Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:44
EverLast2002 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Geef je wel alletwee de AGH servers mee met DHCP aan je clients?
Ik heb zojuist een pi van iemand over genomen, dus kan weer knutselen. Blijft toch jeuken 🤣

Ik heb op mijn nas moeite om docker ipv6 aan de praat te krijgen. Denk dat daar het probleem ook zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:04
Waarom zou je Docker op ipv6 willen gebruiken? Zolang je intern toch ipv4 gebruikt is dat toch helemaal niet noodzakelijk? Of heb je ipv6 only devices in huis?

DNS over ipv6 heb ik ook niet ingesteld. Er is niets mis mee om via ipv4 een ipv6 domain te resolven. Werkte hier prima (totdat ik overstapte van provider en ik geen ipv6 meer had… :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:44
Hmmbob schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:02:
[...]

Wat is je docker commando? Of docker-compose?
Ik beheer m'n containers via Portainer, via die GUI installeer ik ze ook. Heb via docker-autocompose even de config laten printen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
version: "3.6"
services:
  AdGuardHome:
    cap_drop:
      - "AUDIT_CONTROL"
      - "BLOCK_SUSPEND"
      - "DAC_READ_SEARCH"
      - "IPC_LOCK"
      - "IPC_OWNER"
      - "LEASE"
      - "LINUX_IMMUTABLE"
      - "MAC_ADMIN"
      - "MAC_OVERRIDE"
      - "NET_ADMIN"
      - "NET_BROADCAST"
      - "SYSLOG"
      - "SYS_ADMIN"
      - "SYS_BOOT"
      - "SYS_MODULE"
      - "SYS_NICE"
      - "SYS_PACCT"
      - "SYS_PTRACE"
      - "SYS_RAWIO"
      - "SYS_RESOURCE"
      - "SYS_TIME"
      - "SYS_TTY_CONFIG"
      - "WAKE_ALARM"
    command:
      - "--no-check-update"
      - "-c"
      - "/opt/adguardhome/conf/AdGuardHome.yaml"
      - "-h"
      - "0.0.0.0"
      - "-w"
      - "/opt/adguardhome/work"
    container_name: "AdGuardHome"
    entrypoint:
      - "/opt/adguardhome/AdGuardHome"
    environment:
      - "PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin"
    hostname: "3004743721c7"
    image: "adguard/adguardhome:latest"
    ipc: "private"
    labels:
      maintainer: "AdGuard Team <devteam@adguard.com>"
      org.opencontainers.image.authors: "AdGuard Team <devteam@adguard.com>"
      org.opencontainers.image.created: "2022-09-29T16:32:52Z"
      org.opencontainers.image.description: "Network-wide ads & trackers blocking\
        \ DNS server"
      org.opencontainers.image.documentation: "https://github.com/AdguardTeam/AdGuardHome/wiki/"
      org.opencontainers.image.licenses: "GPL-3.0"
      org.opencontainers.image.revision: "4f928be39318cfc784a7a0a3337ef7506a99433e"
      org.opencontainers.image.source: "https://github.com/AdguardTeam/AdGuardHome"
      org.opencontainers.image.title: "AdGuard Home"
      org.opencontainers.image.url: "https://adguard.com/en/adguard-home/overview.html"
      org.opencontainers.image.vendor: "AdGuard"
      org.opencontainers.image.version: "v0.107.14"
    logging:
      driver: "json-file"
      options: {}
    mac_address: "02:42:ac:11:00:0a"
    network_mode: "bridge"
    ports:
      - "3001:3000/tcp"
      - "192.168.8.21:53:53/tcp"
      - "192.168.8.21:53:53/udp"
      - "83:80/tcp"
    restart: "unless-stopped"
    volumes:
      - "adguard_data_config:/opt/adguardhome"
    working_dir: "/opt/adguardhome/work"
volumes:
  adguard_data_config:
    external: true
Net de container gestopt, het image geforceerd verwijderd en opnieuw laten ophalen.

thinkpad@docker-vm:~$ sudo docker image pull adguard/adguardhome
Using default tag: latest
latest: Pulling from adguard/adguardhome
63b65145d645: Already exists 
7a743d4fd9aa: Already exists 
72661e99d04b: Already exists 
5a3109ecab87: Already exists 
4f4fb700ef54: Already exists 
Digest: sha256:a9365a096f019ba37a170c3c643f0cb8598e47e9144d568e201eb5c7de4a9d83
Status: Downloaded newer image for adguard/adguardhome:latest
docker.io/adguard/adguardhome:latest
thinkpad@docker-vm:~$ 

Maar de webinterface blijft onderaan aangeven dat ik op v0.105.2 zit :? Ook in een andere browser met incognito venster (om browsercache uit te sluiten). Of is dat gewoon de meest recente stable?

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 23-03-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
lolgast schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:40:
Waarom zou je Docker op ipv6 willen gebruiken? Zolang je intern toch ipv4 gebruikt is dat toch helemaal niet noodzakelijk? Of heb je ipv6 only devices in huis?

DNS over ipv6 heb ik ook niet ingesteld. Er is niets mis mee om via ipv4 een ipv6 domain te resolven. Werkte hier prima (totdat ik overstapte van provider en ik geen ipv6 meer had… :/ )
Omdat mijn Asus router dan over IPv6 de dns servers van KPN serveerde en hier de ads om mijn oren vlogen. Docker gaf uiteindelijk wel een IPv6 adres uit en werkte. Maar toen ik die Pi er bij aansloot werkte het niet meer. Waarom heb ik geen idee. Ben nog vrij nieuw met dit alles, maar ben er wel achter dat het op een Pi wel een stuk makkelijker werkt. toen ik AGH een tijdje op mijn nas gebruikte, had ik best wat problemen, sinds de Pi niet meer. Maar dat zal wel aan mijn kennis liggen. Btw heb geen IPv6 only apparaten.

Maar ben blij met je reactie, want je beantwoord me net de vraag die ik had. Ik kan onder LAN settings 2x IPv4 en 1x IPv6 invullen. Maar dan laat ik die bij het oude. Vroeg me toevallig van de week af of de IPv4 dns, IPv6 resolved.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82bvOA41UKL3xNWIMu678d4FtDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C5GD9SzQz7K306Lu30I4oMzl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:57
ThinkPad schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:31:
[...]

Ik beheer m'n containers via Portainer, via die GUI installeer ik ze ook. Heb via docker-autocompose even de config laten printen:

[...]

Net de container gestopt, het image geforceerd verwijderd en opnieuw laten ophalen.

thinkpad@docker-vm:~$ sudo docker image pull adguard/adguardhome
Using default tag: latest
latest: Pulling from adguard/adguardhome
63b65145d645: Already exists 
7a743d4fd9aa: Already exists 
72661e99d04b: Already exists 
5a3109ecab87: Already exists 
4f4fb700ef54: Already exists 
Digest: sha256:a9365a096f019ba37a170c3c643f0cb8598e47e9144d568e201eb5c7de4a9d83
Status: Downloaded newer image for adguard/adguardhome:latest
docker.io/adguard/adguardhome:latest
thinkpad@docker-vm:~$ 

Maar de webinterface blijft onderaan aangeven dat ik op v0.105.2 zit :? Ook in een andere browser met incognito venster (om browsercache uit te sluiten). Of is dat gewoon de meest recente stable?
Dubbel-check: je pullt niet alleen het nieuwste image, maar je doet ook een rebuild van je container?

