Toon posts:

[Adguard Home] Ervaringen & discussie

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:22
Na wat aanpassingen was de gemiddelde responstijd gedaald naar zo een 6 ms, waarschijnlijk ook omdat veel geleverd werd uit de cache. Nu heb ik verder niks aangepast, maar de responstijd is flink omhoog gegaan naar 70 ms. Kijk ik in de log zie ik dat sommige queries ook 2 seconden responstijd hebben terwijl er uit de cache geleverd wordt. Enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Draait in een Synology docker.

• bifi_G60
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18
zunrob schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:29:
Na wat aanpassingen was de gemiddelde responstijd gedaald naar zo een 6 ms, waarschijnlijk ook omdat veel geleverd werd uit de cache. Nu heb ik verder niks aangepast, maar de responstijd is flink omhoog gegaan naar 70 ms. Kijk ik in de log zie ik dat sommige queries ook 2 seconden responstijd hebben terwijl er uit de cache geleverd wordt. Enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Draait in een Synology docker.
was er niet iets met onder general settings "use adguard browsing security web service" dat dat roet in het eten gooi(de) als je dat aan had staan?

• zunrob
bifi_G60 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:30:
[...]

was er niet iets met onder general settings "use adguard browsing security web service" dat dat roet in het eten gooi(de) als je dat aan had staan?
Die optie heb ik niet aangehad, en staat nu ook niet aan. Vreemde is dus dat bijna alles wat uit de cache geleverd wordt nu best traag is. Dit zat eerst onder de ms.

Edit: ik zie dat de NAS data aan het scrubben is. Ondanks dat er maar 31 procent CPU en 62 procent RAM wordt gebruikt (wat het zonder scrubben ook min of meer is) denk ik dat dat de reden voor de vertraging is.

Edit 2: scrubben gepauzeerd, maar toch duren sommige queries nog 160 ms om vanuit de cache aan te leveren, terwijl andere wel onder de ms zitten (die ook uit de cache komen). Ik zou zeggen dat alles uit de cache min of meer even snel is?

[Voor 34% gewijzigd door zunrob op 07-02-2023 09:48]

• zunrob
Hebben jullie optimistic caching aan of uit staan? Als ik de optie uitzet lijkt AdGuard überhaupt niks uit de cache te halen. Kijk ik in de log dan zie ik namelijk bij geen enkele query staan dat ie uit de cache is gehaald, terwijl dat wel te zien is als die optie aan staat.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:05
zunrob schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:39:
Hebben jullie optimistic caching aan of uit staan? Als ik de optie uitzet lijkt AdGuard überhaupt niks uit de cache te halen. Kijk ik in de log dan zie ik namelijk bij geen enkele query staan dat ie uit de cache is gehaald, terwijl dat wel te zien is als die optie aan staat.
- ik heb dat uitstaan
- dus dat klopt, uit = niks uit cache halen
- aan = wel uit cache halen
Je redenering klopt. Je denkt volgens mij dat het precies omgekeerd is.

• zunrob
EverLast2002 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:17:
[...]

- ik heb dat uitstaan
- dus dat klopt, uit = niks uit cache halen
- aan = wel uit cache halen
Je redenering klopt. Je denkt volgens mij dat het precies omgekeerd is.
Ik zou verwachten dat ie sowieso altijd de cache gebruikt. En dat optimistisch cachen een soort van extra is waarbij hij ook verouderde adressen aanbiedt...

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:59
zunrob schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:22:
[...]
Ik zou verwachten dat ie sowieso altijd de cache gebruikt. En dat optimistisch cachen een soort van extra is waarbij hij ook verouderde adressen aanbiedt...
Dat is inderdaad zoals het werkt. Uit is wel cache gebruiken, maar niet meer als de TTL verlopen is. Aan is dat als de TTL is verlopen, adguard alsnog de cache gaat gebruiken (en op de achtergrond al wel vast de cache verversen), met het risico dat je naar de verkeerde plek gestuurd wordt mocht het adres gewijzigd zijn.
Ik heb die optie uit staan, maar zie wel dat de cache soms aangesproken wordt.

[Voor 7% gewijzigd door Hathi op 07-02-2023 13:44]

• zunrob
Hathi schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:43:
[...]

Dat is inderdaad zoals het werkt. Uit is wel cache gebruiken, maar niet meer als de TTL verlopen is. Aan is dat als de TTL is verlopen, adguard alsnog de cache gaat gebruiken (en op de achtergrond al wel vast de cache verversen), met het risico dat je naar de verkeerde plek gestuurd wordt mocht het adres gewijzigd zijn.
Ik heb die optie uit staan, maar zie wel dat de cache soms aangesproken wordt.
Idd, zo interpreteer ik de functie ook. Bijzondere is als ie uitstaat lijkt de cache maar heel sporadisch gebruikt te worden. Staat ie aan lijkt ie veel vaker gebruikt te worden (en gaat de reactietijd ook flink omlaag).

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:45
Hmm, dat lijkt haast een bugje. Misschien aanmelden via Github? Ik kan me niet voorstellen (op basis van de uitleg) dat die functie zo bedoelt is. Net getest en met het vinkje aan loopt er inderdaad véél meer via de cache, terwijl ik verder geen aangepaste TTL waardes forceer. Óf 99% van het internet hanteert tegenwoordig een TTL van <60sec, dan is het “logisch” dat je cache nauwelijks wordt aangeschreven

• EverLast2002
even checken of mijn theorie klopt:

wanneer je AGH samen met Unbound draait dan is het toch beter
om Unbound te laten cachen en de cache grootte in AGH op 0 te zetten (vakje leeghalen in opties).
Anders gaan je clients cache ophalen uit zowel AGH en uit Unbound (als dat technisch al kan) met eventuele incorrecte/obsolete data.
Of redeneer ik nu verkeerd?

[Voor 7% gewijzigd door EverLast2002 op 12-02-2023 18:35]

• lolgast
@EverLast2002 Dat is wel hoe ik het ook heb ingesteld 8)

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:51
Mede-tweaker @sjhgvr heeft update uitgevoerd aan zijn blocklist.
In mijn AGH de link aangepast naar:
https://big.oisd.nl/

Enig idee hoelang de oude link nog actief zal blijven?

• EverLast2002
TheCeet schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:37:

Als ik het goed begrijp dan blijft de "oude" lijst nog wel even geldig, alleen wordt ie niet geupdate.

qoute:
All properly coded software (especially when dealing with large files like blocklists) should be supporting cache headers.
So to provide a safe "transition/stop" a "304 Not Modified" is returned on all requests for syntaxes that are no longer supported.
This SHOULD tell the software there is NO NEWER version of tthe blocklist available, and keep it's current one.
(With the only downside being that it doesn't update)

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:23
EverLast2002 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:52:
[...]

