Ook aangepast, bedankt!
nieuws: 'Netflix verwacht binnen jaar 40 miljoen kijkers te hebben voor abo m...
Netflix, omdat → Netflix omdatDat is volgens Netflix, omdat in een huishouden meerdere mensen samen kijken via hetzelfde abonnement.
nieuws: Microsoft bevestigt beveiligingslek in Teams door opslaan tokens in p...
plaintext, dat → plaintext; dat (of anders 'plaintext. Dat'. In ieder geval geen komma, @Robert Zomers; zie ook https://onzetaal.nl/taalloket/puntkomma.)De desktopapplicatie van Microsoft Teams slaat tokens lokaal op in plaintext, dat melden beveiligingsonderzoekers van het bedrijf Vectra.
fiks → fix (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=fiks; of in andere woorden, het zelfstandig naamwoord 'fiks' bestaat helemaal niet in het Nederlands, dus je moet het Engelstalige leenwoord 'fix' gebruiken)De beschreven techniek komt bij ons niet in aanmerking voor een acute fiks, omdat een aanvaller eerst toegang tot het netwerk van het slachtoffer moet krijgen.
nieuws: Google Play Store toont voortaan reviews van gebruikers met zelfde ty...
een zelfde → eenzelfde (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=eenzelfde)Google heeft een nieuwe functie uitgerold voor de Play Store, waarbij gebruikers alleen nog reviews te zien krijgen van andere gebruikers met een zelfde type apparaat.
reviews: WD Black SN850X 2TB: opnieuw de ssd-prestatiekroon in handen
In de tabel, onder de 850X
Sanisk BiCS5 112-laags
Sanisk moet denk ik Sandisk zijn?
In de tabel, onder de 850X
Sanisk BiCS5 112-laags
Sanisk moet denk ik Sandisk zijn?
[img]error.jpg[/img]
nieuws: Nederlandse minister van Volksgezondheid wil faxen in zorgsector verb...
aankomen → komen (klinkt een beetje als "bloemrijk Vlaams woordgebruik om een voorzetsel vast te plakken aan een werkwoord, waardoor de betekenis verandert, maar waarbij je dat voorzetsel als het ware moet 'wegdenken'". Tenminste, ik zie het Vlamingen wel vaker doen.)De minister stelde tijdens een Kamerdebat wel dat de uitwisseling tussen zorginstellingen onderling onvoldoende is en daarom moet er volgens hem een nieuwe fase aankomen om dat probleem van de baan te helpen.
van de baan te helpen → uit de wereld te helpen (het gezegde is: 'dat is van de baan', maar 'van de baan helpen', nee, dat is een niet-bestaande uitdrukking, tenminste, ik ken 'm niet)De minister stelde tijdens een Kamerdebat wel dat de uitwisseling tussen zorginstellingen onderling onvoldoende is en daarom moet er volgens hem een nieuwe fase aankomen om dat probleem van de baan te helpen.
nieuws: Uber heeft te maken met grote hackaanval op zijn intranet
Powershell-script → PowerShell-script (zie ook https://learn.microsoft.com/en-us/powershell/, @Mark_88)De aanvaller beweert in de vermeende screenshots dat hij op het interne netwerk een Powershell-script aantrof met admin-credentials, waarna hij toegang kon krijgen tot 'DA, DUO, Onelogin, AWS en Gsuite'.
Gsuite → Google Workspace (zie ook https://workspace.google.com/; als je de oude naam van Google Workspace per se wilt gebruiken, schrijf het dan in ieder geval correct als 'G Suite')De aanvaller beweert in de vermeende screenshots dat hij op het interne netwerk een Powershell-script aantrof met admin-credentials, waarna hij toegang kon krijgen tot 'DA, DUO, Onelogin, AWS en Gsuite'.
reviews: Ubuntu Core op een Raspberry Pi - Minimale Linux-distributie voor iot
geen schrik te hebben → niet bang te zijn (volgens de Dikke Van Dale is 'schrik hebben' Vlaams taalgebruik, @koenvervloesem)Omdat die snaps van elkaar en het besturingssysteem afgescheiden zijn, hoef je geen schrik te hebben dat je bij incompatibiliteitsproblemen met niet-werkende software achterblijft.
Ubuntu-versie. Vandaar → Ubuntu-versie, vandaarHet installeren van Ubuntu Core op een Raspberry Pi is niet lastig, maar wijkt op bepaalde punten af van het installeren van de klassieke Ubuntu-versie. Vandaar dat we het hele installatieproces hier uitleggen.
met de netwerkinterface te selecteren → door de netwerkinterface te selecterenJe kunt zowel voor wifi als ethernet ook een manuele configuratie zonder DHCP instellen in het menu dat je opent met de netwerkinterface te selecteren en op enter te drukken.
inloggen, kan → inloggen kanOp je apparaat inloggen, kan alleen via een ssh-sleutel die ook in je Ubuntu One-account is geïmporteerd.
Bluetooth host-stack → bluetooth-host-stackAls we deze snap op Ubuntu Core willen draaien, moeten we eerst ook de snaps bluez, de Bluetooth host-stack van Linux, en pi-bluetooth, om de Bluetooth-hardware op de Raspberry Pi in te schakelen, installeren:
Bluetooth-hardware → bluetooth-hardwareAls we deze snap op Ubuntu Core willen draaien, moeten we eerst ook de snaps bluez, de Bluetooth host-stack van Linux, en pi-bluetooth, om de Bluetooth-hardware op de Raspberry Pi in te schakelen, installeren:
Bluetooth → bluetoothGeef je snap dan toegang tot Bluetooth door de plug theengs-gateway:bluez-client met het slot bluez:service te verbinden:
creëren, staan → creëren staanIn het artikel over je eigen snaps creëren, staan wat tips.
bluez. Maar → bluez, maarDan doe je hetzelfde voor bluez. Maar als je deze snap voor het standaardkanaal latest/stable installeert, gebruikt die als basis core20, en dan moet je hiervan ook de snap installeren.
