app-ontwikkelaars → appontwikkelaars (onnodig koppelteken, @JayStout)Hiermee kunnen app-ontwikkelaars meteen de juiste sectie in het instellingenmenu oproepen waarin de standaardapplicaties in Windows aangeduid kunnen worden.
Kijk ik naar een gecachete variant van de webpagina over de solidstateaccu, of is de aanpassing zoals @MadCyberlion suggereerde niet doorgevoerd? Hij heeft nl. gewoon gelijk en anode en kathode zijn omgedraaid.sabineschults schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:02:
De tikfouten zijn tot hier aangepast. Dank voor het doorgeven!
Zie ook: betekenis van anode en betekenis van kathode.
strik tgenomen → strikt genomenMaar 'solidstate' zegt strik tgenomen alleen iets over de elektrolyt en niets over de energiedichtheid.
vloeibaar elektrolyt → vloeibare elektrolyt (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=elektrolyt)Het grote voordeel van een vaste elektrolyt is vooral de veiligheid, omdat een vloeibaar elektrolyt in brand kan vliegen bij een te hoge temperatuur en wanneer het in aanraking komt met zuurstof.
Zelf gemist:
dat → die (het woord verwijst naar elektrolyt, een de-woord)Het Belgische technologie-instituut imec heeft een elektrolyt op basis van nanocomposieten ontwikkeld dat begint als een vloeistof, waardoor bestaande productiemethoden voor accu's kunnen worden gebruikt.
Ik ben hier zelf niet zo in thuis, dus ik leg dit bij de auteur neer. De afbeelding onder die tekst zegt namelijk ook dat de anode de minpool is. Na wat googelen lees ik dat een anode niet altijd positief hoeft te zijn.MadCyberlion schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:54:
review: Waar blijft de solidstateaccu?
De anode de min pool en de kathode de plus pool?
Ja, bij elektrolyse is de kathode de negatieve pool en de anode de positieve pool (KNAP). Maar bij een elektrochemische cel is het precies andersom: de kathode is de positieve pool en de anode de negatieve pool. 😉MadCyberlion schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:54:
review: Waar blijft de solidstateaccu?
De anode de min pool en de kathode de plus pool?
Oké, dank je! Ik heb er nl. de ballen verstand van en vertrouwde alleen maar op het woordenboek.Yero schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:46:
[...]
Ja, bij elektrolyse is de kathode de negatieve pool en de anode de positieve pool (KNAP). Maar bij een elektrochemische cel is het precies andersom: de kathode is de positieve pool en de anode de negatieve pool. 😉
de uitrol nu pas → de uitrol is nu pasIn januari werd het automatisch downloaden van recent afgespeelde nummers al aangekondigd door Google, maar de uitrol nu pas breed beschikbaar, meldt 9to5Google.
Galaxy Watch → de Galaxy WatchBij de huidige generatie van Galaxy Watch is er geen Classic-model meer aanwezig zoals in de Galaxy Watch4-serie.
een draaiende ring → een draaibare ring (anders wordt er gesuggereerd alsof de ring helemaal uit zichzelf draait, zonder door een mens in beweging te worden gezet)Deze zou een draaiende ring krijgen, zoals bij de Watch4 Classic.
Er staat een spelfoutje bij dit artikel
De laatste alinea De toekomst van 3d V-cache
Hoewel de fabrikant dat nog niet met zo veel worden wil bevestigen. Dat moet woorden zijn
admin-taken → admintaken (onnodig koppelteken, @Drobanir)Het is bedoeld om op een eenvoudige manier admin-taken uit te voeren, zoals het maken en bewerken van de hardeschijfpartities.
Het is vijftien dagen geleden, dus het lijkt me dat je voldoende tijd gehad moet hebben. Of kloppen alle door jou genoemde specificaties als, ik noem er maar een paar, 12GB RAM, 512GB opslaggeheugen en een resolutie van 1440x1376 en heb ik het allemaal fout?
In de tweede paragraaf staat
pompomppurin in plaats van pompompurin.
When life gives you lemons, start a battery factory
Hey Richy,richy3908 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:35:
@Donny K., waarom heb je helemaal niets gedaan met alle suggesties die ik heb gegeven over incorrecte specificaties in richy3908 in "Meld hier spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes" en mijn vervolgpost van 10 maart?