En het lijkt er toch op dat die image nog ergens rondhangt, als hij zegt dat hij al bestaat

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 23-03-2023 22:12 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
jesco_white schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:16:
Eergisteren dus eens in Adguard Home gedoken en sinds gisteravond hangt deze nu in mijn thuisnetwerk.

Wat een verademing is dat! Dat ik dit niet eerder ontdekt heb zeg.

Eindelijk kan ik weer eens normaal browsen op een iPad zonder telkens door reclame popups heen te moeten worstelen. Ik lees geregeld op een hotpepper forum waar je voorheen op elke nieuwe bladzijde tijdens scrollen een nieuwe pop-up kreeg aangeboden. Dat lijkt nu verleden tijd.

Inmiddels ook "Optimistic caching" eens aangezet en nu is de Average Processing time gezakt van ong. 35ms naar 6ms. Pagina's laden nu echt vrijwel instant.

Klopt het dat het wel een risico van "Optimistic Caching" is dat, wanneer het IP-adres uit de cache niet meer klopt, je juist langer moet wachten op de pagina om te laden, omdat er dan eerst een TTL moet verlopen waarna de cache ververst wordt?
Ik heb ook ergens gelezen dat het gebruik van optimistic caching gevaarlijker zou zijn, omdat je zo naar een oud adres kunt worden gestuurd waar ondertussen malware staat... Maar ik heb hier niet veel kaas van gegeten, dus ik hoor graag wat andere mensen hier van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hmmbob schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:08:
[...]
Dubbel-check: je pullt niet alleen het nieuwste image, maar je doet ook een rebuild van je container?

En het lijkt er toch op dat die image nog ergens rondhangt, als hij zegt dat hij al bestaat
Zojuist op een test VM even Docker geinstalleerd en AGH container gestart: Versie: v0.107.26

Ik ga verder zoeken, het zit dus wel aan mijn kant :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
@ThinkPad Het wordt onderhand meer een vraag voor in het [Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic

Je gebruikt portainer, met zo te zien een gemapt volume. Wat let je om de complete container gewoon even weg te gooien en op basis van de docker-compose export een nieuwe op te zetten? Dan weet je zeker dat je het nieuwste image gebruikt

offtopic:
dit is waarom ik Portainer "haat"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja eens, ik wou er ook niet verder over door omdat het inmiddels wel bleek dat het een issue aan mijn kant was m.b.t. Docker.

Issue is inmiddels wel opgelost, de oplossing was als volgt:
Ik bleek in het verleden de conf en work dirs te hebben samengevoegd in één Docker volume, terwijl het volgens de specs twee volumes moeten zijn. Blijkbaar is daar toch iets in achter gebleven. Heb /opt/adguardhome/conf/AdGuardHome.yaml veiliggesteld en de complete container opnieuw aangemaakt, maar nu met twee volumes.

Config teruggezet en ik draai nu op v0.107.26 mét al m'n settings nog. Eind goed, al goed :)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 24-03-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PierreG
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 13:21
Hier sinds kort een nieuwe oude synology (RS1619XS+, werkgever had hem niet meer nodig) die wel docker en virtual machine manager ondersteund tegenover m'n DS414.

Vol enthousiasme aan het knutselen met VM's en containers en Adguard sinds enkele dagen actief en heel tevreden van. Maar zoals hier in de laatste topic's ook vaak aangegeven, DNS moet blijven werken tijdens een synology upgrade en het moet girlfriend proof zijn. Die dingen gaan altijd in storing net als ik eens een avondje uit ben met vrienden...

Heb geen rasberry pi of NUC'je liggen en was nu aan het testen om een publieke configureerbare Adblocker DNS te gaan gebruiken als secondary op mijn ISP router. Heb nu next-dns ingesteld en ik hoop dat die 300k gratis query's voldoende is als mijn Adguard Home hopelijk 80% van het verkeer opvangt.

Iemand anders ervaring met dit soort constructies (pro's/con's) of tips? Bv. andere publieke configureerbare adbockers DNS services die beter werken, ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:46
Voor zover ik begreep kunnen je clients dan ook via die secondaire dns gaan werken als je primaire nog in de lucht is. Zou op zich zonde zijn dan van je Adguard setup. Je moet eigenlijk iets hebben dat de secondaire dns pas aangesproken wordt zodra de primaire down is. Of een tweede Adguard setup in je homenetwork draaien maar dit is misschien niet voor iedereen een realistisch scenario.

Ik zit zelf te denken om tzt misschien een tweede systeempje als secundaire Adguard te installeren. Maar ja, weer een apparaat die 24/7 staat te draaien dan.

[ Voor 17% gewijzigd door jesco_white op 24-03-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PierreG
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 13:21
jesco_white schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:32:
Voor zover ik begreep kunnen je clients dan ook via die secondaire dns gaan werken als je primaire nog in de lucht is. Zou op zich zonde zijn dan van je Adguard setup. Je moet eigenlijk iets hebben dat de secondaire dns pas aangesproken wordt zodra de primaire down is. Of een tweede Adguard setup in je homenetwork draaien maar dit is misschien niet voor iedereen een realistisch scenario.

Ik zit zelf te denken om tzt misschien een tweede systeempje als secundaire Adguard te installeren. Maar ja, weer een apparaat die 24/7 staat te draaien dan.
Ja, spijtig dat die secondairy DNS niet werkt volgens primary/failover principe. Ik heb nextdns ondertussen een uurtje ingesteld staan als secondary op mijn ISP router en zie na een uurtje toch al zo'n 100 query's in de statistics. Heb wel de AdGaurd DNS filter list geactiveerd dus dezelfde filters zijn wel actief.

Zou natuurlijk ook gewoon de gratis versie van Adguard online kunnen gebruiken. Die ondersteund ook 300k gratis query's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAUvEKkC21yXn0qaHNYv_gnzYo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Tw6bMFxcAxxM799W4CWyqE7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 20:01
EverLast2002 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:50:
Ik ben zeer tevreden over AGH, maar het valt me op dat het percentage "Blocked by Filters"
maar rond de 1.8% ligt.
Is dit niet aan de lage kant?
Ik had hiervoor Pi-hole draaien en wat ik me kan herinneren lag het blockings percentage daarin wel hoger.
Block lijsten zijn nagenoeg hetzelfde in beide systemen.
Mr. Freeze schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Ik zit op 7,2% waar Adguard DNS filter en OISD (big) het meest voor hun rekening nemen. Welke filters gebruik je?
Jazco2nd schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:37:
[...]
Het block percentage is bij mij sinds paar maanden van 7-8 procent naar 3.3% gedaald. Voorheen was het nog weleens 10-14%. Komt misschien doordat elke browser hier wel uBlock Origin heeft, ook werklaptops, zodat je geen lege vlakken en foutmeldingen ziet van ads die door AGH worden geblockt.
Maar we hadden altijd al uBlock Origin overal, dus mogelijk is de uBlock addon geupdate en gebruikt het tegenwoordig by default sterkere filters.
Sinds ik de onverklaarbare requests van mijn UniFi access point heb uitgesloten van statistics en query log, is het percentage (nadat ik de stats heb gereset) bij mij rond de 14% !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
Browser add-ons zoals uBlock komen naar ik aanneem toch pas later in beeld, zodra de content daadwerkelijk geladen wordt? Adguard of pi-hole zit al aan de voorkant tijdens DNS request in de keten en blocked daar al domeinen.