JSON-bestand → json-bestand (als je 'gpg-sleutel' met kleine letters schrijft, kun je mijns inziens ook 'json-bestand' met kleine letters schrijven)En vul dit in het JSON-bestand in.
YAML-bestand → yaml-bestand (idem dito)Met de ondertekende modelassertion in theengs-gateway-core22-pi-arm64.model, een YAML-bestand, kun je nu je aangepaste image bouwen.
nieuws: Belgische rechtszaak ligt stil wegens oude computer die bewijs niet k...
Explorer → Internet Explorer (zie ook https://www.microsoft.com...ad/internet-explorer.aspx; 'Explorer' wordt in mijn optiek normaliter met 'File Explorer' geassocieerd, niet 'Internet Explorer', dat ook wel wordt afgekort tot 'IE')HLN citeert de advocaat van een van de verdachten, die stelt dat de pc 'nog met Explorer als browser' werkt.
nieuws: Google: experiment met meer YouTube-advertenties op tv's is nu afgero...
meldden → hebben gemeld (zie ook https://taaladvies.net/we...oltooide-tijden-algemeen/, @sabineschults)Verschillende gebruikers meldden er tot tien korte reclames getoond werden voordat een video startte.
er tot → dat er totVerschillende gebruikers meldden er tot tien korte reclames getoond werden voordat een video startte.
meldden op Reddit → hebben op Reddit gemeldVerschillende gebruikers meldden op Reddit dat er een stuk meer advertenties in een YouTube-video getoond worden en dat het aantal advertenties dat niet overgeslagen kan worden is toegenomen.
om → op (het is een 'abonnement nemen op iets', niet 'om iets')Het is ook denkbaar dat YouTube gebruikers met deze toename in advertenties wil overhalen een abonnement te nemen om Premium of Premium Lite.
In nieuws: Techuitdagingen van start-ups – Transparante lcd-schermen voor gebrui...
minimal viable product -> minimum viable product
minimal viable product -> minimum viable product
nieuws: Techuitdagingen van start-ups – Transparante lcd-schermen voor gebrui...
Gebruik van The Hague Airport en Rotterdam Airport door elkaar. Het is "Rotterdam The Hague Airport"
Gebruik van The Hague Airport en Rotterdam Airport door elkaar. Het is "Rotterdam The Hague Airport"
nieuws: Marsrover Perseverance vindt opnieuw organisch materiaal in Jezero-kr...
meest overvloedige → overvloedigsteWat zo bijzonder is aan de huidige, recente ontdekking is dat SHERLOC hierbij de meest overvloedige organische verbindingen tot nu toe heeft gevonden.
We zijn weer bij! Bedankt voor het doorgeven!
nieuws: Blade Runner-liveaction-tv-serie is officieel besteld door Amazon
live-action serie → liveactionserie (zoals eerder in het artikel: 'liveaction-tv-serie')Mogelijk speelt de live-action serie zich af vijftig jaar na de gebeurtenissen van de film Blade Runner 2049.
maakt → maakteScott maakt in november vorig jaar al bekend dat er een Blade Runner-serie aan zat te komen.
houden.' → houden'. (zie ook https://taaladvies.net/volgorde-punt-aanhalingsteken/)Vernon Sanders, het hoofd van global television-afdeling bij Amazon Studios, stelt dat de nieuwe serie 'het intellect, de thema's en de geest van zijn filmvoorgangers hoog zal houden.'
naar een nieuwe rijk met de provocerende verhaallijn die Silka heeft gecreëerd → naar een nieuwe, rijk met de provocerende verhaallijn die Silka heeft gecreëerd (@Koekiemonsterr: tenminste, ik vermoed dat het gaat om het uitbreiden van de canon naar een nieuwe canon; mocht het de bedoeling zijn om de canon uit te breiden naar 'een nieuw rijk', dan moet dus 'nieuwe' geschreven worden als 'nieuw', want 'rijk' is een het-woord)Twee medeoprichters van het betrokken productiebedrijf Alcon Entertainment zeggen 'meer dan enthousiast' te zijn om de Blade Runner-canon verder uit te breiden 'naar een nieuwe rijk met de provocerende verhaallijn die Silka heeft gecreëerd'.
Is onderstaande post over het hoofd gezien aangezien beide suggesties niet zijn overgenomen?LFranxWind schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:16:
We zijn weer bij! Bedankt voor het doorgeven!
nieuws: Nederlandse minister van Volksgezondheid wil faxen in zorgsector verb...
aankomen → komen (klinkt een beetje als "bloemrijk Vlaams woordgebruik om een voorzetsel vast te plakken aan een werkwoord, waardoor de betekenis verandert, maar waarbij je dat voorzetsel als het ware moet 'wegdenken'". Tenminste, ik zie het Vlamingen wel vaker doen.)De minister stelde tijdens een Kamerdebat wel dat de uitwisseling tussen zorginstellingen onderling onvoldoende is en daarom moet er volgens hem een nieuwe fase aankomen om dat probleem van de baan te helpen.
van de baan te helpen → uit de wereld te helpen (het gezegde is: 'dat is van de baan', maar 'van de baan helpen', nee, dat is een niet-bestaande uitdrukking, tenminste, ik ken 'm niet)De minister stelde tijdens een Kamerdebat wel dat de uitwisseling tussen zorginstellingen onderling onvoldoende is en daarom moet er volgens hem een nieuwe fase aankomen om dat probleem van de baan te helpen.