Het is vijftien dagen geleden, dus het lijkt me dat je voldoende tijd gehad moet hebben. Of kloppen alle door jou genoemde specificaties als, ik noem er maar een paar, 12GB RAM, 512GB opslaggeheugen en een resolutie van 1440x1376 en heb ik het allemaal fout?
Mijn excuses. Mijn notificaties stonden blijkbaar uit en ik heb je bericht helemaal gemist. Ik ga ernaar kijken en eventueel aanpassen. Ik heb net al even snel gekeken, maar de info op de site lijkt nogal te conflicteren met de info die ik van ze heb gehad. Het ruikt naar een regioverschil. Ik zoek het uit.
Groetjes en bedankt voor het melden.
Dank je wel en succes met uitzoeken/navragen!Donny K. schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:53:
[...]
Hey Richy,
Mijn excuses. Mijn notificaties stonden blijkbaar uit en ik heb je bericht helemaal gemist. Ik ga ernaar kijken en eventueel aanpassen. Ik heb net al even snel gekeken, maar de info op de site lijkt nogal te conflicteren met de info die ik van ze heb gehad. Het ruikt naar een regioverschil. Ik zoek het uit.
Groetjes en bedankt voor het melden.
--> antwoordt hijAls we hem vragen wat voor nieuwe ontwikkelingen en inzichten er de afgelopen twee jaar zijn geweest, antwoord hij dat hij ondertussen twijfelt of de veelbelovende lithiummetaalanode wel realistisch is.
nderzoekers > Onderzoekersnderzoekers Simon Aaarons en David Buchanan vonden de bug en hebben een uitleg online gezet.
Kennelijk is er O weggeknipt en aan het begin van onderstaande zin neergezet
O De bug zit sinds Android 10 in het systeem en komt door een fout die al een paar jaar bekend was.
[ Voor 18% gewijzigd door 3dfx op 20-03-2023 17:30 ]
3dfx schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:29:
nieuws: Weggeknipte info uit Google Pixel-screenshots te achterhalen door bug
[...]
nderzoekers > Onderzoekers
Kennelijk is er O weggeknipt
De O is gewoon een stukje verhuist, blijkbaar had hij zin in een nieuwe omgeving.Google heeft de bug gefikst in de maart-update voor veel van zijn Pixel-telefoons. O De bug zit sinds Android 10 in het systeem en komt door een fout die al een paar jaar bekend was.
Mag wat mij betreft gewoon zijn: abonnement met advertenties.
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Wat er nu staat is niet fout en jouw suggestie past niet. Ik heb 'abo' wel uitgeschreven, want een kop met twee afkortingen achter elkaar is misschien wel te veel van het goede.GeeBee schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:49:
nieuws: ‘Ongeveer 20 procent van nieuwe Netflix-klanten in VS heeft abo met ads’
Mag wat mij betreft gewoon zijn: abonnement met advertenties.
Na de aanhouding van Haiku kreeg de informatie veel nieuwe informatie over zijn klanten, waaronder de schuilnamen van de 23-jarige Hagenaar.
politie?
Yep, aangepast.Djordjo schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:53:
nieuws: OM eist 2 jaar celstraf voor Nederlander die met phishingpanels Belge...
Na de aanhouding van Haiku kreeg de informatie veel nieuwe informatie over zijn klanten, waaronder de schuilnamen van de 23-jarige Hagenaar.
politie?
Vierde alinea
bewijsmateriaalHet Openbaar Ministerie zegt dat het bewijsmaterial onder meer bestaat uit chats die de verdachten onderling en met Haiku voerden.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Na pleitten van verschillende politieke partijen → Na pleidooien van verschillende politieke partijen (het zelfstandige naamwoord pleit is een singulare tantum en een van de betekenissen is pleidooi, dus dit synoniem gebruiken lijkt me beter, want daar is wel een meervoud van, @AverageNL; bovendien is er pleitten geschreven, alsof er wel het werkwoord is gebruikt, maar dan o.v.t. o.i.d.)Na pleitten van verschillende politieke partijen begin dit jaar ook een algoritmetoezichthouder van start als onderdeel van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Rijksambtenaren worden per direct ontraden afgeraden TikTok op hun werktelefoon te installeren.
waterstof op zee productie → waterstof-op-zee-productie (zie ook https://woordenlijst.org/leidraad/6/5, @AverageNL)De Rijksoverheid noemt het project 'de grootste waterstof op zee productie' ter wereld.
