vortexnl1982 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:29:
[...]
Kun je me uitleggen hoe ik een vast-ip adres kan toewijzen in de docker-compose ? Ik heb echt gezocht op de docker pagina's maar ik alleen maar vinden hoe je een range toewijst en dat docker dan zelf een ipadres uitkiest...
[...]
Ik heb verschillende dns-servers gebruikt. Daar lijkt het niet aan te liggen. Het lijkt me iets met de network instellingen van de container. Ik wil graag een statistisch vast ip gebruiken zodat ik geen poorten op de host bezet houd.
Ik denk inderdaad dat het aan de instellingen ligt...
Een IP-range van "192.168.1.240/32" is effectief één IP adres. Maar daarmee is niet geregeld dat dat ene IP adres ook daadwerkelijk gekoppeld is aan die container.
Ik maak zelf gebruik van de Linux/Docker-cli en Portainer (geen Docker Compose). En alles draait op een Ubuntu server => de installatie van Docker en Portainer is via de cli gedaan. Dat geldt ook voor het aanmaken van het mac-vlan:
code:
1
| docker network create -d macvlan --subnet=192.168.9.0/24 --gateway=192.168.9.240 -o parent=bond0 thuis_itv_lan |
Een mac-vlan aanmaken via Portainer kan ook. Maar vergt veel handelingen omdat er eerst een mac-vlan config aangemaakt moet worden. En daarna het mac-vlan zelf.
De term achter "parent=" verwijst naar de ethernet aansluiting. In mijn geval is dat een bundel van twee poorten aangeduid met bond0. Bij een fysieke ethernet poort staat hier (bijvoorbeeld) eth0 of enp1s0.
De screenshots laten achtereenvolgens de instellingen zien van
- het mac-vlan (via Portainer)
- de netwerk config van de Adguard container (via Portainer)
- de (lege!) poort config van diezelfde container (via Portainer)
- de DNS instellingen in Adguard Home
- het eindresultaat in de vorm van de Adguard Home procestijd van 25 ms
De Portainer screenshots zijn gemaakt via "Add container"
De bootstrap en niet-toegelaten-domein instellingen van de getoonde Adguard Home DNS-instellingen zijn de fabrieks-instellingen => ik heb die er niet zelf ingezet.
Kun je hier wat mee? Of is dit overkill?