Jazco2nd schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:27:
Maar het gaat hier echt allang niet meer om hoe je AdGuard moet instellen of je router.
Het is puur een kwestie van de Asus interface begrijpend lezen. Dat is echt alles. Als je dat hebt gedaan, valt het kwartje.
Bijvoorbeeld je eerste screenshot van je vorige post. "LAN IP". Lees dat hele screenshot eens van bovenaf door?
Ik lees bovenaan "ASUS" en dan GT AXE 16heleboel nullen".
Vervolgens lees ik onder het menu "Configure LAN IP for GT AXE 160000".
Toch? Maar wat houd dit dan in?
Als dat niet duidelijk is: hier kies je welk IP adres je toewijst aan je router.
Aan deze pagina hoef je niet te komen, je wist immers je router IP al, anders kon je niet inloggen.
Toch lees ik daar nu het IP adres van je server: 192.168.50.1. Kan je dat uitleggen? Zo niet, kan je het weer herstellen naar wat het was?
Vervolgens hoef je nooit meer naar deze pagina toe.
Dan je 2e screenshot. Hier moet je zijn. Hier staat nu netjes DNS2 leeg. Prima.
Bij DNS 1 moet je het adres van je server waarop Adguard Home draait invullen. Op dit moment, afgaande van screenshot 1, zeg je "voor DNS verzoeken, gebruik de dns server van de router zelf, NIET mijn server met Adguard", immers, je hebt 192.168.50.1 ingevuld en dat is ingesteld als het adres van je router.
Ofwel, je moet je adres van je server weten, die kan niet hetzelfde zijn als het adres van je router.
Daarna kan je het beste je router restarten, want het wijzigen van je router ip adres kan anders voor gedoe zorgen.
Vervolgens hoop ik dat je in Adguard Home ook wel een filter hebt ingesteld aangezet etc.
Op je telefoon moet onder je internet en wifi instellingen dingen als private dns etc wel uitzetten. IOS heeft dat standaard aanstaan dus gaat dns via een Apple partner.
Als je vervolgens naar Nu.nl gaat, kan je in Adguard home op de frontpage zien dat er dns verzoeken voor nu.nl en 3rd parties waarvoor je cookies hebt geselecteerd voorbij komen.