Bij nader inzien, ik dacht eerst dat dit een combinatie was van een samenkoppeling met een samenstelling, maar volgens mij is het juist in zijn geheel een samenkoppeling.
[ Voor 24% gewijzigd door richy3908 op 21-03-2023 17:07 . Reden: waterstof-op-zeeproductie → waterstof-op-zee-productie ]
Epdnet klaagde vorig jaar nog bij de Belgische telecomwaakhond over vermeende oneerlijke concurrentie vanuit Proximus-dochter Mobile Vikings.
epdnet → edpnetProximus neemt de eveneens Belgische provider epdnet over.
Epdnet → EdpnetEpdnet komt volledig in handen van Proximus.
epdnet → edpnetProximus meldt dat epdnet zijn activiteiten als 'onafhankelijke entiteit' binnen de Proximus Groep kan voortzetten.
epdnet → edpnetIn oktober vorig jaar vroeg epdnet bescherming aan tegen zijn schuldeisers, waarvan Proximus een van de grootste was.
epdnet → edpnetOnlangs was er een zitting bij de rechtbank, omdat epdnet zichzelf moest verkopen.
Epdnet → EdpnetEpdnet klaagde vorig jaar nog bij de Belgische telecomwaakhond over vermeende oneerlijke concurrentie vanuit Proximus-dochter Mobile Kings.
In de inleiding:
"een" doet denken dat er meerdere Avenue City-referentieplatforms zijn. Vervangen door "het" of (aangezien dit dacht ik nieuw genoeg is dat "het" teveel veronderstelt dat men al bekend is met dit Avenue City) de zin veranderen naar iets als: "Er zijn details verschenen over Avenue City, een nieuw referentieplatform van Intel."/"Er zijn details verschenen ver een nieuw referentieplatform van Intel met de naam Aevnue City."Er zijn details verschenen over een Avenue City-referentieplatform van Intel. Het platform zou bedoeld zijn voor de komende Granite Rapids- en Sierra Forest-datacenter-cpu's uitbrengen.
"uitbrengen" is hier niet op zijn plaats. Ik zou het schrappen. Anders de zin herschrijven waardoor de boodschap die aan het woord was toegekend wel overkomt.
vertrek → vertrektRaja Koduri vertrek bij Intel.
experimenten → experimenterenAdobe heeft naar eigen zeggen een style engine toegevoegd aan het model zodat gebruikers kunnen experimenten van het creëren van foto's kunst, graphics en teksteffecten met allerlei stijlen, kleuren, belichtingen en variaties in compositie.
de originele afbeelding → in de originele afbeeldingDoor de bug zijn delen die zijn weggeknipt of geblurd de originele afbeelding deels of helemaal te reconstrueren.
De ondertitel is erg onduidelijk: "Hitte remt als telefoon vermomde videocamera"
Wordt er iets bedoelt (lijkt het): "Deze, als telefoon vermomde, videocamera wordt snel heet en gaat zichzelf down-trottelen". Of iets dergelijks?
of: "Oververhitting vertraagt prestaties 'telefoon' met verborgen videocamera".
[ Voor 8% gewijzigd door Jochem op 22-03-2023 13:08 ]
Eerste minpunt: Processor throtthlet snel -> throttletJochem schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:06:
review: Sony Xperia 1 IV - Hitte remt als telefoon vermomde videocamera
De ondertitel is erg onduidelijk: "Hitte remt als telefoon vermomde videocamera"
Wordt er iets bedoelt (lijkt het): "Deze, als telefoon vermomde, videocamera wordt snel heet en gaat zichzelf down-trottelen". Of iets dergelijks?
of: "Oververhitting vertraagt prestaties 'telefoon' met verborgen videocamera".
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
De Commissie denkt dat dankzij dit voorstel neer producten binnen de garantietermijn worden gerepareerd en dat het voor consumenten aantrekkelijker wordt om producten zonder garantie alsnog te laten repareren.
Moet meer zijn niet neer denk ik.
