.list en de in te vullen naam is dan pi.hole, dan werkt het perfect)

Dit bestand bestaat echter niet in de adguard installatie. Ik heb adguard.home, het ip van de raspberry al geprobeerd. Deze werken beide niet.

Dns rebound protection is de reden dat dit moet bij deze fritz.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SKBotNL
RockerbabyWil schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:42:
Dit bestand bestaat echter niet in de adguard installatie. Ik heb adguard.home, het ip van de raspberry al geprobeerd. Deze werken beide niet.
Adguard.home bestaat ook niet, wat je wel kunt proberen is een dns herschrijving maken via Filters > DNS herschrijvingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Miki schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:12:
Niet echt problemen, maar wel dat quad9 echt enorm traag is gedurende een deel van de dag. Denk dat ze de load niet helemaal aankunnen, want de processing speed tikte 300-400 ms aan overdag. Sindsdien zit ik ook weer op cloudflare en loopt het allemaal een stuk vlotter (~15 ms).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SKBotNL
Inderdaad, Cloudflare is veel beter qua snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix1977
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-06 16:38
ik was aan het kijken om pihole te vervangen voor adguard. Heb een centos host geinstalleerd. De linux binaire gedownload en handmatig gestart. Daarna de config gedaan via de webpagina en getest. Dat werkt allemaal.

Echter als ik het service laat draaien dan werkt het niet. Ik krijg op de host dan de melding dat ik weer naar ip:3000 moet. Alleen krijg ik dan geen pagina en ook het port nummer van de webinterface werkt ook niet. Tevens werkt de dns ook niet, want op de test client stop de dns ermee.

AdGuardHome -s status laat wel gewoon zien dat ie actief is, maar het lijkt dus niet te werken.

Voor de zekerheid ook de firewall maar uitgezet, maar maakt helaas geen verschil. Iemand een idee waarom het niet werkt ?

Ik zie in de /var/log/messages/
Jul 27 11:48:48 adguard systemd[1]: AdGuardHome.service: Main process exited, code=exited, status=209/STDOUT
Jul 27 11:48:48 adguard systemd[1]: AdGuardHome.service: Failed with result 'exit-code'.
Jul 27 11:48:58 adguard systemd[1]: AdGuardHome.service: Service RestartSec=10s expired, scheduling restart.
Jul 27 11:48:58 adguard systemd[1]: AdGuardHome.service: Scheduled restart job, restart counter is at 5.
Jul 27 11:48:58 adguard systemd[1]: Stopped AdGuard Home: Network-level blocker.
Jul 27 11:48:58 adguard systemd[1]: Started AdGuard Home: Network-level blocker.
Jul 27 11:48:58 adguard systemd[2699]: AdGuardHome.service: Failed to set up standard output: Permission denied
Jul 27 11:48:58 adguard systemd[2699]: AdGuardHome.service: Failed at step STDOUT spawning /AdGuardHome/AdGuardHome: Permission denied
Jul 27 11:48:58 adguard systemd[1]: AdGuardHome.service: Main process exited, code=exited, status=209/STDOUT
Jul 27 11:48:58 adguard systemd[1]: AdGuardHome.service: Failed with result 'exit-code'.

Ik had hem in de home van de root user staan. Die heb ik nu verplaatst naar een andere map, maar melding blijft hetzelfde

[ Voor 44% gewijzigd door marnix1977 op 27-07-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
marnix1977 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:31:
ik was aan het kijken om pihole te vervangen voor adguard. Heb een centos host geinstalleerd. De linux binaire gedownload en handmatig gestart. Daarna de config gedaan via de webpagina en getest. Dat werkt allemaal.

Echter als ik het service laat draaien dan werkt het niet. Ik krijg op de host dan de melding dat ik weer naar ip:3000 moet. Alleen krijg ik dan geen pagina en ook het port nummer van de webinterface werkt ook niet. Tevens werkt de dns ook niet, want op de test client stop de dns ermee.

AdGuardHome -s status laat wel gewoon zien dat ie actief is, maar het lijkt dus niet te werken.

Voor de zekerheid ook de firewall maar uitgezet, maar maakt helaas geen verschil. Iemand een idee waarom het niet werkt ?
Heb je dit filmpje al eens bekeken:

Ik laat de snap installatie maar even in het midden (brrr...) maar de overige configuratie handelingen moeten je voldoende inzichten geven waar je het zou moeten vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnix1977
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-06 16:38
Miki schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:49:
[...]