Een browser add-on als uBlock zou dan toch niet het blockpercentage in Adguard moeten beinvloeden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
zunrob schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:11:
[...]

Ik heb ook ergens gelezen dat het gebruik van optimistic caching gevaarlijker zou zijn, omdat je zo naar een oud adres kunt worden gestuurd waar ondertussen malware staat... Maar ik heb hier niet veel kaas van gegeten, dus ik hoor graag wat andere mensen hier van vinden.
Ben eigenlijk wel benieuwd of dit echt zo is, weet iemand hier meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-05 20:10
Ja dat klopt. Maar tegenwoordig is veel https/ssl, wat dat tegengaat. Maar niet alles heeft een goed certificaat natuurlijk

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
sjongenelen schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:51:
Ja dat klopt. Maar tegenwoordig is veel https/ssl, wat dat tegengaat. Maar niet alles heeft een goed certificaat natuurlijk
Dus beter zet je optimistic caching niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Tsjah, tis maar net wat je belangrijk vind...

Alles wat credentials nodig heeft gebruikt SSL - Opletten in de browser blijft altijd belangrijk

[ Voor 20% gewijzigd door sjongenelen op 25-03-2023 12:06 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
In mijn ogen lost optimistic caching een probleem op dat niet zou moeten bestaan. Mijn response times zijn momenteel voor beide AGH instances <4ms. Zonder caching in AGH. Optimistic caching introduceert in mijn ogen, zeker met de mogelijkheid voor hosters om automatisch bij-/af te schalen bij Amazon/Azure/Gcloud, de redelijk grote kans dat je een IP-adres resolved dat helemaal niet meer gebruikt wordt voor de dienst die je zoekt.
Als je je DNS requests lokaal laat afhandelen gaan die 2ms extra dat het sneller wordt gevoelsmatig niet veel voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:09
Ik heb AdGuard Home in combinatie met HA addon.

Alleen blijft tweakers zeggen dat ik gebruik maakt van een adblocker.

Heb deze regel toegepast in de Aangepaste filter regels gezet.

@@||tweakers.net^$document
@@||tweakers.net^$elemhide
@@||aa.tweakers.nl^
@@||ab.tweakers.nl^
https://tweakers.net/adblock_allowlist.txt

Tweakers blijft zeggen dat ik gebruik maakt van een adblocker.
Helaas heb ik dit probleem ook met andere website.

Wat doe ik fout of moet ik nog wat activeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:52
Evertt schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:29:

@@||aa.tweakers.nl^
@@||ab.tweakers.nl^

Ik heb deze 2 erin staan:
@@||aa.tweakers.nl^$important
@@||ab.tweakers.nl^$important

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Weet ook dat dns cached wordt en niet alles meteen werkt

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
Evertt schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:29:

@@||aa.tweakers.nl^
@@||ab.tweakers.nl^

Als je in je log van geblockte verzoeken kijkt zie je als het goed is ‘aa.tweakers.nl’ en ‘ab.tweakers.nl’ staan. Als je die aanklikt en dan ‘unblock’ klikt dan voegt Adguard ze zelf toe aan de custom filter. Werkt prima voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Helaas werkt deze stappen niet.

Als ik naar review: Ziggo verhoogt prijzen wegens inflatie - Mogen we kosteloos opzeggen? ga krijg ik te zien dat dat ik een ad blocker gebruik.

Ik krijg in de log boek niet te zien aa.tweakers.nl’ en ‘ab.tweakers.nl’ alleen tweakers.net te zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnAd3BP2mJXl7oWLsjZ6h6JF-RU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VED5OPVlzu7QsChZCuOohv3o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Evertt schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:43:

Als ik naar review: Ziggo verhoogt prijzen wegens inflatie - Mogen we kosteloos opzeggen? ga krijg ik te zien dat dat ik een ad blocker gebruik.

Ik krijg in de log boek niet te zien aa.tweakers.nl’ en ‘ab.tweakers.nl’ alleen tweakers.net te zien

[Afbeelding]
Ik denk dat je Tweakers in de browser-addon ook echt moet whitelisten. Ik weet niet of de rules in ons whitelist-bestand wel afdoende zijn voor de manier waarop Adguard onze adblock-detectie aan alle kanten probeert te frustreren door de werking van onze javascripts te beïnvloeden.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
Evertt schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:43:

[Afbeelding]
Probeer eens puur te zoeken op domein tweakers (midden bovenin zoekbalk) en dan rechtsbovenin ook even "Blocked" in het pulldownmenu te selecteren. Dan zie je alleen geblockte verzoeken, dat zoekt specifieker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_pedT02KI2hNuDFzOI9RPdpMoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/neKXS7OtkqboFY0EGpLajEmi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
Als ik in mijn uBlock browserextensie mijn filtercaches purge en opnieuw binnenhaal d.m.v. update dan filtert uBlock browserextensie alsnog de adblock detectiemelding van Tweakers eruit. Dus ik heb aa.tweakers.net en ab.tweakers.net gewhitelist in AdGuard Home, en uBlock browserextensie filtert ze nadien alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

jesco_white schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:16:
Als ik in mijn uBlock browserextensie mijn filtercaches purge en opnieuw binnenhaal d.m.v. update dan filtert uBlock browserextensie alsnog de adblock detectiemelding van Tweakers eruit. Dus ik heb aa.tweakers.net en ab.tweakers.net gewhitelist in AdGuard Home, en uBlock browserextensie filtert ze nadien alsnog.
uBlock blokkeert op dit moment onze complete components.js, dus met uBlock aan kan je nu onder andere ook geen reacties onder artikelen meer modereren, en werken de meeste grafieken op de site niet meer...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
jesco_white schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Probeer eens puur te zoeken op domein tweakers (midden bovenin zoekbalk) en dan rechtsbovenin ook even "Blocked" in het pulldownmenu te selecteren. Dan zie je alleen geblockte verzoeken, dat zoekt specifieker.

[Afbeelding]
Bedankt.

Het aa.tweakers.net en ab.tweakers staat er wel op.
Maar tweakers zegt nog steeds dat ik een adblocker gebruikt.

Als ik ad-guard uitschakelt werkt alles en kan ik alles op tweakers bekijken.

Ik kan helaas niet vinden waar het probleem aan ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:34

Yucko

One clown to rule them all !

@Evertt

in tegenstelling tot de site zelf (tweakers.net) is het aa.tweakers.nl en ab.tweakers.nl voor de reclames ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Yucko op 27-03-2023 09:59 ]

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
Graag reactie verwijderen.

[ Voor 86% gewijzigd door Glassertje op 27-03-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Een tijdje terug heb ik een nieuwe Adguardhome Docker container aangemaakt, na kort geswitched te zijn naar pihole. Wat me opvalt is dat enkel mijn eigen smartphone en laptop gebruik lijken te maken van adguardhome. Een andere smartphone laat bijvoorbeeld enkel www.google.com entries zien. Heeft iemand enig idee hoe dit kan/verholpen kan worden?