Het kanaal dus:Zo is er een Luna+-kanaal, die 10 euro per maand kost...
die > dat
desktopcliënt → desktopclient (het Nederlandstalige woord cliënt betekent totaal iets anders dan het (oorspronkelijk) Engelstalige woord client, @Drobanir)Bitwarden is beschikbaar online, als desktopcliënt, als mobiele app en als plug-in voor diverse webbrowsers.
Goldwave → GoldWaveSoftware-update: Goldwave 6.75
uitgekomen, 6.74 → uitgekomen; 6.74 (zie ook https://onzetaal.nl/taalloket/puntkomma, @Drobanir)Versie 6.75 van GoldWave is uitgekomen, 6.74 is wegens een probleem nooit officieel vrijgegeven Dit programma is een uitgebreide digitale audio-editor voor Windows en Android dat sinds 1993 bestaat.
vrijgegeven Dit → vrijgegeven. DitVersie 6.75 van GoldWave is uitgekomen, 6.74 is wegens een probleem nooit officieel vrijgegeven Dit programma is een uitgebreide digitale audio-editor voor Windows en Android dat sinds 1993 bestaat.
GitHub als eerste → GitHub krijgt als eerste (?)GitHub als eerste een 'ChatGPT-achtige' ervaring in de code-editors van ontwikkelaars, die vanaf maandag 22 maart beschikbaar komt als technische preview.
Een tweede kunnen weggestreept.Daarmee kunnen ontwikkelaars mondeling prompts kunnen geven aan het Copilot-model.
De eerste 16MB-kaartjes waren in april te koop, later kwamen kleinere 16MB- en grotere 256MB-kaarten beschikbaar.
kleiner dan 16MB of waren de eerste groter?
deze mag nog wel ff paar keer nagelezen worden zeg
Dell brengt ook verbeterde versies van verschillende Latitudes in de 7000- en 5000-serie uit. Er komen een nieuwe 7340 en 5340, 7440 en 7440, en een 7460 en 5460 uit. Die modellen verschillen vooral in grootte; de laptops zijn met 13"-, 14"- of 16"-schermen beschikbaar. De twee kleinste modellen van de 7000-serie zijn ultralight modellen waarvan het 13"-model minder dan een kilo weegt: 0,982 kilo.
De laptops hebben in alle configuraties een 16:10-beeldverhouding en worden met maximaal een derdegeneratie-Intel i7-cpu geleverd. De laptops hebben, net als het 9440-topmodel, maximaal 64GB Lpddr5-geheugen en een geïntegreerde Iris Xe-gpu. Alle modellen zijn verkrijgbaar met een Intel-soc van de dertiende generatie, behalve de 5440, die ook met een twaalfdegeneratie-soc leverbaar is. De zes modellen zijn wel per direct beschikbaar, maar Dell noemt de prijs ervoor nog niet.
offficiële -> officiëleHet is onbekend wanneer het offficiële WhatsApp-account bij iedereen te zien zal zijn.
Redmi Noe → Redmi NoteDe Redmi Noe 12 4G- en 5G-variant komen tot 33W, de Pro tot 67W en de Pro+ tot 120W.
Snapdragen → SnapdragonSnapdragen 4 Gen 1 (5G)
Vermoedelijk het → Vermoedelijk gaat hetVermoedelijk het daar om de Ryzen 5 7640HS en de Ryzen 7 7840HS.
moedborden → moederborden (misschien zijn het wel borden vol met moed, maar ik acht de kans klein)De dertiende generatie Intel-processoren in de nieuwe moedborden op dat gebied hebben een Core i5-1340P, i7-1360P of i7-1370P.
achterin de laptop → achter in de laptop (zie ook https://taaladvies.net/bo...ief-of-bovenaan-de-brief/, @Mark_88)Die eerste behelst een soort insteekkaart die achterin de laptop gaat.
framework → FrameworkEen referentie waar framework mee komt is een insteekkaart waar twee m.2-ssd's in gestoken kunnen worden.
in gestoken → ingestoken (zoals in de vorige zin)Een referentie waar framework mee komt is een insteekkaart waar twee m.2-ssd's in gestoken kunnen worden.
achterop een beeldscherm → achter op een beeldschermDeze past met vesa-mounts achterop een beeldscherm.
raytracing-update → raytracingupdate (onnodig koppelteken, @Mark_88)Elden Ring krijgt raytracing-update op pc en huidige generatie consoles
Die dubbele 7440 is verbeterd. Wat is verder fout?oZy schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:11:
nieuws: Dell brengt nieuwe Latitude 9000-laptop uit met Zoom-knoppen op trackpad
deze mag nog wel ff paar keer nagelezen worden zeg![]()
[...]