Ik zie dat er weer eens meerdere suggesties niet zijn overgenomen zonder aan te geven waarom de redacteur vindt dat het geen incorrect taalgebruik is. Wel zo netjes om wel te doen. Ik besteed tenslotte tijd aan de suggesties en veelal geef ik ook aan waarom iets incorrect is, dus besteed ik er nog meer tijd en moeite aan.
Waarom is deze taalfout niet verbeterd? Zoals aangegeven is dit een uitdrukking die alleen in het Vlaamse taalgebied wordt gebruikt. Ik heb altijd begrepen dat Tweakers streeft naar taalgebruik dat in het hele taalgebied (Nederland en Vlaanderen) wordt gebezigd, dus waarom is deze suggestie niet overgenomen? Bij deze nog wat extra ammunitie dan, want mogelijkerwijs heeft de redacteur de Dikke Van Dale niet: https://taaladvies.net/schrik-hebben-of-bang-zijn/.
Dit gaat zo vaak fout … Bluetooth wordt alleen met een hoofdletter geschreven wanneer het over een specifieke variant van het protocol gaat, dus 'Bluetooth 4' of 'Bluetooth 5'. Als je het hebt over bluetooth in het algemeen (zoals in bovenstaande suggesties), schrijf je bluetooth met kleine letters. Zie ook bluetooth, bluetoothadapter en bluetoothchip, om er maar een paar te noemen.
geen schrik te hebben → niet bang te zijn (volgens de Dikke Van Dale is 'schrik hebben' Vlaams taalgebruik, @koenvervloesem)Omdat die snaps van elkaar en het besturingssysteem afgescheiden zijn, hoef je geen schrik te hebben dat je bij incompatibiliteitsproblemen met niet-werkende software achterblijft.
Waarom is deze taalfout niet verbeterd? Zoals aangegeven is dit een uitdrukking die alleen in het Vlaamse taalgebied wordt gebruikt. Ik heb altijd begrepen dat Tweakers streeft naar taalgebruik dat in het hele taalgebied (Nederland en Vlaanderen) wordt gebezigd, dus waarom is deze suggestie niet overgenomen? Bij deze nog wat extra ammunitie dan, want mogelijkerwijs heeft de redacteur de Dikke Van Dale niet: https://taaladvies.net/schrik-hebben-of-bang-zijn/.
Bluetooth host-stack → bluetoothhost-stackAls we deze snap op Ubuntu Core willen draaien, moeten we eerst ook de snaps bluez, de Bluetooth host-stack van Linux, en pi-bluetooth, om de Bluetooth-hardware op de Raspberry Pi in te schakelen, installeren:
Bluetooth-hardware → bluetoothhardwareAls we deze snap op Ubuntu Core willen draaien, moeten we eerst ook de snaps bluez, de Bluetooth host-stack van Linux, en pi-bluetooth, om de Bluetooth-hardware op de Raspberry Pi in te schakelen, installeren:
Bluetooth → bluetoothGeef je snap dan toegang tot Bluetooth door de plug theengs-gateway:bluez-client met het slot bluez:service te verbinden:
Dit gaat zo vaak fout … Bluetooth wordt alleen met een hoofdletter geschreven wanneer het over een specifieke variant van het protocol gaat, dus 'Bluetooth 4' of 'Bluetooth 5'. Als je het hebt over bluetooth in het algemeen (zoals in bovenstaande suggesties), schrijf je bluetooth met kleine letters. Zie ook bluetooth, bluetoothadapter en bluetoothchip, om er maar een paar te noemen.
Goedemorgen! Deze had ik inderdaad over het hoofd gezien, maar heb de aanpassingen inmiddels doorgevoerd.richy3908 schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:49:
[...]
Is onderstaande post over het hoofd gezien aangezien beide suggesties niet zijn overgenomen?
[...]
aankomen → komen (klinkt een beetje als "bloemrijk Vlaams woordgebruik om een voorzetsel vast te plakken aan een werkwoord, waardoor de betekenis verandert, maar waarbij je dat voorzetsel als het ware moet 'wegdenken'". Tenminste, ik zie het Vlamingen wel vaker doen.)
[...]
van de baan te helpen → uit de wereld te helpen (het gezegde is: 'dat is van de baan', maar 'van de baan helpen', nee, dat is een niet-bestaande uitdrukking, tenminste, ik ken 'm niet)
Sorry, er was hier iets misgegaan bij het opslaan van de wijzigingen. Het zou nu goed moeten staan. Bedankt voor het doorgeven!richy3908 schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:09:
Ik zie dat er weer eens meerdere suggesties niet zijn overgenomen zonder aan te geven waarom de redacteur vindt dat het geen incorrect taalgebruik is. Wel zo netjes om wel te doen. Ik besteed tenslotte tijd aan de suggesties en veelal geef ik ook aan waarom iets incorrect is, dus besteed ik er nog meer tijd en moeite aan.
[...]
geen schrik te hebben → niet bang te zijn (volgens de Dikke Van Dale is 'schrik hebben' Vlaams taalgebruik, @koenvervloesem)
[...]
Bluetooth host-stack → bluetoothhost-stack
[...]
Bluetooth-hardware → bluetoothhardware
[...]