Ik draai momenteel een Docker container met versie v0.107.26. Deze doet zowel DNS als DHCP. DHCP werkt prima voor alle apparaten. Google's DNS servers zijn geblokkeerd in de firewall van de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:13
init schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:55:
Een tijdje terug heb ik een nieuwe Adguardhome Docker container aangemaakt, na kort geswitched te zijn naar pihole. Wat me opvalt is dat enkel mijn eigen smartphone en laptop gebruik lijken te maken van adguardhome. Een andere smartphone laat bijvoorbeeld enkel www.google.com entries zien. Heeft iemand enig idee hoe dit kan/verholpen kan worden?

Ik draai momenteel een Docker container met versie v0.107.26. Deze doet zowel DNS als DHCP. DHCP werkt prima voor alle apparaten. Google's DNS servers zijn geblokkeerd in de firewall van de router.
Blokkeer je ook ipv6 ?
Eventueel kun je een DNS hairpin regel aanmaken in je firewall.
De Android foon van mijn vrouw checkt bijna elke minuut Google. Ik denk vanwege Google drive ofzo.
Ik laat het maar zo, blokkeren lijkt me niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
EverLast2002 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:25:
[...]

Blokkeer je ook ipv6 ?
Eventueel kun je een DNS hairpin regel aanmaken in je firewall.
De Android foon van mijn vrouw checkt bijna elke minuut Google. Ik denk vanwege Google drive ofzo.
Ik laat het maar zo, blokkeren lijkt me niet handig.
Ja, ik blokkeer onderstaande IP's:
8.8.8.8
8.8.4.4
2001:4860:4860:0:0:0:0:8888
2001:4860:4860:0:0:0:0:8844
Het periodiek checken richting Google vind ik niet het grootste probleem. Wel vind ik het vreemd dat dit het enige verkeer lijkt te zijn wat via adguardhome loopt voor dit apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Waarschijnlijk gebruikt ze Android private vpn op automatisch?

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
sjongenelen schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:55:
Waarschijnlijk gebruikt ze Android private vpn op automatisch?
Ik denk dat je naar mijn opmerking verwijst?
Volgens mij heeft ze niks aanstaan qua VPN, gewoon standaard verbinding.
Ik zal het eens nakijken, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Klopt, ik bedoelde ook private dns - ik was niet helemaal wakker..

you had me at EHLO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:51
Nieuwe update is zonet live gegaan, is 'maar' een bugfix release:
This is a security and bugfix release. There are no changes besides the update of the Go programming language version and fixes to a few bugs.

More substantial changes are to come in the subsequent updates.
AdGuard Home v0.107.27

[ Voor 48% gewijzigd door TheCeet op 05-04-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-05 14:25
Sinds deze update, werkt het spel Roblox niet meer in huis voor onze zoon.

ik draai Adguard, met daarin een specifieke user setting voor onze zoon zijn pc.
Hebben een aantal dingen geblokkeerd staan, maar Roblox staat open om te gebruiken.

Toch, na deze update vanochtend werkt het niet meer. Wel op het moment als we de beveiliging er vanaf halen. Dan werkt het wel direct weer.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Dat klinkt meer alsof er een 'fout' in een van de blocklists zit. AdGuard blokkeert zelf niets he, het faciliteert de mogelijkheid alleen. Blokkeren doen de blocklists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
lolgast schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:08:
Dat klinkt meer alsof er een 'fout' in een van de blocklists zit. AdGuard blokkeert zelf niets he, het faciliteert de mogelijkheid alleen. Blokkeren doen de blocklists.
Maar wat heeft de update er dan mee te maken? Want gisteren kon die nog gewoon spelen.
Vanochtend heb ik geupdate en nu werkt het niet meer. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
marcel19 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:10:
[...]

Maar wat heeft de update er dan mee te maken? Want gisteren kon die nog gewoon spelen.
Vanochtend heb ik geupdate en nu werkt het niet meer. 8)7
De update heeft er niets mee te maken. De blocklists zijn waarschijnlijk gewoon ook geupdatet en daar zal iets in staan waardoor het niet werkt. Je zult even in de querylogs moeten kijken wat er waarom geblokkeerd wordt.
Of via 'Filters' -> 'Custom filtering rules' en onderaan het domein invoeren. Dan kun je zien of en zo ja door welke blocklist het domein geblokkeerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Helaas, na de update is heel de verbinding om zeep geholpen.
Moest het volledig verwijderd, en opnieuw instaleren. (Ik draai het in PfSense)
Heb ook een versie ervoor geïnstalleerd, want met de laatste versie werkt na een paar minuten niks meer.

Maar zelfs na herinstallatie is het niet werken :(
Vanavond maar eens even naar kijken. Doet die maar even een ander spelletje :P

[ Voor 16% gewijzigd door marcel19 op 06-04-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
marcel19 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:53:
Heb ook een versie ervoor geïnstalleerd, want met de laatste versie werkt na een paar minuten niks meer.

Je post is me niet helemaal duidelijk. Werkt het met de oude versie wel of niet? Als de blocklist hetzelfde is verwacht je geen verschil zoals al eerder gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
marcel19 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:53:

Je herinstalleerd AdGuard Home zo te zien, maar het probleem ligt hoogstwaarschijnlijke niet aan de release zelf. Als je nu weer dezelfde blocklists selecteert had je niet opnieuw te hoeven installeren.

Welke lijsten heb je aan, wat zie je in filtering log onder “blocks” als hij zijn game start? Her installatie haalt namelijk gewoon laatste versie van de blocklist op - en als daar je probleem zit maakt je release niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
zunrob schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:36:
[...]

Je post is me niet helemaal duidelijk. Werkt het met de oude versie wel of niet? Als de blocklist hetzelfde is verwacht je geen verschil zoals al eerder gezegd.
Yes, met de oude versie werkt het internet wel weer. Upgrade ik naar de nieuwe, stopt het na een paar minuten met werken.
Mirabis schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:44:
[...]

Je herinstalleerd AdGuard Home zo te zien, maar het probleem ligt hoogstwaarschijnlijke niet aan de release zelf. Als je nu weer dezelfde blocklists selecteert had je niet opnieuw te hoeven installeren.

Welke lijsten heb je aan, wat zie je in filtering log onder “blocks” als hij zijn game start? Her installatie haalt namelijk gewoon laatste versie van de blocklist op - en als daar je probleem zit maakt je release niet uit.
Ik volg deze Tutorial: https://broadbandforum.co...d-home-on-pfsense.205884/

Ik kan helaas nu even niet via VPN naar thuis verbinden vanwege een locatie waar dit geblokkeerd wordt |:(
Dus kan ook niet in de filtering kijken op dit moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcel19
Ben er achter. waren nog 2 dingen die geblokkeerd werden:

ecsv2.roblox.com
ephemeralcounters.api.roblox.com

Deze niet handmatig gezet op toestaan, en nu werkt alles weer :)

Ook na de update werkt alles weer, moest blijkbaar PfSense herstarten op de een of andere manier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-05 23:10
Ik ben vandaag ook begonnen met het gebruiken van AddGuard Home. Als add-on op mijn HomeAssistant wat weer draaid op een NUC (Proxomox).