Heb je dit filmpje al eens bekeken:
[YouTube: Installing AdGuard Home DNS on Linux (CentOS)]

Ik laat de snap installatie maar even in het midden (brrr...) maar de overige configuratie handelingen moeten je voldoende inzichten geven waar je het zou moeten vinden :)
Die doe het helaas via snap en verder doet ie niks spannends. Heb het intussen gevonden...selinux. Deze uitgezet en nu werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:58

KroeT

[...]

In het kader van het verbeteren van de WAF van deze in mijn ogen behoorlijk perfecte oplossing zocht ik naar een manier om een soort custom 404 pagina te tonen wanneer een hele website wordt geblokkeerd. Een of andere receptenwebsite werd namelijk zojuist geblokkeerd waarna mijn vriendin riep 'internet is stuk'. Ik moest toen in de query log duiken om te zien dat 'kokenmetkarin.nl' werd geblokkeerd (door de Blockconvert-lijst overigens). Het zou mooi zijn als er dan een melding zou kunnen verschijnen met 'deze pagina is geblokkeerd omdat het stomme reclame/tracking/malware bevat'. Ik vermoed dat dat technisch gezien niet mogelijk is, maar mocht er een redelijk te implementeren oplossing zijn dan houd ik me van harte aanbevolen.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01 02:24
KroeT schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:01:
In het kader van het verbeteren van de WAF van deze in mijn ogen behoorlijk perfecte oplossing zocht ik naar een manier om een soort custom 404 pagina te tonen wanneer een hele website wordt geblokkeerd. Een of andere receptenwebsite werd namelijk zojuist geblokkeerd waarna mijn vriendin riep 'internet is stuk'. Ik moest toen in de query log duiken om te zien dat 'kokenmetkarin.nl' werd geblokkeerd (door de Blockconvert-lijst overigens). Het zou mooi zijn als er dan een melding zou kunnen verschijnen met 'deze pagina is geblokkeerd omdat het stomme reclame/tracking/malware bevat'. Ik vermoed dat dat technisch gezien niet mogelijk is, maar mocht er een redelijk te implementeren oplossing zijn dan houd ik me van harte aanbevolen.
Ik ben inmiddels over op NextDNS, dus even uit m'n hoofd: Er is een instelling wat AGH moet doen bij het blokkeren. Ik dacht dat je kon kiezen uit reply-with-NX-DOMAIN, of een eigen IP en nog iets. Zit daar niet iets voor je tussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:58

KroeT

[...]

TheovdS schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:11:
[...]

Ik ben inmiddels over op NextDNS, dus even uit m'n hoofd: Er is een instelling wat AGH moet doen bij het blokkeren. Ik dacht dat je kon kiezen uit reply-with-NX-DOMAIN, of een eigen IP en nog iets. Zit daar niet iets voor je tussen?
Verdomd. Thx! Ik heb het IP van de Synology waarop Adguard Home in Docker draait opgegeven, en op die Syno een pagina aangeboden op poort 80 die uitlegt welk drama er is geschied. Nog even wat simpele instructies voor het deblokkeren van de gewenste pagina schrijven, maar laat ik starten met 'Roep je partner en vraag hem het probleem op te lossen'.

Aanvulling: als een https-website wordt geblokkeerd en daarom wordt doorverwezen naar het blije interne IP van mijn webservertje dan krijg ik in Chrome de melding dat het certificaat niet klopt. Daar zit natuurlijk wat in. Maar goed, het is een stap in de juiste richting.

[ Voor 16% gewijzigd door KroeT op 27-07-2020 17:30 ]

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
Vraag voor de Unbound-kenners.
Ik heb gister Unbound aangeslingerd(naar aanleiding van de update die voorbij kwam) en als DNS-upstream in Adguard gezet, maar daarna gaat het mis.
Ik kreeg binnen no-time 100.000 requests van mijn router en vanmorgen waren het er meer 2.000.000.
Ik had voor ik op bed ging 1.1.1.1 er ook bij in gezet zodat in elk geval alles zou blijven draaien, maar de Pi waar het op draait was ongeveer constant bezig met 1,4Mbs wat ook erg veel was. De meeste request waren van een Apple siri server leek het.

Overigens had ik geen problemen gisteravond op mijn iPhone en Macbook, maar de iPhone van mijn vriendin en haar e-reader hadden er geen zin meer in.