Bluetooth → bluetooth
Software-update: Avidemux 2.8.1
Versie 2.8.1 van Avidemux is uitgekomen.Versie 2.8.0 van Avidemux is uitgekomen.
nieuws: EVGA stopt met het maken van videokaarten
Moet dat niet gewoon zijn 'zich'?Volgens Burke is EVGA niet van plan om zicht te richten op nieuwe productcategorieën.
bluetooth Low Energy-sensoren → Bluetooth Low Energy-sensoren (hier is het juist weer wel de naam van een variant van het bluetoothprotocol, dus met een hoofdletter)In ons voorgaande artikel over snaps creëerden we een snap voor Theengs Gateway, een gateway die bluetooth Low Energy-sensoren decodeert en hun data via MQTT uitstuurt.
bluetooth host-stack → bluetoothhost-stack (of desnoods 'bluetooth-host-stack', als het maar niet met een spatie wordt geschreven)Als we deze snap op Ubuntu Core willen draaien, moeten we eerst ook de snaps bluez, de bluetooth host-stack van Linux, en pi-bluetooth, om de bluetooth-hardware op de Raspberry Pi in te schakelen, installeren
nieuws: Nederlands kabinet wil in 2050 zo'n 70 gigawatt aan windvermogen opwe...
in zee → op zee (zoals in de rest van het artikel)Nederlands kabinet wil in 2050 zo'n 70 gigawatt aan windvermogen opwekken in zee
nieuws: 'Android TV-marktaandeel in Europa is sinds 2019 ruim verdubbeld'
Deze de → DeDeze de televisiewebsite baseert zich op cijfers die Omdia tijdens een eerdere presentatie deelde; de website was daarbij aanwezig.
wat de percentage zijn → wat de percentages zijnHet is niet duidelijk wat de percentage zijn voor webOS en Tizen in dit verband.
reviews: Cardioloog als techneut - 'Het hart is uiteindelijk gewoon een pomp'
getransplanteerd moeten worden → getransplanteerd moet wordenDe laatste vijf jaar is hij medisch hoofd bij het UMC Groningen, verantwoordelijk vanuit het cardiologisch deel voor de mensen met eindstadium hartfalen waarbij of getransplanteerd moeten worden of waarbij een transplantatie niet meteen of nooit mogelijk is.
kant en klaar → kant-en-klaar (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=kant-en-klaar)Dat moest je helemaal zelf maken en kon je niet kant en klaar kopen.
elkaar jaar → elk jaarEn die wachtlijst wordt elkaar jaar langer.
ik doet → ik doe'Ik heb al jaren niks hoeven doen en nu wil je dat ik ineens ga functioneren als een normaal hart: ik doet het niet!'
Een tweede 'tussen' weggestreept.Wat zijn de verschillen tussen tussen de linker- en rechterkamer?
Is er → Er isIs er ook nog een zogeheten Berlin Heart.
doorheengaat → doorheen gaat (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=doorheengaan)Dus pacemakers en kunstkleppen hebben speciale bloedafstotende materialen, maar je kan je voorstellen dat dit best risicovol is bij zo'n tah waar het bloed helemaal doorheengaat, elke slag opnieuw.
bloed compatibel → bloedcompatibelHet 'nieuwe' apparaat, de Aeson van firma Carmat, is van binnen bekleed met materialen die helemaal bloed compatibel zijn
in verhouding met → in verhouding totDus mensen die zich met een steunhart gaan inspannen, zullen meer bloeddoorstroming door de pomp hebben, maar dat is niet in verhouding met wat jij en ik zouden hebben.
worden. Bijvoorbeeld → worden, bijvoorbeeldAbbott, het bedrijf dat op dit moment (door het wegvallen van de firma Medtronic, red.) bijna een monopolie heeft als het aankomt op de markt in steunharten, onderzoekt of steunharten slimmer gemaakt kunnen worden. Bijvoorbeeld door het verbeteren van eventuele adaptatiemogelijkheden van de pomp, door slimme algoritmes en misschien extra sensoren.
energieverbruik → energiegebruik (de Wet van behoud van energie stelt dat energie niet verbruikt kan worden, maar alleen omgezet in een andere vorm van energie)Dat is ook gunstiger voor vaten en organen van de patient, en vermindert het energieverbruik en slijtage van het steunhart.
beste → bestMaar voor de Aeson hebben ze het beste wel goed onder controle.
pulsatiele curve → een pulsatiele curveBij een kunsthart heb je pulsatiele curve.
customizen → customiseren (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=customiseren; waarom een Engelstalig woord gebruiken als er een prima Nederlandstalig alternatief is?)Dat customizen zou ik aan de ene kant heel graag willen, maar aan de andere kant is er natuurlijk een reden dat het dichtgetimmerd is: zodat het foolproof is.
Met de huidige situatie → In de huidige situatieMet de huidige situatie is het allemaal wel wat beter, maar we kunnen nog steeds weinig aanpassen.
donoren → donerenDe donorwet heeft erin geresulteerd dat iedereen geregistreerd staat in het donorregister, ook meer mensen die niet willen donoren.
dcd-harddonatieprocedure → dcd-hartdonatieprocedureArtsen van drie ziekenhuizen hebben vorig jaar de eerste dcd-harddonatieprocedure in Nederland uitgevoerd.
stil staan → stilstaan (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=stilstaan)Deze patiënten moeten letterlijk eerst overlijden, dus het hart moet stil staan, waarna we het hart weer op gang moeten krijgen om het vervolgens te gaan transplanteren.
nieuws: Minisforum brengt mini-pc uit met AMD Ryzen 9 5900HX-cpu en Radeon RX...
aanwezig; drie → aanwezig, drie (een puntkomma kan hier juist weer niet, omdat er geen opzichzelfstaande zin op volgt, @sabineschults)Er zijn zeven heatpipes aanwezig; drie voor de cpu en vier voor de gpu, alsook een dubbele ventilator voor warmteafvoer.