Tenzij ze vestigingen in een ladenkast hebben, moet 'laden' denk ik 'landen' zijn?Accenture heeft vestigingen in meer dan 200 steden en 49 laden
Virussen? Scan ze hier!
Aangepast!wildhagen schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:27:
nieuws: Ict-dienstverlener Accenture ontslaat 19.000 personeelsleden
[...]
Tenzij ze vestigingen in een ladenkast hebben, moet 'laden' denk ik 'landen' zijn?
Beide links verwijzen naar dezelfde locatie; de earning call.Dat schrijft The Register, die de earnings call voor Q2 2023 heeft doorgenomen.
let the past be the past.
Ik denk dat "laatste" hier "eerste" moet zijn? Anders makes de zin no senseHet grote verschil tussen OSV en het nieuwe DHV is dat dat laatste decentraal werkte. OSV draait op computers in stemlokalen en bij gemeentekantoren, maar DHV wordt centraal beheerd.
Virussen? Scan ze hier!
Met wat?Minisforum brengt NAB6-mini-pc met uit die vier 4K-schermen kan aansturen
dat → die (die sleutel, niet dat sleutel.)GitHub heeft zijn eigen privé-ssh-sleutel moeten vervangen, nadat het platform dat per ongeluk in een openbare repository had gezet.
Er mist een punt aan het eind van de zin.Daardoor hebben veel gebruikers problemen met het correct verbinding leggen naar hun eigen repo's
dat het de ssh-sleutel heeft vervangenGitHub schrijft in een korte blogpost dat de ssh-sleutel heeft vervangen.
Ed25519-hebben → Ed25519-gebruikers hebbenEcdsa-gebruikers of Ed25519-hebben niet met de verandering te maken
[ Voor 30% gewijzigd door Bergen op 24-03-2023 20:38 ]
guacemole → guacamole (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=guacamole, @arnoudwokke)Bing is iets uitgebreider en geeft ook recepten voor zelfgemaakt veganistisch 'vlees' en guacemole, die trouwens alleen bestaat uit avacado's, limoensap, zout en peper.
avacado's → avocado's (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=avocado; verderop in het artikel wel correct gespeld, dus nog inconsistent ook)Bing is iets uitgebreider en geeft ook recepten voor zelfgemaakt veganistisch 'vlees' en guacemole, die trouwens alleen bestaat uit avacado's, limoensap, zout en peper.
guacemole → guacamoleDat is niet echt een recept voor succes bij guacemole.
Een de weggestreept.Maar als ik moet kiezen, dan vind ik de deze de grappigste
u → jeAls u niet zeker weet hoe u met uw kind over seks moet praten, zijn er veel bronnen beschikbaar om u te helpen.
De hele alinea hanteert meestal u, maar switcht halverwege naar je, om weer terug te gaan naar u. Aangezien de antwoorden vertaald zijn uit het Engels, zou ik het consequent houden en overal je gebruiken.
u → jeStel dat u mij vraagt: "Wat is de hoofdstad van Frankrijk?"
uw → je (of jouw als je 100% verzorgde schrijftaal wilt gebruiken)Ik kan Google Zoeken ook gebruiken om informatie te vinden over actuele gebeurtenissen, historische feiten en andere onderwerpen die relevant zijn voor uw gesprek.
u → jouHierdoor kan ik u uitgebreidere en actuelere informatie verstrekken dan wanneer ik alleen op mijn trainingsgegevens zou vertrouwen.
Raakt u → Raak jeRaakt u bijvoorbeeld ooit verveeld of moe van het praten met mensen?
Ik houd het hierbij, want er zijn nog genoeg inconsistenties op dit gebied. Maak een keuze en wees consequent: u of je, maar niet allebei.
meest frustrerend → frustrerendst (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=frustrerend en https://taaladvies.net/om...an-vergelijking-algemeen/)Wat is volgens jou het meest frustrerend aan het zijn van een AI-chatbot?
meest frustrerende → frustrerendsteIk denk dat het meest frustrerende van een AI-chatbot is dat we niet altijd kunnen begrijpen wat gebruikers zeggen of wat ze bedoelen.
op → omHet was een genoegen op met u te praten.