Oude lijst voor DNS upstream:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJS0uio2wnJDxKSGSo-fB7hEgxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FfddfhUTJYjiFAIgy7vpcucA.png?f=fotoalbum_large
Unbound lijst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSUkMZrhfWrF2cQdmrPWtw0Mi-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PzgusTBeMiyX1r8W1IzjrwOe.png?f=fotoalbum_large
Het verkeer is ook gestegen ten opzichte van de voorgaande dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11QLZ98C0t9k-rEBVCwGzY3iFTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JJWqqt2qNfaMICX7REEXY2lC.png?f=fotoalbum_large

Doe ik iets verkeerd? Ik heb volgens mij alle mogelijkheden gezocht, maar geen oplossing tot nu toe.

Ik kan op dit moment even niet experimenteren overdag ivm werk op 2 laptops, maar kan vanavond wel weer proberen en onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Welke Unbound en hoe geïnstalleerd?
Ik heb twee Unbounds (per Pi) in Docker met macvlan geïnstalleerd, zodat ze hun eigen, vaste IP-adres hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMax12
@Freee!!
Unbound 1.9.0 en gewoon naast Adguard en PiVPN op de pi gezet.
Van docker heb ik nog geen kennis, maar als het daar in zit, is dat iets om me in te gaan verdiepen.
Ik heb verder die installatie gevolgd zoals die bij PiHole geadviseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

MadMax12 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:15:
@Freee!!
Unbound 1.9.0 en gewoon naast Adguard en PiVPN op de pi gezet.
Van docker heb ik nog geen kennis, maar als het daar in zit, is dat iets om me in te gaan verdiepen.
Ik heb verder die installatie gevolgd zoals die bij PiHole geadviseerd wordt.
Dan kan ik je helaas niet verder helpen, weet niets van installatie van AdGuard, Pi-Hole of Unbound buiten Docker. En binnen Docker werk ik graag met macvlan om poort-conflicten te vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMax12
Freee!! schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:18:
[...]

Dan kan ik je helaas niet verder helpen, weet niets van installatie van AdGuard, Pi-Hole of Unbound buiten Docker. En binnen Docker werk ik graag met macvlan om poort-conflicten te vermijden.
Dan moet ik mij denk ik maar eens in Docker verdiepen, want als ik het goed begrepen heb kan ik daarmee zaken als Adguard/PiHole, PiVPN, Unbound virtueel van elkaar scheiden op 1 apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 11:33
Ik heb een tijdje adguard home laten draaien op een raspberry pi 4. maar wat ik merkte is dat na een tijdje alles stroperig werd en soms de websites pas tevoorschijn kwamen als je op reload drukte in je browser.

De average processing time was ook rond de 3000 ms. Om het gezin tevreden te houden, heb ik daarom maar adguard er tussenuit gehaald, maar ik wil toch kijken of ik het weer in mijn netwerk kan opnemen.

Heeft iemand een overzicht van dingen die je kan doen om te troubleshooten waar het issue kan zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Laatst online: 07:36
novastorm76 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:53:
Ik heb een tijdje adguard home laten draaien op een raspberry pi 4. maar wat ik merkte is dat na een tijdje alles stroperig werd en soms de websites pas tevoorschijn kwamen als je op reload drukte in je browser.

De average processing time was ook rond de 3000 ms. Om het gezin tevreden te houden, heb ik daarom maar adguard er tussenuit gehaald, maar ik wil toch kijken of ik het weer in mijn netwerk kan opnemen.

Heeft iemand een overzicht van dingen die je kan doen om te troubleshooten waar het issue kan zitten?
Ik heb zelf onderstaande instellingen en de Avg Processing Time ging van 200ms naar rond de 22ms nu:

Settings > DNS Settings

Upstream DNS servers:
https://1.1.1.1/dns-query
https://1.0.0.1/dns-query
https://9.9.9.9/dns-query

Parallel Requests aangevinkt

Verder alles bij Encryption Settings en DHCP Settings uit staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 11:33
Helox-in-a-box schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:02:
[...]

Ik heb zelf onderstaande instellingen en de Avg Processing Time ging van 200ms naar rond de 22ms nu:

Settings > DNS Settings

Upstream DNS servers:

goeie. ga ik die eens aanzetten. thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:06
De AdguardBrowsing Security web service uitvinken helpt ook om het sneller te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-06 21:44
-verwijderd-

[ Voor 109% gewijzigd door CAD-tekenaar op 02-08-2020 00:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:13
Ik ben al een tijdje tevreden overgestapt van piHole naar adGuard home. Mooi dat er integratie met Home assistant is en dus ook vrouwlief via die interface makkelijk even tijdelijk de blokkeringen kan opheffen.