M.2. PCIe-slots → M.2-PCIe-slots (zie ook Wikipedia: M.2)De HX90G ondersteunt maximaal 64GB DDR4-ram en tot 2TB aan opslag via M.2. PCIe-slots.
nieuws: Blade Runner-liveaction-tv-serie is officieel besteld door Amazon
Dat —> Diemaar deze titel suggereert dat de serie speelt in een periode vijftig jaar na de gebeurtenissen van de in 2017 uitgebrachte film Blade Runner 2049. Dat is het vervolg op de originele Blade Runner-film uit 1982.
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Alle verbetersuggesties zijn overgenomen. Dank weer voor jullie hulp!
nieuws: Uber: geen aanwijzingen dat er data is gestolen bij hackaanval
...De hack werd donderdag publiekelijk erkent... erkend
...De hack werd donderdag publiekelijk erkent... erkend
nieuws: iFixit: iPhone 14 is door substantieel herontwerp beter te repareren
Lasermachine is met een s ipv een z
Lasermachine is met een s ipv een z
nieuws: Techuitdagingen van start-ups – Transparante lcd-schermen voor gebrui...
The Hague Airport → Rotterdam The Hague Airport (al gemeld door @Loen, maar toch nog één vergeten)Om die reden laten de plekken waar een VideowindoW hangt, zoals The Hague Airport en start-upincubator Yes!Delft, de modules momenteel vóór het bestaande glas hangen.
in real-time → in real time (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=in%20real%20time, @Kevinkrikhaar)De overbodig hoge resolutie vereist veel rekenkracht, die ook nodig is voor het aansturen van de achterliggende software die onder andere de eigen content in real-time rendert.
nieuws: Gerucht: Alle iPhone 15-modellen krijgen Dynamic Island
informatie meldingen → informatiemeldingen (of anders 'informatie of meldingen' o.i.d., maar zeker niet met alleen een spatie, @AverageNL)Daarop worden, naast notificaties, ook dingen als weersvoorspellingen, systeemmeldingen als binnenkomende telefoongesprekken en op termijn informatie meldingen van third-partyapps getoond.
De foutjes zijn verbeterd. Bedankt!
nieuws: Blizzard gaat binnenkort gesloten bèta van Diablo IV starten
Blizzard benadrukt dat testers geen details mogen delen over de gesloten bèta. Waarschijnlijk verwijst de ontwikkelaar naar twee gameplayvideo's van Diablo VI die onlangs online zijn verschenen. De game moet uiterlijk in juni 2023 uitkomen.
Diablo VI moet natuurlijk IV zijn
Blizzard benadrukt dat testers geen details mogen delen over de gesloten bèta. Waarschijnlijk verwijst de ontwikkelaar naar twee gameplayvideo's van Diablo VI die onlangs online zijn verschenen. De game moet uiterlijk in juni 2023 uitkomen.
Diablo VI moet natuurlijk IV zijn
nieuws: 'Sony werkt aan nieuwe PlayStation 5 met losse diskdrive via USB-C'
Gaat het hier om een disc drive of een disk drive? Maw bluray of nvme/ssd
'Disc drive' of 'disk drive' is Engels, 'diskdrive' Nederlands.oef! schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:08:
nieuws: 'Sony werkt aan nieuwe PlayStation 5 met losse diskdrive via USB-C'
[ Voor 8% gewijzigd door Delpozo op 20-09-2022 11:17 ]
@Delpozo
Die hang naar Nederlandse woorden begint hier storend te worden.
Schijfjes heten sinds de compact disc discs. Als je alles met een K wil gaan schrijven introduceer je alleen maar verwarring.
Zie ook
‘Sony werkt aan PlayStation 5 met verwijderbare disc drive’
https://playsense.nl/5127...verwijderbare-disc-drive/
Veel duidelijker.
Schijfjes heten sinds de compact disc discs. Als je alles met een K wil gaan schrijven introduceer je alleen maar verwarring.
Zie ook
Veel duidelijker.
Ons stoort het niet.oef! schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:22:
@Delpozo
Zie ook
Veel duidelijker.
Ik denk dat "feestelijke avond" een kopje moet zijn.die in artikelen van Tweakers niet is toegestaan: feestelijke avond.
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Waarom is onderstaande suggestie niet overgenomen?MoniqueVdB schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:02:
De foutjes zijn verbeterd. Bedankt!
The Hague Airport → Rotterdam The Hague Airport (al gemeld door @Loen, maar toch nog één vergeten)Om die reden laten de plekken waar een VideowindoW hangt, zoals The Hague Airport en start-upincubator Yes!Delft, de modules momenteel vóór het bestaande glas hangen.
nieuws: Europese Bank kiest vijf bedrijven die proef-UX mogen maken voor digi...
Zoals de titel nu is kan het iedere Europese opererende bank zijn (ING of BNP Paribas bijvoorbeeld). Maar het gaat hier dus om de Europese Centrale Bank, dat zou ik dan ook terug laten komen in de titel.
Zoals de titel nu is kan het iedere Europese opererende bank zijn (ING of BNP Paribas bijvoorbeeld). Maar het gaat hier dus om de Europese Centrale Bank, dat zou ik dan ook terug laten komen in de titel.
Waarom denk je dat?RobIII schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:42:
[...]
Ik denk dat "feestelijke avond" een kopje moet zijn.
Overige suggesties zijn overgenomen.
[ Voor 9% gewijzigd door Delpozo op 20-09-2022 13:30 ]
nieuws: Grand Prix-map ontbreekt in PlayStation-bèta van Call of Duty: Modern...
