Waarom de angst voor ZZP grote onzin is (als IT'er)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 55.971 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-08 14:03
BugBoy schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:00:
[...]

Het is inderdaad zo dat grote bedrijven geen trek hebben aan ZZP-ers.
Dat vind ik nogal een statement. Ik werk voor meerdere multinationals, en zie juist dat hoe groter de organisatie, des te groter de flexibele schil. Het enige Fortune500 bedrijf waar ik voor werk hangt samen van freelancers. Zal vast per bedrijf verschillen, maar stellen dat grote bedrijven nooit met ZZP'ers willen werken klopt gewoon niet.
LinuX-TUX schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:28:
[...]

Ben benieuwd wie jouw boekhouder is :Y) ( overigens passen details beter in Het freelance ICT-ers discussie topic thuis denk ik ... ik zelf zit volgens eigen berekeningen uit te kijken naar een totaal belastingdruk van 38% over 2018 , maar de boekhouder zal het binnenkort aan me vertellen of ik goed zat of niet.)
Even zonder grappen, 38% is echt veel, of je moet echt een absurde omzet draaien. Ik zou even in gesprek gaan met je boekhouder en vragen of hij mee kan denken over het slimmer inzetten van de KIA of de wat vrijere posten als representatie, relatiegeschenken of kantoorbenodigdheden.

Als daar niet veel uitkomt weet ik nog wel een goede aftrekpost voor je - een betere boekhouder ;)

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-08 14:27
bramm90 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:14:
[...]

Dat vind ik nogal een statement. Ik werk voor meerdere multinationals, en zie juist dat hoe groter de organisatie, des te groter de flexibele schil. Het enige Fortune500 bedrijf waar ik voor werk hangt samen van freelancers. Zal vast per bedrijf verschillen, maar stellen dat grote bedrijven nooit met ZZP'ers willen werken klopt gewoon niet.

[...]

Even zonder grappen, 38% is echt veel, of je moet echt een absurde omzet draaien. Ik zou even in gesprek gaan met je boekhouder en vragen of hij mee kan denken over het slimmer inzetten van de KIA of de wat vrijere posten als representatie, relatiegeschenken of kantoorbenodigdheden.

Als daar niet veel uitkomt weet ik nog wel een goede aftrekpost voor je - een betere boekhouder ;)
Enige wat ik nog niet heb mee kunnen rekenen is het feit dat ik een nieuwbouwhuis heb gekocht. Maar dat is dusdanig complex dat meneer de boekhouder dat mag gaan uitpuzzlen wat wel en niet kan. Voor de rest zet alles inbegrepen in die berekening (woningforfait dan niet helemaal, maar starters aftrek, onkosten, ZWV).

Sowieso ga ik wel met hem aan tafel zitten om wat advies daarover in te winnen, reden waarom ik hem in de hand heb genomen kwam ook voort uit dat andere freelance topic. Als hij de druk met 5% kan laten zakken, betaald die jongen zichzelf makkelijk terug.

Het was even graven, maar wvdl in "Het freelance ICT-ers discussie topic" was voor mij doorslaggevend om inderdaad het uit handen te geven. Zelf rommelen met getallen kost tijd, kan zelf niet toetsen of ik correct een aangifte doe of zit te sjoemelen. Dan ga ik toch liever mijn tijd aan leuke dingen besteden en laat ik er iemand die ervoor geschoold is naar kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door LinuX-TUX op 21-02-2019 11:45 ]

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 09:24
bramm90 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:14:
Da's mijn ervaring ook, ook aangezien ik ongeveer m'n hele leven al in de 'consultancy' zit. Kleine bedrijven hebben over 't algemeen meer moeite met externen omdat deze relatief duur zijn. ZZPers zijn dan nog 'goedkoop' in verhouding tot gedetacheerde mensen, daar zijn de uurtarieven hoger. M'n laatste klus zat ik voor 120E per uur en da's niet eens erg hoog.

https://niels.nu

• Zypher
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 16:52
BugBoy schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:54:
Ik ben zelf al bijna 15 jaar werkzaam als ZZP-er in software ontwikkeling. Financieel ben ik er zeker op vooruitgegaan, maar toch is ZZP-er niet voor iedereen denk ik.
  • Je moet op zoek willen naar opdrachtgevers of een netwerk hebben. Werken via (schimmige) tussenpartijen is niet mijn ding. Het kost je veel geld en je loopt ook het risico dat zo'n club failliet gaat en je daardoor geld misloopt. Dit soort clubs verwachten veel van jou. Ze willen soms je halve administratie inzien om al hun risico's uit te sluiten. Ik vraag hen dan ook om hetzelfde, maar dat is ineens niet mogelijk. Ik werk dus altijd rechtstreeks bij mijn opdrachtgever.
  • Arbeidsongeschiktheid of langdurige ziekte lijkt een klein risico, maar als het gebeurt dan zijn de gevolgen erg groot. In tegenstelling tot loondienst krijg je geen cent en inkomensverzekering zijn erg duur.
  • Je moet up-to-date kennis hebben en houden. Daarom moet je goed weten welke opdrachten je wel en niet moet doen (als je de luxe hebt om die keuze te maken). Vastroesten als vaste medewerker is ook niet aan te raden, maar als ZZP-er is het killing.
  • Je moet ook de juiste soft-skills hebben. Ik ken veel goede ontwikkelaars, maar die missen de social-skills om als ZZP-er te kunnen slagen. Wil je langdurige relaties opbouwen, dan gaat de gunfactor ook meespelen. Daar gaat het bij veel IT-ers mis.
  • Als ZZP-er moet je eigenlijk wel iets extra's meebrengen, waardoor je altijd meerwaarde hebt t.o.v. de eigen werknemers. Alleen op die manier kun je je netwerk uitbreiden en wordt je ook weer teruggevraagd. Als je alleen als extra handjes dient, dan ben je erg inwisselbaar en word je vooral op tarief gekozen.
  • Ondanks ik ZZP-en iets anders vindt dan echt ondernemerschap, moet je wel wat kwaliteiten hebben. Je moet wel met je opdrachtgevers kunnen en durven onderhandelen over condities, prijzen, ...
  • Leeftijd kan een rol gaan spelen. Ik ben zelf nu 45 jaar, maar ik merk dat er best vreemd aangekeken wordt tegen een ontwikkelaar van 50+. Toevallig zit bij een klant waar ik werk een 50+ medewerker. Het is dat ik de intake heb gedaan, anders was die alleen op leeftijd afgewezen. Deze heeft een goede en zeer up-to-date technische bagage, maar als in deze tijd zo iemand het al lastig krijgt, dan houd ik mijn hart vast wat er gebeurd in mindere tijden. Ik hoop dat mijn netwerk groot genoeg is dat ik wel werk houd, maar het zeker geen zekerheid.
  • Je noemt nergens kosten voor vervoer, hardware, accountant, ... maar dat kan al met al best oplopen. Maak ook niet de fout om meteen een dikke dure leasewagen te bestellen, maar zorg eerst dat je een financiële buffer opbouwt.
  • Je hebt geen pensioenopbouw, dus daar moet je ook geld voor reserveren. Alleen af en toe wat in de FOR plaatsen om belasting uit te stellen is niet voldoende. Bij loondienst draagt je werkgever het grootste deel af, dus dat zou je in je berekening mee moeten nemen.
Ik heb in die jaren een goed netwerk opgebouwd en een redelijke financiële buffer weten op te bouwen. Daarom durf ik het nu wel aan om een AOV verzekering te hebben met een 2-jaar eigen risico (eerste 2 jaar uit eigen zak). Desondanks is de premie nog steeds fors (circa 10% van een eventuele uitkering bij 100% afkeur).

Het heeft natuurlijk ook een aantal voordelen. De financiële voordelen zijn (als het goed gaat) evident, maar ik vind het ook prettig dat ik mijn eigen klussen kan uitzoeken. Ondanks dat ik werkte bij een fijne detacheerder vond ik sommige klussen gewoon niet leuk. Soms was het werk niet leuk, de afstand te groot of was er een verborgen agenda (primaire taak om meer mensen te plaatsen bij de klant). Als ik nu iets niet doe dat ik niet leuk vind, dan heb ik zelf de keuze of ik dat blijf doen.

Ook heb je extra vrijheden m.b.t. aanschaf auto, hardware, ... Verder vallen de voordeeltjes wel mee. Als je startersaftrek is afgelopen, dan ga je wel erg stevig belasting betalen. Het aantal aftrekmogelijkheden is erg beperkt voor een IT-er.

In jouw rekenvoorbeeld reken je met €60/uur (excl. BTW) en met 176 uur per maand. Dat is niet fair, want je hebt ook gewoon vakantie. Zo'n 150 uur per maand is dus redelijker. Dan zit je op €9.000 bruto. Wellicht dat jij extreem veel aftrekposten hebt, want ik weet niet hoe jij komt aan een €1600 belasting op €10.560. Helemaal na het aflopen van je startersaftrek ga je echt serieus betalen. Ik ben onder aan de streep ongeveer 30% kwijt aan IB (incl. hypotheekrenteaftrek).

Ik heb dezelfde UWV verzekering. Ik betaal al ruim €300 per maand, maar alleen voor de AOV verzekering die pas na 2 jaar uitbetaalt. Wil je ook die eerste 2 jaar afdekken, dan kun je nog een keer zo'n bedrag op tafel leggen. Als freelancer IT-er vind ik een bedrijfsaansprakelijkheidverzekering niet echt nodig, maar hierover verschillen de meningen nogal.

Om te voorkomen dat ik te snel zou wennen aan het extra geld (het is weg voordat je het weet) maak ik gewoon een vast salaris over naar mijn privérekening en de rest gaat naar een bedrijfsspaarrekening. Daarmee voorkom je dat het geld de zakken uitvliegt en kun je buffers opbouwen. Dergelijke buffers zijn ook handig om je IB aanslag vooruit te betalen (kan honderden euro's besparen).

Freelancen is voor veel mensen wellicht beter, maar je moet wel weten waar je instapt. Jouw verhaal is op alle vlakken te rooskleurig...
Alhoewel ik zelf nu pas 5 jaar als ZZP-er werkzaam ben (ben nu 32 jaar), herken ik mij hier helemaal in _/-\o_

Ik wil bij voorkeur ook geen tussenpartij (ja, ook bij grote bedrijven in omgeving Eindhoven/Venlo is dit gewoon mogelijk, hierbij speelt je eigen netwerk wel een grote rol)

AOV is een klein risico, maar in mijn ogen het geld zeker waard (ik heb dan wel "maar" een eigen risico / rust periode van 180 dagen omdat ik niet meer dan 6 maanden wil interen op mijn financiele buffer (en dit anders te veel inhakt op mijn lange termijn plannen mbt mijn eigen bepaalde "pensioendatum")).
Gezien mijn relatief jonge leeftijd is voor mij de AOV nog zeer betaalbaar, op dit moment ~€200 per maand.

De buffer om the IB aanslag vooruit te kunnen betalen is ook altijd lekker. Is een simpel rekensommetje; de korting die je krijgt door in één keer te betalen is vele malen groter dan de (op dit moment zeer minimale) rente die je zou ontvangen door dat bedrag op je spaarrekening te hebben staan.

Meer ontopic:
De berekening van TS is in mijn ogen ook veel te rooskleurig.
Pensioen opbouw, AOV en eventueel BAV/BVA moeten zeker meegenomen worden in de berekening.
Je neemt ook vakantie en bent wel eens ziek, 176 uur facturabel per maand is echt niet realistisch.
Laat bij voorkeur ook de startersaftrek weg, ik ken meerdere mensen die na het 4e jaar gestopt zijn omdat ze toen "opeens" schrokken van de hogere aanslag/aangifte IB (en hun levenstijl inmiddels helemaal hadden ingericht op het "hogere inkomen").