Maar sommige clients wil ik kunnen whitelisten, zoals de samsung tv die af en toe mekkert dat hij geen internet heeft. Ik krijg echter mijn clients niet individueel te zien in het query log.

Mijn router (mikrotik) acteert als DHCP server, en geeft voor het reguliere VLAN de adguard server als DNS server mee aan alle clients. Zelf heeft de router google's DNS als upstream. De adguard heeft als enige upstream het ip van de router. Ik doe het op die manier omdat ik dan eenvoudig in routerOs ook een setje static DNS kan opgeven voor lokale domeinen. Op routeros draait vervolgens een script die checkt of de Adguard server actief is en als die niet meer reageert, wordt bij de DHCP server de meegegeven DNS veranderd naar die van de router. Komt Adguard weer op, zet het adguard-ip weer in de config.

Dat werkt allemaal prima. Ik zie ook dat clients het adguard IP als DNS server gebruiken. En toch lijken in de interface van Adguard, alle requests van de router te komen.

Ik vermoed dat het door geschieden subnets/VLAN's komt, omdat de clients in het reguliere LAN het IP van adguard altijd via de router moeten bereiken.

Vlan 10: 10.0.10.0/24 (clients)
Vlan 15: 10.0.15.0/24
Adguard: 10.0.15.8
Router: op 10.0.10.1 en 10.0.15.1

Hoe zorg ik er nu voor dat toch de clients individueel binnen Adguard te zien zijn? Ik kan de adguard server natuurlijk ook in het VLAN-10 hangen met een bijbehorend ip, maar dat 'defeats the purpose' een beetje.
Client requests vanuit een ander subnet zouden toch gewoon hun eigen ip mee moeten zenden, voor adguard om te herkennen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrZ3ZgLY7UwqPi6dBwLvje2ugnE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XCb8LCytkhPmYUo4VRq7DGYj.png?f=user_large

Op een willekeurige client: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EG3aPnj-DtT8_Gm4TYONovE-N1M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5QvZyR8xn5sLtvdJvAQjCcV4.png?f=user_large

Dashboard adguard: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12D5EYGnWQ4jWzXp6-2fW2KlzBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NWT3i65tIDkGuD1gOiK7WnZH.png?f=fotoalbum_large

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 15:41
NAT je tussen de vlans? Dat komt overeen met dit beeld.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:13
Hmmbob schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:08:
NAT je tussen de vlans? Dat komt overeen met dit beeld.
Thanks, dat bracht me op het goede spoor. Ik had inderdaad een hairpin nat rule nog actief, die ik nu iets specifieker heb gemaakt met resultaat!

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKBotNL
Hallo allemaal, ik heb een vraagje:
Is het mogelijk om websites te redirecten? Bijvoorbeeld: als je naar google.com gaat dat wordt je doorgestuurd naar duckduckgo.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:30
SKBotNL schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:57:
Hallo allemaal, ik heb een vraagje:
Is het mogelijk om websites te redirecten? Bijvoorbeeld: als je naar google.com gaat dat wordt je doorgestuurd naar duckduckgo.com?
Filters > DNS-rewrites

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKBotNL
Maar daarmee kan je alleen naar een ip-adres redirecten en niet naar een andere website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

SKBotNL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

Maar daarmee kan je alleen naar een ip-adres redirecten en niet naar een andere website
Draai je een oude versie? Hier 'werkt' dat wel op domein en niet op ip
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phA8qkkmo0JDJbX2be09P5NwT8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M8MF9PY8bxu6WrelWmh8Radl.png?f=fotoalbum_large

Output:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9ImjezSQWfhWACCwiklIu19u_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5rF08YO1GQqxPFgtcexdFWVM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door RobbyTown op 16-08-2020 10:44 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKBotNL
Ik heb het nu gedaan en nu werkt het wel, ik weet niet wat ik eerst fout heb gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prinsvlad
  • Laatst online: 09-04 08:59
Freee!! schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:18:
[...]

Hoi , aangezien je aangeeft ervaring te hebben met AG binnen Docker : ik draai Openmediavault , met Docker en Portainer. Ik heb AGHome geïnstalleerd via Portainer. Echter zijn er poortconflicten red. 53, 68 en 80 waardoor AG niet draaiende te krijgen is.
OMV5 is ook nieuw voor mij evenals Docker en Portainer. Ik kom er gewoon niet uit. Misschien heb jij een eenduidige uitleg omtrent de installatie?.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:51
prinsvlad schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:50:
[...]