Ontbreeken → ontbreken.
Ik wist niet dat we ook in oud Hollandsch schrijven?Spelers merkten vrijdag op dat de Grand Prix-map en verwijzingen naar de map ontbreeken
Omdat ik dacht dat daar gedoeld werd op 'kutweer'Delpozo schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:29:
[...]
Waarom denk je dat?
Overige suggesties zijn overgenomen.
Maar ik snap 'm sowieso niet want waarom mag in Tweakers artikelen geen "feestelijke avond" worden gebruikt? En dat maakt de "ondanks het buiige weer" ook raar.Over het algemeen kon communitymanager Moonsugar echter, ondanks het buiige weer, in haar openingspraatje herhaaldelijk een omschrijving gebruiken die in artikelen van Tweakers niet is toegestaan.
Feestelijke avond
Party Central was grofweg verdeeld...
Of ben ik nou echt nog aan 't na-kateren
[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 20-09-2022 14:38 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Over mij
Arnoud is even niet te bereiken, maar je zou weleens gelijk kunnen hebben: aangepast.RobIII schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:36:
[...]
Omdat ik dacht dat daar gedoeld werd op 'kutweer'
[...]
Maar ik snap 'm sowieso niet want waarom mag in Tweakers artikelen geen "feestelijke avond" worden gebruikt? En dat maakt de "ondanks het buiige weer" ook raar.
Of ben ik nou echt nog aan 't na-kateren@arnoudwokke ?
Dat lijkt er meer op, hoewel ik dat "ondanks het buiige weer" dan nog steeds raar vind; het was juist dankzij het buiige weer dat ze dat woord meermaals kon gebruiken.Delpozo schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:48:
[...]
Arnoud is even niet te bereiken, maar je zou weleens gelijk kunnen hebben: aangepast.
Over mij
Ook verbeterd. Dank!RobIII schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:50:
[...]
Dat lijkt er meer op, hoewel ik dat "ondanks het buiige weer" dan nog steeds raar vind; het was juist dankzij het buiige weer dat ze dat woord meermaals kon gebruiken.
nieuws: DAF gaat nieuwe elektrische XD- en XF-vrachtwagens met 350kW vermogen...
Dat zal wel 325 kW zijnDAF schrijft dat de motoren met 325W kunnen snelladen
nieuws: Uber wijst Lapsus$-hackers als daders van recente hack aan
G-Suite-applicaties → Google Workspace-applicaties (zie ook https://workspace.google.com/; als je per se de oude naam wilt gebruiken, schrijf hem dan wel correct als 'G Suite', @TijsZonderH)Ze konden daarna toegang krijgen tot de G-Suite-applicaties en Slack.
nieuws: Spotify gaat audioboeken aanbieden in de VS
Gaandeweg wordt aan elkaar geschreven.
Mooi werk overigens!
Gaandeweg wordt aan elkaar geschreven.
Mooi werk overigens!
nieuws: EA werkt samen met Marvel aan singleplayer Iron Man-game
[edit] is al aangepast zie ik.
O vergeten in door?De game wordt ontwikkeld dor Motive Studio in Montreal.
[edit] is al aangepast zie ik.
[ Voor 6% gewijzigd door MeNTaL_TO op 20-09-2022 19:19 ]
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
nieuws: Nvidia brengt GeForce RTX 4090 in oktober uit, RTX 4080-gpu's volgen ...
krijg -> krijgtDeze krijg kloksnelheden van 2,31GHz met een turbofrequentie van 2,61GHz.
uit gpu's -> op gpu'sDLSS 3.0 werkt alleen op RTX 40-kaarten, en dus niet uit gpu's uit voorgaande generaties.
3080 twee keer genoemd.De GeForce RTX 3080, 3070 en 3080 blijven allemaal beschikbaar naast de drie nieuwe RTX 40-videokaarten,
[ Voor 9% gewijzigd door Munchie op 20-09-2022 19:41 ]
Tot hier weer bijgewerkt.
nieuws: Nvidia brengt GeForce RTX 4090 in oktober uit, RTX 4080-gpu's volgen ...
volgen in november
volgen in november
SorryRobert Zomers schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:41:
Tot hier weer bijgewerkt.
[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 20-09-2022 19:41 ]
Fout in eerste zin (plaatsing van de woorden "hebben" en "kunnen"):
Volgens Neowin hebben kunnen de eerste Windows 11-gebruikers de update inmiddels downloaden en installeren.
Microsoft begint met uitrol Windows 11-update 22H2
Volgens Neowin hebben kunnen de eerste Windows 11-gebruikers de update inmiddels downloaden en installeren.
Microsoft begint met uitrol Windows 11-update 22H2
Deze zijn ook aangepast. Dank voor het meelezen vanavond.
downloads: Mozilla Firefox 105.0
het zoek → het zoekenIn versie 105 heeft Mozilla onder meer de mogelijkheid toegevoegd om alleen de huidige pagina te printen in de printopties, kan met twee vingers vegen voor- of achteruit in de geschiedenis worden genavigeerd en gaat het zoek in grote lijsten nu een stuk sneller.
reviews: Bewustzijn in kunstmatige intelligentie - Belofte of bluf?
een op een → een-op-een (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=een-op-een)Het feitelijk toekennen van bewustzijn aan hersengebieden is voor zover ik weet nog niet een op een duidelijk.
Aangepast, bedankt @richy3908!