• Hydra
Zypher schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:06:
Laat bij voorkeur ook de startersaftrek weg, ik ken meerdere mensen die na het 4e jaar gestopt zijn omdat ze toen "opeens" schrokken van de hogere aanslag/aangifte IB (en hun levenstijl inmiddels helemaal hadden ingericht op het "hogere inkomen").
Euh, dat scheelt 2k per jaar ofzo. Leuk bedrag hoor, maar als je daarom stop vraag ik me af hoeveel voordeel ZZPen uberhaupt had.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08 23:11
Hydra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:24:
M'n laatste klus zat ik voor 120E per uur en da's niet eens erg hoog.
Mocht je structureel dit soort uurtarieven krijgen en (bijna) 100% facturabel zijn, dan zou ik zeker een BV overwegen. Bij dit soort inkomens is een éénmanszaak vaak niet meer interessant. Overigens is €120/uur zeker wel een hoog eindtarief voor de meeste ZZP software engineers. Wellicht dat het in de financiële sector anders is, maar in de technische automatisering (waar ik werk) is voor een klus waar je langdurig aan de slag kunt denk ik onhaalbaar. Misschien toch maar weer eens de aandacht verleggen naar de multinationals :9~

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
Mango227 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 07:30:
Je werkt fulltime, dus 176 uur per maand.
60x176 = 10.560 euro
Hier betaal je ook wel wat belasting over, maar een stuk minder dan in loondienst. Grofweg zal je 1600 euro belasting moeten afdragen.
Dit betekent dat je netto overhoudt:

9000 euro
Is de belasting echt zo laag voor ZZP'ers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-08 18:17
Snap niet waarom TS hier kennelijk zo gefrustreerd over is. Laat mensen lekker hun eigen afweging maken, sommige mensen gedijen meer bij zekerheid en een gestructureerde omgeving, de ander wil weer meer flexibiliteit en dynamiek.

Ben overigens zelf ZZP-er en zeer tevreden maar zie wel in dat het niet voor iedereen werkt.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08 23:11
Zypher schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:06:
Helemaal eens met @Hydra. Als je het zonder die startersaftrek niet kunt rooien, dan werk je gewoon voor een te laag uurtarief, werkt te weinig, maar je leeft vooral ruim boven je stand.

Om te voorkomen dat je boven je stand gaat leven moet je gewoon een vast salaris overmaken en de rest laten staan. Als je dat geen jaar vol kunt houden, dan moet je vooral weer in loondienst gaan want zaken als pensioen, arbeidsongeschikheid, ... ga je dan ook niet regelen.

Zoals met veel zaken in het leven is het accepteren van meer risico's vaak financieel interessant als het allemaal goed gaat. Dat geldt voor verzekeringen (casco i.p.v. all-risk autoverzekering), hypotheken (variabele rente), ziektekosten (hoog eigen risico), ... Maar je moet de tegenvallers kunnen opvangen en als je dat niet kunt dan moet je er niet aan beginnen. Vooraf zorgen voor een financiële buffer is aan te raden en anders het eerste jaar vooral niet het geld uitgeven, maar die buffer opbouwen!

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-08 23:10
Crotchy schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:22:
[...]

Nee die berekening slaat nergens op. Na ondernemersfaciliteiten (zelfstandigenaftrek en MKB- winstvrijstelling betaal je gewoon nog minimaal € 3.500 IB over zo'n bedrag.

• Hydra
Rest van het topic niet gelezen merk ik? Nee. Het is complete larie. Als dit het rekensommetje van de TS echt is, heeft ze nog nooit belasting betaald als ZZPer, en gaat ze voor een nare verassing komen te staan.
BugBoy schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:17:
Mocht je structureel dit soort uurtarieven krijgen en (bijna) 100% facturabel zijn, dan zou ik zeker een BV overwegen. Bij dit soort inkomens is een éénmanszaak vaak niet meer interessant. Overigens is €120/uur zeker wel een hoog eindtarief voor de meeste ZZP software engineers. Wellicht dat het in de financiële sector anders is, maar in de technische automatisering (waar ik werk) is voor een klus waar je langdurig aan de slag kunt denk ik onhaalbaar. Misschien toch maar weer eens de aandacht verleggen naar de multinationals :9~
Ik krijg nu 85 per uur hoor, 120 is erg hoog. Dat was het uurtarief van m'n detacheerder.

[ Voor 68% gewijzigd door Hydra op 21-02-2019 12:35 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:34

Croga

The Unreasonable Man

bramm90 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:19:
Je kunt allerlei tegenwerpingen opbrengen op zelfstandig worden - meer risico, de hogere werkdruk, etc. Maar je kunt niet zeggen dat het geen financieel voordeel heeft. Tuurlijk, van mijn inkomsten moet ik een veel meer betalen, maar een beetje ZZP'er verdient bruto twee of drie zoveel als iemand met een vergelijkbare functie in loondienst. Daar koop je lachend je risico, boekhouder, trainingen en vakantiedagen mee af.
Wow man! Dan ga ik echt stinkend rijk worden!!

Nee, serieus. Als je als ZZPer 2-3 keer zoveel verdient dan in loondienst heb je enorm slecht onderhandeld bij je werkgever..... Als ZZPer blijft er echt wel meer voor me over maar zeker geen 2-3 keer, eerder 1.5 keer. En dat is in een markt met heel veel vraag en heel weinig aanbod. En van die 1.5 keer zoveel heb ik heel wat meer werk te doen én heel wat meer af te dragen. Netto blijft er echt niet heel veel meer over.

• Zypher
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 16:52
BugBoy schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:27:
[...]

Helemaal eens met @Hydra. Als je het zonder die startersaftrek niet kunt rooien, dan werk je gewoon voor een te laag uurtarief, werkt te weinig, maar je leeft vooral ruim boven je stand.

Om te voorkomen dat je boven je stand gaat leven moet je gewoon een vast salaris overmaken en de rest laten staan. Als je dat geen jaar vol kunt houden, dan moet je vooral weer in loondienst gaan want zaken als pensioen, arbeidsongeschikheid, ... ga je dan ook niet regelen.
Uiteraard spelen er meer dingen mee, waaronder/hoofdzakelijk het boven je stand gaan leven. Wellicht had ik dat beter moeten toelichten...

• Hydra
Croga schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:35:
Netto blijft er echt niet heel veel meer over.
Ik hou netto over wat ik eerder bruto kreeg, dus inclusief alle kosten. Maar jij bent 'agile dude' toch (coach, whatever)? Denk dat 't voor jou ook iets lastiger is aangezien iedere ontslagen project manager tegenwoordig zichzelf rebrand als Agilista.

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
[...]

Nee, serieus. Als je als ZZPer 2-3 keer zoveel verdient dan in loondienst heb je enorm slecht onderhandeld bij je werkgever..... Als ZZPer blijft er echt wel meer voor me over maar zeker geen 2-3 keer, eerder 1.5 keer. En dat is in een markt met heel veel vraag en heel weinig aanbod. En van die 1.5 keer zoveel heb ik heel wat meer werk te doen én heel wat meer af te dragen. Netto blijft er echt niet heel veel meer over.
2 x haal je makkelijk hoor, ik kom van een 5K bruto bedrag en zit er nu netto nog boven na aftrek van kosten, belastingen en buffer.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Hoewel dat overdreven is, is de belasting wel echt laag als je geen problemen hebt met in een moreel nogal grijs gebied te komen qua aftrekposten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Hydra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:33:
[...]
Ik krijg nu 85 per uur hoor, 120 is erg hoog. Dat was het uurtarief van m'n detacheerder.
Je kan als ZZPer toch niet minder vragen dan het uurtarief dat je detacheerder voor je vroeg? Feitelijk ben je als ZZPer je eigen detacheringsbureau met maar 1 medewerker. Je hebt dus dezelfde kostenposten die vanwege het ontbreken van schaalvoordelen allemaal net wat hoger uitvallen. Je zou dus net iets duurder moeten zijn.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Hydra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:38:
Ik hou netto over wat ik eerder bruto kreeg, dus inclusief alle kosten. Maar jij bent 'agile dude' toch (coach, whatever)? Denk dat 't voor jou ook iets lastiger is aangezien iedere ontslagen project manager tegenwoordig zichzelf rebrand als Agilista.
True, in "massa aanvragen" hebben de specialisten het lastig maar volgens mij is dat overal. Waar Wij Ervaren Krachten op persoonlijke basis komen worden die rebranded project managers niet echt serieus genomen... Een beetje vergelijkbaar met begin deze eeuw en Java.....
Hankie0412 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:45:
2 x haal je makkelijk hoor, ik kom van een 5K bruto bedrag en zit er nu netto nog boven na aftrek van kosten, belastingen en buffer.
Hmmm... tsja... ik zat in mijn laatste baan al een stuk hoger dan dat. Alles mee gerekend kom ik zeker netto hoger uit dan voorheen maar dat is zeker geen factor 2.
mashell schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:48:
Je kan als ZZPer toch niet minder vragen dan het uurtarief dat je detacheerder voor je vroeg? Feitelijk ben je als ZZPer je eigen detacheringsbureau met maar 1 medewerker. Je hebt dus dezelfde kostenposten die vanwege het ontbreken van schaalvoordelen allemaal net wat hoger uitvallen. Je zou dus net iets duurder moeten zijn.
Jij hebt dus ook sales in dienst? En HR? En een heel legal department? Je kosten als ZZPer zijn veel lager dan van een detacheerder. Maar nog belangrijker; het is helemaal niet interessant wat je kosten zijn. Als ZZPer ben je voor een bedrijf minder waard dan een gedetacheerde. Als een gedetacheerde uit valt dan moet de detacheerder dat oplossen voor de klant; als ZZPer heb je die fallback niet dus ben je een groter risico dus gaan ze een lager uurtarief voor je betalen.

[ Voor 30% gewijzigd door Croga op 21-02-2019 12:51 ]

• Hankie0412
[...]

Zo werkt het helaas niet, de factor groot bedrijf en schijnzekerheid gaat erover heen. Mijn vorige werkgever vroeg ook lachend 135 euro per consultant, maar never nooit dat je dat als zzp'er gaat lrijgen.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Hankie0412 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:50:
Zo werkt het helaas niet, de factor groot bedrijf en schijnzekerheid gaat erover heen. Mijn vorige werkgever vroeg ook lachend 135 euro per consultant, maar never nooit dat je dat als zzp'er gaat lrijgen.
Wat grappig. Dat is mijn huidige uurtarief. En dan alleen omdat er een broker tussen zit die graag 10% wil hebben.....

• Hankie0412
Croga schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:48:

Hmmm... tsja... ik zat in mijn laatste baan al een stuk hoger dan dat. Alles mee gerekend kom ik zeker netto hoger uit dan voorheen maar dat is zeker geen factor 2.
Dan heb jij je carrière goed gepland en uitzonderlijk onderhandeld , maar voor het gros zal dit echt wel gelden. Het is voor iedereen een afweging of het financieel rendabeler is.

• Hankie0412
Croga schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:52:
[...]

Wat grappig. Dat is mijn huidige uurtarief. En dan alleen omdat er een broker tussen zit die graag 10% wil hebben.....
Jij bent wel zzp'er? Met dat uurtarief haal je dus makkelijk de 9k netto en zo je in loondienst ook zoiets bruto moeten verdien om niet aan de factor 2 te komen.