Hoi , aangezien je aangeeft ervaring te hebben met AG binnen Docker : ik draai Openmediavault , met Docker en Portainer. Ik heb AGHome geïnstalleerd via Portainer. Echter zijn er poortconflicten red. 53, 68 en 80 waardoor AG niet draaiende te krijgen is.
OMV5 is ook nieuw voor mij evenals Docker en Portainer. Ik kom er gewoon niet uit. Misschien heb jij een eenduidige uitleg omtrent de installatie?.

Alvast dank!
Beantwoordt niet helemaal jouw vraag maar wellicht helpt het je op weg. DBTech heeft een hoop video's over docker containers i.c.m. OMV, Docker en Portainer. Onderstaande video gaat over AG, maar zover ik kon zien niet met macvlan.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

prinsvlad schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:50:
[...]

Alvast dank!
Mijn ervaring met AGHome is beperkt en negatief. Ik gebruik Portainer niet (meer) om dingen te installeren, maar alleen om te kijken of alles goed gaat en sommige containers in geval van nood te herstartent. Installeren van containers doe ik volledig via de CLI (en daarna sla ik het commando als .txt op op mijn PC).

EDIT:
En kijk eens of je de poorten kunt re-mappen. Alternatief, installeer AGHome met gebruik van macvlan, dan krijgt het een eigen IP-adres en zijn poortconflicten helemaal verleden tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door Freee!! op 16-08-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKBotNL
RobbyTown schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:42:
[...]

Draai je een oude versie? Hier 'werkt' dat wel op domein en niet op ip
[Afbeelding]

Output:
[Afbeelding]
Het werkt als nog niet, als ik het met een ip probeer doet hij het wel (ad.guard naar 192.168.1.102) alleen als ik het met een website doe (google.nl naar duckduckgo.com) werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
Freee!! schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:14:
[...]

Mijn ervaring met AGHome is beperkt en negatief. Ik gebruik Portainer niet (meer) om dingen te installeren, maar alleen om te kijken of alles goed gaat en sommige containers in geval van nood te herstartent. Installeren van containers doe ik volledig via de CLI (en daarna sla ik het commando als .txt op op mijn PC).

EDIT:
En kijk eens of je de poorten kunt re-mappen. Alternatief, installeer AGHome met gebruik van macvlan, dan krijgt het een eigen IP-adres en zijn poortconflicten helemaal verleden tijd.
Wat ik doe is een nginx container op poort 80 en dan alles achter de proxy draaien zodat het z’n eigen poorten kan gebruiken en kan je ook alles een eigen DNS geven. Bv adguard.raspberry4.local voor AGH en nodered.raspberry4.local om node-red te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKBotNL
SKBotNL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:50:
[...]

Het werkt als nog niet, als ik het met een ip probeer doet hij het wel (ad.guard naar 192.168.1.102) alleen als ik het met een website doe (google.nl naar duckduckgo.com) werkt het niet.
Blijkbaar kan je dat dus niet doen met https websites

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

SKBotNL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:03:
[...]

Blijkbaar kan je dat dus niet doen met https websites
Klopt krijg je helaas certificaat fouten enzo.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKBotNL
HTTPS is daarvoor iets té sterk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Laatst online: 01-04 21:59
Home Assistent stopt de ondersteuning van Pi-Hole, dus ik zie om naar een nieuwe oplossing voor mijn situatie, waarbij in ieder geval Home Assistent sneuvelt, want die hield ik alleen aan om Pi-Hole, InfluxDB/Grafana en recent ook de Unifi Controller op te draaien.

Ik vind het prima om naar AdGuard over te stappen, maar is er een manier om de performance goed te houden? Zijn daar nadelen aan? Snappen we wat het knelpunt van AdGuard is, of zijn het 'magic' instellingen waarvan een deel een gok is?
Helox-in-a-box schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:02:
[...]
Settings > DNS Settings

Upstream DNS servers:

En als dat zo is, is het stoppen van de ondersteuning via HA, een reden voor mij om naar AdGuard over te stappen als ik Pi-Hole zonder HA in Dockers ga draaien? Is Pi-Hole daar lastig in? Of is dit iets specifieks vanuit HA dat ze niet met Pi-Hole verder wilden?