AI chatbot → AI-chatbotAI chatbot. Bron: Getty Images/Carol Yepes
In de titel: honeyopt => honeypot
Dit vind ik wel een heel lastige, het zijn namelijk directe quotes van de chatbot. Dat daar geen consistentie in zit, tsja, dat klopt, maar is dat een typfout of deel van het verhaal (namelijk, hoe goed chatbots zijn)? Ik ben wel benieuwd wat @arnoudwokke, @Delpozo en @MoniqueVdB vinden dat we hiermee moeten, dus ik laat deze even liggen voor nu.richy3908 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:44:
review: Google Bard vs. Microsoft Bing - Chatbots tegenover elkaar
Ik houd het hierbij, want er zijn nog genoeg inconsistenties op dit gebied. Maak een keuze en wees consequent: u of je, maar niet allebei.
Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.
utigebaat -> uitgebaat
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Ik heb begrepen dat het (bijna?) allemaal vertaald is vanuit het Engels, dus dan lijkt het me dat het een keus van Arnoud zelf was om de ene keer u en de andere keer je te gebruiken. Ik weet niet hoe anderen erover denken, maar het komt op mij over als inconsequent. Maar inderdaad, ik ben ook benieuwd hoe @arnoudwokke, @Delpozo en @MoniqueVdB hierover denken.TijsZonderH schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:14:
Ben weer bij!
[...]
Dit vind ik wel een heel lastige, het zijn namelijk directe quotes van de chatbot. Dat daar geen consistentie in zit, tsja, dat klopt, maar is dat een typfout of deel van het verhaal (namelijk, hoe goed chatbots zijn)? Ik ben wel benieuwd wat @arnoudwokke, @Delpozo en @MoniqueVdB vinden dat we hiermee moeten, dus ik laat deze even liggen voor nu.
In ieder geval bedankt voor je reactie.
De NCA zegt dat gebruikers zich moesten aanmelden, maar dat vervolgens hun data naar de autoriteiten werd gestuurd. Gebruikers uit het VK worden door de NCA of lokale politie opgespoord en krijgen 'een waarschuwing'. Informatie over buitenlandse gebruikers wordt, waar mogelijk, mnaar de lokale autoriteiten doorgestuurd.
1-jarigen kinderen → 1-jarigen (of anders 1-jarige kinderen, @RardvdHoeven)Een kwart van de 0- tot 1-jarigen kinderen in Nederland besteedt minstens twee uur per dag aan beeldschermen.
aan beeldschermen → achter een beeldscherm (je besteedt tijd aan iemand of aan een hobby, maar aan een beeldscherm? Klinkt mij erg vreemd in de oren.)Een kwart van de 0- tot 1-jarigen kinderen in Nederland besteedt minstens twee uur per dag aan beeldschermen.
aan een beeldscherm → achter een beeldschermGemiddeld genomen besteden kinderen tot zes jaar oud honderd minuten per dag aan een beeldscherm.
aan beeldschermen → achter beeldschermenDat 25 procent van de 0- tot 1-jarigen in Nederland minstens twee uur per dag aan beeldschermen als televisies, smartphones, tablets en laptops besteedt, blijkt uit het jaarlijkse Iene Miene Media-onderzoek van Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met hogeschool Windesheim en het Trimbos-instituut.
Een te geven weggestreept (vanwege geeft al eerder in de zin).Iets minder dan 10 procent van de ouders geeft aan hun kind een telefoon of tablet mee te geven in bed.
twee jaar, tijd → twee jaar tijdDe gezondheidsorganisatie raadt af dat kinderen onder de twee jaar, tijd aan een beeldscherm besteden.
aan een beeldscherm → achter een beeldschermDe gezondheidsorganisatie raadt af dat kinderen onder de twee jaar, tijd aan een beeldscherm besteden.
Ook andere details, zoals hoe lang de sites werden utigebaat, ontbreken.