Als ik het goed begrijp dan blijft de "oude" lijst nog wel even geldig, alleen wordt ie niet geupdate.
Vooralsnog lijkt de oude link te redirecten naar de nieuwe big-lijst. Maar goed, kleine moeite om abp.oisd.nl te wijzigen in big.oisd.nl

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:51

Goed dat je het hier even onder de aandacht brengt, ik had er nog niet van gehoord dat adressen aangepast moeten worden. Eigenlijk toch wel een frontpage artikel waard want er zullen vele gebruikers zijn die het ook niet weten.

XBL gamertag StayingPow3r

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:26
Op mijn Raspberry Pi met homebridge heb ik nu AdGuard Home geïnstalleerd. Dit gaat vrij makkelijk via hbconfig. AGH draait nu. Ik heb een paar vragen:
1. Hoe kan ik in de UI (of andere manier) zie welke versie ik gebruik van AGH?
2. Standaard staat als DNS Blocklist 'AdGuard DNS filter' aangevinkt. Via de startpagina van dit topic zag ik oisd voorbij komen. Ik heb nu ook 'OISD Blocklist Full' aangevinkt. Moet ik nu nog iets aanpassen gezien de reactie hierboven?
3. Zijn er nog andere instellingen die ik moet aanpassen?

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-06 11:47

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

meesje schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:59:
Op mijn Raspberry Pi met homebridge heb ik nu AdGuard Home geïnstalleerd. Dit gaat vrij makkelijk via hbconfig. AGH draait nu. Ik heb een paar vragen:
1. Hoe kan ik in de UI (of andere manier) zie welke versie ik gebruik van AGH?
2. Standaard staat als DNS Blocklist 'AdGuard DNS filter' aangevinkt. Via de startpagina van dit topic zag ik oisd voorbij komen. Ik heb nu ook 'OISD Blocklist Full' aangevinkt. Moet ik nu nog iets aanpassen gezien de reactie hierboven?
3. Zijn er nog andere instellingen die ik moet aanpassen?
1. Scroll eens helemaal naar beneden in de webinterface.
2. Zou zelf zorgen dat je de nieuwe url voor die Blocklist invult.
3. Durf ik niet te zeggen. Draai er eerst een tijdje mee zou ik zeggen.

Death and carnage shall follow me like the rains follow a hurricane. It is inevitable. Stormtroopers toys: BMW R1250 GS Adventure 2022, Samsung S22 Ultra

• TheCeet
Updaten maar!
Nieuwe versie gereleased: v0.107.24

• meesje
Stormtrooper schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:58:
[...]

1. Scroll eens helemaal naar beneden in de webinterface.
2. Zou zelf zorgen dat je de nieuwe url voor die Blocklist invult.
3. Durf ik niet te zeggen. Draai er eerst een tijdje mee zou ik zeggen.
1. Excuses. Dat ik daar overheen heb gelezen.
2. De custom list weg. Daar had ik nog niet opgekrikt. Zojuist https://big.oisd.nl/ toegevoegd.
3. Ok!

Bedankt voor je reactie.

• TheCeet

Ik merk nu dat ie het heeft teruggedraaid naar https://abp.oisd.nl/

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 16:01
wtf - hoe wordt dit gecommuniceerd?

edit:

Weet niet of ik er gisteren overheen gelezen heb, maar nu zie ik op de oisd frontpage:
- All old style links will remain compatible :)

[Voor 70% gewijzigd door Hmmbob op 16-02-2023 08:37]

Sometimes you need to plan for coincidence

• TheCeet
Ja het is al paar keer aangepast.
Want ik begin te denken of het aan mezelf ligt of niet. Maar ondertussen is het terug aangepast naar big.oisd.nl

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:01
Wat is eigenlijk het verschil tussen big/small en domain? Heb tot nu toe altijd dbl.oisd.nl gebruikt met ~800K regels, en big.oisd.nl is "maar" 289K regels.

• Hmmbob
dajappie schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:27:
Wat is eigenlijk het verschil tussen big/small en domain? Heb tot nu toe altijd dbl.oisd.nl gebruikt met ~800K regels, en big.oisd.nl is "maar" 289K regels.
https://oisd.nl/faq#abpvsdomains

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:01
Dank, gevalletje RTFM.... Had alleen de voorpagina gelezen die wel uitleg geeft over big/small maar niet over de domains. Ik denk dat ik automatisch voor de domains heb gekozen na een migratie vanaf Pihole naar AGH en dat werkte prima.

• zunrob
Over OISD, ik heb hem toegevoegd in AGH via de selectie lijst van AGH zelf. De link verwijst dan naar de GitHub van adguardteam. Is dat niet handiger? Want dan hoef je zelf de URL niet steeds aan te passen. Of wordt ie dan minder vaak bijgewerkt?
Dit is overigens ook de methode die omschreven staat op de site van oisd.

[Voor 13% gewijzigd door zunrob op 16-02-2023 13:31]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:02
zunrob schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:19:
Over OISD, ik heb hem toegevoegd in AGH via de selectie lijst van AGH zelf. De link verwijst dan naar de GitHub van adguardteam. Is dat niet handiger? Want dan hoef je zelf de URL niet steeds aan te passen. Of wordt ie dan minder vaak bijgewerkt?
Volgens mij zit er er een verschil in de lijst van OISD via AGH de lite variant en de volledige lijst die je via zijn GitHub pagina kunt downloaden.

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• meesje
zunrob schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:19:
Ik heb nu beide toegevoegd:
1. Handmatige URL (abp.oisd.nl): 289075 rules
2. Via selectielijst (OISD Blocklist Full): 289087 rules

Waarom de tweede 12 rules meer heeft, begrijp ik niet. Daarnaast erg vreemd dat oisd.nl aangeeft dat ‘full’ nu ‘big’ heet, terwijl via de selectielijst nog steeds ‘full’. Wellicht moet dat laatste via een software update van AGH?

Ik gebruik nu die uit de selectielijst, want meer (12) rules.

• Hmmbob
Die selectielijst komt van een GitHub url van AdGuard zelf (en dus niet de bron rechtstreeks) - kan me voorstellen dat die wat achterloopt (moet misschien nog gesynchroniseerd worden).

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:06
Ik heb ooit een keer mijn yaml file verwijderd, en nu elke keer als ik Adguard opnieuw installeer via Docker (clean, alle oudere images verwijderen via Portainer) dan crashte die op het moment dat er een nieuwe update automatisch wordt uitgevoerd door Watchtower. Ik heb geprobeerd om de oude yaml file weer in de directory te plaatsen, of juist zorgen dat er een nieuwe wordt aangemaakt - maar niets helpt. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

• meesje
Hmmbob schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:41:
Die selectielijst komt van een GitHub url van AdGuard zelf (en dus niet de bron rechtstreeks) - kan me voorstellen dat die wat achterloopt (moet misschien nog gesynchroniseerd worden).
Als de selectielijst wat achter loopt, zou je toch verwachten dat deze wat minder rules bevat ipv meer?