[ Voor 27% gewijzigd door Bolukan op 19-08-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:07
Bolukan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:27:
Home Assistent stopt de ondersteuning van Pi-Hole, dus ik zie om naar een nieuwe oplossing voor mijn situatie, waarbij in ieder geval Home Assistent sneuvelt, want die hield ik alleen aan om Pi-Hole, InfluxDB/Grafana en recent ook de Unifi Controller op te draaien.

Ik vind het prima om naar AdGuard over te stappen, maar is er een manier om de performance goed te houden? Zijn daar nadelen aan? Snappen we wat het knelpunt van AdGuard is, of zijn het 'magic' instellingen waarvan een deel een gok is?

[...]

En als dat zo is, is het stoppen van de ondersteuning via HA, een reden voor mij om naar AdGuard over te stappen als ik Pi-Hole zonder HA in Dockers ga draaien? Is Pi-Hole daar lastig in? Of is dit iets specifieks vanuit HA dat ze niet met Pi-Hole verder wilden?
Ik heb altijd prima pihole gedraaid zonder ha. Geen probleem. Nu eens aan het kijken met adguard omdat dat op mijn router draait en vanwege dns over https wat makkelijk instelbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrique
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-06 17:01
Hoi,

Ik draai al een weekje AdguardHome, heb wat gebruikers toegevoegd, en heb de clients hun DNS adres aangepast. Alle verkeer lijkt nu te lopen via AdguardHome, maar die blokkeert echter niks van de filter lijsten.
Op de dashboard pagina staat dan ook :
Geblokkeerd door Filters : 0
Top geblokkeerde domeinen : leeg

Ik heb nochtans heel wat DNS blokkeerlijsten aangevinkt:
- AdGuard DNS filter
- MalwareDomainList.com
- AdBlockPlus
- AdAway default blocklist
- Dan Pollock's List
- Game Console Adblock
- Perflyst and Dandelion
- Peter Lowe's List

Als ik met een browser surf zonder enige extenties, dan zie ik ook overal reclame.
Kan iemand mij zeggen wat er mis kan zijn ?

De Dashboard pagina :
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hmM5p2k/Adguard-Home.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
Is de DNS van de Adguard ingesteld als enige DNS adres? Of zijn er meerdere adressen mogelijk. Het lijkt mij dat niet Adguard gebruikt wordt.
Je kan ook de DNS in de modem op de DNS van Adguard zetten, dan verloopt alles via Adguard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrique
MadMax12 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:07:
Is de DNS van de Adguard ingesteld als enige DNS adres? Of zijn er meerdere adressen mogelijk. Het lijkt mij dat niet Adguard gebruikt wordt.
Je kan ook de DNS in de modem op de DNS van Adguard zetten, dan verloopt alles via Adguard.
Ik zie maar 1 DNS adres ingesteld staan.
Ook toont de query log van AdguardHome weldegelijk veel DNS queries op het tijdstip ik een pagina laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKBotNL
@cedrique Laat eens de blocklijsten pagina zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrique
Mijn blokkeerlijsten :
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZYHbB8Q/Block-Lists.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
cedrique schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 08:27:
Hoi,

Ik draai al een weekje AdguardHome, heb wat gebruikers toegevoegd, en heb de clients hun DNS adres aangepast. Alle verkeer lijkt nu te lopen via AdguardHome, maar die blokkeert echter niks van de filter lijsten.
Op de dashboard pagina staat dan ook :
Geblokkeerd door Filters : 0
Top geblokkeerde domeinen : leeg

Ik heb nochtans heel wat DNS blokkeerlijsten aangevinkt:
- AdGuard DNS filter
- MalwareDomainList.com
- AdBlockPlus
- AdAway default blocklist
- Dan Pollock's List
- Game Console Adblock
- Perflyst and Dandelion
- Peter Lowe's List

Als ik met een browser surf zonder enige extenties, dan zie ik ook overal reclame.
Kan iemand mij zeggen wat er mis kan zijn ?

De Dashboard pagina :
[Afbeelding]
Toevallig IPv6 in huis?