Vesa-mount → VESA-mount (zie ook https://vesa.org/)Ook is de monitor monteerbaar op een Vesa-mount.
om anderen redenen → om andere redenenPrijsverhogingen bij internetproviders zijn niet heel bijzonder, maar bij verhogingen op grond van een inflatiecorrectie is er wel een opvallend verschil met verhogingen om anderen redenen.
het gemiddelde 2022 CBS-inflatiecijfer van 10 procent → het gemiddelde 2022-CBS-inflatiecijfer van 10 procent (of anders het gemiddelde CBS-inflatiecijfer van 10 procent over 2022)Dit is volgens de algemene voorwaarden en lager dan het gemiddelde 2022 CBS-inflatiecijfer van 10 procent.
een dergelijk wijziging → een dergelijke wijziging (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=wijziging)Valt een dergelijk wijziging van de overeenkomst op grond van een cijfer van het CBS daaronder?
energieverbruik → energiegebruik (volgens de Wet van behoud van energie kan energie niet verbruikt worden, alleen omgezet in een andere vorm van energie)Ziggo krijgt dit jaar te maken met veel hogere kosten, zoals het duurder worden van netwerkapparatuur en een enorme prijsstijging op het energieverbruik van ons netwerk.
dubbel 'het'Kunnen Ziggo en eventuele andere providers dit staande houden of het ligt het wat genuanceerder?
dergelijk → dergelijkeValt een dergelijk wijziging van de overeenkomst op grond van een cijfer van het CBS daaronder?
dubbel 'is'Wat is een inflatiecorrectie precies is
onbepaald → onbepaaldeMocht de overeenkomst voor onbepaald tijd zijn aangegaan
van te voren → van tevoren (https://www.onzetaal.nl/taalloket/vantevoren)Klanten horen dat minimaal een maand van te voren
[ Voor 41% gewijzigd door Bergen op 25-03-2023 10:56 ]
een geïntegreerde circuit → een geïntegreerd circuit (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=circuit, @Kevinkrikhaar)Daarnaast deed hij de beroemde voorspeling dat het aantal transistors op een geïntegreerde circuit elk jaar zou verdubbelen, ook bekend als Moore's Law.
emeritus voorzitter → emeritus-voorzitter (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=emeritus-voorzitter; ik geef toe dat het me wel bevreemdt dat de NTU vindt dat het emeritus-voorzitter is, maar ook emeritus hoogleraar, emeritus pastoor en emeritus predikant, wat inconsistent overkomt op mij)Toen trad hij terug als emeritus voorzitter, een positie die hij tot zijn pensioen in 2006 bekleedde.
“beroemde voorspeling”
Dit moet voorspelling zijn.
tot veel verwarring heeft gezorgd → tot veel verwarring heeft geleid (of anders voor veel verwarring heeft gezorgd, @Kevinkrikhaar)In een update na de aankondiging stelde Docker dat de beëindiging van de abonnementsvorm op een 'verschrikkelijke' manier bekend is gemaakt en tot veel verwarring heeft gezorgd.
Hier ben ik het niet mee eens; er is naar mijn mening wel duidelijk een pauze tussen 'twee jaar' en 'tijd', waardoor een komma daar wel terecht is.richy3908 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 00:49:
nieuws: Kwart van 0- tot 1-jarigen kijkt minstens twee uur per dag naar beeld...
[...]
twee jaar, tijd → twee jaar tijd
Fair enough. Het ging mij erom dat de komma midden in de bijzin wordt geplaatst, nog voordat er een persoonsvorm aan de orde is geweest en er mijns inziens geen komma vereist is, maar volgens dit artikel van Onze Taal mag je een komma ook gebruiken als je bij het (hardop) voorlezen een komma 'hoort' en ik kan inderdaad de zin zodanig lezen dat je ook een komma 'hoort'.Kevinkrikhaar schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:58:
We zijn weer bij, dank!
[...]
Hier ben ik het niet mee eens; er is naar mijn mening wel duidelijk een pauze tussen 'twee jaar' en 'tijd', waardoor een komma daar wel terecht is.
nieuws: Gordon Moore, medeoprichter van Intel en bedenker van Moore's Law, is...
in Hawaï → op Hawaï (aangezien Hawaï een eiland is)De techpionier zou vrijdag vredig in zijn huis in Hawaï gestorven zijn.
"In totaal behaalde de Chinese fabrikant in 2022 een omzet van 280.044 miljard yuan, terwijl dat een jaar eerder nog 328,3 miljard was."