Het werkt perfect, en rap. Echter kwam ik er achter dat mijn TP-Link Deco (M5) Mesh router geen DNS settings voor het WiFi Guest netwerk ondersteund.

Om gebruik te kunnen maken van AddGuard Home voor heel mijn netwerk thuis heb ik dus helaas mijn Guest netwerk moeten opgeven. Apparaten die daar mee verbonden, werk laptop en telefoon, ring camera's, etc. Heb ik nu dus weer in mijn normale netwerk moeten hangen.

Hebben jullie ideeën of adviezen hierover?

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:23
BarryS schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:40:
Ik ben vandaag ook begonnen met het gebruiken van AddGuard Home. Als add-on op mijn HomeAssistant wat weer draaid op een NUC (Proxomox).

Het werkt perfect, en rap. Echter kwam ik er achter dat mijn TP-Link Deco (M5) Mesh router geen DNS settings voor het WiFi Guest netwerk ondersteund.

Om gebruik te kunnen maken van AddGuard Home voor heel mijn netwerk thuis heb ik dus helaas mijn Guest netwerk moeten opgeven. Apparaten die daar mee verbonden, werk laptop en telefoon, ring camera's, etc. Heb ik nu dus weer in mijn normale netwerk moeten hangen.

Wil je die guest apparaten via Adguard laten lopen? Dan kan je toch in de meeste apparaten het DNS handmatig invoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
Ja dat had mooi geweest, maar mijn werk laptop is helemaal dicht gezet bijvoorbeeld, en bij de Ring Camera's en Alarm systeem zijn die settings ook niet aan te passen helaas.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Er is maar 1 oplossing, die Deco dingen de deur uit doen. Of accepteren dat je het voor de clients in het Guest netwerk niet kunt managen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:51
Hupla, 1 week later en alweer nieuwe release. V0.107.28
Deze is wel uitgebreider:

Changelog

[ Voor 2% gewijzigd door TheCeet op 13-04-2023 14:56 . Reden: Versienummer bijvermeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
BarryS schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:40:

Voeg VLANs toe aan je netwerk en draai een extra AdGuard vm in het gasten VLAN. Je draait al Proxmox, dus dat moet mogelijk zijn (mits je een switch hebt die managed is en ook VLANs ondersteunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:25
Sinds een tweetal maanden overgestapt van Pi-Hole op een RPi, naar AGH in een docker configuratie. Werkt als een tierelier en werk er ook liever mee dan met de PH.

Mijn grootste punt van ergernis ligt niet aan de AGH, maar aan de manier waarop docker lijkt te werken. Bij een update is mijn workflow:

Update binnenhalen:
docker pull adguard/adguardhome

Container-id ophalen:
sudo docker ps

Container stoppen:
docker stop [id]

Container verwijderen:
docker rm [id]

Nieuwe container aanmaken, die vervolgens de meest recente versie draait:
docker run --name adguardhome    --restart unless-stopped    -v /my/own/workdir:/opt/adguardhome/work    -v /my/own/confdir:/opt/adguardhome/conf    -p 53:53/tcp -p 53:53/udp -p 80:80/tcp -p 443:443/tcp -p 443:443/udp -p 3000:3000/tcp    -p 853:853/tcp    -p 784:784/udp -p 853:853/udp -p 8853:8853/udp    -p 5443:5443/tcp -p 5443:5443/udp    -d adguard/adguardhome

Van linux heb ik geen kaas gegeten, maar ik vraag me af of dit eenvoudiger kan. De werkwijze nu is nogal omslachtig i.v.m. updates binnen halen voor linux zelf. Iemand een idee of blijf ik hiermee zitten? Niet dat her heel veel werk is, maar ik vind het nogal omslachtig, zeker als er meerdere updates per maand komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Flying schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:09:
Sinds een tweetal maanden overgestapt van Pi-Hole op een RPi, naar AGH in een docker configuratie. Werkt als een tierelier en werk er ook liever mee dan met de PH.

Mijn grootste punt van ergernis ligt niet aan de AGH, maar aan de manier waarop docker lijkt te werken. Bij een update is mijn workflow:

Update binnenhalen:
docker pull adguard/adguardhome

Container-id ophalen:
sudo docker ps

Container stoppen:
docker stop [id]

Container verwijderen:
docker rm [id]

Nieuwe container aanmaken, die vervolgens de meest recente versie draait:
docker run --name adguardhome    --restart unless-stopped    -v /my/own/workdir:/opt/adguardhome/work    -v /my/own/confdir:/opt/adguardhome/conf    -p 53:53/tcp -p 53:53/udp -p 80:80/tcp -p 443:443/tcp -p 443:443/udp -p 3000:3000/tcp    -p 853:853/tcp    -p 784:784/udp -p 853:853/udp -p 8853:8853/udp    -p 5443:5443/tcp -p 5443:5443/udp    -d adguard/adguardhome

Van linux heb ik geen kaas gegeten, maar ik vraag me af of dit eenvoudiger kan. De werkwijze nu is nogal omslachtig i.v.m. updates binnen halen voor linux zelf. Iemand een idee of blijf ik hiermee zitten? Niet dat her heel veel werk is, maar ik vind het nogal omslachtig, zeker als er meerdere updates per maand komen.
docker-compose.yml bestandje aanmaken en launchen met docker-compose up -d en bij het updaten weer hetzelfde commando (up -d).

Je kan ook met Orchestrators (Rancher, Kubernetes, Portainer, etc.) gaan werken maar dat lijkt me onnodig complex voor jouw doeleinden.

fyi: https://docs.docker.com/compose/ en handleiding: https://cyberhost.uk/adguard-setup/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
@Flying Er zijn 2 ‘snelle’ oplossingen voor je probleem:
1. Maak een bash script met daarin je handelingen en roep die aan zodat alles geautomatiseerd gebeurd
2. Ga Docker compose gebruiken. Nieuwe images downloaden via docker-compose pull en starten met docker-compose up -d

offtopic:
Je kunt containers ook op naam stoppen/verwijderen. docker rm -f adguardhome gooit in jouw geval de container weg, ook als hij nog draait

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
@Flying Installeer Portainer, dan heb je een GUI om je containers aan te maken/beheren.

En pak bijv. ook Watchtower mee, die regelt het updaten en opschonen allemaal automatisch voor je. Standaard staat hij wel erg enthousiast afgesteld (elke paar minuten checken op nieuwe containers meen ik). Ik heb hem ingesteld voor 1x p/w: elke zondag om 23:00. Krijg netjes een mail met containers die bijgewerkt zijn.

Die twee containers hebben Docker voor mij echt stukken beter behapbaar gemaakt, met daardoor een stabieler homelab!

Maar dit is eigenlijk meer iets voor [Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic ;)

@BarryS Waarom Adguard op je gastennetwerk? Levert alleen maar gezeur op als iets niet werkt. Ik forceer de DNS op het gastennetwerk naar 1.1.1.2 zodat malware geblokkeerd wordt. Verder knijp ik de snelheid nog wat af (eigen verkeer eerst!1! :P ) maar voor de rest blokkeer ik verder niks, keep it simple.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 12-04-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
ThinkPad schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:04:
@Flying Installeer Portainer, dan heb je een GUI om je containers aan te maken/beheren.