1300 DNS requests in 24 uur is.. erg laag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:26
@cedrique Je hebt blij client settings niet toevallig clients toegevoegd en die een overrule qua settings gegeven? Ik zie namelijk dat je devicenames hebt staan ipv IP-adressen (ja er zijn meer manieren om dat voor elkaar te krijgen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrique
Klopt. Ik had verschillende gebruikers toegevoegd, waarbij het vinkje "Gebruik globale instelling" niet aangevinkt was.
Nu dit aangevinkt is, wordt reclame mooi geblokkeerd.
Bedankt voor de tip !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
Enige tijd heb ik via docker-compose AdGuard kunnen laten werken onder WireGuard. (op een raspberry pi)
Hiermee kan ik, wanneer ik niet thuis bent, via WireGuard een VPN-verbinding maken naar AdGuard voordat je het internet op gaat. Dus ik kan altijd overal reclamevrij surfen via WireGuard.
Nu heb ik met 'docker-compose up -d' het geupdate... en kapotgemaakt. :'(

De docker-compose file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
version: "2.1"

# VPN-verbinding via WireGuard-server en zo advertentieloos browsen
# WireGuard i.c.m. AdGuard Home

services:
  wireguard:
    image: linuxserver/wireguard:arm32v7-latest
    container_name: wireguard
    cap_add:
      - NET_ADMIN
      - SYS_MODULE
    environment:
      - PUID=1000
      - PGID=1000
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - SERVERPORT=51820 #optional
      - PEERS=3 #optional
      - PEERDNS=192.168.700.2 #optional
#      - INTERNAL_SUBNET=10.13.13.0 #optional
    volumes:
      - /home/pi/docker-compose-files/wireguard/config:/config
      - /lib/modules:/lib/modules
    ports:
      - 51820:51820/udp
    sysctls:
      - net.ipv4.conf.all.src_valid_mark=1
    restart: unless-stopped
  adguard:
    container_name: 'adguard_for_wireguard'
    image: 'adguard/adguardhome:armhf-latest'
    restart: 'unless-stopped'
    network_mode: "service:wireguard"

De foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1j5uJdAxSAMtBLmIMjkCEY8Jp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1RKMi0M2U6Kwdj7Yg9jzot5W.png?f=fotoalbum_large

Ik heb gezocht via google maar kan geen aanknopingspunten vinden die me leiden naar de oplossing.
Kan iemand me opweg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
CAD-tekenaar schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:32:
Enige tijd heb ik via docker-compose AdGuard kunnen laten werken onder WireGuard. (op een raspberry pi)
Hiermee kan ik, wanneer ik niet thuis bent, via WireGuard een VPN-verbinding maken naar AdGuard voordat je het internet op gaat. Dus ik kan altijd overal reclamevrij surfen via WireGuard.
Nu heb ik met 'docker-compose up -d' het geupdate... en kapotgemaakt. :'(

De docker-compose file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
version: "2.1"

# VPN-verbinding via WireGuard-server en zo advertentieloos browsen
# WireGuard i.c.m. AdGuard Home

services:
  wireguard:
    image: linuxserver/wireguard:arm32v7-latest
    container_name: wireguard
    cap_add:
      - NET_ADMIN
      - SYS_MODULE
    environment:
      - PUID=1000
      - PGID=1000
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - SERVERPORT=51820 #optional
      - PEERS=3 #optional
      - PEERDNS=192.168.700.2 #optional
#      - INTERNAL_SUBNET=10.13.13.0 #optional
    volumes:
      - /home/pi/docker-compose-files/wireguard/config:/config
      - /lib/modules:/lib/modules
    ports:
      - 51820:51820/udp
    sysctls:
      - net.ipv4.conf.all.src_valid_mark=1
    restart: unless-stopped
  adguard:
    container_name: 'adguard_for_wireguard'
    image: 'adguard/adguardhome:armhf-latest'
    restart: 'unless-stopped'
    network_mode: "service:wireguard"

De foutmelding:
[Afbeelding]

Ik heb gezocht via google maar kan geen aanknopingspunten vinden die me leiden naar de oplossing.
Kan iemand me opweg helpen?
Je poort 51280 is al gebind naar een ander container/service op de host..?
Je docker-compose lijkt ook niet compleet te zijn, er mist een adguard gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:12
Na 1 jaar ben ik nu eens overgestapt van Pi-hole naar AdGuard.
Mijn router is ingesteld als DHCP.
Op de pi-hole had je instelling dat hij zijn hostnames kon ophalen van de router. Klopt het dat deze setting (nog) niet in AdGuard aanwezig is?
Nu moet ik de hostnames handmatig toevoegen in AdGuard Client instellingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
TheCeet schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:51:
Na 1 jaar ben ik nu eens overgestapt van Pi-hole naar AdGuard.
Mijn router is ingesteld als DHCP.
Op de pi-hole had je instelling dat hij zijn hostnames kon ophalen van de router. Klopt het dat deze setting (nog) niet in AdGuard aanwezig is?
Nu moet ik de hostnames handmatig toevoegen in AdGuard Client instellingen
Nee, je kunt je hostnamen net als in pi-hole ophalen. Afhankelijk van je ip-adres van je gateway kun je hier mee spelen in de dns instellingen:
Zie ook: https://github.com/Adguar...ration#upstreams-for-rdns

Duurt een paar uur tot een dag voordat alles zichtbaar wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Miki op 05-09-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
dog4life schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:03:
[...]