• Hmmbob
Waarom?

Kan beide kanten op veranderen (o.a. door optimalisaties)

• EverLast2002
rwr_ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:02:
Ik heb ooit een keer mijn yaml file verwijderd, en nu elke keer als ik Adguard opnieuw installeer via Docker (clean, alle oudere images verwijderen via Portainer) dan crashte die op het moment dat er een nieuwe update automatisch wordt uitgevoerd door Watchtower. Ik heb geprobeerd om de oude yaml file weer in de directory te plaatsen, of juist zorgen dat er een nieuwe wordt aangemaakt - maar niets helpt. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Stop je de AGH service vantevoren en zet je dan de yaml terug?
"live" de yaml file aanpassen werkt dus niet, zie de handleiding (ff Googelen).
Ik wist dit ook niet maar ik las het ergens in een stappenplan.

• EverLast2002
Ik ben zeer tevreden over AGH, maar het valt me op dat het percentage "Blocked by Filters"
maar rond de 1.8% ligt.
Is dit niet aan de lage kant?
Ik had hiervoor Pi-hole draaien en wat ik me kan herinneren lag het blockings percentage daarin wel hoger.
Block lijsten zijn nagenoeg hetzelfde in beide systemen.

• sjongenelen
  • Laatst online: 20:42
Das erg weinig, ik heb 30%

Het ligt wel aan het gedrag op het internet natuurlijk

you had me at EHLO

• Mr. Freeze
EverLast2002 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:50:
Ik ben zeer tevreden over AGH, maar het valt me op dat het percentage "Blocked by Filters"
maar rond de 1.8% ligt.
Is dit niet aan de lage kant?
Ik had hiervoor Pi-hole draaien en wat ik me kan herinneren lag het blockings percentage daarin wel hoger.
Block lijsten zijn nagenoeg hetzelfde in beide systemen.
Ik zit op 7,2% waar Adguard DNS filter en OISD (big) het meest voor hun rekening nemen. Welke filters gebruik je?

• MoraalRidder
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:26
sjongenelen schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:53:
Das erg weinig, ik heb 30%

Het ligt wel aan het gedrag op het internet natuurlijk
En aan welke en hoeveel filters je gebruikt.

Zit zelf altijd tussen 25-35%

[Voor 6% gewijzigd door MoraalRidder op 19-02-2023 12:47]

• Mr. Freeze
MoraalRidder schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:46:
[...]

En aan welke en hoeveel filters je gebruikt.

Zit zelf altijd tussen 25-35%
Eigenlijk is dat dan weer precies het andere uiterste als maar liefst 30% van het verkeer reclame en zooi is.

• EverLast2002
Mr. Freeze schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Ik zit op 7,2% waar Adguard DNS filter en OISD (big) het meest voor hun rekening nemen. Welke filters gebruik je?
Ik heb 20 filters actief, meerendeel uit de dropdown selectie van AGH zelf.
De OISD lijst uiteraard ook.
Ons surfgedrag hier in huis is niet overdadig, gewoon doorsnee denk ik.
Kan me niet voorstellen dat Pi-hole zoveel meer tegenhield toen ik dat draaide.

• sjongenelen
Was het niet zo dat niet alle pihole lijsten niet een op een overgenomen moeten worden naar AGH?
Heb heen andere ideeën behalve dat je op je netwerk niet andere DNS traffic blocked

you had me at EHLO

• lolgast
Dat heeft meer met efficiëntie van AGH te maken, die heeft kleinere lijsten nodig dan pihole om dezelfde domeinen te blokkeren.

Wat ik heb gemerkt is dat apparaten die ‘idioot’ vaak een phone home doen nogal invloed kunnen hebben op he statistieken. Als er een domein is dat elke minuut 5 keer geraadpleegd wordt en dat wordt toegestaan, heeft dat doorgaans een dalend effect op je block percentage.

• sjongenelen
Aha, duidelijk. Ik heb inderdaad een hoop spammende apparaten al met al :)

you had me at EHLO

• zunrob
Deze morgen kan ik een bepaalde URL nog gewoon bereiken, enkele minuten later niet meer. "SERVFAIL" was in de query log te zien. Gebruik van deze DNS servers gaf het probleem:
https://dns.quad9.net/dns-query
tls://dns.quad9.net
https://security.cloudflare-dns.com/dns-query
tls://security.cloudflare-dns.com

Gebruikmakend van de 8.8.8.8 lukte het wel. Kan iemand uitleggen wat de oorzaak is? En hoe ik dit kan voorkomen?

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-06 12:50
zunrob schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:53:
Deze morgen kan ik een bepaalde URL nog gewoon bereiken, enkele minuten later niet meer. "SERVFAIL" was in de query log te zien. Gebruik van deze DNS servers gaf het probleem:
https://dns.quad9.net/dns-query
tls://dns.quad9.net
https://security.cloudflare-dns.com/dns-query
tls://security.cloudflare-dns.com

Gebruikmakend van de 8.8.8.8 lukte het wel. Kan iemand uitleggen wat de oorzaak is? En hoe ik dit kan voorkomen?
Kan je uit je logs ook nog halen welke upstream DNS server SERVFAIL teruggaf? Mocht het security.cloudflare-dns.com zijn dan kan het dat ze (tijdelijk) het desbetreffende domein hebben geflagged als security risk.

• zunrob
Mirabis schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:27:
[...]

Kan je uit je logs ook nog halen welke upstream DNS server SERVFAIL teruggaf? Mocht het security.cloudflare-dns.com zijn dan kan het dat ze (tijdelijk) het desbetreffende domein hebben geflagged als security risk.
Zowel Cloudflare als quad9.

[Voor 7% gewijzigd door zunrob op 20-02-2023 10:31]

• Mirabis
sjongenelen schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:47:
Aha, duidelijk. Ik heb inderdaad een hoop spammende apparaten al met al :)
Sinds v0.107.24 kan je domeinen uitsluiten van de statistieken. Simpelweg 'unifi' invullen zorgde ervoor dat het percentage geblockte/t.o.v. uitgevoerde queries van c.a. 10% naar 25% sprong. Was ook wel te begrijpen omdat elk Unifi apparaat bij mij om de vijf seconden 'unifi' probeert te resolven. i.v.m. DHCP optie 63 (of 64) uit mijn hoofd.

• EverLast2002
Mirabis schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:55:
[...]

Sinds v0.107.24 kan je domeinen uitsluiten van de statistieken. Simpelweg 'unifi' invullen zorgde ervoor dat het percentage geblockte/t.o.v. uitgevoerde queries van c.a. 10% naar 25% sprong. Was ook wel te begrijpen omdat elk Unifi apparaat bij mij om de vijf seconden 'unifi' probeert te resolven. i.v.m. DHCP optie 63 (of 64) uit mijn hoofd.
.....waar vul ik een domein in m.b.t. statistieken?

