Hier hangt sinds gisteren een 55" Samsung Q90R aan de muur. De televisie is gekocht als upgrade voor mijn 55" Samsung Q8FN uit 2018, want FALD, Dolby Atmos, hdmi 2.0b (2.1 spec) en (héél misschien) eARC.
Nu ik er een dagje mee heb kunnen spelen, heb ik een goede eerste indruk van de Q90R. Ik heb geprobeerd om hieronder, in het kort, uit te leggen wat mij opvalt aan de nieuwe televisie.
Wat valt mij op?
Allereerst valt mij op dat de 'anti-reflectielaag' zijn werk goed doet. Als ik direct voor de televisie zit, ben ik bijna niet zien. Dit was bij de vorige televisie wel zo. Ook bij het kijken van tv / films valt het op dat er nauwelijks sprake is van reflectie. De speciale coating lijkt dus te werken.
Daarnaast is ook - in positieve zin - goed te zien dat er gebruik wordt gemaakt van FALD en dat de beloofde 'Ultra Wide Viewing Angle' zijn belofte nakomt; het zijn nog steeds geen OLED-waardes, maar de kijkhoek is beter dan bij mijn vorige lcd-televisie(s).
De nieuwe features op het gebied van gaming zijn welkom, maar zijn geen 'dealmakers'.
De bovenstaande indrukken zijn positief. Echter, de Q90R heeft ook een minpunt. Zo vind ik het beeld minder indrukwekkend dan bij de Q8FN. Misschien ben ik verwend, maar (afhankelijk van de content) kunnen de kleuren soms wat vlakker en fletser ogen. De Q8FN liet ze echt van het scherm spatten! Uiteraard is dit op de Q90R te tweaken, door bijv. de 'Contrastverbetering' op 'Hoog' te zetten, maar toch voelt het ergens niet goed dat je dit moet aanpassen.
Geloof me niet verkeerd, het beeld is goed (zeker i.c.m. FALD), maar soms gewoon minder indrukwekkend dan bij de vorige televisie.
Ben ik ook even nieuwsgierig: wat zijn een beetje gangbare instellingen hier? Met name voor HDR-gamig op de PS4 / One X.
[
Voor 8% gewijzigd door
Yonix op 15-06-2020 18:07
]