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Hankie0412 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:50:
[...]
Maar als je dat als ZZPer niet kunt vragen, je minder krijgt maar wel streeft als naar hetzelfde zekerheidsniveau en voorzieningenniveau (arbeidsongeschiktheid, pensioen, auto, computer, telefoon allemaal geregeld) dan kan het niet anders dan dat je er minder aan overhoudt. Ik zie vrij veel ZZPers (vooral in de bouw maar ook in de IT) die omzet als winst beschouwen en denken veel te verdienen terwijl ze eigenlijk heel arm zijn omdat ze hun voorzieningen niet kunnen betalen. En wie als ondernemer niet voorzichzelf kan zorgen die is eigenlijk helemaal geen ondernemer.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 16:28

MrMonkE

★ EXTRA ★

Hydra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:09:
[...]
Preferred suppliers is een extreem brede term.
Preferred suppliers is een farce en ik zou heel argwanend zijn voor omkoping. Ik ben ook wel eens via een preferred supplier binnengekomen. Gewoon gereageerd op een vacature van een 'pooier bedrijf' en voor de meeting de manager van de preferrd supplier 20m gesproken. Samen naar afspraak gereden en presto: 1 preferred supplier werknemer. Om maar aan te geven dat ze soms ook maar gewoon vacatures uitzetten en zonder veel achtergrond informatie iemand plaatsen.

(Ik ben gewoon ZZP'r overigens)

Preferred suppliers zijn zo slecht voor een bedrijf.

[ Voor 0% gewijzigd door MrMonkE op 21-02-2019 13:00 . Reden: Zoms -> Soms. ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

• Hankie0412
mashell schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:57:
[...]

Maar als je dat als ZZPer niet kunt vragen, je minder krijgt maar wel streeft als naar hetzelfde zekerheidsniveau en voorzieningenniveau (arbeidsongeschiktheid, pensioen, auto, computer, telefoon allemaal geregeld) dan kan het niet anders dan dat je er minder aan overhoudt. Ik zie vrij veel ZZPers (vooral in de bouw maar ook in de IT) die omzet als winst beschouwen en denken veel te verdienen terwijl ze eigenlijk heel arm zijn omdat ze hun voorzieningen niet kunnen betalen. En wie als ondernemer niet voorzichzelf kan zorgen die is eigenlijk helemaal geen ondernemer.
Even als voorbeeld, mijn werkgever vroeg 125 a 135 euro voor mij als consultant. Ik kreeg zo rond de 20 euro per uur netto (pin me niet vast op de bedragen). Ik krijg nu bij een zelfde klant 100 euro en hou er na kosten, belastingen, etc wel 55 euro netto van over. Dus ja ik wordt er wel wijzer van.

• Hankie0412
MrMonkE schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:59:
[...]

Preferred suppliers zijn zo slecht voor een bedrijf.
Maar het is zo lekker makkelijk voor de Inkoop afdeling.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Hankie0412 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:54:
Jij bent wel zzp'er? Met dat uurtarief haal je dus makkelijk de 9k netto en zo je in loondienst ook zoiets bruto moeten verdien om niet aan de factor 2 te komen.
Even een klein rekensommetje dan;
173.3 uur gemiddeld per maand beschikbaar.
20% van de tijd ben ik voor mijn bedrijf bezig
20% van de tijd ben ik zonder opdracht
Blijft er ongeveer 100 uur facturabel per maand over

Uurtarief is 135. Mijn maatschap krijgt 15% (maar dan heb ik geen bedrijfs- of beroeps-aansprakelijkheidsverzekering meer nodig), blijft er 115 over.

Praten we dus over 11500 bruto per maand.
Daar gaan zo'n 2200 euro per maand vanaf aan bedrijfskosten (auto, arbeidsongeschiktheid en kleine dingen) voor 9300 bruto per maand

Da's nog geen 20% meer dan voorheen. De winst aan de netto kant zit hem in de zelfstandigen aftrek.

• Hydra
[...]

Tja. Marktwerking. Ik kan wel als enige Javaan 120 per uur gaan vragen voor een niet-lead rol, maar dat gaat geen enkel bedrijf betalen. Bedrijven weten ook wel dat m'n kosten heel laag zijn.

Is het eerlijk? Tja. Ik werk echt niet minder hard dan toen ze nog 120 voor me betaalden. Maar that's life.
Croga schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:02:

Uurtarief is 135. Mijn maatschap krijgt 15% (maar dan heb ik geen bedrijfs- of beroeps-aansprakelijkheidsverzekering meer nodig), blijft er 115 over.

Daar gaan zo'n 2200 euro per maand vanaf aan bedrijfskosten (auto, arbeidsongeschiktheid en kleine dingen) voor 9300 bruto per maand
Ja okay, op die manier (40% van de tijd niet billable, hoge maandelijkse kosten) dan kom je een stuk lager uit. Maar dat is ook je eigen keuze toch? Als je in loondienst had gewerkt had je gewoon je 40 uur moeten maken. Dus je krijgt nu meer geld voor veel minder tijd. En 20 euro per uur voor een maatschap lappen, tja. Da's ook een keuze die ik niet zou maken.
Croga schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:48:
Jij hebt dus ook sales in dienst? En HR? En een heel legal department? Je kosten als ZZPer zijn veel lager dan van een detacheerder. Maar nog belangrijker; het is helemaal niet interessant wat je kosten zijn. Als ZZPer ben je voor een bedrijf minder waard dan een gedetacheerde. Als een gedetacheerde uit valt dan moet de detacheerder dat oplossen voor de klant; als ZZPer heb je die fallback niet dus ben je een groter risico dus gaan ze een lager uurtarief voor je betalen.
Nee hoor. In de huidige krappe markt is het ook gewoon 'best effort'. Die detacheerders hebben echt geen ervaren software developers op de bank zitten. Als er dan eentje vertrekt is het ook gewoon 'jammer joh'.

[ Voor 58% gewijzigd door Hydra op 21-02-2019 13:09 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Hydra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:03:
Ja okay, op die manier (40% van de tijd niet billable, hoge maandelijkse kosten) dan kom je een stuk lager uit. Maar dat is ook je eigen keuze toch? Als je in loondienst had gewerkt had je gewoon je 40 uur moeten maken.
Ook in loondienst was ik minstens 20% van de tijd bezig met professionalisering (cursussen volgen, diensten opzetten, onderzoek doen) en ook in loondienst was er downtime tussen opdrachten.
Dus je krijgt nu meer geld voor veel minder tijd. En 20 euro per uur voor een maatschap lappen, tja. Da's ook een keuze die ik niet zou maken.
Daarmee is wel mijn risico geminimaliseerd; de maatschap neemt het niet-betalers risico op zich en zorgt voor een klankbord. Nu, na 2 jaar zelfstandig, weet ik niet of ik dezelfde keuze weer zou maken maar toen ik net begon was het het absoluut waard.

• Hankie0412
Croga schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:02:
[...]

Da's nog geen 20% meer dan voorheen. De winst aan de netto kant zit hem in de zelfstandigen aftrek.
Tsja 40% niet facturabel dan doe je ook iets niet goed en zou ik het dus zien als pure vrije tijd wat een keuze is. Mijn uurtarief is een stuk lager en ik heb het eerste jaar gemiddeld 15k per maand, met 40 vakantiedagen.

• Hydra
Croga schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:10:
Ook in loondienst was ik minstens 20% van de tijd bezig met professionalisering (cursussen volgen, diensten opzetten, onderzoek doen) en ook in loondienst was er downtime tussen opdrachten.
Ja, ik kan er weinig zinnigs over zeggen. Ik heb eigenlijk altijd vrij hoge billability ratio's gehaald omdat er eigenlijk altijd erg veel werk te doen was. En da's inclusief trainingen, conferenties, etc. Ik heb de afgelopen 5 jaar gemiddeld 1600 billable uren gemaakt (werk 36 uur), en ik ben wel van plan dat ongeveer zo door te zetten. En dan heb ik nu als 'voordeel' dat veel van m'n workshops/meetups e.d. naar de avonden verschoven zijn, dus dat kost me geen billable uren.

Ik vind 40% niet billable enorm hoog in ieder geval, dan had ik bij m'n vorige werkgever geen enkele bonus gehaald.
Daarmee is wel mijn risico geminimaliseerd; de maatschap neemt het niet-betalers risico op zich en zorgt voor een klankbord. Nu, na 2 jaar zelfstandig, weet ik niet of ik dezelfde keuze weer zou maken maar toen ik net begon was het het absoluut waard.
Je kunt er toch uitstappen? Ik heb wel met iemand die bezig was met een dergelijke constructie (a la The Future Group) gepraat maar ik vond 17% inleveren van m'n uurtarief gewoon een no-go. En het niet betalen risico; tja. Ik werk voor grote bedrijven over 't algemeen. Die betalen wel.

Bedoel niet dat je keuzes fout zijn natuurlijk (da's helemaal persoonlijk), maar zou ze zelf niet zo gemaakt hebben. Een bepaald gevoel van veiligheid kan een hoop stress wegnemen. We zijn niet voor niets het meest oververzekerde langs ter wereld ;)

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Hydra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:16:
Bedoel niet dat je keuzes fout zijn natuurlijk (da's helemaal persoonlijk), maar zou ze zelf niet zo gemaakt hebben. Een bepaald gevoel van veiligheid kan een hoop stress wegnemen. We zijn niet voor niets het meest oververzekerde langs ter wereld ;)
Ik vondt het al heel dapper van mezelf dat ik van loondienst naar maatschap ging ;-) In het spectrum tussen volledig in dienst en volledig zelfstandig heb ik loondienst met bonus en midlance overgeslagen ;-)

Voor de rest: Iemand trok een vergelijking tussen loondienst en ZZP en beweerde een factor 2-3 meer geld te verdienen. Ja, dat kan maar dan zul je ook een hele berg meer tijd moeten investeren. Als je een realistische vergelijking maakt dan zien de getallen er anders uit. De enige reden dat je die berg geld in loondienst niet kunt krijgen is omdat het bij wet verboden is om zoveel uur voor een baas te werken.... En je die uren dus niet betaald kunt krijgen.

• Hydra
Croga schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:23:
Voor de rest: Iemand trok een vergelijking tussen loondienst en ZZP en beweerde een factor 2-3 meer geld te verdienen. Ja, dat kan maar dan zul je ook een hele berg meer tijd moeten investeren. Als je een realistische vergelijking maakt dan zien de getallen er anders uit. De enige reden dat je die berg geld in loondienst niet kunt krijgen is omdat het bij wet verboden is om zoveel uur voor een baas te werken.... En je die uren dus niet betaald kunt krijgen.
Daar ben ik het mee eens hoor. Maar netto 2x lukt mij wel ongeveer en m'n doel is nu ik m'n eerste opdracht heb wel voor meer in-depth rollen waar hogere tarieven voor gelden te gaan. 3x netto overhouden is inderdaad behoorlijk lastig.

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hankie0412 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:11:
Tsja 40% niet facturabel dan doe je ook iets niet goed en zou ik het dus zien als pure vrije tijd wat een keuze is. Mijn uurtarief is een stuk lager en ik heb het eerste jaar gemiddeld 15k per maand, met 40 vakantiedagen.
40% klinkt wat veel maar het is ook onzin om dat meteen als "vrije tijd" te bestempelen.

Feit is, als je voor jezelf werkt is alles je eigen tijd. Boekhouding, wat in een groter bedrijf een aparte persoon doet, is nu je eigen verantwoordelijkheid. Jezelf verdiepen in nieuwe technologie, bijleren, naar de winkel om een printer te kopen, al die zaken gebeuren in je eigen tijd. Dus je hebt twee keuzes: je kunt proberen 40 uur declarabel te zijn - en dan werk je dus een stuk meer. Of je ziet die zaken ook als deel van je werk. Maar dan ben je dus nooit 40 uur voor je klanten bezig.
Hydra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:16:
Ik vind 40% niet billable enorm hoog in ieder geval, dan had ik bij m'n vorige werkgever geen enkele bonus gehaald.
Maar je moet billable uren bij een baas dus ook niet vergelijken met van een zzp-er. Tenzij jij bij je baas ook zelf persoonlijk alle inkoop, boekhouding etc. moest doen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Hydra
mddd schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:27:
Maar je moet billable uren bij een baas dus ook niet vergelijken met van een zzp-er. Tenzij jij bij je baas ook zelf persoonlijk alle inkoop, boekhouding etc. moest doen.
Ik doe exact hetzelfde werk en ik heb enorm weinig te boekhouden (ik factureer aan een enkele klant waar ik fulltime zit). Dus ik kan het prima vergelijken.

• Hankie0412
mddd schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:27:
[...]

40% klinkt wat veel maar het is ook onzin om dat meteen als "vrije tijd" te bestempelen.

Feit is, als je voor jezelf werkt is alles je eigen tijd. Boekhouding, wat in een groter bedrijf een aparte persoon doet, is nu je eigen verantwoordelijkheid. Jezelf verdiepen in nieuwe technologie, bijleren, naar de winkel om een printer te kopen, al die zaken gebeuren in je eigen tijd. Dus je hebt twee keuzes: je kunt proberen 40 uur declarabel te zijn - en dan werk je dus een stuk meer. Of je ziet die zaken ook als deel van je werk. Maar dan ben je dus nooit 40 uur voor je klanten bezig.
Boekhouding 2 uur per kwartaal de rest doet de boekhouder. Nieuwe technologieën en bijleren inderdaad veel in eigen tijd (lees avonduren), dit deed ik ook in loondienst om niet direct weer een studieregeling aan mijn broek te hebben. Dus ja in loondienst 40+ uur en nu ook 40+ uur met een gezondere balans naar prive toe.

• mddd
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:31:
Ik doe exact hetzelfde werk en ik heb enorm weinig te boekhouden (ik factureer aan een enkele klant waar ik fulltime zit). Dus ik kan het prima vergelijken.
Even advocaat van de duivel: dan ben je dus geen zzp-er maar in verkapte loondienst.

• mddd
  • Niet online
Hankie0412 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:35:
Dus ja in loondienst 40+ uur en nu ook 40+ uur met een gezondere balans naar prive toe.
:) Bij mij is het andersom. Ik merkte dat ik teveel werkte in de zzp-situatie. Nu kan ik met een gerust hart een 9-to-5 (of 6) mentaliteit hanteren. Baas blij, ik blij, mijn gezin blij :)
Die balans is nogal persoonlijk natuurlijk. De een vindt het juist leuk om 's avonds werk-gerelateerde dingen te doen (meetups, opleiding of gewoon dingen lezen) de ander wil dat liever niet.

• Hydra
mddd schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:36:
Even advocaat van de duivel: dan ben je dus geen zzp-er maar in verkapte loondienst.
Die zag ik niet aankomen ;) Dan zijn er duizenden ITers met flinke uurtarieven verkapt in loondienst.
Hankie0412 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:35:
Boekhouding 2 uur per kwartaal de rest doet de boekhouder. Nieuwe technologieën en bijleren inderdaad veel in eigen tijd (lees avonduren), dit deed ik ook in loondienst om niet direct weer een studieregeling aan mijn broek te hebben. Dus ja in loondienst 40+ uur en nu ook 40+ uur met een gezondere balans naar prive toe.
Als software engineer bijblijven kost sowieso tijd en dat zal sowieso redelijk wat eigen tijd zijn. Da's een beetje een onderdeel van 't vak. Een 3-daagse conferentie zit je ook niet thuis op de bank bijvoorbeeld. Komt bij dat ik dat meegenomen heb in m'n prognose; die uren die ik op conferenties zat vorige jaren waren ook niet billable.

Ik ben nu echt niet meer kwijt, complexe boekhoudzaken ga ik toch niet zelf doen. En verder is het eens per maand ongeveer "okay" drukken op een linkje voor de factuur.

[ Voor 61% gewijzigd door Hydra op 21-02-2019 13:42 ]

• mddd
  • Niet online
@Hydra
Dan zijn er duizenden ITers met flinke uurtarieven verkapt in loondienst.
Absoluut. Ik vind daar ook niet zoveel mis mee hoor. In onze sector kan dat best. Het is problematisch voor mensen die tegen lage tarieven moeten werken en dan ook nog slechte (want: geen) arbeidsvoorwaarden hebben. Maar het illustreert wel hoe de verschillen zijn. Als je bij een klant zit, dan drink je waarschijnlijk ook hun koffie, zit je aan hun bureau, etc. Allemaal kleine dingen maar bij elkaar genomen zijn vele kleine "regel dingetjes" toch ook een tijdsbelasting. Vond ik in elk geval, toen ik ergens een kantoorruimte buiten mijn huis huurde.

[ Voor 7% gewijzigd door mddd op 21-02-2019 13:43 ]

• Hydra
@mddd ik ben eigenlijk vooral druk geweest in de maanden vooraf. Bankrekeningen, een auto kopen, KvK inschrijving, en dan vooral de opdracht. Nu is het eigenlijk rustiger dan toen ik 'gewoon' in loondienst was bij een detacheerder, ook omdat ik nu zelf uitkies welke meetups ik pak enzo. Aangezien 't me nu geld kost, ben ik selectiever dan toen ik in loondienst was. En veel workshops voegden, hoe goed bedoeld ook, weinig toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
@Mango227 Je verhaal klopt aan beide kanten niet (in loondienst en ZZP niet).

Een it'er in loondienst mag echt in zijn handen klappen met 3k netto. Wel zijn zeker bij grote bedrijven de secundaire voorwaarden goed (pensioen, 30+ vrije dagen, ouderschapsverlof, zorgverlof, trainingen, overuren etc).

Als ZZP is 9k netto wel mogelijk, maar dan praat je over uurtarief van 85+ bij 40 uur in de week.

Een gezonde zzp'er rekent met 1500 uur declarabel zodat je 3 maanden niet declarabel bent (30 dagen vakantie, 5 dagen ziek, 5 dagen training, 1 maand geen werk). Valt het jaar mee, kun je meer buffer opbouwen.

Daarnaast heb je kosten, zoals auto, parkeerkosten, laptop, licenties, trainingen, verzekeringen. Beetje IT'er heeft rond 10k per jaar aan kosten.

Pensioen inleg 500-600+ per maand is wenselijk bij opdracht, zodat je minder/niet kunt inleggen als je langer geen opdracht hebt of ziek bent.

AOV is leuk als je jong bent, maar 50+ gaan de bedragen wel tellen.

Ik ben zelf ZZP geworden, omdat ik nu een stuk minder hoef te werken en veel meer met leuke dingen bezig ben. In loondienst moest ik veel harder werken, 45+ uur per week (zeker in consultancy, met 3-4 projecten tegelijk, waarin meeste projecten helemaal niet leuk waren of niet uitdagend). Nu werk ik 40 uur op 1 project die ik zelf kan bepalen, heb veel meer vakantie en andere zaken besteed ik uit (administratie en boekhouding). Bepaal zelf mijn trainingen en cursussen. Heb af en toe nog een klusje remote. Daarnaast moet je als ZZP ook goed voor jezelf kunnen opkomen en kijken of je zelf acquisitie kunt doen of uitbesteden (ik doe het liever zelf met de klant, krijg je veel betere voorwaarden).

Als ik er onder aan de streep ook nog meer aan over houdt en meer vakantie hebt is het mooi meegenomen, maar ZZP is echt niet voor alle mensen. Daarnaast moet je als ZZP ook kritisch durven blijven kijken of je je tarief waard blijft (dit geldt uiteraard ook voor mensen in loondienst, maar kun je vaak langer uitzingen). Je bent immers je eigen vangnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
DeveloperNL schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:54:
@Mango227 Je verhaal klopt aan beide kanten niet (in loondienst en ZZP niet).
Ze is te druk bezig een lening aan te vragen voor de komende belastingaanslag om nog te kunnen reageren vermoed ik ;)

• Bulder
[...]

Nee, serieus. Als je als ZZPer 2-3 keer zoveel verdient dan in loondienst heb je enorm slecht onderhandeld bij je werkgever..... Als ZZPer blijft er echt wel meer voor me over maar zeker geen 2-3 keer, eerder 1.5 keer.
Neem anders even een kijkje in Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14). Daar zit iedereen - los van wat uitzonderingen - tussen de 30 en 40 in loondienst op zo'n 3000-4000 bruto, en vrijwel elke ZZP'er rond de 9000. Da's een factor van 2 à 3 toch, of mis ik iets?

Allicht zit daar een stukje self report bias tussen, maar het verschil is evident. Ik vind sowieso anderhalf keer het inkomen van iemand in vaste dienst wel erg laag, in wat voor branche werk je als ik vragen mag?

Goed, meer inkomen of niet, minder risico of niet; hoe je het ook wendt of keert, er zijn legers aan mensen in loondienst die zelf aangeven ooit nog wel een keer voor zichzelf te willen starten. Maar ik moet de eerste ZZP'er nog tegenkomen die aangeeft later ooit nog een keer in loondienst te willen gaan, en wat mij betreft zegt dat genoeg.

• Hydra
bramm90 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:31:
Neem anders even een kijkje in Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14). Daar zit iedereen - los van wat uitzonderingen - tussen de 30 en 40 in loondienst op zo'n 3000-4000 bruto, en vrijwel elke ZZP'er rond de 9000. Da's een factor van 2 à 3 toch, of mis ik iets?
Het ging om netto in loondienst naar netto als ZZPer. De bruto cijfers zijn niet of nauwelijks te vergelijken.

Daarbij: ik verdiende bruto zo'n 5000 per maand, nu als ZZPer factureer ik ongeveer 10k per maand. Maar daar zit niks in, geen vakantiegeld, geen bonus, etc. Dus wederom; het is veel te kort door de bocht te stellen dat je een 2-3x hebt.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

Standeman

Prutser 1e klasse

bramm90 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:31:
[...]

Goed, meer inkomen of niet, minder risico of niet; hoe je het ook wendt of keert, er zijn legers aan mensen in loondienst die zelf aangeven ooit nog wel een keer voor zichzelf te willen starten. Maar ik moet de eerste ZZP'er nog tegenkomen die aangeeft later ooit nog een keer in loondienst te willen gaan, en wat mij betreft zegt dat genoeg.
En ik heb ze bij bosjes zien solliciteren toen de crisis toesloeg in 2008-2010. Opdrachten waren moeilijk te krijgen en veel werden als eerste er uit gekieperd. Uurtarieven daalde tot 50 euro pe uur en zover ik gehoord heb werd bij KPN de betalingstermijnen van facturen tot een kwartaal verlengt (ik weet niet of dat voor heel KPN gold) en kon je dus 4 maanden wachten op je geld.

[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 21-02-2019 14:39 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:43
Is er al een vergelijking gemaakt met hetzelfde pakket voorwaarden? Dus loondienst netto waar vrije dagen, mobiliteit, pensioen en verzekering bij zitten tegenover zzp waar vrije dagen, mobilteit, pensioen en verzekering van af zijn gehaald? Je zal nog fors meer over houden maar het vergelijk wellicht wat eerlijker.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 21-02-2019 14:40 ]

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:50
Standeman schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:38:
[...]

En ik heb ze bij bosjes zien solliciteren toen de crisis toesloeg in 2008-2010. Opdrachten waren moeilijk te krijgen en veel werden als eerste er uit gekieperd. Uurtarieven daalde tot 50 euro pe uur en zover ik gehoord heb werd bij KPN de betalingstermijnen van facturen tot een kwartaal verlengt (ik weet niet of dat voor heel KPN gold) en kon je dus 4 maanden wachten op je geld.
Maar dat is toch nog hartstikke veel €50 per uur? En daarnaast waren er ook gewoon mensen in loondienst die ineens weer moesten solliciteren tijdens de crisis.