• lolgast
Momenteel volgens mij alleen nog handmatig in de configfile. De UI ervoor moet nog gebouwd worden

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:12
v0.107.25

Fixes

- Panic when using unencrypted DNS-over-HTTPS (#5518).

AdGuard Home

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:52
Mirabis schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:55:
[...]

Ja waarom doen ze dit eigenlijk en kan het niet in de web interface van het apparaat worden uitgeschakeld?
Ik heb maar 1 Unifi apparaat, In-Wall 6. Dit was altijd een mysterie voor mij. Welke informatie mist het apparaat dat het telkens dit moet doen?

@Mr. Freeze
Het block percentage is bij mij sinds paar maanden van 7-8 procent naar 3.3% gedaald. Voorheen was het nog weleens 10-14%. Komt misschien doordat elke browser hier wel uBlock Origin heeft, ook werklaptops, zodat je geen lege vlakken en foutmeldingen ziet van ads die door AGH worden geblockt.
Maar we hadden altijd al uBlock Origin overal, dus mogelijk is de uBlock addon geupdate en gebruikt het tegenwoordig by default sterkere filters.

[Voor 24% gewijzigd door Jazco2nd op 21-02-2023 14:45]

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb de laatste weken een vreemd probleem en weet niet of het nou aan adguard of unify ligt.

Ik heb een VPN server draaien voor een aantal vrienden uit Rusland, maar nu krijg ik de hele tijd Russische zoekresultaten in google en op alle devices hier in huis.

Iemand een idee waar het aan kan liggen ?

• Mirabis
Slux schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:27:
Ik heb de laatste weken een vreemd probleem en weet niet of het nou aan adguard of unify ligt.

Ik heb een VPN server draaien voor een aantal vrienden uit Rusland, maar nu krijg ik de hele tijd Russische zoekresultaten in google en op alle devices hier in huis.

Iemand een idee waar het aan kan liggen ?
Erhmm... lijkt mij dat jouw vrienden dan naar items zoeken in het Russisch vanaf jouw (gok Nederlands) ip-adres. Na x aantal zoekopdrachten zal Google of elk ander zoekmachine er vanuit gaan dat je Russisch spreekt, bent of Russische informatie wilt. Lijkt mij vrij logisch - zeker als zij met x aantal vaker zoeken dan jouw daadwerkelijke huisgenoten.

Niet zozeer de schuld van Adguard of Unify.

[Voor 3% gewijzigd door Mirabis op 21-02-2023 19:32. Reden: Typo]

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Mirabis schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:31:
[...]

Erhmm... lijkt mij dat jouw vrienden dan naar items zoeken in het Russisch vanaf jouw (gok Nederlands) ip-adres. Na x aantal zoekopdrachten zal Google of elk ander zoekmachine er vanuit gaan dat je Russisch spreekt, bent of Russische informatie wilt. Lijkt mij vrij logisch - zeker als zij met x aantal vaker zoeken dan jouw daadwerkelijke huisgenoten.

Hmm klinkt wel logisch maar het is pas sinds een paar weken, ik heb veilig zoeken aanstaan in adguard en ook in inprivate pagina's krijg ik Russische resultaten, maakt niet uit welke browser ik gebruik.

Als ik bij een internationaal bedrijf zit krijg ik wel gewoon Nederlandse resultaten, en daar is de meerderheid Engels.

edit het is alleen met google, met een zoekmachine die niemand kan vinden zoals bing werkt het wel.

[Voor 5% gewijzigd door Slux op 21-02-2023 19:47]

• EverLast2002
Mirabis schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:31:
[...]

Die vrienden die inloggen op die VPN server gebruiken hun eigen browsers.
Hoe kan het dan dat zijn eigen browser ook russische resultaten geeft?
Ze gebruiken alleen de server om van daaruit weer verder te surfen.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:52
@Mirabis waar heb jij precies Unifi ingevuld om het uit te sluiten van de statistieken? Ik kan het nergens vinden.. versie ....25.

• Mirabis
Jazco2nd schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:43:
@Mirabis waar heb jij precies Unifi ingevuld om het uit te sluiten van de statistieken? Ik kan het nergens vinden.. versie ....25.
statistics.ignored. Je kan het eventueel ook opnemen in de querylog.ignored lijst. Deze waardes kan je enkel via het configuratiebestand aanpassen, zie https://github.com/Adguar...ration#configuration-file

• EverLast2002
Ik heb al zitten googlen en kom er niet aan uit.
In mijn netwerk doet een Linux pc elke minuut een DNS request "0.0.0.0.in-addr.arpa".
Hoe kan ik dit verhelpen?
De logs van AGH staan er vol mee.

• sjongenelen

you had me at EHLO

• EverLast2002
Die website had ik ook al gevonden, maar wat moet ik hiermee?
Mijn DNS kennis is geen expert-level, zeg maar..
De betreffende Linux pc is een Zabbix server, verder vrij standaard ingericht met AlmaLinux als OS.
En als DNS draai ik hier Unbound 1.17.1

[Voor 3% gewijzigd door EverLast2002 op 02-03-2023 20:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjongenelen
Het lijkt iig niets met AGH te maken te hebben.

Na even te googelen wat Zabbix is lijkt me dat de veroorzaker (network monitoring tool).

Zet die tool eens uit, en kijk in AGH of het nog voorkomt.

you had me at EHLO

• EverLast2002
sjongenelen schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:58:
Het lijkt iig niets met AGH te maken te hebben.

Na even te googelen wat Zabbix is lijkt me dat de veroorzaker (network monitoring tool).

Zet die tool eens uit, en kijk in AGH of het nog voorkomt.
Zabbix uit: geen 0.0.0.0.in-addr.arpa requests in AGH log.
Zabbix aan: meteen om de minuut 0.0.0.0.in-addr.arpa in de AGH logs.

Ik moet het dus zoeken in Zabbix, ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjongenelen
Ik vermoed dat de network scanner 0.0.0.0 gebruikt om te broadcasten (of was dat juist 255?).
Mogelijk zoekt hij naar nameservers:)

you had me at EHLO

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EverLast2002
sjongenelen schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:23:
Ik vermoed dat de network scanner 0.0.0.0 gebruikt om te broadcasten (of was dat juist 255?).
Mogelijk zoekt hij naar nameservers:)
Ik heb twee DNS servers staan in Zabbix, die hij probleemloos kan bereiken.
Komt erop neer dat het broadcasten niet te vermijden is, als ik het goed begrijp.
Dan denk ik dat ik de Zabbix server ga uitsluiten van de AGH logs.
Dat moest voorlopig via een config bestandje had ik begrepen, binnenkort komt daar een optie voor in de webgui.

