Nou @
Mick3112 , ik ben een ervaring rijker hoor.
TL;DR: ik had een slechte "Samsung Experience" in hun Store. Het is alsof je een afspraak maakt bij de autogarage voor 4 nieuwe banden en ter plekke pas te horen krijgt dat ze geen banden hebben liggen.
Voor de lezers onder ons:
Vandaag naar Breda gegaan naar de Samsung Experience Store. Had online een afspraak gemaakt, daar kan je een tijdslot boeken en geef je het IMEI nummer en kleur van je toestel op. Het toestel is 3,5 jaar oud, dus geen garantie, kost iets van €70 om je accu te laten vervangen, prima.
Na het maken van je afspraak krijg je instructies om een back-up van je data te maken en je toestel leeg te maken. Dat dus gedaan gisteren, factory reset gedaan voor de zekerheid en voor de zekerheid het toestel opgeladen en schoongemaakt (ik breng m'n auto bijvoorbeeld ook schoon naar de garage, vind ik wel zo netjes).
Dus ik was daar vanmiddag. Vriendelijke vrouw die me hielp, ze deed eerst diagnostics aan haar computer. Daarvoor gingen de ontwikkelaarsopties aan en USB in de telefoon. Ze vond de stekker er niet 100% recht in zitten en dat belangrijk om te benoemen. Hij doet het wel gewoon zeg ik, dus ze gaat door en geeft aan die poort zo wel even schoon te maken.
Uit de diagnostics kwam een "Battery: Good". Daarop werd gezegd dat de accu nog prima is en ze 'm daarom eigenlijk niet kunnen repareren. Dus ik aangegeven dat dat logisch is met een 100% geladen accu, maar dat 'ie onder de 10% ook willekeurig uitvalt en de SOT lang niet meer is wat het ooit was. Daarna moest ze met een techneut boven gaan checken of ze dit wel kunnen vervangen dan.
Na een kwartier kwam ze terug met een redelijk goor toestel en het nieuws dat de telefoon eruit ziet alsof die door een derde partij is gerepareerd. Dat betekend dan direct dat als ze het achterkantje los halen en hij breekt dan zijn de kosten daarvan voor mij. Dus dat vond ik niet zo'n lekker begin van mijn "Experience" in hun store. Voor de duidelijheid: m'n toestel is nooit voor service weggeweest en ziet er nog heel netjes uit. Dus ik heb meerdere keren aangegeven dat m'n toestel nooit open is geweest en wat die techneut ziet is hoe die 3,5 jaar geleden uit de doos is gekomen van Samsung. Daarnaast staat het IMEI en S/N nummer op de achterkant, als er een achterkantje was gewisseld had er niks gestaan, dus ik vond het een raar verhaal.
Toen ging ze weer overleggen boven en kwam ze beneden met een tekstberichtje op haar telefoon dat als zij het achterkantje breken met het vervangen van de accu en er sporen van een derde partij zichtbaar zijn ze niet aansprakelijk zijn en dat ik dat vooral moest ondertekenen. Dus ik geef aan dat ik dat een rare gang van zaken vind. Dus ik heb gevraagd of de techneut even naar beneden kon komen. "Nee die zijn druk met telefoons repareren". Oké, dan kom ik wel even mee naar boven. "Nee dat mag niet". Oké, dan ben ik toch altijd in het nadeel hier, dit is voor Samsung een makkelijke manier om een nieuw achterkantje te verkopen.
Daarna vertelde ze nog een vaag verhaal dat de software support gaat verlopen voor dit toestel en ooit het moederbord kapot kon gaan en een nieuw toestel dan goedkoper zou zijn. Volgens mij wist ze zelf niet helemaal wat ze bedoelde, want ze sloot steeds af met "ik vertel alleen maar wat de techneut boven tegen mij zegt".
Ik kom daar voor een nieuwe accu en ze waren zich enkel aan het indekken. Dus ik vroeg wat ze doen als ze sporen van een derde partij vinden en m'n achterkantje breken: dan laten wij 'm ongerepareerd. Dus ik vat het even samen aan haar dat ik kom voor een nieuwe accu, en als zij m'n telefoon kapot maken dan laten jullie hem zo? Ja dat klopt dus.
Gevraagd wat een nieuwe achterkant zou kosten: €30. Dus voor €100 nog steeds prima voor mij, maar wel duidelijk gemaakt dat ze maar voorzichtig moeten zijn.
Toen ging ze weer naar boven om even te checken of de onderdelen er zijn. Kwartiertje later het nieuws dat ze geen lijmstickers meer hebben om de achterkant terug te plakken. Dat nieuws schoot een beetje verkeerd bij mij. Dus ik heb uitgelegd (nee, ben niet boos geworden, maar m'n ergernis was wel duidelijk

) dat ik een dag vrij heb genomen, met het maken van de afspraak al aan had gegeven dat een nieuwe accu nodig was voor m'n S10+ inclusief IMEI nummer, van Tilburg naar Breda ben gereden, parkeerkosten betaal om vervolgens te horen dat ze me niet kunnen helpen nadat ik eerst in een hoekje word gezet dat mijn toestel hoogstwaarschijnlijk door een derde partij is opengemaakt en als zij de achterkant breken dan ook niet verantwoordelijk zijn.
En om ook maar wat beeld te geven bij dit verhaal. Zo kreeg ik m'n telefoon mee terug (heb het IMEI en S/N stukje even weggehaald), met de ontwikkelaarsinstellingen nog aan. En m'n USB-C poort is ook niet schoongemaakt. Voor de duidelijkheid, hij kwam schoon daar aan
Al met al een hele "Experience". Ik ben nu via Sammobile de laatste ROM aan het downloaden. Ik ga 'm zelf maar flashen en als de accu ooit helemaal op is ga ik wel naar een "derde partij" die me wel wil helpen.