Ik ben ook wel benieuwd naar de vergelijking als je álles meenemt.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Yup, er zijn nogsteeds bedrijven waar een betalingstermijn van 90 dagen standaard is. Die kun je dan "afkopen" door een deel van je uurtarief in te leveren voor kortere betalingstermijn (doordat ze er een broker tussen zetten). Uiteraard is de standaardoplossing gewoon een hoger uurtarief vragen en vervolgens die broker betalen voor de kortere termijn....
Uiteindelijk is er maar 1 partij beter van geworden: De broker.....
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:40:
Is er al een vergelijking gemaakt met hetzelfde pakket voorwaarden? Dus loondienst netto waar vrije dagen, mobiliteit, pensioen en verzekering bij zitten tegenover zzp waar vrije dagen, mobilteit, pensioen en verzekering van af zijn gehaald? Je zal nog fors meer over houden maar het vergelijk wellicht wat eerlijker.
Mijn berekening een stukje terug doet ongeveer zoiets....

• Hydra
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:40:
De ZZPers die ik ken maken die afweging vooral voor zichzelf. Het is ook lastig tegen elkaar af te zeggen omdat je veel flexibeler bent in je keuzes. Wil je geen AOV? Prima, jouw keuze. Wil je in plaats van pensioen sparen je huis aflossen? Prima. Jouw keuze.

Voor mij geldt dat, alles meegerekend, nu netto meer verdien dan ik hiervoor bruto deed.
Heb je dit uit eerste hand meegemaakt? Als ZZPer? Want alle doemscenario's ten spijt, de meeste ZZPers die ik ken die ook echt wat kunnen hebben gewoon hun opdracht behouden.

[ Voor 30% gewijzigd door Hydra op 21-02-2019 14:46 ]

• Piet_Piraat7
Ik vind de verhalen wel interessant maar ik denk dat het alleen voor de ontwikkelaars onder ons echt loont. Als test automatiseerder zie ik geen gouden bergen als ik ZZP'er zou worden.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:50
Ik ben ook wel benieuwd naar welke kant @Mango227 zit in de IT. Developer? DevOps? Security? Infra?

• Hydra
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:45:
Ik vind de verhalen wel interessant maar ik denk dat het alleen voor de ontwikkelaars onder ons echt loont. Als test automatiseerder zie ik geen gouden bergen als ik ZZP'er zou worden.
Nou de TS zit volgens mij in de testautomatisering en houdt er 9000 per maand netto aan over ;)
ApexAlpha schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:46:
Ik ben ook wel benieuwd naar welke kant @Mango227 zit in de IT. Developer? DevOps? Security? Infra?
60 euro per uur, nu naar 70. Volgens haar (beperkte) post-history hiervoor in loondienst bij Sogeti als testautomatiseerder dus ik heb het sterke vermoeden dat ze dat nog steeds doet. Ik zou van haar alleen geen reacties meer verwachten.

[ Voor 36% gewijzigd door Hydra op 21-02-2019 14:48 ]

• Bulder
Hydra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:35:
[...]

Het ging om netto in loondienst naar netto als ZZPer. De bruto cijfers zijn niet of nauwelijks te vergelijken.

Daarbij: ik verdiende bruto zo'n 5000 per maand, nu als ZZPer factureer ik ongeveer 10k per maand. Maar daar zit niks in, geen vakantiegeld, geen bonus, etc. Dus wederom; het is veel te kort door de bocht te stellen dat je een 2-3x hebt.
Daar ging het niet om, dit was een reactie op deze opmerking van mij:
bramm90 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:19:
Tuurlijk, van mijn inkomsten moet ik een veel meer betalen, maar een beetje ZZP'er verdient bruto twee of drie zoveel als iemand met een vergelijkbare functie in loondienst.
Daar komt het woord netto niet in voor.
[...]

En ik heb ze bij bosjes zien solliciteren toen de crisis toesloeg in 2008-2010.
De ondernemers die ik ken die zijn geraakt door de crisis hebben een paar jaar de broek aangetrokken, maar gingen nog liever dood dan weer voor een baas te werken. Maar hé, anekdotes != data, dus waar hebben we het over.

[ Voor 19% gewijzigd door Bulder op 21-02-2019 14:53 ]

• Hydra
bramm90 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:48:
Daar komt het woord netto niet in voor.
Impliciet wel, want niemand vergelijkt loondienst vs. ZZP op basic van bruto omzet. "Heuj, mijn baan betaalt 150k per jaar!"

• Bulder
Hydra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:52:
[...]

Impliciet wel, want niemand vergelijkt loondienst vs. ZZP op basic van bruto omzet. "Heuj, mijn baan betaalt 150k per jaar!"
Ik zei dat ondernemers bruto 2 à 3 keer meer kunnen verdienen, zodat je onderaan de streep meer overhoudt, ook na verzekeringen, bedrijfskosten, etc. Je houdt zeker niet 2 à 3 keer meer over, maar omdat je bruto zoveel meer verdient is het sterk aannemelijk dat je netto in ieder geval meer overhoudt dan in loondienst.

Daar ging die discussie over. Je moet me geen woorden in de mond leggen.

• Hankie0412
Ik zie genoeg test aanvragen voorbij komen hoor. Ik ben persoonlijk ook geen ontwikkelaar waar inderdaad superveel vraag naar is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

Standeman

Prutser 1e klasse

Hydra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:44:
[...]

Heb je dit uit eerste hand meegemaakt? Als ZZPer? Want alle doemscenario's ten spijt, de meeste ZZPers die ik ken die ook echt wat kunnen hebben gewoon hun opdracht behouden.
Ik heb de CV's op mijn bureau gehad omdat we net een nieuw ontwikkeltraject aan het opstarten waren. Ik denk dat 60% ex-zzp was die graag weer in loondienst zouden komen.
Wat overigens wel opviel in die C.V's was dat ze vrijwel allemaal veel korte opdrachten hebben gedaan.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Hydra
Standeman schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:07:
[...]
Wat overigens wel opviel in die C.V's was dat ze vrijwel allemaal veel korte opdrachten hebben gedaan.
Da's ook wel veelzeggend vaak, als het software engineers waren.

[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 21-02-2019 15:08 ]

Verwijderd

MAX3400 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 07:44:
Totdat je bijvoorbeeld op je 43e, na 7 jaar ZZP, wordt aangereden en een kasplantje wordt en nooooit meer kan werken.

Heb je mooi ongeveer 7 ton op de bank staan waar je het mee moet doen. Nou, vetpot hoor als je daar nog 40 jaar mee wil leven...
Hou jij er ook al rekening mee dat je misschien wel 150 kan worden door de medische vooruitgangen?
En welke vetpot heb je nodig als je een kasplantje bent?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-08 11:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:14:
[...]

Hou jij er ook al rekening mee dat je misschien wel 150 kan worden door de medische vooruitgangen?
Goh, eten voor jezelf/gezin? Woonlasten misschien? Medische kosten? Alles wat een normaal mens ook nodig heeft? Sowieso, 17.5K "netto" per jaar is niet veel hoor; minder dan €1500 netto per maand.

Je had door dat de post die je quote dus met NIETS aan enige vaste lasten & miscalculaties rekening hield?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hydra
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:14:
Sowieso is het argument vrij waardeloos. Als je dat af wil dekken heb je een AOV.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-08 21:39
Standeman schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:07:
[...]

Hydra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:08:
[...]

Da's ook wel veelzeggend vaak, als het software engineers waren.
In het geval van ZZP-ers zegt dat niet zo heel veel. De overheid laat op de achtergrond een permanente angst bestaat rondom het thema "schijnzelfstandigheid". Het is niet de bedoeling dat je als ondernemer jarenlang op 1 project zit.

Ik heb mijn vorige project zelf verlaten, deels omdat het een beetje "business as usual" werd en de klok richting 1 jaar tikte. Bovenden werk ik graag naar een bepaalde oplevering toe i.p.v. deel uit te maken van in een doorlopende development. Ik zit nu opnieuw bij een eerdere klant.
Hydra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:18:
[...]

Sowieso is het argument vrij waardeloos. Als je dat af wil dekken heb je een AOV.
Dat scenario overleeft je pensioenfonds evenmin. Het oplopen van de afstand tussen "houdbaarheid op de werkvloer" en levensverwachting is een maatschappelijk thema. Dat ontstijgt de vorm waarin mensen werken.

[ Voor 18% gewijzigd door t_captain op 21-02-2019 15:23 ]

• Hydra
t_captain schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:20:
Ik heb mijn vorige project zelf verlaten, deels omdat het een beetje "business as usual" werd en de klok richting 1 jaar tikte. Bovenden werk ik graag naar een bepaalde oplevering toe i.p.v. deel uit te maken van in een doorlopende development. Ik zit nu opnieuw bij een eerdere klant.
Ik vind zelf uit van m'n ervaringen met developers die iedere keer maar een paar maanden op een project zaten. Mijn cutoff ligt ook zo tussen de 1-2 jaar, omdat ik geen behoefte heb onderdeel van 't meubilair te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:17:
[...]

Goh, eten voor jezelf/gezin? Woonlasten misschien? Medische kosten? Alles wat een normaal mens ook nodig heeft? Sowieso, 17.5K "netto" per jaar is niet veel hoor; minder dan €1500 netto per maand.

Je had door dat de post die je quote dus met NIETS aan enige vaste lasten & miscalculaties rekening hield?
Noem het dan misschien geen vetpot? Je kan altijd terugvallen op de bijstand in het geval het echt niet anders kan. Jezelf verzekeren voor een mogelijk kasplantjes bestaan zie ik niet als nuttig. Als kasplantje heb je geen woonlasten meer voor, je bent dan fulltime afhankelijk van medische zorg. Als het minder erg is kan je bijna altijd nog wel wat doen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:44:

[...]

Maar die in loondienst echt wat kunnen zullen ook wel boven gemiddeld verdienen (als ze beetje voor zichzelf weten op te komen, maar lukt ze dat niet, dan gaan ze als ZZP'er ook echt geen gouden bergen binnen halen. De vraag is meer hoe de middelmatige massa terecht komt.

• t_captain
Sommige projecten zijn ook gewoon wat kleiner, of er zit een limiet aan het budget voor inhuur.

Ik heb wel eens een project gedaan voor een startup met een man of 10 personeel. Ze waren op een paar punten in het project vastgelopen en hadden een ervaren developer nodig om ze over het dode punt heen te helpen. Er was vooraf duidelijk gecommuniceerd over het budget, ze konden mij twee maanden inhuren. Uiteindelijk heb ik in overleg met deze klant het project in deeltijd aangepakt over een tijdsspanne van 4 maanden.

Een ander project was het ontwikkelen van een nieuwe webapplicatie, als een ontbrekend puzzelstukje in het bedrijfs applicatielandschap. Was een project van pakweg 300 uur development.

Niet elke klant heet ASML. (om een bedrijf te noemen waar ingehuurde developers vaak jaren blijven plakken)

Verwijderd

Gebruik Maqqie, zijn je sociale lasten tenminste goed geregeld en behoud je het gewenste uurtarief. Dan zijn alle nadelen die hier worden opgesomd van pensioen, verzekeringen etc ook weggewerkt!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-08 11:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:24:
[...]

Noem het dan misschien geen vetpot? Je kan altijd terugvallen op de bijstand in het geval het echt niet anders kan. Jezelf verzekeren voor een mogelijk kasplantjes bestaan zie ik niet als nuttig. Als kasplantje heb je geen woonlasten meer voor, je bent dan fulltime afhankelijk van medische zorg. Als het minder erg is kan je bijna altijd nog wel wat doen.
offtopic:
Appel / peer; er zijn duizenden mensen in NL die niet eens aangereden zijn maar wel 100% arbeidsongeschikt. Dat je dan 40 jaar van 1500 netto in de maand moet leven, zeker als je ook nog een gezin hebt of een hypotheek waar nog lang geen einde aan is gekomen, dan is dat wel heeeel erg karig. Als je dan ook nog eerder beargumenteert dat je mogelijk wel 150 jaar oud kan worden, dan is de rekensom nog mooier; 7 ton delen door 1300+ maanden = 530 netto per maand.

En ja, ik noem het wel een vetpot; 7 ton klinkt als een bak met geld, zeker als je die topicstart moet geloven. 7 ton is ook erg snel op als je geen inkomsten meer hebt om welke reden dan ook en je moet er nog 40 jaar mee doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hydra
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:56:
Gebruik Maqqie, zijn je sociale lasten tenminste goed geregeld en behoud je het gewenste uurtarief. Dan zijn alle nadelen die hier worden opgesomd van pensioen, verzekeringen etc ook weggewerkt!
En dat kost zeker helemaal niks?
MAX3400 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:11:
[ot]Appel / peer; er zijn duizenden mensen in NL die niet eens aangereden zijn maar wel 100% arbeidsongeschikt. Dat je dan 40 jaar van 1500 netto in de maand moet leven, zeker als je ook nog een gezin hebt of een hypotheek waar nog lang geen einde aan is gekomen, dan is dat wel heeeel erg karig. Als je dan ook nog eerder beargumenteert dat je mogelijk wel 150 jaar oud kan worden, dan is de rekensom nog mooier; 7 ton delen door 1300+ maanden = 530 netto per maand.
Euh, bij een gewone werkgever krijg je ook niet toch het eind der tijden je huidige salaris betaalt?

[ Voor 50% gewijzigd door Hydra op 21-02-2019 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Een WIA uitkering valt ook tegen.

• Steyn
  • Laatst online: 23-07 12:01
Ach. Zolang je het over bruto salaris hebt en niet over omzet... ben je dan zelfstandig/ondernemer of is het enkel te doen om de extra inkomsten?

Als ITer valt er in loondienst genoeg te verdienen. En als je een beetje handig bent valt er naast arbeid (van arbeid ga je niet rijk worden) nog het eea bij te verdienen. Denk aan jezelf inkopen in een onderneming. Iets wat qua euro’s veel beter schaalt dan je uren.

En nogmaals: je financiele plaatje is veel te rooskleurig. Ik mis een aantal kostenposten (vakantie, laptop, pensioen, auto, verzekeringen, training, accountant, etc.).

• t_captain
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:56:
Ziet eruit als een payrollbureau dat zich als iets heel hips en nieuws presenteert.

Niet persé een slechte oplossing, maar wel een hele dure. Denk aan 3k per jaar netto veroorzaakt door de kosten van het bureau, 10k aan hogere belastingdruk en 4k netto wat je verliest door premies werknemersverzekeringen.

(die laatste zijn niet helemaal “weg”, maar voor een kantoorwerker met een goede arbeidsmarktpositie wel erg duur voor wat ze bieden)

• Gamebuster
  • Laatst online: 01-08 10:05
Nu zzp. Stel je vraagt 60 euro per uur, all-in, ex btw.

Je werkt fulltime, dus 176 uur per maand.
Succes met het fulltime werken tijdens zoeken naar nieuw werk, als je ziek bent/wordt en onbetaalde facturen voldaan krijgen van klanten.

Praktijk leert dat ik zeer weinig freelancers ken die 40 uur maken. Gemiddeld maken de freelancers waar ik mee werk 24 declareerbare uren per week. (let op: gemiddeld; velen dus minder!) Vervolgens wordt je wel dag & nacht & tijdens feestdagen gebombardeerd met support vragen.

Maar ja, de meest ideale situatie waarbij je een grote makkelijke klant vind die niet bovenop uren zit, waar je lekker kan meedraaien tijdens kantoor-uren, die niet in weekenden en avonden gaat bellen, en waar je zonder problemen lekker 40 uurtjes per week zonder onderbreking kan schrijven komen wel eens voor. Misschien als je op locatie werkt kan je zelfs betaald mee-lunchen. Als je daar dan ook nog 60EU+ voor kan vragen, gefeliciteerd!

...maar die zijn zeldzaam, en die krijg je alleen met goede connecties, ervaring & geluk. Die krijg je niet als "startende ZZPer", ook niet als je 10tallen jaren werkervaring hebt.
MAX3400 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:11:
offtopic:
Appel / peer; er zijn duizenden mensen in NL die niet eens aangereden zijn maar wel 100% arbeidsongeschikt. Dat je dan 40 jaar van 1500 netto in de maand moet leven, zeker als je ook nog een gezin hebt of een hypotheek waar nog lang geen einde aan is gekomen
1500 netto? Zover ik weet krijg je 70% tot 75% van het minimum loon, wat neerkomt op net iets boven de 1000 euro.

[ Voor 29% gewijzigd door Gamebuster op 21-02-2019 20:57 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• t_captain
@Gamebuster Wat is je referentiekader?

Ik zie vooral in de development mensen makkelijk hun uren maken. Ik geloof dat ik over een periode van >8 jaar op een gemiddelde boven de 1700 uur declarabel zit. Overigens geen 2100, want dan had ik nou met een burnout thuis gezeten :)

En die 60 euro per uur veel? Ik denk niet dat iemand in mijn netwerk voor 60 werkt. Bij de developers (overigens allemaal ervaren seniors) is 70-100 wel de range.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Jazco2nd schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 07:53:

Elk potje heeft zijn kosten dus dit is heel ongunstig.
Ik vind het net zoiets dat je werkgever jouw zorgverzekering volledig samenstelt en voor je betaald. Dat is gewoon idioot en niet van deze tijd.

Laat je goed informeren over pensioen, kost je eenmalig max €300 voor een dik uur advies. Dan ontdek je dat je vrijwel zeker beter af bent met een lijfrente rekening (niet verwarren met een lijfrente polis).
Wat een volstrekte onzin en bangmakerij.
Je wisselt van werkgever, vraag je pensioenoverdracht aan van je vorige werkgever.
Gevolgen: je hebt nog maar 1 pot, EN het geld rendeert mee met de pensioenpot van de nieuwe werkgever (nogal wat pensioenfondsen hadden in het verleden het geintje om het opgebouwde bedrag te bevriezen: er zat 1000 euro in de pot en dat was wat je op je pensioendatum ook uitgekeerd kreeg)...

Is een lijfrenterekening altijd gunstiger? Nee, niet als je een gat in je hand hebt (of een partner met een dure smaak).
Is het verstandig om er 1 te openen? Ja, altijd. Zelfs als je in vaste loondienst bent en bij je werkgever een pensioen opbouwt: als er geen gat in je hand zit kun je een leuk kapitaal opbouwen om eerder te kunnen stoppen met werken of met je pensioen er wat ruimer bij te zitten. Tot een bepaalde hoogte is het ook (gedeeltelijk) aftrekbaar van de belastingen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Blue-eagle
  • Niet online
Eventjes een perspectief van een developer die nu gedetacheerd wordt en vele collega's heeft en heeft gekend die freelancer waren en daarna weer in loondienst gingen.

Freelancen heeft heel veel nadelen ten opzichte van werken voor een werkgever, en geld is daar in deze sector niet één van. Wat ik vaak hoor is dat men het "lone wolf" idee niet prettig vond. Je hebt nooit een binding met een bedrijf of product; je wordt ingevlogen als een noodoplossing of pleister, waarna ze graag weer van je afzijn zodra dat kan. Je bent immers duur.

Zaken als acquisitie speelt natuurlijk ook een rol. Ja, werk vinden is makkelijk. Maar uit 10 opdrachten de ene leuke vinden die lang genoeg gaat duren is vervelend. De zoveelste gave opdracht op rij mislopen omdat de voorkeur uitging naar iemand anders komt ook weleens naar voren.

Eén collega was freelancer en werkte in de eerste paar jaar gemiddeld 3 maanden per werkgever. Dat was enorm vermoeiend. Dan heb je een dure auto maar soms kan je die niet kwijt. Soms wel. Soms is parkeren onverwacht extreem duur. Soms ben je de baan na een week al kwijt.

En daarna zat hij 2 jaar lang goedbetaald niks te doen bij een grote uitgever.

Hij vond het oersaai en is weer in loondienst gaan werken omdat hij nu weer collega's heeft. Bedrijfsuitjes, trainingsbudgetten, conferenties over de hele wereld, gewoon een betrouwbaar inkomen zonder 's avonds wakker te hoeven liggen.

En eerlijk, zelfs als je alleen naar 't financiële plaatje kijkt valt het nog enorm tegen. Netto zou ik als freelancer ongeveer €1500 tot €2000 per maand meer kunnen verdienen. De tijd die ik voor mezelf en vrienden heb is mij meer waard :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exoOw
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-02-2024
Ik ben zelf aan het kijken om ZZP'er te worden, maar dan in België, er zijn inderdaad heel wat haken en ogen aan heel het verhaal van TS.

Heb zelf wel de mogelijkheid om een dagtarief te kunnen hanteren van
Members only:
, zijn vrijwel altijd projecten van minstens 1 jaar met mogelijkheid tot verlenging, voordeel bij mij is dat ik dit via een zakelijke relatie kan laten lopen die goede connecties hebben bij grote firma's, wat betekent dat ze ook proactief mee zoeken naar andere opdrachten indien mijn opdracht ten einde loopt, natuurlijk pakken ze wel een % op mijn dagtarief, maar zoals hier al eerder in het topic aangehaald merk ik hier vrij weinig van.

Dagtarief kan ook omhoog, mits je een beetje je opdrachten goed uitkiest, kwestie van het goed aan te pakken en ook te blijven bijstuderen, als je jaren in dezelfde functies blijft draaien dan wordt het moeilijk om een hoger tarief aan te rekenen, maar als het bedrijf dat je plaatst meer voor je kan vragen, kan je ook meer factureren.

Natuurlijk, de belastingdruk in België is gigantisch hoog (reken maar minstens 50% van je inkomsten die je kwijt bent als je alles laat uitbetalen), en als je een goede vergelijking wilt met wat je verdient in loondienst:

- Bruto loon
- Lease/renting/aankoop wagen + brandstof en evt. bijkomende kosten (indien aankoop)
- 13de maand + vakantiegeld
- 20 verlofdagen (+12 ADV dagen op basis van 40 uur in België)
- Pensioensparen
- Verzekeringen
- Maaltijdvergoeding
- Netto onkostenvergoeding
- GSM abbo + gsm + laptop
- Vaderschapsverlof (mochten er kinderen komen)
- Accountant kosten
- Trainingen kosten je geld + mislopen inkomsten (je kan niet factureren als je op training zit)
...

Er zijn veel trucjes waardoor je wel wat voordeel eruit kan halen, veel kosten kan je inbrengen, etentjes, je kan een kamer van je woning (bureel) inbrengen en 'verhuren' aan je firma, etc.

Members only:

Reden dat ik het zou doen, is omdat ik relatief wat werkzekerheid heb vanwege de zakelijke relatie, waardoor weinig tot geen tijd in het zoeken van nieuwe projecten moet stoppen, anderzijds kan ik een mooi bruto dagtarief aanrekenen en heb ik garantie op 40 uur te factureren per week.

Als je dan daarbuiten nog extra projectjes kan doen buiten je uren/weekend of standby kan meedraaien bij je opdrachtgever, dan kan je mooi verdienen, maar dan moet je er wel wat voor over hebben, het is niet (voor iedereen) haalbaar om jaren aan een stuk 60-80u per week te kloppen
Kinderen heb ik (nog) niet maar als dat komt zou ik ook meer tijd voor met m'n gezin willen, sociaal leven moet je ook in blijven investeren en in je relatie natuurlijk ook.

Op dit moment er is er ook een schrijnend te kort aan (goede) IT profielen op de markt, waardoor je nu makkelijk aan werk komt tegen een goed tarief, maar wat als de tijden minder zijn, of wat als mijn zakelijke relatie me toch zou laten vallen, etc.