• millennium1980
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-03 12:27
Even een newbie vraagje.

Ik heb Adguard draaien op mijn Synology nas en werkt goed.
Maar via Firewalla regel ik alle ingaand en uitgaand verkeer.
Nu zie ik heel veel ingestelde dns servers in Adguard die inbound contact maken.
Deze worden allemaal geblokkeerd omdat ik alleen uitgaand verkeer heb goedgekeurd.

Adguard stuurt toch alleen verkeer naar buiten of zie ik dat verkeerd.
Zie bijlage.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:49
Adguard zal verkeer naar buiten sturen naar de upstream DNS servers die jij opgeeft, en daarvan terugkrijgen de adressen die jij opvraagt. Dat is dus zowel verkeer heen als terug.

[Voor 12% gewijzigd door Dennism op 07-03-2023 20:36]

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• millennium1980
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-03 12:27
Dank je wel voor je reactie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hmmbob
Normaal gesproken sta je in je firewall "ESTABLISHED,RELATED" toe. Dan worden inbound antwoorden op outbound verzoeken gewoon geaccepteerd.

• TheCeet
Alweer nieuwe release:
AdGuard Home v0.107.26
Changelog

• zunrob
Hoe kan ik het wachtwoord eigenlijk wijzigen van AGH? Ik draai het in een docker container. En dit lijkt niet te werken. Heb zo een nieuwe wachtwoord gemaakt, maar na aanpassen in de YAML (als de Docker gestopt is) verandert er niks. https://github.com/Adguar...figuration#password-reset

Edit: Toch gelukt!

[Voor 83% gewijzigd door zunrob op 14-03-2023 21:14]

• MoraalRidder
Ik heb vandaag unbound op mijn RBP4 gezet. Ik vroeg me af of ik de cache en optisch cache uit moet zetten? Kan dit nergens vinden wat het best is?

Ik heb nog een 2e vraag. Ik heb nergens in kunnen vinden een instelling voor DoT of DoH. Ik vroeg me af of dit nu niet meer nodig is? Misschien een domme vraag, ben er de hele dag mee bezig geweest, maar kan hier geen antwoord op vinden. Het is me allemaal best onduidelijk hoe het nu precies werkt.

[Voor 51% gewijzigd door MoraalRidder op 18-03-2023 23:04]

• EverLast2002
MoraalRidder schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:34:
Ik heb vandaag unbound op mijn RBP4 gezet. Ik vroeg me af of ik de cache en optisch cache uit moet zetten? Kan dit nergens vinden wat het best is?

Ik heb nog een 2e vraag. Ik heb nergens in kunnen vinden een instelling voor DoT of DoH. Ik vroeg me af of dit nu niet meer nodig is? Misschien een domme vraag, ben er de hele dag mee bezig geweest, maar kan hier geen antwoord op vinden. Het is me allemaal best onduidelijk hoe het nu precies werkt.
Ik heb de cache in AGH aanstaan, ook al is Unbound zelf al een caching DNS server.
(AGH cache had ik eerst op 0 staan, dus uit. Maar nu ie aanstaat zijn mijn response tijden veel sneller. Logisch ook).
Vraag 2: ligt eraan hoe je eea hebt geconfigureerd. Als je bijv Unbound gebruikt om rechtstreeks de root servers aan te spreken dan is DoH/DoT overbodig (root servers ondersteunen geen DoT/DoH, alleen DNSSEC). Heb je bijv Cloudflare of Quad9 als DNS server(s) dan moet je in je Unbound config file hier deze DNS servers in vermelden.

• MoraalRidder
EverLast2002 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:53:
[...]

Ik heb de cache in AGH aanstaan, ook al is Unbound zelf al een caching DNS server.
(AGH cache had ik eerst op 0 staan, dus uit. Maar nu ie aanstaat zijn mijn response tijden veel sneller. Logisch ook).
Vraag 2: ligt eraan hoe je eea hebt geconfigureerd. Als je bijv Unbound gebruikt om rechtstreeks de root servers aan te spreken dan is DoH/DoT overbodig (root servers ondersteunen geen DoT/DoH, alleen DNSSEC). Heb je bijv Cloudflare of Quad9 als DNS server(s) dan moet je in je Unbound config file hier deze DNS servers in vermelden.
Bedankt voor je reactie. Ik heb bij upstream servers alleen;
127.0.0.1:5335
[/168.192.in-addr.arpa/]192.168.50.1
[/ip6.arpa/]192.168.50.1

Verder heb ik unbound geïnstalleerd volgens deze handleiding. hoop dat het de goede is. DNSSEC is werkend.

Ik heb inmiddels ook de cache op optimistisch cachen aan gezet en het is idd een stuk beter.

DNSLeak test geeft als respons mijn eigen IPv4 en IPv6 adres.

Die root servers, worden die automatisch geupdate of moet je dit handmatig doen?

• EverLast2002
MoraalRidder schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:10:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb bij upstream servers alleen;
127.0.0.1:5335
[/168.192.in-addr.arpa/]192.168.50.1
[/ip6.arpa/]192.168.50.1

Verder heb ik unbound geïnstalleerd volgens deze handleiding. hoop dat het de goede is. DNSSEC is werkend.

Ik heb inmiddels ook de cache op optimistisch cachen aan gezet en het is idd een stuk beter.

DNSLeak test geeft als respons mijn eigen IPv4 en IPv6 adres.

Die root servers, worden die automatisch geupdate of moet je dit handmatig doen?
root.hints file kun je elke 6 maanden updaten. Handmatig of via een cronjob.

• MoraalRidder
EverLast2002 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:22:
[...]

Inmiddels de root.hints gevonden onder /usr/share/dns/root.hints

[Voor 51% gewijzigd door MoraalRidder op 19-03-2023 13:39]

• lolgast
EverLast2002 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:22:
[...]

De root.hints file is al sinds 2018 ongewijzigd :)

• MoraalRidder
lolgast schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:39:
[...]