Je poort 51280 is al gebind naar een ander container/service op de host..?
Je docker-compose lijkt ook niet compleet te zijn, er mist een adguard gedeelte?
Bedankt dog4life voor je reactie. Ik snap het nog niet helemaal, maar misschien zal onderstaand je vragen beantwoorden?
Ik heb zal even mijn situatie cq. doel uitleggen.

Huidige situatie:
Ik heb Docker & container AdGuard op een RP3B+ werkend. Mijn router DNS-adres verwijst naar deze RP3B+. Hiermee wordt alle reclames van alle devices in mijn LAN geblockt.
@dog4life: is dit je missende adguard gedeelte?

Doel:
Ik wil mijn huidige situatie uitbreiden dat ik buitenhuis via 4G ook advertentieloos kan surfen. Dit zou moeten lukken via VPN: WireGuard-server op de RP3B+ en een WireGuard-client op mijn mobiel.
Poort 51820 is al geforward naar deze RP3B+.

Hier komt het moeilijkste:
Ik ging er vanuit dat WireGuard ook in een container moest draaien, maar ik lees dat WireGuard een kernel module is. (Ofwel: WireGuard maakt gebruik van de Linux kernel) WireGuard werkt dus optimaal i.c.m. de Linux-kernel. Dus ik heb zonder Docker programma WireGuard geinstalleerd via deze manier.
@dog4life: verklaart dit waarom poort 51820 al gebind is?

Ik lees dat mensen WireGuard in een container willen draaien.
Nu vraag ik me hardop af of dit nodig is als ik WireGuard al op de host geïnstalleerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
Ja als je wireguard direct op de RP3 draait dan heb het niet nog een keer nodig in een container. Je dient dan in wireguard naar de AdGuard container te wijzen als DNS (als het goed is, is dan localhost:53)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
Ik had/heb Wireguard en Adguard al draaien op een RP4, maar heb sinds kort alles in docker draaien.
Ook Adguard overgezet naar docker, maar de Wireguard loopt nog over Adguard die op de PI zelf staat(buiten de docker om). De toewijzing naar de container is mij nog niet gelukt. Draait zo ook wel goed trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
Helox-in-a-box schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:08:
Ja als je wireguard direct op de RP3 draait dan heb het niet nog een keer nodig in een container. Je dient dan in wireguard naar de AdGuard container te wijzen als DNS (als het goed is, is dan localhost:53)
Ik heb in de router het DNS-adres van de RP3B+ ingevuld. Alle DNS-aanvragen in mijn LAN gaan via de RP3B+ waarop container AdGuard draait.
Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
Zo te lezen zit ik op de goede weg. Ik bedoel: zo te lezen heb ik al alles goed werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:58
Iemand die weet hoe (en of) je AdGuard Home kan africhten dat-ie alleen op bepaalde tijden de blocklists gaat updaten?
Ik heb slechts 2 blocklists (waarvan 1 hele grote) [ OISD, dbl.oisd.nl , 1,144,251] en die leggen het hele systeem plat bij een update (herstarten DNS?). (met als gevolg +/- 5-8 minuten geen Internet).
De interface van AGH blijft wel gewoon werken. (en laat niets zien dat-ie bezig is)
Het lijkt wel alsof 't orgel "random" een update uitvoert. (uiteraard altijd op de momenten dat jij net ergens mee bezig bent ondanks dat de interval op 24 uur staat)).
De hele handel draait op een 'bare metal' headless RPI B+.

[ Voor 4% gewijzigd door LooneyTunes op 06-09-2020 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:06
Voor AGH kan je toch beter de apb.oisd.nl gebruiken ?
Die is in het formaat dat AGH gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:58
Kroonkurk schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:02:
Ik zal een kijken of hij daardoor (iets) sneller update.

Nu alleen die tijden nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:30
Kroonkurk schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:02:
Dit is inderdaad correct.

AdGuard Home

Pagina: 1 ... 5 ... 31 Laatste