Komt veel bij kijken en ik snap dat veel mensen zich rijk rekenen als ze de bedragen horen.
Als je wat verstandig bent met het geld dat binnenkomt en een goede boekhouder hebt, zelf goed op de hoogte bent van alle fiscale trucjes dan kan je het overwegen, maar ik snap waarom veel mensen in loondienst blijven, je moet het er voorover hebben om op het einde van de rit iets meer te verdienen.

En als je als ZZP'er geen garantie hebt om 40 uur te factureren dan zou ik al helemaal goed uitrekenen wat je overhoudt.

Ik ben nog alle pro's en contra's aan het afwegen maar bovenstaande zijn alle zaken waar ik tot nu toe al rekening heb mee gehouden, en ik zal vast nog een hoop vergeten zijn. 8)7

Sorry voor de lap tekst trouwens. :P
-

[ Voor 1% gewijzigd door exoOw op 22-02-2019 02:16 . Reden: membersonly tags ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mango227
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-09-2020
Jullie hebben gelijk, mijn plaatje was inderdaad behoorlijk rooskleurig aan de zzp kant.

Ik had dan wel met een vrij laag uurtarief (60) gerekend tov het brutosalaris bij loondienst. (Iemand die 6000 bruto verdient, zal gezien zijn level wel eerder op 75-80 -misschien wel 90?- euro zitten per uur.)

Mijn plaatje is inderdaad meer specifiek op development en testen gericht.

Voor aov en pensioen valt zeker iets te zeggen. Het is persoonlijk dat ik helaas weinig vertrouwen heb in pensioenopbouw door een ander voor mij, en ik het liever zelf in de hand heb..

Het topic was zeker niet bedoeld om op te scheppen oid, maar meer om degenen die zzp wel overwegen, maar vooral nog twijfelen of het financieel gezien wel te doen is, een wat beter beeld te geven. Het klopt wel dat ik iets te veel op persoonlijke belangen heb gefocust dan op algemene belangen. Iedereen is anders en vindt weer andere zaken belangrijk. Zelf denk ik nog steeds dat zaken als laptop, telefoon, trainingen wel opwegen tegen het extra salaris dat je verdient. Ook dit is weer afhankelijk van de persoon. En natuurlijk klopt het wat al eerder werd gezegd, de één hecht meer waarde aan het wij-gevoel en bij een bedrijf willen horen dan de ander.

Why do banks lock their pens to the desk? If I'm trusting you with my money, don't you think you can trust me with your pen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Mango227 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 06:48:
Voor aov en pensioen valt zeker iets te zeggen. Het is persoonlijk dat ik helaas weinig vertrouwen heb in pensioenopbouw door een ander voor mij, en ik het liever zelf in de hand heb..
AOV kan je niet in eigen beheer doen omdat dat een risico is wat je gewoon niet zelf kan dragen (daarom is het ook een verzekering).

Het gaat er niet om of je het uit zou moeten besteden. Ook al doe je het in eigen beheer, je moet er geld voor apart leggen wat van je `salaris` af gaat. Als je dus een eerlijke vergelijking wil maken tussen loondienst en ondernemen/ZZP'er dan moet je die kosten gewoon in de vergelijking stoppen anders hou je jezelf voor de gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je 40 bent, moet je voor een modale AOV uitkering al richting een miljoen in kas houden. Wat wel kan, is het kortlopend risico zelf dragen en een (goedkopere) AOV met 1 of 2 jaar wachttijd nemen.

Freelance terug in loondienst: ik heb sympathie voor de overwegingen. Toch ervaar ik het anders.

Development projecten lopen van enkele maanden tot een jaar plus. Ik werk vaak op locatie, overal heb ik prettig contact met de “collega’s”. Eenzaam voel ik me dus niet.

De vraag zou ook zijn wat ik als werknemer zou moeten doen. Ik hou van wisselende projecten, maar softwarehuizen zijn meestal geen aantrekkelijke werkgevers. Vaak komt dat erop neer dat je herzelfde trucje mag oen, maar dan voor veel minder geld. Ook heb ik het gevoel dat “developer” te laag gegrepen zou zijn. Ik zou een aantal verantwoordelijkheden kwijtraken en me gaan vervelen. Ik heb weleens gedacht, een functie moet winst- en verliesverantwoordelijkheid hebben om me te boeien, maar dat zou het einde zijn van developen en het begin van veel meetings.

Last but not least, werknemers lopen ook een aanzienlijk risico. Waar de risico's van freelancers vooral op de korte termijn liggen, is dit risico juist een lange-termijn zaak. Als je wat ouder wordt, en vooral als je wat langer op 1 plek hebt gewerkt, is je plaatsbaarheid bij andere werkgevers duidelijk minder. Vaak ontstaat er over de jaren heen een aanzienlijk verschil tussen je beloning en je marktwaarde. Werkgevers nemen niet graag iemand aan die eerst 6k verdiende op een functie die 4k waard is. Zelfs niet als de kandidaat okee is met de teruggang in salaris. Leeftijdsdiscriminatie speeld ook een rol.

In een wereld waarin je niet kunt vertrouwen dat een willekeurig bedrijf over 20 jaar nog bestaat, neem je dus een behoorlijk risico als je ouder wordt.

[ Voor 27% gewijzigd door t_captain op 22-02-2019 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Gamebuster schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:52:
Praktijk leert dat ik zeer weinig freelancers ken die 40 uur maken. Gemiddeld maken de freelancers waar ik mee werk 24 declareerbare uren per week.
Bijzonder. Ik ken nogal veel freelance software engineers en die werken allemaal gewoon 'full time' (36 of 40 uur). Dat sprokkelen naar opdrachten komt in dat vakgebied eigenlijk niet voor.
Bijzonder dat je gewoon over het grootste probleem stapt: het is complete kul dat je met 60e per uur 9k netto per maand gaat verdienen. Dat haal je bij lange na niet. Heb je je eigen cijfers wel op orde?
Blue-eagle schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 23:14:
Eventjes een perspectief van een developer die nu gedetacheerd wordt en vele collega's heeft en heeft gekend die freelancer waren en daarna weer in loondienst gingen.

Freelancen heeft heel veel nadelen ten opzichte van werken voor een werkgever, en geld is daar in deze sector niet één van. Wat ik vaak hoor is dat men het "lone wolf" idee niet prettig vond. Je hebt nooit een binding met een bedrijf of product; je wordt ingevlogen als een noodoplossing of pleister, waarna ze graag weer van je afzijn zodra dat kan. Je bent immers duur.
Dat is voor gedetacheerden niet anders. En ik heb hiervoor in de consulting / detachering gezeten dus dan is het verschil ook heel klein. Ineens van in-house dev naar ZZP gaan is inderdaad een grotere 'schok'. Maar wat jij beschrijft vind ik raar; het is voor hem precies hetzelfde nu, alleen houdt z'n werkgever 't grootste deel van het tarief.
Zaken als speelt natuurlijk ook een rol. Ja, werk vinden is makkelijk. Maar uit 10 opdrachten de ene leuke vinden die lang genoeg gaat duren is vervelend. De zoveelste gave opdracht op rij mislopen omdat de voorkeur uitging naar iemand anders komt ook weleens naar voren.
Dit is m.i. onzin. Acquisitie kost tijd ja, maar je bent als ZZPer niet meer afhankelijk van een account manager die je voedt met opdrachten. Je kunt veel makkelijker een 'perfecte' opdracht vinden gewoon omdat de gemiddelde account manager ook liever lui dan moe is en je 't liefst naar binnen schuift bij bedrijven waar 'ie al contact heeft.

Daarbij; als je als ervaren software engineer op LinkedIn post beschikbaar te zijn dan wordt je ook nog eens doodgegooid met opdrachten.
Eén collega was freelancer en werkte in de eerste paar jaar gemiddeld 3 maanden per werkgever. Dat was enorm vermoeiend. Dan heb je een dure auto maar soms kan je die niet kwijt. Soms wel. Soms is parkeren onverwacht extreem duur. Soms ben je de baan na een week al kwijt.

Hij vond het oersaai en is weer in loondienst gaan werken omdat hij nu weer collega's heeft. Bedrijfsuitjes, trainingsbudgetten, conferenties over de hele wereld, gewoon een betrouwbaar inkomen zonder 's avonds wakker te hoeven liggen.
Ik hoop dat je snapt dat als je voor een detacheerder werkt al die conferencies, trainingsbudgetten en leuke partijtjes uit jouw uurtarief komen he. Het is compleet een sigaar uit eigen doos. Er is niks dat je tegenhoudt als ZZPer om trainingen te volgen of naar conferenties te gaan. Sterker nog; je hebt aan niemand toestemming te vragen.

Wat betreft oersaai: je zit bij een klant en daar leer je mensen kennen. Die zie je sowieso vaker dan je collega's van kantoor. Mis ik m'n ex collega's? Tuurlijk! Gelukkig heb ik nu als vervanging daarvan meetups en een clubje ex-collega's (allemaal ZZP) die elkaar elke maand zien. Je kan dat soort dingen allemaal regelen, je moet het alleen zelf doen.
En eerlijk, zelfs als je alleen naar 't financiële plaatje kijkt valt het nog enorm tegen. Netto zou ik als freelancer ongeveer €1500 tot €2000 per maand meer kunnen verdienen. De tijd die ik voor mezelf en vrienden heb is mij meer waard :7
Je bent vooral voor jezelf je eigen keuzes goed aan het praten. Je overschat de problemen en onderschat de voordelen. Je bent daar niet bepaald de enige in; vrijwel alle developers die niet die stap willen/durven maken doen dat. Dat deed m'n manager ook toen ik opzegde bijvoorbeeld.

Het 'nadeel' van ZZPen is dat je het zelf moet doen allemaal. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Ik vind het leuk; zelf verantwoordelijk zijn voor dit soort dingen geeft me energie. Als je het niet leuk vindt kun je het 'afkopen' door in loondienst te gaan, maar daar betaal je nogal veel voor. Ik verdien nu netto ongeveer 2.5k per maand meer (bijna een verdubbeling) en ik ben niet meer tijd kwijt aan werk dan voorheen (eerder minder).

[ Voor 98% gewijzigd door Hydra op 22-02-2019 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
Blue-eagle schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 23:14:

Zaken als acquisitie speelt natuurlijk ook een rol. Ja, werk vinden is makkelijk. Maar uit 10 opdrachten de ene leuke vinden die lang genoeg gaat duren is vervelend. De zoveelste gave opdracht op rij mislopen omdat de voorkeur uitging naar iemand anders komt ook weleens naar voren.

Ik zie dit toch echt heel anders, ik werkte als consultant vaak alleen op projecten vanuit mijn werkgever. Daardoor had ik weinig binding met het bedrijf en beschouw ik degene met wie ik het project doe als collega's. En het invliegen als noodoplossing of pleister op de wonden, dat is ,maar hoe je je eigen propositie neerzet. En ja het oersaaie is een keuze ik heb zelf weinig op met de zogenaamde "wij zijn de leukste" bedrijfsuitjes. De trainingsbudgetten en conferenties staat ook iets tegenover, want dat doet een bedrijf niet gratis.

Als je bij een klant komt waar je je auto niet kwijt kan of parkeren extreem duur is, heb je bij je intake niet op zitten letten en geen oplossing verzonnen. En het wel of geen opdracht binnenhalen, bij detachering of consultancy heb je ook vaak een intake waarin wordt bepaald of je wel of niet de opdracht krijgt.

Als jij maar 1500 meer zou kunnen verdien, verdien jij extreem veel of schaal jij freelancers wel heel laag in.

Het is eigenlijk jammer dat er een wellus./nietus spelletje aan het worden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hankie0412 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:16:
Het is eigenlijk jammer dat er een wellus./nietus spelletje aan het worden is.
Ik zou sowieso niet veel waarde hechten aan niet-ZZPers die hier hun mening verkondigen met zwartgallige verhalen. Die zijn meer zichzelf aan het overtuigen dan ons. Je moet toch ergens dat netto-salaris gat rechtlullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:24:
[...]