De root.hints file is al sinds 2018 ongewijzigd :)
Ja, dat las ik net, maar klopt het als ik die wil updaten dat ik dan met dit moet doen?

wget https://www.internic.net/domain/named.root -qO- | sudo tee /usr/share/dns/root.hints

Ik heb die link vanPihole beschrijving en dan de locatie veranderd naar /usr/share/dns/root.hints

Ik ben nog niet zo lang een Linux gebruiker. Heb gisteren en vandaag wel weer veel geleerd, dat dan weer wel. :)

• lolgast
@MoraalRidder
Je mag de inhoud van de URL ook kopieren en met de hand over je al bestaande inhoud kopieren. Maar via de terminal moet ook werken. -O zorgt voor 'overwrite' bij wget. De locatie waar je die moet zetten moet overeenkomen met de locatie zoals je die in je 'unbound.conf' hebt gezet

• MoraalRidder
lolgast schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:50:
@MoraalRidder
Je mag de inhoud van de URL ook kopieren en met de hand over je al bestaande inhoud kopieren. Maar via de terminal moet ook werken. -O zorgt voor 'overwrite' bij wget. De locatie waar je die moet zetten moet overeenkomen met de locatie zoals je die in je 'unbound.conf' hebt gezet
kopiëren en plakken is misschien wel de makkelijkste manier

Maar kan hier weer van leren. Ik heb deze beschrijving gevolgd. Ik neem aan dat je het bestand in /etc/unbound/unbound.conf.d/ bedoelt. Deze handleiding heeft het bestand config.conf genoemd. Ik vraag me dan ook af of ik wel de goeie handleiding gevolgd heb?

De handleiding van unbound van Pihole staat deze regel we, al noemen hun het dan pi-hole.conf;
#root-hints: "/var/lib/unbound/root.hints"

Kan ik die in mijn huidige config.conf de # weghalen en dan deze regel erbij zetten: root-hints: "/usr/share/dns/root.hints"

Als dat zo is, maar het dan uit op welke regel ik die zet?

Dankjewel voor je hulp.

• lolgast
@MoraalRidder Opzich is er niets mis met die handleiding, maar in gebruik met AGH ipv Pi-hole wellicht wat verwarrend.
In feite zou het toevoegen van de regel
root-hints: "/usr/share/dns/root.hints"
aan je pi-hole.conf voldoende moeten zijn.

[Voor 4% gewijzigd door lolgast op 19-03-2023 14:09]

• MoraalRidder
lolgast schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:08:
@MoraalRidder Opzich is er niets mis met die handleiding, maar in gebruik met AGH ipv Pi-hole wellicht wat verwarrend.
In feite zou het toevoegen van de regel
root-hints: "/usr/share/dns/root.hints"
aan je pi-hole.conf voldoende moeten zijn.
Ik denk dat ik wat verkeerd getypt heb. Ik heb de pihole handleiding niet gebruikt maar die van AGH. Maar zal de regel toevoegen.

Sorry, maar heb nog 1 vraag. Ik heb naar mijn versienummer gekeken en die is 1.13.1. Volgens nlnetlabs is die versie van 9 February, 2021. Laatste versie is van januari dit jaar versie 1.17.1. Ik heb de huidige versie via apt geïnstalleerd, maar blijkbaar lopen die wel ver achter. Ik kan niet vinden of ik hem handmatig kan updaten?

vind het best ingewikkeld dat linux, maar we komen er wel. Ben een dag bezig geweest hoe ik in hemelsnaam oude filterlijsten van AGH op de pi kon verwijderen. uiteindelijk uitgekomen bij dit commando: sudo pcmanfm

Edit: Ik heb het bestand maar hernoemd naar unbound.conf. :)

• EverLast2002
MoraalRidder schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:20:
[...]

Ik denk dat ik wat verkeerd getypt heb. Ik heb de pihole handleiding niet gebruikt maar die van AGH. Maar zal de regel toevoegen.

Sorry, maar heb nog 1 vraag. Ik heb naar mijn versienummer gekeken en die is 1.13.1. Volgens nlnetlabs is die versie van 9 February, 2021. Laatste versie is van januari dit jaar versie 1.17.1. Ik heb de huidige versie via apt geïnstalleerd, maar blijkbaar lopen die wel ver achter. Ik kan niet vinden of ik hem handmatig kan updaten?

vind het best ingewikkeld dat linux, maar we komen er wel. Ben een dag bezig geweest hoe ik in hemelsnaam oude filterlijsten van AGH op de pi kon verwijderen. uiteindelijk uitgekomen bij dit commando: sudo pcmanfm
Raspbian gebruikt inderdaad 1.13.1. Je kan naar versie 1.17.1 maar dan zul je zelf allerlei acties moeten uitvoeren (ik ben daarom naar Alpine Linux overgestapt die heeft versie 1.17.1).

• MoraalRidder
EverLast2002 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:25:
[...]

Raspbian gebruikt inderdaad 1.13.1. Je kan naar versie 1.17.1 maar dan zul je zelf allerlei acties moeten uitvoeren (ik ben daarom naar Alpine Linux overgestapt die heeft versie 1.17.1).
Edit: Ik ga proberen of het likt.

[Voor 22% gewijzigd door MoraalRidder op 19-03-2023 14:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EverLast2002
MoraalRidder schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:31:
[...]

Edit: Ik ga proberen of het likt.
Succes en hou rekening mee dat wanneer je uiteindelijk versie 1.17.1 hebt draaien,
dat je config file veeeeeel meer settings heeft om te tweaken.

• MoraalRidder
Nou, ben uiteindelijk maar op Raspberry OS gebleven, want heb geen monitor. De laatse update van unbound zit wel in de volgende Debian versie. Dus we wachten maar gewoon.

Nu draait het al effe en zie dat de gemiddelde procestijd 18ms is. Of ik in AGH de cache volledig uitschakelt scheelt nu ook niet veel. Is dat een normale waarde? Of heb ik wat fout gedaan? Als ik in het log kijk zijn bijna alle requested rond de 1ms maar soms zit er 1 tussen die best hoog zijn. Ik heb maar 3 filterlijsten erin staan. Websites laden wel snel dat dan weer wel. Het lijkt wel soepeler te draaien als ik de cache volledig uitlaat in AGH.

Overigs, toen ik Doh of DoT gebruikte zonder unbound, was de gemiddelde procestijd tussen de 2-4. Vandaar dat ik wat twijfel.

• lolgast
@MoraalRidder Unbound heeft even de tijd nodig om een cache op te bouwen, dus in die zin klopt het dat de resolvetijd nog wat hoog kan zijn. Afhankelijk van of je hebt ingesteld dat je Unbound laat cachen uiteraard.

Ik heb 2 instances van Unbound en AGH draaien, beide AGH kijken naar alle twee de Unbound installaties. Beetje redundancy :) Ik zit momenteel op een gemiddelde resolvetijd van 2,71ms en 3,03ms van AGH als weekgemiddelde.
Zonder cache in AGH. Mijn ervaring is dat die niet werkt zonder ‘optimistic caching’ en die functie zorgt te vaak voor onbereikbare pagina’s (met name de Videoland app op mijn TV lijkt hier érg vatbaar voor)

• MoraalRidder
@lolgast Dankje voor je reactie en hulp. Ik merk wel dat ik nog veel te leren heb.

Ik kijk het wel effe af hoe het gaat. :)

[Voor 92% gewijzigd door MoraalRidder op 22-03-2023 11:32]

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
Ik ben gisteravond ook lekker aan het klooien geweest om Adguard Home te installeren op een oude Intel Nuc die ik nog ergens had liggen. De NUC heb ik voorzien van een verse Debian installatie, een vast IP-adres binnen mijn netwerk en de Adguard Home installatie verliep vlekkeloos.