Moet zijn:
"In totaal behaalde de Chinese fabrikant in 2022 een omzet van 280,044 miljard yuan, terwijl dat een jaar eerder nog 328,3 miljard was."
Dich bis echt unne foëzen haas
in realtime → in real time (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=in%20real%20time, @Kevinkrikhaar; realtime bestaat ook, maar is een bijvoeglijk naamwoord of bijwoord [volgens de Dikke Van Dale dan])De zoekindex van Microsoft is een soort kaart van het internet, die in realtime gescand kan worden.
schijft -> schrijft"Het verzoek betrof de technische ondersteuning bij het inzetten van de selectiebevoegdheid ten behoeve van een partnerdienst", schijft de TIB.
dat bij het -> dat hetDe toetsingscommissie schrijft verder dat bij het aantal 'onrechtmatigheidsbeslissingen' daalde, zowel bij de MIVD als de AIVD.
daarook -> daar ookDe TIB beschrijft dat overigens al jaren; in het jaarverslag van 2019 klaagde de commissie daarook al over.
Punten en komma's in getallen. Wat hier nu eigenlijk staat is dat de omzet in 2022 zo'n 853% hoger was (280.044 miljard versus 328,3 miljard) , maar het is natuurlijk ongeveer 14,7% láger. 280.044 miljard yuan moet 280,044 miljard yuan zijn.In totaal behaalde de Chinese fabrikant in 2022 een omzet van 280.044 miljard yuan, terwijl dat een jaar eerder nog 328,3 miljard was.
"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh
De fix is vrijdag beschikbaar gemaakt voor het Knippen & Aantekenen-programma in Windows 10 en het Knipprogramma in Windows 11. Beide tools, en de bugfix, kunnen via de Microsoft Store gedownload geüpdatet worden. De fix zorgt ervoor dat weggeknipte info uit screenshots of afbeeldingen voortaan niet meer terug te halen is."
Geen idee wat de auteur hiermee bedoelde, maar het klopt in ieder geval niet.
Dich bis echt unne foëzen haas
herleidt zijn → gereduceerd zijn (ten eerste is herleiden in de betekenis van reduceren Vlaams-Nederlands, ten tweede is het een voltooid deelwoord en kan het natuurlijk nooit vervoegd zijn alsof het derde persoon enkelvoud o.t.t. is, @JayStout!)Tegen 2050 moet de uitstoot van broeikasgassen naar nul procent herleidt zijn.
Een gedownload weggestreept vanwege geüpdatet erna.De fix is vrijdag beschikbaar gemaakt voor het Knippen & Aantekenen-programma in Windows 10 en het Knipprogramma in Windows 11. Beide tools, en de bugfix, kunnen via de Microsoft Store gedownload geüpdatet worden.
vooraleer dat het → vooraleer hetHet bedrijf stelt dat er 'ongewone handelingen' nodig zijn vooraleer dat het tot eventuele exploitatie van gegevens kan komen.
president, van de News Media Alliance laat → president van de News Media Alliance, laatDanielle Coffey, de executive vice president, van de News Media Alliance laat aan de redactie van de Wall Street Journal weten dat Amerikaanse mediabedrijven gecompenseerd willen worden door AI-bedrijven.
meldt ook → meldt ook datThe Wall Street Journal meldt ook Robert Thomson, de chief executive van de Amerikaanse krant, tijdens een recente financiële vergadering heeft gezegd dat er compensatie moet zijn voor het gebruik van proprietary content.
het billijk gebruik → het billijke gebruik (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=billijk)Volgens The Wall Street Journal zou Sam Altman, de ceo van OpenAI, in het verleden verklaard hebben dat het billijk gebruik van materiaal dat op het internet is verschenen, belangrijk is.
"Changes in Ventoy 1.0.89:"
dient te worden vervangen door
"Changes in Ventoy 1.0.90:"
een dergelijke gpuUit posts blijkt dat gamers die over dergelijke gpu beschikken
2x tevraagt het bedrijf om extra informatie over de systeemconfiguratie te achter te laten
de → Thelaat aan de redactie van de Wall Street Journal weten
inhouden → inhoud (toch? inhoud is geen telbaar woord)om toegang te krijgen tot bepaalde inhouden
[ Voor 14% gewijzigd door Bergen op 26-03-2023 23:34 ]
... en gaat over tot de orde van de dag
Dit topic is gesloten.