Ik zou sowieso niet veel waarde hechten aan niet-ZZPers die hier hun mening verkondigen met zwartgallige verhalen. Die zijn meer zichzelf aan het overtuigen dan ons. Je moet toch ergens dat netto-salaris gat rechtlullen.
Zwartgallige verhalen? Ik heb als een van de eerste posts genoeg argumenten gegeven tegen het ZZP'en (met als afsluiter dat ik het op termijn wel wil gaan doen).

Dat er mensen zijn die er voor kiezen bij loondienst te blijven wil niet zeggen dat men een gat aan het rechtlullen is. Er speelt meer dan netto-inkomsten bij de overweging loondienst/zzp, Welke correct is zal aan de persoonlijke situatie liggen.

Ben geneigd een topic te openen "Waarom de angst voor loondienst grote onzin is" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:29:
Zwartgallige verhalen? Ik heb als een van de eerste posts genoeg argumenten gegeven tegen het ZZP'en (met als afsluiter dat ik het op termijn wel wil gaan doen).
Het ging me vooral om verhalen zoals die van Blue-eagle die nogal vol staan met klink-klare onzin die ook nog eens uit tweede hand komt. Natuurlijk is het aan ieder voor zich of je zulke dingen opschrijft. Maar ik mag er ook een mening over hebben.

Zelf heb ik ook al aangegeven dat 't rekenvoorbeeld van de TS grote kul was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:29

_Arthur

blub

Ik freelance zodat ik zelf de vrijheid heb om opdrachten te kiezen. En als een opdracht mij toch niet bevalt, hier zelf een beslissing over te nemen ipv deze beslissing te moeten laten afhangen van mijn (detacherings-)werkgever (die vaak voor de financiele keuze gaat ipv de keuze van zijn werknemer te respecteren).

Ook alle andere (rand)zaken neem ik nu zelf een besluit over, in plaats van dit door een werkgever te laten regelen. Als voorbeeld; ik rij nu een auto die ik via een werkgever nooit zou kunnen rijden.

Vrijheid om zelf zaken te regelen en daarbij als bonus een veel betere beloning zorgen er voor dat ik voorlopig niet nadenk over een loondienstverband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-08 08:06
De 'grote angst' alhier op de IT-afdeling is al kort genoemd: de support.

Stel je 'doet' zelfstandig netwerkjes en servertjes bij het MKB (en dus geen schijnzelfstandigheid zoals gedetacheerd bij grote bedrijven waar je niet zelf eindverantwoording hebt).

Als er dan iets mis is, of ze denken dat er iets mis is, gaan ze jou bellen. En het is altijd spoed, want ze 'kunnen niet werken'. Volgens mij kom je echt binnen no-time om in de supportvragen, terwijl je thuis bent, de kinderen van school moet halen, elders aan het werk, enzovoort. Niet te doen in je uppie.

Sterker nog, ik 'doe' daarom liever al geen vrienden & kennissen ook... :+ Ik heb 1 keer een oude PC bij mijn schoonmoeder geplaatst... nooit meer! :'(

Je kent het wel, ze weten hun wachtwoorden niet, geen licenties, weten dingen te verkl*ten waar jij het bestaan niet eens van weet, bak vol met malware, overal op klikken, AV mag niks kosten, na elk hack-item in het nieuws vragen, enzovoort.

:+

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:14

sebasd

loopt op espresso

Ik zit ook als freelancer in die hoek (4,5 jaar nu - totaal 13 jaar ervaring). Ik weet niet wat jij verstaat onder gouden bergen, maar ik kan er heel goed van leven. Uurtarief van 75-80 is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
sebasd schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:18:
[...]
Ik zit ook als freelancer in die hoek (4,5 jaar nu - totaal 13 jaar ervaring). Ik weet niet wat jij verstaat onder gouden bergen, maar ik kan er heel goed van leven. Uurtarief van 75-80 is geen probleem.
Dat vind ik echt ontzettend veel, wat moet dat lekker verdienen zeg. Ik vind mijzelf alleen nog niet ervaren genoeg om ZZP'er te worden, wellicht over wat jaartjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:37

drooger

Falen is ook een kunst.

UniMatrix schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:06:

Stel je 'doet' zelfstandig netwerkjes en servertjes bij het MKB (en dus geen schijnzelfstandigheid zoals gedetacheerd bij grote bedrijven waar je niet zelf eindverantwoording hebt).

Als er dan iets mis is, of ze denken dat er iets mis is, gaan ze jou bellen. En het is altijd spoed, want ze 'kunnen niet werken'. Volgens mij kom je echt binnen no-time om in de supportvragen, terwijl je thuis bent, de kinderen van school moet halen, elders aan het werk, enzovoort. Niet te doen in je uppie.

Sterker nog, ik 'doe' daarom liever al geen vrienden & kennissen ook... :+ Ik heb 1 keer een oude PC bij mijn schoonmoeder geplaatst... nooit meer! :'(

Je kent het wel, ze weten hun wachtwoorden niet, geen licenties, weten dingen te verkl*ten waar jij het bestaan niet eens van weet, bak vol met malware, overal op klikken, AV mag niks kosten, na elk hack-item in het nieuws vragen, enzovoort.

Dit is ook gewoon het geval voor elke senior en alleenstaande hoor.
Bovendien, denk je dat de werkgever graag de duurste kracht inzet voor al die 150/200% overuren?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

1 = geen in de ICT Systeembeheer / Servicedesk. Maar bij development gaat dat wel net iets anders vermoed ik.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Hoewel ik als freelance ontwikkelaar het financieel veel ruimer heb dan als werknemer zou ik het niet alleen om het geld doen. Ik vind vaste teams meestal niet goed genoeg en zou nergens pertinent kunnen blijven. Ook het stukje vrijheid: te gaan en staan waar en wanneer je wil, van werkomgeving kunnen wisselen, afscheid nemen zonder veel gedoe, verschillende bedrijven en sectoren in korte tijd kunnen zien, vakantie nemen wanneer je wil, thuis kunnen werken, etc spelen voor mij een grote rol.

Ik zie soms ook een soort van passiviteit en gelatenheid onder vaste werknemers in teams. Ik heb de indruk dat freelancers ook van een iets ander kaliber zijn.

Het financiële plaatje is natuurlijk wel belangrijk. Werknemer zijn is in Nederland niet zo aantrekkelijk meer vanwege de lage lonen in combinatie met hoge kosten en hoge belastingen. Ik was als alleenverdiener in NL min of meer wel 'gedwongen' om te blijven freelancen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Bijzonder dat je je dit soort dingen aanpraat terwijl je daar zelf geen ervaring mee hebt. Over het algemeen gaan bedrijven niet met 'support' zaken naar dure ZZPers, al helemaal niet in de periodes dat je 200% factureert.

Dus nee, de support dingen komen juist vaak bij de in-house mensen terecht.
gold_dust schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:55:
Het financiële plaatje is natuurlijk wel belangrijk. Werknemer zijn is in Nederland niet zo aantrekkelijk meer vanwege de lage lonen in combinatie met hoge kosten en hoge belastingen. Ik was als alleenverdiener in NL min of meer wel 'gedwongen' om te blijven freelancen.
Niet helemaal alleenverdiener maar m'n vriendin werkt 2 dagen in een branche waar het geen vetpot is (onderwijs). Dus ik draag ook idd alle lasten. Als je als software engineer dan graag 1 a 2 keer per jaar gaat skieen zonder daarvoor te moeten beknibbelen op vanalles dan is in loondienst blijven inderdaad niet aantrekkelijk.

Kwa software engineers in loondienst is het in Nederland vooralsnog een Lemon Market. De meeste bedrijven hebben niet erg veel oog voor de waarde die een goeie developer echt toevoegt.

[ Voor 38% gewijzigd door Hydra op 22-02-2019 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hankie0412
Hydra schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:21:
[...]

Bijzonder dat je je dit soort dingen aanpraat terwijl je daar zelf geen ervaring mee hebt. Over het algemeen gaan bedrijven niet met 'support' zaken naar dure ZZPers, al helemaal niet in de periodes dat je 200% factureert.

Dus nee, de support dingen komen juist vaak bij de in-house mensen terecht.
Voor die 200% wil ik in mijn "vrije tijd" wel de telefoon opnemen en een issue oplossen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hankie0412 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:23:
Voor die 200% wil ik in mijn "vrije tijd" wel de telefoon opnemen en een issue oplossen hoor.
Soms wel, soms niet. Da's een keuze. Eentje die je als ZZPer zelf maakt. Dit i.t.t. als je in loondienst bent (dan is het onderdeel van je werk) of gedetacheerd bent (dan heeft je werkgever er ook een mening over).

Voor mij persoonlijk is alles bespreekbaar. Als er een keer een 'ding' is op een zaterdag wil ik best een dag op zaterdag werken. Maar dan wel voor 200%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hankie0412
Hydra schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:25:
[...]

Soms wel, soms niet. Da's een keuze. Eentje die je als ZZPer zelf maakt. Dit i.t.t. als je in loondienst bent (dan is het onderdeel van je werk) of gedetacheerd bent (dan heeft je werkgever er ook een mening over).

Voor mij persoonlijk is alles bespreekbaar. Als er een keer een 'ding' is op een zaterdag wil ik best een dag op zaterdag werken. Maar dan wel voor 200%.
Ik heb de afgelopen maanden 2x een weekend gewerkt op verzoek van de klant tegen 200%, dat tikt wel lekker aan hoor moet ik zeggen en kun je gerust een andere dag vrij nemen. Maar de noodzaak en lichte dwang is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 01-08 10:05
t_captain schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:30:
@Gamebuster Wat is je referentiekader?

Ik zie vooral in de development mensen makkelijk hun uren maken. Ik geloof dat ik over een periode van >8 jaar op een gemiddelde boven de 1700 uur declarabel zit. Overigens geen 2100, want dan had ik nou met een burnout thuis gezeten :)

En die 60 euro per uur veel? Ik denk niet dat iemand in mijn netwerk voor 60 werkt. Bij de developers (overigens allemaal ervaren seniors) is 70-100 wel de range.
Nee hoor je kan makkelijk meer dan 60 euro vragen als je een werkend brein hebt.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Gamebuster schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:36:
Nee hoor je kan makkelijk meer dan 60 euro vragen als je een werkend brein hebt.
Nu spreek je jezelf tegen. Je zegt eerder dat 'fulltime' opdrachten voor meer dan 60 per uur zeldzaam zijn. Nu zit ik in een hoek waar gewoon veel vraag is, maar 60 per uur is gewoon veel te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 16:02

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mango227 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 06:48:
Jullie hebben gelijk, mijn plaatje was inderdaad behoorlijk rooskleurig aan de zzp kant.

Ik had dan wel met een vrij laag uurtarief (60) gerekend tov het brutosalaris bij loondienst. (Iemand die 6000 bruto verdient, zal gezien zijn level wel eerder op 75-80 -misschien wel 90?- euro zitten per uur.)

Mijn plaatje is inderdaad meer specifiek op development en testen gericht.

Het topic was zeker niet bedoeld om op te scheppen oid, maar meer om degenen die zzp wel overwegen, maar vooral nog twijfelen of het financieel gezien wel te doen is, een wat beter beeld te geven. Het klopt wel dat ik iets te veel op persoonlijke belangen heb gefocust dan op algemene belangen. Iedereen is anders en vindt weer andere zaken belangrijk. Zelf denk ik nog steeds dat zaken als laptop, telefoon, trainingen wel opwegen tegen het extra salaris dat je verdient. Ook dit is weer afhankelijk van de persoon. En natuurlijk klopt het wat al eerder werd gezegd, de één hecht meer waarde aan het wij-gevoel en bij een bedrijf willen horen dan de ander.
En daarmee sluit ik dit topic af. Deze verdere discussie kan verder prima in Het freelance ICT-ers discussie topic.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.