Ik ben nu nog een beetje aan het testen hoe e.e.a. werkt d.m.v. alléén mijn main-pc even direct naar de Adguard Home te verwijzen d.m.v. DNS settings in Windows op mijn pc handmatig aan te passen.

De bedoeling is dat ik uiteindelijk in mijn router de DNS override zal gebruiken om naar de Adguard NUC te verwijzen om zodoende al onze apparatuur via de Adguard DNS te laten lopen.

Ik vroeg me alleen af, in mijn router kan ik een primaire, tweede en derde IP opgeven voor een DNS server. Ik wil Adguard Home voornamelijk voor de gein gaan gebruiken om ads te blokken, wat privacy te verhogen wellicht, misschien wat vlottere ervaring bij browsen. Geen bedrijfskritische toepassingen dus. Kan ik dan volstaan met het invullen van Adguard DNS IP als primair, en bijv. 8.8.8.8 als (backup) secondair?

Ik wil voorkomen dat indien de NUC kuren vertoond, uitvalt of iets dergelijks dat mijn vriendin die thuiswerkt dan geen internetverbinding meer heeft. Ik kan het dan niet altijd snel fixen als ik zelf niet thuis ben.

Of gaat (kan) de router willekeurig switchen tussen het primair en secundair DNS ip, waardoor ik dus ook af en toe buiten Adguard om op internet kan belanden, zonder dat er uitval van de primaire DNS is?

Edit: of kan ik ook niets invullen bij tweede en derde DNS IP-adres? Valt de router dan bij uitval primaire IP-adres (Adguard NUC) dan vanzelf terug op mijn Ziggo default DNS?

[Voor 5% gewijzigd door jesco_white op 22-03-2023 11:25]

• Hmmbob
jesco_white schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:18:
Ik ben gisteravond ook lekker aan het klooien geweest om Adguard Home te installeren op een oude Intel Nuc die ik nog ergens had liggen. De NUC heb ik voorzien van een verse Debian installatie, een vast IP-adres binnen mijn netwerk en de Adguard Home installatie verliep vlekkeloos.

Ik ben nu nog een beetje aan het testen hoe e.e.a. werkt d.m.v. alléén mijn main-pc even direct naar de Adguard Home te verwijzen d.m.v. DNS settings in Windows op mijn pc handmatig aan te passen.

De bedoeling is dat ik uiteindelijk in mijn router de DNS override zal gebruiken om naar de Adguard NUC te verwijzen om zodoende al onze apparatuur via de Adguard DNS te laten lopen.

Ik vroeg me alleen af, in mijn router kan ik een primaire, tweede en derde IP opgeven voor een DNS server. Ik wil Adguard Home voornamelijk voor de gein gaan gebruiken om ads te blokken, wat privacy te verhogen wellicht, misschien wat vlottere ervaring bij browsen. Geen bedrijfskritische toepassingen dus. Kan ik dan volstaan met het invullen van Adguard DNS IP als primair, en bijv. 8.8.8.8 als (backup) secondair?

Ik wil voorkomen dat indien de NUC kuren vertoond, uitvalt of iets dergelijks dat mijn vriendin die thuiswerkt dan geen internetverbinding meer heeft. Ik kan het dan niet altijd snel fixen als ik zelf niet thuis ben.

Of gaat (kan) de router willekeurig switchen tussen het primair en secundair DNS ip, waardoor ik dus ook af en toe buiten Adguard om op internet kan belanden, zonder dat er uitval van de primaire DNS is?

Edit: of kan ik ook niets invullen bij tweede en derde DNS IP-adres? Valt de router dan bij uitval primaire IP-adres (Adguard NUC) dan vanzelf terug op mijn Ziggo default DNS?
Als je meerdere DNS Ip adressen invoert, gaan je clients willekeurig connecten. Sommige requests komen dan bij Adguard, sommige requests gaan naar de andere DNS servers.

Dan: kijk eens naar Proxmox of ESXi ofzo voor op je NUC: dan kan je daarna makkelijk "virtual machines" aanmaken en kan je die NUC voor veel meer doeleinden gebruiken.
Ik heb een NUC met Proxmox, met daarop 3 virtual machines (ok, eigenlijk 1 machine en 2 containers): 1 is mijn main host met docker (draait o.a. home assistant, webservers, plex, etc), 1 van de aparte containers is Adguard en de andere container is Omada: het brein van mijn wifinetwerk. Die laatste twee zijn allebei 'kritisch' voor mijn netwerk en daarom apart: als ik aan het klooien ben met de main host blijven die twee kritische netwerk componenten overeind.

Just a thought. Wel een leuke leercurve :+

• jesco_white
Dat is op dit moment voor mijn kennisniveau nog wat te advanced denk ik maar kan me eens inlezen in de materie. Wel leuk altijd. Zodoende ben ik tijdje terug ook in Linux gerold, paar installaties gedaan, Ubuntu, Mint, Debian etc. Inmiddels gebruik ik al tijden een laptopje met Mint als browsemachientje voor op de bank beneden.

Docker moet ik ook nog eens induiken, ik lees het begrip her en der maar heb er geen kennis van nog. Is vergelijkbaar met een virtuele machine neem ik aan?

Op dit moment heb ik Adguard gewoon rechtstreeks op Debian geinstalleerd maar de NUC zou inderdaad meer taken aan moeten kunnen als deze dan toch 24/7 aan komt te staan. Bijv. Wireguard misschien, zodat ik via mijn smartphone op locatie kan verbinden met de NUC en zo via Adguard weer naar buiten. Weet niet of zoiets kan.

• EverLast2002
jesco_white schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:37:
Dat is op dit moment voor mijn kennisniveau nog wat te advanced denk ik maar kan me eens inlezen in de materie. Wel leuk altijd. Zodoende ben ik tijdje terug ook in Linux gerold, paar installaties gedaan, Ubuntu, Mint, Debian etc. Inmiddels gebruik ik al tijden een laptopje met Mint als browsemachientje voor op de bank beneden.

Docker moet ik ook nog eens induiken, ik lees het begrip her en der maar heb er geen kennis van nog. Is vergelijkbaar met een virtuele machine neem ik aan?

Op dit moment heb ik Adguard gewoon rechtstreeks op Debian geinstalleerd maar de NUC zou inderdaad meer taken aan moeten kunnen als deze dan toch 24/7 aan komt te staan. Bijv. Wireguard misschien, zodat ik via mijn smartphone op locatie kan verbinden met de NUC en zo via Adguard weer naar buiten. Weet niet of zoiets kan.
Je nuc installeren met Proxmox erop, daarin kun je een paar containers draaien waaronder adguard en wireguard.