En pak bijv. ook Watchtower mee, die regelt het updaten en opschonen allemaal automatisch voor je. Standaard staat hij wel erg enthousiast afgesteld (elke paar minuten checken op nieuwe containers meen ik). Ik heb hem ingesteld voor 1x p/w: elke zondag om 23:00. Krijg netjes een mail met containers die bijgewerkt zijn.

Die twee containers hebben Docker voor mij echt stukken beter behapbaar gemaakt, met daardoor een stabieler homelab!

Maar dit is eigenlijk meer iets voor [Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic ;)

@BarryS Waarom Adguard op je gastennetwerk? Levert alleen maar gezeur op als iets niet werkt. Ik forceer de DNS op het gastennetwerk naar 1.1.1.2 zodat malware geblokkeerd wordt. Verder knijp ik de snelheid nog wat af (eigen verkeer eerst!1! :P ) maar voor de rest blokkeer ik verder niks, keep it simple.
In principe hoef ik AdGuard ook niet op het gasten netwerk. Maar de TP-Link Deco M5 mesh routers die ik in huis heb ondersteunen helaas geen aparte DHCP en DNS settings voor het gasten netwerk. Hij zet wel automatisch de gasten geïsoleerd in een apart VLAN, maar met dezelfde DNS settings als het normale netwerk. Deze kan echter dan het AdGuard Home machine niet vinden uiteraard omdat die zich bevind in het andere netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:28

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

BarryS schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:14:
[...]

In principe hoef ik AdGuard ook niet op het gasten netwerk. Maar de TP-Link Deco M5 mesh routers die ik in huis heb ondersteunen helaas geen aparte DHCP en DNS settings voor het gasten netwerk. Hij zet wel automatisch de gasten geïsoleerd in een apart VLAN, maar met dezelfde DNS settings als het normale netwerk. Deze kan echter dan het AdGuard Home machine niet vinden uiteraard omdat die zich bevind in het andere netwerk.
Ook niet als je eerste DNS naar je Adguard Home zet en een volgende naar een normale DNS server?

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
Stormtrooper schreef op donderdag 13 april 2023 @ 00:25:
[...]

Ook niet als je eerste DNS naar je Adguard Home zet en een volgende naar een normale DNS server?
Ja dat wel. En dan krijg ik ook weer werkende devices in het Guest Netwerk, maar ik merkte dan ook weer adds op pagina's op mijn eigen PC die in het main netwerk hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Stormtrooper schreef op donderdag 13 april 2023 @ 00:25:
[...]

Het is meer "round-robin" dan 1e en 2e keus. Zijn eigen netwerk zal dan ook de normale DNS gebruiken waardoor hij ook weer ads zal krijgen.

Kan je geen firewall regel maken die het DNS verkeer vanuit Gast toestaat naar je adguard home instance? OF, als alternatief Adguard Home draaien onder gast en je reguliere netwerk late verbinden naar de gast instance. In AH kan je uiteindelijk nog zelfs de regels voor Gast en Intern afzonderlijk instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:30

Prosperot

Today is a gift...

Ik krijg bij 0.107.28 in Docker deze foutmelding : exec --no-check-update failed: No such file or directory

En dan stopt de docker 'onverwacht'. Dit had ik bij eerdere versies niet. iemand een idee?

[ Voor 11% gewijzigd door Prosperot op 14-04-2023 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Dat zal vast te maken hebben met de nieuwe Docker healthcheck die sinds deze versie in de container zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

De opstart opdracht is aangepast. Start nu met /sbin/tini. En tini zit zo te zien niet in Synology Docker

[ Voor 89% gewijzigd door Prosperot op 14-04-2023 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FLA NL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 22:53
Prosperot schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:23:
Ik krijg bij 0.107.28 in Docker deze foutmelding : exec --no-check-update failed: No such file or directory

En dan stopt de docker 'onverwacht'. Dit had ik bij eerdere versies niet. iemand een idee?
ik heb '/opt/adguardhome/AdGuardHome' toe moeten voegen als CMD parameter:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sudo docker run -d \
  --name adguardhome \
  --network=host \
  -h adguardhome \
  -e TZ="Europe/Amsterdam" \
  -v <local folder>:/opt/adguardhome/work \
  -v <local folder>:/opt/adguardhome/conf \
  --restart always \
  adguard/adguardhome:latest '/opt/adguardhome/AdGuardHome' '--no-check-update' '-c' '/opt/adguardhome/conf/AdGuardHome.yaml' '-h' '0.0.0.0' '-w' '/opt/adguardhome/work'

Hierna werkt het weer. Bovenstaande code is geknipt en alleen een voorbeeld.

Als je de hele CMD weglaat werkt het ook dan doet die hetzelfde dan in het bovenstaande voorbeeld alleen dan heb je misschien niet het gewenste resultaat. -h' '0.0.0.0' geeft aan dat de UI op alle interfaces luistert, ik heb het ingericht met macvlan en de UI draait op een andere interface. Daarvoor heb ik 0.0.0.0 aangepast naar een ander ip adres. Zonder dat hoef je die parameters niet eens te gebruiken met een docker run.

Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste mensen even de container moeten verwijderen en opnieuw installeren. Zonder CMD gebruikt die een default CMD en die zal van de oude niet goed meer zijn. Als je de container verwijderd en weer met docker run toevoegd krijg je het missende gedeelte '/opt/adguardhome/AdGuardHome' er weer bij.

[ Voor 22% gewijzigd door FLA NL op 14-04-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

idd, de hele container verwijderen en opnieuw installeren heeft bij mij het probleem opgelost, tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
FLA NL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:57:
[...]

ik heb '/opt/adguardhome/AdGuardHome' toe moeten voegen als CMD parameter:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sudo docker run -d \
  --name adguardhome \
  --network=host \
  -h adguardhome \
  -e TZ="Europe/Amsterdam" \
  -v <local folder>:/opt/adguardhome/work \
  -v <local folder>:/opt/adguardhome/conf \
  --restart always \
  adguard/adguardhome:latest '/opt/adguardhome/AdGuardHome' '--no-check-update' '-c' '/opt/adguardhome/conf/AdGuardHome.yaml' '-h' '0.0.0.0' '-w' '/opt/adguardhome/work'

Hierna werkt het weer. Bovenstaande code is geknipt en alleen een voorbeeld.

Als je de hele CMD weglaat werkt het ook dan doet die hetzelfde dan in het bovenstaande voorbeeld alleen dan heb je misschien niet het gewenste resultaat. -h' '0.0.0.0' geeft aan dat de UI op alle interfaces luistert, ik heb het ingericht met macvlan en de UI draait op een andere interface. Daarvoor heb ik 0.0.0.0 aangepast naar een ander ip adres. Zonder dat hoef je die parameters niet eens te gebruiken met een docker run.

Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste mensen even de container moeten verwijderen en opnieuw installeren. Zonder CMD gebruikt die een default CMD en die zal van de oude niet goed meer zijn. Als je de container verwijderd en weer met docker run toevoegd krijg je het missende gedeelte '/opt/adguardhome/AdGuardHome' er weer bij.
Is het niet zo dat AGH nu op alle interfaces luistert? Zag ik in release notes geloof ik

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLA NL
sjongenelen schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:59:
[...]

Is het niet zo dat AGH nu op alle interfaces luistert? Zag ik in release notes geloof ik

[ Voor 15% gewijzigd door FLA NL op 14-04-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLA NL
Ik heb het nog is getest maar ik kan niet bij de UI via het macvlan IP adres. Port 53 voor DNS werkt wel gewoon. Als ik 0.0.0.0 gebruik luistert die op alle interfaces voor de UI en kom ik er met het macvlan adres ook bij.

[ Voor 32% gewijzigd door FLA NL op 14-04-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Prosperot schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:50:
De opstart opdracht is aangepast. Start nu met /sbin/tini. En tini zit zo te zien niet in Synology Docker
Dus deze versie niet installeren als je een docker draait op Synology?

Sorry, lees nu pas de latere berichten. Als je een container verwijdert en opnieuw toevoegt, moet je dan niet alle instellingen terug zetten?

[ Voor 19% gewijzigd door zunrob op 14-04-2023 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FLA NL
zunrob schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:48:
[...]

Dus deze versie niet installeren als je een docker draait op Synology?
Jawel, ik gebruik ook een Synology NAS, maar bij het upgraden eerst de container even verwijderen en dan weer installeren. Dus niet met de "reset" methode nadat je de laatste image heb gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLA NL
zunrob schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:48:
Sorry, lees nu pas de latere berichten. Als je een container verwijdert en opnieuw toevoegt, moet je dan niet alle instellingen terug zetten?
Als je dat via de UI van Synology doet wel, misschien dat je nog een backup kan maken en die file aanpassen en weer terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
FLA NL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:54:
[...]

Als je dat via de UI van Synology doet wel, misschien dat je nog een backup kan maken en die file aanpassen en weer terugzetten.
Dan moet ik me eens even gaan verdiepen hoe ik een backup maak. Tot nu toe deed ik idd het reset trucje. Jammer dat er geen andere manier is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FLA NL
zunrob schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:45:
[...]

Dan moet ik me eens even gaan verdiepen hoe ik een backup maak. Tot nu toe deed ik idd het reset trucje. Jammer dat er geen andere manier is.
Met backup bedoelde ik eigenlijk een export van je container, dan krijg je een json (txt) file met alle settings. Deze kan je weer gebruiken om weer een nieuwe container te maken. Maar goed als je even de settings noteert en hem opnieuw maakt ben je er ook in 5 minuten volgens mij en hoef je alleen de poorten, volumes en de tijdzone goed te zetten.

Als je makkelijk je container wil kunnen weggooien en opnieuw creëren is een docker run commando via ssh makkelijker. Zo'n commando kan je ergens voor jezelf bewaren en de volgende keer weer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
FLA NL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:33:
[...]

Met backup bedoelde ik eigenlijk een export van je container, dan krijg je een json (txt) file met alle settings. Deze kan je weer gebruiken om weer een nieuwe container te maken. Maar goed als je even de settings noteert en hem opnieuw maakt ben je er ook in 5 minuten volgens mij en hoef je alleen de poorten, volumes en de tijdzone goed te zetten.

Als je makkelijk je container makkelijk wil kunnen weggooien en opnieuw creëren is een docker run commando via ssh makkelijker. Zo'n commando kan je ergens voor jezelf bewaren en de volgende keer weer gebruiken.
Ja, dat via SSH had ik al eens gelezen, maar heb me er nog niet in verdiept en dus geen idee hoe dat moet op de Synology. Zal als ik tijd heb hem idd eens opnieuw aanmaken.
Voor de goede orde, ik verwijder de container in docker en verwijder dan ook zelf de huidige volumes? En daarna nieuwe (lege) volumes aanmaken en nieuwe installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FLA NL
zunrob schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:41:
[...]

Ja, dat via SSH had ik al eens gelezen, maar heb me er nog niet in verdiept en dus geen idee hoe dat moet op de Synology. Zal als ik tijd heb hem idd eens opnieuw aanmaken.
Voor de goede orde, ik verwijder de container in docker en verwijder dan ook zelf de huidige volumes? En daarna nieuwe (lege) volumes aanmaken en nieuwe installatie?
Nee, de volumes laten staan en alleen de container verwijderen en met dezelfde settings opnieuw creëren. Als je de volumes ook verwijderd ben je ook je adguardhome instellingen kwijt. De nieuwe container maakt dan gebruik van de volumes die er al zijn en dan heb je al je adguardhome settings nog. Met het verwijderen van de container ben je alleen je container settings kwijt zoals de verwijzing naar je volumes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
FLA NL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:13:
[...]

Nee, de volumes laten staan en alleen de container verwijderen en met dezelfde settings opnieuw creëren. Als je de volumes ook verwijderd ben je ook je adguardhome instellingen kwijt. De nieuwe container maakt dan gebruik van de volumes die er al zijn en dan heb je al je adguardhome settings nog. Met het verwijderen van de container ben je alleen je container settings kwijt zoals de verwijzing naar je volumes.
O briljant, goed dat ik het vraag dan! Ik dacht dat ik alle instellingen, zowel van de container als van AdGuard Home zelf kwijt zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
zunrob schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:35:
[...]

O briljant, goed dat ik het vraag dan! Ik dacht dat ik alle instellingen, zowel van de container als van AdGuard Home zelf kwijt zou zijn.
Je kunt eens kijken hoe Marius de installatie doet. Hij maakt een scheduled task aan zodat je SSH niet hoeft te gebruiken. Maar je kunt de commando's die hij gebruikt ook zelf in SSH draaien.
Wel even sudo -i gebruiken.
https://mariushosting.com...ard-on-your-synology-nas/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Dat was makkelijk, heel erg bedankt voor de hulp! Ik heb inderdaad de container gestopt, verwijderd, en toen via de Docker wizard opnieuw aangemaakt. Daar heb ik dezelfde instellingen gekozen (dus TZ ingesteld, en automatisch starten) en vervolgens de volumes toegewezen. Dat was alles! :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glassertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
hebben anderen hier ook last van, het probleem met Klutchell Unbound?
Dit issue: https://github.com/klutchell/unbound-docker/issues/104

Dus wanneer ik de Unbound container opnieuw aanmaak, kan deze 24 uur geen DNS resolven, ondanks dat de test knop in Adguard Home zegt dat alles OK is.
Deze test faalt dus:
code:
1
docker exec unbound dig google.com @127.0.0.1 +dnssec
Ook als je +dnssec weglaat.

Simpelweg in Adguard Home het adres van mijn lokale Unbound vervangen voor een publieke DNS server, lost het direct op. En 24 uur later werkt Unbound ook weer.. Erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Dat lijkt me dan Unbound gerelateerd? Ik probeer Unbound zo min mogelijk opnieuw te maken aangezien de cache dan leeg is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-04 16:29
Hallo iedereen,

Ik heb een AdGuard Home draaien in docker op mijn synology NAS,

Ik luk er echter maar niet in om hem te configureren zodat tweakers op de whitelist staat en ik de premium artikelen kan lezen.
(dit lukt mij wel voor andere site's, enkel tweakers blijft maar zeggen dat ik een ad-blocker gebruik)

Zelfs als ik mijn AdGuard Home bescherming volledig uitschakel blijft Tweakers zeggen dat ik een ad-blocker heb !!!! (hij staat dan echt uit, want alle rommel van anders sites komen dan binnen)

enkel als ik op mijn computer zelf geforceerd de DNS op 8.8.8.8 zet zegt tweakers niet meer dat mijn ad-blocker aan staat (dus probleem ligt ook niet bij cookies of zo op de PC)

Heeft hier nog iemand dit probleem gehad ? of weet iemand exact hoe ik dit in orde krijg voor tweakers ? (misschien vergeet ik iets, maar gebruik de info van het topic voor de adguard browser plugin en zelfs als dus AdGuard Home af staat werkt het nog niet ???)

Alle hulp is welkom,

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Is je upstream van Adguard Home een filterende ?

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
lolgast schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:04:
Dat lijkt me dan Unbound gerelateerd? Ik probeer Unbound zo min mogelijk opnieuw te maken aangezien de cache dan leeg is
Ja, ik verwijs ook naar het issue dat ik bij Unbound heb aangemaakt jaar of wat geleden.
Ben benieuwd of anderen hier last van hebben. Want het issue is al lang open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:05
Opvallend genoeg lijken mijn specifieke "filters" niet meer te werken.
Deze staan als volgt ingesteld en voorheen blokte deze bijvoorbeeld wel de XXX websites.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HANSwpaoZUL_k4iBMx5SJNk-vJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GwEAE76cmBQ7V53jKtwJIXUg.png?f=fotoalbum_large
Op dit moment gebeurt dat niet meer op verschillende devices.

Ook heb ik bijvoorbeeld handmatig "nu.nl" aan de blocklist toegevoegd via " Custom filtering rules" om te kijken of dat werkt. Maar ook deze (en elke andere willekeurige website die ik daar toevoeg) is gewoon benaderbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAPYsa3Kz-eIH2ZdV8mkdriA880=/800x/filters:strip_exif()/f/image/chdAwdy7oO8XaJVaQNTfsHRS.png?f=fotoalbum_large

Opvallend genoeg zie ik dat ik op het dashboard wel dat ik verbinding heb aangezien het aantal"DNS Queries" en "Blocked by Filters" blijft toenemen.
Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 11:17
Weet iemand wat ik moet whitelisten zodat de thuisbezorgd foodtracker werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:53

Videopac

Rommelt wat aan.

Mad_Cow schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:44:
Weet iemand wat ik moet whitelisten zodat de thuisbezorgd foodtracker werkt?
Kijk in de logging waar het blokkeert.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Sinds de OPNsense 23.1.6 update werkt mijn stb niet meer. Ik lees dat er "problemen" zijn met AdGuardHome: dat het niet werkt als er geen DNS server gedefinieerd is. Die heb ik wel bij mijn internet vlan ingevuld maar niet bij mijn tv-vlan. Maar zelfs als ik het nu invul krijg ik nog steeds foutmeldingen (meestal 562, ook wel eens 563 of 307 gehad).

Zijn er meer mensen met dit probleem?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Met wat aanrommelen werkt het bij mij weer. Daardoor geen idee wat nu precies het probleem opgelost heeft. In het algemeen wordt geadviseerd om expliciet een DNS server in te vullen, mocht je dit probleem hebben en dat nog niet gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
UninPro schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:57:
Deze staan als volgt ingesteld en voorheen blokte deze bijvoorbeeld wel de XXX websites.
[Afbeelding]

Ook heb ik bijvoorbeeld handmatig "nu.nl" aan de blocklist toegevoegd via " Custom filtering rules" om te kijken of dat werkt. Maar ook deze (en elke andere willekeurige website die ik daar toevoeg) is gewoon benaderbaar.
[Afbeelding]

Opvallend genoeg zie ik dat ik op het dashboard wel dat ik verbinding heb aangezien het aantal"DNS Queries" en "Blocked by Filters" blijft toenemen.
Iemand tips?
- DNS over HTTPS uitzetten op al je devices (als dat mogelijk is)
- DNS over QUIC is actief
Als je pech hebt en die protocollen niet kan uitschakelen/omleiden (in je router) dan werkt een AdBlocker niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
UninPro schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:57:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand tips?
Her enige wat ike kan bedenken is dat je ook een IPv6 verbinding hebt en je AdGuard Home niet geconfigureerd hebt ervoor. Dan zie je hetzelfde gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:05
@EverLast2002
DNS over HTTPS uitzetten op devices doe je op het device zelf zoals een telefoon of laptop?
Is DNS over QUIC uit te zetten? Ik heb een router V10 van KPN.

@Glassertje
Het opvallende is dat het altijd heeft gewerkt. Kan KPN IpV6 de verbindingen hebben aangezet?
In elk geval heb ik nu de IPv6 op mijn KPN router uitgezet.

Nu komt het opvallende toen ik zojuist dus opnieuw ging testen na het inactief zetten van IPv6 op de router.
Op mijn laptop kwam ik nog op een aantal (XXX) websites. Maar prompt lukt het enkele minuten met mijn iPhone niet! Oftewel, het leek even weer te werken zoals het hoort. Echter lukt het nu ook weer met de iPhone om op websites te komen die ik niet wens te kunnen bezoeken doormiddel van die family filter.
Klinkt totaal niet logisch maar misschien dat iemand begrijpt hoe het kan dat het in eens niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
UninPro schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:06:
@Glassertje
Het opvallende is dat het altijd heeft gewerkt. Kan KPN IpV6 de verbindingen hebben aangezet?
Wist niet dat je KPN had, maar die heeft al een hele tijd IPv6 geactiveerd.

[ Voor 44% gewijzigd door Glassertje op 23-04-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Dns over quick kun je helaas niet uitzetten, op je router, zonder allerlei problemen

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
UninPro schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:06:
@EverLast2002
DNS over HTTPS uitzetten op devices doe je op het device zelf zoals een telefoon of laptop?
Is DNS over QUIC uit te zetten? Ik heb een router V10 van KPN.

@Glassertje

Nu komt het opvallende toen ik zojuist dus opnieuw ging testen na het inactief zetten van IPv6 op de router.
Op mijn laptop kwam ik nog op een aantal (XXX) websites. Maar prompt lukt het enkele minuten met mijn iPhone niet! Oftewel, het leek even weer te werken zoals het hoort. Echter lukt het nu ook weer met de iPhone om op websites te komen die ik niet wens te kunnen bezoeken doormiddel van die family filter.
Klinkt totaal niet logisch maar misschien dat iemand begrijpt hoe het kan dat het in eens niet meer werkt.
DNS over HTTPS (DoH) zet je aan of uit in je webbrowser. Firefox heeft deze optie.
QUIC uitschakelen doe je in je firewall met regels, ik denk niet dat een V10 KPN box dit kan.
En ik vergat nog te vermelden dat sommige Google apparaten hardcoded DNS hebben (8.8.8.8, 8.8.4.4).
Maar daar heb jij geen last van aangezien het in het verleden wel goed werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
sjongenelen schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:41:
Dns over quick kun je helaas niet uitzetten, op je router, zonder allerlei problemen
Weet je eventueel ook welke problemen dit oplevert?
(ik heb een tijdje QUIC protocol geblokkeerd gehad in mijn OPNsense firewall).
Ik heb eerlijk gezegd geen problemen ervaren.
Pagina: 1 ... 20 ... 31 Laatste