In het artikel over de G Cloud staat onder het kopje 'Hardware" in de 2e alinea "wordt niet ondersteunt". Dat moet "ondersteund" zijn.
reviews: Logitech G Cloud - Alle games bij de hand
reviews: Logitech G Cloud - Alle games bij de hand
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
nieuws: Framework kondigt modulaire Chromebook aan vanaf 999 dollar
DDR4-moederbord moet denk ik DDR4-geheugen zijn
DDR4-moederbord moet denk ik DDR4-geheugen zijn
Het artikel over het tanken van de Artemis heeft een dubbele fout in de titel. Het is "voltooid" niet "voltooit"
Hier is 'voltooit' correct, want onvoltooid tegenwoordige tijd, derde persoon enkelvoud: stam+t.Teigetje! schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:04:
Het artikel over het tanken van de Artemis heeft een dubbele fout in de titel. Het is "voltooid" niet "voltooit"
De rest is rechtgezet.
nieuws: Getty Images verbiedt upload van door AI gegenereerd beeldmateriaal
Op een deel van de gebruikte afbeeldingen zit copyright.
Dat is geen correct Nederlands. Dit wel:Een deel van de gebruikte afbeeldingen zit copyright op.
Op een deel van de gebruikte afbeeldingen zit copyright.
nieuws: Autoriteit Persoonsgegevens krijgt in 2023 twee miljoen euro extra bu...
minimale benodigde bedrag → minimaal benodigde bedragDe AP en de overheid lieten accountantskantoor KPMG een onderzoek uitvoeren waaruit dat minimale benodigde bedrag bleek.
nieuws: WinFuture: Microsoft Surface Pro 9 krijgt Intel Alder Lake- en Qualco...
Een tweede 'de' weggestreept.Het gaat specifiek om de de i5-1235U of de i7-1255U, de Alder Lake-architectuur van het bedrijf.
nieuws: NASA voltooit ondanks lekkage test om Artemis-raket vol te tanken
NASA voltooit, ondanks lekkage, test om Artemis-raket vol te tanken
Geen specialist hier, maar ik vond dit moeilijk lezen. Met een paar komma's was het voor mij duidelijker geweest:NASA voltooit ondanks lekkage test om Artemis-raket vol te tanken
NASA voltooit, ondanks lekkage, test om Artemis-raket vol te tanken
inde -> in deDe vorige poging om de raket met brandstof te vullen werd afgeblazen wegens een lek inde brandstoftoevoer.
Spatie toevoegen tussen beide zinnenDe laatste stappen bestonden uit het vullen van de tanks van de tweede rakettrap, die eveneens met LOX en LH2 gevuld werden.Ook druktests werden uitgevoerd om te kijken of de brandstofsystemen lanceercondities kunnen weerstaan.
geek: GitHub laat AI-kunstenaar nieuw ontwerp maken voor Arctic Code Vault
kan → kunnen (want 'dat zaden, software of andere informatie' is onderwerp en meervoud)Het idee van de mijn is dat zaden, software of andere informatie daar honderden of zelfs duizenden jaren bewaard kan worden voor toekomstige generaties.
vertelt ook algoritmes → vertelt ook over algoritmesDe Tech Tree legt programmeertalen uit, en vertelt ook algoritmes, compilers en hardwarearchitecturen.
Ben ik niet met je eens. Meervoud kan hier wel, vanwege 'zaden', maar een constructie van twee of meer leden met 'of' is in beginsel enkelvoud.richy3908 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:50:
geek: GitHub laat AI-kunstenaar nieuw ontwerp maken voor Arctic Code Vault
[...]
kan → kunnen (want 'dat zaden, software of andere informatie' is onderwerp en meervoud)
[...]
Die andere is uiteraard aangepast.
Je hebt gelijk, my bad!Delpozo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:06:
[...]
Ben ik niet met je eens. Meervoud kan hier wel, vanwege 'zaden', maar een constructie van twee of meer leden met 'of' is in beginsel enkelvoud.
Die andere is uiteraard aangepast.
In de aankondiging op de hoofdpagina van het artikel over "Wij willen een vriendelijker Tweakers" staat een grammaticale fout:
Er zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd aan het moderatiesysteem onder de artikelen.
Dit moet zijn:
Er zijn wijzigingen doorgevoerd aan het moderatiesysteem onder de artikelen.
of
Er is een aantal wijzigingen doorgevoerd aan het moderatiesysteem onder de artikelen.
Er zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd aan het moderatiesysteem onder de artikelen.
Dit moet zijn:
Er zijn wijzigingen doorgevoerd aan het moderatiesysteem onder de artikelen.
of
Er is een aantal wijzigingen doorgevoerd aan het moderatiesysteem onder de artikelen.
nieuws: Rusland wil dat bedrijven software compatibel maken met Linux
ontwikkelaars → de link heeft het over IT'ers, waar ontwikkelaars onder vallen, maar ook systeembeheers, netwerk specialisten, etc.Eerder bleek al dat zeker 50.000 ontwikkelaars Rusland hebben verlaten sinds de invasie.
nieuws: Renders tonen westerse versie Motorola razr
"Dat duidt op een release buiten de Verenigde Staten, waar WhatsApp geen veelgebruikte app is."
Dit moet China zijn ipv Verenigde Staten?
"Dat duidt op een release buiten de Verenigde Staten, waar WhatsApp geen veelgebruikte app is."
Dit moet China zijn ipv Verenigde Staten?
@arnoudwokke
URL: nieuws: DJI kondigt smartphonegimbal Osmo Mobile 6 aan met schermpje
Laatste regel, die weer 10 euro duurder was als zijn voorganger. Dat moet zijn, duurder dan.
URL: nieuws: DJI kondigt smartphonegimbal Osmo Mobile 6 aan met schermpje
Laatste regel, die weer 10 euro duurder was als zijn voorganger. Dat moet zijn, duurder dan.
[ Voor 15% gewijzigd door theHoff op 22-09-2022 15:15 ]
nieuws: NASA bereidt zich voor op poging om Capstone te laten stoppen met dra...
om de maanNASA wil bijvoorbeeld met metingen uitzoeken hoeveel brandstof nodig is om in de beoogde baan om te maan te kunnen blijven.
Ook aangepast, bedankt!
nieuws: Mail Nvidia wijst op bestaan Tegra-soc voor mogelijkse opvolger Ninte...
"mogelijkse" = mogelijkeMail Nvidia wijst op bestaan Tegra-soc voor mogelijkse opvolger Nintendo Switch
nieuws: Update moet ramen van 1,1 miljoen Amerikaanse Tesla-voertuigen veilig...
in regel te zijn -> te voldoen aanVolgens Tesla is de kalibratie van het antiklemsysteem van de ramen in sommige wagens niet afdoende afgesteld om in regel te zijn met de Amerikaanse wetgeving.
te veel kracht kan uitoefenen dan toegelaten -> meer kracht kan uitoefenen dan toegelatenUit documenten van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration blijkt dat het antiklemsysteem te veel kracht kan uitoefenen dan toegelaten is wanneer het een obstakel detecteert bij het sluiten van de elektrische ramen.
een letsel oploopt van zodra die -> letsel oploopt zodra dieDe ramen zouden nadien ook niet voldoende opengaan. Hierdoor bestaat volgens de autofabrikant de kans dat een passagier van een Tesla-voertuig een letsel oploopt van zodra die in aanraking komt met het probleem.
in regel te zijn met -> te voldoen aanHierdoor bestaat volgens de autofabrikant de kans dat een passagier van een Tesla-voertuig een letsel oploopt van zodra die in aanraking komt met het probleem. Het bedrijf zal een over-the-air firmware-update uitbrengen om het probleem te verhelpen en in regel te zijn met de lokale wetgeving.
Model Y-voertuigen sinds 2021 -> Model Y-voertuigen die sinds 2021maar ook bij Amerikaanse Model 3- voertuigen die van 2017 tot en met 2022 verkocht werden en Model X- en Model Y-voertuigen sinds 2021 verkocht werden op de Amerikaanse markt.
Dit artikel is bijna onleesbaar door de vele kromme zinnen. Fijn dat je het al gemeld hebt.Santford schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:48:
nieuws: Update moet ramen van 1,1 miljoen Amerikaanse Tesla-voertuigen veiliger maken.
[ Voor 26% gewijzigd door Moriaty op 22-09-2022 21:12 ]
"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981
in regel te zijn met de lokale wetgeving -> te voldoen aan de nationale wetgevingHet bedrijf zal een over-the-air firmware-update uitbrengen om het probleem te verhelpen en in regel te zijn met de lokale wetgeving.
NB. In de laatste alinea staat liefst 3 keer dat Tesla iets "stelt", en ik zou iets meer variatie op prijs stellen.
[ Voor 22% gewijzigd door torp op 22-09-2022 22:16 ]
nieuws: OnLeaks: OnePlus 11 Pro krijgt Snapdragon 8 Gen 2, 100W-snelladen en ...
meest recente → recentste (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=recent, @YannickSpinner)OnePlus gebruikt doorgaans de meest recente 8-serie Snapdragon voor vlaggenschepen, dus een Snapdragon 8 Gen 2 is aannemelijk voor het Pro-model.
overeen komen → overeenkomen (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=overeenkomen)Alle andere hoofdzakelijke specificaties, waaronder het 6,7"-scherm met een resolutie van 1440p, zouden overeen komen met de 10 Pro.
nieuws: Bank Morgan Stanley krijgt boete van 35 miljoen dollar wegens groot d...
het overgrote merendeel → het merendeel (of anders 'een overgroot deel'; volgens mij is hier sprake van een pleonasme, @LFranxWind)Morgan Stanley heeft een aantal apparaten weer in handen, maar het overgrote merendeel van de apparaten is nog niet teruggehaald.
update-moet-ramen-van-1-komma-1-miljoen-amerikaanse-tesla-voertuigen-veiliger-maken
[update]
Ik zie nu dat het al gemeld is in een andere comment!
Het woord "van" in "van zodra" hoort daar niet.Hierdoor bestaat volgens de autofabrikant de kans dat een passagier van een Tesla-voertuig een letsel oploopt van zodra die in aanraking komt met het probleem.
[update]
Ik zie nu dat het al gemeld is in een andere comment!
[ Voor 7% gewijzigd door Seikbal op 23-09-2022 08:06 ]
Soms is het beter om niks te zeggen, daar ben ik alleen niet zo goed in....
nieuws: Framework kondigt modulaire Chromebook aan vanaf 999 dollar
i5-1240P processor → i5-1240P-processorDe laptop bevat onder meer een Intel Core i5-1240P processor.
de Framework laptop → de Framework Laptop (zoals in de kop van het gerefereerde artikel is te lezen en verderop in dit artikel)De Framework Chromebook Edition lijkt in grote lijnen op de Framework laptop, die eerder dit jaar voor de Europese markt verscheen.
We zijn weer bij. Bedankt allemaal!
teaset in "Nothing teaset draadloze oortjes met cilindervormige oplaadcase"
maak er gewoon het engelse Teased van want een Thee set is het ook niet
(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)
'Teaset' is correct Nederlands. 'Teased' zou ook in het Engels niet juist zijn.paularts schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:12:
teaset in "Nothing teaset draadloze oortjes met cilindervormige oplaadcase"
Dit topic is gesloten.