Een 2e en 3e alternatieve DNS server invullen werkt niet zoals jij denkt. Wat al gezegd werd, je laptop/pc pakt een willekeurige DNS uit dat rijtje.

Je zou AGH als enige (of ook als 2e en 3e) DNS kunnen instellen in je router. Bij uitval vd nuc zou je vriendin handmatig in haar werklaptop een DNS server (1.1.1.1) kunnen instellen. Mits ze een beetje handig is, of geef haar een stappenplan mee.

• MoraalRidder
Af en toe als ik mijn Pi update dan vraagt die om te rebooten, daarna neem ik aan dat de cache van unbound ook weer leeg is. Is er een manier zodat na de reboot de cache bewaard blijft?

• jesco_white
Eergisteren dus eens in Adguard Home gedoken en sinds gisteravond hangt deze nu in mijn thuisnetwerk.

Wat een verademing is dat! Dat ik dit niet eerder ontdekt heb zeg.

Eindelijk kan ik weer eens normaal browsen op een iPad zonder telkens door reclame popups heen te moeten worstelen. Ik lees geregeld op een hotpepper forum waar je voorheen op elke nieuwe bladzijde tijdens scrollen een nieuwe pop-up kreeg aangeboden. Dat lijkt nu verleden tijd.

Inmiddels ook "Optimistic caching" eens aangezet en nu is de Average Processing time gezakt van ong. 35ms naar 6ms. Pagina's laden nu echt vrijwel instant.

Klopt het dat het wel een risico van "Optimistic Caching" is dat, wanneer het IP-adres uit de cache niet meer klopt, je juist langer moet wachten op de pagina om te laden, omdat er dan eerst een TTL moet verlopen waarna de cache ververst wordt?

• TheCeet
MoraalRidder schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:25:
Af en toe als ik mijn Pi update dan vraagt die om te rebooten, daarna neem ik aan dat de cache van unbound ook weer leeg is. Is er een manier zodat na de reboot de cache bewaard blijft?
Dat verschil ga je amper merken.
Dus gewoon update, rebooten en rustig verder surfen en de cache bouwt weer langzaam op :)

• MoraalRidder
TheCeet schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:51:
[...]

Dat verschil ga je amper merken.
Dus gewoon update, rebooten en rustig verder surfen en de cache bouwt weer langzaam op :)
@TheCeet Dank voor je reactie.

Ik lees overal dat er gebruik wordt gemaakt van 2 AGH installaties. Is dat nou echt nodig?

En hoe werkt dan dan?
Als je een 2e pi hetzelfde configureer als de 1e, alleen ander intern ipadres, werkt die 2e dan ook, of moet je er meer voor doen? Niet dat ik een 2e pi heb en sommige prijzen zijn ook belachelijk. 🤣

• TheCeet
@MoraalRidder
2e zorgt voor redunantie in jouw netwerk.
Gaat 1 van de 2 down, dan heb je toch nog altijd internet toegang.
Heb je 1 draaien en gaat die down, dan kan niets nog DNS resolven > lijkt alsof jouw netwerk down is dan.

Is dit nodig > Nee. Je kan gerust werken met 1.
Is het nice to have als zekerheid wil dat er niemand thuis zonder internet komt te vallen > ja

Klopt
Voorbeeldje:
192.168.0.20 > AdguardHome 1
192.168.0.21 > AdguardHome 2
In jouw router geef je deze 2 DNS servers op en al jouw toestellen gaan gebruik maken van deze 2.

Zelf heb ik dit ook thuis draaien, een Pi4 en een Pi Zero 2

• EverLast2002
TheCeet schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:04:
@MoraalRidder
2e zorgt voor redunantie in jouw netwerk.
Gaat 1 van de 2 down, dan heb je toch nog altijd internet toegang.
Heb je 1 draaien en gaat die down, dan kan niets nog DNS resolven > lijkt alsof jouw netwerk down is dan.

Is dit nodig > Nee. Je kan gerust werken met 1.
Is het nice to have als zekerheid wil dat er niemand thuis zonder internet komt te vallen > ja

Klopt
Voorbeeldje:
192.168.0.20 > AdguardHome 1
192.168.0.21 > AdguardHome 2
In jouw router geef je deze 2 DNS servers op en al jouw toestellen gaan gebruik maken van deze 2.

Zelf heb ik dit ook thuis draaien, een Pi4 en een Pi Zero 2
En >80% van je DNS requests wordt verwerkt door AdGuard Home 1,
AdGuard Home 2 staat meestal uit z'n neus te eten.
(althans in mijn netwerk wel).
Maar twee is altijd beter dan één, om iedereen in huis tevreden te houden :)

• MoraalRidder
Nou, ik had geprobeerd op mijn nas AGH te zetten als backup. Alleen als ik de stekker uit m'n pie trek doet die het niet meer. Dus ga maar even wachten tot de prijs van de pi weer wat omlaag gaat. Dank voor jullie reactie. Weer wat geleerd.

[Voor 73% gewijzigd door MoraalRidder op 23-03-2023 15:46]

• EverLast2002
MoraalRidder schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:42:
Nou, ik had geprobeerd op mijn nas AGH te zetten als backup. Alleen als ik de stekker uit m'n pie trek doet die het niet meer. Dus ga maar even wachten tot de prijs van de pi weer wat omlaag gaat. Dank voor jullie reactie. Weer wat geleerd.
Geef je wel alletwee de AGH servers mee met DHCP aan je clients?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Misschien kan een andere Docker gebruiker dit voor mij ophelderen:

Ik draai AGH via het Docker image adguard/adguardhome:latest
Als ik in de webinterface kijk dan zie ik: Version: v0.105.2

Maar volgens https://adguard.com/en/versions/home/release.html is dit een versie van 2 jaar oud inmiddels. Zit de 107 release dan niet in het latest image :? Als ik het image bekijk via Docker Hub dan zie ik daar bij #13 wel v0.107.26 staan.

Ik heb de container al recreate gedaan via Portainer en geforceerd dat hij image moet pullen. Maar ik blijf op 105 hangen...

[Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 23-03-2023 16:08]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Hmmbob
ThinkPad schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:06:
Misschien kan een andere Docker gebruiker dit voor mij ophelderen:

Ik draai AGH via het Docker image adguard/adguardhome:latest
Als ik in de webinterface kijk dan zie ik: Version: v0.105.2

Maar volgens https://adguard.com/en/versions/home/release.html is dit een versie van 2 jaar oud inmiddels. Zit de 107 release dan niet in het latest image :? Als ik het image bekijk via Docker Hub dan zie ik daar bij #13 wel v0.107.26 staan.

Ik heb de container al recreate gedaan via Portainer en geforceerd dat hij image moet pullen. Maar ik blijf op 105 hangen...
Wat is je docker commando? Of docker-compose?

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee